abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72076021
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:34 schreef teigan het volgende:

[..]

zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.
Ja, die site had ik ook gevonden, maar daar moet je vooruit betalen en dat vind ik er vervelend bij online aankopen.
pi_72098262
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf -net als al die oudere collega's die daarom worden beschuldigd van "uitgeblust zijn" en "niet openstaan voor reflectie"- voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere. Ik sta best open voor reflectie, maar niet voor gezwam.
  zondag 23 augustus 2009 @ 11:47:06 #203
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72098325
Zo, net een sollicitatie voor een vacature in het vso de deur uitgedaan. Ben benieuwd .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:03:37 #204
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72128611
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere.
Ja, dat probeer ik ook elk jaar
.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:49:27 #205
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72133900
Oeh, spannend. Mijn werkcoach heeft contact gehad met de IB-groep en nu gaat een hoge pief uitzoeken of ik met m'n WO-master toch een extra jaar stufi kan krijgen voor de kopopleiding leraar tweedegraads (want dan kan ik in het vso stage lopen, met de opleiding leraar eerstegraads niet). Volgens iemand van de onderwijsafdeling moest het wel kunnen, maar ik moet het even zéker weten natuurlijk .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:52:08 #206
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72139431
Spannend
.
pi_72139641
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 00:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat probeer ik ook elk jaar
Elke keer als ik overweeg het onderwijs uit te gaan is dat nooit vanwege de lessen, altijd vanwege de ellende eromheen. De vergaderingen-over-niets, de stompzinnige scholingen, de inhoudsloze opvanguurtjes. En niet te vergeten het destructieve beleid dat ook nog eens op zo treurige wijze wordt gecommuniceerd. Ik weet dat elke baan zijn mindere kanten heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat je (en je leerlingen...) in elke andere sector ZO stelselmatig als een volslagen debiel behandeld wordt

Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar. Heb weer prachtige plannen voor de lessen van aankomend schooljaar. Ga morgen alvast aan het werk om het materiaal daarvoor in elkaar te draaien.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:10:53 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72139978
quote:
Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar.
Dat wordt het credo voor het nieuwe schooljaar
.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:23:34 #209
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72211660
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blij Ik heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.

Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_72211875
Zo, mijn eerste korte weekje, want maandag was vergaderdag, zit erop. Ik ben de vrijdagen vrij, heerlijk.
Het is echt heel, heel, heel, heel erg te merken dat ik nu niet meer een nieuwe docent ben. Jeetje, wat heb ik veel geleerd van het afgelopen schooljaar. Natuurlijk, het gaat nog niet vlekkeloos en ik heb nog ontzettend veel te leren en te verbeteren, maar de zenuwen en bibberende handen zijn weg, ik ken de school, ik ken de regels, en beter nog - ik weet wat ik wil in de lessen en wat ik niet wil.

En daarbij, ik heb zulke leuke klassen . M'n mentorklas (HAVO3) zijn fijne stuiterballen met grote glimlachen, en (nog) niets kwaads in de zin, dus daar heb ik echt zin in. Ik ga me dit weekend maar eens inlezen in die hele profielkeuze, want dat vind ik nog best ingewikkeld, dan heb ik zelfs ZELF nog het begin van het studiehuis/2e fase meegemaakt.

Mijn VWO6 vind ik heel bijzonder, ik had ze vorig jaar ook en dit jaar neem ik ze mee naar het examen, en dat is spannend maar ook heel erg leuk (ik mag heel veel literatuur gaan geven ).

Ik had ordetechnisch wel even een spannend momentje met m'n Atheneum3 vandaag, die hadden er ECHT geen zin in, het was de eerste les, het was warm en het was het laatste uur, maar ik had er ook ECHT geen zin in om me daar aan aan te passen, en uiteindelijk werd het een goede les. .

Het klinkt misschien stom, maar ik voel me echt beter dan toen ik vorig jaar begon, en daar word ik heel blij van. Er zullen heus nog moeilijke dingen komen, maar ik heb goede hoop .

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 20:58:29 ]
pi_72212180
Ohooo dat had ik ff nodig, iemand die zegt dat het eerste jaar drukkig is.

Misgegaan:
Khad de hele planning klaar voor mijn 4 losse klassen, kheb geen parallelklassen dus.
Blijkt twee dagen gelee dat er nieuwe boeken zijn voor 2 van die klassen.
Of ik ff kan plannen nu, echt wel.

Kheb één en ander gemist omdat ik de eerste vergadering (voor nieuwkomers) tijdens de vakantie, tijdens Lowlands was, en ik was daar. Nu moet ik dus alles zelf uitzoeken. Das drukkig.

Kvroeg gisteren hoe laat het 7e uur was aan iemand. We hebben nu een 45 minuten rooster en dat was een 50 minuten rooster. Jullie raden het al: Tijd klopte niet. Klas gemist. KB3, die kunnen ook echt een les missen, NOT.

Zelfde KB3 steeds het laatste uur, dat wordt er aan trekken dus. Maar das nou net wat ik met liefde ga doen. Op zeker.

Dah was het slechte gedoe, maar daar word je groot en wijs van.

Leuke is dat ik toch mentor ben geworden, van 6 meiden die ik nog van vorig jaar (mijn vrijwillige stage) ken.
Ik voorzie veel lol en weinig problemen. Eentje moet wel goed bijgespijkerd voor wiskunde, maar daar ben ik voor aangenomen.

Ook leuk was mijn eerste loon dat ik maandag had.
Nog zonder echt lesgegeven te hebben. Dat kan dus ook.

Kben kei- en keimoe.
Bijkomen van LL.
In de winkel kreeg ik vandaag te horen dat de stagiaire op andere dagen komt.
Dat wordt weer roosteren en alle koppen dezelfde kant op krijgen.
En me alvleesklier kliert er weer op los. Gggrrrr!

Ik kom er wel, al zeg ik het zelf.
pi_72212627
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan .
pi_72212811
Ik heb mijn eerste dag als unitleider er op zitten. Vooral heel erg veel rondrennen en met veel mensen praten. Dat kan ik wel (en is goed voor de lijn). We hebben de leerlingen verdeeld en volgens mij krijg ik dit jaar een mooi klasje (voor zolang deze leerlingen blijven)

En het beste, morgen meteen een lunch met collega's. Beginnen met gezelligheid.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72212849
Oh, natuurlijk iedereen een prettig jaar gewenst. En gratis tip voor de nieuwstartenden, je werk is informatieoverdracht, geen vriendje zijn met de leerlingen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72213265
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef ErikT het volgende:
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blij Ik heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.

Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Ah, die goede IVLOS intro week. Die had ik vorig jaar Welk vaak geef je straks? Leuke mentor(en)? Je zal dat 'geouwehoer' nog meer krijgen, maar aan het einde van de studie ga je het pas allemaal waarderen het in een breed kader zien...althans, dat was bij mij zo
pi_72213383
Ik begin volgende week; maar heb nu 3 dagen een cursus voor docenten met nog weinig ervaring. Ik heb weliswaar 1 jaar al stage gelopen; maar 1 ding blijft me nu bij: hoe beginnen jullie de eerste les? Voorstellen enzo lijkt me logisch, plattegrond, maar hoe gaan jullie om met de regels/afspraken. Ik ben meer van 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' en wijs de leerlingen op mijn regels gedurende de eerste lessen; gaandeweg. Maar ik hoor anderen weer over 'enkele basisregels' en weer anderen over 'regels met de klas maken' ...dus ik was wel benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

En ik maak me wat zorgen over mijn 4Havo dit jaar. Ik had vorig jaar 4H; uit die klas blijven er een stuk of 4 zitten. Die krijg ik nu weer. Alleen heb ik in 4H vorig jaar (tijdens stage) nogal wat dalen meegemaakt, lessen die erg matig gingen; ordeproblemen...daardoor heb ik het idee dat die zittenblijvers nu al een beeld van me hebben en ik daar meteen vanaf het begin tegenin moet boksen. Ik ben namelijk van plan om echt strak te beginnen, strakker dan vorig jaar. Alleen vrees ik dat juist die zittenblijvers voor problemen gaan zorgen...of zie ik dat verkeerd en maak ik me nergens zorgen om?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:45:32 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72214298
Vandaag gesprek gehad bij Hogeschool Windesheim en ik heb me ingeschreven. Ze beginnen 7 sept, dus ik heb de hele volgende week nog om een stageplek te vinden. Hopelijk lukt dat, want ik heb maar vijf scholen om uit te kiezen (scholen voor doven en slechthorenden, eigenlijk mijn enige optie aangezien ik zelf sh ben). Ga morgen iig beginnen met bellen . En met een beetje mazzel kom ik hier vanaf 7 sept frequent meeposten .
Niet meer actief op Fok!
pi_72221101
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan .
Ja, ik heb een eigen zaak en 0,6 aanstelling op school.
En ik moet de opleiding nog afmaken.
Nog starten zelfs, met wel vrijstellingen door alles dat ik 25 jaar trug gestudeerd heb.

Das wel ff drukkig hè.

Maar door mijn ziekte (EDS) kan ik niet zitten, dus een sociaal leven heb ik nagenoeg niet.
Daar gaat bij anderen een hoop tijd in zitten.
En mijn kids zijn de deur uit, studeren beide.
Dus ook daar geen omkijken naar.
Huishouden, tuin ed doe ik niet.

Schema:
Maandag NHL
Dinsdag vrij
Woensdag tm vrijdag lesgeven.
Zaterdag werken in winkel.
Zondag naar de kerk.
pi_72221120
Hippos

Ik douw echt niet alle/mijn regels in die ene dag door hun strot.
Dan kan ook wel over twee weken verdeeld heb ik besloten.
Veel dingen worden ook al door kollegaas gezegd.

Kdoe het dus zoals jij zegt en dat komt wel goed merk ik nu.

Sukses.

Gelukkig hebben wij ook bijeenkomsten voor starters, die heb ik ook wel nodig, merk ik al.

En zittenblijvers kunnen ook verandreen tijdens zo'n vakantie.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Ze zullen dit jaaroook aan de bak moeten, anders is het nix, nada, noppes voor ze.
Mijn eigen kind was een beetje zo'n kind dat jij schetst en had goed door wanneer het echt ff moest en zijn 4Havo jaren zijn dan ook echt heel verschillende jaren.
Enige jammere voor hem was dat niet iedere docent door had dat ie anders van start ging.

Sukses iig met alles.
pi_72221158
Mogen we hier nog wel blijve posten nu ik lesgeef?
Kben niet aanstaand meer, maar wil zo graag hier me eieren kwijt.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:10:57 #221
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_72221769
Aanstaande staat tussen haakjes
pi_72222961
Tja, ik begin wel met de regels, maar dat zijn er maar zo weinig en die zijn zo logisch dat ik ze er in een minuutje door heb . Boeken mee, schrift mee, huiswerk af, gedraag je in de les, tijdens het werk mag je zachtjes overleggen, maar als iemand anders (ik of een medeleerling) het woord heeft houd je je mond. Klaar. Ohja, en kauwgom kauwen of eten is 's middags het lokaal komen opruimen en schoonmaken .

Lijkt me niet overmatig streng, toch? Zijn allemaal heel normale logische regels die alle docenten aanhouden.

Edit - nu lijkt het alsof ik meteen bij het binnenkomen de regels begin te vertellen dat klopt ook niet helemaal. Mijn 1e lessen deze week waren:

- Bij binnenkomst alle leerlingen een hand schudden (dan kijken ze me aan, vertellen ze vast hun naam en de leerlingen die dat zoveel mogelijk willen ontwijken vallen meteen op)
- Ze gaan zitten, ik vraag ze vast hun tassen op de grond te zetten.
- Ik stel mezelf voor
- Ik ga de lijst met namen af en maak een plattegrondje waar ze de eerste paar weken even in blijven zitten.
- Ik vertel wat over het boek (voor nieuwe leerlingen), de studiewijzer en "mijn" regels.
- En dan beginnen we uit het boek.

Saai he ik vind kennismakingsspelletjes e.d. meer iets voor de mentoruren, en mij leren ze in het jaar ook wel kennen, gewoon maar bij het begin beginnen vind ik zelf het prettigst.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2009 10:19:52 ]
pi_72223035
Weer even meelezen
Ben tweedejaars aan de lerarenopleiding, vorig jaar een geweldig leuke stage gelopen op een VMBO-school (en dan vooral bij VMBO-BBL met LWOO).
Ben benieuwd naar mijn stageplaats voor het komende jaar!
pi_72237427
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet in maar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
pi_72237548
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet in maar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:12:51 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72237583
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:13 schreef Razztwizzle het volgende:

- Ik stel mezelf voor
Wat vertel je dan allemaal over jezelf? Alleen je naam of nog meer? .

Ik heb woensdag een gesprek op een mogelijke stageschool .
Niet meer actief op Fok!
pi_72237619
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
Ik heb al een mail gestuurd naar de conrector; volgens de procedure. Ik ben er een beetje over; maar ik kan me niet voorstellen dat ik blijvend in dat lokaal zit; ook omdat het echt bedoelt is als lab; en niet als lokaal. Maar ik baal er wel van...
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:28:37 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72237957
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat
Kan ook zijn dat ze een herverdeling van klassen hebben gemaakt. Gebeurt bij ons ook. Dan verdeel je binnen de sectie je klassen, en in de zomervakantie komt het bericht van de directie dat er toch nog iets veranderd is.
.
pi_72238308
De eerste roosters veranderen toch nog 10x in de eerste paar weken? Dat is bij ons namelijk wel zo . De roostermakers doen hun best om alles passend te maken, maar vergeten soms dat sommige lokalen onhandig zijn. Zo heb ik doorgegeven dat ik liever niet met een klas van 31 in een lokaal zit waarin maar 28 leerlingen passen . Doen ze niet zo moeilijk over, ze proberen dan met het volgende rooster (waarschijnlijk komende week) daar rekening mee te houden.

En over het voorstellen, ik vertel gewoon m'n naam en dat ik ze dit jaar Engels geef. In de loop van het jaar merk ik dan vanzelf hoeveel ik bij zo'n klas verder nog kwijt wil. Bij m'n mentorklas heb ik het wel anders gedaan hoor, even verteld hoe oud ik ben, wat m'n hobbies zijn, etc. Daar mochten ze ook vragen stellen over mij, maar dat is dan wel in het mentoruur. BIj Engels ben ik gewoon voor Engels.
pi_72238636
Dat rooster zal wel veranderen, ik reageerde even uit eerste emotie Ik was namelijk net nog op de nieuwe vleugel in die spiksplinternieuwe lokalen. Echt heel mooi, beetje een domper als ik dan 'lees' dat ik er niet inzit. Maar ik ga proberen dat zo snel mogelijk aan te passen. Want met 25 kids in een hok dat eigenlijk geen lokaal is wordt geen feest
En er moet wel plaats voor mij zijn in die lokalen; we hebben 2,5 lokaal (1 lokaal delen we met scheikunde) dus in theorie moeten alle biolessen in alle biolokalen gegeven kunnen worden. Ik hoop/denk dat 't te maken heeft met uitloop van de verbouwing (ondanks dat de lokalen af zijn). Maar goed, jullie horen de afloop wel
pi_72294783
...volgens de concrector komt het door de hoeveelheid leerlingen. Daardoor moet noodgedwongen er ook les worden gegeven in de beta-labs...voor meerdere jaren Lekker. Maar schijnbaar moeten de vakgroepen onderling met elkaar gaan schuiven qua lokalen. Dus we moeten 't zelf zien te regelen. Daar ga ik morgen maar eens achteraan, maar eerlijk gezegd baal ik van deze situatie. Ik zie mezelf niet echt lesgeven in dat hok aan 4VWO en 4Havo...maar ik zal wel moeten vrees ik
(maar wel netjes dat de conrector op de zondagavond me terugmailt)
pi_72297107
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
pi_72315023
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:25 schreef ShadyLane het volgende:
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
Helemaal mee eens, het moet redelijk blijven en er moet wel snel iets aan gebeuren. Bij ons op school speelt een soortgelijk probleem, waar ik een beetje mee in m'n maag zit: we hebben een heleboel parttimers met hele kleine baantjes in de sectie, en in het algemeen op school: bijvoorbeeld van de 9 dames die Engels geven werk ik het meest, 0,89 FTE, maar er zitten er 5 bij die maar 8 tot 10 uur per week lesgeven.

Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen . Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.

Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2009 17:49:40 ]
pi_72316484
In principe moeten we onderling met de vakgroep inderdaad de pijn verdelen; die insteek heb ik ook, en ik heb goede hoop dat dat gaat gebeuren alhoewel ik merk dat sommige reacties ook in de trend 'wij hebben een goed lokaal, wij willen daar niet weg' zijn. Morgen hebben we weer overleg en ik breng het dan weer onder de aandacht; ook de TOA zei net tegen me dat we samen naar een andere oplossing moeten zoeken. Maar heel vreemd dat ik gewoon wat 'jaloerse' gevoelens heb naar mijn collega's die in de echte theorielokalen zitten (met álle aanwezige materialen)...maar zal wel goedkomen.
Wel minder is dat in geen enkel lokaal/lab een PC/bureau/bureaustoel nog is...hopelijk is dat er wel als ik donderdag de eerste lessen ga geven...
pi_72321271
Aaarrrggghhh ik zit met een probleem. Ik ben bezig met een database te bouwen om onze boeken een beetje in de gaten te houden. Nu moet ik kiezen om of de nieuwe boeken (2008) in te gaan vullen. Maar dan moet ik voor duizenden euro's gaan bestellen en er zijn niet altijd al antwoordenboeken en proefwerkbundels. Of de oude (ook alweer uit 2002 of 2004) in te vullen. Waar van sommige de antwoordenboeken en proefwerkbundels niet meer te bestellen zijn.

Beide is klote eigenlijk.
pi_72348893
Vandaag bij eerste vakvergadering hebben we afgesproken dat we volgende week de roosters naast elkaar gaan leggen om te kijken of we 'de pijn' wat kunnen verlichten. Komt vast goed en ik begin steeds positiever te worden over alle lokalen inclusief mijn hok. Allemaal jaloerse collega's die bij ons komen kijken...
pi_72354734
Kheb tot nu toe meer vergaderd dan ik heb lesgegeven.
Khoop dat morgen de balans de andere kant op gaat.

Kmoet dus erg wennen aan die overleggenoveralleskultuur.
Jemig.
pi_72355119
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:48 schreef Razztwizzle het volgende:

Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen . Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.

Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.
Ja, en het klopt echt niet. De regel zou moeten zijn, dat degene met de meeste uren ook het meest 'recht' heeft op een vaklokaal. Ik zou er echt een punt van maken als ik jou was.

Ik ben zelf best blij dat het weer begonnen is. Volgende week zat ik nog een beetje aan te hikken tegen de eerste voorbereidingen. Ik kon me er nog niet helemaal toe zetten. Maar nu de eerste lessen geweest zijn en het weer zo leuk is om de leerlingen te zien en bezig te zijn met mijn vak bruis ik van de ideeën. Ik word echt vrolijk van lesgeven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72355268
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .

M'n lessen lopen verder lekker deze week, alleen is mijn 3VWO me echt grondig aan het uittesten. Ik merk dat ik er minder moeite mee heb dan vorig jaar, niet meer "echt" boos word, duidelijker ben naar de lln toe, maar het kost me nog wel enorm veel energie. Na een les aan deze klas ben ik echt weer helemaal leeg en toe aan sport of bad om op te laden . Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2009 21:58:38 ]
pi_72355462
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien .
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
pi_72373019
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:

Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 ( ! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Precies! Derde klassen zijn, zeker als je relatief nieuw bent, vaak lastig. Als het een vwo klas is ze vooral wat inhoud betreft goed uitdagen. En het inderdaad niet gaan zien als een strijd, want dan heb je steeds het idee dat één van de twee moet winnen en dat de uitslag onzeker is. De uitslag is allang bekend: jij wint toch wel. .
pi_72373396
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.

Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
pi_72373539
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:52 schreef -sabine- het volgende:
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.

Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
pi_72374014
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:57 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
  woensdag 2 september 2009 @ 18:51:51 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72375122
Wat die lokalen betreft, ik heb mijn eigen lokaal en daar ben ik best tevreden mee. Heel incidenteel zit ik in een ander lokaal, maar daar kan ik wel mee leven. Gisteren mijn rooster via de mail gekregen, zag er heel netjes uit. Slechts 2 tussenuren, heel netjes dus
.
pi_72401709
Ik ben net even op mijn werk geweest, aangezien volgende week alles weer gaat beginnen.
Al twee jaar probeer ik overplaatsing te regelen naar de bovenbouw-locatie, maar al twee jaar is dat niet gelukt. Het eerste jaar kreeg ik de toezegging van mijn toenmalig locatiedirecteur, maar bleek dat gebakken lucht te zijn. Het jaar daarop schijnt er simpelweg geen plaats te zijn. In beide gevallen balen.
Nu ik toch nog (minimaal) een jaar op deze onderbouwlocatie het gros van mijn lessen zal geven, had ik gevraagd of ik in een lokaal kan zitten waar een digibord hangt aangezien ik dat veel gebruik in mijn lessen. Helaas zit ik nu voor het tweede jaar op rij niet in een lokaal met een digibord. Ik sprak de roostermaker en die hecht niet zoveel waarde aan lokaalwensen. Het terugdringen van het aantal tussenuren schijnt voor haar belangrijker te zijn.
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
Volgende week ga ik dit maar eens bespreken met mijn leidinggevende. Voor de vakantie vond hij het ook een goed idee als ik het gros van mijn lessen in een lokaal met digibord zou gaan geven. Eens zien hoe hij er nu tegenaan kijkt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72405417
Lekker een eigen lokaal.
Kzat vandaag in een lokaal wiskunde te geven, 3hoeken tekenen, lokaal zonder geo, zonder passer, zonder digibord.
Leentjebuur gedaan, maar das geen sukses als bijna alle hoofdstukken met hetzelfde beginnen.
-------------
-J-D- das echt zonde idd.

Ik weet van mijn man, ook roostermaker dat idd vaak alle focus gaat naar geen tussenuren.
Hij is verrast als ie ff wat anders hoort van de leerkrachten.
Hij roostert niet alleen hier, maar ook in Drenthe en ook daar is alles gericht op geen tussenuren maken in een rooster.
Dit alles ten koste van wat jij schetst. Zonde, echt kapotzonde.

Sukses dit jaar ook al issie niet helemaal zoals je zou willen.
--------------
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3.
Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
Ik heb ze dus iedere keer hun en mijn laatste uur.
Geen doen bijna.
Kga iig kijken of er een uurtje naar de ochtend kan. Met eentje ben ik al blij.
Kan ikal weer wat vooruit.

Kben ook met alle tips blij, kom maar op. Allemaal.
pi_72405701
Ik laat BK3 altijd kort even hun hart luchten in het begin van de les. Dat kan in 2 a 3 minuutjes... Daarna beginnen we en houden we een informele breek halverwege de les. Die kondig ik niet echt aan, maar laat duidelijk blijken dat we dan ook even niet met het vak bezig zijn. Als je daarna duidelijk aangeeft dat je weer verder wil, kan dat makkelijker geaccpeteerd worden. Op deze manier gebruik je niet alle minuten die in de les zitten, maar heb ik wel meer quality-minuten om het maar even zo te noemen. Het begin van de les en de pauze in het midden zorgt er vaak voor dat de andere delen van de les beter verlopen.
  donderdag 3 september 2009 @ 18:32:27 #249
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72406040
quote:
Op donderdag 3 september 2009 16:04 schreef -J-D- het volgende:
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
Kan me goed voorstellen dat je stevig aan het balen bent. Ik ben zelf ook de gelukkige eigenaar van een digibord, en het is erg prettig werken. Ik mis het krijtbord in elk geval helemaal niet meer. Maar ik zie echter ook collega's in een lokaal met zo'n digibord, die helemáál niet weten hoe het werkt. Da's ook onnodig. Maar roostermakers zitten ook met handen en voeten gebonden he.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:12 schreef -sabine- het volgende:
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3. Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
BK is brugklas of basis/kader? Och, die kinderen zitten er aan het einde van zo'n dag helemaal doorheen en hebben geen zin meer om op te letten.. Wat JD zegt is wel een goeie. Zoe doe ik het ook.

Als ik zo'n klas het laatste uur had, dan bouwde ik ook wat rustmomenten in en zorgde sowieso dat ik niet veel uitleg hoefde te geven. Die gaf ik dan in een uur dat wat eerder op de dag lag. Dat laatste uur liet ik ze rustig werken, met af en toe informele babbelmomentjes. Dat werkte.
.
pi_72407041
Danx, kga die break doen.
BasisKader3.

Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.

Morgen hebben we een uitje.
Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.

Danx voor de herkenning alleen al.
Wat kan een mens dat goed doen.
pi_72407165
Zo, de eerste lessen gehad in 4H en 4V. Ik ben wel hondsmoe Maar ik ben redelijk tevreden, over het algemeen werkten ze allemaal netjes. Ik heb 1 drukke 4H klas; met veel zittenblijvers. 2 meiden die 4H overdoen en dat was giebelen en raar doen. Meteen er 1 apart gezet; maar misschien had ik wat strenger mogen zijn tegen de anderen.
Maar ik twijfel dan of ik misschien niet nog strenger had moeten zijn; maar goed, de eerste les...ze hebben in ieder geval gewerkt en soms was het zo stil...dat ik er bang van werd
  donderdag 3 september 2009 @ 19:47:59 #252
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72408684
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken".. Hahaha
quote:
Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerling
quote:
Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat is het toch een leuk topic he
.
pi_72423045
Ik heb echt een handenbindertje in de klas. ADHD, met asperger.. maar wat hij er uit gooit qua taal.. Ongegeneerd, volledig ongepast.. Dat gaat een lastige in de verder prettige klas worden.

Ik zet het maar weer zo streng mogelijk in, minder streng kan altijd nog.
pi_72481768
In mijn 4H klas vorige week in de 2de les:
"Meneer mag ik naar de WC?"
Het was al het 8ste uur, 16.00 en de kids hebben dan al meer dan 2 uur geleden pauze gehad. Officieel mogen ze niet naar de WC tijdens de lessen, maar vanwege het tijdstip geef ik toestemming.
Leerling loopt het lokaal uit maar wat ze niet in de gaten heeft is dat ik zicht heb op de gang en ik zie haar dus niet naar de WC gaan maar door de klapdeuren richting het trappenhuis/aula.
"Ik geloof dat er iets niet helemaal goed gaat, even wachten jongens..."
Ik loop het lokaal uit en fluit de leerling terug.
"Wat ben je aan het doen?" "Ja Meneer, mijn studiewijzers liggen beneden op een tafel, straks ben ik ze allemaal kwijt." Een heel raar en vaag verhaal. "Jammer, maar je haalt ze maar op na de les, terug naar het lokaal! Je hebt me besodemieterd dus geen geouwehoer."
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Leerling terug in het lokaal en ging stil verder met werken...

Ik vraag me wel af of ik misschien nog harder had moeten ingrijpen, alhoewel de boodschap misschien wel is overgekomen Ik ken deze leerling al (zittenblijver) en voorlopig even extra in de gaten houden. Heb wel een "G" van Gedrag in het logboek gezet, maar ik ben benieuwd of ze nog meer acties in petto heeft...
pi_72481815
Mwah, niet heel schokkend om er veel meer mee te doen.
Je hebt duidelijk laten merken dat je het niet eens bent met haar keuze en hebt haar teruggefloten. De klas heeft dat ook ervaren.
En daarmee is de kous toch wel af, lijkt me.
pi_72487116
quote:
Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
pi_72487151
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:

[..]

Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Vaak gebruikte uitspraak als het over het maken van huiswerk gaat
  zondag 6 september 2009 @ 15:16:40 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72487191
Ik zou er voor de rest ook niks mee doen.

Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".

Dan laat je ook merken dat je het in de smiezen had. Jouw reactie was ook goed, de leerling heeft het nu in de gaten.
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Ja, dat zeg ik ook!
.
pi_72488390
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
ha! Die ga ik onthouden .

Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
  zondag 6 september 2009 @ 16:12:30 #260
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72488626
quote:
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.

[ Bericht 38% gewijzigd door Baba-O-Riley op 06-09-2009 16:42:37 ]
.
pi_72488716
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ook!
pi_72488854
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_72490951
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
pi_72498268
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Idem
pi_72504794
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.
  zondag 6 september 2009 @ 23:11:22 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72505399
Ik heb ook nooit vaste plaatsen, tenzij ik een klassenplattegrond van de mentor krijg. En ik wissel als dat nodig is, maar da's echt maar zelden.
.
pi_72523363
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
  maandag 7 september 2009 @ 17:40:51 #268
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72524180
> "Meneer, ik heb gisteren niet kunnen leren, want ik had gisteren doedelzakles".
< "Begin je dan pas op de dag van te voren met leren? Ik heb dit SO al zeker een wéék geleden opgegeven"
> ....

Opgelost.
.
pi_72524241
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.
Ik zou zelf geneigd zijn ze mee te laten doen en eventueel later een herkansing geven. Of dat zelfs niet eens.. familieweekend / hockeytoernooi is lang van tevoren bekend, dan had het arme jong/zielig meisje beter moeten plannen. "niet zo lekker" is niet doodziek.. dan maar geen suske en wiske maar een studie boek.

Of ben ik nu vreselijk hard?
pi_72524663
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
  maandag 7 september 2009 @ 18:07:16 #271
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72525061
Wat zijn die mentorgroep bijeenkomsten op het IVLOS een treurnis zeg... een hele ochtend vrijwel niks nuttigs gehoord. Gelukkig slaat de vakdidactiek 's middags wel ergens op. Daar leer ik dingen.

En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
pi_72525616
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
pi_72526365
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
pi_72526752
Het liep hier ook de spuigaten uit met de briefjes, dus tegenwoordig is het: gewoon meemaken die hap, tenzij in bezit van een briefje van de jaarlaagcoordinator.
pi_72526925
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.
pi_72527221
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:47 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
Om dit te ondervangen: zelf altijd SO's in ieder geval een week van tevoren opgeven. En dan is het te hopen dat die afdelingsleider het met je eens is dat allerlei redenen van ouders niet gelden als excuus.
  maandag 7 september 2009 @ 19:44:36 #277
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72528564
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
.
pi_72533457
En wat geef je dan?
Dezelfde toets of maak je een nieuwe?
Maak je een moeilijkere omdat ze langer hebben kunnen leren?
Zwaardere normering?

Ik zal hier volgende week wel mee te maken krijgen.
Ik heb dan iig een leerling die 2 weken op vakantie is.
Tsjong, net 7 weken gehad denk ik dan.

NHL was leuk, leerzaam.
En ik ben blij te merken dat de stoomafstofcursus HavoBwiskunde die ik mezelf opgelegd had deze zomer, nu al zijn vruchten afwerpt.
pi_72533713
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
Ik bel briefjes wel altijd na bij de ouders zo gemeen ben ik dan weer wel. Het hockeytoernooi was trouwens sarcastisch heur da's Gooisch, zeg maar . Familieweekend en ziekte waren echte excuses.

Okee, voor deze week heb ik bedacht (ook wegens veel ziektegevallen in m'n andere klassen die SO's hadden vandaag) - donderdag 8e uur is inhaaluur. Niet aanwezig (tenzij je ziek bent natuurlijk) is een 1.

Vervolgstapjes: Altijd SO's een week van tevoren opgeven, geen excuses meer van ouders, bij echt (langdurige) ziekte overleg met afdelingsleider.

Sabine - Wat is NHL?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2009 21:50:45 ]
pi_72544239
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.

Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
pi_72545914
Dit doet me denken aan de havo 4 leerlinge die een werkstuk bij me moest inleveren (een werkstuk waar ze al twee maanden mee bezig was of: had moeten zijn..) en met een briefje kwam dat haar kat was doodgegaan. Of ze het een week later kon inleveren. Ik vond dat overdreven en zei dat ze het hooguit een dag later mocht, maar niet meer. Vervolgens kreeg ik 's avonds haar vader aan de telefoon die helemaal uit z'n dak ging, omdat ik niet zou begrijpen wat een ongelooflijke impact de dood van een huisdier kan hebben op een gezin.
  Redactie Sport dinsdag 8 september 2009 @ 18:04:18 #282
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72556476
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 10:08 schreef -sabine- het volgende:
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.

Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72562250
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Hey, wat leuk. Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
Voltijd of Fles?

Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
  woensdag 9 september 2009 @ 15:07:00 #284
265711 OPAQUE
Slice of Life.
pi_72583405
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
  Redactie Sport woensdag 9 september 2009 @ 15:18:15 #285
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72583751
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:49 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Voltijd of Fles?

Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
Voltijd
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72586707
quote:
Op woensdag 9 september 2009 15:07 schreef OPAQUE het volgende:
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
Leuk! Waar? Windesheim?
  donderdag 10 september 2009 @ 16:17:24 #287
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72615112
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen . Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep .

Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij . Volgende week dodag begin ik . Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Niet meer actief op Fok!
pi_72617087
quote:
Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen
pi_72617280
quote:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen . Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep .

Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij . Volgende week dodag begin ik . Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Gefeliciteerd
En dan kun je vanaf nu hier "officieel" terecht voor tips & tricks
  donderdag 10 september 2009 @ 18:23:38 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72619019
quote:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen .
Proficiat
.
pi_72619115
ik word een beetje moe van mezelf Ik moet echt leren om de lat voor mezelf wat lager te liggen omdat ik maar niet tevreden kan zijn met hoe het nu gaat. Vreselijk gewoon. Ik weet van mezelf en van mijn mentor/begeleiders dat dit één van mijn zwakten is, ik moet leren om gewoon af en toe de schouders op te halen...maar ik merk nu, in de 2de week, dat dát zo lastig is. Zelfvertrouwen weg, doemdenken en dan zit ik weer in de negatieve spiraal Dat terwijl het helemaal niet zo rampzalig gaat. 4VWO gaat tot nu toe redelijk (wel druk, maar er wordt wel gewerkt) en de ene 4H klas is gewoon harstikke leuk en de andere wat druk (de 'probleemklas') maar na 2 weken blijft het negatieve hangen. Maar vanavond even mijn collega/vakhoofd bellen die vorig jaar mijn begeleider was. Altijd iemand die mijn blik weer de goede kant op kan helpen

Trouwens, bestel je bij Malmberg VWO bovenbouw boeken...krijg ik er ook onbestelde VMBO boeken bij...maandag even bellen. Beetje vreemd
pi_72620814
Ohw Hippos, dat had ik vorige week ook.
Misschien is het de tweede week die dat doet.
Deze week ben ik al stukken blijer, hoewel er nog genoeg te verbeteren valt.
Ik hoop voor je dat je de lat zo legt dat je er bij kunt zonder op je tenen te hoeven gaan staan.
Je kunt het.

Ik moet nog één klas ff over de knie leggen, dan is er orde en reinheid in de klas, de rust zal nog wel ff duren.
  zaterdag 12 september 2009 @ 10:03:40 #293
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72667236
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik: "Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
pi_72668518
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 10:03 schreef ErikT het volgende:
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik: "Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
Leuk antwoord!
pi_72734372
We hadden vandaag brandoefening . Kuch, ik was de helft alweer vergeten van alle ontruimingsdingen die ze aan het begin van het jaar hadden uitgelegd.

Gelukkig had ik 's morgens al gezien dat er ineens overal weer rode papiertjes met ontruimingsinstructies lagen, dus ik had al zo'n vermoeden... en ja hoor midden in het nabespreken van een toets ging ineens het alarm af. Gelukkig niet in een toets, zoals bij sommige collega's .

Eigenlijk (jaja) moesten we rustig blijven, wachten op wat werd omgeroepen, maar ja, zeg dat maar eens tegen 30 derdeklassers die een alarm horen. Die intercom hoor je natuurlijk nooit door al het geschreeuw en gedoe op zo'n moment, dus ik heb besloten om ze toch allemaal maar naar buiten te loodsen - dat was gelukkig ook de bedoeling. Iedereen geteld en ze hadden zowaar hun spullen laten liggen, de schatjes .

Puntje voor mij dus. Puntje er meteen weer af omdat ik het lokaal niet op slot had gedaan en de ramen nog open stonden, welkom zuurstof en dag schoolgebouw .

Al met al was 't een grappige middag, de les kon ik niets meer mee maar ik vond 't een leuk moment met mijn derde klas .

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2009 17:25:47 ]
  maandag 14 september 2009 @ 17:49:33 #296
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72735070
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:21 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Leuk antwoord!
Ja bijdehand zijn ze wel...
  woensdag 16 september 2009 @ 16:53:58 #297
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72808305
Morgen begin ik! Morgen en vrijdag nog observeren (vooral letten op organisatorische zaken, aangezien er vaak meerdere klassen in 1 uur zitten ivm weinig kinderen per klas) en volgende week zelf zoetjes aan lesgeven .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 september 2009 @ 17:03:46 #298
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72844720
Zo, dat was dag 1. Eerste indruk: wat een lieve kindertjes! . Allemaal rustig aan het werk, actief meedoen met de les etc. De grootste klas is een klas van 9 leerlingen 'Heerrrrlijk!' denken jullie ws, maar ik vind dat hectisch genoeg Dat wordt ws ook de klas waar ik het meeste werk van zal hebben, zowel wat voorbereiding als organisatie betreft. En ze doen van alles wat ik niet wil: petjes op, kauwgom kauwen, met hun mobiel spelen...
Niet meer actief op Fok!
pi_72845244
Leuk Vik! 9 ! ! ! Mijn kleinste klas (V6) heeft er 18 en dat is een verademing na m'n stampvolle brugklas met 31 ( ) leerlingen.

Ik ben erg moe, voel me niet zo lekker de laatste dagen en dan merk ik dat ik ook kribbiger en korter ben in de klas, niet leuk voor leerlingen en voor de sfeer. 't Waren ook dagen van liegende en bedriegende leerlingen (plagiaat in de bovenbouw, briefjes vervalsen in de onderbouw), en daar word ik ook altijd erg kwaad van. Gelukkig kwam dat aan bij de desbetreffende leerlingen.. maar toch.

Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2009 17:20:09 ]
pi_72845816
quote:
Op donderdag 17 september 2009 17:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.
Ik heb maandag ook ouders gezien. Ik vind het altijd wel leuk eigenlijk.

Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')