Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..quote:'Koopzondagen beperken kost duizenden banen'
Als het aantal koopzondagen aan banden wordt gelegd gaat dat 15.000 tot 20.000 banen kosten.
Die waarschuwing komt van het Platform Detailhandel Nederland en de drie grootste gemeenten.
Toeristen
Als het aan het kabinet ligt mogen voortaan alleen steden en gebieden die populair zijn bij toeristen meer dan 12 zondagen per jaar hun winkels opendoen. Winkeliers en gemeenten zien hier niets in. "Het gaat niet alleen om belangen van toeristen, maar ook om die van burgers, ondernemers en medewerkers", zegt een woordvoerder van het Platform Detailhandel.
Volgens de brancheorganisatie moeten gemeenten zelf bepalen hoeveel koopzondagen ze willen instellen: "zij staan het dichtst bij de bevolking".
Banenverlies
Vooral winkels die sterk afhankelijk zijn van de zondag verwachten een groot banenverlies. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Amsterdam ArenA en het Designer Outlet Centre in Roermond. Daar zullen waarschijnlijk in een keer honderden banen worden geschrapt.
De Tweede Kamer praat donderdag over de koopzondagen. D66 roept het kabinet op om het wetsvoorstel in te trekken. "De komende twee jaar zal de werkloosheid al met 200.000 mensen toenemen door de kredietcrisis. Daar nog eens 20.000 aan toevoegen zou ideologische verblinding zijn", zegt kamerlid Boris van der Ham.
nos.nl
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:43 schreef Tism het volgende:
[..]
Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..
quote:Op maandag 19 januari 2009 15:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.
Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen de economie zit als iets dat de hoogste prioriteit zou moeten genieten. Voor anderen telt een religieuze ideologie weer zwaarder.
Dan weet je wat je te doen staat: een politieke meerderheid vormen wat betreft dat punt.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:27 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
En mijn religieuze ideologie zegt dat op zondag de winkels open moeten. Wat een paternalistisch gedram zeg.
OMFG!..quote:Minister Van der Hoeven van Economische Zaken gelooft niet dat inperking veel effect zal hebben op de economie.
Dat is een onderdeel van hun ideologie en dus is het volstrekt logisch dat ze hun moraal willen opdringen aan de gemeenschap. Jij hecht er waarde aan dat iedereen zoiets voor zichzelf mag uitmaken, maar dat ideaal van jou is jouw ideaal en dus evident niet het ideaal van iedereen. Vrijheid is niet een universeel recht. De argumentatie van religieuzen is in hun beleving volstrekt juist en zolang zij voldoende aanhang kunnen verwezenlijken, hebben zij de macht om hun ideaal in de praktijk te brengen.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.
Ah... weg met de voetbalwedstrijden, evenementen, sportkantines, de cafe's, restaurant, pretparken etc etcquote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Goede zaak dat afschaffen van de koopzondagen. God heeft de zondag geschapen als rustdag, en daar horen wij ons maar aan te houden.
Ga eens een keer naar de kerk ipv de Hema!
Ja, laten we dan de doodstraf, mensenhandel en polygamie ook weer toestaan, zoals de bijbel dat vermeldt.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Goede zaak dat afschaffen van de koopzondagen. God heeft de zondag geschapen als rustdag, en daar horen wij ons maar aan te houden.
Precies. Gezellig met het gezin voor de kachel praten over de week.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ah... weg met de voetbalwedstrijden, evenementen, sportkantines, de cafe's, restaurant, pretparken etc etc
gewoon alles dicht op zondagRust
dat moet je zelf weten. Ik ga op zaterdag naar de synagoge en wil op zondag niet beperkt worden door andermans religie.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef BB-boy het volgende:
Dit is trouwens dezelfde muts die intelligent design op scholen wilde invoeren. Hoezo, religieuze agendaquote:Minister Van der Hoeven van Economische Zaken gelooft niet dat inperking veel effect zal hebben op de economie.
Waarom? Scheiding van kerk en staat ziet er toch op dat besluiten worden genomen op economische en politieke redenen en niet op redenen die voortvloeien uit geloofsovertuiging?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:42 schreef servus_universitas het volgende:
Wat een drogredeneringen in de posts hierboven van Frutsel en Adelante.
Wat is er mis met Intelligent Design dan?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:43 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
dat moet je zelf weten. Ik ga op zaterdag naar de synagoge en wil op zondag niet beperkt worden door andermans religie.
[..]
Dit is trouwens dezelfde muts die intelligent design op scholen wilde invoeren. Hoezo, religieuze agenda
Hoe bedoel je? In de bijbel is sprake van de meest vreselijke straffen, lees Leviticus er maar op na. Gaan we dat deel van de ideologie ook weer invoeren of zijn de gelovigen dan in een keer selectief in wat ze wel en niet willen invoeren.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:42 schreef servus_universitas het volgende:
Wat een drogredeneringen in deze twee posts hierboven.
Scheiding van kerk en staat kan alleen dan op echte ondersteuning rekenen, wanneer de regerende partijen zelf niet religieus zijn. Het is niet meer dan logisch dat een religieuze regering de scheiding van kerk en staat minder strengt waarborgt dan een volkomen seculiere regering. Dan kun je wel stellen dat dat in strijd is met het principe van scheiding van kerk en staat, maar scheiding van kerk en staat is een principe dat je wel of niet onderschrijft. Het is niet een default situatie of universele wet.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
Waarom? Scheiding van kerk en staat ziet er toch op dat besluiten worden genomen op economische en politieke redenen en niet op redenen die voortvloeien uit geloofsovertuiging?
paternalistisch omdat ze voor anderen willen beslissen wat goed voor ze is. Wat mij betreft heeft de overheid een rol in veel zaken, ik ben echt niet voor een nachtwakersstaat, maar dit is gewoon onnodig. Laat gemeenten, bedrijven en werknemers het zelf lekker uitzoeken.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dan weet je wat je te doen staat: een politieke meerderheid vormen wat betreft dat punt.
Paternalistisch gedram? Leg dat eens uit.
Persoonlijk ben ik van mening dat winkels elke zondag open zouden moeten kunnen zijn (keuze van de ondernemer). Het is ook beter voor het file probleem als winkkelpersoneel op andere dagen vrij heeft alls alle kantoorklerken.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:46 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
paternalistisch omdat ze voor anderen willen beslissen wat goed voor ze is. Wat mij betreft heeft de overheid een rol in veel zaken, ik ben echt niet voor een nachtwakersstaat, maar dit is gewoon onnodig. Laat gemeenten, bedrijven en werknemers het zelf lekker uitzoeken.
Dat is een andere verhaal, niet relevant voor hier. Zoek maar op internet als je dat wilt weten.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:45 schreef BB-boy het volgende:
[..]
Wat is er mis met Intelligent Design dan?
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Voor mij heeft het niks met religie te maken. Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Daarmee ben ik het ook eens, maar zoals Boris boven mij zegt: zorg wel voor wat meer spreiding.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Voor mij heeft het niks met religie te maken. Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Als het kabinet goede redenen heeft om koopzondagen af te schaffen hoor je mensen niet klagen, maar op religieuze gronden iets afschaffen slaat natuurlijk nergens op (ik word sowieso schijtziek van dit truttenkabinet). Overigens ben ik benieuwd wat die sociologische redenen zijn.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Al kost het 15.000 tot 20.000 levens. Rechtlijnige dogmatische ideologie voor allen, of je het er nou mee eens bent of niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:51 schreef Tism het volgende:
[..]
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..
En jij bepaald natuurlijk op welke dag een ander vrij moet hebben, wel eens bij je opgekomen dat sommige mensen het juist heel fijn vinden om op zondag te werken? Bijvoorbeeld omdat ze op zaterdag sporten? Dan heb ik nog niet eens over andere religieuze groeperingen zoals Joden die hun rustdag op zaterdag hebben. Daarnaast leven we nog altijd in een seculiere staat.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Niemand dwingt je om te gaan werken of winkelen op zondag.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:49 schreef SCH het volgende:
Ik vind het om maatschappelijk en sociologische redenen goed dat er af en toe een pas op de plaats wordt gemaakt, zowel voor personeel als publiek.
Ik vraag me bij dergelijke beweringen altijd af hoe men dit zou bepaalt...quote:Op maandag 19 januari 2009 16:51 schreef Tism het volgende:
[..]
Ook als 't 15.000 tot 20.000 banen gaat kosten ten tijden van een crisis?..
Dat lijkt me sterk aangezien in een flink aantal steden in Nederland er geen of slechts enkele koopzondagen zijn...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat een muts die Van der Hoeven. Zondag wordt er meer geld uitgegeven dan op zaterdag! Zo ideaal om zaterdag je huisje door te kunnen, de boodschappen te doen en dan zondag gewoon je léuke inkopen te gaan doen.
Ga het maar eens uitleggen aan de studenten die straks een gat in hun budget hebben.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:15 schreef DivineJester het volgende:
Bedenk wie het zegt en met welke reden, en trek er gerust de helft vanaf.
Ik heb het over de steden waar wel koopzondag is. Op zondag is het in R'dam drukker in de stad dan op zaterdag.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:16 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk aangezien in een flink aantal steden in Nederland er geen of slechts enkele koopzondagen zijn...
Beetje makkelijke opmerking hé.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niemand dwingt je om te gaan werken of winkelen op zondag.
De wet maakt al lang en breed mogelijk dat je kan weigeren om op zondag in de winkel te gaan staan. Nog afgezien van het feit dat vanaf invoering van die koopzondag er gevochten wordt om de zondagen te mogen werken. Heerlijk: van 12 tot 5 en meer verdienen dan op een zaterdag van 9-18.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:19 schreef Bommenlegger het volgende:
Beetje makkelijke opmerking hé.
Wat als zondag ook een normale werkdag is?
Kan je dan ook zeggen dat niemand je dwingt?
Wees dan voortaan duidelijker dat het alleen voor winkelpersoneel geldt, scheelt jouw en mij onnodige forumvervuiling.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
De wet maakt al lang en breed mogelijk dat je kan weigeren om op zondag in de winkel te gaan staan. Nog afgezien van het feit dat vanaf invoering van die koopzondag er gevochten wordt om de zondagen te mogen werken. Heerlijk: van 12 tot 5 en meer verdienen dan op een zaterdag van 9-18.
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:15 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik vraag me bij dergelijke beweringen altijd af hoe men dit zou bepaalt...
Bedenk wie het zegt en met welke reden, en trek er gerust de helft vanaf.
Overigens is dit wel weer exemplarisch voor het christelijke beleid dat ons wordt opgelegd waarin verboden en stappen terug leidende zaken lijken te zijn.
Ik denk dat Rotterdam wel onder de uitzonderingsregel valt hoor, wees maar niet bang.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik heb het over de steden waar wel koopzondag is. Op zondag is het in R'dam drukker in de stad dan op zaterdag.
Het gaat hier om koopzondagen. Lijkt me niet dat we het dan moeten hebben over medisch personeel welke ook op zondag de mensen moet verzorgen...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:23 schreef Bommenlegger het volgende:
Wees dan voortaan duidelijker dat het alleen voor winkelpersoneel geldt, scheelt jouw en mij onnodige forumvervuiling.
Waarom zouden ze dat dan niet zeggen. Het is toch inn hun belang dat de koopzondag er blijft en hoe banger het volk/de rgering wordt, hoe minder ze genegen zijn de boel te sluiten op zondag.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef Tism het volgende:
[..]
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..Ik denk dat Nederlandse werknemersorganisatie toch wel een redelijk goed beeld op dat gebied hebben.
Zodra ze vertellen waar ze zich op baseren zullen we het weten.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef Tism het volgende:
[..]
Mja, je zou ook kunnen zeggen, misschien zijn ze wel een beetje voorzichtig met hun "cijfers" en tel er nog maar eens gerust 20000 banen bij..Ik denk dat Nederlandse werknemersorganisatie toch wel een redelijk goed beeld op dat gebied hebben.
Zoals ik al zei: ik heb het verkeerd gelezen, en nee ik val niet onder medisch personeel.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het gaat hier om koopzondagen. Lijkt me niet dat we het dan moeten hebben over medisch personeel welke ook op zondag de mensen moet verzorgen...
Maar dat zal wel aan mij liggen dat ik on-topic wens te blijven.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er op zondag aan het werk zijn eigenlijk...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ga het maar eens uitleggen aan de studenten die straks een gat in hun budget hebben.
Al die vrijheid. Voor je het weet gaat iemand er nog gebruik van maken ook... Brrr....quote:Op maandag 19 januari 2009 18:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ze hadden koopzondagen gewoon nooit in moeten stellen. Belachelijk!
Ik woon er niet, dus het zal me m'n reet roesten, maar het gaat om het idee. Nederland verkeert in recessie. Op zondag wordt er nog wel aardig wat geld gespendeerd. Dus, we schaffen de koopzondag af, want het is in strijd met een 2000 jaar oud boek.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:24 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik denk dat Rotterdam wel onder de uitzonderingsregel valt hoor, wees maar niet bang.
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:27 schreef DivineJester het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er op zondag aan het werk zijn eigenlijk...
(in winkels dan hè)
Ah, je beweert dat er op zondag meer gekocht wordt dan op andere dagen, vervolgens zal je dat aan je reet roesten? Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik woon er niet, dus het zal me m'n reet roesten, maar het gaat om het idee. Nederland verkeert in recessie. Op zondag wordt er nog wel aardig wat geld gespendeerd. Dus, we schaffen de koopzondag af, want het is in strijd met een 2000 jaar oud boek.!!
Klopt. Men betaalt een vrouw van 50 ook grofweg hetzelfde, dus die blijven als het even kan weg.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.
Dat klopt denk ik wel, maar is het reeel om een bijbaan die verloren gaat te verkopen als een (volwaardige) baan die verloren gaat?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik weet wel dat het relatief veel jongeren zijn met een bijbaan.
*zucht*quote:Op maandag 19 januari 2009 18:33 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ah, je beweert dat er op zondag meer gekocht wordt dan op andere dagen, vervolgens zal je dat aan je reet roesten? Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.
Ik ben van mening dat koopzondagen niet weg hoeven, maar een beetje redelijke beargumentering mag ook wel natuurlijk.
Kunnen we ons geld tegenwoordig 2x uitgeven? Het kost de detailhandel misschien een paar banen, die gaan dan wel uiteindelijk ergens anders naartoe.. Heb nog nooit een koopzondag nodig gehad om een aankoop te doen die ik doordeweek of zaterdag niet kon doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:43 schreef Tism het volgende:
[..]
Welk land gaat nu beginnen over het inperken van koopzondagen, terwijl er een financiële crisis is en in het buitenland de winkels op zondag wel open gaan? Het is te gek voor woorden..
Er zijn natuurlijk wel cijfers wat de invoering heeft opgeleverd. En dat viel niet tegen.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:33 schreef DivineJester het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel er geconsumeerd wordt op zondag en wat het effect in de praktijk zou zijn, in plaats van gewoon de detailhandel te geloven die voor hun eigen parochie preekt.
Dat klopt niet. Ik heb tijdens mijn studie onder meer in de detailhandel rondgelopen, dus je hoeft mij geen onwaarheden proberen te verkopen.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
Men betaalt een vrouw van 50 ook grofweg hetzelfde, dus die blijven als het even kan weg.
Ik denk dat de uitwijkingsmogelijkheden voor veel studenten veel lastiger zijn. Ja, dan kan men bijlenen, maar is dat nu reëel omdat er toevallig een keer de CU nodig was om een regering te vormen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:35 schreef DivineJester het volgende:
Dat klopt denk ik wel, maar is het reeel om een bijbaan die verloren gaat te verkopen als een (volwaardige) baan die verloren gaat?
Misschien wel voor 't behoud van hun geloofwaardigheid, en als ze zouden overdrijven zou dat in de toekomst misschien nadelig kunnen zijn voor andere uitspraken die men eventueel wil gaan verkondigen in 't belang van de werknemers..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:25 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat dan niet zeggen. Het is toch inn hun belang dat de koopzondag er blijft en hoe banger het volk/de rgering wordt, hoe minder ze genegen zijn de boel te sluiten op zondag.
Toch werd er meer uitgegeven na de invoering. Onder meer vanuit het buitenland, maar ook gewoon meer consumeren...quote:Op maandag 19 januari 2009 18:37 schreef kawotski het volgende:
Heb nog nooit een koopzondag nodig gehad om een aankoop te doen die ik doordeweek of zaterdag niet kon doen.
Ik heb in 2007 en 2008 leiding gegeven in 3 verschillende fillialen van een vrij bekende Nederlandse detailhandelsorganisatie (een organisatie die een fatsoenlijker beleid voert op dit gebied dan bv een Blokker of Kruitvat)quote:Op maandag 19 januari 2009 18:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Ik heb tijdens mijn studie onder meer in de detailhandel rondgelopen, dus je hoeft mij geen onwaarheden proberen te verkopen.
Ik denk het juist niet, mits de studenten niet vies zijn om "minderwaardig" werk aan te pakken. Mijn beleving is dat er altijd wel een bijbaan te vinden is.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat de uitwijkingsmogelijkheden voor veel studenten veel lastiger zijn. Ja, dan kan men bijlenen, maar is dat nu reëel omdat er toevallig een keer de CU nodig was om een regering te vormen?
Zij betaalden 18 jarigen CAO loon? Dat moet ik geloven?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik ga ze morgen bellen om ze te vertellen dat wat ze doen helemaal niet klopt met jouw observaties
quote:Op maandag 19 januari 2009 16:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het spreekt natuurlijk voor zich dat de straffen in de bijbel alleen gelden voor mensen diie erin geloven.
O, dus men moet minder leuk werk gaan doen omdat er mensen zijn die een andere levenswijze voorstaan en ook anderen daartoe willen dwingen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:44 schreef DivineJester het volgende:
Ik denk het juist niet, mits de studenten niet vies zijn om "minderwaardig" werk aan te pakken. Mijn beleving is dat er altijd wel een bijbaan te vinden is.
Precies.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:51 schreef huismerk het volgende:
Zolang er mensen zijn die zondags willen winkelen en er mensen zijn die dan willen werken lijkt het mij een kwestie die winkeliers, vakbonden en gemeentes zelf wel op kunnen lossen.
Dat bevalt de CU ook geenszins.quote:Het is toch een vrij land?
quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef raptorix het volgende:
Prima als men alle winkels op zondag sluit, ik ga dan echter ook in een burgerinitiatief eisen dat alle kerken op zondag dicht moeten.
Inderdaad!..quote:Op maandag 19 januari 2009 18:51 schreef huismerk het volgende:
Zolang er mensen zijn die zondags willen winkelen en er mensen zijn die dan willen werken lijkt het mij een kwestie die winkeliers, vakbonden en gemeentes zelf wel op kunnen lossen.
Ik voorzie met 't beleid wat dit kabinet voert idd een land met heel veel mensen met vrije tijd..quote:Het is toch een vrij land?
Dat beweerd toch niemand? Maar er zullen gerust winkeliers zijn die op maandag en vrijdag dicht willen, en op zaterdag en zondag open.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Waarom zouden winkels perse 7 dagen per week open moeten zijn eigenlijk?
Waarom nietquote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
En wat was er op tegen dat we met elkaar hadden afgesproken dat de winkels op een en dezelfde dag dicht waren? Was dat toen zo'n enorm rottige situatie ofzo?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat beweerd toch niemand? Maar er zullen gerust winkeliers zijn die op maandag en vrijdag dicht willen, en op zaterdag en zondag open.
Niet per sé. Gewoon als keuzemogelijkheid. Voor veel tweeverdieners zijn er maar 2 dagen dat ze echt de stad in kunnen. Mogen ze?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Oh god krijgen we dit, wie is WE? Ik heb helemaal niks afgesproken.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:57 schreef SCH het volgende:
[..]
En wat was er op tegen dat we met elkaar hadden afgesproken dat de winkels op een en dezelfde dag dicht waren? Was dat toen zo'n enorm rottige situatie ofzo?
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet per sé. Gewoon als keuzemogelijkheid. Voor veel tweeverdieners zijn er maar 2 dagen dat ze echt de stad in kunnen. Mogen ze?
En voor veel studenten zijn er maar 2 dagen dat ze bij kunnen verdienen. Mogen ze?
Waarom niet? 24/7 is nog beter.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Heb je er last van als iemand vrijwillig ze winkel open doet, oh gut waarschijnlijk begin je nu het socialistische riedeltje dat mensen gedwongen worden van hun baas om op zondag te werkenquote:
Je zegt zelf dat WE dit krijgen en vervolgens weet je niet wie WE zijnquote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh god krijgen we dit, wie is WE? Ik heb helemaal niks afgesproken.
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.quote:
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.
Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
SCH is een commie!quote:Op maandag 19 januari 2009 19:00 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?
Ik heb geen riedeltje. Ik vind het uitermate prettig en verstandig als een maatshcappij er voor kiest om 1 dag in de week even niet op de economie ingesteld te zijn. Een dag waarop mensen even wat anders doen. Dat ging altijd prima, niks geen gezeik over 2verdieners of bijbaantjes. Prima om 1 x in de maand een meubelboulevard open te flikkeren maar dat supermarkten ook al opzondag open moeten, vind ik echt waanzinnig. Het is een ratrace van niks, mensen praten het elkaar aan en het is absoluut niet nodig. Het is toch om te huilen dat een supermarkt op zaterdagavond om 21.30 nog open is omdat er een paar luie flikkers zijn die dan nog een pak melk willen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je er last van als iemand vrijwillig ze winkel open doet, oh gut waarschijnlijk begin je nu het socialistische riedeltje dat mensen gedwongen worden van hun baas om op zondag te werken![]()
![]()
Leuk deze discussie heb ik enige weken terug gevoerd op de site van ons stadsdeelwethouder: http://www.wernertoonk.nl/wat_pleit_tegen_zondagsopenstellingquote:Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.
Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.
Waar bemoei jij je eigenlijk mee?quote:Op maandag 19 januari 2009 19:00 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom zou iemand op zondag niet bij mogen verdienen, op welke manier heb jij daar last van?
Jij hebt natuurlijk een luizenbaan waardoor je op tijd thuis bent, ik zit vaak tot 9 uur op me werk, en me vriend maakt ook erg lange dagen, en JA dan is het fijn als er een supermarkt open is.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb geen riedeltje. Ik vind het uitermate prettig en verstandig als een maatshcappij er voor kiest om 1 dag in de week even niet op de economie ingesteld te zijn. Een dag waarop mensen even wat anders doen. Dat ging altijd prima, niks geen gezeik over 2verdieners of bijbaantjes. Prima om 1 x in de maand een meubelboulevard open te flikkeren maar dat supermarkten ook al opzondag open moeten, vind ik echt waanzinnig. Het is een ratrace van niks, mensen praten het elkaar aan en het is absoluut niet nodig. Het is toch om te huilen dat een supermarkt op zaterdagavond om 21.30 nog open is omdat er een paar luie flikkers zijn die dan nog een pak melk willen?
Ik heb me spullen graag dagvers, ik vind het heerlijk dat ik in een stad woon waar de bakker ook op zondag open is, net zoals de slagerij en noem maar op.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?![]()
En er is toch vrijheid genoeg om dingen te kopen wanneer je dat wilt?
Ja, fijn voor je. Niet alles wat je wilt, kan perse.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb me spullen graag dagvers, ik vind het heerlijk dat ik in een stad woon waar de bakker ook op zondag open is, net zoals de slagerij en noem maar op.
Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij hebt natuurlijk een luizenbaan waardoor je op tijd thuis bent, ik zit vaak tot 9 uur op me werk, en me vriend maakt ook erg lange dagen, en JA dan is het fijn als er een supermarkt open is.
Je moet niets gelovenquote:Op maandag 19 januari 2009 18:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zij betaalden 18 jarigen CAO loon? Dat moet ik geloven?
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 luizenbaantje, en ik neem aan dat jij ook wel eens bepaalde diensten op zondag af wilt nemen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.
Met figuren als jou idd niet, vrijheid van keuze, stel je eens voor zeg....quote:Op maandag 19 januari 2009 19:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, fijn voor je. Niet alles wat je wilt, kan perse.
Vorige week moest ik ook onverwachts de zaterdag werken. Toch wel handig dat je dan op zondag nog even wat dingetjes kan halen.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 luizenbaantje, en ik neem aan dat jij ook wel eens bepaalde diensten op zondag af wilt nemen.
Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.
Ik heb het over winkels, niet over werkkampen waar mensen gedwongen de hele zondag van 7 tot 7 stenen moeten slepen. Een verschil dat jij volgens mij niet zo scherp ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |