| Mefistoteles | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:09 |
| Raar dat je tussen 2 kampen moet kiezen.... Wat dacht je van een theorie dat Aartsengelen vanuit een andere dimensie de evolutie optrokken... En dat diezelfde evolutie nu zijn tijd heeft gehad en weer devolueert... Ik denk dat dit bovenstaande foutief is maar dat het wel ongeveer zo is gebeurd. Ik geef alleen een voorbeeld dat je de theorieën kan combineren.... Ik geloof bijvoorbeeld in evolutie en devolutie en dat dat in alles zit, maar dat God voorbij evolutie en devolutie is en omnipresent is voorbij materie. Niet dat het boeit of dit wel of niet waar is, maar het is mooi om het is wat abstracter te bekijken... Omdat gelovigen in de wereld meestal vanuit angst aan iets vastklampte wat ook nog is van generatie op generatie degenereerde hebben de meeste atheisten, humanisten, etcetera een veel ruimere blik. Maar vaak zijn atheisten weer te kortzichtig om te beseffen dat je het niet God hoeft te noemen, maar dat er Intelligentie buiten ons aan het Creëren is... Het feit is dat wij zelf niet een baby kunnen maken. we kunnen alleen wat door iets anders is gemaakt bij elkaar brengen... Je hoeft het niet God te noemen maar je kan "Het makende" of "Het werkwoord" niet ontkennen. Ik wil geen welles nietes creëren, of de zoveelste subtiele reden om elkaar aan te vallen... Het is gewoon mooi om is na te denken dat je ook in evolutie/devolutie kan geloven maar ook in het goddelijke (bewustzijn boven/voorbij evolutie en devolutie) [ Bericht 0% gewijzigd door Mefistoteles op 14-03-2009 16:40:03 ] | |
| deroo | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:11 |
| Waarom moet dit nou altijd | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:15 |
| Hij maakt wél een punt. Geloof is teveel gecentraliseerd op onze planeet. Alsof WIJ zo belangrijk zijn in het universum. Mocht er een schepper bestaan, dan is die er op het moment nog steeds mee bezig.. even evolutietje starten en dan weer verder | |
| Bert.Wasbeer | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:15 |
| omdat de bijbel de evolutie verwerpt | |
| wijsneus | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:16 |
| Dat _kan_ wel, maar dan heb je het niet over een god waarin de meeste mensen geloven. | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:16 |
quote:en omgekeerd | |
| Bert.Wasbeer | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:16 |
quote:Dan istie niet zo almachtig als velen willen geloven. Er valt nog zat te bugfixen aan de huidige mens | |
| deroo | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:18 |
| Dit zijn discussies waar niemand ooit uit gaat komen. Daarom. | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:19 |
quote:het laatste woord geeft antwoord op je vraag. Geloven. Als er 10.000 jaar geleden iemand geweest was die er van overtuigd was geweest dat we uit een aardappel ontstaan zijn en dit aan hele volksstammen dag in dag uit had verkondigd , zou een groenteboer nu een heilige zijn geweest.. | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:20 |
quote:neuh, gewoon overnieuw beginnen, waarom die moeite? | |
| Dwerfion | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:26 |
| 1.God en Darwin door Taede Smedes. 2. De taal van God door Francis Collins 3. Creation and evolution door Denis Alexander Ach, en eigenlijk vele andere boeken. | |
| speknek | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:27 |
| Vanwege random genetic drift. NEXT. | |
| Semisane | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:29 |
| Over welke devolutie heeft de TS het trouwens? Verder zegt de evolutie als mechanisme en de evolutie als theorie vrij weinig over het bestaan van een eventueel goddelijk entiteit uiteraard. Evolutie als theorie verklaard enkel de diversiteit van soorten leven. Waarom het nou zo belangrijk is om hoe dan ook een god te combineren met evolutie is me toch wel een klein raadsel. | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:30 |
| Ik heb vanmorgen een mooie bruine gecreëerd, dat maakt me tot een schepper | |
| wijsneus | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:33 |
| Trouwens: devolutie? wat is dat nou voor nutteloos concept. Klinkt als een waardeoordeel over een biologisch proces. | |
| cherrycoke | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:35 |
quote:maar aan de andere kant als er geen god is ( en ik zeg niet dat hij of zei er niet is want dat weet niemand) dan is alles voor niets geweest en dan loopt de mens nu gewoon een beetje doeloos rond op deze planeet? | |
| KlappernootatWork | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:56 |
quote:Nee. Ik ben, dus ik besta. en overleven is mijn doel | |
| Dwerfion | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:58 |
| Degenen die stellen dat het of God of evolutie is, moeten eerst maar eens een argumentatie op gaan zetten. | |
| speknek | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:01 |
quote:God en evolutie kunnen heel goed samen. Creatie en evolutie niet. Aangezien creatie teleologisch is, en de evolutietheorie zoals we die kennen uit gaat van non-deterministische stochastische processen. | |
| Haushofer | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:02 |
| De evolutietheorie en astronomie laten de ontzettende betrekkelijkheid van religieuze ideeën zien. Dat is iets wat veel gelovigen angst inboezemt, want we hebben eeuwenlang kunnen denken dat we alleen zijn in het universum, dat leven uniek is, en dat bovendien de mens als soort uniek is. Waarom zou een God zich bekommeren om de menselijke soort, en niet zozeer om dieren? Waarom zou er een absolute ethiek moeten zijn? Hoe gaan we de verlossingsleer toepassen op buitenaardse volken? Dat zijn vragen die natuurlijk opkomen Naast evolutie kan prima een God bestaan, maar het klassieke Christelijke Godsbeeld wordt wel een stuk naiever, in mijn ogen. | |
| koningdavid | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:11 |
quote:Voor zover ik weet is leven nog steeds uniek, zijn we nog steeds alleen in het universum en is de mens (als hoogontwikkeld diersoort, als je het zo wilt noemen) nog steeds best uniek te noemen. Sinds de 'Copernicaanse Revolutie' is er een hoop gecorrigeerd wat betreft religieuze psuedo-wetenschappelijke denkbeelden over mens en heelal maar de theologische denkbeelden, zoals zij beschreven zijn in bijv. Genesis, staan nog recht overeind als je het mij vraagt. quote:Wie zegt dat God zich niet bekommert om dieren? Dieren kunnen echter geen religie beleven en niet filsoferen en reflecteren. Nog belangrijker, dieren hebben geen vrije wil maar volgen vooral hun instinct. Daarom vraagt God niet van dieren religieuze toewijding en een keuze voor 'Hem'. Dat vraagt Hij wel van mensen. Waarom? Omdat wij het kunnen. Dat maakt ons uniek. quote:Goede vragen. Maar pas relevant in mijn optiek als er buitenaardse volken worden gevonden met mensachtige capaciteiten. quote:Ik zie dat niet eerlijk gezegd. | |
| speknek | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:19 |
| Dat komt vermoedelijk omdat je opvattingen voor wetenschappers nog steeds als 'religieus pseudo-wetenschappelijk' te boek staan. | |
| koningdavid | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:20 |
quote:Welke opvattingen dan? | |
| Invictus_ | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:26 |
| Volgens mij is de mix god/evolutie heel makkelijk te maken, maar hangt nogal af van het godsbeeld dat de individuele gelovige volgt. Je kan makkelijk als gelovige in het geniale systeem van evolutie de hand van god zien. Zolang je eventuele gaten in je kennis die je opvult met god maar niet gaat opdringen aan anderen. | |
| speknek | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:28 |
| Er wordt niet echt vanuit gegaan dat het leven op aarde daadwerkelijk een unicum is, en in het licht van de evolutie is er geen objectieve maatstaf waaraan de mens uniek zou zijn. Qua structuur van de hersenen verschillen we niet zoveel van de andere zoogdieren, maar hebben we enkel veel meer oppervlakte per lichaamsinhoud. Of dit daadwerkelijk leidt tot 'emergence' en zodoende ons met een vrije wil behept in tegenstelling tot dieren, is iets waar ik graag wetenschappelijk bewijs voor zien. | |
| Haushofer | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:33 |
quote:Nog wel. -edit: daarbij, je kunt je afvragen hoe uniek die "hoge ontwikkeling" is. quote:Een vraag die opkomt is bijvoorbeeld "hoe plaats je de positie van de mens als soortvorming continu is"? Waar is het onderscheid wat mensen van dieren onderscheidt? Dieren hoeven zich niet te verantwoorden voor hun ethische daden, toch? Waar ligt de grens? Volgens de evolutietheorie kun je die grens niet stellen. quote:Nou, ik ben eerder geneigd om religie, net als wetenschap, als product te zien van een eigenschap die wij toevallig wel hebben en veel dieren niet (in die mate): bewustzijn. Wellicht is dit bewustzijn doorgeschoten en maken we onszelf nu wijs dat er een schepper is die zich om ons bekommert. Maar een bewustzijn is volgens de evolutietheorie, zover ik weet, niet een meer verheven eigenschap dan andere biologische eigenschappen. Het maakt onze religieuze claims erg verdacht. quote:Gezien de grootte van het universum zou dat heel goed een kwestie van tijd kunnen zijn. Dan lijkt het me nu al een relevante vraag, want op deze manier schuif je het onder het kleed onder de noemer "is nog niet belangrijk". Wat als we een buitenaards ras ontmoeten wat geen idee heeft wat een Messias is, of God? Bezitten we dan de arrogantie om te stellen dat dit ras ook niet gered wordt tijdens "het laatste oordeel"? quote:Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt [ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 13-03-2009 17:49:16 ] | |
| cherrycoke | vrijdag 13 maart 2009 @ 17:48 |
quote:zo kan je het ook zien | |
| Invictus_ | vrijdag 13 maart 2009 @ 18:00 |
quote:Maak je onderscheid in het resultaat van dat 'bewustzijn' mbt de twee genoemde domeinen; religie en wetenschap? | |
| koningdavid | vrijdag 13 maart 2009 @ 18:10 |
quote:Waar het verschil tussen mens en (de rest van de) dieren zit, heb ik al aangegeven. Dat verschil zit in wat wij kunnen. Wij kunnen de werkelijkheid beter analyseren en begrijpen en derhalve ook nadenken over of er een 'hogere werkelijkheid' is. Dat er geen rigoureuze (evolutie)biologische scheiding is vind ik eigenlijk niet heel relevant. Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen, zo'n scheiding? En hoe vind je die? Genesis leert ons dat de mens net als het dier uit het stof der aarde is geschapen. Qua materie verschillen we niet zo veel. Wat ons uniek maakt is dat God iets a-natuurlijks met ons heeft gedaan, namelijk Hij heeft zijn adem/geest ons ingeblazen. Dat wij naast materiële wezens, ook spirituele wezens zijn maakt ons tot 'God's evenbeeld', God is immers ook een spiritueel wezen. Zoals je hoort, dit zijn allemaal niet-wetenschappelijke religieuze denkbeelden die niet wetenschappelijk te toesten zijn. Maar dit dualisme is natuurlijk ook een kern van het christelijk geloof. Het punt is daarom dat je m.i. niet het unieke van de mens moet zoeken in het materiële of biologische, maar in het immateriële en spirituele. quote:Maar waarom gebruik je evolutie om vast te stellen wat 'verheven' is? Hoe kan evolutie dat überhaupt vaststellen? quote:Als wij een buitenaards mensachtig ras vinden die nooit van God gehoord heeft kan je het orthodoxe christendom weggooien denk ik. Ik zou i.i.g. niet weten hoe dat in het christelijke wereldbeeld zou passen. quote:Nou, ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet hoe evolutie het 'klassieke christelijke Godsbeeld' ontkracht heeft. | |
| Invictus_ | vrijdag 13 maart 2009 @ 18:16 |
quote:Hoewel van een andere invalshoek, idem. Maar hoe maken we het die anderen wijs? Ik denk dat 'klassiek' wordt verward met de versie die we (oa) uit Amerika kennen. 6000 jaar, letterlijke Genesis etc. Ik vraag me af wat voor Christen je bent als dat je peilers zijn, als daar je geloof mee staat of valt. Het lijkt me dat je een betere, universele, christen bent als je meer afgaat op de seculiere moraal van het geheel dan op het mierenneuken over welke macht je toekent aan je versie van god naar keuze. Je naasten liefhebben lijkt me belangrijker dan het verdedigen van absurde ideeën. | |
| #ANONIEM | vrijdag 13 maart 2009 @ 18:45 |
| "Waarom evolutie OF God... En niet... Evolutie EN God" Ik heb het idee dat deze vraagstelling is afgeleid van de discussies die zich sinds de start van het 'Darwin jaar' zijn opgewaaid. God kan door elk mens anders geinperteerd worden, er zijn ontelbaar diverse stromingen, sommige stellen dat God slechts als term dient voor een inmense natuurkracht die het heelal in werking heeft gesteld, en daarmee dus geen termen als 'God en Kwaad' hebben toegedient aan de natuurlijke verhoudingen en gedragingen van b.v. mensen: de evolutie-theorie kan daar prima mee gepaard gaan. Dus als je een dergelijk topic start moet je eerst nagaan, welke vorm van God je wilt samenspannen met de evolutie-theorie. Je kunt b.v. geen aanhanger zijn van het Christendom en gelijktijdig ook van de evolutie-theorie. | |
| MikeyMo | vrijdag 13 maart 2009 @ 19:01 |
| waarom zouden we ons druk moeten maken over een zekere hogere intelligentie die toch niet met ons communiceert... | |
| Dwerfion | vrijdag 13 maart 2009 @ 19:05 |
quote:Dat de mens maar een klein wezentje in een wel heel groot heelal is, is een inzicht wat heel oud is. Om met de dichter van psalm 8 te spreken: quote:Mijns inziens is het terecht dat de theologie veel over de mens spreekt. Haar voornaamste taak is om de relatie God-mens te beschrijven. Dat God daarin centraal staat en niet de mens past ook goed bij het idee dat we maar kleine wezentjes zijn. quote:Bron: De beeldhouwer en zijn beeld, (uiteraard Of buitenaardse wezen verlossing nodig hebben, zal afhangen van de vraag of er ook een val is geweest. | |
| Dwerfion | vrijdag 13 maart 2009 @ 19:12 |
quote:De grootste christelijke groepering (de Katholieken) accepteert (het biologische gedeelte van) de evolutietheorie. Dat zijn dus geen echte christenen begrijp ik? | |
| Dwerfion | vrijdag 13 maart 2009 @ 19:26 |
quote:Ik kan niet inschatten wat ze waard zijn, maar er zijn natuurlijk ook concepten zoals convergente evolutie. Als we keer op keer opnieuw het leven opnieuw zouden laten evolueren, zou er intelligent leven kunnen ontstaan. Simon Conway Morris heeft zo´n idee gelanceerd, maar het is nog wat omstreden. Over stochastische processen. Je ziet in de bijbel, voornamelijk het Oude Testament, regelmatig het lot geworpen worden. Een willekeurig proces werd gebruikt om Gods wil te bepalen. Zelf lijkt het me niet echt wat, maar wat ik wilde zeggen is dat ons gebrek aan inzicht in de uitkomst van een proces, nog niet wil zeggen dat er geen regie achter zit. En verder is evolutie natuurlijk meer dan toeval, er is ook een selectieproces. | |
| wijsneus | vrijdag 13 maart 2009 @ 20:34 |
quote:Sterker nog: als er een god is die ons vrije wil heeft gegeven en dat wil respecteren bemoeit hij zich helemaal nergens mee. Obsolute vrije wil vereist een absolute afzijdigheid van god. | |
| Wheelgunner | vrijdag 13 maart 2009 @ 20:35 |
![]() Bible says no | |
| #ANONIEM | vrijdag 13 maart 2009 @ 22:18 |
quote:Met katholiek duidde ik op de context van de Bijbel, de evolutie-theorie is namelijk in strijd met het scheppingsverhaal van de Bijbel. Ik kan verder geen andwoord geven op jou vraag, ik zou dan eerst moeten weten wanneer iemand een 'echte' Christen is. Maar ik neig er wel naar om de 'grootste Christelijke groepering die evolutie-theorie accepteert' als "convenient-believers'' te bestempelen. | |
| koningdavid | vrijdag 13 maart 2009 @ 23:08 |
quote:Nou ja, als je het christelijke geloof alleen als morele inspiratiebron gebruikt en geen waarde hecht aan de waarachtigheid van de waarheidsclaims, blijft er niet veel over van je geloof denk ik. Maar het beeld dat christenen die niet creationist zijn 'nepchristenen' of 'liberale christenen' zijn ofzo, klopt inderdaad niet. Ik ben harstikke orthodox, maar geloof niet in een letterlijke zesdaagse schepping omdat de bijbel dat m.i. niet zo leert. | |
| SpecialK | zaterdag 14 maart 2009 @ 00:07 |
quote:echt? Ik dacht dat het vaticaan alleen maar het concept "micro evolutie" ondersteunde? | |
| Probably_on_pcp | zaterdag 14 maart 2009 @ 04:16 |
quote: | |
| Haushofer | zaterdag 14 maart 2009 @ 12:14 |
quote:Dat zeg ik; die scheiding is er niet omdat evolutie een continu proces is quote:Dat is precies waar ik mee zit: jij ziet die mogelijkheid tot spiritualiteit als iets Goddelijks. Maar je kunt het ook zien als gevolg van een eigenschap genaamd "bewustzijn", en kennelijk is dat "bewustzijn" dan heel bijzonder, terwijl het dat evolutionair volgens mij helemaal niet is. Het is slechts 1 specifieke eigenschap. quote:Natuurlijk, ik verwacht ook helemaal niet dat het te toetsen is quote:Dat zeg ik dus: dat kun je niet. quote:Dat is een interessante gedachte. De kans dat er nog andere "mens-achtige" rassen zijn lijkt me wel buitengewoon klein. quote:Laat ik het zo verwoorden: ik zie, terugkijkende op de geschiedenis, dat de mens altijd een vrij naief wereldbeeld van zichzelf had, namelijk antropocentrisch. Was het niet de wereld als middelpunt, dan was het wel de zon. Was het niet de zon als middelpunt, dan was het wel de mens als soort. Dat beeld schuift telkens op. En steeds blijkt meer en meer dat ons beeld van de plaats van de mens in de schepping naief is. Als ik kijk naar het universum, ben ik heel erg geneigd om te denken dat ons religieus mensbeeld verschrikkelijk aards is, en dat er iets veel diepers achter kan liggen. Ik trek die ontwikkeling die ik hierboven beschrijf dus door; ik zie niet in waarom deze opeens zou stoppen. In dit immens grote universum vind ik het erg moeilijk om een antropocentrisch beeld als het Christendom zoals jij dat beschrijft te passen. Ik persoonlijk krijg een veel religieuzer gevoel als ik naar de sterren kijk, dan van het idee dat God Zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd om de mensheid te redden. Da's persoonlijk, natuurlijk. Daarbij, je antwoord op mijn vraag over buitenaards leven doet me denken aan wat men in de 16e eeuw had kunnen zeggen: zolang er geen tegenbewijs is kunnen we prima denken dat de aarde het middelpunt van het universum is. Nu blijkt dat, met onze kosmologische kennis, naief te zijn. Denk je niet dat een dergelijke denkverschuiving weer zal komen? | |
| Haushofer | zaterdag 14 maart 2009 @ 12:15 |
quote:Natuurlijk, omdat men zich dan ook tegenover God zette, en in vergelijking daarmee is de mens nietig. quote:Maar vind je het niet vreemd dat je dan een aards religieus beeld, wat ook nog es heel specifiek in 1 religie zit gebakken, probeert te projecteren op iets universeels? [ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 14-03-2009 12:25:01 ] | |
| koningdavid | zondag 15 maart 2009 @ 10:54 |
quote:En dat is de crux. Ik denk dat onze spiritualiteit meer is dan ons bewustzijn. Ik geloof in 'de ziel', in 'vrije wil'... ik geloof zelfs in een 'geestenwereld'. En daarom benadruk ik telkens dat het verschil tussen mens en dier niet zit in het materiële maar in het spirituele/immateriële. Als je niet in de 'immateriële mens' gelooft is het onderscheid tussen mens en dier inderdaad helemaal niet aan te wijzen, laat staan wetenschappelijk te onderbouwen. quote:Ik denk dat evolutie een vergelijkbare denkverschuiving is. Of de ontdekking van buitenaardse mensachtigen een zelfde soort denkverschuiving is, denk ik niet. Als die aliens niets van God weten en niet aan religie doen zou ik in ieder geval ernstig gaan twijfelen aan de waarachtigheid van het christelijke geloof. God zou wel met een heel goede verklaring moeten komen dan. | |
| Haushofer | zondag 15 maart 2009 @ 11:20 |
| Maar je denkt wel dat als we buitenaardse wezens tegenkomen, ze een religie aanhangen, en dat die vergelijkbaar is met het Christendom? | |
| koningdavid | zondag 15 maart 2009 @ 11:24 |
quote:Ik heb geen idee, echt niet. Het lijkt me dat het christendom voor hun volstrekt 'alien' is. Maar wellicht dat ze ook geloven in een schepper-God die om ze geeft o.i.d. | |
| Haushofer | zondag 15 maart 2009 @ 11:26 |
quote:Voor mij is dat ongeveer net zo waarschijnlijk als dat ze wekelijks naar de dik-voor-mekaar show kijken | |
| koningdavid | zondag 15 maart 2009 @ 11:30 |
quote:Waarom zou het idee van een schepper-God compleet vreemd voor ze zijn? Als het echt mensachtigen zouden zijn, lijkt me het helemaal niet vreemd dat ze geloven in een Schepper. Als we een ding geleerd hebben is het wel dat de mens (de enige mensachtige die we tot op heden kennen) een soort neiging heeft tot het geloven in een Schepper. Altijd in de menselijke geschiedenis, overal te wereld, hadden mensen wel een soort godsbesef. Waarom zouden buitenaardse mensachtigen dat niet hebben? Waar baseer je dat op? En zijn het dan wel mensachtigen? | |
| Invictus_ | zondag 15 maart 2009 @ 11:55 |
quote:Ik denk dat een observant ons niet zou betitelen als soort met godsbesef oid, meer een rijke fantasie, de drang om te verklaren en een voorliefde voor vertellingen. Menselijke trekjes toedichten aan dingen is zo ongeveer een impuls en denken dat er in een boom een ziel schuilt lijkt me geen godsbesef; zeker niet in de context van het huidige gebruik van de term god. | |
| Haushofer | zondag 15 maart 2009 @ 12:05 |
quote:Wat is een "mens-achtige"? Iemand die qua gedachtengang op ons lijkt? Dat een buitenaards ras nog enigszins gevoel voor religie heeft kan ik me voorstellen; als religie evolutionair verklaard kan worden is dat niet zo'n gek idee. Maar gezien de enorme diversiteit alleen al hier op aarde van verschillende religies, acht ik de kans bijzonder klein dat ze ook maar iets als een verlossingsleer aanhangen. | |
| koningdavid | zondag 15 maart 2009 @ 17:17 |
quote:Ik had het ook nooit over een verlossingsleer, ik had het over een geloof in een 'schepper-God'. | |
| Haushofer | zondag 15 maart 2009 @ 17:18 |
quote:Ah, ok, ik had een religie zoals het Christendom in gedachten. Dat is dan inderdaad de vraag, hoezeer een geloof in een schepper ingebakken zit in organismen met een bewustzijn | |
| koningdavid | zondag 15 maart 2009 @ 17:25 |
quote:Er zit m.i. een soort 'neiging' ingebakken, al is deze nooit absoluut. Mensen kunnen d.m.v. bijv. filosofische overpeinzingen 'loskomen' van de neiging tot het geloven in een schepper. Als ik zeg dat ik gelovig ben volg ik niet simpel die 'neiging' en baseer ik mij niet puur op religieuze ervaringen uit een of andere hersenkwab. Bij mij gaat het ook gepaard met rationele overdenkingen. Maar goed, hoe dit allemaal zit bij eventuele buitenaardse 'mensachtigen' is natuurlijk zeer speculatief. | |
| KlappernootatWork | maandag 16 maart 2009 @ 10:49 |
| Ik denk eerder dat religie iets te maken heeft met de hang voor het verklaren van "het onverklaarbare" De mens an zich houdt per definitie niet van mysteries, een dier heeft intuitie en zal zonodig vluchten, wij blijven nieuwschierig staan en proberen het te verklaren door ons vermogen tot redeneren. En sommigen onder ons gebruiken hun redenatietalenten om verklaringen te geven voor mysteries.(tegen gunsten uiteraard) Gaandeweg is dit gesplitst in twee groepen. Beide groepen hadden vuur nodig om warm te blijven en te koken. De ene groep ontdekte zelf hoe zelf vuur gemaakt kon worden en werden uiteindelijk wetenschappers die het Darwinisme aanhangen. De andere groep wachtte tot de bliksem insloeg en ging er van uit dat een entiteit het vuur leverde en werden uiteindelijk gelovigen, met alle peospas er omheen. Er zijn nog veel mysteries dus zolang zullen beide groepen blijven bestaan. En wat mysteries betreft, vraag mij niet hoe het universum is ontstaan, ik heb al moeite met het verklaren van een gat die onverwacht en plotseling in mijn spijkerbroek is ontstaan... | |
| Xa1pt | maandag 16 maart 2009 @ 14:09 |
quote:Onzin. quote:Onzin. | |
| Xa1pt | maandag 16 maart 2009 @ 14:12 |
quote:Ja, echt. quote:Nee, helaasch. En de islam, wat denk je? | |
| Invictus_ | maandag 16 maart 2009 @ 15:05 |
Niet de tijd genomen om alle nuances er uit te halen, maar staat in onderstaande niet dat de paus (en dus de RK-kerk) evolutie onderschrijft maar daar simpel een god-sausje over schenkt? God als initiator en scheidsrechter ofzo.quote:(Overigens de eerste keer dat ik heb rondgeklikt op de site van het Vaticaan, en ik moet zeggen dat het de eerste site van een religieuze sekte is die ik daadwerkelijk mooi vind. Duidelijk niet met Word in elkaar geplakt.) | |
| SpecialK | maandag 16 maart 2009 @ 16:12 |
quote:Waar beschuldig jij mij precies van? | |
| veuve_amiot | maandag 16 maart 2009 @ 23:00 |
quote:Dat. En: gaaahhhhhh... de misverstanden. Ze doen pijn aan m'n ogen. Ten eerste: probeer het onderscheid te maken tussen de evolutietheorie en theorieën over het ontstaan van het universum. Ze zijn niet hetzelfde. Ten tweede: wanneer zal het nu een keer doordringen dat geloof en wetenschap elkaar niet uitsluiten? Het zijn verschillende denkwijzen, en hun argumenten zullen nooit de vraagstukken van de tegenpartij *kunnen* beantwoorden, praktisch gesproken. Daarbij, als iemand zijn eigen hoofd vol cognitieve dissonantie wil proppen om tegelijkertijd twee concurrerende theorieën waar te laten zijn: veel plezier ermee. Kan ik me niet druk over maken. Waar ik wél een probleem mee heb is de fanatiekelingen die onder leiding van zalvende types als Dorenbos/Hagenbos/Hagendorp hoe-heet-ie hun prehistorische ontstaansmythes gelijk wensen te stellen aan inzichten die door middel van decennia, nee eeuwen aan onderzoek zijn verzameld en geverifieerd. Accepteer dat waar jij je mee bezig houdt onbewijsbaar is en poog dan ook niet om uitspraken te doen over de bewijsbare wereld. Andersom geldt het net zo hard: de wetenschappelijke methode is gebaseerd op observatie, dus kan iets wat per definitie onobserveerbaar is ook nooit bewezen worden. (NB dat betekent dus niet dat god by default bestaat. Serieus. Ik heb geen zin in een Russel's theepot-verhaal) In 't kort: wil jij geloven, doe je dat toch lekker. Zolang je je realiseert dat het gebaseerd is op geloof en niet op observatie, heb ik geen probleem met je. | |
| Waris7 | dinsdag 17 maart 2009 @ 00:51 |
| Ik snap niet wat het hele probléém nou eigenlijk is... Waarom denkt iedereen dat de twee onverenigbaar zijn? En verder, alles wat koningdavid zegt. | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 16:02 |
| - edit - [ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:10:47 ] | |
| KlappernootatWork | dinsdag 17 maart 2009 @ 16:22 |
quote:Omdat ze beiden overtuigd zijn van hun gelijk. Wetenschappers komen met fysieke en theoretische bewijzen en Gelovigen beroepen zich op dogma's. en beide zijn even hardnekkig in hun oordeel. | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 16:35 |
quote:Err, nee, niet? Je vergeet namelijk de groep die zich niet beroept op 17e eeuwse dogma's (die overigens nergens direct op te herleiden zijn) maar een goddelijke entiteit en evolutietheorie 'combineren'. | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 16:36 |
| - reactie op edit - [ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:11:25 ] | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 16:42 |
| - [ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:12:30 ] | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 17:28 |
| Ik snap werkelijk niet waarom jij zo aan het uitvallen bent. Ik stel gewoon oprecht een vraag over het katholieke geloof aangezien ik van meerdere bronnen heb begrepen dat het officiele pauselijke standpunt over evolutie is dat er slechts een zogenaamde micro-evolutie plaats kan vinden. In WFL discussieren we over dat soort dingen regelmatig en zonder tegen elkaar te schreeuwen. Vervolgens ga jij helemaal uit het niets los. Wat opzich natuurlijk amusant is. Maar discussievervuilend. Dát wel. | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 18:08 |
| - [ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:12:47 ] | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 18:38 |
| - [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:13:15 ] | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 18:43 |
| - [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:13:31 ] | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 18:45 |
| - [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:13:55 ] | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:17 |
| - [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2009 16:14:01 ] | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:21 |
quote:Oh, is DAT het? Dus je hebt eigenlijk geen gevoel voor humor? Dat is wat je zegt. Ik begrijp. Leg mij trouwens eens uit wat er niet waar is aan die quote en houd eens mensen als knevel in je achterhoofd. 1000 christenen, 1000 interpertaties van de bijbel. Dat je dat een belediging vind zegt meer over jouw onzekerheid over je geloof dan over mijn houding tov christenen. | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:33 |
quote:Inderdaad! quote:Het ging me om de context. quote:Welk geloof? | |
| SpecialK | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:37 |
quote:Het gaat mij ook altijd om de context! Wat zijn wij toch goed, hey. quote:Ah je gaat zo krampachtig met mijn milde statements om dat het lijkt alsof je op een diep persoonlijk niveau beledigd bent. Als je echter m'n posts langer dan 1 sec. door scant zal je zien dat ik me niet schuldig maak aan datgene waar jij zo op getriggert wordt. Maargoed. Ga vooral zo door, he? | |
| Xa1pt | dinsdag 17 maart 2009 @ 19:53 |
quote:Oh, dat zeker niet. De intolerantie en krampachtige, superieure houding waar atheïsten gelovigen maar al te vaak van beschuldigen komt me echter de keel uit. Maar als je eerdergenoemd bericht niet met zo'n insteek hebt gepost; mijn excuses. | |
| EggsTC | woensdag 18 maart 2009 @ 11:48 |
quote:Precies en dat is wat de bijbel ongeloofwaardig maakt, we zijn NIETS waard in het heelal en de bijbel doet denken dat wij alles zijn wat er is. Dat komt omdat de idioot die dat boek schreef dacht dat de zon en de aarde alles was wat bestond. Als iemand met een betere verklaring kan komen graag. | |
| KlappernootatWork | woensdag 18 maart 2009 @ 16:28 |
quote:dat is dan een groep die zich nog niet gemanifesteerd heeft. (of collectief genegeerd dat kan ook) | |
| KlappernootatWork | woensdag 18 maart 2009 @ 16:30 |
quote:De verklaring van de Bijbel en de koran is simpel: Sociale controle tot in het bed. De verklaring voor de Evolutietheorie is in principe evolutie itself en is bijna net zo lastig te verklaren.. | |
| Invictus_ | woensdag 18 maart 2009 @ 17:25 |
quote:Maar die verklaring verklaart niet waarom de bijbel wordt gevolgd als schaapjes die voor de herder uit lopen. Als het alleen controle was dan had het niet zo best gewerkt, via evolutie hebben we nou eenmaal een eigen willetje en egocentrisme ontwikkelt. De heilige boeken zijn natuurlijk meer, ze vervullen een drang naar verhaal, poëzie en antwoorden die z'n weerga niet kent, zeker als je ze de ultieme status geeft van het woord van god oid. De evolutie-theorie blijft natuurlijk wetenschap, met alle verplichte mitsen en maren. | |
| Xa1pt | woensdag 18 maart 2009 @ 17:57 |
quote:Dat laatste ja. | |
| Xa1pt | woensdag 18 maart 2009 @ 17:58 |
quote:Hoezo? Mag je als christen of moslim geen seks om het genot? Of überhaupt genieten? Als gelovigen zichzelf diverse beperkingen opleggen, tja, dat is niet wat ik meen te lezen. | |
| Waris7 | woensdag 18 maart 2009 @ 18:17 |
quote:Ja, en wat is daar dan zo erg aan? Aangezien de twee m.i. niet met elkaar onverenigbaar zijn, maakt het ook niet uit dat beiden overtuigd zijn van hun gelijk. | |
| SpecialK | woensdag 18 maart 2009 @ 20:31 |
quote:Daarnaast vervullen ze (en zijn ze natuurlijk voorgekomen uit) de biologische behoefte naar spiritualiteit. | |
| Kaakklem | woensdag 18 maart 2009 @ 20:38 |
| Als God de evolutie zou hebben 'gemaakt', dat had 'ie dat godverdomme wel even in de Bijbel kunnen laten schrijven. Bij de Big Bang-theorie zijn misschien wel wat kanttekeningen te plaatsen, maar daar staat tegenover dat er GEEN ENKELE REDEN is om aan te nemen dat er een God is (geweest). | |
| EggsTC | woensdag 18 maart 2009 @ 20:42 |
quote:Mee eens, nul komma nul aanwijzingen dat dat zo is. | |
| barthol | woensdag 18 maart 2009 @ 20:46 |
| Kaakklem ging even los, maar dat boude ge-gvd is natuurlijk overbodig. | |
| Dwerfion | woensdag 18 maart 2009 @ 20:48 |
quote:We hebben nog enkele plekken vrij in de praatgroep die wordt geleid door Papierversnipperaar. Interesse? | |
| Invictus_ | woensdag 18 maart 2009 @ 20:57 |
quote: Antivloeken is aangeleerd!(Sorry, moest even...) | |
| barthol | woensdag 18 maart 2009 @ 21:03 |
quote:Ja, ik ben netjes opgevoed | |
| KlappernootatWork | donderdag 19 maart 2009 @ 13:06 |
quote:Als priesters en imams zo geinteresseerd zijn in het voortplantingsproces, moeten ze zich meer richten op schapen. Niet dat die schapen er zo opgewonden van raken, maar ja, het doel heiligt de middelen.. | |
| poldergeist | donderdag 19 maart 2009 @ 16:15 |
quote:Ik had er ook al een topic over geopend. Het was een vrij interessante discussie, maar uiteindelijk ontpopte het in het oude bekende dialoog, dat juist voor een naïve tweesplitsing zorgt. quote:Sorry, maar het lijkt mij echt onzin. quote:Ik snap niet helemaal wat je nu zegt. quote:Moet je een combinatie van theorieën maken, om er mee te kunnen leven? Kun je niet beide theorieën naast elkaar leggen (niet combineren) en er uit halen wat relevant is. Kun je niet met beide theorieën leven. Waarom kun je niet in Darwin geloven, evenals Jezus Christus? quote:Als God niet tot een bepaalde materie hoort, bestaat hij dan in feite wel? Kun je Hem dan aanduiden? Kun je Hem ooit wetenschappelijk bewijzen? Nee, naar mijn idee niet. Dat brengt ons op heel andere vragen over 'bestaan'. Wat betekent bestaan voor jou? quote:Ja en Nee quote:Het ligt eraan in welke mate je geloof overneemt van je ouders, maar ik noem het liever stagnatie. Maar atheïsten kunnen er ook wat van. We zijn niks meer dan een toevalligheid, een proces uit niets. Dat zou kunnen. Maar dat betekent niet dat je dan gedoemd bent om zo'n leven te leiden. Naar mijn mening mag je zoeken naar een hoger doel in je leven, aan de hand van geloof bijvoorbeeld. Veel atheïsten menen dat gelovigen achterlijke idioten zijn die in hun sinterklaastijd zijn blijven hangen. quote:Daar geloof ik niet in. Ik geloof dat de natuur intelligent genoeg is om zelf creaties te maken. quote:Zaad- en eicellen zijn een proces en gemaakt door moeder natuur naar mijn mening, om een diversiteit aan genen te kunnen bewerkstelligen. Goede genen in een zaad- en eicel kunnen gecombineerd worden, waardoor de kans op overleven voor een soort groter wordt. Survival of the fittest en natuurlijk selectie. Hoe meer verschillende, sterke soorten, hoe groter de kans dat het leven op aarde altijd overleefd. quote:Snap ik niet helemaal. Ik haak weer in op het boek van Klaas Hendrikse 'Geloven in een God die niet bestaat'. Daarin stelt hij dat God een beweging is, iets dat je met je meedraagt als je onderweg bent, een ervaring. Een openbaring van God kan bijvoorbeeld een goed, inspirerend gesprek zijn dat je de rest van je leven meedraagt. Hier zijn mensen voor jouw ervaring verbaal aan het werk. Het is dus een beweging, niet een bestaan van een mythisch wezen. Dit klinkt misschien vaag. Ik kan het even niet anders zeggen. Ik raad je aan om dat boek te lezen. Wederom, de durf hebben om zaken anders te benoemen kan ik alleen maar ontarmen. quote:Right. Ik geloof dat geloof een evolutionair proces is geweest dat tot uiting is gekomen bij mensen. Van de ene kant denk ik dat het een fout is, van de andere kant denk ik dat een bepaald geloof ook een functie kan hebben. Geloof kan er bijvoorbeeld toe leiden dat mensen realiseren wie zij zelf zijn, en dat zij zich realiseren dat andere mensen net als hun van dezelfde bron afkomstig zijn (voor mij het universum en moeder natuur, de aarde, in plaats van God). Het bewustzijn dat wij in symbiose leven met andere wezens en de natuur (wat veel mensen helaas vergeten zijn in deze tijd.) Dat geld voor mij als een hoger bewustzijn, dat tot uiting komt bij mensen vanuit hun ontwikkeling van hun frontale kwab. (Zie topic geloven is een evolutionair proces; zie mijn postgeschiedenis.) [ Bericht 0% gewijzigd door poldergeist op 19-03-2009 16:21:55 ] | |
| poldergeist | donderdag 19 maart 2009 @ 16:32 |
quote:Omdat dit het WFL is misschien? | |
| Mistersprinkhaan | maandag 23 maart 2009 @ 19:20 |
| ja ik ben het helemaal met het topic eens! ikzelf kijk er (voor een gedeelte) ook zo tegen aan... | |
| Krocky | dinsdag 24 maart 2009 @ 12:41 |
quote:Alleen de geloven die in de woestijngebieden zijn ontstaan hebben kunnen zich niet verenigen met de evolutie theorie, de rest niet want die heeft zich niet echt een concreet scheppings verhaal aangematigd. Dieren zijn dus bv in het hindoeisme, Janisme etc even belangrijk. Daar het meerendeel van de wereldbevolking niet christen, moslim of Joods is zal bij eventueel contact met buitenaardsen waarschijnlijk geen verlossingsleer worden toegepast. | |
| Bensel | dinsdag 24 maart 2009 @ 16:28 |
quote:mja, noem eens iets dat voor het bestaan van een God pleit, en dan bedoel ik geen cirkelredenering/drogredenering. Juist ja.. | |
| Dwerfion | dinsdag 24 maart 2009 @ 16:54 |
quote:Welke methoden accepteer je? Hier heb je een bewijs dat uitgaat van modale logica: 1. It is proposed that a being has maximal excellence in a given possible world W if and only if it is omnipotent, omniscient and wholly good in W; and 2. It is proposed that a being has maximal greatness if it has maximal excellence in every possible world. 3. Maximal greatness is possibly exemplified. That is, it is possible that there be a being that has maximal greatness. (Premise) 4. Therefore, possibly it is necessarily true that an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists. 5. Therefore, it is necessarily true that an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists. (By S5) 6. Therefore, an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists. Door Alvin Plantinga bedacht. En nee, ik denk niet dat mensen door dit soort bewijzen in God gaan geloven | |
| Modus | dinsdag 24 maart 2009 @ 18:12 |
| En dat is ongetwijfeld ook niet de reden dat jij wèl gelooft. | |
| Buonissimo | dinsdag 24 maart 2009 @ 18:17 |
quote:Hier een tegenbewijs dat uitgaat van een modale logica 1. De schepping van de wereld is de meest wonderbaarlijke prestatie die voorstelbaar is. 2. De verdienstelijkheid van een prestatie is het product van (a) haar intrinsieke hoedanigheid en (b) de bekwaamheid van haar schepper. 3. Hoe groter de onbekwaamheid (of de handicap) van de schepper, hoe indrukwekkender de prestatie. 4. De meest geduchte handicap voor een schepper zou diens niet-bestaan zijn. 5. Derhalve, als we veronderstellen dat het universum het product is van een bestaande schepper, kunnen wij een grootser wezen bedenken, namelijk een schepper die alles schiep zonder te bestaan. 6. Een bestaande God zou derhalve niet het grootste wezen zijn dat men kan bedenken, want een nog geduchter en ongelofelijker schepper zou een God zijn die niet bestaat. 7. God bestaat niet. Dit noemt men een reductio ad absurdum. De deze is bedacht door Douglas Gasking en komt in het boek van Dawkins aan bod. Met dit type 'taalspelletjes' kan je alles, en dus tegelijkertijd ook niks bewijzen. | |
| Waris7 | woensdag 25 maart 2009 @ 00:16 |
| Topic drijft een beetje af... | |
| vaarsuvius | woensdag 25 maart 2009 @ 00:28 |
quote:leuk boek, maar het is nog niet uitgegeven, of heb jij een teletijdmachine? | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 06:20 |
quote:Ironically, this parody, far from undermining the ontological argument, actually reinforces it! For a being who creates everything while not existing is a logical incoherence and is therefore impossible: there is no possible world which includes a non-existent being which creates the world. If the atheist is to maintain—as he must—that God's existence is impossible, the concept of God would have to be similarly incoherent. But to all appearances it's not. That supports the plausibility of premiss (1) of Plantinga's argument. | |
| Buonissimo | woensdag 25 maart 2009 @ 08:07 |
quote:Vooral die 'But to all appearances it's not' doet het hem natuurlijk e. Vrij vertaald: het lijkt erop dat God wel kan bestaan. Verkeerde gevolgtrekking: God bestaat. Iets te kort door de bocht lijkt me... | |
| Bensel | woensdag 25 maart 2009 @ 09:42 |
quote:ja leuk, maar als je zo gaat redeneren, dan kun je ook op dezelfde manier ALLES waarschijnlijk maken. Punt is dat logica een algemeen begrip is waaraan men het waarheidsgehalte kan aflezen. Als je die logica dan weer niet laat gelden voor een Godheid, dan kun je niet meer volgens de logica zeggen dat ie bestaat, en vervalt het hele argument. | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 09:52 |
quote:In dit argument wordt God juist wel volgens de logica behandeld. Maar eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in je antwoord op deze vraag: quote:Welke methoden accepteer je? | |
| speknek | woensdag 25 maart 2009 @ 11:10 |
quote: | |
| Bensel | woensdag 25 maart 2009 @ 12:05 |
quote:Leuk, maar door God buiten de logica te plaatsen, plaats je automatisch de uitkomst van de waarheid vraag ook buiten de logica. Oeps. antwoord op je vraag wetenschappelijke methode. De enige methode die daadwerkelijk structureel dingen kan bewijzen. Geef mij een experiment waarbij God daadwerkelijk eenduidig kan worden bewezen, ongeacht of de huidige technologie daar al toe in staat is. Mocht de technologie ertoe in staat zijn, dan dient het zo te worden beschreven, dat een derde de experiment precies kan nadoen, en tot de zelfde conclusie komt. Nu hoor ik je al sputteren: ja, maar bewijs jij maar dat god niet bestaat via je wetenschappelijke methode. Jammergenoeg is dat onmogelijk. God is onfalsificeerbaar. Ongeacht welk experiment je bedenkt, een gelovige kan altijd zeggen dat je instrumenten niet precies genoeg zijn, Hij zich toch ergens anders schuilhoudt, en hij zich niet laat meten. En aangezien een God een invloed zal moeten hebben (anders zal je in eerste instantie niet geloven, zal deze meetbaar moeten zijn. Tja, als er geen waarneembaar effect is waaraan God afgeleid kan worden, ongeacht de technologische stand, waarom zou je daar dan rekening mee houden? [ Bericht 4% gewijzigd door Bensel op 25-03-2009 12:14:05 ] | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 12:50 |
quote:Waar zie je God buiten de logica geplaatst worden? quote:Met wetenschap ga je God inderdaad niet bewijzen. Zelfs als we Gods invloed zouden kunnen meten in deze wereld, dan zou de conclusie God als dooddoener aan de kant worden gezet. In de wetenschap wordt 'God did it' niet geaccepteerd als verklaring, zelfs niet als God daadwerkelijk zijn invloed doet gelden. Met de wetenschap God willen aantonen is mijns inziens dus hetzelfde als met een thermometer de massa van een proton proberen te bepalen. Verder lijk je te suggereren dat het eventuele experiment nog reproduceerbaar moet zijn ook. Dat zou niet getuigen van het aanvoelen van wat God is. Als God (als schepper) echt bestaat, dan kun je moeilijk gaan verwachten dat Hij iedere wetenschapper tegemoet komt door op precies dezelfde manier te handelen. Vergelijk het met een electron met bewustzijn. Stel hij wordt eens lekker ge-exciteerd door een wetenschapper. Hij is helemaal in extase over deze ervaring en vertelt een ander electron over zijn ervaring. Die is echter sceptisch, en verwacht eerst dat hij zelf ook ge-exciteerd wordt voordat hij het gelooft. Hoe kan hij echter eisen van de wetenschapper dat hij ook ge-exciteerd te worden? Hij is maar een klein electrontje. quote:Ik sputter niet. Ik ben het met je eens. | |
| Bensel | woensdag 25 maart 2009 @ 13:50 |
quote:Leuk, maar volgens jou heeft iets die electorn ge-exciteerd. Dus is er een verklaring voor dat die electron ge-exciteerd is. Dus heeft God een meetbare invloed gehad heeft. Echter, in jouw voorbeeld is de ge-exciteerde gelovige een mens. Dat compliceert de boel. Zolang de wetenschap geen objectieve manier heeft om zulke 'excitaties' in de gedachten te bewijzen, dienen we uit te gaan dat diegene ook kan liegen, of dat er andere factoren zijn waardoor hij 'ge-exciteerd' is, zonder tussenkomst van een God. Maar, nu komt de crux: God beinvloed niet enkel mensen. Er zijn tal van aanwijzingen dat hij ook op een andere manier de directe wereld beinvloed heeft (of zelfs geschapen heeft). Denk hier bijvoorbeeld aan wonderen, zoals het branden van de doornenstruik zonder het vergaan ervan. Of het veranderen van water in wijn, zoals HIj in de gestalte van Jezus heeft gedaan. Dus dient er een fenomeen te zijn die direct zijn invloed oefent op de wereld, dus waarneembaar is, en dus kan deze onderzocht worden door een reproduceerbaar experiment. | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 14:54 |
quote:Het voorbeeld diende voornamelijk om te illustreren hoe de machtsverhoudingen liggen als God bestaat. quote:Hoe kom je tot dat laatste gedeelte? Ik snap dat er bij, bijvoorbeeld, een gebedsgenezing een meetbare invloed moet zijn. Maar waarom zou dat reproduceerbaar moeten zijn? Dat lijkt me dus niet, omdat wij als mensen wel de natuur kunnen beheersen, maar wij beheersen God niet. | |
| Invictus_ | woensdag 25 maart 2009 @ 14:58 |
quote:Bij gebedsgenezing zou het toch statistisch wel aantoonbaar moeten zijn. Is ook wel onderzoek naar gedaan, weinig hoopvol resultaat volgens mij. | |
| Bensel | woensdag 25 maart 2009 @ 18:21 |
quote:omdat als het niet reproduceerbaar is, je wederom elke bewering kunt doen die je wilt, omdat het toch niet te controleren is. en je weer op het 'bewijs dan' verhaaltje komt. Daarom is het een onderdeel van een filosofie die gericht is op waarheidsvinding. | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 21:28 |
quote:Dan zijn we het met elkaar eens. De wetenschap houdt zich bezig met toetsbare zaken, en is daarmee dus niet geschikt om zaken te bewijzen die zelf bepalen of ze gemeten worden of niet. Met je gekozen methode hoef je dus niet te verwachten God te kunnen bewijzen, en als dat het enige is wat je voor waar wilt houden, dan bestaat God inderdaad niet voor je. | |
| Bensel | woensdag 25 maart 2009 @ 22:14 |
quote:en met jouw logica hoeven we dus ons ook niet bezig te houden met een eventuele God. Want hij heeft blijkbaar toch geen bewijsbare (en daarmee significante) invloed | |
| Dwerfion | woensdag 25 maart 2009 @ 22:27 |
quote:Hoe je van onbewijsbaar naar insignificant komt (als het over bovennatuurlijke zaken gaat) is me een raadsel, maar het ging trouwens om de door jou gekozen methode. Niet de mijne. | |
| Kees22 | donderdag 26 maart 2009 @ 00:36 |
| Op pagina 2 (voor mij, met 20 berichten per pagina) begon het interessant te worden. | |
| Bensel | donderdag 26 maart 2009 @ 09:36 |
quote:iets wat onbewijsbaar is. Je zegt het zelf al. onbewijsbaar, niet te bewijzen. Nu niet, in de toekomst niet. Het kan dus ook niet bovennatuurlijk zijn, want dat is wat nog niet bewijsbaar is.Geloven in God is totaal overbodig omdat je niet kunt zeggen of hij invloed heeft, gezien zijn aard. Leuk dat je dat wel denkt, maar waarom zou ik dat denkbeeld over moeten nemen. Welk voordeel zou dat hebben? Immers, ALLES wat je aan hem kan toeschrijven, kun je ook aan iets anders toeschrijven, om dat zijn invloed toch niet bewijsbaar is, en net zo goed door iets anders kan komen. Als je zegt 'gevoel' komt dat dan door God, of je eigen mentale gesteldheid? | |
| Buonissimo | donderdag 26 maart 2009 @ 11:11 |
quote:Shhhhhhhhhhhhhhht, Religie voelt zich niet zo comfortabel in het gezelschap van logica. Als je je gasten wil wegjagen zou ik zeggen, doe zo voort! | |
| Waris7 | donderdag 26 maart 2009 @ 16:29 |
| Het fayaë aan de hele geschiedenis is natuurlijk, dat Goddelijke invloed inderdáád niet te controleren, te bewijzen of te reproduceren is, dus blijft het toch uiteindelijk een kwestie van geloof. Wie nu nog geïnteresseerd is in het bewijzen van God, moet concluderen dat niet zozeer het bestaan van God niet aantoonbaar is omdat dit niet kan met de wetenschappelijke methode, maar dat de wetenschappelijke methode ontoereikend is voor het al dan niet aantonen van metafysische shit (maar dit was natuurlijk al langer bekend). Ik daarentegen beweer dat dat hele bewijzen helemaal niet zo interessant of nodig is. | |
| Dwerfion | donderdag 26 maart 2009 @ 16:34 |
quote:Het bovennatuurlijke is wetenschappelijk per definitie niet mogelijk. Het kan simpelweg niet. Blijkbaar wil dat kwartje maar niet vallen. Je moet dus ook niet denken in de wetenschap een bewijs te gaan vinden voor een god. Evenmin kun je de wetenschap gebruiken om te zeggen dat het bovennatuurlijke geen invloed heeft op deze wereld. quote:Er kunnen allerlei redenen zijn om te geloven. Maar wetenschappelijk bewijs kan daar mijns inziens niet onder vallen. Gewoon omdat het de taak van wetenschap niet is. Die is er om natuurlijke gebeurtenissen te ordenen. En dat er überhaupt wetenschap mogelijk is, hoeft de persoon die in God gelooft niet te verbazen. Als je gelooft dat deze wereld bewust gecreëerd is, dan verbaast het niet dat er orde heerst in deze wereld, die we als mensen kunnen onderzoeken. Dus de enige methode die je gekozen hebt om open te staan voor God (te weten de wetenschap) is er eentje die er ongeschikt voor is. Als ik op een zelfde nauwe manier zou denken, dan zou ik waarschijnlijk ook niet in God geloven. | |
| Bensel | donderdag 26 maart 2009 @ 17:18 |
quote:nee, bovennatuurlijk is wat NOG niet verklaard kan worden door de wetenschap. Telepathie word als iets bovennatuurlijks beschouwd, maar zou wellicht eventueel verklaard kunnen worden door de wetenschap, mocht het daadwerkelijk bestaan. Dat is een heel verschil met fundamenteel niet te verklaren. ongeacht de stand van de wetenschap jij zegt zelf dat het niet te bewijzen is dat God bestaat. Wat meteen ook inhoudt dat er geen bewijs IS. Welke redenen heb jij dan die jou zo sterk in een God doen geloven, als je ze nogmaals tegen het licht houd, en beseft dat er geen bewijs voor is, zoals je zelf al tot conclusie bent gekomen? | |
| Waris7 | donderdag 26 maart 2009 @ 17:52 |
quote:Dat zèg ik. De wetenschappelijke methode is ontoereikend als het gaat om metafysische shit, en kan daar dus ook geen zinnige uitspraken over doen. | |
| Bensel | donderdag 26 maart 2009 @ 17:54 |
quote:dat is meer een taalkundig spelletje waarop nu gedoeld word. Met metafysica worden dingen bedoeld die niet door de huidige wetenschap verklaart kunnen worden. Zodra ze wel verklaard worden zijn ze de status metafysisch natuurlijk kwijt. | |
| Waris7 | donderdag 26 maart 2009 @ 18:18 |
quote:Maar het gaat mij niet om het woord metafysica maar om de natúúr van de dingen die daarmee worden aangeduid, namelijk dat het inherent aan die dingen is dat ze níet door de wetenschap verklaard kunnen worden. | |
| Bensel | donderdag 26 maart 2009 @ 18:20 |
quote:je vergeet elke keer het woordje 'nog' voor 'niet door de wetenschap'. Jij kunt niet op voorhand al zeggen of iets nooit verklaard zal worden. | |
| mafkees94 | vrijdag 27 maart 2009 @ 07:09 |
| Je moet het geloven. Voor evolutie zijn geen bewijzen. Voor de schepping wel. De evolutie zegt dat een mutatie overleeft als hij geschikt is. Dus dan zou bijvoorbeeld het oog in een keer toevallig ontstaan zijn? En het begin van de aarde? hoe is die ontstaan? De big bang, de oerknal? Waar komt die energie dan vandaan? Van de zon? maar die moet ook een begin hebben gehad. Kijk maar op http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html voor nog meer feiten tegen de evolutie. Macro evolutie bestaat wel degelijk. Want wij geloven in de bijbel, en Noach ging in de ark met van elke soort dieren een paar of zelfs 7 dieren. En daarna zijn er dus verschillende rassen ontstaan. En dat de aard-continenten vroeger tegen elkaar hebben gelegen, is ook zo. Anders zouden er nooit dieren in Amerika kunnen leven. Maar de rest is puur verzinsel. Je moet het geloven. | |
| Invictus_ | vrijdag 27 maart 2009 @ 08:11 |
quote:Ouch... http://evolution.berkeley.edu/evosite/evohome.html <-- begin daar maar http://www.talkorigins.org/indexcc/index.html <-- en daarna die | |
| Foque | vrijdag 27 maart 2009 @ 09:01 |
quote:Jij gelooft niet in het wetenschappelijke bewijs voor natuurlijke selectie e.d.? Om de bijbel als bewijs te zien tegen evolutie vind ik aardig naïef. Ik geloof liever in mijn gezond verstand. [ Bericht 1% gewijzigd door Foque op 27-03-2009 09:17:39 ] | |
| Iblis | vrijdag 27 maart 2009 @ 11:09 |
quote:En wat maakt S5 plausibel om te gebruiken? Natuurlijk is S5 een bekend axioma, maar je moet wel rechtvaardigen waarom het in dit geval ook zou gelden. | |
| Iblis | vrijdag 27 maart 2009 @ 11:13 |
| Overigens. Dit is eerder voorbij gekomen, en toen heb ik me er al mee onledig gehouden, zie hier: Jouw Geloofsovertuiging/Levensbeschouwing. En hier: Jouw Geloofsovertuiging/Levensbeschouwing. | |
| Dwerfion | vrijdag 27 maart 2009 @ 11:51 |
quote:Dat weet ik niet, Iblis. Ik zit niet in deze materie, en heb er ook niks mee. Ik vond het leuk genoeg om hem eens te laten zien aan anderen. Het was me niet bekend dat 'ie al eens langs was gekomen. | |
| VonHinten | vrijdag 27 maart 2009 @ 11:52 |
quote: Och hemeltjelief wat een lekkere teksten op die site | |
| vaarsuvius | vrijdag 27 maart 2009 @ 12:17 |
quote:roger that. Het mooiste vind ik nog dat door al die mooie chimp plaatjes ik alleen nog maar versterkt wordt in mijn overtuiging dat wij taalgebruikende primaten zijn. Die houdingen van onze chimp vriendjes... zooooo menselijk.. Na even doorklikken... OOk prachtige foto's van gorilla's en orangs... Griezelig menselijke gezichtsuitdrukkingen | |
| Dwerfion | vrijdag 27 maart 2009 @ 12:20 |
quote:Die ' NOG' van jou is alleen valide als dat bovennatuurlijke niet echt bestaat, maar iets onbegrepens NATUURLIJKS is. Als (!) het bovennatuurlijke echter iets reëels is, dan zullen we dat ook niet met wetenschap kunnen bestuderen. Nooit. quote:Religie is een manier van zingeving. Waarom ben ik hier op aarde? Hoe hoor ik te handelen? Religie is dan een kader waarmee je alles wat er is en gebeurt probeert te duiden. Waarom is er iets? Zijn Stalins daden echt fout, of is dat slechts(?) de mening van veel mensen? Wat is dat toch met al die culturen die over God en goden spreken? Zal er uiteindelijk rechtvaardigheid komen voor al die mensen die onrecht is aangedaan? Zit er iets in de claims van Jezus? Zou hij echt uit de dood zijn opgestaan? Ik ben geboren en als ik om me heen kijk, dan is het realistisch om te denken dat ik ook eens ga sterven. Het leven moet geleefd worden en daarom heb ik een commitment gemaakt en heb ik voor het christendom gekozen. Als dat niet de juiste weg is, dan hoop ik dat ik eerlijkheid heb om dat eventueel op te geven voor wat wel waar is. Maar op dit moment zie ik daar geen aanleiding toe. De bril waardoor ik de wereld bekijk zit me goed. Er zijn trouwens ook wel dingetjes aan het christendom die me niet bevallen, maar die wegen niet op tegen hetgeen wel klopt. | |
| vaarsuvius | vrijdag 27 maart 2009 @ 12:48 |
quote:Mooi gesproken Dwerfion. Ik kan het me goed voorstellen. Zelf ben ik atheïst geworden omdat het christendom voor mij overduidelijk niet de juiste weg is, maar dat betekent niet dat ik een andere duidelijke weg heb gevonden. Alleen is voor mij in het onbekende onwetend voortgaan (atheïsme) toch te verkiezen boven een weg gaan die nergens heengaat maar waarop men in rondjes loopt (christendom) (Ook al heb je de illusie dat de weg wel ergens heengaat, voor mij zijn dat slechts spiegels om te verhullen dat je in een cirkeltje gaat. Mensen die beweren dat het christendom de enige weg is, die blijf ik tegenspreken. Mensen die in het christendom een weg gevonden hebben, die leer ik langzaam te accepteren. | |
| VonHinten | vrijdag 27 maart 2009 @ 13:04 |
quote:Dat lijkt me een uitstekende levensinstelling. | |
| DJKoster | vrijdag 27 maart 2009 @ 19:06 |
quote:Neeee.... Dat ik die real-life site hier op Fok! tegen moet komen.. Ik kreeg laatst nog een mailtje doorgestuurd van die gast, ging over de ontelbare overgangsvormen die niet te vinden zijn (als fossiel) en nu ook niet op aarde leven en waar de evolutietheorie zogenaamd geen antwoord op heeft.. Quote van bovenstaande site: quote:Nooit geweten dat Darwin zo moeilijk te vinden was in de bieb.. Ik ben zelf christen, maar ik erger me bijna kapot aan die mensen die de evolutietheorie proberen te ontkrachten met argumenten waar al 150 jaar geleden een antwoord op is gegeven.. | |
| vaarsuvius | vrijdag 27 maart 2009 @ 20:14 |
| hij noemt zich niet voor niks Mafkees..... | |
| JustinCase | zaterdag 28 maart 2009 @ 16:49 |
quote:Niet in één keer. En niet toevallig, maar door evolutie. Heel wat keren zelfs. Hier wordt het begrijpelijk verteld aan kinderen (1e twee filmpjes) quote:Het is maar de vraag of daar energie voor nodig was: http://www.astrosociety.org/pubs/mercury/31_02/nothing.html Bovendien geldt jouw vraag "waar komt het vandaan?" natuurlijk ook voor jouw god. quote:Nee, die bestond pas zo'n 9 miljard jaar later. quote:Heeft'ie ook. Is uit een gaswolk ontstaan. quote:Tsja, als dat laatste een argument is... quote:Inderdaad. Maar allang niet meer toen er mensen op aarde waren. quote:Tuurlijk wel. (Long)vissen kunnen immers overal aan land kruipen. quote:Jij noemt dat wat strookt met je geloof waar, zonder enig bewijs. En wat er niet mee strookt noem je verzinsel. Ook datgene waar hele boekenkasten vol bewijs voor zijn. quote:Dat is toch echt de omgekeerde wereld. [ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 29-03-2009 13:22:26 ] | |
| Xa1pt | zaterdag 28 maart 2009 @ 18:01 |
quote:Kom jij ook nog even met het belachelijke creationisme aan? | |
| Kees22 | zaterdag 28 maart 2009 @ 22:25 |
quote:Bewijzen voor de schepping? Doe er eens een, buiten de bijbel om. Of is dit satire? | |
| koffiegast | zaterdag 28 maart 2009 @ 22:35 |
| wat is die pagina van die site geschreven alsof het wetenschappelijk is Wanneer stopt men eens met dat hele toeval/design/idee gezeik, want natuur kent zoiets simpelweg niet. Klaar. en bewijs schepping, kom maar? | |
| Kees22 | zaterdag 28 maart 2009 @ 22:37 |
quote:Goed antwoord, hier was ik zelf inmiddels te lui voor. Overigens zal het niet helpen, maar onzin moet eigenlijk wel weersproken worden, zodat men nooit kan zeggen: "Ich habe es nicht gewusst." Overigens goede uitleg over het ontstaan van het oog. In dat verband is dit ook wel een leuk topic: 'Spookvis' met doorschijnende kop op film vastgelegd Een verdere ontwikkeling. | |
| vaarsuvius | zaterdag 28 maart 2009 @ 23:26 |
| R Dawkins... | |
| Girlysprite | zondag 29 maart 2009 @ 20:46 |
| Oh ja, het godsbewijs in modale logica. Ik ga een methode van Dawkins gebruiken: 1. It is proposed that a being has maximal excellence in a given possible world W if and only if it is stinking, rotting and wholly dumb in W; and 2. It is proposed that a being has maximal dumbness if it has maximal excellence in every possible world. 3. Maximal dumbness is possibly exemplified. That is, it is possible that there be a being that has maximal dumbness. (Premise) 4. Therefore, possibly it is necessarily true that an stinking, rotting and perfectly dumb being exists. 5. Therefore, it is necessarily true that an stinking, rotting and perfectly dumb being exists. (By S5) 6. Therefore, an stinking, rotting and perfectly dumb being exists. Laat je niet misleiden door semantische trucjes. | |
| Xa1pt | zondag 29 maart 2009 @ 21:19 |
quote: quote: | |
| Dwerfion | maandag 30 maart 2009 @ 06:44 |
quote:Je hebt het hele punt van de omnopotentia gemist, hier. Hoe kom je van 4 naar 5? | |
| DustPuppy | maandag 30 maart 2009 @ 07:15 |
quote:This is, by far, the most idiotic logical fallacy gibberish I have ever seen! Kudos voor de maker! | |
| Bensel | maandag 30 maart 2009 @ 09:02 |
quote:en wie zegt dat omnipotent een eigenschap is die zich houdt aan logica? Je kent het wel, steen, maken, zwaar, niet te tillen voor maker.. | |
| koffiegast | maandag 30 maart 2009 @ 09:43 |
quote:Hoe kom je uberhaupt aan T en 4, laat staan het hele grondbeginsel? Case closed wat dat betreft... | |
| Waris7 | dinsdag 31 maart 2009 @ 00:07 |
quote:Dat is geen atheïsme, maar agnosticisme. | |
| Monolith | dinsdag 31 maart 2009 @ 00:37 |
quote:Wat dat betreft formuleerde Einstein het wel aardig: quote: |