Dat zèg ik. De wetenschappelijke methode is ontoereikend als het gaat om metafysische shit, en kan daar dus ook geen zinnige uitspraken over doen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:34 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het bovennatuurlijke is wetenschappelijk per definitie niet mogelijk. Het kan simpelweg niet. Blijkbaar wil dat kwartje maar niet vallen. Je moet dus ook niet denken in de wetenschap een bewijs te gaan vinden voor een god. Evenmin kun je de wetenschap gebruiken om te zeggen dat het bovennatuurlijke geen invloed heeft op deze wereld.
[..]
dat is meer een taalkundig spelletje waarop nu gedoeld word. Met metafysica worden dingen bedoeld die niet door de huidige wetenschap verklaart kunnen worden. Zodra ze wel verklaard worden zijn ze de status metafysisch natuurlijk kwijt.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:52 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Dat zèg ik. De wetenschappelijke methode is ontoereikend als het gaat om metafysische shit, en kan daar dus ook geen zinnige uitspraken over doen.
Maar het gaat mij niet om het woord metafysica maar om de natúúr van de dingen die daarmee worden aangeduid, namelijk dat het inherent aan die dingen is dat ze níet door de wetenschap verklaard kunnen worden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:54 schreef Bensel het volgende:
[..]
dat is meer een taalkundig spelletje waarop nu gedoeld word. Met metafysica worden dingen bedoeld die niet door de huidige wetenschap verklaart kunnen worden. Zodra ze wel verklaard worden zijn ze de status metafysisch natuurlijk kwijt.
je vergeet elke keer het woordje 'nog' voor 'niet door de wetenschap'. Jij kunt niet op voorhand al zeggen of iets nooit verklaard zal worden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:18 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Maar het gaat mij niet om het woord metafysica maar om de natúúr van de dingen die daarmee worden aangeduid, namelijk dat het inherent aan die dingen is dat ze níet door de wetenschap verklaard kunnen worden.
Ouch...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Je moet het geloven. Voor evolutie zijn geen bewijzen. Voor de schepping wel. De evolutie zegt dat een mutatie overleeft als hij geschikt is. Dus dan zou bijvoorbeeld het oog in een keer toevallig ontstaan zijn? En het begin van de aarde? hoe is die ontstaan? De big bang, de oerknal? Waar komt die energie dan vandaan? Van de zon? maar die moet ook een begin hebben gehad. Kijk maar op http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html voor nog meer feiten tegen de evolutie. Macro evolutie bestaat wel degelijk. Want wij geloven in de bijbel, en Noach ging in de ark met van elke soort dieren een paar of zelfs 7 dieren. En daarna zijn er dus verschillende rassen ontstaan. En dat de aard-continenten vroeger tegen elkaar hebben gelegen, is ook zo. Anders zouden er nooit dieren in Amerika kunnen leven. Maar de rest is puur verzinsel. Je moet het geloven.
Jij gelooft niet in het wetenschappelijke bewijs voor natuurlijke selectie e.d.? Om de bijbel als bewijs te zien tegen evolutie vind ik aardig naïef. Ik geloof liever in mijn gezond verstand.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Je moet het geloven. Voor evolutie zijn geen bewijzen. Voor de schepping wel. De evolutie zegt dat een mutatie overleeft als hij geschikt is. Dus dan zou bijvoorbeeld het oog in een keer toevallig ontstaan zijn? En het begin van de aarde? hoe is die ontstaan? De big bang, de oerknal? Waar komt die energie dan vandaan? Van de zon? maar die moet ook een begin hebben gehad. Kijk maar op http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html voor nog meer feiten tegen de evolutie. Macro evolutie bestaat wel degelijk. Want wij geloven in de bijbel, en Noach ging in de ark met van elke soort dieren een paar of zelfs 7 dieren. En daarna zijn er dus verschillende rassen ontstaan. En dat de aard-continenten vroeger tegen elkaar hebben gelegen, is ook zo. Anders zouden er nooit dieren in Amerika kunnen leven. Maar de rest is puur verzinsel. Je moet het geloven.
En wat maakt S5 plausibel om te gebruiken? Natuurlijk is S5 een bekend axioma, maar je moet wel rechtvaardigen waarom het in dit geval ook zou gelden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:54 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Welke methoden accepteer je?
Hier heb je een bewijs dat uitgaat van modale logica:
1. It is proposed that a being has maximal excellence in a given possible world W if and only if it is omnipotent, omniscient and wholly good in W; and
2. It is proposed that a being has maximal greatness if it has maximal excellence in every possible world.
3. Maximal greatness is possibly exemplified. That is, it is possible that there be a being that has maximal greatness. (Premise)
4. Therefore, possibly it is necessarily true that an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists.
5. Therefore, it is necessarily true that an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists. (By S5)
6. Therefore, an omniscient, omnipotent and perfectly good being exists.
Door Alvin Plantinga bedacht. En nee, ik denk niet dat mensen door dit soort bewijzen in God gaan geloven
Dat weet ik niet, Iblis. Ik zit niet in deze materie, en heb er ook niks mee. Ik vond het leuk genoeg om hem eens te laten zien aan anderen. Het was me niet bekend dat 'ie al eens langs was gekomen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
En wat maakt S5 plausibel om te gebruiken? Natuurlijk is S5 een bekend axioma, maar je moet wel rechtvaardigen waarom het in dit geval ook zou gelden.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Kijk maar op http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html voor nog meer feiten tegen de evolutie.
roger that.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:52 schreef VonHinten het volgende:
Och hemeltjelief wat een lekkere teksten op die site
Die ' NOG' van jou is alleen valide als dat bovennatuurlijke niet echt bestaat, maar iets onbegrepens NATUURLIJKS is. Als (!) het bovennatuurlijke echter iets reëels is, dan zullen we dat ook niet met wetenschap kunnen bestuderen. Nooit.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:18 schreef Bensel het volgende:
[..]
nee, bovennatuurlijk is wat NOG niet verklaard kan worden door de wetenschap. Telepathie word als iets bovennatuurlijks beschouwd, maar zou wellicht eventueel verklaard kunnen worden door de wetenschap, mocht het daadwerkelijk bestaan. Dat is een heel verschil met fundamenteel niet te verklaren. ongeacht de stand van de wetenschap
Religie is een manier van zingeving. Waarom ben ik hier op aarde? Hoe hoor ik te handelen? Religie is dan een kader waarmee je alles wat er is en gebeurt probeert te duiden.quote:jij zegt zelf dat het niet te bewijzen is dat God bestaat. Wat meteen ook inhoudt dat er geen bewijs IS. Welke redenen heb jij dan die jou zo sterk in een God doen geloven, als je ze nogmaals tegen het licht houd, en beseft dat er geen bewijs voor is, zoals je zelf al tot conclusie bent gekomen?
Mooi gesproken Dwerfion. Ik kan het me goed voorstellen. Zelf ben ik atheïst geworden omdat het christendom voor mij overduidelijk niet de juiste weg is, maar dat betekent niet dat ik een andere duidelijke weg heb gevonden.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:20 schreef Dwerfion het volgende:
Ik ben geboren en als ik om me heen kijk, dan is het realistisch om te denken dat ik ook eens ga sterven. Het leven moet geleefd worden en daarom heb ik een commitment gemaakt en heb ik voor het christendom gekozen. Als dat niet de juiste weg is, dan hoop ik dat ik eerlijkheid heb om dat eventueel op te geven voor wat wel waar is. Maar op dit moment zie ik daar geen aanleiding toe. De bril waardoor ik de wereld bekijk zit me goed.
Dat lijkt me een uitstekende levensinstelling.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:20 schreef Dwerfion het volgende:
Ik ben geboren en als ik om me heen kijk, dan is het realistisch om te denken dat ik ook eens ga sterven. Het leven moet geleefd worden en daarom heb ik een commitment gemaakt en heb ik voor het christendom gekozen. Als dat niet de juiste weg is, dan hoop ik dat ik eerlijkheid heb om dat eventueel op te geven voor wat wel waar is. Maar op dit moment zie ik daar geen aanleiding toe. De bril waardoor ik de wereld bekijk zit me goed.
Neeee.... Dat ik die real-life site hier op Fok! tegen moet komen..quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Nooit geweten dat Darwin zo moeilijk te vinden was in de bieb..quote:Het gevolg was, dat ik de evolutietheorie diepgaand ben gaan onderzoeken.
Ik wilde zekerheid of de bioloog wel gelijk had. Verzon hij het? Of... sprak hij een waarheid die veel anderen verzwegen?
Ik zocht antwoorden, door boeken te lezen, films te bekijken, mensen te interviewen, lezingen bij te wonen, en uren door te brengen in diverse bibliotheken en musea.
Niet in één keer. En niet toevallig, maar door evolutie. Heel wat keren zelfs.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Je moet het geloven. Voor evolutie zijn geen bewijzen. Voor de schepping wel. De evolutie zegt dat een mutatie overleeft als hij geschikt is. Dus dan zou bijvoorbeeld het oog in een keer toevallig ontstaan zijn?
Het is maar de vraag of daar energie voor nodig was:quote:En het begin van de aarde? hoe is die ontstaan? De big bang, de oerknal? Waar komt die energie dan vandaan?
Nee, die bestond pas zo'n 9 miljard jaar later.quote:Van de zon?
Heeft'ie ook. Is uit een gaswolk ontstaan.quote:maar die moet ook een begin hebben gehad.
Tsja, als dat laatste een argument is...quote:Kijk maar op http://www.real-life.nl/evolutietheorie.html voor nog meer feiten tegen de evolutie. Macro evolutie bestaat wel degelijk. Want wij geloven in de bijbel,
Inderdaad. Maar allang niet meer toen er mensen op aarde waren.quote:en Noach ging in de ark met van elke soort dieren een paar of zelfs 7 dieren. En daarna zijn er dus verschillende rassen ontstaan. En dat de aard-continenten vroeger tegen elkaar hebben gelegen, is ook zo.
Tuurlijk wel. (Long)vissen kunnen immers overal aan land kruipen.quote:Anders zouden er nooit dieren in Amerika kunnen leven.
Jij noemt dat wat strookt met je geloof waar, zonder enig bewijs. En wat er niet mee strookt noem je verzinsel.quote:Maar de rest is puur verzinsel.
Dat is toch echt de omgekeerde wereld.quote:Je moet het geloven.
Kom jij ook nog even met het belachelijke creationisme aan?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
Bewijzen voor de schepping? Doe er eens een, buiten de bijbel om.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 07:09 schreef mafkees94 het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |