Vorig topic:
PriusAlvast excuus voor de lange OP.
Dinsdagavond was het dan zover, de laatste lange rit met mijn geliefde prive volvo (diesel), het vertrouwde roffelen van de motor en het blazen van de turbo zou ik achter me laten. En dat voor een geleasde Prius.....maar ja..het financiele plaatje liegt er niet om!
Woensdagochtend de prius opgehaald bij de toyotadealer, duidelijke uitleg gekregen omtrent aandachtspunten, bluetooth en navigatie. Direct daarna iemand de stuipen op het lijf gejaagd omdat ie me niet hoorde aankomen in de prius

Ik zal mijn ervaring met een prius op een aantal gebieden beschrijven, na net 300 kilometer gereden te hebben:
Exterieur
Tsja, mijn hart gaat er niet sneller van kloppen, hoewel hij in het zwart best strak uitziet. Het is overigens best een forse auto. Ik heb het idee dat mijn V40 smaller was, en de volvo was zeer zeker lager. Maar all in all, het uiterlijk (in het zwart) is het wel iets waar ik aan kan wennen.
Interieur
Ruim! Vooral achterin is echt een wereld van verschil wat betreft beenruimte, hoofdruimte is iets minder maar met mijn 1.94 zit ik er nog steeds prima. Verder voelt allemaal als goed afgewerkt en degelijk. Het betreft een tech uitvoering. dat betekent dat de volgende opties aanwezig zijn:
* Geintegreerd navigatiesysteem met touch-screen (perfect)
* Geintegreerd bluetooth (perfect)
* keyless entry and start (echt handig)
* radio/cd/mp3 speler (hmm, had liever weer een cd wisselaar gehad, maar MP3 is niet slecht)
* mistlampen
* Intelligent Parking Assist (volledig ruk!)
De voorstoelen zijn niet geweldig en lijken afgestemd te zijn op mensjes van 1 meter 60. Bovenbenen krijgen wat weinig steun. Mijns inziens had dat nou echt eenvoudig opgelost kunnen worden door de stoelen ook kantelbaar te maken. Helaas een groot minpunt voor lange mensen.
Het interieur is verder voorzien van meer dan genoeg bakjes en vakjes. Het dashboard is wel overzichtelijk, hoewel ik het bij sommige functies vreemd vind dat dat niet ook gewoon opgenomen is in de touch-screen boordcomputer. Het navigatiesysteem werkt prima, uiteraard is het soms even wennen als je een tomtom gewend bent. De geintegreerde bluetooth carkit werkt perfect samen met mijn blackberry bold, de verbinding was zo gemaakt, het adresboek kon in 1 keer overgezet worden. Alle belangrijke functies zijn tevens direct te bedienen middels stuurwielbediening.
Een feature van de boordcomputer wil ik wel nog even bespreken: je kunt per technisch onderdeel ingeven wanneer dit onderdeel voor het laatst vervangen/onderhouden is. Dat kun je dus instellen voor de banden, je kunt het instellen voor de oliefilter, voor de remmen etcetera etcetera! Een prachtige functie als je een ferrari of lamborghini hebt, een beestje wat met pure liefde behandeld moet worden, niet een toyota…Welke mafkees maakt op 4 januari een afspraak voor nieuwe banden, op 6 februari een afspraak voor de olie, op 19 maart een afspraak voor huppeldepup……naja, goed, vermoedelijk bestaat er minimaal 1 idioot die het zo doet.
Een ander punt is de IPA (Intelligent Parking Assist)…Dat de auto zelf kan parkeren, dat geloof ik wel. Maar het zou wel fijn zijn als ie zou parkeren waar IK dat wil. Naja, ik heb de auto dus nog niet zover gekregen dat ie ging parkeren waar ik dat wilde.
Rij eigenschappen
Acceleratie
Valt niet tegen. Scheelt natuurlijk dat het een automaat is, dus je hoeft alleen maar het gaspedaal in te rammen. Tussensprintjes (50 - 80 en 80 - 120) verlopen snel en soepel. Vanuit stilstand naar 120 verloopt ook soepel, wel lopen de toerentallen zo hoog op dat mijn nekharen overeind gaan staan als voormalig dieselrijder. Dit is echter een eigenschap van de CVT bak en ik moet er maar op vertrouwen dat de software er voor zorgt dat de motor optimaal draait voor de actie die ik via het gaspedaal verlang.
Remmen
Door het regenereren van de remenergie lijkt er een turbo te gaan blazen bij het remmen. Ook al merkwaardig als je een turbo gewend bent

.
Wegligging
Ook een minpuntje voor de prius. Hoewel hij een lucht weerstands coefficient heeft van 0.25 (een lamborghini diablo heeft bijvoorbeeld een coefficient van 0.42), is wind wel degelijk merkbaar en voelbaar, ook minder zware windstoten. Dat geldt voor zowel zijwind als wind van (schuin)voren. Ook dan is het in het stuur voelbaar.
Techniek
Dikke plus voor de prius. De automaat laat zich lekker rijden, de benzine motor is absoluut niet luidruchtig tijdens het rijden. De auto voelt solide en groot aan. Wel heb ik de indruk dat er een grote afwijking in de snelheidsteller in vergelijk met de echte snelheid, maar dat zal ik nog even moeten toetsen met een extern gps systeem.
Algehele indruk
Tot nu scoort de prius goed! Hierboven concentreer ik me natuurlijk op de zaken die me negatief opvielen. Maar over het geheel genomen is de prius een luxe auto waarin het ontspannen autorijden centraal lijkt te staan. Als enorm scepticus betreffende priussen (waarom rijden die mensen altijd zo langzaam?), ben ik bijzonder positief verrast door de prius. Wellicht komt dat ook doordat ik er bijzonder weinig van verwachtte, dus dan kan het alleen maar meevallen. Iedereen die er tot nu toe even in gereden heeft kijkt met ongeloof en met een grijns op het gezicht als ze de prius starten en wegrijden, en het blijft ook verwonderlijk dat je gewoonweg niets hoort behalve het rollen van de banden.
oftewel hij nog niet zo slecht, als je er normaal in rijdt en niet alleen maar probeert een zo laag mogelijk verbruik te halen. (bij die rijstijl ben je in een ferrari nog irritant)