quote:Door René Tissen
Sinds enkele dagen is de economie van Dubai in een vrije val terechtgekomen. Ineens is het stadstaatje niets meer waard.
Vluchten
De beroemde palmeilanden –door Nederlanders aangelegd- staan leeg, akelig leeg. De huizenprijzen zijn met 50% gekelderd. Het hoogste gebouw van de wereld –ruim 800 meter- wankelt door torenhoge lasten Op de parkeerplaats van de internationale luchthaven staan 3000 verlaten auto’s. Sommigen met sorry-briefjes erop. De auto’s zijn van buitenlanders die hals over kop het land hebben verlaten. Velen omdat ze werkloos zijn geworden, sommigen omdat ze de creditcard teveel hebben gebruikt. De meesten vanwege beiden.
Er heerst paniek in de straten.
IJsland
Het beeld van IJsland van een jaar geleden doemt op. Dat was ook een eiland met een dominante – mondiaal opererende- financiële sector. Hoewel de ondergang van IJsland wel degelijk een groot probleem was, werd de kwestie uiteindelijk afgedaan als een bedrijfsongevalletje. ‘Shit happens’. Of dat ook met Dubai zo zal gaan, valt te betwijfelen.
Oliedom
Klaarblijkelijk kunnen ook oliedollars oliedom worden besteed. De vraag is nu of deze nieuwe episode in de wereldeconomische crisis, tot dezelfde ‘ripple’-effecten zal leiden als direct na de val van Lehman Brothers in Amerika. Toen werd Amerika keihard geraakt, nu lijkt Europa aan de ontvangende kant van het slechte nieuws te staan.
Ondergang
Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten. Stresstests zijn er te over, maar klaarblijkelijk zonder enige werkelijke betekenis. Kennelijk was het vertrouwen in de olierijkdom van het Midden-Oosten zo groot, dat niemand er naar omkeek.
Credit Default
De gevolgen reiken verder dan alleen voor de markt van Credit Default Swaps (de beruchte risico verzekering op schuld). De premie daarop gaat uiteraard door het plafond. ING meldt met de snelheid van het licht geen ‘exposure’ van enige betekenis te hebben. Maar ja banken zeggen wel meer en de banken in Dubai zeiden niets. Dubai maakt één ding overduidelijk. De financiële wereldmarkt werkt als een flipperkast. Zo eentje waar oud-minister Zalm graag mee speelde. Eenmaal geschoten schiet het balletje alle kanten uit.
Wie volgt
Om bij een onvoorziene, maar altijd optredende, hit ineens te gaan rinkelen. Ondertussen neemt de openheid over de werkelijke situatie waarin banken en verzekeraars zich bevinden hand over hand af. Dubai beperkt zelfs de vrijheid van meningsuiting in het kader van de crisis. Incident of passend bij de cultuur? IJsland was het eerste landen debacle, Dubai het tweede. Wie volgt?
Bron: RTLZ
quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.
Dit soort uitspraken vind ik altijd zoquote:Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten.
Als ze wel melding maken dan stort het direct in.quote:Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo
Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komenVolgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Op Fok is alles een zeepbel natuurlijk.quote:Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo
Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komenVolgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Dat vraag ik me af, veel Westerse bedrijven hebben ook verdiend aan Dubai, de bedrijven die uitvoerend werk hebben gedaan zoals het baggeren en opspuiten van de eilanden en het ontwerpen daarvan. Via de olie is het natuurlijk wel grotendeels Westers geldquote:Op maandag 30 november 2009 19:27 schreef antonwachter het volgende:
Ik vraag me af of er wel zoveel oliedollars zijn gebruikt voor de bouw van dubai. Het lijkt erop dat het meeste kapitaal uit europa komt.
Die arabieren lachen zich straks helemaal een ongeluk. Er staat dan een miljoenenstad in de woestijn en het heeft hun bijna niks gekost.
Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.
Voor westerlingen die er alleen woonden om te werken aan diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan. Ik heb me altijd al afgevraagd wie er in godsnaam in al die gebouwen moesten gaan wonen en werken. De expats verdwijnen na een paar jaar weer en verder wil niemand met een beetje hersens langdurig in Dubai wonen. De rich & famous zijn ook nooit in grote getalen op de luxe en glamour afgekomen.quote:Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dit vraag ik me vaak in een andere context af. Hoe het mogelijk is dat het financiële systeem nog draait nadat men jaar op jaar eeuwige groei probeert af te dwingen.quote:Op maandag 30 november 2009 20:59 schreef k_man het volgende:
[..]
diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan...
Dat glimmen valt wel mee dankzij al dat opwaaiende zandquote:Op maandag 30 november 2009 20:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.quote:Op zondag 29 november 2009 20:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
De weekend bailouts zijn weer terug, net als vorig jaar
Politieke controle= politiek bedrijven. Lijkt me niet een al te goede leidraad vwb monetair stelsel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.
ik zie een groeimarkt voor de bouwbedrijvenquote:Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.
Ik vraag me trouwens af of ze nu in Dubai nog steeds zo graag hun strenge wetgeving voor mensen met schulden willen handhaven, je hoorde nogal wat van mensen die in de bak terecht kwamen omdat ze hun leningen niet meer konden betalen.
leuk island hoppenquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:
Daar woon je dan, in één van de weinige huizen in ‘De wereld’...
[ afbeelding ]
quote:
Je een ongeluk zwetend met de 60 graden buitentempratuurquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:
Daar woon je dan, in één van de weinige huizen in ‘De wereld’...
Totaal niet. (Alhoewel daar ook wel OR gebouwd wordt enkel als beleggingsobject). Maar China is natuurlijk wel een echte economie, met echte mensen die daar wonen, die echt werken voor hun geld en sparen, met echte universiteiten waar echt geleerd wordt, met een echt handelsoverschot doordat ze echte industriele producten leveren.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:39 schreef zoost het volgende:
In hoeverre lijkt wat er in Dubai is gebeurd op de huidige situatie in China?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |