IJij weet toch alles van die kaart en nu kom je weer met een heel naieve vraag. Zoek zelf eens wat uit.quote:Is het eigenlijk al bekend hoe die afstand gemeten wordt?
Is het niet zo dat het gewoon hemelsbreed wordt gekeken?
Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Nou prima. Dat is mogelijk bij de OV chipkaart.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:23 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ik ben iemand die vooraf wil weten wat iets kost. Doe ik met de auto ook en met het huidige treinkaartje etc. ook.
Nog maar eens dan:quote:Op maandag 16 februari 2009 00:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nog steeds is niet duidelijk of de vervoerbedrijven zich geheel zullen houden aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens
http://www.cbpweb.nl/documenten/pb_20081111_ovchip_dm.shtml?refer=true&theme=greenquote:De OV-bedrijven hebben na vier jaar een concreet en aanvaardbaar voorstel voor direct marketing op basis van individuele reisgegevens van OV-chipkaarthouders geformuleerd. Het CBP liet staatssecretaris Huizinga weten dat het voorstel voldoet aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
quote:Het CBP concludeert dat het huidige voorstel van de OV-bedrijven voldoet aan de eisen die de
Wbp stelt.
Echt gast, leer nou eens de positieve dingen aan de OV chipkaart op te slaan. Het begint wel heel erg sneu te worden dat dit soort dingen jou keer op keer uitgelegd moeten worden.quote:De OV-bedrijven dienen om al het bovenstaande te realiseren een aantal uiterst bepalende
technische voorzieningen te treffen. Gegeven de wijze waarop de OV-bedrijven in de afgelopen
periode hebben getracht de landelijke implementatie van de OV-chipkaart Wbp- conform te doen
plaatsvinden, ga ik er voorshands van uit dat de nog openstaande punten zullen worden
opgelost.
Omdat dat nog meer werk is om voor elkaar te krijgen en alleen maar verwarrend is.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Bij opvragen van de kaartinhoud op een station of informatiepunt geeft de apparatuur van het plaatselijke vervoerbedrijf geen informatie over reisproducten en in-/uitchecklocaties van andere bedrijven
Het is toch allemaal gekoppeld in 1 systeem. Waarom kan ik dan bij EEN INFORMATIE PUNT geen INFORMATIE krijgen]
Misschien dat het standaard 2e klas is.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Nu het toch over op saldo reizen gaat, hoe wil de NS eigenlijk gaan controleren of je 1e klas saldo wilt reizen of 2e klasse.
Bij de strippenkaart weet je vooraf ook niet hoeveel je moet betalen.quote:Op maandag 16 februari 2009 00:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Na het uitchecken is je reis afgelopen.
Onderweg kan je dat dus niet zien, alleen achteraf.
I.t.t. alle andere producten waar je VOORAF al weet wat je betaalt
Achja... Er zijn minder dan 20 opstapplaatsen in heel Rotterdam én Amsterdamquote:Op maandag 16 februari 2009 01:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel onzin, want je kan alleen stations in Rotterdam en Amsterdam selecteren voor tarieven van de chipkaart.
Dat zijn er geen 10tallen en Station Lombardijen valt al af
Ik gok dat Rotterdam in totaal >250 incheckpunten heeft. Misschien zelfs richting de duizend. Denk aan alle trams en bussen, de eramsuslijn, aantal trein-lijnen, randstadrail, ...quote:Op maandag 16 februari 2009 09:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Achja... Er zijn minder dan 20 opstapplaatsen in heel Rotterdam én Amsterdam
1 metro lijn in Rotterdam
De Terp V 09:00 09:10
Capelle Centrum V 09:01 09:11
Slotlaan V 09:03 09:13
Capelsebrug V 09:05 09:15
Nesselande V 09:04
De Tochten V 09:06
Ambachtsland V 09:07
Nieuw Verlaat V 09:09
Hesseplaats V 09:10
Binnenhof V 09:06
Romeynshof V 09:08
Graskruid V 09:09 09:12
Alexander V 09:11 09:14
Oosterflank V 09:12 09:15
Prinsenlaan V 09:14 09:17
Schenkel V 09:16 09:19
Capelsebrug V 09:18 09:21
Kralingse Zoom V 09:07 09:17 09:20 09:23
Voorschoterlaan V 09:09 09:19 09:22 09:25
Gerdesiaweg V 09:10 09:20 09:24 09:27
Oostplein V 09:12 09:22 09:25 09:28
Blaak V 09:13 09:23 09:26 09:29
Beurs V 09:15 09:25 09:28 09:31
Eendrachtsplein V 09:16 09:26 09:29 09:32
Dijkzigt V 09:17 09:27 09:30 09:33
Coolhaven V 09:18 09:28 09:32 09:35
Delfshaven V 09:20 09:30 09:33 09:36
Marconiplein V 09:22 09:32 09:35 09:38
Schiedam V 09:24 09:34
Parkweg V 09:26 09:36
Troelstralaan V 09:28 09:38
Vijfsluizen V 09:29 09:39
Pernis V 09:33 09:43
Tussenwater V 09:36 09:46
Hoogvliet V 09:38 09:48
Zalmplaat V 09:39 09:49
Spijkenisse Centrum V 09:42 09:52
Heemraadlaan V 09:43 09:53
De Akkers A 09:45 09:55
Schiedam
41 haltes. Lijkt me duidelijk he.
Het zullen er veel zijn en macca loopt te zeuren dat je van 1 station niet kunt zien hoeveel het kost om met de OV chipkaart te reizen...quote:Op maandag 16 februari 2009 09:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik gok dat Rotterdam in totaal >250 incheckpunten heeft. Misschien zelfs richting de duizend. Denk aan alle trams en bussen, de eramsuslijn, aantal trein-lijnen, randstadrail, ...
Blijkbaar weet ik toch niet alles van de kaartquote:Op maandag 16 februari 2009 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[ afbeelding ]
De vorige topics vind je hier:deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5 deel 6 deel 7 deel 8 deel 9
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #10
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #11
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #12
Extra informatie:
wikipedia over de ov-chipkaart
wikipedia over de oyster-kaart (in gebruik in Londen)
wikipedia over de octopus-kaart (in gebruik in Hong Kong)
NS website met hopenlijk het up to date verhaal van de NS
De website van TLS het samenwerkingsverband om de ov-chipkaart in te voeren
project website van TLS?
Een website om klachten over de ov-chipkaart te melden
De Rover (Reizigers overleg) website
De rover webstie om klachten over de ov-chipkaat te melden (en pluimen uit te delen)
OP
De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).
[..]
IJij weet toch alles van die kaart en nu kom je weer met een heel naieve vraag. Zoek zelf eens wat uit.![]()
Wat ik ervan begrepen heb is in ieder geval dat je per afgelegde kilometer afrekend, en dat zijn dan niet de hemelsbrede afstanden.
Maar zou eht hemelsbreed zijn dan nog is het nog altijd meer dan 2.1 KM en dus ook per defenitie duurder dan de oude strippenkaart.
Leuk voorbeeld is ook als je van Schenkel naar Capelle slotlaan wilt. Een stukje dat net niet te lopen is, maar geen giga afstand. 3 haltes, maar gelijk ook 3 zones, dus 4 strippen. Dat soort onredelijke prijsberekeningen komen straks niet meer voor.quote:Op maandag 16 februari 2009 10:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het zullen er veel zijn en macca loopt te zeuren dat je van 1 station niet kunt zien hoeveel het kost om met de OV chipkaart te reizen...
Heb je ook het commentaar van HIZ ergens in deze serie gelezen dat het 1 cent uitmaakt of hij voor of achter van een perron in amsterdam af ging. Ik dacht dat de reiziger alleen de gereisde afstand zou moeten betalen. Met zulke verschilletjes blijkt dus ook dat over het perron lopen geld kan kosten.quote:Op maandag 16 februari 2009 10:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het zullen er veel zijn en macca loopt te zeuren dat je van 1 station niet kunt zien hoeveel het kost om met de OV chipkaart te reizen...
Die post heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Dat is wel een vreemd iets. Misschien maar eens het GVB laten weten en om uitleg vragen.quote:Op maandag 16 februari 2009 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je ook het commentaar van HIZ ergens in deze serie gelezen dat het 1 cent uitmaakt of hij voor of achter van een perron in amsterdam af ging. Ik dacht dat de reiziger alleen de gereisde afstand zou moeten betalen. Met zulke verschilletjes blijkt dus ook dat over het perron lopen geld kan kosten.![]()
Het is minimaal, maar toch..
Ik had al geen nieuw topic geopend gezien de onvoorstelbaarheid van een bepaald iets/iemandquote:
Wedden dat het binnen 3 dagen weer volgebaggerd is door de macca vs snowgoon fight.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik had al geen nieuw topic geopend gezien de onvoorstelbaarheid van een bepaald iets/iemand![]()
Maar goed, tvp dan maar.
Het gaat wel hard als mensen niet willen zien dat problemen zijn opgelost...quote:Op maandag 16 februari 2009 12:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wedden dat het binnen 3 dagen weer volgebaggerd is door de macca vs snowgoon fight.
Als jij alles wat wij hier als problemen neerzetten maar blijft bagitaliseren als zijnde geen probleem dan gaat het nog veel harder.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:49 schreef snowgoon het volgende:
Het gaat wel hard als mensen niet willen zien dat problemen zijn opgelost...
Ik zie jullie geen voorbeelden geven van problemen die nog steeds spelen.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij alles wat wij hier als problemen neerzetten maar blijft bagitaliseren als zijnde geen probleem dan gaat het nog veel harder.![]()
![]()
De 11 eerder genoemde punten waarom de reizigersorganisatie uit het overleg gestap zijn of heb je daar ook toevallig over heen gelezen.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:
Ik zie jullie geen voorbeelden geven van problemen die nog steeds spelen.
Privacy is opgelost, de reizen worden niet alleen maar duurder, poortjes werken goed, blinden-organisaties zijn tevreden.
Welke grote problemen spelen er dan nog steeds?
Ik kan van jou hetzelfde zeggen. Als jij vind dat die punten (privacy, prijs) niet opgelost zijn, wat doe je hier dan nog?quote:Op maandag 16 februari 2009 15:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De 11 eerder genoemde punten waarom de reizigersorganisatie uit het overleg gestap zijn of heb je daar ook toevallig over heen gelezen.![]()
Sommige korte reizen worden door de OV chip idd goedkoper, velen zullen duurder worden. Hoe het in het totaal plaatje uitpakt weten we nog niet. Wat we wel weten is dat de NS allemaal kaartjes wil laten verdwijnen ( retourjes, 5 retourkaart -5% )
En sommige punten die jij noemt zijn in jou simplistische optiek opgelost maar niet iedereen is het daar mee eens. Dat privacy punt is wat mij betreft nog lang niet opgelost ook al geeft nu de CBP een iets andere draai aan het verhaal. En ik denk dat hier meer mensen zijn die er net zo over denken.
Als de punten in jou optiek toch zijn opgelost wat doe je dan nog eigelijk hier in dit topic behalve blijven zuigen.
1. Discutabel. De ene vind het de chipkaart makkelijk, de andere de strippenkaart.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:19 schreef macca728 het volgende:
de 11 punten van het manifest, die dus volgens Rover en de anderen nooit gehaald gaan worden met de chipkaart
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant,
voorspelbaar en controleerbaar.
6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
\quote:Op maandag 16 februari 2009 09:45 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Achja... Er zijn minder dan 20 opstapplaatsen in heel Rotterdam én Amsterdam
1 metro lijn in Rotterdam
De Terp V 09:00 09:10
Capelle Centrum V 09:01 09:11
Slotlaan V 09:03 09:13
Capelsebrug V 09:05 09:15
Nesselande V 09:04
De Tochten V 09:06
Ambachtsland V 09:07
Nieuw Verlaat V 09:09
Hesseplaats V 09:10
Binnenhof V 09:06
Romeynshof V 09:08
Graskruid V 09:09 09:12
Alexander V 09:11 09:14
Oosterflank V 09:12 09:15
Prinsenlaan V 09:14 09:17
Schenkel V 09:16 09:19
Capelsebrug V 09:18 09:21
Kralingse Zoom V 09:07 09:17 09:20 09:23
Voorschoterlaan V 09:09 09:19 09:22 09:25
Gerdesiaweg V 09:10 09:20 09:24 09:27
Oostplein V 09:12 09:22 09:25 09:28
Blaak V 09:13 09:23 09:26 09:29
Beurs V 09:15 09:25 09:28 09:31
Eendrachtsplein V 09:16 09:26 09:29 09:32
Dijkzigt V 09:17 09:27 09:30 09:33
Coolhaven V 09:18 09:28 09:32 09:35
Delfshaven V 09:20 09:30 09:33 09:36
Marconiplein V 09:22 09:32 09:35 09:38
Schiedam V 09:24 09:34
Parkweg V 09:26 09:36
Troelstralaan V 09:28 09:38
Vijfsluizen V 09:29 09:39
Pernis V 09:33 09:43
Tussenwater V 09:36 09:46
Hoogvliet V 09:38 09:48
Zalmplaat V 09:39 09:49
Spijkenisse Centrum V 09:42 09:52
Heemraadlaan V 09:43 09:53
De Akkers A 09:45 09:55
Schiedam
41 haltes. Lijkt me duidelijk he.
reizen worden geniddeld WEL DUURDER , zeker voor de NS reiziger.quote:Op maandag 16 februari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie jullie geen voorbeelden geven van problemen die nog steeds spelen.
Privacy is opgelost, de reizen worden niet alleen maar duurder, poortjes werken goed, blinden-organisaties zijn tevreden.
Welke grote problemen spelen er dan nog steeds?
Ah, ging het specifiek over treinstations, ik dacht dat we het over stations in het algemeen haddenquote:Op maandag 16 februari 2009 17:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
\
Omdat je gwoon niet kan lezen
ik heb het over station Lombardijen en dat is geen metrostation maar een treinstation
Als jij naar een nieuwe stad gaat, hoe weet jij dan vooraf hoeveel zones je moet gebruiken als je met de bus gaat?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
reizen worden geniddeld WEL DUURDER , zeker voor de NS reiziger.
Poortjes werken niet perfect, er vallen er regelmatig uit en de software weigert regelmatig of zorft ervoor dat er verkeerde bedragen worden afgeschreven.
Tarieven zijn helemaal niet vooraf bekend, slechts in beperkte mate via internet te achterhalen.
Wat lul je nou over de strippenkaart, bij elke halte kan je kijken hoeveel zones je kwijt bent. Dus hoeveel geld
Dat jij dat niet kunt
jja omdat Snowgoon moeite heeft met lezenquote:Op maandag 16 februari 2009 12:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wedden dat het binnen 3 dagen weer volgebaggerd is door de macca vs snowgoon fight.
OP DE BUSHALTE KIJKEN WAAR EEN ZONEKAART HANGTquote:Op maandag 16 februari 2009 17:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij naar een nieuwe stad gaat, hoe weet jij dan vooraf hoeveel zones je moet gebruiken als je met de bus gaat?
wel een treinstation waar veel bussen en trams voorbij komen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ah, ging het specifiek over treinstations, ik dacht dat we het over stations in het algemeen hadden
Maar goed, 1 trein station dat nog niet te selecteren valt bij het berekenen van de routes, 10tallen andere metrostations en andere opstapplaatsen wel. Dus om nou te gaan zeggen dat die hele site niet werkt is wel weer typerend voor jouw negativisme.
Aha. Dus om vooraf te weten hoe duur het is om met de bus in Groningen te reizen, moet je eerst naar Groningen gaan, daar bij de bushalte kijken naar de zonekaart en dan kun je weer terug en je reis gaan plannen.quote:
Nu kun je met een strippenkaart overal in en uit stappen en je weet ook wat een reis kost.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat dat nog meer werk is om voor elkaar te krijgen en alleen maar verwarrend is.
Nu krijg je toch ook niet alle informatie van omliggende vervoersbedrijven op het station te zien. Waarom moet dat dan straks wel?
Dat zijn echt van die kansloze eisen, doen alsof het bij de strippenkaart wel gebeurde en bij de OV chipkaart totaal anders is.
Ja hoor, vooraf als ik de bus instapquote:Op maandag 16 februari 2009 17:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Aha. Dus om vooraf te weten hoe duur het is om met de bus in Groningen te reizen, moet je eerst naar Groningen gaan, daar bij de bushalte kijken naar de zonekaart en dan kun je weer terug en je reis gaan plannen.
Dan is het nu met de OV chipkaart toch wel wat minder moeite
Moeten we dat nu ook weer voor de 897129387132987 keer gaan behandelen?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel een treinstation waar veel bussen en trams voorbij komen.
Bovendien is al aangetoond dat de berekende prijzen niet goed waren, volgens JOU
vb Eendrachtsplein - ZUidplein
Volgens mij kun je gewoon zien hoeveel zones je moet reizen.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:42 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij de strippenkaart weet je vooraf ook niet hoeveel je moet betalen.
Bij de OV chipkaart kun je vooraf uitzoeken hoeveel je moet betalen.
ja discussie ging over treinstation Lombardijen die bij de tarieven volledig ontbreekt.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik gok dat Rotterdam in totaal >250 incheckpunten heeft. Misschien zelfs richting de duizend. Denk aan alle trams en bussen, de eramsuslijn, aantal trein-lijnen, randstadrail, ...
Inderdaad. Maar ook daar moet je moeite voor doen om dat te weten.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef Colnago het volgende:
[..]
Volgens mij kun je gewoon zien hoeveel zones je moet reizen.
JIj zegt het toch voor 100ste keer dat de tarieven makkelijk op te zoeken zijn.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Moeten we dat nu ook weer voor de 897129387132987 keer gaan behandelen?
Dus als jij naar Groningen wilt en je wilt vooraf weten hoeveel de bus daar kost, ga jij speciaal op en neer naar Groningen om daar een bushalte met die informatie te vinden.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja hoor, vooraf als ik de bus instap
Ja is een stuk makkelijker, Ridderkerk-Beurs, hoeveel met de chipkaart Snowgo
De discussie is dat het nu helemaal niet bekend is !!!quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ook daar moet je moeite voor doen om dat te weten.
Sommige mensen hier denken dat dat algemeen bekend is hoeveel zones je moet betalen in alle Nederlandse plaatsen.
Ik zeg nog steeds dat het wel makkelijk is. Op een paar uitzonderingen na blijkbaar. Daarvoor kun je ook met de RET bellen als je dat perse wilt weten.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
JIj zegt het toch voor 100ste keer dat de tarieven makkelijk op te zoeken zijn.
Dat is dus niet zo, waarom geef je dat niet gewoon toe
Er is niets bekendquote:Op maandag 16 februari 2009 17:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
De discussie is dat het nu helemaal niet bekend is !!!
En via internet kan je dat opzoeken, dat kan ook nu voor de strippenkaart
ne als ik naar Groningen wil, dan ga ik naar Groningen en stap ik gewoon in waar de buschauffeur de prijs verteld of kijk ik op de haltequote:Op maandag 16 februari 2009 17:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus als jij naar Groningen wilt en je wilt vooraf weten hoeveel de bus daar kost, ga jij speciaal op en neer naar Groningen om daar een bushalte met die informatie te vinden.
Hebben jullie mensen nog NOOIT gehoord van www.9292ov.nl Hier kun je van A naar B uitrekenen hoeveel strippen je kwijt bent.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Aha. Dus om vooraf te weten hoe duur het is om met de bus in Groningen te reizen, moet je eerst naar Groningen gaan, daar bij de bushalte kijken naar de zonekaart en dan kun je weer terug en je reis gaan plannen.
Dan is het nu met de OV chipkaart toch wel wat minder moeite
Eindelijk rustquote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef snowgoon het volgende:
En nu ga ik een avondje weg Macca. Dus niet denken dat jij gelijk heb omdat ik niet binnen 10 minuten reageer
Ja dus waarom Snowgoon altijd naar internet verwijst voor tarieven van de chipkaart ?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef m3nster het volgende:
[..]
Hebben jullie mensen nog NOOIT gehoord van www.9292ov.nl Hier kun je van A naar B uitrekenen hoeveel strippen je kwijt bent.
Kon altijd al
Je bedoeld dat je op de site kunt kijken?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Aha. Dus om vooraf te weten hoe duur het is om met de bus in Groningen te reizen, moet je eerst naar Groningen gaan, daar bij de bushalte kijken naar de zonekaart en dan kun je weer terug en je reis gaan plannen.
Dan is het nu met de OV chipkaart toch wel wat minder moeite
Je moet er inderdaad moeite voor doen en wat dat betreft is die OV chipkaart dus geen verbetering.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ook daar moet je moeite voor doen om dat te weten.
Sommige mensen hier denken dat dat algemeen bekend is hoeveel zones je moet betalen in alle Nederlandse plaatsen.
waarom zou ik bij 1 systeem wat de OV chipkaart is, geen informatie kunnen zien van alle vervoerders die aan de chipkaart meedoen ?quote:Op maandag 16 februari 2009 09:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat dat nog meer werk is om voor elkaar te krijgen en alleen maar verwarrend is.
Nu krijg je toch ook niet alle informatie van omliggende vervoersbedrijven op het station te zien. Waarom moet dat dan straks wel?
Dat zijn echt van die kansloze eisen, doen alsof het bij de strippenkaart wel gebeurde en bij de OV chipkaart totaal anders is.
Ja dat is dus een van de kritiekpuntenquote:Op maandag 16 februari 2009 17:24 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je bedoeld dat je op de site kunt kijken?
Dat kan met de strippenkaart dus ook en ook nog eens bij de halte.
Ik vraag me verder wel af hoe je straks met de streekbus kunt zien hoeveel je nog op je kaart hebt staan en waar je die kaart kunt opladen als je in de min staat op een eenzame polderweg om 6 uur 's ochtends.
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat is dus een van de kritiekpunten
Te weinig punten waar je dat kan checken c.q. opladen
Ook te weinig verkooppunten, volgens Rover wordt dat landelijk zeker gehalveerd
nou de chipkaart is niet voor niets nog niet verplicht ingevoerd in de bus en tram bij RETquote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Zoiets zal het ook wel zijn, alleen maakt het dat dubbel triest omdat er al jarenlang een lijst is met problemen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:47 schreef macca728 het volgende:
Overigens is het wel een stuk stiller in de metro.
Je kan gewoon zitten in de ochtenspits, dan kon vroeger echt niet. !! Als je bij station Zuidplein instapt.
Of dat komt door minder zwartrijders, ja dat zal zeker meespelen.
dat zal dan volgende maand wel bekend worden gemaaktquote:Op maandag 16 februari 2009 18:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.
maar de daling lijkt me niet alleen te komen door minder zwartrijders.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.
Of wanneer zwervers zich meer zullen toeleggen op zakkenrollerij c.q. roof en wat chipkaarten weten te veroveren.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar de daling lijkt me niet alleen te komen door minder zwartrijders.
En die komen na een paar maanden even hard weer terug, als het evel personeel van de RET weer weg is en men weet hoe men zwart moet rijden
ja dat hebben ze vorige week zaterdag gedaan na het stappen. Bij 3 metrostations Beurs, Stadhuis en Leuvehavenquote:Op maandag 16 februari 2009 18:25 schreef m3nster het volgende:
Die poortjes in 020, zijn die net zo gemakkelijk te openen als in 010 ?
Of is dit gewoon een standaard protocol? In Parijs trap je ze ook zo open, zelf een beetje duwen doet de truc al
Den Helder is de kop van N-H toch? Das dan wel een flinke voordeel zeg! Hoe kan dat zo dan. Want ik ga ervanuit dat reis-prijzen niet lager worden na de invoering van de OV-chip. Of toch wel?quote:Op maandag 16 februari 2009 09:33 schreef SCraane het volgende:
Las eerder dat mensen zich af vroegen of je nog wel kon ichecken als je niet genoeg op je chip had staan..
Antwoord ja. Zolang je niet negatief staat kan je inchecken. Je moet dus minimaal 0,00 euro op je chip hebben. Kan je met 0,00 nog inchecken? JA dat kan. (heb ik gedaan)
Heeft dus wel wat voordelen. Ik stap straks in de trein in den helder met een nieuwe kaart van 7,50 euro. Ik stap in maastricht uit en check uit. Gooi kaart weg. Hele reis heeft dus maar 7,50 gekost. Dit terwijl een enkeltje nu 36 euro kost!
Je hebt dan wel 1 overstap op alkmaar, maar die is op het zelfde spoor. Je hoeft dus niet uit te checken in de tussentijd.
Je schijnt zelfs heel Nederland kostenloos te kunnen gaan bereizen.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:57 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Den Helder is de kop van N-H toch? Das dan wel een flinke voordeel zeg! Hoe kan dat zo dan. Want ik ga ervanuit dat reis-prijzen niet lager worden na de invoering van de OV-chip. Of toch wel?
Op de foto's leken de poortjes van Parijs toch wat steviger dan die in Rotterdam (en ook logischer omdat je er via 2 kanten doorheen kan)quote:Op maandag 16 februari 2009 18:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat hebben ze vorige week zaterdag gedaan na het stappen. Bij 3 metrostations Beurs, Stadhuis en Leuvehaven
De aanwezige RETers schrokken zo, dat ze niets deden
meeste poortjes zijn niet te passeren door er tegen te duwen in Parijs ja.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Op de foto's leken de poortjes van Parijs toch wat steviger dan die in Rotterdam (en ook logischer omdat je er via 2 kanten doorheen kan)
Daar ben ik van op de hoogte. Maar een aantal mensen hier lopen te miepen dat je met de OV chipkaart vooraf niet kunt weten hoeveel de reis kost.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef m3nster het volgende:
[..]
Hebben jullie mensen nog NOOIT gehoord van www.9292ov.nl Hier kun je van A naar B uitrekenen hoeveel strippen je kwijt bent.
Kon altijd al
Bij de chipkaart kun je dus al voordat je naar Groningen gaat weten wat de prijs is, dan heb je geen tegenvaller als de chauffeur zegt dat het meer zones is dan jij denkt.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
ne als ik naar Groningen wil, dan ga ik naar Groningen en stap ik gewoon in waar de buschauffeur de prijs verteld of kijk ik op de halte
Met de chipkaart betaal je altijd achteraf en weet je vooraf niet wat je betaalt.
Waarom snap je dit niet ?
Je kunt je kaart automatisch laten opladen. En ik denk ook niet dat de chauffeur jou zou weigeren als je kaart leeg is. Daar is dan vast wel een manier voor te vinden.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:24 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je bedoeld dat je op de site kunt kijken?
Dat kan met de strippenkaart dus ook en ook nog eens bij de halte.
Ik vraag me verder wel af hoe je straks met de streekbus kunt zien hoeveel je nog op je kaart hebt staan en waar je die kaart kunt opladen als je in de min staat op een eenzame polderweg om 6 uur 's ochtends.
De strippenkaart was ook geldig in alle bussen. Krijg je nu bij de haltes in Rotterdam ook informatie over het vervoer in Amsterdam?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom zou ik bij 1 systeem wat de OV chipkaart is, geen informatie kunnen zien van alle vervoerders die aan de chipkaart meedoen ?
VB Als ik bij een station kan zien hoeveel saldo ik nog heb voor de bus is dat handig.
Dat zou nou juist 1 van de voordelen zijn van de chipkaart
Bij het instappen in de bus heb je nu ook al dat mensen hun strippenkaart moeten laten stempelen of pas moeten laten zien. Dus wat dat betreft veranderd er niet veel.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Het gaat erom dat je nu geen pc nodig hebt om te zien hoeveel zones je moet reizen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij de chipkaart kun je dus al voordat je naar Groningen gaat weten wat de prijs is, dan heb je geen tegenvaller als de chauffeur zegt dat het meer zones is dan jij denkt.
In Rotterdam zijn de verschillende kaarten ook te koop via postkantoren en sigarenzaken.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat is dus een van de kritiekpunten
Te weinig punten waar je dat kan checken c.q. opladen
Ook te weinig verkooppunten, volgens Rover wordt dat landelijk zeker gehalveerd
Je kunt nu in ieder geval zien dat je strippenkaart vol is en geld meenemen om een kaartje in de bus te kopen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:55 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je kunt je kaart automatisch laten opladen. En ik denk ook niet dat de chauffeur jou zou weigeren als je kaart leeg is. Daar is dan vast wel een manier voor te vinden.
Wat dat betreft is het niet veel anders dan om 6 uur daar staan en zien dat je strippenkaart vol is.
Wat je saldo is kun je zien na elke keer uitchecken.
Die kunnen binnen een dag geblokkeerd worden. Dus daar zullen ze weinig plezier van hebben.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:20 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of wanneer zwervers zich meer zullen toeleggen op zakkenrollerij c.q. roof en wat chipkaarten weten te veroveren.
Dat moet vanwege veiligheidsredenen.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:25 schreef m3nster het volgende:
Die poortjes in 020, zijn die net zo gemakkelijk te openen als in 010 ?
Of is dit gewoon een standaard protocol? In Parijs trap je ze ook zo open, zelf een beetje duwen doet de truc al
Een theorie die je een paar dagen terug nog fel bestreed en nu ga je doen alsof je het zelf bedacht hebtquote:Op maandag 16 februari 2009 20:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je schijnt zelfs heel Nederland kostenloos te kunnen gaan bereizen.
Immers je betaalt achteraf, dus als je incheckt kan je daarna reizen tot je weer uitcheckt. Dat kan theoretisch bij hetzelfde station
Het gaat er natuurlijk om of je wel de tijd krijgt om uit te checken als er 50 man in je rug staan te duwen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij het instappen in de bus heb je nu ook al dat mensen hun strippenkaart moeten laten stempelen of pas moeten laten zien. Dus wat dat betreft veranderd er niet veel.
Bij het uitstappen zitten de lezers om uit te checken naar de deuren. Dus je kunt er eigenlijk niet omheen om uit te checken en aangezien het toch op de uitweg is hoef je er niet veel extra moeite voor te doen. Gewoon zorgen dat je de kaart bij de hand hebt.
Zelfs dan moet het geen probleem zijn om uit te checken. Zoveel extra tijd is er echt niet voor nodig.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:06 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het gaat er natuurlijk om of je wel de tijd krijgt om uit te checken als er 50 man in je rug staan te duwen.
Zoals ik ook al zei, bij het uitchecken kun je je saldo zien en je kunt je kaart automatisch laten opladen zodat er altijd meer dan 5 euro op staat.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:04 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je kunt nu in ieder geval zien dat je strippenkaart vol is en geld meenemen om een kaartje in de bus te kopen.
Maar dat is anders bij die OV chipkaart.
Bij dat automatische opladen kom je weer in de knel met de privegegevens en met dat kraken van die chip ben ik daar toch wel bang voor.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn de verschillende kaarten ook te koop via postkantoren en sigarenzaken.
Daarnaast kun je ook automatisch opladen of via internet bepaalde zaken bestellen. Dus dan is het ook niet meer zo hard nodig om overal verkoop punten te hebben.
Hoe weet je nu dan hoeveel zones je moet gaan gebruiken?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:01 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je nu geen pc nodig hebt om te zien hoeveel zones je moet reizen.
Als het over grotere afstanden gaat kun je gewoon een dagkaart kopen die er alle soorten en maten zijn.
En dat is meteen weer de volgende vraag, heb je die dagkaarten ook bij die OV chipkaart of komen die te vervallen.
Nu kun je namelijk bij Connexxion voor 10 euro met twee volwassenen en drie kinderen de hele dag reizen en dat kan dus niet meer met die OV chipkaart want dan kun je niet in of uit checken.
Wat moet een onderwijzer eigenlijk doen als die met een hele klas kinderen op stap gaat?
Je ziet het, er zijn nog een hoop vragen.
Je moet allemaal je kaart voor die lezer houden en dat gaat echt niet zo makkelijk als mensen die bus uitwillen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zelfs dan moet het geen probleem zijn om uit te checken. Zoveel extra tijd is er echt niet voor nodig.
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zoals ik ook al zei, bij het uitchecken kun je je saldo zien en je kunt je kaart automatisch laten opladen zodat er altijd meer dan 5 euro op staat.
Bij het kraken van de chip is het enige prive gegeven wat vrij komt je geboorte datum. Voor de rest staat er niets bijzonders op de kaart. Alleen wat reisgegevens.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:09 schreef Colnago het volgende:
[..]
Bij dat automatische opladen kom je weer in de knel met de privegegevens en met dat kraken van die chip ben ik daar toch wel bang voor.
Verder is het ook wel triest dat we steeds minder mogelijkheden krijgen om varvoerbewijzen te kunnen kopen op welke manier dan ook.
Na het sluiten van de vervoerswinkels moet je maar naar de sigarenboer of naar het internet en dat is in mijn ogen een flinke stap terug in de tijd.
Dat zal voor iedereen verschillend zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?
Is dat niet eng?
Maar daar zijn ook 4 of 5 uitgangen dus dat verspreid wel. En iedereen moet uitchecken dus dan zullen ze ook wel begrijpen dat duwen geen zin heeft.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:14 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je moet allemaal je kaart voor die lezer houden en dat gaat echt niet zo makkelijk als mensen die bus uitwillen.
Kijk voor de grap maar eens in Utrecht naar lijn 12 met die 25 meter bussen waar ze als haringen in een ton inzitten.
Nu kun je zien op het bordje op de haltepaal hoeveel zones je moet reizen en anders kun je het ook nog vragen aan de chauffeur.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe weet je nu dan hoeveel zones je moet gaan gebruiken?
Dat moet je ook op de een of andere manier uitzoeken.
Rotterdam heeft ook dagkaarten.
Een hoop van die vragen zijn al beantwoord, zoals de dagkaart. Elke vervoerder kan zelf bepalen wat voor een producten er op de chipkaart gezet kunnen worden. De RET heeft bijvoorbeeld 1 uur reizen kaarten, het GVB zou een 5 uur reizen kaart kunnen maken.
Het gaat erom hoe die mensen gaan betalen want ik neem aan dat iedereen in en uit moet checken.quote:Zoiets als met het hele gezin reizen of met de hele klas in de bus zal ook geen probleem moeten zijn. Want er zijn toch geen poortjes in de bus. In de Metro zal het wat lastiger worden maar daar kan voor grote groepen mensen vast wel een poortje worden opengezet.
Maar ik neem aan dat er toch ergens naar een rekeningnummer moet worden verwezen en met die gekraakte chip en dat skimmen is dat toch wel iets waar ik me zorgen over maak.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat zal voor iedereen verschillend zijn.
Maar op je bankpas, rijbewijs of paspoort staan meer prive gegevens dan op je chipkaart.
quote:Stadsregio Rotterdam en vervoerder RET bieden basisscholen in de Rotterdamse regio een OV-chipkaart aan die speciaal geschikt is voor groepsreizen: de Scholenkaart. Deze OV-chipkaart staat op naam van de school en geeft automatisch korting op de reiskosten.
Scholen kunnen hierdoor groepsreizen maken tegen reductietarief, waarmee een passend alternatief is gevonden voor de huidige papieren groepskaart en (roze) reductiestrippenkaart. Stadsregio Rotterdam biedt iedere basisschool in de regio gratis 60 Scholenkaarten aan, zodat zij voldoende kaarten hebben om eventueel met twee klassen tegelijk groepsreizen te kunnen maken.
Ook niet als ze de trein moeten halen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Maar daar zijn ook 4 of 5 uitgangen dus dat verspreid wel. En iedereen moet uitchecken dus dan zullen ze ook wel begrijpen dat duwen geen zin heeft.
Dat rekening nummer staat niet op de kaart maar in de database van de OV chipkaart organisatie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:26 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat er toch ergens naar een rekeningnummer moet worden verwezen en met die gekraakte chip en dat skimmen is dat toch wel iets waar ik me zorgen over maak.
Dat soort situaties zijn niet te voorspellen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:28 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ook niet als ze de trein moeten halen?
Dat is inderdaad een goed antwoord op mijn vraag.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:27 schreef snowgoon het volgende:
Over groepsreizen, er is in Rotterdam een speciale kaart voor basisscholen.
http://www.9292ov.nl/9292ov1253.asp
[..]
Ja hoor, ga gewoon maar met de bus want dat is al tientallen jaren het geval.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat soort situaties zijn niet te voorspellen.
En dat is niet te kraken?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat rekening nummer staat niet op de kaart maar in de database van de OV chipkaart organisatie.
Iedere kaart heeft een uniek nummer waardoor de kaart en de gegevens uit die database aan elkaar gekoppend kunnen worden.
Zoals nu al zo vaak is gezegd, als je vooraf wilt weten hoeveel de reis kost, dan kun je dat via internet uitzoeken of bellen met het vervoersbedrijf. En misschien dat de chauffeur een computertje krijgt waar die kan zien wat de reis gaat kosten. Moet ook niet zo moeilijk zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:25 schreef Colnago het volgende:
[..]
Nu kun je zien op het bordje op de haltepaal hoeveel zones je moet reizen en anders kun je het ook nog vragen aan de chauffeur.
Het lijkt me heel moeilijk om met die OV chipkaart aan de chauffeur te vragen wat het kost om van A naar B te reizen dus je moet maar afwachten wat de ritprijs zal zijn als je uit de bus stapt.
Met die dagkaarten gaat het ook weer moeilijk worden want waar kun je aangeven dat je daar gebruik van wilt maken op de OV chipkaart en hoe kom je erachter dat er van die dagkaarten zijn?
[..]
Het gaat erom hoe die mensen gaan betalen want ik neem aan dat iedereen in en uit moet checken.
Alleen de chip op de kaart is gekraakt. De database van het hele systeem niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:30 schreef Colnago het volgende:
[..]
En dat is niet te kraken?
De geheime code van de ov-chipkaart is door Duitse hackers gekraakt. Het gekraakte vervoersbewijs maakt het voor reizigers mogelijk om gratis te reizen, zo bericht de Volkskrant dinsdag. De chipkaart zou in 2008 worden ingevoerd, maar dat is uitgesteld tot in de loop van volgend jaar.
De Duitse hackers Karsten Nohl en Henryk Plötz toonden tijdens een computercongres eind december in Berlijn aan hoe ze de ov-chip konden kraken. Met apparatuur van nog 100 euro ontrafelden ze de geheimen van de zogeheten ‘Mifare’-chip.
Het is niet nodig, maar toch is er voor gekozen. Verdere nadelen zijn onder andere de simpele manier van kraken en het feit dat je kan oogsten (d.w.z. dat je met een kraakapparaat iedereen binnen .. meter kan aflezen, dat maakt het voor sommigen wel interessant natuurlijk)quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?
Is dat niet eng?
Maar niet in combinatie met de OV chipkaartquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:30 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ja hoor, ga gewoon maar met de bus want dat is al tientallen jaren het geval.
En toch is er nog geen enkele melding van gemaakt dat dat ook echt gebeurd door criminelen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het is niet nodig, maar toch is er voor gekozen. Verdere nadelen zijn onder andere de simpele manier van kraken en het feit dat je kan oogsten (d.w.z. dat je met een kraakapparaat iedereen binnen .. meter kan aflezen, dat maakt het voor sommigen wel interessant natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |