abonnement Unibet Coolblue
pi_69206557
Mijn lapo :
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:18 schreef Locusta het volgende:
Nou, even stoom afblazen

Ik heb een klas (mijn "terrorklasje") waarvan het vanaf het begin af aan al niet lekker loopt/klikt. Continu conflicten en gezeur in de klas, zowel onderling als naar mij (de docenten) gericht.
Er is eind vorig jaar/begin dit jaar een intensief RT-traject onder begeleiding van een orthopedagoog in gang gezet en zo'n week of 4 geleden zijn er twee leerlingen voor een bepaalde periode van school gestuurd.
Toen ging het even een periode beter, maar de laatste paar weken is het echter weer mis. Iedere les is een gevecht wat ook leidt tot (eerlijk is eerlijk) een aantal woedebuien van mijn kant.

Aanleiding "escalatie":

Vorige week heb ik een leerlinge uit de betreffende klas er uit gestuurd (wegens een grote mond) en ze kon s'middags nakomen. Echter, ze besloot dat het na 1 uur wel genoeg was en dat ze naar huis kon gaan. Alleen (m.i.) is de docent uiteindelijk diegene die zegt wanneer je naar huis kan gaan en niet de leerlinge, of het uur om was of niet. Zij was het er niet mee eens en is uiteindelijk toch weggelopen en kon daardoor de vrijdagmiddag ook nakomen bij de afdelingsleider.

Nu wordt het een beetje wazig.....

Een van haar klasgenootjes (ook uit mijn "terrorklasje" dus) heeft de moeder van dat meisje opgebeld en verteld (???) dat ik leerlingen uit zit te schelden ("mongool / gehandicapt") wat dus pertinent niet waar is. Ik heb mij wel eens uitgedrukt in de trant van "Doe niet zo kinderachtig of doe eens normaal" en zelfs naar een leerling "Doe eens niet zo idioot", maar daar blijft het dan ook echt bij. Niet netjes, geef ik eerlijk toe, maar schelden: no way

Dus die moeder heeft afgelopen vrijdag boos opgebeld naar de afdelingsleider (met een verhaal dat ze niet eens van haar eigen dochter heeft gehoord, maar van een van haar klasgenootjes) om haar ongenoegen te uiten over het feit dat ik leerlingen uit zit te schelden.
Tot zover.

Ik kreeg dat verhaal van die moeder dus vandaag te horen van de afdelingsleider en stond even met mijn oren te klapperen en mond vol tanden Omdat ik werkelijk geen idee had wat ze bedoelde met het uitschelden, zijn er twee leerlingen uit de betreffende klas bij mijn afdelingsleider in het kantoortje geroepen om tekst en uitleg te geven. Bleek dat 1 leerlinge een concreet voorbeeld had en de rest allemaal vage verhalen waar we niets mee konden (die had het weer gehoord van die, en die weer van die, etc.). Ik voelde me absoluut niet aangesproken en door dit hele voorval behoorlijk te kijk gezet.

Nu heb ik volgende week samen met de mentor en afdelingsleider een gesprek met de klas om dit de wereld uit te helpen maar ik voel me nu even helemaal lamgeslagen en behoorlijk rot Wat een nare situatie!
Gelukkig staat mijn afdelingsleider aan mijn kant en denken we beiden dat bepaalde dingen die in de klas gezegd zouden kunnen zijn hun eigen leven zijn gaan leiden...
Het feit dat hij achter mij staat is wel een grote troost trouwens.

Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt of enig idee wat ik hier mee aan kan? Ik voel me op dit moment best onzeker en weet even niet goed wat ik moet doen Het hele voorval zit mij behoorlijk dwars, iig.

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb de leerlingen niet, geen enkele, uitgescholden Ze komen met een beschuldiging die niet waar is en een paar vage verhalen over vage dingen die ze misschien gehoord hebben Ze konden ons niet duidelijk maken hoe het precies zat.

Sorry voor het lange verhaal
pi_69207368
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.

Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:42:54 #3
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_69207703
tvp
pi_69209013
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:37 schreef Miesjel het volgende:
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.
Klopt en je hebt helemaal gelijk. Alleen soms speelt mijn gebrek aan ervaring (en daardoor onzekerheid) mij parten. Zo ook in dit verhaal. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal er aan proberen te denken
quote:
Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Ja, daar ben ik ook zeker blij mee. Zowel hij, als ik en de rest van het hele team hebben het afgelopen schooljaar al het een en ander te stellen gehad met deze klas. Dat zorgt er natuurlijk voor dat wij al een goed beeld hebben van de kinderen en dingen die ze uithalen (of al uitgehaald hebben).
pi_69209212
En ik probeer het inderdaad te zien als een incident maar het is nu nog even te vers.... ik hoop dat ik morgen, na een nachtje slaap, weer wat afstand kan nemen. Nu ben ik eigenlijk vooral.... hmm... gekwetst... eigenlijk
Het voelde als een persoonlijke, frontale aanval.
Dit moet ik echt van mij af gaan zetten.
pi_69210156
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..

Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.

Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...

Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210379
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
pi_69210568
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:40 schreef teigan het volgende:
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..
Hear hear!
quote:
Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.
Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
quote:
Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...
Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
quote:
Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
pi_69210724
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.

Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.

Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210739
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:46 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
Je hebt helemaal gelijk.
En nu kan ik nog wel weer een heel verhaal er neerplempen, maar ik ga slapen

Jullie iig bedankt voor het hart onder de riem

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 20-05-2009 06:49:43 (typo) ]
pi_69211171
Slaap lekker, ik ga ook weer een poging wagen....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 20 mei 2009 @ 00:26:19 #12
241594 iBolt
Lighting
pi_69211439
tvp dit moet ik lezen
pi_69211645
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69213862
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
Mwoah, ervaring leert mij dat dit soort dingen meestal vrij snel opgelost worden. Gelukkig is mijn afdelingsleider daar behoorlijk consequent in. Behalve mijn (emotionele ) relaas van gister zal het niet spectaculairder worden dan dit (denk ik)
Na er een nachtje over geslapen te hebben ben ik gelukkiger weer rustiger geworden, hehehe. Goh, wat was ik gisteren boos zeg!
pi_69213895
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:52 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hear hear!
[..]

Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
[..]

Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
[..]

Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter

Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69218711
.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 20 mei 2009 @ 11:01:08 #17
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69218931
Ze hebben nu wel mijn brief ontvangen Ik hoop dat ik snel langs kan komen, want in juni ben ik er niet.

En mooie verhalen weer hier Wat een baan hè
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69225134
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )
  woensdag 20 mei 2009 @ 14:12:00 #19
241594 iBolt
Lighting
pi_69225662
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:34 schreef teigan het volgende:

[..]

ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
pi_69225949
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:55 schreef Locusta het volgende:
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69232579
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:57 schreef teigan het volgende:
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.
Ben nu ook vrij
quote:
Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.
Herkenbaar
quote:
Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
Nee, nu moet je even lekker genieten van je vrije dagen
Maar het is niet verkeerd stil te staan bij wat er volgens jou niet lekker loopt en/of anders kan.
Er zullen ook altijd tijden zijn die goed gaan en tijden zijn die wat minder gaan. Meestal merk ik dat die golfbewegingen zich rondom de vakantie(s) afspelen
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 07:08 schreef Miesjel het volgende:
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter
Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
quote:
Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:12 schreef iBolt het volgende:
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
Hahaha, vliegtuigjes gooien is nog wel het minste van de problemen die zich soms voor kunnen doen
Overigens vond ik het in het begin ook erg spannend en leuk om de "andere kant" van het onderwijs eens mee te maken.
In mijn geval is een conflict zoals hierboven beschreven wel zeldzaam. Ik werk nu bijna 3 jaar in het onderwijs en dit is de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloop. Vandaar mijn onzekerheid en (lichte)paniek

Volg je een onderwijs gerelateerde opleiding?
pi_69232591
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:20 schreef teigan het volgende:


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
Fijn om te horen
pi_69242007
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 17:40 schreef Locusta het volgende:

Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
Het heeft ook te maken met het type baan. Op het moment dat de bel gaat ben je verantwoordelijk voor een groep mensen. Wat er gebeurd in jou les is jouw ding. Op die manier ben je eigen baas. Alleen als het dan niet gaat is er een enorme stap om hulp te gaan zoeken. Een teken dat je het niet in je hebt. Terwijl iedereen weet dat je het echt moet leren.
Ik kom er steeds meer achter dat je het pas gemakkelijk begint te krijgen als je langer dan de langst zittende leerling op school zit.
quote:
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
Misschien zijn die ook niet aan te pakken. Dan maar gewoon links laten liggen. Zolang ze de les maar niet verstoren voor de leerlingen die wel willen. Als je dat (letterlijk) zegt in de klas heb je kans op peer pressure. Dat de welwillende leerlingen voor zichzelf opkomen.
Op een andere manier, iedere leerling wil gezien worden. Wat doet de onverschillige leerlingen "tikken?" Als je daar achter weet te komen, dan heb je ze. Ik werk in het SVO daar heb ik daar ook tijd voor. Als je 30 leerlingen hebt moet je het waarschijnlijk als verloren beschouwen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69252234
Dat van de 'terrorklas' herken ik ook erg, ik heb er ook één. De ene les gaat het erg goed en de andere les is het gewoon zwaar ; ik heb mijn doelen flink naar beneden bijgesteld en probeer me er ook niet te druk over te maken. Ik doe wat ik kan, maar als bepaalde leerlingen gewoon niet mee willen doen...dan niet. Ik probeer juist meer en meer te genieten van de kinderen (en klassen) waar het gewoon goed gaat. Ik kreeg dinsdag mijn VIL (Vragenlijst Interpersoonlijk Leraargedrag) terug. In 2C ben ik volgens hen de 'tolerant gezaghebbende docent' (komt overeen met mijn zelfbeeld en ideaalbeeld) en in 4H was ik de tolerante docent (overeen met zelfbeeld). Daar was ik wel redelijk happy mee, zeker dat het overeen kwam met mijn zelfbeelden in die klassen.

Dinsdag officiële (sollicitatie) gesprek met rector en mijn begeleider. Volgens iedereen is het een 'formaliteit' maar ik beschouw het als een officieel gesprek. Ik hoorde dat er dan ook vragen worden gesteld over zaken als 'normen en waarden' en 'de christelijke identiteit.' Het is weliswaar een christelijke school, maar daar merk ik in de regel weinig van. Alhoewel ik niet gelovig ben sta ik wel achter de identiteit en bijbehorende cultuur van de school; mijn vroegere middelbare school was ook het zusje van deze school. Dus ik ben er redelijk bekend mee. Ik hoop het beste er maar van...gewoon eerlijk zijn denk ik.

Waar ik me wel zorgen over maken zijn de laatste weken op het IVLOS: portfolio afronden, artikel afronden (dat schiet niet op nu...) en nog 2 kleine tentamens doen. En nog een veldwerkweek... Gaat me dat allemaal lukken...ben ik midden juli echt helemaal klaar... I hope so...
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:04:47 #25
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_69259564
ik wil dit wel even blijven volgen dus plaats ik een ongegeneerde tvp.
klerkje
pi_69304547
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
pi_69306032
Naar wat ik heb gezien/mee heb gemaakt/gehoord van anderen. Als jij gaat studeren ben je docent in opleiding en kun je in principe ook gewoon werken en dus (meteen) lesgeven. Bij mij op de opleiding had je studenten die puur stage liepen en studenten die in feite al een baan hadden zonder onderwijsbevoegdheid (zoals jij) maar die dus wel in opleiding waren.
Bij je sollicitatie moet je dat natuurlijk duidelijk maken en dat je dus een docent-in-opleiding bent/gaat worden. Als je wordt aangenomen moet je bekijken hoeveel uur je maximaal kan/wilt lesgeven in combinatie met je opleiding. Bij mij was het advies niet veel meer dan 12-15 uur. Maar omdat je ook nog eens een studie Bestuurskunde er naast doet moet je echt goed afwegen hoeveel uur je gaat lesgeven, afhankelijk wat de school wil of verlangt. Trek voldoende uit voor alle voorbereidingen, de lessen zelf, na nakijkwerk, vergaderingen, en het werk van je opleiding. Verkijk je daar niet op.

Tijdens mijn eerste stage vulde ik een kleine vacature op, 6 lesuren, LB1 en ik verdiende netto 550 euro. Dus dat viel mee én was ook nog eens in de allerlaagste schaal.
pi_69306130
2.374 is het startsalaris van een LB functie. Het ligt er een beetje aan waar je gaat werken, maar meestal is dat op basis van 26 lesuur per week. Dan kom ik uit op 456,56 per maand. Dit is natuurlijk wel het bruto bedrag. Ze mogen je geen percentage geven omdat je nog geen diploma hebt.
Je kunt meestal wel meteen aan het werk. Ook dat ligt een beetje aan de regio waar je wilt beginnen, maar er is meestal wel een vacature te vinden.

Probeer niet veel meer dan 5 tot 10 lesuren te geven als je ernaast moet studeren. Het vreet nogal energie. Vooral in de eerste paar jaar.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69348396
Bedankt voor jullie antwoorden.

Zijn er misschien nog meer mensen die er hun licht over willen laten schijnen?
pi_69353586
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
pi_69359633
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 20:59 schreef Mainport het volgende:
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
- Ja, dat kan. Overigens verschilt het weer per school en per (tekort)vak of ze het doen of niet.
- Zie hierboven
- Ik ga er van uit van wel En dat is (op mijn school) 25 lesuren.
- Is lastig om te zeggen, aangezien er nog belasting vanaf gaat (en hoe meer uren/hoger de loonschaal, hoe meer belasting), etc.
pi_69359662
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Gewoon doen Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_69359812
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
pi_69360253
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:39 schreef Mainport het volgende:
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
Juist nu! Dit is de periode waarin de vacatures voor volgend jaar bekend worden en men op zoek gaat naar nieuw personeel.
pi_69364074
Nu doen; nu zijn scholen bezig met de formaties voor 2009-2010. Het is de tijd van de brieven en de gesprekken. Ik heb dinsdag mijn gesprek met de rector en met mijn begeleider/vakhoofd
pi_69389973
Sukses Mainport.
En ook sukses Hippos.

Als het goed is hoor ik morgen meer over mijn eigen uren en zo.
Als ik de baan niet krijg, ga ik wel vrijwillig de ergst ontspoorde gasten begeleiden en de studie afmaken.
Ik kan het niet uitstaan dat daar geen ekstra tijd en geld voor is.
Ben je op de 14e al uitgekotst door de maatschappij.
Kheb dat groepje vorige week gehad en ik zie er wel toekomst in.
Het zal een lange weg worden, maar niet geschoten is altijd mis.
  maandag 25 mei 2009 @ 18:46:40 #37
241594 iBolt
Lighting
pi_69390643
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
pi_69391703
quote:
Op maandag 25 mei 2009 18:46 schreef iBolt het volgende:

[..]

Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
Zoiets.
Ik doe een vrijwillige ( nu al een paar maanden) stage omdat ik al lang niet meer aktief ben ik het onderwijs.
En ik ga vanaf september de opleiding tot wiskundedocente afmaken, na 25 jaar nog eens.
Door deze stage weet ik beter wat er gaande is in het onderwijs nu.
Donderdag de intake en ik hoop in 2 jaar klaar te zijn. Anders 3 jaar.
Kheb gelukkig wel vrijstellingen gekregen.

Ik heb gesolliciteerd om na de schoolvakantie een aantal uren les te gaan geven aan VMBOBKof BB.
Als ik die uren niet krijg (lees betaald) zal ik ze vrijwillig gaan ondersteunen.
Het gaat me om de kinderen.
Om op je vraag terug te komen:
Ja dus, ik ga als student lesgeven als docent en als dat niet betaald kan, dan als assistent.

Vraag gerust verder als ik nog onduidelijk ben.
pi_69391718
Zeker, zeker. Bij mijn studie (een tekortvak) hadden aardig wat mensen een bijbaan als leraar, in de laatste jaren van hun studie. Ikzelf niet trouwens, ik had een bijbaantje als postbode .
pi_69392238
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
pi_69395522
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:33 schreef Hippos het volgende:
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
Balen, Hippos, die onzekerheid
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Ik heb morgenochtend het klassengesprek met de klas waarvan een paar leerlingen mij "beschuldigd' hebben van schelden. Aan de ene kant ben ik blij dat het straks achter de rug is en we het kunnen afronden. Aan de andere kant ben ik er een beetje huiverig voor; wie weet waar ze nog meer mee komen? Als ze dit soort dingen al zo gemakkelijk verzinnen, wie weet wat ze nog meer bekokstoofd hebben?

Volgens de RT moet ik ze vooral confronteren met hun gedrag. Zij zijn namelijk bepaald geen engeltjes geweest en alles ontkennen heeft geen zin, daar ze zichzelf hebben overtuigd van hun gelijk en toch geen "nee" accepteren.
Maar misschien zit ik mijzelf ook wel weer wat op te naaien voor morgen

Iemand nog tips?
pi_69396083
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...

Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69396792
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
pi_69397133
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:03 schreef teigan het volgende:
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...
Het is zeker niet de bedoeling dat ik fel ga reageren nee, daar hebben ze dan alleen maar lol aan.
Ik doe mijn best om rustig te blijven
quote:
Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
Lekker kinderachtig weer Net alsof de "juf" geen fouten mag maken.... pppff... soms kun je ze ook wel ikweetnietwat doen
Ik heb het ook wel eens hoor, dat ik iets fout doe. Niet al teveel op ingaan en gewoon lekker doorgaan met de les
pi_69397398
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:19 schreef ShadyLane het volgende:
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
Het was ook niet mijn bedoeling om er heel veel aandacht aan te besteden, sterker nog: als het aan mij had gelegen had ik aan het begin van het uur 1x helder en duidelijk aangegeven dat ik niet gediend ben van dit soort leugens en klaar. Maar mijn afdelingsleider en de mentor vinden het beter om er een (gedeelte van een?) lesuur aan te besteden en er een klassengesprek van te maken.
Ik heb mij ook voorgenomen om zeker niet in herhaling te vallen en 1x duidelijk te zeggen wat ik er van vind en verder steeds de gesprekken herleiden naar hun gedrag (tip van de RT).

Overigens is dit wel een actie waar de gehele klas (13 man/vrouw) bij betrokken is.

Maar nogmaals bedankt
pi_69401302
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.

Succes!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69402723
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:52 schreef Miesjel het volgende:
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

]Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.


Succes!
Bedankt voor de tip, zal het onthouden

Het was ook niet de bedoeling om terug te ketsen naar hoe zij het (graag willen) zien. Meer wijzen op het feit dat hun gedrag zeer zeker niet door de beugel kan en wij (ik) dit soort dingen niet (zullen) toestaan. De periode van reflecteren en "onderhandelen" hebben we allang gehad met deze klas.
pi_69425602
Aangenomen!!!!
pi_69425829
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69428116
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:20 schreef -sabine- het volgende:
Aangenomen!!!!
Gefeliciteerd
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
Ik heb vanmorgen tegen mijn bedrijfsleider gezegd dat ik er toch wat tegenop zag om een uitgebreid klassengesprek hierover te hebben en volgens mij kwam hem dat wel goed uit Ik wilde van iets "kleins" niet iets groots maken door er veel aandacht aan te schenken. Aangezien hij een MT vergadering had (lekker dubbel gepland dus), vond hij het geen probleem om het gesprek in te korten. 5 min. voor het einde van de les kwam hij in de klas en de twee belangrijkste dingen die wij klassikaal besproken hebben:

1. Ondanks het feit dat er misschien wel/niet (liet hij een beetje in het midden) dingen gezegd zijn die niet netjes waren, moet de klas het ook niet zover laten komen. M.a.w. dit soort dingen zijn een wisselwerking: ik hoef niet kwaad te worden als zij zich gewoon netjes gedragen.
2. Wanneer er iets gebeurt waar iemand (een leerling dus) zich niet prettig bij voelt, moeten ze daar meteen mee komen, ipv 2/3/4 weken wachten. Dan kunnen we er dus niets meer mee.

Ik vond het wel belangrijk om nog een keer te benadrukken dat ik dit soort leugens dus echt niet tolereer (ik vond dat mijn afdelingsleider dit een beetje teveel in het midden liet) en ze mij niet meer hoeven te beschuldigen Verder heb ik nog gezegd dat we het jaar samen afmaken en er dus samen het beste van moeten maken (m.a.w.: mij pest je niet weg ).

Gelukkig werd dit vrij stillletjes en netjes geaccepteerd (wat misschien ook wel kwam omdat ze in de pauze allemaal snel weg wilden om broodjes te halen ) en viel het mij 100% mee.
Ik had namelijk wel flink de balen van deze hele situatie en kan het gelukkig nu van mij afzetten. Het is nu afgerond.
pi_69428130
Nog bedankt voor de tips allemaal
pi_69429234
Goesso Locusta
Dit neem je weer mee naar je volgende keer.

Fijn dat "we" hier terecht kunnen met vragen en situaties.
pi_69429383
Lekker Locusta.

Ik had vandaag een gesprekje met vier ll. die ik op plagiaat had betrapt. Het viel me erg van ze tegen, maar gelukkig was eentje eerlijk genoeg om toe te geven dat hij de boel had belazerd, en zijn groepsgenootje bekende ook deels schuld... Betekend dat bij hun de punten eraf gaan. De andere twee heb ik vooral even goed op het hart gedrukt om niet zomaar alles door te sturen. Overleggen is goed, overnemen niet..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69431647
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 19:55 schreef -sabine- het volgende:
Goesso Locusta
Dit neem je weer mee naar je volgende keer.

Fijn dat "we" hier terecht kunnen met vragen en situaties.
Dat zeker!
pi_69531333
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
pi_69531437
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
Gefeliciteerd met je baan!!!!

En jammer van H4, ik heb er gisteren ook doodkalm eentje weggestuurd, ik was even het docentje pesten zat....
En vandaag was die groep wel weer leuk en enthousiast bezig met het practicum.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69531618
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:23 schreef teigan het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je baan!!!!

En jammer van H4, ik heb er gisteren ook doodkalm eentje weggestuurd, ik was even het docentje pesten zat....
En vandaag was die groep wel weer leuk en enthousiast bezig met het practicum.
Thanks! Ik heb er ook eentje vandaag buiten de deur gezet; volgende keer gaan er nog meer volgen. Heel raar gedrag, kleutergedrag bijna vandaag. Hoop dat boodschap en signaal is aangekomen. Was het enige smetje op deze leuke dag
pi_69533757
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.

Ik heb ooit eens een hele les zittend uitleg gegeven omdat ze bedacht hadden te gaan staan als ik ging zitten en omgekeerd.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69533869
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 18:49 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.

Ik heb ooit eens een hele les zittend uitleg gegeven omdat ze bedacht hadden te gaan staan als ik ging zitten en omgekeerd.
wel goed aangepakt... Zijn ze nou ook allemaal blijven staan tot het einde van de les?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 29 mei 2009 @ 19:02:18 #60
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69534117
Haha mooie dingen. Ik heb dat ook eens gehad, dat ze allemaal gingen staan als ik me omdraaide. Tja, dan zit er weinig anders op dan je heel snel om gaan draaien.
Wave is ook wel grappig. Moet je eigenlijk gewoon mee doen. Na ja, ligt aan de sfeer. Is ook bijna het einde van het jaar, dan krijg je dat.

Heb gisteren gesolliciteerd. Het ziet er wel goed uit, maar ik ben toch nog wel wat nerveus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69637569
Misschien dat iemand een idee heft voor een passende sanctie...

Vandaag moest mijn 4H club een buitenopdracht doen; om niet in de details te treden konden leerlingen keizen; of de buitenopdracht doen of vrijdag een aparte practicumtoets. In ieder geval moest alle leerlingen mee met de buitenopdracht (om het werk van de anderen te zien). Helaas zijn er enkele leerlingen die gewoon niet zijn komen opdagen en als het ware hebben gespijbeld. Uiteraard wil ik die leerlingen hier niet mee weg laten komen; maar zoek ik nog naar een passende straf die ook goed laat merken dat dit soort 'duikgedrag' niet door de beugel kan. Misschien hebben jullie suggesties; de tijd (dubbel) inhalen...extra werk, extra opdracht...?
pi_69638714
Kdenk dat ik spijbelen een zaak van school vind.
Das schoolaangelegenheid om af te wikkelen.

Je kunt zien of ze vrijdag er zijn en misschien een beoordeling geven aan het meewerken aan het practicum.
Leerlingen die wel vandaag buiten waren en vrijdag de aparte practicumtoets maken moeten daar op een of andere manier voordeel van hebben. Niet xtra straffen, maar xtra belonen dus.

Dan heb je zelf ook een stukje in de hand.

Sukses ermee.
pi_69659981
In ieder geval opschrijven als absent.

Verder zou ik ze dan gewoon beide opdrachten laten doen. Dus en de buitenopdracht, en de practicumtoets.. Laat ze maar voelen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69659996
tenminste, als die buitenopdracht in te halen is natuurlijk..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69709756
De gedachte van mij en mijn begeleider was uiteindelijk simpel: een middag niet gekomen is een middag terugkomen. Officieel hebben ze gespijbeld maar voor een deel betrof het ook hun eigen tijd. Dus vond ik het lastig om de goede sanctie te bedenken. Spijbelen speel je normaal via de coördinator maar omdat het een specifieke biologie-buitenopdracht betrof én het deels in de eigen tijd van leerlingen was vond ik dat ik het als docent nu moest oplossen in overleg met de coördinator
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om met deze leerlingen een afspraak te maken om op een middag terug te komen. Na een 'plan van aanpak' te hebben gemaakt heb ik de leerlingen vandaag gesproken, en ze wisten heel goed wat er speelde en dat ze fout zaten. Met alle vier de leerlingen een afspraak gemaakt en indien ze nog moeilijkheden hebben/denken dat ze in hun recht staan mogen ze naar de coördinator gaan (maar die staat achter me). Opgelost dus, klein gehouden en aan de reacties te zien ook aangekomen. Zal vanavond nog even met mijn begeleider bellen, maar na contact met de coördinator vinden we het nu zo officieel goed afgehandeld.
pi_69891278
quote:
Tegen een leraar uit het Vlaamse Haacht is voor de rechter in Leuven een jaar voorwaardelijke celstraf geëist voor het stelen van eindexamenvragen voor zijn twee dochters.


Dat meldde de Vlaamse omroep VRT woensdag.
De man gaf in 2007 les op dezelfde school als waar zijn dochters naar school gingen. Om hun examens te vergemakkelijken kopieerde hij tijdens overuren de examenvragen voor hen.

De schooldirectie kreeg argwaan en wist de man te betrappen. De rechtbank doet uitspraak op 1 september, het begin van het nieuwe schooljaar in Vlaanderen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_69894890
Feli -J-D- met het vaderschap, is nie nix nie.

Alles goed gegaan?
Heel veel plezier met de kleine.............geniet er van, ze zijn echt zo groot.
pi_69895038
Alles is rond bij mij.
De aanstelling voor 13 uur, de opleiding.
Ik begin met één avond in de week en als ik meer denk aan te kunnen zal ik snel naar de 2 avonden gaan.
Zo snel (en goed) als mogelijk klaar met dat alles.

Kheb nog een leuke site gevonden met een aantal goeie lessen, http://www.klascement.net/
Misschien heeft iemand er wat aan en je kunt er ook je eigen lessen online zetten.

Bijna vakantie......Yes
pi_69895186
Ik heb voor de bovenbouw gisteren de laatste lesdag gehad.... Het is uiteindelijk voorbij gevlogen. Ik moet nu alleen nog een hoop verslagen nakijken, en volgende week nog toetsen afnemen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69896497
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:19 schreef -J-D- het volgende:
Bij ons is iets soortgelijks gebeurt met een collega die fraudeerde met de schoolexamens
  vrijdag 12 juni 2009 @ 18:06:33 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69980086
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69980341
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Proficiat
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_69981988
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69982302
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!!!!!!!

(ik heb als het goed is ergens volgende week mijn arbeidsvoorwaarden gesprek...dus salaris en dat soort zaken....hopelijk is het dan helemaal rond)
pi_69982402
Gefeliciteerd ErikT!

Ik heb vorige week een voorstel voor mijn klassen voor volgend jaar gekregen, en ik ben er wel tevreden mee.... De bovenbouwklas waar ik soms moeite mee had raak ik kwijt, en ik ga verder met een klas die mij wel vertrouwt zeg maar. Die mag ik door het examen loodsen...
Verder zitten er wel weer redelijk wat nieuwe dingen bij, en misschien ga ik nog mentoraat doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69989437
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 19:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd ErikT!

Ik heb vorige week een voorstel voor mijn klassen voor volgend jaar gekregen, en ik ben er wel tevreden mee.... De bovenbouwklas waar ik soms moeite mee had raak ik kwijt, en ik ga verder met een klas die mij wel vertrouwt zeg maar. Die mag ik door het examen loodsen...
Verder zitten er wel weer redelijk wat nieuwe dingen bij, en misschien ga ik nog mentoraat doen...
Oeh, mentoraat is heel erg leuk om te doen, maar het kost ook heel erg veel energie. Ik zou niet aanraden in de eerste drie a vier jaar mentoraat te nemen. Maar misschien ben ik dan wel heel erg voorzichtig. Het contact met ouders is bijvoorbeeld al heel erg intensief.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69989633
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Miesjel het volgende:

[..]

mentoraat is heel erg leuk om te doen
Ik vind dat verreweg het minst leuke aan het werken in het onderwijs.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_69994846
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Oeh, mentoraat is heel erg leuk om te doen, maar het kost ook heel erg veel energie. Ik zou niet aanraden in de eerste drie a vier jaar mentoraat te nemen. Maar misschien ben ik dan wel heel erg voorzichtig. Het contact met ouders is bijvoorbeeld al heel erg intensief.
Ik zou het dan in combinatie met een ervaren mentor doen was het idee..

Ik krijg van mijn leidinggevende steeds te horen dat ik zo leerlinggericht bent, en dat ze daar erg blij mee zijn. ZE denkt dus ook dat ik heel geschikt bent voor het mentoraat.
Ik denk inderdaad ook wel dat het heel intensief is, maar het lijkt mij ook wel heel tof...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70000775
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 09:50 schreef teigan het volgende:

[..]

Ik zou het dan in combinatie met een ervaren mentor doen was het idee..

Ik krijg van mijn leidinggevende steeds te horen dat ik zo leerlinggericht bent, en dat ze daar erg blij mee zijn. ZE denkt dus ook dat ik heel geschikt bent voor het mentoraat.
Ik denk inderdaad ook wel dat het heel intensief is, maar het lijkt mij ook wel heel tof...
Het is ook heel erg tof om te doen. En in combinatie met een andere mentor is het gemakkelijker het op te starten. Toch zou ik zelf eerst een paar jaar ervaring op willen doen met het lesgeven voor ik mentor zou worden. Lesgeven is al moeilijk zat, stapje voor stapje zeg maar.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70001057
Gefeliciteerd ErikT.......die is maar binnen.

Sukses voor alle anderen, vooral Teigan met beslissen voor een mentoraat of niet.
Als alles vlotjes verloopt is een mentoraat tof, maar als het ff stroef gaat?
Kun je dan de ouders aan?
Die staan tegenwoordig meer op hun strepen dan vroeger.
Het gaat wel om hun prinsjes en prinsesjes.
In de winkel merk ik een grote verandering van wat een kind allemaal mag en soms allemaal moet.
Vroeger (10 jaar gelee) ruimden 9 van de 10 kids het speelgoed op, tegenwoordig is dat nog maar 1 op de 100. Raar!
pi_70001697
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:06 schreef -sabine- het volgende:
Als alles vlotjes verloopt is een mentoraat tof, maar als het ff stroef gaat?
Kun je dan de ouders aan?
Die staan tegenwoordig meer op hun strepen dan vroeger.
Het gaat wel om hun prinsjes en prinsesjes.
In de winkel merk ik een grote verandering van wat een kind allemaal mag en soms allemaal moet.
Vroeger (10 jaar gelee) ruimden 9 van de 10 kids het speelgoed op, tegenwoordig is dat nog maar 1 op de 100. Raar!
Helemaal mee eens.
En daar komt nog bij dat ouders tegenwoordig veel sneller de telefoon pakken of een mailtje sturen als kindlief met een verhaal thuis komt. Vroeger werd er nog wel eens gevraagd naar de versie van de school/docent, tegenwoordig gebeurt het me te vaak op beschuldigende toon.
Ik haat het mentoraat.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70006040
Het valt bij ons op school nog wel mee geloof ik..

[ Bericht 86% gewijzigd door teigan op 14-06-2009 22:55:45 ]
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70006505
Ik mijd het ook zoveel mogelijk, omdat de uren die je ervoor krijgt in geen verhouding staan tot de tijd die je eraan kwijt bent. Wat betekent dat je mentoraat je lesvoorbereiding in de weg gaat staan en ik vind lesgeven de kerntaak.

Vroeger riep ik altijd dat het contact met de leerlingen zoveel leuker is als je hun mentor bent, maar daar ben ik van teruggekomen. Het contact kan ook geweldig zijn zonder dat je hun mentor bent. Wij hadden vroeger als klas altijd het beste contact met 1 bepaalde leraar, veel beter dan met degenen die onze mentoren waren door de jaren heen.

Maar als we er uren voor kregen die de lading dekken, dan zou ik het best willen doen. Ik vind het nl. een stuk leuker dan andere niet-lestaken (zoals invaluren, overbodige commissies en surveillance).
pi_70006711
Sowieso pas na het weekend antwoorden teigan, zo maak je duidelijk dat je geen 24 uurs helpdesk bent.
Dat doe ik met mentoraten tegenwoordig trouwens ook. Voorheen werd ik nog weleens op vrijdagavond om tien uur gebeld over iets totaal niet acuuts. En collega's op zondagochtend om tien uur Tegenwoordig meld ik de ouders dat ik vijf dagen per week van 8:00-17:00 op school bereikbaar ben en dat ze ook altijd kunnen mailen. En dat schoolmailadres lees ik ook alleen maar als ik op school ben.

Ik heb echt geleerd het bewust af te schermen. Natuurlijk wil ik het weten als een mentorleerling acuut in het ziekenhuis wordt opgenomen om negen uur 's avonds, maar dan kunnen ze altijd de afdelingsleider bellen, die kan me het nieuws onmiddellijk doorgeven en dan bel ik de ouders uiteraard meteen op.
pi_70007028
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 18:00 schreef teigan het volgende:
Het valt bij ons op school nog wel mee geloof ik..

Ik heb dit jaar 2 of 3 keer ouders aan de telefoon gehad, en dat verliep altijd op een hele prettige toon. Net zoals met de ouderavonden.. Maar ik ken ook de verhalen wel van collega's, die op andere scholen zichzelf de hele avond zaten te verdedigen op een ouderavond..

Ik had net trouwens een mailtje van een leerling, die niet uit het verslag kwam wat ze moet schrijven. De toon stond mij niet aan ("Ik vind dat u daar uitleg over moet geven in de les"), maar hoe zeg ik daar nog vriendelijk wat van? Het klinkt zo alsof ze het eisen, en dat schiet mij verkeerd. Het is toch niet vanzelfsprekend dat ik alles maar doe wat zij willen?
Leerlingen lijken steeds meer te willen eisen, dat valt me ook meer en meer op. "Ik moet helemaal niets" kwam in me op toen ik dit las. Als je de leerling maandag ziet zou ik 'm niet mailen, anders pas maandag. Ik weet de exacte inhoud niet, maar als een leerling 'vaag' is in zijn/haar probleem moet de leerling dat eerst beter onder woorden brengen. Wat begrijp je precies niet? Zo helder mogelijk; vissen waar het probleem zit. Vaak ligt het probleem bij de leerling (niet geluisterd); maar dat merk je snel genoeg. Maar moeten...ik moet helemaal niets...
pi_70007121
toch maar even weg..

[ Bericht 49% gewijzigd door teigan op 14-06-2009 22:56:11 ]
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70007195
Over die laatste zin:
Dat gaat niet over overdrijven, maar over druk zetten op een hele foute manier
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 15 juni 2009 @ 14:07:34 #88
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_70024336
Bedankt voor de felicitaties!
Ik ga waarschijnlijk ook een gedeeld metoraat doen, dat lijkt me heel interessant. Zeikende ouders ben ik niet zo bang voor, ik houd wel van een beetje knokken en over het algemeen lul ik iedereen onder tafel. Laat ze maar komen
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_70070743
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:07 schreef ErikT het volgende:
Bedankt voor de felicitaties!
Ik ga waarschijnlijk ook een gedeeld metoraat doen, dat lijkt me heel interessant. Zeikende ouders ben ik niet zo bang voor, ik houd wel van een beetje knokken en over het algemeen lul ik iedereen onder tafel. Laat ze maar komen
Een deelmentoraat, dat ga ik ook doen volgend jaar. 3HAVO, samen met iemand die al heel lang in het vak zit, daar kan ik nog een boel van leren. Hoop eerlijk gezegd wel dat ik mijn 2HAVO van dit jaar meeneem, die zijn zo lief .

Verder - nog een halve dag lesgeven en dan zit 't erop dit jaar is echt omgevlogen!
Daarna nog 5 dagen van 9 tot 16u mondelingen, dan nog een dag alle toetsen uit de toetsweek nakijken, een week vergaderen en afsluiten en dan vakantie .

Laatste lessen zijn alleen wel raar. Soms heel leuk, met leuke reacties, soms heel naar, omdat je "geen film gaat kijken en daarom een stomme lerares bent" . Achgossie , de arme zieltjes.
pi_70071875
Is idd lastig die laatste lessen.
Ik vind films net niet uitkijken ook nix.

Vrijdag loop ik mijn laatste stagedag mee, 1 juli nog de intro van nieuwe brugklassers en daarna alles zelf doen.
Wel schpannund, nieuwe ronde nieuwe kansen.

Lekker zo'n deelmentoraat, zeker als je een rot in het vak hebt.
Sterkte met de laatste dagen allemaal.
pi_70086071
Zoveel mensen met deelmentoraten! Dat is op mijn school ondenkbaar, ze moeten al hemel en aarde bewegen om uberhaupt 1 mentor voor elke klas te krijgen en er worden mensen, die niet willen, toch toe verplicht.

Ik denk dat dat vooral komt door de hoeveelheid verplichte rompslomp die je er automatisch bij krijgt. Ik ben nu mentor, en vind het leuk om met de leerlingen te praten over wat ze willen gaan doen na deze school, of ze willen gaan studeren of werken of reizen, of ze wel of niet overgaan, wat kun je het beste doen als je niet overgaat, enz. Vind het ook prima om daarover met ouders te bellen.

Maar ik vind het NIET prima om elk jaar meerdere middagen een stompzinnige cursus te moeten volgen omdat ik mentor ben, om een "wij zullen niet aan roken beginnen"-contract te sluiten met 25 leerlingen en de papieren naar de betreffende stichting te moeten sturen omdat ik mentor ben, om van mijn klas de financien voor de sponsorloop te moeten regelen omdat ik mentor ben, enz. enz. Ga toch weg man met al die onzin! Dan word ik heel graag weer mentor .
pi_70108614
Vandaag wat meer duidelijkheid gekregen over volgend schooljaar. Ik start in LB1 (ondanks dat ik over een maand afgestudeerd 1ste graad docent ben...) en na overleg ga ik sowieso 4A en 4H lesgeven dat samen al goed is voor 14 uur. Daar komen nog enkele uurtjes NLT bij. Mocht de nood hoog zijn dan komt er nog een derde/tweede klas bij. De directie wilde dat ik ook 1 VWO5 klas zou nemen, maar dat leek mij geen goede zet net als mijn begeleider. Dan ga ik over mijn 'wens' van 15-16 uur heen maar bovendien moet ik dan een heel jaar me grondig voorbereiden omdat VWO5 met een nieuwe methode werkt en in 2010-2011 de groep toch weer wordt overgenomen door mijn begeleider; het zou een investering zijn in niets...

Alleen ben ik nu al 30 minuten bezig geweest met al die aanvraagformulieren; akten zus en formulier dat...pfff ; hopelijk dat het straks allemaal geregeld is en dat ik netjes mijn salaris krijg uitbetaald
pi_70114261
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 20:20 schreef Hippos het volgende:
Vandaag wat meer duidelijkheid gekregen over volgend schooljaar. Ik start in LB1 (ondanks dat ik over een maand afgestudeerd 1ste graad docent ben...)
Is dat raar dan? Ik ben dit jaar ook in LB1 begonnen, ook al was ik toen afgestudeerd eerstegraads docent.
pi_70114368
Elke eerstegraads docent zit tegenwoordig toch in LB, tenzij ie voor 1985 begonnen is of met z'n arm in de reet zit van de directie?
pi_70119747
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:34 schreef ShadyLane het volgende:
Elke eerstegraads docent zit tegenwoordig toch in LB, tenzij ie voor 1985 begonnen is of met z'n arm in de reet zit van de directie?
Tegenwoordig kun je ook als tweedegraadsleraar proberen in LC te beginnen, als je maar schaars genoeg bent. Gelukkig doen de meeste scholen dat niet.

Om de discussie even lekker aan te slingeren. Het eerstegraadsgebied is niet moeilijker, waarom dan wel duurder betaald?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70123812
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 09:46 schreef ShadyLane het volgende:
om een "wij zullen niet aan roken beginnen"-contract te sluiten met 25 leerlingen en de papieren naar de betreffende stichting te moeten sturen omdat ik mentor ben,
Hahaha! Dát meen je niet!

.

Ik zou dat saboteren. Gewoon die contracten kwijtraken enzo.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_70124751
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 06:59 schreef Miesjel het volgende:
Om de discussie even lekker aan te slingeren. Het eerstegraadsgebied is niet moeilijker, waarom dan wel duurder betaald?
Niet weer
Ik ga er misschien best een keer op in, maar gooi voor nu alleen even 1 woord in de groep: schaarste.
pi_70124844
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:01 schreef mane het volgende:
Hahaha! Dát meen je niet!

.

Ik zou dat saboteren. Gewoon die contracten kwijtraken enzo.
Ik heb het braaf gedaan. Ze hebben ook cartoons getekend over roken en die zijn ook ingestuurd
Je kon als klas een prijs winnen als het aantal rokers aan het eind van het jaar was verminderd. Een geestig figuur in mijn klas vroeg toen of je ook kon winnen als het aantal rokers is verminderd doordat er eentje is overleden aan longkanker. Op dat moment wist ik dat zelfs deze dertienjarige kindertjes het al net zo'n onzinnig gedoe vonden als ikzelf .
pi_70125350
Omdat ik gisteren eindelijk te horen heb gekregen dat ik ben ingeloot voor de docentenopleiding aan de VU ben ik even hier gaan kijken. Zijn er meer mensen hier die HBO docent gaan worden of het al zijn? Ik begin komend collegejaar met de opleiding, wat samenvalt met mijn master. Hier moet ik dus ook iets langer over doen (72 studiepunten in 1 jaar is wel wat veel). Ik hoor het wel!
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_70126768
Iemand eerstegrader scheikunde hier?
Kan onder hele goede omstandigheden (hoger instapsalaris neem ik aan) hier beginnen.
Hier is in Friesland.

Schaarste idd, ze zoeken er 2.
pi_70129909
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:23 schreef -sabine- het volgende:
Iemand eerstegrader scheikunde hier?
Kan onder hele goede omstandigheden (hoger instapsalaris neem ik aan) hier beginnen.
Hier is in Friesland.

Schaarste idd, ze zoeken er 2.
tja, daar noem je ook een tekortvak, waar er ook maar weinig van afstuderen elk jaar volgens mij....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70145678
Ik zag iets, en ik moest grinniken .

Op de homepage van de website van mijn school staat nu de volgende boodschap:

In de laatste weken van het schooljaar is het gewenst dat de docenten zich in alle rust en onafhankelijkheid bezighouden met het vaststellen van de eindcijfers. De terughoudendheid van ouders in deze periode wordt op hoge prijs gesteld. Vanzelfsprekend zijn de directie en de afdelingsleiders wel dagelijks bereikbaar.

Zegt dit nou typisch iets over de ouders van de leerlingen op mijn school, of is het gezeur om cijfers aan het eind van het schooljaar op andere scholen ook zo'n probleem?
pi_70146712
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag iets, en ik moest grinniken .

Op de homepage van de website van mijn school staat nu de volgende boodschap:

In de laatste weken van het schooljaar is het gewenst dat de docenten zich in alle rust en onafhankelijkheid bezighouden met het vaststellen van de eindcijfers. De terughoudendheid van ouders in deze periode wordt op hoge prijs gesteld. Vanzelfsprekend zijn de directie en de afdelingsleiders wel dagelijks bereikbaar.
Dat wil ik ook!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70146831
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag iets, en ik moest grinniken .

Op de homepage van de website van mijn school staat nu de volgende boodschap:

In de laatste weken van het schooljaar is het gewenst dat de docenten zich in alle rust en onafhankelijkheid bezighouden met het vaststellen van de eindcijfers. De terughoudendheid van ouders in deze periode wordt op hoge prijs gesteld. Vanzelfsprekend zijn de directie en de afdelingsleiders wel dagelijks bereikbaar.

Zegt dit nou typisch iets over de ouders van de leerlingen op mijn school, of is het gezeur om cijfers aan het eind van het schooljaar op andere scholen ook zo'n probleem?
Wow

Erg goed zeg!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70147171
Ouders zijn het probleem, altijd al, maar tis net of ze aan het eind van het jaar een eindspurt moeten maken, like the kids.

Kga deze wel onthouden van je, Razztwizzle.
Zal hier ook nog wel an pas komen.
pi_70301482
Ik ben bij deze een echte leraar. Vandaag laatste lesdag gehad, wat ik dacht te gaan vieren op een terras, maar in plaats daarvan ben ik eerder weggegaan en heb een vergadering geskipt om in beroerde toestand linea recta m'n bed in te duiken. Het gaat nu nog weinig beter, maar er moet gegeten worden.
pi_70301649
beterschap Shadylane.

Ik ben bezig met het wegwerken van een stapel herkansingen. Dan is het voor mij bjina vakantie.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70303036
*komt hier ook posten na een tijdje meelezen *

Ik ben dan pas net geslaagd en ga pas in september beginnen met studeren (edit: Griekse & Latijnse Taal & Cultuur), maar ze hebben op m'n huidige middelbare school nu al gezegd dat ik & mn 3 klasgenoten die hetzelfde gaan studeren, volgend jaar mogen helpen met allerlei activiteiten voor de gymnasiumonderbouw als we willen en dat we er altijd mogen komen stagelopen / werken..haha die vrouw was helemaal enthousiast toen ze hoorden dat er vier leerlingen uit mijn klas klassieke talen gaan studeren

[ Bericht 8% gewijzigd door Marissaatje op 23-06-2009 21:35:19 ]
pi_70304697
ShadyLane beterschap. En heel erg herkenbaar inderdaad.
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 21:12 schreef Marissaatje het volgende:
*komt hier ook posten na een tijdje meelezen *

Ik ben dan pas net geslaagd en ga pas in september beginnen met studeren (edit: Griekse & Latijnse Taal & Cultuur), maar ze hebben op m'n huidige middelbare school nu al gezegd dat ik & mn 3 klasgenoten die hetzelfde gaan studeren, volgend jaar mogen helpen met allerlei activiteiten voor de gymnasiumonderbouw als we willen en dat we er altijd mogen komen stagelopen / werken..haha die vrouw was helemaal enthousiast toen ze hoorden dat er vier leerlingen uit mijn klas klassieke talen gaan studeren
Oeh, dat zijn meestal hele leuke dingen, zowel voor de "stagieres" als de docenten. Veel succes en hou ons op de hoogte.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70316007
Leuk Marissaatje! Het tekort aan classici is enorm, dus ook wel te begrijpen dat je school jullie alle ruimte wil geven.

Het irritante aan werken op een school is dat je nooit gewoon eens neer kunt ploffen in je bed als je je beroerd voelt. Eerst zullen toch echt de repetities voor de repetitieweek moeten worden ingeleverd. Die voor vandaag en morgen had ik gelukkig al af, maar de rest moet in godsnaam vandaag maar even, met de ondersteuning van de firma paracetamol, in elkaar worden gedraaid. DAARNA kan er in bed geploft worden .
pi_70337285
ShadyLane, beterschap! En nee, het is pijnlijk maar waar, je kan nooit zonder of nog werk te moeten doen of met een enorme achterstand weer terug te keren op school een keer fatsoenlijk ziek zijn. Niemand is onmisbaar, roepen ze, maar het is wel enorm lastig. Ik ben dit schooljaar ook al een paar keer weer nog-niet-helemaal-beter weer teruggekomen, maar da's toch ook niet de beste oplossing .

Vandaag was een lastige dag, zo op het eind van het jaar. Leerlingen die net-niet-overgaan die huilend bij me kwamen voor een extra opdracht, leerlingen die toch nog een toets mochten inhalen waar een 1 wegens spieken stond (en bedankt, afdelingsleider ). Kost mij weer tijd, die ik toch al niet heb. En waarvoor? Zodat we volgende week bij de rapportvergaderingen er weer een enorme discussie over kunnen voeren omdat hij z'n cijfer nu heeft opgehaald tot een 5,4?

Verder mijn kast uitgeruimd. WAT een zooi komt daar uit na een schooljaar zeg . En ik heb maar twee plankjes, dus hoe ik ooit vier volle dozen overbodig papier heb kunnen verzamelen is mij een raadsel. Mijn voornemen voor volgend jaar: georganiseerder zijn. ( ). Het zou wel schelen als ik een eigen lokaal had, maar die droom zie ik volgend jaar nog niet in vervulling gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2009 20:53:53 ]
pi_70337613
Leerlingen zien ook niet dat ze blijven zitten omdat ze over de hele linie niet voldoende staan, ze roepen altijd dat ze op dat vak blijven zitten...

Ik heb ze gelukkig nog niet zo langsgehad.... Ja, eentje, maar die wist het tot een 5,6 te redden op eigen kracht....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70365625
Ik en mijn (huidige) begeleider doen volgend jaar samen de bovenbouw; maar omdat 13 koppels voor het profielwerkstuk voor veel is voor hem krijg ik 6 koppels uit 5Havo. Niet mijn klas volgend jaar, maar ik ken ze wel omdat ik ze nu een halfjaar in 4Havo heb gehad. Maar ik ben benieuwd, begeleider van een PWS...hmmm...iemand ervaringen? (ik heb zelf ooit ook een PWS moeten maken, maar dit keer zit ik natuurlijk aan de andere kant van de tafel)
pi_70367552
Ik ga het komend jaar ook voor het eerst doen, dus nog geen ervaring... Ik heb 2 groepjes, dus dat is te overzien.. Bij ons is het vooral het proces in de gaten houden volgens mij...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70429947
Ik ben benieuwd, ik ken ze gelukkig redelijk tot goed, dat scheelt Zoals het er nu (definitief) naar uitziet geef ik in periode 1 15 uur les in de week (14 uur biologie, 1 uur NLT), in periode 2 17 uur (14 uur bio en 3 uur NLT) en daarna weer 15 uur. Ik denk een redelijk aantal uren om mee te beginnen zo in m'n eerste "echte" jaar en hopelijk kan ik dat uiteindelijk verder uitbreiden na de zomer van 2010 (als ik natuurlijk mag blijven ). Hou ik voldoende tijd vrij voor lesvoorbereidingen, nakijkwerk en nu dus ook PWS begeleiding...want dat kost altijd meer tijd dan de tijd die je ervoor krijgt

Nu nog de opleiding in de komende weken afsluiten; maandag portfoliogesprek, aankomende week hopelijk PGO artikel (onderzoek) afronden en maandag nog een klein tentamen doen...hopelijk dat ik alles redelijk op tijd kan afronden voor de zomervakantie helemaal begint.
pi_70452796
http://www.nu.nl/algemeen(...)bedrijfsongeval.html

Leerling van onze school is overleden. Gaf hem ook les.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70452973
Oeh, dat is heftig -J-D-.

Sterkte ermee. Is het bij jullie ook al bijna vakantie of moesten jullie nog een paar weken?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70453019
Dank.
Drie weken nog.

Al 5 collega's en 5 leerlingen verloren in de 10 jaar dat ik voor de klas sta
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 28 juni 2009 @ 19:09:30 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_70453608
Heavy! Sterkte!!
.
pi_70455033
Dat komt hard aan...zeker als je de bewuste jongen ook in de klas hebt...vreselijk. Sterkte!!
pi_70477183
Sterkte ermee-J-D-
pi_70492050
Vandaag eerst bijeenkomst gehad in de personeelskamer en daarna in de aula met leerlingen erbij.
Daar kregen de leerlingen te horen wat er is gebeurd.
Het is deze week proefwerkweek, maar de toetsen van vandaag en donderdag (begrafenis) komen te vervallen. De rest van de week proberen we de draad op te pikken.
Leerlingen hebben na de bijeenkomst nog gepraat en troost bij elkaar gezocht. Na een paar uur was de school weer leeg.

De jongen was voor het eerst aan het werk bij een kwekerij (zwart) en was aan het werk aan een verpot-machine (of zo). In de pauze was hij er nog mee aan het stoeien en is er in terecht gekomen, waardoor gigantische buizen om zijn ribben drukte. Daardoor is de lucht hem ontschoten.

http://www.thijs-wilting-rip.hyves.nl/
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70492326
Wat naar
pi_70494043
Pppfff..... wat erg zeg! Sterkte, J-D!
pi_70494241
Wat erg zeg. Sterkte ermee, J-D.
pi_70496397
Nog een aanstaande docent..
Die nu al weet nooit op het mbo te willen werken...
pi_70496616
Nonde zeg..

Heel veel sterkte. Is er voor de docenten ook iets als ondersteuning?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70496956
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:46 schreef Miesjel het volgende:
Nonde zeg..

Heel veel sterkte. Is er voor de docenten ook iets als ondersteuning?
Tja, je kan babbelen met een vertrouwenspersoon en met elkaar.
Hebben we ooit geleerd bij onze studie in Nijmegen hoe hier mee om te gaan, Miesjel?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70503791
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:53 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Tja, je kan babbelen met een vertrouwenspersoon en met elkaar.
Hebben we ooit geleerd bij onze studie in Nijmegen hoe hier mee om te gaan, Miesjel?
Nee, nooit. En ik kan ook niet geloven dat een van de docenten daar het zou kunnen uitleggen.

Ik heb van de zijlijn gezien hoe het Dominicus omging met de docenten na het drama van Maja. Dat was ronduit belachelijk. Ik hoop dat jullie de tijd krijgen om elkaar te ondersteunen. Nogmaals heel veel sterkte, voor de leerlingen, docenten en ouders.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70556148
Onofficieel geslaagd voor de eerste graad opleiding Nu nog alleen alle de vervelende papierwinkel in orde maken (dat is misschien nog wel het moeilijkste van de hele studie) maar na 5 jaar studeren (bachelor-master) ben ik erg blij met het bereiken van deze mijlpaal

Vandaag afscheid genomen van mijn ene vmbo-havo klas (morgen heb ik de andere vmbo klas voor het laatst), ik zal de groep toch erg missen na de zomer. 2 leerlingen namen nog apart het woord om mij te bedanken voor de lessen , sinds mijn 'komst' zijn alle leerlingen vooruit gegaan. Ik zat net nog te kijken: in november (vmbo) dus voor mijn komst 14 onvoldoendes en nu nog 8 waarvan de meesten tussen de 5,5-6,0. Dus ik happy en de leerlingen ook
pi_70556370
Feli Hippos

Genieten nu.
pi_70560976
Gefeliciteerd Hippos! Hardstikke goed joh!

Geniet ervan....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70561451
Jaja, dit voel echt als een finish. Wat het ook leuk maakt is dat ik na de zomer gewoon op mijn huidige stageschool mag blijven, leuke groep collega's en leuke klassen. Ik ben heel benieuwd naar de 4VWO en 4Havo klassen van volgend jaar
Nog 1 les, jaarsluiting, vakgroep uitje en rapportvergaderingen en dan holiday!
pi_70561498
Hippos, gefeliciteerd!

Nog 1 dagje en dan heb ik vakantie. En ik ben MOE. Vandaag was helemaal volgepland met rapportvergaderingen. Vond ik ook wel weer leerzaam, vooral omdat het nieuw voor mij is dat leerlingen mogen "compenseren" in de bovenbouw.

Dus stel, je kiest E&M, je staat een 5 voor geschiedenis, een 5 voor economie en een 5 voor wiskunde. En je zit in VWO4. (En echt krappe 5jes he, 4,6 / 4,7, dat werk). Dan zou je denken, jammer joh, je blijft zitten, want dit zijn zo'n beetje je belangrijkste vakken.
Maar.. wacht.. nee, het lieve kind staat WEL een 6 voor Engels, Nederlands en Frans en mag dus over.



Welke mafkees heeft dat bedacht?

En dan godbetert WEL In discussie over een bruggertje dat afgelopen september haar vader heeft verloren aan kanker en daardoor een rotjaar achter de rug heeft, of die met haar ene onvoldoende teveel wel door mocht naar 2 Atheneum. Sjongejonge .

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2009 21:44:41 ]
pi_70585702
Grats Hippos!
3 jr bachelor en daarna master?
pi_70585933
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 17:38 schreef Cetera het volgende:
Grats Hippos!
3 jr bachelor en daarna master?
Ja, 3 jaar Biomedische Wetenschappen en 2 jaar master (Science Teacher Education) en nu dus 1ste graad biologie docent Maandag eerste handtekeningen halen, de week erop de tweede en dan de boel inleveren...en dank voor alle felicitaties!

[ Bericht 9% gewijzigd door Hippos op 02-07-2009 18:00:05 ]
pi_70585948
Proficiat Hippos
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70589489
Gefeliciteerd Hippos!
pi_70589835
Gefeliciteerd Hippos
  donderdag 2 juli 2009 @ 20:24:56 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_70590062
Proficiat
.
pi_70596488
Proficiat
pi_70609252
@Razztwizzle

Dat laatste dat je aankaart gaat nooit wennen, denk ik.

Manhier had een slordige 20 jaar trug een tweede corrector voor economie die bleef zeiken om 2 tiende van een punt. Joch had al drie keer de laatste klas moeten doen vanwege een hersentumor, was inmiddels genezen en al wel bijna 20.
Zegt die corrector (van een zwaarbijbelseschool) na twee uur bellen:
"Dan moet het maar, we zijn per slot van rekening God niet!"

Soms weet je toch dat het gewoon overmoet?

Fijne vakantie allemaal.
Die van mij zit er al weer op, vorige week 8 dagen Griekenland.
Ik ga tussen het werken in me winkel door de lessen voorbereiden met me dochter die de eerste graad gaat doen. Komt goed.
Daarna Lowlands en dan de 24e mijn eerste echte schoolweek.
pi_70609859
Ja, gefeliciteerd Hippos!

Dat compenseren in de bovenbouw vind ik heel raar. Bij ons ben je sowieso met drie minpunten nog over, als daar ook nog eens compenseren bij zou komen hoef je er echt helemaal niks meer van te begrijpen om toch over te gaan. Ik vraag me dan af hoe het op die school gaat met de eindexamens?

Zo'n "moeilijk jaar"-kwestie is lastig. Enerzijds gun je het iemand dat hij gewoon over kan met z'n klasgenoten, anderzijds gun je het hem niet dat hij na alle ellende opnieuw een zwaar jaar krijgt met geploeter en de ene onvoldoende na de andere. Even een jaartje rustig bijkomen van alle ellende is soms zo gek nog niet. Maar bij je vrienden in de klas kunnen blijven is ook wel weer een belangrijke factor. Kortom, ik snap wel dat er een discussie was.
pi_70641928
Ik zie dit topic terwijl ik met mijn studie-ontwijkende gedrag bezig ben. Eigenlijk hoor ik nu bezig te zijn met mijn onderzoek voor mijn scriptie. Afgelopen week heb ik mijn projectweek gehad waar ik op af hoop te studeren en nu dus onderzoek. Verkeerde volgorde I know, maar ze waren het me "vergeten" te vertellen op de Hogeschool...

Hopelijk red ik het dit schooljaar nog... Race tegen de klok.
;)
pi_70749607
Zo, ook hier even weer een berichtje m.b.t. de plannen voor volgend schooljaar:
Heb een baan voor 18u (Nederlands) gevonden op een groot scholengemeenschap in mijn woonplaats
Helaas niet het vak dat ik graag zou willen geven (geschiedenis), maar het is zo ontzettend lastig om iets in die richting te vinden en al helemaal in het noorden! Dus ik begin met Nederlands en wie weet wat er na een poosje allemaal mogelijk is
Ik ben even helemaal happy....
pi_70750158
Feli Locusta

Kben bezig met voorbereiden van KB3.
Vergt nog wel iets meer tijd dan ik gedacht had.
pi_70752008
Gefeliciteerd Locusta!

Ik ben lekker aan het genieten van de vakantie... Ik moet nog 1 dingetje doen, en dan is het echt even gedaan met school... Ik zie het in augustus wel weer..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70753484
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:54 schreef -sabine- het volgende:
Feli Locusta

Kben bezig met voorbereiden van KB3.
Vergt nog wel iets meer tijd dan ik gedacht had.
KB3??

Locusta gefelicteerd!

Zijn er hier toevallig mensen die PTA rond hebben slingeren? Wij willen volgend jaar gaan werken met overgangsbewijzen. Dat geeft de leerlingen wat meer te doen in de les, en een doel om naar toe te werken. Maar om nu nog even alle PTA af te krijgen is een beetje lastig.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70753706
Ikke nie snap. Hoe gaat dat precies in z'n werk met die overgangsbewijzen? En een PTA is toch gewoon het programma van toetsing en afsluiting zoals dat is vastgesteld door je vaksectie, en wat op iedere school anders is?
pi_70754915
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:09 schreef ShadyLane het volgende:
Ikke nie snap. Hoe gaat dat precies in z'n werk met die overgangsbewijzen? En een PTA is toch gewoon het programma van toetsing en afsluiting zoals dat is vastgesteld door je vaksectie, en wat op iedere school anders is?
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.

Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.

Zo een beetje duidelijker?

Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70755261
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:30 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.

Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.

Zo een beetje duidelijker?

Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.
Daar ben ik donderdag pas weer. Dus even geduld
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70755465
Ah, dank voor de uitgebreide toelichting! Lijkt me interessant werk, wel jammer dat je leerlingen maar maximaal 9 maanden kan "volgen". Maar alles heeft z'n nadelen natuurlijk.

Qua PTA's wil je dus de vervolgschool kunnen zeggen "hij heeft voor Engels dit en dat gedaan", bijvoorbeeld? Je zoekt gewoon PTA's van allerlei vakken en van allerlei niveau? Heel veel scholen hebben hun PTA's online staan, daar kun je je vrijelijk door laten inspireren en er alles uitpikken wat je bruikbaar lijkt.
pi_70758484
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:39 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, dank voor de uitgebreide toelichting! Lijkt me interessant werk, wel jammer dat je leerlingen maar maximaal 9 maanden kan "volgen". Maar alles heeft z'n nadelen natuurlijk.

Qua PTA's wil je dus de vervolgschool kunnen zeggen "hij heeft voor Engels dit en dat gedaan", bijvoorbeeld? Je zoekt gewoon PTA's van allerlei vakken en van allerlei niveau? Heel veel scholen hebben hun PTA's online staan, daar kun je je vrijelijk door laten inspireren en er alles uitpikken wat je bruikbaar lijkt.
dat wilde ik dus net ook zeggen... Nadeel daarvan is dat je wel toevallig dezelfde methode moet gebruiken, en dat ook moet kunnen terugvinden..

Anders kan je nog steeds niets als er alleen maar staat HD 1 & 2....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_70760610
Bedankt mensen!
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:30 schreef Miesjel het volgende:
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.

Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.

Zo een beetje duidelijker?

Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
Klinkt erg lastig/"moeilijk", maar ook bijzonder interessant....
Hoe komen de leerlingen op die school terecht? Hebben ze een doorverwijzing van een specialist nodig of komt het door iet functioneren op het regulier onderwijs?
pi_70767969
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:36 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.
Daar ben ik donderdag pas weer. Dus even geduld
Ik ben een geduldig man, alvast bedankt!!
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:39 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, dank voor de uitgebreide toelichting! Lijkt me interessant werk, wel jammer dat je leerlingen maar maximaal 9 maanden kan "volgen". Maar alles heeft z'n nadelen natuurlijk.

Qua PTA's wil je dus de vervolgschool kunnen zeggen "hij heeft voor Engels dit en dat gedaan", bijvoorbeeld? Je zoekt gewoon PTA's van allerlei vakken en van allerlei niveau? Heel veel scholen hebben hun PTA's online staan, daar kun je je vrijelijk door laten inspireren en er alles uitpikken wat je bruikbaar lijkt.
Er zijn ook leerlingen die langer blijven dan 9 maanden. Maar het idee van Karakter is een opname van 9 maanden. Meestal duurt het langer als er geen vervolgplek gevonden kan worden.

PTA is inderdaad methode afhankelijk. Ik hoop dat jullie dezelfde methodes gebruiken als wij Verder zijn er ook leerlingen met eigen boeken. Dus meer PTA's is altijd handig.
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:11 schreef Locusta het volgende:
Bedankt mensen!
[..]

Klinkt erg lastig/"moeilijk", maar ook bijzonder interessant....
Hoe komen de leerlingen op die school terecht? Hebben ze een doorverwijzing van een specialist nodig of komt het door iet functioneren op het regulier onderwijs?
Ik weet het niet helemaal zeker. Leerlingen komen op De Brouwerij omdat ze zijn opgenomen bij Karakter. Volgens mij zijn het vooral de ouders die kinderen daar plaatsen. Maar een dokter verwijzing kan ook. Bij lang niet naar school gaan, zou het ook de leerplichtambtenaar kunnen zijn..
Ik ga het een navragen

En het is inderdaad heel erg interessant, helemaal mijn ding.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70768316
Heb het hele jaar samengewerkt met een medewerker van 'De Brouwerij' ivm een autistische leerling in mijn klas. Leuke vrouw.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_70778912
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 08:14 schreef -J-D- het volgende:
Heb het hele jaar samengewerkt met een medewerker van 'De Brouwerij' ivm een autistische leerling in mijn klas. Leuke vrouw.
Ik werk op de afdeling in Zetten. Maar ik ken wel de meeste collega's. Het slag volk past heel erg goed bij me. De humor onderling is vaak heel erg zwart, dat hebben we nodig om te kunnen overleven. En we helpen elkaar heel erg als dat nodig is.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70785287
Zetten, das nie nix nie.

Ik woonde vroeger bij Rekken, had toen al enorme waardering voor de docenten enz daar.

Hier is een hele zooi aan PTA's.

Kheb nog niet gezocht zelf , maar heeft iemand een idee waar ik van "Getal en ruimte" de gegevens van de uitgever kan vinden? Dus de globale indeling voor de lessen en de toelichtingen.
Danx alvast
pi_70794851
Gefeliciteerd Locusta!
pi_70795804
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:06 schreef Hippos het volgende:
Gefeliciteerd Locusta!
Dankjewel!!
pi_70802318
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:16 schreef -sabine- het volgende:
Zetten, das nie nix nie.

Ik woonde vroeger bij Rekken, had toen al enorme waardering voor de docenten enz daar.

Hier is een hele zooi aan PTA's.

Kheb nog niet gezocht zelf , maar heeft iemand een idee waar ik van "Getal en ruimte" de gegevens van de uitgever kan vinden? Dus de globale indeling voor de lessen en de toelichtingen.
Danx alvast
Wow thx!

En Zetten schijnt inderdaad heel erg te zijn, maar ik ken niet anders. Ik ga graag naar mijn werk.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70828281
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:36 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.
Daar ben ik donderdag pas weer. Dus even geduld
Helaas, daar zijn ze ook niet digitaal beschikbaar voor de docenten.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  Redactie Sport donderdag 9 juli 2009 @ 21:35:25 #163
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_70828480
tvp

-begint volgend jaar aan opleiding docent Nederlands -
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_70829551
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:16 schreef -sabine- het volgende:

Kheb nog niet gezocht zelf , maar heeft iemand een idee waar ik van "Getal en ruimte" de gegevens van de uitgever kan vinden? Dus de globale indeling voor de lessen en de toelichtingen.
Danx alvast
http://www.epn.nl/wps/portal/epn/getalenruimte
http://getalenruimte.docentenkit.nl

Als je inloggegevens hebt met je sectie kun je volgens mij in de docentenkit specifieke informatie vinden.
Wij gebruiken Moderne Wiskunde dus ken deze docentenkit niet.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 01:19:12 #165
108339 Rokossovski
Do Svidanja
pi_70954940
Hmmzz...meld zich ook maar eens...had dit nog niet eerder gezien...toch leuk om eens te volgen (mits er tijd is)

Zelf --> docent Elektrotechniek, Werktuigkunde en ICT (netwerktechniek en telecommunicatie). De eerste twee zijn voornamelijk in de BBL en deels BOL, niv. 1 - 4. ICT voor particulier onderwijs.

Ik werk niet voor 'een' onderwijsinstelling maar als zelfstandige voor meerdere organisaties. Enige opdrachtgevers zijn o.a. Dirksen, ROVC, Install Oost en een aantal justitiële instellingen. Ik doe het al ruim 14 jaar met veel plezier en zal voorlopig nog niet stoppen...
The best way to tune up a VW Golf is 9,8 m/s^2
  vrijdag 17 juli 2009 @ 12:14:36 #166
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_71061913
Even iets om op te letten, voor nieuwe docenten.

Ze stelden voor mij pas vanaf 1 september te betalen. Dan krijg ik 11 maanden betaald, terwijl ik een heel schooljaar voor ze ga werken. Ik wil voor een heel schooljaar ook graag een heel jaarsalaris, en geen 11/12 deel van een jaarsalaris. Dus dat heb ik ze medegedeeld. (Ik weet niet hoe dit af gaat lopen, maar met dit soort dingen houd ik meestal niet op totdat ik gewonnen heb.)

Ik vind het stijlloos dat er zo met nieuwe docenten wordt omgegaan. Het geld interesseert me niet zoveel, maar ik wens zo niet behandeld te worden. "Even dat maandje minder erdoor drukken."
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_71063522
Maar je zou dan toch van 1/9/09 tot 1/9/10 betaald worden? Of begint je baan al eerder dan 1 september?
pi_71066387
Ik heb het zelf ook wel meegemaakt dat je met een nieuw contract pas vanaf de laatste week van augustus betaald wordt. En sommige uitzendbureau's / payroll organisaties betalen niet eens je vakanties door!
Gelukkig gaat mijn nieuwe contract vanaf 1 augustus, zoals het hoort Ik snap je wel hoor ErikT, ik weet alleen niet hoe ze het gaan doen met betalen.... Contracten "horen" binnen het onderwijs gewoon vanaf 01/08 in te gaan en lopen tot 31/07 het jaar erop (mits jaarcontract).
  vrijdag 17 juli 2009 @ 14:28:23 #169
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_71066955
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar je zou dan toch van 1/9/09 tot 1/9/10 betaald worden? Of begint je baan al eerder dan 1 september?
Nee tot 1 augustus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_71077956
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:14 schreef ErikT het volgende:
Even iets om op te letten, voor nieuwe docenten.

Ze stelden voor mij pas vanaf 1 september te betalen. Dan krijg ik 11 maanden betaald, terwijl ik een heel schooljaar voor ze ga werken. Ik wil voor een heel schooljaar ook graag een heel jaarsalaris, en geen 11/12 deel van een jaarsalaris. Dus dat heb ik ze medegedeeld. (Ik weet niet hoe dit af gaat lopen, maar met dit soort dingen houd ik meestal niet op totdat ik gewonnen heb.)

Ik vind het stijlloos dat er zo met nieuwe docenten wordt omgegaan. Het geld interesseert me niet zoveel, maar ik wens zo niet behandeld te worden. "Even dat maandje minder erdoor drukken."
Ik weet niet of dat mag van de cao??

Ik ga volgend jaar Unit leider worden. Psychologie is een aparte afdeling in Zetten, dus we vallen er een beetje buiten. De locatieleider heeft waarschijnlijk haar handen vol, dus ga ik haar ondersteunen.
(uiteindelijk een LC functie, whooohooo)
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:59:26 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71457750
Iedereen inmiddels lekker vakantie aan het vieren?
.
pi_71457869
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iedereen inmiddels lekker vakantie aan het vieren?
Heer-lijk
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_71459018
Jaja, lekker aan het relaxen hier
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:46:16 #174
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_71459299
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar je zou dan toch van 1/9/09 tot 1/9/10 betaald worden? Of begint je baan al eerder dan 1 september?
Mmm, in mn benoemingsbrief staat "voor een jaar vanaf 1 sep 2009" (opgesteld door de school) en in het contract "van 1 sep 2009 tot 1 aug 2010" (van de bovenschoolse stichting). Dus waarschijnlijk is het gewoon een miscommunicatie, of een foutje. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Eerst maar weer op vakantie.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 3 augustus 2009 @ 00:53:08 #175
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71554333
Even een topic onder jullie aandacht brengen: Leraar worden...
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_71554470
topic voor mensen die zelfmoord plegen !
  maandag 3 augustus 2009 @ 16:35:07 #177
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71567561
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:
topic voor mensen die zelfmoord plegen !
Huh?
.
pi_71617552
Hey allemaal,
ik ben ook van plan docente te worden na mijn studie. Ik studeer nu Engels. Ik heb nu een tijdje meegelezen en ik vroeg me af of jullie ook nog wat tips voor me hebben.

1. Ten eerste begin ik nu aan mijn derde jaar. Ik wou de minor Amerikanistiek doen en dan na mijn Master Engels de Lerarenopleiding. Echter werd mij nu aangeraden om alvast de minor Lerarenopleiding te doen. Mijn moeder, die docent is, zegt dat dit niet perse nodig is: immers leer je bij de Lerarenmaster vooral praktijk en theorie mbt pedagogie, omdat je alle stof al gehad hebt mbt je vak. Ik vraag me af of dit genoeg is. Zelf werk ik ook een paar dagen in de week en ik loop door familieomstandigheden een paar maanden achter met mijn studie: ik zou dus in tijdnood komen door ook nog stage te moeten lopen dit jaar.

2. Ik heb, door een pestverleden, soms problemen met mijn zelfvertrouwen. Ik loop nu bij een psycholoog om dit te verhelpen. Mijn angsten zijn vooral dat ik straks mijn werk niet goed doe en dat de leerlingen mij niet serieus zullen nemen. Ik zie mezelf zeker niet als zeer soft, maar ik wil ook niet gehaat worden door mijn klas.

3.Is het lastig om aan een baan te komen in het onderwijs dezer dagen? Basisscholen zoeken altijd wel iemand als ik mijn moeder mag geloven, maar hoe zit het met middelbare scholen
pi_71617571
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Huh?
Dat leraar worden zelfmoord is:P
  woensdag 5 augustus 2009 @ 13:50:52 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71622309
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:52 schreef Rusalka het volgende:
2. Ik heb, door een pestverleden, soms problemen met mijn zelfvertrouwen. Ik loop nu bij een psycholoog om dit te verhelpen. Mijn angsten zijn vooral dat ik straks mijn werk niet goed doe en dat de leerlingen mij niet serieus zullen nemen.
Zie ook mijn antwoord in je andere topic.
quote:
Ik zie mezelf zeker niet als zeer soft, maar ik wil ook niet gehaat worden door mijn klas.
Tja... dat is de kunst van het vak. Als je als een slappe dweil voor de klas gaat staan omdat je niet durft op te treden omdat je anders niet "aardig" bent, dan loopt de klas net zo goed over je heen. Ben je een onredelijke bitch recht uit de hel (of zoals Gordon Ramsey gisteren zei: "Shrek in a frock") dan zul je ook de klas tegen je in het harnas jagen. Maar zulke truukjes leer je op de opleiding wel, en het moet natuurlijk een beetje in je zitten.
quote:
3.Is het lastig om aan een baan te komen in het onderwijs dezer dagen? Basisscholen zoeken altijd wel iemand als ik mijn moeder mag geloven, maar hoe zit het met middelbare scholen
Ligt volgens mij aan de regio. Sommige regio's zitten te springen om leraren, andere regio's wat minder. Zeker nu het leerlingenaantal aan het dalen is, begint dat zichtbaar te worden...
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:53 schreef Rusalka het volgende:
Dat leraar worden zelfmoord is:P
Dan vind ik deze leuker: "Sommige mensen sterven een natuurlijke dood, anderen worden leraar".
.
pi_71624791
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zie ook mijn antwoord in je andere topic.
[..]

Tja... dat is de kunst van het vak. Als je als een slappe dweil voor de klas gaat staan omdat je niet durft op te treden omdat je anders niet "aardig" bent, dan loopt de klas net zo goed over je heen. Ben je een onredelijke bitch recht uit de hel (of zoals Gordon Ramsey gisteren zei: "Shrek in a frock") dan zul je ook de klas tegen je in het harnas jagen. Maar zulke truukjes leer je op de opleiding wel, en het moet natuurlijk een beetje in je zitten.
[..]

Ligt volgens mij aan de regio. Sommige regio's zitten te springen om leraren, andere regio's wat minder. Zeker nu het leerlingenaantal aan het dalen is, begint dat zichtbaar te worden...
[..]

Dan vind ik deze leuker: "Sommige mensen sterven een natuurlijke dood, anderen worden leraar".
Hm ik zie mijn ouder lerares Frans voor me: ze was streng, maar rechtvaardig. Klieren en geen huiswerk maken werd niet getolereerd, maar als iemand af en toe kauwgum kauwde was dit geen reden om na te blijven.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 15:26:16 #182
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71624851
Ja, nou dan.
.
pi_71643442
Ik denk dat je het ook leuk moet vinden om met kinderen (12-18) te werken, ze zien te groeien (figuurlijk en letterlijk) en onderdeel zijn van dat groeiproces. Ik zou me totaal geen zorgen maken over dat streng zijn/aardig zijn. Daar kom je tijdens de stage(s) wel achter. Ik ook, ik ga over 3 weken beginnen met mijn eerste jaar 'op eigen benen' en ga toch wat dingen anders aanpakken dan tijdens mijn stages. Je leert, je blijft leren en je zal zoeken naar een balans qua orde houden. Dat komt vanzelf, dat kost gewoon wat tijd.
pi_71882051
Ha, ik heb nou iets handigs . Misschien iets waarvan iedereen nu roept "dat gebruiken wij al jaaaaaaren", maar ik ben er even helemaal blij mee: een Cahier de Bord van Clairefontaine. Op z'n Hollands - een groot schrift waarin ik alle cijfers en alle absenten en alle andere dingen van mijn negen ( ) klassen dit jaar handig en netjes in kan noteren.



Zodat ik niet meer achterin m'n docentenagenda hoef te prutsen ik ben zo chaotisch en ik hoop dat dit enigszins orde in de chaos gaat scheppen dit jaar.

Ik heb er weer zin in trouwens de studiewijzers voor 2HAVO zijn af (die moest ik maken voor dit jaar), ik ben me mentaal aan het voorbereiden op het mentoraat van 3HAVO (lees: ik probeer profielkeuzedingen te begrijpen...) en ik ben me op de Renaissance aan het storten want dat gaat 6VWO doen in de 1e periode. Feestje .

Volgende week vrijdag mag ik me melden voor een middag mentorcursus-les-1, dan op maandag de sectievergadering en de jaarvergadering en dan op dinsdag weer aan de slag.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2009 18:29:19 ]
pi_71882214
Dat klinkt heel handig en echt iets voor mij!
Heb je er nog een grote foto van?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_71882369
Hmm, ik heb zelf maar even foto's gemaakt, kon niets groters vinden. Het is een A4-schrift met ruimte voor negen klassen. De linker bladzijde begint met een lijst voor 35 leerlingen, dan zijn er 2 tussenbladzijden die zo zijn geknipt dat je gewoon kunt doorcijferen/schrijven of ze kunt gebruiken voor absenten, boeken, huiswerk etc. Dan een laatste lijst, gespiegeld aan de eerste, met daarboven "observations, voor aantekeningen over individuele leerlingen. En daarna begint dan weer een volgende klas met een nieuwe bladzijde.

Ze zijn te koop via amazon.fr , maar ik heb ze hier besteld omdat een collega me er op wees en daar goede ervaringen mee had.

Foto's:






pi_71883059
Merci, gaan we eens bestellen.
Kolere, 11 euro verzendkosten op die site
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_71887105
Komt de knutselkip in me naar boven:

Als je een ruitjesschrift neemt, die met die harde kaften in het grootste formaat, kun je dit zo voor elkaar knippen volgens mij.
Kben zelf ook erg van het papier en niet van de komp, dus kga het iig zelf ook proberen.

Danx voor de tip.
pi_71887723
Ik ben juist meer van de computer/laptop...maar dit ziet er verre van verkeerd uit; ik ga 't ook eens wat beter bekijken. Waarom maken ze dit niet in NL overigens? Die Fransen zijn gewoon slim. Of zoek ik steeds op de verkeerde plaatsen?

-edit: dit lijkt er wel op? http://www.planeta.nl/rightclick.cfm?id=1163898&product_id=1734868
pi_71895954
Ik ben wel weer klaar met de vakantie. Doe mij maar weer werk, is dat heel erg?

Laatst al een keertje heel erg doorgezakt met collega's. Toch gek om te bedenken dat ik volgend jaar hun 'baas" zal worden. Zij zijn er al meer aan het idee gewend dan ik. Als er maar drank vloeit dan komen de ideeën los.. en ik heb de fijne gewoonte juist beter te kunnen onthouden met drank op. Komt goed dit jaar.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_71932083
Je bent niet de enige; ik ben het ook een beetje 'zat', ik mis 't schoolwereldje toch wel weer na al die weken vakantie Volgende week ga ik langzaam maar zeker beginnen met voorbereidingen; de week erop heb ik al een 3-daagse cursus en daarna begint 't schooljaar alweer...
Maar ja, heb ik straks al die drukte...verlang ik dan weer naar vakantie ; zo gaat het bij mij altijd
pi_71932124
Mies, heb jij nog leuke sites in je favorieten staan voor ons vakgebied?
Ben een beetje bezig om daar wat leuks mee te gaan doen.
Lesmateriaal, uitleg enz.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_71933516
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:20 schreef -J-D- het volgende:
Mies, heb jij nog leuke sites in je favorieten staan voor ons vakgebied?
Ben een beetje bezig om daar wat leuks mee te gaan doen.
Lesmateriaal, uitleg enz.
Nee, eigenlijk niet. Ik doe nog wel wat met www.fi.uu.nl/wisweb en dan kiezen voor DWO. Voor sommige leerlingen is dat echt helemaal geweldig.

En verder hoop ik volgend jaar ook een digitaal schoolbord te krijgen. Als ik daar wat in gemaakt heb wil ik het graag delen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  zondag 16 augustus 2009 @ 23:45:08 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71937397
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 09:46 schreef Miesjel het volgende:
Ik ben wel weer klaar met de vakantie. Doe mij maar weer werk, is dat heel erg?
Ik begrijp dat wel, ik heb het zelf ook wel een beetje. Aan de andere kant: als straks eenmaal het schooljaar begonnen is gaat het weer zo hard allemaal, komt er weer zoveel op je dak, dat ik daar eigenlijk ook weer even nog geen behoefte aan heb. Het is geweldig om de leerlingen en de collega's weer te zien ja, maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...

Wanneer beginnen jullie weer eigenlijk? Ik begin 7 september, een vergaderdag.
.
pi_71943088
Ik heb 26-27-28 augustus cursus, 31 augustus jaaropening en 1 september de eerste lessen...
pi_71943468
Ik ben deze week nog vrij en 25 augustus beginnen de lessen alweer.... ik ben de vakantie daarentegen nog niet flauw maar ik vind het ook niet vervelend om weer te moeten beginnen...
  maandag 17 augustus 2009 @ 12:18:04 #197
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71946074
Hallo .
Ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd en ik zit erover te denken om nu mijn onderwijsbevoegdheid te gaan halen. Ik zit alleen met het volgende dilemma: het zou het meest logisch zijn om de universitaire lerarenopleiding te gaan doen, maar ik ben ernstig slechthorend en daarom kan en wil ik alleen maar in het speciaal onderwijs werken, ihb het onderwijs aan doven en slechthorenden dus. Als ik de universitaire lerarenopleiding doe moet ik lesgeven in het regulier onderwijs en dat is geen optie. Dus ws ga ik mijn onderwijsbevoegdheid via een hogeschool halen, maar dat is wel een ongebruikelijke route voor een academicus . Geen idee of het überhaupt mogelijk is mijn onderwijsbevoegdheid via die weg te halen, in een jaar. Ik heb wel al een propedeuse van de lerarenopleiding Nederlands op zak. Zijn hier toevallig mensen die in hetzelfde schuitje zitten? (dus uni gedaan, maar niet de universitaire lerarenopleiding?). En mensen die in het speciaal onderwijs werken? (zag net al iemand voorbij komen). Ik heb al mailtjes gestuurd naar de UU en de HU, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen .
Niet meer actief op Fok!
pi_71956967
Via de Omgangskunde kun je een onderwijsbevoegdheid halen.
Vraag me niet pcies hoe dat kan, maar toen de mijne moeilijk leek te gaan kreeg ik dit als tip.

http://www.ezelsbrug.nl/wiskunde/12
Kweet niet of je hier ook wat aan hebt JD, ik heb er al een aantal gebruikt.

Ik ga eerst nog ff Lowlandse, dan maandag vergaderen en woensdag lesgeven.
Ik heb de hele vakantie doorgewerkt in mijn winkel.
De tijd is heel snel gegaan.
pi_71961240
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 18:51 schreef -sabine- het volgende:
Via de Omgangskunde kun je een onderwijsbevoegdheid halen.
Vraag me niet pcies hoe dat kan, maar toen de mijne moeilijk leek te gaan kreeg ik dit als tip.

http://www.ezelsbrug.nl/wiskunde/12
Kweet niet of je hier ook wat aan hebt JD, ik heb er al een aantal gebruikt.

Ik ga eerst nog ff Lowlandse, dan maandag vergaderen en woensdag lesgeven.
Ik heb de hele vakantie doorgewerkt in mijn winkel.
De tijd is heel snel gegaan.
Oeh... erg gaaf!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72072723
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 18:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Hmm, ik heb zelf maar even foto's gemaakt, kon niets groters vinden. Het is een A4-schrift met ruimte voor negen klassen. De linker bladzijde begint met een lijst voor 35 leerlingen, dan zijn er 2 tussenbladzijden die zo zijn geknipt dat je gewoon kunt doorcijferen/schrijven of ze kunt gebruiken voor absenten, boeken, huiswerk etc. Dan een laatste lijst, gespiegeld aan de eerste, met daarboven "observations, voor aantekeningen over individuele leerlingen. En daarna begint dan weer een volgende klas met een nieuwe bladzijde.

Ze zijn te koop via amazon.fr , maar ik heb ze hier besteld omdat een collega me er op wees en daar goede ervaringen mee had.

Foto's:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_72076021
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:34 schreef teigan het volgende:

[..]

zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.
Ja, die site had ik ook gevonden, maar daar moet je vooruit betalen en dat vind ik er vervelend bij online aankopen.
pi_72098262
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf -net als al die oudere collega's die daarom worden beschuldigd van "uitgeblust zijn" en "niet openstaan voor reflectie"- voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere. Ik sta best open voor reflectie, maar niet voor gezwam.
  zondag 23 augustus 2009 @ 11:47:06 #203
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72098325
Zo, net een sollicitatie voor een vacature in het vso de deur uitgedaan. Ben benieuwd .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:03:37 #204
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72128611
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere.
Ja, dat probeer ik ook elk jaar
.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:49:27 #205
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72133900
Oeh, spannend. Mijn werkcoach heeft contact gehad met de IB-groep en nu gaat een hoge pief uitzoeken of ik met m'n WO-master toch een extra jaar stufi kan krijgen voor de kopopleiding leraar tweedegraads (want dan kan ik in het vso stage lopen, met de opleiding leraar eerstegraads niet). Volgens iemand van de onderwijsafdeling moest het wel kunnen, maar ik moet het even zéker weten natuurlijk .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:52:08 #206
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72139431
Spannend
.
pi_72139641
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 00:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat probeer ik ook elk jaar
Elke keer als ik overweeg het onderwijs uit te gaan is dat nooit vanwege de lessen, altijd vanwege de ellende eromheen. De vergaderingen-over-niets, de stompzinnige scholingen, de inhoudsloze opvanguurtjes. En niet te vergeten het destructieve beleid dat ook nog eens op zo treurige wijze wordt gecommuniceerd. Ik weet dat elke baan zijn mindere kanten heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat je (en je leerlingen...) in elke andere sector ZO stelselmatig als een volslagen debiel behandeld wordt

Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar. Heb weer prachtige plannen voor de lessen van aankomend schooljaar. Ga morgen alvast aan het werk om het materiaal daarvoor in elkaar te draaien.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:10:53 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72139978
quote:
Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar.
Dat wordt het credo voor het nieuwe schooljaar
.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:23:34 #209
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72211660
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blij Ik heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.

Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_72211875
Zo, mijn eerste korte weekje, want maandag was vergaderdag, zit erop. Ik ben de vrijdagen vrij, heerlijk.
Het is echt heel, heel, heel, heel erg te merken dat ik nu niet meer een nieuwe docent ben. Jeetje, wat heb ik veel geleerd van het afgelopen schooljaar. Natuurlijk, het gaat nog niet vlekkeloos en ik heb nog ontzettend veel te leren en te verbeteren, maar de zenuwen en bibberende handen zijn weg, ik ken de school, ik ken de regels, en beter nog - ik weet wat ik wil in de lessen en wat ik niet wil.

En daarbij, ik heb zulke leuke klassen . M'n mentorklas (HAVO3) zijn fijne stuiterballen met grote glimlachen, en (nog) niets kwaads in de zin, dus daar heb ik echt zin in. Ik ga me dit weekend maar eens inlezen in die hele profielkeuze, want dat vind ik nog best ingewikkeld, dan heb ik zelfs ZELF nog het begin van het studiehuis/2e fase meegemaakt.

Mijn VWO6 vind ik heel bijzonder, ik had ze vorig jaar ook en dit jaar neem ik ze mee naar het examen, en dat is spannend maar ook heel erg leuk (ik mag heel veel literatuur gaan geven ).

Ik had ordetechnisch wel even een spannend momentje met m'n Atheneum3 vandaag, die hadden er ECHT geen zin in, het was de eerste les, het was warm en het was het laatste uur, maar ik had er ook ECHT geen zin in om me daar aan aan te passen, en uiteindelijk werd het een goede les. .

Het klinkt misschien stom, maar ik voel me echt beter dan toen ik vorig jaar begon, en daar word ik heel blij van. Er zullen heus nog moeilijke dingen komen, maar ik heb goede hoop .

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 20:58:29 ]
pi_72212180
Ohooo dat had ik ff nodig, iemand die zegt dat het eerste jaar drukkig is.

Misgegaan:
Khad de hele planning klaar voor mijn 4 losse klassen, kheb geen parallelklassen dus.
Blijkt twee dagen gelee dat er nieuwe boeken zijn voor 2 van die klassen.
Of ik ff kan plannen nu, echt wel.

Kheb één en ander gemist omdat ik de eerste vergadering (voor nieuwkomers) tijdens de vakantie, tijdens Lowlands was, en ik was daar. Nu moet ik dus alles zelf uitzoeken. Das drukkig.

Kvroeg gisteren hoe laat het 7e uur was aan iemand. We hebben nu een 45 minuten rooster en dat was een 50 minuten rooster. Jullie raden het al: Tijd klopte niet. Klas gemist. KB3, die kunnen ook echt een les missen, NOT.

Zelfde KB3 steeds het laatste uur, dat wordt er aan trekken dus. Maar das nou net wat ik met liefde ga doen. Op zeker.

Dah was het slechte gedoe, maar daar word je groot en wijs van.

Leuke is dat ik toch mentor ben geworden, van 6 meiden die ik nog van vorig jaar (mijn vrijwillige stage) ken.
Ik voorzie veel lol en weinig problemen. Eentje moet wel goed bijgespijkerd voor wiskunde, maar daar ben ik voor aangenomen.

Ook leuk was mijn eerste loon dat ik maandag had.
Nog zonder echt lesgegeven te hebben. Dat kan dus ook.

Kben kei- en keimoe.
Bijkomen van LL.
In de winkel kreeg ik vandaag te horen dat de stagiaire op andere dagen komt.
Dat wordt weer roosteren en alle koppen dezelfde kant op krijgen.
En me alvleesklier kliert er weer op los. Gggrrrr!

Ik kom er wel, al zeg ik het zelf.
pi_72212627
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan .
pi_72212811
Ik heb mijn eerste dag als unitleider er op zitten. Vooral heel erg veel rondrennen en met veel mensen praten. Dat kan ik wel (en is goed voor de lijn). We hebben de leerlingen verdeeld en volgens mij krijg ik dit jaar een mooi klasje (voor zolang deze leerlingen blijven)

En het beste, morgen meteen een lunch met collega's. Beginnen met gezelligheid.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72212849
Oh, natuurlijk iedereen een prettig jaar gewenst. En gratis tip voor de nieuwstartenden, je werk is informatieoverdracht, geen vriendje zijn met de leerlingen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72213265
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef ErikT het volgende:
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blij Ik heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.

Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Ah, die goede IVLOS intro week. Die had ik vorig jaar Welk vaak geef je straks? Leuke mentor(en)? Je zal dat 'geouwehoer' nog meer krijgen, maar aan het einde van de studie ga je het pas allemaal waarderen het in een breed kader zien...althans, dat was bij mij zo
pi_72213383
Ik begin volgende week; maar heb nu 3 dagen een cursus voor docenten met nog weinig ervaring. Ik heb weliswaar 1 jaar al stage gelopen; maar 1 ding blijft me nu bij: hoe beginnen jullie de eerste les? Voorstellen enzo lijkt me logisch, plattegrond, maar hoe gaan jullie om met de regels/afspraken. Ik ben meer van 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' en wijs de leerlingen op mijn regels gedurende de eerste lessen; gaandeweg. Maar ik hoor anderen weer over 'enkele basisregels' en weer anderen over 'regels met de klas maken' ...dus ik was wel benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

En ik maak me wat zorgen over mijn 4Havo dit jaar. Ik had vorig jaar 4H; uit die klas blijven er een stuk of 4 zitten. Die krijg ik nu weer. Alleen heb ik in 4H vorig jaar (tijdens stage) nogal wat dalen meegemaakt, lessen die erg matig gingen; ordeproblemen...daardoor heb ik het idee dat die zittenblijvers nu al een beeld van me hebben en ik daar meteen vanaf het begin tegenin moet boksen. Ik ben namelijk van plan om echt strak te beginnen, strakker dan vorig jaar. Alleen vrees ik dat juist die zittenblijvers voor problemen gaan zorgen...of zie ik dat verkeerd en maak ik me nergens zorgen om?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:45:32 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72214298
Vandaag gesprek gehad bij Hogeschool Windesheim en ik heb me ingeschreven. Ze beginnen 7 sept, dus ik heb de hele volgende week nog om een stageplek te vinden. Hopelijk lukt dat, want ik heb maar vijf scholen om uit te kiezen (scholen voor doven en slechthorenden, eigenlijk mijn enige optie aangezien ik zelf sh ben). Ga morgen iig beginnen met bellen . En met een beetje mazzel kom ik hier vanaf 7 sept frequent meeposten .
Niet meer actief op Fok!
pi_72221101
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan .
Ja, ik heb een eigen zaak en 0,6 aanstelling op school.
En ik moet de opleiding nog afmaken.
Nog starten zelfs, met wel vrijstellingen door alles dat ik 25 jaar trug gestudeerd heb.

Das wel ff drukkig hè.

Maar door mijn ziekte (EDS) kan ik niet zitten, dus een sociaal leven heb ik nagenoeg niet.
Daar gaat bij anderen een hoop tijd in zitten.
En mijn kids zijn de deur uit, studeren beide.
Dus ook daar geen omkijken naar.
Huishouden, tuin ed doe ik niet.

Schema:
Maandag NHL
Dinsdag vrij
Woensdag tm vrijdag lesgeven.
Zaterdag werken in winkel.
Zondag naar de kerk.
pi_72221120
Hippos

Ik douw echt niet alle/mijn regels in die ene dag door hun strot.
Dan kan ook wel over twee weken verdeeld heb ik besloten.
Veel dingen worden ook al door kollegaas gezegd.

Kdoe het dus zoals jij zegt en dat komt wel goed merk ik nu.

Sukses.

Gelukkig hebben wij ook bijeenkomsten voor starters, die heb ik ook wel nodig, merk ik al.

En zittenblijvers kunnen ook verandreen tijdens zo'n vakantie.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Ze zullen dit jaaroook aan de bak moeten, anders is het nix, nada, noppes voor ze.
Mijn eigen kind was een beetje zo'n kind dat jij schetst en had goed door wanneer het echt ff moest en zijn 4Havo jaren zijn dan ook echt heel verschillende jaren.
Enige jammere voor hem was dat niet iedere docent door had dat ie anders van start ging.

Sukses iig met alles.
pi_72221158
Mogen we hier nog wel blijve posten nu ik lesgeef?
Kben niet aanstaand meer, maar wil zo graag hier me eieren kwijt.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:10:57 #221
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_72221769
Aanstaande staat tussen haakjes
pi_72222961
Tja, ik begin wel met de regels, maar dat zijn er maar zo weinig en die zijn zo logisch dat ik ze er in een minuutje door heb . Boeken mee, schrift mee, huiswerk af, gedraag je in de les, tijdens het werk mag je zachtjes overleggen, maar als iemand anders (ik of een medeleerling) het woord heeft houd je je mond. Klaar. Ohja, en kauwgom kauwen of eten is 's middags het lokaal komen opruimen en schoonmaken .

Lijkt me niet overmatig streng, toch? Zijn allemaal heel normale logische regels die alle docenten aanhouden.

Edit - nu lijkt het alsof ik meteen bij het binnenkomen de regels begin te vertellen dat klopt ook niet helemaal. Mijn 1e lessen deze week waren:

- Bij binnenkomst alle leerlingen een hand schudden (dan kijken ze me aan, vertellen ze vast hun naam en de leerlingen die dat zoveel mogelijk willen ontwijken vallen meteen op)
- Ze gaan zitten, ik vraag ze vast hun tassen op de grond te zetten.
- Ik stel mezelf voor
- Ik ga de lijst met namen af en maak een plattegrondje waar ze de eerste paar weken even in blijven zitten.
- Ik vertel wat over het boek (voor nieuwe leerlingen), de studiewijzer en "mijn" regels.
- En dan beginnen we uit het boek.

Saai he ik vind kennismakingsspelletjes e.d. meer iets voor de mentoruren, en mij leren ze in het jaar ook wel kennen, gewoon maar bij het begin beginnen vind ik zelf het prettigst.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2009 10:19:52 ]
pi_72223035
Weer even meelezen
Ben tweedejaars aan de lerarenopleiding, vorig jaar een geweldig leuke stage gelopen op een VMBO-school (en dan vooral bij VMBO-BBL met LWOO).
Ben benieuwd naar mijn stageplaats voor het komende jaar!
pi_72237427
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet in maar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
pi_72237548
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet in maar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:12:51 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72237583
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:13 schreef Razztwizzle het volgende:

- Ik stel mezelf voor
Wat vertel je dan allemaal over jezelf? Alleen je naam of nog meer? .

Ik heb woensdag een gesprek op een mogelijke stageschool .
Niet meer actief op Fok!
pi_72237619
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
Ik heb al een mail gestuurd naar de conrector; volgens de procedure. Ik ben er een beetje over; maar ik kan me niet voorstellen dat ik blijvend in dat lokaal zit; ook omdat het echt bedoelt is als lab; en niet als lokaal. Maar ik baal er wel van...
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:28:37 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72237957
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat
Kan ook zijn dat ze een herverdeling van klassen hebben gemaakt. Gebeurt bij ons ook. Dan verdeel je binnen de sectie je klassen, en in de zomervakantie komt het bericht van de directie dat er toch nog iets veranderd is.
.
pi_72238308
De eerste roosters veranderen toch nog 10x in de eerste paar weken? Dat is bij ons namelijk wel zo . De roostermakers doen hun best om alles passend te maken, maar vergeten soms dat sommige lokalen onhandig zijn. Zo heb ik doorgegeven dat ik liever niet met een klas van 31 in een lokaal zit waarin maar 28 leerlingen passen . Doen ze niet zo moeilijk over, ze proberen dan met het volgende rooster (waarschijnlijk komende week) daar rekening mee te houden.

En over het voorstellen, ik vertel gewoon m'n naam en dat ik ze dit jaar Engels geef. In de loop van het jaar merk ik dan vanzelf hoeveel ik bij zo'n klas verder nog kwijt wil. Bij m'n mentorklas heb ik het wel anders gedaan hoor, even verteld hoe oud ik ben, wat m'n hobbies zijn, etc. Daar mochten ze ook vragen stellen over mij, maar dat is dan wel in het mentoruur. BIj Engels ben ik gewoon voor Engels.
pi_72238636
Dat rooster zal wel veranderen, ik reageerde even uit eerste emotie Ik was namelijk net nog op de nieuwe vleugel in die spiksplinternieuwe lokalen. Echt heel mooi, beetje een domper als ik dan 'lees' dat ik er niet inzit. Maar ik ga proberen dat zo snel mogelijk aan te passen. Want met 25 kids in een hok dat eigenlijk geen lokaal is wordt geen feest
En er moet wel plaats voor mij zijn in die lokalen; we hebben 2,5 lokaal (1 lokaal delen we met scheikunde) dus in theorie moeten alle biolessen in alle biolokalen gegeven kunnen worden. Ik hoop/denk dat 't te maken heeft met uitloop van de verbouwing (ondanks dat de lokalen af zijn). Maar goed, jullie horen de afloop wel
pi_72294783
...volgens de concrector komt het door de hoeveelheid leerlingen. Daardoor moet noodgedwongen er ook les worden gegeven in de beta-labs...voor meerdere jaren Lekker. Maar schijnbaar moeten de vakgroepen onderling met elkaar gaan schuiven qua lokalen. Dus we moeten 't zelf zien te regelen. Daar ga ik morgen maar eens achteraan, maar eerlijk gezegd baal ik van deze situatie. Ik zie mezelf niet echt lesgeven in dat hok aan 4VWO en 4Havo...maar ik zal wel moeten vrees ik
(maar wel netjes dat de conrector op de zondagavond me terugmailt)
pi_72297107
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
pi_72315023
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:25 schreef ShadyLane het volgende:
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
Helemaal mee eens, het moet redelijk blijven en er moet wel snel iets aan gebeuren. Bij ons op school speelt een soortgelijk probleem, waar ik een beetje mee in m'n maag zit: we hebben een heleboel parttimers met hele kleine baantjes in de sectie, en in het algemeen op school: bijvoorbeeld van de 9 dames die Engels geven werk ik het meest, 0,89 FTE, maar er zitten er 5 bij die maar 8 tot 10 uur per week lesgeven.

Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen . Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.

Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2009 17:49:40 ]
pi_72316484
In principe moeten we onderling met de vakgroep inderdaad de pijn verdelen; die insteek heb ik ook, en ik heb goede hoop dat dat gaat gebeuren alhoewel ik merk dat sommige reacties ook in de trend 'wij hebben een goed lokaal, wij willen daar niet weg' zijn. Morgen hebben we weer overleg en ik breng het dan weer onder de aandacht; ook de TOA zei net tegen me dat we samen naar een andere oplossing moeten zoeken. Maar heel vreemd dat ik gewoon wat 'jaloerse' gevoelens heb naar mijn collega's die in de echte theorielokalen zitten (met álle aanwezige materialen)...maar zal wel goedkomen.
Wel minder is dat in geen enkel lokaal/lab een PC/bureau/bureaustoel nog is...hopelijk is dat er wel als ik donderdag de eerste lessen ga geven...
pi_72321271
Aaarrrggghhh ik zit met een probleem. Ik ben bezig met een database te bouwen om onze boeken een beetje in de gaten te houden. Nu moet ik kiezen om of de nieuwe boeken (2008) in te gaan vullen. Maar dan moet ik voor duizenden euro's gaan bestellen en er zijn niet altijd al antwoordenboeken en proefwerkbundels. Of de oude (ook alweer uit 2002 of 2004) in te vullen. Waar van sommige de antwoordenboeken en proefwerkbundels niet meer te bestellen zijn.

Beide is klote eigenlijk.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72348893
Vandaag bij eerste vakvergadering hebben we afgesproken dat we volgende week de roosters naast elkaar gaan leggen om te kijken of we 'de pijn' wat kunnen verlichten. Komt vast goed en ik begin steeds positiever te worden over alle lokalen inclusief mijn hok. Allemaal jaloerse collega's die bij ons komen kijken...
pi_72354734
Kheb tot nu toe meer vergaderd dan ik heb lesgegeven.
Khoop dat morgen de balans de andere kant op gaat.

Kmoet dus erg wennen aan die overleggenoveralleskultuur.
Jemig.
pi_72355119
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:48 schreef Razztwizzle het volgende:

Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen . Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.

Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.
Ja, en het klopt echt niet. De regel zou moeten zijn, dat degene met de meeste uren ook het meest 'recht' heeft op een vaklokaal. Ik zou er echt een punt van maken als ik jou was.

Ik ben zelf best blij dat het weer begonnen is. Volgende week zat ik nog een beetje aan te hikken tegen de eerste voorbereidingen. Ik kon me er nog niet helemaal toe zetten. Maar nu de eerste lessen geweest zijn en het weer zo leuk is om de leerlingen te zien en bezig te zijn met mijn vak bruis ik van de ideeën. Ik word echt vrolijk van lesgeven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72355268
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .

M'n lessen lopen verder lekker deze week, alleen is mijn 3VWO me echt grondig aan het uittesten. Ik merk dat ik er minder moeite mee heb dan vorig jaar, niet meer "echt" boos word, duidelijker ben naar de lln toe, maar het kost me nog wel enorm veel energie. Na een les aan deze klas ben ik echt weer helemaal leeg en toe aan sport of bad om op te laden . Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2009 21:58:38 ]
pi_72355462
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
pi_72373019
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .

Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Precies! Derde klassen zijn, zeker als je relatief nieuw bent, vaak lastig. Als het een vwo klas is ze vooral wat inhoud betreft goed uitdagen. En het inderdaad niet gaan zien als een strijd, want dan heb je steeds het idee dat één van de twee moet winnen en dat de uitslag onzeker is. De uitslag is allang bekend: jij wint toch wel. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72373396
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.

Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
pi_72373539
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:52 schreef -sabine- het volgende:
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.

Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72374014
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:57 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
  woensdag 2 september 2009 @ 18:51:51 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72375122
Wat die lokalen betreft, ik heb mijn eigen lokaal en daar ben ik best tevreden mee. Heel incidenteel zit ik in een ander lokaal, maar daar kan ik wel mee leven. Gisteren mijn rooster via de mail gekregen, zag er heel netjes uit. Slechts 2 tussenuren, heel netjes dus
.
pi_72401709
Ik ben net even op mijn werk geweest, aangezien volgende week alles weer gaat beginnen.
Al twee jaar probeer ik overplaatsing te regelen naar de bovenbouw-locatie, maar al twee jaar is dat niet gelukt. Het eerste jaar kreeg ik de toezegging van mijn toenmalig locatiedirecteur, maar bleek dat gebakken lucht te zijn. Het jaar daarop schijnt er simpelweg geen plaats te zijn. In beide gevallen balen.
Nu ik toch nog (minimaal) een jaar op deze onderbouwlocatie het gros van mijn lessen zal geven, had ik gevraagd of ik in een lokaal kan zitten waar een digibord hangt aangezien ik dat veel gebruik in mijn lessen. Helaas zit ik nu voor het tweede jaar op rij niet in een lokaal met een digibord. Ik sprak de roostermaker en die hecht niet zoveel waarde aan lokaalwensen. Het terugdringen van het aantal tussenuren schijnt voor haar belangrijker te zijn.
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
Volgende week ga ik dit maar eens bespreken met mijn leidinggevende. Voor de vakantie vond hij het ook een goed idee als ik het gros van mijn lessen in een lokaal met digibord zou gaan geven. Eens zien hoe hij er nu tegenaan kijkt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72405417
Lekker een eigen lokaal.
Kzat vandaag in een lokaal wiskunde te geven, 3hoeken tekenen, lokaal zonder geo, zonder passer, zonder digibord.
Leentjebuur gedaan, maar das geen sukses als bijna alle hoofdstukken met hetzelfde beginnen.
-------------
-J-D- das echt zonde idd.

Ik weet van mijn man, ook roostermaker dat idd vaak alle focus gaat naar geen tussenuren.
Hij is verrast als ie ff wat anders hoort van de leerkrachten.
Hij roostert niet alleen hier, maar ook in Drenthe en ook daar is alles gericht op geen tussenuren maken in een rooster.
Dit alles ten koste van wat jij schetst. Zonde, echt kapotzonde.

Sukses dit jaar ook al issie niet helemaal zoals je zou willen.
--------------
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3.
Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
Ik heb ze dus iedere keer hun en mijn laatste uur.
Geen doen bijna.
Kga iig kijken of er een uurtje naar de ochtend kan. Met eentje ben ik al blij.
Kan ikal weer wat vooruit.

Kben ook met alle tips blij, kom maar op. Allemaal.
pi_72405701
Ik laat BK3 altijd kort even hun hart luchten in het begin van de les. Dat kan in 2 a 3 minuutjes... Daarna beginnen we en houden we een informele breek halverwege de les. Die kondig ik niet echt aan, maar laat duidelijk blijken dat we dan ook even niet met het vak bezig zijn. Als je daarna duidelijk aangeeft dat je weer verder wil, kan dat makkelijker geaccpeteerd worden. Op deze manier gebruik je niet alle minuten die in de les zitten, maar heb ik wel meer quality-minuten om het maar even zo te noemen. Het begin van de les en de pauze in het midden zorgt er vaak voor dat de andere delen van de les beter verlopen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 3 september 2009 @ 18:32:27 #249
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72406040
quote:
Op donderdag 3 september 2009 16:04 schreef -J-D- het volgende:
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
Kan me goed voorstellen dat je stevig aan het balen bent. Ik ben zelf ook de gelukkige eigenaar van een digibord, en het is erg prettig werken. Ik mis het krijtbord in elk geval helemaal niet meer. Maar ik zie echter ook collega's in een lokaal met zo'n digibord, die helemáál niet weten hoe het werkt. Da's ook onnodig. Maar roostermakers zitten ook met handen en voeten gebonden he.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:12 schreef -sabine- het volgende:
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3. Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
BK is brugklas of basis/kader? Och, die kinderen zitten er aan het einde van zo'n dag helemaal doorheen en hebben geen zin meer om op te letten.. Wat JD zegt is wel een goeie. Zoe doe ik het ook.

Als ik zo'n klas het laatste uur had, dan bouwde ik ook wat rustmomenten in en zorgde sowieso dat ik niet veel uitleg hoefde te geven. Die gaf ik dan in een uur dat wat eerder op de dag lag. Dat laatste uur liet ik ze rustig werken, met af en toe informele babbelmomentjes. Dat werkte.
.
pi_72407041
Danx, kga die break doen.
BasisKader3.

Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.

Morgen hebben we een uitje.
Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.

Danx voor de herkenning alleen al.
Wat kan een mens dat goed doen.
pi_72407165
Zo, de eerste lessen gehad in 4H en 4V. Ik ben wel hondsmoe Maar ik ben redelijk tevreden, over het algemeen werkten ze allemaal netjes. Ik heb 1 drukke 4H klas; met veel zittenblijvers. 2 meiden die 4H overdoen en dat was giebelen en raar doen. Meteen er 1 apart gezet; maar misschien had ik wat strenger mogen zijn tegen de anderen.
Maar ik twijfel dan of ik misschien niet nog strenger had moeten zijn; maar goed, de eerste les...ze hebben in ieder geval gewerkt en soms was het zo stil...dat ik er bang van werd
  donderdag 3 september 2009 @ 19:47:59 #252
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72408684
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken".. Hahaha
quote:
Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerling
quote:
Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat is het toch een leuk topic he
.
pi_72423045
Ik heb echt een handenbindertje in de klas. ADHD, met asperger.. maar wat hij er uit gooit qua taal.. Ongegeneerd, volledig ongepast.. Dat gaat een lastige in de verder prettige klas worden.

Ik zet het maar weer zo streng mogelijk in, minder streng kan altijd nog.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72481768
In mijn 4H klas vorige week in de 2de les:
"Meneer mag ik naar de WC?"
Het was al het 8ste uur, 16.00 en de kids hebben dan al meer dan 2 uur geleden pauze gehad. Officieel mogen ze niet naar de WC tijdens de lessen, maar vanwege het tijdstip geef ik toestemming.
Leerling loopt het lokaal uit maar wat ze niet in de gaten heeft is dat ik zicht heb op de gang en ik zie haar dus niet naar de WC gaan maar door de klapdeuren richting het trappenhuis/aula.
"Ik geloof dat er iets niet helemaal goed gaat, even wachten jongens..."
Ik loop het lokaal uit en fluit de leerling terug.
"Wat ben je aan het doen?" "Ja Meneer, mijn studiewijzers liggen beneden op een tafel, straks ben ik ze allemaal kwijt." Een heel raar en vaag verhaal. "Jammer, maar je haalt ze maar op na de les, terug naar het lokaal! Je hebt me besodemieterd dus geen geouwehoer."
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Leerling terug in het lokaal en ging stil verder met werken...

Ik vraag me wel af of ik misschien nog harder had moeten ingrijpen, alhoewel de boodschap misschien wel is overgekomen Ik ken deze leerling al (zittenblijver) en voorlopig even extra in de gaten houden. Heb wel een "G" van Gedrag in het logboek gezet, maar ik ben benieuwd of ze nog meer acties in petto heeft...
pi_72481815
Mwah, niet heel schokkend om er veel meer mee te doen.
Je hebt duidelijk laten merken dat je het niet eens bent met haar keuze en hebt haar teruggefloten. De klas heeft dat ook ervaren.
En daarmee is de kous toch wel af, lijkt me.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72487116
quote:
Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72487151
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:

[..]

Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Vaak gebruikte uitspraak als het over het maken van huiswerk gaat
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 6 september 2009 @ 15:16:40 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72487191
Ik zou er voor de rest ook niks mee doen.

Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".

Dan laat je ook merken dat je het in de smiezen had. Jouw reactie was ook goed, de leerling heeft het nu in de gaten.
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Ja, dat zeg ik ook!
.
pi_72488390
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
ha! Die ga ik onthouden .

Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
  zondag 6 september 2009 @ 16:12:30 #260
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72488626
quote:
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.

[ Bericht 38% gewijzigd door Baba-O-Riley op 06-09-2009 16:42:37 ]
.
pi_72488716
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
ha! Die ga ik onthouden .
Ik ook!
pi_72488854
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

ha! Die ga ik onthouden .

Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_72490951
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
pi_72498268
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Idem
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72504794
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  zondag 6 september 2009 @ 23:11:22 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72505399
Ik heb ook nooit vaste plaatsen, tenzij ik een klassenplattegrond van de mentor krijg. En ik wissel als dat nodig is, maar da's echt maar zelden.
.
pi_72523363
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
  maandag 7 september 2009 @ 17:40:51 #268
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72524180
> "Meneer, ik heb gisteren niet kunnen leren, want ik had gisteren doedelzakles".
< "Begin je dan pas op de dag van te voren met leren? Ik heb dit SO al zeker een wéék geleden opgegeven"
> ....

Opgelost.
.
pi_72524241
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.
Ik zou zelf geneigd zijn ze mee te laten doen en eventueel later een herkansing geven. Of dat zelfs niet eens.. familieweekend / hockeytoernooi is lang van tevoren bekend, dan had het arme jong/zielig meisje beter moeten plannen. "niet zo lekker" is niet doodziek.. dan maar geen suske en wiske maar een studie boek.

Of ben ik nu vreselijk hard?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72524663
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
  maandag 7 september 2009 @ 18:07:16 #271
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72525061
Wat zijn die mentorgroep bijeenkomsten op het IVLOS een treurnis zeg... een hele ochtend vrijwel niks nuttigs gehoord. Gelukkig slaat de vakdidactiek 's middags wel ergens op. Daar leer ik dingen.

En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_72525616
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
pi_72526365
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
pi_72526752
Het liep hier ook de spuigaten uit met de briefjes, dus tegenwoordig is het: gewoon meemaken die hap, tenzij in bezit van een briefje van de jaarlaagcoordinator.
pi_72526925
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.
pi_72527221
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:47 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
Om dit te ondervangen: zelf altijd SO's in ieder geval een week van tevoren opgeven. En dan is het te hopen dat die afdelingsleider het met je eens is dat allerlei redenen van ouders niet gelden als excuus.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 7 september 2009 @ 19:44:36 #277
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72528564
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
.
pi_72533457
En wat geef je dan?
Dezelfde toets of maak je een nieuwe?
Maak je een moeilijkere omdat ze langer hebben kunnen leren?
Zwaardere normering?

Ik zal hier volgende week wel mee te maken krijgen.
Ik heb dan iig een leerling die 2 weken op vakantie is.
Tsjong, net 7 weken gehad denk ik dan.

NHL was leuk, leerzaam.
En ik ben blij te merken dat de stoomafstofcursus HavoBwiskunde die ik mezelf opgelegd had deze zomer, nu al zijn vruchten afwerpt.
pi_72533713
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
Ik bel briefjes wel altijd na bij de ouders zo gemeen ben ik dan weer wel. Het hockeytoernooi was trouwens sarcastisch heur da's Gooisch, zeg maar . Familieweekend en ziekte waren echte excuses.

Okee, voor deze week heb ik bedacht (ook wegens veel ziektegevallen in m'n andere klassen die SO's hadden vandaag) - donderdag 8e uur is inhaaluur. Niet aanwezig (tenzij je ziek bent natuurlijk) is een 1.

Vervolgstapjes: Altijd SO's een week van tevoren opgeven, geen excuses meer van ouders, bij echt (langdurige) ziekte overleg met afdelingsleider.

Sabine - Wat is NHL?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2009 21:50:45 ]
pi_72544239
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.

Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
pi_72545914
Dit doet me denken aan de havo 4 leerlinge die een werkstuk bij me moest inleveren (een werkstuk waar ze al twee maanden mee bezig was of: had moeten zijn..) en met een briefje kwam dat haar kat was doodgegaan. Of ze het een week later kon inleveren. Ik vond dat overdreven en zei dat ze het hooguit een dag later mocht, maar niet meer. Vervolgens kreeg ik 's avonds haar vader aan de telefoon die helemaal uit z'n dak ging, omdat ik niet zou begrijpen wat een ongelooflijke impact de dood van een huisdier kan hebben op een gezin.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  Redactie Sport dinsdag 8 september 2009 @ 18:04:18 #282
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72556476
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:08 schreef -sabine- het volgende:
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.

Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72562250
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
Voltijd of Fles?

Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
  woensdag 9 september 2009 @ 15:07:00 #284
265711 OPAQUE
Slice of Life.
pi_72583405
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
  Redactie Sport woensdag 9 september 2009 @ 15:18:15 #285
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72583751
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:49 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Voltijd of Fles?

Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
Voltijd
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72586707
quote:
Op woensdag 9 september 2009 15:07 schreef OPAQUE het volgende:
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
Leuk! Waar? Windesheim?
  donderdag 10 september 2009 @ 16:17:24 #287
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72615112
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen . Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep .

Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij . Volgende week dodag begin ik . Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Niet meer actief op Fok!
pi_72617087
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen
pi_72617280
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen . Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep .

Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij . Volgende week dodag begin ik . Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Gefeliciteerd
En dan kun je vanaf nu hier "officieel" terecht voor tips & tricks
  donderdag 10 september 2009 @ 18:23:38 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72619019
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen .
Proficiat
.
pi_72619115
ik word een beetje moe van mezelf Ik moet echt leren om de lat voor mezelf wat lager te liggen omdat ik maar niet tevreden kan zijn met hoe het nu gaat. Vreselijk gewoon. Ik weet van mezelf en van mijn mentor/begeleiders dat dit één van mijn zwakten is, ik moet leren om gewoon af en toe de schouders op te halen...maar ik merk nu, in de 2de week, dat dát zo lastig is. Zelfvertrouwen weg, doemdenken en dan zit ik weer in de negatieve spiraal Dat terwijl het helemaal niet zo rampzalig gaat. 4VWO gaat tot nu toe redelijk (wel druk, maar er wordt wel gewerkt) en de ene 4H klas is gewoon harstikke leuk en de andere wat druk (de 'probleemklas') maar na 2 weken blijft het negatieve hangen. Maar vanavond even mijn collega/vakhoofd bellen die vorig jaar mijn begeleider was. Altijd iemand die mijn blik weer de goede kant op kan helpen

Trouwens, bestel je bij Malmberg VWO bovenbouw boeken...krijg ik er ook onbestelde VMBO boeken bij...maandag even bellen. Beetje vreemd
pi_72620814
Ohw Hippos, dat had ik vorige week ook.
Misschien is het de tweede week die dat doet.
Deze week ben ik al stukken blijer, hoewel er nog genoeg te verbeteren valt.
Ik hoop voor je dat je de lat zo legt dat je er bij kunt zonder op je tenen te hoeven gaan staan.
Je kunt het.

Ik moet nog één klas ff over de knie leggen, dan is er orde en reinheid in de klas, de rust zal nog wel ff duren.
  zaterdag 12 september 2009 @ 10:03:40 #293
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72667236
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik: "Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_72668518
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 10:03 schreef ErikT het volgende:
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik: "Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
Leuk antwoord!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72734372
We hadden vandaag brandoefening . Kuch, ik was de helft alweer vergeten van alle ontruimingsdingen die ze aan het begin van het jaar hadden uitgelegd.

Gelukkig had ik 's morgens al gezien dat er ineens overal weer rode papiertjes met ontruimingsinstructies lagen, dus ik had al zo'n vermoeden... en ja hoor midden in het nabespreken van een toets ging ineens het alarm af. Gelukkig niet in een toets, zoals bij sommige collega's .

Eigenlijk (jaja) moesten we rustig blijven, wachten op wat werd omgeroepen, maar ja, zeg dat maar eens tegen 30 derdeklassers die een alarm horen. Die intercom hoor je natuurlijk nooit door al het geschreeuw en gedoe op zo'n moment, dus ik heb besloten om ze toch allemaal maar naar buiten te loodsen - dat was gelukkig ook de bedoeling. Iedereen geteld en ze hadden zowaar hun spullen laten liggen, de schatjes .

Puntje voor mij dus. Puntje er meteen weer af omdat ik het lokaal niet op slot had gedaan en de ramen nog open stonden, welkom zuurstof en dag schoolgebouw .

Al met al was 't een grappige middag, de les kon ik niets meer mee maar ik vond 't een leuk moment met mijn derde klas .

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2009 17:25:47 ]
  maandag 14 september 2009 @ 17:49:33 #296
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72735070
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:21 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Leuk antwoord!
Ja bijdehand zijn ze wel...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  woensdag 16 september 2009 @ 16:53:58 #297
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72808305
Morgen begin ik! Morgen en vrijdag nog observeren (vooral letten op organisatorische zaken, aangezien er vaak meerdere klassen in 1 uur zitten ivm weinig kinderen per klas) en volgende week zelf zoetjes aan lesgeven .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 september 2009 @ 17:03:46 #298
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72844720
Zo, dat was dag 1. Eerste indruk: wat een lieve kindertjes! . Allemaal rustig aan het werk, actief meedoen met de les etc. De grootste klas is een klas van 9 leerlingen 'Heerrrrlijk!' denken jullie ws, maar ik vind dat hectisch genoeg Dat wordt ws ook de klas waar ik het meeste werk van zal hebben, zowel wat voorbereiding als organisatie betreft. En ze doen van alles wat ik niet wil: petjes op, kauwgom kauwen, met hun mobiel spelen...
Niet meer actief op Fok!
pi_72845244
Leuk Vik! 9 ! ! ! Mijn kleinste klas (V6) heeft er 18 en dat is een verademing na m'n stampvolle brugklas met 31 ( ) leerlingen.

Ik ben erg moe, voel me niet zo lekker de laatste dagen en dan merk ik dat ik ook kribbiger en korter ben in de klas, niet leuk voor leerlingen en voor de sfeer. 't Waren ook dagen van liegende en bedriegende leerlingen (plagiaat in de bovenbouw, briefjes vervalsen in de onderbouw), en daar word ik ook altijd erg kwaad van. Gelukkig kwam dat aan bij de desbetreffende leerlingen.. maar toch.

Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2009 17:20:09 ]
pi_72845816
quote:
Op donderdag 17 september 2009 17:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.
Ik heb maandag ook ouders gezien. Ik vind het altijd wel leuk eigenlijk.

Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 17 september 2009 @ 18:17:12 #301
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72847204
Succes met de ouderavonden vanavond, Razz.

Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan en het liefst zo lang mogelijk op deze school blijft. Vandaag is 'ie na 2 waarschuwingen de les uitgestuurd en vervolgens was 'ie spoorloos. De docenten weten ook niet goed wat ze met hem moeten (hij gaat al naar een psycholoog, heb ik begrepen). Nu werd aan mij gevraagd of ik iets weet om hem aan het werk te krijgen, maar ja, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk. Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')