abonnement Unibet Coolblue
pi_66100159
Ik zit voor een tijd in Zweden alwaar ze geen krentenbollen kennen Kent iemand een goed en lekker recept om ze te maken? Het liefst mogen ze lijken op die van bakkerij 'T Stoepje
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 15 februari 2009 @ 22:08:51 #2
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_66100379
Krentenbol.
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_66101316
Krentenbollen

ingrediënten:
500 gr bloem
40 gr gist
3 dl lauwwarme melk of water
3 el basterdsuiker
300 gr krenten
2 eieren
10 gr zout
2 thl citroenrasp
40gr margarine of boter
40gr zachte margarine
40 gr bloem

bereiding:
- Zeef de bloem in de kom. maak in het middan eeen kuiltje en brokkel daarin de gist .
- Giet de melk in het kuiltje en voeg er de suiker aan toe. roer met een spatel of met de hand tot de gist en de suiker zijn opgelost.
- Vermeng de vloeistof vanuit het midden geleidelijk met de omringende bloem. gebruik hier voor uw handen of maak gebruik van een keukenmachine, bv een mixer met deeghaken.
- Kneed de ingredienten tot een elastisch deeg. zet het deeg op een warme plaats en leg er een schone droogdoek over. laat het deeg ongeveer 15min rijzen .
- Spoel de krenten af met lauwwarm water. laat ze op een laagedraaide warmtebron 7 min in zeer heet water wellen. giet ze af en laat ze uilekken.
- Kneed 1 ei, het zout, de citroenrasp, en de margarine door het deeg. blijf kneden en slaan met het deeg tot er een soepel en elastische deg ontstaat dat gemakkelijk loslaat van de handen en van de kom.
- Zet het deeg opnieuw warm en afgedekt weg. laat het weer 15min rijzen.
- Kneed het deeg wederom goed door en kneed er de krenten door. maak een grote rol van het deeg en snijd deze in 24 gelijke delen.
- Rol de porties brooddeeg tot bolletjes. bestrijk de bakplaten met behulp van een boterkwast en de zachte margarine. stuif een dun laagje bloem over de beboterde platen. leg de bolletjes op de bakplaten en laat ze op een warme plaats 20min rijzen.
- Warm de oven voor en klop 1 ei los.
- Bestrijk de gerezen bolletjes met het losgeklopte ei. plaats ze in het midden van de oven en bak ze in 15-20 min mooi bruin op 200°C.
- Laat de versgebakken krentenbollen op een rooster afkoelen.

TIP :
- Breng de variatie en de vulling en neem in plaats van 300gr krenten : 100gr krenten, 150gr rozijnen en 50gr sukade.
  zondag 15 februari 2009 @ 22:29:12 #4
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_66101453
PAULTJUH PAULTJUH PAULTJUH PAULTJUH PILS!

Oh, enneh...: krentenbollen
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_66102602
quote:
Op zondag 15 februari 2009 22:26 schreef Trusten het volgende:
Krentenbollen

ingrediënten:
500 gr bloem
40 gr gist
3 dl lauwwarme melk of water
3 el basterdsuiker
300 gr krenten
2 eieren
10 gr zout
2 thl citroenrasp
40gr margarine of boter
40gr zachte margarine
40 gr bloem

bereiding:
- Zeef de bloem in de kom. maak in het middan eeen kuiltje en brokkel daarin de gist .
- Giet de melk in het kuiltje en voeg er de suiker aan toe. roer met een spatel of met de hand tot de gist en de suiker zijn opgelost.
- Vermeng de vloeistof vanuit het midden geleidelijk met de omringende bloem. gebruik hier voor uw handen of maak gebruik van een keukenmachine, bv een mixer met deeghaken.
- Kneed de ingredienten tot een elastisch deeg. zet het deeg op een warme plaats en leg er een schone droogdoek over. laat het deeg ongeveer 15min rijzen .
- Spoel de krenten af met lauwwarm water. laat ze op een laagedraaide warmtebron 7 min in zeer heet water wellen. giet ze af en laat ze uilekken.
- Kneed 1 ei, het zout, de citroenrasp, en de margarine door het deeg. blijf kneden en slaan met het deeg tot er een soepel en elastische deg ontstaat dat gemakkelijk loslaat van de handen en van de kom.
- Zet het deeg opnieuw warm en afgedekt weg. laat het weer 15min rijzen.
- Kneed het deeg wederom goed door en kneed er de krenten door. maak een grote rol van het deeg en snijd deze in 24 gelijke delen.
- Rol de porties brooddeeg tot bolletjes. bestrijk de bakplaten met behulp van een boterkwast en de zachte margarine. stuif een dun laagje bloem over de beboterde platen. leg de bolletjes op de bakplaten en laat ze op een warme plaats 20min rijzen.
- Warm de oven voor en klop 1 ei los.
- Bestrijk de gerezen bolletjes met het losgeklopte ei. plaats ze in het midden van de oven en bak ze in 15-20 min mooi bruin op 200°C.
- Laat de versgebakken krentenbollen op een rooster afkoelen.

TIP :
- Breng de variatie en de vulling en neem in plaats van 300gr krenten : 100gr krenten, 150gr rozijnen en 50gr sukade.
goed geschreven trusten
gr gr
  zondag 15 februari 2009 @ 22:53:08 #6
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_66102671
al die moeite
waarom denk je dat Onze Lieve Heer de KLM heeft uitgevonden ?

of DHL
zonnig Brasil
pi_66111429
Ja dat recept vond ik ook maar ik heb wel vaker iets gebakken volgens willekeurig internetrecept maar dat gaat niet altijd even goed
pi_66114618
quote:
Op maandag 16 februari 2009 10:13 schreef heaven7 het volgende:
Ja dat recept vond ik ook maar ik heb wel vaker iets gebakken volgens willekeurig internetrecept maar dat gaat niet altijd even goed
Maar dit recept heb ik regelmatig gebruikt en werkt prima
pi_66114745
Oké goed om te weten!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')