pleunen 2 the max.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik ga woensdag weer op 9daagse oefening...
71 items om in te pakken!
(op de inpaklijst dus, en dan komen je eigen peppi dingetjes er nog bij!
Was ik maar een pleun...
Mijn crusaderrugzak, mijn snugpak mijn paratas, mijn opsvest... mijn broekzakken zelfsquote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:48 schreef Pumatje het volgende:
[..]
pleunen 2 the max.
![]()
jaa, camonet erbij, of mag rol ofzo misschien.. ligt eraan.
poncho in ops vest met je zooi en gaan![]()
overnachtn in tentenkamp
lolquote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:05 schreef RonaldV het volgende:
Owja, dat was waarom ik naar de Luchtmacht ging! Dat geëtter met veldvoer en bepakking.Dan nog liever 24 of zelfs 48 uur ondergronds naar een oorlog op je beeldscherm staren.
zo doe ik t ook ja. Maar die indische kip... gadverdamme! ik heb dan liever bruine bonen!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!![]()
Wij mochten na een keertje klagen ook alle gamellen leegmaken, ook de jus van de gehaktballen moest op... Een paar bekers jus is niet lekker!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:22 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heh, die lucifer ja als er iemand jarig was![]()
Verder, over klagen dat er niet genoeg te eten was:
In de AMOL klaagde er eentje dat toen de gamellen opgevoerd werden dat voor 1 peloton te weinig was.
Man man, dat hebben we geweten. Het kader liet gelijk nog 2 gamellen opvoeren. Pasta met bolognesesaus.
4 gamellen dus voor 1 peloton van 40 man.
Al staande moesten we het allemaal opeten, al die gamellen moesten schoon leeg. Man al staande dus eten in rijen, uit je messtin.
Terwijl het kader rustig een peukje opstak en ons uitvoeterde en controleerde dat we niet stiekum kuiltjes met de hakken van onze kistjes aan het graven waren om daar het eten in te laten verdwijnen. Diegene die dat deed kon ff de messtin neerleggen en even wat push-ups en sit-ups maken, waarna die weer verder mocht eten.
Zo hebben we er 1 uur over gedaan om 4 gamellen met pasta leeg te eten. Daarna speedmars en kotsen dus.
Sindsdien werd er nooit meer geklaagd dat er te weinig te eten was
Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
lol
Achteraf heeft het ook weer zo zijn charmes hoor![]()
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"![]()
Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.
Gouwe tijd gehad, eerlijk waar.
langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?
Kijk, en dat is in principe ideaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:04 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.
Ook waren er tussen ons recruten die van Mariniers naar Luchtmobiel gingen in 1992. Zo ook enkele Commando's en een enkele die in vreemde krijgsdienst gezeten hadden waaronder het Legioen en eentje van het Surinaamse Jungle Commando van Ronnie Brunswijck.
Maar de opleiding,het kader kwam voornamelijk van oa. Mariniers, KCT, PainfBat.
Hard opgeleid dus, zoals het ook moet!
In mijn VAMOL had ik dus als kader een oud-Marinier en Commando als Sergeant. Op het OCMGD waar ik als hospik werd opgeleid. Zeer streng, doch rechtvaardig. En na de training/dienst was er altijd tijd voor een biertje met het kader.
De Mariniers op het OCMGD waren minder strak geleid zag ik wel. Daar zat in onze tijd ook een eenheid Mariniers die hun opleiding daar deden, wat vaak tot enige wrijving kwam, sportief gezien dan
Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:32 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Kijk, en dat is in principe ideaal.
De opleiding MOEST hard zijn, als jij tot de eerste lichtingen behoorde moesten jullie echter de standaard worden waar de volgende lichtingen aan moeten voldoen. Als de kaderleden genoegen nam met minder dan de topnotch teken je in principe het eigen doodvonnis voor het "nieuwe paradepaardje van de Nederlandse krijgsmacht".
Jammer, dat de opleidingen niet meer zo zijn als je van oudere verhalen hoort. Ik heb zeker niet door de EVO gefietst maar dr zitten wel jongens bij mijn lichting waarvan je niet vrolijk wordt in jouw geweergroepje...Maar dat is weer dat hele kwaliteit/kwantiteit-verhaal. Neem je genoegen met de mindere goden om de schrijnende tekorten op te vullen?![]()
ARBOquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.
In mijn tijd bestond dat nog niet, en waren er helemaal geen ARBO regels en dat soort geneuzel.
Maar nu moet men daar dus aan voldoen.
Het Korps Mariniers heeft een lange naam en faam. Terecht hoor. Daar hoor je mij niet over. Voor mij blijven het immers ook collega's. Ongeacht of men nu Marinier is of niet. Het totaal plaatje bepaald de overwinning.
Luchtmobiel heeft helaas ook een etiket gekregen, van laag opgeleide gasten die niks beters van hun tijd kunnen doen behalve dan maar tekenen voor LMB. Ik ben het daar niet mee eens.
LMB bestaat nog niet lang, maar heeft wel al behoorlijk wat (gevechts) ervaring opgedaan mbt missies buitenland. Meer dan het KMARNS zelfs. recentelijk gezien dus.
Graag zou ik LMB weer terug zien zoals men in de begin jaren werd opgeleid, hard, doch rechtvaardig.
In hoeverre heeft het KMARNS last van de ARBO wetgeving Rave?
Sinds de ARBO ook de landmacht betreft is de gehardheid achteruit gegaan, en moet men het meer hebben van de kwantiteit, genoeg recruten die overblijven, dan de kwaliteit, na schifting dmv hadre opleidings methoden.
Ik vond een weekje op de hei best leuk. Er is niks fijners dan kamperen op kosten van de baas, en de wereld wakker te zien worden als het licht wordt. Maar om nou te zeggen dat het me helemaal geweldig lijkt om dat elke week, of zelfs maandelijks te doen? Neu.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
lol
Achteraf heeft het ook weer zo zijn charmes hoor![]()
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"![]()
Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.
Gouwe tijd gehad, eerlijk waar.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vraag me wel af: wat doet defensie (politiek correct zijn is ook daar doorgedrongen) aan mentale harding? Mag je nog iemand voor 'mietje' uitmaken, of nemen ze daar aanstoot aan omdat het homos kan beledigen? Mag je een vrouwelijke collega pesten, of is ze dan plots het zwakke geslacht in een vrouwonvriendelijke omgeving?quote:
AROM (Arbo, Ruimtelijke Ordening en Milieu) medewerkers durven daar niet naar binnenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:47 schreef Scaurus het volgende:
Hoe zit het dan met de KCT? Hebben die vrijstelling van het ARBOfascisme?
Is dat niet meer dan??? Ik neem die dingen nog steeds mee op oefening.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Pumatje het volgende:
water erbij?
mijn god nemen jullie die messtins echt mee ofzo?
beetje koken in t veld..
goddomme
Sinds wanneer wordt de "boxershort" uitgereikt?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:
enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak
-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:02 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagendan heb je weinig nodig.
Liever messtins dan die ranzige opvoermaaltijden van Parestoquote:Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Messtings? Gelul!
Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!![]()
Oh ja... ARBO.... Mijn ijzeren auto (destijds) was 3 meter hoog, ik mocht niet meer ongezekerd op het dak staan, lees, de enige toegangspoort vwb de bediening.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |