abonnement Unibet Coolblue
pi_69304547
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
pi_69306032
Naar wat ik heb gezien/mee heb gemaakt/gehoord van anderen. Als jij gaat studeren ben je docent in opleiding en kun je in principe ook gewoon werken en dus (meteen) lesgeven. Bij mij op de opleiding had je studenten die puur stage liepen en studenten die in feite al een baan hadden zonder onderwijsbevoegdheid (zoals jij) maar die dus wel in opleiding waren.
Bij je sollicitatie moet je dat natuurlijk duidelijk maken en dat je dus een docent-in-opleiding bent/gaat worden. Als je wordt aangenomen moet je bekijken hoeveel uur je maximaal kan/wilt lesgeven in combinatie met je opleiding. Bij mij was het advies niet veel meer dan 12-15 uur. Maar omdat je ook nog eens een studie Bestuurskunde er naast doet moet je echt goed afwegen hoeveel uur je gaat lesgeven, afhankelijk wat de school wil of verlangt. Trek voldoende uit voor alle voorbereidingen, de lessen zelf, na nakijkwerk, vergaderingen, en het werk van je opleiding. Verkijk je daar niet op.

Tijdens mijn eerste stage vulde ik een kleine vacature op, 6 lesuren, LB1 en ik verdiende netto 550 euro. Dus dat viel mee én was ook nog eens in de allerlaagste schaal.
pi_69306130
2.374 is het startsalaris van een LB functie. Het ligt er een beetje aan waar je gaat werken, maar meestal is dat op basis van 26 lesuur per week. Dan kom ik uit op 456,56 per maand. Dit is natuurlijk wel het bruto bedrag. Ze mogen je geen percentage geven omdat je nog geen diploma hebt.
Je kunt meestal wel meteen aan het werk. Ook dat ligt een beetje aan de regio waar je wilt beginnen, maar er is meestal wel een vacature te vinden.

Probeer niet veel meer dan 5 tot 10 lesuren te geven als je ernaast moet studeren. Het vreet nogal energie. Vooral in de eerste paar jaar.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69348396
Bedankt voor jullie antwoorden.

Zijn er misschien nog meer mensen die er hun licht over willen laten schijnen?
pi_69353586
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
pi_69359633
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 20:59 schreef Mainport het volgende:
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
- Ja, dat kan. Overigens verschilt het weer per school en per (tekort)vak of ze het doen of niet.
- Zie hierboven
- Ik ga er van uit van wel En dat is (op mijn school) 25 lesuren.
- Is lastig om te zeggen, aangezien er nog belasting vanaf gaat (en hoe meer uren/hoger de loonschaal, hoe meer belasting), etc.
pi_69359662
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Gewoon doen Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_69359812
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
pi_69360253
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:39 schreef Mainport het volgende:
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
Juist nu! Dit is de periode waarin de vacatures voor volgend jaar bekend worden en men op zoek gaat naar nieuw personeel.
pi_69364074
Nu doen; nu zijn scholen bezig met de formaties voor 2009-2010. Het is de tijd van de brieven en de gesprekken. Ik heb dinsdag mijn gesprek met de rector en met mijn begeleider/vakhoofd
pi_69389973
Sukses Mainport.
En ook sukses Hippos.

Als het goed is hoor ik morgen meer over mijn eigen uren en zo.
Als ik de baan niet krijg, ga ik wel vrijwillig de ergst ontspoorde gasten begeleiden en de studie afmaken.
Ik kan het niet uitstaan dat daar geen ekstra tijd en geld voor is.
Ben je op de 14e al uitgekotst door de maatschappij.
Kheb dat groepje vorige week gehad en ik zie er wel toekomst in.
Het zal een lange weg worden, maar niet geschoten is altijd mis.
  maandag 25 mei 2009 @ 18:46:40 #37
241594 iBolt
Lighting
pi_69390643
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
pi_69391703
quote:
Op maandag 25 mei 2009 18:46 schreef iBolt het volgende:

[..]

Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
Zoiets.
Ik doe een vrijwillige ( nu al een paar maanden) stage omdat ik al lang niet meer aktief ben ik het onderwijs.
En ik ga vanaf september de opleiding tot wiskundedocente afmaken, na 25 jaar nog eens.
Door deze stage weet ik beter wat er gaande is in het onderwijs nu.
Donderdag de intake en ik hoop in 2 jaar klaar te zijn. Anders 3 jaar.
Kheb gelukkig wel vrijstellingen gekregen.

Ik heb gesolliciteerd om na de schoolvakantie een aantal uren les te gaan geven aan VMBOBKof BB.
Als ik die uren niet krijg (lees betaald) zal ik ze vrijwillig gaan ondersteunen.
Het gaat me om de kinderen.
Om op je vraag terug te komen:
Ja dus, ik ga als student lesgeven als docent en als dat niet betaald kan, dan als assistent.

Vraag gerust verder als ik nog onduidelijk ben.
pi_69391718
Zeker, zeker. Bij mijn studie (een tekortvak) hadden aardig wat mensen een bijbaan als leraar, in de laatste jaren van hun studie. Ikzelf niet trouwens, ik had een bijbaantje als postbode .
pi_69392238
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
pi_69395522
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:33 schreef Hippos het volgende:
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
Balen, Hippos, die onzekerheid
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Ik heb morgenochtend het klassengesprek met de klas waarvan een paar leerlingen mij "beschuldigd' hebben van schelden. Aan de ene kant ben ik blij dat het straks achter de rug is en we het kunnen afronden. Aan de andere kant ben ik er een beetje huiverig voor; wie weet waar ze nog meer mee komen? Als ze dit soort dingen al zo gemakkelijk verzinnen, wie weet wat ze nog meer bekokstoofd hebben?

Volgens de RT moet ik ze vooral confronteren met hun gedrag. Zij zijn namelijk bepaald geen engeltjes geweest en alles ontkennen heeft geen zin, daar ze zichzelf hebben overtuigd van hun gelijk en toch geen "nee" accepteren.
Maar misschien zit ik mijzelf ook wel weer wat op te naaien voor morgen

Iemand nog tips?
pi_69396083
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...

Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69396792
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
pi_69397133
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:03 schreef teigan het volgende:
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...
Het is zeker niet de bedoeling dat ik fel ga reageren nee, daar hebben ze dan alleen maar lol aan.
Ik doe mijn best om rustig te blijven
quote:
Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
Lekker kinderachtig weer Net alsof de "juf" geen fouten mag maken.... pppff... soms kun je ze ook wel ikweetnietwat doen
Ik heb het ook wel eens hoor, dat ik iets fout doe. Niet al teveel op ingaan en gewoon lekker doorgaan met de les
pi_69397398
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:19 schreef ShadyLane het volgende:
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
Het was ook niet mijn bedoeling om er heel veel aandacht aan te besteden, sterker nog: als het aan mij had gelegen had ik aan het begin van het uur 1x helder en duidelijk aangegeven dat ik niet gediend ben van dit soort leugens en klaar. Maar mijn afdelingsleider en de mentor vinden het beter om er een (gedeelte van een?) lesuur aan te besteden en er een klassengesprek van te maken.
Ik heb mij ook voorgenomen om zeker niet in herhaling te vallen en 1x duidelijk te zeggen wat ik er van vind en verder steeds de gesprekken herleiden naar hun gedrag (tip van de RT).

Overigens is dit wel een actie waar de gehele klas (13 man/vrouw) bij betrokken is.

Maar nogmaals bedankt
pi_69401302
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.

Succes!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69402723
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:52 schreef Miesjel het volgende:
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

]Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.


Succes!
Bedankt voor de tip, zal het onthouden

Het was ook niet de bedoeling om terug te ketsen naar hoe zij het (graag willen) zien. Meer wijzen op het feit dat hun gedrag zeer zeker niet door de beugel kan en wij (ik) dit soort dingen niet (zullen) toestaan. De periode van reflecteren en "onderhandelen" hebben we allang gehad met deze klas.
pi_69425602
Aangenomen!!!!
pi_69425829
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69428116
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:20 schreef -sabine- het volgende:
Aangenomen!!!!
Gefeliciteerd
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
Ik heb vanmorgen tegen mijn bedrijfsleider gezegd dat ik er toch wat tegenop zag om een uitgebreid klassengesprek hierover te hebben en volgens mij kwam hem dat wel goed uit Ik wilde van iets "kleins" niet iets groots maken door er veel aandacht aan te schenken. Aangezien hij een MT vergadering had (lekker dubbel gepland dus), vond hij het geen probleem om het gesprek in te korten. 5 min. voor het einde van de les kwam hij in de klas en de twee belangrijkste dingen die wij klassikaal besproken hebben:

1. Ondanks het feit dat er misschien wel/niet (liet hij een beetje in het midden) dingen gezegd zijn die niet netjes waren, moet de klas het ook niet zover laten komen. M.a.w. dit soort dingen zijn een wisselwerking: ik hoef niet kwaad te worden als zij zich gewoon netjes gedragen.
2. Wanneer er iets gebeurt waar iemand (een leerling dus) zich niet prettig bij voelt, moeten ze daar meteen mee komen, ipv 2/3/4 weken wachten. Dan kunnen we er dus niets meer mee.

Ik vond het wel belangrijk om nog een keer te benadrukken dat ik dit soort leugens dus echt niet tolereer (ik vond dat mijn afdelingsleider dit een beetje teveel in het midden liet) en ze mij niet meer hoeven te beschuldigen Verder heb ik nog gezegd dat we het jaar samen afmaken en er dus samen het beste van moeten maken (m.a.w.: mij pest je niet weg ).

Gelukkig werd dit vrij stillletjes en netjes geaccepteerd (wat misschien ook wel kwam omdat ze in de pauze allemaal snel weg wilden om broodjes te halen ) en viel het mij 100% mee.
Ik had namelijk wel flink de balen van deze hele situatie en kan het gelukkig nu van mij afzetten. Het is nu afgerond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')