abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67007541
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

oh dear, je bent dus eigenlijk bevoorwoorder van het afschaffen van de vrije markt, de supermarkten en het grootwinkel bedrijf in het bijzonder.
Een vrije markt zoals hedentendage? Hell no. Ik ben alleen wel voor een bescherming als zodanig.
pi_67007570
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat, en bovendien menen Christenhonden en andere relidioten dat ze andere mensen moeten voorschrijven hoe zij hun leven moeten leiden. Dat een refofrustie met zijn sexualiteit om moet gaan volgens zijn eigen regels in zijn eigen probleem, maar dezelfde refo meent je te moeten lastig vallen met zijn regels en wil die op jou opleggen.
Piet, je maakt jezelf nogal belachelijk met je gestigmatiseer. Misschien kan je dat weinig schelen en vind je je boodschap zo belangrijk dat je er graag voor de nieuwe Akkersloot wilt worden, maar je bent hierbij gewaarschuwd.

Anders stuur ik een grefo op je af
pi_67007591
Het lijkt alsof we in het oude patroon terugvallen waar ik juist moe van wordt.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_67007620
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 12:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
omdat de winkels gesloten zijn, kip-ei, ei.
Dat is de vraag.
quote:
Omdat de winkelsluiting op zondag, gezien het verloop van de discussie, blijkbaar geen religieuze reden heeft. Dan kan het dus net zo goed op woensdag.
Nee, een en ander kan ook te maken hebben met weekenden?
quote:
Daarnaast denk ik dat er meer mensen op zondag verse broodjes willen, dan fundamentalistische gelovigen die alles dicht willen houden.
Oh, dat zeer zeker. Die fundamentalistische gelovigen vallen overigens ook wel mee. Wist je dat er zelfs gelovigen zijn die ook op zondag een centrum induiken?
pi_67007650
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dan is iedere politicus dus een haatzaaier?
Natuurlijk. Iedereen mag zijn/haar mening opdringen, zolang deze maar niet religieus is.

Kijk, religie is slechts 1 bepaald denkkader, en mag niet op een voetstuk gezet worden volgens velen. Maar je mag religie dan weer wel op het voetenbankje neergooien en stellen dat mensen met religieus beinvloed gedachtengoed hun mening niet in de samenleving mogen gooien. De ene keer is religie wel een uitzondering, de andere keer niet.

Logisch toch.
pi_67007656
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:
Zo'n orthodoxe grefo die in z'n vrije tijd nog ongelovigen, heksen en dies meer verbrandt!
pi_67007659
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:03 schreef poldergeist het volgende:
Het lijkt alsof we in het oude patroon terugvallen waar ik juist moe van wordt.
Ja, het kwartje nadert de grond
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:05:42 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67007663
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Piet, je maakt jezelf nogal belachelijk met je gestigmatiseer. Misschien kan je dat weinig schelen en vind je je boodschap zo belangrijk dat je er graag voor de nieuwe Akkersloot wilt worden, maar je bent hierbij gewaarschuwd.

Roep een fatwa over me af, why dont you
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67007678
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zo'n orthodoxe grefo die in z'n vrije tijd nog ongelovigen, heksen en dies meer verbrandt!
Uiteraard. En geiten offert
pi_67007691
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Roep een fatwa over me af, why dont you
Nou, als ik je posts lees heb je daar mij niet voor nodig. Je kunt het prima zelf af
pi_67007797
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Natuurlijk. Iedereen mag zijn/haar mening opdringen, zolang deze maar niet religieus is.

Kijk, religie is slechts 1 bepaald denkkader, en mag niet op een voetstuk gezet worden volgens velen. Maar je mag religie dan weer wel op het voetenbankje neergooien en stellen dat mensen met religieus beinvloed gedachtengoed hun mening niet in de samenleving mogen gooien. De ene keer is religie wel een uitzondering, de andere keer niet.

Logisch toch.
Dat ja.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:11:16 #112
45206 Pietverdriet
pi_67007853
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, als ik je posts lees heb je daar mij niet voor nodig.
Sterker nog, ik heb je geheel niet nodig.
On topic dan maar weer. Het polariseren is vooral een bezigheid van gelovigen, niet van atheisten. Het zijn gelovigen die campagne voeren tegen objectieve wetenschap, tegen persoonlijke vrijheden en hoe andere mensen willen leven. TS vraagt zich af of atheisten bepaalde relgieuze regels volgen, maar wat bedoeld TS daar mee?
pi_67007988
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sterker nog, ik heb je geheel niet nodig.
On topic dan maar weer. Het polariseren is vooral een bezigheid van gelovigen, niet van atheisten. Het zijn gelovigen die campagne voeren tegen objectieve wetenschap, tegen persoonlijke vrijheden en hoe andere mensen willen leven. TS vraagt zich af of atheisten bepaalde relgieuze regels volgen, maar wat bedoeld TS daar mee?

Goed, on-topic dan maar weer(ik ruik het verzanden in oeverloos gebral nu al).

Campagne voeren tegen objectieve wetenschap?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:16:40 #114
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67008026
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goed, on-topic dan maar weer(ik ruik het verzanden in oeverloos gebral nu al).

Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:17:21 #115
45206 Pietverdriet
pi_67008051
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dan is iedere politicus dus een haatzaaier?
We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen. Je kan een liberaal niet verwijten dat ie zich niet aan de marxistische dogmas houd, maar een marxistische miljardair kan je wel wijzen op inconsistentie in zijn handelen.
Dat is het punt wat ik maak.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:18:28 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_67008084
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef Haushofer het volgende:

Logisch toch.
Met een beetje politiek geschiedkundig inzicht wel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:18:52 #117
45206 Pietverdriet
pi_67008099
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Xa1pt het volgende:

De vele christenen die actief tegen Darwin tekeer gaan bijvoorbeeld.
pi_67008119
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen.
Lees anders de andere 99,99% van het evangelie ook es.
pi_67008175
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.

Ik zal niet ontkennen dat dat een belachelijke actie was. Punt is alleen dat je daarmee ook een groep gelovigen tekort doet.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:21:27 #120
45206 Pietverdriet
pi_67008182
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Lees anders de andere 99,99% van het evangelie ook es.
Die stukjes over het niet mogen dragen van mengvezels bijvoorbeeld, waar zich geen enkele christen aan houd, maar dat homosexualiteit de heer een gruwel is wel?
pi_67008286
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De vele christenen die actief tegen Darwin tekeer gaan bijvoorbeeld.
Vele'. Misschien eens verder kijken dan de groep orthodoxen?
pi_67008341
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die stukjes over het niet mogen dragen van mengvezels bijvoorbeeld, waar zich geen enkele christen aan houd, maar dat homosexualiteit de heer een gruwel is wel?
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Misschien eens verder kijken dan de groep orthodoxen?
pi_67008361
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Staat dat in het evangelie? Heb jij de Pietverdrietvertaling?
pi_67008439
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

pi_67008444
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vele'. Misschien eens verder kijken dan de groep orthodoxen?
Nou, in de VS is het een behoorlijke groep hoor. Als ik statistieken mag geloven worden daar honderdduizenden kinderen thuis gehouden en door hun ouders onderwezen op basis van Dr. Dino. Tevens gelooft een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet in de evolutietheorie op bijbelse basis; circa de helft gelooft dat God de mens in haar huidige vorm schiep. Dat zijn flinke cijfers.
pi_67008570
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, in de VS is het een behoorlijke groep hoor. Als ik statistieken mag geloven worden daar honderdduizenden kinderen thuis gehouden en door hun ouders onderwezen op basis van Dr. Dino. Tevens gelooft een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet in de evolutietheorie op bijbelse basis; circa de helft gelooft dat God de mens in haar huidige vorm schiep. Dat zijn flinke cijfers.
Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.
pi_67008621
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.

Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:35:47 #128
45206 Pietverdriet
pi_67008638
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?
Goh, de inconsistenties van theorie en praktijk zijn schijnbaar nog groter dan ik dacht...
pi_67008680
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.
Nou, ik loop de laatste tijd wel es rond op de grootste Christelijke studentenvereniging van Groningen (Navigators), en daar wordt ook vrij massaal de evolutietheorie (en de oerknaltheorie, waarmee deze volgens de meesten onlosmakelijk verbonden is) afgewezen. Vrijwel altijd op basis van onbegrip over de theorie zelf of over de wetenschappelijke methode. En dan hebben we het over studenten; mensen die een wetenschappelijke opleiding heten te genieten.

Daar kan ik maar niet aan wennen. De neiging tot veroordelen, maar het gebrek aan interesse en openheid wat daarmee samengaat blijft soms schokkend.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:38:01 #130
45206 Pietverdriet
pi_67008702
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.

Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?
pi_67008733
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?
Goh, de inconsistenties van theorie en praktijk zijn schijnbaar nog groter dan ik dacht...
Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:39:53 #132
45206 Pietverdriet
pi_67008754
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.
Heeft Paulus er niet over?
hmmm?
hint, Romeinen

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 13-03-2009 14:45:22 ]
pi_67008857
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tja, wat betreft kun je als orthodox opgevoede grefo maar beter meteen het christendom vaarwel zeggen. Het aantal 'vrijdenkende' gelovigen is bedroevig laag.
pi_67008877
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen. Je kan een liberaal niet verwijten dat ie zich niet aan de marxistische dogmas houd, maar een marxistische miljardair kan je wel wijzen op inconsistentie in zijn handelen.
Dat is het punt wat ik maak.
Maar je vijanden liefhebben betekent niet dat je niet op mag komen voor je eigen idealen en deze ook in de politiek mag nastreven.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_67008924
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

hmmm?
quote:
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
pi_67008958
quote:

[..]

hmmm?
hint, Romeinen
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_67008986
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?
Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?

Nou ja, waar een deel van de Christenen over struikelt is natuurlijk het evolutionair gegeven dat de mens als soort niet uniek is, maar een tussenfase in een continu proces wat geregeld wordt door natuurlijke selectie. Dat komt door de eerder genoemde starre houding.

Welk dogma wou je weerleggen met wetenschap, Piet? Zullen we de 3-eenheid es aanpakken? Of de 2-naturen leer? Het idee dat Jezus de Messias was, en Zoon van God? Zullen we die Christenen es met onze wetenschappelijke kennis om de oren slaan?
pi_67009036
quote:

[..]

hmmm?
hint, Romeinen
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:51:20 #139
45206 Pietverdriet
pi_67009134
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:53:12 #140
45206 Pietverdriet
pi_67009205
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?

Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
pi_67009242
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.
pi_67009275
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:55:30 #143
8369 speknek
Another day another slay
pi_67009297
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:46 schreef koningdavid het volgende:
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.
Jottem! Bible Fight!
quote:
11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht
Galaten 1.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:56:49 #144
45206 Pietverdriet
pi_67009347
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.
Daar heb je gelijk in, daarom haal ik ook Frege aan in mijn mea culpa, het is niet alleen definities, maar ook nog eens het verschil tussen betekenis en referentie.
pi_67009372
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je kunt ook prima verdedigen dat evangeliën helemaal niet bestaan. Het idee dat een evangelie een soort genre is, kan ontstaan zijn bij het lezen van het Markus-' evangelie'. Hij begint namelijk als volgt: "Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God." Dit kun je lezen als een inleidende zin op wat voor werk de lezer voor zich heeft liggen. Als je verder leest in vers 14, lijkt evangelie echter te slaan op de boodschap die Jezus kwam verkondigen. De blijde boodschap = evangelie. Vers 14: "Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde. 15 Dit was wat hij zei: ‘De tijd is aangebroken, het koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.’"

En als dat wordt bedoeld met evangelie,dan schrijft paulus natuurlijk ook over het evangelie. Bijvoorbeeld in Rom 1:1: "Van Paulus, dienaar van Christus Jezus, geroepen tot apostel en uitgekozen om het evangelie van God te verkondigen'
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_67009383
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, daar heb je een belangrijk nuanceverschil te pakken, wat veel Christenen in mijn optiek ook wel es zouden mogen maken.

Het evangelie verhaalt over Jezus, zijn Thora-interpretatie, zijn rol als Messias, zijn leven en zijn dood. De brieven aan Paulus zijn heel specifiek brieven gericht aan bepaalde gemeenten die met bepaalde problemen worstelden. Paulus beschrijft daarin zijn theologische ideeën over de rol van de dood van Jezus. Paulus zelf kon natuurlijk niet bedenken dat deze brieven later de basis zouden vormen voor de theologische interpretatie van Jezus' dood, wat nu door het Christendom wordt gebruikt.
pi_67009420
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Jottem! Bible Fight!
[..]

Galaten 1.
Onders quote je even in context:

Galaten 1:
6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10 Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. 11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12 – ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.

Hij heeft het over het evangelie ('het goede nieuws') an sich, niet een evangelie dat hij geschreven heeft.
pi_67009428
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, wat zou er wegvallen volgens jou dan? Dat lijkt me een veel interessantere vraag.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:59:24 #149
45206 Pietverdriet
pi_67009443
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?
In mijn optiek is er geheel geen ruimte voor religie vanuit het wetenschappelijke wereldbeeld, maar dat is mijn optiek, ik was nu juist nieuwsgierig naar zijn/haar (?) beeld vanwege wat ie eerder poste over bv Darwin en oerknal.
pi_67009475
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:58 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Onders quote je even in context:

Galaten 1:
Waarop natuurlijk de vraag volgt: welk "vals evangelie" wordt hier besproken?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:02:12 #151
45206 Pietverdriet
pi_67009553
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarop natuurlijk de vraag volgt: welk "vals evangelie" wordt hier besproken?
zullen we on topic blijven?
pi_67009578
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In mijn optiek is er geheel geen ruimte voor religie vanuit het wetenschappelijke wereldbeeld, maar dat is mijn optiek,
Wat is precies een wetenschappelijk wereldbeeld? Methodologisch naturalisme? Metafysisch naturalisme?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:04:42 #153
45206 Pietverdriet
pi_67009654
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat is precies een wetenschappelijk wereldbeeld? Methodologisch naturalisme? Metafysisch naturalisme?
Zucht..
En ik stelde de vraag geeneens aan jou...
lees anders even terug.
pi_67009740
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

zullen we on topic blijven?
pi_67009842
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zucht..
En ik stelde de vraag geeneens aan jou...
lees anders even terug.
Die post over het 'wetenschappelijk wereldbeeld' was wel gericht aan mij?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:11:25 #156
45206 Pietverdriet
pi_67009929
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:09 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Die post over het 'wetenschappelijk wereldbeeld' was wel gericht aan mij?
Zoals ik al zei, lees even de draad terug dan weet je waar het vandaan komt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:14:41 #157
45206 Pietverdriet
pi_67010066
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, wat zou er wegvallen volgens jou dan? Dat lijkt me een veel interessantere vraag.
Religie.
pi_67010235
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Religie.
Waarom? Hoe definieer jij überhaupt "religie" dan?
pi_67010314
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Religie.
!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:23:25 #160
45206 Pietverdriet
pi_67010414
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Hoe definieer jij überhaupt "religie" dan?
Als je geen antwoord wilt geven, zeg het dan gewoon.
pi_67010453
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weer zo'n heerlijk ironische post.
pi_67010469
quote:

[..]

Je bedoelt dat je zelf geen antwoord kúnt geven?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:26:22 #163
45206 Pietverdriet
pi_67010527
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je zelf geen antwoord kúnt geven?
Nee, ik wil het daar best over hebben, maar graag eerst een antwoord krijgen op mijn vraag.
pi_67010790
quote:

[..]

Ik wil dolgraag antwoord geven, maar jouw simplistische antwoord ("religie") laat me vermoeden dat wij er nogal andere definities en ideeën op nahouden. Daarom die wedervraag.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:59:33 #165
45206 Pietverdriet
pi_67011820
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik wil dolgraag antwoord geven, maar jouw simplistische antwoord ("religie") laat me vermoeden dat wij er nogal andere definities en ideeën op nahouden. Daarom die wedervraag.
Laat ik toch denken dat je vooral niet wilt antwoorden, gek he, maar goed, weet nu wat ik aan je hebt, je doet me erg aan SCH denken.
pi_67013879
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat ik toch denken dat je vooral niet wilt antwoorden, gek he, maar goed, weet nu wat ik aan je hebt, je doet me erg aan SCH denken.

Volgens mij was jij hier de relnicht heur. Jij komt hier binnenstormen met je stoere praat. Ik wil graag antwoord op jouw vraag geven. Jij stelt dat religie wegvalt bij wetenschappelijke bevindingen. Dan is toch een natuurlijke vraag wat je daaronder verstaat?

Ik zie niet in hoe religie wegvalt bij wetenschappelijke bevindingen. Wat wel wegvalt, zijn letterlijke opvattingen van het scheppingsverhaal. Bij historische bevindingen kun je ook ernstig gaan twijfelen aan de historische correctheid van verhalen. Maar dat is niet gelijk het hele concept religie overboord kieperen.
pi_67029222
Die polarisering zal altijd wel bestaan, zolang de rationele mensen worden dwarsgezeten door de gelovigen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_67045371
Of voor zolang mensen geloof irrationeel noemen?
pi_67046191
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:08 schreef jdschoone het volgende:
Of voor zolang mensen geloof irrationeel noemen?
Maar dat is het toch ook?
  † In Memoriam † zondag 15 maart 2009 @ 00:57:39 #170
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67058190
Dit topic inspireert mij bijna om de bijbel weer ter hand te pakken en te lezen. Bijna.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67059387
Polarisering is altijd als mensen te extreem worden, te boud. Het ene extreem induceert het andere als reactie in een behoefte om tegenwicht te geven. Een evenwichtzoekend mechanisme. De hoeveelheid dynamiek in de discussies is evenredig met de mate van polarisatie. Bij een concensus wordt de dynamiek nul, en uiterst gepolariseerd vliegen de vonken er van af. Het is altijd in balans.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_67060202
quote:
Op zondag 15 maart 2009 02:03 schreef barthol het volgende:
Polarisering is altijd als mensen te extreem worden, te boud. Het ene extreem induceert het andere als reactie in een behoefte om tegenwicht te geven. Een evenwichtzoekend mechanisme. De hoeveelheid dynamiek in de discussies is evenredig met de mate van polarisatie. Bij een concensus wordt de dynamiek nul, en uiterst gepolariseerd vliegen de vonken er van af. Het is altijd in balans.
Dan vind ik polarisatie toch leuker, denk ik. Consensus is zo saai
pi_67060428
quote:
Op zondag 15 maart 2009 03:20 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Dan vind ik polarisatie toch leuker, denk ik. Consensus is zo saai
Ach, als het weer te saai zou worden gooit Trigger er wel een paar topics tegenaan met prikkelende topictitels of boude beweringen, dat om te triggeren.
De hoeveelheid dynamiek, de balans van de balans, is te sturen, ofwel richting in de richting van een beetje meer concensus en nuance ofwel in de richting van wat meer stelligheid en polarisatie.
Iedereen kan eigenlijk meesturen.

[ Bericht 2% gewijzigd door barthol op 15-03-2009 03:51:22 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_67062667
quote:
Op zondag 15 maart 2009 00:57 schreef 2cv het volgende:
Dit topic inspireert mij bijna om de bijbel weer ter hand te pakken en te lezen. Bijna.
Je had nooit moeten stoppen.
  zondag 15 maart 2009 @ 11:38:39 #175
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67063430
Even ontopic.

Wat een heerlijk arrogante quote in je onderschrift, koningdavid.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  † In Memoriam † zondag 15 maart 2009 @ 15:00:38 #176
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67070515
quote:
Op zondag 15 maart 2009 10:59 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je had nooit moeten stoppen.
Ik sluit niet uit dat ik er ooit weer mee begin.
  zondag 15 maart 2009 @ 15:01:32 #177
45206 Pietverdriet
pi_67070545
quote:
Op zondag 15 maart 2009 00:57 schreef 2cv het volgende:
Er zijn betere boeken.
  † In Memoriam † zondag 15 maart 2009 @ 15:16:24 #178
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67071062
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zijn betere boeken.
In elk geval minder saaie. Maar de bijbel is het meest gelezen boek, dus een slecht boek kan je het in elk geval niet noemen.
  zondag 15 maart 2009 @ 15:30:08 #179
45206 Pietverdriet
pi_67071531
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:16 schreef 2cv het volgende:

[..]

In elk geval minder saaie. Maar de bijbel is het meest gelezen boek, dus een slecht boek kan je het in elk geval niet noemen.
Eat at joe's, a thousend fly's cant be wrong
  † In Memoriam † zondag 15 maart 2009 @ 15:35:25 #180
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67071709
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat jij het verschil wel ziet tussen vliegen en mensen ?
pi_67072486
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Om es met je eigen gevleugelde woorden te spreken: zullen we ontopic blijven, en kun je antwoord geven op m'n post?
pi_67075558
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:38 schreef SpecialK het volgende:
Even ontopic.

Tja, het zouden mijn woorden niet direct zijn.

Dat neemt niet weg dat ik die quote voor mijzelf wel erg herkenbaar vind. Mijn eerste confrontatie met existentiële vragen en denkbeelden daarover deden mij erg naar atheïsme toe neigen. Toen ik mij er meer in ging verdiepen ondervond ik eigenlijk alleen maar dat religie, en met name het christelijk geloof, steeds geloofwaardiger werd.

Bovendien vind ik de quote juist grappig omdat het uit de mond van Bacon komt, die natuurlijk nogal wat betekent heeft voor de wetenschappelijke methode, materialisme en indirect atheïsme.
  maandag 16 maart 2009 @ 00:32:17 #183
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67089969
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:38 schreef SpecialK het volgende:
Het valt in het niets bij de eindeloze arrogantie die uit de collectieve verachting van religie op FOK spreekt.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  maandag 16 maart 2009 @ 07:01:49 #184
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67091698
quote:
Op maandag 16 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het valt in het niets bij de eindeloze arrogantie die uit de collectieve verachting van religie op FOK spreekt.
Arrogant overkomen, tja, dat is de vloek van gelijk hebben.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67091784
quote:

[..]

Jij bent toch atheïst ?
  maandag 16 maart 2009 @ 10:54:01 #186
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67095379
quote:
Op maandag 16 maart 2009 07:25 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Jij bent toch atheïst ?
So?
  maandag 16 maart 2009 @ 11:20:11 #187
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67096200
quote:

[..]

Niet dat IK het koningdavid echt kwalijk neem, getuige mijn post-icon. Maar waar komt jouw "two wrongs make a right" filosofie ineens vandaan

Matig.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 16 maart 2009 @ 11:27:22 #188
8369 speknek
Another day another slay
pi_67096409
quote:
You say it like it's a bad thing.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:36:25 #189
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67096670
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:27 schreef speknek het volgende:
It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd. Enerzijds heeft dat vaak ook met de jeugdige bevlogenheid te maken, anderzijds ook met een zeker dogmatisme.
  maandag 16 maart 2009 @ 12:00:38 #190
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67097470
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:36 schreef Scaurus het volgende:

[..]

It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd. Enerzijds heeft dat vaak ook met de jeugdige bevlogenheid te maken, anderzijds ook met een zeker dogmatisme.
Je hebt het over het ontbreken van aanwijzingen en bewijs van het bestaan van een God waarmee iedere religie degradeert tot een mening en een hobby?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 16 maart 2009 @ 12:10:36 #191
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67097759
quote:

[..]

Dat lijkt maar zo, waarschijnlijk omdat het religieuze equivalent van hun godheid naar keuze niet mag klikken op het interweb.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  maandag 16 maart 2009 @ 12:11:45 #192
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_67097780
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen ophouden met het aan anderen opleggen van hun mening is er niets aan de hand.

Precies ik ben de propaganda van de gelovigen SPUUG zat!
Prima dat ze willen geloven maar val mij er niet mee lastig.
pi_67099618
quote:

[..]

It is. Veel atheïsten hier hebben nogal moeite om hun eigen opvattingen te relativeren. Elk scepticisme is hen vreemd.
Nee, gelovigen zijn lekker sceptisch
pi_67099889
quote:
Op maandag 16 maart 2009 13:23 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Nee, gelovigen zijn lekker sceptisch
Ja hoor. Al zie je door de funda's het bos niet meer, maar dat kan ik je niet kwalijk nemen.
pi_67099898
quote:

[..]

Inderdaad. Ook een reden waarom ik WFL de komende tijd maar ff ga mijden. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat er weinig mensen waren te vinden die naiever waren dan wetenschapsvrezende Christenen met 6-daagse scheppingen. Ik moet zeggen dat de gemiddelde religefrustreerde Fokker er niet voor onderdoet. Getuige maar weer een briljant topic als dit .

"Hechacham eenaw berosho,
wehaksiel bachoshech holeech"

Aldus Prediker
pi_67106184
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:27 schreef speknek het volgende:

[..]

Jij vindt van niet?
  maandag 16 maart 2009 @ 17:03:03 #197
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67106450
quote:
Op maandag 16 maart 2009 13:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Inderdaad. Ook een reden waarom ik WFL de komende tijd maar ff ga mijden. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat er weinig mensen waren te vinden die naiever waren dan wetenschapsvrezende Christenen met 6-daagse scheppingen. Ik moet zeggen dat de gemiddelde religefrustreerde Fokker er niet voor onderdoet. Getuige maar weer een briljant topic als dit .

"Hechacham eenaw berosho,
wehaksiel bachoshech holeech"

Aldus Prediker
WFL lijkt de laatste tijd sowieso alleen nog maar om “L” te draaien. Als het over “W” gaat, is het ook nog eens evolutie. Jammer. Al heb ik ook al tijden geen goed topic geopend moet ik bekennen.
  maandag 16 maart 2009 @ 17:06:42 #198
8369 speknek
Another day another slay
pi_67106576
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:55 schreef koningdavid het volgende:
Jij vindt van niet?
Ach, eindeloze arrogantie is natuurlijk altijd verkeerd. Maar zoals Scaurus zelf ooit eens heeft gezegd
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:52 schreef Scaurus het volgende:
Kijk, het gros van de christenen waarmee ik discussieer wil ik gewoon overtuigen van mijn gelijk. Hoe ik het wend of keer, een discussie met iemand die intellectueel 'minder' is dan mij voer ik altijd imperialistisch. Anders is dat bij een 'hoger' iemand. Maar die zijn niet zo heel vaak christen.
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
Jezus, ik neem het woord 'imperialistisch' in de mond en ik treed gelijk in de traditie van oorlogzuchtigen en slavendrijvers. Kijk, bij sommigen mensen moet je imperialistisch discussieren. Die hebben ideeën in hun hoofd die een mens onwaardig zijn. Bijv. SGP aanhangers die van ons land een theocratie willen maken, of marxisten die geloven dat we naar een utopie moeten waar er geen wetgever meer is. Van zulke ideeën warm ik niet op, daar ga ik niet tegen aanbotsen en om heen draaien. In zo'n geval wil ik gewoon zo'n figuur van dat idee afhelpen. Ben ik dan een lul?
pi_67106755
quote:
Op maandag 16 maart 2009 17:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Ach, eindeloze arrogantie is natuurlijk altijd verkeerd. Maar zoals Scaurus zelf ooit eens heeft gezegd
[..]

[..]

Mensen leren.
  maandag 16 maart 2009 @ 18:41:24 #200
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67109621
quote:
Op maandag 16 maart 2009 17:06 schreef speknek het volgende:
Nice find
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')