abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:45:21 #76
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_67362316
Lessen worden gedraait door onderofficieren, de korporaals en sergeanten bij de marns en ik neem aan de sergeanten/sgt 1e klassers bij de KL, de sergeant-majoor houdt zich dan achter de schermen bezig om het hele plaatje draaiende te houden en de luitenant drinkt thee.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:48:02 #77
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67362401
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:22 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Ik ga woensdag weer op 9daagse oefening...

71 items om in te pakken !
(op de inpaklijst dus, en dan komen je eigen peppi dingetjes er nog bij !

Was ik maar een pleun...
pleunen 2 the max.

jaa, camonet erbij, of mag rol ofzo misschien.. ligt eraan.
poncho in ops vest met je zooi en gaan

overnachtn in tentenkamp
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:51:10 #78
168777 Rave_NL
pi_67362516
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:48 schreef Pumatje het volgende:

[..]

pleunen 2 the max.

jaa, camonet erbij, of mag rol ofzo misschien.. ligt eraan.
poncho in ops vest met je zooi en gaan

overnachtn in tentenkamp
Mijn crusaderrugzak, mijn snugpak mijn paratas, mijn opsvest... mijn broekzakken zelfs
  dinsdag 24 maart 2009 @ 17:05:16 #79
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67363019
Owja, dat was waarom ik naar de Luchtmacht ging! Dat geëtter met veldvoer en bepakking. Dan nog liever 24 of zelfs 48 uur ondergronds naar een oorlog op je beeldscherm staren.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 17:29:05 #80
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_67363734
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:05 schreef RonaldV het volgende:
Owja, dat was waarom ik naar de Luchtmacht ging! Dat geëtter met veldvoer en bepakking. Dan nog liever 24 of zelfs 48 uur ondergronds naar een oorlog op je beeldscherm staren.
lol
Achteraf heeft het ook weer zo zijn charmes hoor
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"

Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.

Gouwe tijd gehad, eerlijk waar.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_67364370
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Messtings? Gelul!

Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!

zo doe ik t ook ja. Maar die indische kip... gadverdamme! ik heb dan liever bruine bonen!
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:22 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Heh, die lucifer ja als er iemand jarig was

Verder, over klagen dat er niet genoeg te eten was:
In de AMOL klaagde er eentje dat toen de gamellen opgevoerd werden dat voor 1 peloton te weinig was.
Man man, dat hebben we geweten. Het kader liet gelijk nog 2 gamellen opvoeren. Pasta met bolognesesaus.
4 gamellen dus voor 1 peloton van 40 man.
Al staande moesten we het allemaal opeten, al die gamellen moesten schoon leeg. Man al staande dus eten in rijen, uit je messtin.
Terwijl het kader rustig een peukje opstak en ons uitvoeterde en controleerde dat we niet stiekum kuiltjes met de hakken van onze kistjes aan het graven waren om daar het eten in te laten verdwijnen. Diegene die dat deed kon ff de messtin neerleggen en even wat push-ups en sit-ups maken, waarna die weer verder mocht eten.
Zo hebben we er 1 uur over gedaan om 4 gamellen met pasta leeg te eten. Daarna speedmars en kotsen dus.
Sindsdien werd er nooit meer geklaagd dat er te weinig te eten was
Wij mochten na een keertje klagen ook alle gamellen leegmaken, ook de jus van de gehaktballen moest op... Een paar bekers jus is niet lekker!
  dinsdag 24 maart 2009 @ 17:51:42 #82
168777 Rave_NL
pi_67364424
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

lol
Dan lach je erom, en je kunt het aan je evt kleinkinderen vertellen van toen "opa nog in dienst zat"

Mijn luchtmacht tijd, als dienstplichtig soldaat bij het 40 Squadron LB op Volkel/DePeel was zeer relaxed. Kun je idd niet vergelijken met de landmacht, maar ik vond de landmacht veel uitdagender, althans in het begin periode van Luchtmobiel. Dat waren pas tijden.

Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?
pi_67364720
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:

enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak

-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten

langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagen dan heb je weinig nodig.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:04:14 #84
110987 ErwinRommel
pi_67364755
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:51 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Overgestapte mariniers vormden toch een groot gedeelte van de luchtmobiele brigade in de tijd van oprichting?
Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.
Ook waren er tussen ons recruten die van Mariniers naar Luchtmobiel gingen in 1992. Zo ook enkele Commando's en een enkele die in vreemde krijgsdienst gezeten hadden waaronder het Legioen en eentje van het Surinaamse Jungle Commando van Ronnie Brunswijck.

Maar de opleiding,het kader kwam voornamelijk van oa. Mariniers, KCT, PainfBat.
Hard opgeleid dus, zoals het ook moet!
In mijn VAMOL had ik dus als kader een oud-Marinier en Commando als Sergeant. Op het OCMGD waar ik als hospik werd opgeleid. Zeer streng, doch rechtvaardig. En na de training/dienst was er altijd tijd voor een biertje met het kader.
De Mariniers op het OCMGD waren minder strak geleid zag ik wel. Daar zat in onze tijd ook een eenheid Mariniers die hun opleiding daar deden, wat vaak tot enige wrijving kwam, sportief gezien dan
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:32:12 #85
168777 Rave_NL
pi_67365541
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 18:04 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Klopt Rave. Wij werden opgeleid door een oud-Marinier/Commando.
Ook waren er tussen ons recruten die van Mariniers naar Luchtmobiel gingen in 1992. Zo ook enkele Commando's en een enkele die in vreemde krijgsdienst gezeten hadden waaronder het Legioen en eentje van het Surinaamse Jungle Commando van Ronnie Brunswijck.

Maar de opleiding,het kader kwam voornamelijk van oa. Mariniers, KCT, PainfBat.
Hard opgeleid dus, zoals het ook moet!
In mijn VAMOL had ik dus als kader een oud-Marinier en Commando als Sergeant. Op het OCMGD waar ik als hospik werd opgeleid. Zeer streng, doch rechtvaardig. En na de training/dienst was er altijd tijd voor een biertje met het kader.
De Mariniers op het OCMGD waren minder strak geleid zag ik wel. Daar zat in onze tijd ook een eenheid Mariniers die hun opleiding daar deden, wat vaak tot enige wrijving kwam, sportief gezien dan
Kijk, en dat is in principe ideaal.

De opleiding MOEST hard zijn, als jij tot de eerste lichtingen behoorde moesten jullie echter de standaard worden waar de volgende lichtingen aan moeten voldoen. Als de kaderleden genoegen nam met minder dan de topnotch teken je in principe het eigen doodvonnis voor het "nieuwe paradepaardje van de Nederlandse krijgsmacht".

Jammer, dat de opleidingen niet meer zo zijn als je van oudere verhalen hoort. Ik heb zeker niet door de EVO gefietst maar dr zitten wel jongens bij mijn lichting waarvan je niet vrolijk wordt in jouw geweergroepje...Maar dat is weer dat hele kwaliteit/kwantiteit-verhaal. Neem je genoegen met de mindere goden om de schrijnende tekorten op te vullen?

[ Bericht 25% gewijzigd door Rave_NL op 24-03-2009 18:37:33 ]
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:47:55 #86
110987 ErwinRommel
pi_67365968
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 18:32 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Kijk, en dat is in principe ideaal.

De opleiding MOEST hard zijn, als jij tot de eerste lichtingen behoorde moesten jullie echter de standaard worden waar de volgende lichtingen aan moeten voldoen. Als de kaderleden genoegen nam met minder dan de topnotch teken je in principe het eigen doodvonnis voor het "nieuwe paradepaardje van de Nederlandse krijgsmacht".

Jammer, dat de opleidingen niet meer zo zijn als je van oudere verhalen hoort. Ik heb zeker niet door de EVO gefietst maar dr zitten wel jongens bij mijn lichting waarvan je niet vrolijk wordt in jouw geweergroepje...Maar dat is weer dat hele kwaliteit/kwantiteit-verhaal. Neem je genoegen met de mindere goden om de schrijnende tekorten op te vullen?
Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.
In mijn tijd bestond dat nog niet, en waren er helemaal geen ARBO regels en dat soort geneuzel.
Maar nu moet men daar dus aan voldoen.

Het Korps Mariniers heeft een lange naam en faam. Terecht hoor. Daar hoor je mij niet over. Voor mij blijven het immers ook collega's. Ongeacht of men nu Marinier is of niet. Het totaal plaatje bepaald de overwinning.
Luchtmobiel heeft helaas ook een etiket gekregen, van laag opgeleide gasten die niks beters van hun tijd kunnen doen behalve dan maar tekenen voor LMB. Ik ben het daar niet mee eens.
LMB bestaat nog niet lang, maar heeft wel al behoorlijk wat (gevechts) ervaring opgedaan mbt missies buitenland. Meer dan het KMARNS zelfs. recentelijk gezien dus.

Graag zou ik LMB weer terug zien zoals men in de begin jaren werd opgeleid, hard, doch rechtvaardig.
In hoeverre heeft het KMARNS last van de ARBO wetgeving Rave?

Sinds de ARBO ook de landmacht betreft is de gehardheid achteruit gegaan, en moet men het meer hebben van de kwantiteit, genoeg recruten die overblijven, dan de kwaliteit, na schifting dmv hadre opleidings methoden.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:26:59 #87
168777 Rave_NL
pi_67367300
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het probleem met Luchtmobiel, zoals men dat toen noemde "het paradepaardje", is dat door de overheid d eisen steeds maar weer naar beneden teruggeschroefd worden. Ik hekel daarom ook de ARBO wetgeving welke voor een groot deel hieraan schuldig is.
In mijn tijd bestond dat nog niet, en waren er helemaal geen ARBO regels en dat soort geneuzel.
Maar nu moet men daar dus aan voldoen.

Het Korps Mariniers heeft een lange naam en faam. Terecht hoor. Daar hoor je mij niet over. Voor mij blijven het immers ook collega's. Ongeacht of men nu Marinier is of niet. Het totaal plaatje bepaald de overwinning.
Luchtmobiel heeft helaas ook een etiket gekregen, van laag opgeleide gasten die niks beters van hun tijd kunnen doen behalve dan maar tekenen voor LMB. Ik ben het daar niet mee eens.
LMB bestaat nog niet lang, maar heeft wel al behoorlijk wat (gevechts) ervaring opgedaan mbt missies buitenland. Meer dan het KMARNS zelfs. recentelijk gezien dus.

Graag zou ik LMB weer terug zien zoals men in de begin jaren werd opgeleid, hard, doch rechtvaardig.
In hoeverre heeft het KMARNS last van de ARBO wetgeving Rave?

Sinds de ARBO ook de landmacht betreft is de gehardheid achteruit gegaan, en moet men het meer hebben van de kwantiteit, genoeg recruten die overblijven, dan de kwaliteit, na schifting dmv hadre opleidings methoden.
ARBO

Ik zit op een kleine kazerne geplaatst met zo'n ARBO-kerel erbij, en als het aan hem ligt mogen we alleen nog maar liggen en adem halen...

Letterlijk alles wat ons werk een beetje leuk maakt moet zo onderhand verboden worden. Een waterhindernisbaan onder een brug vastknopen? Gevaarlijk! Want dan sta je hoger dan anderhalve meter en dat kan gevaarlijke situaties veroorzaken....

Dat de brug 2,5 meter hoog is met water wat 7 meter diep is maakt niets uit. Fotograferen, documenteren, en opsturen. En na een succesvol rapportje weer een gallonnetje erbij...

Toppunt zijn de tegels in het legeringsgebouw, na een opmerking van een van ons dat die spekglad zijn als het geregend heeft zag je hem in een splitseconde naar zijn aantekeningenboekje grijpen met een fonkel in zijn ogen...

Ik word zo moe van die lui...
Ik heb moedwillig voor een beroep gekozen waarin ik geblesseerd, gewond, verminkt, geamputeerd en gedood kan worden, waar fysieke en mentale hardheid getraind moet worden om het initiatief te kunnen houden alls de situatie daar naar vraagt, waar dagelijks in de sportschool zitten niet gezien wordt als een vorm van zelfmasturbatie maar als bittere noodzaak zodat je harder en verder kan dan je ooit dacht te kunnen, waar kleine dingetjes waar men in de burgermaatschappij niet eens meer van opkijkt genadeloos afgestraft wordt omdat je dondersgoed weet dat het niet zo hoort en nog beter weet dat dit in een andere situatie jouw leven of het leven van je collega's in gevaar kan brengen. Waar eindeloos rondjes rennen op een hardloopbaan met een balk in je nek geen vorm van dwangneurosie is, maar het besef tekent dat jij er voor gaat zorgen dat er een glimlach op je smoel verschijnt als je dan met een balk de hindernisbaan over word gejankt. Waar jezelf zekeren een vanzelfsprekendheid is als je een klimtoren opgaat zodat jij, en alleen jij verantwoordelijk bent voor je eigen falen, omdat je weet wat je moet doen en je beseft dat als je doet zoals je geleerd word er niks aan de hand is. Daar heb ik voor gekozen, en daar wil ik voor leven.

En ik word er dan gewoon simpelweg verdrietig van als onwetende hielenlikkers die ooit één keer in een boogtent op de hei heeft geslapen mij iets willen verbieden om te doen omdat hij het te gevaarlijk acht, terwijl hij zich never nooit in onze situatie kan plaatsen... Donderstraal toch op man.

Hard en rechtvaardig, de enige manier.
Laat mij dan maar uitvallen als ik niet goed genoeg ben, dan ben ik er in ieder geval niet de reden dat iemand die er wel geschikt voor is sneuvelt door mijn toedoen omdat ik niet voldoe aan de eisen...
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:57:07 #88
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67370570
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

lol

Ik vond een weekje op de hei best leuk. Er is niks fijners dan kamperen op kosten van de baas, en de wereld wakker te zien worden als het licht wordt. Maar om nou te zeggen dat het me helemaal geweldig lijkt om dat elke week, of zelfs maandelijks te doen? Neu.

Overigens heb je de mooiste zonsopgangen en zonsondergangen nog steeds op de hei van Nieuw Milligen, tussen het helicopterveld en de ALVD-heuvel. Al zijn er ook wel plekken in dit land die heel dicht in de buurt komen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 21:07:37 #89
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67370973
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:26 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

ARBO

<knip>
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vraag me wel af: wat doet defensie (politiek correct zijn is ook daar doorgedrongen) aan mentale harding? Mag je nog iemand voor 'mietje' uitmaken, of nemen ze daar aanstoot aan omdat het homos kan beledigen? Mag je een vrouwelijke collega pesten, of is ze dan plots het zwakke geslacht in een vrouwonvriendelijke omgeving?

Ik vraag het, omdat ik na de Golfoorlog (die om Koeweit) een paar boeken van de schrijvers van B-2-0 las, en één van hen had een stuk over zijn gevangenname. Ik zal hem niet citeren hier (copyrights en zo), maar waar het op neer kwam: hij werd na zijn gevangenname behoorlijk afgerost bij de ondervragingen. Maar hij beschreef hoe de trainingen en vriendelijke pesterijen van zijn maten in Duitsland en Engeland hem tevoren al behoorlijk gehard hadden, waardoor hij zichzelf steeds weer kon motiveren om niet door te slaan.

Je vijanden hebben geen boodschap aan je zwakke punten, die buiten ze gewoon uit. Al moet ik toegeven dat dat minder op lijkt te gaan voor vrouwen: ik heb nog niet één verhaal gevonden over krijgsgevangen vrouwen die gemarteld of verkracht zijn (Maar ik moet zeggen dat ik er ook niet hard naar gezocht heb).
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 21:47:48 #90
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67372557
Hoe zit het dan met de KCT? Hebben die vrijstelling van het ARBOfascisme?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:41:42 #91
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67374978
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 21:47 schreef Scaurus het volgende:
Hoe zit het dan met de KCT? Hebben die vrijstelling van het ARBOfascisme?
AROM (Arbo, Ruimtelijke Ordening en Milieu) medewerkers durven daar niet naar binnen
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 23:10:09 #92
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67376200
arbo.. in principe een goed initiatief.
maar dat doorslaan...

kijk, bij materieel vind ik het prima. bijvoorbeeld kisten, waarop staat.. tillen met 2 man.
van die eigenwijze figuren die sterk willen zijn en het in hun 1tje gaan verplaatsen.. lukt vast een paar jaar.
Maar na hun diensttijd lopen ze met een verneukte rug.

zulke dingen, prima.
maar dat gejank over gladde tegeltjes, en verkeerde stopcontacten komt ook mijn neus uit.

en bauke.. er zitten oefeningen van 2 weken tussen nu hoor.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  FOK!Fotograaf dinsdag 24 maart 2009 @ 23:18:17 #93
145146 Andyy
pi_67376509
heb je als luitenant inbreng over de opleiding van de mannen ?
heb nu al redelijk ervaring met Krav Maga, en hoop een instructeurs opleiding te doen over een paar jaar als ik er kans voor krijg.
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:09:33 #94
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_67378502
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Pumatje het volgende:
water erbij?

mijn god nemen jullie die messtins echt mee ofzo ?

beetje koken in t veld..

goddomme

Is dat niet meer dan??? Ik neem die dingen nog steeds mee op oefening.

En gebruik ze ook
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:12:20 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_67378618
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:06 schreef Pumatje het volgende:

enige wat ik nu meeneem op oefening in rugzak

-slaapzak
-10 paar sokken
-1 t-shirt+boxershort
-eten

Sinds wanneer wordt de "boxershort" uitgereikt?
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:16:55 #96
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_67378781
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 18:02 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

langste oefening op de KMS is ook maar 3 of 4 dagen dan heb je weinig nodig.
Mijn god... The times are changing...

Nee, ik ga niet ouwehoeren over hoe slecht we het vroegah wel niet hadden
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:18:46 #97
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67378855
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 03:15 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Messtings? Gelul!

Je trekt de deksel dr half af, buigt hem af zodat je een handvat hebt en dan zet je hem rechtstreeks op je cookertje, paar minuten laten sudderen en je hebt weer een heerlijke maaltijd van de koningin!

Liever messtins dan die ranzige opvoermaaltijden van Paresto
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:22:56 #98
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_67379002
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:26 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

ARBO
Snip
Oh ja... ARBO.... Mijn ijzeren auto (destijds) was 3 meter hoog, ik mocht niet meer ongezekerd op het dak staan, lees, de enige toegangspoort vwb de bediening.
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:56:38 #99
184568 elilim
videre nec videri
pi_67382393
Arbo regels idd om te huilen, sinds een jaar of 2 zie je ook echt het negatieve resultaat hiervan bij nieuwe lichtingen. De Amo is niet meer wat het was, geen schuttersput meer, nauwelijks ligsleuven en fysieke straffen en dan nog zitten de remedial pelotons vol.
Af en toe komen er ook gewoon figuren binnen die (de opleiding dus gefixt hebben) bij voorbaat kansloos zijn, kost dan weer veel tijd moeite en geld om die eruit te werken, de lat mag wat mij betreft hoger gelegd worden.

pi_67384883
Klopt ja, het meeste is inderdaad veel softer geworden maarja, als defensie een afspiegeling is van onze samenleving en die steeds softer word, dan zal defensie dat ook moeten he :S
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')