Dus? Bedrijven als Getty Images bestaat ongetwijfeld door achteraf geld te vragen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 08:44 schreef fotostarter het volgende:
Heel het web staat vol met gejat spul.
"Disclaimer: we negeren de wet en niemand kan ons iets maken". Zoiets had je in gedachten?quote:Staat er niets in hun disclaimer?
Ze hoeven echt niet te bewijzen dat TS er aan verdiend heeft of dat ze zelf schade hebben opgelopen. Auteursrechten gelden los van dergelijke omstandigheden.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:04 schreef splendor het volgende:
Dat je fout bent geweest is wel duidelijk, maar het plaatje is weggehaald en je hebt er verder (waarschijnlijk) geen geld aan verdiend, dus er is weinig aan de hand. Ik zou de factuur naast me neerleggen, Getty Images is volgens mij alleen een Amerikaans bedrijf dus een rechtszaak beginnen in Nederland voor 1 foto die inmiddels al offline is doen ze niet. Ze hopen gewoon dat jij die rekening betaald, doe je dat niet dan hoor je er nooit meer wat van.
En zelfs als is het een Nederlands bedrijf die een rechtszaak aanspant, laat ze maar eens hard maken dat ze schade hebben opgelopen toen de foto nog online stond. Misschien kun je het er zelfs op gooien dat je een site hebt/had waar gebruikers informatie op mochten zetten en dat na melding van inbreuk van auteursrechten je de afbeelding meteen offline hebt gehaald.
Hoe heb je de foto eigenlijk gebruikt? Je hebt namelijk ook nog zoiets als citaatrecht, waarbij je een afbeelding mag plaatsen en erover mag discussiëren. Al geldt dat misschien meer over foto's van schilderijen enzo.
Lees de auteurswet nog maar eens door. Je hebt gewoon geen recht om het te gebruiken. Doe je dat wel dan heeft het bedrijf recht op een vergoeding ervoor. Dit is natuurlijk afhankelijk van de flexibeliteit. De ene geeft je een waarschuwing de ander eist gelijk geld.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:21 schreef droomkoningin het volgende:
Kunnen ze niet pas geld gaan eisen als het plaatje niet verwijdert wordt nadat ze jou erop hebben gewezen dat de auteursrechten van het plaatje bij hun ligt en je (bijv) 48 uur de tijd hebben gegeven om het plaatje te verwijderen?
Volgens mij moeten ze dat wel. Er moet namelijk schade geleden zijn voor er een schadevergoeding kan worden geeist.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ze hoeven echt niet te bewijzen dat TS er aan verdiend heeft of dat ze zelf schade hebben opgelopen. Auteursrechten gelden los van dergelijke omstandigheden.
Je kan er waarschijnlijk van uit gaan dat Getty Images dagelijks dergelijke eisen neerlegt, en het er niet zomaar bij laat zitten. Bewijzen dat de foto er ooit stond is waarschijnlijk eenvoudig via archive.org.
Staat dat van die vergoeding er letterlijk in? En staat er ook iets bij over de hoogte van die vergoeding? Misschien kan TS op basis daarvan een bedrag betalen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:38 schreef Chinless het volgende:
[..]
Lees de auteurswet nog maar eens door. Je hebt gewoon geen recht om het te gebruiken. Doe je dat wel dan heeft het bedrijf recht op een vergoeding ervoor. Dit is natuurlijk afhankelijk van de flexibeliteit. De ene geeft je een waarschuwing de ander eist gelijk geld.
Er hoeft helemaal geen schade geleden te zijn. Het is gewoon betalen voor gebruik van de foto. En als je VOORAF toestemming koopt heb je een iets betere onderhandelingspositie dan achteraf als de eigenaar zelf achter het misbruik moet komen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:47 schreef splendor het volgende:
[..]
Volgens mij moeten ze dat wel. Er moet namelijk schade geleden zijn voor er een schadevergoeding kan worden geeist.
de "jojo's" hebben deze verplichting niet. De eindgebruiker is verantwoordelijk voor al het recht wat op beelden kan rusten. Zoals copyright, portretrecht,beeldrecht,merkrecht enz enz.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:26 schreef bonke het volgende:
ik heb dit altijd al een beetje raar gevonden
je ziet een leuk plaatje, klikt er op en slaat vervvolgens de afbeelding in je computer op
later ga je dat plaatje gebruiken op je website en dan komt er zo'n jojo je met copyright om de oren klapperen
hebben dat soort jojo's niet de verplichting om een plaatje op het net ontoegankelijk te maken?
ik zie namelijk wel es dat je een afbeelding niet kan opslaan
je kan natuurlijk een printscreentje van zo'n plaatje maken maar dan kan je natuurlijk nagaan dat het niet gebruikt mag worden
Dat is natuurlijk onzin. Een boek is ook over te schrijven.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:26 schreef bonke het volgende:
ik heb dit altijd al een beetje raar gevonden
je ziet een leuk plaatje, klikt er op en slaat vervvolgens de afbeelding in je computer op
later ga je dat plaatje gebruiken op je website en dan komt er zo'n jojo je met copyright om de oren klapperen
hebben dat soort jojo's niet de verplichting om een plaatje op het net ontoegankelijk te maken?
je kan natuurlijk een printscreentje van zo'n plaatje maken maar dan kan je natuurlijk nagaan dat het niet gebruikt mag worden
Dat kan je sowieso wel.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:26 schreef bonke het volgende:
dan kan je natuurlijk nagaan dat het niet gebruikt mag worden
Een normale vergoeding voor het gebruik van de foto.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 09:47 schreef splendor het volgende:
De foto is immers al verdwenen dus wat wil je nog meer eisen?
Afbeeldingen zijn altijd op te slaan, sterker nog, ze staan al op je computer op het moment dat je ze bekijkt.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:26 schreef bonke het volgende:
Dat maakt niks uit. Het is aan TS om uit te zoeken wie de rechthebbende van het beeld is...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:34 schreef LordNemephis het volgende:
Wist TS dat het plaatje van Getty kwam? Lijkt me behoorlijk relevant: Stel dat hij die foto van een heel andere site heeft gehaald, dan kon hij niet weten dat die foto eigendom van getty was.
Er staan nogal veel plaatjes op internet schijnt het....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:38 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Het is aan TS om uit te zoeken wie de rechthebbende van het beeld is...
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:40 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Er staan nogal veel plaatjes op internet schijnt het....
om dit soort gedoe te voorkomen pas ik foto's van internet altijd aan voor ik ze zelf gebruik
dan wil ik wel eens weten, waarom jij denkt, dat je dan niet meer strafbaar bent...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:54 schreef LordNemephis het volgende:
Als TS niet kon weten dat die foto van Getty was en hij die foto bovendien direct offline heeft gehaald zodra hij dat wist, wat kun je hem dan nog verwijten?
nee hoor
Op basis van jurisprudentiequote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:56 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
dan wil ik wel eens weten, waarom jij denkt, dat je dan niet meer strafbaar bent...
Omdat ik een afbeelding zodanig aanpas dat het niet meer herkenbaar is als de originele afbeeldingquote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:56 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
dan wil ik wel eens weten, waarom jij denkt, dat je dan niet meer strafbaar bent...
Uit dit artikel blijkt niet dat Getty de zaak verloren heeft, het slachtoffer zegt de rechtzaak af te wachten.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:04 schreef dahei het volgende:
Hier staat nog een artikel over een rechtzaak in Duitsland waar Getty deze zaak heeft verloren:
http://www.spiegel.de/netzwelt/web/0,1518,547234,00.html
Wel duits...
Dus heeft Getty de zaak ook niet gewonnen. En Getty heeft helemaal geen zin om veel geld en tijd te steken in een rechtszaak die ze mogelijk kunnen verliezen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:16 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Uit dit artikel blijkt niet dat Getty de zaak verloren heeft, het slachtoffer zegt de rechtzaak af te wachten.
Wel een ander geval.
"Leuke Manier? Spam? Dom genoeg om te reageren?"quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:56 schreef HarryP het volgende:
De vraag is of een rekening van 1000 euro wel in verhouding staat tot het geleverde product.
Maar het is natuurlijk een leuke manier om mensen te laten betalen. Spam een hoop mensen voor een groot bedrag en kijk wie er dom genoeg is om te reageren en vang uiteindelijk een deel van het hoge bedrag.
Volgens mij vragen ze normaal juist vooraf geld. In ruil daarvoor krijg je de foto en het gebruiksrecht.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 08:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus? Bedrijven als Getty Images bestaat ongetwijfeld door achteraf geld te vragen.
Getty heeft inderdaad het recht om geld te vragen voor de foto. Maar de manier waarop is niet geheel zuiver (google maar eens er zijn meer mensen die het niet zo op Getty hebben).quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:35 schreef Roi het volgende:
[..]
"Leuke Manier? Spam? Dom genoeg om te reageren?"
![]()
Getty is de eigenaar van de foto, ze hebben al het recht om een vergoeding te eisen. Dit staat als een paal boven water.
De foto staat al jaren onrechtmatig op de site, 6 mensen werken voor die site werken. De vergoeding die ze vragen lijkt me zeer redelijk.
Of gewoon netjes de rechten betalen voordat je de foto gaat gebruiken.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:18 schreef FP128 het volgende:
Volgende keer gewoon als je een foto van iemand leent, ff bewerken zodat niemand er achter kan komen dat het echt hun foto was en je zit veilig. Gebeurt heel veel en je voorkomt een hoop ellende.
Ik vind dat er nog wel wat verschil zit tussen een bezoeker van een forum en de eigenaar/beheerder van een website. Helemaal als de website kennelijk ook een commercieel doel heeft (info over een speciaalzaak).quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:54 schreef MikeyMo het volgende:
wat een moraalridders hier, dagelijks zitten we allerlei foto's te plaatsen o.a. hier op FOk maar nou doet iemand een feauteautje plaatsen en dan moet hij maar 1000,- pleuren ophoesten
TS gewoon negeren, als het een halszaak voor ze is hoor je vast nog wel een keer van ze
Als je alleen die tekst neerzet, denk ik dat het niet veel zin heeft.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 16:50 schreef klusfoobje het volgende:
Kun je dit soort grappen niet voorkomen door een bepaalde vermelding op je website te plaatsen?
zoiets als:
Wij hebben al het mogelijke gedaan om de rechthebbenden te achterhalen. Helaas is dat niet in elk geval gelukt. Mocht u van mening zijn rechten aan materiaal te kunnen ontlenen dan graag binnen een maand na plaatsing reageren.
Dit zie je soms ook wel eens vermeld worden na bijvoorbeeld een documentaire.
Je leest inderdaad vaak zoiets als: "The pictures used on this website are believed to be in the public domain, if you believe any of the pictures are copyrighted please contact us.....etc. etc."quote:Op vrijdag 22 mei 2009 16:50 schreef klusfoobje het volgende:
Kun je dit soort grappen niet voorkomen door een bepaalde vermelding op je website te plaatsen?
zoiets als:
Wij hebben al het mogelijke gedaan om de rechthebbenden te achterhalen. Helaas is dat niet in elk geval gelukt. Mocht u van mening zijn rechten aan materiaal te kunnen ontlenen dan graag binnen een maand na plaatsing reageren.
Dit zie je soms ook wel eens vermeld worden na bijvoorbeeld een documentaire.
quote:All images on Dlisted.com are readily available in various places on the Internet and believed to be in public domain. Images posted are believed to be posted within our rights according to the U.S. Copyright Fair Use Act (title 17, U.S. Code.)
Claims of Infringement
If you believe that any content appearing on Dlisted.com infringes on your copyright, please let us know. E-Mail michaelk@dlisted.com
following information to us and the infringing material will be removed as soon as possible.
(a) your name, address, telephone number, and e-mail address;
(b) a description of the copyrighted work that you claim has been infringed;
(c) the exact URL or a description of each place where alleged infringing material is located;
(d) a statement by you that you have a good faith belief that the disputed use has not been authorized by you, your agent, or the law;
(e) your electronic or physical signature or the electronic or physical signature of the person authorized to act on your behalf; and
(f) a statement by you made under penalty of perjury, that the information in your notice is accurate, that you are the copyright owner or authorized to act on the copyright owner's behalf
Please also note that under Section 512(f) of the Copyright Act any person who knowingly materially misrepresents that material or activity is infringing may be subject to liability.
Een site van een speciaalzaak valt daar niet onder.quote:"the fair use of a copyrighted work (...) for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright"
quote:Getty Images uses a firm called PicScout to scan the web for unauthorized and unlicensed usages of its protected images. Websites that are found to be in violation are sent financial settlements that retroactively licensed the image. However, the settlements also demand damages, which are said to have been incurred against the copyright holder. Thousands of these letters have been sent out, yet according to the Wall Street Journal in October 2005, Getty had not taken any of these potential cases to court.[8][9] However, Getty published a notice to its contributors describing how a court decision in New York makes it more difficult to obtain damages for infringement.[10] The article does not state whether Getty Images was a party involved in the court case.
Recently, Getty Images lost a lawsuit in Germany[11]. Getty claimed unauthorized usage, but the defendant could prove authorized usage as he had bought a retroactive license directly from the photographer.
Hmm 't is gewoon een stockbeeldje. Kan me echt niet voorstellen dat getty daar 1000 euro voor vraagt. Ik kijk maandag op het werk wel even de prijzen na die wij hanteren voor stockbeeld van Getty, en dan liggen wij nog elke week bij 2 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:11 schreef rodeparaplu het volgende:
Wauw wat een boel reacties.
Ja; ik heb in eerste instantie de site gemaakt, maar later naar mijn baas zijn naam laten overzetten. De brief kwam naar hem toe. De brief was in het Engels. Het is een beetje een kneuterig bedrijfje, niet echt een famliiebedrijf maar zo voelt het wel. En ik baal er ontzettend van dat ik dit heb laten gebeuren, want ik wil natuurlijk zelf niet opdraaien voor het geld, maar ik vind het ook jammer voor mijn baas.
Dat er een Duitse rechtzaak niet is doorgekomen weet ik, die goser had namelijk wel voor zijn plaatje betaald, maar niet aan Getty. Dat er duizenden brieven zijn verstuurd en geen rechtzaak is geweest verder (zie wiki) weet ik ook, maar waarschijnlijk heeft gewoon iedereen netjes betaald.
Het gaat om dit plaatje
Het ging mij er meer om, of iemand anders deze brief al eens heeft gehad. En wat er gebeurt als je in eerste instantie eens advies inwint (dus te laat bent binnen hun marge van 21 dagen want die brief komt pas aan na 14 dagen). Zijn er mensen die NIET betaald hebben? Zijn er mensen die MINDER betaald hebben?
Moet zo'n brief niet aangetekend zijn? om er wat tijd mee te winnen voor juridisch advies e.d.
Ben benieuwd. Nogmaals bedankt!
Dat vind ik vreemd aan dit verhaal. Waarom dan geen Nederlandse brief/claim door de Nederlandse tak?quote:Weet je zeker dat ie echt van getty is die brief? Ook suf dat het in het engels is, terwijl ze een Nederlandse vestiging hebben namelijk..
Denk zelf dat het om te imponeren is: "wow - sued by the Americans..."quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:23 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Dat vind ik vreemd aan dit verhaal. Waarom dan geen Nederlandse brief/claim door de Nederlandse tak?
ja dat moet je doen!quote:Op zaterdag 23 mei 2009 14:06 schreef Pritt het volgende:
Zeg dat je de rechtszaak met plezier tegemoet ziet.
Schrikt ze wel genoeg af, die copyright ridders zijn gewoon ordinaire geldwolven, die in een nog slecht gereguleerd gebied geld willen verdienen. Zelfde voorbeeld was een tijdje geleden ook met copyright op jingles op websites. Aanval is de beste verdediging in dit geval.
Iets met een maaiveld....quote:Op zaterdag 23 mei 2009 14:06 schreef Pritt het volgende:
Zeg dat je de rechtszaak met plezier tegemoet ziet.
Schrikt ze wel genoeg af, die copyright ridders zijn gewoon ordinaire geldwolven, die in een nog slecht gereguleerd gebied geld willen verdienen. Zelfde voorbeeld was een tijdje geleden ook met copyright op jingles op websites. Aanval is de beste verdediging in dit geval.
Al zou hij moeten betalen, dan nog is 1000 euro zwaar buiten proporties en zou ik daar nooit mee akkoord gaan. Vroegen ze 100 euro dan had het een ander verhaal geweest.quote:Op zondag 24 mei 2009 18:29 schreef Tim21 het volgende:
http://detas.koezeweb.info/vonnisrechtbank.pdf
Dit is een vonnis van een zaak waarin een leraar op zijn site een foto (van Johan Cruijff) had staan zonder toestemming/vermelding. Ondanks dat het een niet-commerciële, educatieve site betreft kon hij toch betalen.
Overigens is google je vriend voor een tactiek.
Dit bedrijf staat geregistreerd in de US en als zodanig heeft het geen fuck met Nederlands auteursrecht te maken. Gettyimages moet eerst maar eens bewijzen dat zij de wettige eigenaar zijn van de foto en dat jij de foto niet ergens anders vandaan hebt gehaald, zoals google. Als jij die foto via google hebt gevonden op willekeurig welke site (en bewijs maar eens dat dat niet zo is), hoe had jij dan ooit kunnen weten dat dat auteursrechtelijk beschermd materiaal kan zijn.quote:Registrant:
Getty Images, Inc.
601 N. 34th St. Suite 400
601 N 34th Street
Suite 400
Seattle, WA 98103
US
Je verhaal klopt niet bepaald. Hoewel de brief in het engels is heeft getty een NLse vestiging waarmee ze zich op de NLse markt begeven met alle regels en wetten die hier gelden. En hier in NL geldt dat - ook al komt het plaatje van google - je niet zomaar alles mag gebruiken. Getty heeft het recht de beelden van de fotografen die zij vertegenwoordigen te verkopen en te beschermen. Worden die zomaar gebruikt, is het in theorie heel terecht dat zij daarvoor een vergoeding vragen.quote:Op zondag 24 mei 2009 22:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dikke pik:
[..]
Dit bedrijf staat geregistreerd in de US en als zodanig heeft het geen fuck met Nederlands auteursrecht te maken. Gettyimages moet eerst maar eens bewijzen dat zij de wettige eigenaar zijn van de foto en dat jij de foto niet ergens anders vandaan hebt gehaald, zoals google. Als jij die foto via google hebt gevonden op willekeurig welke site (en bewijs maar eens dat dat niet zo is), hoe had jij dan ooit kunnen weten dat dat auteursrechtelijk beschermd materiaal kan zijn.
Dit bedrijf probeert inderdaad waarschijnlijk een heleboel mensen bang te maken en een klein gedeelte reageert daar op. Niet doen, laat ze maar lekker in hun eigen sop gaar koken, afwachten tot ze nog een brief sturen en pas dan een korte reactie sturen met het verzoek tot bewijsvoering van a) eigendomsrechten en b) dat jij daar willens en wetens inbreuk op hebt gemaakt.
Zoals zij het stellen kan je geen enkele foto van internet afplukken omdat deze mogelijk auteursrechtelijk beschermd is.
Als het plaatje van de registrar uit Seatlle komt, gelden de regels die op dat grondgebied gelden. Ik kan namelijk ook geen rechten ontlenen aan Nederlandse regels in de US, ook al heeft mijn bedrijf daar een vestiging.quote:Op zondag 24 mei 2009 22:59 schreef Here2Stay het volgende:
Je verhaal klopt niet bepaald. Hoewel de brief in het engels is heeft getty een NLse vestiging waarmee ze zich op de NLse markt begeven met alle regels en wetten die hier gelden.
Best, maar getty heeft eerst en vooral te bewijzen dat het haar eigendom is en dat TS redelijkerwijs had moeten weten dat het auteursrechtelijk beschermd materiaal was. En toon dat maar eens aan in een wereld waarin je alle plaatjes via google kunt vinden. Aantoonbaarheidswaarde = 0.quote:En hier in NL geldt dat - ook al komt het plaatje van google - je niet zomaar alles mag gebruiken. Getty heeft het recht de beelden van de fotografen die zij vertegenwoordigen te verkopen en te beschermen. Worden die zomaar gebruikt, is het in theorie heel terecht dat zij daarvoor een vergoeding vragen.
Daarom vraag ik me ook af of dit uberhaupt wel zuivere koffie is, ook al komt de brief van getty af. Er zijn honderden plaatjes van dezelfde strekking te vinden, dus een bewust inbreuk maken op auteursrecht lijkt me hier zeker niet aan de orde.quote:Kan me alleen niet voorstellen dat Getty 1000 euro vraagt voor een stockbeeldje (en dat de NLse vestiging geen NLse brieven verstuurt), en daarom vraag ik me ook af of de brief wel echt van getty is.
Nouja, dat een plaatje via Google is te vinden, wil niet zeggen dat er geen copyright op zit. Wat overigens niets afdoet aan het feit dat Getty Images wel mag aantonen dat ze de rechten hebbben.quote:Op zondag 24 mei 2009 23:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Best, maar getty heeft eerst en vooral te bewijzen dat het haar eigendom is en dat TS redelijkerwijs had moeten weten dat het auteursrechtelijk beschermd materiaal was. En toon dat maar eens aan in een wereld waarin je alle plaatjes via google kunt vinden. Aantoonbaarheidswaarde = 0.
Dan nog. Je kunt niet zomaar aannemen dat een afbeelding rechtenvrij is.quote:Daarom vraag ik me ook af of dit uberhaupt wel zuivere koffie is, ook al komt de brief van getty af. Er zijn honderden plaatjes van dezelfde strekking te vinden, dus een bewust inbreuk maken op auteursrecht lijkt me hier zeker niet aan de orde.
Je kunt niet van een internetter verlangen dat hij van ieder plaatje dat hij op internet tegenkomt nagaat of daar auteursrecht op zit.quote:Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef Light het volgende:
[..]
Nouja, dat een plaatje via Google is te vinden, wil niet zeggen dat er geen copyright op zit. Wat overigens niets afdoet aan het feit dat Getty Images wel mag aantonen dat ze de rechten hebbben.
[..]
Dan nog. Je kunt niet zomaar aannemen dat een afbeelding rechtenvrij is.
Overigens vind ik 1000 euro ook wel een hoog bedrag voor zo'n afbeelding.
Niet van ieder plaatje, alleen van de plaatjes die je op een website wilt gebruiken. Daarbij hoef je niet na te gaan of er auteursrechten op zitten. Die zitten er (iig volgens de Nederlandse wet) altijd op. Je moet dus nagaan of je een afbeelding mag gebruiken.quote:Op maandag 25 mei 2009 00:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je kunt niet van een internetter verlangen dat hij van ieder plaatje dat hij op internet tegenkomt nagaat of daar auteursrecht op zit.
Voor 12 potten verf is dat inderdaad wat aan de dure kantquote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:56 schreef HarryP het volgende:
De vraag is of een rekening van 1000 euro wel in verhouding staat tot het geleverde product.
Dus je mag nooit op het internet gevonden afbeeldingen gebruiken. Zullen we fok dan ook maar meteen opdoeken? Dat staat namelijk vol van op het internet gevonden plaatjes.quote:Op maandag 25 mei 2009 07:00 schreef Light het volgende:
[..]
Niet van ieder plaatje, alleen van de plaatjes die je op een website wilt gebruiken. Daarbij hoef je niet na te gaan of er auteursrechten op zitten. Die zitten er (iig volgens de Nederlandse wet) altijd op. Je moet dus nagaan of je een afbeelding mag gebruiken.
Ik denk drie opties:quote:Veel websites worden gemaakt door hobbyisten zonder enig winstoogmerk. Ook zij willen vaak graag foto's of ander beeldmateriaal gebruiken als onderdeel van hun site. Dergelijk gebruik is heel kleinschalig, en de kans is bijzonder klein dat de fotograaf hierdoor schade lijdt. Toch moet ook voor dit soort gebruik toestemming gevraagd worden. Wie zonder toestemming een werk gebruikt, maakt inbreuk op het auteursrecht.
Het doet niet ter zake of het gebruik commercieel is, of de naam van de auteur vermeld wordt, of dat de webmaster reclame voor hem maakt door het gebruik van de foto's, of wat dan ook. De maker kan schadevergoeding eisen en/of eisen dat de webmaster zijn werk van de site afhaalt. Bij foto's is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen (en te krijgen) van 3 maal het gebruikelijke tarief van die maker.
Voor mijn gevoel zit er wel verschil tussen plaatjes die je als ontwerper/maker van een website gebruikt en plaatjes die door een user van een forum worden geplaatst. In het eerste geval moet je zorgen dat je de rechten hebt om het plaatje te gebruiken. In het tweede geval is het voor de eigenaar van de site veel lastiger om na te gaan wie de rechten heeft en of de user de rechten wel heeft om het plaatje in een topic te plaatsen.quote:Op maandag 25 mei 2009 11:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dus je mag nooit op het internet gevonden afbeeldingen gebruiken. Zullen we fok dan ook maar meteen opdoeken? Dat staat namelijk vol van op het internet gevonden plaatjes.
Die dus.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:12 schreef speknek het volgende:
Hmnee, toch niet:
[..]
Ik denk drie opties:
Je hebt je uiterste best gedaan de maker van het plaatje te zoeken, maar kon deze niet vinden. Je handelde niet ter kwade trouw en zou alsnog het gewone bedrag over willen maken.
Je ziet maar dat ze aannemelijk kunnen maken dat ze schade hebben geleden.
Je betaalt en spamt je complete website vol met dat ene plaatje.
Want? Dat is namelijk compleet irrelevant (zoals al eerder gemeld in dit topic). Zij hebben -blijkbaar- de auteursrechten op dat plaatje en TS heeft dat plaatje gebruikt, dus dient er betaald te worden.quote:Je ziet maar dat ze aannemelijk kunnen maken dat ze schade hebben geleden.
nee, met betalen beken je schuld en dan willen ze alsnog die 800 euro hebben.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 10:49 schreef craftyvirus het volgende:
Ga niet, wat sommige mensen hier beweren, afwachten totdat ze het laten voorkomen. Want dan weet je zeker dat je moet betalen, en nog meer ook.
Schrijf getty aan, bied je verontschuldigingen aan maar zeg tegelijk ook dat het bedrag niet reëel is en doe ze een voorstel..
Dan tonen ze een screenshot samen met de gegevens van het bestand, en dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, met betalen beken je schuld en dan willen ze alsnog die 800 euro hebben.
Het is geen NL bedrijf en ik zie nergens bewijzen van hun kant,voor de rechter geldt nl voor eist die bewijst!
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 10:49 schreef craftyvirus het volgende:
normaal internet-gebruik tarief ligt zo rond de 30 - 70 euro (afhankelijk van de leverancier, de grootte van de klant, het afname op jaarbasis etc etc. Ga even uit van 70 euro, doe dat keer 3 kom je uit op ¤ 210,-. DAT is een redelijk bedrag in mijn ogen. ¤ 1000,- niet..
Ga niet, wat sommige mensen hier beweren, afwachten totdat ze het laten voorkomen. Want dan weet je zeker dat je moet betalen, en nog meer ook.
Schrijf getty aan, bied je verontschuldigingen aan maar zeg tegelijk ook dat het bedrag niet reëel is en doe ze een voorstel..
Die hoeven ze aan jou ook niet te laten zien. Twee mensen die onder ede verklaren dat de foto erop stond is al voldoende. Bonuspunten voor een accountant of notaris-achtig type.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, met betalen beken je schuld en dan willen ze alsnog die 800 euro hebben.
Het is geen NL bedrijf en ik zie nergens bewijzen van hun kant,voor de rechter geldt nl voor eist die bewijst!
Als je gebruik wilt maken van Google adsense, moet je verklaren dat alles wat op je site staat legaal is, etc. Zij waarschuwen Google adsense dus dat wat wij op onze site hadden staan, níet legaal is. En Google trekt zich vervolgens terug, omdat zij daar niets te maken mee willen hebben.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:47 schreef blaatertje het volgende:
Ik zie in het verhaal niet wat Google ads met GettyImages te maken heeft.
Zou wat zijn, claimen dat je de rechten op iets hebt en dan gewoon ff een mailtje naar Google sturen "Hey, wil je de ads op site X ff Blokkeren?" en Google springt in de houding.
Dat is ook een onrechtmatige actie.
whahah, hoe denk je dat het nl recht werkt, dus als iemand getuigt is het gelijk waar?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:48 schreef eleusis het volgende:
[..]
Die hoeven ze aan jou ook niet te laten zien. Twee mensen die onder ede verklaren dat de foto erop stond is al voldoende. Bonuspunten voor een accountant of notaris-achtig type.
Tegen een rechter gaan liegen over iets dat PUBLIEK op internet heeft gestaan en dat op vele manieren (high-tech of low-tech) is aan te tonen, is echt advies voor mongolen. Als je al denkt te moeten gaan liegen, wat al vrij dom is, lieg dan over iets dat niet te checken is.
Dus ik hoef niet aan te tonen dat ik schade heb geleden en kan zomaar 1000,- bij jou komen afhalen?quote:Op maandag 25 mei 2009 16:59 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Want? Dat is namelijk compleet irrelevant (zoals al eerder gemeld in dit topic). Zij hebben -blijkbaar- de auteursrechten op dat plaatje en TS heeft dat plaatje gebruikt, dus dient er betaald te worden.
Je vergat er nog een: het is toch een artiest, die vindt fotograferen toch wel leuk, of hij er nou weinig of veel geld voor krijgtquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:47 schreef PankPinther het volgende:
Of zijn er hier nog mensen die denken dat die fotograaf die blikken daar toevallig zo aantrof met al die verschillende kleurtjes en nette schone randen?
Oh, jij doet ook geen belastingaangifte als je niet per aangetekende brief geinformeerd wordt dat het weer tijd is?quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:58 schreef Parzival het volgende:
ik zou gewoon niet reageren, mail verwijderen (en uit de prullebak).. en dan wachten..
E-Mail is niet rechtsgeldig.. ze zullen een aangetekende brief moeten sturen.. dan pas neem jij aktie.. tot die tijd.. ich hab nichts gewust..
als je lang genoeg wacht krijg je idd een aangetekende brief..quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:10 schreef Light het volgende:
[..]
Oh, jij doet ook geen belastingaangifte als je niet per aangetekende brief geinformeerd wordt dat het weer tijd is?
Ja en nee. Je hoeft niet aan te tonen dat je schade geleden hebt want dat is niet relevant.quote:Dus ik hoef niet aan te tonen dat ik schade heb geleden en kan zomaar 1000,- bij jou komen afhalen?
quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:58 schreef Parzival het volgende:
ik zou gewoon niet reageren, mail verwijderen (en uit de prullebak).. en dan wachten..
E-Mail is niet rechtsgeldig.. ze zullen een aangetekende brief moeten sturen.. dan pas neem jij aktie.. tot die tijd.. ich hab nichts gewust..
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 08:14 schreef rodeparaplu het volgende:
<knip>
Nu heb ik een brief gehad van Getty Images...
<knip>
woops.. nouja.. de PTT (ohnee TPG) verlies ook weleens een briefje.. wacht gewoon op de 2e sommatiequote:
Je hoeft niet zomaar alles te betalen waarvoor je een mail of brief krijgt. Maar om te doen alsof je niets hebt ontvangen is weer het andere uiterste. Daarbij heeft TS al actie ondernomen door de betreffende afbeelding te verwijderen van de website.quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:13 schreef Parzival het volgende:
[..]
als je lang genoeg wacht krijg je idd een aangetekende brief..
maar zomaar geld overmaken omdat er een email gestuurd wordt... pfiew dan zou ik nu wel heel arm zijn.. tenzij de oom van Ununu echt miljardair was en ik 10% van de erfenis kreeg
Er zijn zat manieren, je kunt:quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:51 schreef DennisMoore het volgende:
Als op ieder Googlebaar plaatje auteursrecht rust, en je voor gebruik moet achterhalen van wie het is, om toestemming te vragen... hoe doe je dat met 9 van de 10 online plaatjes? D'r staat maar zelden een naam bij.
En als je dat te veel werk vindt dan gebruik je die plaatjes toch gewoon niet...quote:Als u een foto wilt openbaar maken, dan heeft u daarvoor de toestemming van de rechthebbende fotograaf nodig. Kunt u de naam- en adresgegevens van de fotograaf niet traceren? Dan kan Stichting FotoAnoniem u van dienst zijn. In ruil voor een billijke vergoeding verlenen wij u een vrijwaring, zodat u de foto toch kunt publiceren. Ook nemen wij de verplichting op ons om de fotograaf voor u te zoeken. En mocht de fotograaf u aanspreken op de publicatie, dan kunt u hem naar onze stichting doorverwijzen.
Ah, een kloonquote:Op woensdag 27 mei 2009 01:29 schreef busfoto.nl het volgende:
Hier iemand die het precies andersom meemaakte..
In Utrecht is men bezig met het Stationsgebied, waaronder de reconstructie van het Vredenburg. Om het bouwterrein staat een houten muur. Onlangs was deze wand wat opgefleurd met een aantal foto's (LINK, een project van de Hogeschool Utrecht, zo las ik in het plaatselijke krantje.
Moet ik een paar dagen later in de stad zijn, rijd met de bus langs de schutting en zie tot mijn stomme verbazing een foto van mij op die wandIk uitstappen en teruglopen, hangt die foto er minstens 3 keer ...
Foto is door die hoge scholieren gewoon van mn site gejat
Ik boos bellen naar de Gemeente, schriftelijk vragen om een schadevergoeding binnen 10 werkdagen.
Resultaat: E200.- schadevergoeding
In relatie met dit topic wil ik kwijt dat mensen die foto's van anderen zomaar op hun eigen media gebruiken de gevolgen daarvan voor lief moeten nemen...
Goed. Leg alvast 1000,- klaar, want ik hoef volgens jou toch niet aan te tonen dat ik daar recht op heb.quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:15 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ja en nee. Je hoeft niet aan te tonen dat je schade geleden hebt want dat is niet relevant.
Ik weet dat het moeilijk te aanvaarden is maar je hebt nou eenmaal niet het recht om zomaar een foto te gebruiken.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:46 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
In het geval van internet/google worden er dagelijks miljoenen plaatjes geupload op verschillende manieren, en als iemand die foto dan toevallig ziet geldt ineens "ja maar nu moet je wel betalen he?"
Aantonen dat je daar recht op hebt doe je met een screenshot en gegevens die via de server verkregen zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Goed. Leg alvast 1000,- klaar, want ik hoef volgens jou toch niet aan te tonen dat ik daar recht op heb.
Wil je het nu gewoon niet snappen of doe je maar alsof?quote:Goed. Leg alvast 1000,- klaar, want ik hoef volgens jou toch niet aan te tonen dat ik daar recht op heb.
Het punt is dat het dagelijks gebeurt op duizenden fora en websites, en dat je niet moet zeiken over een gebruikte foto in de orde van 1000,-. Dan hadden ze hun foto niet op het internet moeten plaatsen of er beveiliging op inbouwen. Net zoals die meid die 10 mp3-tjes op haar pc heeft staan waarvoor ze nu gesue'd wordt voor anderhalf miljoen dollarquote:Op woensdag 27 mei 2009 13:05 schreef PankPinther het volgende:
Ik weet dat het moeilijk te aanvaarden is maar je hebt nou eenmaal niet het recht om zomaar een foto te gebruiken.
Wie of wat geeft jou het idee dat dat wel mag? (bron vermelden graag)
En hierboven schreef je dat je geen schade hoeft aan te tonen?quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:13 schreef bug_me_not2 het volgende:
Wil je het nu gewoon niet snappen of doe je maar alsof?
Je moet zeker aantonen dat je daar recht op heb. Als ik namelijk een auteursrechtelijk beschermd werk van jou gebruik dan moet ik daar voor betalen, of je daar nu wel of geen schade door hebt ondervonden.
Dat het dagelijks gebeurt op duizenden websites geeft alleen maar aan hoe groot het misbruik is en des te meer reden om er hard tegen op te treden want anders zal het bij mensen zoals jij nooit tot hun botte kop door dringen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 14:10 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het punt is dat het dagelijks gebeurt op duizenden fora en websites, en dat je niet moet zeiken over een gebruikte foto in de orde van 1000,-. Dan hadden ze hun foto niet op het internet moeten plaatsen of er beveiliging op inbouwen. Net zoals die meid die 10 mp3-tjes op haar pc heeft staan waarvoor ze nu gesue'd wordt voor anderhalf miljoen dollar![]()
Mijn mening is dat het zo onnozel is om te janken over "dat is van mij" terwijl je het zelf op internet hebt gezet, duidelijk met het oogmerk dat zoveel mogelijk mensen het zien. En dan vervolgens een absurd hoog bedrag ervoor durven vragen.
[..]
En hierboven schreef je dat je geen schade hoeft aan te tonen?Waar mijn opmerking dan weer een rechtstreekse reactie op was.
Nee dat hoeft ook niet. Waar beweer ik dat je wel schade moet aantonen? Het bedrag dat Getty van TS eist is niet bedoeld als schadevergoeding, maar als vergoeding voor gebruik van de foto. Aangezien TS de foto al gebruikt heeft is TS niet meer in een echt goede positie om te onderhandelen. Getty weet dit, en vraagt daarom een hoger bedrag dan ze normaal zouden doen als je vooraf toestemming zou vragen.quote:En hierboven schreef je dat je geen schade hoeft aan te tonen?
ik vind het een goed voorbeeld, huldequote:Op woensdag 27 mei 2009 14:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nee dat hoeft ook niet. Waar beweer ik dat je wel schade moet aantonen? Het bedrag dat Getty van TS eist is niet bedoeld als schadevergoeding, maar als vergoeding voor gebruik van de foto. Aangezien TS de foto al gebruikt heeft is TS niet meer in een echt goede positie om te onderhandelen. Getty weet dit, en vraagt daarom een hoger bedrag dan ze normaal zouden doen als je vooraf toestemming zou vragen.
Stel, vogeltjesdans gaat naar de bakker. Het is druk en vogeltjesdans ziet op de toonbank een lekker broodje liggen. Jij pakt dat en eet het op. Na een tijdje ben je aan de beurt, je doet je bestelling en bij het afrekenen vermeld je het eerder geconsumeerde lekkere broodje. Als dan de verkoopster vermeld dat dit broodje EUR 25,- kost dan ben je niet meer in een goede positie om hierover te onderhandelen want je hebt het broodje al opgegeten. Je kan er dus voor kiezen dit te betalen en dan ben je direct van het gezeik af, of je kan naar de rechter stappen in de hoop dat de rechter dit bedrag verlaagt maar dan ben je wel veel tijd en geld kwijt (met het risico dat de rechter de bakker gelijk geeft)..
Misschien moet het eens tot de botte kop van dat soort organisaties doordringen dat er een andere vorm van regulering nodig is dan alleen maar pure repressie. Met rechtszaken als "anderhalf miljoen voor 10 mp3'tjes" jaag je de downloader alleen nog maar meer in het harnas, want die ziet alleen maar bevestigd dat de zogenaamde rechthebbenden alleen maar schandalige geldwolven zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2009 14:28 schreef PankPinther het volgende:
Dat het dagelijks gebeurt op duizenden websites geeft alleen maar aan hoe groot het misbruik is en des te meer reden om er hard tegen op te treden want anders zal het bij mensen zoals jij nooit tot hun botte kop door dringen.
Omdat men de foto dan maar niet op internet had moeten zetten. Of moeten beveiligen. Niet eerst een wordt voorhouden en als dan gehapt wordt, zeggen "jaaa maar die worst kost je wel 1000,- he".quote:Maar leg nou eens uit waarom jij vindt dat je toch perse die foto mag gebruiken?
Ik ben veel knapper, intelligenter en corrupter dan jij, bedoel je dat?quote:Wat is er zo bijzonder aan dat jij meent boven de wet te kunnen staan?
Nee, het is gewoon een foto. Niet meer en niets minder. De TS geeft ook aan er geen enkele waarde aan te verbinden en de foto meteen te willen verwijderen. Het is gewoon een foto zoals alle anderen. En die is, zeker voor de TS (en voor 99,99% van alle internetgebruikers) geen 1000,- waard.quote:Is die foto dan zo mooi en bijzonder dat je er niet van af kunt blijven?
Dan istie blijkbaar toch z'n geld waard, waarom betaal je dat niet gewoon?
In welk geval de bakker net zo goed een stomme klootzak is. De waarde van het broodje is niet ineens gestegen naar 25,-, en ook hier is er alleen maar sprake van een bakker die er een slaatje uit wil slaan.quote:Op woensdag 27 mei 2009 14:57 schreef bug_me_not2 het volgende:
Stel, vogeltjesdans gaat naar de bakker. Het is druk en vogeltjesdans ziet op de toonbank een lekker broodje liggen. Jij pakt dat en eet het op. Na een tijdje ben je aan de beurt, je doet je bestelling en bij het afrekenen vermeld je het eerder geconsumeerde lekkere broodje. Als dan de verkoopster vermeld dat dit broodje EUR 25,- kost dan ben je niet meer in een goede positie om hierover te onderhandelen want je hebt het broodje al opgegeten. Je kan er dus voor kiezen dit te betalen en dan ben je direct van het gezeik af, of je kan naar de rechter stappen in de hoop dat de rechter dit bedrag verlaagt maar dan ben je wel veel tijd en geld kwijt (met het risico dat de rechter de bakker gelijk geeft)..
Nee, maar daar gaan ze vast niet over zeuren, ik denk niet dat iemand belang heeft bij het lastig vallen van iemand die 12 potten verf als usericon van 60*60 pixels...quote:Op woensdag 27 mei 2009 17:24 schreef nachtdier3 het volgende:
Hoe zit het met het gebruiken van een plaatje in je avatar?
Ik heb nog nooit een eigen gemaakt plaatje/img'tje gebruikt namelijk... ben ik nu een van de weinige foute Fok!kers?
Als een vreemde dat zonder jouw toestemming doet en hij rijdt je auto in de prak?quote:Op woensdag 27 mei 2009 16:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Van iemand die mijn auto leent en in de prak rijdt vraag ik ook niet ineens tien keer zoveel als de eigenlijke waarde.
Woorden op zich niet, want elk woord is wel een keer uitgevonden en bij niet mogen gebruiken daarvan zou er dus geen taal zijnquote:Op woensdag 27 mei 2009 18:07 schreef AyrtonSenna het volgende:
Ik vraag me af, zou je ook voor woorden moeten betalen. Bijv. het woord doemdenken is bedacht door Van Kooten en De Bie. Als je dat gebruikt, schend je dan niet hun auteursrecht?
Nee, als de uitgeverij het auteursrecht heeft, zul je idd geen cent krijgen wanneer iemand anders die artikelen gebruikt.quote:Op woensdag 27 mei 2009 19:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mijn vriendin schrijft ook artikelen voor vakbladen, en het auteursrecht daarvan ligt ook bij haar zolang de rekening nog niet betaald is. Daarna bij de betreffende uitgeverij. Maar ik maak me er geen enkele illusie over dat wanneer iemand anders deze artikelen gebruikt, we linksom of rechtsom ook maar een cent vergoeding daarvan gaan krijgen.
Er is ook zoiets als citaatrecht, je mag een verkleinde afbeelding gebruiken zonder daarvoor copyrights te moeten betalen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 17:24 schreef nachtdier3 het volgende:
Hoe zit het met het gebruiken van een plaatje in je avatar?
Ik heb nog nooit een eigen gemaakt plaatje/img'tje gebruikt namelijk... ben ik nu een van de weinige foute Fok!kers?
Dat weet ik zo net nog niet, bij citaatrecht gaat er namelijk om dat je de betreffende afbeelding bespreekt in de tekst die erbij staat en dat doe je bij een avatar niet.quote:Op maandag 29 juni 2009 20:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is ook zoiets als citaatrecht, je mag een verkleinde afbeelding gebruiken zonder daarvoor copyrights te moeten betalen.
Mjah, boeie, het staat toch op Danny ze sitequote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:20 schreef splendor het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog niet, bij citaatrecht gaat er namelijk om dat je de betreffende afbeelding bespreekt in de tekst die erbij staat en dat doe je bij een avatar niet.
Die baas is ook niet een van de snelstequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 19:39 schreef rodeparaplu het volgende:
Nu gaat mijn baas zijn advocaat bellen en eens vragen wat we doen.
Je hebt gelijk, maar je snap toch ook wel dat het internet een vaag medium is! Je kunt zo makkelijk de grenzen overschrijven..quote:copyright = copyright. Of het nou op internet staat, of niet. Of je het nou groot plaatst, of klein. Gewoon afblijven, of betalen.
De rechter zal ook toetsen of het bedrag redelijk is. Niet dus.quote:Op maandag 10 augustus 2009 12:02 schreef craftyvirus het volgende:
ik hoop ZO dat het tot een rechtzaak komt, en dat getty zijn gelijk krijgt. Misschien dat mensen dan beginnen te snappen hoe het zit...
copyright = copyright. Of het nou op internet staat, of niet. Of je het nou groot plaatst, of klein. Gewoon afblijven, of betalen.
Ik ben het niet eens met het bedrag van ¤ 1250,-, maar wel met de claim. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen..
Nee hoor, het is heel simpel zelfs.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:16 schreef HarryP het volgende:
[..]
Daarnaast is het met de grote hoeveelheid aan vrije media op het internet natuurlijk moeilijk onderscheid te maken tussen die afbeeldingen die je wel mag gebruiken en de afbeeldingen die je niet mag gebruiken.
Dit lijkt mij ook. Als je zegt dat je dacht dat dit spam was, lijkt het me niet dat men van je mag verwachten dat je de brief juist kon interpreteren aangezien de voertaal hier Nederlands is.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:59 schreef kanaiken het volgende:
Misschien is dit geen geldig excuus (ik weet weinig van recht af), maar zolang zij geen brief in het Nederlands versturen, hoef jij toch helemaal de moeite te doen om deze te 'vertalen'? Het lijkt me dat je niet verplicht bent om een vertalingbureau in te schakelen voor elke brief die je krijgt in een of andere exotische taal. Als ze die brief hadden geschreven in het Frans, Chinees, Latijn, spijkerschrift of welke andere taal dan ook, kun je je toch ook beroepen op het feit dat je geen idee had wat er stond? Ik zie niet in hoe dit anders is.
quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:32 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Nee hoor, het is heel simpel zelfs.
Je mag een afbeelding alleen gebruiken als er bij staat dat het mag, anders niet.
Zeg nou zelf, da's toch niet ingewikkeld?
In Nederland zit inderdaad overal standaard copyright op.quote:Op maandag 10 augustus 2009 13:32 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Nee hoor, het is heel simpel zelfs.
Je mag een afbeelding alleen gebruiken als er bij staat dat het mag, anders niet.
Zeg nou zelf, da's toch niet ingewikkeld?
Als ze dan op één of andere manier achter dit topic komen.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:59 schreef rodeparaplu het volgende:
Het is inmiddels 29 juni en ik heb niets meer van Getty vernomen. Ik wacht af...
Tenslotte heb ik nog nóóit een brief van hen gehad
Nee, al lang niet meer.quote:Op maandag 10 augustus 2009 17:33 schreef HarryP het volgende:
[..]
In Nederland zit inderdaad overal standaard copyright op.
Maar in Amerika is het volgens mij zo dat er duidelijk op moet staan dat er copyright op zit.
Onzin, je mag plaatjes verzamelen wat je wilt.quote:Verder als je gratis plaatjes aan het verzamelen bent dan kan daar best wel eens een plaatje bij zitten dat toch niet helemaal gratis is. Daarnaast zijn de voorwaarden per site ook weer eens verschillend.
Geef je nu luiheid op als reden om niet bestraft te mogen worden?quote:Om dat allemaal bij te houden per plaatje is best veel werk. Dan is het toch niet meer dan reëel dat de rechthebbende de overtreder daar eerst op wijst (dat ze de afbeelding moeten verwijderen of kopen) voordat ze een rekening en dreig mail sturen.
Lijkt me niet.quote:Of ben ik nu te onredelijk volgens sommigen?
Gepeperde rekening opsturen. Hadden die paupers van de Televaag maar om toestemming moeten vragen.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:58 schreef PankPinther het volgende:
Als zelfs kranten niet meer van je foto af kunnen blijven...![]()
Copyright en website adres van de foto afgeknipt en copyright/contact info uit de exif verwijderd.
http://www.telegraaf.nl/d(...)n_de_Gamescom__.html
Het origineel hebben ze uit dit topic geplukt.
Ik bedoel, die kunnen toch moeilijk zeggen dat ze niet wisten dat je daar toestemming voor nodig hebt.
Kortom, die gaan een rekening krijgen![]()
Of ben ik nu te onredelijk volgens sommigen?
hoeveel gedownloade films en mp3's heb jij eigenlijk?quote:Op woensdag 25 november 2009 15:55 schreef DragonFire het volgende:
Copyright is copyright.
Je kan hoog of laag springen maar een foto/plaatje gebruiken dat door een ander is gemaakt is gewoon niet netjes. En over het gebruik van plaatjes op een forum zal een bedrijf niet zo snel problemen maken, en zeker geen rekening opsturen. Maar zodra jij een website gaat maken mag ik hopen dat je niet zomaar her en der plaatjes gaat jatten.
Het is helemaal niet lastig om gratis plaatjes te vinden of goedkoop stock foto's.
Je mag ze gewoon gebruiken, maar niet publiceren.quote:Op woensdag 25 november 2009 16:14 schreef mimaleja het volgende:
Natuurlijk is copyright, copyright. Alleen wanneer ik een cd-rom aanschaf met een x aantal foto's ,dan mag ik er toch van uitgaan dat ik deze foto's mag gebruiken. Dus niet gejat van internet maar keurig gekocht in de winkel.
Je hebt dit topic gelezen? Volgens mij is de organisatie die geld wil niet netjes... TS had met een nette berichtgeving van deze copyright de foto's er echt wel afgehaald.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:55 schreef DragonFire het volgende:
Copyright is copyright.
Je kan hoog of laag springen maar een foto/plaatje gebruiken dat door een ander is gemaakt is gewoon niet netjes. En over het gebruik van plaatjes op een forum zal een bedrijf niet zo snel problemen maken, en zeker geen rekening opsturen. Maar zodra jij een website gaat maken mag ik hopen dat je niet zomaar her en der plaatjes gaat jatten.
Het is helemaal niet lastig om gratis plaatjes te vinden of goedkoop stock foto's.
Tja, maar dan heeft TS ze al gepubliceerd. Als jij te hard rijdt met je auto en na je aanhouding beloof je om je voortaan precies aan de maximum snelheid te houden dan moet je toch ook nog steeds de boete betalen...quote:TS had met een nette berichtgeving van deze copyright de foto's er echt wel afgehaald.
Ik zelf zou als bedrijf ook niet direct zulke stappen ondernemen. Een berichtgeving dat het eraf moet lijkt mij voldoende. Maar ik verdien mijn brood ook niet met stock foto's. Zo'n bedrijf draait op licenties voor plaatjes uitgeven. Ik kan wel een klein beetje begrijpen dat hun iets harder optreden. Maar alsnog vind ik zelf moreel gezien dat je moet kijken wat voor site het is. Een hobby site zou in mijn ogen gewoon alleen een waarschuwing moeten krijgen. Een site zoals de telegraaf zou ik direct een rekening sturen, ik verwacht van zo'n bedrijf dat ze goed op te hoogte zijn van wat wel en niet mag.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:10 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
Je hebt dit topic gelezen? Volgens mij is de organisatie die geld wil niet netjes... TS had met een nette berichtgeving van deze copyright de foto's er echt wel afgehaald.
Die vergelijking gaat niet op. Te hard rijden staat zwart op wit in het strafboek en je hebt daar een test voor moeten afnemen om je rijbewijs te krijgen. Je kunt snappen dat copyright mbt internet best lastig is. Het bedrijf die geld vraagt is er gewoon op uit om geld op deze manier binnen te krijgen. Je weet daarnaast wel hoe snel je copyrights schend op internet.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:22 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Tja, maar dan heeft TS ze al gepubliceerd. Als jij te hard rijdt met je auto en na je aanhouding beloof je om je voortaan precies aan de maximum snelheid te houden dan moet je toch ook nog steeds de boete betalen...
Tuurlijk.. je hebt ook gelijk, maar je praat hierbij wel over een plaatje. Een plaatje die de site moet opleuken en geen functionaliteit bied aan de site.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:51 schreef DragonFire het volgende:
[..]
Zo'n bedrijf draait op licenties voor plaatjes uitgeven. Ik kan wel een klein beetje begrijpen dat hun iets harder optreden. Maar alsnog vind ik zelf moreel gezien dat je moet kijken wat voor site het is. Een hobby site zou in mijn ogen gewoon alleen een waarschuwing moeten krijgen
Zou niet erg effectief zijn natuurlijk. Als ze iedereen die onrechtmatig afbeeldingen van Getty gebruikt eerst vriendelijk een mailtje krijgt met het verzoek of ze de desbetreffende afbeelding eventjes willen verwijderen kun je feitelijk de afbeeldingen gebruiken zonder consequenties. Het doel van het claimen van geld achteraf is niet alleen maar het innen van geld, maar ook het afschrikken van potentiële 'plaatjesdieven'.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:10 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
Je hebt dit topic gelezen? Volgens mij is de organisatie die geld wil niet netjes... TS had met een nette berichtgeving van deze copyright de foto's er echt wel afgehaald.
afschrikken? Ik denk dat de organisatie het niet erg vind als TS in de toekomst nog een keer een plaatje van hun op de site zet. 1000 euro vind ik niet niks...quote:Op woensdag 25 november 2009 19:33 schreef BlackSaint het volgende:
[..]
Zou niet erg effectief zijn natuurlijk. Als ze iedereen die onrechtmatig afbeeldingen van Getty gebruikt eerst vriendelijk een mailtje krijgt met het verzoek of ze de desbetreffende afbeelding eventjes willen verwijderen kun je feitelijk de afbeeldingen gebruiken zonder consequenties. Het doel van het claimen van geld achteraf is niet alleen maar het innen van geld, maar ook het afschrikken van potentiële 'plaatjesdieven'.
Om die plaatjes überhaupt op te sporen maken stock fotografie agentschappen gebruik van PicScout. Deze gebruikt bots om alle plaatjes van het internet te downloaden. Bedenk eens hoeveel geld het alleen al kost om al die data te downloaden. Waarna ze vervolgens ook nog eens vergeleken moeten worden met de foto's waarvan zij het auteursrecht bezitten (ik heb het even voor je opgezocht en Getty Images alleen al heeft er 70 miljoen). Waarbij ook nog eens allerlei administratiekosten komen kijken en de al geleden schade.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:10 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
Onzin. Hoe copyright werkt staat ook zwart op wit in het 'strafboek'. Copyright (op internet) is helemaal niet lastig. Als jij niet expliciet toestemming hebt om een plaatje te gebruiken dan kan je er vanuit gaan dat je dat dan ook niet mag. Gewoon een willekeurig plaatje van internet gebruiken is gewoon niet slim en dan moet je hier ook niet komen klagen...quote:Die vergelijking gaat niet op. Te hard rijden staat zwart op wit in het strafboek en je hebt daar een test voor moeten afnemen om je rijbewijs te krijgen. Je kunt snappen dat copyright mbt internet best lastig is. Het bedrijf die geld vraagt is er gewoon op uit om geld op deze manier binnen te krijgen. Je weet daarnaast wel hoe snel je copyrights schend op internet.
+1quote:Op woensdag 17 februari 2010 14:56 schreef zlatan99 het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen....
Pffff maak je daarom een account aan? Je werkt vast niet bij gettie he?quote:Op maandag 7 juni 2010 11:52 schreef tennille het volgende:
Belangrijke info. voor mensen met een boete an gettyimages
Ruim een week geleden werd ik ook geconfronteerd met gettyimages......Boete: 1089 euro!!!
Ca. 8 jaar geleden heeft een kennis van mij een site gemaakt voor mijn nieuw op te starten bedrijfje.
Hij heeft destijds op het internet twee foto's gevonden, die hij geschikt vond voor de "startpagina".
Toen werd er wellicht niet gewaarschuwd voor het mogelijk auteursrechtelijk bescherm zijn van een beeld??!! Hoe dan ook, ik krijg nu de rekening!!
Mijn twijfel was groot: ga ik dit zomaar betalen? kunnen ze mij zomaar een boete geven? wat zijn mijn rechten? Is dit wel "zuivere koffie"? Ben ik verantwoordelijk... of mijn kennis.....enz enz enz.....????
Ik heb her en der geinformeerd en uiteindelijk sprak ik een man, die me duidelijkheid kon geven.
Hij zit al jaren in die wereld en werkt ook vaak met gettyimages!!!
Volgens hem is het een zeer vooraanstaand bedrijf en 'swerelds grootste leverancier van beeldmateriaal.
Ze hebben sterke juridische afdeling en de kans dat je gedagvaardigd wordt is groot!
Zijn advies was heel duidelijk: betaal de boete... want als je de confrontatie aangaat met hen....dan verlies je! Ik betaal de boete dus vandaag en daarmee is de kous af!!
Wel vond ik het melden van deze informatie belangrijk, omdat ik o.a. op deze site las, dat heel veel mensen in dezelfde situatie zitten en er geen raad mee weten. Je kan het maar beter precies weten en afhandelen, toch? Succes allemaal!!
Mafketelquote:Op maandag 7 juni 2010 12:01 schreef tennille het volgende:
Onzin? Nou ja, dan geloof je het maar niet allemaal! .. het zal me een zorg zijn.
Ik ben al lang blij, dat ik mijn zaakjes op orde heb en er zijn vast wel mensen, die me wel geloven!
De ballen!
hey een werkenmerquote:Op maandag 7 juni 2010 11:52 schreef tennille het volgende:
Belangrijke info. voor mensen met een boete an gettyimages
Ruim een week geleden werd ik ook geconfronteerd met gettyimages......Boete: 1089 euro!!!
Ca. 8 jaar geleden heeft een kennis van mij een site gemaakt voor mijn nieuw op te starten bedrijfje.
Hij heeft destijds op het internet twee foto's gevonden, die hij geschikt vond voor de "startpagina".
Toen werd er wellicht niet gewaarschuwd voor het mogelijk auteursrechtelijk bescherm zijn van een beeld??!! Hoe dan ook, ik krijg nu de rekening!!
Mijn twijfel was groot: ga ik dit zomaar betalen? kunnen ze mij zomaar een boete geven? wat zijn mijn rechten? Is dit wel "zuivere koffie"? Ben ik verantwoordelijk... of mijn kennis.....enz enz enz.....????
Ik heb her en der geinformeerd en uiteindelijk sprak ik een man, die me duidelijkheid kon geven.
Hij zit al jaren in die wereld en werkt ook vaak met gettyimages!!!
Volgens hem is het een zeer vooraanstaand bedrijf en 'swerelds grootste leverancier van beeldmateriaal.
Ze hebben sterke juridische afdeling en de kans dat je gedagvaardigd wordt is groot!
Zijn advies was heel duidelijk: betaal de boete... want als je de confrontatie aangaat met hen....dan verlies je! Ik betaal de boete dus vandaag en daarmee is de kous af!!
Wel vond ik het melden van deze informatie belangrijk, omdat ik o.a. op deze site las, dat heel veel mensen in dezelfde situatie zitten en er geen raad mee weten. Je kan het maar beter precies weten en afhandelen, toch? Succes allemaal!!
Goed zo.quote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef tennille het volgende:
Ik heb me wel erg vergist, toen ik me aanmelde, deze site is voor blagen.... kleuters...
Daar verspil ik mijn tijd niet aan, ik ben weg!!!!!
We zullen je missenquote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef tennille het volgende:
Ik heb me wel erg vergist, toen ik me aanmelde, deze site is voor blagen.... kleuters...
Alleen de belangrijkste zaken worden gepubliceerd op rechtspraak.nl, bovendien worden de uitspraken geanonimiseerd, dus dat is nogal logisch.quote:Op maandag 7 juni 2010 12:22 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mafketel
Er staan 0 zaken op rechtspraak.nl met getty erin
quote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef tennille het volgende:
Mwoa, je lange post is minimaal apart te noemen. Het advies om simpelweg maar te betalen, is zonder meer een slecht advies. Dan is het niet raar als men (ikzelf incluis) zich afvraagt wat je precies met Getty te maken hebt.quote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef tennille het volgende:
Als dat zo was, was je op je plaats geweestquote:Op maandag 7 juni 2010 14:05 schreef tennille het volgende:
Of je verdiept je in de materie en komt tot de conclusie dat Getty geen poot heeft om op te staan als bij het eerste verzoek de foto's worden verwijderd.quote:Op maandag 7 juni 2010 14:34 schreef tennille het volgende:
Wat een wantrouwen, zielig gewoon!!!
Ik heb inmiddels ook van enkele advocaten een reactie ontvangen en guess what? Zelfde antwoord!
Jullie zitten daar maar achterover en komen niet verder dan een beetje dom lullen op een forum..
Als je het nou zelf eens uit gaat zoeken, hoe lijkt je dat?
Of je doet dat niet en je wacht rustig af tot je gedagvaard wordt of zo.. hi hi...
Ik denk dat er nog vele miljoenen mensen eerder in de rij voor een dagvaarding staan. Zoveel haast zal er wel niet achterzitten. Net als met incassobureaus zal het in 99 van de 100 gevallen blijven bij dreigen met... in de hoop dat mensen overstag gaan.quote:Op maandag 7 juni 2010 14:34 schreef tennille het volgende:
Ik heb inmiddels ook van enkele advocaten een reactie ontvangen en guess what? Zelfde antwoord!
Jullie zitten daar maar achterover en komen niet verder dan een beetje dom lullen op een forum..
Of je doet dat niet en je wacht rustig af tot je gedagvaard wordt of zo.. hi hi...
Je zou toch vertrekken? Pleur op met je kutpostsquote:Op maandag 7 juni 2010 14:34 schreef tennille het volgende:
quote:Op maandag 7 juni 2010 18:31 schreef De-Hamster het volgende:
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Is wel een goude business, gewoon eventjes duizenden foto's maken van allemaal abstracte dingen, er een eigen site van maken, voorwaarden specificeren en achter enkele jaren eens gaan kijken hoeveel geld je kan gaan innen.
Je kunt ook gewoon eventjes die duizenden foto's die je gemaakt hebt inleveren bij een stockbureau.quote:Op maandag 7 juni 2010 18:31 schreef De-Hamster het volgende:
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Is wel een goude business, gewoon eventjes duizenden foto's maken van allemaal abstracte dingen, er een eigen site van maken, voorwaarden specificeren en achter enkele jaren eens gaan kijken hoeveel geld je kan gaan innen.
Je krijgt een licentie.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:42 schreef deenigeechteTS het volgende:
Wat als TS het plaatje wel degelijk gekocht heeft, bijv bij fotolia (DAAR zit gettyimages toch bij aangesloten?)? Hoe valt dat te bewijzen? Hoe kan gettyimages controleren of jij het plaatje niet of wel hebt betaalt? Of wat als gettyimages het plaatje niet zelf heeft gemaakt? Hoe kunnen zij dat bewijzen?
Hele topic gelezen?quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:11 schreef frank_r het volgende:
Ik heb ok zo'n brief gekregen hoe is het afgelopen met de mensen die hier ook mee van doen hebben gehad?
Hier kwam een berg aan bijzonder 'serieuze' dreigementen binnen via de email en post en uiteindelijk hebben we het bij een excuus-brief gehouden en een excuus/rectificatie op de website en het daarmee als afgehandeld beschouwd en dat ook laten weten en uiteindelijk hebben we er niets meer van gehoord.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:11 schreef frank_r het volgende:
Ik heb ok zo'n brief gekregen hoe is het afgelopen met de mensen die hier ook mee van doen hebben gehad?
ze zijn er wel druk mee bezig. Kennelijk heel lucratiefquote:Op dinsdag 28 september 2010 15:41 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Hier kwam een berg aan bijzonder 'serieuze' dreigementen binnen via de email en post en uiteindelijk hebben we het bij een excuus-brief gehouden en een excuus/rectificatie op de website en het daarmee als afgehandeld beschouwd en dat ook laten weten en uiteindelijk hebben we er niets meer van gehoord.
In ons geval waren de foto's geplaatst door een van de leden op onze website voor een foto-contest, de foto in kwestie bleek dus gewoon 'Opgegoogled', maar was ondertussen wel op de hoofdpagina wekenlang zichtbaar als zijnde winnaar van de contest en daarom vonden wij het niet onze fout, we hebben de foto verwijderd, het lid een bericht gestuurd met wat uitleg omtrent de dreigementen en aangegeven dat we er scherper op zullen letten en vonden het wel prima zo.
Na ons laatste bericht kwamen ze ineens met een opmerkelijke koerswijziging en eiste ze van ons dat wij zijn gegevens door zouden sturen (IP, mail) zodat ze vervolgstappen konden nemen, maar dat was weer in strijd met de voorwaarden waaronder leden zich registreren en toen hield het op voor ze.
Al hebben ze nog wel een account aangemaakt en een prive bericht naar dat lid gestuurd, maar die was daar weer niet van gediend en heeft ze op de block gegooid.
quote:
one cent.. 10.000 internets!quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:16 schreef Firepipe het volgende:
Even een duit in het zakje doen...
Zelf heb ik deze week de twijfelachtige eer gehad een schrijven van "Getty" te krijgen voor het plaatsen van 1 plaatje. Het plaatje is verwijderd maar ik heb uiteraard gelijk ook verschillende fora bezocht. De algemene trend was "betalen of hangen", "eigen schuld, dikke bult".....
Nu heb ik eens een andere insteek genomen: De brief.
In het algemeen valt op te maken dat in de loop der jaren de volgende "vergoedingen" gevraagd werden:
• 2008: ¤ 1250,00
• 2009: ¤ 1000,00
• 2010: ¤ 600,00 (in mijn geval)
Ook valt op dat enkelen die berouw toonden direct een korting van 25% kregen, hoewel in de brief staat dat het bedrag niet onderhandelbaar (not negotiable) is. Vreemd?
Dan de brief:
Het is een zakelijk schrijven en daarom behoort volgens mijn info op iedere pagina het nummer van de Chambre of Commerce (KvK) te staan. Ik kan het niet vinden...
In de kop van de brief wordt het volgende adres vermeld:
116 Bayham Street London NW1 0BA UK
Getty Images staat echter ingeschreven op
116 Bayham Street London NW1 0AG UK
Ik meen zelfs een site van een makelaar te hebben gezien waarop 0BA als "not claimed" staat. (leeg kantoor??) Jullie kunnen vast wel op dat adres Koekelen.
Dan het vermelde banknummer.
Dit hoort niet toe aan de Bank Of America in Dublin maar aan de BNP Paribas in Dublin. (Bron: http://www.iban-rechner.de).
Tot slot het afzender adres op de achterzijde van de enveloppe: Getty Images JE1 1JP. De bijbehorende postcode verwijst naar Goose Green Marsh, St. Peter op Jersey. Wat zou een bedrijf als Getty te zoeken hebben in een boerengat op een kanaaleiland??
Volgens mij is dit allemaal pure SCAM. Ik leun dit weekend lekker achterover en zet maandag het bewuste plaatje terug.
Mocht er iemand zijn die email heeft uitgewisseld via het in de brief vermelde email adres:
plaats dan eens even een header van dat "Getty" bericht.
Tot zover mijn one cent input.
Ben
Prijzen kunnen veranderen, daar is niks raars aan, misschien is er inmiddels wel meer concurentie.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:16 schreef Firepipe het volgende:
Even een duit in het zakje doen...
Zelf heb ik deze week de twijfelachtige eer gehad een schrijven van "Getty" te krijgen voor het plaatsen van 1 plaatje. Het plaatje is verwijderd maar ik heb uiteraard gelijk ook verschillende fora bezocht. De algemene trend was "betalen of hangen", "eigen schuld, dikke bult".....
Nu heb ik eens een andere insteek genomen: De brief.
In het algemeen valt op te maken dat in de loop der jaren de volgende "vergoedingen" gevraagd werden:
• 2008: ¤ 1250,00
• 2009: ¤ 1000,00
• 2010: ¤ 600,00 (in mijn geval)
Jij kunt er niet over onderhandelen nee.quote:Ook valt op dat enkelen die berouw toonden direct een korting van 25% kregen, hoewel in de brief staat dat het bedrag niet onderhandelbaar (not negotiable) is. Vreemd?
Gebeurt wel vaker, Danny z'n adres bij SIDN klopt ook niet, wil dit zeggen dat fok niet van hem is?quote:Dan de brief:
Het is een zakelijk schrijven en daarom behoort volgens mijn info op iedere pagina het nummer van de Chambre of Commerce (KvK) te staan. Ik kan het niet vinden...
In de kop van de brief wordt het volgende adres vermeld:
116 Bayham Street London NW1 0BA UK
Getty Images staat echter ingeschreven op
116 Bayham Street London NW1 0AG UK
Ik meen zelfs een site van een makelaar te hebben gezien waarop 0BA als "not claimed" staat. (leeg kantoor??) Jullie kunnen vast wel op dat adres Koekelen.
Er zijn wel meer bedrijven die om belastingtechnische reden op een of ander onbeduidende plaatsje zijn gevestigd.quote:Dan het vermelde banknummer.
Dit hoort niet toe aan de Bank Of America in Dublin maar aan de BNP Paribas in Dublin. (Bron: http://www.iban-rechner.de).
Tot slot het afzender adres op de achterzijde van de enveloppe: Getty Images JE1 1JP. De bijbehorende postcode verwijst naar Goose Green Marsh, St. Peter op Jersey. Wat zou een bedrijf als Getty te zoeken hebben in een boerengat op een kanaaleiland??
Wat bedoel je met SCAM?quote:Volgens mij is dit allemaal pure SCAM. Ik leun dit weekend lekker achterover en zet maandag het bewuste plaatje terug.
Maar als ik het goed begrijp heb je dus een plaatje gejat en zoek je nu naar allerlei manieren om onder het gezeik uit te komen?quote:Mocht er iemand zijn die email heeft uitgewisseld via het in de brief vermelde email adres:
plaats dan eens even een header van dat "Getty" bericht.
Tot zover mijn one cent input.
Ben
slapende hondenquote:Op maandag 11 oktober 2010 12:09 schreef 15051984 het volgende:
Ik zou contact opnemen met de afdeling in Nederland en het voorval voorleggen:
http://corporate.gettyima(...)ndex.asp#Netherlands
Dan weet je direct waar je aan toe bent!
Kan je altijd doen, of hij het betaald is een tweedequote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:58 schreef Sanchos het volgende:
Vroeger had ik een kameleon als huisdier en daar had ik ook wat foto's van op internet staan, er stond wel onder copyright, en mijn naam, een kleine maand later kwam ik erachter dat iemand op marktplaats mijn foto's gebruikte, het stukje met het copyright tekentje was zelfs eraf geknipt... ik heb hem heel vriendelijk gevraagd om de foto's te verwijderen. (puur omdat dat soort lui vaak dieren fokken in te kleine hokken en ze slecht verzorgen) en dat deden ze niet, ze vroegen om bewijs, toen contact met MP opgenomen en nog geen 2 uur later was de advertentie verwijderd. Maar volgens wat moraalridders hier kan ik dus gewoon in het vervolg 1000 euro eisen
quote:Trek je het niet aan, je hebt gewoon verschrikkelijke moraalridders hier zittenOp donderdag 21 oktober 2010 13:34 schreef rodeparaplu het volgende:
Sorry dat ik al die tijd niet meer heb gereageerd, maar dat komt omdat er nooit meer een reactie is teruggekomen van Getty. Uit het oog, uit het hart, zo gaat dat dan bij mij. Ineens dacht ik weer aan mijn vraag en aan jullie hulp en vandaar dat ik hier nu weer ben. De brief van ons is vorig jaar zomer verstuurd en sindsdien hebben we niets meer van hen vernomen. Ik hoop dat dat zo blijft, dan heb ik (gelukkig) buikpijn om niets gehad.
Anyway, ik heb er wel van geleerd en zoals ik probeer op elk gebied een brave burger te zijn (hand uitsteken op de fiets, glas naar de glasbak, mensen met één boodschap voor laten gaan in de rij, de postbode groeten, 's avonds geen lawaai maken), zal ik ook dit NOOIT meer doen.
Bedankt voor al jullie support/eigen-schuld-dikke-bult-reacties. Ik ben er niet slechter van geworden.
Niet schrikken als ik vanaf nu helemaal niet meer online kom... Voor mij is de kous af.
GROETEN van RODEPARAPLU
quote:Ja, AJU rodePARAPLU, maar zo wordt het toch wel erg gemakkelijk om de zooi te keren. We hebben het hier vermoedelijk om SCAM en een vette rekening die vermoedelijk door bedrijven betaald wordt zonder dat er ook maar één stukje bewijs wordt geleverd van b.v. werkelijik geleden schade! Als hosting-provider heb ik al veel gekkere dingen meegemaakt....Op donderdag 21 oktober 2010 13:34 schreef rodeparaplu het volgende:
Sorry dat ik al die tijd niet meer heb gereageerd, maar dat komt omdat er nooit meer een reactie is teruggekomen van Getty. Uit het oog, uit het hart, zo gaat dat dan bij mij. Ineens dacht ik weer aan mijn vraag en aan jullie hulp en vandaar dat ik hier nu weer ben. De brief van ons is vorig jaar zomer verstuurd en sindsdien hebben we niets meer van hen vernomen. Ik hoop dat dat zo blijft, dan heb ik (gelukkig) buikpijn om niets gehad.
Anyway, ik heb er wel van geleerd en zoals ik probeer op elk gebied een brave burger te zijn (hand uitsteken op de fiets, glas naar de glasbak, mensen met één boodschap voor laten gaan in de rij, de postbode groeten, 's avonds geen lawaai maken), zal ik ook dit NOOIT meer doen.
Bedankt voor al jullie support/eigen-schuld-dikke-bult-reacties. Ik ben er niet slechter van geworden.
Niet schrikken als ik vanaf nu helemaal niet meer online kom... Voor mij is de kous af.
GROETEN van RODEPARAPLU
quote:Play.com zit ook op Jersey....Op maandag 11 oktober 2010 09:54 schreef DoctorB het volgende:
Een kanaal eiland bedrijf is een hele grote rode vlag!
Dat riekt zeker naar een scam.
quote:Zoek maar eens op Peter Vincent Schuld. Dan vind je rechtzaken...Op maandag 25 oktober 2010 16:36 schreef eenmomentje het volgende:
Verder vraag ik mij of het schermen met de auteurswet wel geldig is. Ik ken veel van dit soort brieven, maar geen rechtzaken.
1) Yepquote:Op zondag 10 oktober 2010 11:14 schreef PankPinther het volgende:
[..]
1)
Dat iemand anders zich voor getty images uit geeft?
[..]
2)
Maar als ik het goed begrijp heb je dus een plaatje gejat en zoek je nu naar allerlei manieren om onder het gezeik uit te komen?
Had je die foto niet gewoon even zelf kunnen maken?
Dat scheelt je een hoop gedoe...
Ja dat mag wel, als het maar enkel de link is, en niet de link en de foto.quote:Op maandag 3 januari 2011 13:28 schreef Razor21 het volgende:
Interessant dat verhaal met copyright op foto's.
Zelf wil ik het volgende even weten :
- Stel je plaatst een foto op je website (dmv een link naar de foto dus de bron) mag dit wel?
Door dit topic ben ik nu zelf ook wat zenuwachtig aan het worden. Mijn site staat ook wel vol met foto's.
En dan ook nog een afbeelding van Alberto in mijn banner (niet zelf gemaakt trouwens).
Denk dat ik de komende week alles ga aanpassen geen trek in gezeik in de toekomst.
Oh ok bedankt.quote:Op maandag 3 januari 2011 13:38 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Ja dat mag wel, als het maar enkel de link is, en niet de link en de foto.
Nou, volgens mij komt op die manier wel degelijk de foto op jouw site te staan, dus dat lijkt me dan juist niet de bedoeling als ik craftyvirus lees.quote:Op maandag 3 januari 2011 13:47 schreef Razor21 het volgende:
[..]
Oh ok bedankt.
Nu doe ik het dus op de manier zoals bij fok kopieer de link in mijn image zodat de foto zichtbaar wordt.
Nee hoor, want dan zouden die uploadsites problemen krijgen als ik een afbeelding van getty images upload.quote:Diegene die het plaatje host is zelf verantwoordelijk om te voorkomen dat plaatjes gehotlinked worden.
Daarvoor hebben uploadsites ook vaak een take-down procedure waar rechthebbende dit soort dingen kunnen melden.quote:Op maandag 3 januari 2011 19:28 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
Nee hoor, want dan zouden die uploadsites problemen krijgen als ik een afbeelding van getty images upload.
We hebben hier toch een mooi forum om elkaar op de hoogte te houden?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:52 schreef Lieke00 het volgende:
Beste mensen,
er wordt hier druk gesproken over Getty Images.Om elkaar te helpen heb ik een blog aangemaakt, zo kunnen we elkaar op de hoogte houden van de stand van zaken. Heb je een brief ontvangen en heb je betaald? Of heb je een rechtszaak lopen?
laat het weten op: http://gettyopfok.blogspot.com/ !
Nou meid, wat handig. Daar heb je toch verdoemme ook dit topic voor.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:35 schreef Lieke00 het volgende:
klopt, maar er zijn zo veel forums op diverse sites over algemene onderwerpen. Ik heb een blog gemaakt, die enkel over getty images gaat. Als alle verhalen gebundeld kunnen worden, kunnen we samen wellichts iets ondernemen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |