abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juni 2006 @ 07:08:38 #1
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_38497270
Twee weken geleden zijn er op de Amerikaanse derivaten beurs CME futures contracten en opties geintroduceerd waarmee je kunt speculeren op de Amerikaanse huizenmarkt.
Dit zijn opties en futures op de S&P/Case-Shiller (CS) Home Price Indexes. Dat is natuurlijk heel wat gemakkelijker dan elke keer fysiek huizen kopen of verkopen

Het aardige is dat daardoor ook short selling mogelijk is, dus je kunt geld verdienen aan dalende huizenprijzen

Een ander leuk iets is dat je -door te compenseren voor 'carrying costs'- uit de futures prijs kunt uitrekenen wat de verwachting is van de toekomstige huizenprijzen. Zo zie je in de tabel hieronder dat de verwachting is dat de huizenprijs index voor San Diego in mei volgend jaar ca 6% lager is en dat de huizen in New York ca 2% zullen dalen.

Overigens komen de daadwerkelijke huizen verkopen altijd pas met een vertraging van enkele maanden in de index terecht, dus de prijs van het futures contract "Aug-06" is gebaseerd op percepties uit het verleden. "Nov-06" is de inschatting van speculanten over de prijzen die nu worden gedaan in de echte huizenmarkt en "May 07" betreft de prijzen die naar verwachting rond december 2006 in de echte huizenmarkt worden gemaakt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Estimated % deviations
futures contracts vs. fair values 

Aug-06      Nov-06      Feb-07      May-07 
Boston             --       -1.08       -2.85       -4.49 
Chicago         -0.60       -0.05       -0.82       -2.51 
Denver          -1.03        0.45       -1.64       -4.11 
Las Vegas        0.06        0.58        0.17       -2.55 
Los Angeles     -0.39       -1.99       -1.05       -4.40 
Miami            0.62        0.74       -3.05       -3.42 
New York         1.55        1.30       -0.41       -2.09 
San Diego       -0.21       -2.24       -3.76       -6.02 
San Francisco    0.13        0.25       -1.89        0.86 
Washington      -0.01        0.71        0.24       -2.53 
Composite       -0.48       -0.84       -3.79       -2.17 

Dit soort futures zouden zo ook op de NL huizenmarkt moeten introduceren.
Vet short gaan en dan de HRA afschaffen
Babyvet roeleert !
pi_38524487
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 07:08 schreef Atahualpa het volgende:

Een ander leuk iets is dat je -door te compenseren voor 'carrying costs'- uit de futures prijs kunt uitrekenen wat de verwachting is van de toekomstige huizenprijzen. Zo zie je in de tabel hieronder dat de verwachting is dat de huizenprijs index voor San Diego in mei volgend jaar ca 6% lager is en dat de huizen in New York ca 2% zullen dalen.
Dit gaat niet goed zijn voor de Amerikaanse economie, niet ?Zal dit samen met nog wat andere problemen tot een eventuele recessie leiden ?
  maandag 5 juni 2006 @ 18:18:49 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38565152
Bijzonder interessant. Niet enkel om mee te speculeren, want mijns inziens dient vastgoed op de eerste plaats om in te wonen.
Wat je wél uitstekend met deze derivaten zou kunnen doen is ze gebruiken om de eventuele waardevermindering van je eigen huis te hedgen. Nu is dat erg lastig, en kan enkel door wellicht putjes van het een of andere vastgoedfonds te kopen, maar dat is natuurlijk indirekt.

Op die manier kun je zelfs nu nog met een gerust hart kopen, want een eventuele prijsval kan 100% ingedekt worden.
The End Times are wild
pi_38566707
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 07:08 schreef Atahualpa het volgende:
Twee weken geleden zijn er op de Amerikaanse derivaten beurs CME futures contracten en opties geintroduceerd waarmee je kunt speculeren op de Amerikaanse huizenmarkt.
Dit zijn opties en futures op de S&P/Case-Shiller (CS) Home Price Indexes. Dat is natuurlijk heel wat gemakkelijker dan elke keer fysiek huizen kopen of verkopen

Het aardige is dat daardoor ook short selling mogelijk is, dus je kunt geld verdienen aan dalende huizenprijzen

Overigens komen de daadwerkelijke huizen verkopen altijd pas met een vertraging van enkele maanden in de index terecht, dus de prijs van het futures contract "Aug-06" is gebaseerd op percepties uit het verleden. "Nov-06" is de inschatting van speculanten over de prijzen die nu worden gedaan in de echte huizenmarkt en "May 07" betreft de prijzen die naar verwachting rond december 2006 in de echte huizenmarkt worden gemaakt.
[ code verwijderd ]

Dit soort futures zouden zo ook op de NL huizenmarkt moeten introduceren.
Vet short gaan en dan de HRA afschaffen
Maar eh... enkele maanden geleden voorspelde je nog een beurscrash wat zijn je gedachten er nu over? Ook heb ik je verschillende keren over een huizencrash zien schrijven. Waarom denk je dat?
pi_38568376
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:00 schreef PietPrak het volgende:

[..]

Maar eh... enkele maanden geleden voorspelde je nog een beurscrash
Dan heeft-ie gelijk, ongeveer 2 weken geleden was een mini-beurscrash waar alle koersen in 4 dagen met 14% omlaag gingen.
pi_38568561
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:40 schreef K33T het volgende:

[..]

Dan heeft-ie gelijk, ongeveer 2 weken geleden was een mini-beurscrash waar alle koersen in 4 dagen met 14% omlaag gingen.
Precies!! Maar ik zou zijn argumentatie wel willen horen!
  maandag 5 juni 2006 @ 21:14:32 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38572005
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:45 schreef PietPrak het volgende:

[..]

Precies!! Maar ik zou zijn argumentatie wel willen horen!
Net zoals huizen over langere tijd boven het inflatie-niveau in prijs kunnen stijgen, kunnen ze natuurlijk ook langere tijd in prijs dalen. Gezien vanaf het prijsniveau van 1992, en de koopkrachtstijging in ogenschouw nemend, zou je kunnen zeggen dat de huidige huizenmarkt 30 tot 40% overgewaardeerd is. De belangrijkste oorzaak hiervan is de lage rentestand, die het mogelijk gemaakt heeft dat de huizenprijzen zover kónden stijgen.

Wanneer de rente behoorlijk gaat stijgen, worden de maandlasten ook evenredig hoger, en zullen de huizenprijzen als gevolg hiervan gaan dalen.
Let wel, dit hoeft niet te gebeuren, de rente kan net zo goed weer gaan dalen, wat weer ruimte schept voor een verdere verhoging van de huizenprijzen.

Wél opgemerkt kan worden dat de rentestand historisch laag is. Een reden om aan te nemen dat hij dus gaat stijgen.
The End Times are wild
pi_38574795
Ik zal eens in mijn kristallen bol kijken wanneer de huizenmarkt instort.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 10:49:14 #9
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_38584644
quote:
Op maandag 5 juni 2006 21:14 schreef LXIV het volgende:
Wél opgemerkt kan worden dat de rentestand historisch laag is. Een reden om aan te nemen dat hij dus gaat stijgen.
Als je een bal omhoog gooit dat is er een reden om aan te nemen dat hij ook weer omlaag komt. Namelijk, de zwaartekracht.

Wat is de reden dat aangenomen kan worden dat de rente stijgt nadat hij gedaald is? Waarom zou de rente niet altijd op een laag niveau blijven?
pi_38585041
Atahualpa, kun je ons misschien vertellen hoe je in hemelsnaam voorspeld hebt dat de aandelenmarkt zou 'instorten'. Die voorspelling bleek namelijk ook nog waar te zijn.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 11:26:25 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38585542
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 10:49 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Als je een bal omhoog gooit dat is er een reden om aan te nemen dat hij ook weer omlaag komt. Namelijk, de zwaartekracht.

Wat is de reden dat aangenomen kan worden dat de rente stijgt nadat hij gedaald is? Waarom zou de rente niet altijd op een laag niveau blijven?
Ik geef aan dat de rente mogelijk ook verder kan dalen. Letterlijk zeg ik dat een reden om aan te nemen dat de rente stijgt is, dat zij historisch laag is.
The End Times are wild
  dinsdag 6 juni 2006 @ 12:52:28 #12
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_38587863
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 11:26 schreef LXIV het volgende:
Ik geef aan dat de rente mogelijk ook verder kan dalen.
Ik weet dat je zei dat de rente kan stijgen, kan dalen en gelijk kan blijven. Op die manier zit je er nooit naast terwijl je later bij iedere beweging kan zeggen dat je die voorspeld had.
quote:
Letterlijk zeg ik dat een reden om aan te nemen dat de rente stijgt is, dat zij historisch laag is.
Dat is dus niet waar volgens mij, tenzij jij aangeeft dat er een reden is om aan te nemen dat rente altijd stijgt als deze historisch laag staat. Of omdat er een economische wetmatigheid is die bepaalt dat rente altijd stijgt als deze historisch laag staat. Of welke reden dan ook.

Dat de rente gaat stijgen OMDAT deze historisch laag staat is m.i. geen reden. Het is namelijk geen natuurwet dat na een daling een stijging volgt i.t.t. een bal die omhoog gegooid wordt altijd omlaag komt.

Het kan namelijk net zo goed dat de rente verder daalt of dat de rente gelijk blijft.

Of de rente stijgt, daalt of gelijk blijft hangt veel meer af van andere economische factoren dan van de hoogte van rente zelf volgens mij.
  zondag 9 juli 2006 @ 20:41:28 #13
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_39668856
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 12:52 schreef SjonLok het volgende:
Dat de rente gaat stijgen OMDAT deze historisch laag staat is m.i. geen reden. Het is namelijk geen natuurwet dat na een daling een stijging volgt i.t.t. een bal die omhoog gegooid wordt altijd omlaag komt.
Klopt, er zijn zelf landen die jarenlang rentes van 0% hebben (gehad)

OT:

Hoe werkt dit technisch? Oftewel, waarvan is dit product afgeleid (is immers een derivaat). Aangezien het voornamelijk particulieren zijn die kopen en verkopen.
pi_39680061
Neem de adviezen van LXIV ter harte zou ik zeggen, prima adviezen!!
  maandag 10 juli 2006 @ 02:12:17 #15
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_39680258
quote:
Op maandag 10 juli 2006 01:57 schreef duivelinnetje het volgende:
Neem de adviezen van LXIV ter harte zou ik zeggen, prima adviezen!!
In NL is de effectieve rente eigenlijk nog lager vanwege die achterlijke HRA
  donderdag 13 juli 2006 @ 15:02:11 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39789328
quote:
Op zondag 9 juli 2006 20:41 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Klopt, er zijn zelf landen die jarenlang rentes van 0% hebben (gehad)

OT:

Hoe werkt dit technisch? Oftewel, waarvan is dit product afgeleid (is immers een derivaat). Aangezien het voornamelijk particulieren zijn die kopen en verkopen.
Het zijn gewoon cash-settled index opties/futures, alleen nu niet op een aandelen index maar op de S&P/Case-Shiller (CS) Home Price Indexes.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_40067438
Hoe lang zijn die futures?

De crash komt er, ik denk nog voor 2007 of in 2007 maar jammer genoeg is geen hond die weet wanneer
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40067976
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 06:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang zijn die futures?

De crash komt er, ik denk nog voor 2007 of in 2007 maar jammer genoeg is geen hond die weet wanneer
Ja dat is best jammer, als iedereen het zou weten namelijk zou er geen crash komen/zijn.

En zijn er nog redenen waarom het crasht? Of stond dat in de koffiedik / glazen bol?

Rente stijgt, nederlanders geven weer meer geld uit aan duurzame goederen, weer minder werklozen en economisch gaat het beter in nederland. Ik zie weinig redenen voor een 'crash'.
pi_40067986
Omdat de huizenmarkt de laatste jaren in de meeste staten gruwelijk is overgewaardeerd en omdat Amerikanen hypotheken nemen om te consumeren
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40068034
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 09:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat de huizenmarkt de laatste jaren in de meeste staten gruwelijk is overgewaardeerd en omdat Amerikanen hypotheken nemen om te consumeren
Dat laatste gebeurt ook in Nederland met bv 2e hypotheken en al wat niet meer. Verder is overwaardering niet een 'iets' dat alleen op een woning van toepassing is, maar gewoon op elk product. Zelfs het brood in de supermarkt dat het stempel "luxe" heeft gekregen is vele malen duurder dan enige jaren geleden. Idem zo met woningen.

Op deze manier is het 'overwaarderen' van een woning niets uitzonderlijks en wordt het als gewoon gezien.

In Nederland verwacht ik geenszins ook maar een crash aangezien het vraag/aanbod verhaal niet in evenwicht is. En verder zullen de banken liever een hypotheek afsluiten van 2ton tegen 2% rente dan 1ton tegen 4%. En dus het rente-middel zullen gebruiken om een crash af te wenden (als die er uberhaupt al komt).
pi_40068057
In Nederland kan je een 2e hypotheek niet consumeren
  zaterdag 22 juli 2006 @ 09:25:51 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40068075
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 09:20 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Dat laatste gebeurt ook in Nederland met bv 2e hypotheken en al wat niet meer. Verder is overwaardering niet een 'iets' dat alleen op een woning van toepassing is, maar gewoon op elk product. Zelfs het brood in de supermarkt dat het stempel "luxe" heeft gekregen is vele malen duurder dan enige jaren geleden. Idem zo met woningen.
De prijsstijging op de woningmarkt gaat ver boven het normale inflatieniveau uit.
quote:
Op deze manier is het 'overwaarderen' van een woning niets uitzonderlijks en wordt het als gewoon gezien.

In Nederland verwacht ik geenszins ook maar een crash aangezien het vraag/aanbod verhaal niet in evenwicht is. En verder zullen de banken liever een hypotheek afsluiten van 2ton tegen 2% rente dan 1ton tegen 4%. En dus het rente-middel zullen gebruiken om een crash af te wenden (als die er uberhaupt al komt).
Het zijn niet de banken die bepalen wat het rentepeil is, zij zijn net zo afhankelijk van de markt als de particulier.
The End Times are wild
pi_40068339
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 09:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In Nederland kan je een 2e hypotheek niet consumeren
wrom niet ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_40068354
Kan wel maar is fiscaal niet aantrekkelijk
pi_40068490
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 09:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan wel maar is fiscaal niet aantrekkelijk
Dus, prima te consumeren. En ik gok dat dat echt wel gedaan wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')