Nope. Het is fysiek exact hetzelfde als een conventionele automaat. Hij heeft in principe twee versnellingen en drie stelsels. Alleen door de combo van benzinemotor en twee elektromotoren zijn de twee uitvoerversnellingen alleen heel anders benut, soms zelfs als invoer.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:59 schreef bluebit het volgende:
- De prius automaat is ook ver verwijderd van andere automaten met meerdere vaste versnellingen
We zijn eruit. Het is geen dus geen CVT.quote:Uitgaande van een blackbox principe (er gaat iets in, er gebeurt iets binnenin de blackbox, er komt iets uit):
- De karakteristieken van de bak van de prius lijken op die van een CVT.
Dus, in feite hebben we een uitvoer (volgens mij is het maar 1) richting wielen (aandrijving), en we hebben twee invoeren die gekoppeld worden (benzine en electrische motor). Door variabele transmissie tussen de twee invoeren en de uitvoer kan de snelheid van de wielen bepaald worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:12 schreef r8ality het volgende:
Nope. Het is fysiek exact hetzelfde als een conventionele automaat. Hij heeft in principe twee versnellingen en drie stelsels. Alleen door de combo van benzinemotor en twee elektromotoren zijn de twee uitvoerversnellingen alleen heel anders benut, soms zelfs als invoer.
nice try, nee, ik vraag of het alle kenmerken (uitgaande van een blackbox) van een cvt heeft? of zijn er nog andere zaken (nee, een prius kan, denk ik, niet even hard achteruit als vooruitquote:We zijn eruit. Het is geen dus geen CVT.
Juist wel, want bij het opladen van de accus gebruik je dus twee uitvoeren, de wielen en de elektromotor die als dynamo fungeert.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:21 schreef bluebit het volgende:
[..]
Dus, in feite hebben we een uitvoer (volgens mij is het maar 1) richting wielen (aandrijving), en we hebben twee invoeren die gekoppeld worden (benzine en electrische motor). Door variabele transmissie tussen de twee invoeren en de uitvoer kan de snelheid van de wielen bepaald worden.
het opladen van de accus is niet relevant in deze situatie naar mijn mening.
Nope. Afhankelijk van het toerental van de elektromotoren draaien de planetaire stelsels een bepaald toerental. De verhoudingen tussen de stelsels is verder vast.quote:De transmissie heeft verder oneindig veel ratios, dus is ie continu variabel. naja, ik kom dus weer uit bij cvt bak......
Met je blackbox-onzinquote:nice try, nee, ik vraag of het alle kenmerken (uitgaande van een blackbox) van een cvt heeft? of zijn er nog andere zaken (nee, een prius kan, denk ik, niet even hard achteruit als vooruit)
waarom is dat relevant. Voor hetzelfde geld sluit je die generator gewoon direct aan op een home trainer in de auto. De werking van je transmissie zal niet anders zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:26 schreef r8ality het volgende:
[..]
Juist wel, want bij het opladen van de accus gebruik je dus twee uitvoeren, de wielen en de elektromotor die als dynamo fungeert.
true, maar dat betekent niet dat je transmissie per definitie niet continu variabel kan zijn.quote:Nope. Afhankelijk van het toerental van de elektromotoren draaien de planetaire stelsels een bepaald toerental. De verhoudingen tussen de stelsels is verder vast.
quote:Met je blackbox-onzin. Blabla managerpraat.
Nee de werking van een conventionele automaat verandert niet door het afwijkende gebruik in de Priusquote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:38 schreef bluebit het volgende:
[..]
waarom is dat relevant. Voor hetzelfde geld sluit je die generator gewoon direct aan op een home trainer in de auto. De werking van je transmissie zal niet anders zijn.
Nee. Door het gebruik van elektromotoren en varieren van toerental lijkt het op een CVT. Maar, planetaire stelsels hebben onderling een vast ratio.quote:true, maar dat betekent niet dat je transmissie per definitie niet continu variabel kan zijn.
kijk eens op deze pagina
Het is met dit planetenstelsel gewoon mogelijk een continu variabele transmissie te realiseren.
Ach ja, dat zijn meestal wel mensen die er iets vanaf weten in de praktijk. Waarom streep je trouwens elektromotoren door? Er zitten er twee in. Of hebben ze je dat nog niet verteld?quote:blablabla, blue-collar-tuig
het is geen conventionele automaat, dus hiermee zeg je niet zo veel.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:42 schreef r8ality het volgende:
[..]
Nee de werking van een conventionele automaat verandert niet door het afwijkende gebruik in de Prius.
klopt, maar de uiteindelijke overbrenging is ondanks vaste ratios in het stelsel nog steeds continu variabel.quote:Nee. Door het gebruik van elektromotoren en varieren van toerental lijkt het op een CVT. Maar, planetaire stelsels hebben onderling een vast ratio.
En managers zien doorgaans het complete plaatje in plaats van slechts een klein onderdeeltje. Maar goed, je hebt ze allebei nodig.quote:Ach ja, dat zijn meestal wel mensen die er iets vanaf weten in de praktijk. Waarom streep je trouwens elektromotoren door? Er zitten er twee in. Of hebben ze je dat nog niet verteld?.
Ik weet dat de Civic hybride gechipt kan worden van 95 naar 120pk tel daar nog eens 20pk bij op als je accu vol zit en je kan het menig 2.0tdi moeilijk makenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Heel interessante techniek, een "CVT" met een elektrische en elektromechanische overbrenging.
Eigenlijk een gemiste kans van Toyota om niet ook een sportuitvoering uit te brengen, die kan er op papier aardig snel vandoor gaan. Inclusief electromotor heeft dat ding vermogen genoeg, en een zeer leuk koppel.
Is zo'n Prius niet te chippen? Dat maakt het een hele interessante leaseauto, behalve dat hij er niet uitziet.
Ja, ga jij ff 100kg aan accu's erintillen na de koffie 's morgens?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, een extra accupakket zou dan ook heel interessant worden, zeker als je dat 's nachts op kunt laden. Dat is pas goedkoop (en vlot) rijden!
Gezien het aantal Priussen dat rondrijd, met naar schatting vooral leaserijders achter het stuur, die het doen omdat het goedkoop is maar geen nee zouden zeggen tegen wat extra vermogen, lijkt me dat een hele lucratieve markt!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:41 schreef bluebit het volgende:
minder last van, temeer omdat de electromotor sterker is dan die van de civic. Aan de andere kant heb je op de snelweg weer wat meer aan de extra pk's die de civic levert met zijn motor, denk ik.
over chippen heb ik nog niets gehoord of gelezen. Ik geloof dat je gekruisigd wordt op prius forums als je erover begint
Nee, gewoon 's avonds de stekker er in, en 's morgens er weer uit. De accu's laat je natuurlijk gewoon in de auto zitten. En er is plaats zat in zo'n Prius.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:53 schreef r8ality het volgende:
[..]
Ja, ga jij ff 100kg aan accu's erintillen na de koffie 's morgens?.
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 13:45 schreef Athmozz het volgende:
[..]
bij de efficient dynamics doen ze het, dus op zich moet het technisch gezien zeker mogelijk zijn. Zeker in belgie zou het het goed doen gezien de economische maatregelen voor die wagens.
Als je echter de vergelijking maakt met zijn concurrent (honda insight; zelfde opzet; batterijen met benzinemotor erbij) is het natuurlijk een mooie optie.
Toyota prius full option; 31500 (-4750¤ milieukorting); dus 26750 + jaarlijks 205 rijtaks
Honda Insight full option; 25500 (-3850¤ milieukorting); dus 21650 + jaarlijks 165 rijtaks
Die honda komt daar nog een pak goedkoper uit, terwijl qua looks de honda het toch wint op de prius (das persoonlijk misschien), en qua binnenruimte de honda ruimer overkomt op mij.
vs
Nog meer smerige accu's, lelijke auto's en milieuhippiesquote:Op woensdag 3 juni 2009 12:22 schreef mstr het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)uinige-autos-vervalt
Goed nieuws voor jullie Prius-rijders.
nog steeds niet leverbaar in belgie, t zijn nog altijd de oude modellen die je krijgt.quote:
raar, toen ik twee weken terug mijn oude model prius ophaalde, gaf de verkoper aan dat het oude model bijna niet meer te krijgen is. Die van mijn stond ergens in frankrijk op een koper te wachten, de verkoper vertelde me ook dat je het oude model nu niet meer kunt bestellen, alleen nog maar het nieuwe model en ze verwachtten eind juli te beginnen met leveren (da´s best snel, vind ik)quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:03 schreef Athmozz het volgende:
[..]
nog steeds niet leverbaar in belgie, t zijn nog altijd de oude modellen die je krijgt.
da's wat ik bedoel: functionaliteit in de zin van cruise control, climate control, blablabla etceteraquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:36 schreef Athmozz het volgende:
een prius koop je niet op basis van functionaliteit natuurlijk, die koop je op basis van uitrusting voor je geld.
dat past niet met 3 vrienden & een BBQ erbijquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:50 schreef bluebit het volgende:
Overigens, die 10 bakken bier passen er echt wel in (of ga je me vertellen dat dat niet past met vrouw en kinders erbij.....die kunnen toch best lopen?)
quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:56 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dat past niet met 3 vrienden & een BBQ erbij. Kofferruimte had best groot gekunnen als ze er een normale touring / break versie van uitgebracht hadden in plaats van deze die nu zo naar achter toe schuif afloopt. De techniek van de prius in de Avensis wagon zeg maar
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |