quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:18 schreef Locusta het volgende:
Nou, even stoom afblazen
Ik heb een klas (mijn "terrorklasje") waarvan het vanaf het begin af aan al niet lekker loopt/klikt. Continu conflicten en gezeur in de klas, zowel onderling als naar mij (de docenten) gericht.
Er is eind vorig jaar/begin dit jaar een intensief RT-traject onder begeleiding van een orthopedagoog in gang gezet en zo'n week of 4 geleden zijn er twee leerlingen voor een bepaalde periode van school gestuurd.
Toen ging het even een periode beter, maar de laatste paar weken is het echter weer mis. Iedere les is een gevecht wat ook leidt tot (eerlijk is eerlijk) een aantal woedebuien van mijn kant.
Aanleiding "escalatie":
Vorige week heb ik een leerlinge uit de betreffende klas er uit gestuurd (wegens een grote mond) en ze kon s'middags nakomen. Echter, ze besloot dat het na 1 uur wel genoeg was en dat ze naar huis kon gaan. Alleen (m.i.) is de docent uiteindelijk diegene die zegt wanneer je naar huis kan gaan en niet de leerlinge, of het uur om was of niet. Zij was het er niet mee eens en is uiteindelijk toch weggelopen en kon daardoor de vrijdagmiddag ook nakomen bij de afdelingsleider.
Nu wordt het een beetje wazig.....
Een van haar klasgenootjes (ook uit mijn "terrorklasje" dus) heeft de moeder van dat meisje opgebeld en verteld (???) dat ik leerlingen uit zit te schelden ("mongool / gehandicapt") wat dus pertinent niet waar is. Ik heb mij wel eens uitgedrukt in de trant van "Doe niet zo kinderachtig of doe eens normaal" en zelfs naar een leerling "Doe eens niet zo idioot", maar daar blijft het dan ook echt bij. Niet netjes, geef ik eerlijk toe, maar schelden: no way
Dus die moeder heeft afgelopen vrijdag boos opgebeld naar de afdelingsleider (met een verhaal dat ze niet eens van haar eigen dochter heeft gehoord, maar van een van haar klasgenootjes) om haar ongenoegen te uiten over het feit dat ik leerlingen uit zit te schelden.
Tot zover.
Ik kreeg dat verhaal van die moeder dus vandaag te horen van de afdelingsleider en stond even met mijn oren te klapperen en mond vol tanden Omdat ik werkelijk geen idee had wat ze bedoelde met het uitschelden, zijn er twee leerlingen uit de betreffende klas bij mijn afdelingsleider in het kantoortje geroepen om tekst en uitleg te geven. Bleek dat 1 leerlinge een concreet voorbeeld had en de rest allemaal vage verhalen waar we niets mee konden (die had het weer gehoord van die, en die weer van die, etc.). Ik voelde me absoluut niet aangesproken en door dit hele voorval behoorlijk te kijk gezet.
Nu heb ik volgende week samen met de mentor en afdelingsleider een gesprek met de klas om dit de wereld uit te helpen maar ik voel me nu even helemaal lamgeslagen en behoorlijk rot Wat een nare situatie!
Gelukkig staat mijn afdelingsleider aan mijn kant en denken we beiden dat bepaalde dingen die in de klas gezegd zouden kunnen zijn hun eigen leven zijn gaan leiden...
Het feit dat hij achter mij staat is wel een grote troost trouwens.
Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt of enig idee wat ik hier mee aan kan? Ik voel me op dit moment best onzeker en weet even niet goed wat ik moet doen Het hele voorval zit mij behoorlijk dwars, iig.
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb de leerlingen niet, geen enkele, uitgescholden Ze komen met een beschuldiging die niet waar is en een paar vage verhalen over vage dingen die ze misschien gehoord hebben Ze konden ons niet duidelijk maken hoe het precies zat.
Sorry voor het lange verhaal
Klopt en je hebt helemaal gelijk. Alleen soms speelt mijn gebrek aan ervaring (en daardoor onzekerheid) mij parten. Zo ook in dit verhaal. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal er aan proberen te denkenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:37 schreef Miesjel het volgende:
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.
Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.
Ja, daar ben ik ook zeker blij mee. Zowel hij, als ik en de rest van het hele team hebben het afgelopen schooljaar al het een en ander te stellen gehad met deze klas. Dat zorgt er natuurlijk voor dat wij al een goed beeld hebben van de kinderen en dingen die ze uithalen (of al uitgehaald hebben).quote:Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Hear hear!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:40 schreef teigan het volgende:
Locusta, wat ontzettend vervelend.
ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..
Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!quote:Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.
Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om adviesquote:Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...
Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik welquote:Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:46 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.
Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.
Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...quote:
Mwoah, ervaring leert mij dat dit soort dingen meestal vrij snel opgelost worden. Gelukkig is mijn afdelingsleider daar behoorlijk consequent in. Behalve mijn (emotionele ) relaas van gister zal het niet spectaculairder worden dan dit (denk ik)quote:
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beterquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:52 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hear hear!
[..]
Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
[..]
Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
[..]
Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooienquote:Op woensdag 20 mei 2009 00:34 schreef teigan het volgende:
[..]
ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
quote:Op woensdag 20 mei 2009 13:55 schreef Locusta het volgende:
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard
Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )
Ben nu ook vrijquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:57 schreef teigan het volgende:
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.
Herkenbaarquote:Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.
ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.
Nee, nu moet je even lekker genieten van je vrije dagenquote:Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denkenquote:Op woensdag 20 mei 2009 07:08 schreef Miesjel het volgende:
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"quote:Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.
Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Hahaha, vliegtuigjes gooien is nog wel het minste van de problemen die zich soms voor kunnen doenquote:Op woensdag 20 mei 2009 14:12 schreef iBolt het volgende:
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
Fijn om te horenquote:Op woensdag 20 mei 2009 14:20 schreef teigan het volgende:
En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
Het heeft ook te maken met het type baan. Op het moment dat de bel gaat ben je verantwoordelijk voor een groep mensen. Wat er gebeurd in jou les is jouw ding. Op die manier ben je eigen baas. Alleen als het dan niet gaat is er een enorme stap om hulp te gaan zoeken. Een teken dat je het niet in je hebt. Terwijl iedereen weet dat je het echt moet leren.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:40 schreef Locusta het volgende:
Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
Misschien zijn die ook niet aan te pakken. Dan maar gewoon links laten liggen. Zolang ze de les maar niet verstoren voor de leerlingen die wel willen. Als je dat (letterlijk) zegt in de klas heb je kans op peer pressure. Dat de welwillende leerlingen voor zichzelf opkomen.quote:Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
- Ja, dat kan. Overigens verschilt het weer per school en per (tekort)vak of ze het doen of niet.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:59 schreef Mainport het volgende:
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:
- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?
Bedankt.
Gewoon doen Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.
Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Juist nu! Dit is de periode waarin de vacatures voor volgend jaar bekend worden en men op zoek gaat naar nieuw personeel.quote:Op zondag 24 mei 2009 19:39 schreef Mainport het volgende:
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwatquote:Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.
Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Zoiets.quote:Op maandag 25 mei 2009 18:46 schreef iBolt het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
Balen, Hippos, die onzekerheidquote:Op maandag 25 mei 2009 19:33 schreef Hippos het volgende:
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
Het is zeker niet de bedoeling dat ik fel ga reageren nee, daar hebben ze dan alleen maar lol aan.quote:Op maandag 25 mei 2009 21:03 schreef teigan het volgende:
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.
Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...
Lekker kinderachtig weer Net alsof de "juf" geen fouten mag maken.... pppff... soms kun je ze ook wel ikweetnietwat doenquote:Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
Het was ook niet mijn bedoeling om er heel veel aandacht aan te besteden, sterker nog: als het aan mij had gelegen had ik aan het begin van het uur 1x helder en duidelijk aangegeven dat ik niet gediend ben van dit soort leugens en klaar. Maar mijn afdelingsleider en de mentor vinden het beter om er een (gedeelte van een?) lesuur aan te besteden en er een klassengesprek van te maken.quote:Op maandag 25 mei 2009 21:19 schreef ShadyLane het volgende:
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.
Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.
Succes!
Bedankt voor de tip, zal het onthoudenquote:Op maandag 25 mei 2009 22:52 schreef Miesjel het volgende:
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:
Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.
]Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.
Succes!
Gefeliciteerdquote:
Ik heb vanmorgen tegen mijn bedrijfsleider gezegd dat ik er toch wat tegenop zag om een uitgebreid klassengesprek hierover te hebben en volgens mij kwam hem dat wel goed uit Ik wilde van iets "kleins" niet iets groots maken door er veel aandacht aan te schenken. Aangezien hij een MT vergadering had (lekker dubbel gepland dus), vond hij het geen probleem om het gesprek in te korten. 5 min. voor het einde van de les kwam hij in de klas en de twee belangrijkste dingen die wij klassikaal besproken hebben:quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd -sabine-
En Locusta, hoe ging het?
Dat zeker!quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:55 schreef -sabine- het volgende:
Goesso Locusta
Dit neem je weer mee naar je volgende keer.
Fijn dat "we" hier terecht kunnen met vragen en situaties.
Gefeliciteerd met je baan!!!!quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde
(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
Thanks! Ik heb er ook eentje vandaag buiten de deur gezet; volgende keer gaan er nog meer volgen. Heel raar gedrag, kleutergedrag bijna vandaag. Hoop dat boodschap en signaal is aangekomen. Was het enige smetje op deze leuke dagquote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:23 schreef teigan het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je baan!!!!
En jammer van H4, ik heb er gisteren ook doodkalm eentje weggestuurd, ik was even het docentje pesten zat....
En vandaag was die groep wel weer leuk en enthousiast bezig met het practicum.
Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde
(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
wel goed aangepakt... Zijn ze nou ook allemaal blijven staan tot het einde van de les?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 18:49 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.
Ik heb ooit eens een hele les zittend uitleg gegeven omdat ze bedacht hadden te gaan staan als ik ging zitten en omgekeerd.
quote:Tegen een leraar uit het Vlaamse Haacht is voor de rechter in Leuven een jaar voorwaardelijke celstraf geëist voor het stelen van eindexamenvragen voor zijn twee dochters.
Dat meldde de Vlaamse omroep VRT woensdag.
De man gaf in 2007 les op dezelfde school als waar zijn dochters naar school gingen. Om hun examens te vergemakkelijken kopieerde hij tijdens overuren de examenvragen voor hen.
De schooldirectie kreeg argwaan en wist de man te betrappen. De rechtbank doet uitspraak op 1 september, het begin van het nieuwe schooljaar in Vlaanderen.
Proficiatquote:Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!!!!!!!quote:Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Oeh, mentoraat is heel erg leuk om te doen, maar het kost ook heel erg veel energie. Ik zou niet aanraden in de eerste drie a vier jaar mentoraat te nemen. Maar misschien ben ik dan wel heel erg voorzichtig. Het contact met ouders is bijvoorbeeld al heel erg intensief.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd ErikT!
Ik heb vorige week een voorstel voor mijn klassen voor volgend jaar gekregen, en ik ben er wel tevreden mee.... De bovenbouwklas waar ik soms moeite mee had raak ik kwijt, en ik ga verder met een klas die mij wel vertrouwt zeg maar. Die mag ik door het examen loodsen...
Verder zitten er wel weer redelijk wat nieuwe dingen bij, en misschien ga ik nog mentoraat doen...
Ik vind dat verreweg het minst leuke aan het werken in het onderwijs.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Miesjel het volgende:
[..]
mentoraat is heel erg leuk om te doen
Ik zou het dan in combinatie met een ervaren mentor doen was het idee..quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Oeh, mentoraat is heel erg leuk om te doen, maar het kost ook heel erg veel energie. Ik zou niet aanraden in de eerste drie a vier jaar mentoraat te nemen. Maar misschien ben ik dan wel heel erg voorzichtig. Het contact met ouders is bijvoorbeeld al heel erg intensief.
Het is ook heel erg tof om te doen. En in combinatie met een andere mentor is het gemakkelijker het op te starten. Toch zou ik zelf eerst een paar jaar ervaring op willen doen met het lesgeven voor ik mentor zou worden. Lesgeven is al moeilijk zat, stapje voor stapje zeg maar.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 09:50 schreef teigan het volgende:
[..]
Ik zou het dan in combinatie met een ervaren mentor doen was het idee..
Ik krijg van mijn leidinggevende steeds te horen dat ik zo leerlinggericht bent, en dat ze daar erg blij mee zijn. ZE denkt dus ook dat ik heel geschikt bent voor het mentoraat.
Ik denk inderdaad ook wel dat het heel intensief is, maar het lijkt mij ook wel heel tof...
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 14:06 schreef -sabine- het volgende:
Als alles vlotjes verloopt is een mentoraat tof, maar als het ff stroef gaat?
Kun je dan de ouders aan?
Die staan tegenwoordig meer op hun strepen dan vroeger.
Het gaat wel om hun prinsjes en prinsesjes.
In de winkel merk ik een grote verandering van wat een kind allemaal mag en soms allemaal moet.
Vroeger (10 jaar gelee) ruimden 9 van de 10 kids het speelgoed op, tegenwoordig is dat nog maar 1 op de 100. Raar!
Leerlingen lijken steeds meer te willen eisen, dat valt me ook meer en meer op. "Ik moet helemaal niets" kwam in me op toen ik dit las. Als je de leerling maandag ziet zou ik 'm niet mailen, anders pas maandag. Ik weet de exacte inhoud niet, maar als een leerling 'vaag' is in zijn/haar probleem moet de leerling dat eerst beter onder woorden brengen. Wat begrijp je precies niet? Zo helder mogelijk; vissen waar het probleem zit. Vaak ligt het probleem bij de leerling (niet geluisterd); maar dat merk je snel genoeg. Maar moeten...ik moet helemaal niets...quote:Op zaterdag 13 juni 2009 18:00 schreef teigan het volgende:
Het valt bij ons op school nog wel mee geloof ik..
Ik heb dit jaar 2 of 3 keer ouders aan de telefoon gehad, en dat verliep altijd op een hele prettige toon. Net zoals met de ouderavonden.. Maar ik ken ook de verhalen wel van collega's, die op andere scholen zichzelf de hele avond zaten te verdedigen op een ouderavond..
Ik had net trouwens een mailtje van een leerling, die niet uit het verslag kwam wat ze moet schrijven. De toon stond mij niet aan ("Ik vind dat u daar uitleg over moet geven in de les"), maar hoe zeg ik daar nog vriendelijk wat van? Het klinkt zo alsof ze het eisen, en dat schiet mij verkeerd. Het is toch niet vanzelfsprekend dat ik alles maar doe wat zij willen?
Een deelmentoraat, dat ga ik ook doen volgend jaar. 3HAVO, samen met iemand die al heel lang in het vak zit, daar kan ik nog een boel van leren. Hoop eerlijk gezegd wel dat ik mijn 2HAVO van dit jaar meeneem, die zijn zo lief .quote:Op maandag 15 juni 2009 14:07 schreef ErikT het volgende:
Bedankt voor de felicitaties!
Ik ga waarschijnlijk ook een gedeeld metoraat doen, dat lijkt me heel interessant. Zeikende ouders ben ik niet zo bang voor, ik houd wel van een beetje knokken en over het algemeen lul ik iedereen onder tafel. Laat ze maar komen
Is dat raar dan? Ik ben dit jaar ook in LB1 begonnen, ook al was ik toen afgestudeerd eerstegraads docent.quote:Op woensdag 17 juni 2009 20:20 schreef Hippos het volgende:
Vandaag wat meer duidelijkheid gekregen over volgend schooljaar. Ik start in LB1 (ondanks dat ik over een maand afgestudeerd 1ste graad docent ben...)
Tegenwoordig kun je ook als tweedegraadsleraar proberen in LC te beginnen, als je maar schaars genoeg bent. Gelukkig doen de meeste scholen dat niet.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:34 schreef ShadyLane het volgende:
Elke eerstegraads docent zit tegenwoordig toch in LB, tenzij ie voor 1985 begonnen is of met z'n arm in de reet zit van de directie?
Hahaha! Dát meen je niet!quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:46 schreef ShadyLane het volgende:
om een "wij zullen niet aan roken beginnen"-contract te sluiten met 25 leerlingen en de papieren naar de betreffende stichting te moeten sturen omdat ik mentor ben,
Niet weerquote:Op donderdag 18 juni 2009 06:59 schreef Miesjel het volgende:
Om de discussie even lekker aan te slingeren. Het eerstegraadsgebied is niet moeilijker, waarom dan wel duurder betaald?
Ik heb het braaf gedaan. Ze hebben ook cartoons getekend over roken en die zijn ook ingestuurdquote:Op donderdag 18 juni 2009 11:01 schreef mane het volgende:
Hahaha! Dát meen je niet!
.
Ik zou dat saboteren. Gewoon die contracten kwijtraken enzo.
tja, daar noem je ook een tekortvak, waar er ook maar weinig van afstuderen elk jaar volgens mij....quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:23 schreef -sabine- het volgende:
Iemand eerstegrader scheikunde hier?
Kan onder hele goede omstandigheden (hoger instapsalaris neem ik aan) hier beginnen.
Hier is in Friesland.
Schaarste idd, ze zoeken er 2.
Dat wil ik ook!quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag iets, en ik moest grinniken .
Op de homepage van de website van mijn school staat nu de volgende boodschap:
In de laatste weken van het schooljaar is het gewenst dat de docenten zich in alle rust en onafhankelijkheid bezighouden met het vaststellen van de eindcijfers. De terughoudendheid van ouders in deze periode wordt op hoge prijs gesteld. Vanzelfsprekend zijn de directie en de afdelingsleiders wel dagelijks bereikbaar.
Wowquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag iets, en ik moest grinniken .
Op de homepage van de website van mijn school staat nu de volgende boodschap:
In de laatste weken van het schooljaar is het gewenst dat de docenten zich in alle rust en onafhankelijkheid bezighouden met het vaststellen van de eindcijfers. De terughoudendheid van ouders in deze periode wordt op hoge prijs gesteld. Vanzelfsprekend zijn de directie en de afdelingsleiders wel dagelijks bereikbaar.
Zegt dit nou typisch iets over de ouders van de leerlingen op mijn school, of is het gezeur om cijfers aan het eind van het schooljaar op andere scholen ook zo'n probleem?
Oeh, dat zijn meestal hele leuke dingen, zowel voor de "stagieres" als de docenten. Veel succes en hou ons op de hoogte.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:12 schreef Marissaatje het volgende:
*komt hier ook posten na een tijdje meelezen *
Ik ben dan pas net geslaagd en ga pas in september beginnen met studeren (edit: Griekse & Latijnse Taal & Cultuur), maar ze hebben op m'n huidige middelbare school nu al gezegd dat ik & mn 3 klasgenoten die hetzelfde gaan studeren, volgend jaar mogen helpen met allerlei activiteiten voor de gymnasiumonderbouw als we willen en dat we er altijd mogen komen stagelopen / werken..haha die vrouw was helemaal enthousiast toen ze hoorden dat er vier leerlingen uit mijn klas klassieke talen gaan studeren
Tja, je kan babbelen met een vertrouwenspersoon en met elkaar.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:46 schreef Miesjel het volgende:
Nonde zeg..
Heel veel sterkte. Is er voor de docenten ook iets als ondersteuning?
Nee, nooit. En ik kan ook niet geloven dat een van de docenten daar het zou kunnen uitleggen.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:53 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Tja, je kan babbelen met een vertrouwenspersoon en met elkaar.
Hebben we ooit geleerd bij onze studie in Nijmegen hoe hier mee om te gaan, Miesjel?
Ja, 3 jaar Biomedische Wetenschappen en 2 jaar master (Science Teacher Education) en nu dus 1ste graad biologie docent Maandag eerste handtekeningen halen, de week erop de tweede en dan de boel inleveren...en dank voor alle felicitaties!quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:38 schreef Cetera het volgende:
Grats Hippos!
3 jr bachelor en daarna master?
KB3??quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:54 schreef -sabine- het volgende:
Feli Locusta
Kben bezig met voorbereiden van KB3.
Vergt nog wel iets meer tijd dan ik gedacht had.
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:09 schreef ShadyLane het volgende:
Ikke nie snap. Hoe gaat dat precies in z'n werk met die overgangsbewijzen? En een PTA is toch gewoon het programma van toetsing en afsluiting zoals dat is vastgesteld door je vaksectie, en wat op iedere school anders is?
Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:30 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.
Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.
Zo een beetje duidelijker?
Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
dat wilde ik dus net ook zeggen... Nadeel daarvan is dat je wel toevallig dezelfde methode moet gebruiken, en dat ook moet kunnen terugvinden..quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:39 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, dank voor de uitgebreide toelichting! Lijkt me interessant werk, wel jammer dat je leerlingen maar maximaal 9 maanden kan "volgen". Maar alles heeft z'n nadelen natuurlijk.
Qua PTA's wil je dus de vervolgschool kunnen zeggen "hij heeft voor Engels dit en dat gedaan", bijvoorbeeld? Je zoekt gewoon PTA's van allerlei vakken en van allerlei niveau? Heel veel scholen hebben hun PTA's online staan, daar kun je je vrijelijk door laten inspireren en er alles uitpikken wat je bruikbaar lijkt.
Klinkt erg lastig/"moeilijk", maar ook bijzonder interessant....quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:30 schreef Miesjel het volgende:
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.
Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.
Zo een beetje duidelijker?
Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
Ik ben een geduldig man, alvast bedankt!!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:36 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.
Daar ben ik donderdag pas weer. Dus even geduld
Er zijn ook leerlingen die langer blijven dan 9 maanden. Maar het idee van Karakter is een opname van 9 maanden. Meestal duurt het langer als er geen vervolgplek gevonden kan worden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:39 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, dank voor de uitgebreide toelichting! Lijkt me interessant werk, wel jammer dat je leerlingen maar maximaal 9 maanden kan "volgen". Maar alles heeft z'n nadelen natuurlijk.
Qua PTA's wil je dus de vervolgschool kunnen zeggen "hij heeft voor Engels dit en dat gedaan", bijvoorbeeld? Je zoekt gewoon PTA's van allerlei vakken en van allerlei niveau? Heel veel scholen hebben hun PTA's online staan, daar kun je je vrijelijk door laten inspireren en er alles uitpikken wat je bruikbaar lijkt.
Ik weet het niet helemaal zeker. Leerlingen komen op De Brouwerij omdat ze zijn opgenomen bij Karakter. Volgens mij zijn het vooral de ouders die kinderen daar plaatsen. Maar een dokter verwijzing kan ook. Bij lang niet naar school gaan, zou het ook de leerplichtambtenaar kunnen zijn..quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:11 schreef Locusta het volgende:
Bedankt mensen!
[..]
Klinkt erg lastig/"moeilijk", maar ook bijzonder interessant....
Hoe komen de leerlingen op die school terecht? Hebben ze een doorverwijzing van een specialist nodig of komt het door iet functioneren op het regulier onderwijs?
Ik werk op de afdeling in Zetten. Maar ik ken wel de meeste collega's. Het slag volk past heel erg goed bij me. De humor onderling is vaak heel erg zwart, dat hebben we nodig om te kunnen overleven. En we helpen elkaar heel erg als dat nodig is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:14 schreef -J-D- het volgende:
Heb het hele jaar samengewerkt met een medewerker van 'De Brouwerij' ivm een autistische leerling in mijn klas. Leuke vrouw.
Wow thx!quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:16 schreef -sabine- het volgende:
Zetten, das nie nix nie.
Ik woonde vroeger bij Rekken, had toen al enorme waardering voor de docenten enz daar.
Hier is een hele zooi aan PTA's.
Kheb nog niet gezocht zelf , maar heeft iemand een idee waar ik van "Getal en ruimte" de gegevens van de uitgever kan vinden? Dus de globale indeling voor de lessen en de toelichtingen.
Danx alvast
Helaas, daar zijn ze ook niet digitaal beschikbaar voor de docenten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:36 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Mies, ik heb ze hier niet op de mail staan maar zal op het werk eens kijken.
Daar ben ik donderdag pas weer. Dus even geduld
http://www.epn.nl/wps/portal/epn/getalenruimtequote:Op woensdag 8 juli 2009 17:16 schreef -sabine- het volgende:
Kheb nog niet gezocht zelf , maar heeft iemand een idee waar ik van "Getal en ruimte" de gegevens van de uitgever kan vinden? Dus de globale indeling voor de lessen en de toelichtingen.
Danx alvast
Nee tot 1 augustus.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar je zou dan toch van 1/9/09 tot 1/9/10 betaald worden? Of begint je baan al eerder dan 1 september?
Ik weet niet of dat mag van de cao??quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:14 schreef ErikT het volgende:
Even iets om op te letten, voor nieuwe docenten.
Ze stelden voor mij pas vanaf 1 september te betalen. Dan krijg ik 11 maanden betaald, terwijl ik een heel schooljaar voor ze ga werken. Ik wil voor een heel schooljaar ook graag een heel jaarsalaris, en geen 11/12 deel van een jaarsalaris. Dus dat heb ik ze medegedeeld. (Ik weet niet hoe dit af gaat lopen, maar met dit soort dingen houd ik meestal niet op totdat ik gewonnen heb.)
Ik vind het stijlloos dat er zo met nieuwe docenten wordt omgegaan. Het geld interesseert me niet zoveel, maar ik wens zo niet behandeld te worden. "Even dat maandje minder erdoor drukken."
Heer-lijkquote:Op donderdag 30 juli 2009 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iedereen inmiddels lekker vakantie aan het vieren?
Mmm, in mn benoemingsbrief staat "voor een jaar vanaf 1 sep 2009" (opgesteld door de school) en in het contract "van 1 sep 2009 tot 1 aug 2010" (van de bovenschoolse stichting). Dus waarschijnlijk is het gewoon een miscommunicatie, of een foutje. Ben benieuwd hoe dit afloopt.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar je zou dan toch van 1/9/09 tot 1/9/10 betaald worden? Of begint je baan al eerder dan 1 september?
Huh?quote:Op maandag 3 augustus 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:
topic voor mensen die zelfmoord plegen !
Zie ook mijn antwoord in je andere topic.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:52 schreef Rusalka het volgende:
2. Ik heb, door een pestverleden, soms problemen met mijn zelfvertrouwen. Ik loop nu bij een psycholoog om dit te verhelpen. Mijn angsten zijn vooral dat ik straks mijn werk niet goed doe en dat de leerlingen mij niet serieus zullen nemen.
Tja... dat is de kunst van het vak. Als je als een slappe dweil voor de klas gaat staan omdat je niet durft op te treden omdat je anders niet "aardig" bent, dan loopt de klas net zo goed over je heen. Ben je een onredelijke bitch recht uit de hel (of zoals Gordon Ramsey gisteren zei: "Shrek in a frock") dan zul je ook de klas tegen je in het harnas jagen. Maar zulke truukjes leer je op de opleiding wel, en het moet natuurlijk een beetje in je zitten.quote:Ik zie mezelf zeker niet als zeer soft, maar ik wil ook niet gehaat worden door mijn klas.
Ligt volgens mij aan de regio. Sommige regio's zitten te springen om leraren, andere regio's wat minder. Zeker nu het leerlingenaantal aan het dalen is, begint dat zichtbaar te worden...quote:3.Is het lastig om aan een baan te komen in het onderwijs dezer dagen? Basisscholen zoeken altijd wel iemand als ik mijn moeder mag geloven, maar hoe zit het met middelbare scholen
Dan vind ik deze leuker: "Sommige mensen sterven een natuurlijke dood, anderen worden leraar".quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:53 schreef Rusalka het volgende:
Dat leraar worden zelfmoord is:P
Hm ik zie mijn ouder lerares Frans voor me: ze was streng, maar rechtvaardig. Klieren en geen huiswerk maken werd niet getolereerd, maar als iemand af en toe kauwgum kauwde was dit geen reden om na te blijven.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zie ook mijn antwoord in je andere topic.
[..]
Tja... dat is de kunst van het vak. Als je als een slappe dweil voor de klas gaat staan omdat je niet durft op te treden omdat je anders niet "aardig" bent, dan loopt de klas net zo goed over je heen. Ben je een onredelijke bitch recht uit de hel (of zoals Gordon Ramsey gisteren zei: "Shrek in a frock") dan zul je ook de klas tegen je in het harnas jagen. Maar zulke truukjes leer je op de opleiding wel, en het moet natuurlijk een beetje in je zitten.
[..]
Ligt volgens mij aan de regio. Sommige regio's zitten te springen om leraren, andere regio's wat minder. Zeker nu het leerlingenaantal aan het dalen is, begint dat zichtbaar te worden...
[..]
Dan vind ik deze leuker: "Sommige mensen sterven een natuurlijke dood, anderen worden leraar".
Nee, eigenlijk niet. Ik doe nog wel wat met www.fi.uu.nl/wisweb en dan kiezen voor DWO. Voor sommige leerlingen is dat echt helemaal geweldig.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:20 schreef -J-D- het volgende:
Mies, heb jij nog leuke sites in je favorieten staan voor ons vakgebied?
Ben een beetje bezig om daar wat leuks mee te gaan doen.
Lesmateriaal, uitleg enz.
Ik begrijp dat wel, ik heb het zelf ook wel een beetje. Aan de andere kant: als straks eenmaal het schooljaar begonnen is gaat het weer zo hard allemaal, komt er weer zoveel op je dak, dat ik daar eigenlijk ook weer even nog geen behoefte aan heb. Het is geweldig om de leerlingen en de collega's weer te zien ja, maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:46 schreef Miesjel het volgende:
Ik ben wel weer klaar met de vakantie. Doe mij maar weer werk, is dat heel erg?
Oeh... erg gaaf!quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:51 schreef -sabine- het volgende:
Via de Omgangskunde kun je een onderwijsbevoegdheid halen.
Vraag me niet pcies hoe dat kan, maar toen de mijne moeilijk leek te gaan kreeg ik dit als tip.
http://www.ezelsbrug.nl/wiskunde/12
Kweet niet of je hier ook wat aan hebt JD, ik heb er al een aantal gebruikt.
Ik ga eerst nog ff Lowlandse, dan maandag vergaderen en woensdag lesgeven.
Ik heb de hele vakantie doorgewerkt in mijn winkel.
De tijd is heel snel gegaan.
zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Hmm, ik heb zelf maar even foto's gemaakt, kon niets groters vinden. Het is een A4-schrift met ruimte voor negen klassen. De linker bladzijde begint met een lijst voor 35 leerlingen, dan zijn er 2 tussenbladzijden die zo zijn geknipt dat je gewoon kunt doorcijferen/schrijven of ze kunt gebruiken voor absenten, boeken, huiswerk etc. Dan een laatste lijst, gespiegeld aan de eerste, met daarboven "observations, voor aantekeningen over individuele leerlingen. En daarna begint dan weer een volgende klas met een nieuwe bladzijde.
Ze zijn te koop via amazon.fr , maar ik heb ze hier besteld omdat een collega me er op wees en daar goede ervaringen mee had.
Foto's:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, die site had ik ook gevonden, maar daar moet je vooruit betalen en dat vind ik er vervelend bij online aankopen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 15:34 schreef teigan het volgende:
[..]
zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf -net als al die oudere collega's die daarom worden beschuldigd van "uitgeblust zijn" en "niet openstaan voor reflectie"- voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere. Ik sta best open voor reflectie, maar niet voor gezwam.quote:Op zondag 16 augustus 2009 23:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...
Ja, dat probeer ik ook elk jaarquote:Op zondag 23 augustus 2009 11:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere.
Elke keer als ik overweeg het onderwijs uit te gaan is dat nooit vanwege de lessen, altijd vanwege de ellende eromheen. De vergaderingen-over-niets, de stompzinnige scholingen, de inhoudsloze opvanguurtjes. En niet te vergeten het destructieve beleid dat ook nog eens op zo treurige wijze wordt gecommuniceerd. Ik weet dat elke baan zijn mindere kanten heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat je (en je leerlingen...) in elke andere sector ZO stelselmatig als een volslagen debiel behandeld wordtquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 00:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat probeer ik ook elk jaar
Dat wordt het credo voor het nieuwe schooljaarquote:Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar.
Ah, die goede IVLOS intro week. Die had ik vorig jaar Welk vaak geef je straks? Leuke mentor(en)? Je zal dat 'geouwehoer' nog meer krijgen, maar aan het einde van de studie ga je het pas allemaal waarderen het in een breed kader zien...althans, dat was bij mij zoquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef ErikT het volgende:
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blij Ik heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.
Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Ja, ik heb een eigen zaak en 0,6 aanstelling op school.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan .
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet in maar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
Wat vertel je dan allemaal over jezelf? Alleen je naam of nog meer? .quote:
Ik heb al een mail gestuurd naar de conrector; volgens de procedure. Ik ben er een beetje over; maar ik kan me niet voorstellen dat ik blijvend in dat lokaal zit; ook omdat het echt bedoelt is als lab; en niet als lokaal. Maar ik baal er wel van...quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
Kan ook zijn dat ze een herverdeling van klassen hebben gemaakt. Gebeurt bij ons ook. Dan verdeel je binnen de sectie je klassen, en in de zomervakantie komt het bericht van de directie dat er toch nog iets veranderd is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat
Helemaal mee eens, het moet redelijk blijven en er moet wel snel iets aan gebeuren. Bij ons op school speelt een soortgelijk probleem, waar ik een beetje mee in m'n maag zit: we hebben een heleboel parttimers met hele kleine baantjes in de sectie, en in het algemeen op school: bijvoorbeeld van de 9 dames die Engels geven werk ik het meest, 0,89 FTE, maar er zitten er 5 bij die maar 8 tot 10 uur per week lesgeven.quote:Op zondag 30 augustus 2009 23:25 schreef ShadyLane het volgende:
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
Ja, en het klopt echt niet. De regel zou moeten zijn, dat degene met de meeste uren ook het meest 'recht' heeft op een vaklokaal. Ik zou er echt een punt van maken als ik jou was.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen . Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.
Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Precies! Derde klassen zijn, zeker als je relatief nieuw bent, vaak lastig. Als het een vwo klas is ze vooral wat inhoud betreft goed uitdagen. En het inderdaad niet gaan zien als een strijd, want dan heb je steeds het idee dat één van de twee moet winnen en dat de uitslag onzeker is. De uitslag is allang bekend: jij wint toch wel. .quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:52 schreef -sabine- het volgende:
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.
Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
quote:Op woensdag 2 september 2009 17:57 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
Kan me goed voorstellen dat je stevig aan het balen bent. Ik ben zelf ook de gelukkige eigenaar van een digibord, en het is erg prettig werken. Ik mis het krijtbord in elk geval helemaal niet meer. Maar ik zie echter ook collega's in een lokaal met zo'n digibord, die helemáál niet weten hoe het werkt. Da's ook onnodig. Maar roostermakers zitten ook met handen en voeten gebonden he.quote:Op donderdag 3 september 2009 16:04 schreef -J-D- het volgende:
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
BK is brugklas of basis/kader? Och, die kinderen zitten er aan het einde van zo'n dag helemaal doorheen en hebben geen zin meer om op te letten.. Wat JD zegt is wel een goeie. Zoe doe ik het ook.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:12 schreef -sabine- het volgende:
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3. Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken".. Hahahaquote:Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerlingquote:Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Wat is het toch een leuk topic hequote:Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.quote:Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.quote:Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:
[..]
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Ja, dat zeg ik ook!quote:Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
ha! Die ga ik onthouden .quote:Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.quote:Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..quote:Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
ha! Die ga ik onthouden .
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Idemquote:Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.quote:Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.
Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.
Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.
Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.
Sukses weer allemaal.
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.quote:Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.
Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.quote:Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).quote:Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.quote:Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Om dit te ondervangen: zelf altijd SO's in ieder geval een week van tevoren opgeven. En dan is het te hopen dat die afdelingsleider het met je eens is dat allerlei redenen van ouders niet gelden als excuus.quote:Op maandag 7 september 2009 18:47 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
Ik bel briefjes wel altijd na bij de ouders zo gemeen ben ik dan weer wel. Het hockeytoernooi was trouwens sarcastisch heur da's Gooisch, zeg maar . Familieweekend en ziekte waren echte excuses.quote:Op maandag 7 september 2009 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:08 schreef -sabine- het volgende:
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.
Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
Voltijd of Fles?quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
Voltijdquote:Op dinsdag 8 september 2009 20:49 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Voltijd of Fles?
Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
Leuk! Waar? Windesheim?quote:Op woensdag 9 september 2009 15:07 schreef OPAQUE het volgende:
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
quote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen . Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep .
Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij . Volgende week dodag begin ik . Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Proficiatquote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen .
Leuk antwoord!quote:Op zaterdag 12 september 2009 10:03 schreef ErikT het volgende:
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik: "Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
Ja bijdehand zijn ze wel...quote:
Ik heb maandag ook ouders gezien. Ik vind het altijd wel leuk eigenlijk.quote:Op donderdag 17 september 2009 17:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |