Velen zijn nu driftig aan het sparen met de levensloop, sommigen (> 55 jr) het halve salaris, dus 50% ipv 12,5% en daar gebruiken ze een tweede hypotheek of het reeds afgelost bedrag voorquote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Welke overwaarde? Voor de meeste zit dit in de tweede, derde en vierde hypotheek die gewoon afgelost moet worden. Er is een hele grote groep babyboomers die alsnog in de problemen gaat komen, zeker als ze niet een goede prijs krijgen voor hun huis.
Dat is (veel) meer dan wat mijn hypotheek mij kost. Als ik de garantie had dat de huizen prijzen over drie jaar gehalveerd zouden zijn, dan kan ik het rekensommetje maken en eventueel bedenken dat een verhuizing met bijkomende kosten en gedoe voor het gezin financieel de moeite waard zou kunnen zijn. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 12:40 schreef henkway het volgende:
[..]
vrije markt luxe huurflats van 800 euro pm zijn er zat, indien het voor drie jaar is dat geen probleem hoor
Dergelijke gasten kom ik in Amsterdam gelukkig niet zo hard tegenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:08 schreef Falco het volgende:
Ik neem aan dat je dat toch wel kent. Mannen die op verjaardagsfeestjes elkaars penissen auto vergelijken. Dure producten worden vaak een statussymbool en verlengstuk van je imago gezien, zeker een luxe-product wordt maar al te gauw geshowed met als doel indruk te maken op de buitenwereld. Wat mannen doen met hun auto, doen vrouwen ook. Op de zaterdagmiddag nodigen zij al hun vriendinnen om hun nieuwe huis (inclusief prachtige supermoderne keuken!) te laten zien en joepiedepoepie, ze hebben weer laten zien aan hun omgeving dat ook zij meetellen met hun prachtige nieuwe aanwinst. Oke, ik chargeer natuurlijk met bovenstaand voorbeeld, maar mensen betalen maar al te graag en veel voor hun status. Ik loop ook niet in lompen rond, maar koop ook graag goede en duurdere kleding. Het veel betalen voor je status vind ik echter zelf maar onzinnig, al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen het superhip vinden om een prachtige woning op eveneens prachtige locatie te hebben.
Jij niet, maar als de kinderen het huis uit zijn en je graag op vakantie gaat dan zegt het huis je niet zo veel meer, en kies je voor de big buckquote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:09 schreef Doc het volgende:
[..]. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.
[..]
Ik heb de Amsterdammer in het vorige topic uiteraard gestereotypeerd, maar in Zuid heb je wel zo'n typische sfeer waar het om status draait. Jort Kelder kan dat zo haarfijn op de TV laten zienquote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:09 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat is (veel) meer dan wat mijn hypotheek mij kost. Als ik de garantie had dat de huizen prijzen over drie jaar gehalveerd zouden zijn, dan kan ik het rekensommetje maken en eventueel bedenken dat een verhuizing met bijkomende kosten en gedoe voor het gezin financieel de moeite waard zou kunnen zijn. Maar die garantie is er niet, en het is me het gedoe dan ook niet echt waard.
[..]
Dergelijke gasten kom ik in Amsterdam gelukkig niet zo hard tegen- maar misschien omdat ik meer mensen mensen om ga die (bijna) hun hele leven al in Amsterdam wonen. Het is dan ook niet direct de status, maar gewoon dat mensen zich prettig voelen in Amsterdam.
Touché, bij de meeste babyboomers gaan de kinderen nu wel het huis uit of zijn ze al d'ruit. En dan blijven ze over met een groot leeg huis vol met slaapkamers, die nauwelijks gebruikt worden. Een logische stap lijkt me, is dat babyboomers hun toevlucht tot al dan niet luxe één-etage-appartementen nemen, die in de regel minder zullen kosten dan hun vorige huis. Het worden nog leuke tijden wat dat betreft, want er zijn babyboomers die genoegen nemen met een verlies van hun huizenwaarde ten opzichte van 2008 en toch nog financieel voordelig uit zo'n situatie komen. Op het eind van je leven maakt het toch niet zo veel meer uit wat je aan waarde bezit en kun je beter zo veel mogelijk van je vermogen genieten door het uit te geven aan vakanties, waaronder vakanties maar ook het huren van een mooi appartement valt.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:12 schreef henkway het volgende:
[..]
Jij niet, maar als de kinderen het huis uit zijn en je graag op vakantie gaat dan zegt het huis je niet zo veel meer, en kies je voor de big buck
Het begint eigenlijk al een stukje voorbij Utrecht...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus iedereen die voorbij Amersfoort woont is een boer
Overigens.... boerenmeisjes![]()
Twee denkfouten,quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:28 schreef Falco het volgende:
Touché, bij de meeste babyboomers gaan de kinderen nu wel het huis uit of zijn ze al d'ruit. En dan blijven ze over met een groot leeg huis vol met slaapkamers, die nauwelijks gebruikt worden. Een logische stap lijkt me, is dat babyboomers hun toevlucht tot al dan niet luxe één-etage-appartementen nemen, die in de regel minder zullen kosten dan hun vorige huis.
Ja en de wereld kan een tweede dreun zeker niet aanquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:29 schreef pberends het volgende:
China vreest obligatiecrisis
[ afbeelding ]
geen denkfouten.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Twee denkfouten,
- Appartementen zijn amper goedkoper dan eengezinswoningen
- Waarom zouden ze kleiner gaan wonen?
De enige reden waarom ze zouden moet verhuizen is dat ze hun hypotheek moeten aflossen.
Je bedoelt eerst verkopen, in een huurappartement gaan zitten en dan pas een nieuw huis kopen?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:44 schreef henkway het volgende:
[..]
we hebben het over tijdelijke huurapartementen en kleiner wonen zolang de huidige woning nog goed te verkopen is
na de afscheid van de functie een woning in het buitenland aanschaffen waar veel frisse lucht en veel zon is en tevens de kinderen gebruik van kunnen makenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:45 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je bedoelt eerst verkopen, in een huurappartement gaan zitten en dan pas een nieuw huis kopen?
Dat zeg ik hierboven. Niet alle babyboomers, maar veel babyboomers gaan de komende tien jaar een huis bezitten, wat te groot voor hun is. Wat moet je met een zolderkamer in 2020, als je als 70-jarige twee smalle trappen omhoog moet sjokken om daar uberhaupt te komen en te zien dat deze leeg is? De kinderen zijn immers de deur uit. Een logische stap is om kleiner te wonen en daardoor voor een appartement kiezen dat meer aangepast is voor 65+'ers. Deze zijn in de regel inderdaad goedkoper ten opzichte van een eengezinswoning. Mijn ouders en ook andere mensen in die leeftijdscategorie (babyboomers van rond 1950) heb ik hier wel eens over horen praten. Voorlopig zijn ze nog niet verhuisd, omdat ze de (niet-financiële) noodzaak er nog niet van inzien en nog prima kunnen wonen in een eengezinswoning. Voor veel babyboomers kan echter zo'n stap in de komende 10 jaar wel veel hypotheekleed besparen denk ikquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Twee denkfouten,
- Appartementen zijn amper goedkoper dan eengezinswoningen
- Waarom zouden ze kleiner gaan wonen?
De enige reden waarom ze zouden moet verhuizen is dat ze hun hypotheek moeten aflossen.
Tsja, mijn vader zat ook in een veel te groot huis voor hem alleen. Maar als je je hypotheek inmiddels al gewoon afgelost hebt en qua locatie prima zit, waarom zou je je dan druk maken over die kamers die je niet gebruikt?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat zeg ik hierboven. Niet alle babyboomers, maar veel babyboomers gaan de komende tien jaar een huis bezitten, wat te groot voor hun is. Wat moet je met een zolderkamer in 2020, als je als 70-jarige twee smalle trappen omhoog moet sjokken om daar uberhaupt te komen en te zien dat deze leeg is? De kinderen zijn immers de deur uit. Een logische stap is om kleiner te wonen en daardoor voor een appartement kiezen dat meer aangepast is voor 65+'ers. Deze zijn in de regel inderdaad goedkoper ten opzichte van een eengezinswoning. Mijn ouders en ook andere mensen in die leeftijdscategorie (babyboomers van rond 1950) heb ik hier wel eens over horen praten. Voorlopig zijn ze nog niet verhuisd, omdat ze de (niet-financiële) noodzaak er nog niet van inzien en nog prima kunnen wonen in een eengezinswoning. Voor veel babyboomers kan echter zo'n stap in de komende 10 jaar wel veel hypotheekleed besparen denk ik.
Echt gehaaide babyboomers moeten het zo aanpakkenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:46 schreef henkway het volgende:
[..]
na de afscheid van de functie een woning in het buitenland aanschaffen waar veel frisse lucht en veel zon is en tevens de kinderen gebruik van kunnen maken
dus tijdelijk, as in max 5 jaar
planning he, je blijft plannen , het leven stopt niet na de 50
Datzelfde geldt dus ook voor mijn ouders. Als ze echt oud zijn en naar een seniorenwoning willen verhuizen, is het voor hen ook geen financieel probleem dat de waarde van hun woning veel minder waard is dan eerst. Voor andere babyboomers gelden echter weer heel andere situaties...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:51 schreef Metatron het volgende:
[..]
Tsja, mijn vader zat ook in een veel te groot huis voor hem alleen. Maar als je je hypotheek inmiddels al gewoon afgelost hebt en qua locatie prima zit, waarom zou je je dan druk maken over die kamers die je niet gebruikt?
Inderdaad, mijn ouders hebben ook een 'te groot' huis maar waar ze grotendeels leven is volledig gelijkvloers. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin en op een goede locatie gaan verkopen om in een luxe' appartement te gaan zittenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:51 schreef Metatron het volgende:
[..]
Tsja, mijn vader zat ook in een veel te groot huis voor hem alleen. Maar als je je hypotheek inmiddels al gewoon afgelost hebt en qua locatie prima zit, waarom zou je je dan druk maken over die kamers die je niet gebruikt?
Als het verkocht is , dan moet je een tijdelijke oplossing vinden, zodat als het dienstverband stopt je weg kan en weet wat je hebtquote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:57 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad, mijn ouders hebben ook een 'te groot' huis maar waar ze grotendeels leven is volledig gelijkvloers. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin en op een goede locatie gaan verkopen om in een luxe' appartement te gaan zitten
600.000 a 700.000 euro is een goede redenquote:Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit huis, met grote garage, grote tuin
leuk, een nieuwe fase inquote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:05 schreef Falco het volgende:
Artikel voor babyboomers die denken over hun toekomst en handige jongens die in een nieuwe markt willen springen: http://www.bouwwereld.nl/(...)ormen-groeimarkt.htm
Als je echt luxe appartementen creëert, voorziet met een aantal voorzieningen in de onderste bouwlaag en compleet aanpast aan de behoeftes van 65+'ers, heb je ze zo die grote huizen uit.
Leuk, maar één wat moeten ze er mee en twee je krijgt er huur voor terug. In Belgie hebben ze dan nog een beter systeem, daar wordt het huis verkocht aan een investeerder maar je mag wel in het huis blijven wonen tot je dood. Kost je dus alleen wat rente.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:03 schreef henkway het volgende:
[..]
Als het verkocht is , dan moet je een tijdelijke oplossing vinden, zodat als het dienstverband stopt je weg kan en weet wat je hebt
[..]
600.000 a 700.000 euro is een goede reden
Wat is het probleem van huren? Willen babyboomers op hun centen zitten om vervolgens te zien dat na hun dood een niet misselijk groot gedeelte via erfbelasting naar de overheid gaat? Een goede erfenis voor je nakomelingen kun je ook regelen door hen jaarlijks iets te schenken of zoals Henkway voorstelt hen met kleinkinderen uitnodigen voor een week vakantie in Frankrijk. Is nog leuker ook voor iedereen lijkt mequote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Leuk, maar één wat moeten ze er mee en twee je krijgt er huur voor terug. In Belgie hebben ze dan nog een beter systeem, daar wordt het huis verkocht aan een investeerder maar je mag wel in het huis blijven wonen tot je dood. Kost je dus alleen wat rente.
jij denkt dat mensen die al dertig jaar gewerkt hebben seniel zijn en alleen willen breien en auto wassenquote:
Nee, maar na veertig jaar werken heb je toch wel zo'n bedrag vrij besteedbaar?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:21 schreef henkway het volgende:
[..]
jij denkt dat mensen die al dertig jaar gewerkt hebben seniel zijn en alleen willen breien en auto wassen
Wat een boute aannamequote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee, maar na veertig jaar werken heb je toch wel zo'n bedrag vrij besteedbaar?
Misschien voor een antal mensen. Een aantal anderen zullen het allemaal wel best vinden, en slijten hun 'oude dag' liever op de plek waar ze al jaren wonen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:03 schreef henkway het volgende:
600.000 a 700.000 euro is een goede reden
O ja.??quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee, maar na veertig jaar werken heb je toch wel zo'n bedrag vrij besteedbaar?
Als je comfortabeler kunt wonen in dezelfde omgeving, zou ik het wel weten.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:24 schreef Metatron het volgende:
[..]
Misschien voor een antal mensen. Een aantal anderen zullen het allemaal wel best vinden, en slijten hun 'oude dag' liever op de plek waar ze al jaren wonen.
6 a 7 ton lijkt me wat aan de hoge kant om van uit te gaan dat iemand dat wel heeft. Maar een 50-100k moet toch echt wel te doen zijn. En dara kun je best wat leuke dingen mee doen.quote:
Maar wat is comfortabeler? Dat is voor iedereen een andere afweging. De één wil misschien inderdaad in een 'luxe' apartement, waar zowat z'n reet nog voor hem wordt afgeveegd, maar een ander zal privacy, ruimte en een mooie tuin veel meer op prijs stellen. Die laatste categorie zie ik zo snel nog niet naar een apprtementje verhuizen, zolang dat niet om andere redenen echt noodzakelijk is.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:26 schreef Falco het volgende:
[..]
Als je comfortabeler kunt wonen in dezelfde omgeving, zou ik het wel weten.
Precies, ik overdrijf graag een beetjequote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:26 schreef Metatron het volgende:
[..]
6 a 7 ton lijkt me wat aan de hoge kant om van uit te gaan dat iemand dat wel heeft. Maar een 50-100k moet toch echt wel te doen zijn. En dara kun je best wat leuke dingen mee doen.
nee das niet waarquote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:30 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De enige reden dat mensen hun huis verkopen is omdat het MOET.
Als je > 55 bent praat je andersquote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:29 schreef Metatron het volgende:
Ik zou het ook wel weten. Liever een groot huis en privacy, dan een appartement. Zeker als ik het gewoon kan betalen.
Je doet alsof iedereen van 55+ tot over z'n oren in de schulden zit, en dat is gewoonweg niet zo. Als jij met je 55+ in een volledig afgeloste woning zit, kan je inkomen halveren zonder dat je er bar veel 'last' van hebt. Goed, je kunt minder vermogen opbouwen, en je moet misschien één van de 3 of 4 vakanties laten schieten, maar verder loopt het wel los.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je > 55 bent praat je anders
dan ben je bang voor je pensioen, 50% van ABP zit in Fanny en Freddie door Balkenende en Bush
om dat ik veel met mensen hierover praat vanuit mijn werk en weet wat er leeft.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:26 schreef Metatron het volgende:
[..]
En waarom zou je verhuizen als je prima zit? En waarom ga jij er blindelings van uit dat mensen cashen op hun huis zo enorm belangrijk vinden? I
Ik weet het niet, maar mijn gevoel zegt aanzienlijk...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:51 schreef Fastmatti het volgende:
Ik vraag me toch af hoe groot de groep is die geen overwaarde hebben omdat ze een tweede en derde hypotheek hebben genomen.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 14:38 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het begint eigenlijk al een stukje voorbij Utrecht...
Het is niet voor niks dat mensen tegen elke prijs in de Randstad willen blijven wonen.
heb je wel een idee hoeveel mensen al een tweede huis hebben in het buitenland??quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:51 schreef Fastmatti het volgende:
Ik vraag me toch af hoe groot de groep is die geen overwaarde hebben omdat ze een tweede en derde hypotheek hebben genomen.
Sterker nog : het zal eerder zo zijn dat die groep mensen (helemaal de prebabyboomers van 65+) juist minder schulden hebben dan de generaties daaronder.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:26 schreef Metatron het volgende:
[..]
Je doet alsof iedereen van 55+ tot over z'n oren in de schulden zit, en dat is gewoonweg niet zo.
Dan denk ik eerder dat je vanwege dat werk spreekt met een bepaalde groep mensen, die echt niet de algemene doorsnee van de samenleving vormen. Het merendeel van de groep 55+ die ik tegenkom trekt pas weg uit hun tweekapper of vrijstaande huis met tuin als het echt noodzakelijk is, en dan meestal om medische redenen. Op het geld zitten ze niet te wachten, ze hebben zat en hun huis met tuin bevalt ze uitstekend.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:17 schreef henkway het volgende:
[..]
om dat ik veel met mensen hierover praat vanuit mijn werk en weet wat er leeft.
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:33 schreef Doc het volgende:
[..]
Sterker nog : het zal eerder zo zijn dat die groep mensen (helemaal de prebabyboomers van 65+) juist minder schulden hebben dan de generaties daaronder.
Zeker. De babyboomers hebben nog overwaarde als de bubble in stand wordt gehouden, zodat zij lekker met pensioen kunnen. Zij hebben het hun huis tig jaar geleden toch veel goedkoper gekocht. Wat dat betreft betaald de huidige generatie gewoon de pensioenen van babyboomers. Het is te pervers voor woorden.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 19:33 schreef Doc het volgende:
[..]
Sterker nog : het zal eerder zo zijn dat die groep mensen (helemaal de prebabyboomers van 65+) juist minder schulden hebben dan de generaties daaronder.
Toch snap ik jouw redenatie niet helemaal. In het vorige topic schreef je dat deze babyboomers hun huis met een flinke overwaarde willen verkopen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten. Maar wie zijn die mensen dan? Je zou toch wel gek zijn om je grote huis met tuin in de verkoop te doen, alleen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten kniezen? Weliswaar met een zak met geld, maar wat heb je eraan als je op 5-hoog over een winkelcentrum zit uit te kijken? Woongenot is ook iets waard, zou ik denken.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:21 schreef henkway het volgende:
jij denkt dat mensen die al dertig jaar gewerkt hebben seniel zijn en alleen willen breien en auto wassen
De babyboomers verhuizen wel degelijk van groot naar klein, maar eerder omdat ze zo'n groot huis niet meer nodig hebben nu ze met z'n tweeen zijn en blijven en omdat het onderhoud in en om het huis op een zeker moment te veel wordt. Hun droom is een duur, luxe appartement, liefst met service, in de nabijheid van allerlei voorzieningen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:57 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Toch snap ik jouw redenatie niet helemaal. In het vorige topic schreef je dat deze babyboomers hun huis met een flinke overwaarde willen verkopen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten. Maar wie zijn die mensen dan? Je zou toch wel gek zijn om je grote huis met tuin in de verkoop te doen, alleen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten kniezen? Weliswaar met een zak met geld, maar wat heb je eraan als je op 5-hoog over een winkelcentrum zit uit te kijken? Woongenot is ook iets waard, zou ik denken.
Ik denk zelfs dat woongenot een heel belangrijk element is in het persoonlijke geluk. Door te verhuizen, en daar doe jij wel heel luchtig over, worden die babyboomers met wortel en tak uit de grond gerukt: weg uit hun vertrouwde omgeving, weg bij hun vrienden, winkels, sportclubs etc. Dat is nogal een stap, en volgens mij zetten mensen die niet zo snel uit puur winstbejag. Uit financiële noodzaak: ja. Daar ken ik wel een paar voorbeelden van, en dat brengt me op de 'luxe-appartementen' waarover eerder in dit topic al werd gesproken: die dingen zijn peperduur! Dus als je het hebt over een huurflatje in termen van 'lekker goedkoop', dan praat je inderdaad over een behoorlijk lullige woning. Misschien heb ik je verkeerd begrepen, maar leg eens uit waarom mensen dat uit vrije wil zouden doen, en vooral: wat in godsnaam de (persoonlijke) winst is, dus afgezien van de financiële winst?
Ja, klopt. Maar ik doelde op de opmerking van henkway (in het vorige topic) over babyboomers die willen cashen op hun dure huis, om vervolgens in een huurflat te gaan wonen zodat ze de rest van hun leven op de opgestreken overwaarde kunnen teren. Dat lijkt me een merkwaardige stap. Toch ben ik er wel benieuwd naar, omdat ik zelf geïnteresseerd ben in het appartement van mijn bovenbuurman - hij heeft het onlangs te koop gezet voor een krankzinnig bedrag, en ik probeer te beredeneren waarom hij dat uitgerekend nú doet (en waarom hij er veel teveel geld voor vraagt). Dit zou wel eens het antwoord kunnen zijn. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar wat weet ik ervan? Best mogelijk dat mijn bovenbuurman droomt van een lange, gelukkige oude dag (hij is rond de 50) in een ver, exotisch land waar hij toevallig ook een - zeer goedkoop gekocht - appartement bezit. Het is eigenlijk een vrij logische gedachte.quote:Op zondag 10 mei 2009 00:02 schreef LXIV het volgende:
De babyboomers verhuizen wel degelijk van groot naar klein, maar eerder omdat ze zo'n groot huis niet meer nodig hebben nu ze met z'n tweeen zijn en blijven en omdat het onderhoud in en om het huis op een zeker moment te veel wordt. Hun droom is een duur, luxe appartement, liefst met service, in de nabijheid van allerlei voorzieningen.
Ook zijn er veel oudere mensen, 75+, die hun huis verkopen om de erfenis "met de warme hand" te kunnen geven. Ook belastingtechnisch is dit voordeliger.
Beide categorieen verhuizen in het algemeen wel naar een wat goedkopere woning. Of een huurwoning. Maar zeker niet naar een slechtere woning. In tegendeel, ze zoeken een meer passende woning.
Je mist een nog veel simpelere optie: Hij gaat mee in het speculatieve beginsel van de woning. Gekocht 'omdat het toch wel meer waard wordt'. En nu er een daling in de prijzen zichtbaar wordt, zet-ie het te koop om er nog even uit te slepen wat er uit te slepen valt. Met of zonder palmboom in het verschiet, als je daarom een woning hebt gekocht, kun je inderdaad nu beter verkopen. En dan een tijdje huren, totdat de markt weer opklimt.quote:
Idd zijn ze duur, maar ouderen kunnen ze betalen en zeker slimme ouderen, die door hebben dat je leven alleen maar leuker wordt wanneer je niet op de centen gaat/blijft zitten. Over woongenot en persoonlijke winst gesproken, in de wijk van mijn ouders zijn er genoeg ouderen (zeker die van 75 jaar of ouder) geweest of ze leven nog steeds, die eenzaam in een te grote woning hun laatste dagen hebben versleten. Zeker als hun partner wegvalt, heb ik het wel met ze te doen. Ze wonen in een groot rijtjeshuis midden in een wijk, waar toch alleen maar starters drbij komen. Als oudere ontwikkel je nauwelijks contacten met je buurtgenoten, simpelweg omdat elkaar beleveniswerelden niet met elkaar aansluiten en de starters hebben het gewoon te druk om zich te bemoeien met oude mensen. In het ergste geval geldt dat ook voor hun kinderen...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:57 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Toch snap ik jouw redenatie niet helemaal. In het vorige topic schreef je dat deze babyboomers hun huis met een flinke overwaarde willen verkopen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten. Maar wie zijn die mensen dan? Je zou toch wel gek zijn om je grote huis met tuin in de verkoop te doen, alleen om vervolgens in een huurflat te gaan zitten kniezen? Weliswaar met een zak met geld, maar wat heb je eraan als je op 5-hoog over een winkelcentrum zit uit te kijken? Woongenot is ook iets waard, zou ik denken.
Ik denk zelfs dat woongenot een heel belangrijk element is in het persoonlijke geluk. Door te verhuizen, en daar doe jij wel heel luchtig over, worden die babyboomers met wortel en tak uit de grond gerukt: weg uit hun vertrouwde omgeving, weg bij hun vrienden, winkels, sportclubs etc. Dat is nogal een stap, en volgens mij zetten mensen die niet zo snel uit puur winstbejag. Uit financiële noodzaak: ja. Daar ken ik wel een paar voorbeelden van, en dat brengt me op de 'luxe-appartementen' waarover eerder in dit topic al werd gesproken: die dingen zijn peperduur! Dus als je het hebt over een huurflatje in termen van 'lekker goedkoop', dan praat je inderdaad over een behoorlijk lullige woning. Misschien heb ik je verkeerd begrepen, maar leg eens uit waarom mensen dat uit vrije wil zouden doen, en vooral: wat in godsnaam de (persoonlijke) winst is, dus afgezien van de financiële winst?
ik zal wel weer een feitenneuker zijn, maar hoe kan 50% van ABP in Fanny en Freddie zitten als maar 44% in vastrenterende waarden belegd is ( http://www.abp.nl/abp/abp(...)008_tcm108-78647.pdf ), en wat hebben Balkenende en Bush precies met het ABP te maken?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 15:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je > 55 bent praat je anders
dan ben je bang voor je pensioen, 50% van ABP zit in Fanny en Freddie door Balkenende en Bush
Kan het nu niet vinden, maar het ABP is een van de grootste beleggers in vastrentende obligaties in Fanny Mae en Freddie Mac sinds 2005, Balkenende heeft hier een woordje voor gedaan.quote:Op zondag 10 mei 2009 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik zal wel weer een feitenneuker zijn, maar hoe kan 50% van ABP in Fanny en Freddie zitten als maar 44% in vastrenterende waarden belegd is ( http://www.abp.nl/abp/abp(...)008_tcm108-78647.pdf ), en wat hebben Balkenende en Bush precies met het ABP te maken?
Waar haal je deze kennis vandaan?
okay, bij 50% ging idd mijn hoofd een beetje tollen, 50 mld dollar zou best kunnenquote:Op zondag 10 mei 2009 11:45 schreef henkway het volgende:
[..]
Kan het nu niet vinden, maar het ABP is een van de grootste beleggers in vastrentende obligaties in Fanny Mae en Freddie Mac sinds 2005, Balkenende heeft hier een woordje voor gedaan.
De SP heeft indertijd kamervragen gesteld hierover en gezegd dat het onverantwoord was.
deze obligaties staan nog steeds op 100% waarde genoteerd in de boeken
maar 50% moet 50 miljard dollar zijn
Dit is trouwens een rechtstreeks gevolg van de privatisering van het ABP, sorry APG heet het nu hequote:Op zondag 10 mei 2009 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
okay, bij 50% ging idd mijn hoofd een beetje tollen, 50 mld dollar zou best kunnen
Ik zie trouwens in alle plaatjes dat de daling al in eind 2007 ingezet is.quote:Op zondag 10 mei 2009 12:19 schreef henkway het volgende:
Prijsdaling koopwoningen zet versneld door
[ afbeelding ]
nou ja, daling.... minder meer heet dat (vrij naar Ruding)quote:Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik zie trouwens in alle plaatjes dat de daling al in eind 2007 ingezet is.
Ja maar dan is het nog een daling van de prijsstijging. In 2009 is ie pas negatief.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik zie trouwens in alle plaatjes dat de daling al in eind 2007 ingezet is.
Klopt, maar je kan niet ineens van +5% naar -2% dus ik zie dit wel degelijk als het begin van de daling.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou ja, daling.... minder meer heet dat (vrij naar Ruding)
Zo daar zit verloopig nog niet een uitbodeming in hoewel je nooit weet wat versterkte beurs koersen en berichten kunnen doen.quote:Op zondag 10 mei 2009 12:19 schreef henkway het volgende:
[ afbeelding ]
met zulke grafieken gooit de gemiddelde fondsbeheerder de volledige portefeuille op de marktquote:Op zondag 10 mei 2009 14:08 schreef edwinh het volgende:
[..]
Zo daar zit verloopig nog niet een uitbodeming in hoewel je nooit weet wat versterkte beurs koersen en berichten kunnen doen.
tuurlijk, wel een hele anderhalve procent daling, bel de bestuursvoorzitter, het roer moet helemaal om, meteen liquideren die miljarden portefeuille.quote:Op zondag 10 mei 2009 14:41 schreef henkway het volgende:
[..]
met zulke grafieken gooit de gemiddelde fondsbeheerder de volledige portefeuille op de markt
Het is wel een ommekeer van de trend. Daar gaat het om.quote:Op zondag 10 mei 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
tuurlijk, wel een hele anderhalve procent daling, bel de bestuursvoorzitter, het roer moet helemaal om, meteen liquideren die miljarden portefeuille.
Dat laat zien hoe extreem de bubble in Nederland is.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:34 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Ja maar dan is het nog een daling van de prijsstijging. In 2009 is ie pas negatief.
Dat is wat anders dan dat de wereld vergaat (alweer, de wereld is deze week al minstens drie keer vergaan). Nuance.quote:Op zondag 10 mei 2009 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel een ommekeer van de trend. Daar gaat het om.
Maar dat is nog nauwelijks een daling.quote:Op zondag 10 mei 2009 12:19 schreef henkway het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan me dat nog goed herinneren ja. Andere (niet NL) pensioenfondsen liepen toen al gillend weg van die Fannie Mae troep, maar het ABP zag een koopkansquote:Op zondag 10 mei 2009 11:45 schreef henkway het volgende:
[..]
Kan het nu niet vinden, maar het ABP is een van de grootste beleggers in vastrentende obligaties in Fanny Mae en Freddie Mac sinds 2005, Balkenende heeft hier een woordje voor gedaan.
De SP heeft indertijd kamervragen gesteld hierover en gezegd dat het onverantwoord was.
deze obligaties staan nog steeds op 100% waarde genoteerd in de boeken
maar 50% moet 50 miljard dollar zijn
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat hij het appartement destijds (20 jaar geleden) heeft gekocht als belegging, maar die gedachte zal in de loop der tijd allicht bij hem zijn opgekomen. Dus inderdaad: met of zonder palmboom - cashen kan hij beter nu doen dan over een paar jaar, als zijn pensioen naderbij komt. Punt is natuurlijk dat hij niet de enige verkoper is. De tijden werken niet echt mee. Hetzelfde geldt voor mij: ik wil straks niet in mijn maag zitten met een onverkoopbaar huis, en zéker niet voor de prijs die hij ervoor vraagt. Ons lot ligt dus in handen van de grillen van de krediietcrisisquote:Op zondag 10 mei 2009 01:27 schreef Metatron het volgende:
[..]
Je mist een nog veel simpelere optie: Hij gaat mee in het speculatieve beginsel van de woning. Gekocht 'omdat het toch wel meer waard wordt'. En nu er een daling in de prijzen zichtbaar wordt, zet-ie het te koop om er nog even uit te slepen wat er uit te slepen valt. Met of zonder palmboom in het verschiet, als je daarom een woning hebt gekocht, kun je inderdaad nu beter verkopen. En dan een tijdje huren, totdat de markt weer opklimt.
Ijskoud, is mijn inschattingquote:Maar ja, als hij denkt nu een uitgewoonde kit voor niet eens de hoofdprijs, maar de jackpot te kunnen verkopen, dan denk ik dat-ie best een koude douche gaat krijgen.
Vooral de berichten. Als de berichtgeving positiever van toon wordt, gaan de mensen mee in die opwaartse gedachtenstroom en komt alles op zijn pootjes terecht.quote:Op zondag 10 mei 2009 14:08 schreef edwinh het volgende:
[..]
Zo daar zit verloopig nog niet een uitbodeming in hoewel je nooit weet wat versterkte beurs koersen en berichten kunnen doen.
Niet kopen van iemand die een visje uitgooit, maar alleen van iemand die echt superklem zit en dan altijd minimal 25% onder de vraagprijs en weglopen, ik weet dat er mensen zijn met een mooie woning, die echt klem zitten, al twee keer gezakt zijn en geen enkel bod krijgen en binnen twee maand MOETEN verkopenquote:Op zondag 10 mei 2009 22:33 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat hij het appartement destijds (20 jaar geleden) heeft gekocht als belegging, maar die gedachte zal in de loop der tijd allicht bij hem zijn opgekomen. Dus inderdaad: met of zonder palmboom - cashen kan hij beter nu doen dan over een paar jaar, als zijn pensioen naderbij komt. Punt is natuurlijk dat hij niet de enige verkoper is. De tijden werken niet echt mee. Hetzelfde geldt voor mij: ik wil straks niet in mijn maag zitten met een onverkoopbaar huis, en zéker niet voor de prijs die hij ervoor vraagt. Ons lot ligt dus in handen van de grillen van de krediietcrisis![]()
[..]
Ijskoud, is mijn inschatting
Deze man MOET niet verkopen, is mijn inschatting. Hij gooit inderdaad een visje uit. Toch doet hij dat, in het licht van de kredietcrisis, vast niet helemaal voor de grap. Ik vrees dat hij pas klem zit op het moment dat de waarde van zijn huis ernstig begint te dalen - maar dat kan nog wel even duren.quote:Op zondag 10 mei 2009 23:03 schreef henkway het volgende:
[..]
Niet kopen van iemand die een visje uitgooit, maar alleen van iemand die echt superklem zit en dan altijd minimal 25% onder de vraagprijs en weglopen, ik weet dat er mensen zijn die echt klem zitten, al twee keer gezakt zijn en geen enkel bod krijgen en binnen twee maand MOETEN verkopen
De markt is heel verraderlijk, pas op
quote:Groen energielabel gunstig voor prijs huis
Uitgegeven: 11 mei 2009 08:53
Laatst gewijzigd: 11 mei 2009 09:18
ROTTERDAM - Huizenkopers zijn bereid meer te betalen voor woningen met een groen energielabel. Dat blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management en de Universiteit Maastricht, dat maandag is gepubliceerd.
Gemiddeld betalen huizenkopers 3,4 procent meer voor een woning met een groen energielabel, zo blijkt uit een analyse van ruim 100.000 woningtransacties in 2008.
De prijspremie staat los van de woningkenmerken, locatie en de kwaliteit van het huis, aldus de onderzoekers.
Met name voor appartementen met een groen label wordt meer betaald. Daar is de premie 4,7 procent.
Populair
Uit het onderzoek blijkt verder dat in de eerste drie kwartalen van 2008 voor ruim 17 procent van alle transacties op de koopwoningmarkt een energielabel is aangevraagd en uitgegeven. Vooral in Limburg en Zeeland is het energielabel populair.
De onderzoekers stellen dat de resultaten aantonen dat het energielabel veel wordt gebruikt als uithangbord. ''Vooral in moeilijke regionale markten en voor woningen in lastig te verkopen segmenten'', aldus onderzoeker Nils Kok van Universiteit van Maastricht. Volgens hem verkort een groen label de periode dat een woning te koop staat.
Beleggers, zeker profs, zijn rare mensen. Als ze geloven in TA's, dan is de kans inderdaad heel groot dat ze de gehele portefeuille op de markt gooien bij een trendbreuk.quote:Op zondag 10 mei 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
tuurlijk, wel een hele anderhalve procent daling, bel de bestuursvoorzitter, het roer moet helemaal om, meteen liquideren die miljarden portefeuille.
Ik zie een nieuwe mogelijkheid voor makelaars.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Al die mensen die met hun huis blijven zitten moeten gewoon zorgen dat deze een A energie label krijgt![]()
![]()
[..]
En Nils Kok heeft niet toevallig wat aandelen in de groene energie?quote:Op maandag 11 mei 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
''Vooral in moeilijke regionale markten en voor woningen in lastig te verkopen segmenten'', aldus onderzoeker Nils Kok van Universiteit van Maastricht. Volgens hem verkort een groen label de periode dat een woning te koop staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |