met dalende salarissen is het gevolg wel te radenquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:17 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nou ja, vanuit een risico perspectief natuurlijk een hoop. Aan de ene kant wil je weten of mensen voldoende verdienen om de lasten van de hypotheek te kunnen dragen (dus de 4.5x van je salaris als guideline). Aan de andere kant wil je weten dat de banken iets terug te halen hebben als jij opeens ophoudt met betalen. Als je dan de KK financiert met een hypotheek, is dat deel theoretisch door de bank nooit terug te halen, dat werkt enkel als je huis in waarde gestegen is.
Dus vanuit een financieel oogpunt is het logisch.
De maandlasten hangen vooral af van de rente die je hebt (en dus goeddeels van het moment van afsluiten van de hypotheek). Het is heel goed mogelijk dat je met een hogere schuld minder moet betalen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:28 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar van de mensen die ontslagen worden, zijn diegene met de hooggste maandlasten (en dus de hoogste hypotheek) het eerst de zak. Zeker omdat je met een lagere hypotheek een baan met lager salaris aan kunt nemen en nog steeds je lasten kunt dekken. Als je tot je nek in de maandlasten zit, heb je geen bewegingsruimte.
Tja, het blijft natuurlijk koffiedikkijken. Maar je kunt met deze redenering niet zonder meer zeggen dat meer lenen dan het huis waard is totaal onverantwoord is (je moet immers normaliter namelijk pas over tig jaar weer verkopen, dus alle tijd om een buffer aan te leggen/de inflatie zijn werk te laten doen).quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:31 schreef watchers het volgende:
[..]
Zou nog best kunnen als de risico's overeenkomstig zijn in een markt die keldert (zoals in de VS en GB). We hebben nu zelfs al te maken met financieringen van 0%(hypotheekverstrekkers willen tenslotte steeds minder starters geld lenen)
Maar je zult natuurlijk ergens een balans moeten vinden tussen teveel en te weinig risico.
Joh, M.O.T.O.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De maandlasten hangen vooral af van de rente die je hebt (en dus goeddeels van het moment van afsluiten van de hypotheek). Het is heel goed mogelijk dat je met een hogere schuld minder moet betalen.
Eens. Een correctie is gezond, en gunstig voor starters.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarde behouden:prima. De belachelijke stijgingen van de laatste 10 jaar zijn echter gewoon absurd.
Pffff.... de sterfbelasting word verlaagd per 1 januari 2010, dus ik zie er niks van terug. Ik heb vind het een heel gezond voorstel, eerst zelf geld inbrengen, al die krankzinnige prijsopdrijving van de afgelopen jaren zijn nu eindelijk ten einde gekomenquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:05 schreef Soohr het volgende:
Je weet dat wanneer de babyboomers dood gaan en JIJ hun geld erft JIJ belasting betaald daarover,
niet de babyboomer,
Daarnaast ben ik heel blij dat ik net een hypotheek heb afgesloten,
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonenquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
'AFM brengt startersmarkt doodsteek toe'
Ik zie niet zoveel in zeer specifieke overheidsregulering, maar meer in gezonde afwegingen binnen de sector zelf (met bepaalde kaders vanuit de overheid - maar dat moet niet veel verder gaan dan een reguliere zorgplicht). En volgens mij moet er al gerekend worden met een bepaalde rente om te kijken of de hypotheeklening verantwoord is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Joh, M.O.T.O.
Dit soort statements zijn niet zo moeilijk te maken. Maar het feit blijft dat de de omvang van je hypotheek nu eenmaal de factor is die gecontroleerd kan worden. Het is nogal moeilijk om de hypotheek rente vast te leggen, of niet?
prachtig, heb ik straks een mooie nieuwbouwwoning voor een 150.000,- als het niet minder isquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonen![]()
Nieuwbouw word goedkoper en vastgoed word plotseling een veel minder interessante markt voor de graaiers.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:42 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Eindelijk (veel te laat) gaat men iets doen aan het idiote geleen van de Nederlanders...
Niks Paniek berichtjes. Dat is gewoon een heel realistisch beeld wat geschetst wordt. Tuurlijk komen we niet in dozen te wonen maar er zijn maar weinig starters die een starterswoning op die manier kunnen financieren. Voor een woning van 200k moet je 30k zelf financieren om op 100% uit te komen. De verkopen zullen compleet inzakken, en datzelfde geldt voor de totale huurmarkt (incl. studentenwoningen) aangezien er geen doorstroming meer is. Gevolg is dat (in ieder geval) de particuliere huren zullen stijgen waardoor mensen minder kunnen sparen voor de aankoop van een huis.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mooi hè... al die PANIEK berichtjes. Er zullen nog wel veel van dit soort berichten gaan komen. Al dat graaituig wil ons graag laten geloven dat we in kartonnen dozen komen te wonen![]()
Nieuwbouw word goedkoper en vastgoed word plotseling een veel minder interessante markt voor de graaiers.![]()
![]()
De afm wil tophypotheken verbieden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef MaGNeT het volgende:
Lastig. Mijn huis wordt over een maand of 8 gesloopt en ik twijfelde tussen huren of kopen.
Omdat ik zo'n 5000 euro beschikbaar heb, is kopen nu van de baan.
En dat terwijl ik ruim onder de hypotheekgrens zou blijven en mijn maandlasten mooi laag zouden blijven.
Nee dat mag niet. Het woord 'eigenverantwoordelijkheid' kent dit betuttelende kabinet nietquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
het meest frappante en storende vind ik dat de overheid mag gaat vertellen hoeveel van mijn geld ik waaraan mag besteden. Mag ik dat misschien zelf weten?
zo werkt het niet was net op het nieuws.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:56 schreef corus het volgende:
[..]
De afm wil tophypotheken verbieden.
Als wouter bos nee zegt , dan gaat deze maatregel niet door.
ah, op basis van welke wet wil de AFM dat dan doen? Wie maakt wetten en wie verleent ze rechtskracht?quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:07 schreef henkway het volgende:
[..]
zo werkt het niet was net op het nieuws.
De AFM is verantwoordelijk
Ook leuk als je wilt doorstromen van een appartement naar een eensgezinswoning. Lijkt me met deze regelgeving bijna onmogelijk voor jan modaal.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:18 schreef Bargain het volgende:
Aha, dus je koopt een appartement, betaalt de 10% KK uit je eigen knip, komt een leuke meid tegen, wilt samenwonen, maar moet dan eerst wederom 10% KK bij elkaar sparen, nee dit is wel goed voor de startersmarkt ja.
Verder mag die HRA er wel uit van mij.
Daar doelde ik dus op.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:20 schreef Revolution-NL het volgende:
Ook leuk als je wilt doorstromen van een appartement naar een eensgezinswoning. Lijkt me met deze regelgeving bijna onmogelijk voor jan modaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |