quote:Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef Viking84 het volgende:
Voortdurend weer dezelfde soort 'discussies', voortdurend weer dezelfde argumenten en niemand wijkt ook maar een strobreed van zijn standpunt.
Beide partijen argumenteren vanuit een eigen referentiekader en aan het begin van 'discussie' is al duidelijk dat de 'discussie' op hetzelfde punt eindigt als waar ze begon: nooit zal iemand zeggen 'ok, misschien heb je gelijk, ik moet mijn standpunt nuanceren / herzien'. Wat is dan het nut van discussiëren? Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
Als je het christendom als liefdevol, goed en moraal juist promoot verloochen je het fundament waarop het gebouwd is. De positie in de wereld heeft het christendom niet verworven met gelijk hebben of goed doen, daar is een bittere strijd voor geleverd. Gek genoeg vonden de mensen die dat deden dat ze volkomen in hun recht stonden, gesteund door dezelfde god als nu aanbeden wordt is het christendom met het zwaard verspreid, niet met het woord.quote:Op maandag 14 januari 2008 13:31 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Ow dus christenen zijn dus TOCH gewoon mensen. Zelfs de volgelingen van Ghandi hebben geweld gebruikt en ik heb jou niet op de dam gezien toen de missie naar Afghanisten verlengd werd. Ik bedoel met dit soort kort door de bocht argumenten kan je alles wel voor jezelf concluderen.
Oh ja, moeilijke tijd; dan is volkomen gerechtvaardigd om te moorden. Die goeie oude christelijke moraal ook.quote:Bedenk even dat het christendom opgekomen is in een moeilijke tijd. Val van het wast-romeinse rijk en alle shit die daarop volgde ...
quote:Op maandag 14 januari 2008 14:15 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Als je het christendom als liefdevol, goed en moraal juist promoot verloochen je het fundament waarop het gebouwd is. De positie in de wereld heeft het christendom niet verworven met gelijk hebben of goed doen, daar is een bittere strijd voor geleverd. Gek genoeg vonden de mensen die dat deden dat ze volkomen in hun recht stonden, gesteund door dezelfde god als nu aanbeden wordt is het christendom met het zwaard verspreid, niet met het woord.
Gek genoeg altijd een mooi punt om over te discussiëren, het kost de moderne christen nogal wat moeite in het reine te komen met de voorvaderen. Dat hebben wel meer groepen, als Nederlander pluk ik enerzijds de vruchten van de koloniale tijd, anderzijds moet ik wel onderkennen dat mijn welvaart ten koste is gegaan van menig leven.
[..]
Oh ja, moeilijke tijd; dan is volkomen gerechtvaardigd om te moorden. Die goeie oude christelijke moraal ook.
[edit ivm een zwiep richting ontopic]
Zolang er bij kritiek alles dat krom is recht wordt gepraat is een dialoog/discussie erg moeilijk. Waarom is het voor christenen zo moeilijk om te erkennen dat er vorige (en zelfs deze eeuw) menig liter bloed is vergoten in naam van jullie goddelijke drie-éénheid naar keuze?
En het Christendom gaat/ging niet om machtquote:Op maandag 14 januari 2008 14:27 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
1. Vanwege de vraagstelling die niet christenen gebruiken. Het komt omdat de manier van de vraagstelling maar 1 kant is van de medaille belicht en een kortzichtige blik op de werkelijkheid vertoont.
Ene kant vanuit het christendom veel moorden gepleegt, vanuit de andere kant zijn er: ziekenhuizen, weeshuizen, bejaardenhuizen en andere sociale voorzieningen opgezet.
2. Als wij bijvoorbeeld Hindoe waren geweest was dat bloed ook vergoten, die oorlogen gingen namelijk niet om het geloof maar om macht. Ieder mens is daar gevoelig voor. Om het allemaal af te schuiven op het Christendom is te makkelijk.
Het probleem is fundamenteler. Sommige mensen hebben een wereldbeeld dat door hun geloof bepaald word. Zonder te willen bekeren willen ze wel dat andere mensen op een bepaalde manier leven omdat ze ervan overtuigt zijn dat dat de juist manier is. Dat soort mensen zijn ook tegen euthanasie zonder specifiek hun geloof in de discussie te betrekken.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:07 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat je opstelling beslissend is, sommige mensen willen de ander perse bekeren en daar gaat het fout, want dan let je al gauw niet meer op wat de ander zegt, maar kijk je in hoeverre je doel voortgang boekt.
Grappig dat je zo een lijstje met 'goeie' dingen ongenuanceerd neerkwakt terwijl je hier betoogd dat de 'slechte' dingen uit het Christendom allemaal wel meevallen en gezien moeten worden in hun respectievelijke tijdvak; het was toen eenmaal niet zo leuk. Het verwijt over eenzijdigheid moet je mij niet maken. Trouwens, hoeveel ziekenhuizen moet je bouwen om één moord goed te maken?quote:Op maandag 14 januari 2008 14:27 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
1. Vanwege de vraagstelling die niet christenen gebruiken. Het komt omdat de manier van de vraagstelling maar 1 kant is van de medaille belicht en een kortzichtige blik op de werkelijkheid vertoont.
Ene kant vanuit het christendom veel moorden gepleegt, vanuit de andere kant zijn er: ziekenhuizen, weeshuizen, bejaardenhuizen en andere sociale voorzieningen opgezet.
Volgens mij wordt nooit allemaal maar afgeschoven op het christendom, het is christendom is echter niets bijzonders als het gaat om moralistische zaken. Of zelfs negatief bijzonder; nogal hypocriet in zaken die hun eigen geleding heeft veroorzaakt. Het is bij dit soort discussies vaak zo dat er geen enkele kritische toon geduld wordt; alles wordt recht gepraat, hoe krommer hoe agressiever.quote:2. Als wij bijvoorbeeld Hindoe waren geweest was dat bloed ook vergoten, die oorlogen gingen namelijk niet om het geloof maar om macht. Ieder mens is daar gevoelig voor. Om het allemaal af te schuiven op het Christendom is te makkelijk.
Onzin, misschien waren de 'bevelhebbers' wel puur op macht belust en gebruikten ze religie voor hun eigen doel maar de gewone soldaten in die oorlogen deden wel zeker mee om religieuze redenen. Zij gingen er echt niet op vooruit qua macht hoor..quote:Op maandag 14 januari 2008 14:27 schreef Sattyagraha het volgende:
2. Als wij bijvoorbeeld Hindoe waren geweest was dat bloed ook vergoten, die oorlogen gingen namelijk niet om het geloof maar om macht. Ieder mens is daar gevoelig voor. Om het allemaal af te schuiven op het Christendom is te makkelijk.
quote:Op maandag 14 januari 2008 19:30 schreef Neruo het volgende:
Wat ik echt niet snap, is die negativiteit tegenover zulke discussies. "Weer zo'n discussie", "komt toch weer op het zelfde uit", zulk commentaar. Als je het niet leuk vindt, dan negeer je het topic. Als mensen het leuk vinden om veel vaak over bijna het zelfde te praten maar heel af en toe toch net een andere invalshoek te belichten, dat is dat toch prima? Ik vind het altijd wel leuk in ieder geval.
En, ja het is zo zeldzaam dat mensen denken het het een urban legend is, maar heel HEEL soms veranderd er iemand wel eens van mening. Op een ander forum waren in een jaar tijd toch wel zeker TWEE hele Christenen atheïst geworden.
Lang leve de internet discussies over religie. Ik heb toch een hoop opgestoken van ze.
Die post die je aanhaalt maakte ik om het verschil tussen het OT en NT aan te tonen. Voor het Hellenisme was er nog niet zoveel nagedacht over universele mensenrechten etc, vandaar tijdvak...quote:Op maandag 14 januari 2008 16:38 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
[quote]Grappig dat je zo een lijstje met 'goeie' dingen ongenuanceerd neerkwakt terwijl je hier betoogd dat de 'slechte' dingen uit het Christendom allemaal wel meevallen en gezien moeten worden in hun respectievelijke tijdvak; het was toen eenmaal niet zo leuk. Het verwijt over eenzijdigheid moet je mij niet maken. Trouwens, hoeveel ziekenhuizen moet je bouwen om één moord goed te maken?
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat recht praten... Daar wordt ik op mijn opleiding ook helemaal ziek van. Kanttekening daaraan is wel dat hoe meer je er over leest en je kerkgeschiedenis volgt en kerkelijkrecht bestudeerd hoe meer je sommige zaken in hun context kan plaatsen en hoe beter je ze kan duiden. Er ontstaat bij christenen veel frustratie als er door de "moderne mens" zo makkelijk gepraat wordt over zeer complexe zaken die zich in die tijd hebben voor gedaan. Zoals jij nu al zegt: veroorzaakt. Dat impliceert dat er een soort wil achter zat om iets te laten gebeuren. Maar dat is niet zo, vaak komt het eerder neer op een jammerlijke loop van omstandigheden, een slechte 'management top' en te weinig feeling voor wat er zich in de maatschappij afspeelt.quote:Volgens mij wordt nooit allemaal maar afgeschoven op het christendom, het is christendom is echter niets bijzonders als het gaat om moralistische zaken. Of zelfs negatief bijzonder; nogal hypocriet in zaken die hun eigen geleding heeft veroorzaakt. Het is bij dit soort discussies vaak zo dat er geen enkele kritische toon geduld wordt; alles wordt recht gepraat, hoe krommer hoe agressiever.
De kracht van een discussie is volgens mij nog steeds tot nieuwe inzichten te komen. Waarom zou je 'een gelijk' willen hebben of een eindpunt willen bereiken. Een mens is geen eenhapscracker, ze is een vingerafdruk in dit universum, er is geen tweede van. Ik leer echt van de sterke inzichten die sommige hier poneren, sterker nog ik kan ervan genieten. Hier zitten soms echt briljante geesten.quote:[Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef Viking84 het volgende:
Voortdurend weer dezelfde soort 'discussies', voortdurend weer dezelfde argumenten en niemand wijkt ook maar een strobreed van zijn standpunt.
Beide partijen argumenteren vanuit een eigen referentiekader en aan het begin van 'discussie' is al duidelijk dat de 'discussie' op hetzelfde punt eindigt als waar ze begon: nooit zal iemand zeggen 'ok, misschien heb je gelijk, ik moet mijn standpunt nuanceren / herzien'. Wat is dan het nut van discussiëren? Is het überhaupt wel mogelijk om te discussiëren met iemand die er een referentiekader op nahoudt dat zo ontzettend verschilt van het jouwe?
Uhmm,,, tijdens de tachtig-jarige oorlog was het overgrote deel in Europa christen inderdaad. Alleen was niet iedereen rooms-katholiek. Slachtoffers van de spaanse inquisitie waren in de periode van de 80-jarige oorlog voornamelijk protestantquote:Op maandag 14 januari 2008 20:54 schreef Mejoon het volgende:
Huh iedereen was toen christen? Begrijp ik hier even iets niet? Of is de 80-jarige oorlog en de inquisitie een fabeltje?
En volgens mij maak je daar een vreselijke fout en redeneer je ontzettend vooringenomen. De verzorgingstaat een christelijke product? Laat me niet lachen, Domela is misschien als predikant begonnen maar zijn strijd was niet in lijn met de kerk. Ook de Paasheuvel staat niet bekend om de zondagspreken. En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.quote:Op maandag 14 januari 2008 20:32 schreef Sattyagraha het volgende:
Die post die je aanhaalt maakte ik om het verschil tussen het OT en NT aan te tonen. Voor het Hellenisme was er nog niet zoveel nagedacht over universele mensenrechten etc, vandaar tijdvak...
Over die ziekenhuizen inderdaad interessante vraag. Maar ik bedoel niet zozeer het fysieke deel van een ziekenhuis bouwen, waar ik meer op doelde is dat er vanuit de christelijke gedachte voor vanalles gezorgd werd. De verzorgingsstaat is mijnsinziens een vrucht van de christelijke traditie. Dat moet niet ondergeschoven worden.
Maar het is toch ook veroorzaakt? De macht en pracht van de kerk is veroverd, net als die van de Nederlandse staat; dat is niet leuk maar ontkennen is geschiedsvervalsing. En het management de schuld geven... mjah, wir haben es nicht gewusst.quote:Daar heb je helemaal gelijk in. Dat recht praten... Daar wordt ik op mijn opleiding ook helemaal ziek van. Kanttekening daaraan is wel dat hoe meer je er over leest en je kerkgeschiedenis volgt en kerkelijkrecht bestudeerd hoe meer je sommige zaken in hun context kan plaatsen en hoe beter je ze kan duiden. Er ontstaat bij christenen veel frustratie als er door de "moderne mens" zo makkelijk gepraat wordt over zeer complexe zaken die zich in die tijd hebben voor gedaan. Zoals jij nu al zegt: veroorzaakt. Dat impliceert dat er een soort wil achter zat om iets te laten gebeuren. Maar dat is niet zo, vaak komt het eerder neer op een jammerlijke loop van omstandigheden, een slechte 'management top' en te weinig feeling voor wat er zich in de maatschappij afspeelt.
Het gaat er juist om dat er onderkend wordt dat christen zijn niet betekend dat je vredelievend bent. Dat heeft niets met het christendom te maken, maar leunt op de individuele persoon en is religie onafhankelijk. De christelijke historie is bloederig en niet alleen door randverschijnselen, het christendom werd met het zwaard verspreid; de Duitse kerk heeft decennia kruistochten richting het oosten ondernomen totdat ook Litouwen haar paganisme opgaf; Spanje vroeg met het mes op de keel of je verlost wou worden. Daar luchtig over doen is hypocriet, tuurlijk was het het tijdsvak maar dat tijdsvak was de opkomst en bloei van het christendom.quote:Waar ik evens op doel is de simplistische gedachte: "Religie moet worden afgeschaft want het is altijd de aanstichter geweest van oorlog. " Op die manier wordt vaak al het slechte van de mens in de afgelopen 1000 jaar op het christendom geschoven omdat al de mensen die toen liepen te moorden christen waren. Natuurlijk waren ze christenen, iedereen was toen christen. Dat is wat ik bedoelde.
Ik snap je redenering niet over Domela etc, daarna snap ik je tijdsprong naar het CDA van vandaag ook niet. Sorry als je dat eventjes uitlegt misschien snap ik dan je splinter in balk opmerking.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 06:38 schreef Invictus_ het volgende:
[quote]En volgens mij maak je daar een vreselijke fout en redeneer je ontzettend vooringenomen. De verzorgingstaat een christelijke product? Laat me niet lachen, Domela is misschien als predikant begonnen maar zijn strijd was niet in lijn met de kerk. Ook de Paasheuvel staat niet bekend om de zondagspreken. En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.
Nou heb je mee posts lang eenzijdigheid verweten, maar zeg nou zelf... Als je zo ageert tegen opmerkingen over het slechte en ongenuanceerd het christendom als aanstichter voor het goede ziet? Splinter en balk?
mij hoor je dat ook niet ontkennen.quote:Maar het is toch ook veroorzaakt? De macht en pracht van de kerk is veroverd, net als die van de Nederlandse staat; dat is niet leuk maar ontkennen is geschiedsvervalsing. En het management de schuld geven... mjah, wir haben es nicht gewusst.
Ik weet het ik heb kerkgeschiedenis gehad. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het een stelletje knuffelberen waren...quote:Het gaat er juist om dat er onderkend wordt dat christen zijn niet betekend dat je vredelievend bent. Dat heeft niets met het christendom te maken, maar leunt op de individuele persoon en is religie onafhankelijk. De christelijke historie is bloederig en niet alleen door randverschijnselen, het christendom werd met het zwaard verspreid; de Duitse kerk heeft decennia kruistochten richting het oosten ondernomen totdat ook Litouwen haar paganisme opgaf; Spanje vroeg met het mes op de keel of je verlost wou worden. Daar luchtig over doen is hypocriet, tuurlijk was het het tijdsvak maar dat tijdsvak was de opkomst en bloei van het christendom.
Christelijke visie en subsidiariteitsbeginsel hangen niet met elkaar samen, zeker niet aan het begin van de vorige eeuw. De katholieken waren (samen met de sociaal-democraten) sterk vóór, de gereformeerden (in de vorm van Kuypers ARP) juist tégen (net zoals, logisch, de liberalen).quote:Op dinsdag 15 januari 2008 06:38 schreef Invictus_ het volgende:
En kijk eens naar het program van het CDA, netjes christelijk dus de voorkeur gaat uit naar het subsidiariteitsbeginsel: niks geen zorgstaat, laat mensen het maar zelf oplossen en pas als het mis gaat grijpt de overheid in.
Kerelquote:Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Was het maar waar.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:38 schreef sentiao. het volgende:
Een Atheist zal met een gelovige discussieren om de discussie
Tja, vaak komen christenen gewoon zelf op me af als ze erachter komen dat ik atheïst ben. Dan lokken ze het zelf uit, en moeten ze niet janken als ik al hun argument van de vloer veeg.quote:
Wil je erover discussiëren?quote:
Is dat discussieren om de discussie?quote:Op donderdag 17 januari 2008 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wil je erover discussiëren?
Ik denk dat je het je zachtgezegt toch iets te rooskleurig voorstelt.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:38 schreef sentiao. het volgende:
Een Christen zal met een ongelovige discussieren om hem te bekeren
Een Atheist zal met een gelovige discussieren om de discussie
Hoor wie het zegt. Splinter en balk enzo. Ga je lekker opvreten over iets anders proseliet.quote:
Rustigquote:Op donderdag 17 januari 2008 12:43 schreef SpecialK het volgende:
Hoor wie het zegt. Splinter en balk enzo. Ga je lekker opvreten over iets anders proseliet.
Met agumentaties als "al het geloof is gewoon debiel" zekerquote:Op donderdag 17 januari 2008 11:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja, vaak komen christenen gewoon zelf op me af als ze erachter komen dat ik atheïst ben. Dan lokken ze het zelf uit, en moeten ze niet janken als ik al hun argument van de vloer veeg.
Dat soort fouten kun je beter achterwege laten. Daardoor kom je toch net iets minder intellectueel over.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij ik voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Ja, want het is bekend dat intellectuelen zich vooral richten op de vorm en niet op de boodschap. Gelukkig is er nog niet zo lang een gestandaardiseerde spelling, anders was menig vrijdenker afgeschoten op z'n taalkundigheid.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat soort fouten kun je beter achterwege laten. Daardoor kom je toch net iets minder intellectueel over.![]()
Het imperialisme was de schuld van WO1 en WO2. Grappig dat atheisten 'blind' de schuld van alle oorlogen nog steeds aan religie(s) geven. De meeste oorlogen worden gevoerd met het territorium als argument. Met territorium kan ik de grond bedoelen, maar ook de markt, grondstoffen & mensen (ofwel slaven). Ook (bijvoorbeeld) het Christendom kan je als boosdoener zien bij diverse oorlogen maar het ultieme doel was/is altijd imperialistisch: zielen zijn inkomsten. Het geloof werd misbruikt (en nog steeds) voor imperialistische doeleinden.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Alleen maar omdat ik het met je eens ben betekent niet dat ik de schijnheiligheid uit je post ongestraft voorbij laat lopenquote:Op donderdag 17 januari 2008 13:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Rustig![]()
Je zegt trouwens min of meer hetzelfde als ik in jouw reactie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Pffff....anders lees je even te diep tussen de regels door. WTF.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Alleen maar omdat ik het met je eens ben betekent niet dat ik de schijnheiligheid uit je post ongestraft voorbij laat lopen
[spoilers]Met "was het maar waar" geef je impliciet aan dat je liever ziet dat atheisten "correcter" zijn maar dat wat christenen doen je niet echt zo heel erg veel kan schelen. Dat stoorde mij[/spoilers]
Hmmm, maar als jij niet denkt dat jouw standpunt waar is, discussieer je dan eigenlijk niet om het discussieren? Of discussieert je toch wel op basis van wat jij denkt dat het meest waarschijnlijk is?quote:Op donderdag 17 januari 2008 18:21 schreef djenneke het volgende:
Ik discussieer graag met gelovigen omdat ik ze graag wil begrijpen. Het is me nog niet gelukt, maar ik blijf het wel proberen. En ik leer er ondertussen heel veel van.
Wie discussieert om de ander van zijn mening te overtuigen, denkt dat hij of zij de waarheid kent. En veronderstelt daarmee dat de ander dom is, omdat die de waarheid blijkbaar niet kent. Op die manier schiet je er inderdaad niets mee op, leer je er ook niets van.
Ik weet de waarheid niet, maar heb wel mijn eigen visie op wat de waarheid zou kunnen zijn. Die kan door discussie met anderen worden aangevuld, of op bepaalde punten worden bijgeschaafd. En misschien breng ik iemand anders ook wel op een iets ander idee. Je weet het maar nooit.
Die eerste reactie is overduidelijk een product van een onderbewuste instelling waar vanuit je een hoop van je standpunten genereert. Ik ken je langer dan vandaag. Om te doen alsof je niet met 2 maten meet is absurdquote:Op donderdag 17 januari 2008 23:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Pffff....anders lees je even te diep tussen de regels door. WTF.
Uiteraard denk ik wel dat mijn standpunt klopt, maar weten doe ik het niet. Dus discusieer ik inderdaad naar wat naar mijn mening het meest waarschijnlijk is en waar, voor mij, de meest aannemelijke argumenten voor zijn.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:07 schreef averty het volgende:
[..]
Hmmm, maar als jij niet denkt dat jouw standpunt waar is, discussieer je dan eigenlijk niet om het discussieren? Of discussieert je toch wel op basis van wat jij denkt dat het meest waarschijnlijk is?
Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:07 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat je opstelling beslissend is, sommige mensen willen de ander perse bekeren en daar gaat het fout, want dan let je al gauw niet meer op wat de ander zegt, maar kijk je in hoeverre je doel voortgang boekt.
Dat vind ik op zichzelf geen mens onwaardige ideeën. Ik vind mensen die proberen te bepalen wat normaal is en dat iedereen aan die norm moet voldoen vele malen enger dan mensen die een onbereikbaar politiek systeem nastreven.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
Jezus, ik neem het woord 'imperialistisch' in de mond en ik treed gelijk in de traditie van oorlogzuchtigen en slavendrijvers. Kijk, bij sommigen mensen moet je imperialistisch discussieren. Die hebben ideeën in hun hoofd die een mens onwaardig zijn. Bijv. SGP aanhangers die van ons land een theocratie willen maken, of marxisten die geloven dat we naar een utopie moeten waar er geen wetgever meer is.
Ik vraag me af of je in die positie veel anders bent dan diegenen die je bestrijdt.quote:Van zulke ideeën warm ik niet op, daar ga ik niet tegen aanbotsen en om heen draaien. In zo'n geval wil ik gewoon zo'n figuur van dat idee afhelpen. Ben ik dan een lul?
Daarom is het naar mijn idee ook veel interessanter om het over de religie zelf te hebben dan elke keer weer al die filosofische en wetenschappelijke rompslomp erbij te pakken. Een aanzienlijk deel van de gelovigen hecht daar niet zo heel veel waarde aan. Of God nou almachtig is of niet, of die 3-eenheid nou een wankele constructie is of niet; ze voelen iets, en dat zien ze vertaald in bijvoorbeeld het Christendom.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:58 schreef Evil_Jur het volgende:
Daarom ben ik er ook mee gekapt, het is altijd hetzelfde...
Ja, je ziet dan ook overal atheisten langs de deuren gaan met 'the god delusion' in de hand zieltjes winnen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:43 schreef Klit het volgende:
[..]
Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.
En dat terwijl juist de niet Gelovigen daardoor zoveel missen.
Dat dacht ik ook.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...
Overigens, als ik mijn mening baseer op Fok, dan zit er weinig verschil in de arrogantie van de gemiddelde atheïst en de gemiddelde gelovige. Ik zie persoonlijk van beide kanten wel es kortzichtige en stupide uitspraken.
Dat je heel veel mist zal iemand die zo dronken is als een aap ook wel zeggen tegen de mensen die iets minder zat zijn. Of iemand die totaal aan het trippen is zal ook wel vinden dat andere mensen iets missen. Of cult leden zullen ook vast denken dat de rest van de wereld iets mist.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:43 schreef Klit het volgende:
[..]
Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.
En dat terwijl juist de niet Gelovigen daardoor zoveel missen.
Heyquote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:20 schreef Neruo het volgende:
[..]
...
Als je echt mensen wilt zien die elkaar alleen maar verwijten van domheid en verder niets argumenteren moet je een discussie volgen over welke club nu beter is, Ajax of Feyenoord.
Daar hebben gelovigen zelf ook schuld aan. Op fora is een goede discussie over evolutie soms onmogelijk omdat christenen er heel de tijd doorheen schreeuwen met hun macroevolutie, irreducible complexity en aardlagen. Ook als het gaat over zoiets als het probleem van het kwaad of het argument from design strooien ze met drogredeneringen en half-bakken feiten. Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:43 schreef Klit het volgende:
Precies, om de één of andere reden willen niet Gelovigen altijd de Gelovigen ervan overtuigen dat ze dom en kortzichtig zijn.
Je hoeft niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden, een aantal zaken zijn voor Gelovigen nu eenmaal vaststaande feiten en daar kun je dus naar leven en handelen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Daar hebben gelovigen zelf ook schuld aan. Op fora is een goede discussie over evolutie soms onmogelijk omdat christenen er heel de tijd doorheen schreeuwen met hun macroevolutie, irreducible complexity en aardlagen. Ook als het gaat over zoiets als het probleem van het kwaad of het argument from design strooien ze met drogredeneringen en half-bakken feiten. Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.
En net zo met niet-gelovigen. "Geloof is debiel". "Alle oorlogen komen van het geloof". Etcetera.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
Er zijn genoeg intelligente christenen die op hoog niveau discussieren, maar ik krijg zowel op het internet als in het dagelijks leven de indruk dat christenen amper nadenken en vreselijk kortzichtig zijn.
Zo zien de meeste gelovigen het zelf niet. Die vluchten niet in fideisme, maar willen aantonen dat het geloof 'werkt'. Dan komen ze met wonderen door gebed, irreducible complexity of godsbesef.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 07:42 schreef sigme het volgende:
Dat een geloof zich niet laten storen door gebrek aan bewijs is geen zwakte, ook geen kracht, het is domweg de kern van het fenomeen "geloof".
Het geloof zoals jij het weergeeft kan echter geen 'superieure' houding (in de zin van: mijn geloof belichaamt de werkelijkheid) aannemen ten opzicht van andere geloven. Je kan geen waarheidsclaims doen, omdat het aankomt op geloof. Het is in feite self-defeating.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 09:34 schreef sigme het volgende:
De vraag waarom het ene geloof beter zou zijn dan het andere is een ándere discussie dan die tussen geloof en ongeloof.
www.amateurpsycholoog.nlquote:Op donderdag 17 januari 2008 23:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Die eerste reactie is overduidelijk een product van een onderbewuste instelling waar vanuit je een hoop van je standpunten genereert. Ik ken je langer dan vandaag.
Je hebt helemaal gelijk, en Thomas van Aquino zegt het ook. Die stelt dat als iemand niets wil aannemen, dat hij niet te overtuigen is. Dan rest alleen nog aan te tonen waarom het redelijk is wat de gelovige vindt, of waarom.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 07:42 schreef sigme het volgende:
Gelovigen geloven (iets). Dat kijkt mij een uitgangspunt.
Er ontstaat een probleem als een ongelovige vervolgens een gelovige om de oren komt slaan met (verzoek om) bewijs.
Maar de kern van geloven is "overtuiging zonder bewijs". Als er bewijs is voor A, is erkennen dat A bestaat geen geloof meer. Dan is het iets dat je weet: wetenschap.
Het probleem zit em misschien ook wel in het woord 'geloven'. Dat zou idd al wijzen op een gebrek aan bewijs (en of dat zo is ga ik nu even niet op in). Je móet wel 'geloven', want je kan het niet 'weten'. Een betere omschrijving van de relatie tussen 'gelovige' en God is denk ik 'vertrouwen'. Een gelovige vertrouwt (op) God ondánks dat het vaak lijkt alsof hij niet bestaat. En vertrouwen wordt niet zo makkelijk geschaad als geloof, wat vervolgens weer koppigheid of naïeviteit voor de buitenwacht lijkt.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 07:42 schreef sigme het volgende:
Eigenlijk begrijp ik de discussie nooit zo goed.
Gelovigen geloven (iets). Dat kijkt mij een uitgangspunt.
Er ontstaat een probleem als een ongelovige vervolgens een gelovige om de oren komt slaan met (verzoek om) bewijs.
Maar de kern van geloven is "overtuiging zonder bewijs". Als er bewijs is voor A, is erkennen dat A bestaat geen geloof meer. Dan is het iets dat je weet: wetenschap.
Of, zoals ik het zie: Als god zich duidelijk en onmiskenbaar aan iedereen manifesteert, zeg maar wetenschappelijk aantoonbaar, dan zijn er daarna geen gelovigen meer. Alleen maar wetenden.
Om mij onduidelijke redenen zien die gelovigen zich door die ongelovigen ook nog genoodzaakt inderdaad met bewijzen te komen, of onwelgevallige bewijzen te ontkrachtigen. Volgens mij gaat het daar mis. Dat een geloof zich niet laten storen door gebrek aan bewijs is geen zwakte, ook geen kracht, het is domweg de kern van het fenomeen "geloof".
Ik heb zelf nog eens rondgelopen met het idee om een paar maanden lang als creationist in WFL te postenquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat het best interessant zou kunnen zijn om eens een topic te openen waarin ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat god (of allah, of whoever) niet bestaat, en waar ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat er wel een God (o.i.d.) bestaat. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als mensen een stelling moeten aannemen die ze zelf absoluut niet geloven. Wanneer ze zich moet inleven in dat waar ze niet achter staan. Dat zou best interessant kunnen zijn, gegeven dat men het topic serieus neemt.
Ik zag een tijdje terug een dergelijke poging maar het hield niet lang stand.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat het best interessant zou kunnen zijn om eens een topic te openen waarin ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat god (of allah, of whoever) niet bestaat, en waar ongelovigen de stelling moeten verdedigen dat er wel een God (o.i.d.) bestaat. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als mensen een stelling moeten aannemen die ze zelf absoluut niet geloven. Wanneer ze zich moet inleven in dat waar ze niet achter staan. Dat zou best interessant kunnen zijn, gegeven dat men het topic serieus neemt.
Gigantische boef die je bentquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog eens rondgelopen met het idee om een paar maanden lang als creationist in WFL te posten
Dit deed me een beetje denken aan die brieven van Moeder Teresa, waarin ze bekende dat ze god niet voelde, dat ze moeite had met het geloof.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:43 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het probleem zit em misschien ook wel in het woord 'geloven'. Dat zou idd al wijzen op een gebrek aan bewijs (en of dat zo is ga ik nu even niet op in). Je móet wel 'geloven', want je kan het niet 'weten'. Een betere omschrijving van de relatie tussen 'gelovige' en God is denk ik 'vertrouwen'. Een gelovige vertrouwt (op) God ondánks dat het vaak lijkt alsof hij niet bestaat. En vertrouwen wordt niet zo makkelijk geschaad als geloof, wat vervolgens weer koppigheid of naïeviteit voor de buitenwacht lijkt.
Tsja.. dat is natuurlijk wel een heel goed argument.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:57 schreef Nikske het volgende:
En dat de kerk haar vertelde dat dit dus juist een teken van god zou zijn... Zelfs het gebrek aan geloof komt dus van god...
Eens, maar ik moet erbij zeggen dat ik hetzelfde van toepassing acht op de meeste ongelovigen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:13 schreef Iblis het volgende:
Als er dan ook nog gekeken wordt naar de geografische verspreiding van religie, dan blijkt dat het feit dat de gelovige in A gelooft eigenlijk meer rust op locatiegebondenheid, opvoeding en cultuur dan op enige mate van waarheid.
En het is een zwakte, mijns inziens, dat je niet inziet dat jouw geloof niets specialer is dan dat van willekeurig welke andere gelovige.
Geloof wordt sterker door twijfel. Dat past bij het idee dat het gaat om de diepte van de overtuiging dat het toch zo is. Hoe meer daarmee in tegenspraak lijkt, hoe vaster de overtuiging moet zijn om toch te blijven geloven.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:57 schreef Nikske het volgende:
[..]
Dit deed me een beetje denken aan die brieven van Moeder Teresa, waarin ze bekende dat ze god niet voelde, dat ze moeite had met het geloof.
En dat de kerk haar vertelde dat dit dus juist een teken van god zou zijn... Zelfs het gebrek aan geloof komt dus van god...
Romeinen 14, vers 23:quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Geloof wordt sterker door twijfel. Dat past bij het idee dat het gaat om de diepte van de overtuiging dat het toch zo is. Hoe meer daarmee in tegenspraak lijkt, hoe vaster de overtuiging moet zijn om toch te blijven geloven.
quote:Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Dat heeft niet echt met twijfel over het geloof te maken, lijkt me.quote:Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, [17] want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. [18] Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. [19] Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. [20] Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. [21] Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. [22] Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, [23] maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
Wel, naar mijn mening. Dat is nog eens Bijbelexegese zou doen trouwens.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:29 schreef sigme het volgende:
?
[..]
Dat heeft niet echt met twijfel over het geloof te maken, lijkt me.
Klinkt als het argument van een dubieuze autoverkoper.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:57 schreef Nikske het volgende:
[..]
Dit deed me een beetje denken aan die brieven van Moeder Teresa, waarin ze bekende dat ze god niet voelde, dat ze moeite had met het geloof.
En dat de kerk haar vertelde dat dit dus juist een teken van god zou zijn... Zelfs het gebrek aan geloof komt dus van god...
Ja? Het wordt hardnekkiger, maar sterker? En ook leger voor mijn gevoel. "Het móet zo zijn, ook al begrijp ik het niet!" Je verliest daarmee je identiteit en het vertrouwen in je eigen kunnen, maar misschien is dat juist wel het hoogst haalbare voor devote christenen: die volledige (zij het soms ietwat naïef aandoende) overgave aan God.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Geloof wordt sterker door twijfel. Dat past bij het idee dat het gaat om de diepte van de overtuiging dat het toch zo is. Hoe meer daarmee in tegenspraak lijkt, hoe vaster de overtuiging moet zijn om toch te blijven geloven.
Afgezien van het 'dan mij', ben ik het eens met deze post.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
Dat ligt er grotendeels aan in wat voor kringen je je begeeft. In de kroeg of op je werk zal je niet zo snel een Wittgensteiniaan of logisch positivist tegenkomen. Zorg gewoon dat je investeert in contact met mensen die op niveau kunnen praten en geïnteresseerd zijn in meer dan uitgaan en hun eigen studie.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:05 schreef speknek het volgende:
Het liefst zou ik gewoon een goede filosofische discussie willen hebben, net zoals vroeger. Maar het (kennis) niveau van de mensen is zo laag, die moet je dan wat bijbrengen.. Het lukt alleen niet erg.
Abraham, dat is de personificatie van de blinde onderwerping aan God en de verwerping van het eigen verstand. In blind vertrouwen is hij bereid zijn eigen zoon te offeren, de ultieme daad van onderwerping (vooral destijds). Abraham is de belichaming van de Joodse slavenmoraal, de blinde onderwerping aan de goddelijke tiran, de verachting van het menselijk leven zelf.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar kijk es naar de Thora. Vooral het begin ademt heel veel vertrouwen uit en weinig tot geen filosofie. Abraham volgt God uit vertrouwen, zonder zich een theologische constructie van God te maken, of Hem filosofisch te benaderen. Abraham is heel pragmatisch. De filosofie erachter is allemaal van latere tijd.
Als er wel een soort is dat van religie iets filosofisch maakt, dan zijn het de christenen wel. Eerst ons volproppen met Augustinus, Aquino, Descartes en (recentelijk) Plantinga, en dan mauwen dat religie niet onderworpen kan worden aan de filosofische hamer. Nietzsche?quote:Met wat filosofische termen smijten en menen daarmee de essentie van religie onderuit te kunnen halen getuigt niet van een groot intellect. Dat kun je misschien alleen doen tegenover mensen die menen dat hun religie ook daadwerkelijk filosofisch is geformuleerd en daarmee consistent is.
Hoezo "vooral destijds"? "Destijds" had je een stammencultuur, en daar was het offeren van mensen niet ongewoon, vooral niet van de eerstgeborene. Er zijn opvattingen dat er destijds ideeën heersten over Goddelijke krachten die de eerstgeborene bezat, maar ook dat als de vader overleed de eerstgeborene werd geofferd om bij zijn vader te zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Abraham, dat is de personificatie van de blinde onderwerping aan God en de verwerping van het eigen verstand. In blind vertrouwen is hij bereid zijn eigen zoon te offeren, de ultieme daad van onderwerping (vooral destijds).
Slavenmoraal? Wat heeft de Joodse opvattingen over slavernij hiermee te maken? Als je dacht dat Abraham zich blind onderwierp aan God, dan moet je het verhaal over Sodom en Gemorrah es lezen, een sterk staaltje antideterminisme in mijn ogen ( als je dan toch met filosofische termen wilt smijten )quote:Abraham is de belichaming van de Joodse slavenmoraal, de blinde onderwerping aan de goddelijke tiran, de verachting van het menselijk leven zelf.
[..]
Tsja, het Christendom is naar mijn mening te ambitieus geweest in de poging hun religie filosofisch te maken. Dat is naar mijn weten vooral de schuld van de Westerse kerk; een mooi voorbeeldje is de opvatting over de 3-eenheid. Augustinus was een Platonist, en heeft er een "exacte inhoud" aan vast proberen te breien.quote:
Als er wel een soort is dat van religie iets filosofisch maakt, dan zijn het de christenen wel. Eerst ons volproppen met Augustinus, Aquino, Descartes en (recentelijk) Plantinga, en dan mauwen dat religie niet onderworpen kan worden aan de filosofische hamer. Nietzsche?
Ik zou nooit proberen mensen die beweren dat hun geloof inconsistent is op andere gedachten te brengen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Verder denk ik dat mensen zich snel kunnen vergissen in "praten op niveau". Met wat filosofische termen smijten en menen daarmee de essentie van religie onderuit te kunnen halen getuigt niet van een groot intellect. Dat kun je misschien alleen doen tegenover mensen die menen dat hun religie ook daadwerkelijk filosofisch is geformuleerd en daarmee consistent is.
In de Koran/Islam is dat echt totaal anders. Abraham vindt God door filosofie:quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar kijk es naar de Thora. Vooral het begin ademt heel veel vertrouwen uit en weinig tot geen filosofie. Abraham volgt God uit vertrouwen, zonder zich een theologische constructie van God te maken, of Hem filosofisch te benaderen. Abraham is heel pragmatisch. De filosofie erachter is allemaal van latere tijd.
quote:Toen de nacht hem met duisternis bedekte, zag hij een ster. Hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging, zei hij: "Ik houd niet van wat ondergaat." Toen hij de maan op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker onder het dwalende volk verkeren." Toen hij de zon op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer. Deze is groter." Maar toen het onderging, zei hij: "O, mijn mensen! Ik ben waarlijk vrij van alles wat jullie als deelgenoten aan Allah toevoegen."
Leg eens uit dan?quote:Toen de nacht hem met duisternis bedekte, zag hij een ster. Hij zei: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging, zei hij: "Ik houd niet van wat ondergaat." Toen hij de maan op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen het onderging zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker onder het dwalende volk verkeren." Toen hij de zon op zag komen, zei hij: "Dit is mijn Heer. Deze is groter." Maar toen het onderging, zei hij: "O, mijn mensen! Ik ben waarlijk vrij van alles wat jullie als deelgenoten aan Allah toevoegen."
Abraham is een slaaf van God - een man Gods, en niet een man die zelf het leven in de hand neemt. Het is een tegenstelling tussen enerzijds de gelovige onderwerping en anderzijds de humanistische vrijheid.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:56 schreef Haushofer het volgende:
Hoezo "vooral destijds"? "Destijds" had je een stammencultuur, en daar was het offeren van mensen niet ongewoon, vooral niet van de eerstgeborene. Er zijn opvattingen dat er destijds ideeën heersten over Goddelijke krachten die de eerstgeborene bezat, maar ook dat als de vader overleed de eerstgeborene werd geofferd om bij zijn vader te zijn.
Slavenmoraal? Wat heeft de Joodse opvattingen over slavernij hiermee te maken? Als je dacht dat Abraham zich blind onderwierp aan God, dan moet je het verhaal over Sodom en Gemorrah es lezen, een sterk staaltje antideterminisme in mijn ogen ( als je dan toch met filosofische termen wilt smijten )
M.i. is het logisch dat christenen in het verleden het christendom in een filosofisch denkraam hebben willen stoppen. Figuren als Augustinus waren doordrenkt met de filosofie, ondanks het verlies van de kerngedachten van de humanisme filosofie bleef men ook in de middeleeuwen een filosofisch wereldbeeld hebben - zie de scholastici. Persoonlijk ben ik bovendien van mening dat wereldbeschouwingen die niet binnen een filosofisch raamwerk (waarin ook wetenschap verwerkt is) gebracht kunnen worden, niet aangehangen moet worden.quote:Tsja, het Christendom is naar mijn mening te ambitieus geweest in de poging hun religie filosofisch te maken. Dat is naar mijn weten vooral de schuld van de Westerse kerk; een mooi voorbeeldje is de opvatting over de 3-eenheid. Augustinus was een Platonist, en heeft er een "exacte inhoud" aan vast proberen te breien.
Als je weet waarvoor je op komt of niet, gelieve deze dingen te bespreken in WFL-FB.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:19 schreef wijsneus het volgende:
OT: Triggie - mag ik mischien zelf bepalen of ik vind dat iets aan het topic toevoegt of niet? Je mag wel wat minder streng zijn met je rode pen.
Je snapt mijn punt niet, of de verzen niet?quote:Leg eens uit dan?
Voor de Middeleeuwse filosofen was het geloof hetgeen zeker was, en de rede het onzekere. Als bepaalde redeneringen tot inconsistenties leidde, dan lag dat aan de rede; niet aan het geloof. Met hun redeneringen probeerden ze wel steeds preciezer te definieren wat ze bedoelden met hun geloofswoorden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zou nooit proberen mensen die beweren dat hun geloof inconsistent is op andere gedachten te brengen.
De verzen niet - ik zie niet wat ze met filosofie te maken hebben. Ik zie het gedachten experiment niet. Ik zie de inzichten niet. Voor mij lijkt het een grote non-sequiteur. Ik bedoel: de maan is niet aanbiddingswaardig omdat de zon groter is dus god is nog groter?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je weet waarvoor je op komt of niet, gelieve deze dingen te bespreken in WFL-FB.
[..]
Je snapt mijn punt niet, of de verzen niet?
Twijfel is juist zo gezond. Een geloof zonder twijfel maakt een fundamentalist.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
En voor gelovigen is deze manier nog steeds actueel denk ik. Als een ongelovige met een redenatie komt aanzetten waarin de redenering klopt, dan zal een gelovige z'n definities betwijfelen, ipv z'n geloof.
Het gaat om een filosofische gedachtengang binnen Abrahams omgeving van polytheistische beelden waarom alleen Allah (lees: Jehova) enige recht heeft om aanbeden te worden. Met een theologische lading, itt hoe Haushofer Abraham beschrijft in OT.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:43 schreef wijsneus het volgende:
[..]
De verzen niet - ik zie niet wat ze met filosofie te maken hebben. Ik zie het gedachten experiment niet. Ik zie de inzichten niet. Voor mij lijkt het een grote non-sequiteur. Ik bedoel: de maan is niet aanbiddingswaardig omdat de zon groter is dus god is nog groter?
Er zal ook zeker wel twijfel zijn. Maar ik verwacht niet dat dat veroorzaakt wordt door een filosofische redenering. Twijfel kan bijvoorbeeld komen bij de ontmoeting met het lijden. Maar dan gaat het al niet meer om de ratio, maar om diepe menselijke gevoelens.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:44 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Twijfel is juist zo gezond. Een geloof zonder twijfel maakt een fundamentalist.
Dat begrijp ik: maar ik zie de gedachtengang niet. Ik herken niet een soort van logische opeenvolging van argumenten. Ik zie niet dat het een volgt uit het ander.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat om een filosofische gedachtengang binnen Abrahams omgeving van polytheistische beelden waarom alleen Allah (lees: Jehova) enige recht heeft om aanbeden te worden. Met een theologische lading, itt hoe Haushofer Abraham beschrijft in OT.
Denk dat je last hebt van standplaatsgebondenheid, tis namelijk bedoeld voor Oer, omgeving ervan en de aanwezige praktijken van ze.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:58 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Dat begrijp ik: maar ik zie de gedachtengang niet. Ik herken niet een soort van logische opeenvolging van argumenten. Ik zie niet dat het een volgt uit het ander.
Hmm. Daarin verschillen we mischien dan, filosoifie en ratio raken mij wel degelijk op een emotioneel niveau.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Er zal ook zeker wel twijfel zijn. Maar ik verwacht niet dat dat veroorzaakt wordt door een filosofische redenering. Twijfel kan bijvoorbeeld komen bij de ontmoeting met het lijden. Maar dan gaat het al niet meer om de ratio, maar om diepe menselijke gevoelens.
Filosofische redeneringen raken je niet echt. Ze nodigen alleen uit om rationeel met de zaak bezig te gaan. Dat geldt, denk ik, voor alle mensen. Gelovig of niet.
Ongetwijfeld, maar ik kan de filosofische waarde niet inschatten als ik niet begrijp wat er staat: daarom, wat staat hier? Waarom is dit filosofie?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denk dat je last hebt van standplaatsgebondenheid, tis namelijk bedoeld voor Oer, omgeving ervan en de aanwezige praktijken van ze.
Concreter kan ik het niet maken voor je.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:10 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar ik kan de filosofische waarde niet inschatten als ik niet begrijp wat er staat: daarom, wat staat hier? Waarom is dit filosofie?
Interessant.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:09 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Hmm. Daarin verschillen we mischien dan, filosoifie en ratio raken mij wel degelijk op een emotioneel niveau.
Ik kan geschokt (kwaad, verdrietig) zijn als ik erachter kom dat een geloof dat ik had niet waar blijkt te zijn. Ik kan ontroerd raken door een nieuw stuk kennis, een nieuwe ontdekking, blij dat ik wat nieuws heb geleerd.
Al met al is het moeilijk uit te leggen. Ik ben (...zie mijzelf als...) een zeer ratio gericht mens. Mischien juist wel omdat dit diepe emoties bij mij triggert.
Stel: ik geloof dat zwaartekracht alleen maar een magnetische kracht is. als iemand dan redeneert dat mensen niet van metaal zijn en dan zouden moeten zweven, zou je van dat geloof af kunnen vallen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:26 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant.
Laat me eerst zeggen dat allerlei ontdekkingen mij op een bepaalde manier ook wel emotioneel raken. Een gevoel van 'wow, dat zit vernuftig in elkaar'. Dat heb ik wel. Maar hoe kan een redenatie een geloof onwaar laten bijken? Wil je daar een voorbeeld van geven? (Ik zal theodicees achter me laten)
Je denkt dat filosofie, liefde voor kennis, ooit zo onvermoeibaar beoefend zou worden als het mensen voor de rest koud liet?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
Filosofische redeneringen raken je niet echt. Ze nodigen alleen uit om rationeel met de zaak bezig te gaan. Dat geldt, denk ik, voor alle mensen. Gelovig of niet.
Wel voor mij was het bijvoorbeeld toen ik voor mijzelf 'the argument from evil' opstelde, in een iets gewijzigde vorm, dat ik het gevoel kreeg dat de god-zoals-die-mij-was-voorgespiegeld niet kon bestaan. Dat deze een paradox was. Tel hierbij op dat mij altijd was verteld dat evolutie een sprookje was en ik tot in mijn kloten het gevoel had dat het wel waar was en voila: crisis of faith.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:26 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant.
Laat me eerst zeggen dat allerlei ontdekkingen mij op een bepaalde manier ook wel emotioneel raken. Een gevoel van 'wow, dat zit vernuftig in elkaar'. Dat heb ik wel. Maar hoe kan een redenatie een geloof onwaar laten bijken? Wil je daar een voorbeeld van geven? (Ik zal theodicees achter me laten)
Dan heb je de aard van filosofie niet begrepen. Je moet begrijpen dat filosofie in de oudheid geen theoretische bezigheid was, geen waarheidsvinding: het was juist praktisch van aard, ging over hoe de mens moet leven. Mijns inziens is de vroeg hoe te leven onverminderd van belang, de meest belangrijke vraag die wij onszelf moeten stellen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
Filosofische redeneringen raken je niet echt. Ze nodigen alleen uit om rationeel met de zaak bezig te gaan. Dat geldt, denk ik, voor alle mensen. Gelovig of niet.
Thnx. Ik moet gewoon toegeven dat filosofie inderdaad diep op iemand in kan werken als het echt ergens over gaat. En bij nader inzien sta ik misschien zelf ook wel open voor een goede argumentatie wat betreft mijn diepste overtuigingen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:38 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Wel voor mij was het bijvoorbeeld toen ik voor mijzelf 'the argument from evil' opstelde, in een iets gewijzigde vorm, dat ik het gevoel kreeg dat de god-zoals-die-mij-was-voorgespiegeld niet kon bestaan. Dat deze een paradox was. Tel hierbij op dat mij altijd was verteld dat evolutie een sprookje was en ik tot in mijn kloten het gevoel had dat het wel waar was en voila: crisis of faith.
Dit was voor mij een filosofische redenatie (argument from evil) plus een rationeel, wetenschappelijk wereldbeeld die een geloof teniet hebben gedaan. Puur omdat dit een krachtiger wereldbeeld was. Iets dat voor mijn gevoel dichter bij de objectieve werkelijkheid stond.
Natuurlijk, maar God wou kijken of Abraham geschikt was om als vader van het Joodse volk te zijn, en daar is vertrouwen nodig. En dan komt een gebruik om de hoek kijken wat in die tijd niet ongewoonlijk was. Dat noemen wij tegenwoordig gruwelijk, maar in die tijd was het dat niet; er zat een bepaalde logica achter.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:23 schreef Scaurus het volgende:
Mij gaat het niet om de opoffering van je eerstgeboren zoon. Het gaat mij om het blinde vertrouwen van Abraham, het geloven voor het denken plaatsen.
Lees Genesis 1:18 es door. God ziet Abraham als vader der volken ( de man heet notabe avraham ), dus vindt Hij dat Hij Abraham ook moet betrekken in Zijn doen en laten. Hij stelt Abraham het plan voor om Soddom en Gemorra te vernietigen wegens hun zonden. En dan gebeurt er iets eigenaardigs: God komt over als twijfelachtig persoon, en Abraham toont daadkracht; hij gaat notabene met God onderhandelen over het lot van de 2 steden ! Alsof-ie op de markt staat. Maar Abraham weet dondersgoed hoe ver hij kan gaan. Dat is een buitengewoon fascinerend Godsbeeld. Niks God die alles absoluut zeker weet. Een dergelijke Godskritiek kom je ook in het bijbelboek Job tegen.quote:En wat bedoel je met Sodom en Gomorah? Naar mijn weten gaat dat verhaal over niet meer dan een 'zondige' stad die door Gods toorn ten onder gaat (zeventig keer zeven maal vergeving?) en Lots vrouw die door achterom te kijken in een zoutpilaar veranderd. Verlicht mij met je exegese!
[..]
Het is maar net hoeveel waarde je zo'n denkbeeld meegeeft, en wat je onder een filosofisch raamwerk verstaat. Er zijn zat filosofen, zoals Rosenzweig of Buber, die hun filosofie theologisch benaderden. Als mensen met absolute waarheden gaan smijten, dan kan ik het met je eens zijn. Ik moet zelf bekennen dat ik veel filosofie niet zo kan waarderen,of dat ik het domweg saai en irrelevant vind. Filosofie met betrekking tot religie, zoals wat Rosenzweig doet, vind ik veel interessanter; dat geeft een heel nieuwe kijk op religie. Een kijk die aan veel mensen voorbij gaat.quote:M.i. is het logisch dat christenen in het verleden het christendom in een filosofisch denkraam hebben willen stoppen. Figuren als Augustinus waren doordrenkt met de filosofie, ondanks het verlies van de kerngedachten van de humanisme filosofie bleef men ook in de middeleeuwen een filosofisch wereldbeeld hebben - zie de scholastici. Persoonlijk ben ik bovendien van mening dat wereldbeschouwingen die niet binnen een filosofisch raamwerk (waarin ook wetenschap verwerkt is) gebracht kunnen worden, niet aangehangen moet worden.
Ach ja, weer zo'n merkwaardig kijkje in de dierentuin die de Bijbel heet. Hoofdpersoon God is in Genesis in wispelturige, jonge krijger die triomfeert, spijt heeft en twijfelt. Later, in Job, is hij een Oude van Dagen, de oude man met de witte baard. Je kan het Godskritiek noemen, maar ik zie het gewoon als de 'menselijkheid' van het Joodse godsbeeld, dat evolueert en zeker niet voldoet aan onze logica.quote:Op woensdag 23 januari 2008 01:53 schreef Haushofer het volgende:
Lees Genesis 1:18 es door. God ziet Abraham als vader der volken ( de man heet notabe avraham ), dus vindt Hij dat Hij Abraham ook moet betrekken in Zijn doen en laten. Hij stelt Abraham het plan voor om Soddom en Gemorra te vernietigen wegens hun zonden. En dan gebeurt er iets eigenaardigs: God komt over als twijfelachtig persoon, en Abraham toont daadkracht; hij gaat notabene met God onderhandelen over het lot van de 2 steden ! Alsof-ie op de markt staat. Maar Abraham weet dondersgoed hoe ver hij kan gaan. Dat is een buitengewoon fascinerend Godsbeeld. Niks God die alles absoluut zeker weet. Een dergelijke Godskritiek kom je ook in het bijbelboek Job tegen.
Nee, natuurlijk voldoet God niet aan logica, 't is een theologisch concept. En ik stel ook nergens wat de aard van die God is. Ik zie het ook als een menselijk beeld. Ik stel ook niet het tegenovergestelde ofzo. Waarom mijn post nou een "merkwaardig kijkje in de dierentuin die de bijbel heet" is, ontgaat me dan ook even.quote:Op woensdag 23 januari 2008 02:22 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ach ja, weer zo'n merkwaardig kijkje in de dierentuin die de Bijbel heet. Hoofdpersoon God is in Genesis in wispelturige, jonge krijger die triomfeert, spijt heeft en twijfelt. Later, in Job, is hij een Oude van Dagen, de oude man met de witte baard. Je kan het Godskritiek noemen, maar ik zie het gewoon als de 'menselijkheid' van het Joodse godsbeeld, dat evolueert en zeker niet voldoet aan onze logica.
Vast wel: Leg in eigen woorden uit wat Abraham hier voor filosofisch inzicht heeft.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Concreter kan ik het niet maken voor je.
Je ziet eigenlijk hetzelfde idee als wat je in Genesis leest, denk ik; de sterren, zon, maan ( ze worden niet eens bij naam genoemd ! ) zijn slechts objecten, en je kunt er niet op vertrouwen. Ze zijn door God zelf aangesteld. Dit is geschreven in een tijd dat mensen ook vertrouwden op astrologie en dergelijke.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Koran/Islam is dat echt totaal anders. Abraham vindt God door filosofie:
[..]
Ik vind dat de bijbel wat eenzijdig is!quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dat je kijk op de bijbel wat eenzijdig is.En ik heb het idee dat dat vooral komt van "horen-zeggen", in plaats van zelf es er echt goed naar te kijken. Als je een bijbel openslaat met het idee "'t is allemaal flauwekul, indoctrinatie" en weet ik wat, dan mis je een boel naar mijn mening. En dan is 't makkelijk kritiek spuien, hoewel dat dan behoorlijk ongenuanceerd is.
Jack Miles, God: a biographyquote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef Haushofer het volgende:
En waar haal je de ideeën "jonge krijger" en "oude man met de witte baard" vandaan ?
Enerzijds heb je natuurlijk gelijk, het is een infantiele houding tegenover een historisch geschrift. Zoiets als de Gilgamesj epos lezen met het idee dat het allemaal flauwekul is dat nooit echt is gebeurd, doet geen recht aan de stijlvormen en het geschrift opzich. Maarja, het geeft soms gewoon voldoening om met harde uitspraken tegen de schenen van orthodoxe christenen te trappen, op eenzelfde manier waarop Maarten 't Hart dat heeft gedaan.quote:Ik vind dat je kijk op de bijbel wat eenzijdig is.En ik heb het idee dat dat vooral komt van "horen-zeggen", in plaats van zelf es er echt goed naar te kijken. Als je een bijbel openslaat met het idee "'t is allemaal flauwekul, indoctrinatie" en weet ik wat, dan mis je een boel naar mijn mening. En dan is 't makkelijk kritiek spuien, hoewel dat dan behoorlijk ongenuanceerd is.
Ok, en waar haalt hij dat vandaan?quote:
Leuk misschien, maar het levert verder niks op. Ik kan me ook nog wel es vermaken met de verbazing die je ziet van bepaalde Christenen als je de ze de verschillende teksten voorlegt over hoe Judas is gestorven of wie Goliath heeft gedood, dat werkt soms zelfs bij strenge Katholieken.quote:Enerzijds heb je natuurlijk gelijk, het is een infantiele houding tegenover een historisch geschrift. Zoiets als de Gilgamesj epos lezen met het idee dat het allemaal flauwekul is dat nooit echt is gebeurd, doet geen recht aan de stijlvormen en het geschrift opzich. Maarja, het geeft soms gewoon voldoening om met harde uitspraken tegen de schenen van orthodoxe christenen te trappen, op eenzelfde manier waarop Maarten 't Hart dat heeft gedaan.
Stel je God nu gelijk met het Godsbeeld? D.w.z. God als schepping van de mensen die Hem aanbidden? Je kunt toch stellen dat de God van Abraham en Mozes gelijk is, maar dat Mozes en Abraham een ander beeld van hem hadden?quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:15 schreef Haushofer het volgende:
Dat komt natuurlijk ook door de verscheidene auteurs; die zullen allemaal verschillende Godsbeelden hebben gehad. Is de God van Abraham dezelfde als de God van Mozes ? Sommige Christenen zullen gelijk zeggen dat dit zo is, maar als je de Thora goed leest, zul je een evolutie van het Godsbeeld zien.
Dat zou kunnen inderdaadquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Stel je God nu gelijk met het Godsbeeld? D.w.z. God als schepping van de mensen die Hem aanbidden? Je kunt toch stellen dat de God van Abraham en Mozes gelijk is, maar dat Mozes en Abraham een ander beeld van hem hadden?
Als het in zelfde volgorde is zoals opgenomen in de Koran dan vraag ik me af in hoeverre je de theologie in deze kunt negeren?quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je ziet eigenlijk hetzelfde idee als wat je in Genesis leest, denk ik; de sterren, zon, maan ( ze worden niet eens bij naam genoemd ! ) zijn slechts objecten, en je kunt er niet op vertrouwen. Ze zijn door God zelf aangesteld. Dit is geschreven in een tijd dat mensen ook vertrouwden op astrologie en dergelijke.
Omdat ik vanuit de Bijbel redeneer. Ik heb de Koran niet gelezen, maar als ik een dergelijk verhaal lees waarvan het beeld zo verschilt als van dat wat in de Koran staat, dan krijg ik het idee dat moslims bepaalde verhalen uit de bijbel hebben opgeleukt met een filosofische inslagquote:Op woensdag 23 januari 2008 12:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als het in zelfde volgorde is zoals opgenomen in de Koran dan vraag ik me af in hoeverre je de theologie in deze kunt negeren?
Nogmaals, als het op zelfde manier in de Bijbel staat dan is er toch geen gebrek aan Abrahams zoektocht naar (een) God, dan is er toch juist sprake van een theologische onderbouwing, ook als je vanuit de bijbel redeneert?quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat ik vanuit de Bijbel redeneer. Ik heb de Koran niet gelezen, maar als ik een dergelijk verhaal lees waarvan het beeld zo verschilt als van dat wat in de Koran staat, dan krijg ik het idee dat moslims bepaalde verhalen uit de bijbel hebben opgeleukt met een filosofische inslag![]()
Dan kom je ook weer op dat verschijnsel uit waar ik laatst een topic over heb geopend.
Ik snap je niet, geloof ik.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nogmaals, als het op zelfde manier in de Bijbel staat dan is er toch geen gebrek aan Abrahams zoektocht naar (een) God, dan is er toch juist sprake van een theologische onderbouwing, ook als je vanuit de bijbel redeneert?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |