abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 april 2009 @ 13:04:17 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67974067
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:01 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Er is in 60 jaar tijd ook nog nooit zoveel onvrede geweest.

Ja, al die welvaartsstijgingen en het ontbreken van escalerende conflicten, verschrikkelijk!!

Die goede oude tijd van vroeger toch. Toen je nauwelijks te vreten had en Duitsland iedere dag op de stoep kon staan.
pi_67974077
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Och ik denk dat de kans op oorlog met de huidige vormen van samenwerken niet uitgesloten is maar wel aanzienlijk kleiner is.
Maar de huidige vorm van samenwerking is wel de ideale springplank voor een nieuwe Stalin of andere dictator.
Ook dat wordt over het hoofd gezien door de hoogopgeleiden.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 13 april 2009 @ 13:07:02 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67974115
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:03 schreef Colnago het volgende:

[..]

Het gaat er natuurlijk om dat D66 de macht heeft om ja of nee door te voeren en het volk mag alleen maar een mening geven.
Als je de mening van het volk vraagt dan moet je die mening ook accepteren want anders ben je niet democratisch.
De mening accepteren is iets anders dan hem overnemen.

Stel dat je met 7 vrienden bent en je kiest tussen twee disco's en er wordt gestemd. Jij stemt disco 1 maar 4 van je vrienden stemmen disco 2.

Ga jij dan mee naar disco 2 omdat de meerderheid het stemde of is door die stemming de mening in je hoofd omgedraaid en vind jij disco 2 ook ineens bij toverslag leuker?
pi_67974119
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Och ik denk dat de kans op oorlog met de huidige vormen van samenwerken niet uitgesloten is maar wel aanzienlijk kleiner is.

En de feiten spreken al 60 jaar in het voordeel.
Zou dat niet komen doordat de rijkste landen de armste landen heel veel geld gaven?
Denk maar aan Spanje of Ierland bijvoorbeeld.
Het gaat dus altijd fout als landen uiteindelijk meer macht krijgen want dan gaan ze eisen stellen.
Audaces fortuna juvat
pi_67974121
John, ik ben het met je eens dat we niet kunnen uitsluiten dat er nooit meer oorlog komt. Kijk maar naar de Balkan oorlog in de jaren '90 midden in het hart van Europa. Oorlog is vreselijk en moeten we kosten wat kost voorkomen. De EU en NAVO hebben hierbij aan bijgedragen IMO. Door economisch samen te werken worden de kosten te hoog om je buren aan te vallen want dit gaat ook ten kosten van je eigen economie. Daarom is de EU ook gestart met samenwerking op het gebied van kolen en staal.

Jij gelooft in de real-politik en ik erken dat die er is. Eigenbelang speelt altijd een rol.

Dat de EU is opgelegd vind ik ook zoiets. De landen in Midden-en Oost Europa hebben elk een eigen referendum gehad over toetreding van hun land tot de EU in 2004. En in elk land heeft de meerderheid Ja gestemd.

De meerderheid van de Britten willen niet aan de Euro. Nou, prima. Dan houden ze hun Britse pond.
pi_67974175
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, al die welvaartsstijgingen en het ontbreken van escalerende conflicten, verschrikkelijk!!

Die goede oude tijd van vroeger toch. Toen je nauwelijks te vreten had en Duitsland iedere dag op de stoep kon staan.
Het gaat er meer om dat anderen bepalen dat onze publieke sector om zeep wordt geholpen of dat wij meer bijdragen dan de rest aan de EU.
Audaces fortuna juvat
pi_67974194
quote:
Op maandag 13 april 2009 10:51 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat is jouw idee dan? Gewoon stoppen met de EU en lekker protectionistisch en afgesloten verder leven met z'n 16 miljoenen met alleen een beetje gas en wat mais?
Terug naar de EEG met een toevoeging van wat capabele en economisch stabiele landen.
pi_67974231
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De mening accepteren is iets anders dan hem overnemen.

Stel dat je met 7 vrienden bent en je kiest tussen twee disco's en er wordt gestemd. Jij stemt disco 1 maar 4 van je vrienden stemmen disco 2.

Ga jij dan mee naar disco 2 omdat de meerderheid het stemde of is door die stemming de mening in je hoofd omgedraaid en vind jij disco 2 ook ineens bij toverslag leuker?
Ik heb het niet over een disco maar over een politieke partij die het volgende zegt:

D66 kiest voor democratisch, transparant en efficiënt bestuur, waarvan u de richting bepaalt.

Vertel dan maar eens hoe je dat dan moet rijmen met de uitslag en de verwerping daarvan door o.a. D66.
Audaces fortuna juvat
  maandag 13 april 2009 @ 13:15:16 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67974319
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:09 schreef Colnago het volgende:

[..]

Het gaat er meer om dat anderen bepalen dat onze publieke sector om zeep wordt geholpen of dat wij meer bijdragen dan de rest aan de EU.
Over die bijdrage kan worden gediscussieerd

Maar de publieke sector is met name nog altijd een nationale gelegenheid. Genoeg Europese landen met een enorme publieke sector.
pi_67974360
quote:
Op maandag 13 april 2009 10:59 schreef pfaf het volgende:
De EU moet democratischer,
Wat dacht je van democratisch? Waar haal je het idee vandaan dat democratie iets is waar je meer of minder van kunt krijgen?
quote:
laten we daar eerst eens mee beginnen.
Door te stemmen op die partijen die al 30 jaar roepen dat het democratisch moet maar al het ondemocratische voor zoete koek slikken en notabene een referendum negeren? Ga je die belonen met opkomst en zetels voor deze opstelling omdat ze wel eens heel vrijblijvend iets roepen wat democratisch klinkt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 13 april 2009 @ 13:23:20 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67974477
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:11 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een disco maar over een politieke partij die het volgende zegt:

D66 kiest voor democratisch, transparant en efficiënt bestuur, waarvan u de richting bepaalt.

Vertel dan maar eens hoe je dat dan moet rijmen met de uitslag en de verwerping daarvan door o.a. D66.
Nou je hebt ten eerste het verschil tussen de uitvoerende macht en de volksvertegenwoordiging.

De D66'ers in de volksvertegenwoordiging hebben standpunten die hun kiezers en leden bepalen en vertegenwoordigen. Die hoeven dus niet overeen te stemmen met het hele volk.

De uitvoerende macht (dus het kabinet) moet zich echter wel neerleggen bij een referendum en mag een afgeschoten voorstel niet doorvoeren. Ook een toevallige D66-minister niet. De volksvertegenwoordiging mag hem dan ook niet afrekenen daarop aangezien zo'n minister zich slechts neerlegt bij het referendum. Het gebeurt gewoon niet al wil D66 het nog zo graag. Dus in feite volgt dan het bestuur het volk.

D66 mag het echter wel gewoon blijven willen. De kiezers en leden steunen die standpunten nu eenmaal. Ook al is het een minderheid. Als minderheid mag je in een democratie ook een mening hebben.

In het geval van de disco's was het ondemocratisch geweest als jij ondanks de uitslag van de stemming jouw vrienden had gedwongen om naar disco 1 te gaan en je jezelf niet neergelegd had voor die avond. Dat verbied jou echter niet om je vrienden nog eens te vertellen hoe leuk disco 1 wel niet is en hopen dat ze de volgende keer anders stemmen.
  maandag 13 april 2009 @ 13:23:26 #212
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67974482
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat dacht je van democratisch? Waar haal je het idee vandaan dat democratie iets is waar je meer of minder van kunt krijgen?
[..]
Logica. Waar haal jij het zwart-wit idee vandaan?
  maandag 13 april 2009 @ 13:42:32 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67974951
quote:
Op maandag 13 april 2009 11:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Met het laatste ben ik het wel eens; nog niet eens zozeer om ideologische redenen, maar omdat de EU met haar huidige takenpakket wat uit haar voegen is gegroeid, en de situatie nu vaak is dat Europese regelgeving op nationaal niveau moet worden geimplementeerd en gehandhaafd, wat uiteindelijk alsnog rechtsongelijkheid oplevert. Wellicht zou het takenpakket nog wel wat breder kunnen dan jij stelt, maar beginnen met inkrimpen is geen slecht idee, niet het laatst om de positieve publiciteit die dat met zich mee kan brengen.
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat het Europees Hof, die lankmoedige staten flink op de vingers kan tikken, een politiek instituut is. Het Hof bestaat bijv. niet eens voor 100% uit juristen maar vaak voor een groot deel uit politici.

En wat vind je eigenlijk wat ik neer heb geschreven?

Je kunt toch niet je kop in het zand steken? De grensoverschrijdende problemen doemen steeds meer op en bovendien vind ik het krom om op politie en marktgebied steeds verder te integreren (wat de PVV niet gaat stoppen) maar elke sociale tendens de kop in te drukken.

Zonde dat mensen zo makkelijk in de praatjes van de PVV trappen. Ze zullen van een koude kermis thuis komen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 april 2009 @ 13:46:36 #214
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67975028

Die koppen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 april 2009 @ 13:51:25 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67975122
quote:

[..]

Dat lijkt me nogal evident.
  maandag 13 april 2009 @ 13:54:07 #216
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67975192
quote:

[..]

Zou jij graag willen zien dat het EP straks over ons leger kan beslissen.....?

Nee toch?

Laten we dus het EP niet teveel macht geven. Ook niet te weinig.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67975394
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:15 schreef Hexagon het volgende:

Over die bijdrage kan worden gediscussieerd
O ja?
quote:
Maar de publieke sector is met name nog altijd een nationale gelegenheid. Genoeg Europese landen met een enorme publieke sector.
Europees aanbesteden is een georganiseerde manier van inkopen. Van aanbesteding is sprake als meer partijen de gelegenheid krijgen een offerte voor een opdracht uit te brengen. Europese aanbesteding is van toepassing op overheidsinstellingen (ministeries, provincies en gemeenten) en publiekrechtelijke organisaties en op de Nutssector, waaronder energie- en openbaar vervoerbedrijven.
Als een van deze diensten een opdracht uitschrijft die boven een bepaald bedrag (drempelbedrag) uitkomt, dan moet men verplicht Europees aanbesteden.
Audaces fortuna juvat
  maandag 13 april 2009 @ 14:03:40 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67975440
GroenLinks heeft een mooie website:
http://europa.groenlinks.nl/

Ik weet waar ik op ga stemmen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67975482
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou je hebt ten eerste het verschil tussen de uitvoerende macht en de volksvertegenwoordiging.

De D66'ers in de volksvertegenwoordiging hebben standpunten die hun kiezers en leden bepalen en vertegenwoordigen. Die hoeven dus niet overeen te stemmen met het hele volk.

De uitvoerende macht (dus het kabinet) moet zich echter wel neerleggen bij een referendum en mag een afgeschoten voorstel niet doorvoeren. Ook een toevallige D66-minister niet. De volksvertegenwoordiging mag hem dan ook niet afrekenen daarop aangezien zo'n minister zich slechts neerlegt bij het referendum. Het gebeurt gewoon niet al wil D66 het nog zo graag. Dus in feite volgt dan het bestuur het volk.

D66 mag het echter wel gewoon blijven willen. De kiezers en leden steunen die standpunten nu eenmaal. Ook al is het een minderheid. Als minderheid mag je in een democratie ook een mening hebben.

Het gaat erom dat D66 niet in opstand is gekomen (integendeel) toen de mening van het volk verworpen werd inzake die nieuwe EU grondwet.
De vraag is dan hoe serieus D66 de democratie neemt.
Audaces fortuna juvat
  maandag 13 april 2009 @ 14:05:19 #220
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67975487
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:03 schreef Klopkoek het volgende:

Alleen maar aandacht voor de vorm, zoals we inmiddels wel van je gewend zijn.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67975552
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:03 schreef Klopkoek het volgende:

Idd zeg Maar misschien komt er zometeen wel een partij met een nog mooiere website, dan gaan we daar natuurlijk op stemmen

Het logo hebben ze volgensmij van Obama 'geleend'
  maandag 13 april 2009 @ 14:21:16 #222
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67975895
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Idd zeg Maar misschien komt er zometeen wel een partij met een nog mooiere website, dan gaan we daar natuurlijk op stemmen

Het logo hebben ze volgensmij van Obama 'geleend'

Ik vind hun standpunten gewoon goed. Dat wat prominent op de voorpagina staat, het aanpakken van straling in de mobiele telefoons, ben ik het gewoon mee eens.

Het behoeft weinig fantasie om te bedenken dat de PVV daar tegen zou stemmen. Nou, als mensen enthousiast raken van die grootkapitalistische boevenbende, ga je gang, maar ik doe niet mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67975969
PvdA, komt qua stemgedrag in het EP het meeste overeen met wat ik zelf graag zou zien.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 13 april 2009 @ 14:25:25 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976002
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
PvdA, komt qua stemgedrag in het EP het meeste overeen met wat ik zelf graag zou zien.
Waar kun je dat terugzien?
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:27:53 #225
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67976058
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
het aanpakken van straling in de mobiele telefoons

Mijn god, wat een berebelangrijk issue. En wat een technibeten zitten er ook bij die partij.
  maandag 13 april 2009 @ 14:30:46 #226
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67976112
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
Dat wat prominent op de voorpagina staat, het aanpakken van straling in de mobiele telefoons, ben ik het gewoon mee eens.
Aanpakken door middel van het verstrekken van gratis aluminiumfolie?
pi_67976162
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar kun je dat terugzien?
http://www.brusselstemt.nl/stemmentracker/STEP/
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_67976291
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:54 schreef Klopkoek het volgende:
Zou jij graag willen zien dat het EP straks over ons leger kan beslissen.....?

Nee toch?
Voorlopig niet, maar zonder veto zijn we toch geen soeverein land meer, dus wat moet je dan met een leger?
quote:
Laten we dus het EP niet teveel macht geven. Ook niet te weinig.
Nu mag het EP als ondergeschoven kindje van de EU zelf bepalen hoeveel macht ze nemen. De EU beslist hoeveel macht de EU heeft, en er is niks wat Nederland daaraan kan doen. De macht van het EP is heel erg beperkt tov de EC en de meerderheid in de Raad, maar heel erg groot ten opzichte van nationale parlementen.

Dus ja, laten we eens macht gaan geven inderdaad, op een zinnige wijze, en eerst de macht die ontnomen is terug gaan eisen ipv apparatsjiks steunen die een beetje vrijblijvend over democratie lullen maar altijd maar weer vooroverbuigen wanneer hoge eurofielen stijf van machtsgeilheid en persoonlijke ambities uit de achterkamertjes komen.
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:23 schreef pfaf het volgende:
Logica. Waar haal jij het zwart-wit idee vandaan?
Uit begrip van democratie. Het hele idee dat de macht een beetje, enigzins of deels democratisch kan zijn is afkomstig uit communistische landen, Irak, Iran en dat soort dictaturen. Een parlementsgebouw neerzetten en mensen daar laten ouwehoeren kan iedereen. Een democratie neerzetten betekent dat alle macht direct of indirect wordt gegeven en genomen door de kiezer. Er daar kunnen allerlei imperfecties in zitten en dingen die afdoen aan het democratisch gehalte, ook kan er een proces aan de gang zijn waarin naar democratie wordt toegewerkt, maar als een heel stuk van de macht op geen enkele wijze van de kiezer komt, is het gewoon niet democratisch. Punt. Een beetje democratisch bestaat niet.
  maandag 13 april 2009 @ 14:39:31 #229
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976315
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:27 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mijn god, wat een berebelangrijk issue. En wat een technibeten zitten er ook bij die partij.
Consumentenbescherming is inderdaad berebelangrijk.

Voorkomt gezondheidsklachten en dringt de gezondheidszorgkosten terug.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:40:40 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976338
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:30 schreef Reya het volgende:

[..]

Aanpakken door middel van het verstrekken van gratis aluminiumfolie?
Feit is dat consumenten zonder bescherming machteloos staan tegenover bedrijven. Goed dat er wat gedaan wordt aan de straling.

De huidige lucht is echt bevuild met straling.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:45:56 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67976458
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:05 schreef Colnago het volgende:

[..]

Het gaat erom dat D66 niet in opstand is gekomen (integendeel) toen de mening van het volk verworpen werd inzake die nieuwe EU grondwet.
De vraag is dan hoe serieus D66 de democratie neemt.
D66 zat op dat moment (2007) niet meer in de regering dus kon hoog en laag springen maar had niet de macht om er iets tegen te beginnen. De partij heeft voor een referendum gestemd en ook openlijk kritiek geuit op degenen die anders stemden. De democratische regels van dit moment hebben echter bepaald dat D66 zijn zin niet kreeg.

Echter heeft D66 in zijn programma van de vorige verkiezingen bepaald zowel voor een referendum en voor de EU-grondwet te zijn. De kiezers die erop stemden (goed voor 3 zetels) hebben daar dus hun fiat aan gegeven. Vervolgens heeft D66 dus gedaan wat in dat programma stond. En de volksvertegenwoordigers van D66 staan dus voor de mening van de partij en zijn gesteund door de kiezers van de partij. En dat hoeft geen meerderheidsmening te zijn. Iedereen mag immers vinden wat hij wil.

De democratie bepaalt niet wat je moet vinden, de democratie bepaalt alleen of je je zin krijgt.
  maandag 13 april 2009 @ 14:46:33 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67976478
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Consumentenbescherming is inderdaad berebelangrijk.

Voorkomt gezondheidsklachten en dringt de gezondheidszorgkosten terug.
Ja, want elke dag gaan er duizenden mensen dood door de straling van mobiele telefoons. Heus. Is onomstotelijk aangetoond. Geen twijfel over mogelijk.
  maandag 13 april 2009 @ 14:47:10 #233
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67976495
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Uit begrip van democratie. Het hele idee dat de macht een beetje, enigzins of deels democratisch kan zijn is afkomstig uit communistische landen, Irak, Iran en dat soort dictaturen. Een parlementsgebouw neerzetten en mensen daar laten ouwehoeren kan iedereen. Een democratie neerzetten betekent dat alle macht direct of indirect wordt gegeven en genomen door de kiezer. Er daar kunnen allerlei imperfecties in zitten en dingen die afdoen aan het democratisch gehalte, ook kan er een proces aan de gang zijn waarin naar democratie wordt toegewerkt, maar als een heel stuk van de macht op geen enkele wijze van de kiezer komt, is het gewoon niet democratisch. Punt. Een beetje democratisch bestaat niet.
  maandag 13 april 2009 @ 14:48:50 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976537
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:46 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, want elke dag gaan er duizenden mensen dood door de straling van mobiele telefoons. Heus. Is onomstotelijk aangetoond. Geen twijfel over mogelijk.
Doe niet zo kinderachtig man. Dat we zoiets alledaags als gordels in de auto's hebben (zowel achterin als voorin) is ook door Europa afgedwongen.

Alles bij elkaar maakt het best wat uit. Maar goed, als jij als rechtsmens dat niets vindt dan moet je vooral niet op een linkse partij stemmen. Stem dan op CDA, die zijn de grootste hinderpaal altijd in Europa als het gaat om voedselveiligheid enzo. Die hebben de utopische stelling dat de markt en consument dat allemaal zelf wel kunnen bepalen.

Ik kies daar niet voor: ik ben elke dag dankbaar voor de inzet van parlementariers die het millieu, gezondheid en de onderhandelingspositie van de consument belangrijk vinden. Dat we zelfs niet eens meer stil staan bij sommige zaken (ik noemde zonet de autogordel) geeft aan hoe goed het allemaal werkt en in de toekomst zal werken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:49:35 #235
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67976551
Het zegt mij al genoeg dat GroenLinks de straling in een magnetronoven op één hoop gooit met de straling uit een mobiele zendmast. Dan heb je ze gewoon niet allemaal op een rijtje of ben je gewoon een hele doorzichtige, meelijwekkende populist.
  maandag 13 april 2009 @ 14:50:06 #236
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67976566
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Een democratie neerzetten betekent dat alle macht direct of indirect wordt gegeven en genomen door de kiezer.
Met deze definitie, die ik overigens - om verschillende redenen - betwist, zouden we de EU nog steeds als democratisch kunnen beschouwen.
pi_67976590
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:47 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is dus je logica waarop je je baseert. Duidelijk.
  maandag 13 april 2009 @ 14:53:19 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976648
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:49 schreef Lemmeb het volgende:
Het zegt mij al genoeg dat GroenLinks de straling in een magnetronoven op één hoop gooit met de straling uit een mobiele zendmast. Dan heb je ze gewoon niet allemaal op een rijtje of ben je gewoon een hele doorzichtige, meelijwekkende populist.
Waar doen ze dat?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67976661
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:50 schreef Reya het volgende:
Met deze definitie, die ik overigens - om verschillende redenen - betwist, zouden we de EU nog steeds als democratisch kunnen beschouwen.
Bij welke verkiezingen moet ik dan zijn om te stemmen over degenen die verantwoordelijk zijn over degenen die laten we zeggen besloten hebben dat het Europese voetbal kapot gemaakt moest worden door het onverkort laten gelden van het vrije verkeer van werknemers?
  maandag 13 april 2009 @ 14:54:13 #240
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67976671
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is dus je logica waarop je je baseert. Duidelijk.
Nee, zeggen dat democratie niet bestaat is zinvol.
  maandag 13 april 2009 @ 14:54:54 #241
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67976682
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar doen ze dat?
Op die fantastische website waar je net mee kwam.
  maandag 13 april 2009 @ 14:54:57 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976684
Jongens en meisjes, zie hier de doordachte visie van de PVV:
quote:
Standpunten -

Opkomen voor Nederland
De PVV zet het Nederlands belang voorop. Nederland mag geen enkel vetorecht opgeven, het Nederlands parlement moet iedere beslissing kunnen tegenhouden en weer bevoegd worden op alle terreinen.

Stop de miljardenstroom
Nederland is de grootste nettobetaler. Wij willen ons geld terug. Miljarden euro’s aan Nederlands belastinggeld willen we weer gebruiken voor Nederland, niet voor Brussel.
Dus geen miljarden meer om de boeren in Polen en Frankrijk te spekken. Geen nieuwe wegen met Nederlands geld aanleggen in Bulgarije en Portugal. Nederlands geld in ons eigen land besteden, zeker in de huidige economische crisis!

Eurabië of Europa?
De massa-immigratie en de islamisering zijn rampzalig voor Europa en Nederland. De islamisering van Nederland en Europa moet worden gestopt. Daarom willen wij zelf uitmaken wie we nog toelaten. Het vetorecht over immigratie moet blijven. Baas in eigen huis. Er is genoeg islam in Nederland.

Turkije nooit welkom
In 2050 zijn er 100 miljoen Turken. Die maken straks als EU-land met de grootste bevolking misschien de dienst uit in Brussel en dus in Nederland. Bijvoorbeeld op het gebied van de massa-immigratie. De PVV zegt: Turkije nooit lid van de EU, ook niet over honderd jaar. De islamitische cultuur staat haaks op onze cultuur.

Geen uitbreiding
De Europese Unie is veel te groot. Genoeg is genoeg. Iedere nieuw land betekent nog meer geld naar Europa en nog minder zeggenschap voor Nederland. Dus geen nieuwe landen meer bij de EU. Corrupte staten als Roemenie en Bulgarije moeten eruit.

Economische samenwerking: ja
Een politieke superstaat, daar zit niemand op te wachten. Nog meer bureaucraten, nog meer regels, nog meer belastingen. Economische samenwerking, prima! Samenwerking op andere terreinen kan desgewenst in aparte verdragen buiten de EU om.

Toch een referendum...
Dit kabinet durft u niet te laten stemmen over het Verdrag van Lissabon. Nou, dan houden we toch gewoon ons eigen referendum! Op 4 juni. Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement.

Waar is hun standpunt over het opheffen van het Europees Parlement gebleven?
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:55:33 #243
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67976701
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bij welke verkiezingen moet ik dan zijn om te stemmen over degenen die verantwoordelijk zijn over degenen die laten we zeggen besloten hebben dat het Europese voetbal kapot gemaakt moest worden door het onverkort laten gelden van het vrije verkeer van werknemers?
Tweede Kamerverkiezingen. Vermoedelijk al een tijdje terug, maar er is ergens een Kamer geweest die het verdrag die het vrije verkeer van werknemers heeft geratificeerd.
  maandag 13 april 2009 @ 14:56:25 #244
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976715
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Op die fantastische website waar je net mee kwam.
Nonsens. Ze stellen alleen dat de straling onderzocht moet worden. Zo gek is dat niet. Het voedsel wordt ook gewoon onderzocht.

Nergens staat dat zij voor magnetrons dezelfde normen moeten gaan gelden als voor telefoons.

Wie is hier nu de populist?
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 14:58:06 #245
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67976752
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nonsens. Ze stellen alleen dat de straling onderzocht moet worden. Zo gek is dat niet. Het voedsel wordt ook gewoon onderzocht.

Nergens staat dat zij voor magnetrons dezelfde normen moeten gaan gelden als voor telefoons.

Wie is hier nu de populist?
Hou toch op man. Wat een politiek hobbyisme, wat een gelul. Alsof er niks belangrijkers is voor die lui om zich mee bezig te houden.
  maandag 13 april 2009 @ 14:59:10 #246
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976783
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:55 schreef Reya het volgende:

[..]

Tweede Kamerverkiezingen. Vermoedelijk al een tijdje terug, maar er is ergens een Kamer geweest die het verdrag die het vrije verkeer van werknemers heeft geratificeerd.
Inderdaad, het verdrag van rome.

Die zitten nu allemaal onder de zoden hoor
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 15:00:14 #247
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976806
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:58 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hou toch op man. Wat een politiek hobbyisme, wat een gelul. Alsof er niks belangrijkers is voor die lui om zich mee bezig te houden.
"Stop de islamisering!"

Nee, dat is belangrijk.

Of die oetlul van een Nigel Farage die met gore beschuldigingen zogenaamd baanbrekend onderzoekswerk naar de corruptie doet.

Nee, dan ben je goed bezig.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 15:00:20 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67976809
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:54 schreef Klopkoek het volgende:

Waar is hun standpunt over het opheffen van het Europees Parlement gebleven?
Zo'n stel Europese volksvertegenwoordigers zijn toch een mooie uitbreiding van je partijkader nietwaar. En waarom zulke mooie netwerkmogelijkheden willen weggooien? Zo'n PVV vertegenwoordiger wil er immers uiteindelijk ook wel bijhoren.
pi_67976810
quote:
Economische samenwerking: ja
Een politieke superstaat, daar zit niemand op te wachten. Nog meer bureaucraten, nog meer regels, nog meer belastingen. Economische samenwerking, prima! Samenwerking op andere terreinen kan desgewenst in aparte verdragen buiten de EU om.
Ja, voor alles aparte verdragen, dat zal de bureaucratie fors terugdringen ....
pi_67976813
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:54 schreef pfaf het volgende:
Nee, zeggen dat democratie niet bestaat is zinvol.
Ik zeg dan ook dat een beetje democratie niet bestaat. Maar lezen doe je kennelijk niet.
  maandag 13 april 2009 @ 15:01:06 #251
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67976833
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad, het verdrag van rome.

Die zitten nu allemaal onder de zoden hoor
Degenen die de AOW hebben ingevoerd hebben ook al een tijdje het tijdelijke voor het eeuwige verruild, niemand zal zeggen dat het invoeren van de AOW niet democratisch was.
  maandag 13 april 2009 @ 15:06:13 #252
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67976936
quote:
Op maandag 13 april 2009 15:01 schreef Reya het volgende:

[..]

Degenen die de AOW hebben ingevoerd hebben ook al een tijdje het tijdelijke voor het eeuwige verruild, niemand zal zeggen dat het invoeren van de AOW niet democratisch was.
Toch heeft Weltschmerz op dit vlak een punt.

Het vrije verkeer van werknemers is geen heilig artikel. Daar bestaan allemaal uitzonderingen en verschillende procedures voor (in de ene sector ben je meer vrij dan in de ander zeg maar).

Daarom is het ook voor het Hof gekomen met het befaamde Bosmanarrest tot gevolg.

En ja, er zijn partijen geweest die het Bosmanarrest willen terugdraaien. De 6+5 regel die nu wordt voorgesteld, en door de EC als no-go area is verklaard, wordt niet door alle Europese partijen tegengewerkt. Sommigen zijn er ronduit voor. Het is zelfs al behandeld en met 518 stemmen tegen 52 weggestemd.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 15:06:29 #253
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67976946
quote:
Op maandag 13 april 2009 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook dat een beetje democratie niet bestaat. Maar lezen doe je kennelijk niet.
Wat impliceert dat democratie in de praktijk niet bestaat, slimpie.
  maandag 13 april 2009 @ 15:28:25 #254
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67977444
quote:
Op maandag 13 april 2009 15:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zo'n stel Europese volksvertegenwoordigers zijn toch een mooie uitbreiding van je partijkader nietwaar. En waarom zulke mooie netwerkmogelijkheden willen weggooien? Zo'n PVV vertegenwoordiger wil er immers uiteindelijk ook wel bijhoren.

Dat somt de PVV in twee titels op
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 15:42:10 #255
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67977804
Nu ik toch bezig ben met muzikale verwijzingen:
quote:
Modest Mouse - Bankrupt on Selling (1997)

Well all the apostles-theyre sitting in swings
Saying Id sell off my savior for a set of new rings
And some sandles with the style of straps that cling best to the era
So all of the businessers in their unlimited
Hell where they buy and they sell and they sell all their
Trash to each other but theyre sick of it all
And theyre bankrupt on selling
And all of the angels
Theyd sell off yer soul for a set of new wings and anything gold
They remember
The people they loved their old friends
And Ive seen throughem all seen throughem all and seen through most everything
All the people you knew were the actors
All the people you knew were the actors
Well, Ill go to college and Ill learn some big words
And Ill talk real loud
Goddamn right Ill be heard
Youll remember all the guys that said all those big words he mustve
Learned in college
And it took a long time
I came clean with myself
I come clean out of love with my lover
I still love her
Loved her more when she used to be sober and I was kinder
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 15:45:36 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67977883
Als we dan toch relevante muziekjes plaatsen

Helden
  maandag 13 april 2009 @ 15:51:52 #257
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67978013

Gaat over revolutionaire mislukkingen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67980512
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

D66 zat op dat moment (2007) niet meer in de regering dus kon hoog en laag springen maar had niet de macht om er iets tegen te beginnen. De partij heeft voor een referendum gestemd en ook openlijk kritiek geuit op degenen die anders stemden. De democratische regels van dit moment hebben echter bepaald dat D66 zijn zin niet kreeg.

Wat een onzin, democratie is democratie en daar hebben momenten niks mee te maken.
D66 zegt dus eigenlijk dat ze wel democratie willen maar dan alleen als het hun uitkomt.
Audaces fortuna juvat
  maandag 13 april 2009 @ 19:17:43 #259
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67983190
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:17 schreef pfaf het volgende:
Wat hebben velen hier moeite met het begrip democtratie.
Leg jij het eens in Jip en Janneke taal uit.
  maandag 13 april 2009 @ 19:53:18 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67983911

Daar staat het in.

Trouwens één van de meest prikkelende boeken die ik ooit gelezen heb
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 19:56:51 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67984022
Schumpeter beschrijft daar dat democratie niet hetzelfde is als directe invloed van de burger en het vormgeven van burgerschap. Het enige dat relevant is of je een poppetje kan kiezen. Dan heb je democratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67984943
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Schumpeter beschrijft daar dat democratie niet hetzelfde is als directe invloed van de burger en het vormgeven van burgerschap. Het enige dat relevant is of je een poppetje kan kiezen. Dan heb je democratie.
Je stemt enkel op een poppetje omdat je het met een aantal standpunten van hem eens bent. Verder zou hij niet het recht moeten hebben om andere besluiten te nemen waar niet over gesproken is voor de verkiezingen.
  maandag 13 april 2009 @ 20:42:46 #264
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67985386
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:28 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Je stemt enkel op een poppetje omdat je het met een aantal standpunten van hem eens bent. Verder zou hij niet het recht moeten hebben om andere besluiten te nemen waar niet over gesproken is voor de verkiezingen.
Dan valt niet te regeren. Dan krijg je óf partijprogramma's die elk minitieus detail beschrijven (wat het hele proces nog veel ondoorzichter maakt voor burgers om iemand te kiezen) of regeringen die bij de minste of geringste verandering (zoals een financiele crisis) direct dienen af te treden om plaats te maken voor een nieuwe regering die wel van te voren erover kan spreken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_67985467
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:42 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dan valt niet te regeren. Dan krijg je óf partijprogramma's die elk minitieus detail beschrijven (wat het hele proces nog veel ondoorzichter maakt voor burgers om iemand te kiezen) of regeringen die bij de minste of geringste verandering (zoals een financiele crisis) direct dienen af te treden om plaats te maken voor een nieuwe regering die wel van te voren erover kan spreken.
Wat is een alternatief?
  maandag 13 april 2009 @ 20:49:14 #266
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67985567
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:46 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wat is een alternatief?
Een regering een mandaat geven, zoals nu. Ik denk niet dat er een andere manier is om een democratie werkbaar te houden. Of je moet overal referenda voor uitschrijven, maar om nu te zeggen dat dát een werkbaar iets is. Of gewoon democratie afschaffen, dan ben je van dat probleem af (hoewel je er weer andere voor terugkrijgt).
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_67985635
quote:
Op maandag 13 april 2009 15:06 schreef Klopkoek het volgende:
Toch heeft Weltschmerz op dit vlak een punt.

Het vrije verkeer van werknemers is geen heilig artikel. Daar bestaan allemaal uitzonderingen en verschillende procedures voor (in de ene sector ben je meer vrij dan in de ander zeg maar).
Alles wat leidt tot meer Europa en meer Europese integratie is heilig, ook voor het gros van het parlement. Wij van WC-eend.

Dat is ook een gevolg van de situatie die je creeert door elk land een vast aantal zetels te geven, zodat die onderling verdeeld kunnen worden onder de bestaande partijen, waar het dan natuurlijk het meest pro-Europese deel is wat zich daarmee bezighoudt. Een lage opkomst in Nederland kost ze ook geen zetels ten koste van andere landen. Terwijl elk parlement op enthousiasme kan rekenen bij politieke partijen om de eenvoudige reden dat die bezet kunnen worden.
quote:
Daarom is het ook voor het Hof gekomen met het befaamde Bosmanarrest tot gevolg.
Terwijl de EC best een uitzondering had kunnen maken, maar interesseert hen dat, niemand aan wie ze verantwoording schuldig zijn.
quote:
En ja, er zijn partijen geweest die het Bosmanarrest willen terugdraaien. De 6+5 regel die nu wordt voorgesteld, en door de EC als no-go area is verklaard, wordt niet door alle Europese partijen tegengewerkt. Sommigen zijn er ronduit voor. Het is zelfs al behandeld en met 518 stemmen tegen 52 weggestemd.
En wat was het voorstel? Een voorstel tot invoering van die regel, of een voorstel om het op de agenda van de EC te zetten zodat ze erover moeten vergaderen en dan nee zeggen? Met dat soort democratische wassen neuzen zit de eurocratie immers vol.
pi_67985841
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:49 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Een regering een mandaat geven, zoals nu. Ik denk niet dat er een andere manier is om een democratie werkbaar te houden. Of je moet overal referenda voor uitschrijven, maar om nu te zeggen dat dát een werkbaar iets is. Of gewoon democratie afschaffen, dan ben je van dat probleem af (hoewel je er weer andere voor terugkrijgt).
Zo democratisch is het dus helemaal niet. Het is zo democratisch als praktisch mogelijk is. Maar dat is niet genoeg.
Het is geen uitzondering dat mensen absoluut niet blij zijn met de plannen en beslissingen die door de partij worden gemaakt waarop zij hebben gestemd. Vaak is daar tijdens en voor de verkiezingen met geen woord over gerept.

Elke partij zou een plan moeten maken wat voor de komende vier jaar van regeren zou moeten worden uitgevoerd. Alle punten waarmee men te maken kan krijgen op nationaal en internationaal niveau, en waar de diverse portefeuilles mee te maken krijgen, zouden op papier moeten worden uitgewerkt. Hoe men in dergelijke situaties handelt. Er mag niet of nauwelijks van worden afgeweken.
Dan weet men waar hij op stemt.
  maandag 13 april 2009 @ 21:03:44 #269
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67985961
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:53 schreef Klopkoek het volgende:
Trouwens één van de meest prikkelende boeken die ik ooit gelezen heb
Dat doet me deugd.
  maandag 13 april 2009 @ 21:07:41 #270
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67986080
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:03 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat doet me deugd.
Waarom?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67986111
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:58 schreef OldJeller het volgende:
Zo democratisch is het dus helemaal niet. Het is zo democratisch als praktisch mogelijk is. Maar dat is niet genoeg.
Het is geen uitzondering dat mensen absoluut niet blij zijn met de plannen en beslissingen die door de partij worden gemaakt waarop zij hebben gestemd. Vaak is daar tijdens en voor de verkiezingen met geen woord over gerept.
Hangt ervan wat je als het doel ziet van democratie. In mijn optiek zijn die doelen heel bescheiden qua gehalte aan directe kiezersinvloed. Er moet goed bestuurd worden en er moet grofweg zo bestuurd worden als het volk over wie het gaat dat het beste acht. Het is vooral nodig dat politici weggestemd kunnen worden, dat ze geprikkeld worden om in het belang van het volk voor wie ze er zijn te opereren. Waarbij uiteindelijk alleen dat volk kan bepalen wat zijn eigen belang is.

Ik leg de lat dus vrij laag, maar zelfs daarbij komt de EU niet eens in de buurt.
  maandag 13 april 2009 @ 21:10:41 #272
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67986151
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:28 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat is niet wat Schumpeter zegt. Schumpeter geeft aan dat kandidaten steeds meer op elkaar zullen gaan lijken en oligopolistische tendensen zal gaan kennen (wat hij ook met het kapitalisme zag gebeuren). Derhalve heeft bij een verkiezing het oordeel van de kiezer enkel ex post relevantie en niet ex ante.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 21:16:01 #273
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67986294
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Alles wat leidt tot meer Europa en meer Europese integratie is heilig, ook voor het gros van het parlement. Wij van WC-eend.
Hoe meer integratie hoe beter. Nooit meer oorlog.
quote:
Dat is ook een gevolg van de situatie die je creeert door elk land een vast aantal zetels te geven, zodat die onderling verdeeld kunnen worden onder de bestaande partijen, waar het dan natuurlijk het meest pro-Europese deel is wat zich daarmee bezighoudt. Een lage opkomst in Nederland kost ze ook geen zetels ten koste van andere landen. Terwijl elk parlement op enthousiasme kan rekenen bij politieke partijen om de eenvoudige reden dat die bezet kunnen worden.
De lage opkomst komt doordat de kiezers het als second-order elections zien.
quote:
[..]

Terwijl de EC best een uitzondering had kunnen maken, maar interesseert hen dat, niemand aan wie ze verantwoording schuldig zijn.
Een besluit van het Hof kan wel teruggedraaid worden ja, maar daar voelt het EC niets voor.
quote:
[..]

En wat was het voorstel? Een voorstel tot invoering van die regel, of een voorstel om het op de agenda van de EC te zetten zodat ze erover moeten vergaderen en dan nee zeggen? Met dat soort democratische wassen neuzen zit de eurocratie immers vol.
Het laatste. Het recht van initiatief ligt bij de EC.

Maar vergis je niet: als er wat meer mediaaandacht voor de Unie zou zijn dan geef je als EP een sterk signaal af aan de EC.
Bovendien zal het een definitieve stemming vergemakkelijken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67986703
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe meer integratie hoe beter. Nooit meer oorlog.
Een argument voor de EU is nog geen argument voor een EU die zelf mag bepalen waar die zich mee bemoeit, die niet democratisch gecontroleerd kan worden, en die bij centrale regering van lidstaten geld komt ophalen om dat dan vervolgens aan een gemeente in die lidstaat te geven (minus de overhead natuurlijk) om daar een speeltuin van te bouwen in een achterstandswijk.
quote:
De lage opkomst komt doordat de kiezers het als second-order elections zien.
Kiezers die niet stemmen hebben ook zeker een punt. Je hebt natuurlijk van die brave hogeropgeleiden en CDA-ers die uit reflex stemmen, je mag naar de stembus, dus is het democratie, en vragen zich niet af van wat voor schijnvertoning ze dan deel uitmaken.
quote:
Een besluit van het Hof kan wel teruggedraaid worden ja, maar daar voelt het EC niets voor.
En ze hadden die ook kunnen voorkomen. Maar ja, waarom zou de EC om de belangen van miljoenen voetballiefhebbers denken? Ze hebben immers geen electoraat en dus geen prikkel om andere belangen dan het eigenbelang te dienen.
quote:
Het laatste. Het recht van initiatief ligt bij de EC.
Precies, de niet verkozenen hebben de macht en de verkozenen kunnen slechts bedelen.
quote:
Maar vergis je niet: als er wat meer mediaaandacht voor de Unie zou zijn dan geef je als EP een sterk signaal af aan de EC.
Oei, een sterk signaal. Een paar eeuwen terug had je ook het gepeupel of de burgerij die signalen afgaf aan koningen. Signalen afgeven was echter niet genoeg, en daarom is de democratie ingevoerd. En nu zijn we weer terug bij het afgeven van signalen, en dan maar hopen of het de machthebbers in hun oneindige wijsheid behaagt daar iets mee te doen.
pi_67986950
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is niet wat Schumpeter zegt. Schumpeter geeft aan dat kandidaten steeds meer op elkaar zullen gaan lijken en oligopolistische tendensen zal gaan kennen (wat hij ook met het kapitalisme zag gebeuren). Derhalve heeft bij een verkiezing het oordeel van de kiezer enkel ex post relevantie en niet ex ante.
Schumpeter zat ernaast en had waarschijnlijk een politieke agenda.
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hangt ervan wat je als het doel ziet van democratie. In mijn optiek zijn die doelen heel bescheiden qua gehalte aan directe kiezersinvloed. Er moet goed bestuurd worden en er moet grofweg zo bestuurd worden als het volk over wie het gaat dat het beste acht. Het is vooral nodig dat politici weggestemd kunnen worden, dat ze geprikkeld worden om in het belang van het volk voor wie ze er zijn te opereren. Waarbij uiteindelijk alleen dat volk kan bepalen wat zijn eigen belang is.

Ik leg de lat dus vrij laag, maar zelfs daarbij komt de EU niet eens in de buurt.
Het zijn volksvertegenwoordigers en ze moeten het volk vertegenwoordiger, dienen. Ik krijg het idee dat ze dat vaak niet doorhebben en menen dat ze gewoon een hoge functie bekleden in een winstgevend bedrijf. Iets als de Europese Grondwet wil het Nederlandse (en van andere landen) volk niet en is ook niet goed voor hen. Toch wordt ingestemd om het wel te doen. Ja, heel democratisch. Die macht moeten ze niet hebben om dergelijke beslissingen te kunnen nemen tegen de wil van het volk in.

Dat is ook een goed alternatief. Politici kunnen wegstemmen of laten ontslaan als ze iets niet goed doen. Dan moeten ze wel doen wat het volk wil.
Nu is de tendens om in de eerste twee á drie jaar op eigen houtje beslissingen te nemen, waar velen het niet mee eens zijn.. en tegen de tijd dat we weer verkiezingen krijgen allerlei dingen gaan roepen en doen om het volk weer gunstig te stemmen, zodat men weer op hun partij zal stemmen tijdens de verkiezingen.
  maandag 13 april 2009 @ 21:36:48 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67987002
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een argument voor de EU is nog geen argument voor een EU die zelf mag bepalen waar die zich mee bemoeit, die niet democratisch gecontroleerd kan worden, en die bij centrale regering van lidstaten geld komt ophalen om dat dan vervolgens aan een gemeente in die lidstaat te geven (minus de overhead natuurlijk) om daar een speeltuin van te bouwen in een achterstandswijk.
Leuke karikatuur.
quote:
[..]

Kiezers die niet stemmen hebben ook zeker een punt. Je hebt natuurlijk van die brave hogeropgeleiden en CDA-ers die uit reflex stemmen, je mag naar de stembus, dus is het democratie, en vragen zich niet af van wat voor schijnvertoning ze dan deel uitmaken.
Dan verandert er niets.
quote:
[..]

En ze hadden die ook kunnen voorkomen. Maar ja, waarom zou de EC om de belangen van miljoenen voetballiefhebbers denken? Ze hebben immers geen electoraat en dus geen prikkel om andere belangen dan het eigenbelang te dienen.
Jij hebt rechten gestudeerd.

Dan weet je dat het een verboden lijn is om de wet aan te passen terwijl een belangrijke zaak nog onder het Hof ligt. Het is niet zomaar een achterafrechtbankje. Het legt jurisprudentie neer.
quote:
[..]

Precies, de niet verkozenen hebben de macht en de verkozenen kunnen slechts bedelen.
Die kunnen het initiatief afschieten.
quote:
[..]

Oei, een sterk signaal. Een paar eeuwen terug had je ook het gepeupel of de burgerij die signalen afgaf aan koningen. Signalen afgeven was echter niet genoeg, en daarom is de democratie ingevoerd. En nu zijn we weer terug bij het afgeven van signalen, en dan maar hopen of het de machthebbers in hun oneindige wijsheid behaagt daar iets mee te doen.
Dat verander je niet door dan maar niet mee te doen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 april 2009 @ 21:40:39 #277
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67987167
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:35 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Schumpeter zat ernaast en had waarschijnlijk een politieke agenda.
We hebben toch gezien dat politici steeds meer op elkaar gingen lijken?

De term 'proteststem' bestaat niet voor niets. Dat betekent dat de zittende, elkaar afwisselende machten het niet goed hebben gedaan (een ex post oordeel dus).

Politici vooraf (ex ante) beoordelen is moeilijk en slechts bijzaak.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67987441
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

We hebben toch gezien dat politici steeds meer op elkaar gingen lijken?

De term 'proteststem' bestaat niet voor niets. Dat betekent dat de zittende, elkaar afwisselende machten het niet goed hebben gedaan (een ex post oordeel dus).
Ja, net zoals velen op de SP hadden gestemd afgelopen verkiezingen, waarschijnlijk ook uit protest grotendeels. Dat heeft heel veel baat gehad. De gevestigde orde blijft toch wel zitten, tenzij een partij zó groot wordt dat het in haar eentje of met een ander kan regeren.
quote:
Politici vooraf (ex ante) beoordelen is moeilijk en slechts bijzaak.
Politici moet je, voor ze in functie treden, een vragenlijst laten beantwoorden over hoe zij over de vele politieke zaken denken en hoe zij bepaalde zaken zouden afhandelen. (zij is politici zelf, maar ook hun partij)
Vervolgens publiceer je dit vóór de verkiezingen, zodat de burger weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als een politicus plots van z'n pad afwijkt en een andere, onbesproken, weg inslaat, dient hij te worden ontslagen en uit z'n functie worden gezet.

In tijden van crisis en onbekende situaties kan men zich beroepen op referenda en besprekingen.
  maandag 13 april 2009 @ 21:49:26 #279
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67987538
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:47 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ja, net zoals velen op de SP hadden gestemd afgelopen verkiezingen, waarschijnlijk ook uit protest grotendeels. Dat heeft heel veel baat gehad. De gevestigde orde blijft toch wel zitten, tenzij een partij zó groot wordt dat het in haar eentje of met een ander kan regeren.
[..]

Politici moet je, voor ze in functie treden, een vragenlijst laten beantwoorden over hoe zij over de vele politieke zaken denken en hoe zij bepaalde zaken zouden afhandelen. (zij is politici zelf, maar ook hun partij)
Vervolgens publiceer je dit vóór de verkiezingen, zodat de burger weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als een politicus plots van z'n pad afwijkt en een andere, onbesproken, weg inslaat, dient hij te worden ontslagen en uit z'n functie worden gezet.

In tijden van crisis en onbekende situaties kan men zich beroepen op referenda en besprekingen.
Het punt is dat de gemiddelde kiezer het niet interesseert en niet het oordeelsvermogen heeft.

De gemiddelde kiezer kan alleen oordelen over resultaten in zijn directe omgeving.

Het is wat negatief gesteld maar in essentie klopt het gewoon denk ik.

Enkel in kleine omgevingen zou hetgene wat jij zegt kunnen werken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67987614
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het punt is dat de gemiddelde kiezer het niet interesseert en niet het oordeelsvermogen heeft.

De gemiddelde kiezer kan alleen oordelen over resultaten in zijn directe omgeving.

Het is wat negatief gesteld maar in essentie klopt het gewoon denk ik.
Per gemeente worden vertegenwoordigers gekozen. De vertegenwoordigers kunnen ook het land vertegenwoordigen. Gewoon een boomstructuur.

De gemiddelde politicus handelt naar eigen belang, niet naar die van de burger.
pi_67988096
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:35 schreef OldJeller het volgende:
Het zijn volksvertegenwoordigers en ze moeten het volk vertegenwoordiger, dienen. Ik krijg het idee dat ze dat vaak niet doorhebben en menen dat ze gewoon een hoge functie bekleden in een winstgevend bedrijf.
Dat klopt, de kiezer moet zich dan ook behoorlijk actief opstellen om te zorgen dat verkiezingen de politici prikkelen tot het goed doen van hun dienende en vertegenwoordigende werk. Als het volk lamlendig wordt krijgt het politici die in eigenbelang werken en/of onbekwaam zijn. De politici doen immers hun best om het zo te organiseren dat de kiezer lamlendig kiest.

Er zit ook wel een zelfcorrigerend vermogen in, je kunt van Fortuyn en Wilders zeggen wat je wilt, ook al zou ik ze zeker niet op een hoop gooien, maar ze zijn samen met de SP wel degelijk de corrigerende tik voor politici die deels onbekwaam zijn, en deels uit eigenbelang zijn gaan handelen. De makkelijkste weg kiezen, problemen negeren, om de hete brij heendraaien, dat is ook eigenbelang. Net als een strakke fractiediscipline over allemaal domme makke schaapjes en jaknikkers. Een sterke coalitie die het debat dichttimmert is bijvoorbeeld ook de makkelijke weg, en dus het eigenbelang. Maar ja, als de kiezer op Balkenende stemt na Irak, dan fiatteert die Irak. Als je nu braaf gaat stemmen op een partij die de EU grondwet door je strot heeft geduwd, dan fiatteer je die manier van doen. Als je braaf op een pro-Europese EP-fractie stemt, dan fiatteert de kiezer de gang van zaken daar.
quote:
Iets als de Europese Grondwet wil het Nederlandse (en van andere landen) volk niet en is ook niet goed voor hen. Toch wordt ingestemd om het wel te doen. Ja, heel democratisch. Die macht moeten ze niet hebben om dergelijke beslissingen te kunnen nemen tegen de wil van het volk in.
Die hebben ze eigenlijk ook niet. 2 x 2/3e meerderheid met verkiezingen ertussen, dat was de koninklijke weg, hoewel dat in dit verband een rare term is. Alleen is de grondwet totaal niet in overeenstemming gebracht met de internationale ontwikkelingen van de laatste 50 jaar, de bedoeling was overduidelijk anders, maar in de loop der tijd is het bestendigd dat je via internationale verdragen en dus een eenvoudige meerderheid van alles opzij kunt zetten. Want dat was eigenlijk best gemakkelijk, en in het belang van de politici zelf. Maar ook de kiezer heeft zitten slapen. Daarom is er een ontsnappingsclausule ontstaan, die nooit zo door de grondwetgever bedoeld kan zijn.
quote:
Dat is ook een goed alternatief. Politici kunnen wegstemmen of laten ontslaan als ze iets niet goed doen. Dan moeten ze wel doen wat het volk wil.
Ik zie vertegenwoordigen toch als iets anders. Ze moeten ook leiding durven geven aan het volk wat nou eenmaal andere bezigheden heeft. Het is helemaal niet erg als er enige tijd overheen gaat, de kiezer moet ze alleen wel afrekenen op wat ze gedaan hebben, en daarvoor heeft de kiezer geheugen nodig. En bij de kiezer reken ik ook de media, maar die is vrij lamlendig en krijgt dus dit soort bestuur.

Nu zie je dus ook weer dat mensen hier doodleuk niet wensen mee te nemen wat er gebeurd is en hoe het er met de Europese democratie voorstaat. Los van hoe je erover denkt, het idee dat je moet afrekenen om voor goed bestuur te zorgen is er niet. In debatten gaat het ook altijd over plannen, zelden dat een interviewer even verantwoording vraagt over de gehele periode.
quote:

Nu is de tendens om in de eerste twee á drie jaar op eigen houtje beslissingen te nemen, waar velen het niet mee eens zijn.. en tegen de tijd dat we weer verkiezingen krijgen allerlei dingen gaan roepen en doen om het volk weer gunstig te stemmen, zodat men weer op hun partij zal stemmen tijdens de verkiezingen.
Het is ook wel goed dat kiezers even kunnen afwachten wat het geworden is. Alleen moet je dan wel kijken wat het geworden is.

Dus D66, om maar even een voorbeeld te noemen, wat hebben jullie bereikt met jullie opstelling in het EP en in de tweede kamer wat betreft Europa? De laatste 4 jaar, 10 jaar, 20 jaar.
  maandag 13 april 2009 @ 22:08:42 #282
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_67988347
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:46 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Vraag het Marie Curie even, die dacht er net zo over. Straling is niet per definitie gevaarlijk inderdaad, de meerderheid zal zelfs ongevaarlijk zijn. Maar dat maakt niet alle straling ongevaarlijk. Warmte van mobiele telefoons kan net zo schadelijk zijn, bijvoorbeeld.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  maandag 13 april 2009 @ 22:24:13 #283
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67988887
quote:
Op maandag 13 april 2009 17:34 schreef Colnago het volgende:

[..]

Wat een onzin, democratie is democratie en daar hebben momenten niks mee te maken.
D66 zegt dus eigenlijk dat ze wel democratie willen maar dan alleen als het hun uitkomt.
Wat had D66 kunnen doen dan? Welke machtsmiddelen had D66 als kleine oppositiefractie om een referendum af te dwingen?

Verder heeft D66 precies zo gestemd zoals ze in het programma opgesteld hebben en zoals de D66-kiezers daar voor gestemd hebben. De D66-fractie vertegenwoordigt slechts de D66-kiezers en die hebben gestemd voor de grondwet en voor een referendum.

En nogmaals. De democratie bepaalt niet wat D66 moet vinden. De democratie bepaalt alleen of D66 zijn zin krijgt.

Dat zou een mooie boel zijn wanneer je als politieke partij alleen maar mag vinden wat 50+% van de bevolking vind. Dan zou dus iedere partij in Nederland wel ondemocratisch zijn omdat iedere partij wel dingen wil die geen meerderheid hebben. Ook een eng idee dat de meerderheid van de bevolking zou gaan bepalen wat iemand zijn mening zou moeten zijn.
pi_67989798
quote:
Op maandag 13 april 2009 21:36 schreef Klopkoek het volgende:
Leuke karikatuur.
Het gebeurt wel. Het is natuurlijk een volslagen onzinnige manier om geld op de al dan niet juiste plek te krijgen. Maar het gebeurt omdat de EU zoveel mogelijk macht naar zich toe wil trekken, en gemeenten niet protesteren wanneer ze extra geld krijgen. Dat het kan gebeuren kan omdat niemand ooit die structuur bedacht heeft, maar omdat die is ontstaan in een proces van eigenbelangetjes, dat de volledig vrije loop kreeg omdat de EU ook belangrijk is. Maar waar we de salamitactiek uit de landelijke politiek kennen, is de EU daar volledig op gegrondvest.
quote:
Dan verandert er niets.
Nee tuurlijk niet, zelfs de geringste prikkel, een slecht gevoel en vervelende vragen over een lage opkomst, blijft hen op die manier bespaard.

Stel nou even dat we Europees zouden mogen stemmen, en dat dus niet al voorbeschikt was op wie we wel en niet mogen stemmen zoals in Iran, dan wil je niet weten hoe ze zich het vuur uit de sloffen lopen voor een hoge opkomst.
quote:
Jij hebt rechten gestudeerd.

Dan weet je dat het een verboden lijn is om de wet aan te passen terwijl een belangrijke zaak nog onder het Hof ligt. Het is niet zomaar een achterafrechtbankje. Het legt jurisprudentie neer.
Voor wie geduld heeft. Daarnaast zit de EC daar ook nog op een hele rare manier tussen. Maar dat even terzijde, de EC had vooraf kunnen anticiperen op eventuele ongewenste effecten voor iets voor velen toch best belangrijks als het voetbal. En achteraf ook en misschien wel tijdens. Rechters werken met de regels die ze hebben, wetgevers maken de regels. Behalve het EP, die is daarvoor afhankelijk van een niet verkozen uitvoerende macht.

Het gaat er mij om dat de EC daar niet om denkt en daar geen rekening mee houdt, omdat ze dat niet hoeven omdat ze zelfs niet indirect verantwoording schuldig zijn aan al die voetballiefhebbers.
quote:
Die kunnen het initiatief afschieten.
Maar dat is dus een fundamentele zwakte, zeg maar onmacht, van een wetgevend orgaan. Ze kunnen alleen maar tegenhouden terwijl juist de ontwikkeling van de EU dynamisch is en om wetgeving vraagt. Maar dan mogen ze zelf niet het initiatief nemen, dan zitten ze er dus voor jan lul bij.
quote:
Dat verander je niet door dan maar niet mee te doen.
Meedoen met een schijnvertoning is essentieel voor het voortbestaan van de schijnvertoning. Stel nu dat de opkomst 60% is, dan wordt de urgentie van omvorming naar een democratie weer een stuk minder gevoeld bij de verantwoordelijken.

Als jij oh en ah wil roepen over wat voor mooie kleren de keizer nu weer aan heeft dan is dat een keuze voor het in stand houden daarvan.
  maandag 13 april 2009 @ 23:01:08 #285
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67990396
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:08 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Vraag het Marie Curie even, die dacht er net zo over. Straling is niet per definitie gevaarlijk inderdaad, de meerderheid zal zelfs ongevaarlijk zijn. Maar dat maakt niet alle straling ongevaarlijk. Warmte van mobiele telefoons kan net zo schadelijk zijn, bijvoorbeeld.
Nog zo'n zombie die denkt dat alle straling hetzelfde is. Zeker geen natuurkunde gestudeerd? Ik wel.
  dinsdag 14 april 2009 @ 00:05:03 #286
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_67992408
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:01 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nog zo'n zombie die denkt dat alle straling hetzelfde is. Zeker geen natuurkunde gestudeerd? Ik wel.
Geweldig hoor. Maar ondertussen lees je totaal iets anders dan wat ik schrijf. Ik schrijf namelijk dat niet alle straling hetzelfde is, en jij schrijft dat ik het tegenovergestelde schrijf. Pluspunten voor je niveau van begrijpend lezen.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  dinsdag 14 april 2009 @ 04:28:39 #287
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67994501
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:05 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Geweldig hoor. Maar ondertussen lees je totaal iets anders dan wat ik schrijf. Ik schrijf namelijk dat niet alle straling hetzelfde is
Maar ondertussen refereer je wel even aan Marie Curie als ervaringsdeskundige om je punt kracht bij te zetten, die waarschijnlijk overleed aan een overdosis radioactieve röntgenstraling. Waarmee je overduidelijk aantoont dat je er geen ruk van begrepen hebt.
pi_67999580
quote:
Op zondag 12 april 2009 18:24 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

PVV

Maar ook SGP overigens
Geen ras CDA-er meer?
pi_67999830
Niks, en dat zou iedereen moeten doen, zo snel mogelijk eruit stappen en opbokken met die rotzooi.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_68000101
http://www.europarl.europ(...)ault.htm?language=NL

Lekkere site, zou misschien handig zijn om gewoon een lijstje te publiceren van partijen/mensen die verkiesbaar zijn, ook schandalig dat zo een site niet eens fatsoenlijk valideert, dan wel opties heeft voor slecht zienden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_68000261
Ik weet nog niet waarop ik stem. Ik weet zelfs nog niet OF ik wel stem. Want stemmen impliceert dat je feitelijk instemt met de aanwezigheid van het orgaan waarop je stemt. En ik ben het niet bepaald eens met de aanwezigheid van een Europees parlement.

Als ik stem, is het hoe dan ook op een Europa-kritische partij, want ik hoor bij die grote groep Nederlanders die vindt dat Europa te veel invloed heeft op Nederlands beleid. De SP maakt derhalve kans op mijn stem; iets wat ik bij Tweede Kamerverkiezingen beslist NIET zou doen.
pi_68012783
Bekijk vanavond live het EU-lijsttrekkersdebat
quote:
In aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement wordt vanavond in Brussel een groot debat gehouden met de Nederlandse lijsttrekkers van de grootste politieke partijen.

U kunt dit debat hier live volgen: http://live.europarl.europa.eu/asx/ext/channel06.asx . Het begint om half acht en duurt tot negen uur.

Deelnemers aan het debat zijn de lijsttrekkers Wim van de Camp (CDA), Thijs Berman (PvdA), Hans van Baalen (VVD), Dennis de Jong (SP), Judith Sargentini (GroenLinks) en Sophie in 't Veld (D66). De avond wordt begeleid door NRC-journalist Mark Kranenburg.

Het debat wordt georganiseerd door een aantal instellingen en organisaties, waaronder de Nederlandse ambassade.

Bron: http://europakiest.nos.nl/nieuws/artikel/id/tcm:44-504218/title/bekijk-live-het-eu-lijsttrekkersdebat .
  dinsdag 14 april 2009 @ 22:45:49 #293
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_68023896
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Geen ras CDA-er meer?
Ik ga bij de Europese Verkiezingen vreemd. Op gemeentelijk en nationaal niveau blijf ik trouw CDA'er hoor
Pugna Pro Patria
  dinsdag 14 april 2009 @ 23:48:05 #294
182269 sneakypete
On the edge
pi_68026430
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 22:45 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Ik ga bij de Europese Verkiezingen vreemd. Op gemeentelijk en nationaal niveau blijf ik trouw CDA'er hoor
Als ingewijde kun jij het me vast verklappen:
Heb ik het mis als de jongere CDA-stemmer (dwz de actieve lieden, niet de meelopers) in feite niet veel meer verschilt met de PVV en dat het in feite het wachten is totdat een soort overgang komt naar een Nederlands equivalent van de GOP in de VS?
Maw het CDA als middenpartij heeft geen toekomst en zal in het vervolg duidelijk op 'rechts' zitten en uitgaan van 'fusionism' (economische vrijheid maar hoge uitgaven aan defensie en justitie)?

Ikzelf heb sterk het vermoeden dat het die kant op gaat in elk geval, mss een inkoppertje hoor..
  dinsdag 14 april 2009 @ 23:51:57 #295
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68026572
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Als ingewijde kun jij het me vast verklappen:
Heb ik het mis als de jongere CDA-stemmer (dwz de actieve lieden, niet de meelopers) in feite niet veel meer verschilt met de PVV en dat het in feite het wachten is totdat een soort overgang komt naar een Nederlands equivalent van de GOP in de VS?
Maw het CDA als middenpartij heeft geen toekomst en zal in het vervolg duidelijk op 'rechts' zitten en uitgaan van 'fusionism' (economische vrijheid maar hoge uitgaven aan defensie en justitie)?

Ikzelf heb sterk het vermoeden dat het die kant op gaat in elk geval, mss een inkoppertje hoor..
Jij zit je al te verkneukelen
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 april 2009 @ 23:57:30 #296
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68026763
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij zit je al te verkneukelen
En ik ook (als middenpartijman)
pi_68026947
Ik verkneukel mezelf niet, ik denk dat het de realiteit aan het worden is.
Je zou het zelfs polarisering kunnen noemen.

Uiteindelijk lijkt het er in Nederland op dat we gewoon een andere variant krijgen van het tweepartijenstelsel zoals dat in de VS bestaat.

Koek, waarom denk jij dat ik een supporter ben van de Amerikaanse GOP?
Dat ben ik niet. Ja er zijn heel wat overeenkomsten, maar ook de nodige verschillen.
Zoals je vast wel weet denk ik voornamelijk niet horizontaal, maar verticaal.
Zo min mogelijk overheid, en ja, daaarbij liefst een ietwat conservatief sociaal middenveld.

Da´s echter niet hetzelfde als de van bovenaf opgelegde normen en waarden waar fanatieke conservatieven naar streven, ik pleit voor verandering van binnenuit en vrijheid icm eigen verantwoordelijkheid.
pi_68029950
Je bewering van het CDA als Nederlandse GOP lijkt me vrij sterk. Het conservatief christelijke deel is op de katholieken na al meer dan prima afgedekt door SGP en CU. Als het CDA zich daarop gaat concentreren raken ze gegarandeerd hun aanhang in het midden kwijt terwijl ze het daar toch van moeten hebben. Net als overigens alle grote partijen in Nederland. Dit land is politiek heerlijk pluriform en dat maakt een tweepartijenstelsel bij voorbaat kansloos. Gelukkig ook maar
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_68030005
D66.
pi_68033239
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 22:45 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Ja, want ik keek er erg van op

En nog steeds denk ik dat jij die trouwe Rondom 10 bezoeker bent (een hardcore CDA-er
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')