Inderdaad, waarom was ik nou weer zo achterlijk om daar voor te kiezen?quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:19 schreef TNA het volgende:
Terechte klacht, behalve over technische WO-studies waar mensen daadwerkelijk wat uitvoeren.
I second that. Waar 35/40 uren college/instructie geen uitzondering zijn (exclusief zelfstudie dus). En dan nog lukt het me om 12 uur per week te werken en veulsteveul te feestenquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:19 schreef TNA het volgende:
Terechte klacht, behalve over technische WO-studies waar mensen daadwerkelijk wat uitvoeren.
Dat dus, maar ondertussen zorgt het wel weer voor een verkeerd beeld van studenten.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:22 schreef Jesse_ het volgende:
TS is een hbo' er en derhalve geen student.
Kut klacht dus.
HBO heeft simpelweg meer contacturen, hoewel het niveau lager is dan WO zou het wat dat betreft goed kunnen dat je er meer tijd aan kwijt bent.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:24 schreef El_Liberaliste het volgende:
Om mijn belofte te breken dat ik niet zou reageren: Ik ben idd HBO'er maar in mijn directe kennissenkring zitten een aantal WO'ers (o.a. rechten en scheikunde) en ik heb het idee dat ze het presteren om nog minder tijd te spenderen aan school dan ik, terwijl ze goede prestaties hebben.
Niet alleen dat, maar vooral dat de gemiddelde HBO'er dommer is dan de gemiddelde WO'er waardoor het begrijpen en doorgronden van de stof simpelweg meer tijd zal kosten, zelfs rekening houdende met het niveauverschil qua stof.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:26 schreef TNA het volgende:
HBO heeft simpelweg meer contacturen, hoewel het niveau lager is dan WO zou het wat dat betreft goed kunnen dat je er meer tijd aan kwijt bent.
Ah, dank u, dat maakt het weer goedquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:24 schreef El_Liberaliste het volgende:
Om mijn belofte te breken dat ik niet zou reageren: Ik ben idd HBO'er maar in mijn directe kennissenkring zitten een aantal WO'ers (o.a. rechten en scheikunde) en ik heb het idee dat ze het presteren om nog minder tijd te spenderen aan school dan ik, terwijl ze goede prestaties hebben.
-dit als reactie op de verwijderde post
Kijk Diederik, dat is nou een arbeider.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:28 schreef HugoBaas het volgende:
Studeren? Haha.
Je gaat dus naar school. Net zoals iedereen die naar school gaat.
Of het nou basisschool is of Universiteit dat maakt geen fuck uit.
En inderdaad je hebt gelijk. Scholieren zijn lui.
qftquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:28 schreef Emimich het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar vooral dat de gemiddelde HBO'er dommer is dan de gemiddelde WO'er waardoor het begrijpen en doorgronden van de stof simpelweg meer tijd zal kosten, zelfs rekening houdende met het niveauverschil qua stof.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:28 schreef Emimich het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar vooral dat de gemiddelde HBO'er dommer is dan de gemiddelde WO'er waardoor het begrijpen en doorgronden van de stof simpelweg meer tijd zal kosten, zelfs rekening houdende met het niveauverschil qua stof.
My God gast, jij bent TE simpel.quote:
LOLZ U HAF BIN TROLLED OMGZORZZZquote:
Werk jij 20 uur per week oid?quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:43 schreef Renzoku het volgende:
Terecht. Arme studenten is een verzinsel. Ik kom makkelijk rond met mijn 1400e per maand.
Nu Beau op vakantie is, is inderdaad het enige wat nog aan dit topic ontbreekt de aanwezigheid van Died.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:30 schreef Nobu het volgende:
Kijk Diederik, dat is nou een arbeider.
Een paar vrachtwagenchauffeurs om tegenaan te zeiken zou ook wel prettig zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:59 schreef Emimich het volgende:
[..]
Nu Beau op vakantie is, is inderdaad het enige wat nog aan dit topic ontbreekt de aanwezigheid van Died.
Doet ie het nog slecht.quote:
Present!quote:Op woensdag 8 april 2009 00:04 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een paar vrachtwagenchauffeurs om tegenaan te zeiken zou ook wel prettig zijn.
Ik bedoelde meer het type dat het niet zo op studenten heeft.quote:Op woensdag 8 april 2009 00:52 schreef KosterT het volgende:
Aangezien ik en met mij vele andere studenten het uitgavenpatroon hebben van de werkende medemense terwijl dit niet overeenkomt met de inkomsten van een student, kom je elke maand te kort. Daarom arme student!
[..]
Present!
quote:Op woensdag 8 april 2009 08:41 schreef Rock-shocker het volgende:
Eens. Studenten die zeggen arm te zijn kunnen niet met geld omgaan.
Ik ben het gedurende het complete topic compleet eensch met jequote:Op dinsdag 7 april 2009 23:35 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ha, ik had gelijk. Zoals wel vaker natuurlijk.
das wel waarquote:Op woensdag 8 april 2009 08:41 schreef Rock-shocker het volgende:
Eens. Studenten die zeggen arm te zijn kunnen niet met geld omgaan.
Nepstudent!!1quote:Op woensdag 8 april 2009 11:35 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
das wel waar
ik zuip niet 2x in de week (eigenlijk sowieso amper)
werk 3 dagen per week (zeg 250 per week inkomsten)
en leen er 300 bij in de maand
....
en dan nog sta ik op 0 aan het eind van de maand
Maar dan wel een paar uurtjes per week werken? Pauper.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:55 schreef Renzoku het volgende:
[..]
Iets met ouders enzo? Lenen is zo pauper.
Ja maar mannen kunnen moeilijker hun kontje verkopen achter het CS.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:05 schreef Leanne het volgende:
terechte klacht, ik ben ook nooit arm geweest als student.
Hebben ze op de universiteit geen woordenboeken?quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:22 schreef Jesse_ het volgende:
Kut klacht dus.
quote:stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
Is dit verandert? Mag de term hogeschool nu ook niet meer gebruikt worden?quote:Op woensdag 8 april 2009 12:13 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Hebben ze op de universiteit geen woordenboeken?
[..]
niks technisch, bij geneeskunde moet je het meeste zwoegenquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:19 schreef TNA het volgende:
quote:Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef Perceptionnn het volgende:
Dat gezeik ook altijd over HBO en WO.
Ik doe HBO werktuigbouwkunde, superveel tijd kwijt en echt klote tentamens, huisgenoot doet bijvoorbeeld Bedrijfskunde WO en die hoeft er echt geen flikker aan te doen met die easy meerkeuzetentamens.
Dat je het misschien gewoon geen leuke studie vind doet er inderdaad niet toe.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker bedrijfskunde studeren. Hoef je minder te doen, easy tentamens en een prima baan later!
Hey, je studiekeuze is geheel aan jou. Ga niet lopen zeiken over hoe makkelijk andere mensen het hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef Perceptionnn het volgende:
Dat gezeik ook altijd over HBO en WO.
Ik doe HBO werktuigbouwkunde, superveel tijd kwijt en echt klote tentamens, huisgenoot doet bijvoorbeeld Bedrijfskunde WO en die hoeft er echt geen flikker aan te doen met die easy meerkeuzetentamens.
quote:(en zelfs MBO) studenten
Wheheh exact wat ik bedoel. Ik heb ook een shitload aan apparaten thuis staan, maar die heb ik niet van geld gekocht dat eigenlijk ergens anders naartoe had moeten gaan.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:16 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik ben een arme student, ik heb geen geld meer om studieboeken te kopen nadat ik een Playstation 3 van mijn stu-fi heb gekocht.
60 uurquote:Op woensdag 8 april 2009 12:35 schreef Fha het volgende:
Mwa niet eens met klacht.
Ik ben ook student en ja ik heb wel problemen met rondkomen. Waarom? Omdat ik wel gewoon al mijn colleges volg, omdat ik dus gewoon 60 uur in de week of meer met mijn studie bezig ben en omdat ik een beperking heb waardoor ik daarnaast niet ook nog eens kan werken. Er zijn wel meer mensen zoals ik en dus ben ik het er niet mee eens dat alle studenten gewoon luie flikkers zijn of niet met geld om kunnen gaan als ze wel elke euro drie keer om moeten draaien
Omdat er op dit moment gewoon 60 uur staat voor mijn opleidingquote:Op woensdag 8 april 2009 16:06 schreef Babbatuur het volgende:
[..]
60 uurWelke studie doe je dan? Vind dat, als het niet verplicht is, vrij kansloos. Helemaal als je dan ook nog dingen niet haalt/afsluit. Waarom geen 30 uur (mijn maandelijkse productie ben ik bang) in de week, een baantje en meer vrije tijd, een jaartje langer doen over je studie/studentenleven en van je leven genieten?
Niet als jij 'verandert' met een T schrijft.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Is dit verandert? Mag de term hogeschool nu ook niet meer gebruikt worden?
quote:Op woensdag 8 april 2009 16:23 schreef Fha het volgende:
[..]
Omdat er op dit moment gewoon 60 uur staat voor mijn opleidingHet is een ongelofelijke puinzooi en de persoon die het jaar indeelt qua vakken heeft nog nooit gehoord van verdeling blijkbaar. Die heeft besloten om de zwaarste vakken en de meeste vakken in dit kwartiel te proppen. Daar kan ik helaas ook niks aan doen, was het maar waar
Maar zelfs al was het 30 uur dan zit ik nog steeds met mijn beperking waardoor ik niet ook nog een baan kan hebben naast mijn studie. En daarom is het dus ook geen optie om een jaar langer over mijn studie te doen (overigens is het sowieso niet mijn doel om er met opzet een jaar langer over te doen, ik zou niet weten waarom) omdat ik dan dus een financieel probleem heb.
O en trouwens, ik geniet van mijn leven hoor. dat heeft voor mij erg weinig met geld te maken. Leuke vrienden, leuke dingen doen met zijn alle en heerlijk buiten zijn is gelukkig allemaal gratis![]()
oeh je betrapt me op een spellingsfout, fapfapfpafapfap!quote:Op woensdag 8 april 2009 16:51 schreef 3lmo het volgende:
[..]
Niet als jij 'verandert' met een T schrijft.
Het verschil tussen grammatica en spelling is helaas ook niet aan jou besteed.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
oeh je betrapt me op een spellingsfout, fapfapfpafapfap!
De klacht is dat:quote:Op woensdag 8 april 2009 17:01 schreef Mendeljev het volgende:
Maar de klacht is dus dat arme studenten niet bestaan omdat veel studenten de mogelijkheid hebben om te werken naast de studie?
Inderdaad, had een periode van 28 studiepunten en ik heb er nu weer een van 18, wat doe ik mezelf ook aan?quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:19 schreef TNA het volgende:
Fixed.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:12 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
De klacht is dat:
de meeste studenten niet arm hoeven te zijn omdat er vaak de gelegenheid is om te werken en dat;
dit in combinatie met mijn ervaringen duidt op een slecht, easy onderwijssysteem, ook hier meestal dus niet altijd.
Je kan het woord 'klacht' ook door 'constatatieconstatering' vervangen want ik zit er niet mee maar ik vind het wel irritant als het stereotype 'arme student' wordt gebruikt.
Als jij gelukkig bent is het oké, ik zou me alleen totaal niet kunnen vinden in deze levensstijl. Wat is je beperking trouwens als ik vragen mag, en is ie tijdelijk of houdt je hem heel je leven?quote:Op woensdag 8 april 2009 16:23 schreef Fha het volgende:
[..]
Omdat er op dit moment gewoon 60 uur staat voor mijn opleidingHet is een ongelofelijke puinzooi en de persoon die het jaar indeelt qua vakken heeft nog nooit gehoord van verdeling blijkbaar. Die heeft besloten om de zwaarste vakken en de meeste vakken in dit kwartiel te proppen. Daar kan ik helaas ook niks aan doen, was het maar waar
Maar zelfs al was het 30 uur dan zit ik nog steeds met mijn beperking waardoor ik niet ook nog een baan kan hebben naast mijn studie. En daarom is het dus ook geen optie om een jaar langer over mijn studie te doen (overigens is het sowieso niet mijn doel om er met opzet een jaar langer over te doen, ik zou niet weten waarom) omdat ik dan dus een financieel probleem heb.
O en trouwens, ik geniet van mijn leven hoor. dat heeft voor mij erg weinig met geld te maken. Leuke vrienden, leuke dingen doen met zijn alle en heerlijk buiten zijn is gelukkig allemaal gratis![]()
Surequote:Op woensdag 8 april 2009 18:20 schreef -Beer- het volgende:
Maar als je hen een geschiedenis boek laat lezen hebben ze het na een maand nog niet uit.
Graag gedaan.quote:
Ik weet niet hoe het studenleven is maar,quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
Als student word je geacht om arm te zijn. Je krijgt een gratis bankrekening, korting op je kranten en tijdschriften abbo, korting op je telefoon, een gratis OV, korting op bier en nog meer korting op bier via studentenverenigingen omdat je niets zou kunnen betalen. En groeperingen als de SP roepen dan dat studenten onderbetaald worden, dat kamers te duur zijn, dat ze beter financieel etc. gesteund moeten worden. Wat een onzin.
'Nah', zal je zeggen, 'die El_Liberaliste heeft zeker nog nooit een student gezien'. El_Liberaliste is zelf een student en wordt omgeven door HBO en WO (en zelfs MBO) studenten en allemaal hebben ze tijd over. De ene werkt tig dagen per week (ik ook) en de andere zit dagenlang op z'n luie reet vanwege de zoveelste vrije periode. Studeren stelt geen donder voor, af en toe naar school en je kunt met gemak 2 tot 4 dagen per week werken, een enkele studie uitgezonderd. Studentenbaantjes zoals vakkenvullen en dat soort gedoe betalen prima en ook de betere banen waar studenten mogen werken in de dienstverlening betalen goed. Bovendien krijgen veel studenten hun stage (goed) vergoed. Onzin dus dat studenten zo arm zijn. Eveneens onzin dat studies zo zwaar zijn want de meeste studenten halen van de (bijvoorbeeld) 60 vereiste uren voor een vak nog geen eens 10 uur, ik ook niet.
Ik vind het heerlijk, lekker een beetje werken, een auto hebben, sporten, oriënteren op een appartement met nog een paar gasten (kosten zijn bekend) en dan nog de mogelijkheid tot voordelig bijlenen ook. Mij hoor je niet klagen, ik zou wel gek zijn met zo'n luizenleventje. Op de middelbare school, het was stukken minder leuk, maar dat hield ons tenminste nog van de figuurlijke straat. Dit maakt je aartslui, maar nogmaals, het is heerlijk. Waarom ik er dan een klacht over heb? Zoals hierboven staat beschreven denken veel mensen dat studenten het superdruk hebben en arm zijn. Dat is dus niet zo. Het is complete onzin en is ooit eens bedacht door een pauperige student die te lui was om te werken. Ik hoop dat ik jullie heb mogen verrijken hiermee, einde klacht.
Tevens een klacht aan het gebrekkige onderwijssysteem.
En ik ga niet reageren op reacties die geplaatst worden want morgen heb ik tentamens en ik moet nog min of meer beginnen met leren
LBO is ook studeren hoorquote:Op woensdag 8 april 2009 19:24 schreef leetzors het volgende:
Het is weer WO-HBO-MBO-bash dag ofzo.
Wtf, op de middelbare school heb je tijd in overvloed.quote:Op woensdag 8 april 2009 20:00 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het studenleven is maar,
Het moet toch haast wel beter zijn dan het middelbare-school leven?
Want serieus ik heb amper vrije tijd door al dat huiswerk en proefwerken etc. etc. ....
Dat zeg ik toch ook min of meer in de vetgedrukte tekst?quote:Op woensdag 8 april 2009 20:00 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het studenleven is maar,
Het moet toch haast wel beter zijn dan het middelbare-school leven?
Want serieus ik heb amper vrije tijd door al dat huiswerk en proefwerken etc. etc. ....
HBO studentenquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
HBO (en zelfs MBO) studenten
800?quote:Op donderdag 9 april 2009 16:59 schreef Dawwa het volgende:
Voltijd HBO 'student' hier...
Haal maandelijks 1342 euro binnen..
( 800 bijbaan, 485 stufi, 57 zorgtoeslag )
Ik hou mijn anus liever maagd.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:39 schreef Lennox het volgende:
Ik verdien 405 netto per maand voor 1 zaterdag per week
Ik zeg niks, maar jullie weten wat ik denk.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
omgeven door HBO en WO (en zelfs MBO) studenten
Beetje kabouterpost rondbrengen verdiend inderdaad aardig.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:50 schreef Lennox het volgende:
Ik rij op een kleine vrachtauto. Gewoon spullen afleveren, geld innen en naar volgende. Wissel af met bijrijder, dus soms verdien ik slapend op lange ritten. Zijn trouwens spullen met aardige waarde die we bezorgen, dus misschien dat ik het daar aan verdien
En dan nóg boeit het geen fuck. Je bent gewoon jaloers op mijn pauperigheidquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
Dit maakt je aartslui, maar nogmaals, het is heerlijk. Waarom ik er dan een klacht over heb? Zoals hierboven staat beschreven denken veel mensen dat studenten het superdruk hebben en arm zijn. Dat is dus niet zo. Het is complete onzin en is ooit eens bedacht door een pauperige student die te lui was om te werken. Ik hoop dat ik jullie heb mogen verrijken hiermee, einde klacht.
TS is schoonmaker....quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
omgeven door HBO en WO (en zelfs MBO) studenten
quote:Op donderdag 9 april 2009 17:58 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Ik zeg niks, maar jullie weten wat ik denk.
Tuurlijk zijn er kosten. Maar je kan in de meeste gevallen echt wel een fatsoenlijk studentenleven leiden zonder je krom te moeten werken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:48 schreef Blommaert het volgende:
Ik vind de TS nogal kortzichtig in haar klacht.
TS richt zich alleen op de tijd die velen studenten overhouden.
Volgens haar zou iedereen kutwerkjes moeten doen zoals geestdodend vakkenvullen![]()
TS vergeet daarentegen dat het idee van student zijn ook te maken heeft met de totale vrijheid hebben en het genieten hiervan. Men hoort altijd voor dat ze gaan studeren dat het de mooiste tijd van je leven is en dat je er van moet genieten. Genieten kost veelal geld, veel geld ! Je moet sociale contacten onderhouden, sommigen willen hun grenzen opzoeken en er zijn ook mensen die niet zo heel veel verdienen en/of kunnen werken en achterlijk veel OV-kosten moeten betalen omdat ze elke week van Zeeuws-Vlaanderen naar Eindhoven moeten reizen en meubelen moeten kopen omdat de kutkoelkast die ze 3 maanden eerder kochten kapot gegaan is en te vaak shampoo moeten betalen omdat hun huisgenoten het ook wel goede shampoo vinden, maar die shampoo is niet ergens anders te plaatsen omdat er 200 euro per maand voor een kamertje van 10 m2 wordt gevraagd waar geen plek is voor shampoo omdat er al een bed een kast een bureau een koelkast en een bank in staat [PUNT]
Je hebt het idee dan wel te studerenquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Inderdaad, waarom was ik nou weer zo achterlijk om daar voor te kiezen?
Nee, ik ben net zo lui als de meeste alfa's. Het probleem is wel dat ik nu weer een stel eerstejaars vakken moet overdoen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 21:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt het idee dan wel te studeren![]()
Ik herken het ook wel hoor eerste jaar van die fijne blokken van 8:45 tot 17:15 en dat elke dag
quote:Op zaterdag 11 april 2009 02:44 schreef kippetje1987 het volgende:
ben net terug ban stappen.. er was niks aan en dit is het meest actieve forum
Ga slapen, morgen wieder saufen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 02:42 schreef Hoogstaande het volgende:
Kanker ik ben dronken
TS klaagt als een vrouwquote:Op vrijdag 10 april 2009 20:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn er kosten. Maar je kan in de meeste gevallen echt wel een fatsoenlijk studentenleven leiden zonder je krom te moeten werken.
En een OV is gratis uiteraard.
Overigens is TS geen meisje
maw je basis is 240E, als je meer bij wilt lenen, wordt er gekeken naar het inkomen van je ouders.quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:52 schreef TwyLight het volgende:
Ik heb lekker 732,- studiefinanciëring![]()
En een torenhoge schuld.quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:52 schreef TwyLight het volgende:
Ik heb lekker 732,- studiefinanciëring![]()
Pwned.quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:59 schreef Stekelbees het volgende:
[..]
maw je basis is 240E, als je meer bij wilt lenen, wordt er gekeken naar het inkomen van je ouders.
maw je ouders leven op straat ofzo dat je zoveel bijkrijgt.
mwah nee, heb geen ouders meer en ben uitwonend maar woon niet op mezelfquote:
quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:47 schreef TwyLight het volgende:
[..]
mwah nee, heb geen ouders meer en ben uitwonend maar woon niet op mezelfdus
dus krijg gewoon superveel
Zijn pa en ma zijn niet meer.quote:
Ongeveer jaquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:01 schreef Renesite het volgende:
[..]
Zijn pa en ma zijn niet meer.
Hij woont prolly bij een familielid oid.
Hij is dus uitwonend inwonend bij een familielid
Hij krijgt een uitwonende stufi
Hij krijgt een wezenuitkering
Hij krijgt zorgtoeslag.
verzorgingsstaat bahquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:01 schreef Renesite het volgende:
[..]
Zijn pa en ma zijn niet meer.
Hij woont prolly bij een familielid oid.
Hij is dus uitwonend inwonend bij een familielid
Hij krijgt een uitwonende stufi
Hij krijgt een wezenuitkering
Hij krijgt zorgtoeslag.
True. Hij kon beter gewoon bij een familielid inwonen en een thuiswonende (want ja, dat is zijn thuis dan) beurs krijgen. Diverse kosten komen voor rekening van de 'wees' ofwel: waarom hem geld geven om het een en ander te regelen, dan gaat-ie maar werken! Dan maar geen opleiding!quote:
Geloof mij maar, van dat geld blijft echt niet zoveel over hoorquote:
hap hap hapquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:13 schreef Renesite het volgende:
[..]
True. Hij kon beter gewoon bij een familielid inwonen en een thuiswonende (want ja, dat is zijn thuis dan) beurs krijgen. Diverse kosten komen voor rekening van de 'wees' ofwel: waarom hem geld geven om het een en ander te regelen, dan gaat-ie maar werken! Dan maar geen opleiding!!
hap hap hapquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:17 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Geloof mij maar, van dat geld blijft echt niet zoveel over hoorlet wel dat alles voor mijn rekening komt. Alle verzekeringen, lesgeld (¤993 p/j) e.d.
Ben er dus echt niet rijk van geworden hoor.
Ja dat gaat er bij mij ook af, echter krijg ik "maar" 220 stufiquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:17 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Geloof mij maar, van dat geld blijft echt niet zoveel over hoorlet wel dat alles voor mijn rekening komt. Alle verzekeringen, lesgeld (¤993 p/j) e.d.
Ben er dus echt niet rijk van geworden hoor.
dat doe je al, kost je rond de ¤150 per maandquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:59 schreef Koen465 het volgende:
Idd TS we leven in een Links kapot gesubsidieerd socialistisch land. Die hele studiefinanciering mogen ze van mij zo schrappen. Je krijgt een vermogen van de overheid om 'lesmateriaal' aan te kunnen schaffen terwijl bij de meeste studenten hun ouders dat betalen en ze zich in coma gaan drinken in de kroeg van dat geld. En als je op kamers gaat bedel je maar bij je ouders voor geld zo niet ga dan maar vakkenvullen. Ook voor OV zal betaald moeten worden. Ik ga zeker betalen voor die luie donders. En die Technische studies lijken me zeker zwaar. Technische Wiskunde wil ik misschien gaan doen.
Stufi is niet om lesmateriaal te kopen hoor, het is een tegemoedkoming omdat je ipv een fulltimebaan naar school gaat en zo toch alles kan betalen. Wees blij dat in nederland studie erg belangrijk geacht wordt.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:59 schreef Koen465 het volgende:
Idd TS we leven in een Links kapot gesubsidieerd socialistisch land. Die hele studiefinanciering mogen ze van mij zo schrappen. Je krijgt een vermogen van de overheid om 'lesmateriaal' aan te kunnen schaffen terwijl bij de meeste studenten hun ouders dat betalen en ze zich in coma gaan drinken in de kroeg van dat geld. En als je op kamers gaat bedel je maar bij je ouders voor geld zo niet ga dan maar vakkenvullen. Ook voor OV zal betaald moeten worden. Ik ga zeker betalen voor die luie donders. En die Technische studies lijken me zeker zwaar. Technische Wiskunde wil ik misschien gaan doen.
dat denk je, jij hebt blijkbaar nog nooit een overzicht van de ig groep gehadquote:Op zaterdag 11 april 2009 14:06 schreef Koen465 het volgende:
Hoe dat? Die kaart kost nu niks.
Je gaat zeker niet betalen voor ons?quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:59 schreef Koen465 het volgende:
Hoef je niet terug te betalen als je je studie afrond.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk je, jij hebt blijkbaar nog nooit een overzicht van de ig groep gehad![]()
Kost een fijne 1800 euro per jaar
dat dus. gelukkig.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hoef je niet terug te betalen als je je studie afrond.
Eens en oneens.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:59 schreef Koen465 het volgende:
Nee, maar er is bij invoering wel een groot deel van de stufi afgehaald. En zeg nou zelf, als je dat ding uitbetaald kreeg zat je nooit weer in het OV.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hoef je niet terug te betalen als je je studie afrond.
Ik wel, het kost me 1 euro heen en 1 euro terug dan, in de stadsbus. Zal betekenen dat als ik er 365 dagen gebruik van ga maken ik nog een dikke 1000 euro er aan over houdquote:Op zaterdag 11 april 2009 17:59 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nee, maar er is bij invoering wel een groot deel van de stufi afgehaald. En zeg nou zelf, als je dat ding uitbetaald kreeg zat je nooit weer in het OV.
Neem de fiets, goedkoper en paupervrij.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:00 schreef Renesite het volgende:
Ik jat deze mee naar SES!
KLB>SES
[..]
Ik wel, het kost me 1 euro heen en 1 euro terug dan, in de stadsbus. Zal betekenen dat als ik er 365 dagen gebruik van ga maken ik nog een dikke 1000 euro er aan over houd
Dat doe ik ook.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:04 schreef Nobu het volgende:
[..]
Neem de fiets, goedkoper en paupervrij.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:22 schreef Jesse_ het volgende:
Kut klacht dus.
Moet je lekker in Zweden gaan wonen. Zodra je wat gaat verdienen mag je alles naar de Zweedse fiscus terugbrengen. Daar zijn de Nederlandse belastingtarieven niks bij..quote:Op zaterdag 11 april 2009 17:28 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
[..]
In Zweden is de studie helemaal gratis en krijg je ook nog eens 300 euro per maand van de staat.
Kun je es een kwantitatieve vergelijking geven?quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:02 schreef Banaan10 het volgende:
[..]
Moet je lekker in Zweden gaan wonen. Zodra je wat gaat verdienen mag je alles naar de Zweedse fiscus terugbrengen. Daar zijn de Nederlandse belastingtarieven niks bij..
Googlen levert dit opquote:Op zaterdag 11 april 2009 21:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je es een kwantitatieve vergelijking geven?
Bij dat Nederlandse percentage zitten ook alle uitkeringstrekkers, als gemiddelde academicus draag je wel wat meer af.quote:
Was iets van 40% onder de 36000 en 50% boven de 70000 ofzo toch?quote:Op zondag 12 april 2009 00:38 schreef Nobu het volgende:
[..]
Bij dat Nederlandse percentage zitten ook alle uitkeringstrekkers, als gemiddelde academicus draag je wel wat meer af.
Naja goed, mijn vader heeft dus een eigen bedrijf en die kan helemaal niks bijdragen. Dus dan krijg je inderdaad 485.quote:Op zondag 12 april 2009 01:13 schreef Frostu het volgende:
Studenten zijn wel arm imo, maar alles is relatief natuurlijk. De bestaande beurs is nauwelijks genoeg om rond van te komen wanneer je op kamers zit, dat is gewoon een feit. "Ja maar dan ga je toch werken" kun je dan wel zeggen, maar ja, als je een technische WO opleiding doet heb je daar lang niet altijd de tijd voor.
Maar goed, zelf kan ik netaan rondkomen zo, met maximale stufi (basis+aanv, 485¤) en 12 uur per week werken (300¤). Echter geld over heb ik zeer zeker niet.
35 uur studeren + 25 uur werken = 60 uur. Hou je nog een dikke honderd uur per week over voor andere dingen. Ik zie het probleem niet?quote:Op zaterdag 11 april 2009 17:41 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Eens en oneens.
Heb je wel eens bedacht hoeveel uur er voor een opleiding staat (60 * 28 / 48 = 35p/w) en hoe veel je moet werken om dán je vaste lasten nog eens te betalen (700/m voor kamer, boeken, eten, gwl, school terwijl je werkt á 7 euro per uur netto = 100 uur per maand, dus bijna 25 per week)?
Per maand, tenzij je niet slaapt natuurlijk...quote:Op zondag 12 april 2009 11:35 schreef fathank het volgende:
[..]
35 uur studeren + 25 uur werken = 60 uur. Hou je nog een dikke honderd uur per week over voor andere dingen. Ik zie het probleem niet?
Nogal zwart wit.quote:Op zondag 12 april 2009 11:35 schreef fathank het volgende:
[..]
35 uur studeren + 25 uur werken = 60 uur. Hou je nog een dikke honderd uur per week over voor andere dingen. Ik zie het probleem niet?
nee, voor sommigen is dit niet een probleem (degenen die dat zelf niet doen maar wel overal commentaar op hebben), maar van die dikke honderd uur gaan nog wel meer uren af. Het is ook niets voor niets dat mensen al zeuren over een 40 urige werkweek... Dan is 60 uur echt wel te veel. Zelfs in China! In drie woorden: jij praat poep.quote:Op zondag 12 april 2009 11:35 schreef fathank het volgende:
[..]
100 uur over, waarvan een uurtje of 50 slaap. Heb je nog 50 uur over om bier te zuipen.quote:Op zondag 12 april 2009 11:39 schreef thijsltc het volgende:
[..]
Per maand, tenzij je niet slaapt natuurlijk...
Vriend, ik heb het afgelopen jaar genoeg weken gehad met 60+ uur werken. Van zonsopgang tot zonsondergang materieel opbouwen of afbreken en dat 6 dagen per week. Kom mij niet vertellen hoe het is om 60+ uur per week te werken, want in tegenstelling tot de meeste luie studentjes hier weet ik WEL wat werken is.quote:Op zondag 12 april 2009 11:50 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
[..]
nee, voor sommigen is dit niet een probleem (degenen die dat zelf niet doen maar wel overal commentaar op hebben), maar van die dikke honderd uur gaan nog wel meer uren af. Het is ook niets voor niets dat mensen al zeuren over een 40 urige werkweek... Dan is 60 uur echt wel te veel. Zelfs in China! In drie woorden: jij praat poep.
Om het kort uit te schrijven: op een dag ben ik zeker wel 2 uur onderweg, meestal langer (naar colleges/werk/uitgaan/boodschappen), koken half uurtje, savonds half uurtje eten, samen een uur (incl afwassen), ontbijt/lunch, schoonmaken, allerlei tussen periodes... Kortom, ga zelfs eens 60 uur werken, al deze zaken goed doen en kijken wat er overblijft van je energie en die dik 100 uur...
Ok, ik vroeg me dat af, omdat ik mensen er wel vaker over hoor klagenquote:
Overigens werk ik wel gewoon 10-15 uur in de weekquote:Op zondag 12 april 2009 12:21 schreef fathank het volgende:
Ik zie vooral een hoop slappe smoesjes om maar niet te hoeven werken.
Nou nou, dat telt aan, al die kortingen!quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:18 schreef El_Liberaliste het volgende:
Als student word je geacht om arm te zijn. Je krijgt een gratis bankrekening, korting op je kranten en tijdschriften abbo, korting op je telefoon, een gratis OV, korting op bier en nog meer korting op bier via studentenverenigingen omdat je niets zou kunnen betalen. En groeperingen als de SP roepen dan dat studenten onderbetaald worden, dat kamers te duur zijn, dat ze beter financieel etc. gesteund moeten worden. Wat een onzin.
Studeren stelt niets voor... Zal wel aan je studie liggen denk ik zo.quote:'Nah', zal je zeggen, 'die El_Liberaliste heeft zeker nog nooit een student gezien'. El_Liberaliste is zelf een student en wordt omgeven door HBO en WO (en zelfs MBO) studenten en allemaal hebben ze tijd over. De ene werkt tig dagen per week (ik ook) en de andere zit dagenlang op z'n luie reet vanwege de zoveelste vrije periode. Studeren stelt geen donder voor, af en toe naar school en je kunt met gemak 2 tot 4 dagen per week werken, een enkele studie uitgezonderd. Studentenbaantjes zoals vakkenvullen en dat soort gedoe betalen prima en ook de betere banen waar studenten mogen werken in de dienstverlening betalen goed. Bovendien krijgen veel studenten hun stage (goed) vergoed. Onzin dus dat studenten zo arm zijn. Eveneens onzin dat studies zo zwaar zijn want de meeste studenten halen van de (bijvoorbeeld) 60 vereiste uren voor een vak nog geen eens 10 uur, ik ook niet.
Ik vind het heerlijk, lekker een beetje werken, een auto hebben, sporten, oriënteren op een appartement met nog een paar gasten (kosten zijn bekend) en dan nog de mogelijkheid tot voordelig bijlenen ook. Mij hoor je niet klagen, ik zou wel gek zijn met zo'n luizenleventje. Op de middelbare school, het was stukken minder leuk, maar dat hield ons tenminste nog van de figuurlijke straat. Dit maakt je aartslui, maar nogmaals, het is heerlijk. Waarom ik er dan een klacht over heb?
Als je 1 dag van te voren je tentamens kan leren heb je dus idd, zoals ik al dacht, een pauper studie uitgekozen. Dán zal je wel voldoende tijd hebben om te werken etc. Kom maar terug als je een echte studie volgt.quote:Zoals hierboven staat beschreven denken veel mensen dat studenten het superdruk hebben en arm zijn. Dat is dus niet zo. Het is complete onzin en is ooit eens bedacht door een pauperige student die te lui was om te werken. Ik hoop dat ik jullie heb mogen verrijken hiermee, einde klacht.
Tevens een klacht aan het gebrekkige onderwijssysteem.
En ik ga niet reageren op reacties die geplaatst worden want morgen heb ik tentamens en ik moet nog min of meer beginnen met leren
En wat is volgens jou dan een echte studie..?quote:Op zondag 12 april 2009 12:52 schreef Koert het volgende:
[..]
Nou nou, dat telt aan, al die kortingen!
[..]
Studeren stelt niets voor... Zal wel aan je studie liggen denk ik zo.
[..]
Als je 1 dag van te voren je tentamens kan leren heb je dus idd, zoals ik al dacht, een pauper studie uitgekozen. Dán zal je wel voldoende tijd hebben om te werken etc. Kom maar terug als je een echte studie volgt.
Je studeert ook nietquote:Op zondag 12 april 2009 12:33 schreef Renesite het volgende:
[..]
Overigens werk ik wel gewoon 10-15 uur in de week
Dat waren dus geen Europeanen.quote:Op zondag 12 april 2009 12:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, ik vroeg me dat af, omdat ik mensen er wel vaker over hoor klagen![]()
Als Nederlandse student heb je overigens niks te klagen. Ik legde m'n buitenlandse collega's laatst uit dat je als Nederlandse student elke maand een beurs krijgt en gratis met het OV mag. Die ongelovige blik in hun ogen was best mooi om te zien
Ook de Nederlandse mentaliteit laat in het algemeen nogal te wensen over. We (ik schaar mezelf ook nog even onder de studenten) zeuren veel te snel. Als er ook maar iets in het nieuws komt over stufi-afschaffing staat iedereen op de achterste poten. En ondertussen die zesjesmentaliteit stevig vasthouden
Italianen, Belgen, Zweden, Fransen en 2 Zuid-Afrikanen.quote:
Dat blijkt al uit mijn post.quote:Op zondag 12 april 2009 12:58 schreef fathank het volgende:
[..]
En wat is volgens jou dan een echte studie..?
quote:Op zondag 12 april 2009 21:04 schreef eriksd het volgende:
Laatst nog een Omega speedmaster gekocht, miss volgende maand een Breitling. Rechten @ UvA hier btw.
Het zit niet diep, ik heb er gewoon een hekel aan om belasting te betalen voor die omhooggevallen verenigingsfiguren met een nutteloze studie die geen baan kunnen vinden.quote:Op zondag 12 april 2009 21:56 schreef Koert het volgende:
[..]
Het zit wel diep bij jou, pis je al azijn?
Dan hadden alleen de Zuid-Afrikanen echt reden om verbaasd te zijn.quote:Op zondag 12 april 2009 19:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Italianen, Belgen, Zweden, Fransen en 2 Zuid-Afrikanen.
Dat is net zo'n kulredenatie als "de banken worden overeindgehouden, en de belastingbetaler ligt krom". Ga jij minder belasting betalen als deze "kostenposten" wegvallen? Ga toch weg...quote:Op zondag 12 april 2009 22:46 schreef fathank het volgende:
[..]
Het zit niet diep, ik heb er gewoon een hekel aan om belasting te betalen voor die omhooggevallen verenigingsfiguren met een nutteloze studie die geen baan kunnen vinden.
ja dat dat soort figuren er tussen zitten klopt, maar dat zijn alleen de verwende kindertjes met rijke ouders, die bij een vereniging gaan omdat ze zelf geen vrienden kunnen maken, dat gaat trouwens over de omhoogevallen verenigingsfiguren. Los daarvan heb je ook een groep met een 'nutteloze studie' waarbij de banenkansen wat minder zijn. Maar ook daarvan zullen de meeste uiteindelijk in het onderwijs belanden, dus ook zij hebben dan een baan. Maar aan die tweede groep en het gros van de studenten heeft de maatschappij wel heel veel. Met alleen bouwvakkers, boeren en loodgieters red je het ook niet als land, al dacht - daar komt'ie weer - Pol Pot daar anders over.quote:Op zondag 12 april 2009 22:46 schreef fathank het volgende:
[..]
Het zit niet diep, ik heb er gewoon een hekel aan om belasting te betalen voor die omhooggevallen verenigingsfiguren met een nutteloze studie die geen baan kunnen vinden.
Ik zal het ze zeggenquote:Op maandag 13 april 2009 13:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dan hadden alleen de Zuid-Afrikanen echt reden om verbaasd te zijn.
Ik heb een hele tijd gewerkt als oproepkracht bij een verpleeghuis en als ik wilde kon ik er makkelijk tot 20 uur per week werken. Een vriend van mij vertelde dat ze nog steeds hard op zoek zijn naar nog meer krachten, en ik denk dat dat geldt voor de meeste verpleeghuizen in Nederland. Je moet eens wat verpleeghuizen/verzorgingshuizen bellen en vragen of je daar kan werken als oproepkracht. Ik geef je veel kans.quote:Op maandag 13 april 2009 17:28 schreef Seam het volgende:
Ik moet eigenlijk nog een bijbaantje zoeken in de buurt van Maastricht. Ik heb nu een baantje in het ziekenhuis maar dat is meestal maar 3 dagen in de maand en een baantje bij mijn ouders in de buurt waar ik alleen op zaterdag kan werken. Ik ben al een tijdje op zoek naar iets in de zorg wat bij mijn studie (want dat staat ook mooi op mijn CV) maar blijkbaar is er geen echte vraag naar.
Oke, dank jequote:Op maandag 13 april 2009 18:49 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
[..]
Ik heb een hele tijd gewerkt als oproepkracht bij een verpleeghuis en als ik wilde kon ik er makkelijk tot 20 uur per week werken. Een vriend van mij vertelde dat ze nog steeds hard op zoek zijn naar nog meer krachten, en ik denk dat dat geldt voor de meeste verpleeghuizen in Nederland. Je moet eens wat verpleeghuizen/verzorgingshuizen bellen en vragen of je daar kan werken als oproepkracht. Ik geef je veel kans.
quote:
TS is een hbo'er en heeft derhalve geen recht van sprekenquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:22 schreef Jesse_ het volgende:
Kut klacht dus.
jaloers?quote:Op maandag 13 april 2009 22:27 schreef Dumpelke het volgende:
Ga eens een betastudie proberen, dan zit je niet dagenlang op je luie reet wegens de zoveelste vrije periode.
Bij een of ander studieverenigingetje een waardeloos congres organiseren waar geen hond op af komt vind ik nou niet echt jezelf ontwikkelen. Als je jezelf wilt ontwikkelen neem je een bijbaan op een redelijk niveau, daar leer je pas iets nuttigs. Het zitten in commissies en besturen is zo overrated.quote:Op donderdag 16 april 2009 03:31 schreef Liebe het volgende:
Studeren gaat ook om jezelf ontwikkelen he, commissies, bestuur, dingen organiseren. Als je dat allemaal ook nog eens naast je studie wil doen, heb je een stuk minder vrije tijd. Dat is iig wat ik doe..
Eenmalig een congresje organiseren dat niet goed uit de verf komt is inderdaad geen ervaring waar je superveel aan hebt. Maar langere tijd zitting nemen in een bestuur of een grote commissie is wel erg leerzaam. Je krijgt de kans om met gigantische budgetten te werken, eventueel gigantische fouten te maken (van je fouten leer je het meest) en vertrouwd te raken met alle bestuurlijke en politieke spelletjes die nou eenmaal gespeeld worden rondom dat soort posities.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:58 schreef FB14 het volgende:
[..]
Bij een of ander studieverenigingetje een waardeloos congres organiseren waar geen hond op af komt vind ik nou niet echt jezelf ontwikkelen. Als je jezelf wilt ontwikkelen neem je een bijbaan op een redelijk niveau, daar leer je pas iets nuttigs. Het zitten in commissies en besturen is zo overrated.
Lijkt mij niet. Om bij een bestuur aan de slag te kunnen neem je normaal gesproken een jaar vrij, dus geen studie, en je alleen maar focussen op de commissie. Als je toch een jaar vrij neemt lijkt het mij veel en veel zinvoller om bij een bedrijf aan de slag te gaan en daar deel te nemen, of leiding te geven aan, een projectteam. Als je echt capaciteiten hebt moet dit geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eenmalig een congresje organiseren dat niet goed uit de verf komt is inderdaad geen ervaring waar je superveel aan hebt. Maar langere tijd zitting nemen in een bestuur of een grote commissie is wel erg leerzaam. Je krijgt de kans om met gigantische budgetten te werken, eventueel gigantische fouten te maken (van je fouten leer je het meest) en vertrouwd te raken met alle bestuurlijke en politieke spelletjes die nou eenmaal gespeeld worden rondom dat soort posities.
Een vrij unieke situatie. Het komt maar zeer zelden voor dat je bij een "bijbaantje" dezelfde ruimte, verantwoordelijkheid en vrijheid krijgt die je hebt bij een commissie met een flink budget. Ook krijg je door zitting te nemen in verschillende commissies en besturen een goed beeld van jezelf. Wat je sterke en zwakke punten zijn, of je uberhaupt instaat bent leiding te geven of niet en of je het spelletje om macht en geld (twee belangrijke zaken bij zo'n beetje alles dat je wit organiseren) een beetje onder knie hebt.
Goede cijfers voor tentamens en een degelijk uursalaris voor een redelijk bijbaantje zijn slechts matige indicatoren van welke talenten je allemaal precies in huis hebt. Je zult je zelf ook op andere gebieden moeten uitdagen om te zien waar je kwaliteiten en je grenzen liggen. Een aantal functies vervullen binnen verschillende clubjes helpt daar erg bij.
Met de eerste zin ben ik het eens, mocht ik mezelf er niet mee kunnen ontwikkelen had ik nooit gekozen om eerst te gaan studeren, maar daar hebben die commissies, bestuur en het organiseren van dingen niets mee te maken. Tenminste de mensen die ik tegenkom en die dat soort dingen doen zijn mensen die moeilijk vrienden maken en dat via een commissie ofzo proberen op te lossen. Vervolgens gaan die mensen 3 uur brainstormen en praten over iets waar ik maar 1 minuut voor nodig heb. Eigenlijk is het niet meer dan een beetje brak zijn met een hese stem voor meisjes die moeilijk vrienden maken. (en er zullen natuurlijk ook jongens zijn die dat doen, maar ik zie vooral van die achttienjarige meisjes dat doen die uit een dorp komen.)quote:Op donderdag 16 april 2009 03:31 schreef Liebe het volgende:
Studeren gaat ook om jezelf ontwikkelen he, commissies, bestuur, dingen organiseren. Als je dat allemaal ook nog eens naast je studie wil doen, heb je een stuk minder vrije tijd. Dat is iig wat ik doe..
Dat veel mensen in het laatste jaar van hun studie (of cursusquote:Op vrijdag 17 april 2009 22:43 schreef FB14 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. Om bij een bestuur aan de slag te kunnen neem je normaal gesproken een jaar vrij, dus geen studie, en je alleen maar focussen op de commissie. Als je toch een jaar vrij neemt lijkt het mij veel en veel zinvoller om bij een bedrijf aan de slag te gaan en daar deel te nemen, of leiding te geven aan, een projectteam. Als je echt capaciteiten hebt moet dit geen probleem zijn.
Tijdens mijn laatste half jaar HBO en eerste half jaar WO heb ik een bijbaan gehad als de belangrijkste spil in het inkoopproces m.b.t. Oracle. Ik heb daar veel meer geleerd dan je ooit bij een commissie kan leren. Want laten we eerlijk zijn: 80% van de tijd die je bij zon commissie of bestuur doorbrengt is zinloos, ellenlange vergaderingen, zinloos flyeren, doen alsof je belangrijk bent in een of ander cheap kostuum en bier zuipen. En de vaardigheden die je daar op doet (2 uur vergaderen over niets, lang leve de lol), daar hoef je later dus niet mee aan te komen bij een bedrijf. Ik vind zoiets echt een jaar van je leven weggegooid maar dat is mijn mening.
Ik kan me ook niet voorstellen dat bedrijven dit écht zo belangrijk vinden, behalve 'ballen'-bedrijven zoals heineken.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat de grote bedrijven zo geilen op mensen die een beetje hebben zitten lantefanteren bij één van die honderden studie/studentenverenigingen, maar het lijkt me heel sterk. Ik zie alleen dat soort personen dat doen die elke dag een mededeling doen over hoe brak ze wel niet zijn en hoe ze daarom niet kunnen studeren en vervolgens niet hun tentamens halen. Ik heb twee keer iets (mede)georganiseerd, een debat en een klein festival, dat zijn dingen waar je van leert, maar de meeste commissies en bestuursfuncties voor studenten (studentenraadquote:Op zaterdag 18 april 2009 13:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat veel mensen in het laatste jaar van hun studie (of cursus) een leuke stage aannemen bij een bedrijf is logisch. Dat is een goede voorbereiding voor de tijd die erna komt en een gelegenheid om alles wat je geleerd hebt in de praktijk te brengen. Maar dat is slechts extra en zeker geen vervanging voor de ervaring (en plezier) die je op doet door een jaartje zitting te nemen in een bestuur of commissie of een jaartje te reizen oid.
Grote dedrijven en organisaties geilen behoorlijk op mensen die een jaartje bestuur er op hebben zitten en die de juiste studie hebben. Het is toch een makkelijke manier om jezelf te onderscheiden van de rest van de massa. Zoals ik al eerder zei zijn de cijfers die je haalt voor je tentamens en de hoogte van het uurloon van je bijbaantje als afwasser in de blauwe reiger, slechts zeer beperkte indicatoren voor je precieze kunnen en talenten.
Daarnaast kom je met een breed scala aan bedrijven (en organisaties) in aanraking vanwege je functie , waardoor je vrij veel contacten hebt. Dat is niet alleen handig om een groot aantal feesten te laten sponsoren met gratis bier, maar ook erg handig om aan het eind van je studie die ene mooie stage binnen te koppen.
Een jaar weggooien is het trouwens ook niet. Als een commissie zo groot is dat je er een jaar voor moet opgeven krijg je er vaak een beurs voor en een extra jaar de tijd om te studeren.
Ahwquote:Op zaterdag 18 april 2009 15:31 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
En wat betreft de bijbaantjes, dat heet bij mij niet CV-building, die heb ik omdat ik wel moet. Niet iedereen krijgt alles van zijn ouders en heeft het geld om zijn studie te verneuken door een beetje te hangen in één of andere commissie en geen bijbaantje te hebben.
Ik was de laatste dagen op een conferentie in Kopenhagen met vooral Zweden, Denen en Italianen waar we het ook hierover hadden. De gemiddelde Zweed heeft een studieschuld tussen de 20.000 en 30.000 euro en krijgt iets van 200 euro per maand aan bijdrage (het schijnt daar ook ongewoonlijk te zijn om financiele ondersteuning van de ouders te krijgen bij een studie). Italianen schijnen alleen een beurs te krijgen als de ouders vrij arm zijn; de meeste Italianen moeten het zonder beurs stellen. Denen krijgen dan verhoudingsgewijs wel weer een hoge beurs (circa 600 of 700 euro). Daarbij moet je niet vergeten dat Nederland vrij goedkoop is vergeleken met Scandinavië of Italië.quote:Op maandag 13 april 2009 13:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dan hadden alleen de Zuid-Afrikanen echt reden om verbaasd te zijn.
Nou, ik heb wel andere verhalen gehoord van studenten, en op google vind ik dat ook. Denen en Zweden betalen bijvoorbeeld geen collegegeld en krijgen ook nog eens veel meer stufi dan ik.quote:Op zaterdag 18 april 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik was de laatste dagen op een conferentie in Kopenhagen met vooral Zweden, Denen en Italianen waar we het ook hierover hadden. De gemiddelde Zweed heeft een studieschuld tussen de 20.000 en 30.000 euro en krijgt iets van 200 euro per maand aan bijdrage (het schijnt daar ook ongewoonlijk te zijn om financiele ondersteuning van de ouders te krijgen bij een studie). Italianen schijnen alleen een beurs te krijgen als de ouders vrij arm zijn; de meeste Italianen moeten het zonder beurs stellen. Denen krijgen dan verhoudingsgewijs wel weer een hoge beurs (circa 600 of 700 euro). Daarbij moet je niet vergeten dat Nederland vrij goedkoop is vergeleken met Scandinavië of Italië.
Nou ja, je kunt het vast wel op Google opzoeken, maar ik denk nog steeds dat Nederlandse studenten niks te klagen hebben
toelichting? hij slaat een beetje op mijn gebruikersnaam, maar welke aap hier uit welke mouw komt weet ik niet.quote:
Dat denk ik ook ja, heel zinnig ziet het er voor mij niet uitquote:Op zaterdag 18 april 2009 15:31 schreef Dirty-Little-Monkey het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat de grote bedrijven zo geilen op mensen die een beetje hebben zitten lantefanteren bij één van die honderden studie/studentenverenigingen, maar het lijkt me heel sterk. Ik zie alleen dat soort personen dat doen die elke dag een mededeling doen over hoe brak ze wel niet zijn en hoe ze daarom niet kunnen studeren en vervolgens niet hun tentamens halen. Ik heb twee keer iets (mede)georganiseerd, een debat en een klein festival, dat zijn dingen waar je van leert, maar de meeste commissies en bestuursfuncties voor studenten (studentenraad) zijn gewoon de grootste onzin.
En wat betreft de bijbaantjes, dat heet bij mij niet CV-building, die heb ik omdat ik wel moet. Niet iedereen krijgt alles van zijn ouders en heeft het geld om zijn studie te verneuken door een beetje te hangen in één of andere commissie en geen bijbaantje te hebben.
Er zijn genoeg andere mogelijkheden om wat meer dan te doen dan alleen die studiepunten, maar ik heb die studiepunten wel hard nodig en commissies en bestuursfuncties zijn nou niet belangrijke ervarings dingen. Een beetje praten en drinken bij een bestuur of commissie en vervolgens je studiepunten niet halen vind ik persoonlijk veel minder aantrekkelijk klinken dan veel moeten werken en daarnaast je studie halen. Dan heb je ervaring met goed plannen, niet gestressed raken (op een zomerse dag, met ongeduldige toeristen in je eentje bedienen), discipline en verantwoordelijkheid (studeren, terwijl er toch echt veel leukere dingen zijn te doen op dat moment) Reizen is iets anders, zo ver mogelijk en het liefst naar zuid-amerika, helaas is dat wel duur.
En daar is niks mis mee.quote:Op zondag 19 april 2009 17:30 schreef Californium het volgende:
Er zijn genoeg studenten die lui zijn, maar er zijn er ook genoeg die dat niet zijn. Ik doe een beta studie (nu nog HBO, volgend jaar Uni) en ik moet er echt een beetje voor werken. Verder krijg ik een behoorlijk bedrag stufi, maar daarvan moet ik wel mijn huurr, schoolgeld, boeken, zorgverzekering enz enz allemaal van betalen en soms wil ik ook nog wel eens wat eten... of misschien wat leuks doen.. En dan heb ik dan weer geen ouders die dan die extra dingen voor mij kunnen / willen betalen. Met mijn zaterdagbaantje verdiende ik dan genoeg om rond te komen EN nog wat over te houden.... Ik zal niet zeggen dat ik een arm student ben... Kan goed rondkomen... Maar ik ben ook niet lui en werk er hard voor!
Nee. Ik heb medelijden met kinderen die denken dat ze door niet-welgestelde ouders niet naar de universiteit kunnen en denken dat daar heel veel bekakte jongeren rondlopen...quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:10 schreef FP128 het volgende:
Medelijden met studenten hebben is nooit nodig want sinds wanneer heb je medelijden met kinderen van welgstelde ouders die bekakt praten en intellectueel proberen over te komen en eigenlijk werklozen met een dure studie zijn![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |