Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, in de VS is het een behoorlijke groep hoor. Als ik statistieken mag geloven worden daar honderdduizenden kinderen thuis gehouden en door hun ouders onderwezen op basis van Dr. Dino. Tevens gelooft een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet in de evolutietheorie op bijbelse basis; circa de helft gelooft dat God de mens in haar huidige vorm schiep. Dat zijn flinke cijfers.
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat hij de folders en dergelijke bedoelt, die de wetenschap veroordelen. Maar ondertussen wel een computer gebruiken om de folder te ontwerpen.
Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Staat dat in het evangelie? Heb jij de Pietverdrietvertaling?
Nou, ik loop de laatste tijd wel es rond op de grootste Christelijke studentenvereniging van Groningen (Navigators), en daar wordt ook vrij massaal de evolutietheorie (en de oerknaltheorie, waarmee deze volgens de meesten onlosmakelijk verbonden is) afgewezen. Vrijwel altijd op basis van onbegrip over de theorie zelf of over de wetenschappelijke methode. En dan hebben we het over studenten; mensen die een wetenschappelijke opleiding heten te genieten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je wilt niet weten welk een aantal écht bizarre gelovigen daar rondlopen inderdaad.
Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.
Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Staat daar dan niet dat Homosex de heer een gruwel is?
Goh, de inconsistenties van theorie en praktijk zijn schijnbaar nog groter dan ik dacht...
Heeft Paulus er niet over?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat staat in Leviticus. Dat is geen evangelie. Dat is een boek uit de Thora. Maar misschien dat het in de Pietverdrietvertaling na het Johannes-evangelie komt, dat zou best kunnen. Die heb ik immers niet in mijn kast liggen.
Tja, wat betreft kun je als orthodox opgevoede grefo maar beter meteen het christendom vaarwel zeggen. Het aantal 'vrijdenkende' gelovigen is bedroevig laag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook een probleem: dergelijke Christenen, en ook de EO, maakt zichzelf niet bepaald geloofwaardig met zulke acties. In de laatste Insite stond een artikeltje van Peter Scheele over de evolutietheorie wat simpelweg bedroevend slecht was. Binnen de EO wordt bijvoorbeeld zo ook gepolariseerd, en ik merk dat vooral de wat traditionelere Christenen een heel verwrongen wetenschapsbeeld hebben. Zelfs onder studenten.
Die folder liet wel zien waarop bepaalde Christenen hun geloof vooral stoelen: letterlijkheid en de kop in het zand steken. Kennelijk werkt de bijbel voor hen alleen in een schijnwereld. Maar dat geldt lang niet voor alle Christenen natuurlijk.
Maar je vijanden liefhebben betekent niet dat je niet op mag komen voor je eigen idealen en deze ook in de politiek mag nastreven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hadden het over de uitspraak van christus dat je lief moest zijn voor elkaar, en ik wijs je erop dat nogal wat van zijn volgelingen dat niet doen. Je kan een liberaal niet verwijten dat ie zich niet aan de marxistische dogmas houd, maar een marxistische miljardair kan je wel wijzen op inconsistentie in zijn handelen.
Dat is het punt wat ik maak.
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft Paulus er niet over?
hmmm?
quote:Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hmmm?
hint, Romeinen
Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als kenner des bijbels kan je me vertellen welk christelijk dogma overeind blijft als je de huidige stand der wetenschap als zeer zekere kennis accepteerd?
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hmmm?
hint, Romeinen
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je denkt dat een Christelijk dogma weerlegd kan worden door een wetenschappelijke bevinding?
Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
Jottem! Bible Fight!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:46 schreef koningdavid het volgende:
Paulus wel ja. Maar Paulus heeft geen evangelie geschreven.
Galaten 1.quote:11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht
Daar heb je gelijk in, daarom haal ik ook Frege aan in mijn mea culpa, het is niet alleen definities, maar ook nog eens het verschil tussen betekenis en referentie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zou een mooie boel worden op WFL als iedereen maar zijn eigen definities voor woorden gaat hanteren.
Je kunt ook prima verdedigen dat evangeliën helemaal niet bestaan. Het idee dat een evangelie een soort genre is, kan ontstaan zijn bij het lezen van het Markus-' evangelie'. Hij begint namelijk als volgt: "Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God." Dit kun je lezen als een inleidende zin op wat voor werk de lezer voor zich heeft liggen. Als je verder leest in vers 14, lijkt evangelie echter te slaan op de boodschap die Jezus kwam verkondigen. De blijde boodschap = evangelie. Vers 14: "Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde. 15 Dit was wat hij zei: ‘De tijd is aangebroken, het koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.’"quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die tekst kan ik wel, Piet. Maar da's geen evangelie, hé. Da's een brief. Aan de Romeinen.
Nou, daar heb je een belangrijk nuanceverschil te pakken, wat veel Christenen in mijn optiek ook wel es zouden mogen maken.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach so, voor mij is het evangelie een andere naar voor het nieuwe testament, sinn und bedeutung schreef Frege, en hij had gelijk...
Onders quote je even in context:quote:
Nou, wat zou er wegvallen volgens jou dan? Dat lijkt me een veel interessantere vraag.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat was mijn vraag niet, mijn vraag is wat er overblijft als je de stand van de wetenschap accepteerd.
In mijn optiek is er geheel geen ruimte voor religie vanuit het wetenschappelijke wereldbeeld, maar dat is mijn optiek, ik was nu juist nieuwsgierig naar zijn/haar (?) beeld vanwege wat ie eerder poste over bv Darwin en oerknal.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan moet je eerst uitleggen wat er weg zou vallen uit het christelijk geloof d.m.v. wetenschappelijke ontdekkingen?
Waarop natuurlijk de vraag volgt: welk "vals evangelie" wordt hier besproken?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Onders quote je even in context:
Galaten 1:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |