abonnement Unibet Coolblue
pi_66132744
Zodra het weer een beetje "buitenzit" weer wordt, zal de BBQ weer aangestoken worden of de Skottel. Ik ben nogal een vleeseter en heb wat ervaring (ver verleden) met ambachtelijk vleeswaren. Ookal is het niet te vergelijken met een "gelijk klaar" bbq, maar ik zit er aan te denken om een rookkast aan te schaffen. Ik vindt ham lekker, gerookte kipfilet, gerookte vis etc. Dus heb ik mijn oog laten vallen op een rookkast die wat prijs betreft wel aantrekkelijk is. Rookkast Urk


Zijn hier nog liefhebbers die zo nu en dan ook eens een rookkast aanjagen en doe je er leuke dingen mee? Zo ja, wat?
  maandag 16 februari 2009 @ 20:19:39 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66132996
Jeetje, waarom zo'n joekel? Ik ben ook dol op die rooksmaak, maar ik gebruik gewoon een klein rookoventje dat op het gasfornuis kan:



Als je zo'n groot ding hebt gebruik je 'm vast ook niet zo vaak. Dit kleintje gebruik ik gemiddeld eens per week. Hup, tevoorschijn halen, scheppie "smoking agent" op de bodem, afdekschaal en rooster erop. Vlees ingevet op rooster. Schuifdeksel goed dicht. Op klein pitje zetten en 7 minuutjes later is het wel klaar. Daarna nog lekker grillen en je hebt heerlijk mals, sappig vlees met rooksmaak. Helemaal gaar roken kan ook wel, maar ja, dat is vaak lang zo lekker niet hoor.

Heb er toevallig laatst over geblogd, hiero: http://kokrobin.wordpress.com/hot-smoking/
pi_66133507
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:19 schreef RobinOok het volgende:
Jeetje, waarom zo'n joekel? Ik ben ook dol op die rooksmaak, maar ik gebruik gewoon een klein rookoventje dat op het gasfornuis kan:

[ afbeelding ]

Als je zo'n groot ding hebt gebruik je 'm vast ook niet zo vaak. Dit kleintje gebruik ik gemiddeld eens per week. Hup, tevoorschijn halen, scheppie "smoking agent" op de bodem, afdekschaal en rooster erop. Vlees ingevet op rooster. Schuifdeksel goed dicht. Op klein pitje zetten en 7 minuutjes later is het wel klaar. Daarna nog lekker grillen en je hebt heerlijk mals, sappig vlees met rooksmaak. Helemaal gaar roken kan ook wel, maar ja, dat is vaak lang zo lekker niet hoor.

Heb er toevallig laatst over geblogd, hiero: http://kokrobin.wordpress.com/hot-smoking/
Ja, zo'n joekel vind ik leuk voor de heb en ook een beetje voor het gevoel van in de tuin je vlees en vis roken. Op een of andere manier vind ik dat wel iets gezelligs hebben.
Je kent het wel, mannen en BBQ's, dat maakt ze meteen de beste kok van de wereld. Ik ben zo'n stereotype.
Leuke blog trouwens, die zalm ziet er heerlijk uit.
  maandag 16 februari 2009 @ 20:42:13 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66134173
Dankje.
Okay, dat snap ik wel, dat zo'n "echte rookkast" trekt. Maar euh, ligt zo'n superdeluxe amerikaanse bbq/smoker dan niet meer voor de hand? Of is dat niet echt genoeg?
pi_66134349
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:42 schreef RobinOok het volgende:
Dankje.
Okay, dat snap ik wel, dat zo'n "echte rookkast" trekt. Maar euh, ligt zo'n superdeluxe amerikaanse bbq/smoker dan niet meer voor de hand? Of is dat niet echt genoeg?
Ja, maar ik denk niet dat ik de volledige steun van mijn vrouw krijg als ik aankom met een rekening voor zo'n smoker.

Maar ik rook jij ook kip?
  maandag 16 februari 2009 @ 22:40:44 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66141203
Oh, ja, die bbq/smokers zijn wel prijzig ja.
Ik rook niet. Ik rook wel kip. Kipfilet. Hoezo?
(lijkt dan trouwens niet op die kipfilet uit de supermarkt hoor, maar volgens mij zijn die ook "nepgerookt", nooit rook gezien, alleen een rooksmaakje gekregen)
pi_66141693
Gerookte kip van de super ziet er alleen al heel anders uit ja!! Op zich best lekker, maar zelf roken is vele malen lekkerder. Ik heb het wel eens op deze manier gedaan:





resultaat na 1,5 uur:


kip, speklapjes en forel

Maar voor thuis lijkt me zo'n rookoven een goed alternatief! Mooi ding hoor!! Maar een maatje kleiner is voor thuis gebruik denk ik ook afdoende..
pi_66141846
We hebben 2 weken geleden in de kook winkel erg staan twijfelen tussen het exemplaar van RobinOok en deze
Zijn er niet uitgekomen en twijfelen nog steeds.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 16 februari 2009 @ 23:04:04 #9
63722 z80
I fink you freaky
pi_66142412
de rook kast ziet er leuk uit.
zeker als je een beetje tuin hebt.
ben alleen bang dat ik deze een paar keer zal gebruiken en verder alleen maar staat weg te roesten.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_66142944
quote:
Op maandag 16 februari 2009 22:50 schreef Sunnythesun het volgende:
Gerookte kip van de super ziet er alleen al heel anders uit ja!! Op zich best lekker, maar zelf roken is vele malen lekkerder. Ik heb het wel eens op deze manier gedaan:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

resultaat na 1,5 uur:
[ afbeelding ]

kip, speklapjes en forel

Maar voor thuis lijkt me zo'n rookoven een goed alternatief! Mooi ding hoor!! Maar een maatje kleiner is voor thuis gebruik denk ik ook afdoende..
Damn, dat ziet er lekker uit.
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:04 schreef z80 het volgende:
de rook kast ziet er leuk uit.
zeker als je een beetje tuin hebt.
ben alleen bang dat ik deze een paar keer zal gebruiken en verder alleen maar staat weg te roesten.
Het wegroesten zal nog wel meevallen (overdekte ruimte) ik denk alleen niet dat ik de hele zomer aan het roken sla. Nou woon ik op een kleine afstand van een visserdorp en zo nu en dan eens een paar kilo vis halen en voor de familie eens wat roken is ook gewoon leuk.
pi_66150319
Dat model Urk is perfect als je een beetje uitgekeken bent op zo'n kleine rookkast(werken erg goed). De wat grotere hebben als voordeel dat je je de vis of worsten kunt ophangen. Een ander voordeel is dat je minder heet kunt roken. Zelf ga ik deze aanschaffen
http://www.rooktonnen.nl/(...)ie_30_x_30_x_100.htm
pi_66151805
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef r2d22 het volgende:
Dat model Urk is perfect als je een beetje uitgekeken bent op zo'n kleine rookkast(werken erg goed). De wat grotere hebben als voordeel dat je je de vis of worsten kunt ophangen. Een ander voordeel is dat je minder heet kunt roken. Zelf ga ik deze aanschaffen
http://www.rooktonnen.nl/(...)ie_30_x_30_x_100.htm
jeetje heb je een eigen viswinkel ofzo???
pi_66152019
Nee dat niet maar een paar keer per jaar wat worsten roken, wat kip en vis. Loont toch de moeite om zoiets te kopen. Ik heb jaren lang zo'n klein kastje gebruikt maar die was doorgeroest(koop dus een rvs) en moet nu iets nieuws aanschaffen en ik wilde ook koud roken, vandaar.
pi_66173909
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:07 schreef r2d22 het volgende:
Dat model Urk is perfect als je een beetje uitgekeken bent op zo'n kleine rookkast(werken erg goed). De wat grotere hebben als voordeel dat je je de vis of worsten kunt ophangen. Een ander voordeel is dat je minder heet kunt roken. Zelf ga ik deze aanschaffen
http://www.rooktonnen.nl/(...)ie_30_x_30_x_100.htm
Ik kan zo even niet vinden wat zo'n kast mag kosten, maar ik geloof niet dat ik veel begrip zal ontvangen als er zo'n factuurtje binnen komt. En zeker niet voor een beginner.
pi_66188987
Ja lastig dat die prijzen er niet bij staan.
Moest hiervoor mailen.
Kleine en grote kast ieder 150 euro dus 300 voor de hele installatie.
pi_66196138
Zo'n rookkast die je op het gasfornuis zet werkt ideaal. Alleen de geur die het verspreid in je huis vind ik wat minder, gebruikte het zelf in de horeca.
pi_66246077
TVP. Ik twijfel ook al lange tijd over een rookkastje/oventje. Zo lekker, gerookt vlees.
Is dat zo?
pi_66246260
Gezien de Google advertentie van Stoveman rookovens de hele tijd in dit topic, mogen ze zich hier wel even melden voor een leuke FOK! aanbieding.
pi_67481200
Nou, ik heb zojuist een rookoven besteld. Was wel even zoeken en informeren over prijs en kwaliteit. Ik ging in de eerste instantie voor een Stoveman, maar kon het verschil in kwaliteit niet vinden met Rookovens.nl.
Klik


[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 28-03-2009 09:56:27 ]
  vrijdag 27 maart 2009 @ 23:11:01 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67481310
Wat maakt nou precies die dingen 'roken'? smoking agent zegt me niet zoveel namelijk.

Ik ging nog wel eens vroeger naar de haven bij de rokerij gerookte paling halen. Weinig dingen die dat overtreffen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67484173
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 23:11 schreef popolon het volgende:
Wat maakt nou precies die dingen 'roken'? smoking agent zegt me niet zoveel namelijk.

Ik ging nog wel eens vroeger naar de haven bij de rokerij gerookte paling halen. Weinig dingen die dat overtreffen.
Volgens mij is dat zaagsel of pulp van bv. eik, appelboom etc.
Life is too short not to have fun
  zaterdag 28 maart 2009 @ 01:03:23 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67484255
Ja, kijk, dit zijn allemaal smoking agents:



Hout, zwarte theesoorten, rijst. Maar die kleine potjes zijn wel duur en dat schiet bij koud roken niet op, want daarvoor heb je veel teveel smoking agent nodig. (bij warm roken maar 1 a 2 eetlepels per keer) Daar rechtsachter in die bak zit wat simpeler houtmot uit een grote zak. Dat is beter te betalen. Ik kreeg 'm van iemand dus weet niet van welk hout het is gemaakt trouwens, ik vermoed beuk.

[ Bericht 16% gewijzigd door RobinOok op 28-03-2009 12:00:33 ]
  zaterdag 28 maart 2009 @ 09:54:34 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67487679
Intressant, ga eens nadenken over hoe je zelf koud zou kunnen roken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67488249
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 23:11 schreef popolon het volgende:
Wat maakt nou precies die dingen 'roken'? smoking agent zegt me niet zoveel namelijk.

Ik ging nog wel eens vroeger naar de haven bij de rokerij gerookte paling halen. Weinig dingen die dat overtreffen.
In de kast die ik heb besteld zit een lade waar je houtmot in doet. Dat is fijn zaagsel zeg maar of snippers. Daar steek je een paar aanmaakhoutjes in die je dus aansteekt. Hierdoor gaat het mot smeulen en dus roken.
Dan doe je de la dicht en komt de rook in de kast.
  Moderator zaterdag 28 maart 2009 @ 14:06:01 #25
45833 crew  Fogel
pi_67492768
Ik dit topic in de gaten houden, rooksmaak
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 29 maart 2009 @ 17:12:40 #26
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67522270
Ah mooi, nu weet ik hoe dat werkt. Ik had er wel een gedachte bij maar wou het even weten.
Zeker een overweging waard. Rooksmaak is zo lekker.

Post de resultaten eens Dirk. Het hoeft natuurlijk geen mooi weer te zijn: Gewoon de fik er in en je maaltijd van buiten halen na een tijdje.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67523686
quote:
Op zondag 29 maart 2009 17:12 schreef popolon het volgende:
Ah mooi, nu weet ik hoe dat werkt. Ik had er wel een gedachte bij maar wou het even weten.
Zeker een overweging waard. Rooksmaak is zo lekker.

Post de resultaten eens Dirk. Het hoeft natuurlijk geen mooi weer te zijn: Gewoon de fik er in en je maaltijd van buiten halen na een tijdje.
De kast zal vandeweek wel binnenkomen, ik moet alleen nog even op zoek naar een adres voor houtmot in de buurt. Webwinkels genoeg, maar dan ben je het dubbele kwijt met verzendkosten.
Bij de aanschaf van de kast zit en zakje mot, maar dat is natuurlijk niet voldoende.
pi_67526002
quote:
Op zondag 29 maart 2009 17:59 schreef Dirkh het volgende:
De kast zal vandeweek wel binnenkomen, ik moet alleen nog even op zoek naar een adres voor houtmot in de buurt. Webwinkels genoeg, maar dan ben je het dubbele kwijt met verzendkosten.
Bij de aanschaf van de kast zit en zakje mot, maar dat is natuurlijk niet voldoende.
Dierenwinkel?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_67585411
Ja hij is binnen. Net ff snel in elkaar gefrommeld en morgen ga ik als het een beetje mee zit aan het roken. Ik heb kipfilet gehaald en die ga ik een dagje "marineren" dus ik kan niet meteen aan de slag.
quote:
Op zondag 29 maart 2009 19:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dierenwinkel?
Ja, daar hebben ze het inderdaad. Zo'n zakje wat bij de oven geleverd werd is niet meer dan een proefzakje, waar je eigenlijk niks mee kan. Maar de dierenwinkel had nog wat liggen, dus ik heb twee zakjes ingeslagen.
Het ziet er leuk uit zo'n oven, ik heb er wel zin in.
pi_67614811
Mijn vader heeft zijn eigen rook'kast' gemaakt (voor forel )
IJzeren buis op maat gezaagd, afdichtklepje erop (met wat gaatjes) en het geheel op een oude gasbrander. De vis kan prima hangen, houtsnippers (afval) van de lokale timmerman erin, brander aan op standje sudder en na een half uurtje heb je een heerlijk gerookt visje voor weinig.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_67622146
Ik ben nu inmiddels een uurtje bezig en het is kut, ik krijg het niet mooi gloeiend. Dus nu wat groffer geschut, meer hout!

Update: 20:30 uur. Mannen en vuur... vuurtje stoken ging nog wel, maar het houtmot smeulende krijgen lukte dus niet. Hup in de auto en een gasbrander halen, hargh hargh! Branden met die zooi... eventjes. Dit wordt niks meer vanavond. Ik schop die zooi de schuur weer in en ga als een vernederde man (wie kan er nou geen fikkie steken?) op de bank zitten mokken. Hofdr!

[ Bericht 60% gewijzigd door Dirkh op 01-04-2009 20:33:00 ]
pi_67651021
Gisteravond kon ik het verlies niet nemen en ben naar de DHZ gereden en een handgasbrander gekocht. Branden zal dat ding! Dus uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar, prima op 90 graden en roken maar. De kipfilet kwam er heerlijk bruin uit en de smaak was geweldig. Nu ik het dus onder de knie lijk te hebben is het toch heel leuk. Mijn collega's hebben in ieder geval lekker gelunched. Dit weekend nog maar eens wat meer experimenteren. Dit weekend ga ik ook om te oefenen nog wat karbonades roken, schijnt ook lekker te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dirkh op 02-04-2009 17:38:49 ]
  donderdag 2 april 2009 @ 17:56:52 #33
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67651796
90 graden? Dat is dan toch geen koud roken meer?
pi_67652612
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:56 schreef RobinOok het volgende:
90 graden? Dat is dan toch geen koud roken meer?
Klopt, is ook niet de bedoeling.
pi_67653089
Dirkh, ik rook zelf geregeld paling etc. Maar je moet erom denken dat je gaart.... En rookt..
Dus eerst met hitte garen omdan dmv het roken op een lagere temperatuur de smaak te geven eigenlijk.

Misschien wist je dit al, maar dacht vertel het maar even
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_67653916
quote:
Op donderdag 2 april 2009 18:43 schreef fuckbuddy het volgende:
Dirkh, ik rook zelf geregeld paling etc. Maar je moet erom denken dat je gaart.... En rookt..
Dus eerst met hitte garen omdan dmv het roken op een lagere temperatuur de smaak te geven eigenlijk.

Misschien wist je dit al, maar dacht vertel het maar even
Tips zijn altijd welkom, ik ben een echte beginneling.
pi_67654137
Maar wat is nou precies koud roken? Is dat roken zonder de bedoeling het vlees te garen, dus korter en lagere temperatuur?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67662709
Koud roken zorgt toch voor lange houdbaarheid?

Zeg, wat ik me afvraag, Robin: je gebruikt die rookpan op het gasfornuis, gaat dat niet onwijs stinken in huis?
  donderdag 2 april 2009 @ 23:44:25 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67662805
Koud roken, dan conserveer je het vlees wel, maar gaar je het niet, het is gewoon wat anders. smaakt anders.
Je koelt de rook dan voordat het bij het vlees komt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 april 2009 @ 00:05:50 #40
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67663315
quote:
Op donderdag 2 april 2009 19:18 schreef shmoopy het volgende:
Maar wat is nou precies koud roken? Is dat roken zonder de bedoeling het vlees te garen, dus korter en lagere temperatuur?
Nee, juist andersom. Koud roken is op lage temperatuur (koud) en dus lang. Dan is het echt het roken, de rook dat voor de "preserving" zorgt. Sorry, kan even geen goed nederlands woord verzinnen.
Bij warm roken, wat ik dus altijd doe, gaat het alleen maar om de rooksmaak. Je kunt dingen ook wel gaar maken (dat gaat ook makkelijk bij vis zoals makreel en zalm) maar het makkelijkste is dingen alleen maar eventjes (hooguit 10 minuten) te roken zodat ze die lekkere rooksmaak hebben en daarna in een grillpan verder af te maken. Vooral met entrecote enzo werkt dat perfect. Als een soort "garen op lage temperaturen". Dus dan hoef je alleen nog maar even 30 seconden per kant je entrocote te grillen en heb je een perfect stukje vlees op je bord.
  vrijdag 3 april 2009 @ 00:08:07 #41
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67663373
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:40 schreef ColdFeet het volgende:
Zeg, wat ik me afvraag, Robin: je gebruikt die rookpan op het gasfornuis, gaat dat niet onwijs stinken in huis?
Nee, dat valt dus reuze mee. Omdat je het heel subtiel, slechts 10 minuutjes op het vuur hebt staan.
Het stinkt niet meer dan flink grillen met een grillpan. Uiteraard is een afzuigkap wel handig, maar ik moet zeggen, onze afzuigkap is niet zo heel erg goed. Grillen geeft dus meer stank dan roken.
  zaterdag 4 april 2009 @ 12:24:44 #42
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67700947
Wow, helemaal niet zo duur, zo'n rookkast.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_67701170
Misschien handig om af en toe bij rookoven-online en het rookovenforum te spieken voor tips & truuks
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67702285
Vanmorgen stad en land afgereden op zoek naar verse paling... zelfs op de urker vismarkt/winkels was geen paling te krijgen. Uiteindelijk zijn we bij een palingkwekerij beland in the middle of nowhere en moesten de palingkweker serieus overtuigen dat we niet van de belastingdienst waren Damn, wat was die paranoia. Maar goed, uiteindelijk hebben we twee kilo paling meegenomen, maar ja die leven nog. Nu liggen ze in een emmer met zout.
Ook heb ik nog halve zalm meegenomen en vier makrelen. Zo kan ik een beetje oefenen met de rookoven en de familie zal er blij mee zijn. Dat krijg ik nooit op in m'n eentje.
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:18:42 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67709839
Leg je die levend in een emmer met zout?!?!
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:19:44 #46
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67709857
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 19:18 schreef RobinOok het volgende:
Leg je die levend in een emmer met zout?!?!
Zo gaat dat. Ook met paling die je in de winkel koopt. Zo gaat het slijm eraf. It ain't pretty.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:21:26 #47
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67709890
Sodemieter op! Echt niet! Aso!

http://hobby-en-overige.i(...)n-paling-schoon.html

En trouwens, al zou "de industrie" dat doen, dan is dat toch nog geen reden om dat thuis ook te doen?
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:22:07 #48
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67709911
Doodkruipen heet dat. Google maar eens op 'paling doodkruipen'.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:28:17 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67710057
Ik peins er niet over.
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:30:04 #50
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67710099
Het ziet er niet heel naar uit ofzo, maar voor de paling zal het minder prettig zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 4 april 2009 @ 19:31:06 #51
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67710119
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 19:30 schreef Isegrim het volgende:
maar voor de paling zal het minder prettig zijn.
Joh! Zou je denken?
pi_67710170
De paling schijnt er vrij veel van te voelen, ja Brandwonden-effect.
Bloem en een kaasdoek is diervriendelijker.
pi_67712358
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 19:21 schreef RobinOok het volgende:
Sodemieter op! Echt niet! Aso!
Tja, het is inderdaad niet een vriendelijke manier om te doden. Ik las dat de kop verbrijzelen met een tang het minste stress veroorzaakte, tja. Maar ze hangen nu te relaxen in de oven. Wat een enorm pokke werk is dat om paling schoon te maken. Daarna heb ik vier makrelen schoongemaakt, gatverdamme wat stinkt dat zeg. Ik heb mijn handen nu al drie keer met pure chloor gewassen, maar je ruikt het nog.
Net een moot zalm ontschubt en gemarineerd wat een dagje mag intrekken.
Ik ben er de hele dag al mee bezig. Het idee van gezellig met een glas wijn bij de rookoven staan is iets geromantiseerd, al zeg ik het zelf.
pi_67714541
quote:
Op zondag 29 maart 2009 17:12 schreef popolon het volgende:
Post de resultaten eens Dirk. Het hoeft natuurlijk geen mooi weer te zijn: Gewoon de fik er in en je maaltijd van buiten halen na een tijdje.
Kipfilet

Eerst een beetje beginnen met stoken (zit een heel verhaal achter, maar uiteindelijk is het gelukt om de boel gloeiend te krijgen)


De gepekelde kipfilet er in. Deze zijn bijna 24 uur gepekeld, dat had wat korter gekund maar het kwam zo uit.
Deurtje dicht en om de paar minuten even gluren op de temperatuurmeter of alles wel een beetje netjes blijft, niet te heet. En het resultaat:



pi_67714592
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 20:51 schreef Dirkh het volgende:

Het idee van gezellig met een glas wijn bij de rookoven staan is iets geromantiseerd, al zeg ik het zelf.
Je hebt toch een vrouw?
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
pi_67714914
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 22:15 schreef PP. het volgende:

[..]

Je hebt toch een vrouw?
Die raakt geen vis aan en heeft de hele dag mopperend (zoals altijd) door het huis gebanjerd: Gatverdamme, wat stinkt dat! Kan je dat niet buiten doen? Denk je wel op je kleren? Iew, die paling leeft nog!
Dat soort dingen.
  zaterdag 4 april 2009 @ 22:33:28 #57
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67715113
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 4 april 2009 @ 23:52:13 #58
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_67717348
Paling doden is inderdaad lastig, maar zelf gerookte paling is wel erg lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_67718361
Mijn moeder deed het altijd met een theedoek. Paling vastpakken en dan op het balkon dat beest keihard met z'n kop op de ijzeren leuning slaan.
We hadden thuis regelmatig een teil met die beesten staan.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 april 2009 @ 00:41:29 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67718410
Ik prefereer ze dood. Dan hoef ik niet te denken hoe ze te moeten doden.

Best hypocriet natuurlijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67718520
Daar zou ik nou echt totaal geen moeite mee hebben.

Dirkh, maak je ook foto's van de gerookte vissies?

[ Bericht 20% gewijzigd door shmoopy op 05-04-2009 00:52:27 ]
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 april 2009 @ 00:49:04 #62
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67718553
lekker zeg, zelf je vis en kip roken
gerookte kip is zo asociaal duur, dus op zich is het wel de moeite waard
ik ga binnenkort verhuizen en krijg dan een tuin, misschien....
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 5 april 2009 @ 00:55:44 #63
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67718686
Je kunt complete barbecue/grill combinaties kopen die ook een rook gedeelte hebben.

Ik hoop dat die bbq van mij snel kapot gaat, kan ik een nieuwe halen. Misschien een subtiele explosie, eens kijken of dat gaat werken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67719223
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 22:12 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Kipfilet
[ afbeelding ]
Eerst een beetje beginnen met stoken (zit een heel verhaal achter, maar uiteindelijk is het gelukt om de boel gloeiend te krijgen)

[ afbeelding ]
De gepekelde kipfilet er in. Deze zijn bijna 24 uur gepekeld, dat had wat korter gekund maar het kwam zo uit.
Deurtje dicht en om de paar minuten even gluren op de temperatuurmeter of alles wel een beetje netjes blijft, niet te heet. En het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
één keer gerookte kip op, en dat smaakte naar rookworst
pi_67719528
Ik heb laatst deze beschrijving van iemand gekregen over hoe je een hot smoker zelf kunt maken.
Misschien leuk voor de geïnteresseerden.

http://cruftbox.com/cruft/docs/elecsmoker.html
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 5 april 2009 @ 10:03:51 #66
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721272
quote:
Op zondag 5 april 2009 01:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

één keer gerookte kip op, en dat smaakte naar rookworst
Kom nou, dat smaakt niet naar rookworst. Die associatie heb jij misschien omdat dat het enige met rooksmaak is wat je ooit hebt gegeten?

Weet je wat trouwens ook verschrikkelijk lekker is? Gerookte amandelen. Maar ik weet niet hoe je dat zou moeten doen. Misschien met gaas eromheen o.i.d. ophangen in een bundeltje...?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 10:06:28 #67
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721306
quote:
Op zondag 5 april 2009 02:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb laatst deze beschrijving van iemand gekregen over hoe je een hot smoker zelf kunt maken.
Misschien leuk voor de geïnteresseerden.

http://cruftbox.com/cruft/docs/elecsmoker.html
Goed plan!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 10:29:12 #68
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_67721539
quote:
Op zondag 5 april 2009 02:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb laatst deze beschrijving van iemand gekregen over hoe je een hot smoker zelf kunt maken.
Misschien leuk voor de geïnteresseerden.

http://cruftbox.com/cruft/docs/elecsmoker.html
Tof ding! zoiets ga ik ook proberen denk ik.

klein vraagje: gerookt vlees is toch minder vet (calorieen) dan gebraden?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 5 april 2009 @ 10:30:29 #69
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721555
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:29 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Tof ding! zoiets ga ik ook proberen denk ik.

klein vraagje: gerookt vlees is toch minder vet (calorieen) dan gebraden?
Tuurlijk. Je gebruikt immers geen vet.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 10:33:35 #70
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_67721593
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:30 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Tuurlijk. Je gebruikt immers geen vet.
ja die logica had ik zelf dus ook, wou het ff bevestigd hebben
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 5 april 2009 @ 10:34:29 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67721605
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:29 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Tof ding! zoiets ga ik ook proberen denk ik.

klein vraagje: gerookt vlees is toch minder vet (calorieen) dan gebraden?
Dat ligt er maar aan.
Bij koud roken smelt er geen vet uit het vlees
Bij warm roken wel, maar bij het braden ook.
Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 april 2009 @ 10:35:30 #72
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721617
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan.
Bij koud roken smelt er geen vet uit het vlees
Bij warm roken wel, maar bij het braden ook.
Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
Nou ja, er zit dan wel een laagje braadvet op je vlees tenzij je het afdroogt met een stuk keukenpapier.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 10:38:34 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67721665
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:35 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou ja, er zit dan wel een laagje braadvet op je vlees tenzij je het afdroogt met een stuk keukenpapier.

Dat filmpje wordt wel weer goedgemaakt door het vet wat uit het vlees gesmolten is.


Maar waarom altijd die angst voor vet, vet is gezond, je hebt vet nodig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 april 2009 @ 10:41:21 #74
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721705
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


Dat filmpje wordt wel weer goedgemaakt door het vet wat uit het vlees gesmolten is.


Maar waarom altijd die angst voor vet, vet is gezond, je hebt vet nodig.
Ik heb geen angst voor vet, maar als je wilt afvallen, is het handig om een beetje mager te eten (naast het verbannen van suikers).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_67721849
Nu wil ik ook zo'n kastje. Damz die kipfiletjes zien er uit.
Ben sowieso dol op vis, dus miss volgende zomer als vriendlief eindelijk de tuin heeft gedaan, dit jaar zie ik het weer niet van komen nl
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 5 april 2009 @ 10:51:14 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67721890
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:41 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik heb geen angst voor vet, maar als je wilt afvallen, is het handig om een beetje mager te eten (naast het verbannen van suikers).
Nee, als je af wilt vallen moet je meer bewegen, maar dat is hier OT.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 april 2009 @ 10:52:21 #77
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67721912
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, als je af wilt vallen moet je meer bewegen, maar dat is hier OT.
En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 10:56:11 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67721985
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.
Niet gaan JoJo-en dan maar, hmmm?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 april 2009 @ 11:08:08 #79
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67722231
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet gaan JoJo-en dan maar, hmmm?
Totaal geen last van.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 11:16:59 #80
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_67722409
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En onzin. Ik ben zelf net 11 kg afgevallen door anders te gaan eten, zonder meer te bewegen.
same here...20 KG. Gewoon door mijn eetpatroon van lekkere sausjes, calorieen en koolhydraten aan te passen. Zodoende let ik nu gewoon op wat ik eet zonder er obsessief over te doen. Maar ik wil wel graag weten of ergens veel vet in zit.

en ja sommige vetten zijn gewoon gezond en moet je niet over miepen.

gerookt vlees (vooral kip) en vis lijken mij daar prima voor geschikt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 5 april 2009 @ 11:37:59 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67722859
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
Ja, vandaar dat frituren ook net zo vetarm is als grillen en roken he? Maakt allemaal niet uit, veel vet, weinig vet, plantaardig vet, ossenwit. Het blijft allemaal in de pan achter.
pi_67722983
Nederlandstalige handleiding zelf rookoven maken: hier

Wat betreft het roken van noten:
quote:
op aluminiumfolie leggen of gebruik maken van een rookkorf. Het voordeel van een rookkorf is dat deze de rook goed doorlaat en zodoende de noten goed doorrookt.
bron
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67724590
Boeiend of er wel of geen vet aan blijft zitten, eet een appel! Het gaat mij om de smaak en het plezier van het roken.
pi_67726055
Jammer maar helaas, de paling is volledig mislukt. Hij is supertaai en het vel is niet van de paling af te krijgen. Dus twee kilo paling is zo de kliko in gegaan. De smaak was wel goed, maar daar heb je het wel mee gehad. Waar het aan gelegen heeft weet ik nog niet, maar daar kom ik wel achter. Zonde van de paling en de tijd, leermomentje
  zondag 5 april 2009 @ 13:10:35 #85
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67726065
Ohhhh wat eeuwig zonde.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 april 2009 @ 13:11:23 #86
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67726091
aah, wat zonde zeg
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67726147
Goh vriendlief is echt meegaand de laatste tijd... hij stemde er gelijk mee in om zo'n ding aan te schaffen, alleen wel een kleiner model dan die van TS.

Net even op marktplaats gekeken maar die dingen zagen er gebruikt te smoezelig uit, en voor 60 euro heb je al een tafelmodel nieuw, dus dat gaat 'm worden.

Mocht nu ook eindelijk bieden op kippenhokken, dus wie weet eigen gerookte kippetjes

Iemand al eens eendeborst zelf gerookt?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_67726181
Ohhh wat zonder DirkH!
Voortaan eerst maar kleinere hoeveelheden proberen dan 2 kilo in ene weg te moeten gooien?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_67726351
Zou het iets met vocht te maken kunnen hebben?
In dat linkje van die home-made rookbak stond dat hij de houtsnippers nat maakte waardoor het roken beter ging maar ook dat de kip wat malser bleef.
Je zou toch denken dat paling vet genoeg is om het roken te kunnen hebben, zonde.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 april 2009 @ 13:21:01 #90
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67726440
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:12 schreef mascara-klodder het volgende:
Iemand al eens eendeborst zelf gerookt?
Dat is vast ook .
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_67726785
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:14 schreef mascara-klodder het volgende:
Ohhh wat zonder DirkH!
Voortaan eerst maar kleinere hoeveelheden proberen dan 2 kilo in ene weg te moeten gooien?
Ja, ik had het beter in twee of drie sessies kunnen doen. Maar goed, niet te lang bij stil staan er hangen nu vier makrelen in.
Gisteravond heb zal van een kilo gemarineerd voor het koud roken. Vanavond moet die uit de marinade, gewoon bastardsuiker en zeezout en 24 uur drogen. Dan moet ie 5 uurtjes de rookkast in. Maar eerst de makreel, morgen de zalm.
Ik ben gek op vis, eet het bijna nooit omdat ik de enige in huis ben, dus je snapt wel waarom ik nu dus helemaal los ga.
pi_67726851
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:18 schreef shmoopy het volgende:
Zou het iets met vocht te maken kunnen hebben?
In dat linkje van die home-made rookbak stond dat hij de houtsnippers nat maakte waardoor het roken beter ging maar ook dat de kip wat malser bleef.
Je zou toch denken dat paling vet genoeg is om het roken te kunnen hebben, zonde.
Vet was ie zeker, ook na het roken glibberde hij nog van het vet. Ruikt trouwens lekker. Maar dat zal het niet zijn geweest. Ik zie nu wel twee verschillende rooktips staan, namelijk 10 minuten garen en 30 minuten garen. Ik heb de tien minuten aangehouden en ben bang dat daar het probleem zit. Maar goed, ik ben ook maar een amateur. Ik ga op zoek naar de echte oorzaak.
  zondag 5 april 2009 @ 13:38:22 #93
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67726914
Er zit hier ergens op Fok een palingkweker... Die weet het vast, maar ik weet zijn username niet meer...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_67727124
Heb je de paling vooraf goed laten drogen, Dirkh?
Hier http://www.xs4all.nl/~tmlvanno/roken.html staat nl dat dat heel belangrijk is.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 april 2009 @ 13:48:21 #95
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67727205
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:10 schreef Dirkh het volgende:
Jammer maar helaas, de paling is volledig mislukt. Hij is supertaai en het vel is niet van de paling af te krijgen. Dus twee kilo paling is zo de kliko in gegaan. De smaak was wel goed.
Ik zou het toch zeker niet weggegooid hebben man, als de smaak goed was. Beetje slagroom erbij, in de keukenmachine en hoppa, luchtige palingmousse. Of nou ja, even receptje zoeken, maar je snapt wat ik bedoel.
pi_67728032
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:45 schreef shmoopy het volgende:
Heb je de paling vooraf goed laten drogen, Dirkh?
Hier http://www.xs4all.nl/~tmlvanno/roken.html staat nl dat dat heel belangrijk is.
Ja, ze hebben een uur in de wind gehangen totdat de huid droog was.

@RobinOok, je hebt helemaal gelijk. Had ik moeten doen.. of de paling fijn snijden en er een salade van kunnen maken. Dom dom dom.
pi_67732772
Nou, ik ben er achter wat het probleem veroorzaakt heeft. De temperatuurmeter is niet betrouwbaar. Ik had vanmiddag makreel in de rookoven, exact zoals omschreven in het recept, drie kwartier garen en daarna roken. Mooi niet dus, de makreel was rauw.
Dus ik de temperatuurmeter er uitgehaald en in kokend water gelegd... dat zal dan toch 100 graden aan moeten geven. Nou mooi niet, de temperatuurmeter gaat tot 120, maar ging daar zelfs overheen. Ja, vind je het gek als je dan iets op de 70-80 graden moet garen en het blijkt 40 te zijn. Lekker is dat, 4 makrelen naar de donder en 2 kilo paling. De makreel ga ik proberen te redden in de normale oven.
De paling is dus niet goed gegaard geweest. Als dat 30 graden scheelt met de werkelijke temperatuur dan mag je wel zeggen dat dat erg veel is.
  zondag 5 april 2009 @ 16:53:53 #98
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67733013
Nou ja, dan weet je in elk geval dat het niet aan jou ligt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 6 april 2009 @ 01:23:59 #99
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67747736
iemand sprak hier over barbeque's met rookgedeelte, heeft iemand daar voorbeelden van voor me?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 6 april 2009 @ 07:10:33 #100
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67749051
quote:
Op maandag 6 april 2009 01:23 schreef Mirjam het volgende:
iemand sprak hier over barbeque's met rookgedeelte, heeft iemand daar voorbeelden van voor me?
Texaanse BBQs. ( http://www.texasbarbeques.com/beef_brisket_recipes.html Goddelijk!!!)

http://www.texasbarbeques.com/barbecue_cookers.html

Dáár weten ze hoe je moet bbq-en.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 6 april 2009 @ 07:28:02 #101
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_67749139


ongeveer zo eentje heb ik gehad, maar ik denk dat ik het verkeerd deed want het werkte bij mij niet echt goed.

ik had me ook wat beter moeten inlezen op inet denk ik. Nu heeft een vriend van ons 'm overgenomen. wij hebben een vaste BBQ en dat ding hadden we eigenlijk gekocht omdat ie gewoon supervet was (en we gaven een heel groot tuinfeest), naderhand stond ie eigenlijk alleen maar in de weg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_67799702
quote:
Op zondag 5 april 2009 16:53 schreef Isegrim het volgende:
Nou ja, dan weet je in elk geval dat het niet aan jou ligt.
Jawel, want volgens rookovens-online kan ik ongezien de tyfus krijgen en tien procent korting als ik een geijkte temperatuurmeter bij hun aanschaf. De temperatuurmeter die bij deze kast ingebouwd is, is een standaard meter. Volg jij het nog? Maar goed, ik koop wel een temperatuurmeter bij de slager.
pi_67799849
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:09 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Jawel, want volgens rookovens-online kan ik ongezien de tyfus krijgen en tien procent korting als ik een geijkte temperatuurmeter bij hun aanschaf. De temperatuurmeter die bij deze kast ingebouwd is, is een standaard meter. Volg jij het nog? Maar goed, ik koop wel een temperatuurmeter bij de slager.
Huh? Leest Rookovens mee? Ik krijg zojuist mail dat ze alsnog een temperatuurmeter gaan sturen.
Nou ja, dat is dan toch nog netjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 07-04-2009 17:46:00 ]
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:28:48 #104
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67800389
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:13 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Huh? Lees Rookovens mee? Ik krijg zojuist mail dat ze alsnog een temperatuurmeter gaan sturen.
Nou ja, dat is dan toch nog netjes.


Grappig. Ik lees ook even mee.
Primum non nocere
pi_67800851
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:13 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Huh? Lees Rookovens mee? Ik krijg zojuist mail dat ze alsnog een temperatuurmeter gaan sturen.
Nou ja, dat is dan toch nog netjes.
Netjes.
There is no love sincerer than the love of food.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:50:34 #106
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67801126
quote:
Op maandag 6 april 2009 07:28 schreef Puckzzz het volgende:
[ afbeelding ]

ongeveer zo eentje heb ik gehad, maar ik denk dat ik het verkeerd deed want het werkte bij mij niet echt goed.

ik had me ook wat beter moeten inlezen op inet denk ik. Nu heeft een vriend van ons 'm overgenomen. wij hebben een vaste BBQ en dat ding hadden we eigenlijk gekocht omdat ie gewoon supervet was (en we gaven een heel groot tuinfeest), naderhand stond ie eigenlijk alleen maar in de weg
In de weg staan? Ben je gek, zoiets werkt prima. Daar grill/bbq je gewoon je hele maaltijd op.

Doe ik al jaren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67801748
Nu heb ik er zalm in liggen, koud roken. Deze heb ik zaterdag voor 24 uur in de zout en suiker gelegd, daarna een dikke 24 uur laten hangen. Nu ligt het netjes op een rooster op een rooster in de rook. Het ziet er heerlijk uit. Zodra het klaar is zal ik foto's plaatsen. Maar dat duurt nog wel een paar uurtjes, het moet tot 11 uur in de rookkast
pi_67803589
Hier alvast foto's tot op heden. Het was een hele filet van één kilo. Deze moest nog wel even van de schubben ontdaan worden, maar dat viel wel mee.

Ik heb de zalm eerst ingesmeerd met grof zeezout en bastard suiker. Al na een paar uur lag er een plas vocht in de schaal, dus de zout deed zijn werk goed. Na 24 uur heb ik de zalm afgespoeld en daarna opgehangen in de koelkast (deze was toch al leeg, dus dat scheelt) De zalm heeft bijna 40 uur gehangen, was de bedoeling dat dit ook 24 uur was, maar dat werd vanwege m'n werk wat langer. Maar dat was juist alleen maar beter.



Zo, nu even rusten



Door het ontschubben is de zalm iets beschadigd, dat kan je zien aan het linkerdeel bovenaan. Maar he, ik was na een weekend vis schoonmaken en twee mislukte pogingen van roken niet meer echt in de stemming om dingen met beleid te doen.

Na bijna twee dagen moest het de rookkast in. Ik wil de zalm koud roken, dus de temperatuur mag niet boven de 25 graden komen. Dat doe je door twee briketten voor te gloeien en in de houtmot de duwen. Zoals je ziet begint het houtmot ook een beetje te gloeien.



En hier ligt de zalm te roken:

pi_67803874
Dat gaat vast goed komen.
Heb je de zalm al ontgraat of doe je dat achteraf pas?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67803903
Of stel ik nu een vraag waarbij je denkt: "Oh, fuck, dát had ik moeten doen!"
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67803930
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:11 schreef shmoopy het volgende:
Dat gaat vast goed komen.
Heb je de zalm al ontgraat of doe je dat achteraf pas?
Graten? Oh oh... ik heb geen graat gezien
pi_67803943
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:12 schreef shmoopy het volgende:
Of stel ik nu een vraag waarbij je denkt: "Oh, fuck, dát had ik moeten doen!"
Dat dus
pi_67803985
Ik blijf wel weg totdat je met volle mond post hoe lekker het allemaal was.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67804014
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:15 schreef shmoopy het volgende:
Ik blijf wel weg totdat je met volle mond post hoe lekker het allemaal was.
Ik zit het hier nu thuis voor te lezen en er zit er nu een met d'r Teena Lady vol van het lachen. Ze noemt me sukkel

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 07-04-2009 23:44:27 ]
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:18:18 #116
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67804105
Vrouwen kunnen zoooo gemeen en hard zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67804126
Och, zalm heeft behoorlijke graten, die kan je prima vanaf het bord eruit vissen.

Ik koop wel eens een hele zalm, hak deze aan moten en vries die in. Ik heb ook wel eens gedacht dat het dan handig is tevoren de graten eruit te halen, maar daar kwam ik snel van terug. Graten uit rauw vissevlees trekken is een crime, de halve vis komt mee.
Of je moet je vis echt fileren met een scherp mes, maar dan verlies ik vingers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67804255
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:19 schreef sigme het volgende:
Och, zalm heeft behoorlijke graten, die kan je prima vanaf het bord eruit vissen.

Ik koop wel eens een hele zalm, hak deze aan moten en vries die in. Ik heb ook wel eens gedacht dat het dan handig is tevoren de graten eruit te halen, maar daar kwam ik snel van terug. Graten uit rauw vissevlees trekken is een crime, de halve vis komt mee.
Of je moet je vis echt fileren met een scherp mes, maar dan verlies ik vingers.
Gelukkig, redder in nood. Zie je nu wel shmoopy, die graten kan je er beter achteraf uit halen.
Maar ik heb met het schubben iedere millimeter in handen gehad en ben geen graat tegen gekomen. Ik hou het voortaan gewoon bij kipfilet en als ik een keer gek wil doen, koop ik wel een zak noten om te roken. Vis is vanaf nu een taboe in dit huis. Wat een sukkel ben ik zeg, damn.
pi_67804301
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrouwen kunnen zoooo gemeen en hard zijn
Mevrouw Dirkh en ik bedoelen het goed, heur.

Maar wat sigme zegt, gewoon lekker vis eten met de gratis bijgeleverde tandenstokers, of als dat niet bevalt even investeren in zo'n kekke gratentang, da's best te doen als je er een beetje handigheid in hebt.
Ik zei handigheid, ligt mevrouw Dirkh al onder tafel nu?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67804373
Nee, Dirkh, niet opgeven nu!
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_67804395
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:24 schreef shmoopy het volgende:

Ik zei handigheid, ligt mevrouw Dirkh al onder tafel nu?
Ze is nu boos op me, ik had maar beter op moeten letten.
pi_67804587
Heb je niet gewoon keurige (dure) filet gekocht? Afgezien van een verdwaalde graat hoort die graatloos aan jou opgeleverd te zijn.

(Volgende keer gewoon een hele zalm kopen, veel leuker. Mijn visboer levert ze met lege buikholte, ¤5,- per kg, da's zo'n 30 à 35 euro voor een hele, niet te grote zalm. )
En dan gerookt, man, ik benijd je. Ik ga volgend jaar een rookoven bouwen. Beloofd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67804762
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:24 schreef shmoopy het volgende:
() kekke gratentang,()
Nooooit van gehoord.

De allerbeste gratentang die er is. Met een spitse gebogen bek en laterale ribbels voor optimale grip op de graat. Ideaal voor baars-achtigen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67804809
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:34 schreef sigme het volgende:
En dan gerookt, man, ik benijd je. Ik ga volgend jaar een rookoven bouwen. Beloofd.
Tof, dan ga ik dat topic weer volgen.
Ik ben lurkend fan van jouw topics

Dirkh, misschien komt het toch nog goed!
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 19:42:01 #125
236264 crew  capricia
pi_67804868
Wat een leuk topic. TVP!
Definitely not CIA
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:53:05 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67805227
Zit net BBC2 te kijken, daar rookt men Zalm op een mengsel van oude whiskey vaten (aan chips geslagen) en larix.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67805281
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit net BBC2 te kijken, daar rookt men Zalm op een mengsel van oude whiskey vaten (aan chips geslagen) en larix.
Versnipperd whiskeyvat verkoopt oa. kookpunt
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:57:54 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67805366
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Versnipperd whiskeyvat verkoopt oa. kookpunt
??????
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:58:42 #129
16632 Xlarge
========
pi_67805394
Dirk, ik hou je topic even in de gaten, ik wil nl. ook een rookoven in de achtertuin, zou wel een roestvrije willen eigenlijk, zodat ik hem kan laten staan.
Die link dieik van iemand zag naar het texaans bbq/en is trouwens ook puick
pi_67805407
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

??????
kookpunt verkoopt versnippert jackdaniels vat
pi_67805417
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

??????
Je kan kant & klare versnipperde whiskeyvaten kopen, in de vorm van houtmot, speciaal voor rookovens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:00:21 #132
16632 Xlarge
========
pi_67805456
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

??????
http://www.kookpunt.nl/
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:00:27 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67805462
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

kookpunt verkoopt versnippert jackdaniels vat
Ah, nu snap
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:01:47 #134
16632 Xlarge
========
pi_67805503
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

kookpunt verkoopt versnippert jackdaniels vat
Je zal toch een soortgelijk effect kunnen krijgen door je eigen snippers te besprenkelen-weken oid in whiskey
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:21:24 #135
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67806128
Nah, zitten vast geen graten in. En anders haal je ze er makkelijk zelf uit. Ze zitten in het midden en zijn vrij groot en dus ook niet eng en stiekem ofzo. En als de zalm gaar/gerookt haal je ze er nog makkelijker uit dan wanneer rauw.
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:21:59 #136
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67806151
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

kookpunt verkoopt versnippert jackdaniels vat
Oh, niet gezien, terwijl ik er laatst nog was om wat nieuw houtmot te kopen.
pi_67812674
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:11 schreef shmoopy het volgende:
Dat gaat vast goed komen.
Heb je de zalm al ontgraat of doe je dat achteraf pas?
De zalm is klaar, er zitten geen graten in. En ik kan je vertellen, dit is zóóó lekker. Morgen zet ik de foto's in dit topic. Maar ja, je proeft de smaak niet op de foto. Lekker puh.
Vannacht laat ik de zalm rusten buiten de koelkast en morgen een lekker lunch op m'n werk, broodje gerookte zalm. Wat een lol heb je aan zo'n kastje.
Pica's!





Het vel ging er heel makkelijk af, alsof het er los op lag. Het was behoorlijk vet, wat het loshalen makkelijk maakte en de zalm heel laat. Je kan op de foto mijn onbehouwen gedrag terug zien door het ontschubben. Dat is weer een leermomentje.

[ Bericht 20% gewijzigd door Dirkh op 07-04-2009 23:16:34 ]
pi_67812872
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:01 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Je zal toch een soortgelijk effect kunnen krijgen door je eigen snippers te besprenkelen-weken oid in whiskey
Geen idee. Maar voor iets van 10 euro ofzo heb je niet én een liter whiskey en dan ook nog geen hout.
pi_67813319
Mên, wat ziet dat er lekker uit! En graatloos.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 8 april 2009 @ 00:14:26 #140
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_67815038
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 23:06 schreef Dirkh het volgende:

[..]
De zalm is klaar, er zitten geen graten in. En ik kan je vertellen, dit is zóóó lekker. Morgen zet ik de foto's in dit topic. Maar ja, je proeft de smaak niet op de foto. Lekker puh.
Vannacht laat ik de zalm rusten buiten de koelkast en morgen een lekker lunch op m'n werk, broodje gerookte zalm. Wat een lol heb je aan zo'n kastje.
Pica's!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het vel ging er heel makkelijk af, alsof het er los op lag. Het was behoorlijk vet, wat het loshalen makkelijk maakte en de zalm heel laat. Je kan op de foto mijn onbehouwen gedrag terug zien door het ontschubben. Dat is weer een leermomentje.
Ziet er prima uit, Dirkh
Het is dat ik zo'n kast te weinig zal gaan gebruiken om zelf aan te schaffen, maar het lijkt mij een heerlijke hobby om mee te experimenteren en ik volg dit topic met meer dan gemiddelde belangstelling.
Ben benieuwd of je binnenkort ook wat minde geijkte zaken gaat roken als experiment.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 8 april 2009 @ 00:42:02 #141
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67815680
Ik heb geen tuin of balkon, dus koud roken zal sowieso nooit een optie zijn, maar toch ben ik benieuwd hoeveel anders of beter dat koud roken smaakt dan warmgerookte zalm. (of kip of makreel of whatever). En ook hoe vaak je dat nu uiteindelijk gaat doen. Want je gaf al aan dat je vrouw/vriendin helemaal niet gek is op die dingen, dus heel leuk dat je nu een kilo gerookte kip en een kilo gerookte zalm hebt, maar wat ga je ermee doen? Het lijkt me allemaal zo "groot" en veel gedoe. Terwijl zo'n klein rookoventje op het gasfornuis zoals ik heb, dat gebruik ik al een paar jaar echt bijna wekelijks. Kleine moeite, lepeltje houtmot, groot plezier.
  woensdag 8 april 2009 @ 07:38:24 #142
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_67817220
quote:
Op woensdag 8 april 2009 00:42 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb geen tuin of balkon, dus koud roken zal sowieso nooit een optie zijn, maar toch ben ik benieuwd hoeveel anders of beter dat koud roken smaakt dan warmgerookte zalm. (of kip of makreel of whatever). En ook hoe vaak je dat nu uiteindelijk gaat doen. Want je gaf al aan dat je vrouw/vriendin helemaal niet gek is op die dingen, dus heel leuk dat je nu een kilo gerookte kip en een kilo gerookte zalm hebt, maar wat ga je ermee doen? Het lijkt me allemaal zo "groot" en veel gedoe. Terwijl zo'n klein rookoventje op het gasfornuis zoals ik heb, dat gebruik ik al een paar jaar echt bijna wekelijks. Kleine moeite, lepeltje houtmot, groot plezier.
Weet je of zo'n ding ook op een elektrisch fornuis werkt?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 8 april 2009 @ 11:28:35 #143
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67822707
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wat ik zo lees bij een rondje google zou ik zeggen ja. De winkels/sites die die dingen verkopen zeggen het er uitdrukkelijk bij, dat het kan, dus dan zal het vast kunnen. Het zal even uitvogelen zijn bij welke temperatuur het begint te roken en hoe het lager te zetten als het eenmaal rookt, maar dat ben je ook vast al wel gewend als je electrisch kookt. Je zou eventueel ook nog het bijgeleverde "brandertje voor buiten" kunnen gebruiken.
pi_67827805
quote:
Op woensdag 8 april 2009 11:28 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wat ik zo lees bij een rondje google zou ik zeggen ja. De winkels/sites die die dingen verkopen zeggen het er uitdrukkelijk bij, dat het kan, dus dan zal het vast kunnen. Het zal even uitvogelen zijn bij welke temperatuur het begint te roken en hoe het lager te zetten als het eenmaal rookt, maar dat ben je ook vast al wel gewend als je electrisch kookt. Je zou eventueel ook nog het bijgeleverde "brandertje voor buiten" kunnen gebruiken.
Robinook, waar heb jij hem gekocht, ik ben vandaag toen ik bij de winkels was, een paar zaken binnen gelopen , maar geen succes.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:17:44 #145
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67828466
Oh, al heel lang geleden in een kookwinkel in euh Harderwijk die opheffingsuitverkoop had, hihi, dus daar heb je niks aan. Kookpunt hier in R'dam heeft ze ook. En volgens mij hengelsportwinkels ook. (en volgens mij zelfs tegen redelijkere prijzen, want vissers zijn geen kooksnobs)
Maar online zijn ze ook wel te bestellen, hier bijvoorbeeld:
http://www.rookovens-online.nl/?menu=category&categoryID=204116
even zoeken op tafelmodel rookoven of stovetop smoker of cameron smoker, van die dingen.

Of tweedehands zoeken. Die dingen zien er soms niet uit, maar dat maakt helemaal niks uit. Alleen het roostertje waar je je eten op legt moet schoon zijn. Ik heb ook mijn 2e model (een grotere, voor als ik visite heb of paprika's wil roken) tweedehands gekocht voor een mooi prijsje.
pi_67828705
quote:
Op woensdag 8 april 2009 00:42 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb geen tuin of balkon, dus koud roken zal sowieso nooit een optie zijn, maar toch ben ik benieuwd hoeveel anders of beter dat koud roken smaakt dan warmgerookte zalm. (of kip of makreel of whatever). En ook hoe vaak je dat nu uiteindelijk gaat doen. Want je gaf al aan dat je vrouw/vriendin helemaal niet gek is op die dingen, dus heel leuk dat je nu een kilo gerookte kip en een kilo gerookte zalm hebt, maar wat ga je ermee doen? Het lijkt me allemaal zo "groot" en veel gedoe. Terwijl zo'n klein rookoventje op het gasfornuis zoals ik heb, dat gebruik ik al een paar jaar echt bijna wekelijks. Kleine moeite, lepeltje houtmot, groot plezier.
Het idee van koud roken is toch ook dat het conserverend werkt? Heeft 'ie in ieder geval genoeg tijd om het allemaal op te eten
pi_67828815
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:58 schreef Xlarge het volgende:


Robinook, waar heb jij hem gekocht, ik ben vandaag toen ik bij de winkels was, een paar zaken binnen gelopen , maar geen succes.
Voor 39.95 HIER te bestellen
Er worden maar weinig kleintjes op MP aangeboden zag ik.
  woensdag 8 april 2009 @ 14:45:45 #148
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_67829463
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:24 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Het idee van koud roken is toch ook dat het conserverend werkt? Heeft 'ie in ieder geval genoeg tijd om het allemaal op te eten
Oja, da's waar natuurlijk. Niet aan gedacht. Maar vraag me wel af hoe lang "tijd genoeg" is hoor. Zal volgens mij nog best mee/tegenvallen.
pi_67830628
thanks Bluezz en RobinOok
pi_68148095
Vandaag varkensvlees gemarineerd alsof het gewoon sate is, en vervolgens in de rookoven gedaan, koud roken. Intussen de BBQ aangezet en na een uurtje de spies op de BBQ, dat was echt een succes. Smoked sate.
pi_69739747
Even een bump:

Deze rookoven is voor ¤ 65 te koop bij de Tuinland deze week. Is dit wat? Lijkt me echt leuk om zo'n ding te hebben en zelf je zaken te roken. Iemand ervaring met deze oven die mij kan vertellen of dit een goede koop is?
Life is too short not to have fun
  Moderator zaterdag 6 juni 2009 @ 21:11:33 #152
236264 crew  capricia
pi_69779416
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 14:45 schreef vaagsel het volgende:
Even een bump:

Deze rookoven is voor ¤ 65 te koop bij de Tuinland deze week. Is dit wat? Lijkt me echt leuk om zo'n ding te hebben en zelf je zaken te roken. Iemand ervaring met deze oven die mij kan vertellen of dit een goede koop is?
Het plaatstaal schijnt vrij dun te zijn en ook de pootjes zijn niet van goede kwaliteit, maar hij is goedkoop om eens te proberen...
Hier recenties.

Hij kost daar standaard 69,-.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 06-06-2009 21:54:47 ]
Definitely not CIA
pi_69780059
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Het plaatstaal schijn vrij dun te zijn en ook de pootjes zijn niet van goede kwaliteit, maar hij is goedkoop om eens te proberen...
Hier recenties.

Hij kost daar standaard 69,-.
Mja, dan is dat toch veel geld voor iets wat je als folie in elkaar kan frommelen. Voor iets meer dan het dubbele heb je zo'n kastje als ik heb gekocht en daar kan je toch wel een paar jaar mee verder. Het kastje wat ik heb ik vast ook niet de beste kwaliteit, maar je kan er wel een tijdje mee door en staat niet te wankelen.
pi_69809085
quote:
Op woensdag 8 april 2009 00:14 schreef golfer het volgende:

[..]

Ziet er prima uit, Dirkh
Het is dat ik zo'n kast te weinig zal gaan gebruiken om zelf aan te schaffen, maar het lijkt mij een heerlijke hobby om mee te experimenteren en ik volg dit topic met meer dan gemiddelde belangstelling.
Ben benieuwd of je binnenkort ook wat minde geijkte zaken gaat roken als experiment.
Die laatste opmerking spookt dus al sinds jij hem hebt gepost door mijn hoofd, de minder geijkte zaken. Ik rook dus duidelijk de geijkte dingen, dus vlees en vis. Ik moet ook zeggen dat ik het vaker doe dan ik verwacht had. Langzamerhand krijg ik wel de slag van het roken te pakken, en gebruik de rookkast toch wel vaak. Maar dan wel voor de extra's. Dus bij de BBQ of als ik zin heb om de volgende dag iets te maken met gerookt vlees of vis.
Het blijft dus redelijk geijkt, maar wel met echt veel plezier. Vandaag heb ik wéér kipfilet gerookt, gewoon omdat ik het leuk vind op te doen, maar het ook heel lekker vind. Het lukt ook goed, niet te zout, niet té gerookt, marr gewoon sappig gerookt.
Voor het geld wat dat kastje kost heb ik allang en breed het met plezier terugbetaald gekregen. Wie weet komt het niet geijkte roken nog wel, maar nu blijkt toch dat ik het gewone roken erg leuk vind.
  zondag 7 juni 2009 @ 23:22:53 #155
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_69812238
quote:
Op zondag 7 juni 2009 21:59 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Die laatste opmerking spookt dus al sinds jij hem hebt gepost door mijn hoofd, de minder geijkte zaken. Ik rook dus duidelijk de geijkte dingen, dus vlees en vis. Ik moet ook zeggen dat ik het vaker doe dan ik verwacht had. Langzamerhand krijg ik wel de slag van het roken te pakken, en gebruik de rookkast toch wel vaak. Maar dan wel voor de extra's. Dus bij de BBQ of als ik zin heb om de volgende dag iets te maken met gerookt vlees of vis.
Het blijft dus redelijk geijkt, maar wel met echt veel plezier. Vandaag heb ik wéér kipfilet gerookt, gewoon omdat ik het leuk vind op te doen, maar het ook heel lekker vind. Het lukt ook goed, niet te zout, niet té gerookt, marr gewoon sappig gerookt.
Voor het geld wat dat kastje kost heb ik allang en breed het met plezier terugbetaald gekregen. Wie weet komt het niet geijkte roken nog wel, maar nu blijkt toch dat ik het gewone roken erg leuk vind.
Zolang jij er plezier in hebt om vis en vlees en kip te roken, moet je het natuurlijk gewoon blijven doen.
Ik zelf zou op een gegeven moment gaan experimenteren met kaas en groentes om te ontdekken hoe zoiets gerookt zou smaken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_69812320
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Zolang jij er plezier in hebt om vis en vlees en kip te roken, moet je het natuurlijk gewoon blijven doen.
Ik zelf zou op een gegeven moment gaan experimenteren met kaas en groentes om te ontdekken hoe zoiets gerookt zou smaken.
Ik denk ook vast wel dat het er nog van gaat komen.
  zondag 7 juni 2009 @ 23:29:12 #157
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_69812429
dirkh, wat heb je allemaal precies nodig als je aan het roken wil slaan, behalve zo'n kastje?
en dat kastje van jou, wat kun je er ongeveer in kwijt?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_69812670
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:29 schreef Mirjam het volgende:
dirkh, wat heb je allemaal precies nodig als je aan het roken wil slaan, behalve zo'n kastje?
en dat kastje van jou, wat kun je er ongeveer in kwijt?
Ik koop gewoon een zak hout bij de bouwmarkt om te stoken en een zak houtmot bij de dierenspeciaalzaak. Het enige wat ik extra heb aangeschaft is een gasbrander om zo nu en dan het vuur op te stoken. Ik vind dat onmisbaar en kost nog eens niks.
Ik gebruik dus één blok hout om een goede laag gloeiend materiaal te krijgen, dus die paar euro voor een zak haardhout is te verwaarlozen. Het houtmot kost zo'n 4 euro per 500 gram. Ook daar kan je best lang mee doen.
Voor koud roken heb ik niet meer nodig dan een halve zak rookmot en 4 briketten.

In de rookkast heb ik een plat rek. Daar kan ik makkelijk een kilo kipfilet op kwijt. Daarbij heb ik twee visroosters, dat houdt in dat je er zo'n 8 forellen op kwijt kan. Eigenlijk ben je met de standaard kast al klaar. Ik heb niks extra aangeschaft (behalve de gasbrander dan)
  zondag 7 juni 2009 @ 23:39:34 #159
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_69812728
okay, thanks
zit er al even over na te denken, weet het nog niet zeker...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 7 juni 2009 @ 23:48:21 #160
58560 Oksel
Gezellig.
pi_69812971
Je kan zelfs vis garen in alleen zout. Door het ontrekken van vocht ontstaat er een warmtereactie..

Anyway, erg leuk speelgoed. Ik werkte in een (duur) restaurant, hadden we een gasfornuis-rookgeval, voor de St. Jacobsschelpen..

(Een verkapte TVP, wil zoiets ook in mijn achtertuin.. )
  maandag 8 juni 2009 @ 00:04:09 #161
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_69813503
maarre, koud roken, dat gaart dus niet? zorgt alleen voor smaak?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_69815317
Ok, heb hem dus toch maar gekocht, vooral omdat ik het als student niet kan veroorloven 100 euro+ uit te geven aan iets waarvan ik niet weet of ik het wel frequent ga gebruiken.

Heb hem dus gisteren aangeschaft en in elkaar gezet en vandaag gebruikt. Het ding voelt een beetje gammel maar ziet er verder prima uit. Als eerste probeersel heb ik vandaag een kipfilet gerookt. Toen ik de oven op temperatuur probeerde te krijgen en dit niet lukte vermoedde ik gelijk dat de temperatuurmeter stuk was. Ik denk, even in een bak met kokend water stoppen om te kijken of hij wel naar de 100 graden gaat. Niet zo handig achteraf, want de meter was lek en er zit nu dus water in .

Gelukkig had ik nog een vleesthermometer die ik dus als vervanging heb gebruikt. Deze week even bij de Ikea een digitale scoren.

Als experiment dus een kipfilet. Een paar uur geweekt in water+zout+suiker, wat takjes tijm en een gekneusd teentje knoflook. Toen de briketten aangemaakt, oven op temperatuur gebracht, wat houtsnippers erop en 2 uur gerookt op gemiddeld 115 graden. De temperatuur schommelde een beetje, tussen de 105 en 120 maar dat was makkelijk op te lossen.

Het resultaat was eigenlijk best prima! Het had meer een rood korstje i.p.v. zo'n bruin korstje maar het was wel gaar, niet te droog en had een lekkere smaak! Al met al een redelijk succesvolle eerste ervaring.

Ik heb nog wel een paar vragen:

Ik heb nu briketten gebruikt, maar je kan ook gewoon hout gebruiken? Hoe precies? Aanmaken, wachten tot het goed smeult en dan roken?

Ik heb sowieso eiken, dennen en beukenhout tot mijn beschikking. Kan ik hier zelf snippers/pulp van maken? Moet dit hout dan vers gekapt zijn of moet het al een tijd te drogen liggen?

Ik heb gemerkt dat er vrij weinig websites zijn die over warm/koud roken m.h.v. een dusdanige rookoven gaan. Iemand links/tips/recepten?
Life is too short not to have fun
  maandag 8 juni 2009 @ 03:39:34 #163
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69815922
Het enige criterium voor het hout en de houtsnippers is dat het niet bewerkt/verontreinigd is.
Of het droog is of niet maakt volgens mij niks uit. Sterker nog, er zijn genoeg recepten waarbij je het houtmot eerst vochtig moet maken, zodat het beter smeult in plaats van fikt.
pi_69816271
quote:
Op maandag 8 juni 2009 01:43 schreef vaagsel het volgende:
Ik heb nu briketten gebruikt, maar je kan ook gewoon hout gebruiken? Hoe precies? Aanmaken, wachten tot het goed smeult en dan roken?
Briketten gaan prima om te garen. Ik zorg er voor dat de temperatuur niet boven de 110 graden komt tijdens het garen. Het liefst nog onder de 100. Dan voel ik na een tijdje of de filet gaar is, daarna strooi ik houtmot over het hout (in jouw geval briketten) en zorg er voor dat de temperatuur rond de 40 graden ligt. Vervolgens laat ik dat net zo lang roken totdat ik vind dat het wel genoeg is, kan zo twee uur zijn.
quote:
Ik heb sowieso eiken, dennen en beukenhout tot mijn beschikking. Kan ik hier zelf snippers/pulp van maken? Moet dit hout dan vers gekapt zijn of moet het al een tijd te drogen liggen?
Ik las ergens dat als het vers hout is, dat er een kans bestaat dat het vlees of vis een bittere smaak kan geven.
quote:
Ik heb gemerkt dat er vrij weinig websites zijn die over warm/koud roken m.h.v. een dusdanige rookoven gaan. Iemand links/tips/recepten?
Er zijn inderdaad weinig receptensites. Jammer genoeg
pi_69824022
Briketten zijn alleen een beetje duur i.v.m. normaal hout.

De volgende keer wil ik (waarschijnlijk morgen) makreel en/of forel roken. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Hoe heb jij dit precies gerookt qua temperatuur, duur?

Mijn rookoven heeft net als jouw kast 2 roosters waar je producten op kan leggen. Maakt het nog uit op welk rooster je iets legt? Wat is de invloed van het water wat in de bak ligt?

Volgende keer zal ik ook wat foto's + ervaringen posten!
Life is too short not to have fun
pi_69839314
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:26 schreef vaagsel het volgende:
Briketten zijn alleen een beetje duur i.v.m. normaal hout.

De volgende keer wil ik (waarschijnlijk morgen) makreel en/of forel roken. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Hoe heb jij dit precies gerookt qua temperatuur, duur?
Mijn ervaring: Mislukt. Maar dat kwam door een kapotte thermometer.
Receptjes
pi_69840338
Wat een verschil in recepten toch weer. Bij de een is het insmeren met zout, minstens een uur laten liggen en dan in 45 minuten roken in een warme oven (staat verder geen temp bij). Bij de ander is het 4 uur pekelen en dan 4 uur roken tussen de 70 en 80 graden.

Ik denk dat ik die tweede ga proberen. Het enige waar ik nog mee zit is de hoeveelheid houtsnippers die ik dan op het vuur moet gooien. Geweekt in water zouden 2 eetlepels eikensnippers genoeg moeten zijn voor twee makrelen denk ik?
Life is too short not to have fun
pi_69840932
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:11 schreef vaagsel het volgende:
Wat een verschil in recepten toch weer. Bij de een is het insmeren met zout, minstens een uur laten liggen en dan in 45 minuten roken in een warme oven (staat verder geen temp bij). Bij de ander is het 4 uur pekelen en dan 4 uur roken tussen de 70 en 80 graden.

Ik denk dat ik die tweede ga proberen. Het enige waar ik nog mee zit is de hoeveelheid houtsnippers die ik dan op het vuur moet gooien. Geweekt in water zouden 2 eetlepels eikensnippers genoeg moeten zijn voor twee makrelen denk ik?
Je koopt toch niet van die dure Weber zakken van tien euro. Gewoon ff kijken bij een dierenspeciaalzaak, Albatros heeft van die kleine snippers en fijn houtmot. Ideaal in combinatie met een zak haardhout van een paar euro, waar je lang mee doet.
pi_69841512
Nee heb toen ik die oven kocht 1 bakje meegenomen, ga morgen inderdaad even langs de dierenspeciaalzaak om te kijken wat de prijzen daar zijn.

Maar over die makrelen, hoeveel mot/snippers denk je dat ik daarvoor moet gebruiken?
Life is too short not to have fun
pi_69841750
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:34 schreef vaagsel het volgende:
Nee heb toen ik die oven kocht 1 bakje meegenomen, ga morgen inderdaad even langs de dierenspeciaalzaak om te kijken wat de prijzen daar zijn.

Maar over die makrelen, hoeveel mot/snippers denk je dat ik daarvoor moet gebruiken?
Een kwart zakje houtmot (zakje kost 4,95), en kwart zakje snippers (zakje kost 4,95) en een flinke houtblok.
pi_69841854
Ok, ga ik het daarmee proberen. TR + pics volgen!
Life is too short not to have fun
pi_69864650
Twee makrelen en 1 forel liggen nu in een pekelbad. Denk alleen dat de makrelen moeten liggen, ze zijn nogal groot en hangend gaan ze niet passen vrees ik. Ga ook nog 2 kipfilets meeroken, kijken of dat wat wordt.
Life is too short not to have fun
pi_69894015
Pff wat een werk maar dan heb je ook wat!

Ben net klaar met het schoonmaken van de gerookte makrelen en forel. Het is goed gelukt! Vooral de forel, waar ik gisteravond al wat van gesnoept had is heerlijk geworden. Ga ik zeker veel vaker doen. Makrelen ook schoongemaakt, wat een berg vis .

Zal vandaag ergens bereidingswijze + foto's posten.
Life is too short not to have fun
pi_69899884
Vierde post op een rij, begint op een blog te lijken dit

Gisteren dus 2 makrelen, 1 forel en 2 kipfilets gerookt. De kipfilets heb ik meegerookt om te kijken hoe gaar deze zouden worden in deze opstelling, het ging dus vooral om de vis. De vis is gepekeld in:

- 2 liter water
- 200 gram suiker
- 250 gram suiker

De kip is gepekeld in:

- 1 liter water
- 100 gram zout
- 125 gram suiker
- 2 gekneusde knoflooktenen
- paar takjes tijm

Vervolgens de briketten aangemaakt, wachten tot alles gloeide en een temperatuur van ~90 graden had en de vis en kip in de oven gelegd. Toen een deel van de snippers en mot toegevoegd. De bedoeling was dat het geheel 4 uur zou roken bij een temperatuur tussen de 70 en 80 graden.

Helaas bleek het lastig om de temperatuur boven de 70 te houden. De briketten branden toch snel op waardoor ik steeds nieuwe moest aanmaken en die moest toevoegen. Hierdoor heeft alles 5 uur gerookt, maar de temperatuur is zeker anderhalf uur rond de 65 C geweest.

Ik heb twee temperatuurmeters gebruikt. De 1 is een vleesthermometer, de andere ook maar dan met draad en digitale aflezer. Heb ze nu allebei voor hetzelfde doel gebruikt om te kijken of ze van elkaar zouden verschillen. Het verschil bleek miniem te zijn, dus beiden zijn betrouwbaar waardoor ik de digitale ook kan gebruiken om de interne temperatuur van de rookwaar in de gaten te houden.

Foto van de kast:



Deksel met thermometers:



De gerookte vis:



De kip was nog niet gaar na zo'n 5 uur roken, dus vis eruit gehaald, vuur goed opgestookt en nog 40 minuten op 90 graden gerookt tot gaar.



Forel zonder huid:



En de totale oogst. Van de forel had ik gisteravond al 1/3e opgesnoept.




Al met al een succes! Iets meer ervaring krijgen met het op temperatuur houden en we kunnen naar het volgende project, spareribs!
Life is too short not to have fun
pi_69903782
Ziet er goed uit Vaagsel, en als ik het zo lees was de smaak ook goed.
Ik vind de vis wel erg gerimpeld. Heb je de vis wel een uurtje laten drogen voordat die de kast in ging? (drogen in de wind, of warme lucht van de rookoven) Het moet zo droog zijn dat de huid een beetje als papier aanvoelt.
pi_69904365
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:26 schreef vaagsel het volgende:
Vierde post op een rij, begint op een blog te lijken dit
Het wordt gelezen hoor Vaagsel , en natuurlijk ook Dirkh , ik ben me nog steeds aan het orienteren.
pi_69904689
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:11 schreef Dirkh het volgende:
Ziet er goed uit Vaagsel, en als ik het zo lees was de smaak ook goed.
Ik vind de vis wel erg gerimpeld. Heb je de vis wel een uurtje laten drogen voordat die de kast in ging? (drogen in de wind, of warme lucht van de rookoven) Het moet zo droog zijn dat de huid een beetje als papier aanvoelt.
Ja, heb het wel gedroogd, maar niet in de wind of warme lucht, maar bij gebrek aan roosters gewoon een uur op keukenpapier op het aanrecht. Volgende keer zal ik zorgen dat het beter gedroogd is.

Moet zeggen dat voor de tweede poging (eigenlijk de eerste serieuze) het me echt niet tegenvalt. Straks de forel als voorgerecht op komkommerschijfjes met wasabiroom en de kip gaat in een pastagerecht.
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:30 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Het wordt gelezen hoor Vaagsel , en natuurlijk ook Dirkh , ik ben me nog steeds aan het orienteren.
Gelukkig .
Life is too short not to have fun
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:05:11 #178
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_69909897
wordt zéker met behoorlijke interesse gelezen hoor!
blijven posten (en vooral de pics )
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:06:30 #179
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_69909955
ohja het enige wat me een beetje tegenstaat is het weken in water met suiker. is die suiker nu echt nodig?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_69910562
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:06 schreef Puckzzz het volgende:
ohja het enige wat me een beetje tegenstaat is het weken in water met suiker. is die suiker nu echt nodig?
Nee, ik doe het ook zonder suiker.
pi_69910926
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:06 schreef Puckzzz het volgende:
ohja het enige wat me een beetje tegenstaat is het weken in water met suiker. is die suiker nu echt nodig?
Wat ik hier en daar gelezen heb is dat het in een zoutoplossing legt zodat het vlees/de vis vocht op gaat nemen. Om een te zoute smaak tegen te gaan moet je dan suiker toevoegen.

Niks wat ik tot nu toe gemaakt heb smaakte zoet, dus daar hoef je niet bang voor te zijn denk ik.
Life is too short not to have fun
  donderdag 11 juni 2009 @ 07:42:15 #182
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_69923138
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:27 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Wat ik hier en daar gelezen heb is dat het in een zoutoplossing legt zodat het vlees/de vis vocht op gaat nemen. Om een te zoute smaak tegen te gaan moet je dan suiker toevoegen.

Niks wat ik tot nu toe gemaakt heb smaakte zoet, dus daar hoef je niet bang voor te zijn denk ik.
Ik hou juist zo van die zoute gerookte smaak

Gerookt vlees / vis is op zichzelf vrij mager, ik ga daar niet extra calorieen instoppen door 'm te weken in suiker.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 11 juni 2009 @ 10:11:21 #183
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_69926213
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:05 schreef Puckzzz het volgende:
wordt zéker met behoorlijke interesse gelezen hoor!
blijven posten (en vooral de pics )
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 19 juni 2009 @ 14:34:38 #184
16632 Xlarge
========
pi_70166772
Een rookkastje heb ik nog niet, ik kan maar geen juiste keuze maken
Ik heb gisteren wel een zak Jack Daniels rook snippers gehaald



Morgen ga ik in de tuin beercan chicken proberen te roosteren/roken op de bbq

www.youtube.com/watch?v=xS6R2IzDI10
pi_70166979
Heb vorige week spareribs gemaakt maar de foto's staan op het interne geheugen van de camera en daar moet ik het kabeltje nog van ophalen. Even wachten dus .

Ze waren wel bijzonder goed gelukt trouwens!
Life is too short not to have fun
  zondag 21 juni 2009 @ 07:34:21 #186
16632 Xlarge
========
pi_70213992
ik heb gisteren de beercanchicken gerookt / geroosterd, dat is aardig gegaan, de volgende keer marineer ik de kip wat meer

De Jack Daniels houten snippers, erg lekker


De kip, (te) licht gemarineerd, en comfortabel op een halve liter Heineken geplaatst, met nog een laagje bier aanwezig whehehe



Geplaatst op de bbq met goed wat houtsnippers



Zo'n 1.5 uur laten roken



Nu vergeet ik een foto te maken van het eindresultaat , maar na zo'n 45 minuten zag de kip er zo uit



Zoals al gezegd, de volgende ker meer marineren, maar de rooksmaak was erg lekker, en was er erg goed ingetrokken
  maandag 22 juni 2009 @ 20:44:22 #187
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_70267249
super zoals dat eruit ziet!!

leuk voor feestjes
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_70274582
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:26 schreef vaagsel het volgende:
Vierde post op een rij, begint op een blog te lijken dit

Gisteren dus 2 makrelen, 1 forel en 2 kipfilets gerookt. De kipfilets heb ik meegerookt om te kijken hoe gaar deze zouden worden in deze opstelling, het ging dus vooral om de vis. De vis is gepekeld in:

- 2 liter water
- 200 gram suiker
- 250 gram suiker

De kip is gepekeld in:

- 1 liter water
- 100 gram zout
- 125 gram suiker
- 2 gekneusde knoflooktenen
- paar takjes tijm

Vervolgens de briketten aangemaakt, wachten tot alles gloeide en een temperatuur van ~90 graden had en de vis en kip in de oven gelegd. Toen een deel van de snippers en mot toegevoegd. De bedoeling was dat het geheel 4 uur zou roken bij een temperatuur tussen de 70 en 80 graden.

Helaas bleek het lastig om de temperatuur boven de 70 te houden. De briketten branden toch snel op waardoor ik steeds nieuwe moest aanmaken en die moest toevoegen. Hierdoor heeft alles 5 uur gerookt, maar de temperatuur is zeker anderhalf uur rond de 65 C geweest.

Ik heb twee temperatuurmeters gebruikt. De 1 is een vleesthermometer, de andere ook maar dan met draad en digitale aflezer. Heb ze nu allebei voor hetzelfde doel gebruikt om te kijken of ze van elkaar zouden verschillen. Het verschil bleek miniem te zijn, dus beiden zijn betrouwbaar waardoor ik de digitale ook kan gebruiken om de interne temperatuur van de rookwaar in de gaten te houden.

Foto van de kast:

[ afbeelding ]

Deksel met thermometers:

[ afbeelding ]

De gerookte vis:

[ afbeelding ]

De kip was nog niet gaar na zo'n 5 uur roken, dus vis eruit gehaald, vuur goed opgestookt en nog 40 minuten op 90 graden gerookt tot gaar.

[ afbeelding ]

Forel zonder huid:

[ afbeelding ]

En de totale oogst. Van de forel had ik gisteravond al 1/3e opgesnoept.

[ afbeelding ]


Al met al een succes! Iets meer ervaring krijgen met het op temperatuur houden en we kunnen naar het volgende project, spareribs!
Jezus 4 uur makreel roken man , dat moet droog zijn geweest niet normaal.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_70284242
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:26 schreef Joene het volgende:

[..]

Jezus 4 uur makreel roken man , dat moet droog zijn geweest niet normaal.
Heb je er zelf ook ervaring ermee dan?

Heb nog even wat gegoogled en denk dat het sterk afhankelijk is van de temperatuur. De 1 doet het 4 uur op 70 graden, de ander anderhalf uur op 140. Als je makreel anderhalf uur op gemiddeld 75 graden rookt zit je rauwe vis te eten. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Life is too short not to have fun
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:15:03 #190
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_70285144


Euh, half uurtje in mijn gastop-rookoventje.
Ik blijf me ook maar steeds verbazen over de rooktijden/temperaturen en hoeveelheden hout die er bij jullie doorheen gaat.

pi_70313711
Een markreel in de rookoven: hooguit een half uur. Als je koud rookt (op 20 graden) uren, maar dat is een heel ander verhaal.
Als je een groot varkensbraadstuk 4 uur in de oven doet op 75 graden is hij goed gaar.
pi_70332460
quote:
Op zondag 21 juni 2009 07:34 schreef Xlarge het volgende:

De kip, (te) licht gemarineerd, en comfortabel op een halve liter Heineken geplaatst, met nog een laagje bier aanwezig whehehe
Hulde!
  woensdag 24 juni 2009 @ 18:45:26 #193
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_70332975
ik zag gerookte mozzarella op de markt
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 18 juli 2009 @ 17:15:19 #194
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_71097333
moet dat houtmot een beetje nat gemaakt worden? Ik heb op dit moment een Beercan Chicken op de BBQ staan, maar wil eigenlijk kijken of het lekkerder wordt door er op het laatst wat rookmot op de kooltjes te gooien. geen idee of het effect heeft hoor maar het is een experimentje.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_71099126
Ik doe de houtmot altijd droog er op, als het te heet wordt sproei ik er wat water over.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 20:38:55 #196
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_71102105
Ik heb het een beetje nat gemaakt met wat kruiden erbij. de kip was echt SUPERlekker! en een heerlijke rooksmaak op de koop toe
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 19 juli 2009 @ 17:19:37 #197
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_71123642
Misschien dat ik een beetje laat het topic kom binnenvallen, maar heb ook een voorliefde voor (vis) roken. Heb een rvs handgemaakte kast en die bevalt uitstekend. Heb laatst voor het eerst paling gerookt en dat beviel zeer goed. Zalm, forel en makreel waren al frequente bewoners van de kast.

Ik houdt mijn vorderingen hier bij. Leuk om dit topic te lezen..
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 19 augustus 2009 @ 23:22:22 #198
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72025929
Zaterdag ga ik paling roken. Er is 20 pond besteld. Eerste keer ging goed, maar was een stuk minder dan nu. Ga ze deze keer op appelhout roken.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_72026827
paling
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_72026961
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:22 schreef Schranseman het volgende:
Zaterdag ga ik paling roken. Er is 20 pond besteld. Eerste keer ging goed, maar was een stuk minder dan nu. Ga ze deze keer op appelhout roken.
altijd eiken gebruiken. Zonde van de 20 pond als je die gaat roken op appelhout.
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 00:16:41 #201
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72027632
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:51 schreef fuckbuddy het volgende:

[..]

altijd eiken gebruiken. Zonde van de 20 pond als je die gaat roken op appelhout.
Ach zo heel veel invloed heeft het hout nu ook weer niet. Ik rook met beuken, eiken of appel. Elke fruitboom vind ik eigenlijk wel prima. De paling die je in de winkel koopt is vaak met beuken gerookt.

Het gaat erom dat het hout hard genoeg is en niet te snel verbrand.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  donderdag 20 augustus 2009 @ 10:03:30 #202
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_72032242
Ik hoop de mijne ook eerdaags binnen te krijgen. Het is net zo eentje als iemand een paar pagina's hiervoor ook heeft. Ik zal es kijken wie...

edit: Vaagsel was het Rookkastje, hebben jullie daar ook zo'n zin in

eerst ff een kleintje proberen, als het een beetje bevalt koop ik misschien wel eens een wat duurdere.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 20 augustus 2009 @ 11:48:01 #203
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72035041
Nice. ben benieuwd naar de foto's. Ik ben aan het sparen (tja crisis, blah,blah) voor een Weber WSM. Hoop hem volgend voorjaar aan te schaffen.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 24 augustus 2009 @ 14:12:29 #204
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72111091
Zaterdag weer wat paling gerookt. Was weer erg lekker:



Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_72111124
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 14:12 schreef Schranseman het volgende:
Zaterdag weer wat paling gerookt. Was weer erg lekker:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
woon je bij mij in de buurt?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 24 augustus 2009 @ 15:57:04 #206
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_72113594
ziet er goed uit!

mijn kastje was nog niet binnen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_72117281
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 14:12 schreef Schranseman het volgende:
Zaterdag weer wat paling gerookt. Was weer erg lekker:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]



pi_72117769
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 14:12 schreef Schranseman het volgende:
Zaterdag weer wat paling gerookt. Was weer erg lekker:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat voor paling heb je? Kweek? Zijn ze al schoongemaakt?
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:39:09 #209
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72117963
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:29 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Wat voor paling heb je? Kweek? Zijn ze al schoongemaakt?
Ja noord ieren. Die zijn lekker dik en dus goed om mee te roken. Dunne paling is meer om te stoven. En ik ben een beetje lui, dus ik koop ze gepekeld en schoongemaakt. Heb geen tijd om ze zelf schoon te maken, te pekelen en te laten drogen. Werkt perfect, maar hier zijn dan ook genoeg rokerijen waar je ze kan kopen
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_72180212
Zondag deze gekregen. N.a.v. dit topic..
Net getest met een kipfilet en soooo dat was lekker zeg..
Twee verschillende potten rookspul erbij en een kookboekje..
Deze is super voor indoor gebruik. Gewoon op het gas. Deze is compact en dat handvat kan je inklappen dus past makkelijk in een keukenkastje..
Morgen ga ik voor de sparesibs !! Bedankt TS ik had er nog nooit van gehoord. Waar fok maar niet goed voor is
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_72180392
Uhhh was te laat voor slager/.visboer...
Geen spareribs te bekennen. Ging voor de sate.. Deze heb ik 15 min.. gerookt
Wat salade erbij en koflooksaus maar eigenlijk is dat overbodig dat vlees is heerlijk..
dat vlees is heerlijk..
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_72181022
Lekker he, ziet er goed uit.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:31:08 #213
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72181845
Ziet erg goed uit. Heb je de satésaus ook gerookt :-)
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_72192169
quote:
Ja want een autocoureur heeft ook gelijk verstand van vlees/vis roken
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:34:17 #216
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_72198622
Wat een geweldig topic, ik ben helemaal enthousiast!
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:35 schreef Soury het volgende:
Zondag deze gekregen. N.a.v. dit topic..
[ afbeelding ] Net getest met een kipfilet en soooo dat was lekker zeg..
Twee verschillende potten rookspul erbij en een kookboekje..
Deze is super voor indoor gebruik. Gewoon op het gas. Deze is compact en dat handvat kan je inklappen dus past makkelijk in een keukenkastje..
Morgen ga ik voor de sparesibs !! Bedankt TS ik had er nog nooit van gehoord. Waar fok maar niet goed voor is
Waar heb je deze gekocht? Zo eentje zou ideal zijn voor mij.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_72237795
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef -Mellow- het volgende:
Wat een geweldig topic, ik ben helemaal enthousiast!
[..]

Waar heb je deze gekocht? Zo eentje zou ideal zijn voor mij.
Ik weet nooit waneer het spam is op fok dus je hebt PM !! Maar de meeste kookwinkels hebben ze wel
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  zondag 30 augustus 2009 @ 07:07:37 #218
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_72273929
He schransemans, ik was gisteren in Harderwijk, visserijdagen. Daar stonden een partij rookorens/ovens! das toch bij jou in de buurt?
  zondag 30 augustus 2009 @ 10:43:15 #219
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_72274959
Beetje in de buurt. Woensdag was hier en palingrookwedstrijd. Ik denk dat ik volgend jaar een keer mee ga doen.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_73895934
Afgelopen weekend dat rookding voor op het fornuis uitgeprobeerd. Zalm en kip....smaakte echt heerlijk!
Ook nog mini-paprika's gerookt daarna gevuld met mengsel van feta, peterselie en wat olijf-olie en nog even de oven in, ook dit smaakte heerlijk!

Helaas blijft de lucht wel ontzettend in huis hangen
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  woensdag 21 oktober 2009 @ 18:43:00 #221
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73922395
Ik ben blij dat ik geen open keuken heb. En dat je in de keuken nog een dagje ruikt dat je iets gerookt hebt boeit me niet, daar is het de keuken voor.

Maar euh, anders een los gasbrandertje in de tuin of op balkon geen optie?
  woensdag 21 oktober 2009 @ 18:44:22 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73922438
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:43 schreef RobinOok het volgende:
Ik ben blij dat ik geen open keuken heb.
volgens mij is een open keuken net zo ongezond in je huis als wonen aan een snelweg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73922715
Ik heb ook geen open keuken en kookluchten die even blijven hangen heb ik absoluut geen problemen mee, maar de rooklucht vond ik echt heel erg doordringend, heb alles ook nog tegenover elkaar opengezet, en zelfs met die kou de ramen van mijn huiskamer een nacht opengelaten, en nog rook ik het.

Maargoed het ding is van mijn inmiddels exvriend, dus voorlopig wordt er niet meer gerookt in de keuken

Denk wel dat ik er ééntje voor mijn verjaardag ga vragenm want het is echt wel erg smakelijk
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:53:28 #224
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_73940911
Ik gebruik de tuin. Je kan ook een klein hangetje kopen voor in de tuin. Niet duur en praktisch qua maat. En het scheelt behoorlijk wat lucht in je huis.

Ondanks dat ik het buiten doe ruik ik de paling lucht ook nog een dagje in huis. Niet zo heel erg, maar het is wel aanwezig.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_73941033
Wat een leuke site heb je Schranseman
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  donderdag 22 oktober 2009 @ 10:53:45 #226
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_73942411
Dank.... Als je input hebt hoor ik het graag.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:53:50 #227
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_74976392
Zaterdag ga ik zalmen en paling roken. Heb een nieuw adresje gevonden die nogal mooie en grote zalmen verkoopt. Ben benieuwd.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_74993073
Oh wij hebben deze week het volgende gerookt:

Speklappen (iets te erg gepekeld dus zijn aan de zoute kant, maar prima voor door stamppot/bonensoep)
Eendenborst Eergisteren geschoten en gisteren gerookt.
Duivenborst (zelfde als eendenborst alleen hou ik niet zo van duif.)

17 dec is de volgende jacht dus dan gaan we weer roken.
Waarschijnlijk de speklappen al wel eerder omdat er nogal wat fans zijn die ze gewoon als tussendoor heerlijk vinden (als ik niet te veel zout in het pekelprutje doe)

Verder wil ik nog wel kipfilet proberen te roken en gaan we ook nog zeezout roken.
  woensdag 25 november 2009 @ 20:38:18 #229
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_74999740
Vooral de eend lijkt me heerlijk. Helemaal een zelf geschoten exemplaar
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 25 november 2009 @ 21:52:10 #230
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_75002771
wow! klinkt goed zeg covie
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 25 november 2009 @ 21:55:03 #231
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75002899
quote:
Op woensdag 25 november 2009 16:41 schreef covie het volgende:
Eendenborst Eergisteren geschoten en gisteren gerookt.
Duivenborst (zelfde als eendenborst alleen hou ik niet zo van duif.)
Ik dacht dat je wild moesten laten moet besterven/afhangen voordat het eetbaar is?
Niet?
pi_75003340
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:55 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik dacht dat je wild moesten laten moet besterven/afhangen voordat het eetbaar is?
Niet?
Nee. En vooral wat betreft wild. Het ligt aan je cultuur. Als je echt zo'n wildsmaak wildt hebben, dus zo'n sterke smaak, dan moet je het idd laten besterven.
In zuidelijk Afrika gaat zo'n beest direct op de BBQ:
Wil je dat je ree-bok smaakt als biefstuk, dan moet je het gewoon direct bereiden.
Eigen ervaring!
Het gaat er dus om welke smaak jij prefereert.
Kudo, springobk, gazelle, antiloop, konijn...allemaal diersoorten die malser dan biefstuk kunnen zijn!

Uit eigen ervaring: Vandaag geschoten, vandaag op je bord. En het is malser dan de malste ossenhaas die jij ooit gegeten hebt!
Definitely not CIA
  woensdag 25 november 2009 @ 22:24:31 #233
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75004153
Nah
pi_75006587
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:55 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik dacht dat je wild moesten laten moet besterven/afhangen voordat het eetbaar is?
Niet?
Hoeft idd niet, afhankelijk van je smaak. Ik krijg regelmatig vers geschoten haas, en ik slacht ze het liefst binnen 1 a 2 dagen.
pi_75006697
Dit weekend heb ik zo'n 8 uur een beenham laten roken. Dat is zo lekker.
Ik heb deze kast nu een paar maanden en geen seconden spijt van gehad. Ik zou best nog wel meer willen experimenteren, maar blijf wel redelijk vast hangen in de dingen die ik al ken. Maar hé, wat kan het schelen, het is lekker en ook nog eens leuk.
  donderdag 26 november 2009 @ 02:19:31 #236
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_75009655
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

volgens mij is een open keuken net zo ongezond in je huis als wonen aan een snelweg.
Tja wonen in de randstad is ook twee pakjes sigaretten per dag.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_75013214
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het vet waar je in braad is niet van belang, dat blijft in de pan achter.
pi_75013413
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:55 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik dacht dat je wild moesten laten moet besterven/afhangen voordat het eetbaar is?
Niet?
Duif en eend hoeft niet.
Na de jacht maak je die gelijk schoon. (dan hebben ze al een uur of 4/6 gelegen.)
Een haas 1 of 2 dagen en een ree volgens mij een dag of 2/3.

Van fazant weet ik het niet. Ik denk dat je het wel 1 of 2 dagen kan laten besterven maar ik heb geen idee of dat zin heeft.
  donderdag 26 november 2009 @ 12:17:02 #239
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_75015889
leuk om te lezen dat je nog steeds zo enthousiast bent Dirk
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_75101954
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:27 schreef Dirkh het volgende:
Dit weekend heb ik zo'n 8 uur een beenham laten roken. Dat is zo lekker.
Ik heb deze kast nu een paar maanden en geen seconden spijt van gehad. Ik zou best nog wel meer willen experimenteren, maar blijf wel redelijk vast hangen in de dingen die ik al ken. Maar hé, wat kan het schelen, het is lekker en ook nog eens leuk.
Wat lijkt me dat heerlijk. Eet smakelijk.
  zondag 13 december 2009 @ 08:58:06 #241
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75570377
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 10:03 schreef Puckzzz het volgende:
Ik hoop de mijne ook eerdaags binnen te krijgen. Het is net zo eentje als iemand een paar pagina's hiervoor ook heeft. Ik zal es kijken wie...

edit: Vaagsel was het Rookkastje, hebben jullie daar ook zo'n zin in

eerst ff een kleintje proberen, als het een beetje bevalt koop ik misschien wel eens een wat duurdere.
Het duurt ff maar dan heb je ook wat
Na keer op keer navragen en bellen hadden we er een beetje de balen van dat we maar niets hoorden. Daarna zijn we het zelf ook weer een beetje vergeten. Tot vorige week. Toen kwam ik ineens die bon weer tegen en omdat we toch ook al een (heel tientje!) aanbetaling hadden gedaan, hebben we toch nog een keer gebeld. Al was het maar om dat tientje dan maar weer terug te krijgen Bleek dat er al een hele tijd eentje klaarstond maar ze wisten niet meer voor wie dat was. Omdat de versie die wij hadden besteld eigenlijk 1 slag minder luxe was dan degene die daar stond dachten ze niet dat dat de onze was. Enfin...tijdens het telefoontje bleek dat de kleinere niet meer verkrijgbaar was en dat ze deze hadden gestuurd voor dezelfde prijs. Dus....na bijna 5 maanden heb ik dan toch eindelijk mijn rookoventje, en als bonus een mooiere dan die ik had besteld

Nu ff wat recepten opzoeken en kijken of ik nog ergens aan hout of houtskool kan komen. Rookmot heb ik gelukkig al en ook een paar zijdes Red Snapper die ik als eerste ga proberen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 13 december 2009 @ 10:21:07 #242
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75570832
Hoe lang zou een zijde van zo'n 400 gram moeten roken? (heb er 2)Warm roken dan welteverstaan. Ik zal 'm eerst even in wrijven met zout en dat een paar uur in laten trekken (dat hoort toch ook bij warm roken? ) dan nog drogen in de koelkast. Tegen die tijd heb ik wel wat hout gescoord bij het tankstation

Kan niet wachten tot ik kan gaan fikkie stoken
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75570911
We hebben een heuse rook ton voor de makrelen en de palingen MMMM!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_75571118
Er komen concurrenten aan zie ik.

Ik achter de ton, mijn vader achter de kraam.

Open dirretje met een klein verslagje van een feestje waar we roken

En natuurlijk niet zonder prijzen:

2008 had ik de bijl in mijn vinger gezet, 7 hechtingen, en ging het niet helemaal goed (7e) en dit jaar 5e (van de ongeveer 20)
Spakenburg (waar we wonen) is voorlopig de enige wedstrijd waar we roken, ook al worden we voor meer plaatsen gevraagd.

Wij roken zelf paling, zalm, en kippenpoten. We willen wel meer dingen proberen, maar weinig tijd, ook al is mijn vader met de VUT (meer weg dan thuis)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 13 december 2009 @ 10:51:45 #245
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75571199
quote:
Op zondag 13 december 2009 10:47 schreef Resistor het volgende:
Er komen concurrenten aan zie ik.
[ afbeelding ]
Ik achter de ton, mijn vader achter de kraam.

Open dirretje met een klein verslagje van een feestje waar we roken

En natuurlijk niet zonder prijzen:
[ link | afbeelding ]
2008 had ik de bijl in mijn vinger gezet, 7 hechtingen, en ging het niet helemaal goed (7e) en dit jaar 5e (van de ongeveer 20)
Spakenburg (waar we wonen) is voorlopig de enige wedstrijd waar we roken, ook al worden we voor meer plaatsen gevraagd.

Wij roken zelf paling, zalm, en kippenpoten. We willen wel meer dingen proberen, maar weinig tijd, ook al is mijn vader met de VUT (meer weg dan thuis)
Leuk zo hoor

Waarom ligt de zalm met die groenige kruiden op folie? zit daar geen vel meer aan?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75571376
quote:
Op zondag 13 december 2009 10:51 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Leuk zo hoor

Waarom ligt de zalm met die groenige kruiden op folie? zit daar geen vel meer aan?
Er zit vel aan alle zalm. De folie is om te voorkomen dat de zalm aan het rooster vast blijft plakken, en zo kapot gaat bij het er af halen.

Wij leren ook steeds bij hoor, we zijn lang geen professionals. Vroeger sneden we de folie rond de zalm weg, nu rollen we het overschot gewoon op zodat de zalm in een 'bakje' ligt om te voorkomen dat de kruiden (of mosterd-honing, dat andere spul) er af loopt en verloren gaan.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_75571861
Ik heb net wat kip in de pekel liggen om vanavond te roken , tevens TVP

[ Bericht 57% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2009 11:30:09 ]
  zondag 13 december 2009 @ 12:04:05 #248
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75572620
Ik heb even een beginnersvraagje.

Mijn oventje bestaat uit drie delen:

Helemaal onderin de bak voor het hout en een roostertje waar het hout op moet (lijkt mij? )


Dan ongeveer in het midden een iets diepere bak waar volgens de gebruiksaanwijzing water in kan. met een rooster erop.


En dan tenslotte bovenop een rooster. In het deksel zit nog een stang met wat haken voor hangende stukken vis of vlees.


Nu mijn vragen:
moet die middelste bak er echt in?
Houdt die niet de rook tegen?
En leg je je vis dan op het onderste (middelste) rooster vlak boven dat water, of helemaal op het bovenste rooster?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 13 december 2009 @ 14:45:21 #249
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75578091
Ik psot 'm zelf wel vol
Ik heb een oventje van dit merk, dus ik weet nu hoe het ongeveer moet:
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 13 december 2009 @ 14:52:31 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75578319
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 14:12 schreef Schranseman het volgende:
Zaterdag weer wat paling gerookt. Was weer erg lekker:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is dat warm of koud roken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 december 2009 @ 18:01:52 #251
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75584247
Ik krijg 'm maar niet tot 70 graden. Zou het te koud zijn buiten voor thermometer? de oven zelf voelt goed warm aan...
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75584519
quote:
Op zondag 13 december 2009 18:01 schreef Puckzzz het volgende:
Ik krijg 'm maar niet tot 70 graden. Zou het te koud zijn buiten voor thermometer? de oven zelf voelt goed warm aan...
70 graden zal toch makkelijk te halen zijn. Ik stook die van mij eerst flink op, dus echt gewoon fikkie stoken waardoor er een gloeiende aslaag komt, dan doe ik er wat houtsnippers over en houtmot. Zo nu en dan fik het nog even op met een gasbrander om de temperatuur niet te ver te laten zakken.

Zoals ik in dat filmpje van jou zie wordt daar veel met brikketten gewerkt en lijkt het meer op koken, al zie ik op een gegeven moment een bakje met houtmot verdwijnen zonder dat echt duidelijk is waar die heen is gegaan.
  zondag 13 december 2009 @ 18:20:18 #253
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75584838
Nah ben maar aan het experimenteren gegaan. Vis ligt er nu op, temp is zo'n 60 graden. Dan maar wat langer roken toch?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75585039
quote:
Op zondag 13 december 2009 18:20 schreef Puckzzz het volgende:
Nah ben maar aan het experimenteren gegaan. Vis ligt er nu op, temp is zo'n 60 graden. Dan maar wat langer roken toch?
Wat voor vis ga je roken?
  zondag 13 december 2009 @ 18:33:04 #255
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75585253
Ik heb 2 zijdes Red Snapper
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75586166
quote:
Op zondag 13 december 2009 18:01 schreef Puckzzz het volgende:
Ik krijg 'm maar niet tot 70 graden. Zou het te koud zijn buiten voor thermometer? de oven zelf voelt goed warm aan...
70oC?

Ik vind het al heet als ik mijn handen verbrand aan de kast, hier roken we (schat ik) op een graad of 40.

Het is een rookkast, geen barbecue met deksel waar je in plaats van kooltjes houtjes in doet.

En vooral de tijd nemen, wij doen rustig 1,5 uur over paling, en 2 uur over zalm.

Droogroken-gaarroken-smaakroken, 100% op gevoel.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 13 december 2009 @ 19:13:08 #257
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75586497
Thnx, dat geeft de burger moed. Ik doe ook maar wat, is de eerste keer
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 13 december 2009 @ 22:17:03 #258
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75595521
Het was super lekker! Ik heb foto's gemaakt, die komen morgen...nu slapen...1 fles wijn al wachtende op vis en in de kou maken een mens slaperig
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 14 december 2009 @ 08:43:44 #259
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75603722
Ik gaar eerst altijd boven de 72 graden. Ongeveer 15 minuten. Dat is ook voor de gezondheid wel zo prettig, want dan zijn bepaalde bacteriën dood. Dan de mot erop en roken voor 30 - 45 minuten.

Met dit weer moet je echt een behoorlijke fik stoken wil je de 72 graden halen.

Vrijdag weer wat zijdes zalm en flink wat paling roken. lekker!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_75658832
Aanstaande zondag gaat me vader paling roken op een kerstmarkt yammie!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  donderdag 17 december 2009 @ 20:06:32 #261
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75742224
Morgen voor het eerst in opdracht roken voor een kerstborrel. Ze wilde iets anders dan chinees :-)
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_75757548
Bookmarked

Ik heb een kachel/oven van rioolpijpen. Een cm dik, vrij massief dus. Ik gebruik hem als kachel en rookoven.

Wat ik altijd doe is paling erin hangen en eikenhout in het laatje. Aansteken, opwarmen tot zo'n 90 graden en de paling zo'n 10 minuten garen. Als de 10 minuten voorbij zijn flikker ik er een hoop houtmot bij (Bij de dierenspeciaalzaak een bigass zak voor 10 euro) en rook ik een uurtje.

Dan is de paling hier iig op z'n best. Vel los, aardig vet en vol van smaak.
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:27:44 #263
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75758048
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 08:59 schreef RooieHoed het volgende:
Bookmarked

Ik heb een kachel/oven van rioolpijpen. Een cm dik, vrij massief dus. Ik gebruik hem als kachel en rookoven.

Wat ik altijd doe is paling erin hangen en eikenhout in het laatje. Aansteken, opwarmen tot zo'n 90 graden en de paling zo'n 10 minuten garen. Als de 10 minuten voorbij zijn flikker ik er een hoop houtmot bij (Bij de dierenspeciaalzaak een bigass zak voor 10 euro) en rook ik een uurtje.

Dan is de paling hier iig op z'n best. Vel los, aardig vet en vol van smaak.
Heb je daar een foto van? Kan me er geen voorstelling bij maken
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:20:04 #264
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75759536
Ik had ook nog wat foto's van mijn eerste rookavontuurtje

pekelen (ik heb ze ruim een uur gepekeld, was misschien een beetje lang, vis was redelijk zout maar net niet té)


Schoonspoelen en drogen. het was heerlijk vriesweer dus buiten was geen probleem.


Oventje aan de praat krijgen.


een paar uur later


Ik heb nu vakantie tot 4 januari, dus ik ga lekker aan het experimenteren. Vandaag ga ik denk ik een lekker stuk varkensvlees halen bij de slager (of lam...zal vast ook wel lekker zijn...of gewoon allbei ) en dat ga ik marineren zoals in het filmpje hierboven. maar ik zat ook te denken om 'm gewoon te verzuipen in whiskey. Is dat wat? Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

En ik wil eigenlijk dan koud gaan roken...
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 18 december 2009 @ 11:42:09 #265
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75762490
Varkensvlees is lekker om te roken. Als je procureur (varkensnek) gebruikt heb je wle geduld nodig. Ik rook dit wel eens op een Weber Smokey Mountain en doe er vaak 12 -15 uur over.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  vrijdag 18 december 2009 @ 11:45:41 #266
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75762628
en een hammetje? (is toch een bilstuk? ) ik moet me diep schamen heb anderhalf jaar bij eenslager gewerkt, maar ik weet het echt niet meer
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 18 december 2009 @ 17:48:59 #267
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75776608
Ik heb de slager om advies gevraagd. Nu heb ik een fricandeau van een dikke kilo en wat kipfileetjes in de marinade liggen.

Ik heb marinade gemaakt door een pan water te koken met kruidnagels, korianderzaad, zwarte sesam, zout, basilicum (vers) en Karwijzaad. Na het afkoelen heb ik er een flinke scheut Whisky in gekiept. De fricandeau heb ik op een heleboel plaatsen geinjecteerd met Whisky
Daar ligt alles nu lekker in te marineren....Ik ben zóóó benieuwd, dit is eigenlijk niets voor zo'n stuk ongeduld als ik
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:28:17 #268
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75782185
Fricandeau is best lastig, want niet vet. Mijn advies zou zijn een pekel. weet je bijna zeker dat het goed gaat. Je marinade ziet er wel super lekker uit. Benieuwd naar het resulaat!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 19 december 2009 @ 11:24:19 #269
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75799408
Het ligt nu allemaal anderhalf uur te roken. De temperatuur is naar mijn idee een tikje te hoog (35 ongeveer) is dat heel erg? de kipfilet krijgt nu al een bruine rand, dat lijkt me allemaal wat snel
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75804805
Zo lees je maar dat iedereen zijn eigen manier van roken heeft. Ik zou kipfilet nooit koud roken en toch wel rond de 80 90 graden roken. Met koud roken gaar je het niet, dus blijft het wel rauw.
Maar goed, ieder zijn eigen smaak en advies.
pi_75805330
Kipfilet moet je na het (koud) roken altijd garen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2009 15:37:40 ]
  zaterdag 19 december 2009 @ 15:45:34 #272
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75805566
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 15:15 schreef Dirkh het volgende:
Zo lees je maar dat iedereen zijn eigen manier van roken heeft. Ik zou kipfilet nooit koud roken en toch wel rond de 80 90 graden roken. Met koud roken gaar je het niet, dus blijft het wel rauw.
Maar goed, ieder zijn eigen smaak en advies.
Koud roken is niet erg geslaagd. De temperatuur bleef erg hoog. Ik heb na twee uur de kip eruit moeten halen, gelukkig is die wel heerlijk geworden, niet te droog, mooi van kleur en smaak.


Het varkensvlees ligt er nog even in. Ik heb al wel even gekeken of die gaar was, maar hij mag nog wel een uurtje ofzo.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75805962
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 15:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Kipfilet moet je na het (koud) roken altijd garen.
Daarom rook ik dat ook gewoon warm, uurtje of drie vier en hij is heerlijk.
Ik heb woensdag en donderdag vrij genomen voor de kerst, dan ga ik beenham en zalm roken. Vandaag eiken mot en aanmaakhout op de kop getikt dus ik kan weer helemaal los.
pi_75806515
wat een moment om dit topic te vinden

vroeger maakte mijn opa, die had een rooktonnetje in de haven waar hij zijn bootje had liggen en altijd makreel rookte

met kerst, hadden we altijd een speciale tractatie: gerookte sliptong man man man!
Nu heb ik nog sliptong liggen en doen mijn vriend en ik op tweede kerstdag sushi, en is wellicht gerookte tong daarbij ook wel heel lekker.. wil iig dat mijn vriend het een keer proeft.

Maargoed.. waar dan dus nog ergens een gasfornuisrokertje vandaan halen en de overige benodigdheden en ik moet ma, di en wo werken en donderdag moet ik een ander kerstdiner verzorgen

iig even een meelees/tvp
Ja doei.
  zaterdag 19 december 2009 @ 16:23:00 #275
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75806576
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
wat een moment om dit topic te vinden

vroeger maakte mijn opa, die had een rooktonnetje in de haven waar hij zijn bootje had liggen en altijd makreel rookte

met kerst, hadden we altijd een speciale tractatie: gerookte sliptong man man man!
Nu heb ik nog sliptong liggen en doen mijn vriend en ik op tweede kerstdag sushi, en is wellicht gerookte tong daarbij ook wel heel lekker.. wil iig dat mijn vriend het een keer proeft.

Maargoed.. waar dan dus nog ergens een gasfornuisrokertje vandaan halen en de overige benodigdheden en ik moet ma, di en wo werken en donderdag moet ik een ander kerstdiner verzorgen

iig even een meelees/tvp
Online bestellen?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75806653
met de kerstdrukte wellicht niet echt een optie... en komt het pas na kerst aan
Ja doei.
pi_75806767
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:26 schreef motorbloempje het volgende:
met de kerstdrukte wellicht niet echt een optie... en komt het pas na kerst aan
Ik heb ze vandaag te kus en te keur zien liggen bij verschillende hengelsportwinkels.
pi_75806855
ah, daar zit er wel een van in de buurt hebben ze daar ook zaken als pekel en zulks?
Ja doei.
pi_75806922
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
...
Maargoed.. waar dan dus nog ergens een gasfornuisrokertje vandaan halen en de overige benodigdheden en ik moet ma, di en wo werken en donderdag moet ik een ander kerstdiner verzorgen
...
Zus en Zo zal toch wel wat hebben?
pi_75806961
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Zus en Zo zal toch wel wat hebben?
daar durf ik nooit naar binnen omdat dat me echt teveel geld gaat kosten maar ik vrees dat ze het wel hebben ja.. waar moet ik sowieso aan denken qua prijs? Voor zo'n klein oventje voor op 't fornuis?
Ja doei.
pi_75807050
Ik geloof dat ik ongeveer 80 euro heb betaald voor de mijne. Ze hebben in de webshop een oventje op een spiritusbrander voor 58 euro, maar ik verwacht dat ze ook wel fornuisoventjes verkopen. Je zou ze natuurlijk even kunnen bellen.
pi_75807152
oei dat kan ik nu gewoon even niet missen ik hóópte op een euro of 25, 30 max
Ja doei.
  † In Memoriam † zaterdag 19 december 2009 @ 16:56:50 #283
248016 goldfinger1963
BBQ KIng
pi_75807521
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:45 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ja, maar ik denk niet dat ik de volledige steun van mijn vrouw krijg als ik aankom met een rekening voor zo'n smoker.

Maar ik rook jij ook kip?
ik heb zo'n amerikaanse BBQ met een aparte smoker eraan gekocht dit jaar is niet van een bekende merk maar voor 170 euro ga ik niet klagen en min vrouwtje ook niet
Het gaat er niet om wat mensen over je zeggen,
Maar hoe je ermee omgaat !
Een geschreven woord komt anders over dan een gesproken woord.
pi_75807559
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 16:43 schreef motorbloempje het volgende:
oei dat kan ik nu gewoon even niet missen ik hóópte op een euro of 25, 30 max
Voor een rookkastje voor op het fornuis kom je daar met gemak mee weg. Als voorbeeldje heb je dan al echt wel een leuke voor: http://www.vlemmix.nl/nl/(...)odel_gegalvaniseerd/
pi_75807613
dat ziet er een stuk vriendelijker geprijsd uit

leuk kerstcadeautje voor mezelf ook! die site ga ik even in gedachten houden. Rijd nog even langs de hengelsportwinkel hier in de buurt, maar anders vind ik dit een leuke koop! Dank!
Ja doei.
  zondag 20 december 2009 @ 18:38:18 #286
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75846579
Vrijdag bij mijn 9 wat paling en zalm staan roken. Paling (uiteraard Ierse) was super goed gelukt. Lekker dikke paling!











Ik heb er ook een kort verhaaltje over geschreven
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zondag 20 december 2009 @ 19:17:06 #287
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75847950
Ohh lekkerrrr!!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 20 december 2009 @ 19:23:14 #288
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75848175
Ik had nog foto's gemaakt van de fricandeau. In tegenstelling tot de verwachting dattie droog zou zijn was die heerlijk mals en de whisky smaak zat er nog goed in in combinatie met de gerookte smaak natuurlijk. Ik denk dattie niet droog is geworden omdat ik met een injectienaald het hele ding heb volgespoten met whisky (WTF!! )

Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75848247
Hoe lang heb je de paling gegaard en gerookt?

Ik heb ook altijd die dikke Ierse en ik gaar altijd 10 minuten op 90 graden en rook een uur op 50~60 graden.

En waar halen jullie je paling? Ik haal Ierse schoongemaakt + gepekeld in Spakenburg en betaal 19 euro per kilo (Je krijt een stuk minder, 700 gram ofzo ivm schoonmaken enzo)
pi_75859357
quote:
Op zondag 20 december 2009 18:38 schreef Schranseman het volgende:
Vrijdag bij mijn 9 wat paling en zalm staan roken. Paling (uiteraard Ierse) was super goed gelukt. Lekker dikke paling!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb er ook een kort verhaaltje over geschreven
Dat is een heel bekend kastje, en ik heb het idee dat jij ook uit de buurt van Spakenburg komt, want slagerij 'Groen' is een hele bekende naam hier, en IJsselmeervogels (van je site geplukt) ook

En een kleine tip: de palingen even recht trekken voordat je ze in de kast hangt, dan hangen ze mooi recht.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_75860154
Ik moet een adresje vinden voor goede paling. Als ik de pics zo zie van Schranseman, dan loopt het water toch in je mond.

Puckzzz , die fricandeau ziet er goed uit. Hoe warm en hoe lang heb je die gerookt?
  maandag 21 december 2009 @ 09:08:38 #292
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75867785
Mijn paling haal ik bij paling.nl oftwel spakenburg paling. Goeie Ierse paling voor 9,25 een pond. Dan zijn ze gepekeld en schoongemaakt. Ik kom idd uit Spakenburg!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 21 december 2009 @ 09:09:48 #293
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75867805
Ik heb 'm zo'n 14 uur gemarineerd in water wat ik heb gekookt met diverse kruiden (zie mijn post op vorige pagina). Ik had 'm dus ook volgespoten met whisky en heb ook nog een flinke scheut bij de marinade gekiept.

Daarna heb ik 'm ruim 8 uur gerookt. In het begin op zo'n 35 graden maar ik kreeg de temperatuur niet constant. Hij bleef maar stijgen met als piek een graad of 60.
Ik heb een gedeelte van de marinade in een pannetje gedaan waar ik een flinke hoeveelheid beukensnippers in heb gegooid om te weken. De rest van de marinade heb ik in de lekbak gedaan met ook nog wat bollen knoflook. De lekbak heb ik vervolgens 2 keer bijgevuld met water. De snippers heb ik regelmatig op de kooltjes gegooid.

Op zich is het best veel werk allemaal maar mén wat was die lekker!!

ik denk dat mijn oventje niet erg geschikt is voor koud roken, ik zou niet weten hoe ik de temperatuur constant laag kan houden.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75964780
quote:
Op maandag 21 december 2009 09:09 schreef Puckzzz het volgende:
ik denk dat mijn oventje niet erg geschikt is voor koud roken, ik zou niet weten hoe ik de temperatuur constant laag kan houden.
Op dit moment ben ik zalm aan het koud roken, ik heb een paar blokken hout branden in een soort van vuurkorf.
Daar gooi ik zo nu en dan een klein stuk eikenhout op, zodat die lekker vlot vlam vat en zodra deze echt brandt leg ik hem in de oven op een laag houtmot.
Ik zorg er wel voor dat de vlam gedoofd is van het stukje hout. Hierdoor blijft de temperatuur laag, zo'n 20 graden, iets daaronder.
Gewoon om het half uurtje even kijken en héél af en toe een nieuw stukje eikenhout er op, kan ook met een houtskoolbriket.
Het koud roken is wat dat betreft best wel makkelijk. Vanmorgen ben ik om een uur of tien begonnen en vanavond laat zal de zalm wel klaar zijn, daarna gaan de beenhammen er in, ook koud roken. Het houtmot zal in de loop van de nacht wel op zijn maar dan begin ik morgen weer rustig aan opnieuw. Dat is het mooie van koudroken, het kan geen kwaad als het "vuur" uit gaat.
  woensdag 23 december 2009 @ 12:57:59 #295
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75965880
Laat je de "oude" rook ook af en toe ontsnappen?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_75965939
quote:
Op woensdag 23 december 2009 12:57 schreef Schranseman het volgende:
Laat je de "oude" rook ook af en toe ontsnappen?
Ja, zo nu en dan doe ik het deurtje even open. Ook zorg ik voor een goede trek, er zit een luikje bovenop en onderop.
  woensdag 23 december 2009 @ 18:56:37 #297
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_75980281
Ahhh...dus nu heb ik bijvoorbeeld de houtkachel binnen aan. Is dus een kwestie van in de gaten houden en af en toe een blokje in het oventje doen? Zonder vuur uiteraard....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_75980769
quote:
Op woensdag 23 december 2009 18:56 schreef Puckzzz het volgende:
Ahhh...dus nu heb ik bijvoorbeeld de houtkachel binnen aan. Is dus een kwestie van in de gaten houden en af en toe een blokje in het oventje doen? Zonder vuur uiteraard....
Zolang het maar net voldoende is om het houtmot smeulende te houden. En dat hoeft niet allemaal te smeulen, het vindt zijn weg wel. Het rookt bij mij nu de hele dag al op nog geen kilo houtmot.
  maandag 15 februari 2010 @ 12:01:00 #299
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_78013793
quote:
Op zondag 20 december 2009 19:23 schreef Puckzzz het volgende:
Ik had nog foto's gemaakt van de fricandeau. In tegenstelling tot de verwachting dattie droog zou zijn was die heerlijk mals en de whisky smaak zat er nog goed in in combinatie met de gerookte smaak natuurlijk. Ik denk dattie niet droog is geworden omdat ik met een injectienaald het hele ding heb volgespoten met whisky (WTF!! )

[ afbeelding ]
Er ligt er weer eentje te roken Ditmaal gemarineerd in pure whiskey
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 15 februari 2010 @ 12:10:50 #300
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_78014050
Op welke temp?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')