en omgekeerdquote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:15 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
omdat de bijbel de evolutie verwerpt
Dan istie niet zo almachtig als velen willen geloven. Er valt nog zat te bugfixen aan de huidige mensquote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:15 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mocht er een schepper bestaan, dan is die er op het moment nog steeds mee bezig..
het laatste woord geeft antwoord op je vraag. Geloven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:16 schreef wijsneus het volgende:
Dat _kan_ wel, maar dan heb je het niet over een god waarin de meeste mensen geloven.
neuh, gewoon overnieuw beginnen, waarom die moeite?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:16 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Dan istie niet zo almachtig als velen willen geloven. Er valt nog zat te bugfixen aan de huidige mens
maar aan de andere kant als er geen god is ( en ik zeg niet dat hij of zei er niet is want dat weet niemand) dan is alles voor niets geweest en dan loopt de mens nu gewoon een beetje doeloos rond op deze planeet?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:19 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
het laatste woord geeft antwoord op je vraag. Geloven.
Als er 10.000 jaar geleden iemand geweest was die er van overtuigd was geweest dat we uit een aardappel ontstaan zijn en dit aan hele volksstammen dag in dag uit had verkondigd , zou een groenteboer nu een heilige zijn geweest..
Nee. Ik ben, dus ik besta. en overleven is mijn doelquote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:35 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
maar aan de andere kant als er geen god is ( en ik zeg niet dat hij of zei er niet is want dat weet niemand) dan is alles voor niets geweest en dan loopt de mens nu gewoon een beetje doeloos rond op deze planeet?
God en evolutie kunnen heel goed samen. Creatie en evolutie niet. Aangezien creatie teleologisch is, en de evolutietheorie zoals we die kennen uit gaat van non-deterministische stochastische processen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:58 schreef Dwerfion het volgende:
Degenen die stellen dat het of God of evolutie is, moeten eerst maar eens een argumentatie op gaan zetten.
Voor zover ik weet is leven nog steeds uniek, zijn we nog steeds alleen in het universum en is de mens (als hoogontwikkeld diersoort, als je het zo wilt noemen) nog steeds best uniek te noemen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
De evolutietheorie en astronomie laten de ontzettende betrekkelijkheid van religieuze ideeën zien. Dat is iets wat veel gelovigen angst inboezemt, want we hebben eeuwenlang kunnen denken dat we alleen zijn in het universum, dat leven uniek is, en dat bovendien de mens als soort uniek is.
Wie zegt dat God zich niet bekommert om dieren? Dieren kunnen echter geen religie beleven en niet filsoferen en reflecteren. Nog belangrijker, dieren hebben geen vrije wil maar volgen vooral hun instinct. Daarom vraagt God niet van dieren religieuze toewijding en een keuze voor 'Hem'. Dat vraagt Hij wel van mensen. Waarom? Omdat wij het kunnen. Dat maakt ons uniek.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zou een God zich bekommeren om de menselijke soort, en niet zozeer om dieren?
Goede vragen. Maar pas relevant in mijn optiek als er buitenaardse volken worden gevonden met mensachtige capaciteiten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zou er een absolute ethiek moeten zijn? Hoe gaan we de verlossingsleer toepassen op buitenaardse volken? Dat zijn vragen die natuurlijk opkomen![]()
Ik zie dat niet eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
Naast evolutie kan prima een God bestaan, maar het klassieke Christelijke Godsbeeld wordt wel een stuk naiever, in mijn ogen.
Welke opvattingen dan?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:19 schreef speknek het volgende:
Dat komt vermoedelijk omdat je opvattingen voor wetenschappers nog steeds als 'religieus pseudo-wetenschappelijk' te boek staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |