Tja, het blijft natuurlijk koffiedikkijken. Maar je kunt met deze redenering niet zonder meer zeggen dat meer lenen dan het huis waard is totaal onverantwoord is (je moet immers normaliter namelijk pas over tig jaar weer verkopen, dus alle tijd om een buffer aan te leggen/de inflatie zijn werk te laten doen).quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:31 schreef watchers het volgende:
[..]
Zou nog best kunnen als de risico's overeenkomstig zijn in een markt die keldert (zoals in de VS en GB). We hebben nu zelfs al te maken met financieringen van 0%(hypotheekverstrekkers willen tenslotte steeds minder starters geld lenen)
Maar je zult natuurlijk ergens een balans moeten vinden tussen teveel en te weinig risico.
Joh, M.O.T.O.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De maandlasten hangen vooral af van de rente die je hebt (en dus goeddeels van het moment van afsluiten van de hypotheek). Het is heel goed mogelijk dat je met een hogere schuld minder moet betalen.
Eens. Een correctie is gezond, en gunstig voor starters.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarde behouden:prima. De belachelijke stijgingen van de laatste 10 jaar zijn echter gewoon absurd.
Pffff.... de sterfbelasting word verlaagd per 1 januari 2010, dus ik zie er niks van terug. Ik heb vind het een heel gezond voorstel, eerst zelf geld inbrengen, al die krankzinnige prijsopdrijving van de afgelopen jaren zijn nu eindelijk ten einde gekomenquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:05 schreef Soohr het volgende:
Je weet dat wanneer de babyboomers dood gaan en JIJ hun geld erft JIJ belasting betaald daarover,
niet de babyboomer,
Daarnaast ben ik heel blij dat ik net een hypotheek heb afgesloten,
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonenquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
'AFM brengt startersmarkt doodsteek toe'
Ik zie niet zoveel in zeer specifieke overheidsregulering, maar meer in gezonde afwegingen binnen de sector zelf (met bepaalde kaders vanuit de overheid - maar dat moet niet veel verder gaan dan een reguliere zorgplicht). En volgens mij moet er al gerekend worden met een bepaalde rente om te kijken of de hypotheeklening verantwoord is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Joh, M.O.T.O.
Dit soort statements zijn niet zo moeilijk te maken. Maar het feit blijft dat de de omvang van je hypotheek nu eenmaal de factor is die gecontroleerd kan worden. Het is nogal moeilijk om de hypotheek rente vast te leggen, of niet?
prachtig, heb ik straks een mooie nieuwbouwwoning voor een 150.000,- als het niet minder isquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonen![]()
Nieuwbouw word goedkoper en vastgoed word plotseling een veel minder interessante markt voor de graaiers.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Eindelijk (veel te laat) gaat men iets doen aan het idiote geleen van de Nederlanders...
Niks Paniek berichtjes. Dat is gewoon een heel realistisch beeld wat geschetst wordt. Tuurlijk komen we niet in dozen te wonen maar er zijn maar weinig starters die een starterswoning op die manier kunnen financieren. Voor een woning van 200k moet je 30k zelf financieren om op 100% uit te komen. De verkopen zullen compleet inzakken, en datzelfde geldt voor de totale huurmarkt (incl. studentenwoningen) aangezien er geen doorstroming meer is. Gevolg is dat (in ieder geval) de particuliere huren zullen stijgen waardoor mensen minder kunnen sparen voor de aankoop van een huis.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonen![]()
Nieuwbouw word goedkoper en vastgoed word plotseling een veel minder interessante markt voor de graaiers.![]()
![]()
De afm wil tophypotheken verbieden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef MaGNeT het volgende:
Lastig. Mijn huis wordt over een maand of 8 gesloopt en ik twijfelde tussen huren of kopen.
Omdat ik zo'n 5000 euro beschikbaar heb, is kopen nu van de baan.
En dat terwijl ik ruim onder de hypotheekgrens zou blijven en mijn maandlasten mooi laag zouden blijven.
Nee dat mag niet. Het woord 'eigenverantwoordelijkheid' kent dit betuttelende kabinet nietquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
het meest frappante en storende vind ik dat de overheid mag gaat vertellen hoeveel van mijn geld ik waaraan mag besteden. Mag ik dat misschien zelf weten?
zo werkt het niet was net op het nieuws.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:56 schreef corus het volgende:
[..]
De afm wil tophypotheken verbieden.
Als wouter bos nee zegt , dan gaat deze maatregel niet door.
ah, op basis van welke wet wil de AFM dat dan doen? Wie maakt wetten en wie verleent ze rechtskracht?quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:07 schreef henkway het volgende:
[..]
zo werkt het niet was net op het nieuws.
De AFM is verantwoordelijk
Ook leuk als je wilt doorstromen van een appartement naar een eensgezinswoning. Lijkt me met deze regelgeving bijna onmogelijk voor jan modaal.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:18 schreef Bargain het volgende:
Aha, dus je koopt een appartement, betaalt de 10% KK uit je eigen knip, komt een leuke meid tegen, wilt samenwonen, maar moet dan eerst wederom 10% KK bij elkaar sparen, nee dit is wel goed voor de startersmarkt ja.
Verder mag die HRA er wel uit van mij.
Daar doelde ik dus op.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:20 schreef Revolution-NL het volgende:
Ook leuk als je wilt doorstromen van een appartement naar een eensgezinswoning. Lijkt me met deze regelgeving bijna onmogelijk voor jan modaal.
En maar klagenquote:Op dinsdag 21 april 2009 20:18 schreef Bargain het volgende:
komt een leuke meid tegen, wilt samenwonen, maar moet dan eerst wederom 10% KK bij elkaar sparen, nee dit is wel goed voor de startersmarkt ja.
Jaloers dat je zelf in een of ander krot woont?quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Eindelijk (veel te laat) gaat men iets doen aan het idiote geleen van de Nederlanders...
Ik vertrouw erop als Wouter Bos weer klaar is met vadertje spelen hij Hoogervorst even flink gaat terugfluitenquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:56 schreef corus het volgende:
[..]
De AFM is een ‘ZBO’, een zelfstandig bestuursorgaan. Dat betekent dat de AFM een zelfstandige organisatie is, maar dat de minister van Financiën bepaalt wat de AFM wel en niet mag doen. De minister van Financiën is politiek verantwoordelijk.
Geweldig....je verlaagt je bijna tot mijn niveauquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:06 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Jaloers dat je zelf in een of ander krot woont?
I'm tryingquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geweldig....je verlaagt je bijna tot mijn niveau
Hij zal het wel uit zijn hoofd laten, de Nederlandse huizenmarkt is een tijdbom, die gaat toch wel afquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:07 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik vertrouw erop als Wouter Bos weer klaar is met vadertje spelen hij Hoogervorst even flink gaat terugfluiten
quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je eerst eens gaat sparen voor die 10% aanbetaling kun je gewoon meteen een mooie woning kopen van de uitstervende babyboomers. Werkelijk ik zie he probleem niet
Als ik nu begin met sparen is die 10% tegen de tijd dat ik 40 ben misschien wel de helft van de koopsomquote:Op dinsdag 21 april 2009 21:16 schreef Blik het volgende:
[..]![]()
Voordat je zoveel verdient dat je in zo'n huis kunt wonen ben je al bijna 40. Waar ga je in de tussentijd wonen? En zoals al een keer eerder uitgelegd, het is geen 10% wat je zelf neer moet leggen maar eerder rond de 15%.
Volgens mij hebben de erven van de babyboomers meer last van de successierechten, dan de successierechten zelf.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:54 schreef Pool het volgende:
Verlaag dan gewoon de overdrachtsbelasting.![]()
Daarmee verlaag je de k.k., je zorgt voor meer geografische mobiliteit (=minder files) en je haalt de woningmarkt een beetje uit het slop.
Beter dat dan de babyboomers voor de 80e keer in hun leven fiscaal bevoordelen door nu ineens de successierechten te verlagen.
Dus: sterftax omhoog, overdrachtsbelasting weg!
Voor directe lijn vallen die successierechten op zich nog wel mee. Als kind kom je, als je boven de vrijstelling uitkomt, op zo'n 10% uit. Voor geld wat je zo in je schoot geworpen krijgt valt dat op zich nogal mee.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:45 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de erven van de babyboomers meer last van de successierechten, dan de successierechten zelf.
Volgens mij ga jij al van het feit uit dat dit doorgaat... Ik moet het nog zien, politiek den haag is er nog niet uit in ieder geval.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Tijd voor JP om zich hier over uit te sprekenquote:Jan Kees de Jager, staatssecretaris vam financien, stelde vanmiddag in zijn gesprek op RTL Z dat hij twijfelt of dit de juiste maatregel op het juiste moment is.
Elly Blanksma, kamerlid CDA, stelt dat AFM er niet overgaat. Frans Weekers (VVD) snapt het punt, maar stelt dat er momenteel al niet veel tophypotheken worden verkocht.
Als de huizen"markt" een echt markt is, zullen de prijzen dalen en gaat jouw hele scenario al niet op.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Niks Paniek berichtjes. Dat is gewoon een heel realistisch beeld wat geschetst wordt. Tuurlijk komen we niet in dozen te wonen maar er zijn maar weinig starters die een starterswoning op die manier kunnen financieren. Voor een woning van 200k moet je 30k zelf financieren om op 100% uit te komen. De verkopen zullen compleet inzakken, en datzelfde geldt voor de totale huurmarkt (incl. studentenwoningen) aangezien er geen doorstroming meer is. Gevolg is dat (in ieder geval) de particuliere huren zullen stijgen waardoor mensen minder kunnen sparen voor de aankoop van een huis.
Tja, Wouter zit dan ook in een lastige spagaat. Aan de ene kant wil deze regering de huizenprijzen niet zo snel zien dalen (zeker niet met het CDA erin). Maar aan de andere kant zit hij ook weer niet te wachten op een lading Nederlandse subprime-varianten in de toekomst.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:56 schreef corus het volgende:
De AFM is een ‘ZBO’, een zelfstandig bestuursorgaan. Dat betekent dat de AFM een zelfstandige organisatie is, maar dat de minister van Financiën bepaalt wat de AFM wel en niet mag doen. De minister van Financiën is politiek verantwoordelijk.
Als je leent is het ook verstandig om naast de rente (huur) te betalen een vorm van aflossing te hebben (sparen).quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:06 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Omdat je terwijl je spaart ook nog je huur hebt. Dus dan zou je en voor je 20k moeten sparen EN je huur.
Das wat lastiger niet?
De groep mensen die van een forse correctie last hebben is niet zo groot. Dat zijn namelijk alleen de mensen die moeten verhuizen, en met een forse restschuld blijven zitten. De rest blijft dan maar gewoon langer in zijn huis wonen, tot een normale inflatie-gebaseerde stijging de correctie naar beneden weer ingehaald heeft.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als de huizen"markt" een echt markt is, zullen de prijzen dalen en gaat jouw hele scenario al niet op.
Waarom zo bang voor een correctie op de huizenprijzen? Heb je je huis soms veel te duur gekocht?
daarbij is het ons ook gelukt. Zelfs tijdens het studeren hielden we nog genoeg over om te sparen. Dat men dat niet zou kunnen, is abjecte onzin en leugens. Tenzij je te duur woont natuurlijk, maar dan verdien je het ook.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:36 schreef Doc het volgende:
[..]
Als je leent is het ook verstandig om naast de rente (huur) te betalen een vorm van aflossing te hebben (sparen).
Daar ben ik helemaal voor, maar iemand heeft het product 'aflossingsvrije hypotheek' bedacht. Want hey, die huizenprijzen gaan alleen maar omhoog!quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:36 schreef Doc het volgende:
[..]
Als je leent is het ook verstandig om naast de rente (huur) te betalen een vorm van aflossing te hebben (sparen).
Nee, ik ben het daarin niet met je eens. Niet iedereen lukt dat, bij lange na niet zelfs. Niet iedereen heeft namelijk 2 inkomens om een gezin te onderhouden en de huur te betalen. En als je dat niet hebt wordt sparen echt lastig. Zeker met een beneden modaal salaris en een gezin kun je nog zo goedkoop wonen, maar dan kan het best lastig worden. Iedereen langs de meetlat van jouw situatie leggen is wel makkelijk, maar niet heel realistisch.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
daarbij is het ons ook gelukt. Zelfs tijdens het studeren hielden we nog genoeg over om te sparen. Dat men dat niet zou kunnen, is abjecte onzin en leugens. Tenzij je te duur woont natuurlijk, maar dan verdien je het ook.
Mijn verhaal gaat alleen niet op als de markt met tientallen procenten gaat dalen, dat zie ik zo snel niet gebeuren aangezien de huizenprijzen het afgelopen halfjaar amper 5% gedaald zijn. En dan nog moeten starters minimaal 10k a 20k contant op kunnen hoesten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als de huizen"markt" een echt markt is, zullen de prijzen dalen en gaat jouw hele scenario al niet op.
Waarom zo bang voor een correctie op de huizenprijzen? Heb je je huis soms veel te duur gekocht?
Dat verklaart hen een en ander, jij bent er eentje die zo sadomasochistisch is om op de top van de markt te kopenquote:Op dinsdag 21 april 2009 23:09 schreef Blik het volgende:
Ik ben juist helemaal niet bang voor een correctie, ik zit juist net in mijn huisje en ben nog lang niet van plan weg te gaan
Nee hoor, allereerst heb ik een nieuwe huis in de randstad gekocht waar nog niet tig keer overdrachtsbelasting over betaald is. Het is geen jaren 30 woning waar al 10 keer 6% overdrachtsbelasting over is betaald. Het huis is voor Randstedelijke begrippen erg groot (140 m2) en ligt in een goede buurt. Het heeft een groot terras op het zuiden, een grote woonkeuken en een grote woonkamer.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat verklaart hen een en ander, jij bent er eentje die zo sadomasochistisch is om op de top van de markt te kopen
Goede deal. Ik ben ook nog op zoekquote:Op dinsdag 21 april 2009 23:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Nee hoor, allereerst heb ik een nieuwe huis in de randstad gekocht waar nog niet tig keer overdrachtsbelasting over betaald is. Het is geen jaren 30 woning waar al 10 keer 6% overdrachtsbelasting over is betaald. Het huis is voor Randstedelijke begrippen erg groot (140 m2) en ligt in een goede buurt. Het heeft een groot terras op het zuiden, een grote woonkeuken en een grote woonkamer.
Ook de prijzen in de Randstad staan nu al onder druk. In R'dam wat minder dan in A'dam-DH-Utr, omdat de prijzen in R'dam altijd al wat lager lagen. Houd een tijdje op Funda in de gaten wat de initiele vraagprijs is van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt, en je ziet wel degelijk een daling. In de populaire stadsgebieden nog wat minder dan daarbuiten, maar de daling is er wel.quote:Uberhaupt acht ik de kans dat huizen in de Randstad gaan dalen klein, maar dit soort huizen zijn gewoon een goede koop aangezien er altijd vraag naar zal zijn, en er weinig onderhoud gedaan hoeft te worden.
Als je niet HOEFT te verhuizen, kan de hele markt in elkaar storten en heb je nergens last van. Dat vergeten veel mensen. Die kijken naar de 'papieren waarde' (of "winst") van hun woning, en raken in paniek. Maar zolang je werk houdt, en je je maandlasten kan betalen mer je helemaal niks van waardeveranderingen van je huis. (Nou ja, 1 keer in de zoveel tijd een WOZ correctie)quote:Ik maak me totaal geen zorgen. En mocht er wel een enorme crash ontstaan op de huizenmarkt dan heb ik daar geen last van. Ik ben toch nog lang niet van plan om mijn huis te verkopen.
Prijzen staan zeker onder druk, maar dat is voornamelijk te merken in het hogere segment. Tot de 3 ton zal er geen flinke daling optreden in de Randstad omdat de vraag daarvoor te hoog is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:44 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ook de prijzen in de Randstad staan nu al onder druk. In R'dam wat minder dan in A'dam-DH-Utr, omdat de prijzen in R'dam altijd al wat lager lagen. Houd een tijdje op Funda in de gaten wat de initiele vraagprijs is van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt, en je ziet wel degelijk een daling. In de populaire stadsgebieden nog wat minder dan daarbuiten, maar de daling is er wel.
[..]
Mijn ervaring is anders. Ik zoek tussen de 2 en 2,5 ton, en ik zie steeds meer 'in beeld' verschijnen wat qua locatie, afwerking en oppervlak vergeleken een jaar geleden eerder tussen de 2,5 en 3 ton gepositioneerd zou zijn qua vraagprijs.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Prijzen staan zeker onder druk, maar dat is voornamelijk te merken in het hogere segment. Tot de 3 ton zal er geen flinke daling optreden in de Randstad omdat de vraag daarvoor te hoog is.
Alleen geeft de bank je de hypotheek niet meer. Ondanks alles, en zeker als dit door gaat, ben ik best blij dat ik onlangs gekocht heb.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:52 schreef Metatron het volgende:
Mijn ervaring is anders. Ik zoek tussen de 2 en 2,5 ton, en ik zie steeds meer 'in beeld' verschijnen wat qua locatie, afwerking en oppervlak vergeleken een jaar geleden eerder tussen de 2,5 en 3 ton gepositioneerd zou zijn qua vraagprijs.
Daarom: tophypotheek binnenkort verboden in Nederlandquote:Op dinsdag 21 april 2009 23:53 schreef speknek het volgende:
Zeldzaam dom idee van de AFM, krijg je toestanden als in Spanje waar jongeren noodgedwongen tot hun dertigste thuiswonen. Zelfs al zou de huizenmarkt instorten, dan zit je met een restschuld. Ja big deal, dat zit je bij elke lening, welke ze niet verbieden.
ze kunnen ook weer eens fors huurwoningen gaan bouwen daar heeft niemand last van en is goed voor de economie.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:53 schreef speknek het volgende:
Zeldzaam dom idee van de AFM, krijg je toestanden als in Spanje waar jongeren noodgedwongen tot hun dertigste thuiswonen. Zelfs al zou de huizenmarkt instorten, dan zit je met een restschuld. Ja big deal, dat zit je bij elke lening, welke ze niet verbieden.
Ik hoef ook geen hypotheek van 2,5 ton. Ik breng zelf namelijk een zak geld mee. En voor het restbedrag kan ik, ook nu, met mijn salaris makkelijk een hypotheek krijgen. Alleen vind ik de prijs te hoog voor wat zo'n woning reëeel biedt. Dus ik wacht nog even, en gok op wat 'ontluchting'.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Alleen geeft de bank je de hypotheek niet meer. Ondanks alles, en zeker als dit door gaat, ben ik best blij dat ik onlangs gekocht heb.
Wat dat betreft heeft hij wel (een beetje) gelijk. Als je zelf 10 of 20% financiert is de kans dat je uiteindelijk met een schuld blijft zitten behoorlijk kleiner. Ja, je kunt je eigen spaargeld kwijtraken, maar dat is nog wat anders dan een schuld.quote:Op woensdag 22 april 2009 00:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zit nu te kijken naar Pauw & Witteman. Geloof niet dat ik dat al eens zo gezegd heb, maar wat is die Hoogervorst een mongool. Zelfzaam zo'n achterlijk exemplaar gezien.
e"We willen behouden dat mensen met een restschuld blijven zitten"
Ja doei, is die kans er dan niet als je 100% financiert. Of als je 75% financiert.
1 woord. Nou ja, misschien 2 dan:quote:Joker, denkt hij nou echt dat banken een lening gaan verstrekken waarvan ze zeker weten dat ie niet terugbetaald wordt?
en waarom mag de overheid bepalen of ik en de financierende bank dat risico wil lopen? Of dat ik 10% risico wil lopen, 20% of weet ik veel? Waarom denk de overheid dat uberhaupt beter te weten?quote:Op woensdag 22 april 2009 01:21 schreef Metatron het volgende:
[..]
Wat dat betreft heeft hij wel (een beetje) gelijk. Als je zelf 10 of 20% financiert is de kans dat je uiteindelijk met een schuld blijft zitten behoorlijk kleiner. Ja, je kunt je eigen spaargeld kwijtraken, maar dat is nog wat anders dan een schuld.
Stel ik koop een huis voor 200k. Ik mag (inclusief KK van 10%) +/- 220k aftikken. Ik stop er 25k eigen geld in, blijft een hypothecaire lening van 195k over. Ga ik verkopen, dan moet ik 195k vangen om die hypothecaire lening af te lossen. Zelfs al is de prijs van die woning dan gedaald met 2,5%, dan houd ik nog geen schuld over. Ja, ik ben eigen vermogen kwijt, maar dat is nog steeds een scenario wat ik prefereer boven 25k GELEEND geld kwijt zijn, wat ik nog steeds moet terugbetalen.
een heel populaire gedachte, maar niet waar.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:21 schreef Metatron het volgende:
1 woord. Nou ja, misschien 2 dan:
sub-prime.
Ja. Banken deden dat. Omdat ze uitgingen van een onrealistische stijging van huizenprijzen. En m.i. is het meefinancieren van 10% KK bij het kopen van een huis in NL niet veel anders. Die 110% hypothecaire lening op een (100%) getaxeerd stuk onroerend goed is niets anders als een ongefundeerd voorschot op een imaginaire prijsstijging.
Ik zeg niet dat de overheid dat moet of mag bepalen. Ik ben het met je eens dat dat uiteindelijk een kwestie is tussen de bank en de huizenkoper.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en waarom mag de overheid bepalen of ik en de financierende bank dat risico wil lopen? Of dat ik 10% risico wil lopen, 20% of weet ik veel? Waarom denk de overheid dat uberhaupt beter te weten?
Ik bemerk dat vooral het zedige 'ik weet beter wat goed voor u is' gebrabbel van deze arrogante nitwit me irriteert.Misschien mag je binnenkort je schoen nog niet meer strikken.
Ik weet niet wat de motivatie is van de AFM/overheid maar er zit natuurlijk wel zeer veel lucht in de huizenmarkt. 3 ton voor een oersimpele betonnen doos, met een standaard interieur, en gelegen op 200 m2 op 5 km vanaf het centrum is echt gestoord vind ik (kijk nou eens naar de productiekosten van een huis en tel daar een gezonde grondprijs bij op en nog een winstmarge). Ik vind het echt gevaarlijk dat mensen zich voor een dergelijk stulpje aan een hypotheek willen koppelen van 5 keer het jaarsalaris. De huizenprijzen hebben niks meer te maken met een normale prijsvorming maar alles met de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen, en dat is zo'n ongezonde situatie dat de kans op enorme economische schade groot is als de huizenprijzen weer op een normale manier tot stand gaan komen.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en waarom mag de overheid bepalen of ik en de financierende bank dat risico wil lopen? Of dat ik 10% risico wil lopen, 20% of weet ik veel? Waarom denk de overheid dat uberhaupt beter te weten?
Dat het hier niet zo werkt WEET ik.. Het probleem is dat een heleboel mensen dat NIET weten, en daar naar handelen. En dat banken die illusie erg fijn vinden. Legio mensen denken echt serieus dat hun huis de tegenwaarde van hun lening is. En gaan op die basis een verplichting aan.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een heel populaire gedachte, maar niet waar.
of ik de lening terugbetaal is NIET afhankelijk van de waarde van het onderpand. Wel van mijn inkomen, en of ik aan het werk blijf. Dit is niet de USA waar je je sleutels kunt inleveren en dan van de schuld af bent. Daarom is het een drogreden. Het is symboolpolitiek van een uitgerangeerd politicus die een overdaad aan dadendrang heeft (dank u voor het zorgdebacle), en die de schijnwerpers mist. Het bekende zedige CDA vingertje. Verkeerd moment.
als ik geld ZONDER onderpand leen, is dat wat anders dan een ongefundeerd voorschot? Ook maar verbieden dan?
Daar heb ik eerder in dit topic ook al voor gepleit. Als je de hypothecaire financiering van de KK afschaft, schaf dan ook de overdrachtsbelasting af. En zet een max op de tarieven van notariele en kadastrale aktes. Als je daarnaast een huis het enige en daadwerkelijke onderpand voor dehypothecaire lening maakt, trek je vanzelf een rem op fictieve waardevermeerderingen door bijvoorbeeld verbouwingen waarbij een 1 jaar oude groene keuken wordt vervangen voor vrijwel dezelfde blauwe keuken.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de motivatie is van de AFM/overheid maar er zit natuurlijk wel zeer veel lucht in de huizenmarkt. 3 ton voor een oersimpele betonnen doos, met een standaard interieur, en gelegen op 200 m2 op 5 km vanaf het centrum is echt gestoord vind ik (kijk nou eens naar de productiekosten van een huis en tel daar een gezonde grondprijs bij op en nog een winstmarge). Ik vind het echt gevaarlijk dat mensen zich voor een dergelijk stulpje aan een hypotheek willen koppelen van 5 keer het jaarsalaris. De huizenprijzen hebben niks meer te maken met een normale prijsvorming maar alles met de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen, en dat is zo'n ongezonde situatie dat de kans op enorme economische schade groot is als de huizenprijzen weer op een normale manier tot stand gaan komen.
Door de enorme hypotheken die afgesloten worden is er in feite een politiek slot ontstaan op het gezond maken van de woningmarkt want als er weer sprake is van een normale prijsvorming zullen heel veel mensen met een gigantische restschuld blijven zitten. En dat politieke slot vind ik zeer kwalijk want gebrek aan marktwerking zorgt voor grote economische schade, toetredende partijen worden gegijzeld door gevestigde partijen op de huizenmarkt. Deze maatregelen van de AFM moeten mijns inziens dan ook gepaard gaan met het gezond maken van de woningmarkt, dan hoeven zij slechts van tijdelijke aard te zijn.
waarom ga je er van uit dat het hogere bedrag geleend wordt 'omdat dat huis straks toch meer waard is'?quote:Op woensdag 22 april 2009 01:37 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de overheid dat moet of mag bepalen. Ik ben het met je eens dat dat uiteindelijk een kwestie is tussen de bank en de huizenkoper.
Het neemt niet weg dat de AFM wel een hekel punt blootlegt. Er wordt bij de verstrekking van hypotheken blindelings uitgegaan van waardevermeerdering. Draai hem eens om, gewoon voor de grap. Je loopt de Mediamarkt binnen, en zoekt een leuke TV uit. Vervolgens zeg je tegen de verkoper: "joh, over een jaar kost dat ding, gezien de constante prijsdalingen, 75% van wat-ie nu kost. Daar wil ik hem NU voor hebben."
Dat zal iedereen op z'n zachtst gezegd vreemd vinden. Maar een huis van 200k als tegenwaarde gebruiken voor een lening van 220k, 'omdat dat huis straks toch meer waard is' vind iedereen normaal. Waarom? Die prijsstiging is helemaal niet vanzelfsprekend.
En, teruggrijpend op het topic: De KK maken helemaal geen deel uit van de reëele waarde van het huis. Alleen gaat iedereen er onbewust van uit dat dat wel zo is, JUIST omdat je het mee kan financieren. Dan wordt die 10% opslag ineens gezien als de reëele prijs van de woning, die op zijn minst weer gevangen moet worden bij verkoop. Waarmee de prijs van een huis met zo'n 10% stijgt, elke keer dat het van eigenaar verandert. En laten we wel wezen, DAT is onrealistisch.
En daar ligt (denk ik) de kern van wat de AFM wil aankaarten.
misschien moet de AFM dan eens gaan pleiten voor minder monopolilsme van gemeenten en een vrijere ruimtelijk ordening. Durfven Hogervorst en zijn politieke vriendjes dat ook? Vast niet. Symboolpolitiek is gemakkelijker en veiliger. Oh ja, en welke signatuur hebben de meeste burgervaders en grondspeculanten ook alweer?quote:Op woensdag 22 april 2009 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de motivatie is van de AFM/overheid maar er zit natuurlijk wel zeer veel lucht in de huizenmarkt. 3 ton voor een oersimpele betonnen doos, met een standaard interieur, en gelegen op 200 m2 op 5 km vanaf het centrum is echt gestoord vind ik (kijk nou eens naar de productiekosten van een huis en tel daar een gezonde grondprijs bij op en nog een winstmarge). Ik vind het echt gevaarlijk dat mensen zich voor een dergelijk stulpje aan een hypotheek willen koppelen van 5 keer het jaarsalaris. De huizenprijzen hebben niks meer te maken met een normale prijsvorming maar alles met de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen, en dat is zo'n ongezonde situatie dat de kans op enorme economische schade groot is als de huizenprijzen weer op een normale manier tot stand gaan komen.
Door de enorme hypotheken die afgesloten worden is er in feite een politiek slot ontstaan op het gezond maken van de woningmarkt want als er weer sprake is van een normale prijsvorming zullen heel veel mensen met een gigantische restschuld blijven zitten. En dat politieke slot vind ik zeer kwalijk want gebrek aan marktwerking zorgt voor grote economische schade, toetredende partijen worden gegijzeld door gevestigde partijen op de woningmarkt. Deze maatregelen van de AFM moeten mijns inziens dan ook gepaard gaan met het gezond maken van de woningmarkt, dan hoeven zij slechts van tijdelijke aard te zijn.
Wij zitten inderdaad in een hele goede situatie. Maar goed, mijn moeder kon ook sparen. Die had de huur, GWE etc & 2 kinderen te betalen. Met een bijstanduitkering. Als zij dat kon op bijstand, moeten de 1-verdieners van tegenwoordig het ook kunnen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:47 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nee, ik ben het daarin niet met je eens. Niet iedereen lukt dat, bij lange na niet zelfs. Niet iedereen heeft namelijk 2 inkomens om een gezin te onderhouden en de huur te betalen. En als je dat niet hebt wordt sparen echt lastig. Zeker met een beneden modaal salaris en een gezin kun je nog zo goedkoop wonen, maar dan kan het best lastig worden. Iedereen langs de meetlat van jouw situatie leggen is wel makkelijk, maar niet heel realistisch.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat iedereen maar moet kunnen kopen, of in een huis van 80+ m2 met tuin moet kunnen wonen hoor.
Toen ik studeerde (uitwonend, en mezelf moeten bedruipen) hield ik echt niks over om te sparen. En daarin was ik echt niet de enige. En dan had ik een, ten opzichte van tegenwoordig, vrij riante studiefinanciering.
Het zeer recente verleden heeft wel laten zien dat banken risico's (bewust?) verkeerd hebben ingeschat en de overheid (belastingbetaler) vervolgens wel moest bijspringen om ze overeind te houden. Dat lijkt me toch een aardige reden om zich ermee te bemoeien (al is de overheid zelf ook oorzaak van de belachelijke prijsexplosie van huizen). Eigenlijk zou t niet nodig moeten zijn nee.quote:Op woensdag 22 april 2009 01:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben zeker geen voorstander van successierechten, maar het veelgebruikte argument hiertegen is m.i. niet valide. Het gaat namelijk ook op voor veel andere soorten van belasting. Voorbeeld: Ik heb e30.000 verdiend. Hier is veel loonbelasting over betaald. Dit zet ik op een spaarrekening, dus ga ik over het netto bedrag -waar ik dus al belasting over betaald heb- belasting betalen: circa 1,3% per jaar boven 20k. Vervolgens neem ik dit geld op en koop een fles jenever om mijn belastingzorgen te vergeten. Klap: accijns eroverheen. Belasting nummer 3. Een BTW -een kleine 20%- maakt het feest compleet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:05 schreef Metatron het volgende:
[..]
Voor directe lijn vallen die successierechten op zich nog wel mee. Als kind kom je, als je boven de vrijstelling uitkomt, op zo'n 10% uit. Voor geld wat je zo in je schoot geworpen krijgt valt dat op zich nogal mee.
Dat even afgezien van het feit dat ik er in z'n geheel bezwaar tegen heb. Over dat verdiende en gespaarde geld is doorgaans al jarenlang belasting betaald, en de nieuwe 'eigenaar' mag ook weer vermogensrendementsbelasting af gaan tikken. Dus waarom de overheid er ook nog eens tussen moet zitten als dat geld van ouder(s) naar kind(eren) gaat is me echt een raadsel. Nou ja, niet echt. De grootste graaier in dit land is nou eenmaal de overheid. Met de macht om het af te dwingen)
En stel dat je van koop naar huur gaat, mag je over de overwaarde mooi nog wat extra belasting betalenquote:Op woensdag 22 april 2009 08:14 schreef iehlaak het volgende:
I've got fucking news for you: Een hoge huizenprijs betekent dat je meer aan je hypotheek mag betalen. Elke maand de bank spekken. De enige manier om de winst te kapitaliseren is door van koop naar huur te gaan of door te stoppen met wonen bijvoorbeeld door te sterven.
Waarom een dom idee, nog geen kleine twintig tot dertig jaar geleden moest de meerderheid van de mensen ook gewoon geld meebrengen als ze een hypotheek namen. Wat is er vreemd aan om eerst wat te sparen voordat je een huis aanschaft?quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:53 schreef speknek het volgende:
En dan vind je het argument dat dat wel genoeg is niet valide?quote:Op woensdag 22 april 2009 08:10 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Ik ben zeker geen voorstander van successierechten, maar het veelgebruikte argument hiertegen is m.i. niet valide. Het gaat namelijk ook op voor veel andere soorten van belasting. Voorbeeld: Ik heb e30.000 verdiend. Hier is veel loonbelasting over betaald. Dit zet ik op een spaarrekening, dus ga ik over het netto bedrag -waar ik dus al belasting over betaald heb- belasting betalen: circa 1,3% per jaar boven 20k. Vervolgens neem ik dit geld op en koop een fles jenever om mijn belastingzorgen te vergeten. Klap: accijns eroverheen. Belasting nummer 3. Een BTW -een kleine 20%- maakt het feest compleet.
4x belasting
banken zijn primair niet in problemen gekomen omdat ze risico's verkeerd hebben ingeschat (en al helemaal niet bewust), maar omdat ze een te hoge leverage hebben (we zullen maar niet zeggen welke rol de AFM daarbij gespeeld heeft......). Bovendien worden deze voorgestelde maatregelen verkocht al zijnde 'goed voor de huizenbezitter', en niet 'goed van de banken'quote:Op woensdag 22 april 2009 07:32 schreef kratovsk het volgende:
[..]
Het zeer recente verleden heeft wel laten zien dat banken risico's (bewust?) verkeerd hebben ingeschat en de overheid (belastingbetaler) vervolgens wel moest bijspringen om ze overeind te houden. Dat lijkt me toch een aardige reden om zich ermee te bemoeien (al is de overheid zelf ook oorzaak van de belachelijke prijsexplosie van huizen). Eigenlijk zou t niet nodig moeten zijn nee.
Omdat ik dat geld aan verbouwing van mijn huis wil uitgeven. Een leuke keuken, een leuke badkamer etc.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom een dom idee, nog geen kleine twintig tot dertig jaar geleden moest de meerderheid van de mensen ook gewoon geld meebrengen als ze een hypotheek namen. Wat is er vreemd aan om eerst wat te sparen voordat je een huis aanschaft?
Is het rode waasje weggetrokken? LEES nou eens wat ik schrijf. Ik zeg nergens dat het een zaak van de overheid is, ik zeg constant dat wat men leent een zaak is tussen bank en koper. Ik geef alleen aan aantal zaken aan waarom ik denk dat per definitie een hypotheek verstrekken van 110+% van de getaxeerde waarde niet verstandig is. En waarom die, in mijn ogen, exorbitant hoge KK de luchtbel van de huizenprijzen in de hand werkt.quote:Op woensdag 22 april 2009 02:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom ga je er van uit dat het hogere bedrag geleend wordt 'omdat dat huis straks toch meer waard is'?
volgens mij lenen mensen meer omdat ze een huis willen kopen om in te wonen, niet omdat het toch meer waard wordt. Je kunt toch sparen, aflossen, of gewoon netjes je rente blijven betalen? Dan woon je nog steeds. Of niet, en dan zit de geldverstrekker met een probleem. Of ik heb een restschuld. Dat risico heb ik willens en wetens genomen, en ik vond het dat waard. De bank heeft dat risico ook willens en wetens genomen, en heeft daar waarschijnlijk een adquate risico-opslag op de rente op gezet. What's the problem?
Het gaat de overheid gewoon niet aan. Het is een exponent van de voortgaande achterlijke betutteling. Spuit elf Hoogervorst moet zich weer eens doen gelden.
Bekijk het eens van deze kant:
Als ik geen dure auto rij, verder ook vrij sober leef, dan nog vind de overheid dat ik niet meer dan 35% van mijn inkomen mag verwonen? Mag ik dat zelf bepalen. Mag ik zelf bepalen wat ik belangrijk vind, en wanneer, ipv vadertje staat? Waarom krijg ik 'voor mijn eigen bestwil, meneer' hun mening en stempeltje opgedrukt?
Godver, ik word zo nog rechts als die onzin doorgaat
En het afbetalen van een hypotheek en de rest van de je leven voor alleen maar onderhoudskosten wonene noem je niet winst kapitaliseren?quote:Op woensdag 22 april 2009 08:14 schreef iehlaak het volgende:
. De enige manier om de winst te kapitaliseren is door van koop naar huur te gaan of door te stoppen met wonen bijvoorbeeld door te sterven.
Ik wil, ik wil, ik wil. Jongen, je hebt niets te willen. Als de banken gewoon eisen dat je een deel aanbetaalt dan heb je dat maar te doen. Dan kun je hier wel gaan janken dat de startersmarkt dan verpest word, boe hoe. Er zijn echt mensen die gewoon kunnen sparen en nog gewoon een huis kunnen kopen.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:52 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Omdat ik dat geld aan verbouwing van mijn huis wil uitgeven. Een leuke keuken, een leuke badkamer etc.
Niet aan notariskosten, overdrachtskosten ed.
En vroeger hadden we nog guldens, ga je daar ook naar terugverwijzen?
Ja, maar vroeger deden ze dat ookBOEHOE.
er wordt dan ook niet per definitie een hypotheek van 110% verstrekt. In de gevallen waarbij dat wel gebeurd wordt zeker in de huidige tijd je hele doopzeel door de bank doorgelicht.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:52 schreef Metatron het volgende:
[..]
Is het rode waasje weggetrokken? LEES nou eens wat ik schrijf. Ik zeg nergens dat het een zaak van de overheid is, ik zeg constant dat wat men leent een zaak is tussen bank en koper. Ik geef alleen aan aantal zaken aan waarom ik denk dat per definitie een hypotheek verstrekken van 110+% van de getaxeerde waarde niet verstandig is. En waarom die, in mijn ogen, exorbitant hoge KK de luchtbel van de huizenprijzen in de hand werkt.
Nee. Want de 'winst' blijft alleen maar op papier staan. Je hebt lage woonlasten, maar die kn je ook op andere manieren bereiken. Dat heeft niets met het verzilveren van die papieren winst te maken.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het afbetalen van een hypotheek en de rest van de je leven voor alleen maar onderhoudskosten wonene noem je niet winst kapitaliseren?
Hoe kun je dan op een andere manier lage woonlasten bereiken, door in een kartonnen doos onder een brug te gaan leven?quote:Op woensdag 22 april 2009 09:01 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nee. Want de 'winst' blijft alleen maar op papier staan. Je hebt lage woonlasten, maar die kn je ook op andere manieren bereiken. Dat heeft niets met het verzilveren van die papieren winst te maken.
Mensen kopen een huis uiteraard primair om in te wonen, maar daarnaast werd er de afgelopen jaren wel degelijk blindelings uitgegaan van een waardestijging. Het zal lang niet voor iedereen gelden, maar de gedachte dat een huis per definitie meer waard zou worden werd toch vrij algemeen uitgedragen. Ik denk dat het niet verkeerd is als mensen er van doordrongen worden dat dat NIET zo is. Een realistische huizenprijs stijgt mee met de inflatie. De rest is lucht.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
er wordt dan ook niet per definitie een hypotheek van 110% verstrekt. In de gevallen waarbij dat wel gebeurd wordt zeker in de huidige tijd je hele doopzeel door de bank doorgelicht.
bovendien wordt dat 'waasje' vooral veroorzaakt door de bewering dat mensen hoge hypotheken afslutien 'omdat de prijzen toch wel stijgen'. Mensen kopen een huis niet als speculatief object, maar om tegen bepaalde maandlasten te wonen. Alleen gaat de overheid nu vertellen dat zij wel voor je bepalen hoeveel dat mag zijn.
Bijvoorbeeldquote:Op woensdag 22 april 2009 09:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kun je dan op een andere manier lage woonlasten bereiken, door in een kartonnen doos onder een brug te gaan leven?
Een verbouwing die waardevermeerderend werkt, zul je altijd kunnen mee financieren in je hypotheek. Voorwaarde is dan wel dat je bouwplannen hebt en een taxatie van de geschatte waarde na verbouwing (denk ik).quote:Op woensdag 22 april 2009 08:12 schreef DrD00m het volgende:
Als ze deze regel er doorheen krijgen, kom ik ze persoonlijk opzoeken![]()
Ik ben van plan om binnenkort een huisje samen met mijn vriendin te gaan kopen. Al op gesprek geweest bij een hypotheekverstrekker en we zouden zo ongev. rond de 240000 aan hypotheek kunnen krijgen. We zijn nu al aan het sparen om het eea te gaan verbouwen in ons nog te kopen huisje.
We zijn nu naar huizen aan het kijken wat zo rond de 180000K ligt. Dat kunnen we dus makkelijk betalen en zou geen probleem zijn. Maarja, al kunnen we dus het bedrag makkelijk betalen, mogen we niet de overige kosten meefinanciëren want stel dat....
Daar gaat dus het geld wat in de verbouwing gestopt zou worden.![]()
Stel dat ik 10000 gespaard zou hebben om in de verbouwing te stoppen. Moet ik nu dus nog langer wachten ook omdat de kosten die je niet meer mag meefinancieren soms wel rond de 30000 kan liggen.
Ben ik dan de enige die met dit probleem zou liggen? I don't think so.
Ze hebben het over de mensen die noodgedwongen hun huis moeten verkopen en hierdoor met een rest schuld overblijven. Denk je dat ze met deze regel uberhaubt nog hun huis kunnen verkopen???
Dit soort dingen maken mij echt boos![]()
Dat blijft ongeacht deze maatregel. Mensen willen hun geld terug, of het spaargeld is dat ze in het huis hebben gestopt, of een extra financiering middels de hypotheek. Het enige verschil is dat je nu nog drie jaar moet wachten voordat je een huis kunt kopen, mensen niets meer kunnen verbouwen en starters van alle kanten genaaid worden, oh en je minder HRA af kunt trekken, wat me het enige, voor de overheid positieve punt lijkt.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:10 schreef Metatron het volgende:
En, om het dan nog maar een keer te zeggen: het meefinancieren van de KK in de hypothecaire lening zorgt er m.i. voor dat die lucht er in blijft. Mensen hebben daardoor het gevoel dat niet de 200K (ex KK) de reëele prijs van hun huis is, maar de 220K van de financiering. En dat verwachten ze dan bij verkoop weer terug te zien. Alleen vertegenwoordigt die 10% KK geen enkele reëele waarde van het huis.
Alleen als je je redenering doortrekt naar het afschaffen van kapitaalbelasting, BTW, accijnzen, et cetera.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:47 schreef Metatron het volgende:
[..]
En dan vind je het argument dat dat wel genoeg is niet valide?
Simpel: Het geld dat je anders in stenen stopt op een spaarrekening zetten. De rente gebruiken om je huur te betalen.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kun je dan op een andere manier lage woonlasten bereiken, door in een kartonnen doos onder een brug te gaan leven?
Leuke theorie, mijn praktijkvoorbeeld, ik heb vorig jaar miijn eerder gehuurd huis van een WBV gekocht en ben nu minder aan maandlasten kwijt dan dat ik het huurde, en betaal ook nog de hypotheek af.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:35 schreef iehlaak het volgende:
Simpel: Het geld dat je anders in stenen stopt op een spaarrekening zetten. De rente gebruiken om je huur te betalen.
Mijn praktijkvoorbeeld in dezelfde situatie wees exact de andere kant op. Overigens is het aflossen van een hypotheek niet verstandig, ivm HRA. Feitelijk blijft je schuld dus gewoon gelijk, maar heb je een spaarrekening. Rente op hypotheek = huur; 'Aflossing' hypotheek = spaarrekeningquote:Op woensdag 22 april 2009 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke theorie, mijn praktijkvoorbeeld, ik heb vorig jaar miijn eerder gehuurd huis van een WBV gekocht en ben nu minder aan maandlasten kwijt dan dat ik het huurde, en betaal ook nog de hypotheek af.
Nou dat is mooi! Want laat het geval nou zijn, dat mensen gemiddeld 20 jaar blijven wonen in hun koopwoning, althans zo zeiden ze dat gisteren op BNR radio. En die zullen toch niet liegen?quote:Op woensdag 22 april 2009 10:05 schreef iehlaak het volgende:
In mijn rekenmodellen komt naar voren dat bij een aan de inflatie gelijkblijvende waardeontwikkeling, kopen pas interessant kan worden als je relatief lang (5 tot 10 jaar) in een huis blijft wonen. En dat effect wordt veroorzaakt door de HRA.
Misschien willen ze wel verhuizen, maar wordt dat door prijsprikkels voorkomen. Zitten ze sip in hun huisjes te wachten tot ze eindelijk kunnen verhuizen.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou dat is mooi! Want laat het geval nou zijn, dat mensen gemiddeld 20 jaar blijven wonen in hun koopwoning, althans zo zeiden ze dat gisteren op BNR radio. En die zullen toch niet liegen?![]()
Dus volgens jouw eigen berekeningen is kopen voor het gros van de Nederlanders dus uitermate voordelig, bedankt dat je dat ook weer wilde ophelderen.
Dat zou verklaren waarom mijn overbuurvrouw er altijd zo zuur bijloopt als ik praktisch de hele dag van de zon geniet op mijn balkonnetje dat op het zuiden ligt.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:16 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Misschien willen ze wel verhuizen, maar wordt dat door prijsprikkels voorkomen. Zitten ze sip in hun huisjes te wachten tot ze eindelijk kunnen verhuizen.
Nou lekker dan inderdaad. Als de KK niet meer meegefinancieerd kunnen worden dan zal de woningmarkt volledig op slot komen te zitten. Geen doorstroom meer en komen starters helemaal niet meer aan de bak.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bron: http://www.z24.nl/economi(...)theek_verbieden.html
Dus geen KK meer meefinancieren. Dit betekent dat mensen flink moeten sparen voor ze een huis kunnen kopen.
Ik ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor de huizenmarkt. Ook komt er een verbod op hypotheken hoger dan 4.5x het jaarsalaris.
voorbeeld: men koopt een huis van 200.000, met MOET een jaarsalaris hebben van minstens 45.000 euro en minstens 20.000 euro spaargeld, anders mag men het huis niet financieren volgens de nieuwe regels)
Het lijken me vrij gezonde maatregelen om de woningmarkt weer gezond te maken, wat denken jullie hier van?
Hoogervorst gaat er bovendien vaart mee maken!
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |