Ik geloof zelf dat beide groepen niet over een kam zijn te scheren, ondanks dat ik een stereotypering van de groepen maak in mijn FrontPage bericht, en ondanks het gegeven dat de media steeds meer aandacht geeft aan een dergelijke polarisering.quote:Kinderachtig gezeur in het openbaar. Ik word moe van die polarisering tussen gelovigen en atheïsten. De ene groep lijkt gebeten op een aantal heilige boeken die eeuwen geleden zijn geschreven door wat zij noemen profeten. Zij lijken alle rationaliteit aan de kant te schuiven. De andere groep is geneigd om iedere vorm van geloofsuiting en zingeving belachelijk te maken, terwijl een mens altijd geneigd is tot spiritualiteit en en een zoektocht naar zingeving. Ik vind ook dat een mens dat recht ook heeft.
(Mijn voorbeeld geldt wel voor de echte fundamentalisten aan beide zijden)
Deze groepen moeten open staan voor elkaar, en op zijn minst moeten een kritische vragen gesteld worden. Maak er dan een vraag van, in plaats van een statement; 'Zou god kunnen bestaan, en wat zou dat voor jou kunnen betekenen?' zoals een Rooms-Katholieke priester zei bij de busaffaire.
Dat hij een statement, omzette in een vraag vond ik heel dapper van hem.
heb je het nou over die treurige typjes op de frontpage en op youtube? Laat je daar je wereldbeeld van afhangen?quote:De andere groep is geneigd om iedere vorm van geloofsuiting en zingeving belachelijk te maken, terwijl een mens altijd geneigd is tot spiritualiteit en en een zoektocht naar zingeving. Ik vind ook dat een mens dat recht ook heeft.
Ik denk dat je de hele polarisatie kan wijten aan één ding en dat is gewoon een gebrek aan respect en verdraagzaamheid. Mij zal het jeuken wat iemand geloofd en hij moet lekker vrij zijn om te geloven wat hij wilt (mits passend bij het patroon van de normen en waarden die gelden in zijn leefomgeving). Waar mijn nekharen overeind van gaan staan zijn de mensen die vinden dat anderen (niet) moeten geloven in wat hij of zij aanhangt. Jehova getuigen, oproepen om anders gelovigen te discrimineren, oproepen tot geweld. Uit de praktijk blijkt dat het vooral de gelovigen zijn die hier niet vies van zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Ik wil niet mensen uitlokken als je dat denkt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er meerdere rationele mensen, misschien zelfs atheïstische mensen zijn die toch een gelovig leven proberen te leiden (aan de hand van monotheïstische religies.) Hoe gaan zij met geloof om, met andere gelovigen? Wat geloven zij wel en niet? Hoe mengen ze wetenschap met levensbeschouwing. Dat zijn van die vragen die bij mij opkomen.
Staat in jouw betoog het uiten van je geloof dmv hoofddoeken, kruis etc gelijk aan geloofsgeweld of heb je het meer over protest op koopzondagen enzo, waar jij persoonlijk last van kunt hebben?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk dat de polarisatie het gevolg is van islam in Nederland (ik schrijf het gevolg niet de schuld).
Die lopen met hoofddoekjes en komen openlijk voor hun geloof uit en uiten heel hun geloofsovertuiging toch veel meer. Er kwamen discussies over de hoofddoekjes etc.
Het lijkt wel alsof de christenen toen dachten "Shit, dat is niet de bedoeling wij zijn wel een beetje onzichtbaar zo". Want vervolgens begonnen ook zij actiever te worden in het "evangeliseren" op soms de meest waanzinnige manieren.
Atheïsten voelen zich vervolgens tussen al dat geloofsgeweld een hulpeloze speelbal die part nog deel heeft aan de geloofswetten.
Ik vind het zeer logisch en tof dat ze van zich laten horen.
Dit stuk heb je denk ik niet gelezen in mijn frontpage bericht;quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
heb je het nou over die treurige typjes op de frontpage en op youtube? Laat je daar je wereldbeeld van afhangen?
Fundamentalisten aan beiden kanten dus.quote:'(Mijn voorbeeld geldt wel voor de echte fundamentalisten aan beide zijden)'
Ik denk dat het relatief meevalt in Nederland inderdaad. Ik denk dat veel gelovigen er toch vrede mee hebben dat er ook mensen niet gelovig zijn. Wel is het vreemd dat grondrechtelijk er een vrijheid van geloofsuiting bestaat en een vrijheid van meningsuiting. Het lijkt alsof geloofsuiting daardoor een aparte status krijgt, terwijl dat naar mijn idee ook onder 'mening' moet vallen.quote:Treurige dag dat in deze discussie, waarin atheisten juist aan willen kaarten dat ze grondwettelijk minder rechten hebben dan gelovigen of waarin ze voorgestelde restricties opgelegd op onze maatschappij door religieuze groeperingen aan de kaak willen stellen, de atheist juist als de onverdraagzame wordt aangewezen.
Tegenwoordig heerst er ook een spirituele crisis bij sommige mensen. Een veelvoud aan spirituele stromingen vanuit de hele wereld maakt het moeilijk om een keuze te maken voor een inrichting van je leven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk dat de polarisatie het gevolg is van islam in Nederland (ik schrijf het gevolg niet de schuld).
Die lopen met hoofddoekjes en komen openlijk voor hun geloof uit en uiten heel hun geloofsovertuiging toch veel meer. Er kwamen discussies over de hoofddoekjes etc.
Het lijkt wel alsof de christenen toen dachten "Shit, dat is niet de bedoeling wij zijn wel een beetje onzichtbaar zo". Want vervolgens begonnen ook zij actiever te worden in het "evangeliseren" op soms de meest waanzinnige manieren.
Atheïsten voelen zich vervolgens tussen al dat geloofsgeweld een hulpeloze speelbal die part nog deel heeft aan de geloofswetten.
Ik vind het zeer logisch en tof dat ze van zich laten horen.
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.quote:Het lijkt alsof dat niet kan in de huidige maatschappij, alsof je altijd moet kiezen tussen het atheïsme of het theïsme.
Dat wat ik vet heb geciteerd.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.
Echter, er is natuurlijk een behoorlijk grote groep die op basis van de huidige gegevens (of om andere redenen) geen keuze willen maken. Deze mensen zijn het die vaak last ondervinden van zowel de theist als de atheist. Hoe daar mee om te gaan is lastig te zeggen. Het spreekwoord luidt: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Theisten en atheisten spreken graag over hun visie. Ik zie daar in principe niets mis mee. Wij worden dagelijks gebombardeerd met allerlei zaken die ons oftewel niet interesseren of ons storen. Reclame, rare TV programma's, irritante medereizigers in de trein, etc. Zolang ze niet te storend zijn kun je ze best gewoon negeren om mensen(maar ook bedrijven) wat ruimte te gunnen om hun mening te geven. Ik zie polarisatie in deze zin dan ook niet als iets dat perse verkeerd is.
Godzijdank wel. Een bepaalde polarisatie is ook goed om zaken op scherp te zetten, en het zal altijd wel blijven.quote:Op woensdag 11 maart 2009 00:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Door polarisatie ontstaat er wel discussie en gelukkig leven we in een land als NL waar we gewoon open met elkaar kunnen discussieren over dit soort zaken.
Inderdaad, mensen die kritische vragen stellen met betrekking tot geloof vind ik altijd goed.quote:En mensen die nadenken over de aannames die zij doen op basis van een autoriteit die hen die aannames opdringt, dat is in mijn ogen altijd een goede zaak.
Dekkerquote:Op woensdag 11 maart 2009 09:50 schreef poldergeist het volgende:
Ik wens gewoon dat de media ook eens laat zien dat het anders kan, zoals je bijvoorbeeld ziet bij Andries Knevel. Hier was laatst een wetenschapper te gast, die na zijn studie uiteindelijk van mening was dat de wereld gevormd is uit een big bang en dat alle organismen, ook mensen gevormd zijn uit sterrenstof. Maar dat belette hem niet in zijn dagelijks leven, om Christus als Verlosser aan te nemen. Het waarom en hoe achter zo iemand, dat boeit mij nou. En zo'n mensen wil ik graag meer aan het woord zien.
Duidelijk standpunt, goed beargumenteerd ook.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Om het heel simpel te houden. Theisme is het geloof in het bestaan (existeren) van een God/goden. Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden. Met bestaan bedoel ik een zelfstandig bestaan in de werkelijkheid (dus independant van de mens). Daar iets in deze zin alleen of kan bestaan, of niet kan bestaan, zijn theisme en atheisme de enige opties. Je zult dus inderdaad altijd moeten kiezen tussen een van die twee als je een keuze maakt.
Echter, er is natuurlijk een behoorlijk grote groep die op basis van de huidige gegevens (of om andere redenen) geen keuze willen maken. Deze mensen zijn het die vaak last ondervinden van zowel de theist als de atheist. Hoe daar mee om te gaan is lastig te zeggen. Het spreekwoord luidt: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Theisten en atheisten spreken graag over hun visie. Ik zie daar in principe niets mis mee. Wij worden dagelijks gebombardeerd met allerlei zaken die ons oftewel niet interesseren of ons storen. Reclame, rare TV programma's, irritante medereizigers in de trein, etc. Zolang ze niet te storend zijn kun je ze best gewoon negeren om mensen(maar ook bedrijven) wat ruimte te gunnen om hun mening te geven. Ik zie polarisatie in deze zin dan ook niet als iets dat perse verkeerd is.
Ik doelde op de schrijver van het boek 'Gevormd uit sterrenstof'; René Fransen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:51 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dekker
Volgens mij heb ik dat ook gezien, Haring als atheïst over evolutie (sukkel), iemand wiens naam ik niet meer kan herinneren als 6.000-jaar creationist en Dekker als wetenschapper die een naturalistische visie de hand van god ziet. Dekker was imho de beste van het stel. Wat is er mis met in de correctheid van de wetenschap en het naturalisme de poëzie van 'jouw' godheid naar keus te zien?
Fout.quote:Op woensdag 11 maart 2009 01:54 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Atheisme is het geloof in het niet-bestaan van God/goden.
quote:Atheisme is het ongeloof in het niet-bestaan van God/goden.
Natuurlijk zijn die er.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Ik wil niet mensen uitlokken als je dat denkt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er meerdere rationele mensen, misschien zelfs atheïstische mensen zijn die toch een gelovig leven proberen te leiden (aan de hand van monotheïstische religies.) Hoe gaan zij met geloof om, met andere gelovigen? Wat geloven zij wel en niet? Hoe mengen ze wetenschap met levensbeschouwing. Dat zijn van die vragen die bij mij opkomen.
Ik noem mezelf een religieus atheïst. Ik geloof dat elke wereldgodsdienst een door mensen verzonnen op illusies gebaseerde traditie is. Cultuur. maw Er bestaat geen goddelijke openbaring. Mohammed, Mozes, Jezus, en de hele club profeten etc zijn indien oprecht, allemaal zelf belazerd door hun eigen zintuigen, ofwel ze hebben bewust de rest belazerd.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:17 schreef poldergeist het volgende:
@ Bob-B
Een toelichting.quote:Op woensdag 11 maart 2009 02:48 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat wat ik vet heb geciteerd.
Wat is het verschil tussen "het geloof in het niet-bestaan van God/goden" en "niet geloven in het bestaan van God/goden"? Het lijkt me dat er met die eerste formulering het atheisme als een vorm van geloof wordt voorgesteld en ik denk dat veel "atheisten" het daarmee niet eens zijn.
Er is nogal discussie over wanneer iets een mening opleggen wordt en wanneer gewoon een mening uiten is.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen ophouden met het aan anderen opleggen van hun mening is er niets aan de hand.
Zonder het theisme is het atheisme betekenisloos. Dus nee jouw premisse B klopt van geen kant. Atheisme het "niet-geloof" en niet "geloof in niet".quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:56 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Een toelichting.
Zoals ik eerder heb genoteerd, kan iets alleen oftewel existeren, oftewel niet existeren. Er is niets dat 50% existeert, dat is compleet onzinnig. Dit betekent dus dat er oftewel een God existeert, oftewel een God niet existeert (gegeven dat we het over dezelfde God hebben en niet langs elkaar heen praten). Nu zijn er twee posities.
A: Theist: God existeert
B: Atheist: God existeert niet
Dit zijn de correcte definities van theïsme en atheïsme. Nu zeg jij, en vele andere atheïsten doen dit met jou, dat het atheïsme simpelweg een afwijzing is van het theïsme, of van de theïstische argumenten, maar dat het verder niets zegt over de existentie zelf. Echter, dit is een schijnargument, juist omdat er maar twee mogelijkheden zijn. Wijs je de ene af, dan is het noodzakelijk dat de andere waar wordt. Wijs je dus theïsme af, dan blijft er niets anders over dan atheïsme.
Als die mening resulteerd in religieus geinspireerde wetten lijkt het me duidelijk.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:57 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Er is nogal discussie over wanneer iets een mening opleggen wordt en wanneer gewoon een mening uiten is.
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als die mening resulteerd in religieus geinspireerde wetten lijkt het me duidelijk.
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.quote:
Daar ben ik ook tegen, ik accepteer alleen feiten. Maar als meningen religieus geinspireerd zijn kom je daar in een discussie snel genoeg achter.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.
Exact. Of je nu een religieus getinte mening hebt, of een willekeurige ideologie aanhangt; beiden hebben evenveel bestaansrecht.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Iedere mening kan resulteren in wetten. Dan maakt het nog geeneens uit of het religieus is.
Je hebt zelf dus geen mening?quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar ben ik ook tegen, ik accepteer alleen feiten. Maar als meningen religieus geinspireerd zijn kom je daar in een discussie snel genoeg achter.
Nee, in feite niet. Als je vaak genoeg met me discussieerd kom je daar snel genoeg achter.quote:
Alleen voor de persoon zelf. Als je die mening aan anderen wilt opdringen word het een ander verhaal.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Exact. Of je nu een religieus getinte mening hebt, of een willekeurige ideologie aanhangt; beiden hebben evenveel bestaansrecht.
Ik houd zelf niet zo van hokjes. Als mensen hunzelf in een hokje willen plaatsen, heb ik daar alle respect voor. Iedereen moet zelf weten............. Maar het kan weleens lastig zijn met mensen (die zichzelf in een hokje plaatsen) 'open' gesprekken te voeren. Vaak luisteren ze niet echt naar de standpunten of argumenten van een ander en geven ze zichzelf de tijd niet om na te denken over wat er nou gezegd is. In plaats daarvan komt er vaak meteen een weerwoord of tegenargumentatie, die ze vaak niet eens behoorlijk kunnen onderbouwen. Maar misschien ligt het aan mijn beleving...............quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:03 schreef poldergeist het volgende:
Ik geloof zelf dat beide groepen niet over een kam zijn te scheren, ondanks dat ik een stereotypering van de groepen maak in mijn FrontPage bericht, en ondanks het gegeven dat de media steeds meer aandacht geeft aan een dergelijke polarisering.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik mijzelf wil noemen, atheïst, agnost, ietsist, anti-theïst, een gelovige atheïst (aan de hand van het boek van Klaas Hendrikse) of zoals Albert Einstein stelde ‘een gelovig ongelovige.’
Moet ik mezelf wel een naam geven? Me een titel geven, me indelen in een subgroep?
Nee, ik vind van niet.
Dan keur je dus beide af? In het publieke, politieke debat is immers altijd sprake van meningen die 'opgedrongen worden'.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen voor de persoon zelf. Als je die mening aan anderen wilt opdringen word het een ander verhaal.
Nee dat is het niet. Als je iets verbied dring je iemand een mening op, als je iets legaal houdt/maakt kan iedereen zelf kiezen en dus leven volgens zijn eigen mening.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan keur je dus beide af? In het publieke, politieke debat is immers altijd sprake van meningen die 'opgedrongen worden'.
Leuk, maar onhoudbaar. Je moet tenslotte ergens die lijn trekken, me dunkt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Als je iets verbied dring je iemand een mening op, als je iets legaal houdt/maakt kan iedereen zelf kiezen en dus leven volgens zijn eigen mening.
Mijn punt hier is exact dat je dus wel een positie inneemt. Dit komt omdat er slechts twee mogelijkheden zijn. Het probleem hier is dat jij denkt dat je al ‘automatisch’ in de positie zit van atheïst, en dan overtuigd moet worden van het theïsme. Echter, dit is niet een gebruikelijk uitgangspunt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.
Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in een God te geloven. Ik ben dus Atheist by default. Ik neem daar geen positie in in. Ik 'geloof' niet dat er geen God is. Ik hoor alleen gelovigen iets claimen en ik wacht rustig op bewijs.
Ik ben harstikke neutraal. Helaas zijn er minder neutrale gelovigen die mij hun religie willen opdringen, verboden, verplichtte zondagsrust, enz. Tijdens discussies daarover komt iedere keer het gebrek aan argumnten naar boven. Dat gelovigen mij dan in hun wanhoop bestempelen als radicale atheist zegt niets over mijn positie.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:13 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Mijn punt hier is exact dat je dus wel een positie inneemt. Dit komt omdat er slechts twee mogelijkheden zijn. Het probleem hier is dat jij denkt dat je al ‘automatisch’ in de positie zit van atheïst, en dan overtuigd moet worden van het theïsme. Echter, dit is niet een gebruikelijk uitgangspunt.
Neem bijvoorbeeld het wel of niet bestaan van aliens. Dit is misschien iets minder controversieel. Nu zullen veel mensen denken dat er aliens bestaan (of zelfs dat ze moeten bestaan) gegeven dat het heelal zo groot is, evolutie zou nog een keer kunnen gebeuren, etcetera. Anderen denken dat aliens niet bestaan en dat wij de enigen zijn.
Nu zou een analoge positie aan die van jou zijn dat:“Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in aliens te geloven. Ik geloof dus niet in aliens by default.” Echter, ben je wel bewijs tegengekomen dat aliens niet bestaan? Wat maakt het dat jou positie by default is dat aliens niet bestaan? Waarom is jou positie niet by default “ik weet het niet”?
Existentie is niet iets als “Innocent until proven guilty”. Wij hebben een keer besloten dat iedereen wordt behandeld als onschuldig. Echter, wij hebben niet een keer besloten dat alles wat wij niet zien, niet bestaat. In het licht van de huidige wetenschap zou zo een afspraak ook onzinnig zijn.
Als je echt neutraal bent kun je hoogstens zeggen dat als theïstische argumenten je niet trekken, je dus neutraal blijft (= agnost). Je kunt dan niet zeggen dat theïstische argumenten je niet trekken dus God zal waarschijnlijk niet bestaan. Als je een keuze maakt, dan ben je of atheist, of theist. Als je geen keuze maakt ben je agnost, maar dan moet je ook neutraal zijn.
Dat is alleen maar een meningquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Leuk, maar onhoudbaar. Je moet tenslotte ergens die lijn trekken, me dunkt.
quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is alleen maar een mening
Als ik puur materialistisch zou moeten kijken naar mezelf, dan besta ik ongeveer uit 80% water en andere vaste weefsels. Dan zou ik niet meer zijn dan een klomp vlees, bot en water. Maar toch ben ik een mens in meerdere sociale systemen met een zelfbewustzijn, en het bewustzijn dat er anderen zijn en het leven daarnaast. Als ik een film waarneem, dan zou het materialistisch zo zijn dat zintuigjes op mijn netvlies geprikkeld worden, een signaal doorgeven aan mijn hersenen en dat verschillende combinaties van neuronen die informatie zouden verwerken. Maar een film doet iets met je in het leven, en daardoor ben je meer dan hetgeen wat ik hierboven beschreef.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Waarom toch religieus? Omdat ik niet in materialisme geloof in de zin dat alles alleen materie is. Het bekende stokpaardje, de David van Michelangelo is meer dan een blok marmer. De 9de van Beethoven is meer dan inkt op papier, of trilling van de lucht..
Het bestaan van goden is voor de wetenschap ook niet toetsbaar. Waar het mij eerder om gaat is of God een bepaalde waarschijnlijkheid kan hebben in zijn bestaan. Dat is weer afhankelijk van de soort God waar je het over hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We weten niet of er een God is. Er zijn geen aanwijzngen, laat staan bewijs voor, maar strikt genomen kunnen we niet zeggen dat er geen God is.
Dat heeft allemaal te maken met de NOODZAAK om bepaalde zaken af te spreken omdat mensen elkaar in de weg (kunnen) zitten. Dan gaat het om hele praktische overwegingen zoals milieu, (geluids)overlast, verkeer e.d. Dat is heel iets anders dan het opleggen van religieuze dogma's door het verbieden van persoonlijke keuzes als drugsgebruik en euthanasie.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
![]()
Je zult toch ergens perk en paal moeten stellen, maar vooruit, omdat je het zo lief vraagt. Wat als ik nu ik even oud papier van een maand wil wegbranden op het plaatselijke treinstation? Of als ik het leuk vind op zaterdag in adamskostuum door de Koopgoot te lopen? Graag m'n medereizigers inspireer met m'n favoriete artiesten en dus met een stereotoren dagelijks in het openbaar vervoer verkeer? Om over de behoeften van m'n buurman maar te zwijgen!
Ditquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheisme is alleen een geloof als je redeneert vanuit een gelovige positie. Redenerend vanuit feiten is het een natuurlijk uitgangspunt.
Wat een drogredenering. Ligt er maar net aan op welke wijze iets existeert.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:56 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Een toelichting.
Zoals ik eerder heb genoteerd, kan iets alleen oftewel existeren, oftewel niet existeren. Er is niets dat 50% existeert, dat is compleet onzinnig.
quote:Dit betekent dus dat er oftewel een God existeert, oftewel een God niet existeert (gegeven dat we het over dezelfde God hebben en niet langs elkaar heen praten). Nu zijn er twee posities.
A: Theist: God existeert
B: Atheist: God existeert niet
Dit zijn de correcte definities van theïsme en atheïsme.
Nu zeg jij, en vele andere atheïsten doen dit met jou, dat het atheïsme simpelweg een afwijzing is van het theïsme, of van de theïstische argumenten, maar dat het verder niets zegt over de existentie zelf. Echter, dit is een schijnargument, juist omdat er maar twee mogelijkheden zijn. Wijs je de ene af, dan is het noodzakelijk dat de andere waar wordt. Wijs je dus theïsme af, dan blijft er niets anders over dan atheïsme.
Nu is het meest standaard antwoord hierop dat een van de premissen, namelijk dat theïsme en atheïsme de enige opties zijn, niet klopt.
Ik ben geen theist, geen agnost, en voel me ook niet zozeer atheist. Het is een te onbelangrijk onderwerp voor me, maar ik ben me ervan doordrongen dat dat voor anderen anders kan liggen.quote:Je kunt namelijk ook agnost zijn. Maar dit is hier niet relevant. Een agnost is geen derde keuze. Een agnost is iemand die geen keuze heeft gemaakt, die geen kennis (gnosis) heeft. Als ik de vraag stel: “Existeert God?” En jij als antwoord geeft: “Dat weet ik niet”, dan heb je in principe geen antwoord gegeven op de vraag. Maar het niet geven van een antwoord op de vraag kan niet zelf als een antwoord worden gezien (dat zou contradictoir zijn). Dus is agnosticisme geen derde keuze.
A. dit is een simplisme en b. een zwart-wit voorstelling en c. een overschatting van het gewicht die het onderwerp heeft als iets waar een keuze in gemaakt zou moeten worden. Voor mij houdt het niet geloven in, dat kabouters en goden van gelijke magnetude zijn. Ze bestaan wel in de denken en communiceren van mensen, maar niet in een fysische realiteit. Iets wat belangrijker is dan het fysiek existeren, is de aanwezigheid van betekenis die het al dan niet voor mensen heeft.quote:Er is nog een laatste argument wat veel wordt gebruikt, namelijk dat atheisme betekent dat de theïstische argumenten je niet hebben overtuigd. Echter, wat betekent dit? Hoe is de vraag ”Existeert God?” beantwoord door te stellen “Theistische argumenten hebben mij niet overtuigd.” Dit is geen antwoord behalve als je daarmee bedoelt dat je geen theïst bent. Maar als je geen theïst bent, ben je noodzakelijkerwijs atheïst. Er is geen tussenweg.
Logisch geredeneerd is de kans op het bestaan van aliens aanwezig. Daar zijn 2 elementen voor nodig.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:13 schreef jdschoone het volgende:
Neem bijvoorbeeld het wel of niet bestaan van aliens. Dit is misschien iets minder controversieel. Nu zullen veel mensen denken dat er aliens bestaan (of zelfs dat ze moeten bestaan) gegeven dat het heelal zo groot is, evolutie zou nog een keer kunnen gebeuren, etcetera. Anderen denken dat aliens niet bestaan en dat wij de enigen zijn.
Nu zou een analoge positie aan die van jou zijn dat:“Ik ben in mijn leven niets tegengekomen dat mij noopt in aliens te geloven. Ik geloof dus niet in aliens by default.” Echter, ben je wel bewijs tegengekomen dat aliens niet bestaan? Wat maakt het dat jou positie by default is dat aliens niet bestaan? Waarom is jou positie niet by default “ik weet het niet”?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |