Ik geloof zelf dat beide groepen niet over een kam zijn te scheren, ondanks dat ik een stereotypering van de groepen maak in mijn FrontPage bericht, en ondanks het gegeven dat de media steeds meer aandacht geeft aan een dergelijke polarisering.quote:Kinderachtig gezeur in het openbaar. Ik word moe van die polarisering tussen gelovigen en atheïsten. De ene groep lijkt gebeten op een aantal heilige boeken die eeuwen geleden zijn geschreven door wat zij noemen profeten. Zij lijken alle rationaliteit aan de kant te schuiven. De andere groep is geneigd om iedere vorm van geloofsuiting en zingeving belachelijk te maken, terwijl een mens altijd geneigd is tot spiritualiteit en en een zoektocht naar zingeving. Ik vind ook dat een mens dat recht ook heeft.
(Mijn voorbeeld geldt wel voor de echte fundamentalisten aan beide zijden)
Deze groepen moeten open staan voor elkaar, en op zijn minst moeten een kritische vragen gesteld worden. Maak er dan een vraag van, in plaats van een statement; 'Zou god kunnen bestaan, en wat zou dat voor jou kunnen betekenen?' zoals een Rooms-Katholieke priester zei bij de busaffaire.
Dat hij een statement, omzette in een vraag vond ik heel dapper van hem.
heb je het nou over die treurige typjes op de frontpage en op youtube? Laat je daar je wereldbeeld van afhangen?quote:De andere groep is geneigd om iedere vorm van geloofsuiting en zingeving belachelijk te maken, terwijl een mens altijd geneigd is tot spiritualiteit en en een zoektocht naar zingeving. Ik vind ook dat een mens dat recht ook heeft.
Ik denk dat je de hele polarisatie kan wijten aan één ding en dat is gewoon een gebrek aan respect en verdraagzaamheid. Mij zal het jeuken wat iemand geloofd en hij moet lekker vrij zijn om te geloven wat hij wilt (mits passend bij het patroon van de normen en waarden die gelden in zijn leefomgeving). Waar mijn nekharen overeind van gaan staan zijn de mensen die vinden dat anderen (niet) moeten geloven in wat hij of zij aanhangt. Jehova getuigen, oproepen om anders gelovigen te discrimineren, oproepen tot geweld. Uit de praktijk blijkt dat het vooral de gelovigen zijn die hier niet vies van zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Ik wil niet mensen uitlokken als je dat denkt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er meerdere rationele mensen, misschien zelfs atheïstische mensen zijn die toch een gelovig leven proberen te leiden (aan de hand van monotheïstische religies.) Hoe gaan zij met geloof om, met andere gelovigen? Wat geloven zij wel en niet? Hoe mengen ze wetenschap met levensbeschouwing. Dat zijn van die vragen die bij mij opkomen.
Staat in jouw betoog het uiten van je geloof dmv hoofddoeken, kruis etc gelijk aan geloofsgeweld of heb je het meer over protest op koopzondagen enzo, waar jij persoonlijk last van kunt hebben?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk dat de polarisatie het gevolg is van islam in Nederland (ik schrijf het gevolg niet de schuld).
Die lopen met hoofddoekjes en komen openlijk voor hun geloof uit en uiten heel hun geloofsovertuiging toch veel meer. Er kwamen discussies over de hoofddoekjes etc.
Het lijkt wel alsof de christenen toen dachten "Shit, dat is niet de bedoeling wij zijn wel een beetje onzichtbaar zo". Want vervolgens begonnen ook zij actiever te worden in het "evangeliseren" op soms de meest waanzinnige manieren.
Atheïsten voelen zich vervolgens tussen al dat geloofsgeweld een hulpeloze speelbal die part nog deel heeft aan de geloofswetten.
Ik vind het zeer logisch en tof dat ze van zich laten horen.
Dit stuk heb je denk ik niet gelezen in mijn frontpage bericht;quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
heb je het nou over die treurige typjes op de frontpage en op youtube? Laat je daar je wereldbeeld van afhangen?
Fundamentalisten aan beiden kanten dus.quote:'(Mijn voorbeeld geldt wel voor de echte fundamentalisten aan beide zijden)'
Ik denk dat het relatief meevalt in Nederland inderdaad. Ik denk dat veel gelovigen er toch vrede mee hebben dat er ook mensen niet gelovig zijn. Wel is het vreemd dat grondrechtelijk er een vrijheid van geloofsuiting bestaat en een vrijheid van meningsuiting. Het lijkt alsof geloofsuiting daardoor een aparte status krijgt, terwijl dat naar mijn idee ook onder 'mening' moet vallen.quote:Treurige dag dat in deze discussie, waarin atheisten juist aan willen kaarten dat ze grondwettelijk minder rechten hebben dan gelovigen of waarin ze voorgestelde restricties opgelegd op onze maatschappij door religieuze groeperingen aan de kaak willen stellen, de atheist juist als de onverdraagzame wordt aangewezen.
Tegenwoordig heerst er ook een spirituele crisis bij sommige mensen. Een veelvoud aan spirituele stromingen vanuit de hele wereld maakt het moeilijk om een keuze te maken voor een inrichting van je leven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk dat de polarisatie het gevolg is van islam in Nederland (ik schrijf het gevolg niet de schuld).
Die lopen met hoofddoekjes en komen openlijk voor hun geloof uit en uiten heel hun geloofsovertuiging toch veel meer. Er kwamen discussies over de hoofddoekjes etc.
Het lijkt wel alsof de christenen toen dachten "Shit, dat is niet de bedoeling wij zijn wel een beetje onzichtbaar zo". Want vervolgens begonnen ook zij actiever te worden in het "evangeliseren" op soms de meest waanzinnige manieren.
Atheïsten voelen zich vervolgens tussen al dat geloofsgeweld een hulpeloze speelbal die part nog deel heeft aan de geloofswetten.
Ik vind het zeer logisch en tof dat ze van zich laten horen.
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.quote:Het lijkt alsof dat niet kan in de huidige maatschappij, alsof je altijd moet kiezen tussen het atheïsme of het theïsme.
Dat wat ik vet heb geciteerd.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.
Echter, er is natuurlijk een behoorlijk grote groep die op basis van de huidige gegevens (of om andere redenen) geen keuze willen maken. Deze mensen zijn het die vaak last ondervinden van zowel de theist als de atheist. Hoe daar mee om te gaan is lastig te zeggen. Het spreekwoord luidt: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Theisten en atheisten spreken graag over hun visie. Ik zie daar in principe niets mis mee. Wij worden dagelijks gebombardeerd met allerlei zaken die ons oftewel niet interesseren of ons storen. Reclame, rare TV programma's, irritante medereizigers in de trein, etc. Zolang ze niet te storend zijn kun je ze best gewoon negeren om mensen(maar ook bedrijven) wat ruimte te gunnen om hun mening te geven. Ik zie polarisatie in deze zin dan ook niet als iets dat perse verkeerd is.
Godzijdank wel. Een bepaalde polarisatie is ook goed om zaken op scherp te zetten, en het zal altijd wel blijven.quote:Op woensdag 11 maart 2009 00:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Door polarisatie ontstaat er wel discussie en gelukkig leven we in een land als NL waar we gewoon open met elkaar kunnen discussieren over dit soort zaken.
Inderdaad, mensen die kritische vragen stellen met betrekking tot geloof vind ik altijd goed.quote:En mensen die nadenken over de aannames die zij doen op basis van een autoriteit die hen die aannames opdringt, dat is in mijn ogen altijd een goede zaak.
Dekkerquote:Op woensdag 11 maart 2009 09:50 schreef poldergeist het volgende:
Ik wens gewoon dat de media ook eens laat zien dat het anders kan, zoals je bijvoorbeeld ziet bij Andries Knevel. Hier was laatst een wetenschapper te gast, die na zijn studie uiteindelijk van mening was dat de wereld gevormd is uit een big bang en dat alle organismen, ook mensen gevormd zijn uit sterrenstof. Maar dat belette hem niet in zijn dagelijks leven, om Christus als Verlosser aan te nemen. Het waarom en hoe achter zo iemand, dat boeit mij nou. En zo'n mensen wil ik graag meer aan het woord zien.
Duidelijk standpunt, goed beargumenteerd ook.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.
Echter, er is natuurlijk een behoorlijk grote groep die op basis van de huidige gegevens (of om andere redenen) geen keuze willen maken. Deze mensen zijn het die vaak last ondervinden van zowel de theist als de atheist. Hoe daar mee om te gaan is lastig te zeggen. Het spreekwoord luidt: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Theisten en atheisten spreken graag over hun visie. Ik zie daar in principe niets mis mee. Wij worden dagelijks gebombardeerd met allerlei zaken die ons oftewel niet interesseren of ons storen. Reclame, rare TV programma's, irritante medereizigers in de trein, etc. Zolang ze niet te storend zijn kun je ze best gewoon negeren om mensen(maar ook bedrijven) wat ruimte te gunnen om hun mening te geven. Ik zie polarisatie in deze zin dan ook niet als iets dat perse verkeerd is.
Ik doelde op de schrijver van het boek 'Gevormd uit sterrenstof'; René Fransen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dekker
Volgens mij heb ik dat ook gezien, Haring als atheïst over evolutie (sukkel), iemand wiens naam ik niet meer kan herinneren als 6.000-jaar creationist en Dekker als wetenschapper die een naturalistische visie de hand van god ziet. Dekker was imho de beste van het stel. Wat is er mis met in de correctheid van de wetenschap en het naturalisme de poëzie van 'jouw' godheid naar keus te zien?
Fout.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden.
quote:Atheisme is het ongeloof in het niet-bestaan van God/goden.
Natuurlijk zijn die er.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Ik wil niet mensen uitlokken als je dat denkt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er meerdere rationele mensen, misschien zelfs atheïstische mensen zijn die toch een gelovig leven proberen te leiden (aan de hand van monotheïstische religies.) Hoe gaan zij met geloof om, met andere gelovigen? Wat geloven zij wel en niet? Hoe mengen ze wetenschap met levensbeschouwing. Dat zijn van die vragen die bij mij opkomen.
Ik noem mezelf een religieus atheïst. Ik geloof dat elke wereldgodsdienst een door mensen verzonnen op illusies gebaseerde traditie is. Cultuur. maw Er bestaat geen goddelijke openbaring. Mohammed, Mozes, Jezus, en de hele club profeten etc zijn indien oprecht, allemaal zelf belazerd door hun eigen zintuigen, ofwel ze hebben bewust de rest belazerd.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Een toelichting.quote:Op woensdag 11 maart 2009 02:48 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat wat ik vet heb geciteerd.
Wat is het verschil tussen "het geloof in het niet-bestaan van God/goden" en "niet geloven in het bestaan van God/goden"? Het lijkt me dat er met die eerste formulering het atheisme als een vorm van geloof wordt voorgesteld en ik denk dat veel "atheisten" het daarmee niet eens zijn.
Er is nogal discussie over wanneer iets een mening opleggen wordt en wanneer gewoon een mening uiten is.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen ophouden met het aan anderen opleggen van hun mening is er niets aan de hand.
Zonder het theisme is het atheisme betekenisloos. Dus nee jouw premisse B klopt van geen kant. Atheisme het "niet-geloof" en niet "geloof in niet".quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:56 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Een toelichting.
Zoals ik eerder heb genoteerd, kan iets alleen oftewel existeren, oftewel niet existeren. Er is niets dat 50% existeert, dat is compleet onzinnig. Dit betekent dus dat er oftewel een God existeert, oftewel een God niet existeert (gegeven dat we het over dezelfde God hebben en niet langs elkaar heen praten). Nu zijn er twee posities.
A: Theist: God existeert
B: Atheist: God existeert niet
Dit zijn de correcte definities van theïsme en atheïsme. Nu zeg jij, en vele andere atheïsten doen dit met jou, dat het atheïsme simpelweg een afwijzing is van het theïsme, of van de theïstische argumenten, maar dat het verder niets zegt over de existentie zelf. Echter, dit is een schijnargument, juist omdat er maar twee mogelijkheden zijn. Wijs je de ene af, dan is het noodzakelijk dat de andere waar wordt. Wijs je dus theïsme af, dan blijft er niets anders over dan atheïsme.
Als die mening resulteerd in religieus geinspireerde wetten lijkt het me duidelijk.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:57 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Er is nogal discussie over wanneer iets een mening opleggen wordt en wanneer gewoon een mening uiten is.
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als die mening resulteerd in religieus geinspireerde wetten lijkt het me duidelijk.
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.quote:
Daar ben ik ook tegen, ik accepteer alleen feiten. Maar als meningen religieus geinspireerd zijn kom je daar in een discussie snel genoeg achter.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.
Exact. Of je nu een religieus getinte mening hebt, of een willekeurige ideologie aanhangt; beiden hebben evenveel bestaansrecht.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.
Je hebt zelf dus geen mening?quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar ben ik ook tegen, ik accepteer alleen feiten. Maar als meningen religieus geinspireerd zijn kom je daar in een discussie snel genoeg achter.
Nee, in feite niet. Als je vaak genoeg met me discussieerd kom je daar snel genoeg achter.quote:
Alleen voor de persoon zelf. Als je die mening aan anderen wilt opdringen word het een ander verhaal.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Exact. Of je nu een religieus getinte mening hebt, of een willekeurige ideologie aanhangt; beiden hebben evenveel bestaansrecht.
Ik houd zelf niet zo van hokjes. Als mensen hunzelf in een hokje willen plaatsen, heb ik daar alle respect voor. Iedereen moet zelf weten............. Maar het kan weleens lastig zijn met mensen (die zichzelf in een hokje plaatsen) 'open' gesprekken te voeren. Vaak luisteren ze niet echt naar de standpunten of argumenten van een ander en geven ze zichzelf de tijd niet om na te denken over wat er nou gezegd is. In plaats daarvan komt er vaak meteen een weerwoord of tegenargumentatie, die ze vaak niet eens behoorlijk kunnen onderbouwen. Maar misschien ligt het aan mijn beleving...............quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:03 schreef poldergeist het volgende:
Ik geloof zelf dat beide groepen niet over een kam zijn te scheren, ondanks dat ik een stereotypering van de groepen maak in mijn FrontPage bericht, en ondanks het gegeven dat de media steeds meer aandacht geeft aan een dergelijke polarisering.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik mijzelf wil noemen, atheïst, agnost, ietsist, anti-theïst, een gelovige atheïst (aan de hand van het boek van Klaas Hendrikse) of zoals Albert Einstein stelde ‘een gelovig ongelovige.’
Moet ik mezelf wel een naam geven? Me een titel geven, me indelen in een subgroep?
Nee, ik vind van niet.
Dan keur je dus beide af? In het publieke, politieke debat is immers altijd sprake van meningen die 'opgedrongen worden'.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen voor de persoon zelf. Als je die mening aan anderen wilt opdringen word het een ander verhaal.
Nee dat is het niet. Als je iets verbied dring je iemand een mening op, als je iets legaal houdt/maakt kan iedereen zelf kiezen en dus leven volgens zijn eigen mening.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan keur je dus beide af? In het publieke, politieke debat is immers altijd sprake van meningen die 'opgedrongen worden'.
Leuk, maar onhoudbaar. Je moet tenslotte ergens die lijn trekken, me dunkt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Als je iets verbied dring je iemand een mening op, als je iets legaal houdt/maakt kan iedereen zelf kiezen en dus leven volgens zijn eigen mening.
Mijn punt hier is exact dat je dus wel een positie inneemt. Dit komt omdat er slechts twee mogelijkheden zijn. Het probleem hier is dat jij denkt dat je al ‘automatisch’ in de positie zit van atheïst, en dan overtuigd moet worden van het theïsme. Echter, dit is niet een gebruikelijk uitgangspunt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.
Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in een God te geloven. Ik ben dus Atheist by default. Ik neem daar geen positie in in. Ik 'geloof' niet dat er geen God is. Ik hoor alleen gelovigen iets claimen en ik wacht rustig op bewijs.
Ik ben harstikke neutraal. Helaas zijn er minder neutrale gelovigen die mij hun religie willen opdringen, verboden, verplichtte zondagsrust, enz. Tijdens discussies daarover komt iedere keer het gebrek aan argumnten naar boven. Dat gelovigen mij dan in hun wanhoop bestempelen als radicale atheist zegt niets over mijn positie.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:13 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Mijn punt hier is exact dat je dus wel een positie inneemt. Dit komt omdat er slechts twee mogelijkheden zijn. Het probleem hier is dat jij denkt dat je al ‘automatisch’ in de positie zit van atheïst, en dan overtuigd moet worden van het theïsme. Echter, dit is niet een gebruikelijk uitgangspunt.
Neem bijvoorbeeld het wel of niet bestaan van aliens. Dit is misschien iets minder controversieel. Nu zullen veel mensen denken dat er aliens bestaan (of zelfs dat ze moeten bestaan) gegeven dat het heelal zo groot is, evolutie zou nog een keer kunnen gebeuren, etcetera. Anderen denken dat aliens niet bestaan en dat wij de enigen zijn.
Nu zou een analoge positie aan die van jou zijn dat:“Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in aliens te geloven. Ik geloof dus niet in aliens by default.” Echter, ben je wel bewijs tegengekomen dat aliens niet bestaan? Wat maakt het dat jou positie by default is dat aliens niet bestaan? Waarom is jou positie niet by default “ik weet het niet”?
Existentie is niet iets als “Innocent until proven guilty”. Wij hebben een keer besloten dat iedereen wordt behandeld als onschuldig. Echter, wij hebben niet een keer besloten dat alles wat wij niet zien, niet bestaat. In het licht van de huidige wetenschap zou zo een afspraak ook onzinnig zijn.
Als je echt neutraal bent kun je hoogstens zeggen dat als theïstische argumenten je niet trekken, je dus neutraal blijft (= agnost). Je kunt dan niet zeggen dat theïstische argumenten je niet trekken dus God zal waarschijnlijk niet bestaan. Als je een keuze maakt, dan ben je of atheist, of theist. Als je geen keuze maakt ben je agnost, maar dan moet je ook neutraal zijn.
Dat is alleen maar een meningquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Leuk, maar onhoudbaar. Je moet tenslotte ergens die lijn trekken, me dunkt.
quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is alleen maar een mening
Als ik puur materialistisch zou moeten kijken naar mezelf, dan besta ik ongeveer uit 80% water en andere vaste weefsels. Dan zou ik niet meer zijn dan een klomp vlees, bot en water. Maar toch ben ik een mens in meerdere sociale systemen met een zelfbewustzijn, en het bewustzijn dat er anderen zijn en het leven daarnaast. Als ik een film waarneem, dan zou het materialistisch zo zijn dat zintuigjes op mijn netvlies geprikkeld worden, een signaal doorgeven aan mijn hersenen en dat verschillende combinaties van neuronen die informatie zouden verwerken. Maar een film doet iets met je in het leven, en daardoor ben je meer dan hetgeen wat ik hierboven beschreef.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Waarom toch religieus? Omdat ik niet in materialisme geloof in de zin dat alles alleen materie is. Het bekende stokpaardje, de David van Michelangelo is meer dan een blok marmer. De 9de van Beethoven is meer dan inkt op papier, of trilling van de lucht..
Het bestaan van goden is voor de wetenschap ook niet toetsbaar. Waar het mij eerder om gaat is of God een bepaalde waarschijnlijkheid kan hebben in zijn bestaan. Dat is weer afhankelijk van de soort God waar je het over hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.
Dat heeft allemaal te maken met de NOODZAAK om bepaalde zaken af te spreken omdat mensen elkaar in de weg (kunnen) zitten. Dan gaat het om hele praktische overwegingen zoals milieu, (geluids)overlast, verkeer e.d. Dat is heel iets anders dan het opleggen van religieuze dogma's door het verbieden van persoonlijke keuzes als drugsgebruik en euthanasie.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
![]()
Je zult toch ergens perk en paal moeten stellen, maar vooruit, omdat je het zo lief vraagt. Wat als ik nu ik even oud papier van een maand wil wegbranden op het plaatselijke treinstation? Of als ik het leuk vind op zaterdag in adamskostuum door de Koopgoot te lopen? Graag m'n medereizigers inspireer met m'n favoriete artiesten en dus met een stereotoren dagelijks in het openbaar vervoer verkeer? Om over de behoeften van m'n buurman maar te zwijgen!
Ditquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheisme is alleen een geloof als je redeneert vanuit een gelovige positie. Redenerend vanuit feiten is het een natuurlijk uitgangspunt.
Wat een drogredenering. Ligt er maar net aan op welke wijze iets existeert.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:56 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Een toelichting.
Zoals ik eerder heb genoteerd, kan iets alleen oftewel existeren, oftewel niet existeren. Er is niets dat 50% existeert, dat is compleet onzinnig.
quote:Dit betekent dus dat er oftewel een God existeert, oftewel een God niet existeert (gegeven dat we het over dezelfde God hebben en niet langs elkaar heen praten). Nu zijn er twee posities.
A: Theist: God existeert
B: Atheist: God existeert niet
Dit zijn de correcte definities van theïsme en atheïsme.
Nu zeg jij, en vele andere atheïsten doen dit met jou, dat het atheïsme simpelweg een afwijzing is van het theïsme, of van de theïstische argumenten, maar dat het verder niets zegt over de existentie zelf. Echter, dit is een schijnargument, juist omdat er maar twee mogelijkheden zijn. Wijs je de ene af, dan is het noodzakelijk dat de andere waar wordt. Wijs je dus theïsme af, dan blijft er niets anders over dan atheïsme.
Nu is het meest standaard antwoord hierop dat een van de premissen, namelijk dat theïsme en atheïsme de enige opties zijn, niet klopt.
Ik ben geen theist, geen agnost, en voel me ook niet zozeer atheist. Het is een te onbelangrijk onderwerp voor me, maar ik ben me ervan doordrongen dat dat voor anderen anders kan liggen.quote:Je kunt namelijk ook agnost zijn. Maar dit is hier niet relevant. Een agnost is geen derde keuze. Een agnost is iemand die geen keuze heeft gemaakt, die geen kennis (gnosis) heeft. Als ik de vraag stel: “Existeert God?” En jij als antwoord geeft: “Dat weet ik niet”, dan heb je in principe geen antwoord gegeven op de vraag. Maar het niet geven van een antwoord op de vraag kan niet zelf als een antwoord worden gezien (dat zou contradictoir zijn). Dus is agnosticisme geen derde keuze.
A. dit is een simplisme en b. een zwart-wit voorstelling en c. een overschatting van het gewicht die het onderwerp heeft als iets waar een keuze in gemaakt zou moeten worden. Voor mij houdt het niet geloven in, dat kabouters en goden van gelijke magnetude zijn. Ze bestaan wel in de denken en communiceren van mensen, maar niet in een fysische realiteit. Iets wat belangrijker is dan het fysiek existeren, is de aanwezigheid van betekenis die het al dan niet voor mensen heeft.quote:Er is nog een laatste argument wat veel wordt gebruikt, namelijk dat atheisme betekent dat de theïstische argumenten je niet hebben overtuigd. Echter, wat betekent dit? Hoe is de vraag ”Existeert God?” beantwoord door te stellen “Theistische argumenten hebben mij niet overtuigd.” Dit is geen antwoord behalve als je daarmee bedoelt dat je geen theïst bent. Maar als je geen theïst bent, ben je noodzakelijkerwijs atheïst. Er is geen tussenweg.
Logisch geredeneerd is de kans op het bestaan van aliens aanwezig. Daar zijn 2 elementen voor nodig.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:13 schreef jdschoone het volgende:
Neem bijvoorbeeld het wel of niet bestaan van aliens. Dit is misschien iets minder controversieel. Nu zullen veel mensen denken dat er aliens bestaan (of zelfs dat ze moeten bestaan) gegeven dat het heelal zo groot is, evolutie zou nog een keer kunnen gebeuren, etcetera. Anderen denken dat aliens niet bestaan en dat wij de enigen zijn.
Nu zou een analoge positie aan die van jou zijn dat:“Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in aliens te geloven. Ik geloof dus niet in aliens by default.” Echter, ben je wel bewijs tegengekomen dat aliens niet bestaan? Wat maakt het dat jou positie by default is dat aliens niet bestaan? Waarom is jou positie niet by default “ik weet het niet”?
Hear Hearquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:57 schreef pfaf het volgende:
Zolang ik op zondag met moeite en slechts één keer in de maand een vers broodje bij het ontbijt kan eten blijf ik polariseren.
Persoon A wil van Persoon B een dienst afnemen, geen probleem, persoon B staat hem maar wat graag ter dienstquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:59 schreef Haushofer het volgende:
Omdat je geen vriezer hebt, bedoel je?
Ga even aan het punt voorbij...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:59 schreef Haushofer het volgende:
Omdat je geen vriezer hebt, bedoel je?
Dit kost kleine ondernemers de kop en gaat daarom uiteindelijk ten koste van de diversiteit van het winkelaanbod.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Persoon A wil van Persoon B een dienst afnemen, geen probleem, persoon B staat hem maar wat graag ter dienst
Persoon A wil van Persoon B een dienst afnemen op zondag, persoon C gaat zich daar tegenaan bemoeien en zegt dat je maar een vriezer moet kopen. Rot de FUCK op!
Waarom mag ik op zondag wel stroom, zorg, diesel, friet en bier in glazen verkopen, maar geen tweedehands boeken of broodjes?
Bullshit, in vele europese landen kan je gewoon op zondag naar de supermarkt of naar de bakker, daar is niets te zien van dit effect. Ik kan in Duitsland gewoon op zondag naar de bakker, en in italie of spanje gewoon naar de supermarkt, maar in Nederland zou daar de kleine ondernemer van kapot gaan? Lazer op! Waarom gaan die bakkers dan niet kapot in Duitsland?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:47 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dit kost kleine ondernemers de kop en gaat daarom uiteindelijk ten koste van de diversiteit van het winkelaanbod.
Stuur een boze brief naar die christenhonden van de SGP en SP, zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, in vele europese landen kan je gewoon op zondag naar de supermarkt of naar de bakker, daar is niets te zien van dit effect. Ik kan in Duitsland gewoon op zondag naar de bakker, en in italie of spanje gewoon naar de supermarkt, maar in Nederland zou daar de kleine ondernemer van kapot gaan? Lazer op! Waarom gaan die bakkers dan niet kapot in Duitsland?
Winkels hebben eerder te lijden doordat mensen online shoppen, en waarschijnlijk willen die christenhonden binnenkort ook nog dat webwinkels op zondag gesloten moeten zijn
Dat zijn christenhonden (sic), die doen niet aan logica en rede, maar dogma's.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Stuur een boze brief naar die christenhonden van de SGP en SP, zou ik zeggen.
Dit probleem word ook opgelost door op woensdag vrij te nemen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:47 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dit kost kleine ondernemers de kop en gaat daarom uiteindelijk ten koste van de diversiteit van het winkelaanbod.
Waarom post je dat dan als je er niet achter staat?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Stuur een boze brief naar die christenhonden van de SGP en SP, zou ik zeggen.
Reken maar dat de kleine ondernemer daar kapot van gaat. Supermarkten kampen niet met het probleem dat ze geen 7 dagen in de week kunnen draaien, een familiebedrijf met een handjevol personeel wel.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Bullshit, in vele europese landen kan je gewoon op zondag naar de supermarkt of naar de bakker, daar is niets te zien van dit effect. Ik kan in Duitsland gewoon op zondag naar de bakker, en in italie of spanje gewoon naar de supermarkt, maar in Nederland zou daar de kleine ondernemer van kapot gaan? Lazer op! Waarom gaan die bakkers dan niet kapot in Duitsland?
Doe niet zo vreselijk kortzichtig en belachelijk man.quote:Winkels hebben eerder te lijden doordat mensen online shoppen, en waarschijnlijk willen die christenhonden binnenkort ook nog dat webwinkels op zondag gesloten moeten zijn
En omdat ze één dag in de week minder geopend zijn, gaan ze meteen kapot?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Reken maar dat de kleine ondernemer daar kapot van gaat. Supermarkten kampen niet met het probleem dat ze geen 7 dagen in de week kunnen draaien, een familiebedrijf met een handjevol personeel wel.
Erm, de omzet op zondag is (over het algemeen) beduidend lager dan op een woensdag. Een ondernemer zou wel gek zijn om een woensdag te sluiten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit probleem word ook opgelost door op woensdag vrij te nemen.
Ja. Praat anders eens met een banketbakker in een veredeld dorp of slager in een stad.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
En omdat ze één dag in de week minder geopend zijn, gaan ze meteen kapot?
Berichten die alleen als uitlaatklep dienen hebben blijkbaar een bepaalde aantrekkingskracht op me. Vergeef het me.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom post je dat dan als je er niet achter staat?
Ben je een proxi ofzo?
Als gevolg van het feit dat de meeste winkels dicht zijn, ja.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Erm, de omzet op zondag is (over het algemeen) beduidend lager dan op een woensdag.
Niet als iedereen dat doet. Bijvoorbeeld omdat het bij wet verboden is om op woensdag je winkel open te hebben.quote:Een ondernemer zou wel gek zijn om een woensdag te sluiten.
Dat pleit toch juist voor vrije zondagen! De omzet is toch al lager, als ondernemers het risico willen lopen op zondag geopend te zijn, delven ze minder inkomsten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Erm, de omzet op zondag is (over het algemeen) beduidend lager dan op een woensdag. Een ondernemer zou wel gek zijn om een woensdag te sluiten.
Maak dat maar eens hard.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Reken maar dat de kleine ondernemer daar kapot van gaat. Supermarkten kampen niet met het probleem dat ze geen 7 dagen in de week kunnen draaien, een familiebedrijf met een handjevol personeel wel.
Wat moet ik vragen dan? Specifiek?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja. Praat anders eens met een banketbakker in een veredeld dorp of slager in een stad.
Nee, als gevolg van het feit dat zondag doorgaans niet gebruikt wordt om allerhande boodschappen te doen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als gevolg van het feit dat de meeste winkels dicht zijn, ja.![]()
Omdat een handjevol mensen op zondag in staat willen zijn een broodje te halen?quote:Niet als iedereen dat doet. Bijvoorbeeld omdat het bij wet verboden is om op woensdag je winkel open te hebben.
Kom jij wel eens bij een Duitse bakker op zondag ochtend? Hier op het dorp waar mijn man woont sta je dan echt in de rij te wachten tot je geholpen wordt, en ze staan met zijn 3en mensen te helpen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:20 schreef Xa1pt het volgende:
Omdat een handjevol mensen op zondag in staat willen zijn een broodje te halen?
Vraag eens of 'ie de supermarkten in de buurt liever kwijt dan rijk is en waar dat zoal door komt. En wellicht dat hij je ook nog wel wil vertellen welke dag hij prefereert om vrij te zijn.quote:
omdat de winkels gesloten zijn, kip-ei, ei.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, als gevolg van het feit dat zondag doorgaans niet gebruikt wordt om allerhande boodschappen te doen.
[..]
Omdat de winkelsluiting op zondag, gezien het verloop van de discussie, blijkbaar geen religieuze reden heeft. Dan kan het dus net zo goed op woensdag.quote:Omdat een handjevol mensen op zondag in staat willen zijn een broodje te halen?
oh dear, je bent dus eigenlijk bevoorwoorder van het afschaffen van de vrije markt, de supermarkten en het grootwinkel bedrijf in het bijzonder.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vraag eens of 'ie de supermarkten in de buurt liever kwijt dan rijk is en waar dat zoal door komt. En wellicht dat hij je ook nog wel wil vertellen welke dag hij prefereert om vrij te zijn.
Met deze post spreek je toch tegen dat kleine ondernemers door die enkeling failliet gaat?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, als gevolg van het feit dat zondag doorgaans niet gebruikt wordt om allerhande boodschappen te doen.
[..]
Omdat een handjevol mensen op zondag in staat willen zijn een broodje te halen?
Een sterke lobby van slecht functionerende winkels.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
En nogmaals, niemand wordt verplicht op zondag open te zijn, het gaat erom dat je wel diesel, bier en stroom mag verkopen op zondag, maar geen broodjes of tweedehands boeken. Wat maakt dat verschil nu?
Ik ben daar toevallig mee bezig. Goed boek. Maar heb je mijn OP gelezen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft TS dit boek trouwens al gelezen?
God als misvatting door Richard Dawkins
Ja, vaag verhaal zonder dat je duidelijk punt maakt, je topic titel is daar scherperquote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:06 schreef poldergeist het volgende:
[..]
Ik ben daar toevallig mee bezig. Goed boek. Maar heb je mijn OP gelezen?
Misschien kun je hier wat mee...quote:@ Bob-B
nee, zeg nu eens concreet wat je bedoeld, wat voor een regels bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:27 schreef poldergeist het volgende:
Later in het topic werd ik concreter:
[..]
Misschien kun je hier wat mee...
Dat staat toch duidelijk in de bijbel. Friet, bier in glazen, diesel, stroom en zorg mogen wel. Tweedehands boeken en broodjes niet.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Persoon A wil van Persoon B een dienst afnemen, geen probleem, persoon B staat hem maar wat graag ter dienst
Persoon A wil van Persoon B een dienst afnemen op zondag, persoon C gaat zich daar tegenaan bemoeien en zegt dat je maar een vriezer moet kopen. Rot de FUCK op!
Waarom mag ik op zondag wel stroom, zorg, diesel, friet en bier in glazen verkopen, maar geen tweedehands boeken of broodjes?
Je antwoorden worden er niet beter op.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat staat toch duidelijk in de bijbel. Friet, bier in glazen, diesel, stroom en zorg mogen wel. Tweedehands boeken en broodjes niet.
Ik probeer je alleen wat duidelijk te maken, maar het kwartje komt wel van heel hoog, geloof ik.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je antwoorden worden er niet beter op.
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezusquote:
Juist.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
En waarom zijn het nu juist die Christenhonden die haat zaaien?quote:
Ik weet dat jij dol bent van de Bijbel/Thora, maar dat staat toch compleet los van deze ‘discussie’... Er wordt nu eenmaal op een kutmanier geïnterpreteerd en dat staat velen niet aan, vandaar de polarisering.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik probeer je alleen wat duidelijk te maken, maar het kwartje komt wel van heel hoog, geloof ik.
Ik vind dit al een mooie ironische zin op zich.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waarom zijn het nu juist die Christenhonden die haat zaaien?
Dat, en bovendien menen Christenhonden en andere relidioten dat ze andere mensen moeten voorschrijven hoe zij hun leven moeten leiden. Dat een refofrustie met zijn sexualiteit om moet gaan volgens zijn eigen regels in zijn eigen probleem, maar dezelfde refo meent je te moeten lastig vallen met zijn regels en wil die op jou opleggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik weet dat jij dol bent van de Bijbel/Thora, maar dat staat toch compleet los van deze ‘discussie’... Er wordt nu eenmaal op een kutmanier geïnterpreteerd en dat staat velen niet aan, vandaar de polarisering.
Alle die menen dat ze hun gelijk aan anderen moeten opdringen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind dit al een mooie ironische zin op zich.![]()
Maar welke 'christenhonden' zaaien haat dan?
Daar vallen dus ook alle intolerante liberalen onder?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alle die menen dat ze hun gelijk aan anderen moeten opdringen.
Dat eerste ben ik wel met je eens; de EO is daar een aardig voorbeeld van. Maar dat is niet de primaire reden voor polarisatie. De primaire reden daarvoor is dat veel mensen niet verder willen/kunnen kijken dan dat.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik weet dat jij dol bent van de Bijbel/Thora, maar dat staat toch compleet los van deze ‘discussie’... Er wordt nu eenmaal op een kutmanier geïnterpreteerd en dat staat velen niet aan, vandaar de polarisering.
Dan is iedere politicus dus een haatzaaier?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alle die menen dat ze hun gelijk aan anderen moeten opdringen.
Een vrije markt zoals hedentendage? Hell no. Ik ben alleen wel voor een bescherming als zodanig.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
oh dear, je bent dus eigenlijk bevoorwoorder van het afschaffen van de vrije markt, de supermarkten en het grootwinkel bedrijf in het bijzonder.
Piet, je maakt jezelf nogal belachelijk met je gestigmatiseer. Misschien kan je dat weinig schelen en vind je je boodschap zo belangrijk dat je er graag voor de nieuwe Akkersloot wilt worden, maar je bent hierbij gewaarschuwd.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat, en bovendien menen Christenhonden en andere relidioten dat ze andere mensen moeten voorschrijven hoe zij hun leven moeten leiden. Dat een refofrustie met zijn sexualiteit om moet gaan volgens zijn eigen regels in zijn eigen probleem, maar dezelfde refo meent je te moeten lastig vallen met zijn regels en wil die op jou opleggen.
Dat is de vraag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
omdat de winkels gesloten zijn, kip-ei, ei.![]()
Nee, een en ander kan ook te maken hebben met weekenden?quote:Omdat de winkelsluiting op zondag, gezien het verloop van de discussie, blijkbaar geen religieuze reden heeft. Dan kan het dus net zo goed op woensdag.
Oh, dat zeer zeker. Die fundamentalistische gelovigen vallen overigens ook wel mee. Wist je dat er zelfs gelovigen zijn die ook op zondag een centrum induiken?quote:Daarnaast denk ik dat er meer mensen op zondag verse broodjes willen, dan fundamentalistische gelovigen die alles dicht willen houden.
Natuurlijk. Iedereen mag zijn/haar mening opdringen, zolang deze maar niet religieus is.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan is iedere politicus dus een haatzaaier?
Ja, het kwartje nadert de grondquote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:03 schreef poldergeist het volgende:
Het lijkt alsof we in het oude patroon terugvallen waar ik juist moe van wordt.
Roep een fatwa over me af, why dont youquote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Piet, je maakt jezelf nogal belachelijk met je gestigmatiseer. Misschien kan je dat weinig schelen en vind je je boodschap zo belangrijk dat je er graag voor de nieuwe Akkersloot wilt worden, maar je bent hierbij gewaarschuwd.
Anders stuur ik een grefo op je af
Uiteraard. En geiten offertquote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo'n orthodoxe grefo die in z'n vrije tijd nog ongelovigen, heksen en dies meer verbrandt!
Nou, als ik je posts lees heb je daar mij niet voor nodig. Je kunt het prima zelf afquote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Roep een fatwa over me af, why dont you
Dat ja.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk. Iedereen mag zijn/haar mening opdringen, zolang deze maar niet religieus is.
Kijk, religie is slechts 1 bepaald denkkader, en mag niet op een voetstuk gezet worden volgens velen. Maar je mag religie dan weer wel op het voetenbankje neergooien en stellen dat mensen met religieus beinvloed gedachtengoed hun mening niet in de samenleving mogen gooien. De ene keer is religie wel een uitzondering, de andere keer niet.
Logisch toch.
Sterker nog, ik heb je geheel niet nodig.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, als ik je posts lees heb je daar mij niet voor nodig.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sterker nog, ik heb je geheel niet nodig.
On topic dan maar weer. Het polariseren is vooral een bezigheid van gelovigen, niet van atheisten. Het zijn gelovigen die campagne voeren tegen objectieve wetenschap, tegen persoonlijke vrijheden en hoe andere mensen willen leven. TS vraagt zich af of atheisten bepaalde relgieuze regels volgen, maar wat bedoeld TS daar mee?
Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
![]()
Goed, on-topic dan maar weer(ik ruik het verzanden in oeverloos gebral nu al).
Campagne voeren tegen objectieve wetenschap?
We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen. Je kan een liberaal niet verwijten dat ie zich niet aan de marxistische dogmas houd, maar een marxistische miljardair kan je wel wijzen op inconsistentie in zijn handelen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan is iedere politicus dus een haatzaaier?
Met een beetje politiek geschiedkundig inzicht wel.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk. Iedereen mag zijn/haar mening opdringen, zolang deze maar niet religieus is.
Kijk, religie is slechts 1 bepaald denkkader, en mag niet op een voetstuk gezet worden volgens velen. Maar je mag religie dan weer wel op het voetenbankje neergooien en stellen dat mensen met religieus beinvloed gedachtengoed hun mening niet in de samenleving mogen gooien. De ene keer is religie wel een uitzondering, de andere keer niet.
Logisch toch.
De vele christenen die actief tegen Darwin tekeer gaan bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Xa1pt het volgende:
Campagne voeren tegen objectieve wetenschap?
Lees anders de andere 99,99% van het evangelie ook es.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.
Die stukjes over het niet mogen dragen van mengvezels bijvoorbeeld, waar zich geen enkele christen aan houd, maar dat homosexualiteit de heer een gruwel is wel?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lees anders de andere 99,99% van het evangelie ook es.
Vele'.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vele christenen die actief tegen Darwin tekeer gaan bijvoorbeeld.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die stukjes over het niet mogen dragen van mengvezels bijvoorbeeld, waar zich geen enkele christen aan houd, maar dat homosexualiteit de heer een gruwel is wel?
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Misschien eens verder kijken dan de groep orthodoxen?
Staat dat in het evangelie? Heb jij de Pietverdrietvertaling?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die stukjes over het niet mogen dragen van mengvezels bijvoorbeeld, waar zich geen enkele christen aan houd, maar dat homosexualiteit de heer een gruwel is wel?
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Staat dat in het evangelie? Heb jij de Pietverdrietvertaling?
Nou, in de VS is het een behoorlijke groep hoor. Als ik statistieken mag geloven worden daar honderdduizenden kinderen thuis gehouden en door hun ouders onderwezen op basis van Dr. Dino. Tevens gelooft een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet in de evolutietheorie op bijbelse basis; circa de helft gelooft dat God de mens in haar huidige vorm schiep. Dat zijn flinke cijfers.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vele'.Misschien eens verder kijken dan de groep orthodoxen?
Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, in de VS is het een behoorlijke groep hoor. Als ik statistieken mag geloven worden daar honderdduizenden kinderen thuis gehouden en door hun ouders onderwezen op basis van Dr. Dino. Tevens gelooft een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet in de evolutietheorie op bijbelse basis; circa de helft gelooft dat God de mens in haar huidige vorm schiep. Dat zijn flinke cijfers.
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.
Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Staat dat in het evangelie? Heb jij de Pietverdrietvertaling?
Nou, ik loop de laatste tijd wel es rond op de grootste Christelijke studentenvereniging van Groningen (Navigators), en daar wordt ook vrij massaal de evolutietheorie (en de oerknaltheorie, waarmee deze volgens de meesten onlosmakelijk verbonden is) afgewezen. Vrijwel altijd op basis van onbegrip over de theorie zelf of over de wetenschappelijke methode. En dan hebben we het over studenten; mensen die een wetenschappelijke opleiding heten te genieten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.
Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.
Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?
Goh, de inconsistenties van theorie en praktijk zijn schijnbaar nog groter dan ik dacht...
Heeft Paulus er niet over?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.
Tja, wat betreft kun je als orthodox opgevoede grefo maar beter meteen het christendom vaarwel zeggen. Het aantal 'vrijdenkende' gelovigen is bedroevig laag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.
Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
Maar je vijanden liefhebben betekent niet dat je niet op mag komen voor je eigen idealen en deze ook in de politiek mag nastreven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen. Je kan een liberaal niet verwijten dat ie zich niet aan de marxistische dogmas houd, maar een marxistische miljardair kan je wel wijzen op inconsistentie in zijn handelen.
Dat is het punt wat ik maak.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft Paulus er niet over?
hmmm?
quote:Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hmmm?
hint, Romeinen
Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hmmm?
hint, Romeinen
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?
Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
Jottem! Bible Fight!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:46 schreef koningdavid het volgende:
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.
Galaten 1.quote:11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht
Daar heb je gelijk in, daarom haal ik ook Frege aan in mijn mea culpa, het is niet alleen definities, maar ook nog eens het verschil tussen betekenis en referentie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.
Je kunt ook prima verdedigen dat evangeliën helemaal niet bestaan. Het idee dat een evangelie een soort genre is, kan ontstaan zijn bij het lezen van het Markus-' evangelie'. Hij begint namelijk als volgt: "Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God." Dit kun je lezen als een inleidende zin op wat voor werk de lezer voor zich heeft liggen. Als je verder leest in vers 14, lijkt evangelie echter te slaan op de boodschap die Jezus kwam verkondigen. De blijde boodschap = evangelie. Vers 14: "Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde. 15 Dit was wat hij zei: ‘De tijd is aangebroken, het koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.’"quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
Nou, daar heb je een belangrijk nuanceverschil te pakken, wat veel Christenen in mijn optiek ook wel es zouden mogen maken.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
Onders quote je even in context:quote:
Nou, wat zou er wegvallen volgens jou dan? Dat lijkt me een veel interessantere vraag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
In mijn optiek is er geheel geen ruimte voor religie vanuit het wetenschappelijke wereldbeeld, maar dat is mijn optiek, ik was nu juist nieuwsgierig naar zijn/haar (?) beeld vanwege wat ie eerder poste over bv Darwin en oerknal.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?
Waarop natuurlijk de vraag volgt: welk "vals evangelie" wordt hier besproken?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Onders quote je even in context:
Galaten 1:
zullen we on topic blijven?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarop natuurlijk de vraag volgt: welk "vals evangelie" wordt hier besproken?
Wat is precies een wetenschappelijk wereldbeeld? Methodologisch naturalisme? Metafysisch naturalisme?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In mijn optiek is er geheel geen ruimte voor religie vanuit het wetenschappelijke wereldbeeld, maar dat is mijn optiek,
Zucht..quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat is precies een wetenschappelijk wereldbeeld? Methodologisch naturalisme? Metafysisch naturalisme?
Die post over het 'wetenschappelijk wereldbeeld' was wel gericht aan mij?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zucht..
En ik stelde de vraag geeneens aan jou...
lees anders even terug.
Zoals ik al zei, lees even de draad terug dan weet je waar het vandaan komt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die post over het 'wetenschappelijk wereldbeeld' was wel gericht aan mij?
Religie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, wat zou er wegvallen volgens jou dan? Dat lijkt me een veel interessantere vraag.
Waarom? Hoe definieer jij überhaupt "religie" dan?quote:
quote:
Als je geen antwoord wilt geven, zeg het dan gewoon.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Hoe definieer jij überhaupt "religie" dan?
Weer zo'n heerlijk ironische post.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je geen antwoord wilt geven, zeg het dan gewoon.
Je bedoelt dat je zelf geen antwoord kúnt geven?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik wil het daar best over hebben, maar graag eerst een antwoord krijgen op mijn vraag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je zelf geen antwoord kúnt geven?
Ik wil dolgraag antwoord geven, maar jouw simplistische antwoord ("religie") laat me vermoeden dat wij er nogal andere definities en ideeën op nahouden. Daarom die wedervraag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat ik toch denken dat je vooral niet wilt antwoorden, gek he, maar goed, weet nu wat ik aan je hebt, je doet me erg aan SCH denken.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik wil dolgraag antwoord geven, maar jouw simplistische antwoord ("religie") laat me vermoeden dat wij er nogal andere definities en ideeën op nahouden. Daarom die wedervraag.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat ik toch denken dat je vooral niet wilt antwoorden, gek he, maar goed, weet nu wat ik aan je hebt, je doet me erg aan SCH denken.
Maar dat is het toch ook?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:08 schreef jdschoone het volgende:
Of voor zolang mensen geloof irrationeel noemen?
Dan vind ik polarisatie toch leuker, denk ik. Consensus is zo saaiquote:Op zondag 15 maart 2009 02:03 schreef barthol het volgende:
Polarisering is altijd als mensen te extreem worden, te boud. Het ene extreem induceert het andere als reactie in een behoefte om tegenwicht te geven. Een evenwichtzoekend mechanisme. De hoeveelheid dynamiek in de discussies is evenredig met de mate van polarisatie. Bij een concensus wordt de dynamiek nul, en uiterst gepolariseerd vliegen de vonken er van af. Het is altijd in balans.
Ach, als het weer te saai zou worden gooit Trigger er wel een paar topics tegenaan met prikkelende topictitels of boude beweringen, dat om te triggeren.quote:Op zondag 15 maart 2009 03:20 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dan vind ik polarisatie toch leuker, denk ik. Consensus is zo saai
Je had nooit moeten stoppen.quote:Op zondag 15 maart 2009 00:57 schreef 2cv het volgende:
Dit topic inspireert mij bijna om de bijbel weer ter hand te pakken en te lezen. Bijna.
Ik sluit niet uit dat ik er ooit weer mee begin.quote:
Er zijn betere boeken.quote:Op zondag 15 maart 2009 00:57 schreef 2cv het volgende:
Dit topic inspireert mij bijna om de bijbel weer ter hand te pakken en te lezen. Bijna.
In elk geval minder saaie. Maar de bijbel is het meest gelezen boek, dus een slecht boek kan je het in elk geval niet noemen.quote:
Eat at joe's, a thousend fly's cant be wrongquote:Op zondag 15 maart 2009 15:16 schreef 2cv het volgende:
[..]
In elk geval minder saaie. Maar de bijbel is het meest gelezen boek, dus een slecht boek kan je het in elk geval niet noemen.
Ik mag toch aannemen dat jij het verschil wel ziet tussen vliegen en mensen ?quote:Op zondag 15 maart 2009 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eat at joe's, a thousend fly's cant be wrong
Om es met je eigen gevleugelde woorden te spreken: zullen we ontopic blijven, en kun je antwoord geven op m'n post?quote:Op zondag 15 maart 2009 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eat at joe's, a thousend fly's cant be wrong
Tja, het zouden mijn woorden niet direct zijn.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:38 schreef SpecialK het volgende:
Even ontopic.
Wat een heerlijk arrogante quote in je onderschrift, koningdavid.
Het valt in het niets bij de eindeloze arrogantie die uit de collectieve verachting van religie op FOK spreekt.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:38 schreef SpecialK het volgende:
Wat een heerlijk arrogante quote in je onderschrift, koningdavid.
Arrogant overkomen, tja, dat is de vloek van gelijk hebben.quote:Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het valt in het niets bij de eindeloze arrogantie die uit de collectieve verachting van religie op FOK spreekt.
Jij bent toch atheïst ?quote:Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het valt in het niets bij de eindeloze arrogantie die uit de collectieve verachting van religie op FOK spreekt.
So?quote:
Niet dat IK het koningdavid echt kwalijk neem, getuige mijn post-icon. Maar waar komt jouw "two wrongs make a right" filosofie ineens vandaanquote:Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
You say it like it's a bad thing.quote:Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd. Enerzijds heeft dat vaak ook met de jeugdige bevlogenheid te maken, anderzijds ook met een zeker dogmatisme.quote:
Je hebt het over het ontbreken van aanwijzingen en bewijs van het bestaan van een God waarmee iedere religie degradeert tot een mening en een hobby?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd. Enerzijds heeft dat vaak ook met de jeugdige bevlogenheid te maken, anderzijds ook met een zeker dogmatisme.
Dat lijkt maar zo, waarschijnlijk omdat het religieuze equivalent van hun godheid naar keuze niet mag klikken op het interweb.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd. Enerzijds heeft dat vaak ook met de jeugdige bevlogenheid te maken, anderzijds ook met een zeker dogmatisme.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen ophouden met het aan anderen opleggen van hun mening is er niets aan de hand.
Nee, gelovigen zijn lekker sceptischquote:Op maandag 16 maart 2009 11:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd.
Ja hoor. Al zie je door de funda's het bos niet meer, maar dat kan ik je niet kwalijk nemen.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:23 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, gelovigen zijn lekker sceptisch
Inderdaad. Ook een reden waarom ik WFL de komende tijd maar ff ga mijden. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat er weinig mensen waren te vinden die naiever waren dan wetenschapsvrezende Christenen met 6-daagse scheppingen. Ik moet zeggen dat de gemiddelde religefrustreerde Fokker er niet voor onderdoet. Getuige maar weer een briljant topic als dit .quote:Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Jij vindt van niet?quote:
WFL lijkt de laatste tijd sowieso alleen nog maar om “L” te draaien. Als het over “W” gaat, is het ook nog eens evolutie. Jammer. Al heb ik ook al tijden geen goed topic geopend moet ik bekennen.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook een reden waarom ik WFL de komende tijd maar ff ga mijden. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat er weinig mensen waren te vinden die naiever waren dan wetenschapsvrezende Christenen met 6-daagse scheppingen. Ik moet zeggen dat de gemiddelde religefrustreerde Fokker er niet voor onderdoet. Getuige maar weer een briljant topic als dit .
"Hechacham eenaw berosho,
wehaksiel bachoshech holeech"
Aldus Prediker
Ach, eindeloze arrogantie is natuurlijk altijd verkeerd. Maar zoals Scaurus zelf ooit eens heeft gezegdquote:Op maandag 16 maart 2009 16:55 schreef koningdavid het volgende:
Jij vindt van niet?
quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
Jezus, ik neem het woord 'imperialistisch' in de mond en ik treed gelijk in de traditie van oorlogzuchtigen en slavendrijvers. Kijk, bij sommigen mensen moet je imperialistisch discussieren. Die hebben ideeën in hun hoofd die een mens onwaardig zijn. Bijv. SGP aanhangers die van ons land een theocratie willen maken, of marxisten die geloven dat we naar een utopie moeten waar er geen wetgever meer is. Van zulke ideeën warm ik niet op, daar ga ik niet tegen aanbotsen en om heen draaien. In zo'n geval wil ik gewoon zo'n figuur van dat idee afhelpen. Ben ik dan een lul?
Mensen leren.quote:Op maandag 16 maart 2009 17:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Ach, eindeloze arrogantie is natuurlijk altijd verkeerd. Maar zoals Scaurus zelf ooit eens heeft gezegd
[..]
[..]
Nice findquote:Op maandag 16 maart 2009 17:06 schreef speknek het volgende:
Ach, eindeloze arrogantie is natuurlijk altijd verkeerd. Maar zoals Scaurus zelf ooit eens heeft gezegd
Als schreeuwmongolen als Papierversnipperaar wegblijven, is een evenwichtige discussie in WFL wel mogelijk. Meestal wordt elk topic over religie echter volgescheten door snotneuzen van KLB en POL.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:33 schreef Haushofer het volgende:
Inderdaad. Ook een reden waarom ik WFL de komende tijd maar ff ga mijden. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat er weinig mensen waren te vinden die naiever waren dan wetenschapsvrezende Christenen met 6-daagse scheppingen. Ik moet zeggen dat de gemiddelde religefrustreerde Fokker er niet voor onderdoet. Getuige maar weer een briljant topic als dit .
Maken mijn argumenten zo veel indruk op je?quote:Op maandag 16 maart 2009 18:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als schreeuwmongolen als Papierversnipperaar wegblijven, is een evenwichtige discussie in WFL wel mogelijk. Meestal wordt elk topic over religie echter volgescheten door snotneuzen van KLB en POL.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |