abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68866460
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik zal wel weer een feitenneuker zijn, maar hoe kan 50% van ABP in Fanny en Freddie zitten als maar 44% in vastrenterende waarden belegd is ( http://www.abp.nl/abp/abp(...)008_tcm108-78647.pdf ), en wat hebben Balkenende en Bush precies met het ABP te maken?

Waar haal je deze kennis vandaan?
Kan het nu niet vinden, maar het ABP is een van de grootste beleggers in vastrentende obligaties in Fanny Mae en Freddie Mac sinds 2005, Balkenende heeft hier een woordje voor gedaan.
De SP heeft indertijd kamervragen gesteld hierover en gezegd dat het onverantwoord was.
deze obligaties staan nog steeds op 100% waarde genoteerd in de boeken

maar 50% moet 50 miljard dollar zijn
pi_68867035
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:45 schreef henkway het volgende:

[..]

Kan het nu niet vinden, maar het ABP is een van de grootste beleggers in vastrentende obligaties in Fanny Mae en Freddie Mac sinds 2005, Balkenende heeft hier een woordje voor gedaan.
De SP heeft indertijd kamervragen gesteld hierover en gezegd dat het onverantwoord was.

okay, bij 50% ging idd mijn hoofd een beetje tollen, 50 mld dollar zou best kunnen
pi_68867321
quote:
Op zondag 10 mei 2009 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

okay, bij 50% ging idd mijn hoofd een beetje tollen, 50 mld dollar zou best kunnen
Dit is trouwens een rechtstreeks gevolg van de privatisering van het ABP, sorry APG heet het nu he
we zijn nu commercieel met de staatspensioenen

Ja als er een bak publiek geld is dan zijn er wel aasgieren te vinden
"privatise the profits and socialize the losses" beroemde VVD quote

[ Bericht 9% gewijzigd door henkway op 10-05-2009 13:18:18 ]
pi_68868814
quote:
Ik zie trouwens in alle plaatjes dat de daling al in eind 2007 ingezet is.
pi_68868959
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

nou ja, daling.... minder meer heet dat (vrij naar Ruding)
pi_68868992
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ja maar dan is het nog een daling van de prijsstijging. In 2009 is ie pas negatief.
pi_68869001
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, daling.... minder meer heet dat (vrij naar Ruding)
Klopt, maar je kan niet ineens van +5% naar -2% dus ik zie dit wel degelijk als het begin van de daling.
pi_68869987
quote:
Zo daar zit verloopig nog niet een uitbodeming in hoewel je nooit weet wat versterkte beurs koersen en berichten kunnen doen.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_68871006
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:08 schreef edwinh het volgende:

[..]

Zo daar zit verloopig nog niet een uitbodeming in hoewel je nooit weet wat versterkte beurs koersen en berichten kunnen doen.
met zulke grafieken gooit de gemiddelde fondsbeheerder de volledige portefeuille op de markt
pi_68871339
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:41 schreef henkway het volgende:

[..]

met zulke grafieken gooit de gemiddelde fondsbeheerder de volledige portefeuille op de markt
tuurlijk, wel een hele anderhalve procent daling, bel de bestuursvoorzitter, het roer moet helemaal om, meteen liquideren die miljarden portefeuille.

zondag 10 mei 2009 @ 17:31:54 #62
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68877639
Zozo, gaat de ballon nu dan echt leeglopen? Het worden interessante tijden .
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  zondag 10 mei 2009 @ 19:54:07 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68881549
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

tuurlijk, wel een hele anderhalve procent daling, bel de bestuursvoorzitter, het roer moet helemaal om, meteen liquideren die miljarden portefeuille.

Het is wel een ommekeer van de trend. Daar gaat het om.
The End Times are wild
pi_68882116
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:34 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Ja maar dan is het nog een daling van de prijsstijging. In 2009 is ie pas negatief.
Dat laat zien hoe extreem de bubble in Nederland is.
pi_68883606
quote:
Op zondag 10 mei 2009 19:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is wel een ommekeer van de trend. Daar gaat het om.
Dat is wat anders dan dat de wereld vergaat (alweer, de wereld is deze week al minstens drie keer vergaan). Nuance.
  zondag 10 mei 2009 @ 21:12:34 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68884188
quote:
Maar dat is nog nauwelijks een daling.
Hier in de UK zijn we de laatste 12 maanden 17% omlaag gegaan.
Maar de UK is dan ook een markteconomie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 10 mei 2009 @ 21:17:22 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68884377
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:45 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik kan me dat nog goed herinneren ja. Andere (niet NL) pensioenfondsen liepen toen al gillend weg van die Fannie Mae troep, maar het ABP zag een koopkans

Overigens was er toen ook een boekhoudfraude van een paar miljard ofzo bij fannie Mae. Dat was allemaal nog voordat subprime een hype werd. Dat hele Fannie Mae is gewoon altijd al fishy geweest en alles wat daar vandaan kwam had je moeten mijden als de pest
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_68887651
quote:
Op zondag 10 mei 2009 01:27 schreef Metatron het volgende:

[..]

Je mist een nog veel simpelere optie: Hij gaat mee in het speculatieve beginsel van de woning. Gekocht 'omdat het toch wel meer waard wordt'. En nu er een daling in de prijzen zichtbaar wordt, zet-ie het te koop om er nog even uit te slepen wat er uit te slepen valt. Met of zonder palmboom in het verschiet, als je daarom een woning hebt gekocht, kun je inderdaad nu beter verkopen. En dan een tijdje huren, totdat de markt weer opklimt.
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat hij het appartement destijds (20 jaar geleden) heeft gekocht als belegging, maar die gedachte zal in de loop der tijd allicht bij hem zijn opgekomen. Dus inderdaad: met of zonder palmboom - cashen kan hij beter nu doen dan over een paar jaar, als zijn pensioen naderbij komt. Punt is natuurlijk dat hij niet de enige verkoper is. De tijden werken niet echt mee. Hetzelfde geldt voor mij: ik wil straks niet in mijn maag zitten met een onverkoopbaar huis, en zéker niet voor de prijs die hij ervoor vraagt. Ons lot ligt dus in handen van de grillen van de krediietcrisis
quote:
Maar ja, als hij denkt nu een uitgewoonde kit voor niet eens de hoofdprijs, maar de jackpot te kunnen verkopen, dan denk ik dat-ie best een koude douche gaat krijgen.
Ijskoud, is mijn inschatting
pi_68887929
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:08 schreef edwinh het volgende:

[..]

Vooral de berichten. Als de berichtgeving positiever van toon wordt, gaan de mensen mee in die opwaartse gedachtenstroom en komt alles op zijn pootjes terecht.

Grappig, toch. Ik sprak afgelopen weekend twee mannen, die er totaal verschillende meningen op nahielden over de implicaties van wat wij de 'krediietcrisis' noemen, maar volgens man 1 was dit slechts het begin van een zwarte periode ('We bevinden ons nog op de top, moet je straks eens kijken wat er gebeurt als de crisis serieus losbarst, vermoedelijk begin volgend jaar'), terwijl man 2 met verkrampte kaken bleef volhouden dat het hier slechts een 'tijdelijk dipje' betrof: 'Niks aan de hand, de consumenten beginnen er weer in te geloven, die hele kredietcrisis was alleen een corrigerend tikje op de vingers, straks kunnen we de draad gewoon weer oppakken.'

We zullen zien.

Ik zet mijn geld vooralsnog op man 1
pi_68888818
quote:
Op zondag 10 mei 2009 22:33 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat hij het appartement destijds (20 jaar geleden) heeft gekocht als belegging, maar die gedachte zal in de loop der tijd allicht bij hem zijn opgekomen. Dus inderdaad: met of zonder palmboom - cashen kan hij beter nu doen dan over een paar jaar, als zijn pensioen naderbij komt. Punt is natuurlijk dat hij niet de enige verkoper is. De tijden werken niet echt mee. Hetzelfde geldt voor mij: ik wil straks niet in mijn maag zitten met een onverkoopbaar huis, en zéker niet voor de prijs die hij ervoor vraagt. Ons lot ligt dus in handen van de grillen van de krediietcrisis
[..]

Ijskoud, is mijn inschatting
Niet kopen van iemand die een visje uitgooit, maar alleen van iemand die echt superklem zit en dan altijd minimal 25% onder de vraagprijs en weglopen, ik weet dat er mensen zijn met een mooie woning, die echt klem zitten, al twee keer gezakt zijn en geen enkel bod krijgen en binnen twee maand MOETEN verkopen

De markt is heel verraderlijk, pas op

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 11-05-2009 03:29:57 ]
pi_68892979
quote:
Op zondag 10 mei 2009 23:03 schreef henkway het volgende:

[..]

Niet kopen van iemand die een visje uitgooit, maar alleen van iemand die echt superklem zit en dan altijd minimal 25% onder de vraagprijs en weglopen, ik weet dat er mensen zijn die echt klem zitten, al twee keer gezakt zijn en geen enkel bod krijgen en binnen twee maand MOETEN verkopen

De markt is heel verraderlijk, pas op
Deze man MOET niet verkopen, is mijn inschatting. Hij gooit inderdaad een visje uit. Toch doet hij dat, in het licht van de kredietcrisis, vast niet helemaal voor de grap. Ik vrees dat hij pas klem zit op het moment dat de waarde van zijn huis ernstig begint te dalen - maar dat kan nog wel even duren.

Afwachten, dus. Of: aansluiten in de rij van wachtenden, want ik denk dat er onder potentiële huizenkopers heel veel gewacht, getraineerd, getwijfeld en gewogen wordt, deze dagen. Punt is alleen wel dat ik dat huis echt wil hebben. Lukt het niet, dan moet ik binnenkort sowieso uitkijken naar iets anders (groters). Ik blijf liever hier, met een extra etage erbij
pi_68896850
Al die mensen die met hun huis blijven zitten moeten gewoon zorgen dat deze een A energie label krijgt
quote:
Groen energielabel gunstig voor prijs huis

Uitgegeven: 11 mei 2009 08:53
Laatst gewijzigd: 11 mei 2009 09:18

ROTTERDAM - Huizenkopers zijn bereid meer te betalen voor woningen met een groen energielabel. Dat blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management en de Universiteit Maastricht, dat maandag is gepubliceerd.

Gemiddeld betalen huizenkopers 3,4 procent meer voor een woning met een groen energielabel, zo blijkt uit een analyse van ruim 100.000 woningtransacties in 2008.

De prijspremie staat los van de woningkenmerken, locatie en de kwaliteit van het huis, aldus de onderzoekers.

Met name voor appartementen met een groen label wordt meer betaald. Daar is de premie 4,7 procent.

Populair

Uit het onderzoek blijkt verder dat in de eerste drie kwartalen van 2008 voor ruim 17 procent van alle transacties op de koopwoningmarkt een energielabel is aangevraagd en uitgegeven. Vooral in Limburg en Zeeland is het energielabel populair.

De onderzoekers stellen dat de resultaten aantonen dat het energielabel veel wordt gebruikt als uithangbord. ''Vooral in moeilijke regionale markten en voor woningen in lastig te verkopen segmenten'', aldus onderzoeker Nils Kok van Universiteit van Maastricht. Volgens hem verkort een groen label de periode dat een woning te koop staat.
pi_68897010
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Beleggers, zeker profs, zijn rare mensen. Als ze geloven in TA's, dan is de kans inderdaad heel groot dat ze de gehele portefeuille op de markt gooien bij een trendbreuk.

Aan de andere kant zijn dit ook de mensen die een hele portefeuille in 1 keer aankopen bij een trendbreuk naar boven.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  maandag 11 mei 2009 @ 10:29:35 #74
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68897040
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Al die mensen die met hun huis blijven zitten moeten gewoon zorgen dat deze een A energie label krijgt
[..]

Ik zie een nieuwe mogelijkheid voor makelaars.

De makelaar van tegenwoordig zorgt voor energielabels, woningverkoopstyling, verkoopveiling, unieke advertenties enz. Alles op kosten van de verkopende partij. En als het meezit en er komt een transactie dna ook nog even de courtage opstrijken.

De nieuwe makelaar moet nog geboren worden...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_68897573
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:

''Vooral in moeilijke regionale markten en voor woningen in lastig te verkopen segmenten'', aldus onderzoeker Nils Kok van Universiteit van Maastricht. Volgens hem verkort een groen label de periode dat een woning te koop staat.
En Nils Kok heeft niet toevallig wat aandelen in de groene energie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')