Beter dan dit kan het topic niet wordenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:41 schreef EvanStone het volgende:
Dat soort mensen horen niet in maar onder de trein.
Tja, na deze post kon er eigenlijk wel een slotje op.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:41 schreef EvanStone het volgende:
Dat soort mensen horen niet in maar onder de trein.
Laten we dan op het hoogtepunt stoppen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:42 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Beter dan dit kan het topic niet worden
Maakt niks uit. In een stiltecoupe houd je gewoon je smoelwerk. En als je dat niet kan; ga dan lekker ergens anders zittenquote:Op zondag 1 februari 2009 15:42 schreef La_Vita het volgende:
Mensen die zeiken over stil zijn in stiltecoupés als de trein bomvol zit![]()
Misschien even lezen wat ik schrijf?quote:Op zondag 1 februari 2009 15:51 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Maakt niks uit. In een stiltecoupe houd je gewoon je smoelwerk. En als je dat niet kan; ga dan lekker ergens anders zitten.
Stiltecoupes ftw.
Mensen die niet stil zijn in een stiltecoupe.
quote:Op zondag 1 februari 2009 14:36 schreef Sextreme het volgende:
Stiltecoupe's
In het OV zijn er wel vaker mensen om je heen, eng he?
Hoe moeilijk kan het nou zijn om je bakkes te houden in een stiltecoupe?quote:Op zondag 1 februari 2009 15:54 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Misschien even lezen wat ik schrijf?
Als de trein vol zit kan je moeilijk ergens anders gaan zitten he
Als je rustig wil reizen koop dan een kaartje eerste klasquote:Op zondag 1 februari 2009 16:52 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het nou zijn om je bakkes te houden in een stiltecoupe?
Waarom? Omdat jij zo asociaal bent om in een stiltecoupe lawaai te maken? Da's de omgekeerde wereldquote:Op zondag 1 februari 2009 17:01 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Als je rustig wil reizen koop dan een kaartje eerste klas
Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik schrijf.quote:Op zondag 1 februari 2009 17:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij zo asociaal bent om in een stiltecoupe lawaai te maken? Da's de omgekeerde wereld![]()
Als je wilt zitten en lullen in de spits koop jij maar een eerste klas kaartje
Dat zou heerlijk zijn! Geen irritante, schreeuwende poepmachines in de buurt. Top idee! Alles in 1 wagon met een goede isolatie en aan de andere kant instappenquote:Op zondag 1 februari 2009 17:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Hopen dat het idee van de NS om een aparte kindercoupé in te richten nooit van de grond komt. Dan kun je echt spreken van geluidsoverlast op wielen.
Exactly!quote:Op zondag 1 februari 2009 19:45 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe iedereen zit te zeiken op stiltecoupes zeg.. ben blij dat er in ieder geval 1 coupe is waar je je niet hoeft te ergeren aan bellende mensen en geluidsdoven.
Dus wat is je punt nu? Dat als de trein vol zit je wel herrie mag mag maken in een stilecoupe en anders niet?quote:Op zondag 1 februari 2009 17:09 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik schrijf.
Ik zeg dat mensen niet moeten zeiken als de trein bomvol zit, dat anderen dan praten in de stiltecoupé. M.a.w. als je rustig wil reizen ga je dan maar eerste klas![]()
Ik hou altijd m'n mond in de stiltecoupé, maar wát een huilies die gaan lopen zeiken als mensen dat niet doen!
Bellende mensen storen mij nooit zo. Ik heb een ov-ergernissen-top-3:quote:Op zondag 1 februari 2009 19:45 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe iedereen zit te zeiken op stiltecoupes zeg.. ben blij dat er in ieder geval 1 coupe is waar je je niet hoeft te ergeren aan bellende mensen en geluidsdoven.
Hoe kun je je in godsnaam ergeren aan vouwfietsen?quote:Op zondag 1 februari 2009 19:48 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Bellende mensen storen mij nooit zo. Ik heb een ov-ergernissen-top-3:
- Vouwfietsen
- Kinderen(sowieso, maar helemaal in het ov)
- Mensen met friet/snacks onder je neus.
Als je stilte wilt, koop je mooi een stel oordoppen of doe je muziek in.
In het OV zie je wel eens mensen die nog wat werk willen doen in de trein, eng he?quote:Op zondag 1 februari 2009 14:36 schreef Sextreme het volgende:
Stiltecoupe's
In het OV zijn er wel vaker mensen om je heen, eng he?
Inderdaad, alsof heel KLB een tussenuur heeft.quote:Op zondag 1 februari 2009 19:59 schreef Goofisch het volgende:
Het meest irritante vind ik die mannetjes in de trein/bus.. v
van die stoere scheefpetjes die dan lekker stoer gaan zitten doen...
focking irritant
Kom op, niet zo defaitistisch. Stil reizen of slapen? Vrij simpel.quote:Op zondag 1 februari 2009 19:52 schreef motorbloempje het volgende:
het is niet alsof de helft van de trein uit stiltecoupées bestaat zeg
het zijn er meestal hoogstens twee, en je hebt je maar lekker aan de regels in die coupée (en dat is er eigenlijk maar één: STILTE!!!) te houden en als je dat niet wilt, stil zijn, ga je ergens anders zitten, keuze zat
mensen die noodgedwongen regelmatig met de trein reizen en in die tijd nog wat nuttigs willen doen, zoals lezen, kunnen zich daar misschien nog wél concentrerenof slapen, als je van Groningen naar Den Haag moet..
Dat men zo moeilijk doet over die twee coupées, dát kan ik dan weer niet hebben..
en kinderen moeten ze gewoon in een goederenwagon proppen... kinderen in het OV, of überhaupt, eigenlijk
Je vriendin bellen om te vertellen hoe gemeen je klasgenoot vandaag was is echt geen eerste levensbehoefte hoorquote:Op zondag 1 februari 2009 15:54 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Er zijn ook doppies die wel absolute stilte veroorzaken. Je kunt ze ook op maat laten maken, da's uiteindelijk goedkoper.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:30 schreef motorbloempje het volgende:
die dingen zijn niet geluidsdicht, alleen wat dempend, maar die kksjonnies en chalids en breezers die de rust in een STILTE coupé verstoren komen daar doorheen met hun decibellen![]()
![]()
![]()
Volgens mij begrijp jij het niet.quote:Op zondag 1 februari 2009 17:09 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik schrijf.
Ik zeg dat mensen niet moeten zeiken als de trein bomvol zit, dat anderen dan praten in de stiltecoupé. M.a.w. als je rustig wil reizen ga je dan maar eerste klas![]()
Ik hou altijd m'n mond in de stiltecoupé, maar wát een huilies die gaan lopen zeiken als mensen dat niet doen!
ik heb op maat gemaakte oordoppen voor het motorrijdenquote:Op zondag 1 februari 2009 20:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er zijn ook doppies die wel absolute stilte veroorzaken. Je kunt ze ook op maat laten maken, da's uiteindelijk goedkoper.
Waarom gaan doven mensen in een stilte coupé zitten?quote:Mensen die niet in een stiltecoupe horen...
Jezus dit concept heb jij ook echt totaal nog niet onder de knie hequote:Op zondag 1 februari 2009 20:52 schreef Maanvis het volgende:
stil werken in een stiltecoupe? Als je op een kantoor gaat werken is het daar ook niet stil.
De stiltecoupe is een concept dat alleen werkt bij nachttreinen, want de rest van de tijd zitten de treinen toch vol met mensen die eigenlijk helemaal geen stilte willen, en die toch in de stiltecoupe's plaats nemen.
Mensen moeten eens wat verdraagzamer naar elkander zijn en gewoon anderen accepteren voor wat ze doen en willen doen. Daarom zeg ik ook: Afschaffen die stiltecoupe's, dan is er ook minder reden om je aan elkaar te irriteren.
1) Omdat je dan ook in de bus, op het schoolplein, in het vondelpark of op het treinstation van je stilte kunt genieten.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:45 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik heb op maat gemaakte oordoppen voor het motorrijden
maar waarom zouden de mensen die zich aan de regels houden, 100 euro uit moeten geven aan oordoppen die ze niet nodig zouden moeten hebben omdat ze in een friggin' STILTE-coupé zitten
Als er geen stiltecoupe's waren, zou je dan nog steeds vinden dat anderen je in stilte moeten laten werken?quote:Op zondag 1 februari 2009 20:54 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Jezus dit concept heb jij ook echt totaal nog niet onder de knie heDus mensen moeten accepteren wat anderen willen zolang het maar overeen komt met wat jij vind. Volg je eigen uitspraak en accepteer dat er ook mensen zijn die stil willen werken
Wat is dat nou weer voor een nutteloze opmerking. Als iets er niet is moet het er dus ook niet komen volgens jou? De NS heeft dit ingevoerd omdat het wel degelijk signalen kreeg dat er mensen waren die wilden werken maar dat niet konden omdat er zon herrie was. Doe dan niet zo moeilijk als er 15% van de trein is ingericht voor deze mensen manquote:Op zondag 1 februari 2009 20:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als er geen stiltecoupe's waren, zou je dan nog steeds vinden dat anderen je in stilte moeten laten werken?
Oja zeg, laten wij ons nu massaal gaan aanpassen aan die aso's die teveel geluid veroorzaken. Over omgekeerde wereld gesproken.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er zijn ook doppies die wel absolute stilte veroorzaken. Je kunt ze ook op maat laten maken, da's uiteindelijk goedkoper.
Dan kom je al snel op het 'make me' verhaal.quote:Op zondag 1 februari 2009 15:51 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Maakt niks uit. In een stiltecoupe houd je gewoon je smoelwerk. En als je dat niet kan; ga dan lekker ergens anders zitten.
Stiltecoupes ftw.
Mensen die niet stil zijn in een stiltecoupe.
Tja, dan is het inderdaad net als met de familie tokkie waar de hele straat last van heeft, de mens met een beetje beschaving trekt aan het kortste eind.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:15 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dan kom je al snel op het 'make me' verhaal.
Dus gewoon vette pech.
Als de trein verder bomvol is ga ik daar zitten. Wil best rekening met je houden, zeker na een vriendelijk verzoek.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:17 schreef Nobu het volgende:
[..]
Tja, dan is het inderdaad net als met de familie tokkie waar de hele straat last van heeft, de mens met een beetje beschaving trekt aan het kortste eind.
Alsof je meteen een aso bent als je in andermans ogen teveel geluid veroorzaakt?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:13 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Oja zeg, laten wij ons nu massaal gaan aanpassen aan die aso's die teveel geluid veroorzaken. Over omgekeerde wereld gesproken.
Als de NS zo slim is moeten ze ook zorgen dat iedereen die wil zitten in een coupe waar normaal gepraat wordt, dat ook kan. Maar dat doen ze niet. Hoevaak heb ik het niet gezien dat van die kutkoters en hun mamma's in de stiltecoupe kwamen zitten en mama tevergeefs probeert om het kind stil te houden maar aan de andere kant ook geen behoefte heeft om het kind te laten staan in de trein?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:11 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een nutteloze opmerking. Als iets er niet is moet het er dus ook niet komen volgens jou? De NS heeft dit ingevoerd omdat het wel degelijk signalen kreeg dat er mensen waren die wilden werken maar dat niet konden omdat er zon herrie was. Doe dan niet zo moeilijk als er 15% van de trein is ingericht voor deze mensen man
Mensen die heel hard praten aan de telefoon of hun muziek op levensgevaarlijk hebben staan vind ik (en vinden veel meer mensen) asociaal ja. En al helemaal als dit in een stilecoupe gebeurt.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Alsof je meteen een aso bent als je in andermans ogen teveel geluid veroorzaakt?
Onbeschaafd is dat jij de hele coupe bij elkaar meent te moeten schreeuwen omdat jij ook een kaartje hebt. Hoe moeilijk is het om even kalm aan te doen als je in de stiltecoupe zit?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:20 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Als de trein verder bomvol is ga ik daar zitten. Wil best rekening met je houden, zeker na een vriendelijk verzoek.
Maar als je op je stiltecoupé strepen gaat staan dan kan ik er alleen hartelijk om lachen en je verder succes wensen.
Vind ik niet onbeschaafd.
Onbeschaafd is te denken dat je een goddelijk recht hebt met hetzelfde kaartje als mij.
De definitie van asociaal eens opzoeken?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Alsof je meteen een aso bent als je in andermans ogen teveel geluid veroorzaakt?
Het gaat erom dat mensen die op normale toon praten ook al vervelend worden aangekeken. Of mensen die op zachte toon een telefoongesprek voeren al vervelend worden aangekeken. Of mensen met kinderen vervelend worden aangekeken. Of de conducteur vervelend wordt aangekeken.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:23 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Mensen die heel hard praten aan de telefoon of hun muziek op levensgevaarlijk hebben staan vind ik (en vinden veel meer mensen) asociaal ja. En al helemaal als dit in een stilecoupe gebeurt.
In een stiltecoupe moet je ook gewoon stil zijn. En bellen moet je gewoon niet doen, hoe zacht je zelf ook denkt dat je het doet. Praten indem. En kinderen.. oke laat ik daar maar geen woorden aan vuil maken.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het gaat erom dat mensen die op normale toon praten ook al vervelend worden aangekeken. Of mensen die op zachte toon een telefoongesprek voeren al vervelend worden aangekeken. Of mensen met kinderen vervelend worden aangekeken. Of de conducteur vervelend wordt aangekeken.
Tja, da's de verdraagzaamheid waarover ik het heb hoor.
Ik schreeuw sowieso nooit de boel bij elkaar.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Onbeschaafd is dat jij de hele coupe bij elkaar meent te moeten schreeuwen omdat jij ook een kaartje hebt. Hoe moeilijk is het om even kalm aan te doen als je in de stiltecoupe zit?
Kom zeg, als je een beetje kalm met iemand anders praat in een stiltecoupe gaat daar heus niemand over zeuren. Schreeuwen omdat je weet dat iemand anders daar last van heeft is trouwens wel erg triest zeg.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik schreeuw sowieso nooit de boel bij elkaar.
Ja, als zo'n halfzachte aso met z'n supersensitieve studio oortjes verwacht dat we voor hem wel even blijven staan, want hij moet leren en dat doet ie lekker in de trein zodat ie lekker een uurtje langer kan blijven liggen.
Ook dat doe ik niet. Het wordt meer schreeuwen in de zin van verbaal vernederen.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Kom zeg, als je een beetje kalm met iemand anders praat in een stiltecoupe gaat daar heus niemand over zeuren. Schreeuwen omdat je weet dat iemand anders daar last van heeft is trouwens wel erg triest zeg.
als je in een stiltecoupé zit en je telefoon gaat, dan sta je even op, voer je je telefoongesprek en ga je weer terug naar je zitplaatsquote:U hebt gezocht op het woord: stilte.
RESULTAAT
1stil·te de; v -n, -s afwezigheid van geluid of beweging: in ~ heimelijk, ongemerkt
En zoek nu de definitie van de stiltecoupe op die de NS hanteert?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:49 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als je in een stiltecoupé zit en je telefoon gaat, dan sta je even op, voer je je telefoongesprek en ga je weer terug naar je zitplaats
Geen telefoongesprekken voeren.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En zoek nu de definitie van de stiltecoupe op die de NS hanteert?
En de conducteurs die er luidruchtig gesprekken met collega's en passagiers voeren over kaartjes etc?quote:
Nee.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:49 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als je in een stiltecoupé zit en je telefoon gaat, dan sta je even op, voer je je telefoongesprek en ga je weer terug naar je zitplaats
Het feit dat die nare conducteurs de kaartjes controleren vind jij een reden om aan te nemen dat de NS die hele stiltecoupe, waar ze zelf stilte opgeschreven hebben, helemaal niet zo bedoeld hebben?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En de conducteurs die er luidruchtig gesprekken met collega's en passagiers voeren over kaartjes etc?
Ik moet de eerste conducteur nog meemaken die voor het uitschrijven van een boete ff met de passagier de stiltecoupe uit looptquote:Op zondag 1 februari 2009 22:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het feit dat die nare conducteurs de kaartjes controleren vind jij een reden om aan te nemen dat de NS die hele stiltecoupe, waar ze zelf stilte opgeschreven hebben, helemaal niet zo bedoeld hebben?
De NS heeft vanuit Europese Wetgeving (hoe kan het ook anders, moet zelfs ik toegeven) niet de mogelijkheid om absolute stilte of zelfs maar een poging daartoe af te dwingen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het feit dat die nare conducteurs de kaartjes controleren vind jij een reden om aan te nemen dat de NS die hele stiltecoupe, waar ze zelf stilte opgeschreven hebben, helemaal niet zo bedoeld hebben?
Welke wetgeving mag dat zijn?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:09 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
De NS heeft vanuit Europese Wetgeving (hoe kan het ook anders, moet zelfs ik toegeven) niet de mogelijkheid om absolute stilte of zelfs maar een poging daartoe af te dwingen.
Je kunt jezelf onttrekken aan dat verbod door even op het balkon te gaan staan, dus dat gaat hier niet op lijkt me. Vervoersplicht al helemaal niet, je kunt mee en je hoeft niet in een stiltecoupe te zitten.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
EVRM, je kunt mensen niet verbieden te communiceren (ook niet via een mobiele telefoon) tenzij er levensgevaar met een dergelijke situatie gemoeid zou gaan.
Tenzij Mike Tyson net aan Nijntje is begonnen in de trein naar Harmelen en zich daar goed bij moet concentreren zie ik dat niet snel gebeuren.
En de vervoersplicht he?
Het is een gewone tweedeklas coupé.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je kunt jezelf onttrekken aan dat verbod door even op het balkon te gaan staan, dus dat gaat hier niet op lijkt me. Vervoersplicht al helemaal niet, je kunt mee en je hoeft niet in een stiltecoupe te zitten.
De NS biedt je een alternatief, dus het kan gewoon.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het is een gewone tweedeklas coupé.
Klopt, maar zorgen dat jij makkelijk kunt bellen is geen taak van de NS.quote:Daarnaast is even opstaan makkelijker gezegd dan gedaan in sommige gevallen. Je wil graag aankomen met dezelfde bagage als waarmee je van huis vertrokken bent.
Nee, maar de NS heeft dus het recht niet om stilte af te dwingen wanneer ik een tweedeklas kaartje heb en alleen nog in de stiltecoupé kan zitten.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
De NS biedt je een alternatief, dus het kan gewoon.
[..]
Klopt, maar zorgen dat jij makkelijk kunt bellen is geen taak van de NS.
Dus omdat mensen op de plek waar het hoort graag stilte willen, ben jij zo tolerant en meelevend dat je hun wens accepteert en opzout naar een andere coupe? I see, goed bezigquote:Op zondag 1 februari 2009 20:52 schreef Maanvis het volgende:
stil werken in een stiltecoupe? Als je op een kantoor gaat werken is het daar ook niet stil.
De stiltecoupe is een concept dat alleen werkt bij nachttreinen, want de rest van de tijd zitten de treinen toch vol met mensen die eigenlijk helemaal geen stilte willen, en die toch in de stiltecoupe's plaats nemen.
Mensen moeten eens wat verdraagzamer naar elkander zijn en gewoon anderen accepteren voor wat ze doen en willen doen. Daarom zeg ik ook: Afschaffen die stiltecoupe's, dan is er ook minder reden om je aan elkaar te irriteren.
Ah, maar het is geen plaatsbewijs meer he, dat ding is stilletjes omgedoopt tot vervoersbewijsquote:Op zondag 1 februari 2009 22:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee, maar de NS heeft dus het recht niet om stilte af te dwingen wanneer ik een tweedeklas kaartje heb en alleen nog in de stiltecoupé kan zitten.
Ben ik het mee eens, als je zachtjes praat moeten mensen gewoon niet zeuren. Absolute stilte in een trein kan toch niet.quote:Het maakt ook allemaal niet zo veel uit verder. Gaat mij er vooral om dat ik van die zwakzinnigen die menen iemand die zachtjes praat terecht te moeten wijzen dat bij mij niet hoeven te flikken. Absoluut toppunt van arrogantie.
Temeer daar de stiltecoupé niet bedoeld is als een 'En hier houdt iedereen z'n bek, JA?!' coupé.
Maar mijn kaartje geeft gewoon recht op toegang tot de stiltecoupé, dat is het grote verschilquote:Op zondag 1 februari 2009 22:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ah, maar het is geen plaatsbewijs meer he, dat ding is stilletjes omgedoopt tot vervoersbewijs![]()
Door dat kaartje te kopen ga jij akkoord met de voorwaarden die de NS stelt voor vervoer.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:41 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Maar mijn kaartje geeft gewoon recht op toegang tot de stiltecoupé, dat is het grote verschil
Okee, dus er bestaan helemaal geen stiltecoupés.quote:Op maandag 2 februari 2009 05:37 schreef Vincenski het volgende:
In de stiltezone zijn de standaard huisregels in de trein van toepassing
Nou heel de trein is een pokkeherrie, dus als iedereen zich gewoon aan die regels houdt zijn er geen stiltecoupes nodig. Nu is het voor sommige mensen nodig om extra neer te zetten dat ze niet heel de boel bij elkaar moeten gaan schreeuwen.quote:Op maandag 2 februari 2009 06:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Okee, dus er bestaan helemaal geen stiltecoupés.
Er is een verschil tussen 'de boel bij elkaar schreeuwen' en gewoon praten of een telefoongesprek voeren.quote:Op maandag 2 februari 2009 07:02 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Nou heel de trein is een pokkeherrie, dus als iedereen zich gewoon aan die regels houdt zijn er geen stiltecoupes nodig. Nu is het voor sommige mensen nodig om extra neer te zetten dat ze niet heel de boel bij elkaar moeten gaan schreeuwen.
Eerste klas stiltecoupe's.quote:Op zondag 1 februari 2009 17:01 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Als je rustig wil reizen koop dan een kaartje eerste klas
Dat is echt heel erg overdreven.quote:Op maandag 2 februari 2009 07:18 schreef Vincenski het volgende:
Klopt en dat zegt iedereen ook, als het gewoon praten is is het geen probleem. Grootste deel van de trein voert echter gesprekken waar de complete coupe mee kan luisteren.
Mijn grootste ergernis:quote:Op zondag 1 februari 2009 19:48 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Bellende mensen storen mij nooit zo. Ik heb een ov-ergernissen-top-3:
- Vouwfietsen
- Kinderen(sowieso, maar helemaal in het ov)
- Mensen met friet/snacks onder je neus.
Als je stilte wilt, koop je mooi een stel oordoppen of doe je muziek in.
Vouwfiets bezitters gaan over het algemeen (nee idd niet allemaal) vaak op een vol balkon hun fiets in elkaar zetten en blokkeren daarmee de doorstroming. Hierdoor ontstaat er over het algemeen een onnodige wachtrij met bijbehorende irritaties. Mensen met vouwfietsen vinden over het algemeen ook, omdat ze zo'n fiets bezitten dat ze als eerste de deur uit moeten. Geen idee waar dat vandaan komt.quote:Op zondag 1 februari 2009 19:52 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Hoe kun je je in godsnaam ergeren aan vouwfietsen?Of zit jij altijd bij de deuren ipv in de coupe zelf?
Ja wat is dat nou voor kulargument. Je kunt toch wel gewoon een beetje rekening met elkaar houden, en niet zo luidruchtig bellen/keihard muziek opzetten? Echt asociaal gewoon.
quote:Op zondag 1 februari 2009 19:51 schreef Ravage het volgende:
En het argument dat je wel lawaai zou mogen maken als de trein volzit slaat natuurlijk nergens op.. Toen er in de trein rokers en niet-rokers gedeeltes waren, mocht je ook niet zomaar overal een peuk opsteken omdat je toevallig geen andere zitplaats kon krijgen..
quote:Op zondag 1 februari 2009 19:44 schreef Triptamine het volgende:
Verder: Stiltecoupes![]()
en: Vouwfietsenen de mensen die ze hebben
quote:Op maandag 2 februari 2009 09:28 schreef ach het volgende:
Wat voor sociaal gestoorde ben je wel niet als je last hebt van hard pratende mensen in een trein?
Beide een goed puntquote:Op maandag 2 februari 2009 09:30 schreef motorbloempje het volgende:
waarom zou je HARD praten in een trein en niet op gewoon normaal gespreksniveau ?
Dat zie ik juist nooit. Randstad?quote:Op maandag 2 februari 2009 09:40 schreef kogelbiefstuk het volgende:
En wat een schijterds waren het zeg... Hard muziek aan op de telefoon en dan snel uitzetten als de conducteur komt. Achterom kijken en dan aanzetten als de goede man weg is.
Jep. Van Utrecht richting Rotterdamquote:Op maandag 2 februari 2009 09:43 schreef Dj_Day-V het volgende:
[..]
Dat zie ik juist nooit. Randstad?
Wat verrassendquote:Op maandag 2 februari 2009 09:45 schreef kogelbiefstuk het volgende:
[..]
Jep. Van Utrecht richting Rotterdam
quote:Op maandag 2 februari 2009 09:45 schreef motorbloempje het volgende:
het gebeurt hier (oosten) helaas ook wel, maar het vervijfvoudigt zodra ik eens bij mijn ouders in Den Haag op bezoek ga
Dus op je werk zit je ook in een isoleercel? Eng hoor!quote:Op zondag 1 februari 2009 20:26 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
In het OV zie je wel eens mensen die nog wat werk willen doen in de trein, eng he?
Bij mij op kantoor is het ook gewoon stil hoorquote:Op maandag 2 februari 2009 09:54 schreef Sextreme het volgende:
[..]
Dus op je werk zit je ook in een isoleercel? Eng hoor! [ afbeelding ]
wtfquote:Op maandag 2 februari 2009 09:52 schreef motorbloempje het volgende:
in Den Haag heb je trams(ja, ook in andere steden, maar óók in Den Haag) en daar zit dat gespuis rustig te roken achterin (of soms zelfs niet eens achterin
) en de chauffeurs, zelfs de haagse harries, durven er niets van te zeggen
Nee. En als ik elke keer dat ik met een collega moet overleggen naar een vergaderkamer moet lopen dan kan ik net zo goed de Tour de France gaan doen, te voet.quote:Op maandag 2 februari 2009 09:55 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bij mij op kantoor is het ook gewoon stil hooren die keren dat mensen overleggen kunnen ze dat ook op normaal niveau doen, of gaan ze even naar een vergaderkamer om zo de rest niet te hinderen.
Jij zit nog op school?
Wat is er aan het woord stiltecoupe dat je niet snapt?quote:Op maandag 2 februari 2009 10:08 schreef karr-1 het volgende:
Ik zit ook wel in eens stiltecoupe en zelfs daar mogen mensen van mij best praten of bellen, zolang het maar op normaal niveau gaat.
Precies.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:10 schreef ErikT het volgende:
Onvoorstelbaar dat mensen hier zo fel reageren als hun "vrijheid om overal te praten" wordt ingeperkt. Alsof je niet bestaat als je niet praat.
Voor de mensen voor wie dit te moeilijk was:
In een stiltecoupé moet je stil zijn.
het gaat ook niet om elk klein overleg, dat wordt gewoon op normaal niveau gedaan, maar als men echt een boel moet overleggen, dan verhuist men even naar een plek waar niemand er last van heeftquote:Op maandag 2 februari 2009 10:01 schreef Sextreme het volgende:
[..]
Nee. En als ik elke keer dat ik met een collega moet overleggen naar een vergaderkamer moet lopen dan kan ik net zo goed de Tour de France gaan doen, te voet.
IK praat niet in een stiltecoupe, maar IK heb er ook GEEN bezwaar tegen als ANDEREN dat wel doen. In de regels van de NS staat zelfs dat het op fluisterniveau wel mag, dus waarom zou ik er dan over zeuren?quote:Op maandag 2 februari 2009 10:09 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat is er aan het woord stiltecoupe dat je niet snapt?
iemand even fluisterend iets vragen of meedelen is niets mis mee, maar structureel hardop gaan praten en bellen is idd gewoon compleet tegen de regels in.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:10 schreef ErikT het volgende:
Onvoorstelbaar dat mensen hier zo fel reageren als hun "vrijheid om overal te praten" wordt ingeperkt. Alsof je niet bestaat als je niet praat.
Die stiltecoupés zijn natuurlijk ontstaan door de toegenomen overlast de afgelopen jaren. Door de telefoon, en mensen met 117 dB in hun harses. Vroegah hielden mensen uit zichzelf al hun mond, of converseerden op beschaafd niveau. Tegenwoordig denkt iedereen dat vrijheid gelijk staat aan overal keihard mogen schreeuwen en herrie maken.
Het behoeft hopelijk geen verdere uitleg dat dit standpunt berust op een aantal denkfouten.
Waarom? Omdat er niet gefluisterd wordt. Nee, er wordt luidruchtig geconverseerd of, nog erger, gebeld. Wanneer ik in de stiltecoupe zit, heb ik daar wel degelijk bezwaar tegen. Ik ga toch niet voor niets in de stiltecoupe zitten?quote:Op maandag 2 februari 2009 10:11 schreef karr-1 het volgende:
IK praat niet in een stiltecoupe, maar IK heb er ook GEEN bezwaar tegen als ANDEREN dat wel doen. In de regels van de NS staat zelfs dat het op fluisterniveau wel mag, dus waarom zou ik er dan over zeuren?
Tsja dat mensen zich niet aan de regels houden daar mag je van mij ook wat van zeggen. Fluisteren is prima, maar zodra het meer wordt als dat zeg ik er ook wat van.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Waarom? Omdat er niet gefluisterd wordt. Nee, er wordt luidruchtig geconverseerd of, nog erger, gebeld. Wanneer ik in de stiltecoupe zit, heb ik daar wel degelijk bezwaar tegen. Ik ga toch niet voor niets in de stiltecoupe zitten?
quote:Op maandag 2 februari 2009 10:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
iemand even fluisterend iets vragen of meedelen is niets mis mee, maar structureel hardop gaan praten en bellen is idd gewoon compleet tegen de regels in.
Het is altijd leuk om te zien hoe selectief mensen regels waarderen
Je idee is fout, dat doe je dan wel.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:45 schreef Bot13 het volgende:
Heb dan niet het idee dat ik er anderen mee lastig val ofzo.
Dat is fijn voor je, maar anderen vinden dat wel vervelend.quote:En andersom vind ik het ook niet vervelend als andere mensen zachtjes een gesprek voeren.
maar dan krijg je:quote:Op maandag 2 februari 2009 10:32 schreef ErikT het volgende:
Dit zijn de mooisten:
[..]
Je idee is fout, dat doe je dan wel.
[..]
Dat is fijn voor je, maar anderen vinden dat wel vervelend.
Het is niet de bedoeling dat je rekening houdt met anderen ALS jij je kan voorstellen dat iets vervelend is.
Het is de bedoeling is dat je rekening houdt met anderen. Zonder premisse.
Voorbeeld: je bent ergens waar niet gerookt mag worden.
Persoon A gaat toch roken.
Persoon B zegt: "Ja, doe eens niet, dat mag hier niet. Want dat vinden mensen, zoals ik, vervelend."
Persoon A: "Ja maar hallo, ik zou het ook niet vervelend vinden als jij rookt, dus ik mag wel roken."
Dat slaat helemaal nergens op, zie je?
Inderdaad.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:25 schreef motorbloempje het volgende:
zoals ik al zei, mensen vinden regels heel selectief 'goed'
Volgens de regels van de NS mag je blijkbaar wel een gesprek op fluistertoon voeren in een stiltecoupe. Helemaal stil hoef je er dus niet te zijn.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad.
En voor die figuren die beweren een wettelijk grondrecht op herriemaken te hebben:
1. In de stiltecoupé moet je stil zijn (Huisregels)
2. Een treinkaartje bevat geen recht op een zitplaats (Algemene Vervoersvoorwaarden)
3. Dus als je hardop wil praten, dan moet je ophoepelen uit de stiltecoupé. Ga desnoods maar staan op het balkon.
Zo.
Alhoewel gisteravond in de trein eigenlijk iedereen braaf stil was in de stiltecoupé.
Dat argument draag je altijd aan. Kwestie van kijken. Ik zie het altijd. Als andere mensen hun doppen dan ook eens open deden, dan kan ik godverdomme gewoon treinen zonder me te ergeren aan 1 of ander 21 jarig sletje wat met haar slet vriendin belt over hoe lekker ze heeft geneukt vorige week, maar dat ze toch uit elkaar zijn.quote:Op maandag 2 februari 2009 08:52 schreef MikeyMo het volgende:
Die coupe's zijn nauwelijks te herkennen, alsof mensen letten op subtiel geplaatste logo's en transparante stickers op ramen
Inderdaad, want normaal moet je stil zijn in een stiltecoupe, maar wanneer de trein vol zit mag je er ineens wel praten. Logisch toch, uhu?quote:Op maandag 2 februari 2009 10:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Het is altijd leuk om te zien hoe selectief mensen regels waarderen
In de stilte coupe staat mijn foon op stil. Krijg ik telefoon, dan huppel ik het balkon op. Zouden meer mensen moeten doenquote:Op maandag 2 februari 2009 11:58 schreef motorbloempje het volgende:
nou ja, als je zo nodig de hele tijd moet praten (al is het fluisterend) vind ik het een beetje dom als je in een stiltecoupe gaat zitten (vrijwillig, als er dus nog meer plekken zijn in de reguliere coupées) en ben je nog steeds mensen tot last
máár, wil je even wat vragen of iets kwijt of weetikveelwat, dan moet dat gewoon kunnen op fluistertoonevenals even kort de telefoon beantwoorden
maar een uur lang fluisteren
![]()
ja, bij mij ook hoor (hij staat zelfs altijd op stilquote:Op maandag 2 februari 2009 12:01 schreef Qwea het volgende:
[..]
In de stilte coupe staat mijn foon op stil. Krijg ik telefoon, dan huppel ik het balkon op. Zouden meer mensen moeten doen
Opa vertelt hoor jongens.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:10 schreef ErikT het volgende:
Die stiltecoupés zijn natuurlijk ontstaan door de toegenomen overlast de afgelopen jaren. Door de telefoon, en mensen met 117 dB in hun harses. Vroegah hielden mensen uit zichzelf al hun mond, of converseerden op beschaafd niveau. Tegenwoordig denkt iedereen dat vrijheid gelijk staat aan overal keihard mogen schreeuwen en herrie maken.
Het behoeft hopelijk geen verdere uitleg dat dit standpunt berust op een aantal denkfouten.
oooeeeehhhhhh....quote:Op maandag 2 februari 2009 10:52 schreef solyaris het volgende:
In een stiltecoupé hou je gewoon je bek dicht, kankerproleet.
Ja dat mag, maar helaas houd niemand zich er aan en praat men gewoon op hetzelfde volume als elders in de trein.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
oooeeeehhhhhh....
Je hoeft geen absolute stilte in acht te nemen volgens de NS. Dus als ik zachtjes praat dan mag dat.
Ik reis s'avonds sowieso altijd in de spits en ga dan altijd gewoon eerste klas zitten, ook al heb ik maar een OV kaart. Altijd vrije stoelen, en de conducteurs zijn te lui om de volle trein te controleren.quote:Op maandag 2 februari 2009 07:44 schreef motorbloempje het volgende:
En over zitruimte gesproken: halveer eerst maar eens de eersteklas, daar heb ik werkelijk nog nooit een volle coupé gezien. En mocht het aan het traject liggen, dat er op het éne traject meer eersteklassers zijn, dan passen ze de treinen maar lekker aan bij de NS
In de spits mensen die moeten staan als ware het veevervoer terwijl de coupé naast hen met 50 zitplaatsen wordt bevolkt door twee mensen.
Natuurlijk heb je recht op je eerste klas plaats als je er voor betaalt, en als je er niet voor betaalt niet, maar verminder dan wel die eersteklascoupées, denk ik dan
Inderdaad, die mensen zijn vervelend en houden je onnodig op, daarbij is het altijd "hetzelfde type(geitenwollensokkendragers)". Ik zet serieus nog ooit zo'n tyfusding als ik in de stoptrein zit eruit bij de eerste stop.quote:Op maandag 2 februari 2009 08:46 schreef ytram het volgende:
[..]
Vouwfiets bezitters gaan over het algemeen (nee idd niet allemaal) vaak op een vol balkon hun fiets in elkaar zetten en blokkeren daarmee de doorstroming. Hierdoor ontstaat er over het algemeen een onnodige wachtrij met bijbehorende irritaties. Mensen met vouwfietsen vinden over het algemeen ook, omdat ze zo'n fiets bezitten dat ze als eerste de deur uit moeten. Geen idee waar dat vandaan komt.
[..]
Dat heb ik al eens meegemaakt, iemand die dat ding zo het perron optrapte. 3 stations verder kwam de eigenaar en wij wisten van niks.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:29 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Inderdaad, die mensen zijn vervelend en houden je onnodig op, daarbij is het altijd "hetzelfde type(geitenwollensokkendragers)". Ik zet serieus nog ooit zo'n tyfusding als ik in de stoptrein zit eruit bij de eerste stop.
"Gaarne in uw neus te peuteren"quote:
Dat van die controle is inderdaad jammer. ze zitten liever op hun luie reet dan daadwerkelijk iets te doen.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:26 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Ik reis s'avonds sowieso altijd in de spits en ga dan altijd gewoon eerste klas zitten, ook al heb ik maar een OV kaart. Altijd vrije stoelen, en de conducteurs zijn te lui om de volle trein te controleren.
Whehehe.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat heb ik al eens meegemaakt, iemand die dat ding zo het perron optrapte. 3 stations verder kwam de eigenaar en wij wisten van niks.
Daar maak ik graag gebruik van in de spits hoor. Lekker eerste klas zittenquote:Op maandag 2 februari 2009 12:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat van die controle is inderdaad jammer. ze zitten liever op hun luie reet dan daadwerkelijk iets te doen.
Ging dat wijf helemaal flippen, dat was het mooiste van alles.quote:
Gelijk heb je.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:32 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Daar maak ik graag gebruik van in de spits hoor. Lekker eerste klas zitten
quote:Op maandag 2 februari 2009 12:35 schreef Trannellius het volgende:
Ik snap er niets van. Als je in een stiltecoupe zit, is het toch jusit de bedoeling dat je er niets hoort?
Het ov is een goed concept, en het werkt ook perfect buiten de spits. In de spits zijn er gewoon te veel verschillende mensen met verschillende gewoontes en dat word irritant.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:32 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ging dat wijf helemaal flippen, dat was het mooiste van alles.
Helemaal ontzettend mee eensquote:Op maandag 2 februari 2009 12:37 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Het ov is een goed concept, en het werkt ook perfect buiten de spits. In de spits zijn er gewoon te veel verschillende mensen met verschillende gewoontes en dat word irritant.
Dat betekend nog steeds dat mensen met een vouwfiets dood moeten, daar niet van
quote:Op maandag 2 februari 2009 13:26 schreef Ringo het volgende:
Onzin. Niemand kan een ander verbieden om in de trein op een normale toon een conversatie te voeren. Hoeveel stiltebordjes er ook mogen hangen. Mensen die aan dit soort reactionaire 'regelgeving' zekere rechten denken te kunnen ontlenen, moeten maar eens overwegen om een auto aan te schaffen, waar ze zo vaak en zo lang als ze willen ongestoord hun mond mogen houden.
juistemquote:Op maandag 2 februari 2009 13:30 schreef fathank het volgende:
[..].
Het heet toch niet voor niks een stiltecoupé, en het is ook niet zo dat er geen alternatief is. Bovendien ga je akkoord met de vervoersvoorwaarden van de NS op het moment dat je de trein in stapt.
Ik heb een auto, maar ik kies er voor om met de trein te gaan. Als ik dat doe mag ik verwachten dat mensen zich aan de regels en de voorwaarden van de NS houden, dus inclusief de stiltecoupe.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:26 schreef Ringo het volgende:
Onzin. Niemand kan een ander verbieden om in de trein op een normale toon een conversatie te voeren. Hoeveel stiltebordjes er ook mogen hangen. Mensen die aan dit soort reactionaire 'regelgeving' zekere rechten denken te kunnen ontlenen, moeten maar eens overwegen om een auto aan te schaffen, waar ze zo vaak en zo lang als ze willen ongestoord hun mond mogen houden.
Maakt niet uit. Uiteindelijk ben je gewoon irritant met je kutdingquote:Op maandag 2 februari 2009 13:34 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb een vouwfiets.
Maar die vouw ik BUITEN de trein in of uit.
juistem, en als je het er niet mee eens bent en vindt dat de stiltecoupées moeten verdwijnen, dan maak je er werk van door dit de NS proberen wijs te maken, maar tót die tijd (als ze al naar je luisterenquote:Op maandag 2 februari 2009 13:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb een auto, maar ik kies er voor om met de trein te gaan. Als ik dat doe mag ik verwachten dat mensen zich aan de regels en de voorwaarden van de NS houden, dus inclusief de stiltecoupe.
Dan ga je maar klagen bij de NS dat ze die dingen moeten verbieden. Ik moet nou eenmaal naar mijn werk.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:39 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Uiteindelijk ben je gewoon irritant met je kutding
Als jij je vouwfiets mooi op schoot houdt of boven in dat rek legt hoor je niks van me. Zo gauw je hem irrtant voor stoelen neer gaat zetten ( evt zelfs in de spits), hoort ie er gewoon uitgesmeten te worden bij de volgende stop.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:42 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan ga je maar klagen bij de NS dat ze die dingen moeten verbieden. Ik moet nou eenmaal naar mijn werk.
Mensen met een tas of koffer, zijn die ook irritant?
Ja en? Nog even en de NS bepaalt voor mij in welke taal ik mijn conversaties mag voeren en in hoeverre ik uit mijn bek mag stinken, welke kleur broeken ik mag dragen of welk genre boek ik mag lezen.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:30 schreef fathank het volgende:
[..].
Het heet toch niet voor niks een stiltecoupé, en het is ook niet zo dat er geen alternatief is. Bovendien ga je akkoord met de vervoersvoorwaarden van de NS op het moment dat je de trein in stapt.
Ga toch weg man! hoe naïef ben je dan. Je bent nou eenmaal onder de mensen, daar is het vrij normaal dat er gecommuniceerd word op wat voor manier dan ook. Daarbij gaan mensen er niet heen om uit te rusten, maar om van A naar B te gaan. Het is geen bioscoop. Mensen moeten zichzelf zien te vermaken in de trein.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb een auto, maar ik kies er voor om met de trein te gaan. Als ik dat doe mag ik verwachten dat mensen zich aan de regels en de voorwaarden van de NS houden, dus inclusief de stiltecoupe.
Ik bevind mij standaard op het balkon. Fietsen horen niet in de coupé. Al past de mijne wel in zo'n driehoek tussen twee achterkanten van banken.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:44 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Als jij je vouwfiets mooi op schoot houdt of boven in dat rek legt hoor je niks van me. Zo gauw je hem irrtant voor stoelen neer gaat zetten ( evt zelfs in de spits), hoort ie er gewoon uitgesmeten te worden bij de volgende stop.
Dan vind ik het nog niet kunnen eigenlijk. Je staat in de spits altijd in de weg met je kutfietsjequote:Op maandag 2 februari 2009 14:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik bevind mij standaard op het balkon. Fietsen horen niet in de coupé. Al past de mijne wel in zo'n driehoek tussen twee achterkanten van banken.
Tja, pech voor jou dan. Ik heb gewoon het recht om daar te staan, net als mensen met koffers, baby's, boodschappentassen en anders irritante spullen.quote:Op maandag 2 februari 2009 14:57 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Dan vind ik het nog niet kunnen eigenlijk. Je staat in de spits altijd in de weg met je kutfietsje
En ik ben de gene die als je effe niet oplet je kutfietsje de deur uit sodemietert.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Tja, pech voor jou dan. Ik heb gewoon het recht om daar te staan, net als mensen met koffers, baby's, boodschappentassen en anders irritante spullen.
Dat is een ander verhaal en minstens even belachelijk als vouwfietsenquote:Op maandag 2 februari 2009 15:03 schreef Isegrim het volgende:
Het is overigens niet de schuld van mensen met koffers of vouwfietsen dat de NS te weinig materieel inzet in de spits.
Lekker asociaal figuur ben jij.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:04 schreef Triptamine het volgende:
[..]
En ik ben de gene die als je effe niet oplet je kutfietsje de deur uit sodemietert.Al helemaal als je dat kutding voor een stoeltje neerzet
Minder?quote:Op zondag 1 februari 2009 20:42 schreef Vincenski het volgende:
Snap echt niet al dat geschreeuw van die mensen die zonodig niet stil willen zijn in de stilte coupe. Waarom zouden mensen die willen praten meer rechten hebben om dat te mogen doen dan mensen die in stilte willen werken?De 2e klas bestaat meestal voor 85% ofzo uit coupes waar je herrie kan trappen. Mensen die stil willen werken zullen je daar niet lastig vallen of je stil kan zijn, maar ga die mensen dan ook niet lastig vallen als ze stil willen werken in de stiltecoupe. Al helemaal niet met het argument 'ja de rest van de trein zit vol'. Zeur dan niet zo, je wilt perse zitten en dat geeft je niet het recht om herrie te gaan trappen. Als je herrie wil schoppen ga dan maar staan in de normale coupes of ga in zon tussenstuk zitten
![]()
En voor mensen gaan zeuren: Nee ik hoef niet stil te werken in de trein, maar als ik onverhoopt in een stilecoupe zit ga ik geen herrie lopen schoppen...
Dat niet alleen, het is de oorzaak van het feit dat vouwfietsen überhaupt een probleem kúnnen vormen.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:04 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal en minstens even belachelijk als vouwfietsen
Tijden lang spits reizen en gezeik met vouwfiets bezitters zorg voor zo'n haat ja.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Lekker asociaal figuur ben jij.Heel wat asocialer dan luid bellende mensen imo.
Maar gelukkig bevind ik mij te allen tijdje onder of naast mijn kutfietsje, dat scheelt ten overstaand van tuig als jij.
Vrij triest om de gebrekkige service van de NS af te reageren op je medereizigers.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:11 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Tijden lang spits reizen en gezeik met vouwfiets bezitters zorg voor zo'n haat ja.
Het is meer de combi van de NS, de fiets en het type bezitter, niet op jou persoonlijk gericht hoor, maar de hele groep bezitters.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vrij triest om de gebrekkige service van de NS af te reageren op je medereizigers.
Wat voor mensen zijn dat dan, kan ik even checken of ik mijzelf tot die bevolkingsgroep reken.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:14 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Het is meer de combi van de NS, de fiets en het type bezitter, niet op jou persoonlijk gericht hoor, maar de hele groep bezitters.
Misschien kunnen ze van de helft van de 2e klas stiltecoupes een soort van paupercoupes maken waar mafketels hun boenk-boenk 'muziek' via hun mobiele telefoon ten gehore kunnen brengen zonder daarmee anderen dan hun eigen soort mee lastig te vallen?quote:Op maandag 2 februari 2009 13:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
juistem, en als je het er niet mee eens bent en vindt dat de stiltecoupées moeten verdwijnen, dan maak je er werk van door dit de NS proberen wijs te maken, maar tót die tijd (als ze al naar je luisteren) heb je je maar aan hun vervoersvoorwaarden te houden
Heb je je pil al gehad vandaag? Ik zeg ook niet dat mensen doodstil moeten zijn, ik zeg alleen dat ze zich normaal moeten gedragen en dus geen keiharde gesprekken voeren. Op een normale (fluister) toon heb ik er absoluut geen last van.quote:Op maandag 2 februari 2009 14:52 schreef rockstah het volgende:
[..]
Ga toch weg man! hoe naïef ben je dan. Je bent nou eenmaal onder de mensen, daar is het vrij normaal dat er gecommuniceerd word op wat voor manier dan ook. Daarbij gaan mensen er niet heen om uit te rusten, maar om van A naar B te gaan. Het is geen bioscoop. Mensen moeten zichzelf zien te vermaken in de trein.
Dat jij zo'n Egoïst bent die vind dat we allemaal als een stel robots stil moeten zitten is prima, maar verwacht niet op een gemiddelde reis een hele coupe vol aan mensen te vinden die het daar ook mee eens zijn.
Dat je er last van hebt zit sowieso allemaal tussen je oren. Een soort aangepraat recht dat je de omgeving naar je hand zou moeten kunnen zetten. Mensen moeten maar rekening houden met jou, want jij bent tenslotte redelijk.
Ik heb geen last van gepraat, geschreeuw muziek of wat dan ook. Ik kan gerust een dutje doen in een lawaaiige coupe als ik dat wil. Ik luister er gewoon niet naar. Je moet gunnen. Als iedereen dat zou doen zou niemand ooit meer last hebben van elkaar.![]()
Dus: afschaffen die autisten coupe.
Bijdehandje. Als ik zeg 'ik heb niet het idee dat ik iemand ermee lastig val', dan bedoel ik daar niet letterlijk mee dat IK dat persoonlijk niet vervelend zou vinden. Want ikzelf ben niet iemand die me snel aan iets/iemand stoort.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:32 schreef ErikT het volgende:
Dit zijn de mooisten:
[..]
Je idee is fout, dat doe je dan wel.
[..]
Dat is fijn voor je, maar anderen vinden dat wel vervelend.
Het is niet de bedoeling dat je rekening houdt met anderen ALS jij je kan voorstellen dat iets vervelend is.
Het is de bedoeling is dat je rekening houdt met anderen. Zonder premisse.
Voorbeeld: je bent ergens waar niet gerookt mag worden.
Persoon A gaat toch roken.
Persoon B zegt: "Ja, doe eens niet, dat mag hier niet. Want dat vinden mensen, zoals ik, vervelend."
Persoon A: "Ja maar hallo, ik zou het ook niet vervelend vinden als jij rookt, dus ik mag wel roken."
Dat slaat helemaal nergens op, zie je?
Ik ben 17, dus ik kan ook echt met de auto.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:26 schreef Ringo het volgende:
Och ik heb ooit 2 meiden de sexuele prestaties van hun vriendjes horen bespreken en dat was ook ongeveer van dit niveau "En toen deed hij zien piemel in mijn mond en ik wist niet wat ik er mee moest doen" en meer van dat fraais. Ondertussen zat de hele coupe mee te genieten maar dat hadden ze niet in de gaten.quote:Op maandag 2 februari 2009 19:35 schreef Lotteh het volgende:
[..]
Ik ben 17, dus ik kan ook echt met de auto.![]()
Ik zit vaak 3 uur in de trein, en vind het fijn om rustig te kunnen lezen/leren. Als mensen zachtjes fluisteren/praten heb ik er totaal geen moeite mee, maar soms zitten er mensen te lachen en heel hard te praten. Laatst zaten er 2 meisjes van mijn leeftijd uitgebreid hun seksuele voorkeuren te bespreken. Ik citeer:'Hoe krijg jij 16 centimeter in je mond dan?'En als je dan wat van zegt krijg je een grote bek terug. Valt me trouwens ook op dat het van de 50/60ers zijn die met een groepje 'een dagje uit' gaan ofzo.
Zat je bij mij in de coupe?quote:Op maandag 2 februari 2009 19:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Och ik heb ooit 2 meiden de sexuele prestaties van hun vriendjes horen bespreken en dat was ook ongeveer van dit niveau "En toen deed hij zien piemel in mijn mond en ik wist niet wat ik er mee moest doen" en meer van dat fraais. Ondertussen zat de hele coupe mee te genieten maar dat hadden ze niet in de gaten.
Ik vind zulke dingen niet bepaald vermakelijk. Meer dom, oer dom. En ik erger me aan zulke wijven.quote:Op maandag 2 februari 2009 20:05 schreef Lotteh het volgende:
[..]
Zat je bij mij in de coupe?![]()
![]()
Ik vind het wel vermakelijk, wat voor verhalen je allemaal hoort in de trein.
quote:Op maandag 2 februari 2009 20:30 schreef Qwea het volgende:
Opkankeren met zulke lui in het openbaar vervoer.
blijf je toch lekker staan pauperquote:Op zondag 1 februari 2009 15:54 schreef La_Vita het volgende:
[..]
let voortaan eens goed opquote:Op zondag 1 februari 2009 22:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee.
Bellen en praten zijn gewoon toegestaan in stiltecoupés.
je bent ervan op de hoogte van evrm gewoon ingeperkt kan worden?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
EVRM, je kunt mensen niet verbieden te communiceren (ook niet via een mobiele telefoon) tenzij er levensgevaar met een dergelijke situatie gemoeid zou gaan.
Tenzij Mike Tyson net aan Nijntje is begonnen in de trein naar Harmelen en zich daar goed bij moet concentreren zie ik dat niet snel gebeuren.
En de vervoersplicht he?
quote:# Huisregels in Stiltezone
In de stiltezone zijn de standaard huisregels in de trein van toepassing en staan op de ‘Welkom in de trein-sticker: (Stoor uw mede passagiers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek), kortom in de stiltezone reist u rustig, zonder dat u uw medereizigers stoort met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben. Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch ‘gedwongen’ met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden.
Rustig maar.quote:Op maandag 2 februari 2009 20:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik vind zulke dingen niet bepaald vermakelijk. Meer dom, oer dom. En ik erger me aan zulke wijven.
Laatst een kutnegerin met 2 kanker koters in de trein. Eerst in de stilte coupe lopen gillen en fucking rennen, en dat wijf er maar niks van zeggen, en dan godverdomme op het balkon ook nog eens van deur naar deur rennen om te kijken aan welke kant ze moeten uitstappen zodat 1 van die 2 kutkids asap op het knopje kan drukken. En in de tussentijd 40x over mn schoenen baggeren. Ik heb dat zwarte wijf bij het uitstappen toch ff lekker tegen de muur gebeukt toen ze ook nog probeerde mij de pas af te snijden.
Opkankeren met zulke lui in het openbaar vervoer.
Lees je uberhaupt iets voor je zo'n post doet? Iedereen zegt hier dat een gesprek op normale rustige toon wel kan, echtere gaat het hier om het geschreeuw van mensen dat je vaak tegenkomt. En dan vind ik nog steeds echt niet onder 'we zitten nou eenmaal dicht op elkaar' vallen. Dat vind ik onder 'geen opvoeding' vallen.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:43 schreef Ringo het volgende:
Ik snap best dat er mensen zijn die opgefokt raken van het ongeregeld tuig dat dagelijks met veel geraas hun treincoupé terroriseert, op deze of gene lijn -- maar dat die frustratie moet worden botgevierd op onschuldig babbelende reisgenoten, gaat me te ver.
Waar denken mensen eigenlijk recht op te hebben? Verstoken te blijven van enig menselijk geluid tijdens hun heilige tocht van, bijvoorbeeld, Rotterdam naar Groningen? Omdat er toevallig een bordje "stiltecoupé" boven alle ramen hangt?
Uit wat voor een vervloekte crematoriumcultuur ben je dan afkomstig, als dát de vorm van respect is die jij van anderen verlangt?
Hoe dicht zitten we elkaar in dit land eigenlijk niet op de huid, dat we ons over zulke muizenissen willen opwinden -- dat we volledig uit balans raken door alleen de stem van een ander. Dat we kennelijk dit soort Kafkaeske regelgeving nodig hebben om bevestigd te worden in onze zucht naar eenzaamheid.
Wee de medemens! Hij bestaat niet voor mij! Laat me hem niet horen, want ik doe hem iets aan!
Het decorum der onbeschaving.
Omdat je een boek of tijdschrift wil lezen? Muziek wil luisteren? Omdat je wil studeren? Of simpelweg geen zin hebt om te weten dat Anita het met Ronnie heeft uitgemaakt?quote:Op maandag 2 februari 2009 23:45 schreef Taurus het volgende:
Ik begrijp niet waar mensen het idee vandaan halen dat de trein een 'stil' ding is, een 'stilteruimte'..Het is openbaar vervoer! In de auto, de bus of de metro is het toch ook niet heel stil? Wat is dat nou voor onzin, waarom zou je het helemaal stil om je heen willen hebben?
Het gaat hier toch ook om de stilecoupe's?quote:Op maandag 2 februari 2009 23:45 schreef Taurus het volgende:
Ik begrijp niet waar mensen het idee vandaan halen dat de trein een 'stil' ding is, een 'stilteruimte'..Het is openbaar vervoer! In de auto, de bus of de metro is het toch ook niet heel stil? Wat is dat nou voor onzin, waarom zou je het helemaal stil om je heen willen hebben?
![]()
Nou goed, die stilteruimtes zijn er dan speciaal voor gemaakt, zolang het maar 1 wagon betreft vind ik het best, als ik er maar niet hoef te zitten. Ik wil gewoon kletsen, kunnen bellen, etc. Muziek hard aan zetten vind ik wel asociaal, dat vind ik in de bus ook al vervelend. Maar gepraat... je hoort niet anders de hele dag, en in de trein moet dat opeens niet?
jaja, oke, offtopic. Ik verbaas me gewoon over die behoefte aan stilte in een trein.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:53 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Het gaat hier toch ook om de stilecoupe's?
Tja, als je Kluun leest heb je inderdaad weinig concentratie nodig. Wil je in de trein voor je tentamen nog even iets over een filosoof lezen of lees je poëzie, dan is stilte wenselijk. Sorry, wij zijn niet allemaal autisten die in onze eigen grot kunnen springen.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:52 schreef Taurus het volgende:
Ik zit in de bieb als ik stilte nodig heb.. En dat het thuis herrie is: daar moet je iets aan doenIk heb geleerd mezelf daarvoor af te sluiten en kan prima lezen in de trein als er naast me iemand zit te telefoneren. Ik ken Antia en Ronnie niet, dus het zal me een worst wezen wat die allemaal meemaken. En áls ik het gesprek toch opvang vind ik het blijkbaar interessant
Complete onzin. Iedereen kent de ervaring dat je in de huiskamer studeert, een huisgenoot de televisie aanzet en alle concentratie verloren gaat.quote:Ik ben er redelijk van overtuigd dat je je pas aan zoiets gaat storen als je je er aan wil storen, of je je daartoe hebt gezet. Als je er eenmaal naar luistert, en je denkt 'he gats, doe 's niet', is het lastig je daarvoor weer af te sluiten. Blij dat ik zo tolerant ben, heb een hoge mate van verdraagzaamheid blijkbaar.
Janken over mensen die blijkbaar nog niet `de kunst van het afsluiten` geleerd hebben en jezelf dan tolerant noemen.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:52 schreef Taurus het volgende:
Ik zit in de bieb als ik stilte nodig heb.. En dat het thuis herrie is: daar moet je iets aan doenIk heb geleerd mezelf daarvoor af te sluiten en kan prima lezen in de trein als er naast me iemand zit te telefoneren. Ik ken Antia en Ronnie niet, dus het zal me een worst wezen wat die allemaal meemaken. En áls ik het gesprek toch opvang vind ik het blijkbaar interessant
![]()
Ik ben er redelijk van overtuigd dat je je pas aan zoiets gaat storen als je je er aan wil storen, of je je daartoe hebt gezet. Als je er eenmaal naar luistert, en je denkt 'he gats, doe 's niet', is het lastig je daarvoor weer af te sluiten. Blij dat ik zo tolerant ben, heb een hoge mate van verdraagzaamheid blijkbaar.
Maar goed, mooi dat er voor mensen als jij een stilteruimte bestaat. Ik let er tegenwoordig wel op, dus van mij zul je geen last hebben als ik telefonisch iets te bespreken heb
Wat een vreemde vooroordelen. En wat onaardig ook. Ik voel niet echt de behoefte je uit te leggen hoe ik wel in elkaar zit. Maar ik snap best dat het frustrerend kan zijn dat er ook mensen zijn die wel concentratie kunnen opbrengen in minder wenselijke situaties, maar zo lijkt het of je het wel erg slecht kunt hebben.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:03 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja, als je Kluun leest heb je inderdaad weinig concentratie nodig. Wil je in de trein voor je tentamen nog even iets over een filosoof lezen of lees je poëzie, dan is stilte wenselijk. Sorry, wij zijn niet allemaal autisten die in onze eigen grot kunnen springen.
[..]
Niets wat ik zeg is onzin overigens. De enige reden waarom de concentratie verloren gaat als mijn huisgenote de televisie aanzet, is omdat ik het interessant vind wat ik te horen krijg. Dat zou dus niet veel uit moeten maken, ik lees of luister naar wat ik interessant vind.quote:Complete onzin. Iedereen kent de ervaring dat je in de huiskamer studeert, een huisgenoot de televisie aanzet en alle concentratie verloren gaat.
Ik intrepeteer dit maar vrij als: "je hebt gelijk, ik ben overklast in deze discussie."quote:
Aha. Ik zou toch zweren dat je om dat idee te vergaren je je moet verplaatsen in anderen. En dat je dan gaat bedenken hoe een ander jouw gedrag gaat beleven. Of dat je jouw gedrag projecteert op een ander. Zelfde effect.quote:Als ik zeg 'ik heb niet het idee dat ik iemand ermee lastig val', dan bedoel ik daar niet letterlijk mee dat IK dat persoonlijk niet vervelend zou vinden.
Dan ben je inderdaad geen goed voorbeeld om te kijken of een willekeurig iemand zich aan bepaald gedrag zou storen.quote:Want ikzelf ben niet iemand die me snel aan iets/iemand stoort.
Dat is wel een heel eind uit de richting. Net ging het over het beoordelen van de mate van irritatie bij bepaald gedrag (een subjectief iets) en nu gaat hiet ineens over de regels (een objectief en controleerbaar feit). Dat is heel iets anders.quote:Ik bedoel er mee dat ik het interpreteer als je gedrag nog steeds binnen de regels houden.
Dat bepaal jij niet. Dat staat in de regels.quote:Omdat een stiltecoupé niet betekend 'letterlijk-je-lippen-op-elkaar'.
Maak je daar maar niet druk over. Ik kan gewoon vrij slecht tegen denkfouten en foute beredeneringen die leiden tot (aantoonbaar) verkeerde standpunten. That's all.quote:Dus niet zo verzuurd, geniet van het leven!![]()
OK. Homies for life.quote:ps: Rockstah![]()
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:12 schreef solyaris het volgende:
[..]
Janken over mensen die blijkbaar nog niet `de kunst van het afsluiten` geleerd hebben en jezelf dan tolerant noemen.In een stiltecoupé word je geacht stil te zijn. Ben je zo`n `stoere` nonconformist die dat niet bevalt dan kanker je toch lekker eind op?
Kijk, nog zo'n denkfout.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:52 schreef Taurus het volgende:
Ik ben er redelijk van overtuigd dat je je pas aan zoiets gaat storen als je je er aan wil storen, of je je daartoe hebt gezet. Als je er eenmaal naar luistert, en je denkt 'he gats, doe 's niet', is het lastig je daarvoor weer af te sluiten. Blij dat ik zo tolerant ben, heb een hoge mate van verdraagzaamheid blijkbaar.
Nee, jouw conclusie daaruit dat je daarom toleranter bent dan iemand met een lagere irritatiedrempel is verkeerd.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:22 schreef Taurus het volgende:
Ik ervaar het anders, dus hoe kan het dan per definitie een denkfout zijn? En is een irritatiedrempel totaal niet te besturen, zit dat in je genen?
Dus omdat dat van toepassing op jou is geldt dat ook voor anderen? Jezelf als maatstaf nemen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:14 schreef Taurus het volgende:
Niets wat ik zeg is onzin overigens. De enige reden waarom de concentratie verloren gaat als mijn huisgenote de televisie aanzet, is omdat ik het interessant vind wat ik te horen krijg. Dat zou dus niet veel uit moeten maken, ik lees of luister naar wat ik interessant vind.
Omdat er mensen zijn die zich niet kunnen afsluiten. Ik ben er redelijk van overtuigd, stond er, dat het kán. Niet dat jij het moet doen of dat je het kunt doen of dat je het wil doen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:25 schreef solyaris het volgende:
[..]
Dus omdat dat van toepassing op jou is geldt dat ook voor anderen? Jezelf als maatstaf nemen.Trouwens waarom denk je dat het stil is in een bibliotheek?
Nouja, ik verdraag zowel mensen die herrie naast me maken als mensen die stil zijn naast me. Jij wil graag alleen de mensen die stil zijn naast je, al dan niet in een stiltecoupé. Lijkt mij dat ik in dit geval dan meer tolereer.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:24 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nee, jouw conclusie daaruit dat je daarom toleranter bent dan iemand met een lagere irritatiedrempel is verkeerd.
Nou, ik definieer mate van tolerantie iets anders. Ik leg t ff uit,quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nouja, ik verdraag zowel mensen die herrie naast me maken als mensen die stil zijn naast me. Jij wil graag alleen de mensen die stil zijn naast je, al dan niet in een stiltecoupé. Lijkt mij dat ik in dit geval dan meer tolereer.
Dan maakt het toch niet uit of het makkelijker voor mij is?
Volgens mij overdrijf je de consensus die hier over is. En dan nog, "een normale, rustige toon" is niet een absolute normering. Alleen daarover kunnen mensen het al ernstig oneens zijn.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:46 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Lees je uberhaupt iets voor je zo'n post doet? Iedereen zegt hier dat een gesprek op normale rustige toon wel kan.
Nee. Je gaat er nu namelijk weer vanuit dat er 'nou eenmaal mensen zijn met een lage irritatiegrens', terwijl ik dat gedrag vind dat je wel degelijk kan beinvloeden, zelf. In mijn visie ligt de denkfout dus bij jou. Ik bekijk het op de simpele en logische manier: ik stoor me niet aan herrie, ik stoor me niet aan mensen met oordoppen in. Kortom, ik leef wat dat betreft makkelijker, en mensen om mij heen hebben het wat dat betreft makkelijker.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:41 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nou, ik definieer mate van tolerantie iets anders. Ik leg t ff uit,
Stel je kan irritant gedrag, geluid, whatever, uitzetten op een objectieve schaal. Bijvoorbeeld door een gemiddelde te nemen van hoe irritant mensen iets vinden. 1 is dan bv al irritant voor iemand met een lage tolerantiedrempel, 5 voor iemand met een hoge.
Neem nu hebben we persoon A met een hoge irritatiegrens (niv 2) en persoon B met een lage irritatiegrens (niv 5).
Situatie: Er is een irritatieniveau van 6. Zowel A als B vinden het irritant.
Als ze nou allebei de bron van de irritatie NIET aanpakken, tolereren ze weliswaar hetzelfde verschijnsel, maar persoon A tolereert een veel grotere irritatie dan persoon B. Dus wat je zegt: het absolute aantal toleranties wordt niet lager bij iemand met een hoge irritatiegrens, maar de hoeveelheid tolerantie die nodig is is bij iedere bron van irritatie een stuk minder dan van iemand met een lage irritatiegrens.
Conclusie: iemand met een lage irritatiegrens heeft een grotere hoeveelheid tolerantie nodig in eenzelfde omgeving om eenzelfde tolerant gedrag te kunnen vertonen als iemand met een hoge irritatiegrens. Snappie?
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je de consensus die hier over is. En dan nog, "een normale, rustige toon" is niet een absolute normering. Alleen daarover kunnen mensen het al ernstig oneens zijn.
Ik reis tegenwoordig veel minder vaak met de trein dan vroeger, toen ik nog regelmatig van Groningen naar Rotterdam ging, en vice versa. Ik ben altijd een heel rustige reiziger geweest, die liever sliep of in boeken verzeild raakte dan zich met mede-reizigers te bemoeien. Het sociale aspect van treinreizen heb ik desondanks altijd zeer gewaardeerd, en nog steeds. Je zit nu eenmaal met een hoop mensen bij elkaar, en ja, dat veroorzaakt enig rumoer. Nooit een probleem van gemaakt. Sommigen praten zachtjes, anderen wat luider; de een heeft behoefte aan een paar doelgerichte zinnen om een punt te maken, de ander lult je de oren van je kop.
Een trein is een reidend dorpsplein; je bent in een afgebakende ruimte voor een afgebakende periode tot elkaar veroordeeld en daar heb je het mee te doen. Natuurlijk zijn er bepaalde sociale regels die je in acht hoort te nemen maar wat mij betreft zijn die ongeschreven en voor meerdere interpretaties vatbaar. Daar mag met enige welwillendheid van alle meningdragende partijen over worden gediscussieerd. Voor de echt grove schendingen hebben we immers de Wet, die ons allen geldt en aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.
Mijn probleem is het conglomeraat treinreizigers dat zich de sociale souplesse van de gemiddelde treinreiziger ontzegt en aldus recht meent te hebben op een formeel gedefinieerde, stille reisomgeving. Zij zien het als een privilege, zich in een herrieloze treincoupé op te houden. Zelfs gaan zij zover in hun eenzaamheidsneurose, dat hun toevallige medereizigers, die niet zelden gedwongen worden -- door een schaarste aan beschikbare plekken -- om in dezelfde ruimte plaats te nemen, zich ook zonder morren aan hun eisenpakket te onderwerpen.
Deze stuurse, weinig tolerante lieden, die lijden aan een volstrekt gebrek aan humor of relativeringszin, zouden normaliter met een mengsel van milde ironie en bitter sarcasme worden overgoten -- ware het niet dat hun aantal op een zeker moment zó groot is geworden dat de NS het marketingtechnisch onverantwoord vond, niet op deze niche in te springen. En aldus de fenomale vinding van: de Stiltecoupé. Ook autisten met een sonische fobie worden op hun wenken bediend, moet de NS hebben gedacht.
Helaas, zoals het wel vaker gaat met onderdrukte minderheidsgroeperingen: je geeft ze één vinger en ze nemen uw hele hand. Men wil maar liever niet weten tot hoeveel nodeloze ruzies tussen treinpassagiers deze onzinnige waterscheiding al heeft geleid. Er zijn al fanatici gesignaleerd die met duct tape afvallige reisgenoten de mond trachten te snoeren. Sommigen van hen staan zelfs het gebruik van wapens toe, mits voorzien van een degelijke demper.
-- Silentium, Meine Herren! Het Fatsoen heeft gesproken. Nur Ruhe kann dich retten...
Om te verhullen dat je eigenlijk alleen maar een hoop onzin post probeer je er maar het beste van te maken met taalgebruik wat een hoop simpele zielen niet snappen.quote:
1. Ik heb het nergens over mij.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:38 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee. Je gaat er nu namelijk weer vanuit dat er 'nou eenmaal mensen zijn met een lage irritatiegrens', terwijl ik dat gedrag vind dat je wel degelijk kan beinvloeden, zelf. In mijn visie ligt de denkfout dus bij jou. Ik bekijk het op de simpele en logische manier: ik stoor me niet aan herrie, ik stoor me niet aan mensen met oordoppen in. Kortom, ik leef wat dat betreft makkelijker, en mensen om mij heen hebben het wat dat betreft makkelijker.
Jij ergert je aan mensen die geluid maken, dus jij hebt het zelf moeilijker, en de mensen om je heen - indien je klaagt - ook.
"You do the math", zou ik willen zeggen.
Ja, daar geloof ik dus helemaal niks van, dat dat voor iedereen te kiezen is. Chapeau dat jij dat kan, maar ga dit niet lopen projecteren op anderen en aan de hand daarvan je mening vormen.quote:Ik wil het ook wel anders verwoorden, prima, ik ben niet toleranter, maar ik kan meer hebben. Dat is niet genetisch bepaald, dat is een mentaliteit waar ik voor kies om het mijzelf en mijn medemens zo makkelijk mogelijk te maken. En het is een aanrader
eerder andersom denk ik, dat de nood aan stilte ontstond toen iedereen maar als een stelltje anarchisten deed wat hij wou doen, en de fatsoenlijke mensch benadeeld werd in zijn levensgenotquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:46 schreef Barbaaf het volgende:
Disclaimer: heb niet het hele topic doorgelezen.
Maar volgens mij wordt deze, en vergelijkbare frustratie, veroorzaakt door de doorgesschoten regeldwang in deze matschappij: Hier moet je stil zijn, daar mag je niet roken, overal wordt je in je vrijheid beperkt dus als je een keer de kans hebt om je op de regeltjes te beroepen in je eigen voordeel doe je dat tegenwoordig. Fatsoen bestaat niet meer, tot in detail is geregeld wat er wel en niet mag.
Je bent het niet met mij eens, dus gebruik ik voor het gemak jou als het tegengestelde van mij in mijn verhaal. Dat lijkt me legitiem, maar goed, my bad, vervang dat 'jij' door 'iemand' dan. Ik zeg daarbij niet dat iedereen dezelfde irritatiegrens heeft, ik zeg dat iedereen zelf kan bepalen wat hij of zij met die irritatiegrens doet en inderdaad zelf de capaciteit heeft die irritatiegrens te verhogen of te verlagen. Indien dit niet het geval is schaar ik het onder hetzelfde kopje als mensen die geen zelfreflectie kennen bijvoorbeeld, en over het algemeen dus gewoon beperkter zijn. Maar ik geloof dus dat mensen best in staat zijn hun irritatiegrens te beinvloeden, en geef hierbij de 'klagers' het voordeel van de twijfel. Ze willen het gewoon niet, denk ik dan.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:56 schreef ErikT het volgende:
[..]
1. Ik heb het nergens over mij.
2. Aardige hypothese, dat iedereen dezelfde irritatiegrens heeft. Heel makkelijk te falsificeren door aan 5 mensen te vragen of ze iets irritant vinden.
3. Nogmaals: dat je je niet aan mensen stoort, maakt je niet toleranter. Er is namelijk niks te tolereren, want niks stoort je. Deze stap kan je dus niet maken.
[..]
Jij mag dat niet geloven, maar ik mag dat wel geloven. Dus ik projecteer dit op anderen en vorm aan de hand van mijn logica mijn mening. Of ik moet zodanig tegengesproken worden dat ik dat ook wel een aannemelijke theorie vind, maar dat heb ik bij jou nou eenmaal niet erkent.quote:Ja, daar geloof ik dus helemaal niks van, dat dat voor iedereen te kiezen is. Chapeau dat jij dat kan, maar ga dit niet lopen projecteren op anderen en aan de hand daarvan je mening vormen.
Als jij hebt gelezen had je kunnen zien dat ik me gewoon afvroeg waarom dat zo'n probleem is, waarom er stiltecoupé's nodig zijn. Ik heb al aangegeven dat ik netjes mijn mond hou in een stiltecoupé, en dat ik het prima vind dat er voor mensen als jij wilde ik zeggen, maar dat mag kennelijk niet, dat er voor mensen die wel stilte prefereren een stiltecoupé is.quote:Aah, je hebt punt 3 al ingezien. Nou, dan ben ik klaar.
En als niks je stoort, dan zouden een stiltecoupé en mensen die stilte willen je ook niet moeten storen.
Er hoeft maar één persoon te zeggen dat hij zijn/haar irritatiegrens niet kan beïnvloeden en je theorie is verworpen. Ik denk dat er in dit topic genoeg aanwezigen zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:40 schreef Taurus het volgende:
Jij mag dat niet geloven, maar ik mag dat wel geloven. Dus ik projecteer dit op anderen en vorm aan de hand van mijn logica mijn mening. Of ik moet zodanig tegengesproken worden dat ik dat ook wel een aannemelijke theorie vind, maar dat heb ik bij jou nou eenmaal niet erkent.
Ja dat weet ik. Maar ik betrapte je op een redeneerfout daarna. En daar ging ik over zeuren.quote:Als jij hebt gelezen had je kunnen zien dat ik me gewoon afvroeg waarom dat zo'n probleem is, waarom er stiltecoupé's nodig zijn.
Geldt dit alleen voor irritatiegrens of zie je in iedere karaktereigenschap dat iemand zich zo maar even kan veranderen?quote:
Je kunt toch aan jezelf werken? Als het niet leuk is voor anderen hoe je bent, of en met name als je jezelf er mee in de weg zit? Om het voorbeeld te gebruiken die jij noemt: ik kan best snel boos worden, maar als ik boos word om een nietsnutterig dingetje ben ik 'mans' genoeg om toe te geven dat ik wat overdreven reageerde. Ik vind inderdaad dat anderen dat ook moeten kunnen. Kunnen ze dit niet, dan is er blijkbaar onvoldoende zelfkennis aanwezig, of kritisch vermogen. Of is er sprake van een mentaliteit (door keuze) die mij niet aanstaat.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:53 schreef mirved het volgende:
[..]
Geldt dit alleen voor irritatiegrens of zie je in iedere karaktereigenschap dat iemand zich zo maar even kan veranderen?
"ik wordt toch ook niet snel boos" dan moet jij dus ook niet snel boos worden.
Kortzichtig.
Dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn. Het is niet zo gek dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat niet kunnen, anders waren er helemaal geen stiltecoupés nodig. Die zijn er, dus er zijn inderdaad mensen die het niet kunnen, dat heb ik nooit ontkent. Maar ik denk dat ze dat best zouden kunnen veranderen, als ze dat zouden willen, zouden proberen, en daarvoor zouden kiezen. Dat heb ik me afgevraagd in dit topic, en ik heb uitgelegd waarom ik dat denk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:47 schreef ErikT het volgende:
[..]
Er hoeft maar één persoon te zeggen dat hij zijn/haar irritatiegrens niet kan beïnvloeden en je theorie is verworpen. Ik denk dat er in dit topic genoeg aanwezigen zijn.
[..]
Het klopt niet dat je dit nog steeds als waar beschouwt. Ik heb in mijn visie geen redeneerfout gemaakt, ik ben het met je oneens. Dat is niet hetzelfde als een redeneerfout.quote:Ja dat weet ik. Maar ik betrapte je op een redeneerfout daarna. En daar ging ik over zeuren.
Dit ook, ik snap je wel, ik heb je altijd al gesnapt, maar ik erken je theorie niet. Dat heb je toch gelezen? Het lijkt alsof je oogkleppen opzet en blijft doen alsof ik je gelijk heb gegeven, ik ben het niet met je eens.quote:Maar ik neem aan dat je het nu wel snapt?
Overigens kan ik ook wel ervoor kiezen om iets wel of niet irritant te vinden. Maar als ik bv doodmoe ben, dan lukt dat niet meer.
Okee, dus als andere mensen irritatie opwekken, moet de geïrriteerde persoon maar gewoon veranderen? Ik geloof al niet dat het kan (jij wel), maar dan nog: het kan, dus het moet? Als die ander ophoudt met irritatie opwekken is het probleem toch ook opgelost?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:35 schreef Taurus het volgende:
Dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn. Het is niet zo gek dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat niet kunnen, anders waren er helemaal geen stiltecoupés nodig. Die zijn er, dus er zijn inderdaad mensen die het niet kunnen, dat heb ik nooit ontkent. Maar ik denk dat ze dat best zouden kunnen veranderen, als ze dat zouden willen, zouden proberen, en daarvoor zouden kiezen. Dat heb ik me afgevraagd in dit topic, en ik heb uitgelegd waarom ik dat denk.
Jij stelde dat je toleranter bent doordat zaken je minder snel storen. Dat berust op een denkfout en dat heb ik duidelijk genoeg uiteengezet.quote:Het klopt niet dat je dit nog steeds als waar beschouwt. Ik heb in mijn visie geen redeneerfout gemaakt, ik ben het met je oneens. Dat is niet hetzelfde als een redeneerfout.
Jij verwart 2 dingen.quote:Dit ook, ik snap je wel, ik heb je altijd al gesnapt, maar ik erken je theorie niet. Dat heb je toch gelezen? Het lijkt alsof je oogkleppen opzet en blijft doen alsof ik je gelijk heb gegeven, ik ben het niet met je eens.
Yeah right.quote:En ook over dat moe zijn; dan ben ik dus in staat te zeggen dat ik moe ben en dat ik het dáárom niet trek.
Je bent werkelijk een ideaal mens. Chapeau, nogmaals. Maar anderen functioneren zo niet.quote:Waarmee ik nog steeds verdraagzaamheid opbreng naar hetgeen waar ik me aan ergerde, door mezelf de schuld te geven. Dus als ik in een trein zou zitten waar geen stiltecoupé is, en ik ben moe en stoor me aan de herrie om me heen, hou ik die chagrijnigheid in mezelf omdat ik de fout bij mezelf leg en niet bij de pratende mensen om me heen. Jíj bent moe, dus het ligt bij jou.
Wel als het om iets 'onredelijks' of iets 'niet bewust irritatie-opwekkends' gaat. En niets moet, maar dat heb ik al gezegd. En nee, dat laatste klopt niet. Jij kan je storen aan dingen die een ander niet opzettelijk doet, of die over het algemeen niet als verkeerd worden beschouwd. Dan ligt het dus bij jou. Althans, dat is makkelijker, want mensen die praten zijn zich niet bewust van het feit dat ze jou blijkbaar storen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:50 schreef ErikT het volgende:
[..]
Okee, dus als andere mensen irritatie opwekken, moet de geïrriteerde persoon maar gewoon veranderen? Ik geloof al niet dat het kan (jij wel), maar dan nog: het kan, dus het moet? Als die ander ophoudt met irritatie opwekken is het probleem toch ook opgelost?
[..]
Dat is gewoon niet waar! Ik heb dat weerlegd; namelijk door te zeggen dat het feit dat het makkelijker voor mij zou zijn toleranter te zijn er niet toe doet. Ik ben dan nog steeds toleranter. Die irritatiegrens ís tolerantie, mijn verdraagzaamheid reikt verder, hoe je het ook uitdrukken wilt, dat is geen denkfout.quote:Jij stelde dat je toleranter bent doordat zaken je minder snel storen. Dat berust op een denkfout en dat heb ik duidelijk genoeg uiteengezet.
[..]
quote:Jij verwart 2 dingen.
1. We zijn het erover oneens dat je je irritatiegrens kan veranderen.
2. Jij denkt dat een hogere irrtatiegrens betekent dat je toleranter bent. Dit berust op een denkfout. Nogmaals.
[..]
Ja, echt.quote:Yeah right.
[..]
Veel anderen wel, maar inderdaad het overgrote deel niet. Een onvermogen, net zoals ik die heb op sommige terreinen. Maar er zijn ook mensen die er best toe in staat zijn, maar het niet dóen. Die het 'wel beter weten', zo gezegd. Ik vind het dus te makkelijk om te roepen; zo ben ik nou eenmaal, ik heb een lage irritatiedrempel, dus deal daar maar mee. Ik vind het logischer om te zeggen: ik heb een lage irritatiedrempel, dat is vervelend voor mij, maar niet jouw probleem. Dus ik doe oordoppen in. Dat leek mij logischer, maar nu er stiltecoupé's zijn: prima, ook goed, ik leid er niet onder en de rest ook niet dus wat mij betreft een goede oplossing. Ik begrijp alleen niet zo goed dat het echt nodig is, vanuit mijn kennelijke perfectie gezienquote:Je bent werkelijk een ideaal mens. Chapeau, nogmaals. Maar anderen functioneren zo niet.
Jij stelt 2 zaken aan elkaar gelijk die niet gelijk zijn. Irritatiegrens is niet gelijk aan tolerantie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:05 schreef Taurus het volgende:
Dat is gewoon niet waar! Ik heb dat weerlegd; namelijk door te zeggen dat het feit dat het makkelijker voor mij zou zijn toleranter te zijn er niet toe doet. Ik ben dan nog steeds toleranter. Die irritatiegrens ís tolerantie, mijn verdraagzaamheid reikt verder, hoe je het ook uitdrukken wilt, dat is geen denkfout.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |