abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69206557
Mijn lapo :
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:18 schreef Locusta het volgende:
Nou, even stoom afblazen

Ik heb een klas (mijn "terrorklasje") waarvan het vanaf het begin af aan al niet lekker loopt/klikt. Continu conflicten en gezeur in de klas, zowel onderling als naar mij (de docenten) gericht.
Er is eind vorig jaar/begin dit jaar een intensief RT-traject onder begeleiding van een orthopedagoog in gang gezet en zo'n week of 4 geleden zijn er twee leerlingen voor een bepaalde periode van school gestuurd.
Toen ging het even een periode beter, maar de laatste paar weken is het echter weer mis. Iedere les is een gevecht wat ook leidt tot (eerlijk is eerlijk) een aantal woedebuien van mijn kant.

Aanleiding "escalatie":

Vorige week heb ik een leerlinge uit de betreffende klas er uit gestuurd (wegens een grote mond) en ze kon s'middags nakomen. Echter, ze besloot dat het na 1 uur wel genoeg was en dat ze naar huis kon gaan. Alleen (m.i.) is de docent uiteindelijk diegene die zegt wanneer je naar huis kan gaan en niet de leerlinge, of het uur om was of niet. Zij was het er niet mee eens en is uiteindelijk toch weggelopen en kon daardoor de vrijdagmiddag ook nakomen bij de afdelingsleider.

Nu wordt het een beetje wazig.....

Een van haar klasgenootjes (ook uit mijn "terrorklasje" dus) heeft de moeder van dat meisje opgebeld en verteld (???) dat ik leerlingen uit zit te schelden ("mongool / gehandicapt") wat dus pertinent niet waar is. Ik heb mij wel eens uitgedrukt in de trant van "Doe niet zo kinderachtig of doe eens normaal" en zelfs naar een leerling "Doe eens niet zo idioot", maar daar blijft het dan ook echt bij. Niet netjes, geef ik eerlijk toe, maar schelden: no way

Dus die moeder heeft afgelopen vrijdag boos opgebeld naar de afdelingsleider (met een verhaal dat ze niet eens van haar eigen dochter heeft gehoord, maar van een van haar klasgenootjes) om haar ongenoegen te uiten over het feit dat ik leerlingen uit zit te schelden.
Tot zover.

Ik kreeg dat verhaal van die moeder dus vandaag te horen van de afdelingsleider en stond even met mijn oren te klapperen en mond vol tanden Omdat ik werkelijk geen idee had wat ze bedoelde met het uitschelden, zijn er twee leerlingen uit de betreffende klas bij mijn afdelingsleider in het kantoortje geroepen om tekst en uitleg te geven. Bleek dat 1 leerlinge een concreet voorbeeld had en de rest allemaal vage verhalen waar we niets mee konden (die had het weer gehoord van die, en die weer van die, etc.). Ik voelde me absoluut niet aangesproken en door dit hele voorval behoorlijk te kijk gezet.

Nu heb ik volgende week samen met de mentor en afdelingsleider een gesprek met de klas om dit de wereld uit te helpen maar ik voel me nu even helemaal lamgeslagen en behoorlijk rot Wat een nare situatie!
Gelukkig staat mijn afdelingsleider aan mijn kant en denken we beiden dat bepaalde dingen die in de klas gezegd zouden kunnen zijn hun eigen leven zijn gaan leiden...
Het feit dat hij achter mij staat is wel een grote troost trouwens.

Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt of enig idee wat ik hier mee aan kan? Ik voel me op dit moment best onzeker en weet even niet goed wat ik moet doen Het hele voorval zit mij behoorlijk dwars, iig.

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb de leerlingen niet, geen enkele, uitgescholden Ze komen met een beschuldiging die niet waar is en een paar vage verhalen over vage dingen die ze misschien gehoord hebben Ze konden ons niet duidelijk maken hoe het precies zat.

Sorry voor het lange verhaal
pi_69207368
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.

Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:42:54 #3
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_69207703
tvp
pi_69209013
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:37 schreef Miesjel het volgende:
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.
Klopt en je hebt helemaal gelijk. Alleen soms speelt mijn gebrek aan ervaring (en daardoor onzekerheid) mij parten. Zo ook in dit verhaal. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal er aan proberen te denken
quote:
Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Ja, daar ben ik ook zeker blij mee. Zowel hij, als ik en de rest van het hele team hebben het afgelopen schooljaar al het een en ander te stellen gehad met deze klas. Dat zorgt er natuurlijk voor dat wij al een goed beeld hebben van de kinderen en dingen die ze uithalen (of al uitgehaald hebben).
pi_69209212
En ik probeer het inderdaad te zien als een incident maar het is nu nog even te vers.... ik hoop dat ik morgen, na een nachtje slaap, weer wat afstand kan nemen. Nu ben ik eigenlijk vooral.... hmm... gekwetst... eigenlijk
Het voelde als een persoonlijke, frontale aanval.
Dit moet ik echt van mij af gaan zetten.
pi_69210156
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..

Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.

Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...

Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210379
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
pi_69210568
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:40 schreef teigan het volgende:
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..
Hear hear!
quote:
Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.
Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
quote:
Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...
Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
quote:
Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
pi_69210724
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.

Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.

Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210739
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:46 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
Je hebt helemaal gelijk.
En nu kan ik nog wel weer een heel verhaal er neerplempen, maar ik ga slapen

Jullie iig bedankt voor het hart onder de riem

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 20-05-2009 06:49:43 (typo) ]
pi_69211171
Slaap lekker, ik ga ook weer een poging wagen....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 20 mei 2009 @ 00:26:19 #12
241594 iBolt
Lighting
pi_69211439
tvp dit moet ik lezen
pi_69211645
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69213862
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
Mwoah, ervaring leert mij dat dit soort dingen meestal vrij snel opgelost worden. Gelukkig is mijn afdelingsleider daar behoorlijk consequent in. Behalve mijn (emotionele ) relaas van gister zal het niet spectaculairder worden dan dit (denk ik)
Na er een nachtje over geslapen te hebben ben ik gelukkiger weer rustiger geworden, hehehe. Goh, wat was ik gisteren boos zeg!
pi_69213895
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:52 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hear hear!
[..]

Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
[..]

Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
[..]

Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter

Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69218711
.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 20 mei 2009 @ 11:01:08 #17
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69218931
Ze hebben nu wel mijn brief ontvangen Ik hoop dat ik snel langs kan komen, want in juni ben ik er niet.

En mooie verhalen weer hier Wat een baan hè
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69225134
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )
  woensdag 20 mei 2009 @ 14:12:00 #19
241594 iBolt
Lighting
pi_69225662
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:34 schreef teigan het volgende:

[..]

ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
pi_69225949
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:55 schreef Locusta het volgende:
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69232579
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:57 schreef teigan het volgende:
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.
Ben nu ook vrij
quote:
Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.
Herkenbaar
quote:
Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
Nee, nu moet je even lekker genieten van je vrije dagen
Maar het is niet verkeerd stil te staan bij wat er volgens jou niet lekker loopt en/of anders kan.
Er zullen ook altijd tijden zijn die goed gaan en tijden zijn die wat minder gaan. Meestal merk ik dat die golfbewegingen zich rondom de vakantie(s) afspelen
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 07:08 schreef Miesjel het volgende:
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter
Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
quote:
Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:12 schreef iBolt het volgende:
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
Hahaha, vliegtuigjes gooien is nog wel het minste van de problemen die zich soms voor kunnen doen
Overigens vond ik het in het begin ook erg spannend en leuk om de "andere kant" van het onderwijs eens mee te maken.
In mijn geval is een conflict zoals hierboven beschreven wel zeldzaam. Ik werk nu bijna 3 jaar in het onderwijs en dit is de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloop. Vandaar mijn onzekerheid en (lichte)paniek

Volg je een onderwijs gerelateerde opleiding?
pi_69232591
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:20 schreef teigan het volgende:


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
Fijn om te horen
pi_69242007
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 17:40 schreef Locusta het volgende:

Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
Het heeft ook te maken met het type baan. Op het moment dat de bel gaat ben je verantwoordelijk voor een groep mensen. Wat er gebeurd in jou les is jouw ding. Op die manier ben je eigen baas. Alleen als het dan niet gaat is er een enorme stap om hulp te gaan zoeken. Een teken dat je het niet in je hebt. Terwijl iedereen weet dat je het echt moet leren.
Ik kom er steeds meer achter dat je het pas gemakkelijk begint te krijgen als je langer dan de langst zittende leerling op school zit.
quote:
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
Misschien zijn die ook niet aan te pakken. Dan maar gewoon links laten liggen. Zolang ze de les maar niet verstoren voor de leerlingen die wel willen. Als je dat (letterlijk) zegt in de klas heb je kans op peer pressure. Dat de welwillende leerlingen voor zichzelf opkomen.
Op een andere manier, iedere leerling wil gezien worden. Wat doet de onverschillige leerlingen "tikken?" Als je daar achter weet te komen, dan heb je ze. Ik werk in het SVO daar heb ik daar ook tijd voor. Als je 30 leerlingen hebt moet je het waarschijnlijk als verloren beschouwen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69252234
Dat van de 'terrorklas' herken ik ook erg, ik heb er ook één. De ene les gaat het erg goed en de andere les is het gewoon zwaar ; ik heb mijn doelen flink naar beneden bijgesteld en probeer me er ook niet te druk over te maken. Ik doe wat ik kan, maar als bepaalde leerlingen gewoon niet mee willen doen...dan niet. Ik probeer juist meer en meer te genieten van de kinderen (en klassen) waar het gewoon goed gaat. Ik kreeg dinsdag mijn VIL (Vragenlijst Interpersoonlijk Leraargedrag) terug. In 2C ben ik volgens hen de 'tolerant gezaghebbende docent' (komt overeen met mijn zelfbeeld en ideaalbeeld) en in 4H was ik de tolerante docent (overeen met zelfbeeld). Daar was ik wel redelijk happy mee, zeker dat het overeen kwam met mijn zelfbeelden in die klassen.

Dinsdag officiële (sollicitatie) gesprek met rector en mijn begeleider. Volgens iedereen is het een 'formaliteit' maar ik beschouw het als een officieel gesprek. Ik hoorde dat er dan ook vragen worden gesteld over zaken als 'normen en waarden' en 'de christelijke identiteit.' Het is weliswaar een christelijke school, maar daar merk ik in de regel weinig van. Alhoewel ik niet gelovig ben sta ik wel achter de identiteit en bijbehorende cultuur van de school; mijn vroegere middelbare school was ook het zusje van deze school. Dus ik ben er redelijk bekend mee. Ik hoop het beste er maar van...gewoon eerlijk zijn denk ik.

Waar ik me wel zorgen over maken zijn de laatste weken op het IVLOS: portfolio afronden, artikel afronden (dat schiet niet op nu...) en nog 2 kleine tentamens doen. En nog een veldwerkweek... Gaat me dat allemaal lukken...ben ik midden juli echt helemaal klaar... I hope so...
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:04:47 #25
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_69259564
ik wil dit wel even blijven volgen dus plaats ik een ongegeneerde tvp.
klerkje
pi_69304547
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
Graag op anoniem
pi_69306032
Naar wat ik heb gezien/mee heb gemaakt/gehoord van anderen. Als jij gaat studeren ben je docent in opleiding en kun je in principe ook gewoon werken en dus (meteen) lesgeven. Bij mij op de opleiding had je studenten die puur stage liepen en studenten die in feite al een baan hadden zonder onderwijsbevoegdheid (zoals jij) maar die dus wel in opleiding waren.
Bij je sollicitatie moet je dat natuurlijk duidelijk maken en dat je dus een docent-in-opleiding bent/gaat worden. Als je wordt aangenomen moet je bekijken hoeveel uur je maximaal kan/wilt lesgeven in combinatie met je opleiding. Bij mij was het advies niet veel meer dan 12-15 uur. Maar omdat je ook nog eens een studie Bestuurskunde er naast doet moet je echt goed afwegen hoeveel uur je gaat lesgeven, afhankelijk wat de school wil of verlangt. Trek voldoende uit voor alle voorbereidingen, de lessen zelf, na nakijkwerk, vergaderingen, en het werk van je opleiding. Verkijk je daar niet op.

Tijdens mijn eerste stage vulde ik een kleine vacature op, 6 lesuren, LB1 en ik verdiende netto 550 euro. Dus dat viel mee én was ook nog eens in de allerlaagste schaal.
pi_69306130
2.374 is het startsalaris van een LB functie. Het ligt er een beetje aan waar je gaat werken, maar meestal is dat op basis van 26 lesuur per week. Dan kom ik uit op 456,56 per maand. Dit is natuurlijk wel het bruto bedrag. Ze mogen je geen percentage geven omdat je nog geen diploma hebt.
Je kunt meestal wel meteen aan het werk. Ook dat ligt een beetje aan de regio waar je wilt beginnen, maar er is meestal wel een vacature te vinden.

Probeer niet veel meer dan 5 tot 10 lesuren te geven als je ernaast moet studeren. Het vreet nogal energie. Vooral in de eerste paar jaar.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69348396
Bedankt voor jullie antwoorden.

Zijn er misschien nog meer mensen die er hun licht over willen laten schijnen?
Graag op anoniem
pi_69353586
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
pi_69359633
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 20:59 schreef Mainport het volgende:
Volgend jaar ga ik een paar vakken volgen om mijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer te halen. Dat doe ik naast bestuurskunde. Een paar vragen:

- Kan ik meteen gaan lesgeven wanneer ik deze studie heb aangevangen?
- Is er een gerede kans dat een school mij dan ook aanneemt?
- Een leraar in opleiding verdient de helft van de eerste trap van schaal LD. Dat is zo'n 1100 euro. Is dit op basis van een fulltime dienstverband van 1,0 fte?
- Stel dat ik vijf lesuren per week geef, verdien ik dan 220 euro per maand?

Bedankt.
- Ja, dat kan. Overigens verschilt het weer per school en per (tekort)vak of ze het doen of niet.
- Zie hierboven
- Ik ga er van uit van wel En dat is (op mijn school) 25 lesuren.
- Is lastig om te zeggen, aangezien er nog belasting vanaf gaat (en hoe meer uren/hoger de loonschaal, hoe meer belasting), etc.
pi_69359662
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Gewoon doen Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_69359812
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
Graag op anoniem
pi_69360253
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:39 schreef Mainport het volgende:
Dus ik kan nu al beginnen met sollicitaties de deur uit doen voor volgend jaar.
Juist nu! Dit is de periode waarin de vacatures voor volgend jaar bekend worden en men op zoek gaat naar nieuw personeel.
pi_69364074
Nu doen; nu zijn scholen bezig met de formaties voor 2009-2010. Het is de tijd van de brieven en de gesprekken. Ik heb dinsdag mijn gesprek met de rector en met mijn begeleider/vakhoofd
pi_69389973
Sukses Mainport.
En ook sukses Hippos.

Als het goed is hoor ik morgen meer over mijn eigen uren en zo.
Als ik de baan niet krijg, ga ik wel vrijwillig de ergst ontspoorde gasten begeleiden en de studie afmaken.
Ik kan het niet uitstaan dat daar geen ekstra tijd en geld voor is.
Ben je op de 14e al uitgekotst door de maatschappij.
Kheb dat groepje vorige week gehad en ik zie er wel toekomst in.
Het zal een lange weg worden, maar niet geschoten is altijd mis.
  maandag 25 mei 2009 @ 18:46:40 #37
241594 iBolt
Lighting
pi_69390643
quote:
Op zondag 24 mei 2009 16:23 schreef ShadyLane het volgende:
Het is voor een student een prima bijbaan, als je het aantal uren binnen de perken houdt. Hoe minder uren je werkt hoe meer je er verhoudingsgewijs aan overhoudt, dus voor een 0,2-baan eenvijfde rekenen van een fulltime salaris geeft een te negatief beeld.

Maatschappijleer is verre van een tekortvak, dus uren krijgen kan misschien lastig zijn. Op veel scholen wordt het gegeven door historici voor wie niet genoeg uren geschiedenis zijn. Anderzijds heb je wel het voordeel dat je goedkoper bent dan een ervarener leraar, dus wie weet. Gooi gewoon een hele rits open sollicitaties de deur uit en hou ons op de hoogte .
Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
pi_69391703
quote:
Op maandag 25 mei 2009 18:46 schreef iBolt het volgende:

[..]

Begrijp ik nou goed dat je als Student docent-assistent ofzo kunt worden op een Middelbare school ofwat
Zoiets.
Ik doe een vrijwillige ( nu al een paar maanden) stage omdat ik al lang niet meer aktief ben ik het onderwijs.
En ik ga vanaf september de opleiding tot wiskundedocente afmaken, na 25 jaar nog eens.
Door deze stage weet ik beter wat er gaande is in het onderwijs nu.
Donderdag de intake en ik hoop in 2 jaar klaar te zijn. Anders 3 jaar.
Kheb gelukkig wel vrijstellingen gekregen.

Ik heb gesolliciteerd om na de schoolvakantie een aantal uren les te gaan geven aan VMBOBKof BB.
Als ik die uren niet krijg (lees betaald) zal ik ze vrijwillig gaan ondersteunen.
Het gaat me om de kinderen.
Om op je vraag terug te komen:
Ja dus, ik ga als student lesgeven als docent en als dat niet betaald kan, dan als assistent.

Vraag gerust verder als ik nog onduidelijk ben.
pi_69391718
Zeker, zeker. Bij mijn studie (een tekortvak) hadden aardig wat mensen een bijbaan als leraar, in de laatste jaren van hun studie. Ikzelf niet trouwens, ik had een bijbaantje als postbode .
pi_69392238
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
pi_69395522
quote:
Op maandag 25 mei 2009 19:33 schreef Hippos het volgende:
Helaas is mijn begeleider morgen vanwege privéomstandigheden niet aanwezig...dus wordt het gesprek naar een andere dag (deze week) verzet. Jammer...hopelijk weet ik vóór vrijdag meer...
Balen, Hippos, die onzekerheid
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Ik heb morgenochtend het klassengesprek met de klas waarvan een paar leerlingen mij "beschuldigd' hebben van schelden. Aan de ene kant ben ik blij dat het straks achter de rug is en we het kunnen afronden. Aan de andere kant ben ik er een beetje huiverig voor; wie weet waar ze nog meer mee komen? Als ze dit soort dingen al zo gemakkelijk verzinnen, wie weet wat ze nog meer bekokstoofd hebben?

Volgens de RT moet ik ze vooral confronteren met hun gedrag. Zij zijn namelijk bepaald geen engeltjes geweest en alles ontkennen heeft geen zin, daar ze zichzelf hebben overtuigd van hun gelijk en toch geen "nee" accepteren.
Maar misschien zit ik mijzelf ook wel weer wat op te naaien voor morgen

Iemand nog tips?
pi_69396083
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...

Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69396792
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
pi_69397133
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:03 schreef teigan het volgende:
Rustig blijven, en je nu niet al gaan zitten opnaaien.
Dan heb je nl. kans dat je morgen te fel reageert. Blijf rustig, en zeker van jezelf.

Meestal valt het namelijk best mee wat ze bekokstoofd hebben hoor...
Het is zeker niet de bedoeling dat ik fel ga reageren nee, daar hebben ze dan alleen maar lol aan.
Ik doe mijn best om rustig te blijven
quote:
Wat ik vandaag vervelend vond is dat ik twijfelde over d's en t's. En dat ik daar volgens mij een paar grote fouten in maakte.... En dat mijn vwo 5 dat natuurlijk wel lollig vond om over te fluisteren en giebelen, en niets van te zeggen...
Lekker kinderachtig weer Net alsof de "juf" geen fouten mag maken.... pppff... soms kun je ze ook wel ikweetnietwat doen
Ik heb het ook wel eens hoor, dat ik iets fout doe. Niet al teveel op ingaan en gewoon lekker doorgaan met de les
pi_69397398
quote:
Op maandag 25 mei 2009 21:19 schreef ShadyLane het volgende:
Locusta, (volgens mij heb ik dit al eens geschreven, maar toch nog maar een keer) ik heb een paar jaar terug in een situatie waarin een paar leerlingen in een klas erg onredelijk waren de fout gemaakt er steeds op in te blijven gaan. Alsmaar weer in herhaling vallen. Niet doen! Korte metten. In deze situatie waren er nl. ook een heleboel (de meerderheid) in die klas die doodmoe werden van het gezanik van dat groepje en er (terecht) niet blij van werden dat ik het bleef 'voeden' door er steeds in alle redelijkheid op in te gaan.

Besteed het lesuur er morgen aan, maar laat het daarbij. Wil iemand het er toch nog over hebben, dan kan dat 's middags na de lessen. Op die manier krijg je alleen nog degenen bij je die echt nog ergens mee zitten, en filter je degenen die gewoon wat vermaak willen eruit.

Succes!
Het was ook niet mijn bedoeling om er heel veel aandacht aan te besteden, sterker nog: als het aan mij had gelegen had ik aan het begin van het uur 1x helder en duidelijk aangegeven dat ik niet gediend ben van dit soort leugens en klaar. Maar mijn afdelingsleider en de mentor vinden het beter om er een (gedeelte van een?) lesuur aan te besteden en er een klassengesprek van te maken.
Ik heb mij ook voorgenomen om zeker niet in herhaling te vallen en 1x duidelijk te zeggen wat ik er van vind en verder steeds de gesprekken herleiden naar hun gedrag (tip van de RT).

Overigens is dit wel een actie waar de gehele klas (13 man/vrouw) bij betrokken is.

Maar nogmaals bedankt
pi_69401302
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.

Succes!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69402723
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:52 schreef Miesjel het volgende:
Ik zou er voor waken om het aan de klas te vragen hoe zij het zien, wat zij graag zouden willen. Dat versterkt je positie niet. Maak er een (lange) ik boodschap van, dus:

Vertel welk gedrag je ziet, wat dat met je doet, wat de sanctie is van er mee doorgaan en afsluiten hoe je het wel wil hebben. Volgorde is van belang.

]Leerling wordt in volgorde erkend, gewezen op jou kant van de zaak, duidelijk gemaakt dat hij/zij een keuze heeft. En door af te sluiten met de positieve kant blijft dat het langste hangen. Bij mij werkt het meestal wel.


Succes!
Bedankt voor de tip, zal het onthouden

Het was ook niet de bedoeling om terug te ketsen naar hoe zij het (graag willen) zien. Meer wijzen op het feit dat hun gedrag zeer zeker niet door de beugel kan en wij (ik) dit soort dingen niet (zullen) toestaan. De periode van reflecteren en "onderhandelen" hebben we allang gehad met deze klas.
pi_69425602
Aangenomen!!!!
pi_69425829
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69428116
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:20 schreef -sabine- het volgende:
Aangenomen!!!!
Gefeliciteerd
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:27 schreef teigan het volgende:
Gefeliciteerd -sabine-

En Locusta, hoe ging het?
Ik heb vanmorgen tegen mijn bedrijfsleider gezegd dat ik er toch wat tegenop zag om een uitgebreid klassengesprek hierover te hebben en volgens mij kwam hem dat wel goed uit Ik wilde van iets "kleins" niet iets groots maken door er veel aandacht aan te schenken. Aangezien hij een MT vergadering had (lekker dubbel gepland dus), vond hij het geen probleem om het gesprek in te korten. 5 min. voor het einde van de les kwam hij in de klas en de twee belangrijkste dingen die wij klassikaal besproken hebben:

1. Ondanks het feit dat er misschien wel/niet (liet hij een beetje in het midden) dingen gezegd zijn die niet netjes waren, moet de klas het ook niet zover laten komen. M.a.w. dit soort dingen zijn een wisselwerking: ik hoef niet kwaad te worden als zij zich gewoon netjes gedragen.
2. Wanneer er iets gebeurt waar iemand (een leerling dus) zich niet prettig bij voelt, moeten ze daar meteen mee komen, ipv 2/3/4 weken wachten. Dan kunnen we er dus niets meer mee.

Ik vond het wel belangrijk om nog een keer te benadrukken dat ik dit soort leugens dus echt niet tolereer (ik vond dat mijn afdelingsleider dit een beetje teveel in het midden liet) en ze mij niet meer hoeven te beschuldigen Verder heb ik nog gezegd dat we het jaar samen afmaken en er dus samen het beste van moeten maken (m.a.w.: mij pest je niet weg ).

Gelukkig werd dit vrij stillletjes en netjes geaccepteerd (wat misschien ook wel kwam omdat ze in de pauze allemaal snel weg wilden om broodjes te halen ) en viel het mij 100% mee.
Ik had namelijk wel flink de balen van deze hele situatie en kan het gelukkig nu van mij afzetten. Het is nu afgerond.
pi_69428130
Nog bedankt voor de tips allemaal
pi_69429234
Goesso Locusta
Dit neem je weer mee naar je volgende keer.

Fijn dat "we" hier terecht kunnen met vragen en situaties.
pi_69429383
Lekker Locusta.

Ik had vandaag een gesprekje met vier ll. die ik op plagiaat had betrapt. Het viel me erg van ze tegen, maar gelukkig was eentje eerlijk genoeg om toe te geven dat hij de boel had belazerd, en zijn groepsgenootje bekende ook deels schuld... Betekend dat bij hun de punten eraf gaan. De andere twee heb ik vooral even goed op het hart gedrukt om niet zomaar alles door te sturen. Overleggen is goed, overnemen niet..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69431647
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 19:55 schreef -sabine- het volgende:
Goesso Locusta
Dit neem je weer mee naar je volgende keer.

Fijn dat "we" hier terecht kunnen met vragen en situaties.
Dat zeker!
pi_69531333
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
pi_69531437
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
Gefeliciteerd met je baan!!!!

En jammer van H4, ik heb er gisteren ook doodkalm eentje weggestuurd, ik was even het docentje pesten zat....
En vandaag was die groep wel weer leuk en enthousiast bezig met het practicum.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69531618
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:23 schreef teigan het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je baan!!!!

En jammer van H4, ik heb er gisteren ook doodkalm eentje weggestuurd, ik was even het docentje pesten zat....
En vandaag was die groep wel weer leuk en enthousiast bezig met het practicum.
Thanks! Ik heb er ook eentje vandaag buiten de deur gezet; volgende keer gaan er nog meer volgen. Heel raar gedrag, kleutergedrag bijna vandaag. Hoop dat boodschap en signaal is aangekomen. Was het enige smetje op deze leuke dag
pi_69533757
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 17:20 schreef Hippos het volgende:
Ik mag blijven op mijn stageschool. Volgend jaar 4H en 4A voor Biologie en 4H en 5H voor NLT. Bij elkaar een halve baan of iets meer; precies wat ik wilde

(jammer dat vandaag mijn 4H klas me echt zat uit te dagen...aaaaarg. Ben na 2x waarschuwen gestopt met uitleggen; daar baal ik een beetje van. Collectief door mijn uitleg opeens een wave inzetten...)
Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.

Ik heb ooit eens een hele les zittend uitleg gegeven omdat ze bedacht hadden te gaan staan als ik ging zitten en omgekeerd.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69533869
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 18:49 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Hmmm.. jammer dat het door de uitleg heen was, anders was het best wel grappig.

Ik heb ooit eens een hele les zittend uitleg gegeven omdat ze bedacht hadden te gaan staan als ik ging zitten en omgekeerd.
wel goed aangepakt... Zijn ze nou ook allemaal blijven staan tot het einde van de les?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 29 mei 2009 @ 19:02:18 #60
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69534117
Haha mooie dingen. Ik heb dat ook eens gehad, dat ze allemaal gingen staan als ik me omdraaide. Tja, dan zit er weinig anders op dan je heel snel om gaan draaien.
Wave is ook wel grappig. Moet je eigenlijk gewoon mee doen. Na ja, ligt aan de sfeer. Is ook bijna het einde van het jaar, dan krijg je dat.

Heb gisteren gesolliciteerd. Het ziet er wel goed uit, maar ik ben toch nog wel wat nerveus.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69637569
Misschien dat iemand een idee heft voor een passende sanctie...

Vandaag moest mijn 4H club een buitenopdracht doen; om niet in de details te treden konden leerlingen keizen; of de buitenopdracht doen of vrijdag een aparte practicumtoets. In ieder geval moest alle leerlingen mee met de buitenopdracht (om het werk van de anderen te zien). Helaas zijn er enkele leerlingen die gewoon niet zijn komen opdagen en als het ware hebben gespijbeld. Uiteraard wil ik die leerlingen hier niet mee weg laten komen; maar zoek ik nog naar een passende straf die ook goed laat merken dat dit soort 'duikgedrag' niet door de beugel kan. Misschien hebben jullie suggesties; de tijd (dubbel) inhalen...extra werk, extra opdracht...?
pi_69638714
Kdenk dat ik spijbelen een zaak van school vind.
Das schoolaangelegenheid om af te wikkelen.

Je kunt zien of ze vrijdag er zijn en misschien een beoordeling geven aan het meewerken aan het practicum.
Leerlingen die wel vandaag buiten waren en vrijdag de aparte practicumtoets maken moeten daar op een of andere manier voordeel van hebben. Niet xtra straffen, maar xtra belonen dus.

Dan heb je zelf ook een stukje in de hand.

Sukses ermee.
pi_69659981
In ieder geval opschrijven als absent.

Verder zou ik ze dan gewoon beide opdrachten laten doen. Dus en de buitenopdracht, en de practicumtoets.. Laat ze maar voelen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69659996
tenminste, als die buitenopdracht in te halen is natuurlijk..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69709756
De gedachte van mij en mijn begeleider was uiteindelijk simpel: een middag niet gekomen is een middag terugkomen. Officieel hebben ze gespijbeld maar voor een deel betrof het ook hun eigen tijd. Dus vond ik het lastig om de goede sanctie te bedenken. Spijbelen speel je normaal via de coördinator maar omdat het een specifieke biologie-buitenopdracht betrof én het deels in de eigen tijd van leerlingen was vond ik dat ik het als docent nu moest oplossen in overleg met de coördinator
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om met deze leerlingen een afspraak te maken om op een middag terug te komen. Na een 'plan van aanpak' te hebben gemaakt heb ik de leerlingen vandaag gesproken, en ze wisten heel goed wat er speelde en dat ze fout zaten. Met alle vier de leerlingen een afspraak gemaakt en indien ze nog moeilijkheden hebben/denken dat ze in hun recht staan mogen ze naar de coördinator gaan (maar die staat achter me). Opgelost dus, klein gehouden en aan de reacties te zien ook aangekomen. Zal vanavond nog even met mijn begeleider bellen, maar na contact met de coördinator vinden we het nu zo officieel goed afgehandeld.
pi_69891278
quote:
Tegen een leraar uit het Vlaamse Haacht is voor de rechter in Leuven een jaar voorwaardelijke celstraf geëist voor het stelen van eindexamenvragen voor zijn twee dochters.


Dat meldde de Vlaamse omroep VRT woensdag.
De man gaf in 2007 les op dezelfde school als waar zijn dochters naar school gingen. Om hun examens te vergemakkelijken kopieerde hij tijdens overuren de examenvragen voor hen.

De schooldirectie kreeg argwaan en wist de man te betrappen. De rechtbank doet uitspraak op 1 september, het begin van het nieuwe schooljaar in Vlaanderen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_69894890
Feli -J-D- met het vaderschap, is nie nix nie.

Alles goed gegaan?
Heel veel plezier met de kleine.............geniet er van, ze zijn echt zo groot.
pi_69895038
Alles is rond bij mij.
De aanstelling voor 13 uur, de opleiding.
Ik begin met één avond in de week en als ik meer denk aan te kunnen zal ik snel naar de 2 avonden gaan.
Zo snel (en goed) als mogelijk klaar met dat alles.

Kheb nog een leuke site gevonden met een aantal goeie lessen, http://www.klascement.net/
Misschien heeft iemand er wat aan en je kunt er ook je eigen lessen online zetten.

Bijna vakantie......Yes
pi_69895186
Ik heb voor de bovenbouw gisteren de laatste lesdag gehad.... Het is uiteindelijk voorbij gevlogen. Ik moet nu alleen nog een hoop verslagen nakijken, en volgende week nog toetsen afnemen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69896497
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:19 schreef -J-D- het volgende:
Bij ons is iets soortgelijks gebeurt met een collega die fraudeerde met de schoolexamens
  vrijdag 12 juni 2009 @ 18:06:33 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69980086
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69980341
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Proficiat
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_69981988
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69982302
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:06 schreef ErikT het volgende:
Ik ben aangenomen, ik ben er echt heel blij mee. Ik ben dus volgend jaar hier ook wel af en toe te vinden denk ik
Gefeliciteerd!!!!!!!

(ik heb als het goed is ergens volgende week mijn arbeidsvoorwaarden gesprek...dus salaris en dat soort zaken....hopelijk is het dan helemaal rond)
pi_69982402
Gefeliciteerd ErikT!

Ik heb vorige week een voorstel voor mijn klassen voor volgend jaar gekregen, en ik ben er wel tevreden mee.... De bovenbouwklas waar ik soms moeite mee had raak ik kwijt, en ik ga verder met een klas die mij wel vertrouwt zeg maar. Die mag ik door het examen loodsen...
Verder zitten er wel weer redelijk wat nieuwe dingen bij, en misschien ga ik nog mentoraat doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')