Dit is natuurlijk het kip en het ei verhaal. TUURLIJK betaal je meer voor een huis dat overal dubbel-glas ramen heeft. Tuurlijk betaal je meer voor een huis dat goed geisoleerd is. Dat van een labeltje is een schijnvertoning dat weinig met de prijs te maken heeft.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Al die mensen die met hun huis blijven zitten moeten gewoon zorgen dat deze een A energie label krijgt![]()
![]()
[..]
TA op de huizenmarkt. Zijn er ook al turbo's of spinters van?quote:Op maandag 11 mei 2009 10:28 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Beleggers, zeker profs, zijn rare mensen. Als ze geloven in TA's, dan is de kans inderdaad heel groot dat ze de gehele portefeuille op de markt gooien bij een trendbreuk.
Aan de andere kant zijn dit ook de mensen die een hele portefeuille in 1 keer aankopen bij een trendbreuk naar boven.
Een groen label zou voor mij zeker een grote pre zijn bij het kopen van een woning. Dat geld komt erbij op de hypotheek, dus wordt feitelijk door de overheid betaalt. Terwijl ik op energie nu juist 100% belasting betaal.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk het kip en het ei verhaal. TUURLIJK betaal je meer voor een huis dat overal dubbel-glas ramen heeft. Tuurlijk betaal je meer voor een huis dat goed geisoleerd is. Dat van een labeltje is een schijnvertoning dat weinig met de prijs te maken heeft.
Natuurlijk zijn er TA's op de huizenmarkt. Overal waar gespeculeerd worden, zijn er analisten aanwezig die daar hun grafiekjes over maken.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
TA op de huizenmarkt. Zijn er ook al turbo's of spinters van?![]()
Ik denk inderdaad dat pakweg een Amvest voor tig miljard onroerend in de veiling doet. Want de huizenmarkt is natuurlijk een volledig elastisch en liquide markt. Je betaalt ook helemaal geen 6% overdrachtsbelasting bij elke switch of zo.
Van welke planeet komen jullie? en hoe zijn de huizenprijzen daar
In wat voor kasteel woon jij? Mijn kosten komen niet boven de paar tientjes per maand uit... Daarnaast is het daadwerkelijk verbruik maar een klein deel van de kosten, want vastrecht blijft natuurlijk gewoon doortikken.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een groen label zou voor mij zeker een grote pre zijn bij het kopen van een woning. Dat geld komt erbij op de hypotheek, dus wordt feitelijk door de overheid betaalt. Terwijl ik op energie nu juist 100% belasting betaal.
Stel dat een energiezuinig huis 100 euro aan stookkosten per maand minder kost.
Als je dit soort 'besparingen' moet gaan meerekenen om je hypotheek op te rekken ben je m.i. om te beginnen al verkeerd bezig. Maar goed, da's mijn mening.quote:Dat is 1200 euro per maand.
Daarvoor kan ik 1200*(1/0,06)*2 = 40.000 euro meer hypotheek bekostigen. Terwijl die 40K met inflatie vanzelf aftikt en die stookkosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Nadat ze het bij mij eind 2007 al eens geprobeerd hadden, kreeg ik opnieuw een brief van de corporatie. Jaja, want is nu extra gunstig om een hypotheek af te sluiten (oh?), en de fors gedaalde (quote:Op maandag 11 mei 2009 11:38 schreef LXIV het volgende:
Toch zie je wel aardig wat woningbouwverenigingen juist nu huizen in de verkoop zetten. Want veel is gebouwd in de jaren 70-80 en moet nu grootschalig gerenoveerd worden. Anderzijds is financiering hiervoor moeilijker te verkrijgen. En de huidige prijzen zijn natuurlijk nog steeds gewoon hoog te noemen. Met het vrijgekomen geld kan de rest gerenoveerd worden of kan er op stilgelegde nieuwbouwprojecten ingeschreven worden.
Waarom zou je dat niet doen? Wanneer je een korting krijgt van 20% of 30% op de huidige marktprijs is het toch altijd interessant? Je kunt het in ieder geval laten taxeren, kost je niks behalve een halve dag vrij.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:00 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nadat ze het bij mij eind 2007 al eens geprobeerd hadden, kreeg ik opnieuw een brief van de corporatie. Jaja, want is nu extra gunstig om een hypotheek af te sluiten (oh?), en de fors gedaalde () huizenprijzen zouden het heeeeel interessant maken om NU het huis te kopen waar ik in woon.
Helaas was het teveel moeite om er een prijs bij te zetten. Nee, als ik aan zou geven dat ik interesse heb, dan komen ze het helemaal speciaal taxeren, en krijg ik een persoonlijk aanbod.
Jazeker, je kunt futures kopen op de huizenmarkt:quote:Op maandag 11 mei 2009 11:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
TA op de huizenmarkt. Zijn er ook al turbo's of spinters van?![]()
Is er dan zoveel mis met dat huis dat het zoveel verlaagd moet/mag worden? De meeste wbv's weten toch echt wel hoe het puntensysteem werkt en proberen tegenwoordig bij elk huis ook het maximaal aantal punten te bereiken. Door bijv. op elke radiator een thermostaatkraan te zetten.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:07 schreef LXIV het volgende:
Mijn huur is nu 580 euro en wordt waarschijnlijk door de huurcommissie verlaagd naar 380 euro.
Het grappige is dat in The Wire al in 2003 over een aankomende daling in de huizenmarkt gesproken wordt. Al in de heel seizoen twee zijn er al referenties naar een(aanstaande) crisis. Een aardige quote van een van de hoofdpersonen uit dat seizoen: "You know what the trouble is, Brucey? We used to make shit in this country, build shit. Now we just put our hand in the next guy's pocket. "quote:Op maandag 11 mei 2009 13:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jazeker, je kunt futures kopen op de huizenmarkt:
http://housingrdc.cme.com/
In 2006 heb ik er (onder een andere nick) nog een topic over geopend:
Geld verdienen aan huizenmarkt crash !
Het aardige is ook dat de futures in 2006 al een daling van de huizenmarkt voorspelden toen die nog niet was begonnen.
Omdat het fan-tas-tische aanbod in 2007 ook al zo heel fantastisch was. Vooral voor de cooperatie dan. Niemand van mijn buren is er toen op ingegaan. Daarnaast staat er 2 deuren verder en vergelijkbaar huis nu al 18 maanden te koop. Voornamelijk omdat de cooperatie gewoon een belachelijk bedrag vraagt. Ik heb dus niet de illusie dat het aanbod nu veel beter zal zijn. Daarnaast zal er nu met de verkoop ook een VVE opgericht moeten worden, en hoe die kosten er uit gaan zien is ook onbekend.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet doen? Wanneer je een korting krijgt van 20% of 30% op de huidige marktprijs is het toch altijd interessant? Je kunt het in ieder geval laten taxeren, kost je niks behalve een halve dag vrij.
Ik koop een huis niet om te investeren, ik koop of huur een huis om in te wonen. Daarnaast woon ik hier dan wel prima, maar mijn voorkeur gaat uit naar een woning dichter bij het centrum. Hoe idealer kun je dan in deze tijd zitten dan in een huurhuis? Kom je iets leuks tegen, dan heb je niet het probleem van een eigen woning die je ook weer kwijt moet. Daarnaast moet ik, als ik dit huis nu koop, er weer een x aantal jaren in blijven zitten voordat ik een positief resultaat bij verkoop zelf kan houden. Als je dus toch al plannen hebt om binnen een jaar of 5 te vertrekken, dan heeft het aanbrengen van verbeteringen aan de woning in dat opzicht ook al geen zin.quote:Ik weet niet hoe je inkomen is, maar als je geen recht hebt op huursubsidie maar wel een redelijke HRA, dan kan het heel interessant zijn. Voor 10 tot 20% hogere maandlasten zou ik het doen. Je kunt dan ook lekker investeren en opknappen in je huis.
Als je er ook langdurig wil blijven wonen niet nee. Maar dat is een iets andere situatie dan waar ik in zit.quote:Soortgelijke huizen (met overigens fors grotere tuinen) als waar ik nu in woon staan in dezelfde straat te koop voor 350K. Mijn huur is nu 580 euro en wordt waarschijnlijk door de huurcommissie verlaagd naar 380 euro. Dan moet er wel extreem veel van een eventuele koopprijs af om het aantrekkelijk te maken. Maar komen ze met een bod van 150K dan ga ik er wel op in natuurlijk. Daar kan ik me geen buil aan vallen!
In 2003 zou het ook een referentie naar de dotcom / 911 crisis kunnen zijn geweest. De eerste verwijzing, die ik ooit was tegengekomen in de mainstream media was een artikel in de economist uit 2004 en deze beroemde column van Krugman uit 2005quote:Op maandag 11 mei 2009 16:13 schreef Doc het volgende:
[..]
Het grappige is dat in The Wire al in 2003 over een aankomende daling in de huizenmarkt gesproken wordt. Al in de heel seizoen twee zijn er al referenties naar een(aanstaande) crisis. Een aardige quote van een van de hoofdpersonen uit dat seizoen: "You know what the trouble is, Brucey? We used to make shit in this country, build shit. Now we just put our hand in the next guy's pocket. "
Er wordt nooit geopperd om de opgeblazen huizenprijzen weer naar een normaal niveau te brengen. De oplossing is altijd ruimere kredietfacilitering of -garanties.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:39 schreef dutch_renter het volgende:
De bubble moet inderdaad tegen iedere prijs in stand gehouden. Nu heeft die Eichholtz weer een onderzoekje gedaan, waaruit blijkt dat de NHG tijdelijk fors verhoogd dient te worden.
och errum, die arme jeugdquote:Op maandag 11 mei 2009 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt nooit geopperd om de opgeblazen huizenprijzen weer naar een normaal niveau te brengen. De oplossing is altijd ruimere kredietfacilitering of -garanties.
In werkelijkheid is dit helemaal niet het helpen van de starter, maar juist het helpen van de babyboomer die zijn premie-A woning uit 1970 niet kwijt kan voor de door hem gefantaseerde topprijs. En het wordt uiteindelijk allemaal betaald door de jeugd.
Het gaat mij erom dat maatregelen die in werkelijkheid gunstig zijn voor de oudere generatie als "hulp" voor de jongere worden gepresenteerd. Dat vind ik hypocriet.quote:Op maandag 11 mei 2009 21:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
och errum, die arme jeugd
Helemaal gewend om alles in de schoot geworpen te worden, komt die boze babyboomer (=ouders). Ach wee, welk een onrecht!!!! (wel vier uitroeptekens als teken van weemoed, het lijkt wel een romeins vers).
Dit topic wordt langszaam een karakatuur. En nee, ik ben geen babyboomer, verre van dat
Niet heel waarschijnlijkquote:Op maandag 11 mei 2009 18:10 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
In 2003 zou het ook een referentie naar de dotcom / 911 crisis kunnen zijn geweest.
De babyboomers waren toen pas 15-25 en kochten op die leeftijd over het algemeen nog geen huis. Dat waren de pre-babyboomers die het meest genoten van alle voordelen van de premie-A-woning uit 1970. Ik geloof dat ik dit punt wel eens vaker gemaakt hebquote:Op maandag 11 mei 2009 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt nooit geopperd om de opgeblazen huizenprijzen weer naar een normaal niveau te brengen. De oplossing is altijd ruimere kredietfacilitering of -garanties.
In werkelijkheid is dit helemaal niet het helpen van de starter, maar juist het helpen van de babyboomer die zijn premie-A woning uit 1970 niet kwijt kan voor de door hem gefantaseerde topprijs. En het wordt uiteindelijk allemaal betaald door de jeugd.
eensch voor wat betreft de hypocresie, en je analyse t.a.v. schaarste.quote:Op maandag 11 mei 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat maatregelen die in werkelijkheid gunstig zijn voor de oudere generatie als "hulp" voor de jongere worden gepresenteerd. Dat vind ik hypocriet.
Ruimere financieringsmogelijkheden zijn gunstig voor mensen die nu hun huis nog kwijtwillen. Niet voor de jonge starters. Dat zou hooguit opgaan wanneer er in Nederland een echte vrije markt zou zijn, waarbij er meer woningen werden gebouwd als de vraag toenam. Er is echter een permanente schaarste, dus de prijzen van woningen worden betaald door de grens van wat men kan financieren. Met moet letterlijk een euro meer kunnen bieden dan de concurrent. De lachende derde is hierbij de verkoper, niet de starters die tegen elkaar op moeten bieden.
hoe oud zijn die zogenaamde baby boomers nu dan?quote:Op maandag 11 mei 2009 22:01 schreef Doc het volgende:
[..]
De babyboomers waren toen pas 15-25 en kochten op die leeftijd over het algemeen nog geen huis. Dat waren de pre-babyboomers die het meest genoten van alle voordelen van de premie-A-woning uit 1970. Ik geloof dat ik dit punt wel eens vaker gemaakt heb
Huizen zijn inderdaad altijd duur geweest, maar het is toch vreemd dat ik nu met een inkomen dat past bij een WO-er met 12 jaar ervaring + nog een parttime inkomen van mijn vrouw ongeveer hetzelfde huis kan kopen dan mijn vader alleen deed op het inkomen van een onderwijzer (plus wat eigen geld toendertijd). Een politieagent, ambtenaar schaal 8, kleine zelfstandige, leraar, verpleegster etc. kan het echt wel vergeten. Met 5x je bruto-jaarinkomen lenen die maximaal zo'n 150.000 euro. Daar heb je nog geen bescheiden rijtjeswoning voor. Vroeger konden deze mensen dat wel. Dat is voor mij de indicatie dat de markt scheef zit.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
eensch voor wat betreft de hypocresie, en je analyse t.a.v. schaarste.
Van de andere kant word ik ook wel een beetje simpel van het gejank van vele mensen. Huizen zijn altijd duur gewest, en fuck it, ja, het komt niet vanzelf aanwaaien. N.m.m. is de mentaliteit van mensen die vinden dat ze voor weinig een huis moeten krijgen ook aardig verrot.
Het is toch niet geloven dat zo iemand vastgoedeconoom is. Het is meer een zeepbeleconoom.quote:vastgoedeconoom Piet Eichholtz
Waarschijnlijk is het een failed3 belegger en zit hij tot aan zijn nek in het vastgoedquote:Op maandag 11 mei 2009 22:11 schreef pberends het volgende:
'Verhoging NHG stimuleert huizenmarkt'
[..]
Het is toch niet geloven dat zo iemand vastgoedeconoom is. Het is meer een zeepbeleconoom.
Als hij eerlijk was zei hij dat er gewoon veel lucht in de prijzen zit en dat de prijzen flink omlaag moeten om wonen eindelijk betaalbaar te maken.
ik heb andere ervaringen hoor. Misschien dat ik in een bevoorrechte beroepsgroep zit (accountancy + fiscaliteit), maar een WO'er met 12 jaar ervaring = in de regio Eindhoven een aardig vrijstaand huis met een leuke lap grond.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Huizen zijn inderdaad altijd duur geweest, maar het is toch vreemd dat ik nu met een inkomen dat past bij een WO-er met 12 jaar ervaring + nog een parttime inkomen van mijn vrouw ongeveer hetzelfde huis kan kopen dan mijn vader alleen deed op het inkomen van een onderwijzer (plus wat eigen geld toendertijd). Een politieagent, ambtenaar schaal 8, kleine zelfstandige, leraar, verpleegster etc. kan het echt wel vergeten. Met 5x je bruto-jaarinkomen lenen die maximaal zo'n 150.000 euro. Daar heb je nog geen bescheiden rijtjeswoning voor. Vroeger konden deze mensen dat wel. Dat is voor mij de indicatie dat de markt scheef zit.
quote:Op maandag 11 mei 2009 22:11 schreef pberends het volgende:
'Verhoging NHG stimuleert huizenmarkt'
[..]
Het is toch niet geloven dat zo iemand vastgoedeconoom is. Het is meer een zeepbeleconoom.
Als hij eerlijk was zei hij dat er gewoon veel lucht in de prijzen zit en dat de prijzen flink omlaag moeten om wonen eindelijk betaalbaar te maken.
strontverwend dusquote:Op maandag 11 mei 2009 22:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is het een failed3 belegger en zit hij tot aan zijn nek in het vastgoed![]()
Zeepbeleconoom, binnenkort word het kaf van het koren gescheiden
defineer betaalbaarquote:Op maandag 11 mei 2009 22:24 schreef pberends het volgende:
Weet je wat de huizenmarkt pas zou stimuleren? Dat huizenprijzen zo laag worden dat het betaalbaar wordt.
een huis wordt niet meer waard, bouwgrond wel. Schaarste weet je wel. Met dank aan de wet RO. Zou jij als belegger/econoom moeten wetenquote:Op maandag 11 mei 2009 22:25 schreef pberends het volgende:
Overigens blijf ik het frappant vinden dat bijna elk product na aankoop in waarde daalt, maar een huis meer waard dient te worden!
Ja, salarissen in de financiele sector zijn natuurlijk verhoudingsgewijs het meeste gestegen. Voor de meeste andere beroepen krijg je geen salaris waarmee je 4,5 ton kunt financieren, wat zo'n beetje de prijs is voor een vrijstaand huis met een lap grond.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik heb andere ervaringen hoor. Misschien dat ik in een bevoorrechte beroepsgroep zit (accountancy + fiscaliteit), maar een WO'er met 12 jaar ervaring = in de regio Eindhoven een aardig vrijstaand huis met een leuke lap grond.
Als we toch naar het verleden gaan: mijn ouders kochten in de jaren '50 in 1 jaar: een huis, een auto en trouwden. Ze zouden failliet gaan bezworen familie en mjn vader's baas (die zelf nog met de fiets naar 'de grote klok' reed.
Maar weet je, ze hadden we ieder twee banen. Dat hadden ze ervoor over. Ze stonden voor de keuze die ze maakten. Dat mis ik wel een beetje. Ze hadden dat nooit kunnen doen zonder dat ze daar de consequenties uit trokken. Geen drie keer per jaar op vakantie, als ze uit gingen was het 's nachts naar de Kaasboerin in Lommel, omdat ze anders aan het werk waren
Ik word nog een nostaligische oude lul (demn, en ik ben nog geeneens oud), maar je begrijpt vast mijn punt
Zijn we niet gewoon strontverwend?
o, maar ik twijfel niet of we doorgeschoten zijn. Ik twijfel alleen of die 'lucht' er heel snel gaat uitlopen.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, salarissen in de financiele sector zijn natuurlijk verhoudingsgewijs het meeste gestegen. Voor de meeste andere beroepen krijg je geen salaris waarmee je 4,5 ton kunt financieren, wat zo'n beetje de prijs is voor een vrijstaand huis met een lap grond.
Als jou ouders in de jaren 50 met z'n tweeen werkten dan hadden ze natuurlijk een competatief voordeel ten opzichte van alle anderen die dat niet deden. Nu is alleen werken een nadeel geworden.
Als ik naar mijn eigen ouders en die van mijn vrienden kijk, die je als de -bovenkant- van de middenklasse zou kunnen typeren (leraren, HBS'ers, maar ook gewoon monteurs bij Heineken) en de huizen die ze nu bewonen en in de jaren 70 kochten, en dat vergelijkt met de opleidingen en banen van hun kinderen en hun huizen, dan is er toch wel een structureel verschil. En dat staat in wezen los van de inflatie, het is de koppeling tussen de sociaal economische status en de beschikbare huizen. Dat is voor mij de indicator van een bubble.
En verder zijn we natuurlijk strontverwend, daar heb je helemala gelijk in.
Dat is inderdaad maar de vraag. Een langere periode waarin er weinig tot geen inflatiecorrectie plaatsvind is ook een mogelijkheid.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
o, maar ik twijfel niet of we doorgeschoten zijn. Ik twijfel alleen of die 'lucht' er heel snel gaat uitlopen.
We hebben pas sinds een jaar of 30 een grote golf met mensen gekregen waarbij steeds meer een hogere studie gedaan hebben. Het huizen bestand heeft zich niet aangepast aan de "kennis"economie waarbij opeens veel meer een villa zouden moeten bezitten vanwegen hun status.quote:Op maandag 11 mei 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
En dat staat in wezen los van de inflatie, het is de koppeling tussen de sociaal economische status en de beschikbare huizen. Dat is voor mij de indicator van een bubble.
Nee, dat is een geheel nieuwe ontwikkeling. Maar als starter zonder eigen vermogen kun je met een salaris van 2x modaal (+- 60.000 euro) ongeveer een modale woning kopen (270.000). Eigenlijk zou je met een mediaan inkomen van 30.000 euro een gemiddelde woning moeten kopen. Maar die gemiddelde woning is daarvoor zo'n 70.000 euro te duur. Vanwege de schaarse kochten mensen vanaf anderhalf keer modaal woningen die ooit eigenlijk bestemd waren voor de onderkant van de huizenmarkt. Dat is de bubble.quote:Op maandag 11 mei 2009 23:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben pas sinds een jaar of 30 een grote golf met mensen gekregen waarbij steeds meer een hogere studie gedaan hebben. Het huizen bestand heeft zich niet aangepast aan de "kennis"economie waarbij opeens veel meer een villa zouden moeten bezitten vanwegen hun status.
Verder is voglens mij is de midden klasse in de loop der jaren ook veel breder geworden en de onderklasse verminderd. Tegenwoordig verdient een goede ZZP vakman soms nog meer dan een universitaire loonslaaf, dat is lange tijd niet het geval geweest.
Mensen die in 1970 tussen de 15 en 25 zijn? Ik weet dat je dat zelf uit kan rekenenquote:Op maandag 11 mei 2009 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoe oud zijn die zogenaamde baby boomers nu dan?
dat lukt idd wel, gelukkig weet ik nu wie de duivel is.quote:Op maandag 11 mei 2009 23:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Mensen die in 1970 tussen de 15 en 25 zijn? Ik weet dat je dat zelf uit kan rekenen
Maar dat is nou juist niet de duivelquote:Op maandag 11 mei 2009 23:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat lukt idd wel, gelukkig weet ik nu wie de duivel is.
weetje, laat ik eens modern doen: iedereen is gewoon de duivel, behalve ikquote:Op maandag 11 mei 2009 23:42 schreef Doc het volgende:
[..]
Maar dat is nou juist niet de duivel. Die zit de generatie ervoor dus, zoals 54 impliciet al aangaf. Dat is de generatie die veruit het meest geprofiteerd heeft van alle subsidies en beste pensioen- en uittreedregelingen, kortom van alles waar de babyboomer van beschuldigd wordt en waarvan de meeste babyboomers maar mogen dromen. En het slimme van die generatie is dat ze het voor elkaar hebben dat zij er niet op aangekeken worden, maar de generatie sappies die alleen maar achter hen aan konden rennen. Het scheelt voor die iets oudere generaties namelijk dat zij geen lekker bekkende generatienaam hebben ...
Nee, jij ben OOK de duivelquote:Op maandag 11 mei 2009 23:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
weetje, laat ik eens modern doen: iedereen is gewoon de duivel, behalve ik :;)
om met the queen of soul te spreken: R E S P E C Tquote:Op maandag 11 mei 2009 23:49 schreef Doc het volgende:
ook offtopic: bij jou ondertitel moet ik telkens denken aan de keer dat ik fugazi ontmoet heb in Amsterdam bij opnames van een VPRO programma [/sub]
"Pang".quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:02 schreef DaBuzzzzz het volgende:
trouwens, ik ben geen babyboomer, wil ook niet 'speculatief' wonen, maar gewoon wonen in mijn nieuwe woning voor de komende pak em beet 30 jaar.
De heren 'economen' hier blijven maar volhouden dat iedereen maar verwacht bakken met geld te verdienen aan hun huis. Voorlopig hou ik een restschuld aan mijjn huidige woning over en heb ik waarschijnlijk te duur gekocht bij de nieuwe. De lucht lijkt mij uiteindelijk alleen in de woningen te zitten die grofweg tussen '89 en 2004/5 verkocht zijn. Degene die daarvoor gekocht hebben en niet verhuizen zullen de 'winst' ook niet verzilveren en de mensen die daana hebben gekocht hebben niet die grote overwaarde.
Ergo, de som van de waardestijging van de verhandelde woningen in die periode maal +/_ 25% is de bubble......
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat iets minder dramatisch is dan verondersteld wordt hier....
Schiet maar!
Het is ook een stuk gezeur want de markt is wel toegankelijk voor starters, maar dan moeten die starters wel genoegen nemen met een appartement van 60m^2. En dat willen die starters weer niet. Het is echt een kip en het ei verhaal.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 06:52 schreef RvLaak het volgende:
[..]
"Pang".
De meeste mensen hier die voor een correctie in de huizenmarkt zijn, willen dat niet om de huidige eigenaren te pesten. Hoewel het pijn gaat doen, is het een nodige actie om de markt weer toegankelijk(er) te maken voor starters.
"Starter' appartement van 90 m2 in IJmuiden, zeewijk. En laat ik zeggen dat ijmuiden erg goedkoop is voor de randstad. Bijna net zo goedkoop als boven het noordzeekanaal wonen. Dit appartement is 4 jaar oud. http://www.funda.nl/koop/(...)2-scheiberglaan-302/quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is ook een stuk gezeur want de markt is wel toegankelijk voor starters, maar dan moeten die starters wel genoegen nemen met een appartement van 60m^2. En dat willen die starters weer niet. Het is echt een kip en het ei verhaal.
http://www.funda.nl/koop/zaandam/0-125000/quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:34 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
"Starter' appartement van 90 m2 in IJmuiden, zeewijk. En laat ik zeggen dat ijmuiden erg goedkoop is voor de randstad. Bijna net zo goedkoop als boven het noordzeekanaal wonen. Dit appartement is 4 jaar oud. http://www.funda.nl/koop/(...)2-scheiberglaan-302/
325.000 k.k.
En dan ga je mij vertellen dat er geen lucht in de prijzen zit??
Voor 309.000 k.k. koop je in IJmuiden een nieuwbouw eengezinswoning (bubbleprijs).
Een flatje van 90m2 in de achterbuurt van ijmuiden moet toch toegankelijk zijn voor starters??
Das boven het noordzeekanaal dus sowieso al geen optie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/zaandam/0-125000/
36 huizen onder de 125 in zaandam.![]()
Niet zo cherrypicken.
Ow een starter met veel eisen, dat had ik juist al gezegd dat mensen eens realistisch moeten worden. Ik wil ook wel vanwege mijn mogelijke toekomstige olympische ambities een villa met een 50 meter zwembad om te trainen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:10 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Das boven het noordzeekanaal dus sowieso al geen optie.
Iedere ochtend op de A10 of de A9 in de file staan heb ik geen zin in.
Daarnaast zou ik liever niet in zaandam wonen/dood gevonden worden, maar das puur persoonlijk.
Tevens wil ik erop wijzen dat het misschien handig is voor een starter om een woonopp. van meer dan 70m2 en minimaal 4 kamers te hebben zodat eventuele gezinsuitbreiding ook ergens terecht kan.
En dan wil ik er ook nog op wijzen dat bij jou kort door de bocht zoekopdracht 8 parkeergelegenheden zitten en de meeste mensen hebben geen zin om in een garage te bivakeren of op straat te camperen.
Zal ik je een geheim verklappen?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:10 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Das boven het noordzeekanaal dus sowieso al geen optie.
Iedere ochtend op de A10 of de A9 in de file staan heb ik geen zin in.
Daarnaast zou ik liever niet in zaandam wonen/dood gevonden worden, maar das puur persoonlijk.
Tevens wil ik erop wijzen dat het misschien handig is voor een starter om een woonopp. van meer dan 70m2 en minimaal 4 kamers te hebben zodat eventuele gezinsuitbreiding ook ergens terecht kan.
En dan wil ik er ook nog op wijzen dat bij jou kort door de bocht zoekopdracht 8 parkeergelegenheden zitten en de meeste mensen hebben geen zin om in een garage te bivakeren of op straat te camperen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dit is een lege sig
Nee niet veeleisend.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow een starter met veel eisen, dat had ik juist al gezegd dat mensen eens realistisch moeten worden. Ik wil ook wel vanwege mijn mogelijke toekomstige olympische ambities een villa met een 50 meter zwembad om te trainen.![]()
Verder als je het over mogelijk gezinsuitbereiding hebt, dan hebben we het dus tegenwoordig ook meteen over 2 verdieners, dus kunnen we de zoekmogelijkheden voor startende kopers wel uitbereiden tot 250.000.
Gaat sangrax dan samen met zijn zus in de huis wonen? Nee dat huis wordt verkocht en dan met het vrijgekomen geld drijven we met zijn allen op die manier de woningmarkt nog meer op.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:46 schreef simmu het volgende:
ik bedenk me iets. strakkies he, over een jaar of 10, 20 zo. als dan al die babyboomers dood gaan en/of richting verzorgingstehuis/aanleunwoning etc... vertrekken. komt er dan niet automatisch wat lucht & ruimte op de woningmarkt?
sangrax zal bv samen met zijn zus een huis erven. zo zullen er toch veel meer zijn?
Ah! Huren kunnen dus verder dalen (want meer aanbod/ concurrentie) en daarmee daalt ook de waarde van koophuizen.quote:Hypotheekgarantie wordt soepeler
De Nationale Hypotheek Garantie gaat
woningeigenaren met betalingsproblemen
helpen.Mensen met een NHG-financiering
die hun hypotheeklasten niet meer
kunnen opbrengen,mogen hun achterstand
in betaling onder voorwaarden laten
oplopen tot 9 procent.
Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW)
staat borg.Mensen kunnen een beroep
doen op de regeling bij bijvoorbeeld
werkloosheid of echtscheiding.Ze moeten
wel naar draagkracht blijven betalen.
Het WEW staat voortaan ook toe dat te
koop staande huizen worden verhuurd.De
gemeente en de hypotheekverstrekker
moeten daar wel mee instemmen.
De kopers die toch al geen lening hoorden te krijgen, mogen de schulden verder laten oplopen??quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah! Huren kunnen dus verder dalen (want meer aanbod/ concurrentie) en daarmee daalt ook de waarde van koophuizen.
Dat zou je wel verwachten maar de populatie in nederlands groeit nog steeds op dit moment. Ook krijgen we steeds meer mensen die in hun eentje wonen, ipv met zijn 2en in 1 huis. De grote vraag is gewoon hoe de nederlandse populatie zich zal gaan ontwikkelen en welke woonwensen die mensen allemaal gaan hebben. Dat kan niemand voorspellen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:21 schreef simmu het volgende:
maar serieus: als er een generatie uhm, 'verdwijnt', komen die huizen toch iig wel vrij. meer huizen met minder mensen om een huis te kopen is toch meer lucht op de huizenmarkt?
Veel starters zeuren juist wel.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:53 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Nee niet veeleisend.
Maar ik wil wel graag binnen een straal van 15 km van mijn werk wonen daar ik graag fietsend naar mijn werk wil. Beter voor het milieu en minder files voor anderen, tevens bespaar ik dan op de auto lasten, want als twee verdieners heb je meestal ook 2 auto's nodig.
239.000 k.k. het moet wel voldoen aan de NHG norm.
Het huis moet nog betaalbaar zijn als 1 inkomen wegvalt, dus dan kom je alweer op de ca. 210.000 k.k. max met een modaal inkomen.
Maar ik zeur niet, ik ben ook niet on-realistisch, ik wilde alleen aantonen dat sommige mensen gouden bergen zien waar dat helemaal niet het geval is.
Dat mensen kennelijk exorbitante bedragen mogen vragen voor een doorsnee appartementje zonder dat de verkopende NHG makelaar er een meer marktconforme prijs van maakt. Dat er iets mis is met het systeem van koop en verkoop.
Het gaat er niet om dat er huizen voor 165k te koop zijn, het gaat er om dat die huizen dat bedrag, realistisch gezien ook waard zijn. En persoonlijk vind ik een flatje van 40 vierkante meter echt geen 165k waard. Die 165k kan ik prima betalen, maar ik vind dat een dermate absurd bedrag voor een veredelde schoenendoos dat ik het er voor weiger te betalen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:40 schreef MartyMcfly het volgende:
[..]
Veel starters zeuren juist wel.
Beginnen vaak, net zoals jij, met IK WIL dit IK WIL dat IK WIL zus IK WIL zo.....
zo werkt dat natuurlijk niet. Bovendien, een gemiddelde starter met een goeie job verdient al snel 40k per jaar.
Dat keer 4,5 betekent dat je 180.000 kan lenen, dat betekent een huis van max 165K.
Als ik kijk in de Randstad, zie ik toch behoorlijk wat keuze voor een dergelijke prijsgrens. Ga zelf maar kijken op funda.nl, wel 100'en opties!!!! Daar zit echt wel wat bij wat bij je past??
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:44 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat er huizen voor 165k te koop zijn, het gaat er om dat die huizen dat bedrag, realistisch gezien ook waard zijn. En persoonlijk vind ik een flatje van 40 vierkante meter echt geen 165k waard. Die 165k kan ik prima betalen, maar ik vind dat een dermate absurd bedrag voor een veredelde schoenendoos dat ik het er voor weiger te betalen.
Uhmm de gemiddelde starter verdient niet 40k per jaar. Modaal inkomen is ca 30.5k per jaar (meest voorkomende inkomen). De gemiddelde starter op de arbeidsmarkt zal dat dus niet verdienen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:40 schreef MartyMcfly het volgende:
[..]
Veel starters zeuren juist wel.
Beginnen vaak, net zoals jij, met IK WIL dit IK WIL dat IK WIL zus IK WIL zo.....
zo werkt dat natuurlijk niet. Bovendien, een gemiddelde starter met een goeie job verdient al snel 40k per jaar.
Dat keer 4,5 betekent dat je 180.000 kan lenen, dat betekent een huis van max 165K.
Als ik kijk in de Randstad, zie ik toch behoorlijk wat keuze voor een dergelijke prijsgrens. Ga zelf maar kijken op funda.nl, wel 100'en opties!!!! Daar zit echt wel wat bij wat bij je past??
Het probleem zit aan twee kanten hoor. Ik zie namelijk ook wel degelijk legio starters die behoorlijk wat noten op hun zang hebben. En als ze dan een huisje kopen, dan moet meteen ook zowat al het meubileir splinternieuw aangerukt worden. En die 2 jaar oude keuken kan echt niet meer, dus die tikken we er ook uit. En dat alles moet natuurlijk meegefinancierd worden, en er komt een PL bij voor wat er niet in de hypotheek past, want aan sparen hebben we nooit gedaan.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:04 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het probleem is dan ook niet dat de starters teveel zouden willen, maar dat ze niet teveel willen betalen. Simpel.
En dat zijn nou net de mensen die een tophypotheek nemen en gaan huilen als het "onmogelijke" gebeurd en de prijzen dalen. Geen medelijden mee.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:10 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het probleem zit aan twee kanten hoor. Ik zie namelijk ook wel degelijk legio starters die behoorlijk wat noten op hun zang hebben. En als ze dan een huisje kopen, dan moet meteen ook zowat al het meubileir splinternieuw aangerukt worden. En die 2 jaar oude keuken kan echt niet meer, dus die tikken we er ook uit. En dat alles moet natuurlijk meegefinancierd worden, en er komt een PL bij voor wat er niet in de hypotheek past, want aan sparen hebben we nooit gedaan.
En dan denk ik ook dat mensen het zichzelf aandoen.
Reëlerquote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:21 schreef BeamofLight het volgende:
10 kilometer verderop (Helmond) is het overigens WEL heel goed mogelijk voor die centen. Dus tja, zeg het maar. Zijn daar de prijzen wel reëel?
Alsof er iemand in Helmond zou willen wonenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:21 schreef BeamofLight het volgende:
10 kilometer verderop (Helmond) is het overigens WEL heel goed mogelijk voor die centen. Dus tja, zeg het maar. Zijn daar de prijzen wel reëel?
Dat is toch 1 van de L's die de prijs bepalen. Lokatie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alsof er iemand in Helmond zou willen wonen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |