De verzen niet - ik zie niet wat ze met filosofie te maken hebben. Ik zie het gedachten experiment niet. Ik zie de inzichten niet. Voor mij lijkt het een grote non-sequiteur. Ik bedoel: de maan is niet aanbiddingswaardig omdat de zon groter is dus god is nog groter?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je weet waarvoor je op komt of niet, gelieve deze dingen te bespreken in WFL-FB.
[..]
Je snapt mijn punt niet, of de verzen niet?
Twijfel is juist zo gezond. Een geloof zonder twijfel maakt een fundamentalist.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
En voor gelovigen is deze manier nog steeds actueel denk ik. Als een ongelovige met een redenatie komt aanzetten waarin de redenering klopt, dan zal een gelovige z'n definities betwijfelen, ipv z'n geloof.
Het gaat om een filosofische gedachtengang binnen Abrahams omgeving van polytheistische beelden waarom alleen Allah (lees: Jehova) enige recht heeft om aanbeden te worden. Met een theologische lading, itt hoe Haushofer Abraham beschrijft in OT.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:43 schreef wijsneus het volgende:
[..]
De verzen niet - ik zie niet wat ze met filosofie te maken hebben. Ik zie het gedachten experiment niet. Ik zie de inzichten niet. Voor mij lijkt het een grote non-sequiteur. Ik bedoel: de maan is niet aanbiddingswaardig omdat de zon groter is dus god is nog groter?
Er zal ook zeker wel twijfel zijn. Maar ik verwacht niet dat dat veroorzaakt wordt door een filosofische redenering. Twijfel kan bijvoorbeeld komen bij de ontmoeting met het lijden. Maar dan gaat het al niet meer om de ratio, maar om diepe menselijke gevoelens.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:44 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Twijfel is juist zo gezond. Een geloof zonder twijfel maakt een fundamentalist.
Dat begrijp ik: maar ik zie de gedachtengang niet. Ik herken niet een soort van logische opeenvolging van argumenten. Ik zie niet dat het een volgt uit het ander.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat om een filosofische gedachtengang binnen Abrahams omgeving van polytheistische beelden waarom alleen Allah (lees: Jehova) enige recht heeft om aanbeden te worden. Met een theologische lading, itt hoe Haushofer Abraham beschrijft in OT.
Denk dat je last hebt van standplaatsgebondenheid, tis namelijk bedoeld voor Oer, omgeving ervan en de aanwezige praktijken van ze.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:58 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Dat begrijp ik: maar ik zie de gedachtengang niet. Ik herken niet een soort van logische opeenvolging van argumenten. Ik zie niet dat het een volgt uit het ander.
Hmm. Daarin verschillen we mischien dan, filosoifie en ratio raken mij wel degelijk op een emotioneel niveau.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Er zal ook zeker wel twijfel zijn. Maar ik verwacht niet dat dat veroorzaakt wordt door een filosofische redenering. Twijfel kan bijvoorbeeld komen bij de ontmoeting met het lijden. Maar dan gaat het al niet meer om de ratio, maar om diepe menselijke gevoelens.
Filosofische redeneringen raken je niet echt. Ze nodigen alleen uit om rationeel met de zaak bezig te gaan. Dat geldt, denk ik, voor alle mensen. Gelovig of niet.
Ongetwijfeld, maar ik kan de filosofische waarde niet inschatten als ik niet begrijp wat er staat: daarom, wat staat hier? Waarom is dit filosofie?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denk dat je last hebt van standplaatsgebondenheid, tis namelijk bedoeld voor Oer, omgeving ervan en de aanwezige praktijken van ze.
Concreter kan ik het niet maken voor je.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:10 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar ik kan de filosofische waarde niet inschatten als ik niet begrijp wat er staat: daarom, wat staat hier? Waarom is dit filosofie?
Interessant.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:09 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Hmm. Daarin verschillen we mischien dan, filosoifie en ratio raken mij wel degelijk op een emotioneel niveau.
Ik kan geschokt (kwaad, verdrietig) zijn als ik erachter kom dat een geloof dat ik had niet waar blijkt te zijn. Ik kan ontroerd raken door een nieuw stuk kennis, een nieuwe ontdekking, blij dat ik wat nieuws heb geleerd.
Al met al is het moeilijk uit te leggen. Ik ben (...zie mijzelf als...) een zeer ratio gericht mens. Mischien juist wel omdat dit diepe emoties bij mij triggert.
Stel: ik geloof dat zwaartekracht alleen maar een magnetische kracht is. als iemand dan redeneert dat mensen niet van metaal zijn en dan zouden moeten zweven, zou je van dat geloof af kunnen vallen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:26 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant.
Laat me eerst zeggen dat allerlei ontdekkingen mij op een bepaalde manier ook wel emotioneel raken. Een gevoel van 'wow, dat zit vernuftig in elkaar'. Dat heb ik wel. Maar hoe kan een redenatie een geloof onwaar laten bijken? Wil je daar een voorbeeld van geven? (Ik zal theodicees achter me laten)
Je denkt dat filosofie, liefde voor kennis, ooit zo onvermoeibaar beoefend zou worden als het mensen voor de rest koud liet?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
Filosofische redeneringen raken je niet echt. Ze nodigen alleen uit om rationeel met de zaak bezig te gaan. Dat geldt, denk ik, voor alle mensen. Gelovig of niet.
Wel voor mij was het bijvoorbeeld toen ik voor mijzelf 'the argument from evil' opstelde, in een iets gewijzigde vorm, dat ik het gevoel kreeg dat de god-zoals-die-mij-was-voorgespiegeld niet kon bestaan. Dat deze een paradox was. Tel hierbij op dat mij altijd was verteld dat evolutie een sprookje was en ik tot in mijn kloten het gevoel had dat het wel waar was en voila: crisis of faith.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:26 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant.
Laat me eerst zeggen dat allerlei ontdekkingen mij op een bepaalde manier ook wel emotioneel raken. Een gevoel van 'wow, dat zit vernuftig in elkaar'. Dat heb ik wel. Maar hoe kan een redenatie een geloof onwaar laten bijken? Wil je daar een voorbeeld van geven? (Ik zal theodicees achter me laten)
Dan heb je de aard van filosofie niet begrepen. Je moet begrijpen dat filosofie in de oudheid geen theoretische bezigheid was, geen waarheidsvinding: het was juist praktisch van aard, ging over hoe de mens moet leven. Mijns inziens is de vroeg hoe te leven onverminderd van belang, de meest belangrijke vraag die wij onszelf moeten stellen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
Thnx. Ik moet gewoon toegeven dat filosofie inderdaad diep op iemand in kan werken als het echt ergens over gaat. En bij nader inzien sta ik misschien zelf ook wel open voor een goede argumentatie wat betreft mijn diepste overtuigingen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:38 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Wel voor mij was het bijvoorbeeld toen ik voor mijzelf 'the argument from evil' opstelde, in een iets gewijzigde vorm, dat ik het gevoel kreeg dat de god-zoals-die-mij-was-voorgespiegeld niet kon bestaan. Dat deze een paradox was. Tel hierbij op dat mij altijd was verteld dat evolutie een sprookje was en ik tot in mijn kloten het gevoel had dat het wel waar was en voila: crisis of faith.
Dit was voor mij een filosofische redenatie (argument from evil) plus een rationeel, wetenschappelijk wereldbeeld die een geloof teniet hebben gedaan. Puur omdat dit een krachtiger wereldbeeld was. Iets dat voor mijn gevoel dichter bij de objectieve werkelijkheid stond.
Natuurlijk, maar God wou kijken of Abraham geschikt was om als vader van het Joodse volk te zijn, en daar is vertrouwen nodig. En dan komt een gebruik om de hoek kijken wat in die tijd niet ongewoonlijk was. Dat noemen wij tegenwoordig gruwelijk, maar in die tijd was het dat niet; er zat een bepaalde logica achter.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:23 schreef Scaurus het volgende:
Mij gaat het niet om de opoffering van je eerstgeboren zoon. Het gaat mij om het blinde vertrouwen van Abraham, het geloven voor het denken plaatsen.
Lees Genesis 1:18 es door. God ziet Abraham als vader der volken ( de man heet notabe avraham ), dus vindt Hij dat Hij Abraham ook moet betrekken in Zijn doen en laten. Hij stelt Abraham het plan voor om Soddom en Gemorra te vernietigen wegens hun zonden. En dan gebeurt er iets eigenaardigs: God komt over als twijfelachtig persoon, en Abraham toont daadkracht; hij gaat notabene met God onderhandelen over het lot van de 2 steden ! Alsof-ie op de markt staat. Maar Abraham weet dondersgoed hoe ver hij kan gaan. Dat is een buitengewoon fascinerend Godsbeeld. Niks God die alles absoluut zeker weet. Een dergelijke Godskritiek kom je ook in het bijbelboek Job tegen.quote:En wat bedoel je met Sodom en Gomorah? Naar mijn weten gaat dat verhaal over niet meer dan een 'zondige' stad die door Gods toorn ten onder gaat (zeventig keer zeven maal vergeving?) en Lots vrouw die door achterom te kijken in een zoutpilaar veranderd. Verlicht mij met je exegese!
[..]
Het is maar net hoeveel waarde je zo'n denkbeeld meegeeft, en wat je onder een filosofisch raamwerk verstaat. Er zijn zat filosofen, zoals Rosenzweig of Buber, die hun filosofie theologisch benaderden. Als mensen met absolute waarheden gaan smijten, dan kan ik het met je eens zijn. Ik moet zelf bekennen dat ik veel filosofie niet zo kan waarderen,of dat ik het domweg saai en irrelevant vind. Filosofie met betrekking tot religie, zoals wat Rosenzweig doet, vind ik veel interessanter; dat geeft een heel nieuwe kijk op religie. Een kijk die aan veel mensen voorbij gaat.quote:M.i. is het logisch dat christenen in het verleden het christendom in een filosofisch denkraam hebben willen stoppen. Figuren als Augustinus waren doordrenkt met de filosofie, ondanks het verlies van de kerngedachten van de humanisme filosofie bleef men ook in de middeleeuwen een filosofisch wereldbeeld hebben - zie de scholastici. Persoonlijk ben ik bovendien van mening dat wereldbeschouwingen die niet binnen een filosofisch raamwerk (waarin ook wetenschap verwerkt is) gebracht kunnen worden, niet aangehangen moet worden.
Ach ja, weer zo'n merkwaardig kijkje in de dierentuin die de Bijbel heet. Hoofdpersoon God is in Genesis in wispelturige, jonge krijger die triomfeert, spijt heeft en twijfelt. Later, in Job, is hij een Oude van Dagen, de oude man met de witte baard. Je kan het Godskritiek noemen, maar ik zie het gewoon als de 'menselijkheid' van het Joodse godsbeeld, dat evolueert en zeker niet voldoet aan onze logica.quote:Op woensdag 23 januari 2008 01:53 schreef Haushofer het volgende:
Lees Genesis 1:18 es door. God ziet Abraham als vader der volken ( de man heet notabe avraham ), dus vindt Hij dat Hij Abraham ook moet betrekken in Zijn doen en laten. Hij stelt Abraham het plan voor om Soddom en Gemorra te vernietigen wegens hun zonden. En dan gebeurt er iets eigenaardigs: God komt over als twijfelachtig persoon, en Abraham toont daadkracht; hij gaat notabene met God onderhandelen over het lot van de 2 steden ! Alsof-ie op de markt staat. Maar Abraham weet dondersgoed hoe ver hij kan gaan. Dat is een buitengewoon fascinerend Godsbeeld. Niks God die alles absoluut zeker weet. Een dergelijke Godskritiek kom je ook in het bijbelboek Job tegen.
Nee, natuurlijk voldoet God niet aan logica, 't is een theologisch concept. En ik stel ook nergens wat de aard van die God is. Ik zie het ook als een menselijk beeld. Ik stel ook niet het tegenovergestelde ofzo. Waarom mijn post nou een "merkwaardig kijkje in de dierentuin die de bijbel heet" is, ontgaat me dan ook even.quote:Op woensdag 23 januari 2008 02:22 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ach ja, weer zo'n merkwaardig kijkje in de dierentuin die de Bijbel heet. Hoofdpersoon God is in Genesis in wispelturige, jonge krijger die triomfeert, spijt heeft en twijfelt. Later, in Job, is hij een Oude van Dagen, de oude man met de witte baard. Je kan het Godskritiek noemen, maar ik zie het gewoon als de 'menselijkheid' van het Joodse godsbeeld, dat evolueert en zeker niet voldoet aan onze logica.
Vast wel: Leg in eigen woorden uit wat Abraham hier voor filosofisch inzicht heeft.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Concreter kan ik het niet maken voor je.
Je ziet eigenlijk hetzelfde idee als wat je in Genesis leest, denk ik; de sterren, zon, maan ( ze worden niet eens bij naam genoemd ! ) zijn slechts objecten, en je kunt er niet op vertrouwen. Ze zijn door God zelf aangesteld. Dit is geschreven in een tijd dat mensen ook vertrouwden op astrologie en dergelijke.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Koran/Islam is dat echt totaal anders. Abraham vindt God door filosofie:
[..]
Ik vind dat de bijbel wat eenzijdig is!quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dat je kijk op de bijbel wat eenzijdig is.En ik heb het idee dat dat vooral komt van "horen-zeggen", in plaats van zelf es er echt goed naar te kijken. Als je een bijbel openslaat met het idee "'t is allemaal flauwekul, indoctrinatie" en weet ik wat, dan mis je een boel naar mijn mening. En dan is 't makkelijk kritiek spuien, hoewel dat dan behoorlijk ongenuanceerd is.
Jack Miles, God: a biographyquote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef Haushofer het volgende:
En waar haal je de ideeën "jonge krijger" en "oude man met de witte baard" vandaan ?
Enerzijds heb je natuurlijk gelijk, het is een infantiele houding tegenover een historisch geschrift. Zoiets als de Gilgamesj epos lezen met het idee dat het allemaal flauwekul is dat nooit echt is gebeurd, doet geen recht aan de stijlvormen en het geschrift opzich. Maarja, het geeft soms gewoon voldoening om met harde uitspraken tegen de schenen van orthodoxe christenen te trappen, op eenzelfde manier waarop Maarten 't Hart dat heeft gedaan.quote:Ik vind dat je kijk op de bijbel wat eenzijdig is.En ik heb het idee dat dat vooral komt van "horen-zeggen", in plaats van zelf es er echt goed naar te kijken. Als je een bijbel openslaat met het idee "'t is allemaal flauwekul, indoctrinatie" en weet ik wat, dan mis je een boel naar mijn mening. En dan is 't makkelijk kritiek spuien, hoewel dat dan behoorlijk ongenuanceerd is.
Ok, en waar haalt hij dat vandaan?quote:
Leuk misschien, maar het levert verder niks op. Ik kan me ook nog wel es vermaken met de verbazing die je ziet van bepaalde Christenen als je de ze de verschillende teksten voorlegt over hoe Judas is gestorven of wie Goliath heeft gedood, dat werkt soms zelfs bij strenge Katholieken.quote:Enerzijds heb je natuurlijk gelijk, het is een infantiele houding tegenover een historisch geschrift. Zoiets als de Gilgamesj epos lezen met het idee dat het allemaal flauwekul is dat nooit echt is gebeurd, doet geen recht aan de stijlvormen en het geschrift opzich. Maarja, het geeft soms gewoon voldoening om met harde uitspraken tegen de schenen van orthodoxe christenen te trappen, op eenzelfde manier waarop Maarten 't Hart dat heeft gedaan.
Stel je God nu gelijk met het Godsbeeld? D.w.z. God als schepping van de mensen die Hem aanbidden? Je kunt toch stellen dat de God van Abraham en Mozes gelijk is, maar dat Mozes en Abraham een ander beeld van hem hadden?quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:15 schreef Haushofer het volgende:
Dat komt natuurlijk ook door de verscheidene auteurs; die zullen allemaal verschillende Godsbeelden hebben gehad. Is de God van Abraham dezelfde als de God van Mozes ? Sommige Christenen zullen gelijk zeggen dat dit zo is, maar als je de Thora goed leest, zul je een evolutie van het Godsbeeld zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |