abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65494622
Uhm... Is er een Wiki van de OP? Kan onders een Modje mij helpen, of er 1 aanmaken?

Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, ongeduldig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

paar handige web sites en adressen:

bron

Patiëntenverenigingen
www.balansdigitaal.nl
Balans, de patiëntenvereniging voor ADHD
Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.

Balans
De Kwinkelier 37-39
3722 AR Bilthoven
Telefoon: 030-225 50 50
Advies- en informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min)
ma-, di-, do- en vr-ochtend van 9.00-13.00 uur

www.impulsdigitaal.nl
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen

Impuls
De Kwinkelier 39
3722 AR Bilthoven
Advies- en Informatielijn: 0900-202 00 65 (¤ 0.25/min).
ma t/m vr 9.00-13.00 uur en op do. ook van 18.00-20.00 uur

www.zitstil.be

Centrum 'Zit Stil' is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD

Zit Stil
Centrum 'Zit Stil'
Heistraat 321
2610 Wilrijk
België
Telefoon: 03-830 30 25
Fax: 03-825 20 72

Ervaringsdeskundigen

www.adhd.pagina.nl
Uitgebreide pagina met links over ADHD. Een prima beginpunt voor het zoeken naar informatie over ADHD op het net. Heel veel links naar Nederlandstalige sites over ADHD. Veel voor kinderen met ADHD, maar ook veel voor volwassenen.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2026
Het prikbord van de adhd.pagina.nl. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen, of zelf boodschappen achterlaten. Er vinden hele discussies plaats op deze site.

www.adhd.nl
De ADHD Stichting
Eendrachtsweg 21
3012 LB Rotterdam

Het doel van de ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD. Dit gebeurt o.a. door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het geven van voorlichting, advies en scholing.

www.hersenstorm.com
Hersenstorm - ADHD bij volwassenen.
Site van 'ervaringsdeskundige' Annemarie van der Gouw.

www.adhdplus.nl
Stichting ADHD+ is de grootste NL/BE-contactsite m.b.t. AD(H)D en aanverwante aandoeningen voor volwassenen, jong volwassenen en kinderen. U vindt er gerichte en recente informatie over ADHD en aanverwante stoornissen (vandaar de plus). Daarnaast zijn er 3 vormen van contact mogelijk voor lotgenoten: een chatroom die voor iedereen vrij toegankelijk is, een gratis internetforum dat inmiddels 2.100 (01-2005) actieve deelnemers in Nederland en Belgie kent, en diverse meetings die door ADHD+ worden georganiseerd.

www.dylanfrancis.nl
Website van de vaste columnist van de Nieuwsbrief voor patiënten van Programma ADHD bij volwassenen.

Lotgenotencontact/chatten/informatie

http://groups.yahoo.com/group/adhd_in_nederland

www.adhd-cafe.nl

ADHDhebbenwij (msn group)

www.adhdcafe.com

www.adhd-plus.nl

www.adhdxtra.nl

http://www.adhdnews.com kan je ook dat pols bandje kopen :p

medicatie:

www.janssen-cilag.nl

vorige topics

ADD / ADHD - deel 1
ADD / ADHD - deel 2
ADD / ADHD - deel 3
ADD / ADHD - deel 4
ADD / ADHD - deel 5
ADD / ADHD - deel 6
ADD / ADHD - deel 7
ADD / ADHD - deel 8
ADD / ADHD - deel 9
ADD / ADHD - deel 10
ADD / ADHD - deel 11
ADD / ADHD - deel 12
ADD / ADHD - Deel 13

[ Bericht 27% gewijzigd door rvlaak_werk2 op 28-01-2009 15:38:26 ]
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_65494649
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:20 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

28, zoals ook in mij profiel te zien is...
Kijk niet zoveel in profielen

Hmm.. dubieus... Mij is nl juist verteld dat een diagnose onmogelijk in 1 gesprek te stellen is. Al helemaal neit bij ASS en AD(H)D achtige aandoeningen. Omdat deze zoveel lijken op andere aandoeningen en dat je ook gewoon een beetje druk kan zijn...

Dit schijnt nog erger te zijn bij volwassenen.
pi_65494656
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:27 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Uhm... Is er een Wiki van de OP? Kan onders een Modje mij helpen, of er 1 aanmaken?
Je kunt toch gewoon de OP uit het vorige topic quoten en plakken?
pi_65494696
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:28 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon de OP uit het vorige topic quoten en plakken?
Kan, ga ik ook doen... Maar een Wiki is zekers erg handig. Al snap ik daar zelf de ballen van

[edit]
Moet tussendoor ook werken

[ Bericht 4% gewijzigd door rvlaak_werk2 op 28-01-2009 15:35:12 ]
  woensdag 28 januari 2009 @ 15:39:22 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65495105
van wiki heb ik ook weinig verstand, maar misschien een wat uitgebreidere OP, ook voor leken en niet vaste posters alhier...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_65495731
Ik herhaal mijn vraag hier nog even:
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 13:43 schreef _Ophelia_ het volgende:
Zijn er meer mensen hier die bij de intake van PsyQ niet iemand bij zich hadden die jou als kind kende? Ik heb vrijdag de intake en er is wat vroeger betreft niemand die ik mee zou kunnen nemen. Ik heb wel een paar rapporten maar daar staat weinig spannends op. Hoe verloopt zo'n gesprek als je geen ouder o.i.d. meebrengt\ in hoeverre is dat een probleem?
pi_65496519
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:39 schreef Re het volgende:
van wiki heb ik ook weinig verstand, maar misschien een wat uitgebreidere OP, ook voor leken en niet vaste posters alhier...
Idd... ItaloDancer weet perfect hoe een Wiki in elkaar steekt... Wellicht kan hij je helpen...??
pi_65498339
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 15:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik herhaal mijn vraag hier nog even:
[..]

Ik heb destijds die vragenlijsten bij mijn pa en ma gedropt en later weer meegenomen naar psyq.
pi_65499099
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:11 schreef cesareborgia het volgende:

[..]

Ik heb destijds die vragenlijsten bij mijn pa en ma gedropt en later weer meegenomen naar psyq.
Punt is niet zo zeer beschikbaarheid qua tijd...
Ik vraag me af hoe dat hele gesprek verloopt wanneer een dergelijk persoon gewoon niet echt beschikbaar is.
pi_65499284
Denk niet dat ze je gaan dwingen om perse iemand die te vinden die die lijst kan invullen. Het is alleen makkelijker voor de behandelaar om tot een diagnose te komen met informatie over het verleden van een patiënt.
pi_65503565
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 17:30 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Punt is niet zo zeer beschikbaarheid qua tijd...
Ik vraag me af hoe dat hele gesprek verloopt wanneer een dergelijk persoon gewoon niet echt beschikbaar is.
Ik snap nog steeds niet dat een diagnose in 1 dag zou kunnen

Heb je al eerder een diagnose gehad?
pi_65504213
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 19:45 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet dat een diagnose in 1 dag zou kunnen

Heb je al eerder een diagnose gehad?
Ik heb het ook niet bedacht, en nee.
pi_65504625
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 20:03 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet bedacht, en nee.
Heb je het niet verkeerd begrepen ofzo? Bij mij duurde het allemaal erg lang.. vragenlijst dit.. gesprek dat.. onderzoek zus.. etc.
Overigens, over wel/niet ouders meenemen, mij lijkt het wel lastig, omdat soms dingen ook vroege jeugd wel echt een rol spelen, dat was bij mij ook echt zo.. Maar mss voor iedereen anders. Zou het gewoon even bij PsyQ zelf vragen.
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_65504742
Heb zelf een week lang geen concerta/ritalin gebruikt.. Het was op En ik vond het wel prima gaan. Eergisteren/gister moest ik toch wel toegeven dat de chaos weer wel ten top was, dus vanochtend naar de apotheek geweest en vanmiddag braaf anderhalve ritalin genomen. Toch wel weer even schokkend wat voor verschil dat weer maakt. Twee uur huiswerk gedaan, en weer een stuk rustiger in mn kop. Morgen maar weer volop aan de concerta.
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_65505275
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 20:15 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Heb je het niet verkeerd begrepen ofzo? Bij mij duurde het allemaal erg lang.. vragenlijst dit.. gesprek dat.. onderzoek zus.. etc.
Overigens, over wel/niet ouders meenemen, mij lijkt het wel lastig, omdat soms dingen ook vroege jeugd wel echt een rol spelen, dat was bij mij ook echt zo.. Maar mss voor iedereen anders. Zou het gewoon even bij PsyQ zelf vragen.
Nou, met een google naar kom ik ook echt genoeg verhalen tegen dat de intake in één sessie geregeld wordt en eigenlijk zie ik ook niet waarom dat in beginsel niet zou kunnen. Bij de telefonische intake is me al verteld dat het geen ramp is als ik geen ouder mee kan brengen en ik kan me nog genoeg herinneren van mijn basisschoolperiode om zinvolle antwoorden te geven. Ik vroeg me alleen af in hoeverre het diagnosetraject op zo'n moment anders zou verlopen.
pi_65507383
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 20:32 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Nou, met een google naar kom ik ook echt genoeg verhalen tegen dat de intake in één sessie geregeld wordt en eigenlijk zie ik ook niet waarom dat in beginsel niet zou kunnen. Bij de telefonische intake is me al verteld dat het geen ramp is als ik geen ouder mee kan brengen en ik kan me nog genoeg herinneren van mijn basisschoolperiode om zinvolle antwoorden te geven. Ik vroeg me alleen af in hoeverre het diagnosetraject op zo'n moment anders zou verlopen.
Nou omdat er vragenlijsten moeten worden ingevuld door mensne van buitenaf (niet alleen bijv. ouders die ook bij intake aanwezig zijn), hele gezondheids jeugd moet zo ongeveer doorgenomen worden, gebeld met huisarts, aantal gesprekken.. lijkt me allemaal nog al veel voor in een intake?

nou, dan zou ik me er iig geen zorgen over maken toch. als zij zeggen dat t geen probleem is
  woensdag 28 januari 2009 @ 21:35:05 #17
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_65507821
ik ga waarschijnlijk stoppen met adderall en aan een dieet beginnnen met heel weinig caffeine en letten op mijn suiker inname
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_65508299
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 21:24 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Nou omdat er vragenlijsten moeten worden ingevuld door mensne van buitenaf (niet alleen bijv. ouders die ook bij intake aanwezig zijn), hele gezondheids jeugd moet zo ongeveer doorgenomen worden, gebeld met huisarts, aantal gesprekken.. lijkt me allemaal nog al veel voor in een intake?

nou, dan zou ik me er iig geen zorgen over maken toch. als zij zeggen dat t geen probleem is
Tja, het ligt in mijn natuur om onbewust zoveel mogelijk "mogelijke problemen" te bedenken
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 01:15:41 #19
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65514907
Om antwoord te geven op _Ophelia_ Ik loop zelf ook bij PsyQ en bij mij werd ook de diagnose vastgesteld na dat gesprek met mijn ouders. Nou is dat wel een lange vragenlijst van 2 uur dus niet even een gesprekje ofzo En bovendien hebben ze al sterke vermoedens willen ze je aan deze vragenlijst onderwerpen
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_65521591
ADD-TVP
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_65526984
Ik moet wel zeggen dat die vragenlijsten wel erg simplistisch zijn en je de uitkomst heel makkelijk kan 'sturen' , als je dat zou willen. Persoonlijk heb ik alle vragen eerlijk beantwoord maar eigenlijk is zo'n lijst alleen effectief als je niet weet waar je op getest wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door cesareborgia op 29-01-2009 14:31:34 ]
pi_65528056
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:36 schreef cesareborgia het volgende:
Ik moet wel zeggen dat die vragenlijsten wel erg simplistisch zijn en je de uitkomst heel makkelijk 'sturen' , als je dat zou willen. Persoonlijk heb ik alle vragen eerlijk beantwoord maar eigenlijk is zo'n lijst alleen effectief als je niet weet waar je op getest wordt.
Dat is ook zo bij de internet vraaglijsten. Volgens die lijsten heeft mijn vriendin ook ADD Vond t wel grappig.
  donderdag 29 januari 2009 @ 16:40:18 #23
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_65534579
Krijgen jullie, Concerta vergoed?
Ik ga over twee weken misschien ermee beginnen, en vraag me af hoe jullie het betalen. Ik kom na zoeken, uit op 40-60 euro per maand.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_65542206
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 16:40 schreef Oxymoron het volgende:
Krijgen jullie, Concerta vergoed?
Ik ga over twee weken misschien ermee beginnen, en vraag me af hoe jullie het betalen. Ik kom na zoeken, uit op 40-60 euro per maand.
Ik weet niet hoeveel precies per maand.. Alleen dat er een deel wordt vergoed en als ik moet betalen zo'n 40 euro zelf bij betalen voor een potje concerta 54 mg. Onlangs 18 geworden dus kon anders worden verzekerd maar vond niks eigenlijk dat financieel er beter uit kwam

Beetje jammer
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 23:26:39 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65550764
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:36 schreef cesareborgia het volgende:
Ik moet wel zeggen dat die vragenlijsten wel erg simplistisch zijn en je de uitkomst heel makkelijk kan 'sturen' , als je dat zou willen. Persoonlijk heb ik alle vragen eerlijk beantwoord maar eigenlijk is zo'n lijst alleen effectief als je niet weet waar je op getest wordt.
Dat is wel zo maar de ultieme test is als je uiteindelijk Ritalin gaat gebruiken. Dan merk je snel genoeg of je ADHD hebt of niet
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_65551062
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:26 schreef MaJo het volgende:

[..]

Dat is wel zo maar de ultieme test is als je uiteindelijk Ritalin gaat gebruiken. Dan merk je snel genoeg of je ADHD hebt of niet
tja... en wat als je geen chemische "teringzooi" wilt gebruiken?....
pi_65555962
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:33 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dan ben je eigenwijs en moet je niet zeuren dat je adhd hebt en er gewoon mee leven.
pi_65558263
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:52 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dan ben je eigenwijs en moet je niet zeuren dat je adhd hebt en er gewoon mee leven.
Dat is wel de bedoeling en de hoofdreden dat ik nu wederom in het diagnose traject zit. Zodra de uitslag binnen is, wil ik een manier vinden om zonder medicijnen te leven.

Lukt/kan dat niet... Dan moet t maar. Maar eerst zonder proberen
pi_65558384
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 10:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat is wel de bedoeling en de hoofdreden dat ik nu wederom in het diagnose traject zit. Zodra de uitslag binnen is, wil ik een manier vinden om zonder medicijnen te leven.

Lukt/kan dat niet... Dan moet t maar. Maar eerst zonder proberen
Acht, je hebt het tot nu toe nog overleefd zonder pillen he.
Welke problemen wil je precies aanpakken?
pi_65561016
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 10:32 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Acht, je hebt het tot nu toe nog overleefd zonder pillen he.
Welke problemen wil je precies aanpakken?
Ruis in mn kop en de onrustigheid... Laatste tijd is het alleen maar erger geworden.

Mn vriendin heeft daar wel een plausibele verklaring voor. Laatste jaar ben ik steeds gezonder gaan leven. Regelmatigheid, redelijk gezond eten en sinds een paar maanden zelfs sporten. Wellicht dat mijn lichaam nu weer werkt zoals het hoort te werken.
pi_65649664
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 11:41 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ruis in mn kop en de onrustigheid... Laatste tijd is het alleen maar erger geworden.

Mn vriendin heeft daar wel een plausibele verklaring voor. Laatste jaar ben ik steeds gezonder gaan leven. Regelmatigheid, redelijk gezond eten en sinds een paar maanden zelfs sporten. Wellicht dat mijn lichaam nu weer werkt zoals het hoort te werken.
Die dingen verminderen je ADHD-symptomen over het algemeen juist
(wat dus in jouw geval iets goeds kan zijn, want het kan betekenen dat je geen ADHD hebt )
pi_65650218
Pfff concentratie, wat is dat?
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 11:39:34 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65650386
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:33 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Je kunt er toch 1 innemen en kijken wat het met je doet? Dan heb je meteen zekerheid

zoals Mighty ook zegt zou het best kunnen dat je helemaal geen ADHD hebt. Klachten zouden af moeten nemen met meer regelmaat

dus neem gewoon een pilletje, dan merk je het snel genoeg
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 11:41:40 #34
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65650444
Ik ben trouwens verhoogd in mijn dosis Ritalin. De psych denkt dat ik wellicht die paniekaanvallen krijg door de rebound. Ik kon kiezen tussen een hogere dosis of vaker innemen. Aangezien ik met de ad al steeds verhoogd word heb ik besloten om het eerst te proberen met vaker innemen. Moet nu om de 3,5 uur en gaat tot nu toe goed
pi_65650502
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:39 schreef MaJo het volgende:

[..]
Daar heb ik echt zoo geen behoefte aan, terwijl met aankomende examens het misschien wel handig zou zijn, helemaal als ik kijk wat ik afgelopen tentamenweken geproduceerd heb. Ik WIL wel, maar het lukt gewoon niet, hoe erg ik het ook probeer of doe of wat dan ook, het is zo frustrerend.
pi_65650538
Ik neem ze in om de 3 uur, dan gaan ze geleidelijk in elkaar over.
9, 12 en 15 uur, dan ben ik als ik thuis ben weer 'normaal'.
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 11:46:28 #37
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65650572
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Daar heb ik echt zoo geen behoefte aan, terwijl met aankomende examens het misschien wel handig zou zijn, helemaal als ik kijk wat ik afgelopen tentamenweken geproduceerd heb. Ik WIL wel, maar het lukt gewoon niet, hoe erg ik het ook probeer of doe of wat dan ook, het is zo frustrerend.
Waarom sta je er zo afkerend tegenover? Als het helpt is dat toch superfijn?

bij mij helpt het zo goed. Kan opeens uren aan een stuk studeren en mijn cijfers schieten omhoog!
pi_65650670
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:43 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Ik probeer je niks aan te smeren ofzo. Maar die pillen zorgen er wel voor dat je op je gemak kunt leren zonder over andere dingen na te denken. Ik snap je aversie niet helemaal.
pi_65650671
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:46 schreef MaJo het volgende:

[..]

Waarom sta je er zo afkerend tegenover? Als het helpt is dat toch superfijn?

bij mij helpt het zo goed. Kan opeens uren aan een stuk studeren en mijn cijfers schieten omhoog!
Omdat m'n pa ook aan de medicijnen zit, en sinds hij gebruikt is hij echt enorm veranderd en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik heb net mn psych gemailed voor een afspraak vandeweek want ik moet nog zoveel doen en ik loop zoo achter dat ik echt gewoon niet weet wat ik moet doen. Maybe it's worth a try.
pi_65650782
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:50 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Omdat m'n pa ook aan de medicijnen zit, en sinds hij gebruikt is hij echt enorm veranderd en ik weet niet of ik dat wel wil. Ik heb net mn psych gemailed voor een afspraak vandeweek want ik moet nog zoveel doen en ik loop zoo achter dat ik echt gewoon niet weet wat ik moet doen. Maybe it's worth a try.
Gebruikt hij ook Ritalin?
pi_65650821
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:53 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Gebruikt hij ook Ritalin?
Nee dat niet, misschien moet ik het gewoon maar aan kijken, want dit schiet ook niet op en ik ga me er toch alleen maar kutter door voelen omdat niemand het gevoel heeft dat ik m'n best doe.
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 12:06:19 #42
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65651242
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:54 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Nee dat niet, misschien moet ik het gewoon maar aan kijken, want dit schiet ook niet op en ik ga me er toch alleen maar kutter door voelen omdat niemand het gevoel heeft dat ik m'n best doe.
Ritalin is ontzettend vrijblijvend. Het is niet verslavend dus je kunt het ook alleen gebruiken voor studie. Ik slik het vaak ook niet in het weekend, dat is ook niet per se nodig.

wat slikt je pa dan?
pi_65651404

[ Bericht 100% gewijzigd door TC_Artemis op 02-02-2009 13:35:47 ]
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 12:15:03 #44
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65651540
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:11 schreef TC_Artemis het volgende:
Pff weet niet precies, oa iets met lithium.
Lithium is los niet echt heftig, vangt alleen een missende stof op maar waarschijnlijk iets van ad als het hem afvlakt?
pi_65651653

[ Bericht 100% gewijzigd door TC_Artemis op 02-02-2009 13:35:33 ]
  Moderator maandag 2 februari 2009 @ 12:21:15 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65651774
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:18 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

zypr... het schiet me half te binnen opeens, maar volgensmij is het wel gewoon teringbende.
Sommige medicijnen zijn inderdaad zooi maar niet alles is zo heftig.

Ritalin doet minder met je dan je wellicht denkt. Ik vond mijn eerste pil supereng omdat ik dacht dat het me helemaal zou veranderen. Maar het enige wat ik ervan merk is dat het eindelijk stil is in mijn kop. Verder word ik er niet heel anders van.

vrienden zeggen wel dat ik een stuk rustiger ben
pi_65652214
Ik ga het gewoon proberen denk ik, zal even overleggen met 'm maar dit schiet natuurlijk ook niet op, gewoon hele dagen lang proberen te leren maar kansloos bezig zijn.
pi_65652759
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:21 schreef MaJo het volgende:

[..]

Sommige medicijnen zijn inderdaad zooi maar niet alles is zo heftig.

Ritalin doet minder met je dan je wellicht denkt. Ik vond mijn eerste pil supereng omdat ik dacht dat het me helemaal zou veranderen. Maar het enige wat ik ervan merk is dat het eindelijk stil is in mijn kop. Verder word ik er niet heel anders van.

vrienden zeggen wel dat ik een stuk rustiger ben
Hoe lang slik je nu ritalin? Heb je al dat euforische gevoel gehad?`
  maandag 2 februari 2009 @ 12:54:45 #49
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65652941
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:18 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

zypr... het schiet me half te binnen opeens, maar volgensmij is het wel gewoon teringbende.
zyprexa, maar dat is geen lithium... wel een antipsychoticum
pi_65653122
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:54 schreef Re het volgende:

[..]

zyprexa, maar dat is geen lithium... wel een antipsychoticum
Is niet het enige wat hij slikt, hij slikt 3 dingen.
pi_65670203
Ah, ik vroeg me al af waarom er niet meer in het andere topic gepost werd. Topic was vol dus.

Hoe dan ook, ik ben nu al een tijdje aan de dexamfetamine en het werkt heel goed. De bijwerkingen zijn wel erg wild. Zo heb ik dagen gehad waarop ik helemaal niks gegeten heb en ben ik ook afgevallen. Ik leer mezelf nu te dwingen om elke dag 's ochtends en 's avonds te eten. Dan kan ik dit medicijn blijven gebruiken zonder dat ik er over een aantal weken uitzie als een anorexiapatiënt.
Dus ja, ben wel tevreden.
pi_65673385
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:40 schreef 8. het volgende:
Ah, ik vroeg me al af waarom er niet meer in het andere topic gepost werd. Topic was vol dus.

Hoe dan ook, ik ben nu al een tijdje aan de dexamfetamine en het werkt heel goed. De bijwerkingen zijn wel erg wild. Zo heb ik dagen gehad waarop ik helemaal niks gegeten heb en ben ik ook afgevallen. Ik leer mezelf nu te dwingen om elke dag 's ochtends en 's avonds te eten. Dan kan ik dit medicijn blijven gebruiken zonder dat ik er over een aantal weken uitzie als een anorexiapatiënt.
Dat is Strattera toch? (Of Adderall?)

Heb je eerder Concerta gehad? Wat is het verschil voor jezelf?
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_65673660
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:49 schreef Oproerkraaier het volgende:

[..]

Dat is Strattera toch? (Of Adderall?)

Heb je eerder Concerta gehad? Wat is het verschil voor jezelf?
Nee, Strattera is iets anders en Adderall is volgens mij een combinatie van dexamfetamine met nog een andere stof.

Ik had eerst Ritalin. Het verschil is dat dexamfetamine sterker werkt en langer werkt, maar dat de honger wel langer geremd wordt.
pi_65673893
Wie schrijft die dexamfetamine dan voor?
Mensen die thee drinken plassen zittend.
  maandag 2 februari 2009 @ 22:05:10 #55
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_65674055
mijn dokter
maar ben nu gestopt
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_65674875
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:01 schreef Oproerkraaier het volgende:
Wie schrijft die dexamfetamine dan voor?
De psychiater hè.
pi_65675167
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:22 schreef 8. het volgende:

[..]

De psychiater hè.
En de bijwerkingen ivm concerta/ritalin?
pi_65676683
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:28 schreef cesareborgia het volgende:

[..]

En de bijwerkingen ivm concerta/ritalin?
Lees mijn andere post. Ik heb nooit concerta gebruikt. Dexamfetamine remt de honger sterker dan ritalin, verder is het ongeveer hetzelfde.
Ik bedenk me nu wel dat ik me stabieler voel dan toen ik ritalin gebruikte en dat dexamfetamine nog niet verkeerd is gevallen, wat bij ritalin soms wel het geval was, maar ik gebruik dex pas 2 weken, dus ik moet nog afwachten of dat altijd zo is.
  maandag 2 februari 2009 @ 23:13:33 #59
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65677174
Ritalin en Concerta = methylphenidate, verschillende vormen
Adderall = amfetamine + dextroamfetamine
Strattera = atomoxetine
pi_65684478
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:16 schreef alledagenheeldruk het volgende:

[..]

Die dingen verminderen je ADHD-symptomen over het algemeen juist
(wat dus in jouw geval iets goeds kan zijn, want het kan betekenen dat je geen ADHD hebt )
We zien het vanzelf wel... Maandag gesprek bij de psych en daarna (wederom) kijken wat het vervolgtraject wordt.

Het wachten is irritant...

edit

Mij is altijd geleerd dat, wanneer je niet gezond bent, je lichaam erg vreemd kan reageren. Waaronder pschysche veranderingen... En momenteel ben ik zeker niet gezond, enkel gezonder... Het sporten gaat helaas ook zeer onregelmatig. Ik sla regelmatig een week over

[ Bericht 19% gewijzigd door rvlaak_werk2 op 03-02-2009 11:18:24 ]
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 10:34:47 #61
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65684577
Vandaag weer het bewijs dat Ritalin voor mij werkt. Heb eindelijk het tentamen gehaald waar ik al een jaar mee zat te worstelen. Steeds niet gehaald maar hoor net dat ik hem nu wel heb gehaald
  dinsdag 3 februari 2009 @ 10:48:18 #62
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65684948
gefeliciteerd
pi_65685574
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 10:34 schreef MaJo het volgende:
Vandaag weer het bewijs dat Ritalin voor mij werkt. Heb eindelijk het tentamen gehaald waar ik al een jaar mee zat te worstelen. Steeds niet gehaald maar hoor net dat ik hem nu wel heb gehaald
Feli ja...
pi_65685616
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:39 schreef MaJo het volgende:

[..]

Je kunt er toch 1 innemen en kijken wat het met je doet? Dan heb je meteen zekerheid

zoals Mighty ook zegt zou het best kunnen dat je helemaal geen ADHD hebt. Klachten zouden af moeten nemen met meer regelmaat

Het "lullige" is dat ik nou niet echt makkelijk toegang heb tot die medicijnen...

Mocht de diagnose toch ADHD zijn, zien we vanzelf wel wat de consequenties zijn voor mij. Inclusief eventuele medicatie.

edit

Regelmaat is er nog steeds niet in mijn leven zal er wss ook niet komen, als ik de korte toekomst zo inzie. Ben gisteren (door een conflict tussen 2 bedrijven) van mijn opdracht afgehaald en zit nu dus weer "op de bank" bij de detacheerder.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 18:00:48 #65
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65699830
Thanks voor de feli's
pi_65705367
tvp.
I HATE MUSIC
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:49:09 #67
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_65710356
zo'n 5 jaar geleden is bij mij ADD geconstateerd, eerst van die ritalin, daarna concerta en toen dat nieuwe middeltje.. strattera geloof ik.

ik gebruik die pillen al 3 jaar niet meer en ik heb heul geen last meer van mn ADD.

domme dokters, dus het is wel waar! ADD/ADHD is een echte hype en elk kind dat zichzelf een beetje ongemakkelijk voelt is gelijk een ADHD patient.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  Moderator woensdag 4 februari 2009 @ 01:36:53 #68
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65719011
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:
zo'n 5 jaar geleden is bij mij ADD geconstateerd, eerst van die ritalin, daarna concerta en toen dat nieuwe middeltje.. strattera geloof ik.

ik gebruik die pillen al 3 jaar niet meer en ik heb heul geen last meer van mn ADD.

domme dokters, dus het is wel waar! ADD/ADHD is een echte hype en elk kind dat zichzelf een beetje ongemakkelijk voelt is gelijk een ADHD patient.
Je hebt helemaal gelijk Dat jij verkeerd gediagnosticeerd bent betekent inderdaad dat dat bij iedereen zo is
pi_65719787
Hallo AD(H)Ders!

Ik heb me speciaal op dit forum geregistreerd om deze vraag te stellen. Ik ga het proberen kort te houden.

Het zit zo: ik ben een meisje van 22 jaar en ongeveer een half jaar geleden ben ik per ongeluk op een ADD-site terecht gekomen. Ik herken mij in veel dingen, maar lang niet alles. Sindsdien heeft het mij nooit echt losgeslaten: bij alles wat ik doe denk ik dit is wel/geen kenmerk van ADD

Nu ga ik jullie niet vragen of ik mogelijk AD(H)D zou kunnen hebben, ik weet zelf ook wel dat ik daarvoor een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig heb. Wat ik mij wel afvraag is of het nut heeft om "te vechten" voor een etiketje, als ik geen ritalin (oid) wil slikken? Ik heb nogal het idee dat ik dan meteen vast zit aan allerlei rare praatgroepen e.d. waar ik alleen maar veel tijd mee kwijt ben en er niet zo veel aan heb:O

[in het kort:] heeft het zin om de diagnose AD(H)D te laten stellen als je er geen medicatie voor wil gebruiken?
pi_65721836
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:
Hallo AD(H)Ders!

Ik heb me speciaal op dit forum geregistreerd om deze vraag te stellen. Ik ga het proberen kort te houden.

Het zit zo: ik ben een meisje van 22 jaar en ongeveer een half jaar geleden ben ik per ongeluk op een ADD-site terecht gekomen. Ik herken mij in veel dingen, maar lang niet alles. Sindsdien heeft het mij nooit echt losgeslaten: bij alles wat ik doe denk ik dit is wel/geen kenmerk van ADD

Nu ga ik jullie niet vragen of ik mogelijk AD(H)D zou kunnen hebben, ik weet zelf ook wel dat ik daarvoor een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig heb. Wat ik mij wel afvraag is of het nut heeft om "te vechten" voor een etiketje, als ik geen ritalin (oid) wil slikken? Ik heb nogal het idee dat ik dan meteen vast zit aan allerlei rare praatgroepen e.d. waar ik alleen maar veel tijd mee kwijt ben en er niet zo veel aan heb:O

[in het kort:] heeft het zin om de diagnose AD(H)D te laten stellen als je er geen medicatie voor wil gebruiken?
In het kort, ja.

Het lange antwoord: Ik zit in ongeveer hetzelfde parket. Een diagnose is, mijns inziens, altijd handig als je twijfelt of je wel of geen aandoening hebt. Dit is, mijns inziens, niet anders voor AD(H)D dan voor een andere ziekte. Na de diagnose kun je keuzes gaan maken of je behandeld wilt worden of niet. Of je medicatie wilt of niet, etc.

Als je geen medicatie wilt gebruiken, zijn er alternatieven. Het schijnt dat visolie een hoop kan doen, maar dan moet je de capsules wel op tijd innemen natuurlijk Iets wat ik altijd vergeet.

Ook zijn er andere technieken (meditatie is hier al eens genoemd) die schijnen te helpen. Ook kan een diagnose zelf al rust geven in je hoofd. Dan heb je iig zekerheid.
pi_65725127
Gister dus een gesprek gehad over medicijnen, het kwam op het volgende neer. Omdat mijn thuissituatie heel erg veranderd is ( stabieler geworden ) willen ze me nog een keer al die tests laten doen. Goed, ik kan d'r moeilijk tegen in gaan maar het is toch wel weer klote om alles te moeten doen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:57:58 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65726552
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:16 schreef TC_Artemis het volgende:
Gister dus een gesprek gehad over medicijnen, het kwam op het volgende neer. Omdat mijn thuissituatie heel erg veranderd is ( stabieler geworden ) willen ze me nog een keer al die tests laten doen. Goed, ik kan d'r moeilijk tegen in gaan maar het is toch wel weer klote om alles te moeten doen.
medicijnen moet gewoon een van de laatste stappen zijn, aangezien je leefsituatie is gewijzigd lijkt me dit een goed stappenplan
pi_65727753
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:57 schreef Re het volgende:

[..]

medicijnen moet gewoon een van de laatste stappen zijn, aangezien je leefsituatie is gewijzigd lijkt me dit een goed stappenplan
Klopt zeker, maar ik krijg al een hele tijd coaching enzo, maar het helpt minimaal qua schoolprestaties. Tis wel weer zo dat als ik leer, en m'n bui heb dat ik in een kwartier of half uur door de stof heen ga waar een ander minstens een week over doet .
pi_65735428
Heb vandaag een intake gehad bij het WUR en ben daar aangenomen. Tis ff kijken wanneer ik kan beginnen, maar positief is dit zeker. Een non-profit opdracht voor 6 maanden, misschien langer

Geen druk, wel (hopelijk) leuk werk en omgeving.
pi_65773621
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:
Hallo AD(H)Ders!

Dat hangt er vanaf denk ik. Ik zelf begrijp deze houding niet helemaal. Vlak voor mijn diagnose had ik écht hulp nodig. Alles was een zootje en ik wist niet waarom en wat ik er aan moest doen. Ik moest ontdekken wat het probleem was en was blij dat ik uiteindelijk wist wat ik had en dat er medicijnen voor waren. ik had het echt nodig.

Ik zie zelf dus niet in.. dat als je denkt ADHD te hebben en daar nu achter komt, dat je dan die hulp niet nodig hebt. Hetzij een praatgroep, hetzij medicijnen, een dieet, wat het is waar jij ook in gelooft. Het gaat niet om het etiket, het gaat om de juiste aanpak, daar hoort toevallig een etiket bij. Zo zie ik het.
pi_65773674
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 18:00 schreef MaJo het volgende:
Thanks voor de feli's
nog eentje erbij dan: gefeliciteerd!
pi_65773785
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:40 schreef 8. het volgende:

Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpak

voor jou mss anders, maar ik heb met een bevriende dietist kunnen overleggen en het is over t algemeen zo dat je echt de hele dag door beter kleine dingen kan eten! dus af en toe een cracker, dan een broodje, dan een sultana. want je maag snapt er gewoon nisk van als ie de hele dag leeg is

dus sowieso: echt echt echt lunchen!
  Moderator donderdag 5 februari 2009 @ 23:33:35 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65786035
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:Knip
Heb je last van je eventuele ADHD klachten? Als je tegen bepaalde dingen aanloopt die daar eventueel aan te wijten zijn is het misschien nuttig om het te laten onderzoeken.

maar als je er geen last van ondervindt, het je niet belemmert, waarom zou je het etiket dan willen? Ik sluit me bij irrisponsible aan. Alleen het etiket 'voor de naam' is toch helemaal niet boeiend?

het kan je rust geven als je er heel erg mee zit maar het kan ook onrust brengen. De diagnose bracht mij eerst juist in de war. Nu is het bij mij zo dat het mijn leven echt belemmerde en de medicatie me helpt, maar als dat niet zo was geweest had ik ook prima zonder het etiket gekund
  Moderator donderdag 5 februari 2009 @ 23:34:40 #79
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65786066
En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de dingen zijn waarvan jij denkt dat je mogelijk ADHD hebt
pi_65786719
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 10:34 schreef MaJo het volgende:
Gefeliciteerd.

Hoe komt het dat het je de vorige keer niet is gelukt? Ik ben nieuwsgierig omdat studeren bij mij moeilijk gaat. Niet stil kunnen zitten of concentreren, in slaap vallen tijdens lezen, snel afgeleid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Over een maand begint bij mij het psychologisch onderzoek. Ik ben benieuwd...
I HATE MUSIC
pi_65787365
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar ik had het over (mogelijk) ADD en niet ADHD.
Waar ik vnl last van heb:
gedachten die afdwalen tijdens het lezen, niet in slaap komen door te druk (in het hoofd) en daardoor weer 's ochtends moeilijk mn bed uitkomen, stemmingswisselingen, chaotisch zijn en alles tegelijk willen doen, dingen kwijt raken (nouja niet echt kwijt (dat ik het later wel weer terug vind), maar wel dat ik dan echt niet meer weet waar ik het heb gelaten, of dat ik me rot zoek naar sleutels die voor me neus liggen ), faalangst, perfectionisme enerzijds maar tegelijkertijd weer details over het hoofd gezien, erg slordig in lezen (dingen verkeerd lezen of gewoonweg over het hoofd zien) of andere slordigheidsfouten.
Misschien dat ik iets vergeet. Ik denk ook dat ik kan hyperfocussen.

Wat ik níet heb:
-ik kan prima een planning maken (mbt studie) en een agenda bijhouden
-ik kan ook prima met geld omgaan
-ik kan ook goed alleen zijn
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen

van dit lijstje met kenmerken:
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
heb ik de volgende:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Veel creatief talent (tja wat is veel?)
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor (weet ik niet, voor zover ik kan beoordelen niet opvallend) / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan (niet echt, wel muziek bijna altijd, en computer)
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen (ik ben erg eigenwijs: ik moet het altijd eerst op mn eigen manier doen)
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het langdurig luisteren (gedachten die afdwalen tijdens college)
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden

Er zit ook ADHD in de familie.

Opzich hoeft dit natuurlijk allemaal niets te zeggen. Maar dit zijn dus de "problemen" waar ik tegenaan loop.
pi_65792393
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Wat ik níet heb:
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen
Heb je die dingen alleen tegenwoordig niet meer of heb je dat ook nooit gehad? En dan heb ik het eigenlijk vooral over de eerste.
Bij mij is na een onderzoek dat maanden duurde ADD geconstateerd. Ik kan zelf, net als jij, prima met geld omgaan, omdat ik heel voorzichtig ben. Ik kan ook heel goed alleen zijn, want ik heb nooit zoveel behoefte aan gezelschap en ik vind het prima om met mezelf ergens te zitten. Ik huil ook amper.

Verder is er hier een pdf-bestand te vinden over de verschillen en overeenkomsten tussen ADD en ADHD. Ik zal het lijstje voor je overtypen.

Verschillen

ADD
Laat in reactie
Veel gedachten/blokkerende gedachten
Dagdromen/afwezig
Laag risico crimineel gedrag
Zit vaak stil/observerend
Internaliseert emoties
Zet door/risico burnout
Oog en zorg voor detail
Vervangt onzekerheid door te analyseren
Functioneert op de achtergrond
Komt vaker voor bij vrouwen
Sterk inlevingsvermogen
Lijdt mee
Trekt zich terug
Kijkt de appel uit de boom
Kan moeilijk nee zeggen
Stelt hoge eisen aan vriendschappen

ADHD
Impulsief in reactie
Doet snel zonder denken
Druk/hyperactief
Hoger risico crimineel gedrag
Kan niet stil zitten
Externaliseert emoties
Geeft snel op
Minder aandacht voor detail
Verhult onzekerheid met humor/grappen
Functioneert op de voorgrond
Komt vaker voor bij mannen
Minder inlevingsvermogen
Medeleven
Zoekt afleiding bij anderen
Handelt direct
Zegt gemakkelijk nee
Stelt minder hoge eisen aan vriendschappen

Overeenkomsten

Concentratieproblemen
Snel afgeleid
Vergeetachtigheid
Alles op het laatste moment
Chaotisch
Problemen met plannen
Leerproblemen
Moeilijk de aandacht langdurig kunnen vasthouden
Een inconsequent prestatievermogen
Slaapproblemen/moeite met verdelen energie
Lage zelfwaardering/onzekerheid
Een gevoel van anders zijn dan de rest
Gevoelig voor verslavende middelen
Vatbaar voor burnout/angst/depressie
U kreeg vaak te horen: "Je kan wel, maar je wil niet"
Bij interesse geen concentratieproblemen/creatief
---
Het hoeft niet allemaal bij je te kloppen. Zo heb ik geen gevoel van minderwaardigheid ("Lage zelfwaardering/onzekerheid"). Totaal niet zelfs. Vroeger wel, maar dat is er met de jaren gewoon uitgegroeid. Wel denk ik dat de problemen bij het plannen echt typerend zijn voor mensen met AD(H)D. Als je vrijwel alle kenmerken van AD(H)D hebt, behalve dat, ben je wel een interessant geval.

Zelf heb ik overigens het idee dat ik dit misschien heb:

Vijf vormen van hooggevoeligheid bij hoogbegaafden

3. Intellectueel: intense activiteit van de geest
Verwijst naar de activiteit van de geest. Is niet hetzelfde als intelligentie! Refereert dus niet naar academische successen, maar naar behoefte aan wijsheid. Indien sterk aanwezig: een constante drang naar het vergaren van kennis en op zoek naar de waarheid wat zich kan uiten in onophoudelijk vragen stellen, alles analyseren en tegelijk streven naar synthese. Gepreoccupeerd zijn door logica en theoretische problemen, een scherp observatievermogen, onafhankelijk denken, kritisch zijn, symbolisch denken, ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten, denken over het eigen denken. Het gaat om een intellectuele honger. Nieuwsgierigheid, concentratie, vermogen tot aanhoudende intellectuele inspanning, gretig lezen, scherp observeren, gedetailleerd visueel herinneren, gedetailleerde planning.
• Passie voor vragen stellen en problemen oplossen: op zoek naar waarheid en begrip, vorming van nieuwe begrippen, vasthoudendheid bij problemen oplossen
• Nadenkend: denken over denken, liefde voor theorie en analyse, verdiept in logica, in moreel denken, introspectie (maar zonder oordelen), begripsmatige en intuïtieve integratie, onafhankelijk in denken (zeer kritisch)

Met die tekst zou iemand me namelijk heel goed kunnen beschrijven. Ik ken werkelijk niemand die op die manier te beschrijven is behalve mezelf. Toch wel behoorlijk interessant. Ik denk niet dat ik zin heb om helemaal te onderzoeken of ik dit ook echt heb, want dat zal weer maanden duren.
Ik ben wel erg vroeg 'geestelijk volwassen' geworden. Dat kwam vooral door de sterke behoefte aan wijsheid. Waar ik nu eigenlijk nog het meest in geïnteresseerd ben, zijn andere mensen die het ook hebben, want die heb ik nooit ontmoet. Ik zou vast veel in ze herkennen. Ze lijken me uiterst interessant. Door mij dan met hen te vergelijken zou ik ook met zekerheid kunnen zeggen of ik dit heb.
Het idiote eraan is wel dat dit zo'n afwijking is die vaak wordt verward met ADD. Mensen die dit hebben krijgen dus vaak de misdiagnose ADD. Het was al eerder bekend dat ik tegelijk hoogbegaafd was en ADD had en dat ik ook nog eens DSPS had, terwijl dat ook vaak verward werd met ADD.
Ik ben dus wellicht een heel vreemd geval apart.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 15:12:22 #83
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65801753
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:58 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.

Hoe komt het dat het je de vorige keer niet is gelukt? Ik ben nieuwsgierig omdat studeren bij mij moeilijk gaat. Niet stil kunnen zitten of concentreren, in slaap vallen tijdens lezen, snel afgeleid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Over een maand begint bij mij het psychologisch onderzoek. Ik ben benieuwd...
Dat had ik dus eerst ook Nu met Ritalin kan ik me urenlang concentreren op de saaiste onderwerpen
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 15:14:38 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65801835
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar ik had het over (mogelijk) ADD en niet ADHD.
Waar ik vnl last van heb:
gedachten die afdwalen tijdens het lezen, niet in slaap komen door te druk (in het hoofd) en daardoor weer 's ochtends moeilijk mn bed uitkomen, stemmingswisselingen, chaotisch zijn en alles tegelijk willen doen, dingen kwijt raken (nouja niet echt kwijt (dat ik het later wel weer terug vind), maar wel dat ik dan echt niet meer weet waar ik het heb gelaten, of dat ik me rot zoek naar sleutels die voor me neus liggen ), faalangst, perfectionisme enerzijds maar tegelijkertijd weer details over het hoofd gezien, erg slordig in lezen (dingen verkeerd lezen of gewoonweg over het hoofd zien) of andere slordigheidsfouten.
Misschien dat ik iets vergeet. Ik denk ook dat ik kan hyperfocussen.

Wat ik níet heb:

van dit lijstje met kenmerken:
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
heb ik de volgende:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Veel creatief talent (tja wat is veel?)
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor (weet ik niet, voor zover ik kan beoordelen niet opvallend) / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan (niet echt, wel muziek bijna altijd, en computer)
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen (ik ben erg eigenwijs: ik moet het altijd eerst op mn eigen manier doen)
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het langdurig luisteren (gedachten die afdwalen tijdens college)
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden

Er zit ook ADHD in de familie.

Opzich hoeft dit natuurlijk allemaal niets te zeggen. Maar dit zijn dus de "problemen" waar ik tegenaan loop.
Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADD

Maar als ik het zo lees dan heb je inderdaad veel ADD kenmerken Maar je beantwoordt mijn vraag niet. Zijn dit dingen die je dagelijkse leven daadwerkelijk belemmeren?
pi_65808822
Hier ook een adhd'er. Ik heb het gecombineerde type.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 19:15:24 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65809327
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:57 schreef Lychee_ het volgende:
Hier ook een adhd'er. Ik heb het gecombineerde type.
Wat houdt dat in? Dat je beiden hebt of een beetje van beiden? Ik het laatste neig het meest naar ADD maar heb ook een aantal ADHD kenmerken. Zoals slordig en altijd alles kwijt zijn en ontzettend rommelig mijn kamer is nu zo'n zooi dat zelfs ik me er aan begin te ergeren maar weet gewoon niet waar ik moet beginnen
pi_65811505
quote:
Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADD
Het gecombineerde type dus
AD/HD

En ik voldoe ook aan alle karakteristieken van hoogbegaafdheid, (afgezien van een goede/motiverende omgeving) maar helaas ben ik in het verleden op het vlak van school, wel echt een onder presteerder geweest. En nu nog steeds eigenlijk. maarja

Binnenkort krijg ik adhd coaching en een soort van groepstherapie en ik hoop dat ik dan nog beter de negatieve kanten van adhd leer te beheersen.

Ik gebruik geen medicatie trouwens
pi_65812618
Ik zou mensen met AD(H)D adviseren te gaan mediteren en het boek "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle te lezen. Daarna ben je van mening dat AD(H)D voor het grootste gedeelte een onzin etiketje is ontstaan in de onderontwikkelde Westerse psychologie.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:42:18 #89
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_65814889
tvp
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_65820870
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:44 schreef frenkck het volgende:
Ik zou mensen met AD(H)D adviseren te gaan mediteren en het boek "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle te lezen. Daarna ben je van mening dat AD(H)D voor het grootste gedeelte een onzin etiketje is ontstaan in de onderontwikkelde Westerse psychologie.
Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheen
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_65821896
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 00:41 schreef geppie het volgende:

[..]

Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheen
In één keer is ook niet de bedoeling, alsof je in één keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.
Ik heb laatst ook het boek voor de 2e keer gelezen, zoveel anders was dat dan de eerste keer. En de 3e keer gaat zeker ook weer anders worden.

En er zich doorheen worstelen, het boek is redelijk luchtig beschreven. Op een gegeven moment moet je gewoon echt uit die slachtoffer rol stappen en er ook echt wat aan willen doen. Iedereen moet voor alles wat doen. Wat is het wezenlijke verschil tussen niks doen (doelloos internetten) en een stukje uit dat boek lezen af en toe. Dit topic lees je toch ook? Mijn post heb je toch ook gelezen? Dan kan je ook een kleine passage uit dat boek lezen. Je moet niet iedere keer in die slachtofferrol kruipen van: 'ik moet me er doorheen worstelen, want ik word afgeleid door allerlei zaken'. Dat werkt niet, besef dat jij je daarmee niet wilt identificeren en vooruit wilt gaan.

Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen en dat moet toch uit jezelf gaan komen. Dit boek gaat juist om de kracht in jezelf te vinden en te gaan gebruiken en de negatieve emoties en gedachten kwijt te raken. Tuurlijk gaat dat niet in 5 minuten, niemand kan dat. Dat moet je ook beseffen. Zo'n boek moet ook niet in 1 dag uitgelezen zijn, daar doe ik ook 2 weken over. Stukje bij beetje iedere keer wat lezen, dan is het het beste te begrijpen.

Tuurlijk voelt het misschien vervelend aan om een boek te gaan lezen, je gedachten zegt 'nee, laten we iets makkelijkers en leukers doen'. Maar daar gaat het boek juist over, om de scheiding tussen je gedachten en je echte zelf te maken. Als je dat verschil eenmaal kent wordt het steeds makkelijker om iets uit te voeren.
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 15:44:33 #92
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65829627
Eckhart Tolle wil ik sowieso een keer lezen. Mijn zus heeft me er eens over verteld en klinkt echt super interessant! Probleem bij mij is alleen dat ik weinig tijd heb om te lezen voor mijn plezier, moet zoveel lezen voor mijn studies dat dat even niet gaat. Maar als ik een vrij momentje heb zal ik er zeker aan denken

ik ben het wel met Frenck eens dat het excuus ADHD in dit verband een beetje flauw is. Als iets interessant is gaat het toch prima? Ik verslind sowieso boeken, heb pas moeite als iets me niet interesseert...
pi_65830070
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 01:42 schreef frenkck het volgende:

[..]

In één keer is ook niet de bedoeling, alsof je in één keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.
Ik heb laatst ook het boek voor de 2e keer gelezen, zoveel anders was dat dan de eerste keer. En de 3e keer gaat zeker ook weer anders worden.

En er zich doorheen worstelen, het boek is redelijk luchtig beschreven. Op een gegeven moment moet je gewoon echt uit die slachtoffer rol stappen en er ook echt wat aan willen doen. Iedereen moet voor alles wat doen. Wat is het wezenlijke verschil tussen niks doen (doelloos internetten) en een stukje uit dat boek lezen af en toe. Dit topic lees je toch ook? Mijn post heb je toch ook gelezen? Dan kan je ook een kleine passage uit dat boek lezen. Je moet niet iedere keer in die slachtofferrol kruipen van: 'ik moet me er doorheen worstelen, want ik word afgeleid door allerlei zaken'. Dat werkt niet, besef dat jij je daarmee niet wilt identificeren en vooruit wilt gaan.

Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen en dat moet toch uit jezelf gaan komen. Dit boek gaat juist om de kracht in jezelf te vinden en te gaan gebruiken en de negatieve emoties en gedachten kwijt te raken. Tuurlijk gaat dat niet in 5 minuten, niemand kan dat. Dat moet je ook beseffen. Zo'n boek moet ook niet in 1 dag uitgelezen zijn, daar doe ik ook 2 weken over. Stukje bij beetje iedere keer wat lezen, dan is het het beste te begrijpen.

Tuurlijk voelt het misschien vervelend aan om een boek te gaan lezen, je gedachten zegt 'nee, laten we iets makkelijkers en leukers doen'. Maar daar gaat het boek juist over, om de scheiding tussen je gedachten en je echte zelf te maken. Als je dat verschil eenmaal kent wordt het steeds makkelijker om iets uit te voeren.

Ik gebruik het niet als excuus, ik kwam er gewoon simpelweg niet doorheen dat kan toch?
Op zich ben ik het met je eens dat het boek niet in een keer uitgelezen hoeft te worden, dus ik denk dat ik je kritiek van harte neem en het boek op de eerstvolgende vakantie meeneem en het stukje bij beetje weer ga proberen
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 02:26:38 #94
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65870212
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' bui weet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen ik vind slapen maar saai
pi_65870365
quote:
Op maandag 9 februari 2009 02:26 schreef MaJo het volgende:
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' bui weet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen ik vind slapen maar saai
Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.
I HATE MUSIC
pi_65910426
quote:
Op maandag 9 februari 2009 02:58 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.
Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaald
pi_65924582
gefeliciteerd rvlaak_werk2!

@8. : ik herken me wel enigszins in het tekstje over hoogbegaafdheid, maar zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd! Hoe dan ook, daarmee verklaar je toch niet het chaotische?
Over de kenmerken die ik niet heb:
-ik kon eigenlijk altijd wel goed met geld omgaan, met net als jij, ben ik daar ook wel heel voorzichtig in. Natuurlijk doe ik wel eens impulsinkopen, maar over het algemeen kan ik best met geld omgaan.
-goed alleen kunnen zijn heb ik geloof ik ook zolang ik me kan heugen. Het is niet zo dat ik altijd alleen ben hoor, daar niet van. Maar echt problemen met alleen te zijn heb ik nooit gehad.
-veel huilen ben ik ook nooit bekend om geweest
-en dan de moeilijkste plannen: tja, dat weet ik eigenlijk niet. Ergens halverwege het vwo ben ik compleet omgeslagen van iemand die vrij weinig doet naar iemand die keihard werkt (terwijl mn cijfers er helemaal niet zoveel beter op werden, ja wel wat, van een onvoldoende naar een 6je maar dat was het ook wel). Wat ik tegenwoordig doe is zodra ik weet wat de leerstof is voor een tentamen van een bepaald vak maak ik gelijk een planning en daar probeer ik me ook zo goed mogelijk aan te houden. Wat meestal wel goed gaat, over het algemeen. Ik stel idd wel eens uit, maar dan meer de dingen buiten studie: afwas bijvoorbeeld (tja wie niet..) of dingen die ik moet regelen, maar niet direct hoeft.

@Majo: ligt eraan wat je verstaat onder belemmeren. Echt belemmeren (in strikte zin) is het natuurlijk niet, want ik ben al 22 jaar zo en ik leef nog steeds en heb (gelukkig!) geen zelfmoordneigingen ofzo:P Ik beschouwde (en eigenlijk nog steeds, hoewel ik nu weet dat het ook kenmerken zijn van ADD) al die kenmerken gewoon als mijn persoonlijkheid. Het is wel zo dat ik graag verbetering zou zien, vnl op gebied van studie (concentratie, faalangst, slordigheid) en ook qua stemmingswisselingen als dat zou kunnen.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik mij afvraag in hoeverre je daar (deels) vanaf kunt komen, aangezien AD(H)D toch een aangeboren afwijking is. Ik zie ook wel in dat alleen een etiketje niet boeiend is. Dat is juist waarom ik dit gepost heb! Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?

[ Bericht 31% gewijzigd door IEAIEI op 10-02-2009 20:07:14 ]
pi_65930433
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaald
Gefeliciteerd!
I HATE MUSIC
pi_65932774
quote:
Het is wel zo dat ik graag verbetering zou zien, vnl op gebied van studie (concentratie, faalangst, slordigheid) en ook qua stemmingswisselingen als dat zou kunnen.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik mij afvraag in hoeverre je daar (deels) vanaf kunt komen, aangezien AD(H)D toch een aangeboren afwijking is. Ik zie ook wel in dat alleen een etiketje niet boeiend is. Dat is juist waarom ik dit gepost heb! Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Echt therapie op dat gebied vind ik vaak maar tegenvallen, enige wat bij mij echt heeft geholpen is meditatie. Maar dat wordt in de Westerse pscyhologie nauwelijks toegepast, het is namelijk veelte zweverig om daar iets zinnigs over te zeggen. Jammer, want het werkt echt.
pi_65937027
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
@8. : ik herken me wel enigszins in het tekstje over hoogbegaafdheid, maar zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd! Hoe dan ook, daarmee verklaar je toch niet het chaotische?
Over de kenmerken die ik niet heb:
-ik kon eigenlijk altijd wel goed met geld omgaan, met net als jij, ben ik daar ook wel heel voorzichtig in. Natuurlijk doe ik wel eens impulsinkopen, maar over het algemeen kan ik best met geld omgaan.
-goed alleen kunnen zijn heb ik geloof ik ook zolang ik me kan heugen. Het is niet zo dat ik altijd alleen ben hoor, daar niet van. Maar echt problemen met alleen te zijn heb ik nooit gehad.
-veel huilen ben ik ook nooit bekend om geweest
-en dan de moeilijkste plannen: tja, dat weet ik eigenlijk niet. Ergens halverwege het vwo ben ik compleet omgeslagen van iemand die vrij weinig doet naar iemand die keihard werkt (terwijl mn cijfers er helemaal niet zoveel beter op werden, ja wel wat, van een onvoldoende naar een 6je maar dat was het ook wel). Wat ik tegenwoordig doe is zodra ik weet wat de leerstof is voor een tentamen van een bepaald vak maak ik gelijk een planning en daar probeer ik me ook zo goed mogelijk aan te houden. Wat meestal wel goed gaat, over het algemeen. Ik stel idd wel eens uit, maar dan meer de dingen buiten studie: afwas bijvoorbeeld (tja wie niet..) of dingen die ik moet regelen, maar niet direct hoeft.
Ah sorry. Dat stukje onderaan mijn post over hooggevoeligheid ging over mezelf.
Dat je je eerste jaren op het vwo niks hebt gedaan, is normaal voor iemand die te slim is voor zijn niveau. En ik denk dat dat bij jou het geval was, want als je in 3vwo probleemloos hebt kunnen niksen, moet je het makkelijk hebben gevonden. Als je het makkelijk vindt, doe je vanzelf minder. Je hoeft er immers niet hard voor te werken.
Nu komt er een hoop gegok:
misschien kreeg je op een gegeven moment toch onvoldoendes, omdat je in het begin van een periode steeds dacht dat je 'alles wel kunt inhalen op het eind, omdat je weet dat je niet zo heel veel hoeft te leren altijd', en op het eind dan alsnog niks inhaalde, omdat je lui was. En dat die luiheid veroorzaakt werd doordat je wist dat je je waarschijnlijk toch niet zou kunnen concentreren. Dus de 'drempel' naar het studeren was groter, doordat je altijd concentratieproblemen had. Dat was de standaard.
Ik gis maar wat. Zo was het bij mij. Waarschijnlijk ging het bij jou anders, maar ik ben wel geïnteresseerd. Ikzelf ging op een gegeven moment ook beter mijn best doen, en kwam toen net als jij tot de conclusie dat huiswerk maken niet zo heel veel hielp bij het halen van hogere cijfers. Uiteindelijk concludeerde ik toch dat ik de hoogste cijfers haalde als ik op het eind ineens aan het werk ging. Tsja.
Maar dat verschilt ook per persoon.

Het zit nu wel goed met het plannen dan bij jou denk ik. Het chaotische is ook niet te verklaren met hoogbegaafdheid.
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Je begrijpt wel dat alles onder jouw persoonlijkheid valt. Er zijn in de maatschappij een hoop mensen met dezelfde opmerkelijke symptomen, met dezelfde problemen. Deze mensen vormen een groep, want de rest van de samenleving heeft geen last van de problemen. In dit geval gaat het dus om de groep ADD'ers.

Als jij denkt dat je binnen die groep valt, omdat je de symptomen ook hebt, dan is het naar mijn mening geen gek idee om te testen of je daar ook echt binnen valt. Er wordt voor deze groep mensen onderzoek gedaan naar oplossingen voor de problemen van ADD. Er zijn bijvoorbeeld medicijnen die kunnen helpen. Als blijkt dat je ADD hebt, zou je deze medicijnen kunnen uitproberen om te kijken of je je er beter mee voelt, en beter functioneert. Zo simpel is het. ADD'ers zijn gewoon een groep mensen met dezelfde kenmerken in hun persoonlijkheid. Veel van die kenmerken brengen problemen met zich mee. Bij deze mensen werken delen in de hersenen anders dan normaal - wellicht op een verkeerde manier, dat mag iedereen zelf beoordelen.

Verder vind ik het dus kortzichtig om te roepen dat AD(H)D gewoon een hype is, want er zijn wel degelijk mensen met zulke problemen, soms heel extreem. AD(H)D is dus geen onzin. Dat is een misverstand.

Maar ik dwaal af. Ik begrijp ook dat je snapt dat het etiketje werkelijk niks boeit. Zo is het ook. Wat therapie betreft: dat werkt waarschijnlijk alleen als je je er 100% voor inzet. Bij ADD'ers schommelt de motivatie vaak nogal, dus je moet zelf bedenken of dat iets voor jou is. Praatgroepen heb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt me ook niks. Een dieet, tsja, dat hangt er ook vanaf hoe je nu eet. Het zou wel wat kunnen helpen.

Overigens heb je het over het moeten slikken van medicijnen, je hele leven lang. Je gaf zelf al aan dat dat nogal een wilde uitspraak was, maar er is natuurlijk helemaal geen sprake van medicijnen moeten slikken. Absoluut niet. Je hebt het zelf in de hand. Als je na een testperiode positief bent over een bepaald medicijn, kun je ervoor kiezen om het nog een maandje te blijven slikken - spreekt voor zich. Je kunt natuurlijk op ieder moment stoppen, of een ander medicijn uittesten, mocht je daar behoefte aan hebben. Als je zo'n ADD-onderzoek hebt gedaan, volgt er niet zomaar een recept voor ritalin. Daar hoef je in principe achteraf pas over na te denken.

Hopelijk heb je je concentratie er een beetje bij kunnen houden tijdens het lezen van deze post.
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:46 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpak

voor jou mss anders, maar ik heb met een bevriende dietist kunnen overleggen en het is over t algemeen zo dat je echt de hele dag door beter kleine dingen kan eten! dus af en toe een cracker, dan een broodje, dan een sultana. want je maag snapt er gewoon nisk van als ie de hele dag leeg is

dus sowieso: echt echt echt lunchen!
Het eten van kleine dingetjes door de dag heen is misschien wel een goed plan inderdaad. Lunchen doe ik nooit, dus dat wordt lastig.
Maar ik doe m'n best. Het gaat nu al wat beter met mijn eetlust trouwens. Hopelijk gaat de eetlust nu weer langzaam omhoog. Dat zou mooi zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')