Ik weet niet van cijfers die dit bijhouden, maar de Luchtmacht zit vooral in Noord Brabant (Woensdrecht, Gilze-Rijen, Eindhoven, Uden/Volkel en De Peel) en nog een klein beetje in Gelderland en Friesland. Door het verhuizen van de luchtmachters uit Twente en Soesterberg, en de restanten van luchtmachters van Deelen en de opleidingsinstituten uit Gelderland (LETS, de andere twee scholen zijn al te lang weg) zul je op de bases ook nog wat mensen uit de andere provincies tegenkomen, maar Brabanders zijn gemiddeld wel in grotere getale aanwezig in mijn herinnering.quote:Op zondag 22 maart 2009 14:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Weet iemand welke provincie of provincies proportioneel het meeste personeel aan defensie leveren. Zijn hier cijfers van bekend? Ik heb al op de site van het CBS gekeken maar ik ben niet veel wijzer geworden.
Waar in het topic zie jij de SAS opgehemeld worden?quote:Op zondag 22 maart 2009 16:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De SAS wordt enorm opgehemeld. Op militaryphotos.net trekken ze zich af op foto´s waarbij je een schimmig blank gezicht ergens in een Afghaans dorpje ziet. De SAS is dan in levende lijve aan de mensheid verschenen.
Korps Mariniers vormt samen met de Royal Marines een internationale taskforce, en een deel van de Nederlandse officiersopleiding wordt in Engeland gegeven (naar Engels model).quote:Op zondag 22 maart 2009 15:50 schreef Pumatje het volgende:
veel van Verbindingen zit in Duitsland, Korps Mariniers is bijna geintegreerd met dat van GB, KCT sas en CI van USA, etc. etc.
Klopt, in marinetraditie is er smiddags een warme maaltijd, gevolgd door een broodmaaltijd 's avonds. In het begin is het even wennen maar na een weekje weet je niet beter, en vooral in de opleiding is het zeer goed vanwege de energie die je dr doorheen jankt.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:36 schreef Lolque het volgende:
Even een vraag over het eten bij Defensie.
Hoe zit het met het eten bij het Korps Mariniers?[/url]
goed te snavelen
[quote]Ik had zowieso al vernomen dat je voortaan in de middag warm eten krijgt voorgeschoteld en in de avond een boterham?
Over het algemeen is er een standaardmenu en een keuzemenu.quote:Maar hoe zit het met de keuze, is het zo dat er maar 1 ding te krijgen is(bijv Bloemkool+Aardappelen met een gehaktbal) of kan je ook keuzes maken?
Op oefening krijg je elke dag een 24 uurs rantsoen bestaande uit 2 maaltijdblikken van 400 gram en een doosje met kaakjes, beleg, snoepgoed, lucifers, oploskoffie etc mee. Daarnaast sta je (meestal) als marinier vrij in je keuze of je "laf voer" mee het veld in neemt. Zoals ik in de vorm van noodlesquote:Op oefening krijg je voornamelijk blikvoer mee + eigen voorziening?
Je krijgt nogmaals meestal de keuze tussen 2 stukken vlees, en als je dan een maaltijdblik hebt met vis (die zeldzaam zijn) kun je die dan weer lucratief ruilen, dus moet geen probleem zijnquote:Maar nu is het probleem dat ik vis NIET naar binnen krijg, kan hier rekening mee worden gehouden of hoe zit het precies?
Blauwe hap is indonesisch jaquote:En dan nog 2 dingetjes.
Blauwe hap = Indisch voer?
Tosti Hawai = ??
Goede uitleg!quote:Op maandag 23 maart 2009 16:55 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Klopt, in marinetraditie is er smiddags een warme maaltijd, gevolgd door een broodmaaltijd 's avonds. In het begin is het even wennen maar na een weekje weet je niet beter, en vooral in de opleiding is het zeer goed vanwege de energie die je dr doorheen jankt.
[..]
Over het algemeen is er een standaardmenu en een keuzemenu.
Laten we zeggen dat het standaardmenu een lapje vlees, aardappelen en sperziebonen is, dan kun je dat nemen (is meestal het goedkoopste) en dan kun je dat aanvullen met dingen uit het keuzemenu, of vervangen. Dus als dan het keuzemenu een kop groentensoep, een stuk kip, rijst en spruiten is, kun je dus zelf je eigen maaltijd in elkaar flansen van een lapje vlees met rijst en sperziebonen. Etc, je snapt het wel
[..]
Op oefening krijg je elke dag een 24 uurs rantsoen bestaande uit 2 maaltijdblikken van 400 gram en een doosje met kaakjes, beleg, snoepgoed, lucifers, oploskoffie etc mee. Daarnaast sta je (meestal) als marinier vrij in je keuze of je "laf voer" mee het veld in neemt. Zoals ik in de vorm van noodles![]()
[..]
Je krijgt nogmaals meestal de keuze tussen 2 stukken vlees, en als je dan een maaltijdblik hebt met vis (die zeldzaam zijn) kun je die dan weer lucratief ruilen, dus moet geen probleem zijn
[..]
Blauwe hap is indonesisch ja![]()
En een tosti hawai is met ananas
NP
Ja nou om eerlijk te zijn heb ik dat hele tosti hawai verhaal nog nooit gehoord dus ga voor de meest logische conclusie (wat automatisch nooit de juiste is bij de baas). Dus het kan ook zo maar zijn dat een tosti hawai gewoon 2 droge crackertjes met tjap is, maar daar kan ik je dus niets over vertellenquote:Op maandag 23 maart 2009 17:41 schreef Lolque het volgende:
[..]
Goede uitleg!![]()
Alleen op korpsmariniers.com word altijd over de ''Tosti Hawai'' gesproken alsof het broodje stront is.
Terwijl het gewoon een normale tosti hawai is?![]()
En alweer, bvd
als je honger hebt, krijg je ook vis naar binnenquote:Op maandag 23 maart 2009 16:36 schreef Lolque het volgende:
Even een vraag over het eten bij Defensie.
Hoe zit het met het eten bij het Korps Mariniers?
Ik had zowieso al vernomen dat je voortaan in de middag warm eten krijgt voorgeschoteld en in de avond een boterham?
Maar hoe zit het met de keuze, is het zo dat er maar 1 ding te krijgen is(bijv Bloemkool+Aardappelen met een gehaktbal) of kan je ook keuzes maken?
Op oefening krijg je voornamelijk blikvoer mee + eigen voorziening?
Maar nu is het probleem dat ik vis NIET naar binnen krijg, kan hier rekening mee worden gehouden of hoe zit het precies?
En dan nog 2 dingetjes.
Blauwe hap = Indisch voer?
Tosti Hawai = ??
Bvd
Die indische kip is één van de betere, alleen de meeste warmen hem op en beginnen te happen. Nee, slok water erover, flink roeren en dan pas eten. Best te verteren. Itt bruine bonen, dan ga ik echt dood, wat een lucht (daarna)quote:Op maandag 23 maart 2009 22:09 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
als je honger hebt, krijg je ook vis naar binnen![]()
Ooit de indische kip uit blik gegeten? Ik heb liever vis...
roeren? Prakken zul je bedoelenquote:Op maandag 23 maart 2009 22:14 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Die indische kip is één van de betere, alleen de meeste warmen hem op en beginnen te happen. Nee, slok water erover, flink roeren en dan pas eten. Best te verteren. Itt bruine bonen, dan ga ik echt dood, wat een lucht (daarna)
Messtings? Gelul!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Pumatje het volgende:
water erbij?
mijn god nemen jullie die messtins echt mee ofzo?
beetje koken in t veld..
goddomme
Die mestins gebruik je eigenlijk alleen tijdens de opleiding als het eten ter velde word opgevoerd. Althans zo ging dat bij ons (luchtmobiel). Indien je die gevechts-rantsoenen hebt, die struyk blikken dus, dan idd kieper je die zooi niet in je mestins, is onnodig en kost je tijd om het schoon te maken. Gewoon zoals Rave schreef, blik op je brandertje en dekseltje dubbelvouwen wat je als handvat gebruikt.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!![]()
En onderhoud uitvoerenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 07:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Bij mij verrees laatst ineens de volgende vraag:
Wat doen manschappen met gevechtsfunctie nou eigenlijk als ze niet op oefening zijn en niet in de sportschool zitten?
Yep, de verjaardagscake (inclusief lucifers als kaarsjequote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:20 schreef ErwinRommel het volgende:
In die gevechts-rantsoenen zit oa ook chocopoeder, 2 zakjes als ik het goed heb. Gebruik die om met de kaakies, melkpoeder een soort van "slappe cake" te maken. Vult de maag uitstekend.
Gouden regel nr. 1 inderdaad. Maar mijn kader kreeg door dat ik aan het standaardgevechtssrantsoen niet genoeg had omdat ik tijdens bivakken nooit zo kon rammen als tijdens kazerneweken. Toen vroegen ze mij een keer of ik een extra blik dacht nodig te hebben, wat automatisch allerlei alarmbellen deed rinkelen...quote:En 1 ding, klaag nooit dat er te weinig eten is, dan ben je de lul, althans bij Luchtmobiel in mijn tijd
sportenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 07:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Bij mij verrees laatst ineens de volgende vraag:
Wat doen manschappen met gevechtsfunctie nou eigenlijk als ze niet op oefening zijn en niet in de sportschool zitten?
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig wasquote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:52 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, de verjaardagscake (inclusief lucifers als kaarsje), werkte veel beter bij de oude kaakjes, in het nieuwe pakket zitten kaakjes die veel slechter zijn om er wat creatiefs van te maken
[..]
Gouden regel nr. 1 inderdaad. Maar mijn kader kreeg door dat ik aan het standaardgevechtssrantsoen niet genoeg had omdat ik tijdens bivakken nooit zo kon rammen als tijdens kazerneweken. Toen vroegen ze mij een keer of ik een extra blik dacht nodig te hebben, wat automatisch allerlei alarmbellen deed rinkelen...
Maar toen ik daarna elke ochtend een derde blik kreeg (dat ik dus de hele dag bij me moest blijven dragen en pas bij last light op mocht eten) had ik twee blikken voor de hele dag waardoor ik dus de hele dag energie kon blijven verbranden.
En dat was dan weer een reden voor het kader om mij als een soort van pakezel te gebruiken (omdat je nu toch energie over had)
Enfin, ik ben er niet slechter van geworden zullen we maar zeggen
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
Zulke verhalen blijven goud...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:22 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig was![]()
Verder, over klagen dat er niet genoeg te eten was:
In de AMOL klaagde er eentje dat toen de gamellen opgevoerd werden dat voor 1 peloton te weinig was.
Man man, dat hebben we geweten. Het kader liet gelijk nog 2 gamellen opvoeren. Pasta met bolognesesaus.
4 gamellen dus voor 1 peloton van 40 man.
Al staande moesten we het allemaal opeten, al die gamellen moesten schoon leeg. Man al staande dus eten in rijen, uit je messtin.
Terwijl het kader rustig een peukje opstak en ons uitvoeterde en controleerde dat we niet stiekum kuiltjes met de hakken van onze kistjes aan het graven waren om daar het eten in te laten verdwijnen. Diegene die dat deed kon ff de messtin neerleggen en even wat push-ups en sit-ups maken, waarna die weer verder mocht eten.
Zo hebben we er 1 uur over gedaan om 4 gamellen met pasta leeg te eten. Daarna speedmars en kotsen dus.
Sindsdien werd er nooit meer geklaagd dat er te weinig te eten was
En als je officier bent (luitenant bijvoorbeeld)? Geef je dan les aan je peleton of iets dergelijks?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:53 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
sporten
theorie bijleren
theorie herhalen
praktijk bijleren
praktijk herhalen
ceremoniële verplichtingen
onderhoud plegen
voor je kast zitten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |