Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..quote:'Koopzondagen beperken kost duizenden banen'
Als het aantal koopzondagen aan banden wordt gelegd gaat dat 15.000 tot 20.000 banen kosten.
Die waarschuwing komt van het Platform Detailhandel Nederland en de drie grootste gemeenten.
Toeristen
Als het aan het kabinet ligt mogen voortaan alleen steden en gebieden die populair zijn bij toeristen meer dan 12 zondagen per jaar hun winkels opendoen. Winkeliers en gemeenten zien hier niets in. "Het gaat niet alleen om belangen van toeristen, maar ook om die van burgers, ondernemers en medewerkers", zegt een woordvoerder van het Platform Detailhandel.
Volgens de brancheorganisatie moeten gemeenten zelf bepalen hoeveel koopzondagen ze willen instellen: "zij staan het dichtst bij de bevolking".
Banenverlies
Vooral winkels die sterk afhankelijk zijn van de zondag verwachten een groot banenverlies. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Amsterdam ArenA en het Designer Outlet Centre in Roermond. Daar zullen waarschijnlijk in een keer honderden banen worden geschrapt.
De Tweede Kamer praat donderdag over de koopzondagen. D66 roept het kabinet op om het wetsvoorstel in te trekken. "De komende twee jaar zal de werkloosheid al met 200.000 mensen toenemen door de kredietcrisis. Daar nog eens 20.000 aan toevoegen zou ideologische verblinding zijn", zegt kamerlid Boris van der Ham.
nos.nl
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:43 schreef Tism het volgende:
[..]
Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..
quote:Op maandag 19 januari 2009 15:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.
Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.
Dan weet je wat je te doen staat: een politieke meerderheid vormen wat betreft dat punt.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:27 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
En mijn religieuze ideologie zegt dat op zondag de winkels open moeten. Wat een paternalistisch gedram zeg.
OMFG!..quote:Minister Van der Hoeven van Economische Zaken gelooft niet dat inperking veel effect zal hebben op de economie.
Dat is een onderdeel van hun ideologie en dus is het volstrekt logisch dat ze hun moraal willen opdringen aan de gemeenschap. Jij hecht er waarde aan dat iedereen zoiets voor zichzelf mag uitmaken, maar dat ideaal van jou is jouw ideaal en dus evident niet het ideaal van iedereen. Vrijheid is niet een universeel recht. De argumentatie van religieuzen is in hun beleving volstrekt juist en zolang zij voldoende aanhang kunnen verwezenlijken, hebben zij de macht om hun ideaal in de praktijk te brengen.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.
Ah... weg met de voetbalwedstrijden, evenementen, sportkantines, de cafe's, restaurant, pretparken etc etcquote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Goede zaak dat afschaffen van de koopzondagen. God heeft de zondag geschapen als rustdag, en daar horen wij ons maar aan te houden.
Ga eens een keer naar de kerk ipv de Hema!
Ja, laten we dan de doodstraf, mensenhandel en polygamie ook weer toestaan, zoals de bijbel dat vermeldt.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Goede zaak dat afschaffen van de koopzondagen. God heeft de zondag geschapen als rustdag, en daar horen wij ons maar aan te houden.
Precies. Gezellig met het gezin voor de kachel praten over de week.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ah... weg met de voetbalwedstrijden, evenementen, sportkantines, de cafe's, restaurant, pretparken etc etc
gewoon alles dicht op zondagRust
dat moet je zelf weten. Ik ga op zaterdag naar de synagoge en wil op zondag niet beperkt worden door andermans religie.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Dit is trouwens dezelfde muts die intelligent design op scholen wilde invoeren. Hoezo, religieuze agendaquote:Minister Van der Hoeven van Economische Zaken gelooft niet dat inperking veel effect zal hebben op de economie.
Waarom? Scheiding van kerk en staat ziet er toch op dat besluiten worden genomen op economische en politieke redenen en niet op redenen die voortvloeien uit geloofsovertuiging?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:42 schreef servus_universitas het volgende:
Wat een drogredeneringen in de posts hierboven van Frutsel en Adelante.
Wat is er mis met Intelligent Design dan?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:43 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
dat moet je zelf weten. Ik ga op zaterdag naar de synagoge en wil op zondag niet beperkt worden door andermans religie.
[..]
Dit is trouwens dezelfde muts die intelligent design op scholen wilde invoeren. Hoezo, religieuze agenda
Hoe bedoel je? In de bijbel is sprake van de meest vreselijke straffen, lees Leviticus er maar op na. Gaan we dat deel van de ideologie ook weer invoeren of zijn de gelovigen dan in een keer selectief in wat ze wel en niet willen invoeren.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:42 schreef servus_universitas het volgende:
Wat een drogredeneringen in deze twee posts hierboven.
Scheiding van kerk en staat kan alleen dan op echte ondersteuning rekenen, wanneer de regerende partijen zelf niet religieus zijn. Het is niet meer dan logisch dat een religieuze regering de scheiding van kerk en staat minder strengt waarborgt dan een volkomen seculiere regering. Dan kun je wel stellen dat dat in strijd is met het principe van scheiding van kerk en staat, maar scheiding van kerk en staat is een principe dat je wel of niet onderschrijft. Het is niet een default situatie of universele wet.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
Waarom? Scheiding van kerk en staat ziet er toch op dat besluiten worden genomen op economische en politieke redenen en niet op redenen die voortvloeien uit geloofsovertuiging?
paternalistisch omdat ze voor anderen willen beslissen wat goed voor ze is. Wat mij betreft heeft de overheid een rol in veel zaken, ik ben echt niet voor een nachtwakersstaat, maar dit is gewoon onnodig. Laat gemeenten, bedrijven en werknemers het zelf lekker uitzoeken.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dan weet je wat je te doen staat: een politieke meerderheid vormen wat betreft dat punt.
Paternalistisch gedram? Leg dat eens uit.
Persoonlijk ben ik van mening dat winkels elke zondag open zouden moeten kunnen zijn (keuze van de ondernemer). Het is ook beter voor het file probleem als winkkelpersoneel op andere dagen vrij heeft alls alle kantoorklerken.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:46 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
paternalistisch omdat ze voor anderen willen beslissen wat goed voor ze is. Wat mij betreft heeft de overheid een rol in veel zaken, ik ben echt niet voor een nachtwakersstaat, maar dit is gewoon onnodig. Laat gemeenten, bedrijven en werknemers het zelf lekker uitzoeken.
Dat is een andere verhaal, niet relevant voor hier. Zoek maar op internet als je dat wilt weten.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:45 schreef BB-boy het volgende:
[..]
Wat is er mis met Intelligent Design dan?
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Voor mij heeft het niks met religie te maken. Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Daarmee ben ik het ook eens, maar zoals Boris boven mij zegt: zorg wel voor wat meer spreiding.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Voor mij heeft het niks met religie te maken. Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Als het kabinet goede redenen heeft om koopzondagen af te schaffen hoor je mensen niet klagen, maar op religieuze gronden iets afschaffen slaat natuurlijk nergens op (ik word sowieso schijtziek van dit truttenkabinet). Overigens ben ik benieuwd wat die sociologische redenen zijn.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Al kost het 15.000 tot 20.000 levens. Rechtlijnige dogmatische ideologie voor allen, of je het er nou mee eens bent of niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:51 schreef Tism het volgende:
[..]
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..
En jij bepaald natuurlijk op welke dag een ander vrij moet hebben, wel eens bij je opgekomen dat sommige mensen het juist heel fijn vinden om op zondag te werken? Bijvoorbeeld omdat ze op zaterdag sporten? Dan heb ik nog niet eens over andere religieuze groeperingen zoals Joden die hun rustdag op zaterdag hebben. Daarnaast leven we nog altijd in een seculiere staat.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Niemand dwingt je om te gaan werken of winkelen op zondag.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Ik vraag me bij dergelijke beweringen altijd af hoe men dit zou bepaalt...quote:Op maandag 19 januari 2009 16:51 schreef Tism het volgende:
[..]
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..
Dat lijkt me sterk aangezien in een flink aantal steden in Nederland er geen of slechts enkele koopzondagen zijn...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat een muts die Van der Hoeven. Zondag wordt er meer geld uitgegeven dan op zaterdag! Zo ideaal om zaterdag je huisje door te kunnen, de boodschappen te doen en dan zondag gewoon je léuke inkopen te gaan doen.
Ga het maar eens uitleggen aan de studenten die straks een gat in hun budget hebben.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:15 schreef DivineJester het volgende:
Bedenk wie het zegt en met welke reden, en trek er gerust de helft vanaf.
Ik heb het over de steden waar wel koopzondag is. Op zondag is het in R'dam drukker in de stad dan op zaterdag.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:16 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk aangezien in een flink aantal steden in Nederland er geen of slechts enkele koopzondagen zijn...
Beetje makkelijke opmerking hé.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niemand dwingt je om te gaan werken of winkelen op zondag.
De wet maakt al lang en breed mogelijk dat je kan weigeren om op zondag in de winkel te gaan staan. Nog afgezien van het feit dat vanaf invoering van die koopzondag er gevochten wordt om de zondagen te mogen werken. Heerlijk: van 12 tot 5 en meer verdienen dan op een zaterdag van 9-18.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:19 schreef Bommenlegger het volgende:
Beetje makkelijke opmerking hé.
Wat als zondag ook een normale werkdag is?
Kan je dan ook zeggen dat niemand je dwingt?
Wees dan voortaan duidelijker dat het alleen voor winkelpersoneel geldt, scheelt jouw en mij onnodige forumvervuiling.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
De wet maakt al lang en breed mogelijk dat je kan weigeren om op zondag in de winkel te gaan staan. Nog afgezien van het feit dat vanaf invoering van die koopzondag er gevochten wordt om de zondagen te mogen werken. Heerlijk: van 12 tot 5 en meer verdienen dan op een zaterdag van 9-18.
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:15 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik vraag me bij dergelijke beweringen altijd af hoe men dit zou bepaalt...
Bedenk wie het zegt en met welke reden, en trek er gerust de helft vanaf.
Overigens is dit wel weer exemplarisch voor het christelijke beleid dat ons wordt opgelegd waarin verboden en stappen terug leidende zaken lijken te zijn.
Ik denk dat Rotterdam wel onder de uitzonderingsregel valt hoor, wees maar niet bang.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik heb het over de steden waar wel koopzondag is. Op zondag is het in R'dam drukker in de stad dan op zaterdag.
Het gaat hier om koopzondagen. Lijkt me niet dat we het dan moeten hebben over medisch personeel welke ook op zondag de mensen moet verzorgen...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:23 schreef Bommenlegger het volgende:
Wees dan voortaan duidelijker dat het alleen voor winkelpersoneel geldt, scheelt jouw en mij onnodige forumvervuiling.
Waarom zouden ze dat dan niet zeggen. Het is toch inn hun belang dat de koopzondag er blijft en hoe banger het volk/de rgering wordt, hoe minder ze genegen zijn de boel te sluiten op zondag.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef Tism het volgende:
[..]
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..Ik denk dat Nederlandse werknemersorganisatie toch wel een redelijk goed beeld op dat gebied hebben.
Zodra ze vertellen waar ze zich op baseren zullen we het weten.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef Tism het volgende:
[..]
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..Ik denk dat Nederlandse werknemersorganisatie toch wel een redelijk goed beeld op dat gebied hebben.
Zoals ik al zei: ik heb het verkeerd gelezen, en nee ik val niet onder medisch personeel.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het gaat hier om koopzondagen. Lijkt me niet dat we het dan moeten hebben over medisch personeel welke ook op zondag de mensen moet verzorgen...
Maar dat zal wel aan mij liggen dat ik on-topic wens te blijven.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er op zondag aan het werk zijn eigenlijk...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ga het maar eens uitleggen aan de studenten die straks een gat in hun budget hebben.
Al die vrijheid. Voor je het weet gaat iemand er nog gebruik van maken ook... Brrr....quote:Op maandag 19 januari 2009 18:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze hadden koopzondagen gewoon nooit in moeten stellen. Belachelijk!
Ik woon er niet, dus het zal me m'n reet roesten, maar het gaat om het idee. Nederland verkeert in recessie. Op zondag wordt er nog wel aardig wat geld gespendeerd. Dus, we schaffen de koopzondag af, want het is in strijd met een 2000 jaar oud boek.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik denk dat Rotterdam wel onder de uitzonderingsregel valt hoor, wees maar niet bang.
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:27 schreef DivineJester het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er op zondag aan het werk zijn eigenlijk...
(in winkels dan hè)
Ah, je beweert dat er op zondag meer gekocht wordt dan op andere dagen, vervolgens zal je dat aan je reet roesten? Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik woon er niet, dus het zal me m'n reet roesten, maar het gaat om het idee. Nederland verkeert in recessie. Op zondag wordt er nog wel aardig wat geld gespendeerd. Dus, we schaffen de koopzondag af, want het is in strijd met een 2000 jaar oud boek.!!
Klopt. Men betaalt een vrouw van 50 ook grofweg hetzelfde, dus die blijven als het even kan weg.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.
Dat klopt denk ik wel, maar is het reeel om een bijbaan die verloren gaat te verkopen als een (volwaardige) baan die verloren gaat?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.
*zucht*quote:Op maandag 19 januari 2009 18:33 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ah, je beweert dat er op zondag meer gekocht wordt dan op andere dagen, vervolgens zal je dat aan je reet roesten? Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.
Ik ben van mening dat koopzondagen niet weg hoeven, maar een beetje redelijke beargumentering mag ook wel natuurlijk.
Kunnen we ons geld tegenwoordig 2x uitgeven? Het kost de detailhandel misschien een paar banen, die gaan dan wel uiteindelijk ergens anders naartoe.. Heb nog nooit een koopzondag nodig gehad om een aankoop te doen die ik doordeweek of zaterdag niet kon doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:43 schreef Tism het volgende:
[..]
Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..
Er zijn natuurlijk wel cijfers wat de invoering heeft opgeleverd. En dat viel niet tegen.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:33 schreef DivineJester het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.
Dat klopt niet. Ik heb tijdens mijn studie onder meer in de detailhandel rondgelopen, dus je hoeft mij geen onwaarheden proberen te verkopen.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
Men betaalt een vrouw van 50 ook grofweg hetzelfde, dus die blijven als het even kan weg.
Ik denk dat de uitwijkingsmogelijkheden voor veel studenten veel lastiger zijn. Ja, dan kan men bijlenen, maar is dat nu reëel omdat er toevallig een keer de CU nodig was om een regering te vormen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:35 schreef DivineJester het volgende:
Dat klopt denk ik wel, maar is het reeel om een bijbaan die verloren gaat te verkopen als een (volwaardige) baan die verloren gaat?
Misschien wel voor 't behoud van hun geloofwaardigheid, en als ze zouden overdrijven zou dat in de toekomst misschien nadelig kunnen zijn voor andere uitspraken die men eventueel wil gaan verkondigen in 't belang van de werknemers..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:25 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat dan niet zeggen. Het is toch inn hun belang dat de koopzondag er blijft en hoe banger het volk/de rgering wordt, hoe minder ze genegen zijn de boel te sluiten op zondag.
Toch werd er meer uitgegeven na de invoering. Onder meer vanuit het buitenland, maar ook gewoon meer consumeren...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:37 schreef kawotski het volgende:
Heb nog nooit een koopzondag nodig gehad om een aankoop te doen die ik doordeweek of zaterdag niet kon doen.
Ik heb in 2007 en 2008 leiding gegeven in 3 verschillende fillialen van een vrij bekende Nederlandse detailhandelsorganisatie (een organisatie die een fatsoenlijker beleid voert op dit gebied dan bv een Blokker of Kruitvat)quote:Op maandag 19 januari 2009 18:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Ik heb tijdens mijn studie onder meer in de detailhandel rondgelopen, dus je hoeft mij geen onwaarheden proberen te verkopen.
Ik denk het juist niet, mits de studenten niet vies zijn om "minderwaardig" werk aan te pakken. Mijn beleving is dat er altijd wel een bijbaan te vinden is.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat de uitwijkingsmogelijkheden voor veel studenten veel lastiger zijn. Ja, dan kan men bijlenen, maar is dat nu reëel omdat er toevallig een keer de CU nodig was om een regering te vormen?
Zij betaalden 18 jarigen CAO loon? Dat moet ik geloven?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik ga ze morgen bellen om ze te vertellen dat wat ze doen helemaal niet klopt met jouw observaties
quote:Op maandag 19 januari 2009 16:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het spreekt natuurlijk voor zich dat de straffen in de bijbel alleen gelden voor mensen diie erin geloven.
O, dus men moet minder leuk werk gaan doen omdat er mensen zijn die een andere levenswijze voorstaan en ook anderen daartoe willen dwingen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:44 schreef DivineJester het volgende:
Ik denk het juist niet, mits de studenten niet vies zijn om "minderwaardig" werk aan te pakken. Mijn beleving is dat er altijd wel een bijbaan te vinden is.
Precies.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:51 schreef huismerk het volgende:
Zolang er mensen zijn die zondags willen winkelen en er mensen zijn die dan willen werken lijkt het mij een kwestie die winkeliers, vakbonden en gemeentes zelf wel op kunnen lossen.
Dat bevalt de CU ook geenszins.quote:Het is toch een vrij land?
quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef raptorix het volgende:
Prima als men alle winkels op zondag sluit, ik ga dan echter ook in een burgerinitiatief eisen dat alle kerken op zondag dicht moeten.
Inderdaad!..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:51 schreef huismerk het volgende:
Zolang er mensen zijn die zondags willen winkelen en er mensen zijn die dan willen werken lijkt het mij een kwestie die winkeliers, vakbonden en gemeentes zelf wel op kunnen lossen.
Ik voorzie met 't beleid wat dit kabinet voert idd een land met heel veel mensen met vrije tijd..quote:Het is toch een vrij land?
Dat beweerd toch niemand? Maar er zullen gerust winkeliers zijn die op maandag en vrijdag dicht willen, en op zaterdag en zondag open.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Waarom zouden winkels perse 7 dagen per week open moeten zijn eigenlijk?
Waarom nietquote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
En wat was er op tegen dat we met elkaar hadden afgesproken dat de winkels op een en dezelfde dag dicht waren? Was dat toen zo'n enorm rottige situatie ofzo?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat beweerd toch niemand? Maar er zullen gerust winkeliers zijn die op maandag en vrijdag dicht willen, en op zaterdag en zondag open.
Niet per sé. Gewoon als keuzemogelijkheid. Voor veel tweeverdieners zijn er maar 2 dagen dat ze echt de stad in kunnen. Mogen ze?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Oh god krijgen we dit, wie is WE? Ik heb helemaal niks afgesproken.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:57 schreef SCH het volgende:
[..]
En wat was er op tegen dat we met elkaar hadden afgesproken dat de winkels op een en dezelfde dag dicht waren? Was dat toen zo'n enorm rottige situatie ofzo?
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet per sé. Gewoon als keuzemogelijkheid. Voor veel tweeverdieners zijn er maar 2 dagen dat ze echt de stad in kunnen. Mogen ze?
En voor veel studenten zijn er maar 2 dagen dat ze bij kunnen verdienen. Mogen ze?
Waarom niet? 24/7 is nog beter.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Heb je er last van als iemand vrijwillig ze winkel open doet, oh gut waarschijnlijk begin je nu het socialistische riedeltje dat mensen gedwongen worden van hun baas om op zondag te werkenquote:
Je zegt zelf dat WE dit krijgen en vervolgens weet je niet wie WE zijnquote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh god krijgen we dit, wie is WE? Ik heb helemaal niks afgesproken.
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.quote:
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.
Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
SCH is een commie!quote:Op maandag 19 januari 2009 19:00 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?
Ik heb geen riedeltje. Ik vind het uitermate prettig en verstandig als een maatshcappij er voor kiest om 1 dag in de week even niet op de economie ingesteld te zijn. Een dag waarop mensen even wat anders doen. Dat ging altijd prima, niks geen gezeik over 2verdieners of bijbaantjes. Prima om 1 x in de maand een meubelboulevard open te flikkeren maar dat supermarkten ook al opzondag open moeten, vind ik echt waanzinnig. Het is een ratrace van niks, mensen praten het elkaar aan en het is absoluut niet nodig. Het is toch om te huilen dat een supermarkt op zaterdagavond om 21.30 nog open is omdat er een paar luie flikkers zijn die dan nog een pak melk willen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je er last van als iemand vrijwillig ze winkel open doet, oh gut waarschijnlijk begin je nu het socialistische riedeltje dat mensen gedwongen worden van hun baas om op zondag te werken![]()
![]()
Leuk deze discussie heb ik enige weken terug gevoerd op de site van ons stadsdeelwethouder: http://www.wernertoonk.nl/wat_pleit_tegen_zondagsopenstellingquote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.
Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.
Waar bemoei jij je eigenlijk mee?quote:Op maandag 19 januari 2009 19:00 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?
Jij hebt natuurlijk een luizenbaan waardoor je op tijd thuis bent, ik zit vaak tot 9 uur op me werk, en me vriend maakt ook erg lange dagen, en JA dan is het fijn als er een supermarkt open is.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb geen riedeltje. Ik vind het uitermate prettig en verstandig als een maatshcappij er voor kiest om 1 dag in de week even niet op de economie ingesteld te zijn. Een dag waarop mensen even wat anders doen. Dat ging altijd prima, niks geen gezeik over 2verdieners of bijbaantjes. Prima om 1 x in de maand een meubelboulevard open te flikkeren maar dat supermarkten ook al opzondag open moeten, vind ik echt waanzinnig. Het is een ratrace van niks, mensen praten het elkaar aan en het is absoluut niet nodig. Het is toch om te huilen dat een supermarkt op zaterdagavond om 21.30 nog open is omdat er een paar luie flikkers zijn die dan nog een pak melk willen?
Ik heb me spullen graag dagvers, ik vind het heerlijk dat ik in een stad woon waar de bakker ook op zondag open is, net zoals de slagerij en noem maar op.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?![]()
En er is toch vrijheid genoeg om dingen te kopen wanneer je dat wilt?
Ja, fijn voor je. Niet alles wat je wilt, kan perse.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb me spullen graag dagvers, ik vind het heerlijk dat ik in een stad woon waar de bakker ook op zondag open is, net zoals de slagerij en noem maar op.
Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij hebt natuurlijk een luizenbaan waardoor je op tijd thuis bent, ik zit vaak tot 9 uur op me werk, en me vriend maakt ook erg lange dagen, en JA dan is het fijn als er een supermarkt open is.
Je moet niets gelovenquote:Op maandag 19 januari 2009 18:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zij betaalden 18 jarigen CAO loon? Dat moet ik geloven?
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 luizenbaantje, en ik neem aan dat jij ook wel eens bepaalde diensten op zondag af wilt nemen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.
Met figuren als jou idd niet, vrijheid van keuze, stel je eens voor zeg....quote:Op maandag 19 januari 2009 19:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, fijn voor je. Niet alles wat je wilt, kan perse.
Vorige week moest ik ook onverwachts de zaterdag werken. Toch wel handig dat je dan op zondag nog even wat dingetjes kan halen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 luizenbaantje, en ik neem aan dat jij ook wel eens bepaalde diensten op zondag af wilt nemen.
Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.
Ik heb het over winkels, niet over werkkampen waar mensen gedwongen de hele zondag van 7 tot 7 stenen moeten slepen. Een verschil dat jij volgens mij niet zo scherp ziet.
SCH hoeft nooit op zaterdag te werken, en hij is vast niet zo hypocriet dat ie op zondag uit eten gaat.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:25 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Vorige week moest ik ook onverwachts de zaterdag werken. Toch wel handig dat je dan op zondag nog even wat dingetjes kan halen.
Hij hoeft op zondag natuurlijk ook niet naar Heerenveen te kijken, want alle stewards en stadionpersoneel moet ook kunnen genieten van hun vrije zondag.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
SCH hoeft nooit op zaterdag te werken, en hij is vast niet zo hypocriet dat ie op zondag uit eten gaat.
Of een bioscoopje pikken, of een drankje doen in de stad, of van het openbaar vervoer gebruik maken, of in het ziekenhuis terecht komen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:32 schreef Adelante het volgende:
[..]
Hij hoeft op zondag natuurlijk ook niet naar Heerenveen te kijken, want alle stewards en stadionpersoneel moet ook kunnen genieten van hun vrije zondag.
Oja, de mevrouw achter de kassa is gedwongen om daar te werken? Daarnaast kan je prima afspraken maken over je werktijden, en als je dat niet kan, dan zit je denk ik bij de verkeerde baas. Daarnaast maak je WEDEROM de zelfde denkfout, een winkelier kan prima op zondag open zijn, en op maandag bijvoorbeeld dicht, kappers zijn meestal ook op maandag gesloten, en op zaterdag open.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.
Waarom moet er per se 24/7 gekocht, gevreten en gewerkt worden? Zijn wij tot niet meer in staat dan dat?
Precies er zijn genoeg taken die op de Zondag gewoon doorgaan. Ik zie het probleem ook niet, mense kunnen hierover best zelf afspraken maken. Geen overheidsbemoeienis noodzakelijk lijkt mij. Rare knakkers daar bij het CU en CDA. Dat die mensen religieus mogen zijn achter hun eigen voordeur is prima, maar laat ze niet een ander hun regels opdringen, slechte zaakquote:Op maandag 19 januari 2009 19:10 schreef huismerk het volgende:
Artsen, politiemensen, brandweerpersoneel, buschauffeurs, ns-personeel, taxi-chauffeurs, snackbars, shoarmatenten, pizzakoeriers, horeca, sleepbedrijven, rijkswaterstaat, tv en radio technici, het waterschap, verpleeghuizen en gevangenissen werken toch ook op zondag? Als je ziet wat de meterprijs in het centrum van Amsterdam of Utrecht is dan is het gewoon idioot dat de winkels straks een dag minder open zijn en dus hun concurrentiepositie aan winkels op goedkopere plekken zien verslechteren.
Daarom zeg ik ook 'in zekere zin' en noem ik het sociale druk.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oja, de mevrouw achter de kassa is gedwongen om daar te werken? Daarnaast kan je prima afspraken maken over je werktijden, en als je dat niet kan, dan zit je denk ik bij de verkeerde baas. Daarnaast maak je WEDEROM de zelfde denkfout, een winkelier kan prima op zondag open zijn, en op maandag bijvoorbeeld dicht, kappers zijn meestal ook op maandag gesloten, en op zaterdag open.
Je hebt in Nederland zelfs de vrijheid om helemaal niet te werken. En ik denk niet dat mensen gedwongen op Zondag moeten werken, je kan soweiso niet mensen 60 uur per week laten draaien, dan neem je meer mensen aan.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?![]()
En er is toch vrijheid genoeg om dingen te kopen wanneer je dat wilt?
Hangt er vanaf, als het beter betaald misschien wel, ik vind alleen dat niemand verboden mag worden om op zondag te gaan werken.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook 'in zekere zin' en noem ik het sociale druk.
Die winkelier kan dus wel op zondag open en op maandag dicht zijn, maar dan is hij nog steeds op zondag open. En daar gaat de discussie over. Niet over het aantal vrije dagen per week. Zou jij voortaan liever op zondag moeten werken en op maandag vrij zijn? Wanneer al je vrienden of familie juist in op zondag tijd hebben?
Hoe schaadt het jou als een supermarkt om 22:00 open is?quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.
Hoe komen jij en SCH toch aan het idee dat winkels bemand worden door machteloze slaven die door hun wrede bazen gedwongen worden om te werken? Komen jullie uberhaupt ooit in winkels?quote:Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.
Waarom moet er per se 24/7 gekocht, gevreten en gewerkt worden? Zijn wij tot niet meer in staat dan dat?
Dit dus. Niet gedwongen, maar zeker ook niet verboden.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hangt er vanaf, als het beter betaald misschien wel, ik vind alleen dat niemand verboden mag worden om op zondag te gaan werken.
Religieuze partijen verbieden!quote:Op maandag 19 januari 2009 16:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.
Het is geen onzin. Als ik op zondag wil winkelen, wat is daar nu op tegen? Stel dat ik op zaterdag iets heb...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:
Nee, de hele dag college en dan van 19-22 werken zal goed zijn voor de resultaten.quote:Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
Het is SCH's wil. Opgelost, slotje.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is geen onzin. Als ik op zondag wil winkelen, wat is daar nu op tegen? Stel dat ik op zaterdag iets heb...
[..]
Nee, de hele dag college en dan van 19-22 werken zal goed zijn voor de resultaten.
Maar geef eerst eens een goede reden om de vrijheid op dit punt te beperken...
Zelf meegemaakt: JA.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?
Of je bemoeit je niet met andermans planning, net zoals dit kabinet ook niet zou moeten doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:
[..]
SCH's wensen betekenen niets voor mij.quote:
Waar haal jij toch de arrogantie vandaan om andermans leven in te willen richten?quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:
Omdat mensen ook 7 dagen per week moeten vreten?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Ik heb zelf ook heel veel op zondag gewerkt, daar gaat het helemaal niet om en over.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:32 schreef Adelante het volgende:
[..]
Hij hoeft op zondag natuurlijk ook niet naar Heerenveen te kijken, want alle stewards en stadionpersoneel moet ook kunnen genieten van hun vrije zondag.
Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zondag maar iemand anders mag dat niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook heel veel op zondag gewerkt, daar gaat het helemaal niet om en over.
Een moralist met een ego als een watermeloen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zonag maar iemand anders mag dat niet.
quote:Op maandag 19 januari 2009 20:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook heel veel op zondag gewerkt, daar gaat het helemaal niet om en over.
quote:Op maandag 19 januari 2009 20:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh heerlijk, hoe de moraalridders direct klaar staan met hun waardeoordelen. De ChristenUnie kan nog een puntje zuigen aan dit soort gemoraliseer.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zondag maar iemand anders mag dat niet.
Wat een zeldzame onzin. Je begint al meteen met een drogredenering. Hebben mensen dan niks te eten als de winkels maar 6 dagen per week open zijn?quote:Op maandag 19 januari 2009 20:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat mensen ook 7 dagen per week moeten vreten?
Een winkelier moet simpelweg het recht hebben om iedere dag van de week zijn winkel open te gooien. Voor veel winkels, en zeker niet alleen de grotere ketens, is het veel handiger om op zondag open te zijn dan, bijvoorbeeld, op maandag of dinsdag. Een ruime winkelsluitingstijdenwet geeft ze die mogelijkheid.
Dat bepaalde (ex-)christenzielen persoonlijk sterk aan juist de zondag als rustdag hangen, kan zo'n winkelier niet helpen. Die moet zelf de keuze kunnen maken.
Echt, het is zo ongelofelijk pedant om te veronderstellen dat jij wel even kan bepalen wanneer een ondernemer met zijn gat op een stoel moet gaan zitten -- "omdat ook hij behoefte aan een rustdag heeft."
Als jij een hekel aan winkelen op zondag hebt, mooi. No problem. Dan ga je toch fijn iets anders doen?
Nou, ik spreek veel met de cassieres in bijvoorbeeld de Albert Heijn en die zitten er echt niet op te wachten om op zaterdagavond tot 22.00 daar in een vaak verlaten winkel te zitten en dat is echt niet uit vrije wil maar gewoon omdat ze ingeroosterd zijn.quote:
Grappig, dat jij net als veel anderen alleen maar uitgaat van eigenbelang. Dat is de ziekte van deze tijd.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hoe schaadt het jou als een supermarkt om 22:00 open is?
Grappig bij ons in Oud-West is er dus een digitaal panel waar een representatief aantal mensen lid van is, de deelraad besloot dat de peiling zou meewegen in de zondagsopenstelling, uitslag: een meerderheid is voor. Helaas gingen de PVDA, SP en GL in 1 keer dwarsliggen, zo sterk dat dat de wethouder hier om afgetreden is. En het rookverbod, daar ga ik helemaal niet eens op in.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een zeldzame onzin. Je begint al meteen met een drogredenering. Hebben mensen dan niks te eten als de winkels maar 6 dagen per week open zijn?
Daarna stel je dat 'een winkelier simpelweg het recht moet hebben' - enz. enz. Met dat soort kul kom je niet ver in discussies. Dat recht bestaat niet. Verdiep je eens in de grondslagen van een democratische samenleving, van een parlement, van de politiek enz. Hetzelfde soort redenering als 'dat mensen het recht moeten hebben om in een cafe te roken'.. Bullocks natuurlijk. Er zijn regels en wetten en afspraken en sommige bevallen ons niet en andere wel maar niets is 'omdat het simpelweg moet'.
En die cassieres weten van te voren niet wat hun werktijden zijn?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, ik spreek veel met de cassieres in bijvoorbeeld de Albert Heijn en die zitten er echt niet op te wachten om op zaterdagavond tot 22.00 daar in een vaak verlaten winkel te zitten en dat is echt niet uit vrije wil maar gewoon omdat ze ingeroosterd zijn.
Hoezo eigenbelang? Denk je dat de winkelier er puur is als dienstverlener voor mij? Ik denk dat de beste man ook een boterham wilt verdienen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Grappig, dat jij net als veel anderen alleen maar uitgaat van eigenbelang. Dat is de ziekte van deze tijd.
In dit geval is het een FEIT dat je hypocriet bent.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh heerlijk, hoe de moraalridders direct klaar staan met hun waardeoordelen. De ChristenUnie kan nog een puntje zuigen aan dit soort gemoraliseer.
Die nieuwe werktijden zijn ingevoerd terwijl veel mensen er allang werkten. Het heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Het is echt niet een kwestie van enorme vrijheid en hoera, hoera dat we ineens ook tot 22.00 mogen werken. Sommigen schilderen hier de situatie als totaal romantisch af is.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
En die cassieres weten van te voren niet wat hun werktijden zijn?
Ga ergens anders trollen joh, of word lid van de CU, al ben je net nog iets orthodoxer.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In dit geval is het een FEIT dat je hypocriet bent.
Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, ik spreek veel met de cassieres in bijvoorbeeld de Albert Heijn en die zitten er echt niet op te wachten om op zaterdagavond tot 22.00 daar in een vaak verlaten winkel te zitten en dat is echt niet uit vrije wil maar gewoon omdat ze ingeroosterd zijn.
Ach kom nou. Alsof al die winkeliers hier om zitten te springen, alsof de omzet enorm stijgt. Het is vaak vooral een kwestie van meegaan in de stroom en inderdaad een vorm van dienstverlening.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo eigenbelang? Denk je dat de winkelier er puur is als dienstverlener voor mij? Ik denk dat de beste man ook een boterham wilt verdienen.
Denk je dat. Bron?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef huismerk het volgende:
[..]
Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.
Lekker he, beslissen over andermans leven. Ga zelf je gang maar beslis niet voor anderen.quote:En ja ach ook dat is een keuze, ze kunnen ook kranten gaan lopen om 3 uur 's-ochtends vroeg. Soms moet ik ook overuren maken, dat hoort nou eenmaal bij werk, althans dat is mijn visie op wat arbeidsethos zou moeten zijn. De KLM of de haven in Rotterdam gaat ook niet dicht op zondag. Natuurlijk mag iedereen een dag rust hebben en alle werkgevers dienen tenminste een dag rust te geven. De meeste geven er altijd wel 2. Die cassieres kunnen maandags lekker op hun bed liggen, terwijl ik met een sloot koffie door de hals de Volvo achteraan in de file aanschuif op weg naar kantoor. Soms bij acute systeemstoringen kan ik ook op zondag aan het werk, daar is mijn overuren toeslag dan ook wel naar, dus daar zeur ik niet om. En daarom kan het best fijn zijn om te shoppen op tijden dat je daar tijd voor kan maken.
Hier ben ik ook zo benieuwd naar.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat zou je ook verliezen. Hoe daar ineens met de regels wordt omgegaan is echt te belachelijk voor woorden.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef raptorix het volgende:
En het rookverbod, daar ga ik helemaal niet eens op in.
Er zijn winkels in de 4 grote steden die juist op zondagen meer dan 30% van hun inkomsten genereren. Vooral toerisme gerelateerde winkels doen het in het weekend goed en dan met name in de hoofdstad.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach kom nou. Alsof al die winkeliers hier om zitten te springen, alsof de omzet enorm stijgt. Het is vaak vooral een kwestie van meegaan in de stroom en inderdaad een vorm van dienstverlening.
Anders lees je de link even die ik net in me posting zet, lees de verhalen van echte ondernemers, maar goed, jij zal het beter als hun weten, typisch dat drammerige van jou waardoor je op Fok zo gehaat wordt.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach kom nou. Alsof al die winkeliers hier om zitten te springen, alsof de omzet enorm stijgt. Het is vaak vooral een kwestie van meegaan in de stroom en inderdaad een vorm van dienstverlening.
Haha, nu al je ultieme zwaktebod?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Anders lees je de link even die ik net in me posting zet, lees de verhalen van echte ondernemers, maar goed, jij zal het beter als hun weten, typisch dat drammerige van jou waardoor je op Fok zo gehaat wordt.
Je weet waarom het rookverbod ingevoerd is? Juist om de werknemer te beschermen. Kortom geef me 1 reden waarom je kroegen zonder werknemers rookvrij zou moeten maken. Juist.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat zou je ook verliezen. Hoe daar ineens met de regels wordt omgegaan is echt te belachelijk voor woorden.
Toeristische winkels, daar is al heel lang een regeling voor, daar gaat deze hele discussie dan ook niet over. Lees je anders even in.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:41 schreef huismerk het volgende:
[..]
Er zijn winkels in de 4 grote steden die juist op zondagen meer dan 30% van hun inkomsten genereren. Vooral toerisme gerelateerde winkels doen het in het weekend goed en dan met name in de hoofdstad.
Kroegen zonder werknemers, die bestaan niet?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je weet waarom het rookverbod ingevoerd is? Juist om de werknemer te beschermen. Kortom geef me 1 reden waarom je kroegen zonder werknemers rookvrij zou moeten maken. Juist.
Hoezo? Lees hun reacties, ondernemers melden letterlijk dat als ze niet meer op zondag open mogen zijn dat hun tent failliet gaat, maar goed, dat vind jij natuurlijk niet erg.quote:
Wel eens van een eenmanszaak gehoordquote:Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Kroegen zonder werknemers, die bestaan niet?
De CAO van Albert Heijn te bekijken op fnv.nl, een vriend van mij werkt als ploegleider en die krijgt net als de dames van het kassapark zijn overuren extra.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Denk je dat. Bron?
De simpelheid waarmee je stelt dat ze ook ontslag kunnen nemen. Hoe asociaal en wereldvreemd wil je zijn?
[..]
Lekker he, beslissen over andermans leven. Ga zelf je gang maar beslis niet voor anderen.
Nee lees jij maar eens goed, niet toeristische winkels maar TOERISME GERELATEERDE WINKELS. Die vallen net buiten die wetgeving! m.a.w Winkels die deels op toerisme lopen, gift shops, fotowinkels en wat warenhuizenquote:Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Toeristische winkels, daar is al heel lang een regeling voor, daar gaat deze hele discussie dan ook niet over. Lees je anders even in.
Ik bevind mij weer eens in coocooland... Een zaterdagavond die op zondag valt, het zal wel.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:29 schreef SCH het volgende:
Nu stel je dat de winkelier zich maar aan afspraken moet houden, dan heb je het over de werknemer die liever op zondag thuis zit. Wiens belang verdedig jij eigenlijk?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:28 schreef SCH het volgende:
Daarna stel je dat 'een winkelier simpelweg het recht moet hebben' - enz. enz. Met dat soort kul kom je niet ver in discussies. Dat recht bestaat niet. Verdiep je eens in de grondslagen van een democratische samenleving, van een parlement, van de politiek enz. Hetzelfde soort redenering als 'dat mensen het recht moeten hebben om in een cafe te roken'.. Bullocks natuurlijk. Er zijn regels en wetten en afspraken en sommige bevallen ons niet en andere wel maar niets is 'omdat het simpelweg moet'.
quote:Op maandag 19 januari 2009 19:10 schreef huismerk het volgende:
Artsen, politiemensen, brandweerpersoneel, buschauffeurs, ns-personeel, taxi-chauffeurs, snackbars, shoarmatenten, pizzakoeriers, horeca, sleepbedrijven, rijkswaterstaat, tv en radio technici, het waterschap, verpleeghuizen en gevangenissen werken toch ook op zondag? Als je ziet wat de meterprijs in het centrum van Amsterdam of Utrecht is dan is het gewoon idioot dat de winkels straks een dag minder open zijn en dus hun concurrentiepositie aan winkels op goedkopere plekken zien verslechteren.
quote:Geachte mevrouw ,
Voor bepaalde beroepen is het noodzakelijk dat er gewerkt wordt. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld verpleging, politie, brandweer. Van mensen die werkzaam zijn in die branche kan niet verwacht worden dat zij niet werken omdat het noodzakelijk is voor het welzijn van de samenleving. Wel kan dit dusdanig gereduceerd worden waardoor de zondag voor zoveel mogelijk mensen een rustdag is en er gewerkt wordt waar dat strikt noodzakelijk is.
Met vriendelijke groet,
Anneke Schaap
Communicatie, voorlichting en vorming
SGP-bureau
Burg. Van Reenensingel 101
2803 PA Gouda
T: 0182 - 69 69 05
F: 0182 - 57 32 22
E: aschaap@sgp.nl
W: www.sgp.nl
Je kan ook kiezen voor een maandag tot vrijdag baan, niemand dwingt je om voor zo een baan te kiezen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef krakkemieke het volgende:
'Winkelen op zondag kan, dus daarom doe ik het....''
Vroeger kon je op elk uur bij elke winkel terecht en daarom is het winkelbesluit-wet-dinges ingevoerd.
Zodat mensen een leven konden hebben. Dat winkels niet altijd open konden zijn, zodat mensen tijd aan hun gezin konden besteden.
Ik heb zelf verplicht op zaterdag gewerkt. Ik had geen auto. Dat betekende dat ik maar een uur op verjaardagen op zaterdagavond kon zijn.
Als ik naar een vriend in Belgie wilde, moest ik dus vrij nemen.
Als je op zaterdag de hele dag moet werken, betekent dat dat je je vrienden alleen op zondag kan zien. Want de meerderheid werkt nog steeds van maandag tot en met vrijdag.
En dan zou je ook de zondag nog moeten werken?
Je kunt er ook voor kiezen om op zondag niks te kopen.
Je mag me ouderwets noemen. Maar ik geloof niet dat iets goed is ómdat het kan'.
Er gaat ook niemand dood van op zondag werken.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:07 schreef krakkemieke het volgende:
Het gaat over winkels.....
Imho verhongert er niemand als er geen supermarkt open is....
Ja. Je kan er ook voor kiezen om je handen boven de dekens te houden. Of als man gewoon met je fikken van andere mannen af te blijven.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef krakkemieke het volgende:
alleen nog maar op maandag open dan?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:07 schreef krakkemieke het volgende:
Imho verhongert er niemand als er geen supermarkt open is....
Wat een stom jankverhaal. Als je baan je niet bevalt ga je ergens anders werken. Daarnaast: Ik heb geen gezin dus voor mij hoef je het niet te verbieden.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef krakkemieke het volgende:
'Winkelen op zondag kan, dus daarom doe ik het....''
Vroeger kon je op elk uur bij elke winkel terecht en daarom is het winkelbesluit-wet-dinges ingevoerd.
Zodat mensen een leven konden hebben. Dat winkels niet altijd open konden zijn, zodat mensen tijd aan hun gezin konden besteden.
Ik heb zelf verplicht op zaterdag gewerkt. Ik had geen auto. Dat betekende dat ik maar een uur op verjaardagen op zaterdagavond kon zijn.
Als ik naar een vriend in Belgie wilde, moest ik dus vrij nemen.
Als je op zaterdag de hele dag moet werken, betekent dat dat je je vrienden alleen op zondag kan zien. Want de meerderheid werkt nog steeds van maandag tot en met vrijdag.
En dan zou je ook de zondag nog moeten werken?
Je mag me ouderwets noemen. Maar ik geloof niet dat iets goed is ómdat het kan'.
Ploegendiensten in andere branches ook maar afschaffen/verbieden dan?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:13 schreef krakkemieke het volgende:
Omdat ik gemerkt heb dat zonder 1 gemeenschappelijke vrije dag , ik geen sociaal leven heb.
De tien geboden zijn echt niet gek. Die zeiden ook dat je tenminste 1 vrije dag moest hebben.Zodat je met mensen af kan spreken.
Dat is jouw probleem. Het is puur fascistisch om jouw sociaal leven bij wet te laten regelen. Je bent zeker ook een anti-roker?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:13 schreef krakkemieke het volgende:
Omdat ik gemerkt heb dat zonder 1 gemeenschappelijke vrije dag , ik geen sociaal leven heb.
De tien geboden zijn echt niet gek. Die zeiden ook dat je tenminste 1 vrije dag moest hebben.Zodat je met mensen af kan spreken.
Zijn we die gristenhonden toch te snel af!quote:Op maandag 19 januari 2009 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ok, 1 verplichtte dag vrij voor iedereen: De Woensdag.
Slotje.
Laat me raden, je bent zelf nooit ondernemer geweest?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:22 schreef krakkemieke het volgende:
Och, ik zou ook wel een vraagteken willen plaatsen bij de hebzuchtige honden.....
Degenen die DENKEN dat het beter is om op sommige dagen open te zijn. Omdat ze DENKEN dat de klant dat wil.....
Komt omdat hij te lui was om ook de 7de dag te werkenquote:Op maandag 19 januari 2009 22:13 schreef krakkemieke het volgende:
Rokers zijn verslaafden zonder spine, een beetje vent gaat op zondag nicotinell zuigtabletjes kopenquote:Op maandag 19 januari 2009 22:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is jouw probleem. Het is puur fascistisch om jouw sociaal leven bij wet te laten regelen. Je bent zeker ook een anti-roker?
Ik ben een klant EN een werknemer en IK wil op zondag werken en boodschappen doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:22 schreef krakkemieke het volgende:
Och, ik zou ook wel een vraagteken willen plaatsen bij de hebzuchtige honden.....
Degenen die DENKEN dat het beter is om op sommige dagen open te zijn. Omdat ze DENKEN dat de klant dat wil.....
Oh ja, de echte ondernemers. Wat een zeikverhalen zeg.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo? Lees hun reacties, ondernemers melden letterlijk dat als ze niet meer op zondag open mogen zijn dat hun tent failliet gaat, maar goed, dat vind jij natuurlijk niet erg.
quote:Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef raptorix het volgende:
Ik heb in het verleden bij AH distributiecentrum gewerkt, en kan je zeggen dat Zondagen royaal worden beloond met 200% loon, maar volgens SCH worden de werknemers uitgeperst.
Het grappige is dat juist het zeer Christelijke Amerika zo ongeveer het meest liberaal is qua sluitingstijden.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:34 schreef Ringo het volgende:
Ik snap dat hele issue sowieso niet. Een teken van calvinistische schijnbeschaving. In meer ontwikkelde landen is het niet meer dan gebruikelijk om winkeliers zelf te laten bepalen wanneer ze open gaan. Van 's ochtends vroeg? Doe maar. Tot 's avonds laat? Geen probleem. Midden in de nacht? Fijn. Op zondag? Waarom niet.
En niemand heeft daar problemen mee: niet de winkeliers, niet het publiek, laat staan de politiek, die heeft wel belangrijkere zaken aan de kop.
Maar hier moet er door de christelijke fijnslijpers altijd weer zo'n mooi moreel puntje aan worden gezogen. De heelmeesters van de collectieve ziel schrijven een rustdag voor. Omdat dat nu eenmaal beter voor ons is -- en bovendien heeft de Here zo gesproken. Al wordt dat laatste niet vaak letterlijk gezegd want electoraal ligt dat nogal gevoelig.
Wat een miezerig schijtland is dit toch af en toe.
Juist wel, die zijn er legio. Maar daar wordt in dit topic niet naar geluisterd, die worden klakkeloos weggevoven. Het voornaamste argument is wat mij betreft sociologisch-maatschappelijk. Daar kan je over discussieren maar dat gebeurt hier helemaal niet. Het komt hier niet verder dan: "maar wat voor last heb jij daar nou van".quote:Op maandag 19 januari 2009 22:12 schreef DS4 het volgende:
het punt is echter dat er geen goede reden is om de zondagsopenstelling te beperken.
Die openingstijden en sluitingstijden daar zijn juist helemaal niet liberaal in mijn ogen maar heel dwingend.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:39 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het grappige is dat juist het zeer Christelijke Amerika zo ongeveer het meest liberaal is qua sluitingstijden.
Nee, ik kijk naar het belang van iedereen. Als het niemand schaadt, wat is dan het probleem?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Grappig, dat jij net als veel anderen alleen maar uitgaat van eigenbelang. Dat is de ziekte van deze tijd.
Je mag vrijwel overal open zijn zolang als je wil. Er zijn plaatselijke verondeningen waar dat uitkomt of nodig is, maar het is iig een stuk vrijer dan in NL. Waar zie jij die dwang?quote:Op maandag 19 januari 2009 23:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Die openingstijden en sluitingstijden daar zijn juist helemaal niet liberaal in mijn ogen maar heel dwingend.
Wie zegt dat het niemand schaadt? En wie heeft het erover dat het mensen slecht maakt.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:44 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, ik kijk naar het belang van iedereen. Als het niemand schaadt, wat is dan het probleem?
Denk eens aan de mensen die je schaadt omdat er geen werk op zondag is en je dus minder geld hebt omdat je op andere dagen niet kan, om welke reden dan ook. Die mogen dan misschien niet exact dezelfde levensstijl hebben als jij, maar maakt dat ze slecht omdat ze op zondag graag in de winkel staan?
Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je mag vrijwel overal open zijn zolang als je wil. Er zijn plaatselijke verondeningen waar dat uitkomt of nodig is, maar het is iig een stuk vrijer dan in NL. Waar zie jij die dwang?
Hij beslist niet, hij legt verschillende keuzes uit. Jij bent degene die over andermans leven wil beslissen door keuzes, zoals werken op zondag, weg te nemen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Denk je dat. Bron?
De simpelheid waarmee je stelt dat ze ook ontslag kunnen nemen. Hoe asociaal en wereldvreemd wil je zijn?
[..]
Lekker he, beslissen over andermans leven. Ga zelf je gang maar beslis niet voor anderen.
quote:Op maandag 19 januari 2009 23:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hij beslist niet, hij legt verschillende keuzes uit. Jij bent degene die over andermans leven wil beslissen door keuzes, zoals werken op zondag, weg te nemen.
Eh, wat is je punt?quote:Denk je nou echt niet dat er meisjes en vrouwen zijn die op zondag niks leukers kunnen bedenken dan de hele dag in een kledingwinkel te staan en daar nog voor betaald worden ook?
Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?quote:Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
Ja de kans is groot dat je niet word aangenomen en aangeeft dat je dit niet wilt, maar van discriminatie is geen sprake als je andere collega's ook op Zondag moeten werken.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:56 schreef krakkemieke het volgende:
Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?
Je weet de zaken weer mooi te verdraaien, niemand stelt dat de winkels 24/7 open moeten, het gaat erom dat de winkels de mogelijkheid moeten hebben om op zondag open te zijn, maar goed gezien je beperkte geestelijke vermogens zal je dat wel niet begrijpen.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
Dat er massa's mensen zijn die er een moord voor doen om niet op zondag thuis te hoeven zijn voor ontbijt op bed, een rustige lees-zondag, de verplichte boswandeling of het dodelijk saaie bezoek aan omaquote:
Als een winkel op maandag open is, en je wilt niet op maandag werken, heb je daar dan kans om aangenomen te worden?quote:Op maandag 19 januari 2009 23:56 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?
Je moet niet open zijn. Het gaat erom dat mensen de mogelijkheid krijgen om hun eigen winkel open te gooien. Het is onzin om dat bij voorbaat al te verbieden, laat die mensen daar gewoon vrij in.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Leg nog een keer uit in hoeverre jij tijdens jouw boswandeling last hebt van de koopgoot, want ik heb het even gemist.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:41 schreef SCH het volgende:
weggevoven. Het voornaamste argument is wat mij betreft sociologisch-maatschappelijk. Daar kan je over discussieren maar dat gebeurt hier helemaal niet. Het komt hier niet verder dan: "maar wat voor last heb jij daar nou van".
En dat laat meteen zien wat de kern van het probleem is. Mensen gaan alleen nog maar uit van hun eigen gemakken, hun eigen behoeftes, hun eigen wensen zonder zich ook nog maar een beetje te realiseren dat de maatschappij er niet alleen voor hen is maar dat ze er ook zelf onderdeel van uitmaken.
Werkgevers mogen niet discrimineren op geloofsovertuiging, dus als je een geloof vindt die de maandag als sabbat hanteert, maak je een grote kansquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als een winkel op maandag open is, en je wilt niet op maandag werken, heb je daar dan kans om aangenomen te worden?
Ik geloof dat werken haram is, dus doe mij maar een uitkeringquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:07 schreef Adelante het volgende:
Werkgevers mogen niet discrimineren op geloofsovertuiging, dus als je een geloof vindt die de maandag als sabbat hanteert, maak je een grote kans
In islamitische landen zie je dat de winkeltjes even sluiten tijdens het gebed, daarna gaat iedereen gewoon weer verder.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:15 schreef krakkemieke het volgende:
Hooguit is werken op vrijdag haram....
Structureel op zondag werken is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe overuren moeten maken.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef huismerk het volgende:
[..]
Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.
En ja ach ook dat is een keuze, ze kunnen ook kranten gaan lopen om 3 uur 's-ochtends vroeg. Soms moet ik ook overuren maken, dat hoort nou eenmaal bij werk, althans dat is mijn visie op wat arbeidsethos zou moeten zijn. De KLM of de haven in Rotterdam gaat ook niet dicht op zondag. Natuurlijk mag iedereen een dag rust hebben en alle werkgevers dienen tenminste een dag rust te geven. De meeste geven er altijd wel 2. Die cassieres kunnen maandags lekker op hun bed liggen, terwijl ik met een sloot koffie door de hals de Volvo achteraan in de file aanschuif op weg naar kantoor. Soms bij acute systeemstoringen kan ik ook op zondag aan het werk, daar is mijn overuren toeslag dan ook wel naar, dus daar zeur ik niet om. En daarom kan het best fijn zijn om te shoppen op tijden dat je daar tijd voor kan maken.
Het is echt algemeen bekend dat op zondagen genoeg mensen WEL willen werken en de werkgevers dus geen enkel probleem hebben met mensen die dat liever niet willen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:35 schreef DivineJester het volgende:
Jij hebt er toch geen last van: Nee, ik persoonlijk niet, misschien wel diegenen die al jaren in een supermarkt werken en sinds een aantal jaren op zondag moet gaan werken waardoor familiebezoek etc. bemoeilijkt wordt.
Dat hebben de bonden (eerlijk is eerlijk) goed geregeld. Met als gevolg dat er nu dus echt gevochten wordt om de zondagen. Toen ik nog studeerde baalde ik ook altijd weer als ik weer een zondag niet was ingeroosterd. Sterker nog, ik liet altijd weten dat ze mij konden bellen bij ziekte. Hield ik gewoon rekening mee. Zondag was gewoon de leukste dag. Prettige drukte, niet te vroeg beginnen en het meeste verdienen (op een vrijdag 9-21 na dan, maar dan moest je een stuk langer werken voor net iets meer geld).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:37 schreef DivineJester het volgende:
waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend?
En die kunnen dan dus rústig genieten van hun zondagsdienst in de kerk en het wandelingetje met de hond op de hei.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:12 schreef DS4 het volgende:
Dus het aantal mensen die zonodig beschermd moeten worden... op de vingers van één hand.
Precies. Dat maakt het weekend heel wat relaxter dan al je inkopen op zaterdag te moeten doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat een muts die Van der Hoeven. Zondag wordt er meer geld uitgegeven dan op zaterdag! Zo ideaal om zaterdag je huisje door te kunnen, de boodschappen te doen en dan zondag gewoon je léuke inkopen te gaan doen.
Het is eeuwen lang goed gegaan zonder verwarming, koelkast, tv, computer, stromend water, enz. enz. Wat is je punt?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:22 schreef Positive_Thinking het volgende:
Jaren lang ging het ook prima zonder koopzondagen in de steden.
Zeer bewust meegemaakt als medewerker van een detailhandel in de stad. De mensen waren dolenthousiast net als de werknemers die het wel wat leek... 200%... Die klagers zijn dezelfden die nu de vermindering willen en ze zijn veruit in de minderheid.quote:Toen de koopzondagen kwamen was het een drama en klaagden mensen dat ze er kwamen.
Net als hierboven, verwarming, koelkoelkast, tv, computer, stromend water, enz. kan ik hier ook invullen. Het punt is dat velen het erg prettig vinden en er niemand mee wordt geschaad. Ook de kleine ondernemers zijn vaak zeer tevreden met de koopzondag, na een wat sceptische houding vooraf.quote:We kunnen allemaal net zo makkelijk zonder als met koopzondagen. Dat is in al die jaren wel gebleken. De wereld vergaat niet als je een dag meer of minder kan winkelen hoor.
Ik houd niet van boswandelingen en ik heb al uitgelegd dat die egocentrische vraag over 'last' typerend is voor het mislukken van dit soort discussies. Ik heb wel van meer dingen geen last die bij wet verboden zijn. Heb ik er last van als meisjes worden aangerand? Toch mag het niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Leg nog een keer uit in hoeverre jij tijdens jouw boswandeling last hebt van de koopgoot, want ik heb het even gemist.
Dus als jij ergens last van heb, dan ben je zo egocentrisch dat je andere mensen hun werk en hun koopzondag afpakt? rare definitie!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik houd niet van boswandelingen en ik heb al uitgelegd dat die egocentrische vraag over 'last' typerend is voor het mislukken van dit soort discussies. Ik heb wel van meer dingen geen last die bij wet verboden zijn. Heb ik er last van als meisjes worden aangerand? Toch mag het niet.
Net zo raar als stellen dat iets waar je geen last van hebt dús maar toegestaan moet worden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:55 schreef huismerk het volgende:
[..]
Dus als jij ergens last van heb, dan ben je zo egocentrisch dat je andere mensen hun werk en hun koopzondag afpakt? rare definitie!
Dat is de fundamentele vraag: Waarom zijn drugs verboden? Worden er minder menen vermoord omdat het verboden is? Waarom proberen mensen hun religieuze regels bij wet aan andersdenkenden op te leggen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:35 schreef DivineJester het volgende:
Dingen doen omdat het kan: Waarom hebben we dan überhaupt wetgeving?
Nee, ik heb al meerdere malen uitgelegd dat het niet met iets triviaals als 'last' te maken heeft maar met een visie op economie en samenleven en maatschappij. Een visie op hoe de economie en arbeid zich verhouden tot vrije tijd, ontspanning enz.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:55 schreef huismerk het volgende:
[..]
Dus als jij ergens last van heb, dan ben je zo egocentrisch dat je andere mensen hun werk en hun koopzondag afpakt? rare definitie!
De kern van de discussie inderdaad. Er is wetgeving als de bevoegden er op een democratische manier in slagen om die wetgeving door de 1e en 2e kamer te loodsen. Dat is heel democratisch en zo hebben we dat geregeld. Als er voldoende draagvlak voor is dan kan de doodstraf worden ingevoerd, al ben ik daar nog zo op tegen. Dus is de kern dat je met argumenten komt die inhoudelijk zijn en niet alleen maar blijft hangen in bozigheid en verongelijktheid over bv. 'religieuze regels'.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is de fundamentele vraag: Waarom zijn drugs verboden? Worden er minder menen vermoord omdat het verboden is? Waarom proberen mensen hun religieuze regels bij wet aan andersdenkenden op te leggen.
De kern van de discussie.
En wat houdt iemand tegen om die 'rust' dan op een dinsdag in te lassen?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, ik heb al meerdere malen uitgelegd dat het niet met iets triviaals als 'last' te maken heeft maar met een visie op economie en samenleven en maatschappij. Een visie op hoe de economie en arbeid zich verhouden tot vrije tijd, ontspanning enz.
We hebben wetgeving omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde bij elkaar leven en blijkbaar niet in staat zijn zonder wetgeving de integriteit van anderen te respecteren, zie menig land waar de overheidsinvloed minimaal is. Verder zijn er een aantal zaken ondergebracht onder verboden omdat het vrijgeven van bepaalde gedragingen kán leiden tot benadeling van de maatschappij (lees, het belang van de gemiddelde mens). De inschatting óf het nadelig is, daarover kun je twisten, niet het instrument van verboden/wetgeving an sich, dunkt me.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is de fundamentele vraag: Waarom zijn drugs verboden? Worden er minder menen vermoord omdat het verboden is? Waarom proberen mensen hun religieuze regels bij wet aan andersdenkenden op te leggen.
De kern van de discussie.
Niets. Hoezo?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:07 schreef Metatron het volgende:
[..]
En wat houdt iemand tegen om die 'rust' dan op een dinsdag in te lassen?
Hèhè, eindelijk ben je eerlijk over je volstrekt subjectieve standpunt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Niets. Hoezo?
Ik ben alleen zelf voorstander van een meer collectieve vrije dag en een collectief rustmoment.
Ja. De mensen die zich nu aan wetten houden zijn over het algemeen mensen die zich toch wel netjes gedragen, ook zonder wetten. Mensen die zich weinig van anderen aantrekken trekken zich over het algemeen ook weinig van wetten aan., Wat dat betreft zijn wetten vrij nutteloos. Daar was trouwens laatst een topic over.....quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:07 schreef DivineJester het volgende:
[..]
We hebben wetgeving omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde bij elkaar leven en blijkbaar niet in staat zijn zonder wetgeving de integriteit van anderen te respecteren, zie menig land waar de overheidsinvloed minimaal is. Verder zijn er een aantal zaken ondergebracht onder verboden omdat het vrijgeven van bepaalde gedragingen kán leiden tot benadeling van de maatschappij (lees, het belang van de gemiddelde mens). De inschatting óf het nadelig is, daarover kun je twisten, niet het instrument van verboden/wetgeving an sich, dunkt me.
Mag jij met je medestanders fijn collectief op zondag thuis op de bank gaan zitten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Niets. Hoezo?
Ik ben alleen zelf voorstander van een meer collectieve vrije dag en een collectief rustmoment.
Ik ben tegen. Ook als je me dwingt met een wet doe ik niet mee. Ik ga stiekem zwart werken en klussen, dan ben ik een levensgevaarlijke crimineel. Je hebt zojuist een nieuwe misdaad uitgevonden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Niets. Hoezo?
Dan ga ik heel gemeenschappelijk, sociaal en collectief met je mee.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:21 schreef Metatron het volgende:
[..]
Mag jij met je medestanders fijn collectief op zondag thuis op de bank gaan zitten.
Ga ik ff shoppen.
Huh, vanaf het begin al hoor. Maar wiens standpunt hier is niet subjectief?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hèhè, eindelijk ben je eerlijk over je volstrekt subjectieve standpunt.
Dus jij verkracht en moordt er ook lustig op los ondanks dat dat bij wetgeving is verboden. Want ja, die verrekte gemeenschapszin, kan jou het bommen. Jij doet lekker wat jij lekker vindt immers.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan toch geen gemeenschapszin bij wet afdwingen, dommie.
Oh gos, weer iemand die de discussie niet begrijpt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:31 schreef XcUZ_Me het volgende:
Gedurende 5 (!!) uurtjes een winkel open op zondag vergelijken met moord en verkrachting.!
Jij bent juist egocentrisch. Je eist dat iedereen dezelfde levensstijl heeft als jij. Een beetje tolerantie tov mensen met een andere levensstijl zou je niet misstaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik houd niet van boswandelingen en ik heb al uitgelegd dat die egocentrische vraag over 'last' typerend is voor het mislukken van dit soort discussies. Ik heb wel van meer dingen geen last die bij wet verboden zijn. Heb ik er last van als meisjes worden aangerand? Toch mag het niet.
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties. Jij verkracht en moordt alleen maar niet omdat dat een wet is? Ik mag toch hopen dat er iets meer is wat je tegenhoudt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus jij verkracht en moordt er ook lustig op los ondanks dat dat bij wetgeving is verboden. Want ja, die verrekte gemeenschapszin, kan jou het bommen. Jij doet lekker wat jij lekker vindt immers.
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:34 schreef Metatron het volgende:
[..]
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties. Jij verkracht en moordt alleen maar niet omdat dat een wet is? Ik mag toch hopen dat er iets meer is wat je tegenhoudt.
Een tegenstand tegen het vermoorden van leden uit je eigen gemeenschap is niet iets wat door een wetgever bedacht is, maar een sociaal-evolutionair verschijnsel wat erkend is in een wetgeving. Dit gedrag komt namelijk voor bij elke diersoort die in gemeenschappen leeft.
Daarentegen is 1 dag in de week op je luie reet zitten wel degelijk iets wat middels wetgeving afgedwongen is, en volstrekt tegen-natuurlijk. Ik heb nog nooit een groep chimpansees gezien die standaard 1 dag in de week collectief weigert om voer te zoeken. Of een troep wolven die op de kalender kijken en een hert dan maar laten lopen.
Als bijna niemand last heeft van situatie A (winkels open) en veel mensen hebben last van situatie B (winkels dicht) dan moeten alle mensen die liever op zondag werken/shoppen dat maar even niet doen omdat jij, SCH en nog een paar extreem arrogante lui denken voor die mensen hun leven te meoten inrichten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:59 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Net zo raar als stellen dat iets waar je geen last van hebt dús maar toegestaan moet worden.
Als ik het eis, dan doe jij dat dus net zo goed. Als je mij gebrek aan tolerantie verwijt, dan slaat dat terug op jou. We verschillen van standpunt, thats all. Kom dus niet met deze moralistische kul aanzetten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jij bent juist egocentrisch. Je eist dat iedereen dezelfde levensstijl heeft als jij. Een beetje tolerantie tov mensen met een andere levensstijl zou je niet misstaan.
Kap daar nou eens mee man. Het gaat helemaal niet om last.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als bijna niemand last heeft van situatie A (winkels open) en veel mensen hebben last van situatie B (winkels dicht) dan moeten alle mensen die liever op zondag werken/shoppen dat maar even niet doen omdat jij, SCH en nog een paar extreem arrogante lui denken voor die mensen hun leven te meoten inrichten.
Ik begrijp de discussie prima, maar ik vind dat het doorvoeren van deze discussie naar moord en verkrachting gewoon behoorlijk overdreven.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh gos, weer iemand die de discussie niet begrijpt.
Nee, het is een voorbeeld, geen redenatie. Rustdagen zijn opgelegd middels wetgeving, een verbod op moord en doodslag is een sociaal fenomeen wat erkend is bij wetgeving. Die twee gaan vergelijken (wat jij doet) is volslagen krankzinnig.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties.
Nee, jij beperkt mensen in hun keuzemogelijkheden. Ik niet. Je mag van mij op zondag naar de winkel, de kerk, de hele dag slapen, wat je maar wil. Jij eist beperkingen terwijl je zelf niet eens last hebt van wat anderen doen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Als ik het eis, dan doe jij dat dus net zo goed. Als je mij gebrek aan tolerantie verwijt, dan slaat dat terug op jou. We verschillen van standpunt, thats all. Kom dus niet met deze moralistische kul aanzetten.
Nee, het gaat om dat jij wil beslissen hoe andere mensen hun leven moeten inrichten. Walgelijk.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Kap daar nou eens mee man. Het gaat helemaal niet om last.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat het onzinnig is wat je hier stelt. Ik reageerde op een voorbeeld waarin iemand stelde zich niet aan de wet en regels te zullen houden omdat hij ze onzinnig vond. Er zijn genoeg mensen die niet inzien dat verkrachting een kwaad is. Het gaat er gewoon om dat we wetten en regels met elkaar afspreken, op basis van democratische beginselen. Zorgen jullie ervoor dat de partijen die voor ruime openingstijden zijn de meeste zetels krijgen en dan gaat dat vast geregeld worden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:41 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nee, het is een voorbeeld, geen redenatie. Rustdagen zijn opgelegd middels wetgeving, een verbod op moord en doodslag is een sociaal fenomeen wat erkend is bij wetgeving. Die twee gaan vergelijken (wat jij doet) is volslagen krankzinnig.
Dan geldt die vrijheid ineens weer niet. Ik verbaasde me gewoon over de zeldzame domheid die je hierboven nog eens bevestigt. Je begrijpt de discussie gewoon niet maar denkt wel weer met een paar oneliners te moeten reageren. Reageer dan niet. Van mij mag het wel hoor maar wie kaatst....quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:44 schreef XcUZ_Me het volgende:
En SCH, ik ben niet gediend van persoonlijke beledigingen in mijn fotoboek.
Dan snap je de discussie dus niet. Het gaat over wetgeving en regelgeving en collectieve afspraken. Daarin is ook geregeld dat we niet harder rijden dan 120, dan kan iemand wel 160 gaan rijden en roepen dat hij in zijn vrijheid beperkt wordt, we hebben dat zo afgesproken. Volgens Viajero is dat schandalig want dan bepalen anderen hoe hij zijn leven in moet richten. Dat zelfde is van toepassing op moord en verkrachting.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:38 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik begrijp de discussie prima, maar ik vind dat het doorvoeren van deze discussie naar moord en verkrachting gewoon behoorlijk overdreven.
Dat ben ik met je eens en dat soort collectieve afspraken en wet- & regelgeving lijken me een absolute noodzaak. Maar, door te hard rijden kan je ongelukken veroorzaken en een ander fysiek letsel toebrengen of de dood injagen. Dat daar dus afspraken over worden gemaakt, lijkt me niet meer dan logisch. Het neemt de mens tegen zichzelf in bescherming.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan snap je de discussie dus niet. Het gaat over wetgeving en regelgeving en collectieve afspraken. Daarin is ook geregeld dat we niet harder rijden dan 120, dan kan iemand wel 160 gaan rijden en roepen dat hij in zijn vrijheid beperkt wordt, we hebben dat zo afgesproken. Volgens Viajero is dat schandalig want dan bepalen anderen hoe hij zijn leven in moet richten. Dat zelfde is van toepassing op moord en verkrachting.
En als de wet zegt dat je Joden, zigeuners en homos moet aangeven bij de politie omdat die allemaal in Polen gehuisvest moeten worden, geldt jouw verhaal dan ook nog?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan snap je de discussie dus niet. Het gaat over wetgeving en regelgeving en collectieve afspraken. Daarin is ook geregeld dat we niet harder rijden dan 120, dan kan iemand wel 160 gaan rijden en roepen dat hij in zijn vrijheid beperkt wordt, we hebben dat zo afgesproken. Volgens Viajero is dat schandalig want dan bepalen anderen hoe hij zijn leven in moet richten. Dat zelfde is van toepassing op moord en verkrachting.
Dat is geen goede vergelijking. Jij wilt sex verbieden omdat sommige mensen verkracht worden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus jij verkracht en moordt er ook lustig op los ondanks dat dat bij wetgeving is verboden. Want ja, die verrekte gemeenschapszin, kan jou het bommen. Jij doet lekker wat jij lekker vindt immers.
Dus jij bent voor de afschaffing van de winkelsluitingswet en vindt dat winkels in principe 24/7 open mogen zijn?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:57 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat ik dan niet zie, is hoe iemand de dúpe kan worden van een zondagsopenstelling van een winkel. Je bent vrij om te weigeren om te werken die dag. Je bent vrij om niet naar de stad te gaan. Het lijkt mij dus niet nodig om daar regeltjes vanuit Den Haag voor te gaan laten gelden. We worden aan alle kanten beperkt en gereguleerd door de overheid, de indeling van mijn vrije tijdsbesteding hoeft daar niet onderdeel van te worden als je het mij vraagt.
Ja tuurlijk. Dan zal ik een boete krijgen als ik dat niet doe.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
En als de wet zegt dat je Joden, zigeuners en homos moet aangeven bij de politie omdat die allemaal in Polen gehuisvest moeten worden, geldt jouw verhaal dan ook nog?
Als eigenaar en personeel zich daar ook in kunnen vinden en er ook behoefte aan blijkt te zijn vanuit de markt, waarom niet?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus jij bent voor de afschaffing van de winkelsluitingswet en vindt dat winkels in principe 24/7 open mogen zijn?
De economie boven alles, zeg maar?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:05 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Als eigenaar en personeel zich daar ook in kunnen vinden en er ook behoefte aan blijkt te zijn vanuit de markt, waarom niet?
Ik kan me zo voorstellen dat een nachtopenstelling van een schoenenzaak weinig rendabel is, maar er zullen ongetwijfeld winkels zijn die wel goede zaken zouden doen.
Heerlijk die liberale gedachtequote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:05 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Als eigenaar en personeel zich daar ook in kunnen vinden en er ook behoefte aan blijkt te zijn vanuit de markt, waarom niet?
Ik kan me zo voorstellen dat een nachtopenstelling van een schoenenzaak weinig rendabel is, maar er zullen ongetwijfeld winkels zijn die wel goede zaken zouden doen.
Jij bent ongeveer zo liberaal als Stalin ja.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik versta onder liberaal toch heel iets anders dan de verheerlijking van de economie.
Het overheidsingrijpen tot een minimum terugbrengen is ook primaquote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik versta onder liberaal toch heel iets anders dan de verheerlijking van de economie.
Meer onafhankelijkheid boven alles. Dat de economie daarvan meeprofiteert, lijkt me - zeker in deze tijd - alleen maar welkom. Het is niet ondenkbaar dat een ruimere openstelling van de winkels de werkgelegenheid ten goede komt en daarmee dus ook indirect de economie. Het is niet alsof ruimere winkeltijden de arbeidstijdenwet ineens ongeldig maken. Elke winkelbediende moet zich houden aan de gestelde rust- en werktijden. Als jij de nacht hebt gewerkt, is het niet de bedoeling dat je de dagdienst dan ook op je neemt.quote:
Ik heb het topic gemist, maar er gaat van wetten zeker een afschrikwekkend effect uit dat ervoor zorgt dat diegenen die zich in het randgebied bevinden zich inhouden. Verder gelden wetten en regels om een voor iedereen gelijk kader te scheppen op bais waarvan je anderen aan kunt spreken. Het geeft bijvoorbeeld ook aan wat "net" gedrag is.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja. De mensen die zich nu aan wetten houden zijn over het algemeen mensen die zich toch wel netjes gedragen, ook zonder wetten. Mensen die zich weinig van anderen aantrekken trekken zich over het algemeen ook weinig van wetten aan., Wat dat betreft zijn wetten vrij nutteloos. Daar was trouwens laatst een topic over.....
Dat bedoel ik dus met de bepaling wanneer iets schadelijk of nadelig is voor de samenleving. Je bent het dus niet eens met de reden waarom wetten/verboden afgekodndigd worden.quote:Wat heel jammer is is dat wetten, die toch al vrij nutteloos zijn misbruikt worden om persoonlijke voorkeuren aan anderen op te dringen. Anderen mogen niet op zondag werken om dat iemand anders gelovig is of op zondag naar Oma wil. Dat vind ik fundamenteel verkeerd.
Ik ben ook van mening dat iedereen recht moet hebben zelf te bepalen of zondag al dan niet gewerkt gaat worden. Dáár gaan mijn opmerkingen dan ook niet over. Ik heb moeite met de beargumentering van enkelen hier die net zo min hout snijden als het "God heeft het verboden dus..." argument vanuit christelijke hoek. Als je je wil beroepen op keuzevrijheid geef iok daarbij aan dat keuzevrijheid relatief is, met name voor de werknemers. Daar volgen dan weer drogredeneringen op als, dan ga je maar in een andere (deel-)gemeente werken, of je zoekt een andere baan: Zo makkelijk is dat niet voor iedereen en daarmee is de keuze op zijn minst ongelijk vrij, waarbij vaak zal worden gekozen voor inkomstenzekerheid/behoud van wat je al hebt.quote:Ik gun iedereen de vrijheid om op zondag (of woensdag) vrij te zijn, maar een wet om iedereen dat te verplichten is gewoon fascistisch, en onmogelijk, zie politie, artsen e.d.
Makkelijk, weer met drugs komen. Ik denk niet dat een drugsverbod bij uitstek iets is wat helpt, ik geloof meer in goede regulering en voorlichting. Ik ben van mening dat je dan kwaliteit kunt verbeteren en zaken beter in de hand kunt houden. Vanuit verslavingsoogpunt denk ik overigens dat het verbieden van drugs wel helpt. Naast het afschrikwekkende effect van het verbod is er minder beschikbaarheid en drijft het de prijs op waardoor minder mensen eraan zullen beginnen. Kijk voor de grap maar eens naar het aantal alcoholverslaafden en het aantal drugsverslaafden en bedenk welke stof sneelr verslavend is... Als het verbod niets uit zou maken zou drugsgebruik volgens mij vaker moeten voorkomen en meer verslaviongen tot gevolg moeten hebben.quote:Drugs zijn verboden, helpt dat?
Persoonlijke keuzevrijheid boven alles.quote:
Ah, fijn dat je me door en door kent, blijkbaar. En fijn dat je mijn posts goed hebt doorgelezen waarin ik al een paar maal heb gesteld dat ik niet sec tegen koopzondagen ben, maar dat ik mijn vraagtekens stel bij de beargumentatie van mensen. Blijkbaar ben ik dan al een halve fascist. So be it.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als bijna niemand last heeft van situatie A (winkels open) en veel mensen hebben last van situatie B (winkels dicht) dan moeten alle mensen die liever op zondag werken/shoppen dat maar even niet doen omdat jij, SCH en nog een paar extreem arrogante lui denken voor die mensen hun leven te meoten inrichten.
Dat is marginaal. Zie doodstraf discussie.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:22 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik heb het topic gemist, maar er gaat van wetten zeker een afschrikwekkend effect uit dat ervoor zorgt dat diegenen die zich in het randgebied bevinden zich inhouden.
En daar gaan mensen de fout in. Wat net gedrag is is voor iedereen anders en geen basis voor wetgeving. Je moet wetten maken die NOODZAKELIJK zijn om een samenleving te laten functioneren. Verkeersregels lijken me duidelijk, als niet iedereen rechts rijdt gaat het mis. Maar welke kleur je auto heeft maakt niet uit. Hoe lang iemand werkt zou je wettelijk kunnen beperken, maar op welke dag ik dat doe mag ik toch godverdomme zelf weten?quote:Verder gelden wetten en regels om een voor iedereen gelijk kader te scheppen op bais waarvan je anderen aan kunt spreken. Het geeft bijvoorbeeld ook aan wat "net" gedrag is.
Noodzakelijkheid. Zie boven.quote:[..]
Dat bedoel ik dus met de bepaling wanneer iets schadelijk of nadelig is voor de samenleving. Je bent het dus niet eens met de reden waarom wetten/verboden afgekodndigd worden.
[..]
Ik ben tegen het wettelijk regelen van mijn sociale contacten. Als ik zondags werk wil ik daarna graag nog even boodschappen doen en oma doe ik maandag. MAANDAG VERPLICHT COLLECTIEVE VRIJE DAG!quote:Ik ben ook van mening dat iedereen recht moet hebben zelf te bepalen of zondag al dan niet gewerkt gaat worden. Dáár gaan mijn opmerkingen dan ook niet over. Ik heb moeite met de beargumentering van enkelen hier die net zo min hout snijden als het "God heeft het verboden dus..." argument vanuit christelijke hoek. Als je je wil beroepen op keuzevrijheid geef iok daarbij aan dat keuzevrijheid relatief is, met name voor de werknemers. Daar volgen dan weer drogredeneringen op als, dan ga je maar in een andere (deel-)gemeente werken, of je zoekt een andere baan: Zo makkelijk is dat niet voor iedereen en daarmee is de keuze op zijn minst ongelijk vrij, waarbij vaak zal worden gekozen voor inkomstenzekerheid/behoud van wat je al hebt.
Verder is het een valide vraag wat een koopzondag toevoegt, bijvoorbeeld de mogelijkheid meer te consumeren, en wat het afneemt, bijvoorbeeld een collectieve vrije dag voor het gros van de mensen waarop sociale verplichtingen aangegaan kunnen worden.
[..]
Ik kan makkelijker aan coke komen dan aan alcohol. Dealers hebben geen sluitingstijden.quote:Makkelijk, weer met drugs komen. Ik denk niet dat een drugsverbod bij uitstek iets is wat helpt, ik geloof meer in goede regulering en voorlichting. Ik ben van mening dat je dan kwaliteit kunt verbeteren en zaken beter in de hand kunt houden. Vanuit verslavingsoogpunt denk ik overigens dat het verbieden van drugs wel helpt. Naast het afschrikwekkende effect van het verbod is er minder beschikbaarheid
IK kan me voorstellen dat illegale alcohol goedkoper zou zijn.quote:en drijft het de prijs op waardoor minder mensen eraan zullen beginnen.
Alcohol is een van de gevaarlijkste harddrugs. En paddo's? Die zijn helemaal niet verslavend.quote:Kijk voor de grap maar eens naar het aantal alcoholverslaafden en het aantal drugsverslaafden en bedenk welke stof sneelr verslavend is..
Druggebruik is zeer wijdverbreid. Daar vergis je je in. (nicotine, sex, suiker, werken, alcohol, topsport, geld, tv kijken, eten, adrenaline, religie, coke, videogames, bungee jumpen, lezen, roddelen, macht, shoppen, schoonmaken, THC, LSD, TLC, muziek, mediteren, cafeine, ...)quote:. Als het verbod niets uit zou maken zou drugsgebruik volgens mij vaker moeten voorkomen en meer verslaviongen tot gevolg moeten hebben.
Voor zware misdrijven is het wellicht marginaal omdat de mensen die die overtredingen begaan over het algeemeen ook niet ingehouden worden vanuit een "sociaal schuldgevoel". Heel anders is het natuurlijk bij kleine criminaliteit waarvan de gevolgen veel minder ernstig zijn (winkeldiefstal bijvoorbeeld) en waar veel meer mensen mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik denk dat hier de strafmaat weldegelijk van bepalende invloed kan zijn, ik weet eigenlijk niet of hier ook onderzoek naar is gedaan...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is marginaal. Zie doodstraf discussie.
[..]
Ben ik met je eens hoor, hoewel alleen noodzakelijkheid ook weer voor vele interpretaties vatbaar isquote:En daar gaan mensen de fout in. Wat net gedrag is is voor iedereen anders en geen basis voor wetgeving. Je moet wetten maken die NOODZAKELIJK zijn om een samenleving te laten functioneren. Verkeersregels lijken me duidelijk, als niet iedereen rechts rijdt gaat het mis. Maar welke kleur je auto heeft maakt niet uit. Hoe lang iemand werkt zou je wettelijk kunnen beperken, maar op welke dag ik dat doe mag ik toch godverdomme zelf weten?
[..]
Noodzakelijkheid. Zie boven.
[..]
quote:Ik ben tegen het wettelijk regelen van mijn sociale contacten. Als ik zondags werk wil ik daarna graag nog even boodschappen doen en oma doe ik maandag. MAANDAG VERPLICHT COLLECTIEVE VRIJE DAG!![]()
[..]
Ah, jij loopt zo even een dealer binnen die aan zijn gevel een bord heeft hangen dat ie drugs verkoopt. en je loopt geen enkel risico met het gekochte om opgepakt te worden / een boete te krijgen?quote:Ik kan makkelijker aan coke komen dan aan alcohol. Dealers hebben geen sluitingstijden.
[..]
Maar wel van mindere kwaliteit, en als de overheid net zo restrictief beleid gaat voeren waardoor de risico's groter worden (en, heel belangrijk, legale alcohol verdwijnt) dan moet ik nog zien of het goedkoper gaat worden. Ik meen dat tijdens de drooglegging in de VS er ook behoorlijke prijzen voor alcohol betaald moesten worden.quote:IK kan me voorstellen dat illegale alcohol goedkoper zou zijn.
[..]
Een groot deel van de zaken die je beschrijft zijn niet verboden, en daar doel ik natuurlijk op, je bent slimmer dan dat, gok ik zo.quote:Alcohol is een van de gevaarlijkste harddrugs. En paddo's? Die zijn helemaal niet verslavend.
[..]
Druggebruik is zeer wijdverbreid. Daar vergis je je in. (nicotine, sex, suiker, werken, alcohol, topsport, geld, tv kijken, eten, adrenaline, religie, coke, videogames, bungee jumpen, lezen, roddelen, macht, shoppen, schoonmaken, THC, LSD, TLC, muziek, mediteren, cafeine, ...)
Ah, je weet dus niet of wetten wel nuttig zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:51 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Voor zware misdrijven is het wellicht marginaal omdat de mensen die die overtredingen begaan over het algeemeen ook niet ingehouden worden vanuit een "sociaal schuldgevoel". Heel anders is het natuurlijk bij kleine criminaliteit waarvan de gevolgen veel minder ernstig zijn (winkeldiefstal bijvoorbeeld) en waar veel meer mensen mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik denk dat hier de strafmaat weldegelijk van bepalende invloed kan zijn, ik weet eigenlijk niet of hier ook onderzoek naar is gedaan...
Daar kan je onderzoek naar laten doen. Maar de gemiddelde politicus vind onderzoeken en feiten KLINKklare onzin.quote:[..]
Ben ik met je eens hoor, hoewel alleen noodzakelijkheid ook weer voor vele interpretaties vatbaar is
[..]
Als ik in een vreemde stad ben moet ik ook vragen waar de slijter is.quote:[..]
Ah, jij loopt zo even een dealer binnen die aan zijn gevel een bord heeft hangen dat ie drugs verkoopt.
Nee, geen enkel risico. Dat zie je goed.quote:en je loopt geen enkel risico met het gekochte om opgepakt te worden / een boete te krijgen?
Dat is dus een argument voor legalisatie van drugs.quote:[..]
Maar wel van mindere kwaliteit,
De coke is de laatste 30 jaar alleen van prijs verandert door de komst van de euro. Restrictief beleid heeft daar geen enkele invloed op.quote:en als de overheid net zo restrictief beleid gaat voeren waardoor de risico's groter worden (en, heel belangrijk, legale alcohol verdwijnt) dan moet ik nog zien of het goedkoper gaat worden.
Maar je weet het dus niet?quote:Ik meen dat tijdens de drooglegging in de VS er ook behoorlijke prijzen voor alcohol betaald moesten worden.
[..]
Maar het zijn wel drugs.quote:Een groot deel van de zaken die je beschrijft zijn niet verboden, en daar doel ik natuurlijk op, je bent slimmer dan dat, gok ik zo.
Tja, als mensen op zondag hun geld niet uitgeven doen ze het wel op een andere dag. Ik geloof ook niet dat de financiele impact gigantisch is.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:39 schreef Tism het volgende:
[..]
OMFG!..![]()
Hoe naïef kun je zijn?..
Laat die trut dat hier maar eens komen vertellen aan de ondernemers, Duitse, Belgische en zelfs Franse en Britse consumenten die hier wekelijks (vooral op Zondag) hun geld komen spenderen, en hier in hun vrijetijd komen vertoeven. Ik weet zeker dat ze dan een heel ander geluid te horen krijgt, dan van wat zij denkt..Het is namelijk niet alleen de Nederlandse consument die je hiermee dupeert, maar ook de massale toestroom van buitenlanders die onze economie stimuleren, maar dat is zeker zo verwerpelijk als de pest!!?..
![]()
Hier zijn we momenteel bezig met een gigantisch economische vooruitgang, na jarenlange stilstand en nu komt er eindelijk eens iets van de grond en willen ze dat weer gaan inperken..![]()
Maar ach...tis maar Limburg, ja toch!??..
Echt!..
Het is wetenschappelijk bewezen dat het omzetverlies van een zondag niet wordt gecompenseerd met omzet op andere dagen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja, als mensen op zondag hun geld niet uitgeven doen ze het wel op een andere dag. Ik geloof ook niet dat de financiele impact gigantisch is.
De klacht van winkeliers is toch ook vaak dat mensen op zondag vooral komen kijken en weinig kopen?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja, als mensen op zondag hun geld niet uitgeven doen ze het wel op een andere dag. Ik geloof ook niet dat de financiele impact gigantisch is.
Maar waarom wil je dan andere mensen verplichten dezelfde visie te hebben. Wat is er mis met de vrijheid om zelf te kiezen wanneer je werkt, winkelt of uitgaat. Vroeger was de zondag een rustdag, nu alleen voor mensen die daar voor kiezen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, ik heb al meerdere malen uitgelegd dat het niet met iets triviaals als 'last' te maken heeft maar met een visie op economie en samenleven en maatschappij. Een visie op hoe de economie en arbeid zich verhouden tot vrije tijd, ontspanning enz.
Dat wil ik helemaal niet, waar maak je dat uit op?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:14 schreef huismerk het volgende:
Maar waarom wil je dan andere mensen verplichten dezelfde visie te hebben.
Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn. Ze hoeven het niet met je eens te zijn, als ze maar doen wat jij wilt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat wil ik helemaal niet, waar maak je dat uit op?
Ik heb een mening over maatschappij en economie en ik stem op een partij die daar het dichtst bij zit. Verder dwing ik niets of niemand.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn.
Ik verplicht ze toch niet dezelfde visie als ik te hebben? Waar haal je dat nou vandaan?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn. Ze hoeven het niet met je eens te zijn, als ze maar doen wat jij wilt.![]()
Waar niet uit?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat wil ik helemaal niet, waar maak je dat uit op?
Je hebt helemaal gelijk, je wilt dat iedereen zich gedraagt naar jouw visie.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik verplicht ze toch niet dezelfde visie als ik te hebben? Waar haal je dat nou vandaan?
Dat is mijn grootste bezwaar tegen democratie. Mensen misbruiken democratie om hun persoonlijke voorkeuren aan anderen op te dringen, vooral als dat helemaal niet nodig is.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb een mening over maatschappij en economie en ik stem op een partij die daar het dichtst bij zit. Verder dwing ik niets of niemand.
Als zondag een vaste openingsdag is, dan geld ook meestal niet dat je meer betaald krijgt, hangt beetje van afspraken dan wel CAO af.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:37 schreef DivineJester het volgende:
Overigens, als iedereen zo'n fan is van het mogen werken op zondagen, waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend? Vanuit ondernemersoogpunt is zondag een dag als alle andere, en doet een werknemer evenveel werk als op een andere dag, waarom dan meer slaaris?
Blijkbaar heeft een weekenddag toch een meerwaarde ten opzichte van een weekdag...
Welke supermarkten zijn dan op zondag open? Hier in Schiedam en omgeving namelijk geen een.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:08 schreef SCH het volgende:
[..]
De klacht van winkeliers is toch ook vaak dat mensen op zondag vooral komen kijken en weinig kopen?
Maar ik heb het trouwens ook vooral nog over de supermarkten e.d.
Nee vrijheid boven alles, net zoals een zaak maar 1 dag per week open kan zijn als ie dat wenst.quote:
Ik ben niet bang voor het onbekende. Het probleem is dat we met de koopzondagen de kleine ondernemers de das om hebben gedaan. Buurtsupers zijn verdwenen en ook de winkels die je tegen komt zijn in elke stad zo goed als hetzelfde.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is eeuwen lang goed gegaan zonder verwarming, koelkast, tv, computer, stromend water, enz. enz. Wat is je punt?
[..]
Zeer bewust meegemaakt als medewerker van een detailhandel in de stad. De mensen waren dolenthousiast net als de werknemers die het wel wat leek... 200%... Die klagers zijn dezelfden die nu de vermindering willen en ze zijn veruit in de minderheid.
[..]
Net als hierboven, verwarming, koelkoelkast, tv, computer, stromend water, enz. kan ik hier ook invullen. Het punt is dat velen het erg prettig vinden en er niemand mee wordt geschaad. Ook de kleine ondernemers zijn vaak zeer tevreden met de koopzondag, na een wat sceptische houding vooraf.
En dat was wel angst voor het onbekende.
Schiedamquote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Welke supermarkten zijn dan op zondag open? Hier in Schiedam en omgeving namelijk geen een.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten weten wanneer ze open zijn maar alleen als het personeel daarmee akkoord is. Het moet niet zo zijn dat je gedwongen op zondag moet werken. (de reden dat ik ben opgestapt bij een vorige werkgever)
Mij hoor je niet zeggen dat dat moet. Ik ben er persoonlijk een voorstander van om die hele ma-vr 9-5 mentaliteit te schrappen. De eerste 40 uur die je in een week werkt gaan volgens 100% salaris. Wanneer je die werkt is een afspraak die jij met je baas maakt. Zijn die uren onregelmatig, dan kan er een onregelmatigheidstoeslag bij komen. Ga je meer dan die 40 uur werken, OF wordt er van de gemaakte afspraak afgeweken dan wordt het overwerk.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 08:37 schreef DivineJester het volgende:
Overigens, als iedereen zo'n fan is van het mogen werken op zondagen, waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend? Vanuit ondernemersoogpunt is zondag een dag als alle andere, en doet een werknemer evenveel werk als op een andere dag, waarom dan meer slaaris?
Blijkbaar heeft een weekenddag toch een meerwaarde ten opzichte van een weekdag...
Nou, ik kan je verklappen dat in Rotterdam centrum een hele grote AH elke zondag open is. En ik reken R'dam centrum toch echt tot de 'omgeving' van Schiedam.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Welke supermarkten zijn dan op zondag open? Hier in Schiedam en omgeving namelijk geen een.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten weten wanneer ze open zijn maar alleen als het personeel daarmee akkoord is. Het moet niet zo zijn dat je gedwongen op zondag moet werken. (de reden dat ik ben opgestapt bij een vorige werkgever)
In Amsterdam zijn er rond het centrum een stuk of 5 open, in ieder geval:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, ik kan je verklappen dat in Rotterdam centrum een hele grote AH elke zondag open is. En ik reken R'dam centrum toch echt tot de 'omgeving' van Schiedam.
Tsja, ook daar zou je over kunnen discussieren. Eerder aan de belastingkant dan aan de 'wat noemen we overwerk' kant w.m.b. Op zich vind ik het niet verkeerd dat de wetgever in basis een grens trekt bij het aantal uren per week dat iemand nomaliter werkt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef raptorix het volgende:
Voor jouw wordt het overwerk, en vervolgens mag je zo een beetje alles naar de belastingdienst brengen, want stel je eens voor zeg, dat je voor je zelf mag beslissen dat je wat meer uurtjes wilt maken.
Je zal raar op je neus kijken als FOK! van ma t/m vrij van 09.00 tot 17.00 open is en de rest op zwart staat .quote:Op maandag 19 januari 2009 23:38 schreef SCH het volgende:
Ik moet wel lachen om de enorme intolerantie in dit topic. Als je vraagtekens stelt bij de 24-uurs-economie en bij de doorgeschoten economische hysterie dan ben je meteen een gristenhond of een sukkel of wat dan ook.
Dat noemen zich dan ook nog liberalen
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:05 schreef Metatron het volgende:
[..]
Mij hoor je niet zeggen dat dat moet. Ik ben er persoonlijk een voorstander van om die hele ma-vr 9-5 mentaliteit te schrappen. De eerste 40 uur die je in een week werkt gaan volgens 100% salaris. Wanneer je die werkt is een afspraak die jij met je baas maakt. Zijn die uren onregelmatig, dan kan er een onregelmatigheidstoeslag bij komen. Ga je meer dan die 40 uur werken, OF wordt er van de gemaakte afspraak afgeweken dan wordt het overwerk.
Alles, inclusief mijn vrijheid om op zondag te willen werken en boodschappen te doen moet wijken voor het belang van kleine (religieuze) winkeliers? Dat is dan wel rechtvaardig?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:02 schreef Positive_Thinking het volgende:
Maar alles moet wijken voor meer inkomsten en een groei van de economie.
Vanwaar de smiley, ik geef aan dat ik niet volledig op de hoogte ben van onderzoeken naar allerhande criminaliteit. Jij blijkbaar wel: Enlighten me!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, je weet dus niet of wetten wel nuttig zijn.![]()
Als jij een christenfundamentalist onderzoek laat doen naar noodzakelijkheid, dan zal (geloofs-)overtuiging waarschijnlijk als één van de kernwaarden in onze samenleving naar voren komen...quote:Daar kan je onderzoek naar laten doen. Maar de gemiddelde politicus vind onderzoeken en feiten KLINKklare onzin.
[..]
Je denk niet als je een bord Gall&Gall ziet: "Hé, een slijter?"quote:Als ik in een vreemde stad ben moet ik ook vragen waar de slijter is.
[..]
Lijkt me sterk, waarom zijn er dan geen dealers die een bord voor hun deur hangen en hiermee te koop lopen?quote:Nee, geen enkel risico. Dat zie je goed.
[..]
klopt...quote:Dat is dus een argument voor legalisatie van drugs.
[..]
Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest. Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.quote:De coke is de laatste 30 jaar alleen van prijs verandert door de komst van de euro. Restrictief beleid heeft daar geen enkele invloed op.
[..]
Nee, ik ben geen wandelende encyclopedie en meen ook niet de wijsheid in pacht te hebben.quote:Maar je weet het dus niet?
[..]
Dat ze verslavend kunnen zijn klopt, hoewel lang niet alle gevallen vene verslavend zijn en/of een even schadelijke invloed hebben op de gezondheid van mensen of op hun maatschappelijke functioneren.quote:Maar het zijn wel drugs.
Rotterdam centrum... hoe ga ik daar met de auto komen, en nog beter: parkeren?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, ik kan je verklappen dat in Rotterdam centrum een hele grote AH elke zondag open is. En ik reken R'dam centrum toch echt tot de 'omgeving' van Schiedam.
Bovenstaande is wel off-topic overigens, mijn excuses voor TS en consorten, ik zal me weer on-topic gedragen!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:17 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Vanwaar de smiley, ik geef aan dat ik niet volledig op de hoogte ben van onderzoeken naar allerhande criminaliteit. Jij blijkbaar wel: Enlighten me!
[..]
[..]
Als jij een christenfundamentalist onderzoek laat doen naar noodzakelijkheid, dan zal (geloofs-)overtuiging waarschijnlijk als één van de kernwaarden in onze samenleving naar voren komen...
[..]
Je denk niet als je een bord Gall&Gall ziet: "Hé, een slijter?"
[..]
Lijkt me sterk, waarom zijn er dan geen dealers die een bord voor hun deur hangen en hiermee te koop lopen?
[..]
klopt...
[..]
Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest. Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.
[..]
Nee, ik ben geen wandelende encyclopedie en meen ook niet de wijsheid in pacht te hebben.
Volgens dit artikel: http://www.irpp.org/po/archive/oct01/reid.pdf
zijn de prijzen ten tijde van de drooglegging wel flink gestegen, wat zeker in het begin leidde tot minder alcoholgebruik, maar tegen het einde van de drooglegging was consumptie alweer op zo'n 60-70% van voor de drooglegging. Na de drooglegging is er echter geen sterke stijging meer geweest wat er volgens mij op kan duiden dat er dus wel een generatie is die minder is gaan drinken...
Ik heb ook even wat gezocht met betrekking tot druggebruik en restrictief beleid:
Het is niet duidelijk of meer restrictief beleid t.o.v. de dealers/bezit leidt tot hogere prijzen, maar dit lijkt vooral zijn oorzaak te vinden in dat drugsbezit in Amerika wordt veroordeeld op basis van volume, en hiertoe werd drugs puurder verhandeld, je betaald dus minder voor een kleinere hoeveelheid (die overigens even effectief is lijkt me).
Bron: http://college.holycross.edu/eej/Volume32/V32N4P629_646.pdf
[..]
Dat ze verslavend kunnen zijn klopt, hoewel lang niet alle gevallen vene verslavend zijn en/of een even schadelijke invloed hebben op de gezondheid van mensen of op hun maatschappelijke functioneren.
Je gaat er zo maar vanuit dat wetten nuttig zijn, en nu kom je er achter dat je het niet weet. Dat vind ik leuk.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:17 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Vanwaar de smiley, ik geef aan dat ik niet volledig op de hoogte ben van onderzoeken naar allerhande criminaliteit. Jij blijkbaar wel: Enlighten me!
Dat "onderzoek" zal dan door echte wetenschappers de grond in geboord worden.quote:Als jij een christenfundamentalist onderzoek laat doen naar noodzakelijkheid, dan zal (geloofs-)overtuiging waarschijnlijk als één van de kernwaarden in onze samenleving naar voren komen...
[..]
Dat zie ik pas als ik in de buurt ben, maar dan herken ik een dealer ook.quote:Je denk niet als je een bord Gall&Gall ziet: "Hé, een slijter?"
[..]
Dat kost geld, mond op mond reclame werkt prima. Overigens hadden we het over het risico dat IK liep.quote:Lijkt me sterk, waarom zijn er dan geen dealers die een bord voor hun deur hangen en hiermee te koop lopen?
[..]
Terwijl aclohol wel duurder is geworden. Dat betekend dus dat illegale drugs goedkoper zijn/blijven/worden.quote:klopt...
[..]
Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest.
Je komt meestal in aanraking met alcohol omdat vrienden/familie het gebruiken. Zo ook andere drugs. Verkrijgbaarheid is uitstekend, dank u. De meeste illegale drugs zijn goedkoper dan alcohol.quote:Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.
Die conclusie word hoe onderbouwd? In Nederland is niet meer gebruik van cannabis dan in andere landen. Illegaliteit zorgt helemaal niet voor verminderd gebruik.quote:[..]
Nee, ik ben geen wandelende encyclopedie en meen ook niet de wijsheid in pacht te hebben.
Volgens dit artikel: http://www.irpp.org/po/archive/oct01/reid.pdf
zijn de prijzen ten tijde van de drooglegging wel flink gestegen, wat zeker in het begin leidde tot minder alcoholgebruik, maar tegen het einde van de drooglegging was consumptie alweer op zo'n 60-70% van voor de drooglegging. Na de drooglegging is er echter geen sterke stijging meer geweest wat er volgens mij op kan duiden dat er dus wel een generatie is die minder is gaan drinken...
Gerommel in de marge. Het gebruik van drugs is een persoonlijke beslissing die niet door een overheid te controleren is. De manier waarom het vervolgt bestraft word maakt niet uit. Je kaan hoogstens gebruikers en dealers massaal doodschieten, misschien dat dat enige verschil maakt. Drugsgebruik is normaal natuurlijk gedrag bij alle levende wezens. Je kan net zo goed sex verbieden.quote:Ik heb ook even wat gezocht met betrekking tot druggebruik en restrictief beleid:
Het is niet duidelijk of meer restrictief beleid t.o.v. de dealers/bezit leidt tot hogere prijzen, maar dit lijkt vooral zijn oorzaak te vinden in dat drugsbezit in Amerika wordt veroordeeld op basis van volume, en hiertoe werd drugs puurder verhandeld, je betaald dus minder voor een kleinere hoeveelheid (die overigens even effectief is lijkt me).
Bron: http://college.holycross.edu/eej/Volume32/V32N4P629_646.pdf
[..]
Maar het zijn wel drugs.quote:Dat ze verslavend kunnen zijn klopt, hoewel lang niet alle gevallen vene verslavend zijn en/of een even schadelijke invloed hebben op de gezondheid van mensen of op hun maatschappelijke functioneren.
Dan doe je je supermarktboodschappen op zaterdag, en kun je zondag funshoppen. De discussie gaat er niet over of jij er op zit te wachten, het gaat er om of een winkelier ZELF mag bepalen wanneer hij denkt z'n klanten het beste te bedienen of niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Rotterdam centrum... hoe ga ik daar met de auto komen, en nog beter: parkeren?
In heel schiedam en vlaardingen zijn iig geen supermarkten open op zondag. En dat hoeft van mij ook niet, supermarkten zijn elke avond open tot 8u ofzo dus ik ga altijd door de weeks. En anders heb ik zaterdag nog.
(r'dam centrm is trouwens 10km van mijn huis, dus dat vind ik te ver voor de boodschappen)
Ik gaf aan hoe ik het graag zou willen zien, niet hoe het nu is.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:16 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Voor de mensen in de horeca is dat niet zo volgens mij.
Dat is niet helemaal waar, dit speelde hier in de stad namelijk ook, voor de komst van het Designer Outlet Center en het Retail Park. De kleine ondernemers in de binnenstad hier stonden op hun achterste poten en voelde daar eerst ook helemaal niks voor, omdat ze bang waren dat ze met de komst van het Designer Outlet Center en het Retail Park en de ruimere openingstijden (met name de Zondag) het erbij neer zouden leggen omdat 't allamaal teveel zou gaan kosten om hun winkel op Zondag op te gooien en er volgens hun een groot gebrek zou zijn aan mankracht om in de winkels te gaan staan. Nu zijn het Designer Outlet Center en het Retail Park er + de toeloop van de consument die ook massaal de binnenstad aan doen. En nu hoor je ze niet meer, omdat later toch is gebleken dat ze er massaal bij welvaren en meer winst maken dan dat ze eerst deden. Daarnaast was er hier een redelijk grote groep mensen die eerst geen werk hadden en met de komst van het Designer Outlet Center en het Retail Park nu dus wel werk hebben kunnnen vinden. Dus ze zijn er allemaal op vooruit gegaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 13:02 schreef Positive_Thinking het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor het onbekende. Het probleem is dat we met de koopzondagen de kleine ondernemers de das om hebben gedaan. Buurtsupers zijn verdwenen en ook de winkels die je tegen komt zijn in elke stad zo goed als hetzelfde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |