Ja, die site had ik ook gevonden, maar daar moet je vooruit betalen en dat vind ik er vervelend bij online aankopen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 15:34 schreef teigan het volgende:
[..]
zijn dit ze ook? Dit komt van een Nederlandse site.
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf -net als al die oudere collega's die daarom worden beschuldigd van "uitgeblust zijn" en "niet openstaan voor reflectie"- voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere. Ik sta best open voor reflectie, maar niet voor gezwam.quote:Op zondag 16 augustus 2009 23:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
maar als ik straks weer de eerste uitnodigingen voor overleg taskforce zus en vergadering team zo krijg, dan verlang ik al weer naar de volgende vakantie...![]()
Ja, dat probeer ik ook elk jaarquote:Op zondag 23 augustus 2009 11:44 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb besloten dat het voor mijn werkplezier essentieel is mezelf voortaan zoveel mogelijk bezig te houden met lesgeven en lesgerelateerde zaken en zoveel mogelijk te onttrekken aan al het andere.
quote:
Dat wordt het credo voor het nieuwe schooljaarquote:Maarja, ik geef zo'n mooi vak he, aan zulke leuke leerlingen. Daarop focussen dus maar.
Ah, die goede IVLOS intro week. Die had ik vorig jaarquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef ErikT het volgende:
Openingsweek IVLOS zit erop voor mij. Morgen moet ik nl naar school, om te werken. Gelukkig maar, want ik heb het wel weer gehad met al dat geouwehoer. Hoewel het me tot nu toe meevalt, er zit aardig wat nuttigs tussen (naar mijn mening. Waarschijnlijk is alles nuttig, maar zie ik dat niet.)
Ik heb alleen geen brief gehad over morgen (introdag nieuwe docenten) en ik weet m'n rooster nog niet. Daarbij waren ze ook mijn eerste sol. brief kwijtgeraakt. Ik ben nog niet onder de indruk van de organisatie. Ik moest een bekende bellen om te achterhalen wat ik morgen moet doen...
En daarbij: ik ben met een drogreden afgescheept bij mijn 11-maanden-betaald-krijgen-voor-1-jaar-werken verhaal. Morgen werk ik dus in mn vrije tijd, net als maandag. Niet blijIk heb bovendien gemerkt dat dit soort fratsen ook op sommige andere scholen voorkomen.
Conclusie: doe mij zsm die kinderen, want die gaan het helemaal goed maken.
Ja, ik heb een eigen zaak en 0,6 aanstelling op school.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar sabine, werk je nou in een winkel en op school? Hoe is dat verdeeld? Ik ben vier dagen in de week op school met een aanstelling van 0,89 FTE, en ben al bij als ik nog een paar hobby's (hardlopen, koken, binnenkort yoga en/of een koor) er bij kan doen, laat staan nog een baan.
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters![]()
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat maar nog erger, ik geef les in 1 van de twee beta-laboratoria...daar kun je prima proefjes in uitvoeren...maar lesgeven![]()
Hebben we net nieuwe prachtige theorie lokalen...zit ik er niet inmaar ik neem even aan dat dit conceptrooster nog zwaar gaat veranderen...hoop ik
Wat vertel je dan allemaal over jezelf? Alleen je naam of nog meer?quote:
Ik heb al een mail gestuurd naar de conrector; volgens de procedure. Ik ben er een beetjequote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:11 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Meteen bij je leidinggevende gaan klagen. Als je je niet laat horen denken ze (de bazen) dat het dan wel goed zal zijn.
Kan ook zijn dat ze een herverdeling van klassen hebben gemaakt. Gebeurt bij ons ook. Dan verdeel je binnen de sectie je klassen, en in de zomervakantie komt het bericht van de directie dat er toch nog iets veranderd is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
...roosters![]()
Ik 'mis' eens 4A klas die wel op mijn werkverdelingsformulier staat
Helemaal mee eens, het moet redelijk blijven en er moet wel snel iets aan gebeuren. Bij ons op school speelt een soortgelijk probleem, waar ik een beetje mee in m'n maag zit: we hebben een heleboel parttimers met hele kleine baantjes in de sectie, en in het algemeen op school: bijvoorbeeld van de 9 dames die Engels geven werk ik het meest, 0,89 FTE, maar er zitten er 5 bij die maar 8 tot 10 uur per week lesgeven.quote:Op zondag 30 augustus 2009 23:25 schreef ShadyLane het volgende:
Je zult de pijn moeten verdelen. Iedereen zal een beetje moeten inschikken. Je zult niet helemaal kunnen vermijden dat je af en toe in dat lab zit, maar je moet ook niet alle lab-uren op je nemen, de anderen mogen ook wel wat bijdragen. En: met de vaksecties bij de schoolleiding hameren op een snelle oplossing (sneller dan "over een aantal jaren", laat ze maar even wachten met dat nieuwe briefpapier of de verbouwing van het kantoortje van de taalcoordinator, de lokalen zijn een dringender kwestie), want deze situatie is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen lijkt me.
Ja, en het klopt echt niet. De regel zou moeten zijn, dat degene met de meeste uren ook het meest 'recht' heeft op een vaklokaal. Ik zou er echt een punt van maken als ik jou was.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Het stomme is, die dames hebben wel een eigen lokaal. Terwijl ik in 4 dagen 24 uur voor de klas sta en steeds van hot naar her moet verhuizen. Je zou toch denken dat als ik van 't 1e tot en met het 9e uur non-stop les heb, dat wel in 1 of 2 lokalen moet kunnen, en niet kriskras door de hele school.
Ik heb 't bij de roostermakers/conrector neergelegd, dus hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar 't is ook weer zo'n verhaal.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien.
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 (! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Precies! Derde klassen zijn, zeker als je relatief nieuw bent, vaak lastig. Als het een vwo klas is ze vooral wat inhoud betreft goed uitdagen. En het inderdaad niet gaan zien als een strijd, want dan heb je steeds het idee dat één van de twee moet winnen en dat de uitslag onzeker is. De uitslag is allang bekend: jij wint toch wel.quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, as we speak krijg ik een mail dat ik nu in ieder geval ochtenden/middagen in 1 lokaal zit. Dus nog maar 1 keer verhuizen per dag, dat is nog te overzien.
Mijn plan is om het in ieder geval niet zo'n oorlog te laten worden als met m'n 3e klas van vorig jaar, en om steeds in te blijven zien dat het niet een ramp is als 1 van de 9 (! ) klassen die ik heb ietsje moeizamer gaat. 't Kan niet allemaal perfect gaan in het 2e jaar voor de klas.
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:52 schreef -sabine- het volgende:
Promille uitleggen aan KB3.
Das een hele klus.
Morgen weer met frisse moed aan de slag met ze.
quote:Op woensdag 2 september 2009 17:57 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Oeh, herkenbaar. Ik heb het vandaag ook geprobeerd en gehaald, maar ik verwacht morgen opnieuw te mogen starten ermee.
Kan me goed voorstellen dat je stevig aan het balen bent. Ik ben zelf ook de gelukkige eigenaar van een digibord, en het is erg prettig werken. Ik mis het krijtbord in elk geval helemaal niet meer. Maar ik zie echter ook collega's in een lokaal met zo'n digibord, die helemáál niet weten hoe het werkt. Da's ook onnodig. Maar roostermakers zitten ook met handen en voeten gebonden he.quote:Op donderdag 3 september 2009 16:04 schreef -J-D- het volgende:
Kortom: ik baal stevig. Los van het feit dat ik nog op de onderbouwlocatie zit, waar mijn hart niet ligt, heb ik ook het gevoel geremd te worden in mijn ontwikkeling. Een jonge enthousiaste collega met redelijke ervaring met een digibord en veel motivatie, krijgt op deze manier geen kans daar iets mee te doen, terwijl ik weet dat anderen niet specifiek hebben aangegeven in een lokaal met digibord te willen zitten.
BK is brugklas of basis/kader? Och, die kinderen zitten er aan het einde van zo'n dag helemaal doorheen en hebben geen zin meer om op te letten.. Wat JD zegt is wel een goeie. Zoe doe ik het ook.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:12 schreef -sabine- het volgende:
Ik kan wel tips gebruiken om iets meer orde te krijgen in BK3. Tjongejonge wat zijn die gassies druk aan het einde van de dag.
Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken"..quote:Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerlingquote:Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Wat is het toch een leuk topic hequote:Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.quote:Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.quote:Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:
[..]
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Ja, dat zeg ik ook!quote:Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
quote:Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
Ah, dat gaat al goed dusquote:Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode(2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..quote:Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]ha! Die ga ik onthouden
.
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode(2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Idemquote:Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ah, dat gaat al goed dusIk durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.quote:Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.
Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.
Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.
Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.
Sukses weer allemaal.
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.quote:Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier () kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.
Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.quote:Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).quote:Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.quote:Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Om dit te ondervangen: zelf altijd SO's in ieder geval een week van tevoren opgeven. En dan is het te hopen dat die afdelingsleider het met je eens is dat allerlei redenen van ouders niet gelden als excuus.quote:Op maandag 7 september 2009 18:47 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
Ik bel briefjes wel altijd na bij de oudersquote:Op maandag 7 september 2009 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En misschien hebben de leerlingen de briefjes wel zélf geschreven, of door een klasgenoot laten schrijven
Hey, wat leuk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:08 schreef -sabine- het volgende:
NoordelijkeHogeschoolLeeuwarden, waar ik me opleiding nog moet beëindigen.
Vanmiddag weer zon lange teamvergadering.
Zo eerst de rest van de lessen van deze 2 weken goed voorbereiden.
Proberen of de demoos van EPN het doen daar waar ik wil.
Voltijd of Fles?quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Hey, wat leuk.Ik ben net begonnen op de NHL met de lerarenopleiding Nederlands.
Voltijdquote:Op dinsdag 8 september 2009 20:49 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Voltijd of Fles?
Sukses iif.
Ik moet nog een 14 EC's Voltijd doen,misschien zien we elkaar daar.
Leuk! Waar? Windesheim?quote:Op woensdag 9 september 2009 15:07 schreef OPAQUE het volgende:
TVP.
Bezig aan geschiedenis, en ik wil dit topic wel blijven volgen.
quote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen. Het is de bedoeling dat ik op deze school (vso voor doven en zwaar slechthorenden in Noord-Nederland) zowel het leerwerktraject als het LiO-traject ga doen (een jaar in totaal dus) en ik mag me ook bemoeien met het aanpassen van het onderwijsmateriaal aan de doelgroep
.
Nu nog even afwachten of Windesheim mijn stageplek goedkeurt en dan ben ik helemaal blij. Volgende week dodag begin ik
. Moet ook gebarentaal erbij leren. Of opfrissen eigenlijk, in mijn geval.
Proficiatquote:Op donderdag 10 september 2009 16:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb vanmiddag een stagegesprek gehad en ben aangenomen.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 10:03 schreef ErikT het volgende:
Nog niet alle leerlingen kennen mijn naam. Gingen ze klagen dat ze zo veel nieuwe leraren hebben. Haha!
Dus ik:"Dude, hoeveel namen denk je wel niet dat wij moeten onthouden?"
Antwoord: "Ja maar jullie hoeven verder niks meer te leren."
Ja bijdehand zijn ze wel...quote:
Ik heb maandag ook ouders gezien. Ik vind het altijd wel leuk eigenlijk.quote:Op donderdag 17 september 2009 17:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Nu even thuis, nog wat dingen nakijken en dan om 19:30 naar m'n eerste ouderavond van m'n mentorklas. Vind ik best spannend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |