Ik heb voor verschillende vrouwelijke officieren gewerkt, en het werkte in alle gevallen veel prettiger (Luchtmacht) dan met mannen. Vrouwen hebben veel minder de neiging om op hun strepen te gaan staan, met hun ben je meer collega dan ondergeschikte.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:29 schreef Rave_NL het volgende:
oeh!
dan wordt dit nog een leuk topic
Hoe is het om orders op te volgen van een vrouw?
Tenzij de arbeidsvoorwaarden bij de Am. Strijdkrachten zijn verbeterd sinds de jaren 90: Nee. Erger nog: dienst nemen bij de Amerikanen betekent eigenlijk dat je al je burgerrechten opgeeft, je wordt "eigendom" van de VS, en die kunnen je overeal heen sturen waar ze willen, wanneer ze willen. Ik werkte bij de USAF in Italië, en er kwam 's-morgens een jongen binnen om in te boeken, die 's-middags weer uitboekte omdat 'iemand' had besloten dat hij in Korea eigenlijk veel beter op zijn plaats was.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 22:20 schreef SpaReine het volgende:
Aangezien iedereen weleens een vraag heeft over de defensie, maar daarvoor een eigen topic te groot, hebben we nu het vragentopic!!
Voor iedereen die dus kleine vragen heeft mbt onze eigen Strijdkrachten!!
Op aanraden van: Pumatje.
Mijn vraag luidde bijv. Wordt je als militair/soldaat/marinier etc. 24 per dag uitbetaald als je uitgezonden bent.
Het antwoord was nee, maar er waren wel veel toeslagen.
Aangezien ik al TS natuurlijk wel moet beginnen dus toch nog een vraag.
Is dat ook zo bij de Amerikaanse Strijdkrachten, want ik had het van iemand uit de States gehoord.
SpaReine
Game On!
Dat zijn wel bruto bedragen, en de belasting in de VS is hoog. Je mag blij zijn als je de helft overhoudt. En dan heb je nog geen verzekeringen of sociale voorzieningen. En de gezondheidszorg voor veteranen wordt elk jaar verder uitgekleed.quote:Op donderdag 19 maart 2009 17:39 schreef Pumatje het volgende:
klopt.
maarja..
geen kosten meer voor zorg , en dat van je hele gezin.
verdient voor amerikaanse standaarden echt niet verkeerd
en na 20 jaar dienst mag je met pensioen, ontvang je 80% van je laatst uitgekeerde maandloon
dus 17 jaar dienst in, op je 37e eruit als Sergeant Major ... en dan 5600 dollar de maand vangen tot je dood
Luchtmachtcultuurquote:Op donderdag 19 maart 2009 16:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb voor verschillende vrouwelijke officieren gewerkt, en het werkte in alle gevallen veel prettiger (Luchtmacht) dan met mannen. Vrouwen hebben veel minder de neiging om op hun strepen te gaan staan, met hun ben je meer collega dan ondergeschikte.
alleen jammer dat er vrij weinig mensen zijn die sergeant major worden in het amerikaanse leger. Volgens mij heeft een SM daar ook meer invloed dan een majoor.(zelfde in de UK)quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:37 schreef Pumatje het volgende:
volgens die amerikaan wel ( netto bedragen, en lijstje wat in zijn lokaal hangt ook)
over die sociale zorg weet ik niets, maargoed verzekering qua gezondheid hoeven ze niet te dokken.
en ik dacht dat militairen daar geen belasting hoefden te dokken?
maargoed, daarnaast.. die yank is nogal vol over U.S.A dus korrel zout issue
De luchtmacht HEEFT tenminste een cultuur.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 15:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De luchtmacht HEEFT tenminste een cultuur.en staarten, sieraden en amolapa'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bah !
En TV/video, overnachtingen in een hotel (met zwembad!quote:
knakquote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En TV/video, overnachtingen in een hotel (met zwembad!), maaltijden bereid door een echte kok, asfaltwegen, en altijd aandacht van burgermeisjes!
Goed te doen, alleen zodra het menens wordt prefereer ik een man, die denkt veel rationeler.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:29 schreef Rave_NL het volgende:
oeh!
dan wordt dit nog een leuk topic
Hoe is het om orders op te volgen van een vrouw?
en dan o zo zielig doen als we jullie een week mee de bossen in nemen voor een groene modulequote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En TV/video, overnachtingen in een hotel (met zwembad!), maaltijden bereid door een echte kok, asfaltwegen, en altijd aandacht van burgermeisjes!
"groene module"?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:29 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
en dan o zo zielig doen als we jullie een week mee de bossen in nemen voor een groene module
Hoor ze nog jammeren
je hebt gelijk, luchtmacht is ook eigenlijk geen defensie door het gebrek aan militairen.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat doe je door de kisten een tijd voor opkomst te verstrekken zodat ze ingelopen worden.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 21:35 schreef Pumatje het volgende:
nou ja, dat is zo gek nog niet
heet het schoenen protocol. Krijg ik ook onderwezen.. is na onderzoek gebleken dat met een schoenenprotocol waardoor die lui kunnen wennen aan kisten het aantal blessures zodanig is afgenomen dat het is ingevoerd.duurt ook maar enkele weken.
Wat natuurlijk niet mag omdat je defensie en burger niet hoort te combineren.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:07 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat doe je door de kisten een tijd voor opkomst te verstrekken zodat ze ingelopen worden.
Voor inlopen heb je een IP-kamp. En daar loop je twee paar kisten in. En als je dat niet kunt ben je een watje. Vraag elke (oud-)militair ouder dan 35, zo hebben ze het allemaal geleerd. Maar dat was dan ook van voor de klaag-generatie, die niks gewend is.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:07 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat doe je door de kisten een tijd voor opkomst te verstrekken zodat ze ingelopen worden.
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:08 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Wat natuurlijk niet mag omdat je defensie en burger niet hoort te combineren.
Jij draagt zeker ook nog je pendek van de baas?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:08 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Wat natuurlijk niet mag omdat je defensie en burger niet hoort te combineren.
Teveelquote:Op vrijdag 20 maart 2009 23:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Voor inlopen heb je een IP-kamp. En daar loop je twee paar kisten in. En als je dat niet kunt ben je een watje. Vraag elke (oud-)militair ouder dan 35, zo hebben ze het allemaal geleerd. Maar dat was dan ook van voor de klaag-generatie, die niks gewend is.
Wat is er bij de introductie periode nog meer veranderd?
[..]Psies!
Nee, maar das ook gewoon conform de regels.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 23:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jij draagt zeker ook nog je pendek van de baas?![]()
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:49 schreef ErwinRommel het volgende:
Die bruine/zandkleurige pendek, door Hare Majesteit de Koningin verstrekte, zaten anders behoorlijk lekker![]()
Ja ik heb die dus ook altijd gebruikt, soms 3 weken oefening met 3 stuks ondergoed. Gewoon om en om dragen, of ff wassen in een beekje en als het kan ff laten drogen.
Zelfs die dienstnikes heb ik gewoon gedragen, al waren die niet echt comfortabel.
En die hepla droeg ik ook gewoon buiten diensttijd
In de 30 weken durende opleiding wordt je fysiek helemaal naar de klote geholpen ja, en psychisch toch wel. Maar dat moet ook wel om het kaf van het koren te scheiden....quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:23 schreef Lolque het volgende:
Eerste échte vraag in dit topic.:
Ik heb ergens gelezen dat je als Marinier lichamelijk gewoon naar de kl*te word geholpen.
Dat er geen opbouw plaats vind, maar eerder afbouw.
Klopt toch zeker niks van hoop ik?
Wat is daar mis mee? Ik heb het prima naar mijn zin gehad bij de luchtmacht bewaking. (In de jaren 80 though..)quote:
Groene module is voor vloot- en luchtmachtpersoneel om ze voor te bereiden op bijv. een ondersteunende missie in Afghanistan dat ze dus wat zeer basic militaire vaardigheden aangeleerd krijgen, dus dan krijgen ze een week of twee een wapen en een rugzak(JE) mee en dan mogen ze lekker houtje touwtje pepermuntje kamperen in de oergezellige bossen van de koningin! Kompaskoersje lopen van 2 beentjes, brandertje aansteken, dat soort werk....quote:Op vrijdag 20 maart 2009 21:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
"groene module"?Is defensie VMBO praktijk geworden of zo? Welke Interservice @%
%$
#&^ personeelsboer heeft die kreet bedacht?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat zijn een van de leukste dingen om te doen!![]()
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:29 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Groene module is voor vloot- en luchtmachtpersoneel om ze voor te bereiden op bijv. een ondersteunende missie in Afghanistan dat ze dus wat zeer basic militaire vaardigheden aangeleerd krijgen, dus dan krijgen ze een week of twee een wapen en een rugzak(JE) mee en dan mogen ze lekker houtje touwtje pepermuntje kamperen in de oergezellige bossen van de koningin! Kompaskoersje lopen van 2 beentjes, brandertje aansteken, dat soort werk....
Gelukkig mogen er dan een paar beroepsmilitairen (van de good old infantrie) mee om de boel nóg gezelliger te maken voor deze lieve mensen!aye, in december ook een week v&v mogen 'begeleiden'SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat zijn een van de leukste dingen om te doen!
Bah !
V&V... lolquote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:52 schreef viezerdt het volgende:
[..]
aye, in december ook een week v&v mogen 'begeleiden'
quote:Op zondag 22 maart 2009 15:08 schreef Verluste het volgende:
Ik weet dat de Nederlandse Commando's veel oefeningen houden met de SAS.
Waar slaat dit nou weer op? Dat de KCT veel samenwerkt met de SAS kun je toch ook gewoon accepteren ipv er zo zielig over te doen? KCT kan zich makkelijk meten trouwens met de SAS.quote:Op zondag 22 maart 2009 16:07 schreef Scaurus het volgende:
In elk land heb je wel een forum waar zestienjarige jongetjes zwijmelen bij de gedachte dat ´hun´ special forces elke avond in bed liggen met de SAS. Het schijnt dat als je een SASer aanraakt, je door kogels niet geraakt kan worden.
Doe dat makkelijk maar dikgedrukt en in hoofdlettersquote:Op zondag 22 maart 2009 16:15 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op? Dat de KCT veel samenwerkt met de SAS kun je toch ook gewoon accepteren ipv er zo zielig over te doen? KCT kan zich makkelijk meten trouwens met de SAS.
De SAS wordt enorm opgehemeld. Op militaryphotos.net trekken ze zich af op foto´s waarbij je een schimmig blank gezicht ergens in een Afghaans dorpje ziet. De SAS is dan in levende lijve aan de mensheid verschenen.quote:Op zondag 22 maart 2009 16:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Waar slaat dit nou weer op? Dat de KCT veel samenwerkt met de SAS kun je toch ook gewoon accepteren ipv er zo zielig over te doen? KCT kan zich makkelijk meten trouwens met de SAS.
Ben jij getraumatiseerd ofzo?quote:Op zondag 22 maart 2009 16:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De SAS wordt enorm opgehemeld. Op militaryphotos.net trekken ze zich af op foto´s waarbij je een schimmig blank gezicht ergens in een Afghaans dorpje ziet. De SAS is dan in levende lijve aan de mensheid verschenen.
Ik weet niet van cijfers die dit bijhouden, maar de Luchtmacht zit vooral in Noord Brabant (Woensdrecht, Gilze-Rijen, Eindhoven, Uden/Volkel en De Peel) en nog een klein beetje in Gelderland en Friesland. Door het verhuizen van de luchtmachters uit Twente en Soesterberg, en de restanten van luchtmachters van Deelen en de opleidingsinstituten uit Gelderland (LETS, de andere twee scholen zijn al te lang weg) zul je op de bases ook nog wat mensen uit de andere provincies tegenkomen, maar Brabanders zijn gemiddeld wel in grotere getale aanwezig in mijn herinnering.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Weet iemand welke provincie of provincies proportioneel het meeste personeel aan defensie leveren. Zijn hier cijfers van bekend? Ik heb al op de site van het CBS gekeken maar ik ben niet veel wijzer geworden.
Waar in het topic zie jij de SAS opgehemeld worden?quote:Op zondag 22 maart 2009 16:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De SAS wordt enorm opgehemeld. Op militaryphotos.net trekken ze zich af op foto´s waarbij je een schimmig blank gezicht ergens in een Afghaans dorpje ziet. De SAS is dan in levende lijve aan de mensheid verschenen.
Korps Mariniers vormt samen met de Royal Marines een internationale taskforce, en een deel van de Nederlandse officiersopleiding wordt in Engeland gegeven (naar Engels model).quote:Op zondag 22 maart 2009 15:50 schreef Pumatje het volgende:
veel van Verbindingen zit in Duitsland, Korps Mariniers is bijna geintegreerd met dat van GB, KCT sas en CI van USA, etc. etc.
Klopt, in marinetraditie is er smiddags een warme maaltijd, gevolgd door een broodmaaltijd 's avonds. In het begin is het even wennen maar na een weekje weet je niet beter, en vooral in de opleiding is het zeer goed vanwege de energie die je dr doorheen jankt.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:36 schreef Lolque het volgende:
Even een vraag over het eten bij Defensie.
Hoe zit het met het eten bij het Korps Mariniers?[/url]
goed te snavelen
[quote]Ik had zowieso al vernomen dat je voortaan in de middag warm eten krijgt voorgeschoteld en in de avond een boterham?
Over het algemeen is er een standaardmenu en een keuzemenu.quote:Maar hoe zit het met de keuze, is het zo dat er maar 1 ding te krijgen is(bijv Bloemkool+Aardappelen met een gehaktbal) of kan je ook keuzes maken?
Op oefening krijg je elke dag een 24 uurs rantsoen bestaande uit 2 maaltijdblikken van 400 gram en een doosje met kaakjes, beleg, snoepgoed, lucifers, oploskoffie etc mee. Daarnaast sta je (meestal) als marinier vrij in je keuze of je "laf voer" mee het veld in neemt. Zoals ik in de vorm van noodlesquote:Op oefening krijg je voornamelijk blikvoer mee + eigen voorziening?
Je krijgt nogmaals meestal de keuze tussen 2 stukken vlees, en als je dan een maaltijdblik hebt met vis (die zeldzaam zijn) kun je die dan weer lucratief ruilen, dus moet geen probleem zijnquote:Maar nu is het probleem dat ik vis NIET naar binnen krijg, kan hier rekening mee worden gehouden of hoe zit het precies?
Blauwe hap is indonesisch jaquote:En dan nog 2 dingetjes.
Blauwe hap = Indisch voer?
Tosti Hawai = ??
Goede uitleg!quote:Op maandag 23 maart 2009 16:55 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Klopt, in marinetraditie is er smiddags een warme maaltijd, gevolgd door een broodmaaltijd 's avonds. In het begin is het even wennen maar na een weekje weet je niet beter, en vooral in de opleiding is het zeer goed vanwege de energie die je dr doorheen jankt.
[..]
Over het algemeen is er een standaardmenu en een keuzemenu.
Laten we zeggen dat het standaardmenu een lapje vlees, aardappelen en sperziebonen is, dan kun je dat nemen (is meestal het goedkoopste) en dan kun je dat aanvullen met dingen uit het keuzemenu, of vervangen. Dus als dan het keuzemenu een kop groentensoep, een stuk kip, rijst en spruiten is, kun je dus zelf je eigen maaltijd in elkaar flansen van een lapje vlees met rijst en sperziebonen. Etc, je snapt het wel
[..]
Op oefening krijg je elke dag een 24 uurs rantsoen bestaande uit 2 maaltijdblikken van 400 gram en een doosje met kaakjes, beleg, snoepgoed, lucifers, oploskoffie etc mee. Daarnaast sta je (meestal) als marinier vrij in je keuze of je "laf voer" mee het veld in neemt. Zoals ik in de vorm van noodles![]()
[..]
Je krijgt nogmaals meestal de keuze tussen 2 stukken vlees, en als je dan een maaltijdblik hebt met vis (die zeldzaam zijn) kun je die dan weer lucratief ruilen, dus moet geen probleem zijn
[..]
Blauwe hap is indonesisch ja![]()
En een tosti hawai is met ananas
NP
Ja nou om eerlijk te zijn heb ik dat hele tosti hawai verhaal nog nooit gehoord dus ga voor de meest logische conclusie (wat automatisch nooit de juiste is bij de baas). Dus het kan ook zo maar zijn dat een tosti hawai gewoon 2 droge crackertjes met tjap is, maar daar kan ik je dus niets over vertellenquote:Op maandag 23 maart 2009 17:41 schreef Lolque het volgende:
[..]
Goede uitleg!![]()
Alleen op korpsmariniers.com word altijd over de ''Tosti Hawai'' gesproken alsof het broodje stront is.
Terwijl het gewoon een normale tosti hawai is?![]()
En alweer, bvd
als je honger hebt, krijg je ook vis naar binnenquote:Op maandag 23 maart 2009 16:36 schreef Lolque het volgende:
Even een vraag over het eten bij Defensie.
Hoe zit het met het eten bij het Korps Mariniers?
Ik had zowieso al vernomen dat je voortaan in de middag warm eten krijgt voorgeschoteld en in de avond een boterham?
Maar hoe zit het met de keuze, is het zo dat er maar 1 ding te krijgen is(bijv Bloemkool+Aardappelen met een gehaktbal) of kan je ook keuzes maken?
Op oefening krijg je voornamelijk blikvoer mee + eigen voorziening?
Maar nu is het probleem dat ik vis NIET naar binnen krijg, kan hier rekening mee worden gehouden of hoe zit het precies?
En dan nog 2 dingetjes.
Blauwe hap = Indisch voer?
Tosti Hawai = ??
Bvd
Die indische kip is één van de betere, alleen de meeste warmen hem op en beginnen te happen. Nee, slok water erover, flink roeren en dan pas eten. Best te verteren. Itt bruine bonen, dan ga ik echt dood, wat een lucht (daarna)quote:Op maandag 23 maart 2009 22:09 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
als je honger hebt, krijg je ook vis naar binnen![]()
Ooit de indische kip uit blik gegeten? Ik heb liever vis...
roeren? Prakken zul je bedoelenquote:Op maandag 23 maart 2009 22:14 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Die indische kip is één van de betere, alleen de meeste warmen hem op en beginnen te happen. Nee, slok water erover, flink roeren en dan pas eten. Best te verteren. Itt bruine bonen, dan ga ik echt dood, wat een lucht (daarna)
Messtings? Gelul!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Pumatje het volgende:
water erbij?
mijn god nemen jullie die messtins echt mee ofzo?
beetje koken in t veld..
goddomme
Die mestins gebruik je eigenlijk alleen tijdens de opleiding als het eten ter velde word opgevoerd. Althans zo ging dat bij ons (luchtmobiel). Indien je die gevechts-rantsoenen hebt, die struyk blikken dus, dan idd kieper je die zooi niet in je mestins, is onnodig en kost je tijd om het schoon te maken. Gewoon zoals Rave schreef, blik op je brandertje en dekseltje dubbelvouwen wat je als handvat gebruikt.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!![]()
En onderhoud uitvoerenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 07:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Bij mij verrees laatst ineens de volgende vraag:
Wat doen manschappen met gevechtsfunctie nou eigenlijk als ze niet op oefening zijn en niet in de sportschool zitten?
Yep, de verjaardagscake (inclusief lucifers als kaarsjequote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:20 schreef ErwinRommel het volgende:
In die gevechts-rantsoenen zit oa ook chocopoeder, 2 zakjes als ik het goed heb. Gebruik die om met de kaakies, melkpoeder een soort van "slappe cake" te maken. Vult de maag uitstekend.
Gouden regel nr. 1 inderdaad. Maar mijn kader kreeg door dat ik aan het standaardgevechtssrantsoen niet genoeg had omdat ik tijdens bivakken nooit zo kon rammen als tijdens kazerneweken. Toen vroegen ze mij een keer of ik een extra blik dacht nodig te hebben, wat automatisch allerlei alarmbellen deed rinkelen...quote:En 1 ding, klaag nooit dat er te weinig eten is, dan ben je de lul, althans bij Luchtmobiel in mijn tijd
sportenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 07:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Bij mij verrees laatst ineens de volgende vraag:
Wat doen manschappen met gevechtsfunctie nou eigenlijk als ze niet op oefening zijn en niet in de sportschool zitten?
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig wasquote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, de verjaardagscake (inclusief lucifers als kaarsje), werkte veel beter bij de oude kaakjes, in het nieuwe pakket zitten kaakjes die veel slechter zijn om er wat creatiefs van te maken
[..]
Gouden regel nr. 1 inderdaad. Maar mijn kader kreeg door dat ik aan het standaardgevechtssrantsoen niet genoeg had omdat ik tijdens bivakken nooit zo kon rammen als tijdens kazerneweken. Toen vroegen ze mij een keer of ik een extra blik dacht nodig te hebben, wat automatisch allerlei alarmbellen deed rinkelen...
Maar toen ik daarna elke ochtend een derde blik kreeg (dat ik dus de hele dag bij me moest blijven dragen en pas bij last light op mocht eten) had ik twee blikken voor de hele dag waardoor ik dus de hele dag energie kon blijven verbranden.
En dat was dan weer een reden voor het kader om mij als een soort van pakezel te gebruiken (omdat je nu toch energie over had)
Enfin, ik ben er niet slechter van geworden zullen we maar zeggen
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
Zulke verhalen blijven goud...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:22 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig was![]()
Verder, over klagen dat er niet genoeg te eten was:
In de AMOL klaagde er eentje dat toen de gamellen opgevoerd werden dat voor 1 peloton te weinig was.
Man man, dat hebben we geweten. Het kader liet gelijk nog 2 gamellen opvoeren. Pasta met bolognesesaus.
4 gamellen dus voor 1 peloton van 40 man.
Al staande moesten we het allemaal opeten, al die gamellen moesten schoon leeg. Man al staande dus eten in rijen, uit je messtin.
Terwijl het kader rustig een peukje opstak en ons uitvoeterde en controleerde dat we niet stiekum kuiltjes met de hakken van onze kistjes aan het graven waren om daar het eten in te laten verdwijnen. Diegene die dat deed kon ff de messtin neerleggen en even wat push-ups en sit-ups maken, waarna die weer verder mocht eten.
Zo hebben we er 1 uur over gedaan om 4 gamellen met pasta leeg te eten. Daarna speedmars en kotsen dus.
Sindsdien werd er nooit meer geklaagd dat er te weinig te eten was
En als je officier bent (luitenant bijvoorbeeld)? Geef je dan les aan je peleton of iets dergelijks?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:53 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
sporten
theorie bijleren
theorie herhalen
praktijk bijleren
praktijk herhalen
ceremoniële verplichtingen
onderhoud plegen
voor je kast zitten
pleunen 2 the max.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik ga woensdag weer op 9daagse oefening...
71 items om in te pakken!
(op de inpaklijst dus, en dan komen je eigen peppi dingetjes er nog bij!
Was ik maar een pleun...
Mijn crusaderrugzak, mijn snugpak mijn paratas, mijn opsvest... mijn broekzakken zelfsquote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:48 schreef Pumatje het volgende:
[..]
pleunen 2 the max.
![]()
jaa, camonet erbij, of mag rol ofzo misschien.. ligt eraan.
poncho in ops vest met je zooi en gaan![]()
overnachtn in tentenkamp
lolquote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:05 schreef RonaldV het volgende:
Owja, dat was waarom ik naar de Luchtmacht ging! Dat geëtter met veldvoer en bepakking.Dan nog liever 24 of zelfs 48 uur ondergronds naar een oorlog op je beeldscherm staren.
zo doe ik t ook ja. Maar die indische kip... gadverdamme! ik heb dan liever bruine bonen!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!![]()
Wij mochten na een keertje klagen ook alle gamellen leegmaken, ook de jus van de gehaktballen moest op... Een paar bekers jus is niet lekker!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:22 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig was![]()
Verder, over klagen dat er niet genoeg te eten was:
In de AMOL klaagde er eentje dat toen de gamellen opgevoerd werden dat voor 1 peloton te weinig was.
Man man, dat hebben we geweten. Het kader liet gelijk nog 2 gamellen opvoeren. Pasta met bolognesesaus.
4 gamellen dus voor 1 peloton van 40 man.
Al staande moesten we het allemaal opeten, al die gamellen moesten schoon leeg. Man al staande dus eten in rijen, uit je messtin.
Terwijl het kader rustig een peukje opstak en ons uitvoeterde en controleerde dat we niet stiekum kuiltjes met de hakken van onze kistjes aan het graven waren om daar het eten in te laten verdwijnen. Diegene die dat deed kon ff de messtin neerleggen en even wat push-ups en sit-ups maken, waarna die weer verder mocht eten.
Zo hebben we er 1 uur over gedaan om 4 gamellen met pasta leeg te eten. Daarna speedmars en kotsen dus.
Sindsdien werd er nooit meer geklaagd dat er te weinig te eten was
Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
lol
Achteraf heeft het ook weer zo zijn charmes hoor![]()
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"![]()
Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.
Gouwe tijd gehad, eerlijk waar.
langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?
Kijk, en dat is in principe ideaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:04 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.
Ook waren er tussen ons recruten die van Mariniers naar Luchtmobiel gingen in 1992. Zo ook enkele Commando's en een enkele die in vreemde krijgsdienst gezeten hadden waaronder het Legioen en eentje van het Surinaamse Jungle Commando van Ronnie Brunswijck.
Maar de opleiding,het kader kwam voornamelijk van oa. Mariniers, KCT, PainfBat.
Hard opgeleid dus, zoals het ook moet!
In mijn VAMOL had ik dus als kader een oud-Marinier en Commando als Sergeant. Op het OCMGD waar ik als hospik werd opgeleid. Zeer streng, doch rechtvaardig. En na de training/dienst was er altijd tijd voor een biertje met het kader.
De Mariniers op het OCMGD waren minder strak geleid zag ik wel. Daar zat in onze tijd ook een eenheid Mariniers die hun opleiding daar deden, wat vaak tot enige wrijving kwam, sportief gezien dan
Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:32 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Kijk, en dat is in principe ideaal.
De opleiding MOEST hard zijn, als jij tot de eerste lichtingen behoorde moesten jullie echter de standaard worden waar de volgende lichtingen aan moeten voldoen. Als de kaderleden genoegen nam met minder dan de topnotch teken je in principe het eigen doodvonnis voor het "nieuwe paradepaardje van de Nederlandse krijgsmacht".
Jammer, dat de opleidingen niet meer zo zijn als je van oudere verhalen hoort. Ik heb zeker niet door de EVO gefietst maar dr zitten wel jongens bij mijn lichting waarvan je niet vrolijk wordt in jouw geweergroepje...Maar dat is weer dat hele kwaliteit/kwantiteit-verhaal. Neem je genoegen met de mindere goden om de schrijnende tekorten op te vullen?![]()
ARBOquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.
In mijn tijd bestond dat nog niet, en waren er helemaal geen ARBO regels en dat soort geneuzel.
Maar nu moet men daar dus aan voldoen.
Het Korps Mariniers heeft een lange naam en faam. Terecht hoor. Daar hoor je mij niet over. Voor mij blijven het immers ook collega's. Ongeacht of men nu Marinier is of niet. Het totaal plaatje bepaald de overwinning.
Luchtmobiel heeft helaas ook een etiket gekregen, van laag opgeleide gasten die niks beters van hun tijd kunnen doen behalve dan maar tekenen voor LMB. Ik ben het daar niet mee eens.
LMB bestaat nog niet lang, maar heeft wel al behoorlijk wat (gevechts) ervaring opgedaan mbt missies buitenland. Meer dan het KMARNS zelfs. recentelijk gezien dus.
Graag zou ik LMB weer terug zien zoals men in de begin jaren werd opgeleid, hard, doch rechtvaardig.
In hoeverre heeft het KMARNS last van de ARBO wetgeving Rave?
Sinds de ARBO ook de landmacht betreft is de gehardheid achteruit gegaan, en moet men het meer hebben van de kwantiteit, genoeg recruten die overblijven, dan de kwaliteit, na schifting dmv hadre opleidings methoden.
Ik vond een weekje op de hei best leuk. Er is niks fijners dan kamperen op kosten van de baas, en de wereld wakker te zien worden als het licht wordt. Maar om nou te zeggen dat het me helemaal geweldig lijkt om dat elke week, of zelfs maandelijks te doen? Neu.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
lol
Achteraf heeft het ook weer zo zijn charmes hoor![]()
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"![]()
Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.
Gouwe tijd gehad, eerlijk waar.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vraag me wel af: wat doet defensie (politiek correct zijn is ook daar doorgedrongen) aan mentale harding? Mag je nog iemand voor 'mietje' uitmaken, of nemen ze daar aanstoot aan omdat het homos kan beledigen? Mag je een vrouwelijke collega pesten, of is ze dan plots het zwakke geslacht in een vrouwonvriendelijke omgeving?quote:
AROM (Arbo, Ruimtelijke Ordening en Milieu) medewerkers durven daar niet naar binnenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:47 schreef Scaurus het volgende:
Hoe zit het dan met de KCT? Hebben die vrijstelling van het ARBOfascisme?
Is dat niet meer dan??? Ik neem die dingen nog steeds mee op oefening.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Pumatje het volgende:
water erbij?
mijn god nemen jullie die messtins echt mee ofzo?
beetje koken in t veld..
goddomme
Sinds wanneer wordt de "boxershort" uitgereikt?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:02 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagendan heb je weinig nodig.
Liever messtins dan die ranzige opvoermaaltijden van Parestoquote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Oh ja... ARBO.... Mijn ijzeren auto (destijds) was 3 meter hoog, ik mocht niet meer ongezekerd op het dak staan, lees, de enige toegangspoort vwb de bediening.quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sinds wanneer wordt de "boxershort" uitgereikt?
Die van 2 weken waren dr al langer, alleen dan met weekendbreak. Dus vrijdag naar huis, maandag weer verder met de oefening.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:10 schreef Pumatje het volgende:
arbo.. in principe een goed initiatief.
maar dat doorslaan...
kijk, bij materieel vind ik het prima. bijvoorbeeld kisten, waarop staat.. tillen met 2 man.
van die eigenwijze figuren die sterk willen zijn en het in hun 1tje gaan verplaatsen.. lukt vast een paar jaar.
Maar na hun diensttijd lopen ze met een verneukte rug.
zulke dingen, prima.
maar dat gejank over gladde tegeltjes, en verkeerde stopcontacten komt ook mijn neus uit.
en baukebOuke.. er zitten oefeningen van 2 weken tussen nu hoor.
Voor het Paresto era werd het eten gewoon opgevoerd door de BEVO, en gemaakt in de legerkeukens door leger/burger koks. Dus gewoon vers eten. Ok, de kwaliteit was niet altijd uitstekend zoals je dat kan verwachten in een restaurant mer 4 Michelin sterren, maar goed, het eten was gewoon goed en voldoende.quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:18 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Liever messtins dan die ranzige opvoermaaltijden van Paresto
De goede oude veldkeukenquote:Op woensdag 25 maart 2009 14:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voor het Paresto era werd het eten gewoon opgevoerd door de BEVO, en gemaakt in de legerkeukens door leger/burger koks. Dus gewoon vers eten. Ok, de kwaliteit was niet altijd uitstekend zoals je dat kan verwachten in een restaurant mer 4 Michelin sterren, maar goed, het eten was gewoon goed en voldoende.
En als je in het veld zit dan eet je gewoon wat er opgevoerd word. De maag lust het wel.
In Bosnië waar de koks van de BEVO ook gewoon in de mobiele veldkeuken stonden, echt respect gehad voor die gasten, van niets maken ze iets lekkers.
Paresto is gelukkig van na mijn tijd, ken dat voer dus ook niet.
En de blikken uit het gevechtsrantsoen, gewoon een lik sambal door die bonen met varkensvlees en aardappels doen en het smaakt prima
Dat 3 vaten systeem was een onding. Maar denk er met weemoed aan terug om dat ding eindelijk eens brandende te krijgen. Soms ging dat gepaard met een explosie met vlam en een rookwolk uit die hoge pijpquote:Op donderdag 26 maart 2009 15:13 schreef Pumatje het volgende:
die worden nog steeds wel allemaal gebruikt hoor
3 vaten systeem enkel niet
Pleunenquote:Op donderdag 26 maart 2009 21:04 schreef PauperPanda het volgende:
en nu heb ik mij laten vertellen dat je aan de start van de opleiding toestemming aan Defensie moet verlenen om je haar kort te laten knippen.
Ik heb geen flauw idee of de KMA afwijkende regels heeft voor de haardracht van vrouwen. Aan de ene kant denk ik van niet (gelijkstelling), aan de andere kant stel ik me voor dat ze ook niet echt zitten te wachten op vrouwen met kaalgeschoren hoofden. Waarom bel je niet gewoon naar de KMA om het te vragen?quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:04 schreef PauperPanda het volgende:
Mijn vraag is dus: Heeft het op dit moment zin om mijn haar te laten staan of kan ik beter een nieuwe tondeuse kopen omdat het er in aug/sep toch weer af moet?
Je kunt bij t KPU ook kaki boxershorts bestellen(of dat kon iig)quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:19 schreef Pumatje het volgende:
[..]
niet, maar ondergoed mag je zelf bepalen.![]()
Logisch ook..
maar ik draag halve tijd van t jaar toch die lange defensie onderbroeken, zitten lekker warm![]()
Messtins zuigen, rammelen alleen maar en je moet ze nog schoonmaken ook.
En op je andere post..
op de KMS zijn er nu oefeningen van 2 weken.
Redelijk lang
gemiddelde voetwerken zijn 2 nachten / 3 dagen, sommige wat langer
VOPS = 1 week
eindoefening = 1 week
en op de IVO opleiding is de eindoefening 2 weken.
etc.
Was het maar zo'n feest, als je hier in de haven bv. een weekendwacht hebt krijg je een of andere ranzige magnetronvoer bakquote:Op woensdag 25 maart 2009 14:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voor het Paresto era werd het eten gewoon opgevoerd door de BEVO, en gemaakt in de legerkeukens door leger/burger koks. Dus gewoon vers eten. Ok, de kwaliteit was niet altijd uitstekend zoals je dat kan verwachten in een restaurant mer 4 Michelin sterren, maar goed, het eten was gewoon goed en voldoende.
En als je in het veld zit dan eet je gewoon wat er opgevoerd word. De maag lust het wel.
In Bosnië waar de koks van de BEVO ook gewoon in de mobiele veldkeuken stonden, echt respect gehad voor die gasten, van niets maken ze iets lekkers.
Paresto is gelukkig van na mijn tijd, ken dat voer dus ook niet.
En de blikken uit het gevechtsrantsoen, gewoon een lik sambal door die bonen met varkensvlees en aardappels doen en het smaakt prima
Ik zit in de TFO en bij elke bivak krijgt het kader van een burgermedewerker een paar chamellen met normale prak. En op schietdagen krijgen we altijd bij de lunch een extraatje erin.quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat 3 vaten systeem was een onding. Maar denk er met weemoed aan terug om dat ding eindelijk eens brandende te krijgen. Soms ging dat gepaard met een explosie met vlam en een rookwolk uit die hoge pijp![]()
Die krengen hadden we zelfs in Bosnie nog.
Vaak was het water in het eerste vat gewoon koud en zat vol met etensresten.
Wat gebruikt men nu ipv dat 3 vaten systeem? Iemand?
Hmmmm ik wist niet dat gamellen nog gebruikt worden? Waarvoor dan eigenlijk sinds alles nu van paretso komt?
Weet nog wel dat wij daar vaak idd zoals Ach-Ja beschreef je in de rij stond om het eten in je messtins geflikkerd te krijgen. Of dat er koffie en/of thee werd in meegenomen.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:18 schreef Andyy het volgende:
heb je als luitenant inbreng over de opleiding van de mannen ? (
heb nu al redelijk ervaring met Krav Maga, en hoop een instructeurs opleiding te doen over een paar jaar als ik er kans voor krijg.
Lijkt me wel ja. Je kan je dan binnen de wettelijke kaders gewoon uitlevenquote:
NEE!quote:
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 18:30 schreef Bob-B het volgende:
[..]
NEE!
Als luitenant heb je hele grote invloed op de opleiding ansich, maar les geven op het gebied van sport, systemen en militaire basisvaardigheden enz. is echt not-done. Blijf uit het domein van de onder-officier! (Instructeur, Vakman, Leider)
Enige wat je wel mag geven als officier is een keer militair recht, maar verder dan dat, niet doen. Als je goede onderofficieren hebt, dan zullen ze daar zeker wat van gaan vinden.
Hmmm nu moet ik denken of er een user hier is die bij de TD zit. (Technische Dienst) Als het gaat om reparaties werk je echt aan heel veel voertuigen, natuurlijk het één en ander afhankelijk waar je zit, maar denk aan:quote:Op maandag 30 maart 2009 22:35 schreef coVadu het volgende:
Heb je de vraag al eerder gezet, maar in de verkeerde subforum...
Goeiedag,
Ben 1e automonteur in opleiding. Hoef alleen praktijk nog te doen en dan ben ik 1e automonteur.
Nu is het zo dat ik in de 2 jaar dat ik nu bij een dealer werk, niet echt een toekomst meer zie. Ik vind het werk saai worden. Krijg niet echt de vrijheid die ik wil. Krijg alleen de klussen waar ik snel in ben en zo is het ook met de andere monteurs.
Vooral nu met de crisis is de sfeer beduidend minder + dat mijn toekomst niet 100% zeker meer is.
Nu ben ik al een aantal weken aan het informeren om te werken bij de landmacht, maar het lijkt me heel erg leuk, maar twijfel ook of er geen haken en ogen aan zitten. Dingen die vervelend zijn oid.
Zijn er mensen die een soortgelijke overstap hebben gemaakt, en hier hun bevindingen willen delen?
Ik ben wel van plan om in de techniek te blijven, dus niet iets heel anders oid.
Ik zit er ook aan te denken om EBAT te gaan doen ... Dus de bedrijfsauto's in ... dus die vrachtwagens ed komen goed uit.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:41 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hmmm nu moet ik denken of er een user hier is die bij de TD zit. (Technische Dienst) Als het gaat om reparaties werk je echt aan heel veel voertuigen, natuurlijk het één en ander afhankelijk waar je zit, maar denk aan:
Jeeps, Vrachtwagens (4ton, 10ton, trekker-aanhanger combinaties enz.) Tanks, Artilleriegeschut, pantservoertuigen (rups, wielen) en ga zo maar door. Het werk is zeer divers. Bij de technische dienst kan je zowel als burger aan de slag en als militair, bij het laatste komt nog meer kijken, want je wordt natuurlijk volledig opgeleid als militair. Je moet dus sporten, oefenen, trainen, uitzendingen, oefeningen enz. Tis maar net wat je wilt. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wel erg goed.
volgens mij kun je de kosten die niet door de anuleeringsverzekering worden gedekt terug vragen bij defensie, het deel van je vrienden kun je niet terug vragen dit was anders geweest als je reisgenoten eerst of tweede graats waren.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:18 schreef cw2cu het volgende:
ik heb vandaag te horen gekregen dat ik 1 augustus al naar curacao moet en dat is precies de periode dat ik een vakantie had geboekt.
Ik had een tijd geleden gebeld en ze zeiden toen dat dat mijn vakantieperiode was, dus lijkt het me dat ik alle kosten op de verzekering kan gooien. Maar geldt dit ook dat de kosten van mijn vrienden vergoed wordt?
Die boot is goed hé!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest, als je hier in de haven bv. een weekendwacht hebt krijg je een of andere ranzige magnetronvoer bakgelukkig dat er in de buurt een goede Chinees zit.
Je bent een vrouw met 3mm haar?quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:04 schreef PauperPanda het volgende:
Even tussendoor: Een ietwat metro doch praktische vraag wat betreft de lengte van je haar.
De situatie is als volgt. Ik heb op het moment vrij kort haar (3mm~) maar wilde dit al een tijdje weer langer laten groeien. Uit laksheid heb ik het verzuimd mijn haar te laten groeien en voor het eerst in tijden weer eens naar de kapper te gaan. Nu wil het toeval dat mijn tondeuse het vorige week begeven heeft, en ik dus min of meer voor een keuze sta. Een ander feit dat ik de jury graag wil presenteren is dat ik in de augustuslichting van de KMA zit (MWO BBW GNK) en nu heb ik mij laten vertellen dat je aan de start van de opleiding toestemming aan Defensie moet verlenen om je haar kort te laten knippen.
Mijn vraag is dus: Heeft het op dit moment zin om mijn haar te laten staan of kan ik beter een nieuwe tondeuse kopen omdat het er in aug/sep toch weer af moet?
Bvd.
Is nt verplicht, maar het is een soort van "ongeschreven regel" dat men dat wel heeft. De meesten hebben hun haar dus ook kort. Althans bij de Infanterie eenheden.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:56 schreef Bouke-p het volgende:
en sinds wanneer is er bij defensie weer verplicht kort haar?
En volkomen terecht...quote:Op woensdag 15 april 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Is nt verplicht, maar het is een soort van "ongeschreven regel" dat men dat wel heeft. De meesten hebben hun haar dus ook kort. Althans bij de Infanterie eenheden.
Gewoon voor backpacken neem ik aan?quote:Op woensdag 15 april 2009 18:24 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik heb een klein vraagje...
ik sta op het punt een Berghaus cyclops 2 vulcan backpack te kopen en las dat ze deze in het leger ook veel gebruiken.
mijn vraag is wat vinden jullie van deze backpacks?
Blijf dan ver weg van defensie en ga wat anders verzinnen. Help je jezelf niet mee en al helemaal niet hare majesteit door toch je land te gaan dienen.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:54 schreef 1517 het volgende:
Ik wil bij de Luchtmobiele brigade alleen heb ik nog een aantal vragen.
Ooit hoorde ik dat als je tekent voor dienst dat je voor 5 jaar tekent, maar op de website (werkenbijdelandmacht.nl) kan ik daar niks over vinden behalve in geval van Officier. Hoe zit dit nou?
Ik ben in het bezit van 2 havo diploma's en enkele vwo-certificaten, wat is voor mij mogelijk binnen luchtmobiel? Zo als ik het nu zie ga ik waarschijnlijk 2 a 3 jaar dienst in en daarna wil ik het weer proberen in het HBO.
Maar aan de ene kant twijfel ik of ik wel dienst in moet gaan. Het is niet mijn oorlog, ik wil geen slaaf zijn van de grote wapenhandel. Ik zoek gewoon avontuur
ps. ik ben mannelijk, 20j, goede conditie
Wens te beginnen bij LMB; uitstekend!quote:Op donderdag 23 april 2009 20:54 schreef 1517 het volgende:
Ooit hoorde ik dat als je tekent voor dienst dat je voor 5 jaar tekent, maar op de website (werkenbijdelandmacht.nl) kan ik daar niks over vinden behalve in geval van Officier. Hoe zit dit nou?
Ik ben in het bezit van 2 havo diploma's en enkele vwo-certificaten, wat is voor mij mogelijk binnen luchtmobiel? Zo als ik het nu zie ga ik waarschijnlijk 2 a 3 jaar dienst in en daarna wil ik het weer proberen in het HBO.
Maar aan de ene kant twijfel ik of ik wel dienst in moet gaan. Het is niet mijn oorlog, ik wil geen slaaf zijn van de grote wapenhandel. Ik zoek gewoon avontuur
Voor soldatenfuncties kun je geloof k 2,5 jaar tekenen.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:54 schreef 1517 het volgende:
Denk je dat je na een paar jaar dienst (met minstens één uitzending) zonder problemen weer gewoon tussen studentjes kunt zitten die nog nooit iets engers hebben meegemaakt dan een onweersbui?quote:Op donderdag 23 april 2009 20:54 schreef 1517 het volgende:
Ik denk dat dat niet de goede motivatie is. In ieder geval niet tijdens je sollicitatiegesprek.quote:Maar aan de ene kant twijfel ik of ik wel dienst in moet gaan. Het is niet mijn oorlog, ik wil geen slaaf zijn van de grote wapenhandel. Ik zoek gewoon avontuur
Misschien moet je dat dan toch even in je info zetten, er staat nu een plaatje van eeen meisje voor je naamquote:ps. ik ben mannelijk, 20j, goede conditie
Wat een onzin.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:04 schreef Bob-B het volgende:
Blijf dan ver weg van defensie en ga wat anders verzinnen. Help je jezelf niet mee en al helemaal niet hare majesteit door toch je land te gaan dienen.
Nee, ik wil gewoon lekker de modder in. Niet eerst in de schoolbanken en dan pas tussen jongens die wel lekker smerig zijn geworden.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:17 schreef Dvons het volgende:
Wens te beginnen bij LMB; uitstekend!
Beginnen als officier vanuit spijkerbroek en dan naar LMB; niet doen!
Verder sluit ik me aan bij het commentaar van mijn voorganger hierboven.
Dat weet ik niet. Op het moment studeer ik niet omdat ik naar de hogere hotelschool wil maar niet de juist papieren heb. Ik ben de opties een beetje aan het afwegen en dienst heeft al lang mijn interesse. Ben al vaak bij Schaarsbergen geweest vrienden ophalen/brengen. Volgens mij heb ik wel een aardig beeld van het hele gebeuren.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:45 schreef RonaldV het volgende:
Denk je dat je na een paar jaar dienst (met minstens één uitzending) zonder problemen weer gewoon tussen studentjes kunt zitten die nog nooit iets engers hebben meegemaakt dan een onweersbui?
Weet ikquote:Misschien moet je dat dan toch even in je info zetten, er staat nu een plaatje van eeen meisje voor je naam
Het is niet echt een argument meer een opmerking. brandweer is ook gaaf alleen erg weinig vacatures. ik zie het voor korte tijd 3 a 5 jaar en niet voor 40 jaar, maar je weet nooit. Heb jaren op school gezeten wil nu wel eens wat anders doen.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:45 schreef Pumatje het volgende:
van spijkerbroek naar Officier is wel mogelijk.
meeste officieren zijn vanuit spijkerbroek
onderofficieren daarintegen verkrijgen vaak nogal wat meer draagvlak als ze vanuit paraat komen.
ondervind ik nu al. Maar ach.. je niet laten gekmaken.
maar je argument, niet mijn oorlog blabla.. sorry
ga dan bij de brandweer
ik heb met ongeveer hetzelfde motief dienst genomen.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:58 schreef 1517 het volgende:
[..]
Het is niet echt een argument meer een opmerking. brandweer is ook gaaf alleen erg weinig vacatures. ik zie het voor korte tijd 3 a 5 jaar en niet voor 40 jaar, maar je weet nooit. Heb jaren op school gezeten wil nu wel eens wat anders doen.
Die dragen ze nooit bij de herdenking.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Net naar de doden herdenking gekeken maar mij viel op dat de bevelhebbers van de strijdkrachten geen degens droegen. Is hier een speciale reden voor?
Degens zijn alleen voor ceremoniële figuren binnen de KL, ik noem een commandant van de vaandelwacht om maar iets te noemen.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Net naar de doden herdenking gekeken maar mij viel op dat de bevelhebbers van de strijdkrachten geen degens droegen. Is hier een speciale reden voor?
De mensen van de veldkeuken waren en zijn mijn helden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 22:50 schreef AchJa het volgende:
De goede oude veldkeuken![]()
Ik was altijd blij als dat apparaat meeging, dan kregen we iig wat anders te bikken dan die Struik blikken. En dan in de rij staan bij de gamellen of het eten werd opgevoerd bij je tank in tankgamellen, dan wist je iig zeker dat het eten koud was.
KLu gebruikt ook sabels en ponjaards. Maar idd alleen voor ceremonieel. Vaandelwacht (cdt sabel, vaandeldrager ponjaard) en erwacht. (cdt sabel) Ook bij het gala tenue hoort de ponjaard.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:58 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Degens zijn alleen voor ceremoniële figuren binnen de KL, ik noem een commandant van de vaandelwacht om maar iets te noemen.
Van die clusters heb ik nog nooit gehoord. Je krijgt gewoon een volledige medische keuring die 2 dagen duurt waarin alles in je lichaam wordt gechecked.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:11 schreef fathank het volgende:
Piloot is voor de fysieke keuring ook gewoon cluster 4 neem ik aan? En medisch moet je misschien nog wel meer in orde zijn dan een Marinier of Commando. Hoe denk je anders dat je lichaam krachten tot 9G gaat trekken.
De Luchtmacht moet het weer anders doen hoorquote:Op woensdag 6 mei 2009 09:22 schreef thesystem het volgende:
bij vliegende functies zijn er geen clusters. Alleen positief of negatief
Je hebt cluster 1 t/m 4 bij de fysieke keuring. Cluster 4 is het hoogst en cluster 1 het laagst. Met een cluster 1 goedkeuring kun je dus niet naar de Mariniers, maar bijv wel kok worden ofzo.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:24 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Van die clusters heb ik nog nooit gehoord. Je krijgt gewoon een volledige medische keuring die 2 dagen duurt waarin alles in je lichaam wordt gechecked.
Ja, de Luchtmacht doet het beter en moet waarschijnlijk ook veel hogere en specifiekere eisen stellen dan cluster 4quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:41 schreef fathank het volgende:
[..]
De Luchtmacht moet het weer anders doen hoor![]()
.
Aha :-)quote:[..]
Je hebt cluster 1 t/m 4 bij de fysieke keuring. Cluster 4 is het hoogst en cluster 1 het laagst. Met een cluster 1 goedkeuring kun je dus niet naar de Mariniers, maar bijv wel kok worden ofzo.
Ik kon het nergens vinden, ook bij het dienstencentrum konden (of wilden) ze het me niet vertellen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:05 schreef fathank het volgende:
Geen flauw idee. Staat het nergens op de website van de Marine?
Dat is correct. 18 mei heb ik de fysieke keuring, en ik ben benieuwd wat mij te wachten staat. En zo kan ik me nog beter voorbereiden in de 1,5 week die ik nog heb.quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:11 schreef fathank het volgende:
Jitzzzze heeft al gesolliciteerd en heeft binnenkort zn keuring als ik me niet vergis. De planning was om in augustus te beginnen geloof ik.
quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:17 schreef fathank het volgende:
In 1,5 week kun je toch zo goed als niks meer opbouwen. Vooral de laatste week zou ik iets rustiger aan doen als normaal als ik jou was. Beetje krachten sparen zodat je topfit bent de 18e.
Is dat echt zo? Heeft het geen zin om die-hard te sporten de laatste dagen?quote:Op woensdag 6 mei 2009 12:23 schreef Pumatje het volgende:
laatste week, niets doen, echt uitrusten. beetje fietsen kan geen kwaad om niet lui te raken.
Dat zei die man van het dienstencentrum ook toen ik hem hetzelfde vroegquote:Op woensdag 6 mei 2009 12:46 schreef fathank het volgende:
Nee heeft geen zin om nog de laatste paar dagen als een malle tekeer te gaan. Daarmee ga je eerder overbelasten en je lichaam onnodig uitputten.
En als je op die fiets zit trappen alsof je leven er vanaf hangt
Dat vermoed ik ook. Maar er zijn toch mensen die de fysieke keuring en met name de sporttest al gehad hebben en daar wat over willen vertellen?quote:
Ja ik blow vaak ja, sinds een half jaar denk ik nu. Daarvoor heb ik vanaf jongs af aan op het hoogste amateur-niveau gevoetbald. Oftewel tegen het profvoetbal aan. Daar ben ik nu een jaar mee gestopt, ik heb ook nog een conditie waarmee je een marathon loopt (quote:Op woensdag 6 mei 2009 08:56 schreef Lightning_NL het volgende:Blow je regelmatig? Fucking stom als je vlieger bij de Luchtmacht wilt worden![]()
Van blowen worden je hersenen traag en simpel. Je conditie is niet zo super belangrijk bij de keuring, die moet gewoon goed zijn. Maar niet super goed ofzo. Je moet gewoon een basis-niveau hebben waarmee je aan de KMA kunt beginnen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 17:28 schreef Sniperwolf het volgende:
[..]
Ja ik blow vaak ja, sinds een half jaar denk ik nu. Daarvoor heb ik vanaf jongs af aan op het hoogste amateur-niveau gevoetbald. Oftewel tegen het profvoetbal aan. Daar ben ik nu een jaar mee gestopt, ik heb ook nog een conditie waarmee je een marathon loopt () Dus het enige waar ik me het eigenlijk zorgen over maak is dat ze THC vinden in je bloed.
O en jitzzzze ik ben wel benieuwd hoe je keuring gaat verlopen, als je ons hier een beetje up-to-date kan houden, graag!
Zie ook hier voor het complete verhaalquote:Op woensdag 6 mei 2009 17:28 schreef Sniperwolf het volgende:
[..]
Ja ik blow vaak ja, sinds een half jaar denk ik nu. Daarvoor heb ik vanaf jongs af aan op het hoogste amateur-niveau gevoetbald. Oftewel tegen het profvoetbal aan. Daar ben ik nu een jaar mee gestopt, ik heb ook nog een conditie waarmee je een marathon loopt () Dus het enige waar ik me het eigenlijk zorgen over maak is dat ze THC vinden in je bloed.
O en jitzzzze ik ben wel benieuwd hoe je keuring gaat verlopen, als je ons hier een beetje up-to-date kan houden, graag!
Geloof mij, van veel blowen (dus dagelijks flink jointjes roken) word je heel snel dom. Beter stoppen nu je nog jong bent.quote:Op woensdag 6 mei 2009 17:28 schreef Sniperwolf het volgende:
[..]
OMG ik hoop niet dat dit hierboven wél bij defensie zit. Zie je het al voor je dat zoiets ons land zou moeten verdedigen? *proest*quote:Op donderdag 7 mei 2009 09:55 schreef Lightning_NL het volgende:
De Luchtmacht zit toch niet te wachten op types die veel blowen/hebben geblowed. En jij denkt de verantwoordelijkheid te kunnen dragen over een wapenplatform van tientallen miljoenen euro's terwijl je niet eens de verantwoordelijkheid kunt opbrengen om die jointjes te laten liggen?
Ik heb vroeger gezien hoe een vriend die regelmatig blowde in een paar maanden tijd gewoon fucking traag van begrip werd, echt schrikbarend gewoon hoe snel zo'n iemand achteruit kan gaan. En als er iets is wat je goed moet kunnen als vlieger dan is het wel hele snelle en correcte beslissingen maken.
Mja, je kunt natuurlijk altijd nog proberen te solliciteren en hopen dat de schade bij jouw hersenen beperkt is gebleven. Mja, let me guess, de afgelopen week heb je vast ook nog zitten blowen?
je hoopt dat Lightning_NL niet bij Defensie werkt? Waarom dan niet?quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:36 schreef jpg97 het volgende:
[..]
OMG ik hoop niet dat dit hierboven wél bij defensie zit. Zie je het al voor je dat zoiets ons land zou moeten verdedigen? *proest*![]()
![]()
Ik hoop van wel. Ik hoop dat jij niet bij Defensie werkt.quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:36 schreef jpg97 het volgende:
[..]
OMG ik hoop niet dat dit hierboven wél bij defensie zit. Zie je het al voor je dat zoiets ons land zou moeten verdedigen? *proest*![]()
![]()
Dat er delen van de Nederlandse bevolking zijn die het perfect normaal vinden om stoned naar hun werk te gaan, betekent nog niet dat dat normaal IS. Defensie heeft een zero-tolerance beleid voor alle soorten drugs, ook voor een 'blowtje'. Gegeven het soort werk dat ze doen vind ik dat niet meer dan normaal. Ten eerste werken ze met vuurwapens, of in ieder geval met levensgevaarlijke apparatuur. Ten tweede is het niet fair naar je collega die in een mogelijk levensbedreigende situatie 110% op jouw beoordelingsvermogen moet kunnen rekenen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:36 schreef jpg97 het volgende:
[..]
![]()
Vandaag nog.quote:Op donderdag 7 mei 2009 09:55 schreef Lightning_NL het volgende:Mja, let me guess, de afgelopen week heb je vast ook nog zitten blowen?
ongeschikt....quote:Op vrijdag 8 mei 2009 00:57 schreef Sniperwolf het volgende:
..een uur of 2 buiten zitten, in de kou. Dat trek ik niet..
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 00:57 schreef Sniperwolf het volgende:
Nou ik weet niet zo goed wat jij altijd doet ná het blowen, maar bij ons is dat altijd een uur of 2 buiten zitten, in de kou. Dat trek ik niet als ik nuchter ben hoor.![]()
Maarja dit gaat wel erg off-topic, ik stop met blowen, dinsdag zal ik melden hoe het gegaan is.![]()
KLu zit toch alleen maar in Hotels met zwembadenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ik blow niet
en 2 uur lang in de kou..
er komen nog wel wat meer uurtjes aan in de kou als je in dienst gaat
Je kan er maar beter aan wennen inderdaad.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ik blow niet
en 2 uur lang in de kou..
er komen nog wel wat meer uurtjes aan in de kou als je in dienst gaat
Hangt van het schip af. Fregatten gaan minder vaak maar langer weg. Mijnenjagers gaan vaker, maar korter weg.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:15 schreef Lotusss het volgende:
Heb al wat vragen in mijn eigen topic geplaatst, maar misschien dat ik hier een sneller antwoord krijg:
Op marineschepen is het vaak zo dat er complete radiostilte is, dwz dat ook de bemanning geen contact op kan/mag nemen met familie/vrienden.
- Hoe lang gaat een schip meestal op patrouille?
Zolang als nodig is, verschilt per keer dacht ik.quote:- Hoe lang kan die radiostilte duren?
In Den Helder?quote:- En geldt dat ook voor op de basis zelf?
quote:(het is géén oorlogsgebied maar er wordt wel regelmatig gepatrouilleerd)
Thanks alvast.
de radio stilte heeft er ook mee te maken dat er op zee geen line of sight straalverbindingen mogelijk zijn met de wal, waardoor radio/telefoon verkeer via AM of via een satelietverbinding moet gebeuren.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:15 schreef Lotusss het volgende:
Heb al wat vragen in mijn eigen topic geplaatst, maar misschien dat ik hier een sneller antwoord krijg:
Op marineschepen is het vaak zo dat er complete radiostilte is, dwz dat ook de bemanning geen contact op kan/mag nemen met familie/vrienden.
- Hoe lang kan die radiostilte duren?
- En geldt dat ook voor op de basis zelf?
(het is géén oorlogsgebied maar er wordt wel regelmatig gepatrouilleerd)
Thanks alvast.
Gaat via satelliet allemaal. De communicatie van het schip heeft voorrang en als er nog wat bandbreedte over is kan de bemanning die gebruiken voor internet/telefonie.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:43 schreef 1985 het volgende:
[..]
de radio stilte heeft er ook mee te maken dat er op zee geen line of sight straalverbindingen mogelijk zijn met de wal, waardoor radio/telefoon verkeer via AM of via een satelietverbinding moet gebeuren.
Via de kortegolf naar huis bellen is bijna niet mogelijk, en een satelietverbinding op zetten om naar huis te bellen is veel te kostbaar.
Aan wal in DenHelder is er gewoon gratis draadloos internet
quote:
Die op dat ene eiland bedoel je?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:59 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Nee op 'n andere basis niet in Nederland. Als je er 'n beetje verstand van hebt kan je wel raden waar, maar ik ga 't niet hier openbaar maken.
En kan je 'n concreet voorbeeld geven over de lengte van radiostilte?
Als jij er een beetje verstand van had gehad had je niet van die domme vragen gesteld. Is toch allemaal afhankelijk van een heleboel factoren.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:59 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Nee op 'n andere basis niet in Nederland. Als je er 'n beetje verstand van hebt kan je wel raden waar, maar ik ga 't niet hier openbaar maken.
En kan je 'n concreet voorbeeld geven over de lengte van radiostilte?
Wat is dat nu weer voor achterlijke reactie. Ik zeg toch niet dat IK er verstand van heb? Alleen omdat ik net iemand heb leren kennen weet ik dat er toevallig een basis zit. Meer weet ik dus eigenlijk niet en DAAROM post ik een - naar mijn idee volledig normale en legitieme - vraag in een topic dat voor vragen die met defensie te maken hebben bedoeld is.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:14 schreef fathank het volgende:
[..]
Als jij er een beetje verstand van had gehad had je niet van die domme vragen gesteld. Is toch allemaal afhankelijk van een heleboel factoren.
Een openbaar forum zoals dit is, ja, openbaar. Dat betekent dat er ook genoeg mensen zitten die potentieel misbruik zouden kunnen maken van de informatie die verstrekt wordt. Daarom wil ik ook mijn eigen persoonlijke gegevens niet openbaar maken, laat staan de persoonlijke gegevens van een ander. Daar hoort mijns inziens ook een woon-, verblijf- en/of werkplaats bij.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:21 schreef fathank het volgende:
Je doet alsof de locatie van een Marinekazerne het best bewaarde staatsgeheim van de afgelopen 20 jaar is. Met je "maar dat maak ik hier niet openbaar"
Er bestaat geen standaard voor hoelang ze geen contact kunnen hebben met het thuisfront.quote:Is toch allemaal afhankelijk van een heleboel factoren.
Wanneer heb jij dit gehoord? Tijdens het hoogtepunt van de koude oorlog ofzo?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:15 schreef Lotusss het volgende:
- Hoe lang kan die radiostilte duren?
- En geldt dat ook voor op de basis zelf?
(het is géén oorlogsgebied maar er wordt wel regelmatig gepatrouilleerd)
Thanks alvast.
Volgens mij cluster 2/3quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:48 schreef jitzzzze het volgende:
Wat voor cluster hoort er bij Officier Zeedienst van de Marine?
En welke eisen horen daarbij?
Ja.quote:Op maandag 11 mei 2009 08:01 schreef 1517 het volgende:
Stel dat het tijdens de keuring voor KCT duidelijk word dat iemand dagelijks blowt maakt dat uit?
Ja. Dat wordt gelijk afkeur kan ik je nu al vertellen.quote:Op maandag 11 mei 2009 08:01 schreef 1517 het volgende:
Stel dat het tijdens de keuring voor KCT duidelijk word dat iemand dagelijks blowt maakt dat uit?
Dat dus.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:19 schreef fathank het volgende:
Sowieso voor iedere functie wordt dat afkeur. Bij Defensie (althans de leiding) houden ze niet van drugs. En al helemaal niet op dagelijkse basis.
Ik kwam toch niet om advies vragen? Wat een onzin trouwens. Bij die sollicitatie-dagen (of hoe heet dat) kwamen zij met het idee voor KCT.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:18 schreef fathank het volgende:
En als burger naar het KCT is niet aan te raden. Ga eerst ervaring opdoen bij LMB of MARNS en probeer daarna door te stromen naar het KCT is mijn advies.
Krat bier in de week zijn ze ook niet echt dol op.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik kwam toch niet om advies vragen? Wat een onzin trouwens. Bij die sollicitatie-dagen (of hoe heet dat) kwamen zij met het idee voor KCT ik kwam voor Luchtmobiel.
Wat een crap trouwens afkeur op drugs, je mag zeker wel een krat bier per weekend wegtikken maar drugs ho maar
Ja jongen zo kom je er wel. Het slagingspercentage van spijkerbroeken bij het KCT ligt op nog geen 10% volgens mij. En ik weet waar ik over praat. Ik wilde het zelf eerst ook, maar ben toendertijd medisch afgekeurd. Een maatje van me die 4 jaar bij de MARNS gezeten heeft is op hetzelfde moment het traject in gegaan (we hebben ook samen meegedaan met de KCT-KD) en loopt ondertussen rond met z'n groene baret. Van zijn lichting hebben 1 of 2 spijkerbroeken de opleiding gehaald, de rest is allemaal vroegtijdig afgevallen.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik kwam toch niet om advies vragen? Wat een onzin trouwens. Bij die sollicitatie-dagen (of hoe heet dat) kwamen zij met het idee voor KCT ik kwam voor Luchtmobiel.
Wat een crap trouwens afkeur op drugs, je mag zeker wel een krat bier per weekend wegtikken maar drugs ho maar
Als jij ieder weekend een krat bier wegtikt kom je ook niet door de keuring voor SF hoorquote:Op maandag 11 mei 2009 09:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik kwam toch niet om advies vragen? Wat een onzin trouwens. Bij die sollicitatie-dagen (of hoe heet dat) kwamen zij met het idee voor KCT.
Voor geen enkele functie trouwens.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als jij ieder weekend een krat bier wegtikt kom je ook niet door de keuring voor SF hoor
De eisen voor maximale oogafwijking zijn ergens vastgelegd geloof ik, maar de eisen bij de kracht en het fietsen hangen af van een aantal persoonlijke factoren als gewicht, leeftijd enz. Ik weet wel dat je je er waarschijnlijk drukker om maakt dan achteraf nodig isquote:Op maandag 11 mei 2009 07:56 schreef jitzzzze het volgende:
Oké, en weet je ook ook welke eisen daarbij horen?
Dat geloof ik direct, maak me er wel ook een beetje druk om.quote:Op maandag 11 mei 2009 12:23 schreef DennissG het volgende:
[..]
De eisen voor maximale oogafwijking zijn ergens vastgelegd geloof ik, maar de eisen bij de kracht en het fietsen hangen af van een aantal persoonlijke factoren als gewicht, leeftijd enz. Ik weet wel dat je je er waarschijnlijk drukker om maakt dan achteraf nodig is
Hangt er vanaf waarvoor je solliciteert. Denk dat je ze beter kan bellen.quote:Op maandag 11 mei 2009 12:34 schreef Schoenveter het volgende:
Ik heb een vraagje!
Met mijn linker oor ben ik slecht horend(heb door ook zo'n hoortoestel voor), Afgelopen jaren heb ik hem niet gedragen omdat ik nog niet echt veel last van mijn gehoor heb gehad. Zo af en toe mis ik wel eens iets.
Maar mijn vraag is: Kan ik nou niet in het leger of kunnen ze het door de vingers zien?
[x] Ongeschiktquote:Op maandag 11 mei 2009 09:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ik kwam toch niet om advies vragen? Wat een onzin trouwens. Bij die sollicitatie-dagen (of hoe heet dat) kwamen zij met het idee voor KCT.
Snap ik, was ik ook, dacht dat ik het ging verknoeien ofzo, maar was achteraf nergens voor nodigquote:Op maandag 11 mei 2009 12:36 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat geloof ik direct, maak me er wel ook een beetje druk om.
KCTquote:Op maandag 11 mei 2009 09:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
1. Officieel niet.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:30 schreef .txt het volgende:
Ik heb twee vragen.
1. Heeft Nederland of de NAVO kernwapens in NL ergens liggen (afgemonteerd, of in een bouwpakket)?
2. Heeft de marine (satelliet)televisie aan boord, of moeten ze het met DVD's doen?
Vraag 1:Geen eigen kernwapens. Ze hebben hier wel gelegen (volgens mij liggen ze er tegenwoordig niet meer). Was spul van de Amerikanen.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:30 schreef .txt het volgende:
Ik heb twee vragen.
1. Heeft Nederland of de NAVO kernwapens in NL ergens liggen (afgemonteerd, of in een bouwpakket)?
2. Heeft de marine (satelliet)televisie aan boord, of moeten ze het met DVD's doen?
1. Wat Jitzzzze zegt, officieel niet, maar de kritische lezer kijkt verderquote:Op maandag 11 mei 2009 15:30 schreef .txt het volgende:
Ik heb twee vragen.
Da's een recht dat je moet verdienen. Eerst door de elementaire militaire opleiding, dan de kader/officiersopleiding, dan je vaktechnische opleiding. En daarna maar hopen dat je niet op een raket of helicopter wordt geplaatst, want dan kom je alsnog in aanmerking voor een tent in Nergensstan.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:46 schreef fathank het volgende:
[..]
KLu zit toch alleen maar in Hotels met zwembaden.
artikeltjequote:Op maandag 11 mei 2009 15:37 schreef fathank het volgende:
[..]
Vraag 1:Geen eigen kernwapens. Ze hebben hier wel gelegen (volgens mij liggen ze er tegenwoordig niet meer). Was spul van de Amerikanen.
onder water kun je bijna geen satelietfreq ontvangen. Een onderzeeboot kan onder water dan ook niet op gps varen.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:36 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
1. Officieel niet.
2. De schepen wel, een paar zenders maar. Maar ik weet niet of je onder water ook een sattelietsignaal voor recreatie doeleinden kan/mag ontvangen.
Maar hoe doen ze dat dan?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 03:49 schreef 1985 het volgende:
[..]
onder water kun je bijna geen satelietfreq ontvangen. Een onderzeeboot kan onder water dan ook niet op gps varen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daarvoor bovenkomen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:13 schreef Magneet het volgende:
regelmatig bovenkomen voor een gps fix en de rest berekenen op basis van koers en snelheid
niet helemaal boven, er hoeft slechts een mast een korte tijd boven water te komen. De Nederlandse subs moeten dat toch om de accu's op te laden en de Nuke's moeten dat af en toe om berichten op te halen vanaf de satellieten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:14 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ze daarvoor bovenkomen.
navigeren op de sterren en als die er niet zijn weer uitgaan van snelheid en magnetische koers.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:15 schreef fathank het volgende:
Je hebt toch niet persé gps nodig om te navigeren. Vroeger (jaja die goeie oude tijd) bestond gps nog geeneens, en toch ontdekte Columbus Amerika
.
Nukes maken ook gebruik van onder andere VLF berichten. Die worden onder andere verzonden door de E-6B TACAMO platformen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:18 schreef Magneet het volgende:
[..]
niet helemaal boven, er hoeft slechts een mast een korte tijd boven water te komen. De Nederlandse subs moeten dat toch om de accu's op te laden en de Nuke's moeten dat af en toe om berichten op te halen vanaf de satellieten.
En hij maar denken dat Cuba een stukje van India was.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:15 schreef fathank het volgende:
Je hebt toch niet persé gps nodig om te navigeren. Vroeger (jaja die goeie oude tijd) bestond gps nog geeneens, en toch ontdekte Columbus Amerika
.
Blijk ik gisteren zo kleurenblind als een mol te zijnquote:Op woensdag 6 mei 2009 17:28 schreef Sniperwolf het volgende:
[..]
Kleurenblind ja? Nog nooit eerder opgevallen dan? En nu? Wat houdt dat in voor je sollicitatie?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Blijk ik gisteren zo kleurenblind als een mol te zijn
Ik wist wel dat ik dat een beetje had, maar ik heb daar nog nooit last van gehad. Ook niet met 's nachts varen of in slecht zicht.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:00 schreef fathank het volgende:
[..]
Kleurenblind ja? Nog nooit eerder opgevallen dan? En nu? Wat houdt dat in voor je sollicitatie?
Dat is zeker zuur, vooral omdat ik voor verder alles wel geschikt benquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:07 schreef fathank het volgende:
Dat is wel heel zuur. En Officier der Administratie klinkt natuurlijk niet zo spannend als Officier Zeedienst
.
Hij heeft het wel over de vloot, zelfs de meest weggemoffelde sergeant waterpomptangpoetser op een mob-complex is operationeler bezig dan driekwart van de vloot.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:29 schreef Pumatje het volgende:
een stuk operationeler!
administratie wordt erg onderschat.
heb een paar van de administratie in mijn peleton.
die lui doen echt gave dingen..
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij heeft het wel over de vloot, zelfs de meest weggemoffelde sergeant waterpomptangpoetser op een mob-complex is operationeler bezig dan driekwart van de vloot.
En waarom schrijf jij altijd pelEton ipv pelOton
Hoho, vlak de admeurs niet uit. Vergeet de kassiers op Kamp Holland, Kaf en Kaia niet, dat zijn de lui die met gevaar voor eigen leven zorgen dat de kluis opengaat en je een voorschot kunt krijgen. Ook moeten ze mee op patrouille om koffie te zetten voor het voetvolk, daarnaast kunnen ze dan mooi bijhouden wie er eventueel in aanmerking komt voor een gewondeninsigne.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:21 schreef Bouke-p het volgende:
spannende dingen doen als admeur? wedstrijdje nietjes schieten?
Ik heb nou nooit de indruk gehad dat je als admeur een erg spannende baan hebt.
Op het risico af dat ik een heel domme vraag stel, maar wat moet je met een voorschot in KH? Geven jullie zoveel uit in het lokale nachtleven dat je buitenlandtoelage EN je salaris er totaal doorheen gaan? Of moeten jullie zo veel fooi betalen aan die Chinook-taxi als je in Kandahar gaat stappen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoho, vlak de admeurs niet uit. Vergeet de kassiers op Kamp Holland, Kaf en Kaia niet, dat zijn de lui die met gevaar voor eigen leven zorgen dat de kluis opengaat en je een voorschot kunt krijgen. Ook moeten ze mee op patrouille om koffie te zetten voor het voetvolk, daarnaast kunnen ze dan mooi bijhouden wie er eventueel in aanmerking komt voor een gewondeninsigne.
das helemaal een kansloos antwoord, maar dat terzijde. Vertel eens ff wat voor spannende dingen admeurs doen, eerst trots vertellen hoe stoer iemand is en vervolgens niks onthullen is zooooo 2008quote:Op woensdag 20 mei 2009 01:18 schreef Pumatje het volgende:
ja goed, bij voorbaat is nu mijn reactie kansloos door de insinueringen hier.
ga het een beetje verhelderen hier zeg
pin me dr niet op vast, ik ben nog niet op safari geweest maar ik doen n poging: Ook in uitzendgebied kun je geld nodig hebben, aangezien de rabobank nog geen afghaanse vestiging heeft kun je dan bij de admeur geld halen. Dit word dan weer verrekend met het salaris dat op je rekening bijgeboekt word.quote:Op woensdag 20 mei 2009 00:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Op het risico af dat ik een heel domme vraag stel, maar wat moet je met een voorschot in KH? Geven jullie zoveel uit in het lokale nachtleven dat je buitenlandtoelage EN je salaris er totaal doorheen gaan? Of moeten jullie zo veel fooi betalen aan die Chinook-taxi als je in Kandahar gaat stappen?
Helemaal juist. Het geld heb je bv nodig voor je sigaretten, drankje in de bar, patatje bij de Echos, handige spulletjes bij de PX enz.quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:24 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
pin me dr niet op vast, ik ben nog niet op safari geweest maar ik doen n poging: Ook in uitzendgebied kun je geld nodig hebben, aangezien de rabobank nog geen afghaanse vestiging heeft kun je dan bij de admeur geld halen. Dit word dan weer verrekend met het salaris dat op je rekening bijgeboekt word.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En admin bij de vloot is wat ik heb begrepen meer logistiek gericht, dus aanvragen en organiseren van allerlei materieel, voeding enz."History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
Oh, ik twijfel er niet aan dat je geld nodig hebt. Ik ben ook op uitzending geweest, al was dat vorige eeuw. Maar er werd gesproken van een voorschot, en DAT verbaast me!quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:24 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
pin me dr niet op vast, ik ben nog niet op safari geweest maar ik doen n poging: Ook in uitzendgebied kun je geld nodig hebben, aangezien de rabobank nog geen afghaanse vestiging heeft kun je dan bij de admeur geld halen. Dit word dan weer verrekend met het salaris dat op je rekening bijgeboekt word.
Zo heet het nou eenmaal, vroegah had je in je militaire paspoort een bladzijde met "toegekende voorschotten" daar werd dan bijgehouden wat je gekregen had en werd veel later pas verrekend, wsl dat het vandaar nog steeds "voorschot" heet.quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:56 schreef RonaldV het volgende:
Oh, ik twijfel er niet aan dat je geld nodig hebt. Ik ben ook op uitzending geweest, al was dat vorige eeuw. Maar er werd gesproken van een voorschot, en DAT verbaast me!
quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:41 schreef MaartenGrendel het volgende:
Er bestaan ook luchtmobiele admeurs, ik heb niet echt beeld wat die verder meer doen dan de taken van de gewone admeur, maar dan heb je in ieder geval een mooie opleiding gedaan.Zelfs dat niet, daarvoor hebben we aan boord een bevoboer en een bottelier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En admin bij de vloot is wat ik heb begrepen meer logistiek gericht, dus aanvragen en organiseren van allerlei materieel, voeding enz.
Wat bedoel je precies met 'echte veld militair'? Defensie heeft een heleboel verschillende functies en voor bijvoorbeeld specialisten (artsen, juristen) is civiele werkervaring en een wat hogere leeftijd als ze bij Defensie solliciteren meer regel dan uitzondering. Ook zij kunnen worden uitgezonden en een hogere leeftijd hoeft dan geen probleem zijn als je in goede conditie bent. Ik ken bv een majoor van in de 50 die als lid van een PRT is meegeweest in Afghanistan, fysiek en mentaal behoorlijk zwaar (je gaat bijvoorbeeld mee met meerdaagse patrouilles waarbij je in het veld slaapt en veel te voet verplaatst). Maar voor instromen in een basisopleiding is een leeftijd van 17-27 gebruikelijk.quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:22 schreef onlogisch het volgende:
Tot welke leeftijd kan je solliciteren voor de functie van een "echte veld millitair" zeg maar?
Niet dat ik interesse heb in het leger. Maar ik vroeg het me gewoon af
Op je 45e zullen ze je niet meer aannemen & klaarstomen voor een eventuele oorlog ?
ik denk dat hij er painf, lmb enzo ermee bedoeltquote:Op donderdag 21 mei 2009 16:47 schreef MaartenGrendel het volgende:
ErwinRommel en Erasmo bedankt, zo leer je elke keer weer wat bij.
[..]
Wat bedoel je precies met 'echte veld militair'? Defensie heeft een heleboel verschillende functies en voor bijvoorbeeld specialisten (artsen, juristen) is civiele werkervaring en een wat hogere leeftijd als ze bij Defensie solliciteren meer regel dan uitzondering. Ook zij kunnen worden uitgezonden en een hogere leeftijd hoeft dan geen probleem zijn als je in goede conditie bent. Ik ken bv een majoor van in de 50 die als lid van een PRT is meegeweest in Afghanistan, fysiek en mentaal behoorlijk zwaar (je gaat bijvoorbeeld mee met meerdaagse patrouilles waarbij je in het veld slaapt en veel te voet verplaatst). Maar voor instromen in een basisopleiding is een leeftijd van 17-27 gebruikelijk.
februari en augustus zijn de kortmodel lichtingen, dan is er in juni en oktober nog een kortmodel luchtmacht vlieger lichting. augustus is de enige lichting waar je als lang modeller in kan stromen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 18:26 schreef Hymen_Copter het volgende:
Hoeveel instroomtijden heb je voor het KMA?, is dat alleen aan het begin van het jaar of hebben ze meerdere delen van het jaar dat je kan instromen?
geen idee, stond er een tijd terug niet ergens een bericht dat de leeftijd omhoog werd gegooid?quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:22 schreef onlogisch het volgende:
Tot welke leeftijd kan je solliciteren voor de functie van een "echte veld millitair" zeg maar?
Niet dat ik interesse heb in het leger. Maar ik vroeg het me gewoon af
Op je 45e zullen ze je niet meer aannemen & klaarstomen voor een eventuele oorlog ?
30 weken afzien.quote:Op zondag 7 juni 2009 19:48 schreef TiMPiN het volgende:
Heren,
Hoe lang duurt de EVO precies? Ik dacht zelf aan zon 5/6 maanden(weet het niet meer, had het ooit ergens gelezen). Iemand die mij uit deze onzekerheid kan helpen?
Gezien de demo's kan ik je verzekeren dat het een mag is geweestquote:Op woensdag 10 juni 2009 22:45 schreef hoogvlieger het volgende:
Ik geloof dat ik het al gevonden heb: http://www.cbc.com.br/en_(...)5cfc6e3ee8148a09c898
In de tabel onderaan kun je bij het vakje Cartridge Length (mm)/Blank (Long) zien dat de patroon 68.5mm lang is, dus 6,85 cm, oftwel bijna 7 centimeter. Komt er dus op neer dat mn patroon een doodgewone 7.62x51 mm losseflodder is. Dat betekend dat deze of uit een HK417 van de KCK komt, of uit een FN MAG of FN Minimi.
quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:37 schreef hoogvlieger het volgende:
Er is ook een 7.62mm versie van de Minimi, maar die word niet door de Nederlandse strijdkrachten gebruikt.
bestaat ja, MK48 geloof ikquote:Op donderdag 11 juni 2009 00:40 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker?
En wie gebruikt die dan wel?
MK48 is een torpedo.quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:44 schreef Andyy het volgende:
[..]
bestaat ja, MK48 geloof ik
de SOCOM gebruikt het
Geen wonder dat ik het wapen niet kende. De M249 natuurlijk wel.quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:50 schreef Andyy het volgende:
Mk 48 Mod 0, ook goed, google er maar op.
(bij MK48 zie je meer verkapte M249's dan torpedo's)
of de coax van een pantservoertuig.quote:Op woensdag 10 juni 2009 22:45 schreef hoogvlieger het volgende:
Ik geloof dat ik het al gevonden heb: http://www.cbc.com.br/en_(...)5cfc6e3ee8148a09c898
In de tabel onderaan kun je bij het vakje Cartridge Length (mm)/Blank (Long) zien dat de patroon 68.5mm lang is, dus 6,85 cm, oftwel bijna 7 centimeter. Komt er dus op neer dat mn patroon een doodgewone 7.62x51 mm losseflodder is. Dat betekend dat deze of uit een HK417 van de KCK komt, of uit een FN MAG of FN Minimi.
Hoe zit het dan met je vrije tijd? als je bij de marine werkt en in het weekend ben je thuis, dan mag je toch doen wat je wil?quote:Op maandag 11 mei 2009 09:19 schreef fathank het volgende:
Sowieso voor iedere functie wordt dat afkeur. Bij Defensie (althans de leiding) houden ze niet van drugs. En al helemaal niet op dagelijkse basis.
Nee, als je bij Defensie zit mag je niet alles doen wat je wil in je vrije tijd. Blowen is daar 1 van.quote:Op maandag 13 juli 2009 19:25 schreef lintworm het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met je vrije tijd? als je bij de marine werkt en in het weekend ben je thuis, dan mag je toch doen wat je wil?
En dan heb ik het over een blowtje
Dat kun je zelf wel bedenken neem ik aan?quote:Op maandag 13 juli 2009 19:45 schreef lintworm het volgende:
Oke, en hoezo is dat precies?
Mocht je op worden geroepen bijvoorbeeld?
quote:Op maandag 13 juli 2009 19:25 schreef lintworm het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met je vrije tijd? als je bij de marine werkt en in het weekend ben je thuis, dan mag je toch doen wat je wil?
En dan heb ik het over een blowtje
Nogmaals, drugs is een no-go.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:05 schreef lintworm het volgende:
Het ging mij er meer om, of je in het weekend lekker vrij bent?
Eens naar familie, of met wat vrienden uitgaan...zonder de instelling van "ik kan nergens heen want misschien word ik opgeroepen"
Je hebt een voorbeeldfunctie, dus niet toegestaan.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:05 schreef lintworm het volgende:
Het ging mij er meer om, of je in het weekend lekker vrij bent?
Eens naar familie, of met wat vrienden uitgaan...zonder de instelling van "ik kan nergens heen want misschien word ik opgeroepen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |