quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:20 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
28, zoals ook in mij profiel te zien is...
Je kunt toch gewoon de OP uit het vorige topic quoten en plakken?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:27 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Uhm... Is er een Wiki van de OP?Kan onders een Modje mij helpen, of er 1 aanmaken?
Kan, ga ik ook doen... Maar een Wiki is zekers erg handig. Al snap ik daar zelf de ballen vanquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:28 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de OP uit het vorige topic quoten en plakken?
quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:43 schreef _Ophelia_ het volgende:
Zijn er meer mensen hier die bij de intake van PsyQ niet iemand bij zich hadden die jou als kind kende? Ik heb vrijdag de intake en er is wat vroeger betreft niemand die ik mee zou kunnen nemen. Ik heb wel een paar rapporten maar daar staat weinig spannends op. Hoe verloopt zo'n gesprek als je geen ouder o.i.d. meebrengt\ in hoeverre is dat een probleem?
Idd... ItaloDancer weet perfect hoe een Wiki in elkaar steekt... Wellicht kan hij je helpen...??quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef Re het volgende:
van wiki heb ik ook weinig verstand, maar misschien een wat uitgebreidere OP, ook voor leken en niet vaste posters alhier...
Ik heb destijds die vragenlijsten bij mijn pa en ma gedropt en later weer meegenomen naar psyq.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik herhaal mijn vraag hier nog even:
[..]
Punt is niet zo zeer beschikbaarheid qua tijd...quote:Op woensdag 28 januari 2009 17:11 schreef cesareborgia het volgende:
[..]
Ik heb destijds die vragenlijsten bij mijn pa en ma gedropt en later weer meegenomen naar psyq.
Ik snap nog steeds niet dat een diagnose in 1 dag zou kunnenquote:Op woensdag 28 januari 2009 17:30 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Punt is niet zo zeer beschikbaarheid qua tijd...
Ik vraag me af hoe dat hele gesprek verloopt wanneer een dergelijk persoon gewoon niet echt beschikbaar is.
Ik heb het ook niet bedacht, en nee.quote:Op woensdag 28 januari 2009 19:45 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet dat een diagnose in 1 dag zou kunnen
Heb je al eerder een diagnose gehad?
Heb je het niet verkeerd begrepen ofzo? Bij mij duurde het allemaal erg lang.. vragenlijst dit.. gesprek dat.. onderzoek zus.. etc.quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:03 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet bedacht, en nee.
Nou, met een google naar kom ik ook echt genoeg verhalen tegen dat de intake in n sessie geregeld wordt en eigenlijk zie ik ook niet waarom dat in beginsel niet zou kunnen. Bij de telefonische intake is me al verteld dat het geen ramp is als ik geen ouder mee kan brengen en ik kan me nog genoeg herinneren van mijn basisschoolperiode om zinvolle antwoorden te geven. Ik vroeg me alleen af in hoeverre het diagnosetraject op zo'n moment anders zou verlopen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:15 schreef Irresponsible het volgende:
[..]
Heb je het niet verkeerd begrepen ofzo? Bij mij duurde het allemaal erg lang.. vragenlijst dit.. gesprek dat.. onderzoek zus.. etc.
Overigens, over wel/niet ouders meenemen, mij lijkt het wel lastig, omdat soms dingen ook vroege jeugd wel echt een rol spelen, dat was bij mij ook echt zo.. Maar mss voor iedereen anders. Zou het gewoon even bij PsyQ zelf vragen.
Nou omdat er vragenlijsten moeten worden ingevuld door mensne van buitenaf (niet alleen bijv. ouders die ook bij intake aanwezig zijn), hele gezondheids jeugd moet zo ongeveer doorgenomen worden, gebeld met huisarts, aantal gesprekken.. lijkt me allemaal nog al veel voor in een intake?quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:32 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Nou, met een google naar kom ik ook echt genoeg verhalen tegen dat de intake in n sessie geregeld wordt en eigenlijk zie ik ook niet waarom dat in beginsel niet zou kunnen. Bij de telefonische intake is me al verteld dat het geen ramp is als ik geen ouder mee kan brengen en ik kan me nog genoeg herinneren van mijn basisschoolperiode om zinvolle antwoorden te geven. Ik vroeg me alleen af in hoeverre het diagnosetraject op zo'n moment anders zou verlopen.
Tja, het ligt in mijn natuur om onbewust zoveel mogelijk "mogelijke problemen" te bedenkenquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:24 schreef Irresponsible het volgende:
[..]
Nou omdat er vragenlijsten moeten worden ingevuld door mensne van buitenaf (niet alleen bijv. ouders die ook bij intake aanwezig zijn), hele gezondheids jeugd moet zo ongeveer doorgenomen worden, gebeld met huisarts, aantal gesprekken.. lijkt me allemaal nog al veel voor in een intake?
nou, dan zou ik me er iig geen zorgen over maken toch. als zij zeggen dat t geen probleem is
Dat is ook zo bij de internet vraaglijsten. Volgens die lijsten heeft mijn vriendin ook ADDquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:36 schreef cesareborgia het volgende:
Ik moet wel zeggen dat die vragenlijsten wel erg simplistisch zijn en je de uitkomst heel makkelijk 'sturen' , als je dat zou willen. Persoonlijk heb ik alle vragen eerlijk beantwoord maar eigenlijk is zo'n lijst alleen effectief als je niet weet waar je op getest wordt.
Ik weet niet hoeveel precies per maand.. Alleen dat er een deel wordt vergoed en als ik moet betalen zo'n 40 euro zelf bij betalen voor een potje concerta 54 mg. Onlangs 18 geworden dus kon anders worden verzekerd maar vond niks eigenlijk dat financieel er beter uit kwamquote:Op donderdag 29 januari 2009 16:40 schreef Oxymoron het volgende:
Krijgen jullie, Concerta vergoed?
Ik ga over twee weken misschien ermee beginnen, en vraag me af hoe jullie het betalen. Ik kom na zoeken, uit op 40-60 euro per maand.
Dat is wel zo maar de ultieme test is als je uiteindelijk Ritalin gaat gebruiken. Dan merk je snel genoeg of je ADHD hebt of nietquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:36 schreef cesareborgia het volgende:
Ik moet wel zeggen dat die vragenlijsten wel erg simplistisch zijn en je de uitkomst heel makkelijk kan 'sturen' , als je dat zou willen. Persoonlijk heb ik alle vragen eerlijk beantwoord maar eigenlijk is zo'n lijst alleen effectief als je niet weet waar je op getest wordt.
tja... en wat als je geen chemische "teringzooi" wilt gebruiken?....quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar de ultieme test is als je uiteindelijk Ritalin gaat gebruiken. Dan merk je snel genoeg of je ADHD hebt of niet
Dan ben je eigenwijs en moet je niet zeuren dat je adhd hebt en er gewoon mee leven.quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:33 schreef RvLaak het volgende:
[..]
tja... en wat als je geen chemische "teringzooi" wilt gebruiken?....
Dat is wel de bedoeling en de hoofdreden dat ik nu wederom in het diagnose traject zit. Zodra de uitslag binnen is, wil ik een manier vinden om zonder medicijnen te leven.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:52 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dan ben je eigenwijs en moet je niet zeuren dat je adhd hebt en er gewoon mee leven.
Acht, je hebt het tot nu toe nog overleefd zonder pillen he.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dat is wel de bedoeling en de hoofdreden dat ik nu wederom in het diagnose traject zit. Zodra de uitslag binnen is, wil ik een manier vinden om zonder medicijnen te leven.
Lukt/kan dat niet... Dan moet t maar. Maar eerst zonder proberen
Ruis in mn kop en de onrustigheid... Laatste tijd is het alleen maar erger geworden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:32 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Acht, je hebt het tot nu toe nog overleefd zonder pillen he.
Welke problemen wil je precies aanpakken?
Die dingen verminderen je ADHD-symptomen over het algemeen juistquote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:41 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ruis in mn kop en de onrustigheid... Laatste tijd is het alleen maar erger geworden.
Mn vriendin heeft daar wel een plausibele verklaring voor. Laatste jaar ben ik steeds gezonder gaan leven. Regelmatigheid, redelijk gezond eten en sinds een paar maanden zelfs sporten. Wellicht dat mijn lichaam nu weer werkt zoals het hoort te werken.
Je kunt er toch 1 innemen en kijken wat het met je doet? Dan heb je meteen zekerheidquote:Op donderdag 29 januari 2009 23:33 schreef RvLaak het volgende:
[..]
tja... en wat als je geen chemische "teringzooi" wilt gebruiken?....
Daar heb ik echt zoo geen behoefte aan, terwijl met aankomende examens het misschien wel handig zou zijn, helemaal als ik kijk wat ik afgelopen tentamenweken geproduceerd heb. Ik WIL wel, maar het lukt gewoon niet, hoe erg ik het ook probeer of doe of wat dan ook, het is zo frustrerend.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:39 schreef MaJo het volgende:
[..]
dus neem gewoon een pilletje, dan merk je het snel genoeg
Waarom sta je er zo afkerend tegenover? Als het helpt is dat toch superfijn?quote:Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Daar heb ik echt zoo geen behoefte aan, terwijl met aankomende examens het misschien wel handig zou zijn, helemaal als ik kijk wat ik afgelopen tentamenweken geproduceerd heb. Ik WIL wel, maar het lukt gewoon niet, hoe erg ik het ook probeer of doe of wat dan ook, het is zo frustrerend.
Ik probeer je niks aan te smeren ofzo. Maar die pillen zorgen er wel voor dat je op je gemak kunt leren zonder over andere dingen na te denken. Ik snap je aversie niet helemaal.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Daar heb ik echt zoo geen behoefte aan, terwijl met aankomende examens het misschien wel handig zou zijn, helemaal als ik kijk wat ik afgelopen tentamenweken geproduceerd heb. Ik WIL wel, maar het lukt gewoon niet, hoe erg ik het ook probeer of doe of wat dan ook, het is zo frustrerend.
Omdat m'n pa ook aan de medicijnen zit, en sinds hij gebruikt is hij echt enorm veranderd en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik heb net mn psych gemailed voor een afspraak vandeweek want ik moet nog zoveel doen en ik loop zoo achter dat ik echt gewoon niet weet wat ik moet doen. Maybe it's worth a try.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:46 schreef MaJo het volgende:
[..]
Waarom sta je er zo afkerend tegenover? Als het helpt is dat toch superfijn?
bij mij helpt het zo goed. Kan opeens uren aan een stuk studeren en mijn cijfers schieten omhoog!
Gebruikt hij ook Ritalin?quote:Op maandag 2 februari 2009 11:50 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Omdat m'n pa ook aan de medicijnen zit, en sinds hij gebruikt is hij echt enorm veranderd en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik heb net mn psych gemailed voor een afspraak vandeweek want ik moet nog zoveel doen en ik loop zoo achter dat ik echt gewoon niet weet wat ik moet doen. Maybe it's worth a try.
Nee dat niet, misschien moet ik het gewoon maar aan kijken, want dit schiet ook niet op en ik ga me er toch alleen maar kutter door voelen omdat niemand het gevoel heeft dat ik m'n best doe.quote:
Ritalin is ontzettend vrijblijvend. Het is niet verslavend dus je kunt het ook alleen gebruiken voor studie. Ik slik het vaak ook niet in het weekend, dat is ook niet per se nodig.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:54 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Nee dat niet, misschien moet ik het gewoon maar aan kijken, want dit schiet ook niet op en ik ga me er toch alleen maar kutter door voelen omdat niemand het gevoel heeft dat ik m'n best doe.
Lithium is los niet echt heftig, vangt alleen een missende stof opquote:Op maandag 2 februari 2009 12:11 schreef TC_Artemis het volgende:
Pff weet niet precies, oa iets met lithium.
Sommige medicijnen zijn inderdaad zooi maar niet alles is zo heftig.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:18 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
zypr... het schiet me half te binnen opeens, maar volgensmij is het wel gewoon teringbende.
Hoe lang slik je nu ritalin? Heb je al dat euforische gevoel gehad?`quote:Op maandag 2 februari 2009 12:21 schreef MaJo het volgende:
[..]
Sommige medicijnen zijn inderdaad zooi maar niet alles is zo heftig.
Ritalin doet minder met je dan je wellicht denkt. Ik vond mijn eerste pil supereng omdat ik dacht dat het me helemaal zou veranderen. Maar het enige wat ik ervan merk is dat het eindelijk stil is in mijn kop. Verder word ik er niet heel anders van.
vrienden zeggen wel dat ik een stuk rustiger ben
zyprexa, maar dat is geen lithium... wel een antipsychoticumquote:Op maandag 2 februari 2009 12:18 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
zypr... het schiet me half te binnen opeens, maar volgensmij is het wel gewoon teringbende.
Is niet het enige wat hij slikt, hij slikt 3 dingen.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:54 schreef Re het volgende:
[..]
zyprexa, maar dat is geen lithium... wel een antipsychoticum
Dat is Strattera toch? (Of Adderall?)quote:Op maandag 2 februari 2009 20:40 schreef 8. het volgende:
Ah, ik vroeg me al af waarom er niet meer in het andere topic gepost werd. Topic was vol dus.
Hoe dan ook, ik ben nu al een tijdje aan de dexamfetamine en het werkt heel goed. De bijwerkingen zijn wel erg wild. Zo heb ik dagen gehad waarop ik helemaal niks gegeten heb en ben ik ook afgevallen. Ik leer mezelf nu te dwingen om elke dag 's ochtends en 's avonds te eten. Dan kan ik dit medicijn blijven gebruiken zonder dat ik er over een aantal weken uitzie als een anorexiapatint.
Dus ja, ben wel tevreden.
Nee, Strattera is iets anders en Adderall is volgens mij een combinatie van dexamfetamine met nog een andere stof.quote:Op maandag 2 februari 2009 21:49 schreef Oproerkraaier het volgende:
[..]
Dat is Strattera toch? (Of Adderall?)
Heb je eerder Concerta gehad? Wat is het verschil voor jezelf?
De psychiater h.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:01 schreef Oproerkraaier het volgende:
Wie schrijft die dexamfetamine dan voor?
Lees mijn andere post. Ik heb nooit concerta gebruikt. Dexamfetamine remt de honger sterker dan ritalin, verder is het ongeveer hetzelfde.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:28 schreef cesareborgia het volgende:
[..]
En de bijwerkingen ivm concerta/ritalin?
We zien het vanzelf wel... Maandag gesprek bij de psych en daarna (wederom) kijken wat het vervolgtraject wordt.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:16 schreef alledagenheeldruk het volgende:
[..]
Die dingen verminderen je ADHD-symptomen over het algemeen juist
(wat dus in jouw geval iets goeds kan zijn, want het kan betekenen dat je geen ADHD hebt)
Feli ja...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:34 schreef MaJo het volgende:
Vandaag weer het bewijs dat Ritalin voor mij werkt. Heb eindelijk het tentamen gehaald waar ik al een jaar mee zat te worstelen. Steeds niet gehaald maar hoor net dat ik hem nu wel heb gehaald![]()
Het "lullige" is dat ik nou niet echt makkelijk toegang heb tot die medicijnen...quote:Op maandag 2 februari 2009 11:39 schreef MaJo het volgende:
[..]
Je kunt er toch 1 innemen en kijken wat het met je doet? Dan heb je meteen zekerheid
zoals Mighty ook zegt zou het best kunnen dat je helemaal geen ADHD hebt. Klachten zouden af moeten nemen met meer regelmaat
dus neem gewoon een pilletje, dan merk je het snel genoeg
Je hebt helemaal gelijkquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:
zo'n 5 jaar geleden is bij mij ADD geconstateerd, eerst van die ritalin, daarna concerta en toen dat nieuwe middeltje.. strattera geloof ik.
ik gebruik die pillen al 3 jaar niet meer en ik heb heul geen last meer van mn ADD.
domme dokters, dus het is wel waar! ADD/ADHD is een echte hype en elk kind dat zichzelf een beetje ongemakkelijk voelt is gelijk een ADHD patient.
In het kort, ja.quote:Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:
Hallo AD(H)Ders!
Ik heb me speciaal op dit forum geregistreerd om deze vraag te stellen. Ik ga het proberen kort te houden.
Het zit zo: ik ben een meisje van 22 jaar en ongeveer een half jaar geleden ben ik per ongeluk op een ADD-site terecht gekomen. Ik herken mij in veel dingen, maar lang niet alles. Sindsdien heeft het mij nooit echt losgeslaten: bij alles wat ik doe denk ik dit is wel/geen kenmerk van ADD![]()
Nu ga ik jullie niet vragen of ik mogelijk AD(H)D zou kunnen hebben, ik weet zelf ook wel dat ik daarvoor een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig heb. Wat ik mij wel afvraag is of het nut heeft om "te vechten" voor een etiketje, als ik geen ritalin (oid) wil slikken? Ik heb nogal het idee dat ik dan meteen vast zit aan allerlei rare praatgroepen e.d. waar ik alleen maar veel tijd mee kwijt ben en er niet zo veel aan heb:O
[in het kort:] heeft het zin om de diagnose AD(H)D te laten stellen als je er geen medicatie voor wil gebruiken?
medicijnen moet gewoon een van de laatste stappen zijn, aangezien je leefsituatie is gewijzigd lijkt me dit een goed stappenplanquote:Op woensdag 4 februari 2009 11:16 schreef TC_Artemis het volgende:
Gister dus een gesprek gehad over medicijnen, het kwam op het volgende neer. Omdat mijn thuissituatie heel erg veranderd is ( stabieler geworden ) willen ze me nog een keer al die tests laten doen. Goed, ik kan d'r moeilijk tegen in gaan maar het is toch wel weer klote om alles te moeten doen.
Klopt zeker, maar ik krijg al een hele tijd coaching enzo, maar het helpt minimaal qua schoolprestaties. Tis wel weer zo dat als ik leer, en m'n bui heb dat ik in een kwartier of half uur door de stof heen ga waar een ander minstens een week over doetquote:Op woensdag 4 februari 2009 11:57 schreef Re het volgende:
[..]
medicijnen moet gewoon een van de laatste stappen zijn, aangezien je leefsituatie is gewijzigd lijkt me dit een goed stappenplan
Dat hangt er vanaf denk ik. Ik zelf begrijp deze houding niet helemaal. Vlak voor mijn diagnose had ik cht hulp nodig. Alles was een zootje en ik wist niet waarom en wat ik er aan moest doen. Ik moest ontdekken wat het probleem was en was blij dat ik uiteindelijk wist wat ik had en dat er medicijnen voor waren. ik had het echt nodig.quote:Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:
Hallo AD(H)Ders!
Ik heb me speciaal op dit forum geregistreerd om deze vraag te stellen. Ik ga het proberen kort te houden.
Het zit zo: ik ben een meisje van 22 jaar en ongeveer een half jaar geleden ben ik per ongeluk op een ADD-site terecht gekomen. Ik herken mij in veel dingen, maar lang niet alles. Sindsdien heeft het mij nooit echt losgeslaten: bij alles wat ik doe denk ik dit is wel/geen kenmerk van ADD![]()
Nu ga ik jullie niet vragen of ik mogelijk AD(H)D zou kunnen hebben, ik weet zelf ook wel dat ik daarvoor een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig heb. Wat ik mij wel afvraag is of het nut heeft om "te vechten" voor een etiketje, als ik geen ritalin (oid) wil slikken? Ik heb nogal het idee dat ik dan meteen vast zit aan allerlei rare praatgroepen e.d. waar ik alleen maar veel tijd mee kwijt ben en er niet zo veel aan heb:O
[in het kort:] heeft het zin om de diagnose AD(H)D te laten stellen als je er geen medicatie voor wil gebruiken?
nog eentje erbij dan: gefeliciteerd!quote:
Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpakquote:Op maandag 2 februari 2009 20:40 schreef 8. het volgende:
Ah, ik vroeg me al af waarom er niet meer in het andere topic gepost werd. Topic was vol dus.
Hoe dan ook, ik ben nu al een tijdje aan de dexamfetamine en het werkt heel goed. De bijwerkingen zijn wel erg wild. Zo heb ik dagen gehad waarop ik helemaal niks gegeten heb en ben ik ook afgevallen. Ik leer mezelf nu te dwingen om elke dag 's ochtends en 's avonds te eten. Dan kan ik dit medicijn blijven gebruiken zonder dat ik er over een aantal weken uitzie als een anorexiapatint.
Dus ja, ben wel tevreden.
Heb je last van je eventuele ADHD klachten? Als je tegen bepaalde dingen aanloopt die daar eventueel aan te wijten zijn is het misschien nuttig om het te laten onderzoeken.quote:Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:Knip
Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:34 schreef MaJo het volgende:
Vandaag weer het bewijs dat Ritalin voor mij werkt. Heb eindelijk het tentamen gehaald waar ik al een jaar mee zat te worstelen. Steeds niet gehaald maar hoor net dat ik hem nu wel heb gehaald![]()
Heb je die dingen alleen tegenwoordig niet meer of heb je dat ook nooit gehad? En dan heb ik het eigenlijk vooral over de eerste.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Wat ik net heb:
-ik kan prima een planning maken (mbt studie) en een agenda bijhouden
-ik kan ook prima met geld omgaan
-ik kan ook goed alleen zijn
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen![]()
Dat had ik dus eerst ookquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:58 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.![]()
Hoe komt het dat het je de vorige keer niet is gelukt? Ik ben nieuwsgierig omdat studeren bij mij moeilijk gaat. Niet stil kunnen zitten of concentreren, in slaap vallen tijdens lezen, snel afgeleid en zo kan ik nog wel even doorgaan.Over een maand begint bij mij het psychologisch onderzoek. Ik ben benieuwd...
Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADDquote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar ik had het over (mogelijk) ADD en niet ADHD.
Waar ik vnl last van heb:
gedachten die afdwalen tijdens het lezen, niet in slaap komen door te druk (in het hoofd) en daardoor weer 's ochtends moeilijk mn bed uitkomen, stemmingswisselingen, chaotisch zijn en alles tegelijk willen doen, dingen kwijt raken (nouja niet echt kwijt (dat ik het later wel weer terug vind), maar wel dat ik dan echt niet meer weet waar ik het heb gelaten, of dat ik me rot zoek naar sleutels die voor me neus liggen), faalangst, perfectionisme enerzijds maar tegelijkertijd weer details over het hoofd gezien, erg slordig in lezen (dingen verkeerd lezen of gewoonweg over het hoofd zien) of andere slordigheidsfouten.
Misschien dat ik iets vergeet. Ik denk ook dat ik kan hyperfocussen.
Wat ik net heb:
-ik kan prima een planning maken (mbt studie) en een agenda bijhouden
-ik kan ook prima met geld omgaan
-ik kan ook goed alleen zijn
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen![]()
van dit lijstje met kenmerken:
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
heb ik de volgende:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Veel creatief talent (tja wat is veel?)
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor (weet ik niet, voor zover ik kan beoordelen niet opvallend) / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan (niet echt, wel muziek bijna altijd, en computer)
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen (ik ben erg eigenwijs: ik moet het altijd eerst op mn eigen manier doen)
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het langdurig luisteren (gedachten die afdwalen tijdens college)
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden
Er zit ook ADHD in de familie.
Opzich hoeft dit natuurlijk allemaal niets te zeggen. Maar dit zijn dus de "problemen" waar ik tegenaan loop.
Wat houdt dat in? Dat je beiden hebt of een beetje van beiden? Ik het laatstequote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:57 schreef Lychee_ het volgende:
Hier ook een adhd'er. Ik heb het gecombineerde type.
Het gecombineerde type dusquote:Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADD
Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:44 schreef frenkck het volgende:
Ik zou mensen met AD(H)D adviseren te gaan mediteren en het boek "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle te lezen. Daarna ben je van mening dat AD(H)D voor het grootste gedeelte een onzin etiketje is ontstaan in de onderontwikkelde Westerse psychologie.
In n keer is ook niet de bedoeling, alsof je in n keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:41 schreef geppie het volgende:
[..]
Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheen
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 01:42 schreef frenkck het volgende:
[..]
In n keer is ook niet de bedoeling, alsof je in n keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.
Ik heb laatst ook het boek voor de 2e keer gelezen, zoveel anders was dat dan de eerste keer. En de 3e keer gaat zeker ook weer anders worden.
En er zich doorheen worstelen, het boek is redelijk luchtig beschreven. Op een gegeven moment moet je gewoon echt uit die slachtoffer rol stappen en er ook echt wat aan willen doen. Iedereen moet voor alles wat doen. Wat is het wezenlijke verschil tussen niks doen (doelloos internetten) en een stukje uit dat boek lezen af en toe. Dit topic lees je toch ook? Mijn post heb je toch ook gelezen? Dan kan je ook een kleine passage uit dat boek lezen. Je moet niet iedere keer in die slachtofferrol kruipen van: 'ik moet me er doorheen worstelen, want ik word afgeleid door allerlei zaken'. Dat werkt niet, besef dat jij je daarmee niet wilt identificeren en vooruit wilt gaan.
Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen en dat moet toch uit jezelf gaan komen. Dit boek gaat juist om de kracht in jezelf te vinden en te gaan gebruiken en de negatieve emoties en gedachten kwijt te raken. Tuurlijk gaat dat niet in 5 minuten, niemand kan dat. Dat moet je ook beseffen. Zo'n boek moet ook niet in 1 dag uitgelezen zijn, daar doe ik ook 2 weken over. Stukje bij beetje iedere keer wat lezen, dan is het het beste te begrijpen.
Tuurlijk voelt het misschien vervelend aan om een boek te gaan lezen, je gedachten zegt 'nee, laten we iets makkelijkers en leukers doen'. Maar daar gaat het boek juist over, om de scheiding tussen je gedachten en je echte zelf te maken. Als je dat verschil eenmaal kent wordt het steeds makkelijker om iets uit te voeren.
Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.quote:Op maandag 9 februari 2009 02:26 schreef MaJo het volgende:
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' buiweet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen
ik vind slapen maar saai
Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaaldquote:Op maandag 9 februari 2009 02:58 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaald![]()
Echt therapie op dat gebied vind ik vaak maar tegenvallen, enige wat bij mij echt heeft geholpen is meditatie. Maar dat wordt in de Westerse pscyhologie nauwelijks toegepast, het is namelijk veelte zweverig om daar iets zinnigs over te zeggen. Jammer, want het werkt echt.quote:Het is wel zo dat ik graag verbetering zou zien, vnl op gebied van studie (concentratie, faalangst, slordigheid) en ook qua stemmingswisselingen als dat zou kunnen.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik mij afvraag in hoeverre je daar (deels) vanaf kunt komen, aangezien AD(H)D toch een aangeboren afwijking is. Ik zie ook wel in dat alleen een etiketje niet boeiend is. Dat is juist waarom ik dit gepost heb! Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Ah sorry. Dat stukje onderaan mijn post over hooggevoeligheid ging over mezelf.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
@8. : ik herken me wel enigszins in het tekstje over hoogbegaafdheid, maar zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd! Hoe dan ook, daarmee verklaar je toch niet het chaotische?
Over de kenmerken die ik niet heb:
-ik kon eigenlijk altijd wel goed met geld omgaan, met net als jij, ben ik daar ook wel heel voorzichtig in. Natuurlijk doe ik wel eens impulsinkopen, maar over het algemeen kan ik best met geld omgaan.
-goed alleen kunnen zijn heb ik geloof ik ook zolang ik me kan heugen. Het is niet zo dat ik altijd alleen ben hoor, daar niet van. Maar echt problemen met alleen te zijn heb ik nooit gehad.
-veel huilen ben ik ook nooit bekend om geweest
-en dan de moeilijkste plannen: tja, dat weet ik eigenlijk niet. Ergens halverwege het vwo ben ik compleet omgeslagen van iemand die vrij weinig doet naar iemand die keihard werkt (terwijl mn cijfers er helemaal niet zoveel beter op werden, ja wel wat, van een onvoldoende naar een 6je maar dat was het ook wel). Wat ik tegenwoordig doe is zodra ik weet wat de leerstof is voor een tentamen van een bepaald vak maak ik gelijk een planning en daar probeer ik me ook zo goed mogelijk aan te houden. Wat meestal wel goed gaat, over het algemeen. Ik stel idd wel eens uit, maar dan meer de dingen buiten studie: afwas bijvoorbeeld (tja wie niet..) of dingen die ik moet regelen, maar niet direct hoeft.
Je begrijpt wel dat alles onder jouw persoonlijkheid valt. Er zijn in de maatschappij een hoop mensen met dezelfde opmerkelijke symptomen, met dezelfde problemen. Deze mensen vormen een groep, want de rest van de samenleving heeft geen last van de problemen. In dit geval gaat het dus om de groep ADD'ers.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Het eten van kleine dingetjes door de dag heen is misschien wel een goed plan inderdaad. Lunchen doe ik nooit, dus dat wordt lastig.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:46 schreef Irresponsible het volgende:
[..]
Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpak
voor jou mss anders, maar ik heb met een bevriende dietist kunnen overleggen en het is over t algemeen zo dat je echt de hele dag door beter kleine dingen kan eten! dus af en toe een cracker, dan een broodje, dan een sultana. want je maag snapt er gewoon nisk van als ie de hele dag leeg is
dus sowieso: echt echt echt lunchen!
quote:Op maandag 9 februari 2009 02:26 schreef MaJo het volgende:
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' buiweet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen
ik vind slapen maar saai
Het gaat blijkbaar goed met de ADHDersquote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:56 schreef RvLaak het volgende:
Ben ik hier solo tegenwoordig?
Anyway... Eerste dag met concerta... Weinig verandering gemerkt, ff kijken wat er dit weekend gebeurt als ik niet slik. De rest van de week gewoon netjes doorslikken...
Wel waren er sowieso weinig situaties vandaag die concentratie vereiste...
Klopt, als het goed gaat komen ze hier ook niet zeiken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:38 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het gaat blijkbaar goed met de ADHDershier ook alles z'n gangetje
Gek dat je er niet veel van merkt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:56 schreef RvLaak het volgende:
Ben ik hier solo tegenwoordig?
Anyway... Eerste dag met concerta... Weinig verandering gemerkt, ff kijken wat er dit weekend gebeurt als ik niet slik. De rest van de week gewoon netjes doorslikken...
Wel waren er sowieso weinig situaties vandaag die concentratie vereiste...
Werken zal ook nooit mijn grootste hobby worden neequote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:55 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Klopt, als het goed gaat komen ze hier ook niet zeiken.
Hier ook wel ok. Beetje een werkdip, maar die heb ik eigenlijk al heel mijn leven.
Als ik de loterij win is mijn baas opbellen:
"Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaghhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" zeg ik dan.
MaJo, heb jij die euforische periode al gehad met je Ritalin?
Ik vond dat echt de bomb, wilde dat spul 4evah!
Zat ik ook aan te denken, maar het kan natuurlijk ook zijn dat dat komt doordat er weinig tot geen druk was gisteren. Moet gewoon kijken hoe het ontwikkeld deze week.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:56 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Gek dat je er niet veel van merkt.
Ben benieuwd of het nog in gaat kicken. Anders misschien hogere dosis?
Wat doe je eigenlijk in zo'n cursus?quote:Op woensdag 18 februari 2009 06:54 schreef Ugjerke het volgende:
Ik ga binnenkort weer mee doen aan een cursus voor ADDers en ADHDers, hopen dat ik weer wat meer structuur kan krijgen en eens gezellig met wat andere AD(H)Ders kan kletsen.
Volgens mij krijg je bij les n een FlikFlak horloge en leer je klokkijken ofzo.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:06 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wat doe je eigenlijk in zo'n cursus?
Lijkt me verstandig dat je jouw reactie op de Ritalin even met degene die het voorgeschreven heeft bespreektquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:29 schreef NiksTeVerbergen het volgende:
Hej mensen
ik heb een afspraak staan bij PSYQ, voor de behandeling van adhd bij volwassenen. heeft iemand hier ervaring mee? ik ben benieuwd hoe ze het aanpakken.
nog iets: ik slik nu een paar maanden ritalin en merk steeds vaker dat het speedy op me werkt. kauwen, grote ogen. beetje gek huh?
Ervaringsdeskundig meldtquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:29 schreef NiksTeVerbergen het volgende:
Hej mensen
ik heb een afspraak staan bij PSYQ, voor de behandeling van adhd bij volwassenen. heeft iemand hier ervaring mee? ik ben benieuwd hoe ze het aanpakken.
nog iets: ik slik nu een paar maanden ritalin en merk steeds vaker dat het speedy op me werkt. kauwen, grote ogen. beetje gek huh?
concerta ook, maar bij mij merk ik weinig van het feit dat ik het slik... Maar goed... Stug volhouden (in mijn geval) en kijken hoe eht over 2 weken gaat. Dan heb ik mijn terugkom-medicijn bespreek gesprek met de psychquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:24 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundig meldt
Bij PsyQ werken ze met individuele behandeling en behandeling in groepen. In een groep leer je mede ADHDers kennen en krijg je handvaten om te leren leven met ADHD. Bij individuele begeleiding heb je gewoon 1 op 1 gesprekken. Je kunt ook beide krijgenEn je loopt sowieso altijd bij een psychiater.
wie heeft de ADHD bij jou vastgesteld en de Ritalin voorgeschreven? Het klinkt bijna alsof je het niet hebt, Ritalin hoort te kalmeren...
Wel vreemd dat je niets merkt. Ook niet meer rust in je hoofd? Je hoort er in ieder geval niet drukker van te worden...quote:Op woensdag 18 februari 2009 20:48 schreef RvLaak het volgende:
[..]
concerta ook, maar bij mij merk ik weinig van het feit dat ik het slik... Maar goed... Stug volhouden (in mijn geval) en kijken hoe eht over 2 weken gaat. Dan heb ik mijn terugkom-medicijn bespreek gesprek met de psych
Voelt een beetje alsof er watten in mn hoofd zitten. Wel minder gejaagd, maar niet significant. Maar drukker wordt ik er zeker niet van.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wel vreemd dat je niets merkt. Ook niet meer rust in je hoofd? Je hoort er in ieder geval niet drukker van te worden...
merk ook minder van de Ritalin dan in het begin. Maar is denk ik ook een kwestie van gewenning
Dat hongergevoel kan wel weer terugkomen. De eerste paar maanden met Ritalin at ik ook vrijwel niets. Maar heb inmiddels wel weer meer trekquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:33 schreef Oproerkraaier het volgende:
Als je niets merkt van de Concerta moet je waarschijnlijk iets anders proberen, of je hebt geen ADHD/ADD...
Ik slik ook al een paar maanden Concerta, merk wel dat het me heel erg goed helpt. Ik heb alleen bijna geen honger meer, en volgens mij wordt ik er ook kaal van...
Ach ja
Aangezien concerta en ritalin (voor zover ik het kan zien en vinden) min of meer pure speed zijn, zou ik zeker iets moeten merken als ik geen ADHD had. Dat ik weinig merk, houdt waarschijnlijk in dat de dosis te laag is, of mijn lichaam moet wennen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:33 schreef Oproerkraaier het volgende:
Als je niets merkt van de Concerta moet je waarschijnlijk iets anders proberen, of je hebt geen ADHD/ADD...
Ik slik ook al een paar maanden Concerta, merk wel dat het me heel erg goed helpt. Ik heb alleen bijna geen honger meer, en volgens mij wordt ik er ook kaal van...
Ach ja
Weet je het zeker? Denk je ook dat dat zo blijft? Als je denkt van wel, vind ik dat wel knap. Het lijkt me moeilijk. Volgens mij blijft het ook moeilijk.quote:Op donderdag 19 februari 2009 22:13 schreef melanie_the_miss het volgende:
ik heb stagetoetsen leren plannen.
Ik kan het ook echt!
na 3 jaar studeren... kan ik plannenWel zeer specifieke en concrete dingen...
MAAR IK KAN PLANNEN![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Herkenbaarquote:Op maandag 9 februari 2009 02:26 schreef MaJo het volgende:
ik vind slapen maar saai
4:46quote:Op vrijdag 20 februari 2009 04:47 schreef 8. het volgende:
Bij mij is het vooral dat ik dan moet stoppen met alles, en niks meer kan doen. Het heeft weinig met saaiheid te maken. Als ik mijn dag afrond, wil ik alles gedaan hebben. Het werk van vandaag moet morgen klaar zijn, anders heb ik om 7 uur geen zin om op te staan.
Dit vormt een blokkade als je al je werk constant uitstelt tot het laatste moment. Dan kom je nooit aan slapen toe natuurlijk.
4:46 uur nu. Het gaat weer top.
Sinds de concerta ben ik 's avonds behoorlijk moe. Maar dat kan ook komen door de "stress" van het solliciteren... Maar goed. Slapen gaan is ernstig saai ja. Vandaar dat ik luister naar audioboekenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:17 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
4:46
Ik vind gaan slapen vaak ook maar saai, maar meestal ben ik door de week zo moe dat ik graag naar bed ga tussen 23 en 24 uur.
Vroeger had ik trouwens heel veel dat ik niet kon pitten omdat ik enorm ging piekeren, maar de laatste twee jaar slaap ik altijd in als een roos. 10 min en ik val in slaap. Het komt niet vaak voor dat ik een verhaal in een donald duck-pockets uit kan lezen.
In het weekend gebruik ik ze nooit.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:38 schreef RvLaak het volgende:
Vandaag een dagje zonder pilletjes... Merk dat ik een stuk meer beweeg dan met. Ook ben ik een stuk onrustiger...
Toch leuk om te merken dat het toch helpt.
*Meldt zich officieelquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:24 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik hoop me hier volgende week dinsdag officieel te kunnen melden, maar ik lees je wel
"feli"... Heb je medicatie gekregen, of ga je een ander traject in?quote:
Voorlopig alleen de diagnose en op de wachtlijst voor behandeling.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
"feli"... Heb je medicatie gekregen, of ga je een ander traject in?
weet je wat je kan verwachten? En je hebt dus (nog) geen medicatie?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Voorlopig alleen de diagnose en op de wachtlijst voor behandeling.
1. Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 14:13 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
weet je wat je kan verwachten? En je hebt dus (nog) geen medicatie?
1: is er met jou overlegd wat er allemaal in de behandeling gaat gebeuren, wat voor soort behandeling je krijgt, etc.quote:
Uiteraardquote:Op dinsdag 24 februari 2009 15:42 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
1: is er met jou overlegd wat er allemaal in de behandeling gaat gebeuren, wat voor soort behandeling je krijgt, etc.
Zonder verdere begeleiding alvast aan de ritalin\ concerta vind ik vrij onzinnig.quote:2: k, hopen dat de behandeling helpt.
Mooi dat de mensen zo met je mee denken. Zo te lezen gaat het precies zoals je wilquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:24 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
UiteraardDe doelen had ik al vrij helder voor ik berhaupt het traject in ging (afstuderen!!) die zijn gewoon 1 op 1 overgenomen en ik heb ook de keuze gekregen wat de behandelvormen betreft. (primair individuele coaching en mogelijk een proefje met concerta)
Mee eens. Zei ik ook al tegen de psychiater die mij de concerta voorschreef. Zijn argument was vrij simpel: Als je ADHD hebt, dan merk je meteen een verbetering door de medicatie. Zo niet, dan merk je ook meteen een verschil.quote:[..]
Zonder verdere begeleiding alvast aan de ritalin\ concerta vind ik vrij onzinnig.
Blowen en ADHD is een aparte combinatie. Mn huisarts noemde het zelfmedicatie. Hoe ben je van plan te stoppen met blowen, of blow je op een manier die niet zo schadelijk is dat je er rustig mee door wil gaan?quote:Op zondag 22 februari 2009 19:03 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
In het weekend gebruik ik ze nooit.
Er zal wel veel verschil zijn, maar dat merk ik niet zo omdat ik dan blow.
aha!quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:24 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundig meldt
Bij PsyQ werken ze met individuele behandeling en behandeling in groepen. In een groep leer je mede ADHDers kennen en krijg je handvaten om te leren leven met ADHD. Bij individuele begeleiding heb je gewoon 1 op 1 gesprekken. Je kunt ook beide krijgenEn je loopt sowieso altijd bij een psychiater.
wie heeft de ADHD bij jou vastgesteld en de Ritalin voorgeschreven? Het klinkt bijna alsof je het niet hebt, Ritalin hoort te kalmeren...
Het verschilt natuurlijk per persoon, maar toen ik nog hevig blowde ben ik gestopt omdat ik het niet meer kon betalen. Blowde toen voor 10 gulden per dag (ongeveer een gram). Maar ik heb nooit problemen gehad met het stoppen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:26 schreef NiksTeVerbergen het volgende:
[..]
Blowen en ADHD is een aparte combinatie. Mn huisarts noemde het zelfmedicatie. Hoe ben je van plan te stoppen met blowen, of blow je op een manier die niet zo schadelijk is dat je er rustig mee door wil gaan?
Door te stoppen met blowen kwam ik erachter fucking onrustig te zijn. dus ik heb eerst jaren mezelf kapotgerookt voor ik begreep dat ik gewoon anders in elkaar steek dan de meesten.
Tja, over speed kan ik niets zeggen. Echter heb ik totaal geen last van de symptomen die jij omschrijft. De concerta zorgt ervoor dat ik helderder kan denken en makkelijker even stop en nadenk voordat ik een beslissing neem.quote:[..]
aha!
dus groeps, en individueel? ik ben benieuwd.
Van groepstherapie kan ik me niks leuks voorstellen. Nou hoeft het ook niet leuk te zijn ofzo, maar ik ben toch erg benieuwd of ik het trek.
Jammer dat het een psychiater is. Ik snap dat de beste man een link moet kunnen leggen met medicijnen, maar tot nu toe heb ik een psychotherapeute en dat vind ik fijner ( ook fijner dan een psycholoog). We zullen zien.
Over de speedy werking....
Het is heel vreemd. Kauwen (heb ik echt maar heel soms) en vooral grote ogen zijn inderdaad symptomen van iemand waarbij het als speed werkt. Maar toch voel ik dat ik rustig word van mn medicijnen. Ik heb een officiele diagnose, hij is alleen een jaar of 6 oud. En ik ging pas een maand of 4 geleden naar mn huisarts..... Maar als ik geen adhd had had ik er veel meer van gemerkt dan nu, denk ik. Ik kan wel uitsluiten dat ik geen adhd heb en gewoon heel hard aan de speed zit. Toch is het gek.
Minder eetlust heb ik ook last van. Maar ik doe er momenteel niets tegen, aangezien ik geen problemen heb met wat vet wegquote:Nog iets anders, over eetlust.
ik ben 2:00 meter en weeg 82 kilo, dat is weinig! Ik zit er dus helemaal niet op te wachten om minder eetlust te hebben. wat doen jullie hier tegen? Ik snap dat het gek is dat iemand een keer niet constant wil afvallen, maar neem maar van me aan dat het een rotprobleem is, ondergewicht. wat doen jullie hiermee? ik neem mn rita na het eten, maar toch, ik merk het gewoon.
Tja, de voeten heb ik (nog) geen last van. Mijn vriendin heeft ook (nog) niet geklaagd. Daarbij drink ik al jaren liters koffie per dag. Anders wordt ik niet wakker. Nu ik concerta slik, merk ik wel dat ik veel minder koffie drink. Misschien dat de ene stimulans de andere heeft vervangen.quote:tot slot:
ik heb last van zweethandjes. Vooral als ik een bak koffie op heb. ik drink er maar eentje per dag want koffie is neit goed voor me. Het valt echt op. zweetvoeten krijg ik ook vaker als ik elke dag mn medics neem. is dit iemand anders ook opgevallen?
veel succes lotgenoten!
Wat voor middel is dat?quote:Op maandag 2 maart 2009 10:56 schreef Lychee_ het volgende:
Ik vraag mij af wie er ook Strattera gebruikt. Ik gebruik het nu sinds woensdag en ben in behandeling bij PsyQ.
Ik hoop dat het werkt. Ritalin werkte bij mij kut! Mijn spontane ik, impulsieve ik, werd super onderdrukt. Ik werd toen eerder depressief.
Kun je me (in zoveel mogelijk Nederlands) uitleggen hoe het dan wel werkt?quote:Op maandag 2 maart 2009 13:10 schreef Re het volgende:
Strattera is een non-stumulant, dus werkt compleet anders dan Ritalin/Concerta/Adderall omdat het geen stimulerende werking heeft die op dat van speed lijkt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:51 schreef Ssytse het volgende:
ADD-er meldt zich.
4 jaar Ritalin gebruikt maar kreeg dermate last van rebound dat dit ik hiermee stopte en 2 maanden strattera gebruikt maar daarvan kreeg ik gedachten om mezelf iets onprettigs aan te doen![]()
Nu weer een tijdje op eigen kracht en dat gaat beter dan gedachtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:51 schreef Ssytse het volgende:
ADD-er meldt zich.
4 jaar Ritalin gebruikt maar kreeg dermate last van rebound dat dit ik hiermee stopte en 2 maanden strattera gebruikt maar daarvan kreeg ik gedachten om mezelf iets onprettigs aan te doen![]()
Nu weer een tijdje op eigen kracht en dat gaat beter dan gedachtIs dat n van de genoemde bijwerkingen? Het viel me op dat als bijwerking voor concerta "sucidale gedachten" werd genoemd....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer ww vergeten van mn kl00n :$
het stond toen niet in de bijsluiter, maar het was al wel bekend bij m'n psych...althans, ze had er al wat meer over gehoord / gelezen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:08 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Is dat n van de genoemde bijwerkingen? Het viel me op dat als bijwerking voor concerta "sucidale gedachten" werd genoemd....
Hoi, ik heb ook Strattera geprobeerd! Later dolblij teruggestapt op de concerta/ritalin.quote:Op maandag 2 maart 2009 10:56 schreef Lychee_ het volgende:
Ik vraag mij af wie er ook Strattera gebruikt. Ik gebruik het nu sinds woensdag en ben in behandeling bij PsyQ.
Ik hoop dat het werkt. Ritalin werkte bij mij kut! Mijn spontane ik, impulsieve ik, werd super onderdrukt. Ik werd toen eerder depressief.
Werd je er meteen agressief van, of duurde dat even? Momenteel heb ik geen slechte ervaringen met de bijwerkingen van concerta, maar dat schijnt nog te kunnen veranderen...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:06 schreef Irresponsible het volgende:
[..]
Hoi, ik heb ook Strattera geprobeerd! Later dolblij teruggestapt op de concerta/ritalin.
Ik had veel bijwerkingen bij concerta/ritalin, slecht slapen, slecht eten, ik raakte ook een stukje van mezelf kwijt
maar strattera.. jeetje. ik werd er echt chagrijnig en agressief van. en emotioneel was ik echt een wrak.
gauw ermee gestopt.
maar ik wil je niet afschrikken ofzo! voor iedereen werkt het anders! wens er jou veel succes mee! hoop dat t voor jou wel werkt
Hoezo ben je dan weer teruggestapt op Concerta/Ritalin terwijl je daar veel bijwerkingen van had?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:06 schreef Irresponsible het volgende:
[..]
Hoi, ik heb ook Strattera geprobeerd! Later dolblij teruggestapt op de concerta/ritalin.
Ik had veel bijwerkingen bij concerta/ritalin, slecht slapen, slecht eten, ik raakte ook een stukje van mezelf kwijt
maar strattera.. jeetje. ik werd er echt chagrijnig en agressief van. en emotioneel was ik echt een wrak.
gauw ermee gestopt.
maar ik wil je niet afschrikken ofzo! voor iedereen werkt het anders! wens er jou veel succes mee! hoop dat t voor jou wel werkt
die "black box" warning is er recentelijk bijgekomen om dat in gecntroleerde klinische studies is gebleken dat kinderen (jonger dan 18 jaar) deze gedachten vaker kunnen ontwikkelen tov placebo, let op de gedachten alleen en om het in perspectief te zetten geloof ik 1 op de 10.000 ofzo, maar dat moet ik ff opzoekenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:55 schreef Ssytse het volgende:
[..]
het stond toen niet in de bijsluiter, maar het was al wel bekend bij m'n psych...althans, ze had er al wat meer over gehoord / gelezen.
ik had niet echt "sucidale gedachten", maar wel drang om mezelf te verwonden
Ik zal de bijsluiter van mn concerta er vanaaf bijpakken. Staat het letterlijk in.quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
die "black box" warning is er recentelijk bijgekomen om dat in gecntroleerde klinische studies is gebleken dat kinderen (jonger dan 18 jaar) deze gedachten vaker kunnen ontwikkelen tov placebo, let op de gedachten alleen en om het in perspectief te zetten geloof ik 1 op de 10.000 ofzo, maar dat moet ik ff opzoeken
Ja ikquote:Op zondag 1 maart 2009 14:51 schreef FictionalFenna het volgende:
Heeft iemand hier de DIVA-vragenlijst (Diagnostisch Interview voor ADHD bij volwassenen) gehad? Ik heb 'm net ingevuld en vond het wel moeilijk om m'n jeugd d.m.v. die vragen te reconstrueren. Van een aantal zaken was ik ook niet zeker en heb m'n ouders om hulp moeten vragen. Nu is het wachten op meer psychologische onderzoeken.
Ik heb dus een psychiater (een vrouwquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:26 schreef NiksTeVerbergen het volgende:
aha!
dus groeps, en individueel? ik ben benieuwd.
Van groepstherapie kan ik me niks leuks voorstellen. Nou hoeft het ook niet leuk te zijn ofzo, maar ik ben toch erg benieuwd of ik het trek.
Jammer dat het een psychiater is. Ik snap dat de beste man een link moet kunnen leggen met medicijnen, maar tot nu toe heb ik een psychotherapeute en dat vind ik fijner ( ook fijner dan een psycholoog). We zullen zien.
Over de speedy werking....
Het is heel vreemd. Kauwen (heb ik echt maar heel soms) en vooral grote ogen zijn inderdaad symptomen van iemand waarbij het als speed werkt. Maar toch voel ik dat ik rustig word van mn medicijnen. Ik heb een officiele diagnose, hij is alleen een jaar of 6 oud. En ik ging pas een maand of 4 geleden naar mn huisarts..... Maar als ik geen adhd had had ik er veel meer van gemerkt dan nu, denk ik. Ik kan wel uitsluiten dat ik geen adhd heb en gewoon heel hard aan de speed zit. Toch is het gek.
Nog iets anders, over eetlust.
ik ben 2:00 meter en weeg 82 kilo, dat is weinig! Ik zit er dus helemaal niet op te wachten om minder eetlust te hebben. wat doen jullie hier tegen? Ik snap dat het gek is dat iemand een keer niet constant wil afvallen, maar neem maar van me aan dat het een rotprobleem is, ondergewicht. wat doen jullie hiermee? ik neem mn rita na het eten, maar toch, ik merk het gewoon.
tot slot:
ik heb last van zweethandjes. Vooral als ik een bak koffie op heb. ik drink er maar eentje per dag want koffie is neit goed voor me. Het valt echt op. zweetvoeten krijg ik ook vaker als ik elke dag mn medics neem. is dit iemand anders ook opgevallen?
veel succes lotgenoten!
Fijn dat Ritalin goed werkt!quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja ikHeb het samen met mijn ouders ingevuld en dat heeft wel een paar inzichten gegeven
Op basis daarvan is ook ADD bij mij vastgesteld. Eerst was ik wat sceptisch, vond het wel erg makkelijk door middel van 1 vragenlijst, maar nu ik Ritalin gebruik en daar een stuk rustiger van word blijkt het toch wel te kloppen
Hoe ziet het traject er voor jou verder uit dan?
Ik heb mijn bijsluiter er niet bij kunnen pakken... Vergetenquote:Op woensdag 4 maart 2009 16:03 schreef Re het volgende:
http://www.fda.gov/ohrms/(...)me.htm#slide0419.htm
geen relatie dus
misschien mensen in de war met ADs
ja als mogelijke bijwerking idd (als in er ie een observatie dat erin een klinische studie pogingen tot zelfmoord zijn gedaan), maar dat is iig niet de black box warning zoals die bij ADsquote:Op donderdag 5 maart 2009 08:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik heb mijn bijsluiter er niet bij kunnen pakken... Vergeten... Maar wel 1 online gevonden. Op pagina 5 staat het.
Ik maak me ook niet veel zorgen hierover. Maar het is goed om te weten dat mijn geheugen niet helemaal een zeef isquote:Op donderdag 5 maart 2009 08:39 schreef Re het volgende:
[..]
ja als mogelijke bijwerking idd (als in er ie een observatie dat erin een klinische studie pogingen tot zelfmoord zijn gedaan), maar dat is iig niet de black box warning zoals die bij ADs
Bij ADs ztaat er echt een gehele paragraaf uitgelicht en zwart omlijnd (hebce the black box) met groot "waarschuwing"
voor Concerta zou ik me daar iig geen zorgen om maken, als je al niet rondloopt met zulk soort gedachten, doe je dat wel dan lijkt me een bezoekje aan de psychiater sowieso wel nuttig onafhankleijk van je medicijngebruik
Die depressie klinkt goed klote.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb dus een psychiater (een vrouw) en een psycholoog. Daarnaast zou ik in een ADD groep moeten maar omdat mijn depressieve klachten heftiger zijn op dit moment heeft dat even voorrang. Ik zit er nu even niet op te wachten om in een kringetje te gaan bespreken hoe je het beste kunt plannen of er voor zorgen dat je je sleutels niet vergeet
Mijn gedachten gaan vaak over de dood en dergelijke, dan boeien die ADD gerelateerde dingen me net even wat minder.
Wat betreft verliezen van eetlust bij ondergewicht, dat heb ik ook (60 kilo bij 1.82 m) maar ik vind het dan juist wel weer fijnWel iets om mee uit te kijken dus. Overigens is mijn eetlust al weer een stuk beter geworden
Blowen zorgt er in mijn geval voor dat mijn hoofd niet zo'n storm is en ik me niet verveel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:07 schreef lucky_m3 het volgende:
Mogelijk behoor ik ook tot de grote groep van ADDers, Al twijfel ik zelf wel.
Deze of komende week een test.
Wat ik me alleen afvraag is tot hoeverre deze vergaarbak met uiterlijke(en innerlijker)verschijnselen niet ook door andere gebeurtenissen in je leven kunnen ontstaan.
Zoals hier al vaker is geschreven, de medicatie schijnt de lakmoesproef te zijn die het aantoont.
Ook vraag ik me af;
Ik lees hier ook dat Blowen hetzelfde resultaat oplevert bij ADHDers als noradrenaline regulerende medicatie.
Heeft iemand een idee of dit ook een redelijk vast gegeven is.
Van Alle THC bevattende varianten ga ik of van over mijn nek, of val ik keihard van in slaap(ook na 2 heisjes)
ADHD is naar mijn mening niet iets om je voor te schamen. Wanneer mensen mij vragen waarom ik zo druk ben (was, sinds concertaquote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Vertellen jullie je omgeving dat je AD(H)D hebt? Waarom wel/niet? En zo ja, wie vertel je het dan? En hoe reageert je omgeving er op?
Als er uit zou komen dat ik ADD heb, dan zou ik het aan m'n beste vriendin vertellen (zij is eigenlijk al op de hoogte van het traject waar ik in zit). En natuurlijk zouden m'n ouders het weten.
Ik vertel het directe collega's, mijn baas, vrienden, ouders en familie.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Vertellen jullie je omgeving dat je AD(H)D hebt? Waarom wel/niet? En zo ja, wie vertel je het dan? En hoe reageert je omgeving er op?
Als er uit zou komen dat ik ADD heb, dan zou ik het aan m'n beste vriendin vertellen (zij is eigenlijk al op de hoogte van het traject waar ik in zit). En natuurlijk zouden m'n ouders het weten.
De depressie is af en toe behoorlijk heftig inderdaadquote:Op donderdag 5 maart 2009 22:28 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Die depressie klinkt goed klote.
Ik heb dat altijd met vlagen. Soms een paar dagen depressief, soms weer een paar dagen manisch.
Vorige week moest ik na een film opeens huilen. Wtf! Ook gewoon echt een huilbui van een kwartier.
Ik huil normaal dus gemiddeld 1x per 2 jaar. Nouja, 't zal wel nodig geweest zijn.
Wat voor behandeling krijg je nu precies voor die depressie? Is het wel handig aan je ADD en depressie tegelijk te werken?
Ik kan me herinneren dat ik ook erg depressief was in de periode dat ik er achter kwam dat ik ADD-er ben.
Toen heb ik een paar maanden vrij genomen, was gestopt met school en ging opnieuw uitvinden wat ik eigenlijk wilde. Kuttijd, maar zie mijn motto: eens is ook dit voorbij.
In die tijd verloor ik ook aardig wat kilo's door de stress en omdat ik geen geld had om fatsoenlijk te vreten,
maar dat zag er eigenlijk wel prima uit. Ik woog toen iets van 80 en ben 1.84 lang.
Als het goed met me gaat kom ik altijd aan en als ik in een dip zit val ik af.
Nu weeg ik iets van 105, dus het zal wel goed met me gaan.
Het kan de AD inderdaad tegenwerken, maar door verhoging van de dosering AD heft dat het effect nu opquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:57 schreef Lychee_ het volgende:
MaJo: is het dan wel verstandig om Ritalin te slikken als je depressief bent? Zoals ik mij kan herinneren uit de bijsluiter, moet je juist geen Ritalin slikken als je depressief bent omdat het dan soort van verergerd. Ik was niet depressief, gebruikte Ritalin, maar werd juist depressief. Ik ben blij dat ik nu Strattera gebruik.
Welke medicatie wilde hij voorschrijven dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:23 schreef Lychee_ het volgende:
Beste heftig AD van horen zeggen. Je hebt dan toch veel minder controle over jezelf?
Sterkte! Ik hoop voor dat gauw beter met je gaat.
Zelf ben ik er niet zo positief over. Mijn arts wilde ook een adhd medicatie + AD voorschrijven, maar ik ben er absoluut tegen. Een medicijn die je depressief maakt en om dat te beperken AD slikken. Het zou mij denk een heel ander persoon maken en dat wil ik absoluut niet. Het gaat bij mij puur om dat ik o.a. wat rustiger en geconcentreerder in mijn hoofd wil zijn.
Ik vertel niet aan iedereen dat ik ADD heb, alleen de mensen die ik vertrouw weten het eigenlijk.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Dat weet ik niet precies. Iets wat na Ritalin/Concerta komt..quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Welke medicatie wilde hij voorschrijven dan?
Beste tip die ik kan geven is: eerlijk zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 14:47 schreef boekenwurmpje het volgende:
Even een verkapte tvp!![]()
Ik ben net aan een traject bij PsyQ begonnen vanwege een depressie en tijdens mijn eerste intake gesprek kwam er ook naar voren dat ik nogal wat ADD-kenmerken vertoon... Dus binnenkort maar een test gaan doen, kijken wat er uit komt. Misschien dat de chaos eindelijk wat minder wordt![]()
Heeft er iemand tips oid voor tijdens die test? Ik heb echt geen idee wat ik me er bij moet voorstellen...
Net zo een test gedaan,quote:Op vrijdag 6 maart 2009 14:50 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Beste tip die ik kan geven is: eerlijk zijn.
Dit soort test schijnen makkelijk te sturen te zijn, maar als je geholpen wil worden is eerlijkheid het beste.
Ik vertel het gewoon als dat noodzakelijk is. Als ik iets moet doen waar ik veel concentratie voor nodig heb bijvoorbeeld en denk dat het niet zal lukken. Verder heb ik niet echt de behoefte om het aan anderen te vertellen, maar ik zal het nooit ontkennen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Ik snap dat sturen niet helemaal. Wil dat zeggen dat ik (al dan niet onbewust) op een dusdanige manier vragen beantwoord dat er hoe dan ook ADD uit komt rollen? Dat ik dus (on)bewust wil dat ik ADD heb en antwoorden ga geven waarvan ik denk dat die de diagnose ADD bevestigen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 15:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
Inderdaad, eerlijk zijn. Verder heb je als het goed is mensen bij je die jou goed kennen, dat zorgt al dat je (als het goed is) minder kunt sturen.
Je hebt waarschijnlijk 100% gelijk maar het overdondert me een beetje. Ik ben op dit moment een beetje op het randje van over de zeik gaan, zeker na een week werk.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:11 schreef Re het volgende:
ga eerst eens naar je huisarts!
en het is idd een disorder dus en je moet het niet pers zien als een ziekte maar iets wat te controleren valt, want kijk naar je vader en og hij het nou zo prettig heeft gehad de laatste tijd terwijl er dus een meervoud aan oplossingen is die je gewoon normaal doen laten functioneren
Waar ben je bang voor dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:56 schreef Thrackan het volgende:
Ik ga het er eerst eens uitgebreid met vaders over hebben. Aangezien hij mijn belevingswereld ook wel een beetje kan snappen en hij wel ervaring heeft met huisartsen, psychologen en psychiaters is dat misschien het beste om mijn angst daarvoor een beetje weg te krijgen.
Ik ben vooral bang om te erkennen dat er iets mis met me is, hoe onrealistisch die gedachte ook is.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:57 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor dan?
Ik ben uiteindelijk gegaan omdat ik bang was dat ik mijn leven nooit op orde zou krijgen zonder hulp.
Om te beginnen: er is niets mis met je, je behoort gewoon tot een minderheid waar de maatschappij minder op ingericht is.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:02 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Ik ben vooral bang om te erkennen dat er iets mis met me is, hoe onrealistisch die gedachte ook is.
Dat is nou eenmaal een gevolg van me jarenlang verstoppen en zelf mijn problemen oplossen.
Niet helemaal waar, ik ben banger om hulp van anderen nodig te hebben.
Allereerst; het onderstaande slaat niet op jou, maar is hypothetisch...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:13 schreef boekenwurmpje het volgende:
[..]
Ik snap dat sturen niet helemaal. Wil dat zeggen dat ik (al dan niet onbewust) op een dusdanige manier vragen beantwoord dat er hoe dan ook ADD uit komt rollen? Dat ik dus (on)bewust wil dat ik ADD heb en antwoorden ga geven waarvan ik denk dat die de diagnose ADD bevestigen?
En eerlijk zijn, ligt dat niet voor de hand? Noem me onwetend/naef, maar dit hele gedoe is vrij nieuw voor me
Het hoeft niet zo te zijn dat je hulp van anderen nodig zult hebben. Velen hier doen het zonder, velen met. Voor mij was de diagnose het belangrijkste. Zodra je zeker weet wat er anders is, kun je daar mee aan de slag gaan. Al dan niet met hulp.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:02 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, ik ben banger om hulp van anderen nodig te hebben.
Artikel 1quote:Op zondag 8 maart 2009 10:12 schreef _Ophelia_ het volgende:
Jammer dat je ze lang niet allemaal als PDF kan openen\ opslaan (dan kun je het lezen zo lekker uitstellen)
Er stond "niet allemaal" als in "niet alle artikelen op die site", die twee had ik alquote:Op woensdag 11 maart 2009 10:13 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Artikel 1
Artikel 2
Alstublieft... Lees ze
Zie het als een servicequote:Op woensdag 11 maart 2009 10:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Er stond "niet allemaal" als in "niet alle artikelen op die site", die twee had ik al![]()
zelfkennis siert de mens (@ je vorige post)...quote:
quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:08 schreef _Ophelia_ het volgende:
Mijn keuken is voor het eerst in twee weken opgeruimd, er komt straks een cv-monteur
Mja, wat heb je aan zelfkennis als je er toch niets mee doet?quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
zelfkennis siert de mens (@ je vorige post)...
Concerta is niet lief als je ziek bent en wilt slapen
Wakker is een relatief begripquote:Op donderdag 12 maart 2009 09:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik wilde net gaan vragen of je al wakker was
Snijplanken gewassen en op fornuis gelegd om vuil fornuis te camoufleren, vuile vaat op de fry top gestapeld en een doekje over het aanrecht en de wasbak gesopt, ik ben best tevreden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]Altijd een goed excuus om een opruim actie te houden. Heb je opgeruimd, of de zooi verplaatst? Dat laatste gebeurd hier regelmatig.
Hoop dat ik toch kon gaan werken maakte het dat ik de pil toch nam...quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:23 schreef MaJo het volgende:
[..]
Mja, wat heb je aan zelfkennis als je er toch niets mee doet?
en kun je de concerta niet een dagje overslaan? Als ik ziek ben slik ik ook geen Ritalin
huldequote:Op donderdag 12 maart 2009 10:43 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Snijplanken gewassen en op fornuis gelegd om vuil fornuis te camoufleren, vuile vaat op de fry top gestapeld en een doekje over het aanrecht en de wasbak gesopt, ik ben best tevreden.
Uhm... daar komt ze toch voor?quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:08 schreef Chell het volgende:
Tijd niet in dit topic geweest zeg!! En eigenlijk moet ik hier nu ook niet zijn, want om 19.30 komt mijn, hopelijk, schoonmaakster-to-be en het is echt nog een teringzooi in huis![]()
Ik wacht ook met smart tot ik iemand het kan laten doen, maar dan moet ik toch eerst eens afstuderenquote:Op donderdag 12 maart 2009 17:59 schreef Chell het volgende:
Lastig dat soort dingen!
Ik zal wel blij zijn als ik straks niet meer zelf alles hoef te doen. Ik ben er echt zo slecht in! Als ik moet poetsen, ben ik de hele dag bezig met bedenken wat ik allemaal moet doen en waar ik moet beginnen. En dat beginnen stel ik consequent elke keer een kwartier uit. Tot het niet meer kan![]()
*stom is*![]()
Is ook zoquote:Op donderdag 12 maart 2009 18:06 schreef Chell het volgende:
Ik heb het extra geld er wel voor over. Als m'n huis netjes is functioneer ik zveel beter op allerlei fronten! Ik kook dan ook vaker enzo, dus ik bespaar uiteindelijk ook weer geld
Was geen probleem bij mij..quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:42 schreef _Ophelia_ het volgende:
In hoeverre levert ADHD trouwens een probleem op bij het halen en verlengen van je rijbewijs, ik heb er namelijk nog steeds geen. (wat medische verklaring e.d. betreft bedoel ik dus)
Ik dacht altijd dat dit een gave van mij wasquote:Op donderdag 12 maart 2009 21:52 schreef _Ophelia_ het volgende:
Het verbaast me ook altijd hoe weinig tijd en hoe weinig spullen ik nodig heb om een complete chaos te creren
Herkenbaarquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:07 schreef LamstraalASD het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat dit een gave van mij was![]()
Ieder weekend hetzelfde liedje, Vrouwtje wil opruimen en ik ben in het rond aan het kijken wat ik dan moet doen.
Volgens mij kan ze me dan wel schieten.
Stomste blijft: 5 keer langs de stofzuiger lopen zonder eraan te denken dat dat ding misschien terug de kast in moet.
Echt ernstig herkenbaar... Zelfs al eens ruzie over gehad met mn vriendin. Is het hele huis een teringzooi en ik vraag aan haar wat ik moet doenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:07 schreef LamstraalASD het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat dit een gave van mij was![]()
Ieder weekend hetzelfde liedje, Vrouwtje wil opruimen en ik ben in het rond aan het kijken wat ik dan moet doen.
Volgens mij kan ze me dan wel schieten.
Stomste blijft: 5 keer langs de stofzuiger lopen zonder eraan te denken dat dat ding misschien terug de kast in moet.
Toen zat ik niet aan de medicatie en het heeft dus heel veel lessen gekost alvorens ik geslaagd ben.quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:42 schreef _Ophelia_ het volgende:
In hoeverre levert ADHD trouwens een probleem op bij het halen en verlengen van je rijbewijs, ik heb er namelijk nog steeds geen. (wat medische verklaring e.d. betreft bedoel ik dus)
Zonder medicatie is het dus wat medische verklaring betreft geen probleem begrijp ik?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:03 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Toen zat ik niet aan de medicatie en het heeft dus heel veel lessen gekost alvorens ik geslaagd ben.
Verlengen heb ik nog geen ervaring mee.
Motorrijden was een stuk minder een probleem. Daar wordt ik heel rustig van en geniet ik alleen maar. Heb ik dus ook geen medicatie nodig.
Laat maar weten of het je gelukt isquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:15 schreef FictionalFenna het volgende:
Na een zeeeer brakke nacht ga ik beginnen met opruimen!!!JA ECHT!
Welke medische verklaring?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:57 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Zonder medicatie is het dus wat medische verklaring betreft geen probleem begrijp ik?
En maar blijven denken "Ik neem het zo mee naar de keuken, ik moet het niet vergeten, het gaat zo mee, niet vergeten zo dat spul mee te nemen"...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:25 schreef Chell het volgende:
Oh, wat herkenbaar dat langs de zooi lopen!
Ik neem ook rustig mijn bord wel mee naar de keuken en laat dan de kopjes staan ofzo. Of als ik iets ergens mee naar toe moet nemen, leg ik het voor de deur...en loop er vervolgens alsnog langs.
Ok, dat overwoog ik ook alquote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:05 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Welke medische verklaring?
Ik heb nooit ingezien waarom het CBR van mijn ADHD zou moeten weten.
Ik ben erg benieuwd of het je gelukt is vandaag. Of alleen maar pogingen tot gedaan?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:15 schreef FictionalFenna het volgende:
Na een zeeeer brakke nacht ga ik beginnen met opruimen!!!JA ECHT!
quote:Op zondag 15 maart 2009 00:23 schreef FictionalFenna het volgende:
Het opruimen en poetsen is trouwens gelukt!Ik heb er wel 2 dagen voor uitgetrokken: vrijdag en zaterdag.
En heb ook gelijk een voorjaarsschoonmaak gehouden; paperassen die op een stapel zinloos lagen te wezen zijn nu mooi opgeruimd.
Altijdquote:Op zondag 15 maart 2009 00:32 schreef FictionalFenna het volgende:
Thanks.Het is zeker een goed gevoel. Ik ben ook wat rustiger, heb nu meer overzicht over zaken.
Zijn jullie trouwens ook onhandig (omdat je niet oplet)? Ik laat zo vaak dingen vallen, stoot glazen om, schop tegen hoeken van tafels aan (au!). Ik heb bijna heel m'n servies moeten vervangen. Vorige week zijn nog 2 glazen gesneuveld.
Helemaal aangezien de bovenkant van glas isquote:Op zondag 15 maart 2009 01:12 schreef FictionalFenna het volgende:
Een tafel breken zal ook wel pijnlijk gaan...
En die zijn nog wel stevig ookquote:Op zondag 15 maart 2009 11:44 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb ook al jaren een tafel met glazen blad, nog nooit gesloopt, ik maak me meer zorgen om de porseleinen spoelbak
Afwasmachines zijn een godsgeschenkquote:Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Qwea het volgende:
Opruimen, ja, dat is een hel ook hier
Ik doe het ook maar 1x per week. En dan gelijk goed. Het is zelfs zo erg dat als ik mn kleren uittrek, ze gewoon dagen blijven liggen op de vloer waar ik stond om ze uit te trekken
Gelukkig is mn vriend met zn kleren net zo. Afwassen doe ik wel elke dag, met tegenzin, maar mijn kerel kan er echt niet tegen als ik niet heb afgewassen
En dan wel je hoeveelheid servies zo afregelen dat het precies uitkomtquote:Op maandag 16 maart 2009 12:19 schreef Chell het volgende:
Eigenlijk moet je gewoon 2 vaatwassers hebben, ter vervanging van je keukenkastjesEentje waar je het schone spul gewoon in laat staan en eruit haalt wat je nodig hebt en de ander die je weer volstopt met vuil spul
Kwestie van eenmalig investerenquote:Op maandag 16 maart 2009 12:23 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
En dan wel je hoeveelheid servies zo afregelen dat het precies uitkomt
Fijn is dat hequote:Op dinsdag 17 maart 2009 08:25 schreef Chell het volgende:
Het is zo stom, maar ik word altijd zo blij van dit soort verhalenHet ligt dus echt niet aan 'mij'. Maakt het niet minder lastig natuurlijk, maar toch
Nee, verlagen kan niet. De 36mg hielp, maar niet zo goed als de 54mg. Moet gewoon accepteren dat ik door de week minder plezier heb tijdens het motorrijden.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:58 schreef Chell het volgende:
Kun je dan niet iets zakken met je dosering rvlaak? Ik slik het nog niet, maar bij mij hebben ze heel duidelijk aangegeven dat ze niet willen dat mensen teveel afvlakken, dat ze wel hun spontane, impulsieve zelf blijven enzo. Maar misschien ben je dat ook gewoon nog wel natuurlijk en is het idd alleen de concentratie...
Lastig!
Als je niet te veel andere dingen erbij drinkt is het volgens mij geen probleem. Als het goed is blijf je ook naar de wc gaan? Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om even je huisarts te bellen als je je zorgen maakt, waarschijnlijk kan de assistente je vraag of het verantwoord is wel beantwoorden.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:34 schreef Lychee_ het volgende:
Ik heb minder eetlust door Strattera en voortdurend dorst! Vandaag weer zo'n 3 liter water op, gister 4 liter maar blijf dorst houden. Een droge mond is ook een veel voorkomende bijwerking, maar bizar dat ik dorst blijf houden. Als ik niet of nauwelijks drink, krijg ik last van mijn keel.
Is zoveel water wel verantwoord denken jullie?
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:37 schreef MaJo het volgende:
Ik ben zo blij met Ritalinvandaag een 8,5 teruggekregen voor een opdracht
vroeger haalde ik zesjes, nu presteer ik stukken beter
Ja, moet gewoon regelmatiger naar het toilet nu.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:53 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Als je niet te veel andere dingen erbij drinkt is het volgens mij geen probleem. Als het goed is blijf je ook naar de wc gaan? Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om even je huisarts te bellen als je je zorgen maakt, waarschijnlijk kan de assistente je vraag of het verantwoord is wel beantwoorden.
Gebrek niet, maar minder wel. Ben eigenlijk gewoon sneller vol.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:09 schreef Chell het volgende:
Hoe is jullie ervaring trouwens met het gebrek aan eetlust bij het gebruik van Concerta?
Yupsquote:Op woensdag 18 maart 2009 17:31 schreef Lychee_ het volgende:
@Chell; zit jij ook op de Carel Reinierszkade?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |