abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 januari 2008 @ 14:05:03 #1
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56023240
Vervolg van 'Discussies' tussen gelovigen en ongelovigen
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef Viking84 het volgende:
Voortdurend weer dezelfde soort 'discussies', voortdurend weer dezelfde argumenten en niemand wijkt ook maar een strobreed van zijn standpunt.
Beide partijen argumenteren vanuit een eigen referentiekader en aan het begin van 'discussie' is al duidelijk dat de 'discussie' op hetzelfde punt eindigt als waar ze begon: nooit zal iemand zeggen 'ok, misschien heb je gelijk, ik moet mijn standpunt nuanceren / herzien'. Wat is dan het nut van discussiëren? Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_56023306
Ik denk dat je opstelling beslissend is, sommige mensen willen de ander perse bekeren en daar gaat het fout, want dan let je al gauw niet meer op wat de ander zegt, maar kijk je in hoeverre je doel voortgang boekt.
  maandag 14 januari 2008 @ 14:15:11 #3
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56023488
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:31 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ow dus christenen zijn dus TOCH gewoon mensen. Zelfs de volgelingen van Ghandi hebben geweld gebruikt en ik heb jou niet op de dam gezien toen de missie naar Afghanisten verlengd werd. Ik bedoel met dit soort kort door de bocht argumenten kan je alles wel voor jezelf concluderen.
Als je het christendom als liefdevol, goed en moraal juist promoot verloochen je het fundament waarop het gebouwd is. De positie in de wereld heeft het christendom niet verworven met gelijk hebben of goed doen, daar is een bittere strijd voor geleverd. Gek genoeg vonden de mensen die dat deden dat ze volkomen in hun recht stonden, gesteund door dezelfde god als nu aanbeden wordt is het christendom met het zwaard verspreid, niet met het woord.

Gek genoeg altijd een mooi punt om over te discussiëren, het kost de moderne christen nogal wat moeite in het reine te komen met de voorvaderen. Dat hebben wel meer groepen, als Nederlander pluk ik enerzijds de vruchten van de koloniale tijd, anderzijds moet ik wel onderkennen dat mijn welvaart ten koste is gegaan van menig leven.
quote:
Bedenk even dat het christendom opgekomen is in een moeilijke tijd. Val van het wast-romeinse rijk en alle shit die daarop volgde ...
Oh ja, moeilijke tijd; dan is volkomen gerechtvaardigd om te moorden. Die goeie oude christelijke moraal ook.

[edit ivm een zwiep richting ontopic]
Zolang er bij kritiek alles dat krom is recht wordt gepraat is een dialoog/discussie erg moeilijk. Waarom is het voor christenen zo moeilijk om te erkennen dat er vorige (en zelfs deze eeuw) menig liter bloed is vergoten in naam van jullie goddelijke drie-éénheid naar keuze?
pi_56023758
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:15 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Als je het christendom als liefdevol, goed en moraal juist promoot verloochen je het fundament waarop het gebouwd is. De positie in de wereld heeft het christendom niet verworven met gelijk hebben of goed doen, daar is een bittere strijd voor geleverd. Gek genoeg vonden de mensen die dat deden dat ze volkomen in hun recht stonden, gesteund door dezelfde god als nu aanbeden wordt is het christendom met het zwaard verspreid, niet met het woord.

Gek genoeg altijd een mooi punt om over te discussiëren, het kost de moderne christen nogal wat moeite in het reine te komen met de voorvaderen. Dat hebben wel meer groepen, als Nederlander pluk ik enerzijds de vruchten van de koloniale tijd, anderzijds moet ik wel onderkennen dat mijn welvaart ten koste is gegaan van menig leven.
[..]

Oh ja, moeilijke tijd; dan is volkomen gerechtvaardigd om te moorden. Die goeie oude christelijke moraal ook.

[edit ivm een zwiep richting ontopic]
Zolang er bij kritiek alles dat krom is recht wordt gepraat is een dialoog/discussie erg moeilijk. Waarom is het voor christenen zo moeilijk om te erkennen dat er vorige (en zelfs deze eeuw) menig liter bloed is vergoten in naam van jullie goddelijke drie-éénheid naar keuze?

1. Vanwege de vraagstelling die niet christenen gebruiken. Het komt omdat de manier van de vraagstelling maar 1 kant is van de medaille belicht en een kortzichtige blik op de werkelijkheid vertoont.
Ene kant vanuit het christendom veel moorden gepleegt, vanuit de andere kant zijn er: ziekenhuizen, weeshuizen, bejaardenhuizen en andere sociale voorzieningen opgezet.
2. Als wij bijvoorbeeld Hindoe waren geweest was dat bloed ook vergoten, die oorlogen gingen namelijk niet om het geloof maar om macht. Ieder mens is daar gevoelig voor. Om het allemaal af te schuiven op het Christendom is te makkelijk.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  maandag 14 januari 2008 @ 14:40:01 #5
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56024060
Eens met de OP... Dit soort discussies moet je ook alleen voeren omdat je de discussie zelf leuk vindt, niet omdat je verwacht dat er iets constructiefs uit voortkomt...
  maandag 14 januari 2008 @ 14:43:38 #6
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56024150
Om even op OP te reageren.

Om je eigen argumenten aan te scherpen. Om je geest te slijpen. Om te leren wat er in een ander omgaat. Om te kijken of je argumenten uberhaupt hout snijden.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_56024159
Mwoah, degenen met een 'open mind' kun je met wat extra informatie of argumenten best wel aan 't denken zetten.
pi_56024377
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:27 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

1. Vanwege de vraagstelling die niet christenen gebruiken. Het komt omdat de manier van de vraagstelling maar 1 kant is van de medaille belicht en een kortzichtige blik op de werkelijkheid vertoont.
Ene kant vanuit het christendom veel moorden gepleegt, vanuit de andere kant zijn er: ziekenhuizen, weeshuizen, bejaardenhuizen en andere sociale voorzieningen opgezet.
2. Als wij bijvoorbeeld Hindoe waren geweest was dat bloed ook vergoten, die oorlogen gingen namelijk niet om het geloof maar om macht. Ieder mens is daar gevoelig voor. Om het allemaal af te schuiven op het Christendom is te makkelijk.
En het Christendom gaat/ging niet om macht
  maandag 14 januari 2008 @ 15:13:31 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56024753
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:07 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat je opstelling beslissend is, sommige mensen willen de ander perse bekeren en daar gaat het fout, want dan let je al gauw niet meer op wat de ander zegt, maar kijk je in hoeverre je doel voortgang boekt.
Het probleem is fundamenteler. Sommige mensen hebben een wereldbeeld dat door hun geloof bepaald word. Zonder te willen bekeren willen ze wel dat andere mensen op een bepaalde manier leven omdat ze ervan overtuigt zijn dat dat de juist manier is. Dat soort mensen zijn ook tegen euthanasie zonder specifiek hun geloof in de discussie te betrekken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 14 januari 2008 @ 15:17:42 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_56024833
TVP.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 14 januari 2008 @ 16:38:57 #11
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56026710
quote:

[..]

Grappig dat je zo een lijstje met 'goeie' dingen ongenuanceerd neerkwakt terwijl je hier betoogd dat de 'slechte' dingen uit het Christendom allemaal wel meevallen en gezien moeten worden in hun respectievelijke tijdvak; het was toen eenmaal niet zo leuk. Het verwijt over eenzijdigheid moet je mij niet maken. Trouwens, hoeveel ziekenhuizen moet je bouwen om één moord goed te maken?
quote:
Volgens mij wordt nooit allemaal maar afgeschoven op het christendom, het is christendom is echter niets bijzonders als het gaat om moralistische zaken. Of zelfs negatief bijzonder; nogal hypocriet in zaken die hun eigen geleding heeft veroorzaakt. Het is bij dit soort discussies vaak zo dat er geen enkele kritische toon geduld wordt; alles wordt recht gepraat, hoe krommer hoe agressiever.
pi_56030624
quote:
Onzin, misschien waren de 'bevelhebbers' wel puur op macht belust en gebruikten ze religie voor hun eigen doel maar de gewone soldaten in die oorlogen deden wel zeker mee om religieuze redenen. Zij gingen er echt niet op vooruit qua macht hoor..
pi_56030630
Wat ik echt niet snap, is die negativiteit tegenover zulke discussies. "Weer zo'n discussie", "komt toch weer op het zelfde uit", zulk commentaar. Als je het niet leuk vindt, dan negeer je het topic. Als mensen het leuk vinden om veel vaak over bijna het zelfde te praten maar heel af en toe toch net een andere invalshoek te belichten, dat is dat toch prima? Ik vind het altijd wel leuk in ieder geval.

En, ja het is zo zeldzaam dat mensen denken het het een urban legend is, maar heel HEEL soms veranderd er iemand wel eens van mening. Op een ander forum waren in een jaar tijd toch wel zeker TWEE hele Christenen atheïst geworden.

Lang leve de internet discussies over religie. Ik heb toch een hoop opgestoken van ze.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
pi_56030740
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:30 schreef Neruo het volgende:
Wat ik echt niet snap, is die negativiteit tegenover zulke discussies. "Weer zo'n discussie", "komt toch weer op het zelfde uit", zulk commentaar. Als je het niet leuk vindt, dan negeer je het topic. Als mensen het leuk vinden om veel vaak over bijna het zelfde te praten maar heel af en toe toch net een andere invalshoek te belichten, dat is dat toch prima? Ik vind het altijd wel leuk in ieder geval.

En, ja het is zo zeldzaam dat mensen denken het het een urban legend is, maar heel HEEL soms veranderd er iemand wel eens van mening. Op een ander forum waren in een jaar tijd toch wel zeker TWEE hele Christenen atheïst geworden.

Lang leve de internet discussies over religie. Ik heb toch een hoop opgestoken van ze.
pi_56032374
quote:
Op maandag 14 januari 2008 16:38 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

[quote]Grappig dat je zo een lijstje met 'goeie' dingen ongenuanceerd neerkwakt terwijl je hier betoogd dat de 'slechte' dingen uit het Christendom allemaal wel meevallen en gezien moeten worden in hun respectievelijke tijdvak; het was toen eenmaal niet zo leuk. Het verwijt over eenzijdigheid moet je mij niet maken. Trouwens, hoeveel ziekenhuizen moet je bouwen om één moord goed te maken?
Die post die je aanhaalt maakte ik om het verschil tussen het OT en NT aan te tonen. Voor het Hellenisme was er nog niet zoveel nagedacht over universele mensenrechten etc, vandaar tijdvak...

Over die ziekenhuizen inderdaad interessante vraag. Maar ik bedoel niet zozeer het fysieke deel van een ziekenhuis bouwen, waar ik meer op doelde is dat er vanuit de christelijke gedachte voor vanalles gezorgd werd. De verzorgingsstaat is mijnsinziens een vrucht van de christelijke traditie. Dat moet niet ondergeschoven worden.
[..]
quote:
Volgens mij wordt nooit allemaal maar afgeschoven op het christendom, het is christendom is echter niets bijzonders als het gaat om moralistische zaken. Of zelfs negatief bijzonder; nogal hypocriet in zaken die hun eigen geleding heeft veroorzaakt. Het is bij dit soort discussies vaak zo dat er geen enkele kritische toon geduld wordt; alles wordt recht gepraat, hoe krommer hoe agressiever.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat recht praten... Daar wordt ik op mijn opleiding ook helemaal ziek van. Kanttekening daaraan is wel dat hoe meer je er over leest en je kerkgeschiedenis volgt en kerkelijkrecht bestudeerd hoe meer je sommige zaken in hun context kan plaatsen en hoe beter je ze kan duiden. Er ontstaat bij christenen veel frustratie als er door de "moderne mens" zo makkelijk gepraat wordt over zeer complexe zaken die zich in die tijd hebben voor gedaan. Zoals jij nu al zegt: veroorzaakt. Dat impliceert dat er een soort wil achter zat om iets te laten gebeuren. Maar dat is niet zo, vaak komt het eerder neer op een jammerlijke loop van omstandigheden, een slechte 'management top' en te weinig feeling voor wat er zich in de maatschappij afspeelt.

Waar ik evens op doel is de simplistische gedachte: "Religie moet worden afgeschaft want het is altijd de aanstichter geweest van oorlog. " Op die manier wordt vaak al het slechte van de mens in de afgelopen 1000 jaar op het christendom geschoven omdat al de mensen die toen liepen te moorden christen waren. Natuurlijk waren ze christenen, iedereen was toen christen. Dat is wat ik bedoelde.

Met vriendelijke groet, Sattyagraha
pi_56032762
quote:
[Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef Viking84 het volgende:
Voortdurend weer dezelfde soort 'discussies', voortdurend weer dezelfde argumenten en niemand wijkt ook maar een strobreed van zijn standpunt.
Beide partijen argumenteren vanuit een eigen referentiekader en aan het begin van 'discussie' is al duidelijk dat de 'discussie' op hetzelfde punt eindigt als waar ze begon: nooit zal iemand zeggen 'ok, misschien heb je gelijk, ik moet mijn standpunt nuanceren / herzien'. Wat is dan het nut van discussiëren? Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
De kracht van een discussie is volgens mij nog steeds tot nieuwe inzichten te komen. Waarom zou je 'een gelijk' willen hebben of een eindpunt willen bereiken. Een mens is geen eenhapscracker, ze is een vingerafdruk in dit universum, er is geen tweede van. Ik leer echt van de sterke inzichten die sommige hier poneren, sterker nog ik kan ervan genieten. Hier zitten soms echt briljante geesten.

Dus het begin mag dan hetzelfde zijn, net zoals het einde maar het gaat erom wat ertussen zit.
pi_56033016
Huh iedereen was toen christen? Begrijp ik hier even iets niet? Of is de 80-jarige oorlog en de inquisitie een fabeltje?
pi_56040302
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:54 schreef Mejoon het volgende:
Huh iedereen was toen christen? Begrijp ik hier even iets niet? Of is de 80-jarige oorlog en de inquisitie een fabeltje?
Uhmm,,, tijdens de tachtig-jarige oorlog was het overgrote deel in Europa christen inderdaad. Alleen was niet iedereen rooms-katholiek. Slachtoffers van de spaanse inquisitie waren in de periode van de 80-jarige oorlog voornamelijk protestant

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat Sattyagraha het zo letterlijk bedoelde. Het is te simpel om te zeggen dat religie moet worden afgeschaft omdat het dé oorzaak van oorlog zou zijn. Het is vrij logisch dat oorlogen van vroeger altijd een sterke connectie hadden met een religie omdat elke samenleving toen helemaal doordrongen was door religie. Maar als je wat verder kijkt dan spelen er toch altijd andere dingen mee. Uiteindelijk gaat het dan toch om gebieden, macht en geld. Religie wordt dan misbruikt als katalysator en wapen.
Net zoals dat ook met andere overtuigingen kan gebeuren. Er zijn ook heel wat mensen gestorven onder de naam van kapitalisme, communisme en fascisme. De oorzaken van WO1, WO2 en de koude oorlog worden aan een andere kapstok gehangen dan religie. Dat waren echt geen kleine oorlogjes zoals we weten
  dinsdag 15 januari 2008 @ 06:38:51 #19
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56040863
quote:
Op maandag 14 januari 2008 20:32 schreef Sattyagraha het volgende:

Die post die je aanhaalt maakte ik om het verschil tussen het OT en NT aan te tonen. Voor het Hellenisme was er nog niet zoveel nagedacht over universele mensenrechten etc, vandaar tijdvak...

Over die ziekenhuizen inderdaad interessante vraag. Maar ik bedoel niet zozeer het fysieke deel van een ziekenhuis bouwen, waar ik meer op doelde is dat er vanuit de christelijke gedachte voor vanalles gezorgd werd. De verzorgingsstaat is mijnsinziens een vrucht van de christelijke traditie. Dat moet niet ondergeschoven worden.
En volgens mij maak je daar een vreselijke fout en redeneer je ontzettend vooringenomen. De verzorgingstaat een christelijke product? Laat me niet lachen, Domela is misschien als predikant begonnen maar zijn strijd was niet in lijn met de kerk. Ook de Paasheuvel staat niet bekend om de zondagspreken. En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.

Nou heb je mee posts lang eenzijdigheid verweten, maar zeg nou zelf... Als je zo ageert tegen opmerkingen over het slechte en ongenuanceerd het christendom als aanstichter voor het goede ziet? Splinter en balk?
quote:
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat recht praten... Daar wordt ik op mijn opleiding ook helemaal ziek van. Kanttekening daaraan is wel dat hoe meer je er over leest en je kerkgeschiedenis volgt en kerkelijkrecht bestudeerd hoe meer je sommige zaken in hun context kan plaatsen en hoe beter je ze kan duiden. Er ontstaat bij christenen veel frustratie als er door de "moderne mens" zo makkelijk gepraat wordt over zeer complexe zaken die zich in die tijd hebben voor gedaan. Zoals jij nu al zegt: veroorzaakt. Dat impliceert dat er een soort wil achter zat om iets te laten gebeuren. Maar dat is niet zo, vaak komt het eerder neer op een jammerlijke loop van omstandigheden, een slechte 'management top' en te weinig feeling voor wat er zich in de maatschappij afspeelt.
Maar het is toch ook veroorzaakt? De macht en pracht van de kerk is veroverd, net als die van de Nederlandse staat; dat is niet leuk maar ontkennen is geschiedsvervalsing. En het management de schuld geven... mjah, wir haben es nicht gewusst.
quote:
Waar ik evens op doel is de simplistische gedachte: "Religie moet worden afgeschaft want het is altijd de aanstichter geweest van oorlog. " Op die manier wordt vaak al het slechte van de mens in de afgelopen 1000 jaar op het christendom geschoven omdat al de mensen die toen liepen te moorden christen waren. Natuurlijk waren ze christenen, iedereen was toen christen. Dat is wat ik bedoelde.
Het gaat er juist om dat er onderkend wordt dat christen zijn niet betekend dat je vredelievend bent. Dat heeft niets met het christendom te maken, maar leunt op de individuele persoon en is religie onafhankelijk. De christelijke historie is bloederig en niet alleen door randverschijnselen, het christendom werd met het zwaard verspreid; de Duitse kerk heeft decennia kruistochten richting het oosten ondernomen totdat ook Litouwen haar paganisme opgaf; Spanje vroeg met het mes op de keel of je verlost wou worden. Daar luchtig over doen is hypocriet, tuurlijk was het het tijdsvak maar dat tijdsvak was de opkomst en bloei van het christendom.
pi_56050392
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 06:38 schreef Invictus_ het volgende:

[quote]En volgens mij maak je daar een vreselijke fout en redeneer je ontzettend vooringenomen. De verzorgingstaat een christelijke product? Laat me niet lachen, Domela is misschien als predikant begonnen maar zijn strijd was niet in lijn met de kerk. Ook de Paasheuvel staat niet bekend om de zondagspreken. En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.

Nou heb je mee posts lang eenzijdigheid verweten, maar zeg nou zelf... Als je zo ageert tegen opmerkingen over het slechte en ongenuanceerd het christendom als aanstichter voor het goede ziet? Splinter en balk?
Ik snap je redenering niet over Domela etc, daarna snap ik je tijdsprong naar het CDA van vandaag ook niet. Sorry als je dat eventjes uitlegt misschien snap ik dan je splinter in balk opmerking.
quote:
Maar het is toch ook veroorzaakt? De macht en pracht van de kerk is veroverd, net als die van de Nederlandse staat; dat is niet leuk maar ontkennen is geschiedsvervalsing. En het management de schuld geven... mjah, wir haben es nicht gewusst.
mij hoor je dat ook niet ontkennen.
quote:
Het gaat er juist om dat er onderkend wordt dat christen zijn niet betekend dat je vredelievend bent. Dat heeft niets met het christendom te maken, maar leunt op de individuele persoon en is religie onafhankelijk. De christelijke historie is bloederig en niet alleen door randverschijnselen, het christendom werd met het zwaard verspreid; de Duitse kerk heeft decennia kruistochten richting het oosten ondernomen totdat ook Litouwen haar paganisme opgaf; Spanje vroeg met het mes op de keel of je verlost wou worden. Daar luchtig over doen is hypocriet, tuurlijk was het het tijdsvak maar dat tijdsvak was de opkomst en bloei van het christendom.
Ik weet het ik heb kerkgeschiedenis gehad. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het een stelletje knuffelberen waren...
pi_56051188
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 06:38 schreef Invictus_ het volgende:

En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.
Christelijke visie en subsidiariteitsbeginsel hangen niet met elkaar samen, zeker niet aan het begin van de vorige eeuw. De katholieken waren (samen met de sociaal-democraten) sterk vóór, de gereformeerden (in de vorm van Kuypers ARP) juist tégen (net zoals, logisch, de liberalen).
  woensdag 16 januari 2008 @ 16:56:44 #22
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56077345
tvp
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_56094558
Eens met VonHinten. Kijk maar eens naar de VS, waar driekwart van de mensen gristen zijn. Daar is helemaal geen sprake van een zorgstaat, het land heeft een ieder-voor-zich mentaliteit...
We moeten niet te snel generaliseren wbt christendom, er zijn teveel verschillende culturen ontstaan onder die paraplu. We moeten wel erkennen dat niet alleen maar goeds komt van dat christendom, dat er voldoende verschrikkelijke dingen gedaan zijn onder de noemer van vrijwel elke religie, dat geen enkele, inclusief het christendom, het patent op liefde/vredelievendheid kan claimen.

Net als wij Nederlanders ook met eerlijkheid moeten kijken naar ons verleden, zo moeten christenen/andere religieuzen ook eerlijk kijken naar hun religieuze verleden. Het is pijnlijk, maar zonder kijk op die zaken krijgen we dus een MP die de VOC mentaliteit terugwil en christenen die zeggen dat hun geloof puur liefde is...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_56096482
Een Christen zal met een ongelovige discussieren om hem te bekeren

Een Atheist zal met een gelovige discussieren om de discussie

Deze discussies hebben alleen nut als (*kies 1*):
- beiden partijen willen discussieren
- een van de 2 bewust bekeert wil worden
- ze nieuwsgierig zijn naar elkaars manier van denken (beiden!)

...elke andere optie: vergeet het maar

En jammer dat ik dit topic niet uit mijn TVP/MyAT lijstje kan halen .
pi_56096853
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
pi_56096881
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Kerel
pi_56097161
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:38 schreef sentiao. het volgende:
Was het maar waar.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56097189
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:53 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Kerel
Tja, vaak komen christenen gewoon zelf op me af als ze erachter komen dat ik atheïst ben. Dan lokken ze het zelf uit, en moeten ze niet janken als ik al hun argument van de vloer veeg.
  donderdag 17 januari 2008 @ 11:08:44 #29
pi_56097282
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 11:04 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Was het maar waar.
Wil je erover discussiëren?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_56097299
and it goes on and on and on...

mensen willen zo graag gelijk hebben, want als je de waarheid weet kan je opeens goed leven....

als iedereen nou gewoon naar eer en geweten op zijn/haar eigen manier zijn/haar best doet en niet zo loopt te zeiken of er al dan niet een god bestaat en hoe die god dan moet heten, houden we veel tijd over om echt goede dingen te doen.

en ja, ik ben atheist en ik denk dat deelnemen aan de maatschappij en datgene doen waar je voor staat altijd beter werkt dan bidden of praten over wat waar is en wat niet.
pi_56097338
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wil je erover discussiëren?
Is dat discussieren om de discussie?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  donderdag 17 januari 2008 @ 12:43:33 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56099948
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:38 schreef sentiao. het volgende:
Een Christen zal met een ongelovige discussieren om hem te bekeren

Ik denk dat je het je zachtgezegt toch iets te rooskleurig voorstelt.
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 11:04 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Was het maar waar.
Hoor wie het zegt. Splinter en balk enzo. Ga je lekker opvreten over iets anders proseliet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_56100393
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 12:43 schreef SpecialK het volgende:
Hoor wie het zegt. Splinter en balk enzo. Ga je lekker opvreten over iets anders proseliet.
Rustig

Je zegt trouwens min of meer hetzelfde als ik in jouw reactie?
pi_56100621
-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2008 13:38:40 ]
pi_56101162
weg

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2008 13:34:50 ]
pi_56101915
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 11:05 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Tja, vaak komen christenen gewoon zelf op me af als ze erachter komen dat ik atheïst ben. Dan lokken ze het zelf uit, en moeten ze niet janken als ik al hun argument van de vloer veeg.
Met agumentaties als "al het geloof is gewoon debiel" zeker
pi_56102381
quote:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij ik voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Dat soort fouten kun je beter achterwege laten. Daardoor kom je toch net iets minder intellectueel over.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 17 januari 2008 @ 14:44:38 #38
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56103087
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 14:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat soort fouten kun je beter achterwege laten. Daardoor kom je toch net iets minder intellectueel over.
Ja, want het is bekend dat intellectuelen zich vooral richten op de vorm en niet op de boodschap. Gelukkig is er nog niet zo lang een gestandaardiseerde spelling, anders was menig vrijdenker afgeschoten op z'n taalkundigheid.
pi_56103361
quote:
Het imperialisme was de schuld van WO1 en WO2. Grappig dat atheisten 'blind' de schuld van alle oorlogen nog steeds aan religie(s) geven. De meeste oorlogen worden gevoerd met het territorium als argument. Met territorium kan ik de grond bedoelen, maar ook de markt, grondstoffen & mensen (ofwel slaven). Ook (bijvoorbeeld) het Christendom kan je als boosdoener zien bij diverse oorlogen maar het ultieme doel was/is altijd imperialistisch: zielen zijn inkomsten. Het geloof werd misbruikt (en nog steeds) voor imperialistische doeleinden.

Over het algemeen is het geloof NIET verantwoordelijk voor de zooi, op een enkele uitzondering na die het bijvoorbeeld een persoonlijke kwestie maakte. En als uiteindelijk weerwoord tegen wat jij zei: jouw manier van denken IS de schuld van alle zooi.

Ikzelf ben ongelovig, maar ik sluit me niet aan bij alles wat mijn mede-ongelovigen zeggen. Atheisme is mijn overtuiging, niet mijn religie. Zonder het imperialistisch denken maakt het geen reet uit bij welke groep je je aansluit, dan kan je fijn denken wat je wilt.

Metafoor:
2 ijsklontjes. De ene van cola en de ander van sinas. Ze zullen nooit mengen tenzij ze allebij opwarmen & smelten. Wat nu gebeurd is dat we tegen elkaar aanbotsen en om elkaar heendraaien.

(als we gesmolten zijn zullen we er tevens achter komen dat we al die tijd al in een glas met wodka zaten, maar dat is een topic voor TRU)
pi_56103391
Discussierende atheisten zijn net zo slecht als discussierende gelovigen.
Een pot nat, wie er ook gelijk heeft. Blijf van m'n hersenen af zeg ik je.
pi_56103443
Daarom ben ik er ook mee gekapt, het is altijd hetzelfde...
pi_56103570
Jezus, ik neem het woord 'imperialistisch' in de mond en ik treed gelijk in de traditie van oorlogzuchtigen en slavendrijvers. Kijk, bij sommigen mensen moet je imperialistisch discussieren. Die hebben ideeën in hun hoofd die een mens onwaardig zijn. Bijv. SGP aanhangers die van ons land een theocratie willen maken, of marxisten die geloven dat we naar een utopie moeten waar er geen wetgever meer is. Van zulke ideeën warm ik niet op, daar ga ik niet tegen aanbotsen en om heen draaien. In zo'n geval wil ik gewoon zo'n figuur van dat idee afhelpen. Ben ik dan een lul?
  donderdag 17 januari 2008 @ 15:31:49 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56104383
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 13:04 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Rustig

Je zegt trouwens min of meer hetzelfde als ik in jouw reactie?
Alleen maar omdat ik het met je eens ben betekent niet dat ik de schijnheiligheid uit je post ongestraft voorbij laat lopen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_56109075
Ik discussieer graag met gelovigen omdat ik ze graag wil begrijpen. Het is me nog niet gelukt, maar ik blijf het wel proberen. En ik leer er ondertussen heel veel van.

Wie discussieert om de ander van zijn mening te overtuigen, denkt dat hij of zij de waarheid kent. En veronderstelt daarmee dat de ander dom is, omdat die de waarheid blijkbaar niet kent. Op die manier schiet je er inderdaad niets mee op, leer je er ook niets van.

Ik weet de waarheid niet, maar heb wel mijn eigen visie op wat de waarheid zou kunnen zijn. Die kan door discussie met anderen worden aangevuld, of op bepaalde punten worden bijgeschaafd. En misschien breng ik iemand anders ook wel op een iets ander idee. Je weet het maar nooit.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_56116422
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 15:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Alleen maar omdat ik het met je eens ben betekent niet dat ik de schijnheiligheid uit je post ongestraft voorbij laat lopen

[spoilers]Met "was het maar waar" geef je impliciet aan dat je liever ziet dat atheisten "correcter" zijn maar dat wat christenen doen je niet echt zo heel erg veel kan schelen. Dat stoorde mij[/spoilers]
Pffff....anders lees je even te diep tussen de regels door. WTF.
  donderdag 17 januari 2008 @ 23:07:06 #46
17928 averty
Retroactief ziener
pi_56116591
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:21 schreef djenneke het volgende:
Ik discussieer graag met gelovigen omdat ik ze graag wil begrijpen. Het is me nog niet gelukt, maar ik blijf het wel proberen. En ik leer er ondertussen heel veel van.

Wie discussieert om de ander van zijn mening te overtuigen, denkt dat hij of zij de waarheid kent. En veronderstelt daarmee dat de ander dom is, omdat die de waarheid blijkbaar niet kent. Op die manier schiet je er inderdaad niets mee op, leer je er ook niets van.

Ik weet de waarheid niet, maar heb wel mijn eigen visie op wat de waarheid zou kunnen zijn. Die kan door discussie met anderen worden aangevuld, of op bepaalde punten worden bijgeschaafd. En misschien breng ik iemand anders ook wel op een iets ander idee. Je weet het maar nooit.
Hmmm, maar als jij niet denkt dat jouw standpunt waar is, discussieer je dan eigenlijk niet om het discussieren? Of discussieert je toch wel op basis van wat jij denkt dat het meest waarschijnlijk is?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  donderdag 17 januari 2008 @ 23:13:23 #47
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_56116766
Elke discussie die ik serieus aanga is niet perse om de 'tegenstander' te overtuigen van mijn gelijk ( mocht ik die hebben) maar ik hou gewoon altijd in het achterhoofd dat er genoeg mensen zijn die wél twijfelen en misschien stilletjes meelezen, die mensen zal je niet snel horen maar je hebt een goede kans dat wanneer je duidelijk, overtuigend en geduldig blijft posten met je eigen viewpoints dat er mensen zijn die het met je eens zijn. Dat is het voordeel van topics over religie. Het is een bron van subjectieve meningen waar je ideëen uit kan halen als je die nodig hebt voor je eigen zoektocht.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 17 januari 2008 @ 23:28:50 #48
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56117218
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Pffff....anders lees je even te diep tussen de regels door. WTF.
Die eerste reactie is overduidelijk een product van een onderbewuste instelling waar vanuit je een hoop van je standpunten genereert. Ik ken je langer dan vandaag. Om te doen alsof je niet met 2 maten meet is absurd
pi_56118310
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:07 schreef averty het volgende:

[..]

Hmmm, maar als jij niet denkt dat jouw standpunt waar is, discussieer je dan eigenlijk niet om het discussieren? Of discussieert je toch wel op basis van wat jij denkt dat het meest waarschijnlijk is?
Uiteraard denk ik wel dat mijn standpunt klopt, maar weten doe ik het niet. Dus discusieer ik inderdaad naar wat naar mijn mening het meest waarschijnlijk is en waar, voor mij, de meest aannemelijke argumenten voor zijn.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 01:43:29 #50
170036 Klit
In medio virtus
pi_56119914
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:07 schreef Triggershot het volgende:
Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.
En dat terwijl juist de niet Gelovigen daardoor zoveel missen.
Laedere facile, mederi difficile
pi_56120909
Ja Klit, dat bekeren is echt iets wat alleen atheïsten doen... lol
  vrijdag 18 januari 2008 @ 07:54:42 #52
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_56121204
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
Jezus, ik neem het woord 'imperialistisch' in de mond en ik treed gelijk in de traditie van oorlogzuchtigen en slavendrijvers. Kijk, bij sommigen mensen moet je imperialistisch discussieren. Die hebben ideeën in hun hoofd die een mens onwaardig zijn. Bijv. SGP aanhangers die van ons land een theocratie willen maken, of marxisten die geloven dat we naar een utopie moeten waar er geen wetgever meer is.
Dat vind ik op zichzelf geen mens onwaardige ideeën. Ik vind mensen die proberen te bepalen wat normaal is en dat iedereen aan die norm moet voldoen vele malen enger dan mensen die een onbereikbaar politiek systeem nastreven.
quote:
Van zulke ideeën warm ik niet op, daar ga ik niet tegen aanbotsen en om heen draaien. In zo'n geval wil ik gewoon zo'n figuur van dat idee afhelpen. Ben ik dan een lul?
Ik vraag me af of je in die positie veel anders bent dan diegenen die je bestrijdt.
pi_56123708
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 14:58 schreef Evil_Jur het volgende:
Daarom ben ik er ook mee gekapt, het is altijd hetzelfde...
Daarom is het naar mijn idee ook veel interessanter om het over de religie zelf te hebben dan elke keer weer al die filosofische en wetenschappelijke rompslomp erbij te pakken. Een aanzienlijk deel van de gelovigen hecht daar niet zo heel veel waarde aan. Of God nou almachtig is of niet, of die 3-eenheid nou een wankele constructie is of niet; ze voelen iets, en dat zien ze vertaald in bijvoorbeeld het Christendom.

Het wordt mooier als je de Bijbel er zelf bij pakt. In welke cultuur zijn die verhalen geschreven? Hoe zijn ze literair opgesteld? Zijn ze historisch correct, en wat voor psychologische processen kun je er in vinden ?Als je, als ongelovige, een gelovige niet/weinig kunt beïnvloeden op de steunpilaren van het geloof, dan kun je het veel beter over dat geloof zelf hebben.

Overigens, als ik mijn mening baseer op Fok, dan zit er weinig verschil in de arrogantie van de gemiddelde atheïst en de gemiddelde gelovige. Ik zie persoonlijk van beide kanten wel es kortzichtige en stupide uitspraken.
pi_56125732
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 01:43 schreef Klit het volgende:

[..]

Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.
Ja, je ziet dan ook overal atheisten langs de deuren gaan met 'the god delusion' in de hand zieltjes winnen. Mensen die complete bevolkingsgroepen als dom en kortzichtig neerzetten zijn maken zich overigens zelf schuldig aan domme kortzichtigheid. Een goed voorbeeld van iemand die dat doet is de schrijver van Romeinen 1 in de bijbel. Of zo'n beetje de hele koran, waar de ongelovige als brandhout voor de hel wordt beschreven.

Ik zal gelovigen als groep niet dom en kortzichtig noemen, maar verkeerd geïnformeerd. Het is jammer dat niet iedere gelovige van die leugens op de hoogte is, maar dat maakt ze nog niet dom. Ik zie ze eerder als slachtoffers.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_56125762
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

...

Overigens, als ik mijn mening baseer op Fok, dan zit er weinig verschil in de arrogantie van de gemiddelde atheïst en de gemiddelde gelovige. Ik zie persoonlijk van beide kanten wel es kortzichtige en stupide uitspraken.
Dat dacht ik ook.
Discussies op dit vlak mogen mij niet zo, een gesprek daarentegen gaat er prima in. Zodra er een gesprek word gevoerd (i.p.v. een heuze discussie) dan kan het best gezellig worden.
pi_56129531
quote:

[..]

Dat je heel veel mist zal iemand die zo dronken is als een aap ook wel zeggen tegen de mensen die iets minder zat zijn. Of iemand die totaal aan het trippen is zal ook wel vinden dat andere mensen iets missen. Of cult leden zullen ook vast denken dat de rest van de wereld iets mist.

Dus die argumentatie is eigenlijk een beetje vreemd.

Verder zijn er weinig mensen, gelovigen of ongelovigen, die lappen met tekst schrijven, zoals in de meeste fatsoenlijke discussies over religie, om dan maar te zeggen tegen de andere "haha, jij bent dom, na-na na-na-na.". Dat er een paar mensen zijn die minder serieus discussiëren heeft niets te maken met het onderwerp. Als je echt mensen wilt zien die elkaar alleen maar verwijten van domheid en verder niets argumenteren moet je een discussie volgen over welke club nu beter is, Ajax of Feyenoord.

[ Bericht 1% gewijzigd door Neruo op 18-01-2008 14:54:09 ]
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
pi_56130135
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:20 schreef Neruo het volgende:

[..]

...
Als je echt mensen wilt zien die elkaar alleen maar verwijten van domheid en verder niets argumenteren moet je een discussie volgen over welke club nu beter is, Ajax of Feyenoord.
Hey .
Daar haal ik altijd mijn citaten vandaan...
  vrijdag 18 januari 2008 @ 15:59:20 #58
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56132448
quote:
Daar hebben gelovigen zelf ook schuld aan. Op fora is een goede discussie over evolutie soms onmogelijk omdat christenen er heel de tijd doorheen schreeuwen met hun macroevolutie, irreducible complexity en aardlagen. Ook als het gaat over zoiets als het probleem van het kwaad of het argument from design strooien ze met drogredeneringen en half-bakken feiten. Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:43:23 #59
170036 Klit
In medio virtus
pi_56145717
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Daar hebben gelovigen zelf ook schuld aan. Op fora is een goede discussie over evolutie soms onmogelijk omdat christenen er heel de tijd doorheen schreeuwen met hun macroevolutie, irreducible complexity en aardlagen. Ook als het gaat over zoiets als het probleem van het kwaad of het argument from design strooien ze met drogredeneringen en half-bakken feiten. Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.
Je hoeft niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden, een aantal zaken zijn voor Gelovigen nu eenmaal vaststaande feiten en daar kun je dus naar leven en handelen.
Daar hoef je dus niet over na te denken, dat is niet kortzichtig, dat is je energie in zaken stoppen die nog wel de aandacht nodig hebben.
pi_56146785
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:

Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.
En net zo met niet-gelovigen. "Geloof is debiel". "Alle oorlogen komen van het geloof". Etcetera.
pi_56148007
Er is echter wel 1 belangrijk verschil tussen gelovigen en niet gelovigen, de eerste groep heeft maar één bron, de bijbel of bv de koran, terwijl de niet gelovige zelf tot diverse conclusies komt, regelmatig mbv diverse bronnen.

Het verschil zit 'm dus in enerzijds "het staat in het boek en daarmee basta" en een hele hoop anekdotische gevoelskwesties, en anderzijds "hier zijn een heleboel bronnen die daarmee in conflict zijn" en rationele argumenten.

Daarmee zeg ik overigens niet dat gelovigen niet rationeel zijn. Er zijn wel een hoop behoorlijk intelligente gelovigen die genoeg kennis van zaken hebben om de boel zo te verdraaien dat gevoelszaken feiten lijken te zijn - de zaak van "irreducable complexity bijvoorbeeld, "Ik vind dit te ingewikkeld, het zou zonder 1 onderdeel niet zou werken" (gevoel) "daarom is dit bewijs van god" (feit) - waardoor gelovigen vaak denken dat dit dus valide wetenschappelijke punten zijn, terwijl de wetenschap er wel degelijk valide punten tegenover kan zetten.
pi_56148037
Eigenlijk begrijp ik de discussie nooit zo goed.

Gelovigen geloven (iets). Dat kijkt mij een uitgangspunt.
Er ontstaat een probleem als een ongelovige vervolgens een gelovige om de oren komt slaan met (verzoek om) bewijs.

Maar de kern van geloven is "overtuiging zonder bewijs". Als er bewijs is voor A, is erkennen dat A bestaat geen geloof meer. Dan is het iets dat je weet: wetenschap.
Of, zoals ik het zie: Als god zich duidelijk en onmiskenbaar aan iedereen manifesteert, zeg maar wetenschappelijk aantoonbaar, dan zijn er daarna geen gelovigen meer. Alleen maar wetenden.

Om mij onduidelijke redenen zien die gelovigen zich door die ongelovigen ook nog genoodzaakt inderdaad met bewijzen te komen, of onwelgevallige bewijzen te ontkrachtigen. Volgens mij gaat het daar mis. Dat een geloof zich niet laten storen door gebrek aan bewijs is geen zwakte, ook geen kracht, het is domweg de kern van het fenomeen "geloof".
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56148043
Waarom zeggen wij Nederlanders op een gegeven moment?

Wie heeft dat moment dan in Godsnaam gegeven vraag ik mij af?
It takes a fool to know a fool
  zaterdag 19 januari 2008 @ 09:17:10 #64
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56148364
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 07:42 schreef sigme het volgende:
Dat een geloof zich niet laten storen door gebrek aan bewijs is geen zwakte, ook geen kracht, het is domweg de kern van het fenomeen "geloof".
Zo zien de meeste gelovigen het zelf niet. Die vluchten niet in fideisme, maar willen aantonen dat het geloof 'werkt'. Dan komen ze met wonderen door gebed, irreducible complexity of godsbesef.

Het soort geloof wat jij beschrijft vraagt om een enorme leap of faith. Het is een domme positie. Voor elk geloof kan je immers zeggen dat je er een enorme leap of faith nodig hebt; een hindoe kan dan de christen zijn vraag 'waarom zou ik Hindoe moeten worden?' kunnen beantwoorden met 'ja, het komt nou eenmaal op puur geloof aan'. Een mens kan bovendien alleen meer geloven in zijn leven en totaal niet in de buitenwereld naar bevestiging/ontkrachting zoeken, maar dan is de mens afgestompt en is het leven amper waard om geleefd te worden.
pi_56148467
Aantonen dat geloof werkt, of wat het godsgeloof bevestigt, of wat het betekent, of welke regels waaruit voortvloeien etc is natuurlijk iets anders dan een noodzaak te voelen tot bewijs. Het bewijst het niet: het schraagt het, of vormt het.

De vraag waarom het ene geloof beter zou zijn dan het andere is een ándere discussie dan die tussen geloof en ongeloof .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 19 januari 2008 @ 09:37:00 #66
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56148484
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 09:34 schreef sigme het volgende:
De vraag waarom het ene geloof beter zou zijn dan het andere is een ándere discussie dan die tussen geloof en ongeloof .
Het geloof zoals jij het weergeeft kan echter geen 'superieure' houding (in de zin van: mijn geloof belichaamt de werkelijkheid) aannemen ten opzicht van andere geloven. Je kan geen waarheidsclaims doen, omdat het aankomt op geloof. Het is in feite self-defeating.
pi_56153955
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Die eerste reactie is overduidelijk een product van een onderbewuste instelling waar vanuit je een hoop van je standpunten genereert. Ik ken je langer dan vandaag.
www.amateurpsycholoog.nl

Reserveer hem snel, hij is nog vrij!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 15:40:45 #68
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56154625
En ik maar denken dat christenen geen humor hebben. Oh wacht.
pi_56155405
Lekker boeiend, het gaat erom dat het nergens op slaat wat je zei. Jouw conclusies n.a.v. die ene post zijn volledig uit de lucht gegrepen.

Maar ja maakt trouwens wel erg mooie foto's.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 17:13:22 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56157099
quote:
Er ontstaat een probleem als een ongelovige vervolgens een gelovige om de oren komt slaan met (verzoek om) bewijs.

Maar de kern van geloven is "overtuiging zonder bewijs". Als er bewijs is voor A, is erkennen dat A bestaat geen geloof meer. Dan is het iets dat je weet: wetenschap.
Je hebt helemaal gelijk, en Thomas van Aquino zegt het ook. Die stelt dat als iemand niets wil aannemen, dat hij niet te overtuigen is. Dan rest alleen nog aan te tonen waarom het redelijk is wat de gelovige vindt, of waarom.

Echter, het punt is een beetje dat er méér dan één geloof is. Gelovige voor A miskent of ontkent enige wezenlijke zaken wat B gelooft. Gelovige A ziet echter niet helemaal dat elk argument dat hij tegen B inbrengt mutatis mutandis tegen hemzelf ingebracht kan worden. En dat überhaupt de situatie waarbij er twee onverenigbare geloven zijn, er eentje is waarbj er hooguit één gelijk kan hebben.

Als er dan ook nog gekeken wordt naar de geografische verspreiding van religie, dan blijkt dat het feit dat de gelovige in A gelooft eigenlijk meer rust op locatiegebondenheid, opvoeding en cultuur dan op enige mate van waarheid.

En het is een zwakte, mijns inziens, dat je niet inziet dat jouw geloof niets specialer is dan dat van willekeurig welke andere gelovige.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56159467
quote:
Eigenlijk begrijp ik de discussie nooit zo goed.

Of, zoals ik het zie: Als god zich duidelijk en onmiskenbaar aan iedereen manifesteert, zeg maar wetenschappelijk aantoonbaar, dan zijn er daarna geen gelovigen meer. Alleen maar wetenden.

Om mij onduidelijke redenen zien die gelovigen zich door die ongelovigen ook nog genoodzaakt inderdaad met bewijzen te komen, of onwelgevallige bewijzen te ontkrachtigen. Volgens mij gaat het daar mis. Dat een geloof zich niet laten storen door gebrek aan bewijs is geen zwakte, ook geen kracht, het is domweg de kern van het fenomeen "geloof".
Het probleem zit em misschien ook wel in het woord 'geloven'. Dat zou idd al wijzen op een gebrek aan bewijs (en of dat zo is ga ik nu even niet op in). Je móet wel 'geloven', want je kan het niet 'weten'. Een betere omschrijving van de relatie tussen 'gelovige' en God is denk ik 'vertrouwen'. Een gelovige vertrouwt (op) God ondánks dat het vaak lijkt alsof hij niet bestaat. En vertrouwen wordt niet zo makkelijk geschaad als geloof, wat vervolgens weer koppigheid of naïeviteit voor de buitenwacht lijkt.
pi_56159475
Ik denk dat het best interessant zou kunnen zijn om eens een topic te openen waarin ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat god (of allah, of whoever) niet bestaat, en waar ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat er wel een God (o.i.d.) bestaat. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als mensen een stelling moeten aannemen die ze zelf absoluut niet geloven. Wanneer ze zich moet inleven in dat waar ze niet achter staan. Dat zou best interessant kunnen zijn, gegeven dat men het topic serieus neemt.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 18:45:43 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56159526
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat het best interessant zou kunnen zijn om eens een topic te openen waarin ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat god (of allah, of whoever) niet bestaat, en waar ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat er wel een God (o.i.d.) bestaat. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als mensen een stelling moeten aannemen die ze zelf absoluut niet geloven. Wanneer ze zich moet inleven in dat waar ze niet achter staan. Dat zou best interessant kunnen zijn, gegeven dat men het topic serieus neemt.
Ik heb zelf nog eens rondgelopen met het idee om een paar maanden lang als creationist in WFL te posten
  zaterdag 19 januari 2008 @ 18:53:33 #74
pi_56159685
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef djenneke het volgende:
Ik zag een tijdje terug een dergelijke poging maar het hield niet lang stand.

het is toch makkelijker om argumenten dieper te doordenken als je denkt dat je op het goede spoor zit.
pi_56159733
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik heb zelf nog eens rondgelopen met het idee om een paar maanden lang als creationist in WFL te posten
Gigantische boef die je bent
pi_56159777
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Het probleem zit em misschien ook wel in het woord 'geloven'. Dat zou idd al wijzen op een gebrek aan bewijs (en of dat zo is ga ik nu even niet op in). Je móet wel 'geloven', want je kan het niet 'weten'. Een betere omschrijving van de relatie tussen 'gelovige' en God is denk ik 'vertrouwen'. Een gelovige vertrouwt (op) God ondánks dat het vaak lijkt alsof hij niet bestaat. En vertrouwen wordt niet zo makkelijk geschaad als geloof, wat vervolgens weer koppigheid of naïeviteit voor de buitenwacht lijkt.
Dit deed me een beetje denken aan die brieven van Moeder Teresa, waarin ze bekende dat ze god niet voelde, dat ze moeite had met het geloof.

En dat de kerk haar vertelde dat dit dus juist een teken van god zou zijn... Zelfs het gebrek aan geloof komt dus van god...
pi_56160115
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 18:57 schreef Nikske het volgende:

En dat de kerk haar vertelde dat dit dus juist een teken van god zou zijn... Zelfs het gebrek aan geloof komt dus van god...
Tsja.. dat is natuurlijk wel een heel goed argument.
pi_56160121
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 17:13 schreef Iblis het volgende:

Als er dan ook nog gekeken wordt naar de geografische verspreiding van religie, dan blijkt dat het feit dat de gelovige in A gelooft eigenlijk meer rust op locatiegebondenheid, opvoeding en cultuur dan op enige mate van waarheid.

En het is een zwakte, mijns inziens, dat je niet inziet dat jouw geloof niets specialer is dan dat van willekeurig welke andere gelovige.
Eens, maar ik moet erbij zeggen dat ik hetzelfde van toepassing acht op de meeste ongelovigen.
pi_56160175
quote:

[..]

Dit deed me een beetje denken aan die brieven van Moeder Teresa, waarin ze bekende dat ze god niet voelde, dat ze moeite had met het geloof.

Geloof wordt sterker door twijfel. Dat past bij het idee dat het gaat om de diepte van de overtuiging dat het toch zo is. Hoe meer daarmee in tegenspraak lijkt, hoe vaster de overtuiging moet zijn om toch te blijven geloven.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:24:49 #80
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56160302
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Geloof wordt sterker door twijfel. Dat past bij het idee dat het gaat om de diepte van de overtuiging dat het toch zo is. Hoe meer daarmee in tegenspraak lijkt, hoe vaster de overtuiging moet zijn om toch te blijven geloven.
Romeinen 14, vers 23:
quote:
Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56160383
?
quote:
Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, [17] want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. [18] Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. [19] Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. [20] Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. [21] Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. [22] Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, [23] maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
Dat heeft niet echt met twijfel over het geloof te maken, lijkt me.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:50:47 #82
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56160861
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:29 schreef sigme het volgende:
?
[..]

Dat heeft niet echt met twijfel over het geloof te maken, lijkt me.
Wel, naar mijn mening. Dat is nog eens Bijbelexegese zou doen trouwens. Het punt is dat het niet zo heel hard boeit wat je eet, of je nou alleen groenten eet, of niet, (de zwakken van geloof eten alleen groeten, pak dat aan, vego's), zolang het maar uit geloof gedaan wordt. Het heeft dan ook geen zin om daarover te disputeren. Als je je aan de regels houdt, gewoon ‘uiterlijk’ maar niet uit geloof, dan is dat alsnog zonde. Alles wat je niet uit geloof doet, is zonde. En als je dus zit te denken, wat zeggen de regels, mag ik nou wel of niet varkensvlees eten (natuurlijk voor de ex-Joden onder de Christenen een brandende vraag), en dan besluit, 'nu ja, ik denk van wel', dan doe je dat eten dus niet uit geloof. Ergo, het is een zonde, wát je ook besluit. Dat is de sluitregel, 'al wat uit het geloof niet is, is zonde'.

De erfzonde kwam notabene in de wereld omdat Eva twijfelde aan Gods verbod. Had ze hem gehoorzaamd, zonder te twijfelen, dan had ze nooit van die boom gegeten.
pi_56193046
quote:

[..]

Klinkt als het argument van een dubieuze autoverkoper.

"Mijnheer, ik hoor aldoor geklepper uit de motor komen"
"Dat hoort zo! Op die manier hoort u dat hij werkt!"
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_56193191
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja? Het wordt hardnekkiger, maar sterker? En ook leger voor mijn gevoel. "Het móet zo zijn, ook al begrijp ik het niet!" Je verliest daarmee je identiteit en het vertrouwen in je eigen kunnen, maar misschien is dat juist wel het hoogst haalbare voor devote christenen: die volledige (zij het soms ietwat naïef aandoende) overgave aan God.
  maandag 21 januari 2008 @ 10:05:26 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_56193260
quote:
Afgezien van het 'dan mij', ben ik het eens met deze post.

Het liefst zou ik gewoon een goede filosofische discussie willen hebben, net zoals vroeger. Maar het (kennis) niveau van de mensen is zo laag, die moet je dan wat bijbrengen.. Het lukt alleen niet erg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 01:04:22 #86
170036 Klit
In medio virtus
pi_56214183
- voeg iets toe of zwijg -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2008 19:50:27 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:20:12 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_56216972
-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2008 19:49:45 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:48:57 #88
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56220163
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:05 schreef speknek het volgende:
Het liefst zou ik gewoon een goede filosofische discussie willen hebben, net zoals vroeger. Maar het (kennis) niveau van de mensen is zo laag, die moet je dan wat bijbrengen.. Het lukt alleen niet erg.
Dat ligt er grotendeels aan in wat voor kringen je je begeeft. In de kroeg of op je werk zal je niet zo snel een Wittgensteiniaan of logisch positivist tegenkomen. Zorg gewoon dat je investeert in contact met mensen die op niveau kunnen praten en geïnteresseerd zijn in meer dan uitgaan en hun eigen studie.
pi_56220484
Maar kijk es naar de Thora. Vooral het begin ademt heel veel vertrouwen uit en weinig tot geen filosofie. Abraham volgt God uit vertrouwen, zonder zich een theologische constructie van God te maken, of Hem filosofisch te benaderen. Abraham is heel pragmatisch. De filosofie erachter is allemaal van latere tijd.

Verder denk ik dat mensen zich snel kunnen vergissen in "praten op niveau". Met wat filosofische termen smijten en menen daarmee de essentie van religie onderuit te kunnen halen getuigt niet van een groot intellect. Dat kun je misschien alleen doen tegenover mensen die menen dat hun religie ook daadwerkelijk filosofisch is geformuleerd en daarmee consistent is.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:16:46 #90
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56220860
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar kijk es naar de Thora. Vooral het begin ademt heel veel vertrouwen uit en weinig tot geen filosofie. Abraham volgt God uit vertrouwen, zonder zich een theologische constructie van God te maken, of Hem filosofisch te benaderen. Abraham is heel pragmatisch. De filosofie erachter is allemaal van latere tijd.
Abraham, dat is de personificatie van de blinde onderwerping aan God en de verwerping van het eigen verstand. In blind vertrouwen is hij bereid zijn eigen zoon te offeren, de ultieme daad van onderwerping (vooral destijds). Abraham is de belichaming van de Joodse slavenmoraal, de blinde onderwerping aan de goddelijke tiran, de verachting van het menselijk leven zelf.
quote:
Met wat filosofische termen smijten en menen daarmee de essentie van religie onderuit te kunnen halen getuigt niet van een groot intellect. Dat kun je misschien alleen doen tegenover mensen die menen dat hun religie ook daadwerkelijk filosofisch is geformuleerd en daarmee consistent is.
Als er wel een soort is dat van religie iets filosofisch maakt, dan zijn het de christenen wel. Eerst ons volproppen met Augustinus, Aquino, Descartes en (recentelijk) Plantinga, en dan mauwen dat religie niet onderworpen kan worden aan de filosofische hamer. Nietzsche?
pi_56227001
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 12:16 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Abraham, dat is de personificatie van de blinde onderwerping aan God en de verwerping van het eigen verstand. In blind vertrouwen is hij bereid zijn eigen zoon te offeren, de ultieme daad van onderwerping (vooral destijds).
Hoezo "vooral destijds"? "Destijds" had je een stammencultuur, en daar was het offeren van mensen niet ongewoon, vooral niet van de eerstgeborene. Er zijn opvattingen dat er destijds ideeën heersten over Goddelijke krachten die de eerstgeborene bezat, maar ook dat als de vader overleed de eerstgeborene werd geofferd om bij zijn vader te zijn.
quote:
Abraham is de belichaming van de Joodse slavenmoraal, de blinde onderwerping aan de goddelijke tiran, de verachting van het menselijk leven zelf.
[..]
Slavenmoraal? Wat heeft de Joodse opvattingen over slavernij hiermee te maken? Als je dacht dat Abraham zich blind onderwierp aan God, dan moet je het verhaal over Sodom en Gemorrah es lezen, een sterk staaltje antideterminisme in mijn ogen ( als je dan toch met filosofische termen wilt smijten )
quote:

Als er wel een soort is dat van religie iets filosofisch maakt, dan zijn het de christenen wel. Eerst ons volproppen met Augustinus, Aquino, Descartes en (recentelijk) Plantinga, en dan mauwen dat religie niet onderworpen kan worden aan de filosofische hamer. Nietzsche?
Tsja, het Christendom is naar mijn mening te ambitieus geweest in de poging hun religie filosofisch te maken. Dat is naar mijn weten vooral de schuld van de Westerse kerk; een mooi voorbeeldje is de opvatting over de 3-eenheid. Augustinus was een Platonist, en heeft er een "exacte inhoud" aan vast proberen te breien.
pi_56227863
- voegt niets toe -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2008 19:47:55 ]
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:28:39 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_56231809
- reactie / edit verhaal -

[ Bericht 92% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2008 19:48:44 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:31:58 #94
8369 speknek
Another day another slay
pi_56231898
quote:
Verder denk ik dat mensen zich snel kunnen vergissen in "praten op niveau". Met wat filosofische termen smijten en menen daarmee de essentie van religie onderuit te kunnen halen getuigt niet van een groot intellect. Dat kun je misschien alleen doen tegenover mensen die menen dat hun religie ook daadwerkelijk filosofisch is geformuleerd en daarmee consistent is.
Ik zou nooit proberen mensen die beweren dat hun geloof inconsistent is op andere gedachten te brengen.
pi_56232289
quote:
In de Koran/Islam is dat echt totaal anders. Abraham vindt God door filosofie:
quote:
Toen de nacht hem met duisternis bedekte, zag hij een ster. Hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging, zei hij: "Ik houd niet van wat ondergaat." Toen hij de maan op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker onder het dwalende volk verkeren." Toen hij de zon op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer. Deze is groter." Maar toen het onderging, zei hij: "O, mijn mensen! Ik ben waarlijk vrij van alles wat jullie als deelgenoten aan Allah toevoegen."
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:19:50 #96
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56234677
OT: Triggie - mag ik mischien zelf bepalen of ik vind dat iets aan het topic toevoegt of niet? Je mag wel wat minder streng zijn met je rode pen.
quote:
Toen de nacht hem met duisternis bedekte, zag hij een ster. Hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging, zei hij: "Ik houd niet van wat ondergaat." Toen hij de maan op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker onder het dwalende volk verkeren." Toen hij de zon op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer. Deze is groter." Maar toen het onderging, zei hij: "O, mijn mensen! Ik ben waarlijk vrij van alles wat jullie als deelgenoten aan Allah toevoegen."
Leg eens uit dan?
Siamo Tutti Antifascisti!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:23:32 #97
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56234767
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:56 schreef Haushofer het volgende:
Hoezo "vooral destijds"? "Destijds" had je een stammencultuur, en daar was het offeren van mensen niet ongewoon, vooral niet van de eerstgeborene. Er zijn opvattingen dat er destijds ideeën heersten over Goddelijke krachten die de eerstgeborene bezat, maar ook dat als de vader overleed de eerstgeborene werd geofferd om bij zijn vader te zijn.

Slavenmoraal? Wat heeft de Joodse opvattingen over slavernij hiermee te maken? Als je dacht dat Abraham zich blind onderwierp aan God, dan moet je het verhaal over Sodom en Gemorrah es lezen, een sterk staaltje antideterminisme in mijn ogen ( als je dan toch met filosofische termen wilt smijten )
Abraham is een slaaf van God - een man Gods, en niet een man die zelf het leven in de hand neemt. Het is een tegenstelling tussen enerzijds de gelovige onderwerping en anderzijds de humanistische vrijheid.

Mij gaat het niet om de opoffering van je eerstgeboren zoon. Het gaat mij om het blinde vertrouwen van Abraham, het geloven voor het denken plaatsen. En wat bedoel je met Sodom en Gomorah? Naar mijn weten gaat dat verhaal over niet meer dan een 'zondige' stad die door Gods toorn ten onder gaat (zeventig keer zeven maal vergeving?) en Lots vrouw die door achterom te kijken in een zoutpilaar veranderd. Verlicht mij met je exegese!
quote:
Tsja, het Christendom is naar mijn mening te ambitieus geweest in de poging hun religie filosofisch te maken. Dat is naar mijn weten vooral de schuld van de Westerse kerk; een mooi voorbeeldje is de opvatting over de 3-eenheid. Augustinus was een Platonist, en heeft er een "exacte inhoud" aan vast proberen te breien.
M.i. is het logisch dat christenen in het verleden het christendom in een filosofisch denkraam hebben willen stoppen. Figuren als Augustinus waren doordrenkt met de filosofie, ondanks het verlies van de kerngedachten van de humanisme filosofie bleef men ook in de middeleeuwen een filosofisch wereldbeeld hebben - zie de scholastici. Persoonlijk ben ik bovendien van mening dat wereldbeschouwingen die niet binnen een filosofisch raamwerk (waarin ook wetenschap verwerkt is) gebracht kunnen worden, niet aangehangen moet worden.
pi_56234823
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:19 schreef wijsneus het volgende:
OT: Triggie - mag ik mischien zelf bepalen of ik vind dat iets aan het topic toevoegt of niet? Je mag wel wat minder streng zijn met je rode pen.
Als je weet waarvoor je op komt of niet, gelieve deze dingen te bespreken in WFL-FB.
quote:
Leg eens uit dan?
Je snapt mijn punt niet, of de verzen niet?
pi_56234908
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik zou nooit proberen mensen die beweren dat hun geloof inconsistent is op andere gedachten te brengen.
Voor de Middeleeuwse filosofen was het geloof hetgeen zeker was, en de rede het onzekere. Als bepaalde redeneringen tot inconsistenties leidde, dan lag dat aan de rede; niet aan het geloof. Met hun redeneringen probeerden ze wel steeds preciezer te definieren wat ze bedoelden met hun geloofswoorden.

En voor gelovigen is deze manier nog steeds actueel denk ik. Als een ongelovige met een redenatie komt aanzetten waarin de redenering klopt, dan zal een gelovige z'n definities betwijfelen, ipv z'n geloof.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:39:19 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_56235201
Ik denk dat dat wel klopt, voor het grootste gedeelte zeker. Misschien zou ik zelf zeggen 'weer actueel', maar dat is een detail.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')