Los van het feit dat hij waarschijnlijk vanwege juridische veroordeling en sportieve schorsing komende tijd niet aan fietsen toe zal komen is het ook niet langer te verdedigen om hem in de ploeg te houden, echter door hem als ploeg inderdaad te blijven steunen en begeleiden kan dit negatieve verhaal toch een positieve uitslag krijgen. Niet alleen voor Boonen maar ook voor ploeg en sponsoren.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 09:59 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Als ik de manager was, zou ik hem meer gaan steunen door hem te sturen naar een soort afkickcentrum. Hij blijft dan in dienst, maar hij mag voorlopig niet koersen. Als het zeker is dat hij niet meer gebruikt, dan mag hij weer koersen. Hem helemaal laten vallen, dat kun je niet maken vind ik. Een soort huwelijk in voor en TEGENspoed.
Hij zal wel weer verhinderd zijn zoals afgelopen week.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hij zit maandag bij Holland Sport...
Hopelijk wordt het net zulke historische televisie als met Kluivert toentertijd.
Welke juridische veroordeling?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Los van het feit dat hij waarschijnlijk vanwege juridische veroordeling en sportieve schorsing komende tijd niet aan fietsen toe zal komen is het ook niet langer te verdedigen om hem in de ploeg te houden, echter door hem als ploeg inderdaad te blijven steunen en begeleiden kan dit negatieve verhaal toch een positieve uitslag krijgen. Niet alleen voor Boonen maar ook voor ploeg en sponsoren.
quote:
Doorgaans kiezen ploegen liever voor de Tour dan voor eigen renners.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Los van het feit dat hij waarschijnlijk vanwege juridische veroordeling en sportieve schorsing komende tijd niet aan fietsen toe zal komen is het ook niet langer te verdedigen om hem in de ploeg te houden, echter door hem als ploeg inderdaad te blijven steunen en begeleiden kan dit negatieve verhaal toch een positieve uitslag krijgen. Niet alleen voor Boonen maar ook voor ploeg en sponsoren.
Kijk dat die pakt is wellicht nog tot daar aan toe, maar hij doet alsof hij het slachtoffer is maar dat zijn wij wielerfans, al jaren en niet alleen bij hem.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:25 schreef Suijk het volgende:
[..]
Zeg je dat bij iedereen die een lijntje coke neemt in het weekend en niet toevallig per week 2 dopingcontroles krijgt?
Natuurlijk is het stom, maar hij neemt toch redelijk bewust het risico om gewoon geen topsporter meer te zijn. Misschien vindt hij wel dat hij genoeg heeft gewonnen.
Het gaat nu om het algemeen en niet alleen om de Tour.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:29 schreef Colnago het volgende:
[..]
Doorgaans kiezen ploegen liever voor de Tour dan voor eigen renners.
Dat dus. Hij heeft iets kamikaze-achtigs. Misschien hoort dat er wel bij als je zo op de toppen functioneert. Maar het is jammer dat iemand met zoveel talent, zijn carriere zo vergooit. Met serieuze doping heeft het niet zoveel te maken imo.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:44 schreef Leatherface het volgende:
Ik vind hem er geen slechter mens om, maar het is inderdaad wel dom en zelfdestructief.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:42 schreef Bruce117 het volgende:
Het is en blijft gewoon een ontzettend stomme en domme actie van hem.
Hier heb ik verder niets aan toe te voegen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:42 schreef Bruce117 het volgende:
Het is en blijft gewoon een ontzettend stomme en domme actie van hem.
Maar het blijft natuurlijk een immens populaire wielrenner, wiens uitstraling en prestaties de ploeg - in bijzonder in Vlaanderen - naar een hoger niveau tillen. Als ik manager van QS zou zijn zou ik eerst rustig afwachten wat dit allemaal voor consequenties kan hebben, en dan eventueel pas ingrijpen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het zou me bij Lefevere niet verbazenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 12:12 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar het blijft natuurlijk een immens populaire wielrenner, wiens uitstraling en prestaties de ploeg - in bijzonder in Vlaanderen - naar een hoger niveau tillen. Als ik manager van QS zou zijn zou ik eerst rustig afwachten wat dit allemaal voor consequenties kan hebben, en dan eventueel pas ingrijpen.
Voor Boonen zelf zou dat alleen maar destructief werken. Aan de andere kant, het is ook ontzettend dom wat hij doet en dit beschadigt ook de naam Quickstep. Vanuit het management van Quickstep zal nu wel eerder op ontslag aangedrongen worden.quote:
Tsja, carriere vergooit... Tussen de crises in wint ie natuurlijk wel Parijs-Roubaix en Kuurne-Brussel-Kuurne.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat dus. Hij heeft iets kamikaze-achtigs. Misschien hoort dat er wel bij als je zo op de toppen functioneert. Maar het is jammer dat iemand met zoveel talent, zijn carriere zo vergooit. Met serieuze doping heeft het niet zoveel te maken imo.
Zelfs nu zit Wuyts nog okseldiep.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:07 schreef Ambrosius het volgende:
Wuyts: "Het zou kunnen dat Boonen zich in hogere kringen begeeft".
quote:
Nogmaals: drugsgebruik is niet strafbaar en positief testen op drugsgebruik kan nimmer leiden tot een veroordeling voor drugsbezit.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:03 schreef BramKVO het volgende:
Ik vind dat ie op sportief vlak geen straf moet krijgen, ten slotte gaat het hiet niet om doping. Maar rechterlijk moet ie natuurlijk bestraft worden, zeker omdat ie toch een vbfunctie heeft, dus eigenlijk is het gewoon dom van hem.
Toch raar dat zijn advocaat dan zegt dat de mogelijke consequenties een geldboete, werkstraf of gevangenisstraf zijn.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:31 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals: drugsgebruik is niet strafbaar en positief testen op drugsgebruik kan nimmer leiden tot een veroordeling voor drugsbezit.
Er is juridisch gezien dus 0,0 aan de hand.
heel raar ja, want drugsgebruik is volgens de Nederlandse wet niet strafbaarquote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Toch raar dat zijn advocaat dan zegt dat de mogelijke consequenties een geldboete, werkstraf of gevangenisstraf zijn.
Get your facts straight. Boonen is een belg. Deze hele zaak speelt in België.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
heel raar ja, want drugsgebruik is volgens de Nederlandse wet niet strafbaar
Owwwwwwww.... dan zoekt ie het maar lekker uit.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Get your facts straight. Boonen is een belg. Deze hele zaak speelt in België.
Het was een controle van de Vlaamse overheid.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:44 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Toch vrij bizar dat hij weeral buiten competitie getest wordt op coke terwijl cokegebruik in die periode geen overtreding van de dopingregels is, en dat die gegevens meteen aan het parket overgemaakt worden.
Wat was dat toen met Kluivert?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 10:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hij zit maandag bij Holland Sport...
Hopelijk wordt het net zulke historische televisie als met Kluivert toentertijd.
Dat dus, er zijn zoveel mensen die een lijntje snuiven. Moeten ze allemaal zelf weten, maar als topsporter is het gewoon dom.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Kom op pfaf. Het is toch gewoon dom om coke te gebruiken als je om de halve dag gecontroleerd wordt en een topsporter wilt zijn. Hij heeft straks nog 40 jaar om te snuiven.
Ja, ik ging er maar gewoon vanuit dat het een Ollander was, my badquote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:42 schreef Wilskracht het volgende:
Volgens mij valt dit onder de Belgische wetgeving (Vlaamse) en daar is drugsgebruik wel strafbaar.
Een dopingcontrole van de Vlaamse overheid. Waarom testen op een middel dat geen doping is? Ik vraag me af of dat de oorspronkelijke bedoeling van deze testen buiten competitie was.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het was een controle van de Vlaamse overheid.
het gaat toch om een drugscontrole buiten competitie, er staat niet dat het om een out of competition controle gaat. Kan toch ook een preventieve controle van de politie zijn ergens langs een wegquote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:59 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Een dopingcontrole van de Vlaamse overheid. Waarom testen op een middel dat geen doping is? Ik vraag me af of dat de oorspronkelijke bedoeling van deze testen buiten competitie was.
Hij brengt hoogstens zichzelf, zijn ploeg en sponsors in diskrediet. Met het wielrennen zelf heeft het eigenlijk nauwelijks wat te maken.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:37 schreef Pritt het volgende:
Ach ja, beter dit dan "echt" dopinggebruik.
Recreatief coke gebruik is niet slim maar ook weer geen doodzonde me dunkt.
Hij brengt de sport er mijn inziens niet mee in diskrediet.
quote:Boonen: "Zal hulp zoeken voor probleem"
quote:"Het is alsof iemand anders het gedaan heeft en ik nu de gevolgen moet dragen."
quote:"Een dag voor de controle ben ik op stap geweest en op een terrasje beland. Daar ben ik wat blijven plakken", doet Boonen zijn verhaal. "Daarna heb ik een blackout gekregen. Als ik op stap ga, moet ik blijkbaar een grens voorbij."
quote:"364 dagen gaat het perfect, maar die ene dag dat ik te veel drink, verander ik. Ik ga nu hulp zoeken. Iemand moet me leren begrijpen wat er gebeurt als ik te veel drink", vertelt Boonen.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:11 schreef wimderon het volgende:
Een blackout... zag het vanavond nog op tv, hij heeft wel meer van die blackouts en blijkbaar altijd buiten het beoefenen van zijn sport. 2 dure auto's in de prak rijden, 2 x snuiven.. het is wachten op de volgende blackout van Dhr. Boonen..quote:"Een dag voor de controle ben ik op stap geweest en op een terrasje beland. Daar ben ik wat blijven plakken", doet Boonen zijn verhaal. "Daarna heb ik een blackout gekregen. Als ik op stap ga, moet ik blijkbaar een grens voorbij."
het zou me verbazen als hij daadwerkelijk nog komtquote:Op maandag 11 mei 2009 09:50 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ben benieuwd naar zijn verhaal vanavond bij Holland Sport.
Mij ook.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:51 schreef franklop het volgende:
[..]
het zou me verbazen als hij daadwerkelijk nog komt
naja zelfs op de site staat het er nog, dus maar even kijken
België is het enige land waar die meldingsplicht wel bestaat. Best mogelijk dat er in andere landen nog meer positieve drugstests zijn, maar dat die gewoon niet worden gemeld wegens irrelevant.quote:Boonen werd drie keer betrapt
Tom Boonen testte niet twee maar drie keer positief op cocaïne. Op 15 november 2007 onderging hij in Monaco een controle buiten competitie van de Internationale Wielerunie (UCI). Dat meldde onze krant al afgelopen december.
Het lab in Gent vond in 2007 geen verboden middelen in de urine, maar wel cocaïne en xtc. Omdat beide substanties alleen verboden zijn in competitieverband maakte Docolab Gent een negatief analyserapport op zonder meer.
Urinestaal 2279316, zo heet de derde maar eigenlijk de allereerste cocaïneplas in het dossier van Tom Boonen. Afgenomen door de UCI bij een controle buiten competitie in Balen op 15 november 2007. Zowel Boonen als de QuickStepploegleiding weten pas sinds december 2008 van het bestaan van dat staal af.
Opdrachtgever UCI had niet de plicht om de aangetroffen metabolieten van cocaïne en ecstasy te melden aan de politie. België is het enige land waar die meldingsplicht wel bestaat. Dat is meteen ook de reden waarom Tom Boonen afgelopen vrijdag andermaal het parket van Turnhout over de vloer kreeg. Bij een gerichte controle van de Vlaamse Gemeenschap op 25 april werden zoals bekend opnieuw sporen van cocaïne aangetroffen in de urine van Boonen. De Vlaamse Gemeenschap lichtte daarop het parket in.
Ja, het zit jullie niet mee.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:02 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
België is het enige land waar die meldingsplicht wel bestaat. Best mogelijk dat er in andere landen nog meer positieve drugstests zijn, maar dat die gewoon niet worden gemeld wegens irrelevant.
Dat is zó waar.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:53 schreef rubbereend het volgende:
elke andere wielrenner was er door zijn ploeg allang uitgegooid
Dat schijnt Quickstep miljoenen te gaan kosten als ze dat willen doen ... Contractueel heeft ie immers niks gedaan dat niet mocht ... (dit is géén doping hé ...)quote:Op maandag 11 mei 2009 13:53 schreef rubbereend het volgende:
elke andere wielrenner was er door zijn ploeg allang uitgegooid
Ook weer zo'n misverstand.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:55 schreef Szura het volgende:
[..]
Dat is zó waar.![]()
Maar ja Boonen is een God voor Quick Step en Vlaanderen
quote:Vlaanderen reageert massaal op nieuwe drugsperikelen van gevallen ideale schoonzoon.
Uit een enquête van HLN blijkt dat maar liefst 52% van de Vlamingen wil dat hij zwaar gestraft wordt. Slechts 27% opteert voor 'vergeven en vergeten'.
Ook die overzichtspagina, staan maar 3 regels over alle andere sport (behalve voetbal dan). Rest Boonenquote:Op maandag 11 mei 2009 14:48 schreef rubbereend het volgende:
één teletekst besteed inmiddels 11 pagina's aan dit gebeuren
Holland Sport heeft zo wel een heel actueel verhaalquote:Op maandag 11 mei 2009 09:50 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ben benieuwd naar zijn verhaal vanavond bij Holland Sport.
Hij komt zelf niet hoor. Dat geloof ik nooit ... Van z'n advocaten mag ie nu al niet eens bekennen tov de pers wat ie gedaan heeft ...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:08 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Holland Sport heeft zo wel een heel actueel verhaal
Het lijkt mij eigenlijk wel een mooi moment om toe te geven dat dit nog lang niet alles is en dat hij zich per direct terugtrekt uit de wielersport.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hij komt zelf niet hoor. Dat geloof ik nooit ... Van z'n advocaten mag ie nu al niet eens bekennen tov de pers wat ie gedaan heeft ...
Jaja, daarom bleek uit haaranalyse dat ie regelmatig coke en xtc gebruikt. Zolang ze je niet vlak voor of na een koers betrappen geld het niet als doping. Dat er dan alleen in Belgie meldingsplicht is, is wel zuur voor Dommeke Boonenquote:364 dagen gaat het perfect, maar die ene dag dat ik te veel drink, verander ik. Ik ga nu hulp zoeken. Iemand moet me leren begrijpen wat er gebeurt als ik te veel drink", vertelt Boonen.
Jammer! Missen ze een mooie primeur.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:22 schreef superbient het volgende:
hollandsport pagina ge-update. Nu is Elia de gast en wordt er gepraat over de kwestie Boonen, jammer
Neuh, is met Karl van Nieuwkerkequote:Op maandag 11 mei 2009 22:41 schreef the_critic het volgende:
zometeen wel in Phara op de belg als ik het goed heb... dus maar even wakker blijven en kijken
Boonen zelf mag niet spreken van z'n advocaten ... die zul je nergens horen of zien over deze affaire hoor ...quote:Op maandag 11 mei 2009 23:25 schreef the_critic het volgende:
ja inderdaad... dacht dat hij er zelf ook zou zijn.. maar tis alleen "gezever" over boonen
Ach, dat is maar net hoe je die cijfers interpreteert. Ik vind 27% behoorlijk veel, bovendien zegt het percentage dat vindt dat hij zwaar gestraft moet worden, weinig over of ze hem nou een god vinden of niet.quote:
En toch , eigenlijk is het nog zoals ik het vandaag iemand op de radio hoorde zeggen (was het nu Hans Vandeweghe of Koen Meulenaere ??) , het Vlaamse publiek zal Boonen nooit zoveel vergeven als ze met Frank Vandenbroucke hebben gedaan ...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:35 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Ach, dat is maar net hoe je die cijfers interpreteert. Ik vind 27% behoorlijk veel, bovendien zegt het percentage dat vindt dat hij zwaar gestraft moet worden, weinig over of ze hem nou een god vinden of niet.
Heb je vanavond Holland Sport gekeken? Wilfried vroeg nog even aan het publiek wie er vond dat hij de Tour gewoon zou mogen rijden. Op 2 na staken ze allemaal hun hand op. Ik denk verder dat als je iemand een God vindt, je niet zal vinden dat hij zwaar gestraft zou moeten worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:35 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Ach, dat is maar net hoe je die cijfers interpreteert. Ik vind 27% behoorlijk veel, bovendien zegt het percentage dat vindt dat hij zwaar gestraft moet worden, weinig over of ze hem nou een god vinden of niet.
De vraag is hoeveel wielerfans Boonen nog een God vinden ... Hij moet erg opletten met z'n status hoor , hij heeft nu al veel van z'n pluimen verloren ... Uit een populariteitspoll vorig jaar bleek hij trouwens al te moeten onderdoen voor Devolder en bijna voor Van Avermaet en VDB ...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:39 schreef wimderon het volgende:
[..]
Heb je vanavond Holland Sport gekeken? Wilfried vroeg nog even aan het publiek wie er vond dat hij de Tour gewoon zou mogen rijden. Op 2 na staken ze allemaal hun hand op. Ik denk verder dat als je iemand een God vindt, je niet zal vinden dat hij zwaar gestraft zou moeten worden.
Dat zei ik dus al in m'n eerdere post, waar El_Bassie op reageerde.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel wielerfans Boonen nog een God vinden ... Hij moet erg opletten met z'n status hoor , hij heeft nu al veel van z'n pluimen verloren ... Uit een populariteitspoll vorig jaar bleek hij trouwens al te moeten onderdoen voor Devolder en bijna voor Van Avermaet en VDB ...
Tuurlijk , zolang hij presteert zal hij populair blijven ... maar zijn status als ongenaakbare god is hij al kwijt , denk ik ...
Die 'enquête' trouwensquote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:39 schreef wimderon het volgende:
[..]
Heb je vanavond Holland Sport gekeken? Wilfried vroeg nog even aan het publiek wie er vond dat hij de Tour gewoon zou mogen rijden. Op 2 na staken ze allemaal hun hand op. Ik denk verder dat als je iemand een God vindt, je niet zal vinden dat hij zwaar gestraft zou moeten worden.
Hier in Nederland denken we sowieso wat anders over cokegebruik, daar hebben niet zoveel personen hier (zeker als ik voor mezelf spreek) problemen mee. Misschien is Boonen wel te weinig antiheld om echt sympathiek gevonden te worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:39 schreef wimderon het volgende:
[..]
quote:ASO: "Boonen zal lang niet koersen"
di 12/05/2009 - 11:26
Vorig jaar werd Tom Boonen na zijn cocaïneperikelen door de organisatie van de Ronde van Frankrijk (ASO) geweerd uit de koers. Nu heeft ASO gereageerd op het het nieuwe cocaïneverhaal.
Lees ook:
Quick-Step: "Boete, schorsing en therapie"
"De bal ligt in het kamp van Quick-Step. Wij hoeven op dit moment niks over Tom Boonen te beslissen", luidt het bij ASO. "Het is Quick-Step dat zal beslissen wanneer Boonen opnieuw in het peloton zal verschijnen."
"Vorig jaar hielden we hem uit de Tour, maar dat is op dit moment niet aan de orde", aldus ASO.
"Boonen gaat in therapie en zijn dokters zullen aangeven wanneer hij genezen is. We denken dat het nog even zal duren vooraleer hij weer zal koersen."
Ja en op teletekst een stuk of 17 pagina'squote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:19 schreef OProg het volgende:
Op de Sporza-site hebben ze bij wielrennen de volgende categorieen:
Ronde van Italië / Tom Boonen / mountainbike / kalender
sporzaquote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:31 schreef Bruce117 het volgende:
Geen Tour dus voor Tommeke dit jaar.
Nee, urenlang Wuyts die zich afvraagt of Cavendish wel had gewonnen moest Tom er toch bij geweest zijn ...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Hoera, geen urenlange gelik en verering van Michel tijdens de touruitzendingen over Tom.
Ach er is nog altijd Steegmans.. of McEwen als halve Vlaming natuurlijkquote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Nee, urenlang Wuyts die zich afvraagt of Cavendish wel had gewonnen moest Tom er toch bij geweest zijn ...
De Gentse Amerikaan Tyler Farrar doet ook nog wel mee.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:43 schreef franklop het volgende:
[..]
Ach er is nog altijd Steegmans.. of McEwen als halve Vlaming natuurlijk
maar die halen het niet bij de heilige Tomquote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:43 schreef franklop het volgende:
[..]
Ach er is nog altijd Steegmans.. of McEwen als halve Vlaming natuurlijk
Ik denk niet dat ze bij ASO veel gaan bereiken.quote:Manager Boonen wil UCI en ASO aanklagen
Tom Boonen overweegt zowel de UCI als Tour-organisator ASO aan te klagen. Dat vertelde Boonens manager Paul de Geyter in de Gazet van Antwerpen. Boonen wordt dit jaar voor het tweede jaar op rij uitgesloten voor de Tour de France wegens herhaald cocaïnegebruik. Daarnaast riskeert hij door de internationale wielerunie geschorst te worden wegens het toebrengen van imagoschade. "Wat de UCI van plan is, noem ik broodroof", verklaarde zijn manager.
Hij overweegt stappen. "Ik weet dat er beroepsmogelijkheden zijn, zowel bij ASO als bij de UCI," verklaarde de Geyter. "Overleg met advocaten moet in dat verband duidelijkheid verschaffen. Ik heb nog niet de tijd gehad om Tom Boonen en Patrick Lefevere te consulteren. Maar dit wil ik in geen geval over mijn kant laten gaan."
De Geyter is verontwaardigt dat Boonen imagoschade aan de wielersport wordt aangerekend. "Wil ik je even opsommen wie de laatste jaren het imago van de wielersport heeft beschadigd zonder dat de UCI ook maar iets ondernam?" aldus de Geyter.
De Belgische wielerbond is het niet er niet mee eens dat Boonen voor de disciplinaire commissie moet verschijnen. Het is van mening dat de UCI nalatig is geweest door een eerdere positieve test te verzwijgen. Boonen riskeert een disciplinaire schorsing van één tot zes maanden.
Haha ja dat viel mij ook al opquote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:19 schreef OProg het volgende:
Op de Sporza-site hebben ze bij wielrennen de volgende categorieen:
Ronde van Italië / Tom Boonen / mountainbike / kalender
quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:13 schreef OProg het volgende:
Ik zat vanacht te zappen en kwam op Eurosport ineens Planet Armstrong tegen.
Boonen topic?quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:08 schreef Zelva het volgende:
Bij Sportweek hebben ze al het hele jaar een aparte categorie Lance Armstrong.
quote:Lefevere: "Boonen is een mama's kindje"
Quick-Step-manager Patrick Lefevere ziet een eventuele deelname van Tom Boonen aan de Tour somber in. "De UCI zal Tom schorsen", vermoedt Lefevere. "Maar ik vraag me af wie er in therapie moet: Boonen of de journalisten?"
lees ook
Boonen wil uitsluiting Tour aanvechten
"Nu de UCI en Tour-organisator ASO weer met elkaar praten, zal de UCI Boonen schorsen voor de Tour de France. Daar ben ik honderd procent van overtuigd. Ik moet me nog beraden wat we gaan doen", zegt Lefevere in Het Nieuwsblad.
"Tom Boonen moet in therapie, maar zou het niet kunnen dat fietsen de beste therapie is? Als je iemand afneemt wat hij goed kan en graag doet, wordt hij daar dan opgewekt of depressief van?"
"Tom is een mama's kindje", zegt Lefevere ook. "Als hij zich profesionneel had gedragen, was hij in Monaco gebleven en hadden we dit gesprek nu niet."
Lefevere vindt het niet onlogisch dat Boonen niet ontslagen werd. "Als er bij jullie topjournalisten zijn, dan mogen die zich ook iets meer permitteren. En kom me niet vertellen dat topingenieurs niet meer mogen dan "Jefke" aan de band van de fabriek. Zo gaat het nu eenmaal."
"Ik probeer iedereen in de ploeg gelijk te behandelen, maar er zijn nu eenmaal andere wetten die meespelen. Dat zijn de wetten van de markt", klinkt het.
"Journalisten willen zoveel mogelijk verkopen"
Patrick Lefevere maakt zich tenslotte ook nog enkele bedenkingen. "Zo heb ik me afgevraagd wie nu eigenlijk in therapie moet: Boonen of de journalisten?"
Belga "Ik heb journalisten bezig gezien die zich als wolven op een prooi stortten. Het gaat al lang niet meer over Boonen. Het gaat over het verkopen van papier."
En over de bekentenis van Boonen op tv zegt hij dit: "Tom drukte zich nogal ongelukkig uit. Het leek alsof hij een drankprobleem heeft, maar dat heeft hij niét. Tom wilde zeggen dat zijn normen vervagen door alocoholgebruik, niet dat hij een drugs- of drankprobleem heeft."
quote:Tour zet de deur op een kier voor Tom Boonen zo 07/06/2009 - 12:04
Tour de France-organisator ASO is van plan het standpunt van de UCI te volgen in de affaire-Boonen. Als de UCI Boonen niet schorst, kan de renner van Quick-Step op 4 juli in zijn ex-woonplaats Monaco aan de start staan van de Ronde van Frankrijk.
Tom Boonen zou bereid zijn om via de rechtbank zijn deelname aan de Tour af te dwingen, maar misschien is dat niet nodig. ASO zou bereid zijn om het oordeel van de UCI in de zaak-Boonen te volgen.
"Wij sluiten ons aan bij UCI-voorzitter Pat McQuaid, die zei dat Tom het imago van de sport beschadigd heeft", zegt Christian Prudhomme in de Franse krant l'Est Républicain.
"Het is logisch dat we de beslissing van de disciplinaire commissie van de UCI volgen en ik hoop dat die nog vóór de Tour een beslissing neemt", zei de directeur van de Ronde van Frankrijk.
Prudhomme zei eerder dat de op cocaïne betrapte Boonen niet welkom was in de Ronde van Frankrijk, maar nu is deelnemen niet langer onmogelijk.
Niks aan de hand dus, want op grond van die imagoschade kan juist de Tour hem weigeren. Die disciplinaire commissie gaat echt niet anders concluderen.quote:"Wij sluiten ons aan bij UCI-voorzitter Pat McQuaid, die zei dat Tom het imago van de sport beschadigd heeft", zegt Christian Prudhomme in de Franse krant l'Est Républicain.
politici, journalisten en dergelijke ondergaan geen tientallen drugtests per jaar.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:50 schreef Zelva het volgende:
Ja mensen, ook op je 54ste kun je al seniel zijn.
Je maakt mij niet wijs dat als pak 'm beet een Davide Malacarne betrapt zou zijn op het meerdere malen plegen van een misdrijf, (niet alleen drie keer de cocaïne, maar ook rijden met alcohol op bijvoorbeeld), hij nog steeds bij QuickStep zou rondrijden. Die had meteen op een houtje mogen gaan bijten.
Als Tom Boonen als publiek figuur op de televisie had gewerkt, was hij ook ontslagen. Als hij in de politiek had gezeten, had hij allang zijn functie kunnen neerleggen. Maar nu hij bij een wielerploeg rijdt, ligt het ineens aan de journalisten. Volgens mij slikte Boonen toch echt ZELF bewust die zooi.
En ja, als je met alcohol op achter het stuur stapt, heb je automatisch een drankprobleem, dat lijkt me duidelijk.
Die gaan ze nooit testen, nooit betrappen en de resultaten wordt nooit publiek gemaakt. Het is dus een volstrekt fictieve vergelijking, want het gaat gewoonweg niet gebeuren.quote:
Ja foutje. Ik bedoelde de ASO.quote:Op woensdag 10 juni 2009 15:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
Je bedoelt ASO?
Want de UCI zegt net dat hij tot het tuchtonderzoek overal mag starten wat hen betreft.
Ach, Quickstep gaat vooral voor een ritzege en ook als Boonen niet mee doet, halen ze die elk jaar wel, al was het met Steegmans, Tossatto, Vasseur of andere Mercado's.quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:13 schreef jpjedi het volgende:
Maar leuk voor de tour en de redding voor quickstep.
Nah geloof dat sponsor zat te bokken...quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ach, Quickstep gaat vooral voor een ritzege en ook als Boonen niet mee doet, halen ze die elk jaar wel, al was het met Steegmans, Tossatto, Vasseur of andere Mercado's.
Barredo of Chavanel lijken me uitgelezen figuren om ergens iets me te pakken (als ze meerijden).
Misschien willen ze zo min mogelijk aan beslissingen van vorig jaar herinneren. Het wielrennen of de Tour zijn er sindsdien niet cleaner op geworden volgens recente verklaringen van Bernard Kohl en LeMond.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:04 schreef SuikerVuist het volgende:
Oeps.Boonen dus toch welkom in de Tour. Nou, goed voor hem.
![]()
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil met vorig jaar is.. is er toen niet gedreigd met een rechtzaak door Quickstep?
Zou LeMond echt zoveel meer weten over het wielrennen van 2009 dan de gemiddelde wielerfan? Ik bedoel, niet iedereen neemt een nestbevuiler in vertrouwen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 22:37 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Misschien willen ze zo min mogelijk aan beslissingen van vorig jaar herinneren. Het wielrennen of de Tour zijn er sindsdien niet cleaner op geworden volgens recente verklaringen van Bernard Kohl en LeMond.
Franse ministers, ze zouden het moeten afschaffen.quote:French sports minister says Boonen and Valverde not welcome at Tour de France
"The fight against drugs and the leading role of France on that matter is a priority," a press release from the Ministry stated. "As a matter of fact, it's clear that the presence of riders like Alejandro Valverde, who has been condemned by the Italian anti-doping authority, and Tom Boonen, who has tested positive for cocaine in April, is not welcome at the 2009 Tour de France."
Strangely, the same French authorities haven't considered Valverde and Boonen unwelcome at the Critérium du Dauphiné Libéré, another race on French soil in which both are currently competing.
Volgens mij had McQuaid dat al eens gezegd. Ik zou gokken dat de mening van McQuaid voor ASO volstrekt irrelevant is, dus het betekent eigenlijk niets.quote:Voorzitter UCI: 'Boonen mag Tour rijden'
BRUSSEL - Pat McQuaid, de voorzitter van de Internationale Wielerunie UCI, is van oordeel dat Tom Boonen (Quick Step) het recht heeft om in de Ronde van Frankrijk te starten. De disciplinaire commissie van de UCI buigt zich immers pas na de start van 'La Grande Boucle' over de zaak van de Kempenaar.
Le Soir pakte zondag uit met het nieuws en het werd maandag door enkele andere Waalse kranten overgenomen.
'Voor mij mag hij koersen', verduidelijkte McQuaid aan Le Soir. 'Hij was in de Dauphiné Libéré en de vergadering van de disciplinaire commissie zal niet meer in juni gehouden kunnen worden. Dus is er van onze kant geen bezwaar meer', klonk het.
In La Dernière Heure blijft Patrick Lefevere, de manager van Quick Step, echter voorzichtig. 'Ik durf echt geen pronostiek te geven over de startkansen van Tom in de Tour. Alle voorbije ervaringen maken me vrij pessimistich, maar kom, we hebben toch enkele argumenten te verdedigen.'
Pat McQuaid komt deze week overigens met een lijst van een vijftigtal renners die 'abnormal' bloedwaarden hebben laten optekenen.
't Blijft grappigquote:Quick-Step-manager Patrick Lefevere wil antwoorden. Mag Tom Boonen naar de Tour of toch niet? "Als ik tegen woensdag nog geen duidelijkheid heb, dan is het tijd voor plan B: de totale oorlog."
Tussen de lijnen las je de voorbije dagen dat ASO en UCI Boonen het startrecht niet zouden afnemen na zijn cocaïnezaak. "Woorden, niets dan woorden", zegt Patrick Lefevere in Gazet van Antwerpen. "Ik wil die op papier zien, officieel."
"Vraag ik bevestiging, trekt iedereen zijn paraplu open. Tom werd door geen enkele officiële instantie positief bevonden, dus kan hij niet gestraft worden."
En als het antwoord uitblijft of Lefevere niet bevalt? "Met braaf te zijn kom je nergens. Dat weet ik uit ervaring."
"Laat de andere kant zich niet horen, vallen we al wie ons iets in de weg legt om Boonen in de Tour te te krijgen vanaf alle flanken frontaal aan", zegt Lefevere.
"Dan zullen de schadeclaims hen om de oren vliegen. Miljoenen eisen we. De sportieve en economische schade voor de ploeg en de sponsors valt bij de afwezigheid van Tom in de grootste koers van het jaar immers niet te overzien."
Ja hoorquote:Op woensdag 17 juni 2009 17:22 schreef wimderon het volgende:
Volgens testen (haaranalyse) blijkt de hoeveelheid cocaine die aanwezig was bij Boonen zo minimaal is dat hij onmogelijk zelf cocaine gebruikt/gesnoven kan hebben
Kwam ie weer klaar tijdens de uitzending?quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:46 schreef Waaghals het volgende:
Heeft Quickstep die analyse laten doen?
Hoe zijn ze dan aan de haren gekomen en zijn die haren dan ook van de bewuste periode?
Wuyts begon trouwens aardig te hyperventileren toen hij het mocht vertellen.
Ja ik krijg graag naar Sporza, maar Wuyts zou een verbod moeten krijgen om het over Boonen te hebben. Dan is hij net een 13 jarig bakvisjequote:Op woensdag 17 juni 2009 22:48 schreef Szura het volgende:
[..]
Kwam ie weer klaar tijdens de uitzending?
Dat gebeurt nogal eens als het over Boonen gaat
En als Boonen niet rijd, dan is Van Avermaet de volgende die aanbeden wordt. Wuyts is de enige reden dat ik nauwelijks Sporza kijk. Karl en Renaat vind ik tof, maar bij Wuyts zet ik hem op de NOS.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:49 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ja ik krijg graag naar Sporza, maar Wuyts zou een verbod moeten krijgen om het over Boonen te hebben. Dan is hij net een 13 jarig bakvisje
Tja tijdens de Giro ging het constant over Pauwels en Seeldraeyers. Maar het komt allemaal niet in de buurt bij dat Boonen-gezever. Maar dat vind ik nog altijd stukken beter dan dat clowneske duo van de NOSquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
En als Boonen niet rijd, dan is Van Avermaet de volgende die aanbeden wordt. Wuyts is de enige reden dat ik nauwelijks Sporza kijk. Karl en Renaat vind ik tof, maar bij Wuyts zet ik hem op de NOS.
Ja maar de NOS is tijdens de Tour ook geen optie want dan zit Herbert met de broek omlaag als hij Dennis zietquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
En als Boonen niet rijd, dan is Van Avermaet de volgende die aanbeden wordt. Wuyts is de enige reden dat ik nauwelijks Sporza kijk. Karl en Renaat vind ik tof, maar bij Wuyts zet ik hem op de NOS.
Omdat je soms wel aan Sporza overgeleverd bent, omdat ze meer uitzenden dan de NOS. Maar zenden ze de koers allebei uit gaat 'ie op de NOS.quote:Op donderdag 18 juni 2009 00:29 schreef wimderon het volgende:
Toch knap dat iedereen altijd weet hoe Wuyts commentaar geeft, terwijl men zegt niet te kijken.
De NOS is bij mij vaak ook beter beeld trouwens.quote:Op donderdag 18 juni 2009 00:33 schreef marcodej het volgende:
[..]
Omdat je soms wel aan Sporza overgeleverd bent, omdat ze meer uitzenden dan de NOS. Maar zenden ze de koers allebei uit gaat 'ie op de NOS.
Dacht ik ook al aan, ja. Lefevere heeft zich ook erg negatief uitgelaten over de ASO en dreigt met enorme schadeclaims. Dan maak je jezelf niet populair. Denk sowieso dat ze hem liever nog even laten zweten.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:06 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het blijft wel belachelijk dat ASO er weken en weken en weken over moet nadenken om gewoon ja of nee te zeggen.
Tenzij ze nee willen zeggen, weten dat Lefevere dan met een rechtzaak zou komen die hij mogelijk kan winnen en dat ze daarom lafjes wachten tot een paar dagen voor de Tour, waardoor eender welke uitspraak sowieso altijd te laat komt.
Nee, je moet het zeker ingenomen hebben om aan dergelijke percentage te komen (las ik toch). Bij een hand schudden zijn de waarden blijkbaar zo klein dat het ondetecteerbaar is en Boonen zat boven de detectielimiet (maar welsiwaar weliswaar onder de limiet van positief zijn, hij is niet positief, maar heeft een zwak positief antwoord op cocaine was de kleurrijke term van de Franse prof).quote:Op donderdag 18 juni 2009 09:31 schreef Suijk het volgende:
Heb je dan iemand de hand geschud die net een lijntje heeft geprepareerd of wat?
quote:Ook Gasquet gebruikte 'onbewust'
Net als bij Tom Boonen werden bij de Franse tennisser Richard Gasquet (23) dit jaar sporen van cocaïne gevonden. Gasquet werd betrapt in aanloop naar het tornooi van Miami.
Om aan een schorsing van twee jaar te ontkomen, trok Gasquet eveneens naar de universiteit van Straatsburg om zijn haar te laten analyseren. Daar bleek dat Gasquet 151 nanogram (0,000000151 gram) cocaïne per milliliter in zijn lichaam had. Ook hierover zeiden gespecialiseerde artsen in de Franse media dat het te weinig is om te concluderen dat de Fransman bewust 'een lijntje gesnoven had', maar eerder op een mogelijk 'onvrijwillige manier' met cocaïne in aanraking kwam.
Gasquet moet eind deze maand zijn zaak verdedigen. In tegenstelling tot Boonen werd hij wel in competitie betrapt en riskeert hij dus wel twee jaar schorsing.
Ik las dat het zeker is dat het ingenomen is, anders komt het niet in het haar. Alleen kunnen ze niet met zekerheid zeggen of het bewust was ingenomen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Nee, je moet het zeker ingenomen hebben om aan dergelijke percentage te komen (las ik toch). Bij een hand schudden zijn de waarden blijkbaar zo klein dat het ondetecteerbaar is en Boonen zat boven de detectielimiet (maar welsiwaar weliswaar onder de limiet van positief zijn, hij is niet positief, maar heeft een zwak positief antwoord op cocaine was de kleurrijke term van de Franse prof).
Volgens die professoren die z'n haar onderzochten, kunnen ze niet met absolute zekerheid garanderen dat hij het niet zelf heeft gesnoven, alleen lijkt dat erg onwaarschijnlijk. Ze zijn er alleen 100% zeker van dat hij geen frequent gebruiker is.
Sjesus, wat een pathetisch gekronkel.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit kan onderhand wel op de lijst met leuke smoezen.
en terecht. Laat m nu zijn zonden maar eens goed overdenken en de consequentie aanvaardenquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:27 schreef Ereinion het volgende:
De ASO heeft zijn keuze gemaakt: geen Tom Boonen in de Tour.
gelukkig, scheelt weer een hoop beelden van hem.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:27 schreef Ereinion het volgende:
De ASO heeft zijn keuze gemaakt: geen Tom Boonen in de Tour.
Het gezever hier ook niet, vrees ik.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:00 schreef Szura het volgende:
[..]
gelukkig, scheelt weer een hoop beelden van hem.
het gezever op sporza wordt er echter niet minder om denk ik
Maerschalk heft groot gelijk, er is geen enkele wet die Boonen van de tour kan houden, enkel pure willekeur van de ASO.Zij kiezen wie of wat hun imago schaadt, zonder te beseffen dat ze zo vooral hun eigen imago schaden.quote:PhotoNews vr 19/06/2009 - 07:15
Tom Boonen is niet welkom in de Tour na zijn cocaïneplas. Boonen is ontgoocheld, maar vooral gefrustreerd. "Ik heb in heel die periode nog niks gehoord van de UCI, ASO of een andere instantie." Zijn team Quick-Step laat het er echter niet bij. "Wij gaan in de aanval", belooft manager Patrick Lefevere.
Gisterenavond rolde er een fax binnen met het slechte nieuws in Eurotel in Lanaken, waar de Quick-Step-ploeg (mét Boonen) verblijft in de Ster Elektrotoer.
"Ah, er is een telex gestuurd. Dat hadden ze mij dan wel eens mogen laten weten. Jongens toch, Ziek word ik ervan."
Vanuit de ploeg werd een spreekverbod opgelegd. "No comment", zegt woordvoerder Alessandro Tegner. "Tot we een officieel bericht krijgen van ASO, nemen we geen standpunt in."
Lefevere: "We gaan in de aanval"
Nog voor hij weet had van het ASO-communiqué, vroeg L'Equipe Patrick Lefevere al om een reactie. De teammanager van Quick-Step reageerde vol ongeloof.
PhotoNews "Hebben ze echt neen gezegd?", wilde hij weten. "Als dat zo is, dan gaan we in de aanval en dat zal heel ver gaan."
"Vanaf nu zet ik mijn gsm uit en ga met mijn advocaten overleggen welke positie we zullen innemen." Lefevere dreigde recentelijk al met miljoenenclaims.
Publicitair is de weigering van Boonen een ferme streep door de Quick-Step-rekening. "Dit is een koude douche. Hier ben ik zwaar van geschrokken. We laten het er niet bij", reageert topman Frans De Cock van de hoofdsponsor.
Advocaat Maeschalck: "Paradox van de sport"
Johnny Maeschalck, de advocaat van het Quick-Step-team, zal Tom Boonen alsnog proberen in de Tour te krijgen. En hij klinkt scherp: "Hoe kan men iemand veroordelen op basis van een dossier dat zelfs niet bestaat? Dat is de paradox van de sport: voor sommige personen stopt de rechtspraak aan de ingang van het sportstadion."
Zonden...quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:35 schreef kawotski het volgende:
[..]
en terecht. Laat m nu zijn zonden maar eens goed overdenken en de consequentie aanvaarden
Ik vond ook niet heel verstandig van Lefevre om vooruitlopend op een beslissing van de ASO aan te kondigen dat er juridische maatregelen genomen zouden worden bij een weigering van Boonen. Als ASO zou ik dan extra geneigd zijn om het conflict op te zoeken en om Boonen te weigeren. Hoe harder Lefevre schreeuwt hoe meer ASO in de verdediging schiet. Het belooft nog interessant te worden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:50 schreef Beregd het volgende:
[..]
Maerschalk heft groot gelijk, er is geen enkele wet die Boonen van de tour kan houden, enkel pure willekeur van de ASO.Zij kiezen wie of wat hun imago schaadt, zonder te beseffen dat ze zo vooral hun eigen imago schaden.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:50 schreef Beregd het volgende:
[..]
Maerschalk heft groot gelijk, er is geen enkele wet die Boonen van de tour kan houden, enkel pure willekeur van de ASO.
Schumacher werd vorig jaar net voor de Tour op amfetamines betrapt bij een alcoholcontrole en mocht probleemloos starten (wat me trouwens nog iets serieuzer lijkt dan een minieme hoeveelheid cocaine, maar dit terzijde). Schumacher was sowieso al nauwelijks een onbeschreven blad.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Misschien moet je toch nog eens de regels van de UCI lezen. De ASO is het dit jaar juist makkelijker gemaakt om mensen te weigeren en dat is mede dankzij Lefevere, die zijn voorkeur voor de ASO in het conflict met de UCI niet onder stoelen of banken stak.
En nu het hem niet uitkomt, gaat meneer dreigen met allerlei rechtzaken. Het principe eigen schuld, dikke bult zegt hem kennelijk niets.
Schumacher werd na het WK betrapt, meer dan een half jaar voor de Tour. Iedereen was dan ook zijn positieve controle vergeten bij de Tourstart. De ASO is heel duidelijk: iedereen die het imago van de Tour bezoedelt door zijn aanwezigheid mag niet starten. Bij Schumacher was dat geen probleem, omdat iedereen zijn dopingplas vergeten was (en omdat hij een veel kleinere renner is), bij Boonen is dat wel een probleem, omdat zijn zaken veel korter voor de Tour zijn, veel meer publiciteit hebben opgeleverd en omdat hij een veel grotere naam is met goede prestaties in het verleden in de Tour.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Schumacher werd vorig jaar net voor de Tour op amfetamines betrapt bij een alcoholcontrole en mocht probleemloos starten (wat me trouwens nog iets serieuzer lijkt dan een minieme hoeveelheid cocaine, maar dit terzijde). Schumacher was sowieso al nauwelijks een onbeschreven blad.
Dus ja, pure willekeur.
Lijkt me trouwens ook een kwestie van gezichtsverlies. Er werd snel een conclusie getrokken en nu de feiten niet zo flagrant blijken als verwacht, willen ze niet meer terugkrabbelen.
Ah ja, nou je het zegt ja. 7 oktober 2007 is inderdaad echt nét voor de Tour van 2008.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
Schumacher werd vorig jaar net voor de Tour op amfetamines betrapt bij een alcoholcontrole en mocht probleemloos starten
Ja, want een kleine hoeveelheid van de ene partydrug is veul erger dan een kleine hoeveelheid van een andere partydrugquote:(wat me trouwens nog iets serieuzer lijkt dan een minieme hoeveelheid cocaine,
Niet onbeschrevener dan Boonen, met zijn dronken achter het stuur enzovoorts. Leuk dat hij betrapt is op cathine en afwijkende bloedwaarden, maar hij is ook weer vrijgesproken, ongeacht waarom dat was, dus dan doen deze zaken er niet meer toe.quote:Schumacher was sowieso al nauwelijks een onbeschreven blad.
In 2007 was er dan ook geen contract met de ploegen dat renners die daarna in opspraak zouden raken niet mee worden genomen, een contract dat QuickStep ook gewoon heeft ondertekend voor Parijs-Nice startte, dus dat heeft niets met willekeur te maken. Niemand had het nog over die amfetamines van Schumacher voordat Boonen in opspraak raakte, (en daarna vrijwel alleen de Belgen), dus kennelijk schaadde dat het imago van de sport ook veel minder.quote:Dus ja, pure willekeur.
Tuurlijkquote:Lijkt me trouwens ook een kwestie van gezichtsverlies. Er werd snel een conclusie getrokken en nu de feiten niet zo flagrant blijken als verwacht, willen ze niet meer terugkrabbelen.
Dus de gevolgen zijn anders naar gelang wie de overtreding maakt. Als je bekender bent, krijg je meer negatieve publiciteit en ben je schadelijker. Op welke manier is dat dan rechtlijnig of onwillekeurig?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:10 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Schumacher werd na het WK betrapt, meer dan een half jaar voor de Tour. Iedereen was dan ook zijn positieve controle vergeten bij de Tourstart. De ASO is heel duidelijk: iedereen die het imago van de Tour bezoedelt door zijn aanwezigheid mag niet starten. Bij Schumacher was dat geen probleem, omdat iedereen zijn dopingplas vergeten was (en omdat hij een veel kleinere renner is), bij Boonen is dat wel een probleem, omdat zijn zaken veel korter voor de Tour zijn, veel meer publiciteit hebben opgeleverd en omdat hij een veel grotere naam is met goede prestaties in het verleden in de Tour.
Natuurijk maakt het uit wie de overtreding maakt, en wanneer. De overtreding an sich is geen reden om iemand weg te houden, de imagoschade die het gevolg is van die overtreding wel, en die imagoschade hangt natuurlijk af van de persoon, plaats, tijd etc. De ASO heeft niet het recht renners te weigeren omdat ze een partydrug hebben gebruikt. Ze hebben wel het recht renners te weigeren als ze het imago van de Tour schade toebrengen. Schumacher deed dat laatste niet, dus die moesten ze laten starten, Boonen deed dat wel, dus die mochten ze weigeren.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:49 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dus de gevolgen zijn anders naar gelang wie de overtreding maakt. Als je bekender bent, krijg je meer negatieve publiciteit en ben je schadelijker. Op welke manier is dat dan rechtlijnig of onwillekeurig?
Als er afspraken zijn in vorm van "X heeft Y gedaan, dus X wordt geweigerd", lijkt het me logisch dat er enkel naar de impact van Y wordt gekeken en dat het volstrekt irrelevant is wie X is. Dat lijkt me toch het doel van een regel. Als het laten deelnemen van iemand die betrapt is op het gebruik recreationele drugs schadelijk zou zijn voor de Tour, dan geldt dat toch voor alle renners en overal en altijd, niet alleen als je een bekende kop hebt en als je 't net iets te dicht bij de Tour doet.
Tenzij Y een erg vage regel is, waarbij "bezoedelen" volledig arbitrair mag ingevuld worden. Dat lijkt me toch heel erg dicht in de buurt van willekeur komen.
Moet je niet ook op Zelva reageren, die compleet de vloer met jouw post aanveegt?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 15:49 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dus de gevolgen zijn anders naar gelang wie de overtreding maakt. Als je bekender bent, krijg je meer negatieve publiciteit en ben je schadelijker. Op welke manier is dat dan rechtlijnig of onwillekeurig?
Als er afspraken zijn in vorm van "X heeft Y gedaan, dus X wordt geweigerd", lijkt het me logisch dat er enkel naar de impact van Y wordt gekeken en dat het volstrekt irrelevant is wie X is. Dat lijkt me toch het doel van een regel. Als het laten deelnemen van iemand die betrapt is op het gebruik recreationele drugs schadelijk zou zijn voor de Tour, dan geldt dat toch voor alle renners en overal en altijd, niet alleen als je een bekende kop hebt en als je 't net iets te dicht bij de Tour doet.
Tenzij Y een erg vage regel is, waarbij "bezoedelen" volledig arbitrair mag ingevuld worden. Dat lijkt me toch heel erg dicht in de buurt van willekeur komen.
nou .....quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:17 schreef Ereinion het volgende:
Ze hebben wel het recht renners te weigeren als ze het imago van de Tour schade toebrengen. Schumacher deed dat laatste niet
Als ze zelf mogen kiezen wie schade toebrengt aan het imago zonder daarover een dossier te beginnen, dan is dat willekeur.quote:Het begrip 'imagoschade' is natuurlijk moeilijk kwantificeerbaar, maar het is onzinnig om daarom te zeggen dat er sprake is van willekeur. Het is allemaal heel simpel: de ASO heeft het recht iedereen uit zijn koersen te houden die door zijn aanwezigheid het imago van die koers schade toebrengt . Ben je het er mee oneens dat je het imago van die koers schade toebrengt? Dan mag je in beroep gaan bij het Franse olympisch comité.
Dat was in competitie, dat van Boonen buiten competitie. Een gigantisch verschil dus.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Boonen mag nog blij zijn dat hij 'slechts' de Tour niet mag rijden. Tennisser Richard Gasquet is betrapt op een minieme hoeveelheid coke (zodanig miniem dat eigen gebruik vrijwel uitgesloten kan worden) en wordt waarschijnlijk voor 2 jaar geschorst ....
Dat verhaal zie ik vaker voorbijkomen. Valt op zich wel mee, want Gasquet deed niet mee aan dat toernooi daar, hij was namelijk geblesseerd. Hij was er puur voor publicitaire redenen van de sponsoren enzo, en toen issie gecontroleerd.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:46 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat was in competitie, dat van Boonen buiten competitie. Een gigantisch verschil dus.
Cocaine staat buiten competitie niet op de dopinglijst. Een hoop andere middelen uiteraard wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:53 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Dat verhaal zie ik vaker voorbijkomen. Valt op zich wel mee, want Gasquet deed niet mee aan dat toernooi daar, hij was namelijk geblesseerd. Hij was er puur voor publicitaire redenen van de sponsoren enzo, en toen issie gecontroleerd.
Bovendien is een verboden middel een verboden middel, of dat nou buiten of binnen competitie is vind ik zelf geen verschil maken (waarom heb je anders controles buiten competitie als je er toch niks mee doet?)
ASO vond eerst zelf dat het een taak was voor de UCI. Blijkbaar waren ze van mening dat die het beste konden beoordelen of het imago van de gehele wielersport werd bezoedeld. Toen plots niet meer. Dat vind ik op zijn minst wispelturig.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:35 schreef Ereinion het volgende:
De Dauphiné wordt niet door de ASO georganiseerd, daar hebben ze dus niets over te zeggen.
De ASO mag zelf inschatten wie hun imago schade toe heeft gebracht ja, ik zou niet weten wie dat anders kan doen.
Ja, dan is elke beslissing uiteindelijk willekeurquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:25 schreef Beregd het volgende:
[..]
nou .....
[..]
Als ze zelf mogen kiezen wie schade toebrengt aan het imago zonder daarover een dossier te beginnen, dan is dat willekeur.
niet als er regels voor zijn die consequent gehanteerd worden.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja, dan is elke beslissing uiteindelijk willekeur
Wat kan het uitmaken? De Nederlands kampioen is er ook niet bij.quote:Op maandag 29 juni 2009 09:21 schreef Suijk het volgende:
Eigenlijk moet de Belgisch kampioen niet ontbreken in de Tour.
Die van Denemarken (belachelijk), Duitsland, Spanje en Groot-Brittannië ook niet. Die hype altijd om nationale kampioenstruien te zienquote:
quote:BOONEN STAAT NOG GEEN STAP VERDER
Tom Boonen weet nog niet of hij mag
deelnemen aan de Tour de France. De
Franse rechter in kort geding van het
"Tribunal de Grande Instance" in Nan-
terre heeft zich onbevoegd verklaard.
"Er is nog geen uitspraak", bevestigt
Johnny Maeschalck, de advocaat van Tom
Boonen. "De rechter heeft zich onbe-
voegd verklaard. We zullen meteen het
nodige doen om actie te ondernemen."
Wat is die verdere actie? Maeschalck:
"Mag ik nu alstublieft een beetje wer-
ken? Het is dringend nu. Te gepasten
tijde zullen we communiceren, het is
duidelijk dat we aan het werk moeten."
Inderdaad, had ie maar Fransman moeten zijn.quote:Op maandag 29 juni 2009 14:26 schreef Szura het volgende:
[..]
Wat kan het uitmaken? De Nederlands kampioen is er ook niet bij.
Bovendien heeft ie het geheel aan zichzelf te danken
omdat sommige middelen buiten competitie wel helpen om betere resultaten te halen tijdens competie. Dat ze ook op coke testten was helemaal niet nodig buiten competitie, maar ja, Belgen zijn altijd al nestbevuilers geweest.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:53 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Dat verhaal zie ik vaker voorbijkomen. Valt op zich wel mee, want Gasquet deed niet mee aan dat toernooi daar, hij was namelijk geblesseerd. Hij was er puur voor publicitaire redenen van de sponsoren enzo, en toen issie gecontroleerd.
Bovendien is een verboden middel een verboden middel, of dat nou buiten of binnen competitie is vind ik zelf geen verschil maken (waarom heb je anders controles buiten competitie als je er toch niks mee doet?)
Bron: Nu.nlquote:MONACO - Tom Boonen gaat zaterdag van start in de Tour de France. Het arbitragehof van het Frans olympisch comité bepaalde vrijdag dat de Belgische wielrenner van Quick-Step mag rijden.
Vind dit geen echt argument. Je bent topsporter en weet wat er op de dopinglijst staat. Nadeel van de miljoenen die je als topsporter verdient is dat je je 24/7 tijdens je loopbaan aan deze richtlijn moet houden. Of je nou EPO gebruikt om beter te trainen of coke omdat je alleen dan een leuke avond kan hebben in de winter is dan precies hetzelfde. Staat op de lijst en is dus ten aller tijden verboden. Lullig voor Boonen, maar dan had hij een ander vak moeten kiezen. Daarom vind ik het ook vreemd dat hij niet gewoon geschorst is voor dopinggebruik.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:29 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
omdat sommige middelen buiten competitie wel helpen om betere resultaten te halen tijdens competie. Dat ze ook op coke testten was helemaal niet nodig buiten competitie, maar ja, Belgen zijn altijd al nestbevuilers geweest.
Coke staat niet op de dopinglijst buiten wedstrijdverband. http://www.dopingautorite(...)pinglijst%202009.pdfquote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:54 schreef Colplay het volgende:
[..]
Vind dit geen echt argument. Je bent topsporter en weet wat er op de dopinglijst staat. Nadeel van de miljoenen die je als topsporter verdient is dat je je 24/7 tijdens je loopbaan aan deze richtlijn moet houden. Of je nou EPO gebruikt om beter te trainen of coke omdat je alleen dan een leuke avond kan hebben in de winter is dan precies hetzelfde. Staat op de lijst en is dus ten aller tijden verboden. Lullig voor Boonen, maar dan had hij een ander vak moeten kiezen. Daarom vind ik het ook vreemd dat hij niet gewoon geschorst is voor dopinggebruik.
Dat dus, Coke is NIET verboden buiten competitie; ze hadden dus geen reden om erop te testen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:19 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Coke staat niet op de dopinglijst buiten wedstrijdverband. http://www.dopingautorite(...)pinglijst%202009.pdf
Over Allan Davis gesproken. Zat laatst nog over de tourselectie van QSI te denken. Zou het niet beter zijn als ze (QSI) Davis hadden meegenomen als laatste man voor Boonen. Dit lijkt me niet erg gek ,omdat hij volgens mij sneller is dan Renshaw (laatste man voor Cavendish). Misschien hadden ze dan meer kans om te winnen. MAarja Boonen valt me ook tegen in de tour.quote:
quote:Misstap van Boonen doet relatie wankelen di 14/07/2009 - 11:20 Tom Boonen heeft een onfrisse episode aan zijn kerfstok toegevoegd. Tijdens een zwaar avondje uit belandde hij in de armen van een andere vrouw waarmee hij zoende. In Story zegt zijn vriendin Lore dat het koppel toen op het randje van een breuk stond.
Drie weken geleden ging Boonen stappen met zijn ploegmaten. "Toen Tom thuiskwam, bekende hij dat het uit de hand was gelopen", zegt Lore.
"Hij biechtte meteen alles op. De dag erna dacht iemand mij te verrassen met foto's van wat er gebeurd was, maar gelukkig had Tom mij al alles verteld."
"Er vielen harde woorden en ik had mijn koffers al gepakt. Nadien hebben we het toch uitgepraat en verwerkt", zei Lore.
Boonen en Lore hebben de nieuwe crisis toch overwonnen. "De mensen mogen weten dat we geen doodgewoon koppel zijn", vertelt Lore nog in Story.
"Tom is niet de duivel, maar ook ik ben geen engeltje. Hij kan domme dingen doen, maar hij is daar achteraf steeds erg ziek van."
quote:"Ik stop als het Lore te veel wordt"
"Het moment dat Lore vertrok, was afschuwelijk", zegt Tom Boonen. "Zoiets wil ik nooit meer tegenkomen. Ze is het belangrijkste in mijn leven. Ik kon niet verzwijgen wat toen gebeurd was."
"Ik stop meteen met koersen als het Lore op een dag allemaal te veel wordt. Het had niet veel gescheeld of ik stond alleen", zegt Tom Boonen nog, die dit erger vond dan zijn cocaïneverhaal.
Die gast heeft echt een probleem, kan duidelijk niet met zijn status omgaanquote:Manager: "Vooral met drank te maken"
Ook op de redactie van Dag Allemaal was het verhaal van het stevige uitstapje van Boonen beland. Zijn manager Paul De Geyter weet dat veel getuigen Boonen dronken zagen en er van die dag compromitterende foto's van Tom Boonen zijn.
"Ik heb dat gehoord, maar ga normaal liever niet in op het privéleven van mijn klanten. Ik kan wel zeggen dat Lore en Tom
nog bij elkaar zijn", zegt De Geyter. "Wat toen gebeurde, had volgens mij meer met drank te maken dan met wat anders."
Boonen had na zijn cocaïnezaak nochtans beloofd zijn "drankgebruik" onder controle te houden. "Dit is erg dom. De druk op hem was langs alle kanten zeer groot, maar het blijft wel stom."
Sowieso hoort dit niet, al helemaal niet bij een topsporter met een bepaalde voorbeeldfunctie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 20:47 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Dat doen andere mannen natuurlijk nooit, te veel drinken en een vreemde vrouw kussen.
Voorbeeldfunctie, Zooo overrated!quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Sowieso hoort dit niet, al helemaal niet bij een topsporter met een bepaalde voorbeeldfunctie.
We hebben het hier over een topsporter met duizenden fans, niet over een of andere anorexia-patient.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:50 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Voorbeeldfunctie, Zooo overrated!![]()
Doet me denken aan voormalige anorexia patiënten die scholen langs gaan om hun verhaal te vertellen. Zijn ze mee gestopt, want het werkte inderdaad als voorbeeldfunctie.
we hebben het hier over het absurde begrip "voorbeeldfunctie". Dat iemand die bekend is zich beter moet gedragen dan de doorsnee burger, dat is pas onzin. Het is maar een wielrenner hoor. Dat je van politici die de regels voor anderen bepalen een correct gedrag verwacht zou ik nog begrijpen. Jij bent toch ook van mening dat Berlusconi afgezet moet worden?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
We hebben het hier over een topsporter met duizenden fans, niet over een of andere anorexia-patient.
Dat dusquote:Op woensdag 15 juli 2009 22:50 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Voorbeeldfunctie, Zooo overrated!![]()
quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:10 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
we hebben het hier over het absurde begrip "voorbeeldfunctie". Dat iemand die bekend is zich beter moet gedragen dan de doorsnee burger, dat is pas onzin. Het is maar een wielrenner hoor. Dat je van politici die de regels voor anderen bepalen een correct gedrag verwacht zou ik nog begrijpen. Jij bent toch ook van mening dat Berlusconi afgezet moet worden?
ja, en heel belgië zit nu aan de coke, omdat Boonen dat ook doet. Zo zijn Belgen wel.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Is geen onzin. Boonen is topsporter en wordt betaald om topsporter te zijn. Dan moet je niet dit soort fratsen uithalen. In Belgie is wielrennen een grote sport en Tom Boonen een idool. Tom Boonen is in Belgie populairder dan bijvoorbeeld Van Basten in Nederland.
Aan frituur 't Geel Kot staan ze naar 't schijnt aan te schuiven om ongevraagd hamburgers op te eten van de andere klanten!quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:23 schreef Beregd het volgende:
[..]
ja, en heel belgië zit nu aan de coke, omdat Boonen dat ook doet. Zo zijn Belgen wel.
quote:Tom Boonen stapt uit de Ronde van Frankrijk. De renner van Quick-Step is ziek. Dat heeft ploegmanager Patrick Lefevere aan Sporza gemeld.
Inderdaad. Die zal zich wel hebben zitten opvreten afgelopen 2 weken en vadnaag een deur gesloopt hebben.quote:Op zondag 19 juli 2009 18:23 schreef TargaFlorio het volgende:
Was dit de laatste Tour van Boonen? Het zou Jose de Cauwer niet verbazen.
QS had gewoon Davis mee moeten nemen.
Klein voorbeeldje van het soort onzin waarmee Boonen geregeld wordt geconfronteerd in de Vlaamse "pers".quote:TV Familie geeft Tom Boonen ouderdomsziekte
Dat Tom Boonen grof wild is voor het lichtere mediagenre wisten we al langer. Doordat de Quick Step-renner de roddelpers categoriek links laat liggen, hanteren ze de gekste methodes om de goed verkopende Boonen tóch op hun cover te krijgen. TV Familie hangt zijn openingsverhaal op aan een gissing dat de Belgische kampioen wel eens aan een vroege ouderdomsziekte zou kunnen lijden, aan Alzheimer verwant.
Vertrekpunt voor het doldwaze complotartikel van TV Familie is een verkeerd geïnterpreteerde uitspraak van sportcommentator Carl Huybrechts in het Nederlandse magazine Helden. Die liet ons weten dat zijn woorden foutief zijn gebruikt door de link naar de ouderdomsziekte te leggen.
‘Tom zou kunnen lijden aan wat in medische termen decorumverlies wordt genoemd’, zegt Huybrechts. ‘Dat is meestal een ouderdomskwaal, maar kan ook getriggerd worden door alcoholgebruik. Een van de symptomen is dat je niet meer beseft wat je doet, dat je het kader van je acties niet meer kan inschatten.’
Tom Boonen, tweemaal betrapt op cocaïne, heeft inderdaad aangegeven dat drankmisbruik bij hem een black-out veroorzaakte.
TV Familie verwijst naar bejaarden die zich plots uitkleden of mensen die erg grof gaan praten. Juist ja, daaraan zou Tom Boonen dus lijden.
Hoe het ook zij, iedereen die al eens een pintje te veel drinkt, kent de ‘symptomen’. TV Familie slaat de bal compleet mis door op basis van het effect -decorumverlies of het verlies van het gevoel wat welvoeglijk is- te suggereren dat Boonen aan een ouderdomskwaal zou kunnen lijden, uiteraard met vraagteken in de titel.
Niet alleen Carl Huybrechts wordt misbruikt. Eerdere verklaringen van Lefevere worden in een heel andere context geplaatst om aan te geven dat de Quick Step-manager ‘de ernst van de zaak al had begrepen’. Navraag bij specialisten leert TV Familie dat ‘Tom een ernstig probleem zou zou kunnen hebben’. ‘Het is mogelijk dat een jongeman als Tom Boonen een persoonlijkheidsstoornis heeft’, zegt een neuroloog van een Antwerpse Ziekenhuis, die vreemd genoeg niet bij naam wordt genoemd.
De slotzin van het stuk in TV Familie is allicht de meest zinnige uit het hele stuk. Nadat Boonen werd geciteerd -‘Ik pas nu beter op. Ik kom bijna niet meer buiten.’- schrijft het blad: hopelijk helpt dat om schadelijk gedrag te vermijden.
quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Klein voorbeeldje van het soort onzin waarmee Boonen geregeld wordt geconfronteerd in de Vlaamse "pers".
Deel 4 is vol en er is geen nieuwe geopend. Wellicht ook niet nodig want volgens mij is er weinig discussiequote:Op zondag 1 april 2012 19:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Is er nergens een RVV topic , of mis ik iets ???
en dan toch terugverhuizen naar Vlaanderen. Wat is er mis met Monaco vraag je je dan af.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Klein voorbeeldje van het soort onzin waarmee Boonen geregeld wordt geconfronteerd in de Vlaamse "pers".
Sagan.quote:Op zondag 8 april 2012 17:18 schreef Tommeke het volgende:
Noem heden ten dage eens een renner die zowel kasseikoersen als heuvelkoersen kan winnen. Cancellara en Gilbert misschien. Maar Cance wint ook niet zomaar Luik of Lombardia.
In het huidige wielrennen lijkt mij dit toch wel een tendens, toppers in een specialisatie, je ziet het zelfde eigenlijk bij de heuvelklassiekers en de grote ronden.quote:Op zondag 8 april 2012 16:57 schreef SaintOfKillers het volgende:
Alleen niet zoveel variatie bij Boonen, al geldt dat ook wel voor Bartali en Girardengo.
Daarom heb ik wel respect voor types als Van Avermaet en Leukemans, die doen overal mee voor een top 5 plek. Helaas kansloos voor winst tenzij ze veel geluk hebben, maar toch netjes. Ik vind dat dat soort renners het ook iets meer verdient om eens 1 monument te winnen dan Nuyens of Van Summeren (of Zaugg om het niet alleen bij Belgen te houden), maar ja, dat kies je niet.quote:Op zondag 8 april 2012 17:35 schreef Felagund het volgende:
[..]
In het huidige wielrennen lijkt mij dit toch wel een tendens, toppers in een specialisatie, je ziet het zelfde eigenlijk bij de heuvelklassiekers en de grote ronden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |