Iedereen had dat natuurlijk kunnen voorzien, zulke snelle groei, krijg je ook klappen terug. Niet meer dan logisch!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:19 schreef Zero2Nine het volgende:
gerelateerde vid:
"Dubai is like Silicon Valley on steroids from a risk perspective"
huizenprijzen voor die magawolkenkrabber: -50%
palmeiland: -40%
Gaat lekker daar. Eigenlijk had men ook wel kunnen inzien dat zulke enorme groei haast niet gezond kan zijn, dan ben je erg kwetsbaar voor tegenvallers.
Is ook zo, maar dat staat weer zo naad in een prospectusquote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Iedereen had dat natuurlijk kunnen voorzien, zulke snelle groei, krijg je ook klappen terug. Niet meer dan logisch!
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:13 schreef Drugshond het volgende:
Deze zullen ook wel toast gaan.
http://www.aaproperties.com/default.aspx
quote:... De enorme ontwikkeling in Dubai en het belastingvrije klimaat zorgen voor een jarenlange blijvende hoge vraag naar vastgoed ...
Het is echt ziekelijk hoe snel de prijzen van woningen daar naar beneden gaanquote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:19 schreef HiZ het volgende:
De schatting is dat de bevolking van Dubai in dit jaar met 8% gaat afnemen. Ik heb het vermoeden dat de vraag naar huisvesting ook wel een beetje minder zal worden.
Bronquote:Dubai real estate collapse
Friday, February 06, 2009
LAHORE: The real estate industry’s collapse in Dubai has caused more damage to the Pakistani elite than the losses they are facing in their industries in Pakistan. Around $72.35 billion worth of property projects are stated to have stalled in Dubai.
Rumours are ripe in Dubai that these projects, undertaken by some renowned real estate developers, have been put to an indefinite hold. There is no official word from the developers about the stoppage of work but those who visit Dubai could see that work on over 50 building projects costing $3.8 million to $70 million has come to a standstill. Out of this, cancellation of work on real estate projects worth $3.275 billion has been confirmed.
Ben je ook dom ook, als je in zo'n land een huis koopt. Idem voor Turkije, Marokko en meer van die tweedewereldlanden. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:26 schreef henkway het volgende:
Ja ik was in Egypte pas en daar staan in Hurghada duizenden duiventillen van beton die niet meer afgebouwd worden, sommige europeanen hebben daar een huis gekocht en er is geen straatverlichting , zal er ook nooit meer komen denk ik.
Het was ook even ziekelijk hoe snel de prijzen van woningen de afgelopen jaren omhoog gingen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 08:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is echt ziekelijk hoe snel de prijzen van woningen daar naar beneden gaan, met miljoenen per keer.
Als deze crisis nog wel even aanhoudt kan Dubai wel zon verlaten wild west stad worden
wat is het verschil met dubai , zuidspanje, of portugal??quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ben je ook dom ook, als je in zo'n land een huis koopt. Idem voor Turkije, Marokko en meer van die tweedewereldlanden. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.
komt omdat de bouwvakkers van 10 euro per dag weer terug gaan naar de plhilipijnen en thailandquote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:19 schreef HiZ het volgende:
De schatting is dat de bevolking van Dubai in dit jaar met 8% gaat afnemen. Ik heb het vermoeden dat de vraag naar huisvesting ook wel een beetje minder zal worden.
meer zekerheidquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:58 schreef henkway het volgende:
[..]
wat is het verschil met dubai , zuidspanje, of portugal??
a) moslimsquote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:58 schreef henkway het volgende:
[..]
wat is het verschil met dubai , zuidspanje, of portugal??
Over voor-oordelen gesproken zeg, niet té gelovenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
a) moslims
b) Arabieren kunnen eigenlijk niks, behalve geld uitgeven
c) geen reële economie buiten oliewininnig, wat ze niet eens zelf doen
Voor de duidelijkheid: hier stel ik dus landen als de UAE (Dubai), Egypte, Marokko en Turkije tegenover redelijk beschaafde, westerse gebieden als Spanje en Portugal.
Nou, het is me wat. Anders koop jij daar toch lekker een vakantiehuis, tussen die kopvodden? Laat jij je toch lekker naaien door die lui?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Over voor-oordelen gesproken zeg, niet té geloven
Vertel eens wat er niet aan klopt dan?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb voor ¤12.000 een pand in Istanbul gekocht. Die aankoopprijs heb ik inmiddels al terugverdiend door het te verhuren aan uitwisselingsstudenten en dergelijke. Niks mis mee. Het probleem is alleen voor mensen die voor Europese prijzen onroerend goed gaan kopen in een land waar de lokale bevolking nog niet een kwart van die prijzen kan of wil betalen. Dan heb je te maken met een luchtbel die elk moment kan klappen. Ik schat in dat je de komende maanden in het zuiden van Turkije leuke huisjes kunt kopen voor weinig geld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 11:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ben je ook dom ook, als je in zo'n land een huis koopt. Idem voor Turkije, Marokko en meer van die tweedewereldlanden. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.
Ja, maar jij bent zelf een Turk toch? Dan wordt het namelijk een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb voor ¤12.000 een pand in Istanbul gekocht. Die aankoopprijs heb ik inmiddels al terugverdiend door het te verhuren aan uitwisselingsstudenten en dergelijke. Niks mis mee.
Nee.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent zelf een Turk toch? Dan wordt het namelijk een heel ander verhaal.
Oh dat dacht ik.quote:
en de tweedequote:Expats laten massaal auto achter in Dubai
Uitgegeven: 6 februari 2009 11:39
Laatst gewijzigd: 6 februari 2009 11:39
AMSTERDAM - Tot voor kort kon het geld niet op voor gelukzoekende ondernemers in Dubai, maar inmiddels heeft de recessie ook in het oliestaatje toegeslagen. Vele buitenlanders met financiële problemen verlaten het voormalige paradijs halsoverkop, daarbij niet alleen schulden achterlatend, maar ook luxe auto's.
De politie heeft inmiddels al drieduizend achtergelaten auto’s gevonden rondom het internationale vliegveld van Dubai. Met de autosleutels nog in het contact en een briefje - met excuses - achter de ruitenwissers laten de expats hun Mercedessen, Porches en BMW’s achter. In handschoenenkastjes liggen creditcards waarvan het maximum kort voor vertrek is bereikt, zo schrijft Times Online .
Door de economische crisis kunnen vele expats niet meer voldoen aan de rente op leningen die hun luxe levensstijl financierden. In Dubai is de Sharia van kracht. De islamitische wetgeving bepaalt dat zelfs een niet-geaccepeteerde cheque al goed is voor gevangenisstraf.
De kans is klein dat als de economie weer aantrekt de autoachterlaters hun bolide komen opeisen. Als de expats zich nog in Dubai durven vertonen is de kans op arrestatie groot.
(c)NUzakelijk/Mirjam Streefkerk
bron: nuzakelijk
en dan deze nog...quote:Driven down by debt, Dubai expats give new meaning to long-stay car park
A 4x4 car abandoned at Dubai International Airport 4 months ago
Police have found more than 3,000 cars outside Dubai's international airport in recent months
Image :1 of 2
Sonia Verma in Dubai
For many expatriate workers in Dubai it was the ultimate symbol of their tax-free wealth: a luxurious car that few could have afforded on the money they earned at home.
Now, faced with crippling debts as a result of their high living and Dubai’s fading fortunes, many expatriates are abandoning their cars at the airport and fleeing home rather than risk jail for defaulting on loans.
Police have found more than 3,000 cars outside Dubai’s international airport in recent months. Most of the cars – four-wheel drives, saloons and “a few” Mercedes – had keys left in the ignition.
Some had used-to-the-limit credit cards in the glove box. Others had notes of apology attached to the windscreen.
“Every day we find more and more cars,” said one senior airport security official, who did not want to be named. “Christmas was the worst – we found more than two dozen on a single day.”
When the market collapsed and the emirate’s once-booming economy started to slow down, many expatriates were left owning several homes and unable to pay the mortgages without credit.
“There were a lot of people living the high life, investing in real estate and a lifestyle they couldn’t afford,” one senior banker said.
Under Sharia, which prevails in Dubai, the punishment for defaulting on a debt is severe. Bouncing a check, for example, is punishable with jail. Those who flee the emirate are known as skips.
The abandoned cars underscore a worrying trend. Five years ago the Emir, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, embarked on an ambitious plan to transform Dubai into a hub for business and tourism. A building boom fuelled double-digit growth, with thousands of Westerners arriving every day, eager to cash in on the emirate’s promise of easy living and wealth.
Many Westerners invested in Dubai’s skyrocketing real estate market, buying and reselling homes before building was even complete. But, as the recession took effect, property and financial companies made thousands of workers redundant and banks tightened lending. Construction companies have delayed or cancelled projects and tourism is slowing.
There are increasing signs that the foreigners who once flocked to Dubai are leaving. “There is no way of tracking actual numbers, but the anecdotal evidence is overwhelming. Dubai is emptying out,” said a Western diplomat.
International schools are having to be flexible on fees as expatriate parents run out of cash. Louise, a single mother from Britain, said that her son’s school had allowed her to pay a partial fee until she found a new job after her redundancy in December. “According to the headmaster, a lot of people had come into the school saying they had lost their jobs so the school was trying to be a bit more flexible,” she said.
Most of the emirate’s banks are not affiliated with British financial institutions, so those who flee do not have to worry about creditors. Their abandoned cars are eventually sold off by the banks at weekly auctions. Those recently advertised include BMWs, Porsches and Mercedes.
Simon Goldsmith, a spokesman for the British Embassy in Dubai, said that that there were approximately 100,000 Britons living in Dubai last year. However, the embassy has no way of tracking how many have fled back to the UK. “We’ve heard stories, but when somebody makes that kind of decision, they generally keep it to themselves,” he said.
Police have issued warrants against owners of the deserted cars. Those who return risk arrest at the airport.
Heading home
3.62 million expatriates in Dubai
864,000 nationals
8% population decline predicted this year, as expatriates leave
1,500 visas cancelled every day in Dubai
62% of homes occupied by expatriates 60% fall in property values predicted
50% slump in the price of luxury apartments on Palm Jumeirah
25% reduction in luxury spending among UAE expatriates
Sources: arabbusiness.com ; Times database
bron: timesonline
quote:Brit zet Porsche in bij banenjacht
Uitgegeven: 23 januari 2009 15:08
Laatst gewijzigd: 23 januari 2009 15:08
LONDEN - Een Brit heeft zijn Porsche Boxter ingezet om een nieuwe baan te vinden, nadat hij zijn werk als manager in de bouwsector in Dubai kwijt was geraakt.
In dikke zwarte letters schreef de 28-jarige Andrew Blair op de kont van zijn witte Porsche dat hij werk zoekt. “Het zijn wanhopige tijden, die vragen om nieuwe ideeën” aldus Blair over zijn advertentieactie. Dat berichtte de BBC vrijdag.
“Als ik vandaag geen werk vind, kan ik me deze auto niet meer veroorloven”, aldus de Brit. De auto kostte meer dan 40.000 euro. Het overspuiten van de bumper gaat de Brit rond de 500 euro kosten.
bron: nuzakelijk
Niet te geloven.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:28 schreef Freeflyer het volgende:
nog even drie linkjes over hoe het momenteel in dubai gaat.
[..]
en de tweede
[..]
en dan deze nog...
[..]
Mazzelaar inderdaad.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:39 schreef Freeflyer het volgende:
Ja, kun je je voorstellen hoe ik mij voel. Ik zou dus per halverwege januari beginnen in Dubai..
Wat ben ik blij dat dat niet doorgegaan is anders had ik nu midden in de ellende gezeten met een grote kans op ontslag binnen een maand na in dienst treding. Daar zit je dan..
Gelukkig is mij dat bespaard gebleven
Arabieren kunnen wel degelijk meer dan alleen geld uitgeven, zie alleen die enkelen die miljoenen geld verdienen zonder er een stuiver voor te doen, dat doen ze beter dan de meeste hier in nederlandquote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:53 schreef kibo het volgende:
[..]
Vertel eens wat er niet aan klopt dan?
Nee, want ze verdienen het met niks doen. Ze kunnen dus niks, behalve op hun olie zitten en geld uitgeven.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Arabieren kunnen wel degelijk meer dan alleen geld uitgeven, zie alleen die enkelen die miljoenen geld verdienen zonder er een stuiver voor te doen, dat doen ze beter dan de meeste hier in nederland
Ook dat betwijfel ik. De sharia is nu niet echt een toonbeeld van beschaving. Noch heeft uitbuiting door slavenarbeid en prostitutie iets met beschaving te maken.quote:Wat betreft beschaafdheid, je zult meer beschaafdheid zien als je op vakantie in dubai gaat dan als je naar de kust van spanje of portugal gaat
Ja, islam en viezige steden.quote:En overigens heeft turkije best nog wel wat meer te bieden dan alleen olie / gas
klopt bijna helemaal, alleen dat ze helemaal niks kunnen is niet helemaal waar, Arabieren kunnen vaak uiterst creatief handelen, alleen is dat niet iets waarop je zit te wachten in een westerse zakenwereld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oké, die geef ik je.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:12 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
klopt bijna helemaal, alleen dat ze helemaal niks kunnen is niet helemaal waar, Arabieren kunnen vaak uiterst creatief handelen, alleen is dat niet iets waarop je zit te wachten in een westerse zakenwereld.
Daar heb je ook wel gelijk in, en zelfs sommige grote west europeze financiele instellingen gaan daar in mee. Zo hebben bijna alle banken in de UK staatssteun gekregen van de overheid, alleen 1 bank wou dat niet. Barclays, die heeft aangeklopt bij de 'arabische wereld en hun olie geld' en daar geld van gekregenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:12 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
klopt bijna helemaal, alleen dat ze helemaal niks kunnen is niet helemaal waar, Arabieren kunnen vaak uiterst creatief handelen, alleen is dat niet iets waarop je zit te wachten in een westerse zakenwereld.
Tja, maar dat kan dus iedereen doen. Je hoeft je niet te laten naaien alleen omdat je investeert in een ander land. Helaas hebben veel mensen dat niet zo door.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh dat dacht ik.
Dan ben je gewoon slim en laat je je niet de kaas van het brood eten. Waarschijnlijk ook goed op de hoogte van de werkelijke lokale situatie. Dit iit een hoop van die westerse randdebielen die zich in dat soort landen één of ander te duur kloteproject aan laten smeren.
Inderdaad, maar dat komt ook een beetje doordat die mensen zichzelf overschatten.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 16:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, maar dat kan dus iedereen doen. Je hoeft je niet te laten naaien alleen omdat je investeert in een ander land. Helaas hebben veel mensen dat niet zo door.
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
Ach, ook in Dubai breken er straks de gouden tijden weer aan. De fundamenten zijn gewoon goed. Nog altijd veel hoogopgeleiden, hele, hele lage belastingen, een continue stroom van inkomsten dankzij de olie.
Waarom is iedereen altijd lyrisch wanneer de bomen tot in de hemel groeien en teneergeslagen wanneer het minder gaat? Juist over een maandje of zes moet je daar weer in OG stappen. Dan koop je voor 20% van de bubblewaarde, komen er langzaam weer meer mensen bij en ben je spekkoper. Handel altijd contrair!
Ja, gaandeweg vorig jaar kwam ik erachter onder wat voor situaties sommige van mijn directe collega's daar moeten leven. In een ander topic (kan em zo snel niet vinden) heb ik daar al eens wat over geschreven. Komt er in het kort op neer dat het moderne slavernij is.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:43 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mazzelaar inderdaad.
Heb je het zelf afgeblazen?
Over beide kan ik wel wat zeggenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
Nog altijd veel hoogopgeleiden, hele, hele lage belastingen, een continue stroom van inkomsten dankzij de olie.
Mwah... slavernij volgens westerse begrippen wel te verstaan.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:50 schreef Freeflyer het volgende:
Ja, gaandeweg vorig jaar kwam ik erachter onder wat voor situaties sommige van mijn directe collega's daar moeten leven. In een ander topic (kan em zo snel niet vinden) heb ik daar al eens wat over geschreven. Komt er in het kort op neer dat het moderne slavernij is.
Als mensen letterlijk 4-5 jaar in Dubai zitten en niet weg kunnen en velen gewoon zelfmoord plegen dan is dat volgens mij niet zomaar meer slavernij volgens westerse begrippen of wel?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mwah... slavernij volgens westerse begrippen wel te verstaan.
het gaat om Philiipijnse vrouwen en dito mannen die voor twee euro per dag 80 uur per week werken, en nog veel meer ellende, dat wil je allemaal niet wetenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 01:02 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Als mensen letterlijk 4-5 jaar in Dubai zitten en niet weg kunnen en velen gewoon zelfmoord plegen dan is dat volgens mij niet zomaar meer slavernij volgens westerse begrippen of wel?
Was toen ook.... incalculated risk.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 01:02 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Als mensen letterlijk 4-5 jaar in Dubai zitten en niet weg kunnen en velen gewoon zelfmoord plegen dan is dat volgens mij niet zomaar meer slavernij volgens westerse begrippen of wel?
Indiers, Pakistani, Filipino's, veel voormalig oostblokkers..quote:Op zaterdag 7 februari 2009 01:10 schreef henkway het volgende:
[..]
het gaat om Philiipijnse vrouwen en dito mannen die voor twee euro per dag 80 uur per week werken, en nog veel meer ellende, dat wil je allemaal niet weten
ik vind het mensonterendquote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:28 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Was toen ook.... incalculated risk.
Ik schrijf niet voor nix markt werking pur sang.quote:
In dubai is het wel een wurgcontract !!!!quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:44 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik schrijf niet voor nix markt werking pur sang.
Strenge grenzen = *check*
En voor diegene die een grijpstijver willen verdienen = *check*
e.e.a. was geen wurgcontract......soms wel (op het moment dat je ze een eye-opener van de rijkdom laat zien).
In Singapore zaten ze ook vast.... maar niet zo lang.(sommige hadden geen keus). en zeker niet voor de tech.bubble.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:52 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
In dubai is het wel een wurgcontract !!!!
je kunt het als werknemer tussentijds niet opzeggen. alleen na een periode van 4 of 5 jaar wanneer zo'n werknemer verplicht het land even uit moet.
uitbuiting op zich vind ik tot daar aan toe. dat is de marktwerking pur sang en vanuit die werknemer bekeken een keuze die hij gemaakt heeft. ik heb alleen moeite met die periode van 4-5 jaar. ellende in dubai is dat je paspoort door heel veel werkgevers ingenomen wordt en dan kun je dus letterlijk geen kant op. in mijn geval zou dat overigens ook zo zijn. mijn reactie toen was "over mijn lijk". dat kunnen die mensen niet zeggen aangezien ze letterlijk en figuurlijk vast zitten.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:57 schreef Drugshond het volgende:
[..]
In Singapore zaten ze ook vast.... maar niet zo lang.(sommige hadden geen keus). en zeker niet voor de tech.bubble.
Maar uitbuiting is niet vreemd....alleen de schaal waarop.
De achtergrond is vanuit perspectief belangrijker.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 04:20 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
uitbuiting op zich vind ik tot daar aan toe. dat is de marktwerking pur sang en vanuit die werknemer bekeken een keuze die hij gemaakt heeft. ik heb alleen moeite met die periode van 4-5 jaar. ellende in dubai is dat je paspoort door heel veel werkgevers ingenomen wordt en dan kun je dus letterlijk geen kant op. in mijn geval zou dat overigens ook zo zijn. mijn reactie toen was "over mijn lijk". dat kunnen die mensen niet zeggen aangezien ze letterlijk en figuurlijk vast zitten.
genoeg offtopic hier. terug ontopic
quote:En ook de kernwaarden om hier straks onder vuur.
Zonder minimumloon zou Nederland ook afglijden naar dat niveau, kijk maar in Rusland, daar is bittere armoede onder de bevolking zonder werk, en dat zijn er veel nu, dus geen demping van de economische valquote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:15 schreef Zero2Nine het volgende:
Drugshond heeft gelijk, je hoeft maar zeg 150 jaar terug te kijken in onze eigen geschiedenis. Zonder wetgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden en een markt met veel arbeiders en de werkgevers in een luxepositie ontstaat uitbuiting vanzelf. Mensen werkten toen in fabrieken lange dagen, smerig werk, gevaarlijk werk en zelfs de kinderen moesten werken. Ook woonden mensen toen in kleine huisjes die eigendom van de fabriek waren. Lijkt aardig op de omstandigheden voor immigranten in Dubai die omschreven zijn.
Die neemt natuurlijk af. De bevolking neemt misschien nog wel meer af. Er zullen ongetwijfeld veel ontslagen vallen en dan zijn mensen weg uit Dubai. Vrijwel niemand zal daar werkloos uit het raam van zijn appartement blijven kijken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:19 schreef HiZ het volgende:
Daarom vertrekken ze ook meteen, aangezien wanbetaling strafbaar is in Dubai. Ze laten hun luxe auto's en appartementen achter en stappen op het eerste de beste vliegtuig naar Europa.quote:Op zondag 8 februari 2009 08:59 schreef Lemmeb het volgende:
Probleem is ook vaak dat die expats totaal geen reserves hebben opgebouwd en maximale luxe hebben genoten. Elke avond uit eten, elk weekend een tripje naar een ander land en meer van dat soort flauwekul. Met als gevolg dat als de geldstroom ophoudt, die lui ook vrijwel meteen in de problemen komen.
Tsja, aan kleine kinderen worden niet voor niks sprookjes voorgelezen. In de hoop dat ze er later niet in zullen geloven.
Het is ook wel slim, maar ik vind het laf om eerst de big shot uit te hangen en zo gauw als het aankomt op betalen het eerste vliegtuig te pakken om er elders weer een puinhoop van te maken.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:08 schreef Lemmeb het volgende:
Aan de andere kant: als je op die manier aan je (islamitische) schuldeisers kunt ontkomen en je leventje hier gewoon weer voort kunt zetten, is het ook wel erg slim natuurlijk.
Tsja, ik heb ook niks met zulke lui. Maar het zijn wel de lui die de grote risico's durven te nemen en die heb je ook nodig. Het is alleen zo jammer dat zoveel mensen in hun praatjes geloven in plaats van zelf eens na te denken.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is ook wel slim, maar ik vind het laf om eerst de big shot uit te hangen en zo gauw als het aankomt op betalen het eerste vliegtuig te pakken om er elders weer een puinhoop van te maken.
Heb het ook weleens gezien bij "Ik vertrek": http://player.omroep.nl/?aflID=8421905
Wellicht dat je er een aantal nodig hebt, maar over het algemeen heb je toch meer aan mensen die hun zaakjes wel netjes regelen.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Tsja, ik heb ook niks met zulke lui. Maar het zijn wel de lui die de grote risico's durven te nemen en die heb je ook nodig. Het is alleen zo jammer dat zoveel mensen in hun praatjes geloven in plaats van zelf eens na te denken.
Dat soort lui doen het vaak juist erg goed bij sollicitaties. Bluffen maar een eind raak zonder het zelf door te hebben. HR-mutsen worden daar drijfnat van.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wellicht dat je er een aantal nodig hebt, maar over het algemeen heb je toch meer aan mensen die hun zaakjes wel netjes regelen.
Je zit als bedrijf hier nu toch met een werknemer die een puinhoop heeft achtergelaten in Dubai, daar niet meer mag komen en wellicht hier tot in de lengte der dagen wordt nagezeten door schuldeisers.
Ik vraag me ook af wat je als bedrijf hebt aan iemand die zelf zijn eigen zaakjes niet eens fatsoenlijk kan regelen.
Dat klopt dan wel weer inderdaad. Dubai hebben ze dan net op tijd verlaten omdat ze de crash daar wel aan zagen komen en ze toe waren aan een andere uitdaging.quote:Op zondag 8 februari 2009 09:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat soort lui doen het vaak juist erg goed bij sollicitaties. Blufen maar een eind raak zonder het zelf door te hebben. H&R-mutsen worden daar drijfnat van.
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:58 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Over beide kan ik wel wat zeggen
belastingen
ja, ze zijn nog laag. ik zeg bewust nog aangezien er heel veel veranderingen op stapel staan die voortvloeien uit OECD en IMF verdragen die kort geleden gesloten zijn.
olie inkomsten
iedereen denkt altijd maar dat de olie inkomsten zo belangrijk zijn in dubai maar dat is dus niet waar. ze maken slechts een klein deel uit van die inkomsten. dubai haalt de meeste inkomsten uit onroerend goed, toerisme en trading. met name dat laatste is een erg belangrijke bron van inkomsten.
er is wereldwijd veel teveel gebouwd door het goedkope geld.quote:Op zondag 8 februari 2009 23:51 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.
Als de realestate en toerisme dan ook instort heeft het niets meer
weer iemand die denkt dat olie zo belangrijk is voor dubaiquote:Op zondag 8 februari 2009 23:51 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
dubai heeft nog voor een jaartje of 20 olie.
Als de realestate en toerisme dan ook instort heeft het niets meer
je ziet toch ook realestate en toerisme in mijn post staan.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
weer iemand die denkt dat olie zo belangrijk is voor dubai![]()
![]()
lees je eens een keer in zeg..
En je vergeet de belangrijkstequote:Op maandag 9 februari 2009 10:40 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
je ziet toch ook realestate en toerisme in mijn post staan.
ben wel benieuwdquote:
quote:Op maandag 9 februari 2009 12:19 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
ben wel benieuwd
maar het gaat echt overal kut nu he...is er nog een sector die niet in de problemen zit?
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:19 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
ben wel benieuwd
maar het gaat echt overal kut nu he...is er nog een sector die niet in de problemen zit?
dat wist ik niet.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.
Of Ierland, jarenlang een troetelkind door de lage belastingen en nu zwaar in de problemen. Het blijkt geen al te beste garantie voor groei op lange termijn.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:31 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
dat wist ik niet.
maar wat als andere landen het ook voor bedrijven veel aantrekkelijker maken...kan die positie opeens weg vallen.
zelfde zie je bij rotterdam en schiphol, verliezen ook opeens veel omzet doordat andere landen opeens aantrekkelijker worden
wat een apekool, en waar moet die handel dan heen??quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Transport. Dubai heeft 1 van de grootste overslaghavens ter wereld. Door het gunstige belastingklimaat aldaar gaat ontzettend veel handel via dubai omdat de belastingen beperkt kunnen worden.
Container of totaal volume?quote:Op maandag 9 februari 2009 13:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
quote:Rotterdam - 9,603,000; Dubai (UAE) - 8,923,465; Hamburg - 8,861,545; Los Angeles - 8,469,853 (2006)aantal containers
dubai is een tank airport , geen bestemmingsairportquote:Op dinsdag 10 februari 2009 18:54 schreef kibo het volgende:
Vergeet Dubai Airport niet.
Dat wordt de grootste relais tussen Oost en West.
Schiphol gaat dat merken (heeft sowieso geen toekomst)
Dubai is net als Schiphol een transito luchthaven tussen Oost en West.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:00 schreef henkway het volgende:
[..]
dubai is een tank airport , geen bestemmingsairport
Over tien jaar staat de helft van dubai leeg
Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is als Schiphol.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:45 schreef kibo het volgende:
[..]
Dubai is net als Schiphol een transito luchthaven tussen Oost en West.
En voor een drol tank je daar je kist vol .
Nu (of binnenkort) moet je juist gaan. Altijd tegen de stroom in! Koop een appartement op een kwaliteitslocatie met 70% korting en je loopt de komende jaren binnenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:04 schreef Freeflyer het volgende:
wat ben ik blij dat ik er niet naartoe ben gegaan achteraf.
anders had ik nu ook een te duur appartement gehad wat 50% in waarde was gedaald
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu (of binnenkort) moet je juist gaan. Altijd tegen de stroom in! Koop een appartement op een kwaliteitslocatie met 70% korting en je loopt de komende jaren binnen
ik vrees dat het met Dubai gebeurd is, die gaat faillietquote:Op donderdag 12 februari 2009 21:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.
Het probleem met "tegen de stroom in gaan" is meestal dat externe factoren dat tegenhouden. Uiteraard kun je er over een jaar ofzo prima naartoe en kun je er waarschijnlijk voor weinig een prachtig appartementje op de kop tikken. Maar dan is er waarschijnlijk bijna geen werk en heb je er als expat sowieso weinig meer te zoeken.
bizar verhaal...quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:52 schreef Lemmeb het volgende:
Laid-Off Foreigners Flee as Dubai Spirals Down
quote:Dubai loopt leeg
Vliegveld staat vol achtergelaten Mercedessen van gevluchte expats.
z24.nl/ 11-02-2009 |
Het goede leven in Dubai is voorbij. Expats die hun luxueuze levensstijl op de pof financierden, ontdekken nu dat het islamitische woestijnstaatje strenge schuldeiswetten heeft. De oplossing: een enkeltje Verweggistan.
Het parkeerterrein van de het vliegveld in Dubai staat vol met achtergelaten auto's. Expats hebben de afgelopen maanden meer dan 3000 Mercedessen, Porsches en BMW's achtergelaten, schrijft de Times. Sommige auto-eigenaren steken excuusbriefjes voor hun schuldenaars onder hun ruitenwissers en in de meeste zitten de sleuteltjes nog in het contact.
De economische groei in Dubai trok expats uit alle windstreken aan. Meer dan 3,5 miljoen buitenlanders woonden in de Arabische groeiparel. Nu worden dagelijks 1500 visa ingetrokken en verlaten de Britten, Indiërs en Pakistanen het land met de staart tussen de benen, nádat ze hun creditcard tot de limiet hebben leeggetrokken.
Expats vluchten
De expats vluchten voor de banken, hun schuldeisers. Het islamitisch Dubai hanteert de sharia'a. Dat betekent harde straffen voor wie niet kan betalen; op het uitschrijven van een cheque die niet geïnd kan worden, staat al een gevangenisstraf. De enige manier om hieraan te ontkomen is het land verlaten.
De meeste Dubaise banken hebben namelijk geen filialen in India of Groot-Brittannië en zijn ook niet verbonden met financiële instellingen in die landen. Dat betekent dat schuldenaars niet teruggevonden kunnen worden. Hun auto zijn ze wel kwijt. Die worden bij veiling verkocht en de (magere) opbrengst gaat naar de banken.
Jij bent het alwetende brein als het om Dubai gaat?quote:Op maandag 9 februari 2009 20:24 schreef henkway het volgende:
[..]
wat een apekool, en waar moet die handel dan heen??
lijkt op een lulverhaal uit de internethype periode
Dubai groeit om dat er geen inkomstenbelasting wordt geheven, dus komt het uit de onroerend goed bubble
dus groeit Dubai omdat het groeit![]()
![]()
Het probleem met "tegen de stroom in gaan" is meestal dat externe factoren dat tegenhouden. Uiteraard kun je er over een jaar ofzo prima naartoe en kun je er waarschijnlijk voor weinig een prachtig appartementje op de kop tikken. Maar dan is er waarschijnlijk bijna geen werk en heb je er als expat sowieso weinig meer te zoeken.[/quote]quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nu is nog veel te vroeg. De ellende begint daar pas net op gang te komen.
quote:Dubai failliet door powerplay sjeiks?
Onzeker is of grote broer Abu Dhabi garant wil staan
Stadstaat Dubai dreigt ernstig in de problemen te komen, doordat grote broer Abu Dhabi geen harde toezeggingen wil doen over financiële steun.
De vastgoedboom die de stadstaat Dubai wereldberoemd heeft gemaakt, dreigt te eindigen in een flinke sof. Want onzeker is of grote broer Abu Dhabi garant wil staan voor Dubai.
Dubai en Abu Dhabi maken deel uit van de Verenigde Arabische Emiraten, een losse federatie van zeven stadstaten geleid door verschillende clans.
Abu Dhabi ligt dwars
Leider van het geheel is Abu Dhabi, aangezien de sjeiks in deze stadstaat 95 procent van de olierijkdom van de Verenigde Arabische Emiraten controleren. Analisten gingen er vooralsnog vanuit dat Abu Dhabi garant stond voor leningen van de overige stadstaten, waaronder Dubai.
De bouw van gigantische wolkenkrabbers, Palm-eilanden en andere architectonische hoogstandjes in Dubai, was de afgelopen jaren mede gebaseerd op de impliciete steun van Abu Dhabi aan Dubai. Afgelopen jaar lag de staatsschuld van Dubai op ruim 40 procent van het bruto binnenlands product, tegen zo'n 3 procent voor Abu Dhabi, aldus kredietbeoordelaar Standard & Poor's.
Geen garantie
Abu Dhabi, dat zelf kampt met lagere inkomsten als gevolg van de daling van olieprijzen, jaagde afgelopen week investeerders de stuipen op het lijf. De stadstaat pompte namelijk 4,4 miljard dollar in zijn eigen banken, zonder vergelijkbare steun aan collega-staat Dubai, meldden onder meer The Wall Street Journal en The Financial Times.
Als gevolg hiervan zijn de kosten voor verzekeringscontracten die bescherming bieden tegen wanbetaling van Dubai, fors omhoog geschoten. De prijs van deze overeenkomsten ligt hoger dan die voor vergelijkbare verzekeringscontracten op de schuld van IJsland.
Miljardenschuld
Dubai moet dit jaar voor 15 miljard dollar aan schulden herfinancieren, aldus kredietbureau Moody's. Bankiers en andere investeerders zijn echter huiverig om Dubai krediet te verstrekken, zolang Abu Dhabi geen keiharde garanties geeft over steun aan zijn buurstad.
Abu Dhabi speelt inmiddels hoog spel, aldus The Wall Street Journal. De eigenaar van de olie- en gasbel van de Verenigde Arabisch Emiraten zou eisen dat Dubai zijn autonomie opgeeft, en bezittingen zoals luchtvaartmaatschappij Emirates en vastgoedbedrijf Nakheel - ontwikkelaar van de Palm-eilanden - aan Abu Dhabi over doet.
Zeker minimaal 50K om te joinen?quote:Op maandag 23 februari 2009 16:55 schreef DonPerignon het volgende:
Lastig lastig. In principe is het wel aantrekkelijk om binnen nu en een jaar wat te gaan investeren in Dubai. Maar het grootste probleem is; wordt het nog wat daar?
(Kleine) investeringsgroep oprichten? Wie joint?
Zoveel geld heb ik nietquote:Op maandag 23 februari 2009 17:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zeker minimaal 50K om te joinen?
Vliegtuig kerosine wordt wereldwijd conform globale afspraken overal tegen ongeveer kostprijs geleverd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 17:27 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is als Schiphol.
Hier zijn ook geen belastingen op kerosine en er is voldoende raffinage capaciteit voorhanden.
Ik geloof zelfs dat er een pijpleiding van Antwerpen via Rotterdam naar Schiphol.
Dus transport van kerosine is ook erg goedkoop.
quote:Op maandag 23 februari 2009 17:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zeker minimaal 50K om te joinen?
Met belegen niet bijzonder,quote:Op maandag 23 februari 2009 17:11 schreef DonPerignon het volgende:
[..]
Zoveel geld heb ik niet.
Dus minder, maar ik zal wel even kijken hoe het geregeld moet worden (ook ivm AFM etc. )
Iemand ideeen/ervaring?
Jawel, niet via Nederland laten verlopen, minder regels en meer vrijheidquote:Op maandag 23 februari 2009 17:11 schreef DonPerignon het volgende:
[..]
Zoveel geld heb ik niet.
Dus minder, maar ik zal wel even kijken hoe het geregeld moet worden (ook ivm AFM etc. )
Iemand ideeen/ervaring?
Ik ben benieuwd. In de VS komen ook genoeg spooksteden voor terwijl de gebouwen er nog staan, maar de mijnbouw bijvoorbeeld niet meer aantrekkelijk was.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:43 schreef Lemmeb het volgende:
Dubai trekt op termijn wel weer aan, want die gebouwen staan er nu eenmaal al. Maar wordt inderdaad nooit meer zoals het was.
Ja, maar dat komt dan omdat de reden dat het überhaupt bestond ophield te bestaan. Bij Dubai speelt vooral de geografische ligging een grote rol en die zal niet zo snel verandern.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. In de VS komen ook genoeg spooksteden voor terwijl de gebouwen er nog staan, maar de mijnbouw bijvoorbeeld niet meer aantrekkelijk was.
Of als we naar detroit kijken er vele banen in de automobielindustrie verloren zijn en de mensen toch naar gebieden gaan met werk. (Dat is al jaren daar aan de gang.)
Zelfs in nederland in zuidlimburg zijn er plaatsen te vinden waar men aan de straatstenen hun huis niet kwijt raakt omdat de populatie daar aan het dalen is.
over vijf jaar koop je in Dubai een appartement voor 20.000 euroquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:43 schreef Lemmeb het volgende:
Dubai trekt op termijn wel weer aan, want die gebouwen staan er nu eenmaal al. Maar wordt inderdaad nooit meer zoals het was.
Eigenlijk heeft dubai, op wat huizen voor de lokale ex-nomaden, ook helemaal geen reden te bestaan. Niet verwonderlijk dat steeds meer mensen zich dat realiseren en er weggaanquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt dan omdat de reden dat het überhaupt bestond ophield te bestaan. Bij Dubai speelt vooral de geografische ligging een grote rol en die zal niet zo snel verandern.
Als we naar documantaires over het onstaan van dubai kijken zien we dat die stad gewoon in 20 jaar vanuit een kleine visserplaats uit de grond gestampt is, waarom zou 40 jaar geleden de ligging niet zo'n grote rol gespeeld hebben dat die stad zich veel eerder en geleidelijker ontwikkelt zou hebben. Zoals bijvoorbeeld shanghai, wat het ook volgens mij ook van de ligging moet hebben.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:34 schreef Lemmeb het volgende:
Ja, maar dat komt dan omdat de reden dat het überhaupt bestond ophield te bestaan. Bij Dubai speelt vooral de geografische ligging een grote rol en die zal niet zo snel verandern.
Ik hoop het, dan wil ik er misschien wel één.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:44 schreef henkway het volgende:
[..]
over vijf jaar koop je in Dubai een appartement voor 20.000 euro
er staan in Egypte al genoeg betonnen duivenhokken, waar niets meer mee gebeurdquote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik hoop het, dan wil ik er misschien wel één.
Weet je het zeker? Want over 15 jaar stort het in wegens betonrot. Het zijn vaak niet echt kwaliteitsbouwsels daarquote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik hoop het, dan wil ik er misschien wel één.
Nou, laat dan maar zitten.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Want over 15 jaar stort het in wegens betonrot. Het zijn vaak niet echt kwaliteitsbouwsels daar.
Er zal over enkele jaren toch vast en zeker wel een verkzekeraar te vinden zijn waarbij je je voor een schappelijk bedrag tegen betonrot in dubai kan verzekeren.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Want over 15 jaar stort het in wegens betonrot. Het zijn vaak niet echt kwaliteitsbouwsels daar.
Je kan geluk hebben maar ik zou er niet al te veel vertrouwen in hebbenquote:
Jaar of 20 dacht ik maar al eerder productieverliezen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:23 schreef DonPerignon het volgende:
Hoeveel olie heeft Dubai nog over? Wat is 'bijna' op? Twee jaar? Twintig jaar?Wie heeft hier documentatie over (toch geen geheel onbelangrijk gegeven) .
Volgens onderstaand bericht zou ik toch constateren dat dubai als zelfstandige stadstaat bijna geen olie bezit.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:37 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Jaar of 20 dacht ik maar al eerder productieverliezen.
http://en.wikipedia.org/w(...)United_Arab_Emiratesquote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens onderstaand bericht zou ik toch constateren dat dubai als zelfstandige stadstaat bijna geen olie bezit.
The Dubai real estate crash
Oké, ik kan me er wel wat bij voorstellen. Een soort Noord-Zuid-lijn, maar dan nog erger.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je kan geluk hebben maar ik zou er niet al te veel vertrouwen in hebben. Gewapend beton moet vrij secuur gebouwd worden in een land met veel zee en zon. En met het tempo waarin is gebouwd en met de halve slaven die het moesten bouwen gok ik het er niet op
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8022578.stmquote:Dubai property prices 'fall 41%'
Property prices in Dubai plunged 41% during the first three months of this year, a report has calculated.
The decline is from the last quarter of 2008, said global real estate consultancy Colliers International.
It is just the latest indication of the extent to which Dubai's property boom of recent years has come to an end in the face of the worldwide recession.
Colliers said prices had fallen as global finance has dried up and job opportunities in Dubai have declined.
Speculators exit
The firm's report measured property prices in parts of Dubai where foreign workers have been allowed to buy homes since the market was opened up in 2002.
The 41% drop in prices between January and March followed an 8% fall in the previous three-month period.
Colliers added that speculators - people who had bought property in Dubai as an investment - had already left the market.
It said prices were now likely to continue to fall, but it was too early to predict when the market would hit rock bottom.
"The heat has gone out the market completely," said Colliers' Middle East chief executive John Davis.
Dubai has enjoyed rapid economic growth over the past decade, led by a construction boom, as its ruler Mohammed bin Rashid Al Maktoum sought to diversify the economy away from its diminishing oil reserves.
It is one of the seven states that make up the United Arab Emirates.
Precies, anders kan je de bak in draaien omdat je de huur van 5000 dollar per maand niet meer op kan ophoesten.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:20 schreef Lemmeb het volgende:
Als ik daar als expat zou wonen zou ik m'n biezen pakken en ze het lekker zelf uit laten zoeken...
het was groei vanwege de groei, en omdat er geen belasting werd geheven over geld uit de real estate bubblequote:Op woensdag 29 april 2009 17:53 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Dubai is overigens best interessant op dit moment om in te investeren. De waarde van bijvoorbeeld auto's daalt daar een stuk harder dan in de rest van de wereld domweg omdat de rijkere lieden geen zin hebben om auto's over te shippen naar betere plaatsen.
Komt nog een keer bij dat het hele 'idee' achter Dubai gewoon verschrikkelijk slecht is geweest.
wat voor werk deed ze daar?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet te geloven.
Mijn zusje zat daar een jaar geleden ook nog, die is teruggekomen vanwege onze vader die ernstig ziek was. Een geluk bij een ongeluk zegmaar. Ik had haar enkele jaren geleden al meerdere keren voorspeld dat het in Dubai vroeg of laat weer in elkaar zou donderen. Maar dat het zo snel en meedogenloos zou gaan, heb ik ook niet kunnen voorzien.
do not think soquote:Op donderdag 30 april 2009 03:20 schreef slashdotter3 het volgende:
Misschien is het interessant als we het dieptepunt van de recessie hebben bereikt om daar iets te kopen. Ik denk dat Dubai als een van de eerste gebieden spectaculaire economische groeicijfers zal ervaren waarna de huizenprijzen vanzelf meestijgen.
ramptoerist!quote:Op donderdag 30 april 2009 09:47 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp sowieso niet waarom je daar zou willen wonen. Een groot deel van het jaar is die stad onleefbaar vanwege de hitte. Alleen tijdelijk even om veel poen te verdienen, en dan wegwezen daar.
Eind oktober ga ik er trouwens een paar dagen heen want het lijkt me wel tof om te zien, de ineenstorting van zo'n decadente staat
Maak je een paar mooie foto's van leegstaande luxe appartementen voor ons?quote:Op donderdag 30 april 2009 09:47 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp sowieso niet waarom je daar zou willen wonen. Een groot deel van het jaar is die stad onleefbaar vanwege de hitte. Alleen tijdelijk even om veel poen te verdienen, en dan wegwezen daar.
Eind oktober ga ik er trouwens een paar dagen heen want het lijkt me wel tof om te zien, de ineenstorting van zo'n decadente staat
Gewoon heen gaan als potentieel geinteresseerde huizenkoper. Wedden dat je dan veel gratis krijgt (overnachtingen, restaurants enzo )quote:Op donderdag 30 april 2009 09:47 schreef SeLang het volgende:
Ik weet niet hoor, als ik daar binnenkom met rugzak en vuile kleren na 2 maanden rondtrekken in Indonesie?quote:Op donderdag 30 april 2009 13:30 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Gewoon heen gaan als potentieel geinteresseerde huizenkoper. Wedden dat je dan veel gratis krijgt (overnachtingen, restaurants enzo )
heb ik er wel voor je, in Hurghada is het hetzelfde laken een pakquote:Op donderdag 30 april 2009 10:43 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Maak je een paar mooie foto's van leegstaande luxe appartementen voor ons?
Dat is al 20 jaar aan de gang daar. Bouwlui wonen in kartonnen dozen op de bouwplaats en als het geld op is loopt iedereen weg. 2 maanden later probeert iemand het weer op het naastgelegen perceel en zodoende spreek je al over Hurghada 40 km en 3 checkpoints naar het zuiden richting Safaga.quote:Op donderdag 30 april 2009 15:00 schreef henkway het volgende:
[..]
heb ik er wel voor je, in Hurghada is het hetzelfde laken een pak
veel gestopte bouw en zo
De bouwvakkers zijn zo weggelopen
[ afbeelding ]
Waarom zou je daar überhaupt willen wonen, onder de huidige economische omstandigheden? Er is daar niks. Alleen een zandbak, wat kamelen en over het paard getilde Arabieren.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:55 schreef LXIV het volgende:
Wanneer ze daar slim waren dan gaven ze buitenlanders (immigranten) wat meer rechten, zodat dezen ook bereid zouden zijn in het land te investeren. Het is toch steeds nog zo dat je als buitenlander geen recht hebt om grond te bezitten, te stemmen (al woon je er lang) en enige sociale voorziening? In zo'n land zou ik mijn geld ook niet stoppen, want voor je het weet krijg je een trap onder je reet en ben je alles wat je daar door hard werken hebt opgebouwd kwijt.
De oplossing is dus heel simpel: geef immigranten meer rechten waardoor ze er OR willen kopen en investeren.
Nou, dan geef je die hele zandbak sowieso al op. Gooi dan alles maar plat en laat er kamelen grazen!quote:Op woensdag 25 november 2009 23:00 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Waarom zou je daar überhaupt willen wonen, onder de huidige economische omstandigheden? Er is daar niks. Alleen een zandbak, wat kamelen en over het paard getilde Arabieren.
Nee, het was leuk zolang als het duurde. Maar iedereen die daar nu nog steeds zit kan beter maken dat hij wegkomt.
Ach, het was wel even leuk, heb ik me laten vertellen. Veel jonge expats met poen en veel dikdoenerij. Dat trekt natuurlijk altijd een bepaald slag mensen aan. Mensen die hard werken, niet teveel nadenken en er maar een beetje op los leven. Elke avond uit eten en borrelen. Maar inderdaad, voor de leuke omgeving en cultuur hoef je het niet te doen.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:03 schreef SeLang het volgende:
Ik snap ook niet wat je daar moet. Dubai heeft een enorm kutklimaat. Het grootste deel van het jaar is het daar niet te harden. Verder is het gewoon een rare stad. Ongezellig, één grote bouwput en het grootste deel van de bevolking bestaat uit tijdelijke mensen die de stad aan het bouwen zijn.
Je gaat inderdaad naar Dubai om even veel geld te verdienen en dan gauw weer wegwezen.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:11 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ach, het was wel even leuk, heb ik me laten vertellen. Veel jonge expats met poen en veel dikdoenerij. Dat trekt natuurlijk altijd een bepaald slag mensen aan. Mensen die hard werken, niet teveel nadenken en er maar een beetje op los leven. Elke avond uit eten en borrelen. Maar inderdaad, voor de leuke omgeving en cultuur hoef je het niet te doen.
Ik ken een Nederlands stel die daar nog tot aan hun nek in de hypotheekschuld zitten, op een huis dat inmiddels wel gehalveerd zal zijn in waarde. Die kunnen maar beter zo snel mogelijk terugkomen lijkt me. Temeer omdat ze inmiddels ook een kleine hebben.
Ja, en dat voorkom je dus wanneer je immigranten rechten gaat geven.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je gaat inderdaad naar Dubai om even veel geld te verdienen en dan gauw weer wegwezen.
De meeste immigranten zijn arme paupers die met z'n zessen op een kamertje in een achterbuurt wonen, of in een onofficieel deel van de stad dat niet op de kaart staat.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en dat voorkom je dus wanneer je immigranten rechten gaat geven.
Nouja, het is er natuurlijk geen Hiroshima na het droppen van de atoombom. Ik bedoel, alles draait vooralsnog gewoon door. Alleen worden veel bouwprojecten stilgelegd en worden er ook geen nieuwe meer gestart. Maar aangezien vrijwel de hele economie daarop gebaseerd was, is er dus weinig meer over.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:15 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat Dubai wel een interessant experiment. Weet iemand hoe het nu werkelijk daar gaat? In de media worden natuurlijk vooral de extremen getoond.
Er is door veel bedrijven daar veel geinvesteerd. Het zal toch niet echt zo zijn dat het allemaal totaal stil ligt? Heeft iemand cijfers over hoeveel mensen het land verlaten hebben, hoeveel er leegstaat, of er al bedrijven werkelijk terugtrekken?
Ik heb wellicht een vertekend beeld omdat ik er op donderdag en vrijdag was, wat dus het 'weekend' is daar. Maar ik vond het een uitgestrekte ongezellige stad. En veel onafgemaakte gebouwen waar niemand aan werkte, maar dat kan dus ook door het weekend komen. Het oude deel (waar ook veel arme immigranten wonen) is dan weer wel tof en bruist van het leven. Maar dat is dus niet het bubble gedeelte.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:20 schreef LXIV het volgende:
Maar hoe was het nu daar? Werd er nog gekocht? Was het nog druk op straat? Liepen de mensen nog gehaast met aktenkoffertjes? Hoe was de sfeer? Nog altijd een beetje booming, of totale wanhoop?
Jij bent er echt geweest, jij kunt het zeggen.
Ik had een kamer van $50 in het oude deel. Maar dat is inderdaad niet het soort toerisme waar ze op mikken.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:21 schreef CoqAuVin het volgende:
Sure, je hebt nog steeds wat toerisme, maar dat was de laatste jaren ook onbetaalbaar geworden.
$50? Hoe heb je dat nou weer voor elkaar gekregen???quote:Op woensdag 25 november 2009 23:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik had een kamer van $50 in het oude deel. Maar dat is inderdaad niet het soort toerisme waar ze op mikken.
Ben je er nog wezen buurten, SeLang?quote:Op donderdag 30 april 2009 09:47 schreef SeLang het volgende:
0% belasting dus een mailboxje daar hebben kan wel interessant zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:03 schreef SeLang het volgende:
Ik snap ook niet wat je daar moet. Dubai heeft een enorm kutklimaat. Het grootste deel van het jaar is het daar niet te harden. Verder is het gewoon een rare stad. Ongezellig, één grote bouwput en het grootste deel van de bevolking bestaat uit tijdelijke mensen die de stad aan het bouwen zijn.
2 dagen maar hoor, op de terugweg na 2 maanden Indonesie.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Ben je er nog wezen buurten, SeLang?
Daar zit wel een deel van het probleem. Dubai wilde modern zijn, modern qua luxe en technologie. Maar de (religieuze) wetten zijn daarbij ver achtergebleven. Wie schulden maakt kan de gevangenis in en voor niet-islamitisch gedrag is maar beperkt plaats. De grootte en diversiteit van New York nastreven, maar zonder de vrijheid van New York, dat kan niet werken.quote:
Gaaf, wat een uitzicht.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:57 schreef Drugshond het volgende:
It sounds like they're having a Wile E. Coyote moment...
Idd, bier is er echt wel te krijgen. Enige nadeel van Dubai als wereldstad is dat ze niet een centrum hebben waar je al lopend kroegen,clubs, bezienswaardigheden langs kunt gaan. Alles moet per taxi.quote:Op donderdag 26 november 2009 19:03 schreef Rbhp het volgende:
Genoeg bier en wijn te verkrijgen in clubs hoor. Ik kwam er regelmatig, 3x per jaar, tot eind 2008, heb er nog redelijk wat vrienden zitten die daar wonen en werken in sectoren die nog steeds goed gaan.
dubai als wereldstadquote:Op donderdag 26 november 2009 19:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Idd, bier is er echt wel te krijgen. Enige nadeel van Dubai als wereldstad is dat ze niet een centrum hebben waar je al lopend kroegen,clubs, bezienswaardigheden langs kunt gaan. Alles moet per taxi.
Bron+verdere analyse:quote:Fears over Dubai send European shares tumbling
Almost £44 billion was wiped off London's biggest companies today amid growing fears the UK financial sector could be heavily exposed to Dubai World, the state-owned conglomerate which yesterday asked for a standstill on its $60 billion (£36 billion) debt pile.
The FTSE 100 tumbled 170.68 points or more than 3 per cent to 5194.1in its biggest one-day percentage fall since the market plunged to six-year lows in March.
Investors had been hoping the British financial sector had worked through much its toxic debt, which included exposure to America's sub-prime mortgage market.
However, Credit Suisse estimates European banks are exposed to about half of Dubai's $80 billion borrowings, naming Barclays and Royal Bank of Scotland (RBS) as the UK lenders most at risk from the Emirates worsening debt problems.
tuurlijk wout en nout hebben nog wel watquote:Op donderdag 26 november 2009 19:34 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Bron+verdere analyse:
http://business.timesonli(...)s/article6933664.ece
Voel ik daar nieuwe injecties van de belastingbetalers aankomen?
Daar tegenover staat wel dat je zwaar de lul bent als je daar met schulden blijft zitten, dan kun je toch de bak in draaien?quote:Op donderdag 26 november 2009 21:11 schreef CoqAuVin het volgende:
Het schijnt dat je daar je schulden gewoon zonder gevolgen achter je kunt laten. Je neemt het vliegtuig terug naar Europa en prompt ben je overal vanaf.
Had ik dat maar eerder geweten. Dan had ik me er helemaal over de kop geleend, alles overgemaakt naar een Nederlandse bankrekening en toedeledokieeeeeeee!
Maarja, achteraf...
Je bent zwaar de lul als je daar blijft zitten en niet aan je contractuele verplichtingen voldoet. Dan draai je gewoon de bak in. Maar dat doe je natuurlijk niet.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:12 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Daar tegenover staat wel dat je zwaar de lul bent als je daar met schulden blijft zitten, dan kun je toch de bak in draaien?
En toen ging je twintig jaar later op vakantie naar Thailand en moest je vliegtuig ivm een mankement in een Arabisch land landen, leveren ze je zo uit en mag je de bak in Dubai bekijkenquote:Op donderdag 26 november 2009 21:11 schreef CoqAuVin het volgende:
Het schijnt dat je daar je schulden gewoon zonder gevolgen achter je kunt laten. Je neemt het vliegtuig terug naar Europa en prompt ben je overal vanaf.
Had ik dat maar eerder geweten. Dan had ik me er helemaal over de kop geleend, alles overgemaakt naar een Nederlandse bankrekening en toedeledokieeeeeeee!
Maarja, achteraf...
Volgens mij zijn de straffen daar wel wat minder mild dan de bak in draaien.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:12 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Daar tegenover staat wel dat je zwaar de lul bent als je daar met schulden blijft zitten, dan kun je toch de bak in draaien?
Je moet gewoon zorgen dat je er nooit meer komt. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, lijkt me.quote:Op donderdag 26 november 2009 23:19 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
En toen ging je twintig jaar later op vakantie naar Thailand en moest je vliegtuig ivm een mankement in een Arabisch land landen, leveren ze je zo uit en mag je de bak in Dubai bekijken
Groeit die hand weer aan dan?quote:Op vrijdag 27 november 2009 00:22 schreef HarryP het volgende:
[..]
Hand kwijt en een hoop stokslagen. Maar dat is allemaal alweer genezen tegen de tijd dat je uit de gevangenis komt.
Zullen de kaboutertjes dan zeker wel weer geweest zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:07 schreef Drugshond het volgende:
De meeste banken hebben donderdag gezegd dat het risico dat zij lopen op leningen aan Dubai en Dubai World klein is, of gaven geen commentaar.
Volgens mij zie je het iets te rooskleurig in. Er zijn vorig jaar duizenden met name Britten het land letterlijk uitgevlucht. Ga daar eens op het vlieveld kijken dan staan daar tientallen auto's met de sleutels en een briefje voor de schuldeisers er nog in.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:11 schreef CoqAuVin het volgende:
Maarja, achteraf...
Hoe "zie ik het dan iets te rooskleurig"? Die Britten doen toch precies wat ik zeg? Alleen zijn die zo stom geweest om hun geleende geld allemaal op te maken aan dure auto's en andere consumptiegoederen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Volgens mij zie je het iets te rooskleurig in. Er zijn vorig jaar duizenden met name Britten het land letterlijk uitgevlucht. Ga daar eens op het vlieveld kijken dan staan daar tientallen auto's met de sleutels en een briefje voor de schuldeisers er nog in.
Wel een wereldstad willen zijn, maar nog steeds de Islamitische wetten naleven.
Nu kan je daar een nieuwe Porsche 997 Turbo kopen voor 480000 AED, is minder dan 90.000 euro. Je moet 'm alleen wel Nederland binnen krijgen. Mooi als je als inwoner van Dubai een dergelijke auto al een jaar in bezit hebt en dan terug verhuist naar Nederland, kan je je auto als inboedel meenemen....quote:Op woensdag 29 april 2009 17:53 schreef massachusetts_avenue het volgende:
Dubai is overigens best interessant op dit moment om in te investeren. De waarde van bijvoorbeeld auto's daalt daar een stuk harder dan in de rest van de wereld domweg omdat de rijkere lieden geen zin hebben om auto's over te shippen naar betere plaatsen.
Maar kom je in dat geval wel zo makkelijk weg? Wellicht zullen ze je niet met een rode loper het vliegtuig in laten stappen.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:17 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Je bent zwaar de lul als je daar blijft zitten en niet aan je contractuele verplichtingen voldoet. Dan draai je gewoon de bak in. Maar dat doe je natuurlijk niet.
Ik denk niet dat er bij de douane wordt gekeken of je nog schulden open hebt staan, anders zul je wel niet zo makkelijk wegkomen idd.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:34 schreef Toewan het volgende:
[..]
Nu kan je daar een nieuwe Porsche 997 Turbo kopen voor 480000 AED, is minder dan 90.000 euro. Je moet 'm alleen wel binnen krijgen. Mooi als je als inwoner van Dubai een dergelijke auto al een jaar in bezit hebt en dan terug verhuist naar Nederland, kan je je auto als inboedel meenemen....
(Moet je alleen wel nog een jaar in die auto rijden hier in NL voordat je 'm mag verkopen.)
[..]
Maar kom je in dat geval wel zo makkelijk weg? Wellicht zullen ze je niet met een rode loper het vliegtuig in laten stappen.
Jawel hoor. Dat is precies wat al die Engelsen doen. Die maxen alles uit en dan stappen ze op het vliegtuig. Niemand die hen tegenhoudt. En dat zou ook wat wezen, als expats ineens zou worden verboden om naar hun eigen land terug te gaan.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:34 schreef Toewan het volgende:
Maar kom je in dat geval wel zo makkelijk weg? Wellicht zullen ze je niet met een rode loper het vliegtuig in laten stappen.
Schijnbaar wel als ik de eerste postings erbij neem.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:34 schreef Toewan het volgende:
Het gaat ook niet om de schulden. Alles en iedereen in Dubai heeft schulden. Het gaat erom dat je die schulden + rente in de toekomst niet meer denkt te kunnen terugbetalen. Maar zolang het nog niet zover is, kun je vertrekken wanneer je wil.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:36 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er bij de douane wordt gekeken of je nog schulden open hebt staan, anders zul je wel niet zo makkelijk wegkomen idd.
Exact.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Schijnbaar wel als ik de eerste postings erbij neem.
Je zegt gewoon dat je op werkbezoek gaat and fly away.
Dubai staat niet op de nominatie als een land met een uitleveringsverdrag. Als je ballen hebt of nu had had je daar alle ruimte om flink keet te trappen. Wat sommige mensen ook gedaan hebben.
Ah, de Nederlandse belastingbetaler draagt ook weer zijn steentje bij aan het subsidieren van decadente Arabieren.quote:'Nederlandse staat loopt risico op Dubai'
(Novum/Dow Jones) - De Nederlandse staat heeft enkele honderden miljoenen euro's aan kredietgaranties gegeven voor transacties van Nederlandse bedrijven, schrijft Het Financieele Dagblad (FD) vrijdag op zijn voorpagina.
De krant meldt dat een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft aangegeven dat voor driekwart van dat bedrag inmiddels een betalingsregeling is getroffen.
Die regeling is deze zomer al getroffen, toen duidelijk werd dat Dubai World in moeilijkheden was.
Volgens de woordvoerder voldoet Dubai tot dusverre aan deze betalingsregeling.
De Nederlandse overheid verzekert volgens het FD grote langjarige exportcontracten van Nederlandse bedrijven voor onder andere politieke betalingsrisico's.
QFT!quote:Op donderdag 26 november 2009 19:17 schreef luckyb1rd het volgende:
Ik had Dubai altijd zo'n zielloze stad gevonden. Puur opgeleukt en gehyped. Het grootste, mooiste en duurste moesten ze hebben. Maar cultureel 0,0.
Lekker voor ze, ik gun hun die ellende van harte!
Niet alleen vanwege de lopende kostenquote:Op vrijdag 27 november 2009 11:04 schreef SeLang het volgende:
Daarnaast vraag ik me af hoeveel van die gebouwen over een paar jaar weer moeten worden gesloopt omdat ze de duur zijn vanwege airconditioningkosten als de energieprijzen fors stijgen. Geldt trouwens ook voor Shanghai e.d. Er wordt wat dat betreft niet erg 'future proof' gebouwd.
http://www.nce.co.uk/clie(...)ldings/70670.articlequote:Betonnen gebouwen in Dubai lopen de kans in te storten. Dat heeft David Ball, directeur van de Concrete Society, vorige week gezegd. Volgens Ball negeren ontwerpers en opdrachtgevers in het emiraat het probleem van 'rapid concrete deterioration' volledig.
"Rapid concrete deterioration is een groot probleem in de hele regio, maar vooral in Dubai", zegt Ball. Behalve directeur van de Concrete Society is hij ook CEO van betonbedrijf David Ball Group. Oorzaak van de betonrot is volgens hem het extreme klimaat in de Golf-regio met hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.
"Relatief nieuwe constructies vertonen al tekenen van aanzienlijke betonrot. Sommige gebouwen moeten al gerepareerd worden voordat ze worden opgeleverd", aldus Ball. Volgens de directeur zijn zowel opdrachtgevers als ontwerpers volledig blind en doof voor het probleem. "Ze creëren op dit moment hun eigen nachtmerrie."
Narayam Swamy, emeritus-hoogleraar mechanical engineering aan de universiteit van Sheffield rondde in 1998 een groot onderzoek in Dubai af. Momenteel loopt een onderzoek naar het probleem door lokale universiteiten.
"Normaal gaat beton vijftig tot zestig jaar mee", zegt Swamy. "Maar in het Midden-Oosten is dat maar tien jaar." Hij waarschuwt dat het beton in Dubai ten prooi valt aan 'microcracking' dat met het blote oog niet te zien is.
Leuke wending......quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Niet alleen vanwege de lopende kosten
[..]
http://www.nce.co.uk/clie(...)ldings/70670.article
Damn, over een jaar of twintig is het naast uitgestorven ook nog 's half ingestort.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
Hebben ze al gedaan.....quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:16 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Damn, over een jaar of twintig is het naast uitgestorven ook nog 's half ingestort.
Wel een toffe plek om films op te nemen.
Dat is inderdaad iets waar je veel tegenaan loopt. Sowieso hebben ze in warme landen vaak nog niet begrepen dat isoleren ook tegen de warmte werkt. Dubbelglas zie bijvoorbeeld ook niet zo heel veel.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:04 schreef SeLang het volgende:
Daarnaast vraag ik me af hoeveel van die gebouwen over een paar jaar weer moeten worden gesloopt omdat ze de duur zijn vanwege airconditioningkosten als de energieprijzen fors stijgen. Geldt trouwens ook voor Shanghai e.d. Er wordt wat dat betreft niet erg 'future proof' gebouwd.
Mijn zusje heeft er jáááren gewerkt, maar ik ben er nooit op bezoek geweest. En nee, dat was zeker niet omdat ik een slechte verstandhouding met haar zou hebben, maar omdat het me gewoon totaal niet boeide.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:58 schreef Individual het volgende:
2 wekend geleden ben ik naar een verjaardagsfeestje geweest in Dubai (en Abu Dhabi) en als ik er langer dan een week zou moeten zijn zou ik schreeuwend gek worden!
Maar Dubai ligt mooi op de route naar Z.O. Azie. Dus dan vlieg je voor bijna niks met Emirates (loopt allemaal via Dubai) en las je een stop in van een paar dagen om even rond te kijken. Zo heb ik het dus ook gedaan. Ik denk dat ik volgend jaar nog een keer ga kijken om de staat van verval te zienquote:Op vrijdag 27 november 2009 11:23 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Mijn zusje heeft er jáááren gewerkt, maar ik ben er nooit op bezoek geweest. En nee, dat was zeker niet omdat ik een slechte verstandhouding met haar zou hebben, maar omdat het me gewoon totaal niet boeide.
Maar nu als ramptoerist lijkt het me nog wel aardig.
Ja, lijkt me ook wel wat. Maar hoe ben je aan dat hotelletje van $50 gekomen? Gewoon een taxichauffeur een paar dollar toeschuiven?quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar Dubai ligt mooi op de route naar Z.O. Azie. Dus dan vlieg je voor bijna niks met Emirates (loopt allemaal via Dubai) en las je een stop in van een paar dagen om even rond te kijken. Zo heb ik het dus ook gedaan. Ik denk dat ik volgend jaar nog een keer ga kijken om de staat van verval te zien
Van tevoren online boeken. Was natuurlijk een eenvoudig goedkoop hotelletje maar na 2 maanden Indonesie was het ultiem luxequote:Op vrijdag 27 november 2009 11:28 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ja, lijkt me ook wel wat. Maar hoe ben je aan dat hotelletje van $50 gekomen? Gewoon een taxichauffeur een paar dollar toeschuiven?
Klinkt goed.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Van tevoren online boeken. Was natuurlijk een eenvoudig goedkoop hotelletje maar na 2 maanden Indonesie was het ultiem luxe. En de locatie was fantastisch, in het oude deel vlak bij de gold souq (dat gedeelte is best tof).
Tip: gelijk als je uit het vliegtuig komt koop je een (electronische) buskaart. Kost geen drol en is geldig in bus en metro. Zo kun je de hele stad door voor bijna niks.
It wasn't mequote:Op vrijdag 27 november 2009 10:13 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Zullen de kaboutertjes dan zeker wel weer geweest zijn.
En gamesquote:
Dat is wel een heel groot probleem voor Dubai.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
Ik heb me ook altijd verbaasd waarom men Dubai zo interessant vond. Het klimaat is een levende hel, alleen geschikt voor hagedissen. Regen valt er nauwelijks, dus het zal ook wel een stofboel zijn daar.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
Moet je dit ook eens lezen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:26 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb me ook altijd verbaasd waarom men Dubai zo interessant vond. Het klimaat is een levende hel, alleen geschikt voor hagedissen. Regen valt er nauwelijks, dus het zal ook wel een stofboel zijn daar.
bronquote:Strand Dubai gesloten: "Het is als zwemmen in een toilet"
Een deel van het exclusieve strand Jumeirah in Dubai is gesloten, omdat het er te ongezond zou zijn. "Onze testen noteerden te veel Escherichia coli. Het is net alsof je in een toilet zwemt", zegt Keith Mutch, manager van een zeilclub, op de Times Online. Slecht nieuws voor Dubai dat zich graag voordoet als hét vakantieoord waar toeristen gegarandeerd elke dag kunnen genieten van de zon en een heldere zee.
Geen normen
Het strand is een magneet voor toeristen en wordt omringd door verschillende hotels. De lokale autoriteiten krijgen veel kritiek omdat ze niet optreden als vrachtwagens menselijk en industrieel afval in de oceaan komen lozen. Het is ook een bewijs dat de Verenigde Arabische Emiraten de snelle ontwikkeling van Dubai niet kunnen volgen. Ze slagen er niet in om de megastad milieunormen op te leggen, tot grote woede van de buitenlanders die de stad aantrekt.
Afvoerbuis
Mutch merkte een paar weken geleden al dat er iets mis was met het strand. "De geur was ondraaglijk en het water had een bruinachtige kleur", zegt hij. Hij struikelde zelfs over het toiletpapier dat op het strand was aangespoeld. Tussen de rotsen ontdekte hij een afvoerbuis die afval in zee spuwde. Hij volgde de buis en kwam kilometers verder terecht in een industriële zone met fabrieken die hebben bijgedragen tot de snelle groei van Dubai. Daar zag hij hoe het rioolafval van de 1,3 miljoen inwoners van de stad in pijpen werd geloosd. Eén van die pijpen leidde naar het strand waar zich zijn zeilclub bevindt.
Goedkoper
De afvoerkanalen werden oorspronkelijk aangelegd om de wateroverlast tijdens het korte regenseizoen op te vangen. Volgens de bestuurders van de vrachtwagens, arme arbeiders uit het zuiden van Azië, moeten ze het afval er om financiële redenen komen dumpen. Eigenlijk worden ze betaald om het afval uit septische putten naar het enige afvalverwerkingsbedrijf in de omgeving te brengen. Maar dat bedrijf ligt diep in de woestijn en daarom dumpen ze het liever in de afvoerkanalen. "We hebben geen keuze. We worden te weinig betaald", zeggen ze.
Proper water?
Mutch verzamelde bewijsmateriaal en stapte naar de overheid. Die negeerde hem tot hij zijn verhaal in de pers ging uitsmeren. Dubai legt overtreders nu zware boetes op en dreigt ermee de bestuurders van dumpende vrachtwagens uit het land te zetten. Dubai garandeert toeristen inmiddels dat het water weer proper is, maar Mutch trekt dat in twijfel. Uit eigen testen blijkt dat het water nog steeds bacteriën en menselijke uitwerpselen bevat. (gb)
Zelfs dit is niet waar. De zee is een deel van het jaar te warm om in te zwemmen. De zwembaden in Dubai worden ook gekoeld.quote:Slecht nieuws voor Dubai dat zich graag voordoet als hét vakantieoord waar toeristen gegarandeerd elke dag kunnen genieten van de zon en een heldere zee.
Toch een leerzaam topic, ik wist niet eens dat de zee op sommige plaatsen te warm is om te zwemmen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zelfs dit is niet waar. De zee is een deel van het jaar te warm om in te zwemmen. De zwembaden in Dubai worden ook gekoeld.
Qatar is ook zo'n feest, 50 graden overdagquote:Op vrijdag 27 november 2009 18:59 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Toch een leerzaam topic, ik wist niet eens dat de zee op sommige plaatsen te warm is om te zwemmen.
Ja niet dat je doodgaat ofzoquote:Op vrijdag 27 november 2009 18:59 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Toch een leerzaam topic, ik wist niet eens dat de zee op sommige plaatsen te warm is om te zwemmen.
50 graden is toch al brandwonden of niet?quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja niet dat je doodgaat ofzo, maar je kunt de zee niet gebruiken om even lekker af te koelen. Daar hebben ze dan gekoelde zwembaden voor.
Het zeewater wordt max zo'n 35 graden in de zomer en dat is echt niet lekker als de lucht om je heen ook nog eens 50 graden is. Dan loop je als een gek te zweten terwijl je in het water bent.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:55 schreef pberends het volgende:
[..]
50 graden is toch al brandwonden of niet?
Het WAS alleen aantrekkelijk omdat men daar geen belasting heftquote:Op vrijdag 27 november 2009 18:26 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb me ook altijd verbaasd waarom men Dubai zo interessant vond. Het klimaat is een levende hel, alleen geschikt voor hagedissen. Regen valt er nauwelijks, dus het zal ook wel een stofboel zijn daar.
Tja, in andere landen heb je ook een prima belastingklimaat. Geen idee wat je in zo'n Arabische toko moet waar 80% allochtoon is (zometeen komen ze in opstand).quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:02 schreef Deprater het volgende:
[..]
Het WAS alleen aantrekkelijk omdat men daar geen belasting heft
Dat zal dus ook wel snel voorbij zijn, dan wordt Dubai een spookstad
Het is niet alleen Dubai, in Egypte aan de kust staat van alles leeg of half afgebouwd, en aan de kust van Noord-Marocco is het hetzelfde plaatjequote:Op vrijdag 27 november 2009 23:50 schreef pberends het volgende:
[..]
Tja, in andere landen heb je ook een prima belastingklimaat. Geen idee wat je in zo'n Arabische toko moet waar 80% allochtoon is (zometeen komen ze in opstand).
Wat is "hun" doel eigenlijk met Dubai? Zijn de originele bewoners nu zoveel beter af?
Die documentaires op Discovery als Megastructures en Kings of Construction over skihallen met 'echte' sneeuw terwijl het buiten 50 graden is ga ik ook wel missen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:16 schreef PirE het volgende:
Zware tijden dus voor al die oost-europese "studentes" in Dubai.
Wel grappig om te zien hoe alles in een jaar kan veranderen:
november 2008 is dit.
Achteraf kon iedereen het voorspellen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 00:23 schreef k_man het volgende:
Wat mij verbaast is dat mensen er nu opeens achter lijken te komen dat het een grote bubble was. Dit kon je twee, drie jaar geleden al voorspellen.
Ja en vooraf ook. Ik heb twee jaar geleden* al aangegeven dat het mis zou gaan. Daar hoefde je toen ook al niet heel erg slim voor te zijn hoor**.quote:Op zaterdag 28 november 2009 00:31 schreef Zero2Nine het volgende:
Achteraf kon iedereen het voorspellen.
Eens. Maar je moet zelf ook wel met beide benen op de grond staan om zoiets te zien.quote:Op zaterdag 28 november 2009 00:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja en vooraf ook. Ik heb twee jaar geleden* al aangegeven dat het mis zou gaan. Daar hoefde je toen ook al niet heel erg slim voor te zijn hoor**.
Op allerlei economische blogs enzo werd dit ook al lang voorspeld, net als de subprime mortgage crisis in de VS en sowieso de hele creditcrunch. Net zoals je nu al de ineenstorting van de bailout/Obama/pimp-bubble kunt zien aankomen. Maar dat is straks ook weer een 'verrassing'quote:Op zaterdag 28 november 2009 00:23 schreef k_man het volgende:
Wat mij verbaast is dat mensen er nu opeens achter lijken te komen dat het een grote bubble was. Dit kon je twee, drie jaar geleden al voorspellen.
Deze foto heb ik vorige maand gemaakt in de skihal van de Emirates mall.quote:Op zaterdag 28 november 2009 00:06 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Die documentaires op Discovery als Megastructures en Kings of Construction over skihallen met 'echte' sneeuw terwijl het buiten 50 graden is ga ik ook wel missen.
Wat een klimaat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:03 schreef SeLang het volgende:
Ja niet dat je doodgaat ofzo, maar je kunt de zee niet gebruiken om even lekker af te koelen. Daar hebben ze dan gekoelde zwembaden voor.
Gebouwd door Nederlandersquote:Op zaterdag 28 november 2009 01:02 schreef CoqAuVin het volgende:
Die skihal is gewoon milieuterrorisme.
Lol, overdrijven is ook een vak. In Doha is het al 2 jaar niet eens boven de 48 graden uitgekomen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:00 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Qatar is ook zo'n feest, 50 graden overdag
soepjurkquote:Op zaterdag 28 november 2009 01:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Deze foto heb ik vorige maand gemaakt in de skihal van de Emirates mall.
Check die soepjurk
[ afbeelding ]
Oh 48 maar...quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:45 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lol, overdrijven is ook een vak. In Doha is het al 2 jaar niet eens boven de 48 graden uitgekomen.
toen kon het geld niet op, een vriend van mij is 2 jaar terug met de complete lichting civieletechniek van avans op kosten van die bedrijven naar dubai geweestquote:Op zaterdag 28 november 2009 01:17 schreef PirE het volgende:
[..]
Gebouwd door Nederlanders![]()
, net als al die eilandjes voor de kust. Nu verliest Nederland wat aan Dubai door de banken (alweer
), maar de Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren ook gewoon flink lopen scheppen daar
. En van dat geld laten die baggermaatschappijen weer wat boten bouwen in Nederland
.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=486quote:'ING voor 2 miljard in Dubai World'
28 11 09 - 19:02 Bankverzekeraar ING heeft een geschatte exposure van ruim 2 miljard dollar in Dubai World en Nakheel. Dat staat in een nieuw rapport van Bank of America. ING gaf zelf aan slechts een ‘kleine partij’ te zijn binnen een bankenconsortium.
Het rapport van Bank of America gaat uitgebreid in op de schuldpositie van Dubai en de mogelijke exposure van banken. De website Zerohedge publiceerde vrijdag een aantal details. ING staat in de top-10 van banken met de grootste blootstelling aan Dubai World en projectontwikkelaar Nakheel. Er wordt voor ING een geschat bedrag van 2,2 miljard dollar vermeldt aan verstrekte leningen.
‘Verwaarloosbare blootstelling’
De hoge geschatte exposure van ING is opvallend, aangezien de bankverzekeraar donderdag zelf benadrukte slechts een ‘kleine partij’ te zijn. Een woordvoerder bevestigde dat ING deel uitmaakte van een consortium van banken dat in juni 2008 een lening van 5,5 miljard dollar heeft verstrekt aan Dubai. Hoe groot het aandeel van ING is wilde de woordvoerder echter niet kwijt. Verder heeft ING naar eigen zeggen een 'verwaarloosbare blootstelling’ aan obligaties van Dubai World.
Mocht de crisis zich verspreiden naar andere Emiraten binnen de VAE, dan leidt het Nederlandse bedrijfsleven mogelijke een miljardenschade. Volgens Credit Suisse, die zich baseert op de Bank for International Settlements, hebben Nederlandse partijen voor 4,6 miljard dollar aan vorderingen op de Verenigde Arabische Emiraten uitstaan. Ons land staat daarmee op de zevende plaats, achter Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Japan en Zwitserland.
ABN Amro en RBS
Zakenbank Goldman Sachs kwam donderdag met een analistenrapport over de Dubai-crisis, dat in het bezit is van deze site. Hierin wordt ABN Amro genoemd, met een exposure van 2,2 miljard dollar in de VAE. Deze portefeuille is in principe overgegaan naar Royal Bank of Scotland. Onduidelijk is echter of er financiële afspraken zijn gemaakt, indien RBS op de leningen moet afschrijven.
Het nieuws dat staatsholding Dubai World de aflossing van haar schulden met een half jaar bevriest, zorgde donderdag voor een schokgolf op financiële markten. Dubai World kampt met een schuldenlast van ca. 60 miljard dollar. De analisten van Bank of America schatten de schuldenpositie van geheel Dubai op 88 miljard dollar en die van de Verenigde Arabische Emiraten op 184 miljard dollar.
© Blikopdebeurs.com
De messen kunnen weer geslepen worden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 22:21 schreef HansAEX het volgende:
[..]
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=486
echt he... al die airco die nodig is om een verschil van zo'n 50 graden te generen...quote:Op zaterdag 28 november 2009 01:02 schreef CoqAuVin het volgende:
Die skihal is gewoon milieuterrorisme.
zal wel een gezamenlijke deel geweest zijn van 20 miljard gedeeld door 8 partijen via een begeleidende creditbank.quote:Op zondag 29 november 2009 00:13 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof ze iedereen voor het gemak 2,2 miljard exposure toebedeeld hebben.
zal wel een gezamenlijke deel geweest zijn van 20 miljard gedeeld door 8 partijen via een begeleidende creditbank.quote:Op zondag 29 november 2009 00:13 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof ze iedereen voor het gemak 2,2 miljard exposure toebedeeld hebben.
quote:ABN Amro en RBS
Zakenbank Goldman Sachs kwam donderdag met een analistenrapport over de Dubai-crisis, dat in het bezit is van deze site. Hierin wordt ABN Amro genoemd, met een exposure van 2,2 miljard dollar in de VAE. Deze portefeuille is in principe overgegaan naar Royal Bank of Scotland. Onduidelijk is echter of er financiële afspraken zijn gemaakt, indien RBS op de leningen moet afschrijven.
Eer nog welquote:Op zondag 29 november 2009 11:02 schreef Deprater het volgende:
[..]
zal wel een gezamenlijke deel geweest zijn van 20 miljard gedeeld door 8 partijen via een begeleidende creditbank.
Het zal wel een eer geweest zijn om mee te mogen doen als uitlener in DUBAI world
Ik denk zelf dat het pimp-beleid van het afgelopen jaar gaat backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?). Eerst zeggen dat armageddon komt als er niet voor honderden miljarden belastinggeld naar de banken gaat en amper een paar maanden later rapporteren banken enorme winsten en worden er weer gigantische bonussen uitgedeeld. Burgers zijn hier natuurlijk kotsziek van, gezien de nog steeds oplopende werkloosheid en de enorme belastingverhogingen die eraan zitten te komen om dit feestje te betalen. Maar in werkelijkheid zijn de banken nog steeds ongezond en is de kans groot op uiteindelijk weer een bailoutronde. Alleen zal dan de belastingbetaler/kiezer wat minder makkelijk zijn kont aanbieden.quote:Op zondag 29 november 2009 11:36 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik vrees dat de banken binnenkort weer wat "vet op de botten" nodig hebben
tegen zich gaat kerenquote:Op zondag 29 november 2009 11:51 schreef SeLang het volgende:
backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?).
Denk je? Ik denk dat het gewoon weer bukken wordt, bukken tot we niet verder meer kunnen bukken (en er kan altijd nog wel een beetje verder gebukt worden). En uiteraard wordt er weer geen enkele voorwaarde aan dat bukken gesteld, want Wouter B. en ome Nout moeten ook hun eigen toekomstige graaibaantjes veiligstellen.quote:Op zondag 29 november 2009 11:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het pimp-beleid van het afgelopen jaar gaat backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?). Eerst zeggen dat armageddon komt als er niet voor honderden miljarden belastinggeld naar de banken gaat en amper een paar maanden later rapporteren banken enorme winsten en worden er weer gigantische bonussen uitgedeeld. Burgers zijn hier natuurlijk kotsziek van, gezien de nog steeds oplopende werkloosheid en de enorme belastingverhogingen die eraan zitten te komen om dit feestje te betalen. Maar in werkelijkheid zijn de banken nog steeds ongezond en is de kans groot op uiteindelijk weer een bailoutronde. Alleen zal dan de belastingbetaler/kiezer wat minder makkelijk zijn kont aanbieden.
quote:Fed Beaten: Bill To Audit Federal Reserve Passes Key Hurdle
In an unprecedented defeat for the Federal Reserve, an amendment to audit the multi-trillion dollar institution was approved by the House Finance Committee with an overwhelming and bipartisan 43-26 vote on Thursday afternoon despite harried last-minute lobbying from top Fed officials and the surprise opposition of Chairman Barney Frank (D-Mass.), who had previously been a supporter.
The measure, cosponsored by Reps. Ron Paul (R-Texas) and Alan Grayson (D-Fla.), authorizes the Government Accountability Office to conduct a wide-ranging audit of the Fed's opaque deals with foreign central banks and major U.S. financial institutions. The Fed has never had a real audit in its history and little is known of what it does with the trillions of dollars at its disposal.
Huffington Post, 19 Nov 2009
http://www.huffingtonpost(...)-audit_n_364546.html
quote:Op zondag 29 november 2009 12:14 schreef SeLang het volgende:
Er is de laatste tijd echt wel een verschuiving aan het optreden
[..]
De weekend bailouts zijn weer terug, net als vorig jaarquote:UAE central bank guarantees Dubai banks' debt to head off crash
Abu Dhabi-based regulator tries to reassure foreign investors ahead of markets reopening by offering extra liquidity
The Central Bank of the United Arab Emirates said today that it would "stand behind" Dubai's disastrous finances.
The UAE central bank said it would guarantee the loans made by both local Arab banks and crucially, western institutions on reasonably generous terms.
Dubai World, the state-owned conglomerate behind the emirate's astonishing rise, has debts of $59bn (£36bn), with close to $25bn owed in bonds and direct bank loans. There are fears that local banks face heavy losses that could lead to investors pulling money out of the system when the market reopens after the Eid al-Adha festival tomorrow morning.
However, some investors think the move did not go far enough. Shawkat Raslan, head of brokerage at Prime Emirates brokerage, said: "It might support the market a little bit but I don't think it is enough.
"I think some foreigners will take their money of the country and others will be afraid to put their money into these markets," said Raslan.
The central bank's move came as Dubai's supreme fiscal committee gathered to prepare a statement before the market opens in an attempt to reassure investors.
The central bank will make available to banks "a special additional liquidity facility linked to the current accounts" at the central bank that can be drawn on at a cost of 50 basis points above the three-month Emirates inter-bank offered rate, the Abu Dhabi-based regulator said in an emailed statement today.
The move ought to avert a calamitous slide in Dubai's financial markets, which will reopen for the first time since Dubai World announced that it wanted a six-month standstill agreement on a $4bn bond repayment made on behalf of its property subsidiary, Nakheel.
Mohammed Yasin, chief executive of Shuaa Securities, said: "What the central bank is doing here is pre-empting some of the worries that some of the foreign institutions, like what happened a year ago ... may try to transfer cash out.
"I would think foreign institutions will be the initial source of worry ... so the central bank is trying to first of all give those people the piece of mind that they are on top of things, and secondly, to give the very strong message that the funds are there, and they are going to support the banks."
quote:Op zondag 29 november 2009 12:14 schreef SeLang het volgende:
Er is de laatste tijd echt wel een verschuiving aan het optreden
[..]
Echt een idioot die Barney Frankquote:and the surprise opposition of Chairman Barney Frank (D-Mass.), who had previously been a supporter.
alleen met beeld, neem ik aanquote:Op zondag 29 november 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Echt een idioot die Barney Frank. Soms vermoed ik dat hij slechts een IQ van 80 heeft.
En het zijn ook geen misselijke bedragen zegquote:Op zondag 29 november 2009 20:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
De weekend bailouts zijn weer terug, net als vorig jaar
tja we zullen het zien hoe azie reageert morgen vroeg, ik denk dat het licht positief wordt en de aex een procent hoger openen gaat.quote:Op zondag 29 november 2009 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En het zijn ook geen misselijke bedragen zeg![]()
Dit kan jammer genoeg alleen maar weer positief door de markten worden opgenomen
Nee hoor. De AEX gaat naar beneden omdat het aantal orders dat voor maandag klaar staat erg negatief is.quote:Op zondag 29 november 2009 21:24 schreef edwinh het volgende:
[..]
tja we zullen het zien hoe azie reageert morgen vroeg, ik denk dat het licht positief wordt en de aex een procent hoger openen gaat.
En ik zit al long vanaf donderdagmiddag!quote:Op zondag 29 november 2009 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En het zijn ook geen misselijke bedragen zeg![]()
Dit kan jammer genoeg alleen maar weer positief door de markten worden opgenomen
Dat is daar gewoon justitie.quote:
quote:Beurzen Azië hoger na steun Dubai
` De belangrijkste effectenbeurzen in
Azië hebben positief gereageerd op de
maatregelen van de Verenigde Arabische
Emiraten om Dubai te hulp te komen.De
beurzen stegen gemiddeld met ruim 2%.
Vorige week ontstond paniek op de
financiële markten toen bekend werd dat
het staatsinvesteringsfonds Dubai World
zijn verplichtingen niet kan nakomen.
De Nikkei index sloot 2,9% hoger,na een
verlies van bijna 5% vrijdag.
De centrale bank van de VAE beloofde
gisteren extra middelen voor de banken
beschikbaar te stellen,om een run op de
banken te voorkomen.Ook buurland Abu
Dhabi kondigde steun aan voor Dubai.
Dat is een mogelijk domino effect wat voor de grootste problemen kan gaan zorgenquote:Op maandag 30 november 2009 08:46 schreef Arcee het volgende:
De centrale bank van de VAE beloofde
gisteren extra middelen voor de banken
beschikbaar te stellen,om een run op de
banken te voorkomen.Ook buurland Abu
Dhabi kondigde steun aan voor Dubai.
BBquote:Dubai World’s Debt Not Guaranteed by Government
By Zahraa Alkhalisi and Ayesha Daya
Nov. 30 (Bloomberg) -- Dubai’s government said it hasn’t guaranteed the debt of Dubai World, the state-controlled holding company struggling with $59 billion in liabilities, and that creditors must help it restructure.
“The company received financing based on its project schedule, not a government guarantee,” Abdulrahman Al Saleh, director general of the emirate’s Department of Finance, said in an interview with Dubai TV, when asked whether the government was backing the debt. “Lenders should bear part of the responsibility.”
Dubai’s government said Nov. 25 that Dubai World would seek a standstill agreement with creditors and an extension of loan maturities until at least May 30, 2010. The announcement led to the biggest declines in Asian shares in three months last week and Europe’s worst rout since April. Investors were concerned the proposal risks triggering the biggest sovereign default since Argentina in 2001.
Dubai shares tumbled and Abu Dhabi’s stock index today fell the most in at least eight years on the first trading day since the announcement.
Nakheel PJSC, Dubai World’s property unit whose $3.52 billion Islamic bond is due Dec. 14, asked the Nasdaq Dubai stock market today to suspend its securities “until it is in a position to fully inform the market.”
Government Prospectus
“The times of implicit support are clearly over,” said Philipp Lotter, vice-president of Moody’s Investors Service in Dubai. “In the past entities such as Dubai World certainly represented themselves as quasi-government entities, whereas there was no legal obligation on behalf of the government to support, and that has certainly shifted with last week’s announcement.”
In the prospectus for its first Islamic bond sale in October, the government said “certain strategic government- related entities of the emirate have significant borrowings which are not direct obligations of the government of Dubai.” The government raised $1.93 billion from local and international investors in the sale.
“If any of these entities are unable to, or are potentially unable to, fulfill their debt obligations, the Dubai government, although not legally obliged to do so and without any obligation whatsoever, may at its sole discretion decide to extend such support as it may deem suitable,” according to the prospectus.
Lenders “have deemed Dubai World as part of the government and that is not true,” al-Saleh said.
quote:Door René Tissen
Sinds enkele dagen is de economie van Dubai in een vrije val terechtgekomen. Ineens is het stadstaatje niets meer waard.
Vluchten
De beroemde palmeilanden –door Nederlanders aangelegd- staan leeg, akelig leeg. De huizenprijzen zijn met 50% gekelderd. Het hoogste gebouw van de wereld –ruim 800 meter- wankelt door torenhoge lasten Op de parkeerplaats van de internationale luchthaven staan 3000 verlaten auto’s. Sommigen met sorry-briefjes erop. De auto’s zijn van buitenlanders die hals over kop het land hebben verlaten. Velen omdat ze werkloos zijn geworden, sommigen omdat ze de creditcard teveel hebben gebruikt. De meesten vanwege beiden.
Er heerst paniek in de straten.
IJsland
Het beeld van IJsland van een jaar geleden doemt op. Dat was ook een eiland met een dominante – mondiaal opererende- financiële sector. Hoewel de ondergang van IJsland wel degelijk een groot probleem was, werd de kwestie uiteindelijk afgedaan als een bedrijfsongevalletje. ‘Shit happens’. Of dat ook met Dubai zo zal gaan, valt te betwijfelen.
Oliedom
Klaarblijkelijk kunnen ook oliedollars oliedom worden besteed. De vraag is nu of deze nieuwe episode in de wereldeconomische crisis, tot dezelfde ‘ripple’-effecten zal leiden als direct na de val van Lehman Brothers in Amerika. Toen werd Amerika keihard geraakt, nu lijkt Europa aan de ontvangende kant van het slechte nieuws te staan.
Ondergang
Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten. Stresstests zijn er te over, maar klaarblijkelijk zonder enige werkelijke betekenis. Kennelijk was het vertrouwen in de olierijkdom van het Midden-Oosten zo groot, dat niemand er naar omkeek.
Credit Default
De gevolgen reiken verder dan alleen voor de markt van Credit Default Swaps (de beruchte risico verzekering op schuld). De premie daarop gaat uiteraard door het plafond. ING meldt met de snelheid van het licht geen ‘exposure’ van enige betekenis te hebben. Maar ja banken zeggen wel meer en de banken in Dubai zeiden niets. Dubai maakt één ding overduidelijk. De financiële wereldmarkt werkt als een flipperkast. Zo eentje waar oud-minister Zalm graag mee speelde. Eenmaal geschoten schiet het balletje alle kanten uit.
Wie volgt
Om bij een onvoorziene, maar altijd optredende, hit ineens te gaan rinkelen. Ondertussen neemt de openheid over de werkelijke situatie waarin banken en verzekeraars zich bevinden hand over hand af. Dubai beperkt zelfs de vrijheid van meningsuiting in het kader van de crisis. Incident of passend bij de cultuur? IJsland was het eerste landen debacle, Dubai het tweede. Wie volgt?
Bron: RTLZ
quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.
Dit soort uitspraken vind ik altijd zoquote:Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten.
Als ze wel melding maken dan stort het direct in.quote:Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo
Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komenVolgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Op Fok is alles een zeepbel natuurlijk.quote:Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo
Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komenVolgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Dat vraag ik me af, veel Westerse bedrijven hebben ook verdiend aan Dubai, de bedrijven die uitvoerend werk hebben gedaan zoals het baggeren en opspuiten van de eilanden en het ontwerpen daarvan. Via de olie is het natuurlijk wel grotendeels Westers geldquote:Op maandag 30 november 2009 19:27 schreef antonwachter het volgende:
Ik vraag me af of er wel zoveel oliedollars zijn gebruikt voor de bouw van dubai. Het lijkt erop dat het meeste kapitaal uit europa komt.
Die arabieren lachen zich straks helemaal een ongeluk. Er staat dan een miljoenenstad in de woestijn en het heeft hun bijna niks gekost.
Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.
Voor westerlingen die er alleen woonden om te werken aan diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan. Ik heb me altijd al afgevraagd wie er in godsnaam in al die gebouwen moesten gaan wonen en werken. De expats verdwijnen na een paar jaar weer en verder wil niemand met een beetje hersens langdurig in Dubai wonen. De rich & famous zijn ook nooit in grote getalen op de luxe en glamour afgekomen.quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dit vraag ik me vaak in een andere context af. Hoe het mogelijk is dat het financiële systeem nog draait nadat men jaar op jaar eeuwige groei probeert af te dwingen.quote:Op maandag 30 november 2009 20:59 schreef k_man het volgende:
[..]
diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan...
Dat glimmen valt wel mee dankzij al dat opwaaiende zandquote:Op maandag 30 november 2009 20:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.quote:Op zondag 29 november 2009 20:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
De weekend bailouts zijn weer terug, net als vorig jaar
Politieke controle= politiek bedrijven. Lijkt me niet een al te goede leidraad vwb monetair stelsel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.
ik zie een groeimarkt voor de bouwbedrijvenquote:Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.
Ik vraag me trouwens af of ze nu in Dubai nog steeds zo graag hun strenge wetgeving voor mensen met schulden willen handhaven, je hoorde nogal wat van mensen die in de bak terecht kwamen omdat ze hun leningen niet meer konden betalen.
leuk island hoppenquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:
Daar woon je dan, in één van de weinige huizen in ‘De wereld’...
[ afbeelding ]
quote:
Je een ongeluk zwetend met de 60 graden buitentempratuurquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:
Daar woon je dan, in één van de weinige huizen in ‘De wereld’...
Totaal niet. (Alhoewel daar ook wel OR gebouwd wordt enkel als beleggingsobject). Maar China is natuurlijk wel een echte economie, met echte mensen die daar wonen, die echt werken voor hun geld en sparen, met echte universiteiten waar echt geleerd wordt, met een echt handelsoverschot doordat ze echte industriele producten leveren.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:39 schreef zoost het volgende:
In hoeverre lijkt wat er in Dubai is gebeurd op de huidige situatie in China?
Dubai is geleend geld.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:39 schreef zoost het volgende:
In hoeverre lijkt wat er in Dubai is gebeurd op de huidige situatie in China?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |