abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:09:49 #1
244403 Mefistoteles
www.gnosticteachings.org
pi_67012150
Raar dat je tussen 2 kampen moet kiezen....

Wat dacht je van een theorie dat Aartsengelen vanuit een andere dimensie de evolutie optrokken...
En dat diezelfde evolutie nu zijn tijd heeft gehad en weer devolueert...
Ik denk dat dit bovenstaande foutief is maar dat het wel ongeveer zo is gebeurd.
Ik geef alleen een voorbeeld dat je de theorieën kan combineren....

Ik geloof bijvoorbeeld in evolutie en devolutie en dat dat in alles zit, maar dat God voorbij evolutie en devolutie is en omnipresent is voorbij materie.

Niet dat het boeit of dit wel of niet waar is, maar het is mooi om het is wat abstracter te bekijken...

Omdat gelovigen in de wereld meestal vanuit angst aan iets vastklampte wat ook nog is van generatie op generatie degenereerde hebben de meeste atheisten, humanisten, etcetera een veel ruimere blik.

Maar vaak zijn atheisten weer te kortzichtig om te beseffen dat je het niet God hoeft te noemen, maar dat er Intelligentie buiten ons aan het Creëren is...
Het feit is dat wij zelf niet een baby kunnen maken. we kunnen alleen wat door iets anders is gemaakt bij elkaar brengen...
Je hoeft het niet God te noemen maar je kan "Het makende" of "Het werkwoord" niet ontkennen.

Ik wil geen welles nietes creëren, of de zoveelste subtiele reden om elkaar aan te vallen...
Het is gewoon mooi om is na te denken dat je ook in evolutie/devolutie kan geloven maar ook in het goddelijke (bewustzijn boven/voorbij evolutie en devolutie)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mefistoteles op 14-03-2009 16:40:03 ]
pi_67012220
Waarom moet dit nou altijd
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:15:12 #3
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_67012324
Hij maakt wél een punt. Geloof is teveel gecentraliseerd op onze planeet.

Alsof WIJ zo belangrijk zijn in het universum.

Mocht er een schepper bestaan, dan is die er op het moment nog steeds mee bezig..

even evolutietje starten en dan weer verder
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_67012338
omdat de bijbel de evolutie verwerpt
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:16:14 #5
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_67012348
Dat _kan_ wel, maar dan heb je het niet over een god waarin de meeste mensen geloven.
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:16:18 #6
98593 KlappernootatWork
pi_67012351
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:15 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
omdat de bijbel de evolutie verwerpt
en omgekeerd
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_67012353
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:15 schreef KlappernootatWork het volgende:

Mocht er een schepper bestaan, dan is die er op het moment nog steeds mee bezig..

Dan istie niet zo almachtig als velen willen geloven. Er valt nog zat te bugfixen aan de huidige mens
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
pi_67012425
Dit zijn discussies waar niemand ooit uit gaat komen.
Daarom.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:19:44 #9
98593 KlappernootatWork
pi_67012466
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:16 schreef wijsneus het volgende:
Dat _kan_ wel, maar dan heb je het niet over een god waarin de meeste mensen geloven.
het laatste woord geeft antwoord op je vraag. Geloven.
Als er 10.000 jaar geleden iemand geweest was die er van overtuigd was geweest dat we uit een aardappel ontstaan zijn en dit aan hele volksstammen dag in dag uit had verkondigd , zou een groenteboer nu een heilige zijn geweest..
Shit! werken zuigt...
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:20:41 #10
98593 KlappernootatWork
pi_67012499
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:16 schreef Bert.Wasbeer het volgende:

[..]

Dan istie niet zo almachtig als velen willen geloven. Er valt nog zat te bugfixen aan de huidige mens
neuh, gewoon overnieuw beginnen, waarom die moeite?
Shit! werken zuigt...
pi_67012696
1.God en Darwin door Taede Smedes.
2. De taal van God door Francis Collins
3. Creation and evolution door Denis Alexander

Ach, en eigenlijk vele andere boeken.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:27:16 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_67012734
Vanwege random genetic drift.

NEXT.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:29:18 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_67012818
Over welke devolutie heeft de TS het trouwens?

Verder zegt de evolutie als mechanisme en de evolutie als theorie vrij weinig over het bestaan van een eventueel goddelijk entiteit uiteraard.

Evolutie als theorie verklaard enkel de diversiteit van soorten leven. Waarom het nou zo belangrijk is om hoe dan ook een god te combineren met evolutie is me toch wel een klein raadsel.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:30:46 #14
98593 KlappernootatWork
pi_67012883
Ik heb vanmorgen een mooie bruine gecreëerd, dat maakt me tot een schepper
Shit! werken zuigt...
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:33:50 #15
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_67012986
Trouwens: devolutie? wat is dat nou voor nutteloos concept. Klinkt als een waardeoordeel over een biologisch proces.
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:35:59 #16
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_67013058
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:19 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

het laatste woord geeft antwoord op je vraag. Geloven.
Als er 10.000 jaar geleden iemand geweest was die er van overtuigd was geweest dat we uit een aardappel ontstaan zijn en dit aan hele volksstammen dag in dag uit had verkondigd , zou een groenteboer nu een heilige zijn geweest..
maar aan de andere kant als er geen god is ( en ik zeg niet dat hij of zei er niet is want dat weet niemand) dan is alles voor niets geweest en dan loopt de mens nu gewoon een beetje doeloos rond op deze planeet?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:56:46 #17
98593 KlappernootatWork
pi_67013766
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:35 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

maar aan de andere kant als er geen god is ( en ik zeg niet dat hij of zei er niet is want dat weet niemand) dan is alles voor niets geweest en dan loopt de mens nu gewoon een beetje doeloos rond op deze planeet?
Nee. Ik ben, dus ik besta. en overleven is mijn doel
Shit! werken zuigt...
pi_67013852
Degenen die stellen dat het of God of evolutie is, moeten eerst maar eens een argumentatie op gaan zetten.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:01:07 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_67013938
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:58 schreef Dwerfion het volgende:
Degenen die stellen dat het of God of evolutie is, moeten eerst maar eens een argumentatie op gaan zetten.
God en evolutie kunnen heel goed samen. Creatie en evolutie niet. Aangezien creatie teleologisch is, en de evolutietheorie zoals we die kennen uit gaat van non-deterministische stochastische processen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_67013988
De evolutietheorie en astronomie laten de ontzettende betrekkelijkheid van religieuze ideeën zien. Dat is iets wat veel gelovigen angst inboezemt, want we hebben eeuwenlang kunnen denken dat we alleen zijn in het universum, dat leven uniek is, en dat bovendien de mens als soort uniek is.

Waarom zou een God zich bekommeren om de menselijke soort, en niet zozeer om dieren? Waarom zou er een absolute ethiek moeten zijn? Hoe gaan we de verlossingsleer toepassen op buitenaardse volken? Dat zijn vragen die natuurlijk opkomen

Naast evolutie kan prima een God bestaan, maar het klassieke Christelijke Godsbeeld wordt wel een stuk naiever, in mijn ogen.
pi_67014265
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
De evolutietheorie en astronomie laten de ontzettende betrekkelijkheid van religieuze ideeën zien. Dat is iets wat veel gelovigen angst inboezemt, want we hebben eeuwenlang kunnen denken dat we alleen zijn in het universum, dat leven uniek is, en dat bovendien de mens als soort uniek is.
Voor zover ik weet is leven nog steeds uniek, zijn we nog steeds alleen in het universum en is de mens (als hoogontwikkeld diersoort, als je het zo wilt noemen) nog steeds best uniek te noemen.

Sinds de 'Copernicaanse Revolutie' is er een hoop gecorrigeerd wat betreft religieuze psuedo-wetenschappelijke denkbeelden over mens en heelal maar de theologische denkbeelden, zoals zij beschreven zijn in bijv. Genesis, staan nog recht overeind als je het mij vraagt.
quote:
Waarom zou een God zich bekommeren om de menselijke soort, en niet zozeer om dieren?
Wie zegt dat God zich niet bekommert om dieren? Dieren kunnen echter geen religie beleven en niet filsoferen en reflecteren. Nog belangrijker, dieren hebben geen vrije wil maar volgen vooral hun instinct. Daarom vraagt God niet van dieren religieuze toewijding en een keuze voor 'Hem'. Dat vraagt Hij wel van mensen. Waarom? Omdat wij het kunnen. Dat maakt ons uniek.
quote:
Waarom zou er een absolute ethiek moeten zijn? Hoe gaan we de verlossingsleer toepassen op buitenaardse volken? Dat zijn vragen die natuurlijk opkomen
Goede vragen. Maar pas relevant in mijn optiek als er buitenaardse volken worden gevonden met mensachtige capaciteiten.
quote:
Naast evolutie kan prima een God bestaan, maar het klassieke Christelijke Godsbeeld wordt wel een stuk naiever, in mijn ogen.
Ik zie dat niet eerlijk gezegd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:19:28 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_67014497
Dat komt vermoedelijk omdat je opvattingen voor wetenschappers nog steeds als 'religieus pseudo-wetenschappelijk' te boek staan.
pi_67014542
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:19 schreef speknek het volgende:
Dat komt vermoedelijk omdat je opvattingen voor wetenschappers nog steeds als 'religieus pseudo-wetenschappelijk' te boek staan.
Welke opvattingen dan?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:26:58 #24
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67014746
Volgens mij is de mix god/evolutie heel makkelijk te maken, maar hangt nogal af van het godsbeeld dat de individuele gelovige volgt. Je kan makkelijk als gelovige in het geniale systeem van evolutie de hand van god zien. Zolang je eventuele gaten in je kennis die je opvult met god maar niet gaat opdringen aan anderen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:28:14 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_67014784
Er wordt niet echt vanuit gegaan dat het leven op aarde daadwerkelijk een unicum is, en in het licht van de evolutie is er geen objectieve maatstaf waaraan de mens uniek zou zijn. Qua structuur van de hersenen verschillen we niet zoveel van de andere zoogdieren, maar hebben we enkel veel meer oppervlakte per lichaamsinhoud. Of dit daadwerkelijk leidt tot 'emergence' en zodoende ons met een vrije wil behept in tegenstelling tot dieren, is iets waar ik graag wetenschappelijk bewijs voor zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')