abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 januari 2009 @ 19:29:34 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65219268
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:59 schreef Viajero het volgende:

[..]

Om iedereen meer vrijheid te geven. Aan consumenten de vrijheid om 7 dagen per week dingen te kopen, aan winkelpersoneel de vrijheid om te werken wanneer ze dat willen.

Ik heb het over winkels, niet over werkkampen waar mensen gedwongen de hele zondag van 7 tot 7 stenen moeten slepen. Een verschil dat jij volgens mij niet zo scherp ziet.
Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.

Waarom moet er per se 24/7 gekocht, gevreten en gewerkt worden? Zijn wij tot niet meer in staat dan dat?
The End Times are wild
pi_65219279
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:25 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Vorige week moest ik ook onverwachts de zaterdag werken. Toch wel handig dat je dan op zondag nog even wat dingetjes kan halen.
SCH hoeft nooit op zaterdag te werken, en hij is vast niet zo hypocriet dat ie op zondag uit eten gaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 19 januari 2009 @ 19:32:34 #103
3185 Adelante
To let it go now
pi_65219390
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

SCH hoeft nooit op zaterdag te werken, en hij is vast niet zo hypocriet dat ie op zondag uit eten gaat.
Hij hoeft op zondag natuurlijk ook niet naar Heerenveen te kijken, want alle stewards en stadionpersoneel moet ook kunnen genieten van hun vrije zondag.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 19 januari 2009 @ 19:33:38 #104
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65219429
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:32 schreef Adelante het volgende:

[..]

Hij hoeft op zondag natuurlijk ook niet naar Heerenveen te kijken, want alle stewards en stadionpersoneel moet ook kunnen genieten van hun vrije zondag.
Of een bioscoopje pikken, of een drankje doen in de stad, of van het openbaar vervoer gebruik maken, of in het ziekenhuis terecht komen.

Ongelovige schurken zijn het! Allemaal!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_65219430
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat het personeel of winkeliers meer vrijheid geeft is een gemakkelijk te weerleggen argument. Ze krijgen minder vrijheid, want ze moeten nu op zondag werken. Worden ze hiertoe gedwongen? Ja, in zekere zin wel. Want op de kassajuffrouw zal er tenminste sociale druk uitgeoefend worden om op zondag te komen werken wanneer er iemand uitvalt. En de kleine winkelier kan er wel voor kiezen om op zondag gesloten te blijven, maar dan loopt hij wel een significant deel van zijn omzet mis. Waardoor concurreren voor hem nog moeilijker wordt. En vooral als hij niemand kan inhuren betekent dat dan voor hem ieder weekeinde door te brengen achter de balie.

Waarom moet er per se 24/7 gekocht, gevreten en gewerkt worden? Zijn wij tot niet meer in staat dan dat?
Oja, de mevrouw achter de kassa is gedwongen om daar te werken? Daarnaast kan je prima afspraken maken over je werktijden, en als je dat niet kan, dan zit je denk ik bij de verkeerde baas. Daarnaast maak je WEDEROM de zelfde denkfout, een winkelier kan prima op zondag open zijn, en op maandag bijvoorbeeld dicht, kappers zijn meestal ook op maandag gesloten, en op zaterdag open.
pi_65219657
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:10 schreef huismerk het volgende:
Artsen, politiemensen, brandweerpersoneel, buschauffeurs, ns-personeel, taxi-chauffeurs, snackbars, shoarmatenten, pizzakoeriers, horeca, sleepbedrijven, rijkswaterstaat, tv en radio technici, het waterschap, verpleeghuizen en gevangenissen werken toch ook op zondag? Als je ziet wat de meterprijs in het centrum van Amsterdam of Utrecht is dan is het gewoon idioot dat de winkels straks een dag minder open zijn en dus hun concurrentiepositie aan winkels op goedkopere plekken zien verslechteren.
Precies er zijn genoeg taken die op de Zondag gewoon doorgaan. Ik zie het probleem ook niet, mense kunnen hierover best zelf afspraken maken. Geen overheidsbemoeienis noodzakelijk lijkt mij. Rare knakkers daar bij het CU en CDA. Dat die mensen religieus mogen zijn achter hun eigen voordeur is prima, maar laat ze niet een ander hun regels opdringen, slechte zaak
Was eerst blij met de ontkerkelijking van NL, maar onder dit kabinet gaan ze weer op hun retour. Om over het groeiend aantal moskeën nog maar te zwijgen
Nog even en de inquisitie komt weer terug inclusief de heksenjacht, stelletje achterlijke politici zijn het eigenlijk toch ook
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65220263
Echt belachelijk, ze moeten het gewoon over laat aan de plaatselijke politiek of ze koop zondagen hebben en zo ja hoeveel.
............................
  maandag 19 januari 2009 @ 19:53:20 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65220290
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oja, de mevrouw achter de kassa is gedwongen om daar te werken? Daarnaast kan je prima afspraken maken over je werktijden, en als je dat niet kan, dan zit je denk ik bij de verkeerde baas. Daarnaast maak je WEDEROM de zelfde denkfout, een winkelier kan prima op zondag open zijn, en op maandag bijvoorbeeld dicht, kappers zijn meestal ook op maandag gesloten, en op zaterdag open.
Daarom zeg ik ook 'in zekere zin' en noem ik het sociale druk.

Die winkelier kan dus wel op zondag open en op maandag dicht zijn, maar dan is hij nog steeds op zondag open. En daar gaat de discussie over. Niet over het aantal vrije dagen per week. Zou jij voortaan liever op zondag moeten werken en op maandag vrij zijn? Wanneer al je vrienden of familie juist in op zondag tijd hebben?
The End Times are wild
  maandag 19 januari 2009 @ 19:58:51 #109
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65220540
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?
En er is toch vrijheid genoeg om dingen te kopen wanneer je dat wilt?
Je hebt in Nederland zelfs de vrijheid om helemaal niet te werken. En ik denk niet dat mensen gedwongen op Zondag moeten werken, je kan soweiso niet mensen 60 uur per week laten draaien, dan neem je meer mensen aan.

Je hebt echt een heel verwrongen idee van werktijden, heb je ooit in een winkel of supermarkt gewerkt?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_65220582
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook 'in zekere zin' en noem ik het sociale druk.

Die winkelier kan dus wel op zondag open en op maandag dicht zijn, maar dan is hij nog steeds op zondag open. En daar gaat de discussie over. Niet over het aantal vrije dagen per week. Zou jij voortaan liever op zondag moeten werken en op maandag vrij zijn? Wanneer al je vrienden of familie juist in op zondag tijd hebben?
Hangt er vanaf, als het beter betaald misschien wel, ik vind alleen dat niemand verboden mag worden om op zondag te gaan werken.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:00:42 #111
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65220618
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.
Hoe schaadt het jou als een supermarkt om 22:00 open is?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:02:25 #112
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65220688
quote:

[..]

Hoe komen jij en SCH toch aan het idee dat winkels bemand worden door machteloze slaven die door hun wrede bazen gedwongen worden om te werken? Komen jullie uberhaupt ooit in winkels?
pi_65220712
Hup, winkels dicht op zondag!

En dan ook gelijk:
- tankstations
- politie
- brandweer
- ziekenhuizen
- verpleeghuizen
- energiebedrijven
- omroepen
- internet providers
- forums
- etc

Laten we alles stil leggen omdat sommige mensen, selectief, een dagje rust willen...

Oh nee, wacht... Alleen de middenstand... Want daar gaat geld in om... Of ehm, tsja, ...
En die dominee? Doet die het gratis? Hmm...
  maandag 19 januari 2009 @ 20:04:32 #114
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65220778
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:59 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, als het beter betaald misschien wel, ik vind alleen dat niemand verboden mag worden om op zondag te gaan werken.
Dit dus. Niet gedwongen, maar zeker ook niet verboden.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:05:14 #115
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65220816
quote:
Op maandag 19 januari 2009 16:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Prima, maar dat hoeven ze niet aan anderen op te dringen die er lak aan hebben. je moet dus gewoon zorgen dat het niemand verplicht mag worden om op zondag te werken. Voor de rest kan de gemeente het prima bepalen. Dan zal staphorst geen winkel zondagen kennen en andere plaatsen zullen elke zondag er 1 hebben. Wat is het probleem dan? Het probleem is er alleen omdat religieuzen hun "moreel superieure" wensen aan de rest van de bevolking willen opdringen.
Religieuze partijen verbieden!

Klit, kom er maar in.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65220907
Als het om belediging van de HERE God gaat dan is volgens het CDA "de toegenomen diversiteit in levensovertuiging en het onstaan van grote minderheidsgroepen in de bevolkingssamenstelling" een argument om het verbod op godslastering nieuw leven in te blazen, maar waarom speelt dat argument dan nu niet mee om de christelijke zondagsrust af te schaffen? Hypocriete gristendrammers.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:10:49 #117
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_65221084
Dat gezeik over personeel en rechten? daar zijn toch vakbonden voor? Ooit gehoord van FNV-Jong?
Toen ik nog studeerde ging ik op zaterdagnacht en zondagochtend achter de bar staan in een café en later ook plaatjes draaien. Dan werk je van 8 s'nachts tot 5 s'ochtends is een keuze, dan ben je 9 uur aan het werk. Ik heb er wel mijn studie mee kunnen betalen en in plaats van een studentenkamer een 2 kamerflat mee kunnen huren. (wel zo hygiënisch) Wat is er dan mis met 8 uurtjes werk op zondag? SCH stelde dat studenten dan maar om 5 uur s'ochtends bij supermarkt moeten werken? en dan in je appie kloffie naar college toe zeker? Of Mintzberg, Drucker en Skinner doorlezen en aantekeningen schrijven tijdens de kassa-drukte van half 6? Het is logischer om doordeweeks te studeren en in het weekend te feesten/werken. Dan kan een bijbaantje op zondag best handig zijn. Je kan ook een krantenwijk nemen en de geleraaf of de azijnbode door de bus douwen op 4 uur s'ochtends of s'avonds borden wassen in een restaurant maar ja dan laat studeren of vroeg naar college? en hoe dan met stages?

Ik heb op zondag gewerkt, en vond dat geen probleem, de rest van de stad was aan het stappen en ik kon leuk plaatjes draaien en bier tappen tegen een goed uurloon. Ook waren er best wel veel feestjes van christelijke studentenverenigingen waarvan ik leden goed kende die gewoon om 4 uur zondag 's-nachts naar huis toe gingen, zo bezopen als maar kan en dan ook gewoon lallend over straat.. hoezo zondagsrust?

Met de kredietcrisis en alle problemen in de grote steden lijkt me het onwenselijk om winkeliers die een bepaalde prijs voor hun pand hebben betaald op basis van 7 dagen verkoop op onnodige kosten te jagen.
Omdat ze dan net zovaak als andere winkels buiten het centrum open zijn en dat kost omzet.
Laat dan de CU, het CDA en de SGP via de kerkbalans dan deze winkeliers steunen als barmhartige Samaritanen.
pi_65221166
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:58 schreef SCH het volgende:

Wat een onzin zeg. Slechtere argumenten heb ik nog nooit gehoord. Zeker dat eerste niet.
Het is geen onzin. Als ik op zondag wil winkelen, wat is daar nu op tegen? Stel dat ik op zaterdag iets heb...
quote:
Dat tweede is ook onzin natuurlijk. De meeste supermarkten zijn al tot 22.00 open savonds en beginnen vaak om 5 uur sochtends, tijd genoeg om bij te verdienen.
Nee, de hele dag college en dan van 19-22 werken zal goed zijn voor de resultaten.

Maar geef eerst eens een goede reden om de vrijheid op dit punt te beperken...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:14:21 #119
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65221253
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is geen onzin. Als ik op zondag wil winkelen, wat is daar nu op tegen? Stel dat ik op zaterdag iets heb...
[..]

Nee, de hele dag college en dan van 19-22 werken zal goed zijn voor de resultaten.

Maar geef eerst eens een goede reden om de vrijheid op dit punt te beperken...
Het is SCH's wil. Opgelost, slotje.
pi_65221263
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:03 schreef SCH het volgende:

Dit geloof je toch zelf niet, denk je nou echt dat dievrijheid er is?
Zelf meegemaakt: JA.
pi_65221421
quote:

[..]

Oh ja eigenbelang van mensen die hun tijd niet kunnen plannen en de yup uit moeten hangen. Dikke lul, dan organiseer je het maar wat beter.
Of je bemoeit je niet met andermans planning, net zoals dit kabinet ook niet zou moeten doen.
pi_65221446
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:14 schreef Viajero het volgende:

Het is SCH's wil. Opgelost, slotje.
SCH's wensen betekenen niets voor mij.
pi_65221522
quote:

Waar haal jij toch de arrogantie vandaan om andermans leven in te willen richten?
  maandag 19 januari 2009 @ 20:27:33 #124
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65221789
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:56 schreef SCH het volgende:
Waarom zouden winkels perse 7 dagen per week open moeten zijn eigenlijk?
Omdat mensen ook 7 dagen per week moeten vreten?

Een winkelier moet simpelweg het recht hebben om iedere dag van de week zijn winkel open te gooien. Voor veel winkels, en zeker niet alleen de grotere ketens, is het veel handiger om op zondag open te zijn dan, bijvoorbeeld, op maandag of dinsdag. Een ruime winkelsluitingstijdenwet geeft ze die mogelijkheid.

Dat bepaalde (ex-)christenzielen persoonlijk sterk aan juist de zondag als rustdag hangen, kan zo'n winkelier niet helpen. Die moet zelf de keuze kunnen maken.

Echt, het is zo ongelofelijk pedant om te veronderstellen dat jij wel even kan bepalen wanneer een ondernemer met zijn gat op een stoel moet gaan zitten -- "omdat ook hij behoefte aan een rustdag heeft."

Als jij een hekel aan winkelen op zondag hebt, mooi. No problem. Dan ga je toch fijn iets anders doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 19-01-2009 20:43:58 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 19 januari 2009 @ 20:34:20 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65222049
Ik snap dat hele issue sowieso niet. Een teken van calvinistische schijnbeschaving. In meer ontwikkelde landen is het niet meer dan gebruikelijk om winkeliers zelf te laten bepalen wanneer ze open gaan. Van 's ochtends vroeg? Doe maar. Tot 's avonds laat? Geen probleem. Midden in de nacht? Fijn. Op zondag? Waarom niet.
En niemand heeft daar problemen mee: niet de winkeliers, niet het publiek, laat staan de politiek, die heeft wel belangrijkere zaken aan de kop.

Maar hier moet er door de christelijke fijnslijpers altijd weer zo'n mooi moreel puntje aan worden gezogen. De heelmeesters van de collectieve ziel schrijven een rustdag voor. Omdat dat nu eenmaal beter voor ons is -- en bovendien heeft de Here zo gesproken. Al wordt dat laatste niet vaak letterlijk gezegd want electoraal ligt dat nogal gevoelig.

Wat een miezerig schijtland is dit toch af en toe.
pi_65223062
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:32 schreef Adelante het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook heel veel op zondag gewerkt, daar gaat het helemaal niet om en over.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:03:00 #127
pi_65223267
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook heel veel op zondag gewerkt, daar gaat het helemaal niet om en over.
Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zondag maar iemand anders mag dat niet.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 19 januari 2009 @ 21:06:09 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65223403
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zonag maar iemand anders mag dat niet.
Een moralist met een ego als een watermeloen.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:11:56 #129
232935 huismerk
pi_65223693
quote:

[..]

Vanwege zulke mensen zou ik juist op zondag gaan winkelen! Waarom? omdat het kan!
pi_65224260
quote:

[..]

pi_65224322
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

Denk om je toch al niet al te fraaie hoofdje lieverd
pi_65224344
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bent dus gewoon hypocriet. Jij mag wel werken op zondag maar iemand anders mag dat niet.
Oh heerlijk, hoe de moraalridders direct klaar staan met hun waardeoordelen. De ChristenUnie kan nog een puntje zuigen aan dit soort gemoraliseer.
pi_65224448
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Omdat mensen ook 7 dagen per week moeten vreten?

Een winkelier moet simpelweg het recht hebben om iedere dag van de week zijn winkel open te gooien. Voor veel winkels, en zeker niet alleen de grotere ketens, is het veel handiger om op zondag open te zijn dan, bijvoorbeeld, op maandag of dinsdag. Een ruime winkelsluitingstijdenwet geeft ze die mogelijkheid.

Dat bepaalde (ex-)christenzielen persoonlijk sterk aan juist de zondag als rustdag hangen, kan zo'n winkelier niet helpen. Die moet zelf de keuze kunnen maken.

Echt, het is zo ongelofelijk pedant om te veronderstellen dat jij wel even kan bepalen wanneer een ondernemer met zijn gat op een stoel moet gaan zitten -- "omdat ook hij behoefte aan een rustdag heeft."

Als jij een hekel aan winkelen op zondag hebt, mooi. No problem. Dan ga je toch fijn iets anders doen?
Wat een zeldzame onzin. Je begint al meteen met een drogredenering. Hebben mensen dan niks te eten als de winkels maar 6 dagen per week open zijn?

Daarna stel je dat 'een winkelier simpelweg het recht moet hebben' - enz. enz. Met dat soort kul kom je niet ver in discussies. Dat recht bestaat niet. Verdiep je eens in de grondslagen van een democratische samenleving, van een parlement, van de politiek enz. Hetzelfde soort redenering als 'dat mensen het recht moeten hebben om in een cafe te roken'.. Bullocks natuurlijk. Er zijn regels en wetten en afspraken en sommige bevallen ons niet en andere wel maar niets is 'omdat het simpelweg moet'.
pi_65224502
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zelf meegemaakt: JA.
Nou, ik spreek veel met de cassieres in bijvoorbeeld de Albert Heijn en die zitten er echt niet op te wachten om op zaterdagavond tot 22.00 daar in een vaak verlaten winkel te zitten en dat is echt niet uit vrije wil maar gewoon omdat ze ingeroosterd zijn.
pi_65224531
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:00 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hoe schaadt het jou als een supermarkt om 22:00 open is?
Grappig, dat jij net als veel anderen alleen maar uitgaat van eigenbelang. Dat is de ziekte van deze tijd.
pi_65224668
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een zeldzame onzin. Je begint al meteen met een drogredenering. Hebben mensen dan niks te eten als de winkels maar 6 dagen per week open zijn?

Daarna stel je dat 'een winkelier simpelweg het recht moet hebben' - enz. enz. Met dat soort kul kom je niet ver in discussies. Dat recht bestaat niet. Verdiep je eens in de grondslagen van een democratische samenleving, van een parlement, van de politiek enz. Hetzelfde soort redenering als 'dat mensen het recht moeten hebben om in een cafe te roken'.. Bullocks natuurlijk. Er zijn regels en wetten en afspraken en sommige bevallen ons niet en andere wel maar niets is 'omdat het simpelweg moet'.
Grappig bij ons in Oud-West is er dus een digitaal panel waar een representatief aantal mensen lid van is, de deelraad besloot dat de peiling zou meewegen in de zondagsopenstelling, uitslag: een meerderheid is voor. Helaas gingen de PVDA, SP en GL in 1 keer dwarsliggen, zo sterk dat dat de wethouder hier om afgetreden is. En het rookverbod, daar ga ik helemaal niet eens op in.
pi_65224709
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou, ik spreek veel met de cassieres in bijvoorbeeld de Albert Heijn en die zitten er echt niet op te wachten om op zaterdagavond tot 22.00 daar in een vaak verlaten winkel te zitten en dat is echt niet uit vrije wil maar gewoon omdat ze ingeroosterd zijn.
En die cassieres weten van te voren niet wat hun werktijden zijn?
pi_65224751
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Grappig, dat jij net als veel anderen alleen maar uitgaat van eigenbelang. Dat is de ziekte van deze tijd.
Hoezo eigenbelang? Denk je dat de winkelier er puur is als dienstverlener voor mij? Ik denk dat de beste man ook een boterham wilt verdienen.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:35:29 #139
pi_65224773
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh heerlijk, hoe de moraalridders direct klaar staan met hun waardeoordelen. De ChristenUnie kan nog een puntje zuigen aan dit soort gemoraliseer.
In dit geval is het een FEIT dat je hypocriet bent.
pi_65224856
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

En die cassieres weten van te voren niet wat hun werktijden zijn?
Die nieuwe werktijden zijn ingevoerd terwijl veel mensen er allang werkten. Het heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Het is echt niet een kwestie van enorme vrijheid en hoera, hoera dat we ineens ook tot 22.00 mogen werken. Sommigen schilderen hier de situatie als totaal romantisch af is.

Een user hier suggereerde dat de vrijheid enorm is, nou vergeet dat maar. alsof je als werknemer zelf de roosters maakt. Voor veel werknemers is het helemaal geen voordeel om ineens tot 20.00 ingeroosterd te staan terwijl de kinderne om 19.00 op voetbaltraining moet zijn enz.
pi_65224881
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In dit geval is het een FEIT dat je hypocriet bent.
Ga ergens anders trollen joh, of word lid van de CU, al ben je net nog iets orthodoxer.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:38:02 #142
232935 huismerk
pi_65224889
quote:

[..]

Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.

En ja ach ook dat is een keuze, ze kunnen ook kranten gaan lopen om 3 uur 's-ochtends vroeg. Soms moet ik ook overuren maken, dat hoort nou eenmaal bij werk, althans dat is mijn visie op wat arbeidsethos zou moeten zijn. De KLM of de haven in Rotterdam gaat ook niet dicht op zondag. Natuurlijk mag iedereen een dag rust hebben en alle werkgevers dienen tenminste een dag rust te geven. De meeste geven er altijd wel 2. Die cassieres kunnen maandags lekker op hun bed liggen, terwijl ik met een sloot koffie door de hals de Volvo achteraan in de file aanschuif op weg naar kantoor. Soms bij acute systeemstoringen kan ik ook op zondag aan het werk, daar is mijn overuren toeslag dan ook wel naar, dus daar zeur ik niet om. En daarom kan het best fijn zijn om te shoppen op tijden dat je daar tijd voor kan maken.
pi_65224920
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hoezo eigenbelang? Denk je dat de winkelier er puur is als dienstverlener voor mij? Ik denk dat de beste man ook een boterham wilt verdienen.
Ach kom nou. Alsof al die winkeliers hier om zitten te springen, alsof de omzet enorm stijgt. Het is vaak vooral een kwestie van meegaan in de stroom en inderdaad een vorm van dienstverlening.
pi_65224969
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef huismerk het volgende:

[..]

Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.
Denk je dat. Bron?
De simpelheid waarmee je stelt dat ze ook ontslag kunnen nemen. Hoe asociaal en wereldvreemd wil je zijn?
quote:
En ja ach ook dat is een keuze, ze kunnen ook kranten gaan lopen om 3 uur 's-ochtends vroeg. Soms moet ik ook overuren maken, dat hoort nou eenmaal bij werk, althans dat is mijn visie op wat arbeidsethos zou moeten zijn. De KLM of de haven in Rotterdam gaat ook niet dicht op zondag. Natuurlijk mag iedereen een dag rust hebben en alle werkgevers dienen tenminste een dag rust te geven. De meeste geven er altijd wel 2. Die cassieres kunnen maandags lekker op hun bed liggen, terwijl ik met een sloot koffie door de hals de Volvo achteraan in de file aanschuif op weg naar kantoor. Soms bij acute systeemstoringen kan ik ook op zondag aan het werk, daar is mijn overuren toeslag dan ook wel naar, dus daar zeur ik niet om. En daarom kan het best fijn zijn om te shoppen op tijden dat je daar tijd voor kan maken.
Lekker he, beslissen over andermans leven. Ga zelf je gang maar beslis niet voor anderen.
pi_65224988
quote:
Hier ben ik ook zo benieuwd naar.
pi_65225026
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef raptorix het volgende:

En het rookverbod, daar ga ik helemaal niet eens op in.
Nee, dat zou je ook verliezen. Hoe daar ineens met de regels wordt omgegaan is echt te belachelijk voor woorden.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:41:14 #147
232935 huismerk
pi_65225045
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach kom nou. Alsof al die winkeliers hier om zitten te springen, alsof de omzet enorm stijgt. Het is vaak vooral een kwestie van meegaan in de stroom en inderdaad een vorm van dienstverlening.
Er zijn winkels in de 4 grote steden die juist op zondagen meer dan 30% van hun inkomsten genereren. Vooral toerisme gerelateerde winkels doen het in het weekend goed en dan met name in de hoofdstad.
pi_65225053
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Anders lees je de link even die ik net in me posting zet, lees de verhalen van echte ondernemers, maar goed, jij zal het beter als hun weten, typisch dat drammerige van jou waardoor je op Fok zo gehaat wordt.
pi_65225066
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Anders lees je de link even die ik net in me posting zet, lees de verhalen van echte ondernemers, maar goed, jij zal het beter als hun weten, typisch dat drammerige van jou waardoor je op Fok zo gehaat wordt.
Haha, nu al je ultieme zwaktebod?
pi_65225089
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:40 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat zou je ook verliezen. Hoe daar ineens met de regels wordt omgegaan is echt te belachelijk voor woorden.
Je weet waarom het rookverbod ingevoerd is? Juist om de werknemer te beschermen. Kortom geef me 1 reden waarom je kroegen zonder werknemers rookvrij zou moeten maken. Juist.
pi_65225100
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:41 schreef huismerk het volgende:

[..]

Er zijn winkels in de 4 grote steden die juist op zondagen meer dan 30% van hun inkomsten genereren. Vooral toerisme gerelateerde winkels doen het in het weekend goed en dan met name in de hoofdstad.
Toeristische winkels, daar is al heel lang een regeling voor, daar gaat deze hele discussie dan ook niet over. Lees je anders even in.
pi_65225116
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je weet waarom het rookverbod ingevoerd is? Juist om de werknemer te beschermen. Kortom geef me 1 reden waarom je kroegen zonder werknemers rookvrij zou moeten maken. Juist.
Kroegen zonder werknemers, die bestaan niet?
pi_65225123
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Haha, nu al je ultieme zwaktebod?
Hoezo? Lees hun reacties, ondernemers melden letterlijk dat als ze niet meer op zondag open mogen zijn dat hun tent failliet gaat, maar goed, dat vind jij natuurlijk niet erg.
pi_65225132
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Kroegen zonder werknemers, die bestaan niet?
Wel eens van een eenmanszaak gehoord
  maandag 19 januari 2009 @ 21:43:46 #155
pi_65225154
Ik werk ook geheel vrijwillig avonden en weekenden Als je daar tegen bent ben je een fascist
  maandag 19 januari 2009 @ 21:45:49 #156
232935 huismerk
pi_65225234
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Denk je dat. Bron?
De simpelheid waarmee je stelt dat ze ook ontslag kunnen nemen. Hoe asociaal en wereldvreemd wil je zijn?
[..]

Lekker he, beslissen over andermans leven. Ga zelf je gang maar beslis niet voor anderen.
De CAO van Albert Heijn te bekijken op fnv.nl, een vriend van mij werkt als ploegleider en die krijgt net als de dames van het kassapark zijn overuren extra.

Ik beslis niet voor anderen, dat doen die mensen zelf, je kan er voor kiezen om op zondag te werken je kan het ook niet willen en ander werk zoeken. Het is niet zo dat wanneer je niet op zondag wil werken dat je totaal geen werk kan vinden. In de Biblebelt is het juist andersom. Winkelen op zondag kan nou eenmaal, dus dan doe ik het gewoon.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:48:11 #157
232935 huismerk
pi_65225330
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Toeristische winkels, daar is al heel lang een regeling voor, daar gaat deze hele discussie dan ook niet over. Lees je anders even in.
Nee lees jij maar eens goed, niet toeristische winkels maar TOERISME GERELATEERDE WINKELS. Die vallen net buiten die wetgeving! m.a.w Winkels die deels op toerisme lopen, gift shops, fotowinkels en wat warenhuizen
pi_65225339
Ik heb in het verleden bij AH distributiecentrum gewerkt, en kan je zeggen dat Zondagen royaal worden beloond met 200% loon, maar volgens SCH worden de werknemers uitgeperst.
pi_65225378
quote:

Ik bevind mij weer eens in coocooland... Een zaterdagavond die op zondag valt, het zal wel.
  maandag 19 januari 2009 @ 21:53:49 #160
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65225566
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:28 schreef SCH het volgende:
Nu stel je dat de winkelier zich maar aan afspraken moet houden, dan heb je het over de werknemer die liever op zondag thuis zit. Wiens belang verdedig jij eigenlijk?

Vertel nu eens in alle rust waarom nu juist die zondag geheiligd moet worden? Waarom zou een winkelier, net als een caféhouder of een bioscoopeigenaar, niet mogen besluiten om juist op zondag open te zijn, omdat die dag nu eenmaal meer klandizie geeft dan de gemiddelde dinsdag.
Waarom zou je winkeliers verplichten om mee te gaan in een strikt-christelijke (calvinistische) traditie, als ze daar helemaal geen affiniteit mee hebben?

Is dat jóuw culturele blinde vlek, zoals anderen die hebben met het verbod op hoofddoekjes in de openbare ruimte -- "het is nu eenmaal onze traditie en daar heeft men zich maar aan te houden."
pi_65225831
'Winkelen op zondag kan, dus daarom doe ik het....''
Vroeger kon je op elk uur bij elke winkel terecht en daarom is het winkelbesluit-wet-dinges ingevoerd.
Zodat mensen een leven konden hebben. Dat winkels niet altijd open konden zijn, zodat mensen tijd aan hun gezin konden besteden.
Ik heb zelf verplicht op zaterdag gewerkt. Ik had geen auto. Dat betekende dat ik maar een uur op verjaardagen op zaterdagavond kon zijn.
Als ik naar een vriend in Belgie wilde, moest ik dus vrij nemen.
Als je op zaterdag de hele dag moet werken, betekent dat dat je je vrienden alleen op zondag kan zien. Want de meerderheid werkt nog steeds van maandag tot en met vrijdag.
En dan zou je ook de zondag nog moeten werken?

Je kunt er ook voor kiezen om op zondag niks te kopen.
Je mag me ouderwets noemen. Maar ik geloof niet dat iets goed is ómdat het kan'.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † maandag 19 januari 2009 @ 22:00:48 #162
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65225885
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:10 schreef huismerk het volgende:
Artsen, politiemensen, brandweerpersoneel, buschauffeurs, ns-personeel, taxi-chauffeurs, snackbars, shoarmatenten, pizzakoeriers, horeca, sleepbedrijven, rijkswaterstaat, tv en radio technici, het waterschap, verpleeghuizen en gevangenissen werken toch ook op zondag? Als je ziet wat de meterprijs in het centrum van Amsterdam of Utrecht is dan is het gewoon idioot dat de winkels straks een dag minder open zijn en dus hun concurrentiepositie aan winkels op goedkopere plekken zien verslechteren.
quote:
Geachte mevrouw ,

Voor bepaalde beroepen is het noodzakelijk dat er gewerkt wordt. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld verpleging, politie, brandweer. Van mensen die werkzaam zijn in die branche kan niet verwacht worden dat zij niet werken omdat het noodzakelijk is voor het welzijn van de samenleving. Wel kan dit dusdanig gereduceerd worden waardoor de zondag voor zoveel mogelijk mensen een rustdag is en er gewerkt wordt waar dat strikt noodzakelijk is.

Met vriendelijke groet,

Anneke Schaap
Communicatie, voorlichting en vorming

SGP-bureau
Burg. Van Reenensingel 101
2803 PA Gouda
T: 0182 - 69 69 05
F: 0182 - 57 32 22

E: aschaap@sgp.nl
W: www.sgp.nl
pi_65226164
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef krakkemieke het volgende:
Vroeger kon je op elk uur bij elke winkel terecht en daarom is het winkelbesluit-wet-dinges ingevoerd.
Zodat mensen een leven konden hebben. Dat winkels niet altijd open konden zijn, zodat mensen tijd aan hun gezin konden besteden.
Ik heb zelf verplicht op zaterdag gewerkt. Ik had geen auto. Dat betekende dat ik maar een uur op verjaardagen op zaterdagavond kon zijn.
Als je op zaterdag de hele dag moet werken, betekent dat dat je je vrienden alleen op zondag kan zien. Want de meerderheid werkt nog steeds van maandag tot en met vrijdag.

Je mag me ouderwets noemen. Maar ik geloof niet dat iets goed is ómdat het kan'.
Je kan ook kiezen voor een maandag tot vrijdag baan, niemand dwingt je om voor zo een baan te kiezen.
pi_65226175
Het gaat over winkels.....
Imho verhongert er niemand als er geen supermarkt open is....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65226205
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:07 schreef krakkemieke het volgende:
Het gaat over winkels.....
Er gaat ook niemand dood van op zondag werken.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:09:12 #166
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65226251
quote:
Ja. Je kan er ook voor kiezen om je handen boven de dekens te houden. Of als man gewoon met je fikken van andere mannen af te blijven. Je hoeft ook niet met je gore stinkauto naar de stad. En douchen kan best met koud water hoor, is ook nog eens beter voor het milieu.

Wat is er toch gdvrdmme gdsklrknkerchrsts met die zondag aan de hand. Waarom moet juist die zondag door iedereen als rustdag geheiligd worden? Waarom niet de keuze laten? Je kan toch heel keurige afspraken maken in een CAO dat geen enkele werknemer verplicht wordt om meer dan 6 dagen per week te werken? Zonder meteen de hele zondag in de ban te doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 19-01-2009 22:38:30 ]
pi_65226419
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:07 schreef krakkemieke het volgende:
alleen nog maar op maandag open dan?

en dan nog, als je op zaterdagavond van vakantie thuis komt is het verdomd lastig als je niets kan kopen.

het punt is echter dat er geen goede reden is om de zondagsopenstelling te beperken.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:13:30 #168
pi_65226453
quote:

Wat een stom jankverhaal. Als je baan je niet bevalt ga je ergens anders werken. Daarnaast: Ik heb geen gezin dus voor mij hoef je het niet te verbieden.
pi_65226458
Omdat ik gemerkt heb dat zonder 1 gemeenschappelijke vrije dag , ik geen sociaal leven heb.
De tien geboden zijn echt niet gek. Die zeiden ook dat je tenminste 1 vrije dag moest hebben.Zodat je met mensen af kan spreken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 19 januari 2009 @ 22:14:54 #170
pi_65226530
Ok, 1 verplichtte dag vrij voor iedereen: De Woensdag.

Slotje.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:15:31 #171
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_65226576
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:13 schreef krakkemieke het volgende:
Omdat ik gemerkt heb dat zonder 1 gemeenschappelijke vrije dag , ik geen sociaal leven heb.
De tien geboden zijn echt niet gek. Die zeiden ook dat je tenminste 1 vrije dag moest hebben.Zodat je met mensen af kan spreken.
Ploegendiensten in andere branches ook maar afschaffen/verbieden dan?
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  maandag 19 januari 2009 @ 22:16:13 #172
pi_65226619
quote:
Dat is jouw probleem. Het is puur fascistisch om jouw sociaal leven bij wet te laten regelen. Je bent zeker ook een anti-roker?
pi_65226688
Appels en peren vergelijken?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 19 januari 2009 @ 22:17:45 #174
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65226691
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ok, 1 verplichtte dag vrij voor iedereen: De Woensdag.

Slotje.
Zijn we die gristenhonden toch te snel af!

Echt waar, je zou ze het liefst allemaal in een kuil gooien. Zo doen ze dat in Afghanistan ook. Maar ja, dan krijg je weer de Amerikanen op je dak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ringo op 19-01-2009 22:37:25 ]
  maandag 19 januari 2009 @ 22:20:10 #175
66825 Reya
Fier Wallon
pi_65226812
Alhoewel zijn argumenten weer tenenkrommend zijn, ben ik het in principe niet oneens met SCH; de zondag heeft toch een bijzondere positie in onze culturele traditie, en voor mij persoonlijk is het de dag bij uitstek om even uit het gehaaste alledaagse leven weg te komen. Ik vind het ook wat betreurenswaardig dat daar zo achteloos aan voorbij lijkt te worden gegaan, maar aangezien ik het een slechte gewoonte acht om anderen al te veel mijn persoonlijke zienswijze op te leggen, lijkt me er best ruimte om winkels open te stellen op zondag; maar tegelijkertijd dient er wel alle ruimte te zijn om lokaal zondagsopenstelling aan banden te kunnen leggen, bijvoorbeeld in gemeenten met een sterke religieuze traditie, of in gemeenten waar men er in het algemeen niet zoveel behoefte aan heeft.

Dat mondt dan ook hopelijk uit in een acceptabel evenwicht; enerzijds zondagsrust in gemeenten waar er behoefte aan is, anderzijds wel openstelling in bijv. het centrum van grote steden of in toeristische gebieden, waarvan de inwoners ook weten - en kunnen verwachten - dat er zondagsopenstelling met de bijbehorende drukte is.
pi_65226906
Och, ik zou ook wel een vraagteken willen plaatsen bij de hebzuchtige honden.....
Degenen die DENKEN dat het beter is om op sommige dagen open te zijn. Omdat ze DENKEN dat de klant dat wil.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65226969
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:22 schreef krakkemieke het volgende:
Och, ik zou ook wel een vraagteken willen plaatsen bij de hebzuchtige honden.....
Degenen die DENKEN dat het beter is om op sommige dagen open te zijn. Omdat ze DENKEN dat de klant dat wil.....
Laat me raden, je bent zelf nooit ondernemer geweest?
pi_65227048
quote:
Komt omdat hij te lui was om ook de 7de dag te werken
I'll sing you a lullaby.
pi_65227098
Ik heb de cijfers gezien ....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 19 januari 2009 @ 22:27:16 #180
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65227132
Overigens heeft de Zondag zoals die door sommige luyden hier wordt gepropageerd, mij altijd doen denken aan de sfeer die je ook wel aantreft in afgelegen moeraskolonies, vlak ná een succesvolle gifgasaanval. De Hollandsche Zondag is voor mij een van de belangrijkste redenen om dit land, bij tijd en wijle, diep en hartgrondig te haten. Ik zet nog liever mijn moeder op Marktplaats dan me met blij gemoed aan deze "culturele traditie" te conformeren.
pi_65227177
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dat is jouw probleem. Het is puur fascistisch om jouw sociaal leven bij wet te laten regelen. Je bent zeker ook een anti-roker?
Rokers zijn verslaafden zonder spine, een beetje vent gaat op zondag nicotinell zuigtabletjes kopen
I'll sing you a lullaby.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:29:52 #182
pi_65227260
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:22 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben een klant EN een werknemer en IK wil op zondag werken en boodschappen doen.
pi_65227303
Reya, Ik vindt het een slap betoog. Je bent ertegen maar je gaat dat niet zeggen, want, misschien, mits.......
Als niemand ertegen is gaat het nooit veranderen,
* krakkemieke aan Neil van the young ones denkt
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65227440
Sommige mensen hier redeneren alsof je áltijd in het weekend of 's avonds laat moet werken. Voor dat probleem hebben we shifts en roosters uitgevonden, mensen. En als een late/weekenddienst niet uitkomt, kun je altijd proberen te ruilen. Iemand hier gaf een lame voorbeeld over kinderen die om 19:00 naar voetbal moeten, terwijl je zelf tot 20:00 moet werken. Djeez, als je daar als ouder eenmalig geen oplossing voor kan vinden kan je beter geen kinderen nemen. Daar heb je echt geen overheidsinterventie voor nodig.

Als iedereen maandag tot vrijdag van 9 tot 5 zou moeten werken, wanneer moet je dan de spruitjes kopen? In je pauze? Dát is pas een rustmoment!
pi_65227924
Overigens ik ga niet werken in het weekend, bekijk het. Zo'n kutdag als de Zondag en dan nog werken ook
I'll sing you a lullaby.
pi_65228556
Ik had geen kinderen en ik had een probleem dat ik op zaterdag moest werken.
Ik had vrienden.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65230005
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hoezo? Lees hun reacties, ondernemers melden letterlijk dat als ze niet meer op zondag open mogen zijn dat hun tent failliet gaat, maar goed, dat vind jij natuurlijk niet erg.
Oh ja, de echte ondernemers. Wat een zeikverhalen zeg.
pi_65230026
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef raptorix het volgende:
Ik heb in het verleden bij AH distributiecentrum gewerkt, en kan je zeggen dat Zondagen royaal worden beloond met 200% loon, maar volgens SCH worden de werknemers uitgeperst.

Waar zeg ik dat?
pi_65230187
Ik moet wel lachen om de enorme intolerantie in dit topic. Als je vraagtekens stelt bij de 24-uurs-economie en bij de doorgeschoten economische hysterie dan ben je meteen een gristenhond of een sukkel of wat dan ook.

Dat noemen zich dan ook nog liberalen
  maandag 19 januari 2009 @ 23:39:43 #190
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65230238
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:34 schreef Ringo het volgende:
Ik snap dat hele issue sowieso niet. Een teken van calvinistische schijnbeschaving. In meer ontwikkelde landen is het niet meer dan gebruikelijk om winkeliers zelf te laten bepalen wanneer ze open gaan. Van 's ochtends vroeg? Doe maar. Tot 's avonds laat? Geen probleem. Midden in de nacht? Fijn. Op zondag? Waarom niet.
En niemand heeft daar problemen mee: niet de winkeliers, niet het publiek, laat staan de politiek, die heeft wel belangrijkere zaken aan de kop.

Maar hier moet er door de christelijke fijnslijpers altijd weer zo'n mooi moreel puntje aan worden gezogen. De heelmeesters van de collectieve ziel schrijven een rustdag voor. Omdat dat nu eenmaal beter voor ons is -- en bovendien heeft de Here zo gesproken. Al wordt dat laatste niet vaak letterlijk gezegd want electoraal ligt dat nogal gevoelig.

Wat een miezerig schijtland is dit toch af en toe.
Het grappige is dat juist het zeer Christelijke Amerika zo ongeveer het meest liberaal is qua sluitingstijden.
pi_65230283
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:12 schreef DS4 het volgende:

het punt is echter dat er geen goede reden is om de zondagsopenstelling te beperken.
Juist wel, die zijn er legio. Maar daar wordt in dit topic niet naar geluisterd, die worden klakkeloos weggevoven. Het voornaamste argument is wat mij betreft sociologisch-maatschappelijk. Daar kan je over discussieren maar dat gebeurt hier helemaal niet. Het komt hier niet verder dan: "maar wat voor last heb jij daar nou van".

En dat laat meteen zien wat de kern van het probleem is. Mensen gaan alleen nog maar uit van hun eigen gemakken, hun eigen behoeftes, hun eigen wensen zonder zich ook nog maar een beetje te realiseren dat de maatschappij er niet alleen voor hen is maar dat ze er ook zelf onderdeel van uitmaken.
pi_65230310
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:39 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het grappige is dat juist het zeer Christelijke Amerika zo ongeveer het meest liberaal is qua sluitingstijden.
Die openingstijden en sluitingstijden daar zijn juist helemaal niet liberaal in mijn ogen maar heel dwingend.
  maandag 19 januari 2009 @ 23:44:56 #193
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65230423
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, ik kijk naar het belang van iedereen. Als het niemand schaadt, wat is dan het probleem?

Denk eens aan de mensen die je schaadt omdat er geen werk op zondag is en je dus minder geld hebt omdat je op andere dagen niet kan, om welke reden dan ook. Die mogen dan misschien niet exact dezelfde levensstijl hebben als jij, maar maakt dat ze slecht omdat ze op zondag graag in de winkel staan?
  maandag 19 januari 2009 @ 23:46:14 #194
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65230477
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Die openingstijden en sluitingstijden daar zijn juist helemaal niet liberaal in mijn ogen maar heel dwingend.
Je mag vrijwel overal open zijn zolang als je wil. Er zijn plaatselijke verondeningen waar dat uitkomt of nodig is, maar het is iig een stuk vrijer dan in NL. Waar zie jij die dwang?
pi_65230517
Ik ken een belgische meneer die haske gehandicapt is. Want zijn alleenstaande moeder kon hem niet opvioeden. Zij moest 7 dagen per week de winkel draaiende houden.
Hij weet niet hoe je op een weegschaal groente afweegt
Hij weet niet hoe je van iemand moet houden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65230556
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:44 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, ik kijk naar het belang van iedereen. Als het niemand schaadt, wat is dan het probleem?

Denk eens aan de mensen die je schaadt omdat er geen werk op zondag is en je dus minder geld hebt omdat je op andere dagen niet kan, om welke reden dan ook. Die mogen dan misschien niet exact dezelfde levensstijl hebben als jij, maar maakt dat ze slecht omdat ze op zondag graag in de winkel staan?
Wie zegt dat het niemand schaadt? En wie heeft het erover dat het mensen slecht maakt.

Het gaat om een visie op de samenleving en op economie.
pi_65230604
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:46 schreef Viajero het volgende:

[..]

Je mag vrijwel overal open zijn zolang als je wil. Er zijn plaatselijke verondeningen waar dat uitkomt of nodig is, maar het is iig een stuk vrijer dan in NL. Waar zie jij die dwang?
Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
  maandag 19 januari 2009 @ 23:50:38 #198
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65230642
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Denk je dat. Bron?
[..]

Hij beslist niet, hij legt verschillende keuzes uit. Jij bent degene die over andermans leven wil beslissen door keuzes, zoals werken op zondag, weg te nemen.

Denk je nou echt niet dat er meisjes en vrouwen zijn die op zondag niks leukers kunnen bedenken dan de hele dag in een kledingwinkel te staan en daar nog voor betaald worden ook?
pi_65230771
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hij beslist niet, hij legt verschillende keuzes uit. Jij bent degene die over andermans leven wil beslissen door keuzes, zoals werken op zondag, weg te nemen.
Dat is toch echt de omgekeerde wereld. Wat een onzin. Straks ga je me nog verwijten dat ik mensen de keuze ontneem omdat ze niet iemand mogen verkrachten of niet 180 in de bebouwde kom mogen rijden. Ik pleit gewoon voor een systeem, heel legaal hoor.
quote:
Denk je nou echt niet dat er meisjes en vrouwen zijn die op zondag niks leukers kunnen bedenken dan de hele dag in een kledingwinkel te staan en daar nog voor betaald worden ook?
Eh, wat is je punt?
pi_65230843
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')