James1988 | dinsdag 14 april 2009 @ 15:49 |
Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten? De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) Zevenaar - Emmerich: ICE International Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in. ![]() Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden. De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. ![]() Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven door von_Preussen Kesteren door Dr_Flash Uithuizen door Socios Buitenpost door Peterselieman Newcastle Central Station door bork IJmondlijn door von_Preussen Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Guppy | dinsdag 14 april 2009 @ 15:50 |
![]() | |
Guard | dinsdag 14 april 2009 @ 15:51 |
Ik had stiekem toch gehoopt op de smeulpeuk in de TT ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 april 2009 @ 15:55 |
De kachels in de zomer vol aan had ook wel iets ipv de treinen met airco nu ![]() | |
Socios | dinsdag 14 april 2009 @ 15:56 |
Wehehe, Peterseliemang, mis je Wadjes, ja? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 april 2009 @ 16:05 |
Je mist ze altijd een beetje ![]() | |
ghizzer | dinsdag 14 april 2009 @ 16:10 |
tvp | |
knars | dinsdag 14 april 2009 @ 16:13 |
knars junior was scherp gisteren in een VIRM: "hey pappa, jij moet uitkijken! Deze trein is aan het schommelen!" Hij stónd er overigens op om met een "nieuwe witte sprinter" te rijden, maar die kwamen we gisteren helaas tussen gvc en gd niet meer tegen. | |
#ANONIEM | dinsdag 14 april 2009 @ 16:23 |
quote: | |
James1988 | dinsdag 14 april 2009 @ 16:24 |
Ik voel treintje wiebele... kom op treintje doe maar wiebele wiebele kom op treintje doe maar wiebele wiebele kom op treintje doe je ding doe je dansje ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 16:25 |
quote: ![]() | |
Sj0rSz | dinsdag 14 april 2009 @ 16:29 |
quote:Whehehe ![]() | |
dennistd | dinsdag 14 april 2009 @ 16:35 |
tvp | |
Peter | dinsdag 14 april 2009 @ 16:36 |
Straks naar Zutphen. Denk dat ik maar een hoekje om ga: Deventer - Hengelo - Zutphen Ookal heeft syntus geen fijne bankjes ![]() | |
SpeedyRich | dinsdag 14 april 2009 @ 17:31 |
quote:Welk treintje ![]() | |
Wadloper | dinsdag 14 april 2009 @ 18:01 |
Vanmorgen een trein door het stootjuk te Groningen. Treinstel 4212 in trein 711 kwam blijkbaar niet tijdig tot stilstand (weersituatie was vrijwel dichte mist, dus misschien heeft dat een rol gespeeld). | |
JDude | dinsdag 14 april 2009 @ 18:12 |
quote:"Zijn we al in Groningen?" BOEM. "Ja." | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 18:35 |
quote:Ook goedemorgen. Weet iemand wanneer de Oranjeretours verkrijgbaar zijn? Ik heb niet het gevoel dat men in GC en UVT op de hoogte is van deze handige retour, waarmee je direct gebruik kunt maken van het OV in Amsterdam. | |
Duvel | dinsdag 14 april 2009 @ 19:19 |
quote:Hm, en vandaag VIRM in de ic "Noorden"-Ut-Rtd... Connectie? | |
Dichterbijer | dinsdag 14 april 2009 @ 19:29 |
![]() Gisteren probeerde een dame goedkoop van Groningen naar Brabant te komen met een Kruitvatje kaartje. Op die dingen staat dat ze niet geldig zijn in het paasweekeinde... en mevrouw is toch helemaal in Brabant ermee gekomen... | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 19:32 |
Te Delft werd een stoptrein opgehouden door een boze passagier. Curieuze reden: ze zat op de WC toen een overijverige conducteur binnenstapte voor haar vervoersbewijs. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 19:36 |
quote:Weer eens wat anders dan deze van afgelopen vrijdag: Klik ![]() quote: | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 19:40 |
Wat moet de NS doen? Zomaar de Sprinters terugsturen naar Randers om een sanitaire ruimte in te bouwen kan niet. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 19:44 |
quote:Dweilen dus maar dan he ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 14 april 2009 @ 19:44 |
Zo Rail Away Nederland 2 19:50, portugal | |
Lastpost | dinsdag 14 april 2009 @ 19:46 |
Vandaag nog stakend personeel geweest in Amsterdam? ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 19:47 |
quote:Ik heb er niets van gemerkt. | |
RealZeus | dinsdag 14 april 2009 @ 19:51 |
quote:Een Dixi in de trein zetten. ![]() | |
Brembo | dinsdag 14 april 2009 @ 20:06 |
quote:Waar de ontwerper van de trein geen rekening mee heeft gehouden ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 april 2009 @ 20:08 |
Geen toiletten in de SLeTjes is echt een idiote keuze, hoe kort de gemiddelde reistijden ook mogen zijn. Die paar stoelen die het kost is heel jammer, maar het is wel een stukje dienstverlening... [ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 14-04-2009 20:16:27 ] | |
Duvel | dinsdag 14 april 2009 @ 20:09 |
quote:Wàt? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 april 2009 @ 20:12 |
quote: ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 april 2009 @ 20:16 |
quote:Ehm, toiletten dus. Ik was afgeleid door het woord "sprinter" en typte het zonder meer over. | |
Boschkabouter | dinsdag 14 april 2009 @ 20:21 |
Veolia heeft ook alweer geen bruikbare toiletten meer, aangezien er geen milieuvergunningen voor zijn. Het zijn ook niet echt de slimste daar. Toen de electrische GTW's er voor het eerst waren moesten ze naar Venlo (oid) om de wc's te legen. | |
Ireyon | dinsdag 14 april 2009 @ 20:45 |
quote:Zijn die avatars van jou toevallig ergens overzichtelijk terug te vinden? D'r zitten echt een paar mooie exemplaren tussen zeg ![]() | |
TommyGun | dinsdag 14 april 2009 @ 20:48 |
Toiletten in Sprinters zijn vies ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 20:49 |
quote:Ik ga sowieso nooit naar de WC in de trein. | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 20:49 |
Op verzoek van James1988 een plaatje van een DD-ARquote:Speciaal voor jou ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 20:51 |
quote: ![]() | |
Duvel | dinsdag 14 april 2009 @ 20:51 |
quote:Phildie? | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 20:54 |
quote:Ja | |
Duvel | dinsdag 14 april 2009 @ 20:58 |
quote:Mooi model! | |
bork | dinsdag 14 april 2009 @ 20:58 |
DD-Ar![]() Vanmorgen het Weense trammetje gezien in Utrecht btw | |
RealZeus | dinsdag 14 april 2009 @ 20:58 |
quote:Het klopt niet. ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 21:00 |
quote:En toch op dienst gezet? ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 14 april 2009 @ 21:03 |
Gaat helemaal goedkomen met het streekvervoer:![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 21:09 |
quote:Ja, alleen de verf op een gemiddeld FLM/MT model ligt er beter op, maar dat wordt ook niet met de hand geschilderd ![]() Maargoed, dat zulk details zie je ook alleen als je er zulke detailfoto's van maakt. | |
Zug-Chef | dinsdag 14 april 2009 @ 21:12 |
![]() NSR 1718 + 7826, Dordrecht Zuid ![]() NSR 1702 + 7418, Maartensdijk ![]() NSR 7847, IJsselbrug Zwolle ![]() NSR 7838, Soestduinen | |
Duvel | dinsdag 14 april 2009 @ 21:18 |
quote:Ja, en het is een N-model hè, dat er nog steeds beter uit ziet dan het Lima H0-model. ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 april 2009 @ 21:25 |
2 broertjes ![]() Wat issie lief! "Mag ik erlangs?" ![]() Nederlaaand, ooo Nederland... "Welkom in de trein" Van links naar rechts: mooi, mwah, en blergh. En dat was het weer! Onee, nog eentje. Beeldmateriaal ![]() Allemaal eigen foto's danwel video btw ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 21:26 |
Die bijschriften! ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 21:27 |
quote:Ik ken het Lima model niet ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 21:31 |
"Mag ik erlangs?" ![]() "Nee sorry, echte treinen gaan voor" "Niet instappen!, deze trein gaat naar de hoogovens" | |
Socios | dinsdag 14 april 2009 @ 21:41 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 21:44 |
quote:Tip: Ga maar op je koffer zitten. Met je rug naar het perron. Bakstenen zijn mooier namelijk ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 14 april 2009 @ 21:46 |
![]() NSR 7878, half afgesloten Arnhem | |
Socios | dinsdag 14 april 2009 @ 21:52 |
![]() Alte in de duinen van Zandvoort. | |
NikkelCobalt | dinsdag 14 april 2009 @ 21:58 |
Mooi hoor, al die DD-AR's ![]() | |
TommyGun | dinsdag 14 april 2009 @ 21:59 |
quote:Ik moest lachen ![]() | |
dennistd | dinsdag 14 april 2009 @ 22:02 |
![]() | |
Guard | dinsdag 14 april 2009 @ 22:05 |
quote:Zo daar heeft iemand veel tijd in moeten steken... om het schoon te maken ![]() | |
Fixers | dinsdag 14 april 2009 @ 22:25 |
Van de weblog: Vertraging op het spoor tvptje dus | |
bork | dinsdag 14 april 2009 @ 22:35 |
Meer!![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 22:49 |
![]() ![]() ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 23:31 |
Hoe zit het met die 390 7747? Het duurt verdacht lang voordat die motorwagen weer rijvaardig wordt gemaakt. | |
Nightshadow | dinsdag 14 april 2009 @ 23:31 |
quote:Zagen ze er allemaal maar zó uit ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 23:41 |
quote:Daar smelten ze slotjes van, voor op kuttopics ![]() | |
Guard | dinsdag 14 april 2009 @ 23:49 |
Wat ik nu weer in mijn mailbox vond, treinkaartjes via MP...quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 14 april 2009 @ 23:52 |
Heeft eBay vorig jaar ook al eens gedaan. Helaas sterf ik nog van de Kruidvatkaartjes ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 april 2009 @ 23:57 |
quote:Ga is sneal deaud...ik vind die DD-AR treinen nog wel wat hebben. Het gevoel van echt in een trein zitten. Niet een luxe trein zoals een SGM. Die gewoon relax rijdt. magoed, ik zal één van de weinige zijn die een DD-AR wat vind. Sorry ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 14 april 2009 @ 23:57 |
quote:Het valt me nog mee dat DrFlash niet de 8656 heeft gepost, die in Amersfoort een DD-AR zoende. | |
its_me_ | woensdag 15 april 2009 @ 00:06 |
quote:En dat leuke belletje gehoord! | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 00:10 |
quote:Ik denk dat ik binnenkort een bezoekje breng. | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 00:21 |
quote:Heeft hij 't overleefd? ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 00:28 |
quote:Natuurlijk, maar er vond wel een bakwisseling plaats. | |
Socios | woensdag 15 april 2009 @ 00:31 |
quote:Je hebt daar zeker een punt. DD-AR (en andere conventionele treinen) zijn sowieso beter dan die nieuwe ´lightrailcrap´. (Waar inderdaad het ´treingevoel´ vaak teniet gedaan wordt). | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 00:47 |
quote:Helaas rijd hier in het oosten nooit een DD-AR ofzo, maar gelukkig wel een plan v, en nog wat buffeltjes. En binnenkort komt hier een SGM te rijden (ipv een plan v) ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 01:22 |
quote:Dat zijn echte schommelboten. De SLT's vind ik daarentegen relaxed rijden. | |
TommyGun | woensdag 15 april 2009 @ 07:56 |
quote: ![]() | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 08:46 |
Wat een herriemaker is de 8610... klassieke doedelzak ![]() | |
von_Preussen | woensdag 15 april 2009 @ 09:18 |
Kwamen die akelige Sprinters hier vanaf 20 April rijden, of wanneer waren we de sjaak? | |
thats-me | woensdag 15 april 2009 @ 09:24 |
Klopt, vanaf 20 april gaan ze ook hier in het Twentse rijden ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 15 april 2009 @ 10:09 |
quote:Dat was ook die trein waarin fles misselijk werd en de term schommelboot is geboren. | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 10:24 |
quote:Nou idd. Honderd man die in Mt kotsend die trein uit strompelden. Kuttrein. | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 11:00 |
quote:Ah... ik wist dat Fles misselijk was geworden, maar niet meer in welke VIRM. Deze dus ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 12:24 |
quote:en anders wel van de kortings codes ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 12:42 |
kortings codes? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 15 april 2009 @ 12:46 |
Ebay? ![]() | |
ReisT | woensdag 15 april 2009 @ 13:18 |
quote:Deze zeker: ns.nl/aanbod, twee dagkaarten voor 30 euro waarvan 1 geldig in juli en 1 in augustus. Actiecode = 2901 | |
Darkwing_Duck | woensdag 15 april 2009 @ 13:42 |
Dagkaarten ? ![]() | |
Socios | woensdag 15 april 2009 @ 14:07 |
Ibazar. ![]() | |
Novus | woensdag 15 april 2009 @ 14:56 |
Potverdomme, rijd er weer zo'n lelijke SCHIJT V-IRM op MIJN Emmerlijntje. Scheer je weg, kwade demoon. In het kader van betere dingen.. : ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 15:08 |
quote:precies :p kan prima toch? B) | |
RealZeus | woensdag 15 april 2009 @ 15:16 |
quote:Je beseft dat je een foto van oostblokmaterieel DD-AR post en niet van een fijne ICM? ![]() | |
TommyGun | woensdag 15 april 2009 @ 15:18 |
quote: ![]() Koplopers ![]() | |
Palmboom313 | woensdag 15 april 2009 @ 15:28 |
Moeten jullie eens raden wat ik gisteren in mijn brievenbus vondSPOILER | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 15:44 |
quote:Ik gok de OV-Chipkaart ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2009 15:44:14 ] | |
Novus | woensdag 15 april 2009 @ 15:54 |
Die had ik 2,5 week geleden, tot ik een kleine week geleden mijn portemonnee kwijtraakte.. -OV-loos- | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 15:57 |
ik had um ook.. nou nog kunnen gebruiken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 april 2009 @ 16:02 |
Ik heb inmiddels ook ergens gevonden. Bagger ding ![]() | |
Ireyon | woensdag 15 april 2009 @ 16:08 |
quote:Doe je dat regelmatig, zoveel foto's maken in Rsd? Zo ja, dan weet ik zeker dat ik je al best vaak gezien heb ![]() | |
Eix | woensdag 15 april 2009 @ 16:15 |
Ik sta net hier in Lent te wachten op de trein. Vertrektijd, zie een trein aankomen stormen... sjwoesj. Uiteindelijk stond de laatste bak nog langs het perron en was de trein net niet langs het (groene)sein het volgend blok ingereden. Was dan ook nu eens blij dat het een V-IRM was, trein reed namelijk gewoon een stukje achteruit terug. ![]() Tijd voor een spandoek wellicht. Zoals bij Best. ![]() | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 16:23 |
quote:oeh, da mag nie ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 april 2009 @ 16:25 |
het gebeurt in de praktijk vaak genoeg. | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 16:27 |
quote:Spoormatadoren. ![]() Met een spandoek de trein tot stoppen dwingen en dan meegesleurd worden. ![]() | |
Eix | woensdag 15 april 2009 @ 16:28 |
quote:Nja, hij was het blok niet uit. Waarschijnlijk dat iemand zich bij Prorail wel afvroeg waarom trein x in een keer vertraging heeft. ![]() ![]() | |
Sj0rSz | woensdag 15 april 2009 @ 17:18 |
quote:Inderdaad! En in sommige gevallen sta je dan zelfs op het station te wachten en voel je de trein ineens een stukje achteruit rollen ![]() | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 17:19 |
maandag gratis ontbijt tussen apeldoorn en enschede:quote: | |
Guppy | woensdag 15 april 2009 @ 17:58 |
*mopper* weer overwerken vanavond... als ik dan nu in ieder geval maar met de trein naar huis kan ![]() | |
von_Preussen | woensdag 15 april 2009 @ 18:05 |
Ik heb liever nog dat DD-AR materieel dan die waardeloze sprinters, die treinen zijn saai, en voor de langere afstanden tussen de stations enigzins langzaam (116km/h konden de SGM-3's toch?). ![]() | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 18:19 |
quote:Ik kom nooit meer in Roosendaal... toen ik nog in Antwerpen studeerde (en daar met de trein heenging) moest ik in Rsd overstappen. Ben er nu al minstens een half jaar niet meer geweest. @VIRM: toffe treinen zijn het. En ja, remmen kunnen ze ![]() Ik zit nu trouwens in een voor mij redelijk unieke verschijning - een plan T tussen Ut en Bd (Ht - Bd om specifiek te zijn) | |
Peterselieman | woensdag 15 april 2009 @ 18:20 |
SGMm kan 125 km/h. Ik lees net dat hij spoor tussen Leeuwarden en Groningen in ieder geval voor een deel verder verdubbeld gaat worden. Vanaf 2013 zal er dubbelspoor aangelegd gaan worden tussen station Leeuwarden en Camminghaburen. | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 18:22 |
quote:Marco van Uden hield het op 112 km/h, maar het zou nu wel 125 km/h zijn. Ik weet niet of de baanvaksnelheid tussen Deventer en Hengelo 140 km/h is, anders ben je inderdaad wel langer onderweg. De rest van het materieel bereikt minstens 140 (de IRM zelfs 200). | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 18:26 |
quote:Ik weet niet of de reizigers te wachten zitten op gratis ontbijt. Iets ouds vervangen door iets wat niet zo heel erg nieuw meer is. | |
Eix | woensdag 15 april 2009 @ 18:55 |
Mwah, sprinters trekken volgens mij bijna alle anderen treinen er uit qua acceleratie. Daarmee is zon trein niet bijzonder veel langzamer op een stoptreintraject dan ander materieel. Wellicht soms zelfs sneller. En hoewel af en toe met Mat '64 avontuurlijk over het spoor stuiteren ook leuk is zijn ze toch wel iets te uitgeleefd ondertussen. Een sprinter daarentegen oogt heel wat moderner. | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 18:56 |
quote:Bunkeruuh ![]() | |
Guard | woensdag 15 april 2009 @ 18:58 |
quote:Dat wordt dus oude broodjes serveren op dat ontbijt... ![]() | |
Sj0rSz | woensdag 15 april 2009 @ 19:01 |
quote:Voor zover ik weet rijden die daar wel vaker. Op datzelfde stukje is ook DD-AR actief. | |
Zug-Chef | woensdag 15 april 2009 @ 19:04 |
Niet echt spannend inderdaad.![]() Plan T 503, Tilburg Reeshof, 4 mei 2007 ![]() Plan T 507, Breda Takkebijsters, 17 februari 2008 ![]() Plan T 521 en Plan V 833+930, Geldermalsen, 29 maart 2008 ![]() Plan T 527, Gilze-Rijen, 21 maart 2009 | |
Socios | woensdag 15 april 2009 @ 19:05 |
Echt ontbijten. | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 19:12 |
quote:Apeldoorn-Hengelo is 130, Hengelo-Enschede 125 | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 19:17 |
quote:Dan valt het nog mee qua reistijd. | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:26 |
quote:Dat gebeurt vaak bij het splitsen van vleugeltreinen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:26 |
quote:Mooier dan DDAR / DDM ![]() | |
Nightshadow | woensdag 15 april 2009 @ 19:27 |
quote:Had het niet zo heel lang geleden in Hengelo nog, volgens mij was het een STS-passage. Op zijn laatst remde hij erg hard, nadat hij stil stond reed hij een stukje achteruit. Kan dat eigenlijk wel i.v.m. de beveiliging? | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 19:28 |
quote:Ik heb toch liever een DD-AR. | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 19:33 |
quote:zolang de trein in hetzelfde blok blijft staan ziet de treindienstleider het niet anders dan een stilstaande trein, maar hij eerste een blok bezet maar door achteruitrijden er weer uit rijdt klopt er ergens iets niet ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:34 |
quote:Naja, wat PSM al zei geloof ik, zolang je binnen je blok blijft is er weinig aan de hand lijkt me. Maar als je met de helft van je trein in het volgende blok staat en je gaat dan achteruit kachelen tot in je vorige blok, dan krijg je wel met de mattenklopper op de billetjes denk ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:35 |
quote: quote:Dan ook trouwens ![]() | |
ReisT | woensdag 15 april 2009 @ 19:36 |
quote:In de cabine zit deze sticker geplakt. ![]() | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 19:37 |
quote:Mag ik weten hoe je daaraan komt? IRM is toegelaten voor 160 km/h (getest tot 180 denk ik), maar 200? Trouwens, is VIRM uitgerust met ATB-NG of alleen ATB-EG? | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:38 |
quote:Dat betekent "Getest en okee bevonden op 132 km/h" Dus planken maar ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 19:39 |
quote:176 dan ![]() Net als de Protos trouwens. ICL en ICB kan, mag en rijdt wel 200, net als de rijtuigen van de Pimpel. Alleen niet in NL ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 19:45 |
quote:trek dan meteen door... t grootste deel is toch al dubbelsporig :| | |
Socios | woensdag 15 april 2009 @ 20:02 |
Waslijn erboven. Intercity´s erbij. | |
Peterselieman | woensdag 15 april 2009 @ 20:07 |
Idd. Ook handig voor de NS. Kunnen ze materieel makkelijker in Onnen krijgen en bij verstoringen lopen de Groningers of Leeuwarders niet zo veel vertraging meer op als ze richting westen willen gaan ![]() | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 20:17 |
quote:Het wordt tijd om ATB ten grave te dragen en overal ERTMS (of ATB-NG, als het moet) in te voeren, en dan meteen de baanvakken wat te upgraden. En we moeten af van die stomme regel dat alles boven 160 km/h kruisingsvrij moet zijn, daar kijken ze in Duitsland ook niet naar. Verhoog die regel naar 240 ofzo. Of je nou vol aangereden wordt door een trein die 140 km/h rijdt of 180 km/h, dood ben je toch wel. | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 20:19 |
quote:200 km/h onder 15 kV wisselspanning. | |
von_Preussen | woensdag 15 april 2009 @ 20:23 |
quote:Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat als een trein bij hoge snelheid op een auto of vrachtwagen botst, deze waarschijnlijk zal ontsporen en eventueel dan omver zal vallen of wat dan ook. En dat willen ze niet hebben, zo'n V-IRM schommelt immers bij 140 al bijna de rails uit. | |
Duvel | woensdag 15 april 2009 @ 20:24 |
quote:Alleen EG. Evt. inmiddels aangevuld met Vv. Over die snelheid: het lijkt mij ook handig om de gevolgschade mee te nemen. Dus bij 160km/h of hoger loop je een grotere kans op ontsporing van het materieel. Dan heb je niet twee doden in een auto, maar weet ik veel hoeveel doden in een ontspoorde trein. | |
Duvel | woensdag 15 april 2009 @ 20:25 |
quote:Correctie: 0 km/h onder 15kV. | |
Peterselieman | woensdag 15 april 2009 @ 20:27 |
quote:ATB is niet het grootste probleem. Het is dat er op de bovenleiding nu nog 1800 Volt staat en dat die spanning iets te weinig is. Bij 25 kV is het wel mogelijk om treinen veel sneller te laten rijden. In het huidige systeem is 160 km/h echt wel het absolute maximum dat toegestaan zou kunnen worden. Anders zou de stroom die de treinen uit de bovenleiding trekken te groot worden. Met een hogere spanning hoef je minder stroom te trekken om tot een vergelijkbare snelheid te komen voor een trein. Immers vermogen = Volt (spanning) x Ampère (stroom) Moet je wel al het materieel hiervoor ombouwen ![]() | |
James1988 | woensdag 15 april 2009 @ 20:29 |
Merci voor de toelichting, makes perfect sense. Gelukkig zijn de modernere treinstellen voorbereid op 25 kV, en kunnen we in de toekomst zonder enig probleem in één grote klap de spanning omzetten van 1500 V naar 25 kV, want NS let altijd heel erg op de lange termijn. </sarcasme> | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 20:30 |
quote:dan moeten ze in veel treinstellen nog steeds een omvormer bouwen ![]() dus dat gaat nog wel een 100 jaren plan worden:P | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 20:34 |
quote:VIRM is er wel op voorbereid, hoewel ik laatst volgens mij las dat bij de nieuwe VIRM-4's het niet meer kan. Wat SLT betreft zou ik het ook niet weten, maar dat lijkt me nou ook geen materieel waar je even ergens een 25kV-trafo kwijt kunt.. | |
Ou-Tannu | woensdag 15 april 2009 @ 20:37 |
quote:hmm.. 3phase 25kv motoren er dan maar onder? ![]() ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 15 april 2009 @ 20:41 |
quote:Foutje van me, maar je wist dat het 25 kV moest zijn. | |
Eix | woensdag 15 april 2009 @ 20:45 |
quote:Eerst dat ERTMS maar eens laten werken. ![]() ![]() Als iemand de tekenaar van deze cartoon weet dan laat het me even weten ![]() | |
Palmboom313 | woensdag 15 april 2009 @ 20:46 |
quote:Ook worden de nieuwe / verbouwde baanvakken uitgerust met B4 bovenleiding. ![]() ![]() http://energievoorziening(...)euw/bovenleiding.htm ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 april 2009 @ 20:49 |
quote:nu.nl | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 21:29 |
quote:beter dat men er nu achterkomt dan als men al aan het bouwen is.. | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 21:51 |
Vanaf maandag dus de sprinters hier in Twente.![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2009 21:51:25 ] | |
dennistd | woensdag 15 april 2009 @ 21:53 |
quote:vrijdag nog maar even een v'tje meepakken op mijn reisje richting zuiden voor de laatste ick... | |
Palmboom313 | woensdag 15 april 2009 @ 21:53 |
Nu al zin in maandag hopelijk werken die veranderingen rond arnhem/nijmegen een beetje ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 21:57 |
't zou wel een vreemd gezicht zijn als hier van die Sprinters rijden ![]() | |
Nightshadow | woensdag 15 april 2009 @ 23:25 |
quote:Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130) | |
Brembo | donderdag 16 april 2009 @ 00:17 |
quote:Wat gaat men nou weer veranderen ![]() | |
dennistd | donderdag 16 april 2009 @ 08:06 |
Ik lees net in de krant dat Hengelo Gezondheidspark mei 2011 open gaat | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 08:16 |
quote:Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad. [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 16-04-2009 08:26:20 ] | |
Ou-Tannu | donderdag 16 april 2009 @ 08:45 |
quote:reden ze met 300km/h niet met 2 panto's? 1 op het voorste bakkie en 1 op het achterste bakkie? en met 40km/h weten sommige treinstellen de bovenleiding ook behoorlijk te doen shaken ![]() ik vraag me dan altijd alleen af.. ligt dat aan het betreffende stuk bovenleiding waar teveel speling op zit? of is de panto van dat treinstel / E-locje gewoon iets te stug? | |
ReisT | donderdag 16 april 2009 @ 08:50 |
quote:Maar da's met ATB-NG, reageert dat niet ook al als je harder rijdt dan het materieel zelf mag, voor de Lint dus bij 120? | |
Ou-Tannu | donderdag 16 april 2009 @ 08:51 |
ATB-EG laat ook in de koplopers wel prima een bel rinkelen hoor ![]() dan rijden ze op de GPS tegen de 145 km/h aan ![]() | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 09:12 |
quote:'t Was een loc, met volgens mij één panto. Meer heb je ook niet nodig. quote:Geen idee, maar een beetje bewegen is ook niet erg. | |
ReisT | donderdag 16 april 2009 @ 09:39 |
quote:Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet. | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 09:53 |
quote:Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem). | |
Guppy | donderdag 16 april 2009 @ 10:10 |
het is heul saai in de trein om 23:37 van Houten naar Arnhem... ![]() | |
ReisT | donderdag 16 april 2009 @ 10:17 |
quote:nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet. nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden. Maar de ATB die in een koploper zit zal dus nooit toestaan dat je sneller dan 140 rijdt (inclusief evt. afwijking, 145 kan soms idd ook). Waar het me hier om ging, staat de ATB in een Lint/SGMm ofzo die niet sneller dan 120 mogen, nou wel of niet toe dat je 130 rijdt? | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 10:28 |
quote:Volgens mij staan er groene borden met "16" langs de baan, dus is de baan 160. quote:Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch? quote:Idd! quote:ATB bewaakt ook de maximale materieelsnelheid, dus voor de Linten 120, met een marge (dus dat ie soms 125 rijdt, dat kan). | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 10:30 |
ATB heeft maar een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130 en maximale snelheid materieel. Als de laatste wordt gegeven zou de ATB-installatie in de trein de trein moeten beperken tot 120 of 140 km/h. Als hij harder gaat, staat die installatie dus niet helemaal goed afgesteld. | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 10:31 |
quote:Nee. Ik heb alleen ff geen zin om het te onderbouwen. | |
Ou-Tannu | donderdag 16 april 2009 @ 10:34 |
om maar te zwijgen van de diverse atb codes :p | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 10:37 |
Nou ja, ok dan. Je hebt het ATB-baandeel en het ATB-treindeel. Het ATB-baandeel kent een aantal codes die staan voor de volgende snelheden: 60-80-130-140 (waarbij de laatste oorspronkelijk een iets andere betekenis had). De code voor 40km/h is "geen code". Ook handig voor storingen in de ATB-baanapparatuur. Seinwezens hanteren trouwens andere benamingen voor de codes, die overeenkomen met het aantal pulsen in een minuut. De trein heeft ATB-treinapparatuur aan boord die de ATB-codes interpreteert. De ATB-treinapparatuur controleert de snelheid van de trein aan de hand van de ATB-code. Als je in een Lint dus de ATB-code voor 80km/h binnenkrijgt, zorgt de ATB-installatie er voor dat je maximaal 80 rijdt. Echter: krijg je de code door voor 130 of 140km/h, zal de ATB-installatie nog steeds ingrijpen als je harder rijdt dan 120km/h. Dat is immers de maximale materieelsnelheid. Bij oude ATB zie je dat ook in bijvoorbeeld locs die maximaal 130 mogen: die hebben drie gele lampen (geel - geel 60 - geel 80) en één groene lamp. Bij mat dat 140 mag is dat "geel 130" en groen (waarbij groen dus voor 140 staat). Dit alles geldt voor ATB-EG. ATB-NG zal iets verschillen. | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 10:40 |
quote:Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt. Het is ook het beproefde testtraject van nieuwe treinstellen, maar deze rijden daar met uitgeschakelde ATB om 154 of 176 km/h te kunnen halen. (Zou ook ATB-code Blauw kunnen zijn trouwens) | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 10:45 |
quote:Ik had mijn post al aangepast. Ik zag mijn fout in ![]() | |
Wadloper | donderdag 16 april 2009 @ 11:41 |
@Zug: Ik zag vandaag in Veendam twee rijen met Eanos wagens staan (voor de houtafvaltrein). Het werd mij niet duidelijk of ze nou aan het beladen waren of aan het lossen waren ![]() Ik kan in de dienstregeling van Rolandrail helaas niet de treinnummers vinden. Weet jij deze, en ook de tijd van doorkomst te Zuidbroek? ![]() | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 12:40 |
quote:Blauw is toch BD? | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 12:51 |
quote:Klopt. De mcn kan dit ook zelf doen middels een knop op het ATB-kastje. Zie een uitgebreid stuk hier over van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/treinbeinvloeding.htm Dan rijdt de trein dus alleen op de seinen. | |
ReisT | donderdag 16 april 2009 @ 13:05 |
quote:Gedeeltelijk. Bij de twee verschillende typen Thalys is een andere oplossing bedacht om 160 te kunnen rijden met ATB. Bij de PBA (het oude model) is simpelweg de snelheidstrap '140' verhoogd naar '160'. De BPKA-stellen (het nieuwere model) gebruiken ATB-NG en kunnen idd alleen 160 rijden als er van die baken zijn. Zie dit onderzoekje naar hoe er op meer baanvakken 160 gereden zou kunnen worden. Als nadeel van de oplossing "Verhogen plafond code 96 (PBA snelheidstrap 140 km/u ophogen naar 160 km/u)" wordt vooral genoemd dat een zo aangepaste trein op gewone 140-baanvakken met overwegen te hard kan rijden. (sneller dan 140 over een overweg rijden schijnt een zeer groot risico te zijn ofzo) | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 13:16 |
Leuk rapport, vooral dat "Vetrouwelijk" er op. ![]() Dat van de PBA's wist ik trouwens niet, interessant! | |
Eix | donderdag 16 april 2009 @ 14:02 |
quote:En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn. | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 18:16 |
Bij NedTrain Tilburg staat er zoals jullie weten een Blauwe Engel. Deze staat nu zo te zien in de grondverf. Ook staat de 1826 er... was die niet pasgeleden in aanraking gekomen met 15 kV 16,7 Hz? Of was dat een andere? Edit: dat was de 1847. [ Bericht 21% gewijzigd door James1988 op 16-04-2009 18:22:34 ] | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 18:29 |
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is | |
De_Hertog | donderdag 16 april 2009 @ 18:31 |
quote:Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo.. | |
Sj0rSz | donderdag 16 april 2009 @ 18:36 |
quote:Dat is ook de trein die ik bedoelde toen we in Breda waren. | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 18:38 |
quote:Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is. | |
TeringHenkie | donderdag 16 april 2009 @ 19:17 |
quote:Op Ut-Ams liggen geen overwegen, daar zou je makkelijk code Max Materieel kunnen geven met VIRMs ingesteld op max. 160 ![]() | |
Brembo | donderdag 16 april 2009 @ 19:17 |
quote:Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250 ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 19:30 |
quote:1. Nooit gehoord van de TGV Duplex? 2. AnsaldoWaalwijk heeft nog niets van zich laten horen. | |
knars | donderdag 16 april 2009 @ 19:37 |
Wat een wildgroei aan DD-AR in deze topicreeks ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 19:38 |
quote:Moet je bij de Tukkers zijn. In Twente wordt Mat'64 vervangen door SGM, maar enkele vaste reizigers koesteren liever de DD-AR. | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 19:48 |
quote:Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen. | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 20:01 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 20:09 |
quote:Ok, my bad. Ik ben niet zo op de hoogte van die oudere treinen. Hij's wel mooier dan de Mat '64-ers ![]() @Fles: wtf moet je met dat bord? xD Wel tof ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 20:10 |
quote:Maar die jacobsdraaistellen lijken me nu enigszins gedateerd. Of waren ze een echte revolutie? | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 20:22 |
Ze hebben wel voordelen, want er zijn minder assen onder de trein, waardoor een deel van de weerstand verminderd wordt. Ook is bewezen dat treinen met Jacobsdraaistellen minder snel ontsporen. Verder zijn de loopeigenschappen beter en is de overgang tussen de bakken korter. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Bakken kunnen minder makkelijk afgekoppeld worden en dat kan bijna alleen maar in de werkplaats. Daarnaast is het zo dat de bakken vaak korter moeten zijn, omdat anders de bogen in het spoor niet goed genomen kunnen worden. | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 20:23 |
De SLeTjes hebben toch ook Jacobsdraaistellen? | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 20:23 |
Ik vind het desondanks vreemd dat de meeste spoorwegen zwevende geledingen verkiezen. | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 20:29 |
quote:Ja Of je moet het zoals de GTW van Stadler doen. Die hebben de bakken maar 1 draaistel en de rest van een bak hangt deels op het draaistel van de volgende bak. | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 20:30 |
quote:Talgo-treinen zijn ook op die manier gebouwd volgens mij... als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo goed begrijp. Btw, speaking of Talgo, weet iemand hoe 't met de Talgo 22 staat? Een ware dubbeldekker waar je van voor tot achter kunt doorlopen... zijn er al klanten voor? | |
De_Hertog | donderdag 16 april 2009 @ 20:34 |
quote:Dat begrijp ik, daarom zeg ik ook als eerste dat ik direct geloof dat dit gevaarlijk is. Ik geloof er alleen niet in dat door die 20 km/h per uur extra de trein ineens sneller bij de overweg is dan de bomen kunnen sluiten. Als dat zo is heb je bij 140 ook al een probleem op die overweg. Dat voor 160 de overwegen aangepast zullen moeten worden ben ik het verder helemaal mee eens. | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 20:37 |
Bij Talgo werkt het weer even anders. Daar hebben ze een enkele bogey onder de bakovergangen hangen, waardoor de trein een volledig vlakke vloer kan hebben. Nadeel is wel dat de bakken korter zijn en dat de trein met 2 motorwagens uitgerust moet zijn om snelheid te kunnen maken. Voordeel is de rustige eigenschappen die de treinstellen in bochten hebben. | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 20:42 |
quote:Zowel boven als beneden bedoel je? Finland en Rusland hebben interesse getoond in de Talgo 22. | |
De_Hertog | donderdag 16 april 2009 @ 20:48 |
Nieuws vanuit Amerika: Obama wil een aantal hogesnelheidslijnen gaan aanleggen. Geen Coast-to-Coast gedoe, maar 10 corridors in relatief dicht bevolkte gebieden. Al wordt er met de bestaande NEC/Acela toch een aardig gekoppeld netwerk gecreëerd. Zie http://www.treehugger.com(...)-rail-city-plans.php Direct linkje naar een pdf met de plannen: http://www.fra.dot.gov/Downloads/RRdev/hsrmap.pdf (2.3 MB om een of andere reden, terwijl het alleen die kaart is..) Klinkt goed, ben benieuwd ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 16 april 2009 @ 20:50 |
quote:Now he's talking. ![]() | |
Socios | donderdag 16 april 2009 @ 21:01 |
Is er zaterdag nog een meeting in Drenthe? | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 21:05 |
quote:Drenthe? Kantje boord. Race the Train bij de STAR ![]() | |
Socios | donderdag 16 april 2009 @ 21:08 |
Ja dat ja! Maar is Groningen inderdaad. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 21:11 |
Ik ga erheen ![]() | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 21:55 |
quote:Dit. is. stoer. Zelf gedemonteerd? | |
Zug-Chef | donderdag 16 april 2009 @ 21:59 |
quote:Ga er maar vanuit dat het vrijdag ergens in de loop van de middag / begin van de avond naar Onnen gaat en zaterdagochtend vertrekt richting Zwolle-Deventer-Bad Bentheim. | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 22:04 |
quote:Nee joh ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 22:08 |
quote:Hij is ultiem tof. Gefeliciteerd! | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 22:11 |
quote:Dank je ![]() SPOILER | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 22:15 |
Ik zit nu al 1,5 uur op NicoSpilt.com te lezen... machtig interessant. Dit vind ik mooi: quote:Best wel een FAIL ![]() | |
ReisT | donderdag 16 april 2009 @ 22:17 |
Vanavond ook maar een afscheidsritje met ICK gedaan, er reed nog een setje in de IC Schiphol-Eindhoven: Bekijk deze YouTube-video | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 22:17 |
Je hebt die site net ontdekt of wat? ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 16 april 2009 @ 22:24 |
quote:Pas op dat je niet geïndoctrineerd wordt door hem. | |
James1988 | donderdag 16 april 2009 @ 22:26 |
quote:Nah, kende 'm al wel langer. Alleen nog nooit verdergekeken dan één of twee artikeltjes... hij heeft ook zoveel en een logische structuur ontbreekt er soms. quote:Haha, hoezo dat dan? xD | |
Duvel | donderdag 16 april 2009 @ 22:36 |
quote: SPOILER | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 22:37 |
WTF het is gewoon dezelfde ![]() ![]() ![]() | |
Eix | donderdag 16 april 2009 @ 22:40 |
Zit ik net in de trein, rammen we een winkelwagentje. Snelremming en voila, +30.. ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 16 april 2009 @ 22:47 |
Wees blij dat het geen persoon was, dan had je minstens +120 gehad. | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 22:50 |
quote:Gratis bonus tot +172 zomaar mogelijk. Hoeft het niet eens je eigen trein voor te zijn ![]() | |
dennistd | donderdag 16 april 2009 @ 22:59 |
Morgen een Plan V- en ICK-afscheidsritje: 09.01 10.03 Enschede-Deventer (Plan V) 10.14 12.05 Deventer-Tilburg (ICRm) 12.25 13.40 Tilburg-Den Haag Centraal (ICK) 13.58 14.50 Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal (VIRM) 14.57 16.00 Amsterdam Centraal-Apeldoorn (ICL) 16.12 17.25 Apeldoorn-Enschede (Plan V) (Of ICM als ik geen zin meer heb) | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 23:22 |
ik zal ook morgen niet meer aan ICK toekomen. En da's wel droevig, want dat maakt geloof ik 27 januari 2007 (!!) plotseling mijn laatste ICK-ritje ooit. | |
Boschkabouter | donderdag 16 april 2009 @ 23:30 |
Is er ergens op te zoeken waar de ICK nog rijdt morgen? | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 23:33 |
quote: Good luck. | |
#ANONIEM | donderdag 16 april 2009 @ 23:33 |
laat maar [ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2009 23:34:56 ] | |
Peterselieman | donderdag 16 april 2009 @ 23:34 |
ICL ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 16 april 2009 @ 23:34 |
quote:Al heel lang niet meer. Daar rijdt ICB / ICL nog weleens in de 1500. | |
Boschkabouter | donderdag 16 april 2009 @ 23:54 |
Hmm, daar kom ik niet uit, Flits, quote:Maar hier kan ik wel wat mee. Reisje: Heerlen - Roermond (VIRM) Roermond - Venlo (GTW) Venlo - Den Haan Centraal (ICK) Den Haag - Schiphol (?) Schiphol - Maastricht (ICL, meen ik) Maastricht - Heerlen (GTW) | |
dennistd | vrijdag 17 april 2009 @ 08:00 |
Den Haag-Schiphol is VIRM en Schiphol-Maastricht is ICRm (of als je geluk hebt ICK, er rijden ook 1 of 2 omlopen daarmee namelijk) | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 08:14 |
quote:Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je de boel uitvoert. Als je kijkt naar bot twee opleggingen op één draaistel, levert dat geen betere rij-eigenschappen op: de bewegingen van de ene bak worden via het draaistel doorgegeven aan de andere. Je verhoogt de rolweerstand van het draaistel doordat je per draaistel meer ton moet meevoeren. Verder is het zo dat bij een TGV bijvoorbeeld de bakken veel korter zijn dan bij een ICE, zelfde zie je bij SLT en helemaal bij Talgo (maar daar hebben ze naar ik meen zelfs één-assige draaistellen). Daarmee doe je een deel van de draaistelbesparing weer teniet. Om de ontsporingskans te verkleinen moet een speciale overgangsconstructie tussen de twee bakken worden gemaakt. M.a.w.: jacobsdraaistellen zijn niet automatisch beter. | |
knars | vrijdag 17 april 2009 @ 08:28 |
quote:Als je in plaats van Maastricht Eindhoven bedoelt, vergeet dan niet te vermelden dat er ook veel VIRM bij zit. Laatste ICK die ik in actie zag was ter hoogte van Duivendrecht, een week geleden. Leek op weg van Utrecht naar Amsterdam Centraal, wat vreemd is agz dat stuk VIRM territorium is. Heb niet gezien of er ook nog echt mensen in zaten, dus wellicht was deze enkel op weg naar Dijkgracht? | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 09:00 |
D'r staat zo langzamerhand heel wat op die Dijksgracht dan... | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 10:34 |
http://www.nu.nl/algemeen(...)geluk-duitsland.html | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 10:36 |
Da's een goede tik... Hier nog een foto: ![]() Is die loc nou gewoon geknikt? | |
Peterselieman | vrijdag 17 april 2009 @ 10:41 |
Als je deze foto op Nu.nl ziet ...![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 11:01 |
Doet me n beetje denken aan Arnhem, toen die Class 66 in Plan V 826 telescopiseerde ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 11:06 |
D'r is in Maastricht ook nog een keer een V'tje geknikt een paar jaar geleden. En in Roosendaal een gloednieuwe VIRM-kopbak. ( ![]() ![]() Maastricht ![]() Roosendaal Knik is zo goed als altijd einde trein. | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 11:12 |
einde bak dan waarschijnlijk ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 11:14 |
quote:Zoiets. | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 11:22 |
![]() ![]() en bonus: ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 11:23 |
BTW: NMBS lanceert ruimteveer ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 11:36 |
Mooi krom is niet lelijk ![]() Vooral die drievoudige Yurchenko met anderhalve schroef van de NMBS is ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 11:52 |
NMBS-treinen in de prak zijn fun. Die VIRM daarentegen ![]() | |
Peter | vrijdag 17 april 2009 @ 13:56 |
![]() IRM 9420 bron: http://twinsen.warpedgames.com/~bbz/wijhe/ (nav dit ongeluk moeten machinisten nu hun plek verlaten ipv 'veilig' blijven zitten, bij een naderende botsing in een VIRM) [ Bericht 10% gewijzigd door Peter op 17-04-2009 14:13:25 ] | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 14:04 |
Toppertje! ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 17 april 2009 @ 14:29 |
![]() ook geschikt voor al u tegelwerk ![]() ![]() over kapot gesproken ![]() | |
Peter | vrijdag 17 april 2009 @ 14:38 |
quote:Wel met de juiste reclame..... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 14:40 |
quote:Virmware update ![]() | |
ReisT | vrijdag 17 april 2009 @ 14:40 |
quote:Nou, nee, liever niet. Ze hebben best leuke treintjes daar. Over N(M/V)BS treinen gesproken: de tickets zijn binnen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 14:42 |
quote:net vandaag of zo?? Ben benieuwd, ik had me ook opgegeven ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 april 2009 @ 14:43 |
ik zit waarschijnlijk 1 van de laatste keren ik een echte trein... Plan v. Vanaf maandag komt tussen en enschede en apeldoorn een sgm te rijden. Modern pruttel ![]() | |
ReisT | vrijdag 17 april 2009 @ 14:43 |
quote:Ja, kwam net binnen. En ze rijden met twee motorwagens door de grote belangstelling. | |
Guppy | vrijdag 17 april 2009 @ 14:44 |
als treinen botsen is het ook meteen zo'n ravage ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 14:45 |
quote:Pruzzle Plus Ultra Turbo jeweet ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 17 april 2009 @ 14:48 |
quote:een turbo V rost die SGMm er uit ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 14:51 |
quote:Da's met vliegtuigen niet anders hoor ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 april 2009 @ 14:59 |
quote:Aangrijpend relaas over deze aanrijding van www.feijenoordsemeesters.nl: quote: | |
Darkwing_Duck | vrijdag 17 april 2009 @ 16:54 |
Deze jongen gaat komende zomer 2 maanden lang in Frankrijk met de trein naar het werk ![]() 2x per dag Val d'europe <-> Chessy ![]() Tevens een bonus ![]() | |
Nightshadow | vrijdag 17 april 2009 @ 16:55 |
Politie iets op het spoor?![]() (c)Dumpert.nl | |
von_Preussen | vrijdag 17 april 2009 @ 16:57 |
http://www.feijenoordseme(...)0Schiedam%201976.htm Tering wat een puinzooi. ![]() | |
Sj0rSz | vrijdag 17 april 2009 @ 17:30 |
quote:Lol ![]() | |
Wadloper | vrijdag 17 april 2009 @ 18:05 |
Heeft de machinist het ongeluk overleefd met die crash te Wijhe? ![]() | |
Guppy | vrijdag 17 april 2009 @ 18:08 |
quote:das ook wel weer zo ![]() | |
Nightshadow | vrijdag 17 april 2009 @ 18:10 |
quote:zwaargewond | |
dennistd | vrijdag 17 april 2009 @ 18:48 |
Helaas geen ICK in de trein van 12.25 uit Tilburg naar Den Haag, maar gelukkig wel in die van 12.35 naar Venlo, dus die heb ik maar genomen ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 18:50 |
Wat is eigenlijk het nut van een 1700 en een BDs, zonder verdere rijtuigen ertussen? Ik zag die combinatie deze week voorbijrijden te Ht, maar wat het nut is? | |
Nightshadow | vrijdag 17 april 2009 @ 18:52 |
quote:Instructie ![]() | |
dennistd | vrijdag 17 april 2009 @ 18:52 |
quote:(her)instructie machinisten | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 18:53 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 18:54 |
quote:Top, ik heb m ook net binnen ![]() Maar wat er niet zo duidelijk op staat, en wat wel beloofd was, is of/dat dat ook geldt als vervoerbewijs Maastricht - Visé ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 17 april 2009 @ 18:59 |
quote:Zo modern is de SGM niet. 30 jaar oud in een jasje van 5 jaar oud. | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 19:12 |
quote:Niet zo janken, hetzelfde geldt voor ICMm ![]() ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 17 april 2009 @ 19:15 |
quote:Dat weet ik ook. | |
Peterselieman | vrijdag 17 april 2009 @ 20:00 |
quote:Wahahaha ![]() | |
Mark-Hgl | vrijdag 17 april 2009 @ 21:36 |
quote:Wat nou modern, geheel in stijl voor Twente wordt nieuw materieel hier 34 jaar na indienststelling geïntroduceerd... ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 21:45 |
Ik zou hier wel eens wat ICMm in vaste dienst in de 3600 (Rsd - Ht - Ah - Zl) willen zien i.p.v. ICRm en VIRM... | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 22:20 |
Wat is ICMm beter dan ICRm? ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 17 april 2009 @ 22:21 |
quote:Eigenlijk niet zo heel veel, behalve de interieurs die verschillen. | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 22:24 |
de kleurtjes ja ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 22:34 |
Het interieur ja. Da's hetzelfde als bij de prio's en dat vind ik toffer dan het interieur van ICRm. ICRm zit verder prima en rijdt ook lekker (en schommelt minder dan VIRM), 't gaat mij gewoon om de kleurtjes ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 22:43 |
Trouwens... hebben we de vliegende ![]() http://www.nshispeed.nl/nl/ik-stel-me-graag-voor | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 22:57 |
quote: ![]() | |
von_Preussen | vrijdag 17 april 2009 @ 23:06 |
quote:Ik mis echter de jongeren met gigantische backpacktassen, de families met huilende kinderen, en zakenreizigers met trekstangkoffertjes in de trein. | |
Dr_Flash | vrijdag 17 april 2009 @ 23:07 |
quote:Die lezen de Kampeer en Caravan Kampioen ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 17 april 2009 @ 23:08 |
quote:Spijtoptanten noem ik ze. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 17 april 2009 @ 23:33 |
quote:Vorige week heb ik nog ICMm+ICM-4 naar Rsd zien rijden.. helaas moest ik de andere kant op ![]() | |
James1988 | vrijdag 17 april 2009 @ 23:51 |
Morgen leuke treinreis maken btw... met de trein naar Rotterdam, vervolgens met de Thalys naar Paris-Nord, en daarna nog een stukje met de metro richting hotel. Heb er zin an ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 18 april 2009 @ 00:06 |
quote:Goddomme ![]() ![]() ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 18 april 2009 @ 00:09 |
quote:Niet klagen, jij reist voor de lol. | |
Dr_Flash | zaterdag 18 april 2009 @ 00:12 |
quote:Ja, en voor jou is het marteling ![]() ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 18 april 2009 @ 00:21 |
quote:Hoe kom je erbij? Ik heb niet eens een rijbewijs. ![]() | |
James1988 | zaterdag 18 april 2009 @ 00:36 |
quote:Ik wel ![]() | |
Brembo | zaterdag 18 april 2009 @ 01:37 |
Een ![]() ![]() ![]() Ik vind het erg vreemd dat er dus wel leeg materieel tussen Ah - Zp rijdt maar niet als stoptrein kan worden ingezet... | |
dennistd | zaterdag 18 april 2009 @ 08:20 |
Op LM hoef je geen conducteur in te zette, op een stoptrein moet dat wel (bij een VIRM-VI zouden het er zelfs wel eens twee kunnen zijn) | |
Dr_Flash | zaterdag 18 april 2009 @ 08:31 |
auw, mijn hoofd ![]() toch maar geen STAR vandaag ![]() | |
Duvel | zaterdag 18 april 2009 @ 08:40 |
quote:Heb je je ethanolisch misdragen? | |
dennistd | zaterdag 18 april 2009 @ 08:48 |
Vorig weekend net een nieuw viaduct in Oldenzaal geplaatst, en wat doet een vrachtwagenchauffeur gisteren ![]() ![]() (foto RTV Oost) | |
Darkwing_Duck | zaterdag 18 april 2009 @ 09:21 |
quote:Jezus... ![]() |