abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:13:58 #1
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69523931
Vorig topic: Prius

Alvast excuus voor de lange OP.
Dinsdagavond was het dan zover, de laatste lange rit met mijn geliefde prive volvo (diesel), het vertrouwde roffelen van de motor en het blazen van de turbo zou ik achter me laten. En dat voor een geleasde Prius.....maar ja..het financiele plaatje liegt er niet om!
Woensdagochtend de prius opgehaald bij de toyotadealer, duidelijke uitleg gekregen omtrent aandachtspunten, bluetooth en navigatie. Direct daarna iemand de stuipen op het lijf gejaagd omdat ie me niet hoorde aankomen in de prius

Ik zal mijn ervaring met een prius op een aantal gebieden beschrijven, na net 300 kilometer gereden te hebben:

Exterieur

Tsja, mijn hart gaat er niet sneller van kloppen, hoewel hij in het zwart best strak uitziet. Het is overigens best een forse auto. Ik heb het idee dat mijn V40 smaller was, en de volvo was zeer zeker lager. Maar all in all, het uiterlijk (in het zwart) is het wel iets waar ik aan kan wennen.

Interieur

Ruim! Vooral achterin is echt een wereld van verschil wat betreft beenruimte, hoofdruimte is iets minder maar met mijn 1.94 zit ik er nog steeds prima. Verder voelt allemaal als goed afgewerkt en degelijk. Het betreft een tech uitvoering. dat betekent dat de volgende opties aanwezig zijn:

* Geintegreerd navigatiesysteem met touch-screen (perfect)
* Geintegreerd bluetooth (perfect)
* keyless entry and start (echt handig)
* radio/cd/mp3 speler (hmm, had liever weer een cd wisselaar gehad, maar MP3 is niet slecht)
* mistlampen
* Intelligent Parking Assist (volledig ruk!)

De voorstoelen zijn niet geweldig en lijken afgestemd te zijn op mensjes van 1 meter 60. Bovenbenen krijgen wat weinig steun. Mijns inziens had dat nou echt eenvoudig opgelost kunnen worden door de stoelen ook kantelbaar te maken. Helaas een groot minpunt voor lange mensen.

Het interieur is verder voorzien van meer dan genoeg bakjes en vakjes. Het dashboard is wel overzichtelijk, hoewel ik het bij sommige functies vreemd vind dat dat niet ook gewoon opgenomen is in de touch-screen boordcomputer. Het navigatiesysteem werkt prima, uiteraard is het soms even wennen als je een tomtom gewend bent. De geintegreerde bluetooth carkit werkt perfect samen met mijn blackberry bold, de verbinding was zo gemaakt, het adresboek kon in 1 keer overgezet worden. Alle belangrijke functies zijn tevens direct te bedienen middels stuurwielbediening.

Een feature van de boordcomputer wil ik wel nog even bespreken: je kunt per technisch onderdeel ingeven wanneer dit onderdeel voor het laatst vervangen/onderhouden is. Dat kun je dus instellen voor de banden, je kunt het instellen voor de oliefilter, voor de remmen etcetera etcetera! Een prachtige functie als je een ferrari of lamborghini hebt, een beestje wat met pure liefde behandeld moet worden, niet een toyota…Welke mafkees maakt op 4 januari een afspraak voor nieuwe banden, op 6 februari een afspraak voor de olie, op 19 maart een afspraak voor huppeldepup……naja, goed, vermoedelijk bestaat er minimaal 1 idioot die het zo doet.

Een ander punt is de IPA (Intelligent Parking Assist)…Dat de auto zelf kan parkeren, dat geloof ik wel. Maar het zou wel fijn zijn als ie zou parkeren waar IK dat wil. Naja, ik heb de auto dus nog niet zover gekregen dat ie ging parkeren waar ik dat wilde.

Rij eigenschappen

Acceleratie

Valt niet tegen. Scheelt natuurlijk dat het een automaat is, dus je hoeft alleen maar het gaspedaal in te rammen. Tussensprintjes (50 - 80 en 80 - 120) verlopen snel en soepel. Vanuit stilstand naar 120 verloopt ook soepel, wel lopen de toerentallen zo hoog op dat mijn nekharen overeind gaan staan als voormalig dieselrijder. Dit is echter een eigenschap van de CVT bak en ik moet er maar op vertrouwen dat de software er voor zorgt dat de motor optimaal draait voor de actie die ik via het gaspedaal verlang.

Remmen

Door het regenereren van de remenergie lijkt er een turbo te gaan blazen bij het remmen. Ook al merkwaardig als je een turbo gewend bent .

Wegligging

Ook een minpuntje voor de prius. Hoewel hij een lucht weerstands coefficient heeft van 0.25 (een lamborghini diablo heeft bijvoorbeeld een coefficient van 0.42), is wind wel degelijk merkbaar en voelbaar, ook minder zware windstoten. Dat geldt voor zowel zijwind als wind van (schuin)voren. Ook dan is het in het stuur voelbaar.

Techniek

Dikke plus voor de prius. De automaat laat zich lekker rijden, de benzine motor is absoluut niet luidruchtig tijdens het rijden. De auto voelt solide en groot aan. Wel heb ik de indruk dat er een grote afwijking in de snelheidsteller in vergelijk met de echte snelheid, maar dat zal ik nog even moeten toetsen met een extern gps systeem.

Algehele indruk

Tot nu scoort de prius goed! Hierboven concentreer ik me natuurlijk op de zaken die me negatief opvielen. Maar over het geheel genomen is de prius een luxe auto waarin het ontspannen autorijden centraal lijkt te staan. Als enorm scepticus betreffende priussen (waarom rijden die mensen altijd zo langzaam?), ben ik bijzonder positief verrast door de prius. Wellicht komt dat ook doordat ik er bijzonder weinig van verwachtte, dus dan kan het alleen maar meevallen. Iedereen die er tot nu toe even in gereden heeft kijkt met ongeloof en met een grijns op het gezicht als ze de prius starten en wegrijden, en het blijft ook verwonderlijk dat je gewoonweg niets hoort behalve het rollen van de banden.

oftewel hij nog niet zo slecht, als je er normaal in rijdt en niet alleen maar probeert een zo laag mogelijk verbruik te halen. (bij die rijstijl ben je in een ferrari nog irritant)
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14:29 #2
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69523950
Laatste post:
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:11 schreef r8ality het volgende:

[..]

Zou je exact dezelfde lease-wagen terugkopen?
Als je begrijpend leest weet je het antwoord.
pi_69524090
en ook ik mag rijden wat ik zelf wil van de baas, de baas betaald tot een bepaald bedrag en de rest moet ik zelf betalen. Zoals je zelf al zegt, elke nieuwe auto rijdt tegenwoordig prima, dus dan was de prius de auto die mij het meest opleverde.

Indien ik weer een prive auto nodig heb, dan zou het inderdaad een 5 jaar oude occasion worden, en aangezien de kosten van autos in een specifieke klasse redelijk gelijk zijn, zou ik een andere auto kopen. Maar goed, da's prive vs zakelijk, niet te vergelijken.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:20:37 #4
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_69524146
Prius
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:27:55 #5
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_69524400
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:30 schreef r8ality het volgende:

[..]

En hybride-auto's zijn voor mensen die alleen maar aan geld kunnen denken of in het milieu-fabeltje geloven.
En is het fout dat ik alleen aan geld denk ipv het stuk metaal op 4 wielen ?
Het is niet alsof die auto een levend organisme is ofzo
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:32:47 #6
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69524548
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:27 schreef Fugie het volgende:

[..]

En is het fout dat ik alleen aan geld denk ipv het stuk metaal op 4 wielen ?
Het is niet alsof die auto een levend organisme is ofzo
Op die Volvo roest bakken van 30 jaar oud zou ik dat niet te hard zeggen, daar is een hele nieuwe beschaving op ontstaan.
pi_69524806
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:27 schreef Fugie het volgende:

[..]

En is het fout dat ik alleen aan geld denk ipv het stuk metaal op 4 wielen ?
Het is niet alsof die auto een levend organisme is ofzo
Voor jou misschien niet, voor mij wel .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69525328
Mijn moeder heeft sinds een paar maanden ook een Prius, een Tech line volgens mij, dus ook met dat park assist, dat werkt op zich wel goed, maar is veel te traag, wel is het cameraatje handig moet ik zeggen!

Ik persoonlijk vind de stoelen echt niet fijn zitten, ben zelf 1,93 heb het gevoel op de bok te zitten! Ook hebben ze er lederen bekleding ingezet, maar daardoor is de achterbank echt keihard geworden, weet niet of dat in de stoffen versie ook zo is of dat het opnieuw bekleden niet goed is gegaan?

Verder wel een geinige auto waarvan de prestaties echt niet tegenvallen, het proberen echt alleen op electra te rijden is leuk! Wel valt het verbruik toch tegen!
pi_69527275
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Op die Volvo roest bakken van 30 jaar oud zou ik dat niet te hard zeggen, daar is een hele nieuwe beschaving op ontstaan.

hmmm, heb gehoord dat de parkeerplaatsen van IKEA vestigingen de natuurlijke broedplaatsen zijn van volvo's
pi_69549991
nou de eerste verbruiksresultaten

10 - 733 km = 723 km- 41,4 liter (5.8 liter per 100)

733 - 1433 = 700 km - 36.5 liter (5.21 liter per 100)

1433 - 2360 = 927 km - 55.1 liter (5.9 liter per 100) (duitsland en ardennen)

2360 - 3116 = 756km - 40.1 liter (5.3 liter per 100)


Beter verbruik dan mijn vorige volvo V40 1.9D met een gemiddeld verbruik van 5.8 over iets meer dan 100.000 km gerekend.
pi_69550123
persoonlijk vind ik dat verbruik dus keihard tegenvallen.

Jij vergelijkt met een 1.9D V40 die toch enkele jaren oud is; als je een realistische vergelijking wil moet je er een BMW 318d met de ED naast zetten, die heeft een gemiddeld verbruik van maar 4.8 liter, wat dus nog merkelijk minder is dan de Prius... Ik heb er zelf al een stuk mee gereden, en in stads / voorstads verkeer haal ik er een gemiddelde van 4.9 liter uit, dus het zou me niet eens verwonderen dat ik die wagen op 4.6à4.7 liter gemiddeld krijg (maar goed, ik heb ook een zuinige rijstijl; met mijn 320d kan ik mijn verbruik rond de 5.5 liter doen draaien )

Jouw verbruik zit wel merkelijk boven het normverbruik dat op gegeven is door toyota zelf; zij geven 4.3 gemiddeld aan
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69550211
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 12:18 schreef Athmozz het volgende:
persoonlijk vind ik dat verbruik dus keihard tegenvallen.

Jij vergelijkt met een 1.9D V40 die toch enkele jaren oud is; als je een realistische vergelijking wil moet je er een BMW 318d met de ED naast zetten, die heeft een gemiddeld verbruik van maar 4.8 liter, wat dus nog merkelijk minder is dan de Prius... Ik heb er zelf al een stuk mee gereden, en in stads / voorstads verkeer haal ik er een gemiddelde van 4.9 liter uit, dus het zou me niet eens verwonderen dat ik die wagen op 4.6à4.7 liter gemiddeld krijg (maar goed, ik heb ook een zuinige rijstijl; met mijn 320d kan ik mijn verbruik rond de 5.5 liter doen draaien )
ow, een V40 1.9D met common rail diesel motor is oud? Naja, ik rij niet als een oud omaatje en ik rij veel snelweg. Dus ja, ik weet zeker dat de prius dan nog zuiniger is dan een bmw 318d met ED
In stadsverkeer haal ik met de prius vrij eenvoudig een verbruik van 2.5 - 3 op de 100, dus ook dan is ie zuiniger.
Overigens moet je niet je boordcomputer vertrouwen, je echte verbruik ligt hoger.


en wie haalt hier wel het verbruik precies wat de fabrikant opgeeft? ben je ooit buiten in de echte wereld geweest?
pi_69550278
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 12:23 schreef bluebit het volgende:

[..]


Overigens moet je niet je boordcomputer vertrouwen, je echte verbruik ligt hoger.
klopt; echte verbruik ligt 0.1 tot 0.2 liter hoger dan mijn boordcomputer. BC staat rond de 5.0 liter verbruik gemiddeld tijdens stad & kleine wegen, 6 tot 8 op de snelweg (6 aan 110-120, 8 aan 180).

Ik rijd zelfs onder het verbruik dat de fabrikant opgeeft, zowel met m'n 316i als met m'n 320d Je moet gewoon je auto leren kennen en ver genoeg op voorhand kijken. Ook terugschakelen bij het afremmen maakt zeer veel uit. Als ik mijn zus met mijn auto laat rijden over eenzelfde traject in centrum gent als ik doe, dan zit zij tegen de 8.5 liter verbruik aan. Als ik even snel hetzelfde traject afleg, dan zit ik op een verbruik van ongeveer 5.5 liter. Zoals ze in topgear met die prius & de M3 bewezen hebben maakt het relatief weinig uit welke wagen je rijdt, maar wel hoe je ermee rijdt.

[ Bericht 19% gewijzigd door Athmozz op 30-05-2009 12:40:11 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69550554
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 12:26 schreef Athmozz het volgende:

[..]

klopt; echte verbruik ligt 0.1 tot 0.2 liter hoger dan mijn boordcomputer. BC staat rond de 5.0 liter verbruik gemiddeld tijdens stad & kleine wegen, 6 tot 8 op de snelweg (6 aan 110-120, 8 aan 180).

Ik rijd zelfs onder het verbruik dat de fabrikant opgeeft, zowel met m'n 316i als met m'n 320d
Echt ongelooflijk, mensen die nog steeds roepen dat dat verbruik slecht is voor een ruime benzine auto met een 1.5 liter motortje. Ik kan begrijpen dat je de auto maar niks vindt, maar om dan elk teken van intelligentie overboord te gooien en het menselijk vermogen om dingen objectief te kunnen bekijken maar achterwege te laten, dat vind ik raar.

Diesel is geen benzine. een kleine auto is geen middenklasse auto. Vergelijk eens dingen die je met elkaar kunt vergelijken. En als je wilt vergelijken tussen een diesel en een benzine auto, dan is het nog knap dat een net zo grote benzine auto een vrijwel identiek verbruik heeft als een soortgelijke dieselauto bij gelijk gebruik. De reden waarom dat knap is: omdat andere soortgelijke benzine autos wel merkbaar meer verbruiken dan de dieselauto.
pi_69551215
qua techniek is het knap dat ze met een benzinemotor inderdaad weinig gebruiken, maar dan vraag ik mij af wat het voordeel is om een benzinemotor te gebruiken (die gewoon meer brandstof nodig heeft dan een diesel)? Het verbruik blijft hetzelfde als dat van een auto uit een vergelijkbare klasse (3 serie is ongeveer de grootte van een prius, met dan het verschil dat je achterin wel nog genoeg hoofdruimte hebt om degelijk in te gaan zitten), terwijl het verbruik even hoog ligt. Benzine is een edelere brandstof dan diesel (wordt op een hogere temperatuur afgedestilleerd), en heeft geen makkelijke biologische alternatieven, daar waar je die voor diesel wel hebt... Ik begrijp dan ook de keuze voor benzine ipv voor diesel niet zo goed. Maak een Prius met diesel, en dan heb je pas een zuinige wagen . CO2 uitstoot ligt daarvan ook een pak lager, en roet wordt er toch uitgehaald met een roetfilter, dus daar heb je eveneens geen last meer van.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69551437
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:17 schreef Athmozz het volgende:
qua techniek is het knap dat ze met een benzinemotor inderdaad weinig gebruiken, maar dan vraag ik mij af wat het voordeel is om een benzinemotor te gebruiken (die gewoon meer brandstof nodig heeft dan een diesel)? Het verbruik blijft hetzelfde als dat van een auto uit een vergelijkbare klasse (3 serie is ongeveer de grootte van een prius, met dan het verschil dat je achterin wel nog genoeg hoofdruimte hebt om degelijk in te gaan zitten), terwijl het verbruik even hoog ligt. Benzine is een edelere brandstof dan diesel (wordt op een hogere temperatuur afgedestilleerd), en heeft geen makkelijke biologische alternatieven, daar waar je die voor diesel wel hebt... Ik begrijp dan ook de keuze voor benzine ipv voor diesel niet zo goed. Maak een Prius met diesel, en dan heb je pas een zuinige wagen . CO2 uitstoot ligt daarvan ook een pak lager, en roet wordt er toch uitgehaald met een roetfilter, dus daar heb je eveneens geen last meer van.
ja, inderdaad. ik begreep echter dat het lastiger is om een diesel continu uit en aan te zetten. Ik weet er het fijne ook niet van, maar een diesel hybride zou naar mijn mening echt geniaal zijn:

Diesel op de snelweg en ook lekker wat koppel onder de kap. (prius verbruikt tussen de 6 en 7 liter per 100 bij een snelheid van 130, dat kan dus zuiniger)
Electriciteit als het mogelijk is (stad en N-wegen bij continu snelheid)

Overigens over die hoofdruimte. zelf ben ik 1.94 en zit ik net nog goed qua hoofdruimte. De beenruimte achterin is echter fenomenaal. In een volvo V70, A6 heb je maar de helft aan beenruimte. Daar was ik echt enorm verbaasd over, je kunt er zowat rondlopen. Dus zolang je niet langer dan 1,95 bent, zit je echt beter in een prius achterin dan in welke auto ook die ik ken. Maar goed, ik zit niet zo vaak achterin.
pi_69551832
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:28 schreef bluebit het volgende:

[..]

ja, inderdaad. ik begreep echter dat het lastiger is om een diesel continu uit en aan te zetten. Ik weet er het fijne ook niet van, maar een diesel hybride zou naar mijn mening echt geniaal zijn:
bij de efficient dynamics doen ze het, dus op zich moet het technisch gezien zeker mogelijk zijn. Zeker in belgie zou het het goed doen gezien de economische maatregelen voor die wagens.

Als je echter de vergelijking maakt met zijn concurrent (honda insight; zelfde opzet; batterijen met benzinemotor erbij) is het natuurlijk een mooie optie.

Toyota prius full option; 31500 (-4750¤ milieukorting); dus 26750 + jaarlijks 205 rijtaks
Honda Insight full option; 25500 (-3850¤ milieukorting); dus 21650 + jaarlijks 165 rijtaks

Die honda komt daar nog een pak goedkoper uit, terwijl qua looks de honda het toch wint op de prius (das persoonlijk misschien), en qua binnenruimte de honda ruimer overkomt op mij.


vs
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69552668
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:45 schreef Athmozz het volgende:

[..]

bij de efficient dynamics doen ze het, dus op zich moet het technisch gezien zeker mogelijk zijn. Zeker in belgie zou het het goed doen gezien de economische maatregelen voor die wagens.

Als je echter de vergelijking maakt met zijn concurrent (honda insight; zelfde opzet; batterijen met benzinemotor erbij) is het natuurlijk een mooie optie.

Toyota prius full option; 31500 (-4750¤ milieukorting); dus 26750 + jaarlijks 205 rijtaks
Honda Insight full option; 25500 (-3850¤ milieukorting); dus 21650 + jaarlijks 165 rijtaks

Die honda komt daar nog een pak goedkoper uit, terwijl qua looks de honda het toch wint op de prius (das persoonlijk misschien), en qua binnenruimte de honda ruimer overkomt op mij.

[ afbeelding ]
vs
[ afbeelding ]

ah dat wist ik niet, dan is het voor mij eenvoudig, de volgende wordt een diesel hybride (hybride als dit financieel voordeel oplevert).

De insight en de civic zijn allebei van buiten een stuk mooier. Persoonlijk vond ik het interieur (m.u.v. voorstoelen) van de prius een stuk prettiger, naja, beter gezegd, ik vond het dashboard van de honda´s te druk en minder mooi dan dat van de prius.

En daarnaast had ik ook een voorkeur voor de technische specificaties van de prius:
de hondas hebben een electrische hulpmotor, de prius kan volledig electrisch rijden.
De hondas zijn minder vlot, de prius is iets sneller.

Vooral die eerste was wel een doorslaggevende technische factor.

betreffende uitrusting zitten de civic en prius op redelijk gelijk niveau. de prius is ietsjes duurder, maar werd naar mijn mening gecompenseerd door het technisch voordeel. De insight is inderdaad nog goedkoper, maar ja, ik heb de specs nog niet bekeken, maar voor dat prijsverschil zul je toch enkele dingen moeten missen vermoed ik.

als techneut vind ik de techniek achter de prius echt geniaal. Conventionele autos hebben toch altijd weer te maken met een aantal pk's en Nm's die pas in een bepaald toerengebied aanwezig zijn. met een electromotor erbij heb je daar gewoon geen last van. CVT techniek om er voor te zorgen dat een aanwezige motor altijd in het meest optimale toerental zit...is toch geweldig.

Het punt is natuurlijk dat in een prius de stelling "het meest optimale" gedefinieerd is als minst brandstofgebruik voor deze auto, met dit gewicht, lucht/rolweerstand etc.
Maar als je die technieken inzet voor bijvoorbeeld de andere extreme, namelijk performance.....dan wordt het heel wat anders.
Tegenwoordig proberen we al die beperkingen op te lossen/ te omzeilen met turbos, inspuiting, DSG bakken, ook allemaal technisch zeer cool......maar waarom niet gewoon een electromotortje en CVT techniek. en misschien kun je die electro motor ook nog gebruiken om niets te verbruiken onder bepaalde condities. Best of both worlds naar mijn mening.

Misschien dat alleen in de IT de eenvoudigste oplossing vaak ook de beste oplossing is.

Tsja, de prius was wel de eerste die het concept ging toepassen, enig respect mag wel ondanks het feit dat ie lelijk is.
pi_69574377
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:30 schreef bluebit het volgende:


als techneut vind ik de techniek achter de prius echt geniaal. Conventionele autos hebben toch altijd weer te maken met een aantal pk's en Nm's die pas in een bepaald toerengebied aanwezig zijn. met een electromotor erbij heb je daar gewoon geen last van. CVT techniek om er voor te zorgen dat een aanwezige motor altijd in het meest optimale toerental zit...is toch geweldig.
Dat is dus niet . Motor draait bijna altijd vol gas, mocht de auto de power niet nodig hebben laait ie daar de accu's mee op. Niks CVT.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69575056
quote:
Op zondag 31 mei 2009 14:25 schreef r8ality het volgende:

[..]

Dat is dus niet . Motor draait bijna altijd vol gas, mocht de auto de power niet nodig hebben laait ie daar de accu's mee op. Niks CVT.


wat is het dan?

ik ben benieuwd hoe je een versnellingsbak die continu variabel is gaat noemen

en nee, hij draait niet continu vol gas, wat denk je zelf?

overigens, als dat je enige kritiek punt is, ben je het blijkbaar wel eens met de rest van het verhaal?

[ Bericht 5% gewijzigd door bluebit op 31-05-2009 15:06:42 ]
pi_69591231
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:28 schreef bluebit het volgende:

maar een diesel hybride zou naar mijn mening echt geniaal zijn:
Zoals ik in deel 1 al aangaf: dat gaat waarschijnlijk niet prettig rijden. Je moet nl. met een kleine diesel werken om voordeel te halen en dat houdt in dat de auto onderin de toeren (dus bij rustig rijden) relatief veel kracht heeft en bij trappen (nog meer dan nu) tekort komt.

Ik zie het dus niet gebeuren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69595604
quote:
Op maandag 1 juni 2009 00:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zoals ik in deel 1 al aangaf: dat gaat waarschijnlijk niet prettig rijden. Je moet nl. met een kleine diesel werken om voordeel te halen en dat houdt in dat de auto onderin de toeren (dus bij rustig rijden) relatief veel kracht heeft en bij trappen (nog meer dan nu) tekort komt.

Ik zie het dus niet gebeuren.
jij gaat uit van jouw zware bakken waar je mee rijdt

als je vergelijkt wat een prius standaard heeft, dan zit je met een 1600 dieselmotor met evenveel kracht in je hoge toeren hoor . Uiteraard levert dat niet dezelfde kracht op van jouw wagen, maar nog steeds makkelijk evenveel of wat er voor de rest op de baan zit

Ik rij zelf met een middelmatige diesel (136pk), en ik rijd daar 90% van de tijd tot 2200 - 2500 toeren mee, en dan schakel ik al. Doortrekken in toeren doe ik zelfs niet eens, dus of die daar nou kracht heeft of niet zou mij nu eens niet kunnen schelen (en ik kan in principe door tot 4500 toeren zonder eigenlijk koppel te verliezen tot 4000 toeren). Zéker gecombineerd met een automaat levert dat geen problemen op, steek er desnoods een doubleclutch 7 baks transmissie onder, en je moet nergens kunnen doortrekken in je toeren...

de benzinemotor van de prius levert maximaal 110Nm koppel; als je daar 1400HDI van peugeot naast zet heb je al 160Nm koppel... pk's boeien niet eens, aangezien dat enkel voor je topsnelheid is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Athmozz op 01-06-2009 10:09:31 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69596181
quote:
Op maandag 1 juni 2009 09:53 schreef Athmozz het volgende:

jij gaat uit van jouw zware bakken waar je mee rijdt
Mijn auto is niet heel veel zwaarder, maar daar vergelijk ik dan ook niet mee... Dat zou te dol zijn.
quote:
als je vergelijkt wat een prius standaard heeft, dan zit je met een 1600 dieselmotor met evenveel kracht in je hoge toeren hoor .
99pk uit een 1.6 diesel? Dat kan natuurlijk, maar dan wordt het niet meer een extreem zuinige diesel. Ter vergelijk, Peugeot, toch een goede dieselbouwer, haalt 90 pk uit de 1.6 diesel en 110 pk uit de snelle variant van die diesel.

Hier een electromotor aan koppelen maakt de auto nog zwaarder (want de dieselvariant is doorgaans zwaarder).

Ik zie dan geen zuinige auto ontstaan eigenlijk. Dat blijkt ook wel, de 207 scoort met de 1.6 diesel met 90 pk een verbruik van 4,5 vs 3,9 voor de prius.
quote:
Uiteraard levert dat niet dezelfde kracht op van jouw wagen, maar nog steeds makkelijk evenveel of wat er voor de rest op de baan zit
99 pk is ook tegenwoordig geen vetpot meer...
quote:
Ik rij zelf met een middelmatige diesel (136pk), en ik rijd daar 90% van de tijd tot 2200 - 2500 toeren mee, en dan schakel ik al. Doortrekken in toeren doe ik zelfs niet eens, dus of die daar nou kracht heeft of niet zou mij nu eens niet kunnen schelen (en ik kan in principe door tot 4500 toeren zonder eigenlijk koppel te verliezen tot 4000 toeren). Zéker gecombineerd met een automaat levert dat geen problemen op, steek er desnoods een doubleclutch 7 baks transmissie onder, en je moet nergens kunnen doortrekken in je toeren...
Dan gebruik je dus niet je vermogen... En heb je, als je die beperking in een ontwerp vast legt een auto met bijzonder slechte prestatiecijfers.
quote:
de benzinemotor van de prius levert maximaal 110Nm koppel; als je daar 1400HDI van peugeot naast zet heb je al 160Nm koppel... pk's boeien niet eens, aangezien dat enkel voor je topsnelheid is.
Dat laatste is een fabel. Alleen vermogen telt. Nou bepaalt het koppel * toerental wel het vermogen, dus zal een hoog koppel bij laag maximaal vermogen dus feitelijk opleveren een auto met hoog koppel bij lage toerentallen en dus een relatief hoog vermogen bij die lage toerentallen, maar dat neemt niet weg dat een auto met 100PK en 300 Nm grosso modo niets sneller is dan een auto met 100PK en 100 Nm (omdat die laatste met veel kortere overbrengingen toe kan...). En een auto met 150PK en 75Nm zal de snelste van de drie zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69596760
quote:
Op maandag 1 juni 2009 00:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zoals ik in deel 1 al aangaf: dat gaat waarschijnlijk niet prettig rijden. Je moet nl. met een kleine diesel werken om voordeel te halen en dat houdt in dat de auto onderin de toeren (dus bij rustig rijden) relatief veel kracht heeft en bij trappen (nog meer dan nu) tekort komt.

Ik zie het dus niet gebeuren.
daar zit wel iets in,
maar denk wel dat dat deels te omzeilen is door dat te combineren met een "cvt" bak (of ecvt of hoe je het wilt noemen) en slim motormanagement.

Je gewicht gaat inderdaad wel toenemen, want dan zou je A: een flinke electromotor moeten hebben die absoluut de lagere snelheden voor zijn rekening neemt. B: een diesel is inderdaad zwaarder (over hoeveel hebben we het dan eigenlijk: 100kg?)
De auto zou dus bij voorkeur electrisch moeten rijden op lagere snelheden (tot 60/70) en pas daarboven de diesel echt gaan gebruiken. Lijkt me dat het dan toch echt wel voordeliger moet worden.
pi_69597043
diesel is op zich niet zoveel zwaarder meer hoor

als je vb kijkt bij peugeot 207, dan zit er tussen de 1.4 16klepper en de 1.6 HDI (beiden ongeveer 90pk) maar 60 kilo verschil in. Zo gek veel lijkt me dat niet

Waar die prius uiteraard vooral zijn zuinigheid aan dankt is dat stadsverkeer waar die elektromotor telkens het werk doet. Plaats een elektromotor in een dieselwagen, en je verbruik zal ook drastisch dalen...

Ik heb met een 316i en een 320d van hetzelfde model gereden (E46), en als ik met die 316i de 120 passeerde zat ik direct aan 8 liter verbruik, en steeg dat naar bijna 20 liter als ik richting de 190 ging. Als ik hetzelfde met mijn 320d doe, dan zit ik aan 120 nog steeds op 6 liter verbruik, en hang ik aan 190 op een verbruik van rond de 14 liter... best een enorm verschil dus . (en aangezien het hetzelfde model is, blijft de CX enzo dezelfde) Laat staan in stadsverkeer waar ik mijn 316i niet eens onder de 12 liter kan zakken, en mijn 320d probleemloos onder de 6 liter houd (omdat die 320d genoeg koppel heeft om mijn gas amper te moeten gebruiken, ik kan probleemloos tot 3de puur op koppeling)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_69597932
quote:
Op maandag 1 juni 2009 11:15 schreef Athmozz het volgende:
Plaats een elektromotor in een dieselwagen, en je verbruik zal ook drastisch dalen...
De Prius is niet alleen zuinig doordat er een electromotor bij is geplaatst, maar ook doordat de benzinemotor daarmee bescheidener kon uitvallen.

Ik denk dat met een diesel de combi niet werkt. Om genoemde redenen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 09:11:16 #27
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69626060
quote:
Op zondag 31 mei 2009 14:25 schreef r8ality het volgende:

[..]

Dat is dus niet . Motor draait bijna altijd vol gas, mocht de auto de power niet nodig hebben laait ie daar de accu's mee op. Niks CVT.

Motor draait bijna altijd volgas? . Als je niet weet waarover je praat zeg dan niks!
Niks CVT

Als ik met mijn civic in toerental zak kan ik nog steeds versnellen, invoegen op de snelweg doe ik constant met 3000rpm terwijl ik versnel. Volgens mij is dat toch echt een variabele (Continuously variable transmission) bak en geen x trap automaat.


Eerste verbruik cijfers:
300km snelweg cruisecontrol 120: 7.1l op 100
Zojuist 40km snelweg met alleen maar file: 5.1l op 100
pi_69626707
Ik zei het verkeerd. De benzinemotor van de Prius zit zeg maar continue in 1 versnelling, waar fuel efficiency het grootst is. Om de benzinemotor mee te helpen bij op te trekken (want anders zou je niet vooruit komen) komen de elektromotoren in werking. Als de Prius eenmaal op snelheid is drijft de benzinemotor uiteindelijk de auto en de elektromotoren aan, waardoor ze opladen.

Uitleg: http://prius.ecrostech.co(...)ableTransmission.htm

Oftewel, conventionele automaat (planetaire stelsels) en heeft dus geen ruk met CVT te maken.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69626888
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 09:43 schreef r8ality het volgende:
Ik zei het verkeerd. De benzinemotor van de Prius zit zeg maar continue in 1 versnelling, waar fuel efficiency het grootst is. Om de benzinemotor mee te helpen bij op te trekken (want anders zou je niet vooruit komen) komen de elektromotoren in werking. Als de Prius eenmaal op snelheid is drijft de benzinemotor uiteindelijk de auto en de elektromotoren aan, waardoor ze opladen.

Uitleg: http://prius.ecrostech.co(...)ableTransmission.htm

Oftewel, conventionele automaat (planetaire stelsels) en heeft dus geen ruk met CVT te maken.
ow, hoeveel versnellingen heeft mijn conventionele automaat dan?
pi_69626951
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 09:53 schreef bluebit het volgende:

[..]

ow, hoeveel versnellingen heeft mijn conventionele automaat dan?
Je hebt oude van 3 t/m de 6-bakken van nu. Maar ik weet waar je op doelt. De " versnellingen" van de bak van de Prius zijn hier gebruikt om de 2 elektromotoren en de benzinemotor op aan te sluiten. Ze zijn dus niet echt meer in gebruik als versnelling.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69627183
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 09:56 schreef r8ality het volgende:

[..]

Je hebt oude van 3 t/m de 6-bakken van nu. Maar ik weet waar je op doelt. De " versnellingen" van de bak van de Prius zijn hier gebruikt om de 2 elektromotoren en de benzinemotor op aan te sluiten. Ze zijn dus niet echt meer in gebruik als versnelling.

klopt, in feite heb je inderdaad maar 1 versnelling met verschillende overdrachtsmogelijkheden naar de wielen toe. het lijkt dus meer op een cvt bak dan op een conventionele bak.
We moeten het inderdaad niet vergelijken met de cvt pur sang (dafjes en zo), deze bak heeft niet het nadeel van de oorspronkelijke cvt bak (energieverlies door de band).

Verder noemen de makers van deze bak dit ook een cvt bak (ecvt), lijkt me dat zij het het beste weten (en ook het recht hebben om dit ding die naam te geven als zij dat willen).
Daarnaast vind ik het niet nodig om elke keer een nieuwe naam te verzinnen als er technische vooruitgang is, anders zouden we inmiddels al 1000 andere namen hebben voor de normale handgeschakelde bak.

Het toerental van de motor wordt bepaald door verschillende factoren :
stand gaspedaal, energie niveau accus. Dus nee, hij loopt niet continu op 5000 toeren (even aannemen dat het meest efficient is voor de motor qua pk's en verbruik), en hij gaat ook niet op 5000 toeren lopen om alleen accus bij te vullen.
Dus ja, je hoort wel toeren bij rustig optrekken. Ram je het pedaal in, dan gaat ie naar 5000 (?) toeren en daar blijft ie totdat je het gaspedaal los laat (dan merk je de cvt eigenschappen het best)
pi_69627347
Dude, WTF . Een CVT-bak is gebaseerd op het feit dat je continue een zo gunstig mogelijke overdracht hebt. 1 bron, 1 overbrenging, 1 eindstation. Dat is bij een "CVT" van een Prius niet, daar wordt de benzinemotor aangezwiept totdat ie economisch draait, mocht ie power te weinig hebben worden even de elektromotor aangezwengeld.

GEEN CVT!
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69627759
wacht even, we hebben het toch over overdracht van motor naar wielen. Hoeveel en wat voor motors en hoeveel wielen is totaal irrelevant, al zaten er twintig motoren in en 180 aangedreven wielen.

Een belangrijk kenmerk van een cvt bak is toch dat toerental niet evenredig is aan snelheid. Oftewel de motor draait het ene moment op 2000 rpm en schiet vervolgens direct door naar 6000 rpm waarna de bak ervoor zorgt dat de rpm overgedragen wordt naar de wielen (even kort door de bocht).
Dit gebeurt middels een continu variabele transmissie.

Oftewel een CVT! Toyota noemt het zelf een CVT en dan zou jij het beter weten?
pi_69627952
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:29 schreef bluebit het volgende:
Oftewel de motor draait het ene moment op 2000 rpm en schiet vervolgens direct door naar 6000 rpm
Dat klinkt dus niet als een CVT...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69627990
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat klinkt dus niet als een CVT...
wel als je inderdaad op dat moment het gaspedaal inramt, anders zou het inderdaad klinken als "kaputt".
pi_69628076
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:40 schreef bluebit het volgende:

wel als je inderdaad op dat moment het gaspedaal inramt, anders zou het inderdaad klinken als "kaputt".
Ook dan niet. Want bij een CVT zou je dan wel progressie in de toeren kunnen zien, maar niet een "stap". Dat duidt gewoon op een conventionele automaat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69628165
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:29 schreef bluebit het volgende:
wacht even, we hebben het toch over overdracht van motor naar wielen. Hoeveel en wat voor motors en hoeveel wielen is totaal irrelevant, al zaten er twintig motoren in en 180 aangedreven wielen.

Een belangrijk kenmerk van een cvt bak is toch dat toerental niet evenredig is aan snelheid. Oftewel de motor draait het ene moment op 2000 rpm en schiet vervolgens direct door naar 6000 rpm waarna de bak ervoor zorgt dat de rpm overgedragen wordt naar de wielen (even kort door de bocht).
Dit gebeurt middels een continu variabele transmissie.

Oftewel een CVT! Toyota noemt het zelf een CVT en dan zou jij het beter weten?
CVT = altijd de meest gunstige overbrenging. Als er 1 benzinemotor en 1 elektromotor allebei aanmoeten om de auto aan te drijven lijkt me dat niet de meest gunstigste overbrenging.

En zoveel merken noemen hun diesels ook "schoon". Dat is net zo waar als dat de "CVT" van Toyota een CVT is. De "Variable" slaat hier meer op de verschillen in motoren .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69628259
Wellicht dat de discussie hiermee ten einde is... Geen CVT dus.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69628350
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ook dan niet. Want bij een CVT zou je dan wel progressie in de toeren kunnen zien, maar niet een "stap". Dat duidt gewoon op een conventionele automaat.
hmmm, wellicht leg ik het niet goed uit.
vanuit stilstand : 0 toeren, en dan vol gas optrekken tot 120.
De motor schiet vrijwel direct naar 6000 rpm (geen toerenteller, dus ff aanname) en hij blijft op dit gelijke toerental totdat ik het gas loslaat.
Dit betekent dat de motor op gelijk toerental blijft draaien tijdens acceleractie, dus er is een transmissie die ervoor zorgt dat er versnelling is. Als het vaste tandwielen zouden zijn, zou de motor voor acceleratie zorgen door meer toeren te gaan maken binnen een bepaalde versnelling.
In het geval van de prius verschuift de bak continu om voor acceleratie te zorgen.

het is absoluut anders dan de traditionele automaten!
pi_69628529
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:53 schreef bluebit het volgende:

het is absoluut anders dan de traditionele automaten!
Dat is een ander verhaal.

Maar goed, lees de link hierboven even die ik gegeven heb, daar staat het e.e.a. in.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69628562
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 10:49 schreef DS4 het volgende:
Wellicht dat de discussie hiermee ten einde is... Geen CVT dus.
Dus het probleem van R8ality is puur de naamgeving van het ding???
De kenmerken/karakteristieken van de bak zijn vrijwel gelijk aan die van een cvt en de bak is mijlenver verwijderd van een reguliere versnellingsbak.
En het enige waarover ie zeurt is het feit dat de bak een CVT bak genoemd wordt....

maar goed, als ie er gelukkiger van wordt: dan noemen we het voortaan wel de p-cvt (prius cvt)

mensen die uitsluitend in problemen denken ipv in oplossingen


p.s. ken de website die je noemde vrij goed, schijnt wel een autoriteit te zijn op het gebied van Prius in NL. Daar heb ik me dus veel ingelezen.
pi_69631458
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:01 schreef bluebit het volgende:

Dus het probleem van R8ality is puur de naamgeving van het ding???
De kenmerken/karakteristieken van de bak zijn vrijwel gelijk aan die van een cvt en de bak is mijlenver verwijderd van een reguliere versnellingsbak.
Dat de bak zich een beetje gedraagt als een CVT doet m.i. niet af aan het feit dat het geen CVT is.

Een CVT kennen we vooral uit de dafje. Dat ging met een duw/trekband (maar een panty werkt ook als je tijdens een rally de duw/trekband weer naar de klote had gereden), die over conussen liep en daardoor continu variabel was.

Met een korte scan over het stukje heen begrijp ik dat de bak van de Prius mechanisch gezien zo niet werkt.

Het is dus geen CVT.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69632030
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat de bak zich een beetje gedraagt als een CVT doet m.i. niet af aan het feit dat het geen CVT is.

Een CVT kennen we vooral uit de dafje. Dat ging met een duw/trekband (maar een panty werkt ook als je tijdens een rally de duw/trekband weer naar de klote had gereden), die over conussen liep en daardoor continu variabel was.

Met een korte scan over het stukje heen begrijp ik dat de bak van de Prius mechanisch gezien zo niet werkt.

Het is dus geen CVT.
naa, maar een reguliere schakelbak is in de loop der jaren ook heel wat veranderd, en we noemen het nog steeds hetzelfde.
Wat ik hiermee probeer aan te geven, is dat het concept hetzelfde is, al is de invulling door technologische vooruitgang gewijzigd. Voorbeeld: een computer werd in 1995 een pc genoemd, nu wordt het nog steeds een pc genoemd ook al kun je de hardware uit 1995 niet met die van nu vergelijken.

Als ik dat doortrek naar een prius: 2 motoren die onafhankelijk van elkaar op verschillende toerentallen draaien vereist een andere implementatie van een versnellingsbak, waardoor de technische invulling gewijzigd wordt. "Echte" cvt's zoals DAF hadden ook een belangrijk nadeel, namelijk een hoog energieverlies op de overbrenging in bak (de band). Zou natuurlijk raar zijn als ze dat juist in een prius in stand zouden houden.

Het is dus gewoon een nieuwe CVT implementatie.
pi_69632994
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:22 schreef bluebit het volgende:

[..]

naa, maar een reguliere schakelbak is in de loop der jaren ook heel wat veranderd, en we noemen het nog steeds hetzelfde.
Wat ik hiermee probeer aan te geven, is dat het concept hetzelfde is, al is de invulling door technologische vooruitgang gewijzigd. Voorbeeld: een computer werd in 1995 een pc genoemd, nu wordt het nog steeds een pc genoemd ook al kun je de hardware uit 1995 niet met die van nu vergelijken.

Als ik dat doortrek naar een prius: 2 motoren die onafhankelijk van elkaar op verschillende toerentallen draaien vereist een andere implementatie van een versnellingsbak, waardoor de technische invulling gewijzigd wordt. "Echte" cvt's zoals DAF hadden ook een belangrijk nadeel, namelijk een hoog energieverlies op de overbrenging in bak (de band). Zou natuurlijk raar zijn als ze dat juist in een prius in stand zouden houden.

Het is dus gewoon een nieuwe CVT implementatie.
In scooters gebruiken ze dat anders nog steeds...

Wat betreft je vergelijking met hardware. Het is nog steeds met bits en bytes, geheugen en registers dus er in principe niets veranderd, behalve de snelheid.

Zelfde geld voor de handbak. Gebeurt nog steeds door tandwielen en je hebt verschillende verhoudingen.

De planetaire stelsels in een Prius-"CVT" vergelijken met een echte CVT zoals we uit de Daf kennen slaat nergens op. Maakt niet hoe de karakteristiek van de auto is.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69633204
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:57 schreef r8ality het volgende:

[..]

In scooters gebruiken ze dat anders nog steeds...

Wat betreft je vergelijking met hardware. Het is nog steeds met bits en bytes, geheugen en registers dus er in principe niets veranderd, behalve de snelheid.

Zelfde geld voor de handbak. Gebeurt nog steeds door tandwielen en je hebt verschillende verhoudingen.

De planetaire stelsels in een Prius-"CVT" vergelijken met een echte CVT zoals we uit de Daf kennen slaat nergens op. Maakt niet hoe de karakteristiek van de auto is.
ik vergelijk het niet met een CVT uit een DAF, jij blijkbaar wel. En als ik het al vergelijk dan doe ik dat op concept niveau en niet op implementatie niveau.

Een prius heeft maar 1 versnelling. In elke andere auto met automaat of schakelbak betekent dat dat je niet harder kunt dan pakweg 25 / 30?
Dus via welk concept kun je met 1 versnelling wel vanaf 0 km p/u naar 180 km p/u?

Juist: met een CVT. Concept is CVT, techniek is anders dan 30 jaar geleden. Dit lijkt me toch geen rocket science.

Waar ben je het nu niet mee eens? Dat het ding een CVT genoemd wordt, of dat het concept van een CVT bak er achter zit in een andere vorm?
pi_69633496
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:05 schreef bluebit het volgende:

[..]

ik vergelijk het niet met een CVT uit een DAF, jij blijkbaar wel. En als ik het al vergelijk dan doe ik dat op concept niveau en niet op implementatie niveau.
Jij werkt zeker bij Microsoft? Ja, het OS heeft dezelfde functies maar verder werkt geen driver/software meer omdat het anders geimplementeerd is .
quote:
Een prius heeft maar 1 versnelling. In elke andere auto met automaat of schakelbak betekent dat dat je niet harder kunt dan pakweg 25 / 30?
Dus via welk concept kun je met 1 versnelling wel vanaf 0 km p/u naar 180 km p/u?
Via het concept Prius-versnellingsbak. Wat geen CVT is.
quote:
Juist: met een CVT. Concept is CVT, techniek is anders dan 30 jaar geleden. Dit lijkt me toch geen rocket science.
Nope. Nog steeds twee rollen, een bandje en weer 2 rollen.
quote:
Waar ben je het nu niet mee eens? Dat het ding een CVT genoemd wordt, of dat het concept van een CVT bak er achter zit in een andere vorm?
Dat het een CVT wordt genoemd idd.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69633771
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:16 schreef r8ality het volgende:

[..]

Jij werkt zeker bij Microsoft? Ja, het OS heeft dezelfde functies maar verder werkt geen driver/software meer omdat het anders geimplementeerd is .
weinig inhoudelijks...en als je geen verstand hebt van software architectuur, moet je je niet wagen aan dit soort voorbeelden.
quote:
Via het concept Prius-versnellingsbak. Wat geen DAF-CVT is.
de p-cvt dus. Aangezien we het uitsluitend over naamgeving hebben en niet over inhoud, kan ik er dus vanuit gaan dat je bezwaar weg is als we het vanaf nu p-cvt noemen om een onderscheid te maken tussen de prius bak en cvt's die technisch identiek zijn aan die van een DAF.
quote:
Nope. Nog steeds twee rollen, een bandje en weer 2 rollen.
een technische implementatie mag na verloop van tijd best veranderen. Een motor heeft inmiddels turbos gekregen, injectie, meer kleppen, meer cilinders, bovenliggende nokkenassen.....dus volgens jou mogen we dat geen motor meer noemen?
quote:
Dat het een CVT wordt genoemd idd.
da's inmiddels duidelijk, maar welke naam zou jij dan vinden passen voor deze techniek? Maar gezien je antwoord, ben je het dus wel eens met het gegeven dat het concept van CVT achter deze bak zit.
pi_69633851
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:26 schreef bluebit het volgende:

weinig inhoudelijks...en als je geen verstand hebt van software architectuur, moet je je niet wagen aan dit soort voorbeelden.
Onzin. En daar heb ik wel degelijk verstand van.
quote:
de p-cvt dus. Aangezien we het uitsluitend over naamgeving hebben en niet over inhoud, kan ik er dus vanuit gaan dat je bezwaar weg is als we het vanaf nu p-cvt noemen om een onderscheid te maken tussen de prius bak en cvt's die technisch identiek zijn aan die van een DAF.
De hele lettercombinatie CVT mag er niet in voorkomen. Punt.
quote:
een technische implementatie mag na verloop van tijd best veranderen. Een motor heeft inmiddels turbos gekregen, injectie, meer kleppen, meer cilinders, bovenliggende nokkenassen.....dus volgens jou mogen we dat geen motor meer noemen?
Je hebt nog steeds een rijtje cylinders die met wat mengels plof doen. Niets aan veranderd de laatste 100 jaar.
quote:
da's inmiddels duidelijk, maar welke naam zou jij dan vinden passen voor deze techniek?
Prius-automaat.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_69634427
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 13:22 schreef bluebit het volgende:

naa, maar een reguliere schakelbak is in de loop der jaren ook heel wat veranderd, en we noemen het nog steeds hetzelfde.
Omdat het in essentie nog steeds hetzelfde is wellicht?
quote:
Wat ik hiermee probeer aan te geven, is dat het concept hetzelfde is, al is de invulling door technologische vooruitgang gewijzigd.
Maar het concept is dus niet hetzelfde. Mechanisch gezien is het gewoon totaal anders.
quote:
Voorbeeld: een computer werd in 1995 een pc genoemd, nu wordt het nog steeds een pc genoemd ook al kun je de hardware uit 1995 niet met die van nu vergelijken.
Maar het is nog altijd een personal computer. En PC dus. En technisch is er misschien vooruitgang, maar we werken nog steeds met een CPU, ROM en RAM geheugen, invoerapparaten en uitvoerapparaten, waardoor technisch gezien in hoofdlijnen er weinig is veranderd.
quote:
"Echte" cvt's zoals DAF hadden ook een belangrijk nadeel, namelijk een hoog energieverlies op de overbrenging in bak (de band). Zou natuurlijk raar zijn als ze dat juist in een prius in stand zouden houden.

Het is dus gewoon een nieuwe CVT implementatie.
Nee. Mechanisch gezien is er geen sprake van een CVT.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69634683
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 14:29 schreef r8ality het volgende:

Onzin. En daar heb ik wel degelijk verstand van.
weet ik, en dan weet je toch ook wel waarom de implementatie anders is geweest en wat de reden is dat sommige drivers en applicaties niet meer werkten? Als iedereen architectuur gevolgd had, was er niets/weinig aan de hand geweest.
quote:
De hele lettercombinatie CVT mag er niet in voorkomen. Punt.
onzin, continu variabele transmissie, oftewel CVT. of roep je ook dat aardbeienijs niet de naam aardbei mag dragen omdat het niet klein, rood, rond met groen blaadje bovenop is.
quote:
Je hebt nog steeds een rijtje cylinders die met wat mengels plof doen. Niets aan veranderd de laatste 100 jaar.
net als dat een prius-cvt gewoonweg een overbrengingsmechanisme is, daar is ook weinig in veranderd.
quote:
Prius-automaat.
dat is inderdaad een sprekende naam die de kenmerken van die automaat duidelijk weergeeft.


Maar goed, naamgeving is een eeuwige discussie...laten we eens kijken waar we het wel over eens zijn:

- De prius automaat is technisch volledig anders dan CVT's die we kennen van DAF e.d
- De prius automaat is ook ver verwijderd van andere automaten met meerdere vaste versnellingen
- De prius automaat heeft 1 versnelling.
- Het toerental van de motor staat los van de acceleratie / aandrijving (weet niet goed hoe dit eenduidig te omschrijven)

Dan stuur ik de discussie eens een andere richting op met deze stelling:
Uitgaande van een blackbox principe (er gaat iets in, er gebeurt iets binnenin de blackbox, er komt iets uit):
- De karakteristieken van de bak van de prius lijken op die van een CVT.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')