abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65231017
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:56 schreef krakkemieke het volgende:

Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?
Ja de kans is groot dat je niet word aangenomen en aangeeft dat je dit niet wilt, maar van discriminatie is geen sprake als je andere collega's ook op Zondag moeten werken.
Dat je op Zondag moet werken is gewoon een voorwaarde die de werkgever stelt.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65231027
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
Je weet de zaken weer mooi te verdraaien, niemand stelt dat de winkels 24/7 open moeten, het gaat erom dat de winkels de mogelijkheid moeten hebben om op zondag open te zijn, maar goed gezien je beperkte geestelijke vermogens zal je dat wel niet begrijpen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:02:09 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65231038
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:54 schreef SCH het volgende:

Eh, wat is je punt?
Dat er massa's mensen zijn die er een moord voor doen om niet op zondag thuis te hoeven zijn voor ontbijt op bed, een rustige lees-zondag, de verplichte boswandeling of het dodelijk saaie bezoek aan oma
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65231071
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:56 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Als ik ergens ga solliciteren bij een zaak die op zondag open is.... Heb ik dan een kans om aangenomen te worden, als ik niet op zondag wil werken?
Als een winkel op maandag open is, en je wilt niet op maandag werken, heb je daar dan kans om aangenomen te worden?
pi_65231108
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is toch heel erg dwingend om vrijwel altijd maar open te moeten zijn omdat je concurrenten dat ook zijn, omdat de hele samenleving 24 uur per dag denkt te moeten doordraaien. Je doet net alsof het allemaal zo vrijwillig is maar dat is in de pratkijk uiteraard niet zo, verre van dat.
Je moet niet open zijn. Het gaat erom dat mensen de mogelijkheid krijgen om hun eigen winkel open te gooien. Het is onzin om dat bij voorbaat al te verbieden, laat die mensen daar gewoon vrij in.

En gedwongen worden om op zondag te werken? Door de extra inkomsten kan de eigenaar ook extra personeel aannemen waardoor dat geen probleem wordt.
pi_65231172
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:41 schreef SCH het volgende:

weggevoven. Het voornaamste argument is wat mij betreft sociologisch-maatschappelijk. Daar kan je over discussieren maar dat gebeurt hier helemaal niet. Het komt hier niet verder dan: "maar wat voor last heb jij daar nou van".

En dat laat meteen zien wat de kern van het probleem is. Mensen gaan alleen nog maar uit van hun eigen gemakken, hun eigen behoeftes, hun eigen wensen zonder zich ook nog maar een beetje te realiseren dat de maatschappij er niet alleen voor hen is maar dat ze er ook zelf onderdeel van uitmaken.
Leg nog een keer uit in hoeverre jij tijdens jouw boswandeling last hebt van de koopgoot, want ik heb het even gemist.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:07:50 #207
3185 Adelante
To let it go now
pi_65231207
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als een winkel op maandag open is, en je wilt niet op maandag werken, heb je daar dan kans om aangenomen te worden?
Werkgevers mogen niet discrimineren op geloofsovertuiging, dus als je een geloof vindt die de maandag als sabbat hanteert, maak je een grote kans
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_65231304
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:07 schreef Adelante het volgende:
Werkgevers mogen niet discrimineren op geloofsovertuiging, dus als je een geloof vindt die de maandag als sabbat hanteert, maak je een grote kans
Ik geloof dat werken haram is, dus doe mij maar een uitkering
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65231417
Hooguit is werken op vrijdag haram....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65231468
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:15 schreef krakkemieke het volgende:
Hooguit is werken op vrijdag haram....
In islamitische landen zie je dat de winkeltjes even sluiten tijdens het gebed, daarna gaat iedereen gewoon weer verder.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:18:25 #211
pi_65231493
Ik geloof nergens in, zeker niet in werken. Mag ik nu ook een uitkering?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_65232448
Oeh, ik werk zelf al een jaar of 12 met mijn volle verstand elke zondag (effe een tijdje niet ivm ziekte) het hele jaar door (toeristenbranche) en nog wat andere dagen en ik moet er persoonlijk niet aan denken dat op zondag werken niet meer zou kunnen/ mogen! Het salaris is natuurlijk supertof, onze doelgroep enthousiast (behalve de Nederlandse, vooral verbaasde dagjesmens dat er überhaupt iets geopend is in mijn kleine stadje) ......we zijn alleen op eerste kerstdag gesloten omdat de baas himself toch nog stiekem een beetje gelovig is denk ik .
I like it I like it I like it loud ♥
döp dep döp dededöp döp döp
pi_65234667
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:38 schreef huismerk het volgende:

[..]

Ze kunnen toch ook ontslag nemen? ze krijgen goed betaald voor die laatste uurtjes.

En ja ach ook dat is een keuze, ze kunnen ook kranten gaan lopen om 3 uur 's-ochtends vroeg. Soms moet ik ook overuren maken, dat hoort nou eenmaal bij werk, althans dat is mijn visie op wat arbeidsethos zou moeten zijn. De KLM of de haven in Rotterdam gaat ook niet dicht op zondag. Natuurlijk mag iedereen een dag rust hebben en alle werkgevers dienen tenminste een dag rust te geven. De meeste geven er altijd wel 2. Die cassieres kunnen maandags lekker op hun bed liggen, terwijl ik met een sloot koffie door de hals de Volvo achteraan in de file aanschuif op weg naar kantoor. Soms bij acute systeemstoringen kan ik ook op zondag aan het werk, daar is mijn overuren toeslag dan ook wel naar, dus daar zeur ik niet om. En daarom kan het best fijn zijn om te shoppen op tijden dat je daar tijd voor kan maken.
Structureel op zondag werken is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe overuren moeten maken.

Ik ben niet persé voor een sluitng van de winkels op zondag, maar het goedpraten met bullshit argumenten als: "omdat het kan...", "jíj hebt er toch geen last van...", "keuzevrijheid...", "dan neem je toch een andere baan..." gaan natuurlijk nergens over.

Dingen doen omdat het kan: Waarom hebben we dan überhaupt wetgeving?
Jij hebt er toch geen last van: Nee, ik persoonlijk niet, misschien wel diegenen die al jaren in een supermarkt werken en sinds een aantal jaren op zondag moet gaan werken waardoor familiebezoek etc. bemoeilijkt wordt.
Keuzevrijheid: De keuzevrijheid die gecreëerd is met het toestaan van wnkelzondagen betreft voornamelijk de keuzevrijheid van de consumetn en, in mindere mate van de ondernemers. Niet van het winkelpersoneel.
Andere baan flauwekul: Wat zou jij zeggen als je baas morgen besluit op zondag opente zijn en je vervolgens in te roosteren. en als nagenoeg alle soortgelijke bedrijven dat dan ook gaan doen. Makkelijk zoeken naar een nieuwe baan, denk je niet?

Winkels open op zondag betekent voor een bepaalde groep dat er voordelen zijn, ruimere tijden om te gaan shoppen, voor ondernemers wellicht meer geld te verdienen. Voor anderen betekent dit dat er moeilijker tijd te vinden is om naar familie te gaan, of leuke dingen met de familiegaan doen omdat de kinderen door de week op school zitten en pa/ma in het weekend moet werken.

Er zijn voordelen en nadelen maar mijns inziens is het nu aardig geregeld met koopzondagen, maar ik kan me gevoelsmatig ook aardig vinden in de beredenering van SCH (en anderen) dat er ook wel een moment mag zijn dat NIET in het teken staat van consumeren.
pi_65234695
Overigens, als iedereen zo'n fan is van het mogen werken op zondagen, waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend? Vanuit ondernemersoogpunt is zondag een dag als alle andere, en doet een werknemer evenveel werk als op een andere dag, waarom dan meer slaaris?

Blijkbaar heeft een weekenddag toch een meerwaarde ten opzichte van een weekdag...
pi_65235120
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 08:35 schreef DivineJester het volgende:

Jij hebt er toch geen last van: Nee, ik persoonlijk niet, misschien wel diegenen die al jaren in een supermarkt werken en sinds een aantal jaren op zondag moet gaan werken waardoor familiebezoek etc. bemoeilijkt wordt.
Het is echt algemeen bekend dat op zondagen genoeg mensen WEL willen werken en de werkgevers dus geen enkel probleem hebben met mensen die dat liever niet willen.

Het beste voorbeeld gaf SCH onbedoeld. In al zijn ijver om aan te tonen dat je de zondag niet kan weigeren kwam hij met een verhaal over bliepmiepen die de zaterdag tot 22u bij de AH niet kunnen weigeren...

We moeten ook overigens niet doen alsof iedere winkel in ieder dorp/stadje geopend is op iedere zondag. Dat is niet zo. Het is ook niet zo dat er straks geen enkele winkel meer open in op de zondag.

Er zijn gemeenten waar iedere zondag ook een openstelling geldt. Maar die zijn zwaar in de minderheid. Als je dus als werknemer bang bent om in de zondagen meegezogen te worden kun je gewoon in een andere gemeente gaan werken waar slechts een beperkte openstelling is. Zeg maar: alle buurgemeenten. Let wel: dat is nergens voor nodig (zondagkrachten zijn voldoende te verkrijgen), maar als je er zo enorm bang voor bent is er nog een goed alternatief ook.

Het is al geregeld. Het mag van mij ruimer, maar het is nu ook wel aardig. Laat het dan zo en ga niet op het slechtst mogelijke moment ingrijpen omdat de CU ook iets wil voor die anderhalve man en een paardenkop die op hun heeft gestemd.
pi_65235181
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 08:37 schreef DivineJester het volgende:
waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend?
Dat hebben de bonden (eerlijk is eerlijk) goed geregeld. Met als gevolg dat er nu dus echt gevochten wordt om de zondagen. Toen ik nog studeerde baalde ik ook altijd weer als ik weer een zondag niet was ingeroosterd. Sterker nog, ik liet altijd weten dat ze mij konden bellen bij ziekte. Hield ik gewoon rekening mee. Zondag was gewoon de leukste dag. Prettige drukte, niet te vroeg beginnen en het meeste verdienen (op een vrijdag 9-21 na dan, maar dan moest je een stuk langer werken voor net iets meer geld).

En dan nog iets: bij mijn beste weten was er bijna niemand in het hele bedrijf (en het was geen kleine toko) die liever niet op zondag wilde werken (er staat mij er maar één bij). Dus het aantal mensen die zonodig beschermd moeten worden... op de vingers van één hand.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 09:15:14 #217
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65235214
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:12 schreef DS4 het volgende:
Dus het aantal mensen die zonodig beschermd moeten worden... op de vingers van één hand.
En die kunnen dan dus rústig genieten van hun zondagsdienst in de kerk en het wandelingetje met de hond op de hei.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_65235242
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat een muts die Van der Hoeven. Zondag wordt er meer geld uitgegeven dan op zaterdag! Zo ideaal om zaterdag je huisje door te kunnen, de boodschappen te doen en dan zondag gewoon je léuke inkopen te gaan doen.
Precies. Dat maakt het weekend heel wat relaxter dan al je inkopen op zaterdag te moeten doen.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65235334
Jaren lang ging het ook prima zonder koopzondagen in de steden. Toen de koopzondagen kwamen was het een drama en klaagden mensen dat ze er kwamen. Nu ze er zijn en minder kkopzondagen willen klagen de mensen weer.

Veranderingen in het leven roepen schijnbaar altijd weerstand op.

We kunnen allemaal net zo makkelijk zonder als met koopzondagen. Dat is in al die jaren wel gebleken. De wereld vergaat niet als je een dag meer of minder kan winkelen hoor.
pi_65235422
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:22 schreef Positive_Thinking het volgende:
Jaren lang ging het ook prima zonder koopzondagen in de steden.
Het is eeuwen lang goed gegaan zonder verwarming, koelkast, tv, computer, stromend water, enz. enz. Wat is je punt?
quote:
Toen de koopzondagen kwamen was het een drama en klaagden mensen dat ze er kwamen.
Zeer bewust meegemaakt als medewerker van een detailhandel in de stad. De mensen waren dolenthousiast net als de werknemers die het wel wat leek... 200%... Die klagers zijn dezelfden die nu de vermindering willen en ze zijn veruit in de minderheid.
quote:
We kunnen allemaal net zo makkelijk zonder als met koopzondagen. Dat is in al die jaren wel gebleken. De wereld vergaat niet als je een dag meer of minder kan winkelen hoor.
Net als hierboven, verwarming, koelkoelkast, tv, computer, stromend water, enz. kan ik hier ook invullen. Het punt is dat velen het erg prettig vinden en er niemand mee wordt geschaad. Ook de kleine ondernemers zijn vaak zeer tevreden met de koopzondag, na een wat sceptische houding vooraf.

En dat was wel angst voor het onbekende.
pi_65235892
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Leg nog een keer uit in hoeverre jij tijdens jouw boswandeling last hebt van de koopgoot, want ik heb het even gemist.
Ik houd niet van boswandelingen en ik heb al uitgelegd dat die egocentrische vraag over 'last' typerend is voor het mislukken van dit soort discussies. Ik heb wel van meer dingen geen last die bij wet verboden zijn. Heb ik er last van als meisjes worden aangerand? Toch mag het niet.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 09:55:52 #222
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_65236003
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik houd niet van boswandelingen en ik heb al uitgelegd dat die egocentrische vraag over 'last' typerend is voor het mislukken van dit soort discussies. Ik heb wel van meer dingen geen last die bij wet verboden zijn. Heb ik er last van als meisjes worden aangerand? Toch mag het niet.
Dus als jij ergens last van heb, dan ben je zo egocentrisch dat je andere mensen hun werk en hun koopzondag afpakt? rare definitie!
pi_65236087
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:55 schreef huismerk het volgende:

[..]

Dus als jij ergens last van heb, dan ben je zo egocentrisch dat je andere mensen hun werk en hun koopzondag afpakt? rare definitie!
Net zo raar als stellen dat iets waar je geen last van hebt dús maar toegestaan moet worden.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:02:32 #224
pi_65236167
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 08:35 schreef DivineJester het volgende:

Dingen doen omdat het kan: Waarom hebben we dan überhaupt wetgeving?
Dat is de fundamentele vraag: Waarom zijn drugs verboden? Worden er minder menen vermoord omdat het verboden is? Waarom proberen mensen hun religieuze regels bij wet aan andersdenkenden op te leggen.

De kern van de discussie.
pi_65236214
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:55 schreef huismerk het volgende:

[..]

Nee, ik heb al meerdere malen uitgelegd dat het niet met iets triviaals als 'last' te maken heeft maar met een visie op economie en samenleven en maatschappij. Een visie op hoe de economie en arbeid zich verhouden tot vrije tijd, ontspanning enz.
pi_65236270
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is de fundamentele vraag: Waarom zijn drugs verboden? Worden er minder menen vermoord omdat het verboden is? Waarom proberen mensen hun religieuze regels bij wet aan andersdenkenden op te leggen.

De kern van de discussie inderdaad. Er is wetgeving als de bevoegden er op een democratische manier in slagen om die wetgeving door de 1e en 2e kamer te loodsen. Dat is heel democratisch en zo hebben we dat geregeld. Als er voldoende draagvlak voor is dan kan de doodstraf worden ingevoerd, al ben ik daar nog zo op tegen. Dus is de kern dat je met argumenten komt die inhoudelijk zijn en niet alleen maar blijft hangen in bozigheid en verongelijktheid over bv. 'religieuze regels'.
pi_65236288
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, ik heb al meerdere malen uitgelegd dat het niet met iets triviaals als 'last' te maken heeft maar met een visie op economie en samenleven en maatschappij. Een visie op hoe de economie en arbeid zich verhouden tot vrije tijd, ontspanning enz.
En wat houdt iemand tegen om die 'rust' dan op een dinsdag in te lassen?
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65236308
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

We hebben wetgeving omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde bij elkaar leven en blijkbaar niet in staat zijn zonder wetgeving de integriteit van anderen te respecteren, zie menig land waar de overheidsinvloed minimaal is. Verder zijn er een aantal zaken ondergebracht onder verboden omdat het vrijgeven van bepaalde gedragingen kán leiden tot benadeling van de maatschappij (lees, het belang van de gemiddelde mens). De inschatting óf het nadelig is, daarover kun je twisten, niet het instrument van verboden/wetgeving an sich, dunkt me.
pi_65236336
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:07 schreef Metatron het volgende:

[..]

En wat houdt iemand tegen om die 'rust' dan op een dinsdag in te lassen?
Niets. Hoezo?
Ik ben alleen zelf voorstander van een meer collectieve vrije dag en een collectief rustmoment.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:16:25 #230
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65236509
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Niets. Hoezo?
Ik ben alleen zelf voorstander van een meer collectieve vrije dag en een collectief rustmoment.
Hèhè, eindelijk ben je eerlijk over je volstrekt subjectieve standpunt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:20:57 #231
pi_65236596
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:07 schreef DivineJester het volgende:

[..]

We hebben wetgeving omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde bij elkaar leven en blijkbaar niet in staat zijn zonder wetgeving de integriteit van anderen te respecteren, zie menig land waar de overheidsinvloed minimaal is. Verder zijn er een aantal zaken ondergebracht onder verboden omdat het vrijgeven van bepaalde gedragingen kán leiden tot benadeling van de maatschappij (lees, het belang van de gemiddelde mens). De inschatting óf het nadelig is, daarover kun je twisten, niet het instrument van verboden/wetgeving an sich, dunkt me.
Ja. De mensen die zich nu aan wetten houden zijn over het algemeen mensen die zich toch wel netjes gedragen, ook zonder wetten. Mensen die zich weinig van anderen aantrekken trekken zich over het algemeen ook weinig van wetten aan., Wat dat betreft zijn wetten vrij nutteloos. Daar was trouwens laatst een topic over.....

Wat heel jammer is is dat wetten, die toch al vrij nutteloos zijn misbruikt worden om persoonlijke voorkeuren aan anderen op te dringen. Anderen mogen niet op zondag werken om dat iemand anders gelovig is of op zondag naar Oma wil. Dat vind ik fundamenteel verkeerd. Ik gun iedereen de vrijheid om op zondag (of woensdag) vrij te zijn, maar een wet om iedereen dat te verplichten is gewoon fascistisch, en onmogelijk, zie politie, artsen e.d.

Drugs zijn verboden, helpt dat?
pi_65236612
quote:

[..]

Niets. Hoezo?
Mag jij met je medestanders fijn collectief op zondag thuis op de bank gaan zitten.

Ga ik ff shoppen .
Meh.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:23:27 #233
pi_65236654
quote:

[..]

Niets. Hoezo?
Ik ben tegen. Ook als je me dwingt met een wet doe ik niet mee. Ik ga stiekem zwart werken en klussen, dan ben ik een levensgevaarlijke crimineel. Je hebt zojuist een nieuwe misdaad uitgevonden.

Je kan toch geen gemeenschapszin bij wet afdwingen, dommie.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:25:25 #234
pi_65236696
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:21 schreef Metatron het volgende:

[..]

Mag jij met je medestanders fijn collectief op zondag thuis op de bank gaan zitten.

Ga ik ff shoppen .
Dan ga ik heel gemeenschappelijk, sociaal en collectief met je mee.
pi_65236731
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:16 schreef Ringo het volgende:

[..]

Hèhè, eindelijk ben je eerlijk over je volstrekt subjectieve standpunt.
Huh, vanaf het begin al hoor. Maar wiens standpunt hier is niet subjectief?
pi_65236765
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Je kan toch geen gemeenschapszin bij wet afdwingen, dommie.
Dus jij verkracht en moordt er ook lustig op los ondanks dat dat bij wetgeving is verboden. Want ja, die verrekte gemeenschapszin, kan jou het bommen. Jij doet lekker wat jij lekker vindt immers.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:31:09 #237
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65236830
Gedurende 5 (!!) uurtjes een winkel open op zondag vergelijken met moord en verkrachting.

!
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_65236862
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:31 schreef XcUZ_Me het volgende:
Gedurende 5 (!!) uurtjes een winkel open op zondag vergelijken met moord en verkrachting.

!
Oh gos, weer iemand die de discussie niet begrijpt.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:33:15 #239
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65236894
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Jij bent juist egocentrisch. Je eist dat iedereen dezelfde levensstijl heeft als jij. Een beetje tolerantie tov mensen met een andere levensstijl zou je niet misstaan.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_65236912
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Dus jij verkracht en moordt er ook lustig op los ondanks dat dat bij wetgeving is verboden. Want ja, die verrekte gemeenschapszin, kan jou het bommen. Jij doet lekker wat jij lekker vindt immers.
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties. Jij verkracht en moordt alleen maar niet omdat dat een wet is? Ik mag toch hopen dat er iets meer is wat je tegenhoudt.

Een tegenstand tegen het vermoorden van leden uit je eigen gemeenschap is niet iets wat door een wetgever bedacht is, maar een sociaal-evolutionair verschijnsel wat erkend is in een wetgeving. Dit gedrag komt namelijk voor bij elke diersoort die in gemeenschappen leeft.

Daarentegen is 1 dag in de week op je luie reet zitten wel degelijk iets wat middels wetgeving afgedwongen is, en volstrekt tegen-natuurlijk. Ik heb nog nooit een groep chimpansees gezien die standaard 1 dag in de week collectief weigert om voer te zoeken. Of een troep wolven die op de kalender kijken en een hert dan maar laten lopen.
Meh.
pi_65236947
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:34 schreef Metatron het volgende:

[..]

Heerlijk, die absurdistische drogredenaties. Jij verkracht en moordt alleen maar niet omdat dat een wet is? Ik mag toch hopen dat er iets meer is wat je tegenhoudt.

Een tegenstand tegen het vermoorden van leden uit je eigen gemeenschap is niet iets wat door een wetgever bedacht is, maar een sociaal-evolutionair verschijnsel wat erkend is in een wetgeving. Dit gedrag komt namelijk voor bij elke diersoort die in gemeenschappen leeft.

Daarentegen is 1 dag in de week op je luie reet zitten wel degelijk iets wat middels wetgeving afgedwongen is, en volstrekt tegen-natuurlijk. Ik heb nog nooit een groep chimpansees gezien die standaard 1 dag in de week collectief weigert om voer te zoeken. Of een troep wolven die op de kalender kijken en een hert dan maar laten lopen.
Heerlijk, die absurdistische drogredenaties.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:36:17 #242
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65236974
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:59 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Net zo raar als stellen dat iets waar je geen last van hebt dús maar toegestaan moet worden.
Als bijna niemand last heeft van situatie A (winkels open) en veel mensen hebben last van situatie B (winkels dicht) dan moeten alle mensen die liever op zondag werken/shoppen dat maar even niet doen omdat jij, SCH en nog een paar extreem arrogante lui denken voor die mensen hun leven te meoten inrichten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_65236975
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Jij bent juist egocentrisch. Je eist dat iedereen dezelfde levensstijl heeft als jij. Een beetje tolerantie tov mensen met een andere levensstijl zou je niet misstaan.
Als ik het eis, dan doe jij dat dus net zo goed. Als je mij gebrek aan tolerantie verwijt, dan slaat dat terug op jou. We verschillen van standpunt, thats all. Kom dus niet met deze moralistische kul aanzetten.
pi_65236987
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als bijna niemand last heeft van situatie A (winkels open) en veel mensen hebben last van situatie B (winkels dicht) dan moeten alle mensen die liever op zondag werken/shoppen dat maar even niet doen omdat jij, SCH en nog een paar extreem arrogante lui denken voor die mensen hun leven te meoten inrichten.
Kap daar nou eens mee man. Het gaat helemaal niet om last.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:38:37 #245
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65237039
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh gos, weer iemand die de discussie niet begrijpt.
Ik begrijp de discussie prima, maar ik vind dat het doorvoeren van deze discussie naar moord en verkrachting gewoon behoorlijk overdreven.

Niemand dwingt jou om te gaan winkelen op zondag. Net zo min als ik gedwongen wil worden om rust te houden op zondag. En waar gaat het nou helemaal over. Het wel of niet open zijn van een winkel op zondag van 12 - 17, dus niet eens de hele dag. Een winkelbediende zou zélfs nog naar de mis kunnen op zondagochtend als diegene dat zou willen.
pi_65237131
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Heerlijk, die absurdistische drogredenaties.
Nee, het is een voorbeeld, geen redenatie. Rustdagen zijn opgelegd middels wetgeving, een verbod op moord en doodslag is een sociaal fenomeen wat erkend is bij wetgeving. Die twee gaan vergelijken (wat jij doet) is volslagen krankzinnig.

Zoals ik al stelde: Als wetgeving het enige is wat jou tegenhoudt om je buurman de hersens in te slaan, dan moet je je m.i. eens over je geestelijke gesteldheid druk gaan maken in plaats van over koopzondagen. Als die wetgeving niet het enige is wat je daarin tegenhoudt, dan zie je hopelijk ook het verschil in tussen een koopzondag en een moord, en het verschil in de basis van die wetgeving.
Meh.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:44:44 #247
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65237209
En SCH, ik ben niet gediend van persoonlijke beledigingen in mijn fotoboek.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:45:18 #248
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65237232
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Als ik het eis, dan doe jij dat dus net zo goed. Als je mij gebrek aan tolerantie verwijt, dan slaat dat terug op jou. We verschillen van standpunt, thats all. Kom dus niet met deze moralistische kul aanzetten.
Nee, jij beperkt mensen in hun keuzemogelijkheden. Ik niet. Je mag van mij op zondag naar de winkel, de kerk, de hele dag slapen, wat je maar wil. Jij eist beperkingen terwijl je zelf niet eens last hebt van wat anderen doen.

Een beter vergelijking is dat ik homoseksualiteit zou willen verbieden. Ik heb er zelf geen last van, maar ik leef zelf niet zo dus mogen anderen dat ook niet.

je bent extreem intolerant en hebt het zelf niet eens door. Heel eng.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:46:17 #249
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65237254
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Kap daar nou eens mee man. Het gaat helemaal niet om last.
Nee, het gaat om dat jij wil beslissen hoe andere mensen hun leven moeten inrichten. Walgelijk.
pi_65237306
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:41 schreef Metatron het volgende:

[..]

Nee, het is een voorbeeld, geen redenatie. Rustdagen zijn opgelegd middels wetgeving, een verbod op moord en doodslag is een sociaal fenomeen wat erkend is bij wetgeving. Die twee gaan vergelijken (wat jij doet) is volslagen krankzinnig.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat het onzinnig is wat je hier stelt. Ik reageerde op een voorbeeld waarin iemand stelde zich niet aan de wet en regels te zullen houden omdat hij ze onzinnig vond. Er zijn genoeg mensen die niet inzien dat verkrachting een kwaad is. Het gaat er gewoon om dat we wetten en regels met elkaar afspreken, op basis van democratische beginselen. Zorgen jullie ervoor dat de partijen die voor ruime openingstijden zijn de meeste zetels krijgen en dan gaat dat vast geregeld worden.

Ik vind die redenering van 'een paar mensen willen de rest hun zin opleggen' erg merkwaardig en niet stroken met de democratische uitgangspunten. Het is wat armoedig om daar steeds op terug te vallen.
pi_65237340
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:44 schreef XcUZ_Me het volgende:
En SCH, ik ben niet gediend van persoonlijke beledigingen in mijn fotoboek.
Dan geldt die vrijheid ineens weer niet. Ik verbaasde me gewoon over de zeldzame domheid die je hierboven nog eens bevestigt. Je begrijpt de discussie gewoon niet maar denkt wel weer met een paar oneliners te moeten reageren. Reageer dan niet. Van mij mag het wel hoor maar wie kaatst....
pi_65237381
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:38 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Ik begrijp de discussie prima, maar ik vind dat het doorvoeren van deze discussie naar moord en verkrachting gewoon behoorlijk overdreven.
Dan snap je de discussie dus niet. Het gaat over wetgeving en regelgeving en collectieve afspraken. Daarin is ook geregeld dat we niet harder rijden dan 120, dan kan iemand wel 160 gaan rijden en roepen dat hij in zijn vrijheid beperkt wordt, we hebben dat zo afgesproken. Volgens Viajero is dat schandalig want dan bepalen anderen hoe hij zijn leven in moet richten. Dat zelfde is van toepassing op moord en verkrachting.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:57:13 #253
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65237572
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan snap je de discussie dus niet. Het gaat over wetgeving en regelgeving en collectieve afspraken. Daarin is ook geregeld dat we niet harder rijden dan 120, dan kan iemand wel 160 gaan rijden en roepen dat hij in zijn vrijheid beperkt wordt, we hebben dat zo afgesproken. Volgens Viajero is dat schandalig want dan bepalen anderen hoe hij zijn leven in moet richten. Dat zelfde is van toepassing op moord en verkrachting.
Dat ben ik met je eens en dat soort collectieve afspraken en wet- & regelgeving lijken me een absolute noodzaak. Maar, door te hard rijden kan je ongelukken veroorzaken en een ander fysiek letsel toebrengen of de dood injagen. Dat daar dus afspraken over worden gemaakt, lijkt me niet meer dan logisch. Het neemt de mens tegen zichzelf in bescherming.

Wat ik dan niet zie, is hoe iemand de dúpe kan worden van een zondagsopenstelling van een winkel. Je bent vrij om te weigeren om te werken die dag. Je bent vrij om niet naar de stad te gaan. Het lijkt mij dus niet nodig om daar regeltjes vanuit Den Haag voor te gaan laten gelden. We worden aan alle kanten beperkt en gereguleerd door de overheid, de indeling van mijn vrije tijdsbesteding hoeft daar niet onderdeel van te worden als je het mij vraagt.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:58:50 #254
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65237621
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:50 schreef SCH het volgende:

[..]

En als de wet zegt dat je Joden, zigeuners en homos moet aangeven bij de politie omdat die allemaal in Polen gehuisvest moeten worden, geldt jouw verhaal dan ook nog?

Daarnaast, wetten horen er te zijn om mensen te beschermen, niet om hun vrijheden in te perken.

Als de wet nu verandert, en de regering zegt dat sluitingstijden vrij zijn, dat alle winkels 24/7 open mogen zijn. ga je dat dan net zo fanatiek verdedigen als je nu de sluitingstijden verdedigt?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:00:28 #255
pi_65237660
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is geen goede vergelijking. Jij wilt sex verbieden omdat sommige mensen verkracht worden.

Mensen werken over het algemeen vrijwillig en met veel plezier op zondag. Als er mensen zijn die dat "moeten" (verkrachting) moet je dat probleem aanpakken. Dat doe je niet door werken op zondag (sex) te verbieden.
pi_65237691
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:57 schreef XcUZ_Me het volgende:

Wat ik dan niet zie, is hoe iemand de dúpe kan worden van een zondagsopenstelling van een winkel. Je bent vrij om te weigeren om te werken die dag. Je bent vrij om niet naar de stad te gaan. Het lijkt mij dus niet nodig om daar regeltjes vanuit Den Haag voor te gaan laten gelden. We worden aan alle kanten beperkt en gereguleerd door de overheid, de indeling van mijn vrije tijdsbesteding hoeft daar niet onderdeel van te worden als je het mij vraagt.
Dus jij bent voor de afschaffing van de winkelsluitingswet en vindt dat winkels in principe 24/7 open mogen zijn?
pi_65237759
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

En als de wet zegt dat je Joden, zigeuners en homos moet aangeven bij de politie omdat die allemaal in Polen gehuisvest moeten worden, geldt jouw verhaal dan ook nog?
Ja tuurlijk. Dan zal ik een boete krijgen als ik dat niet doe.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:05:06 #258
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65237769
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Dus jij bent voor de afschaffing van de winkelsluitingswet en vindt dat winkels in principe 24/7 open mogen zijn?
Als eigenaar en personeel zich daar ook in kunnen vinden en er ook behoefte aan blijkt te zijn vanuit de markt, waarom niet?
Ik kan me zo voorstellen dat een nachtopenstelling van een schoenenzaak weinig rendabel is, maar er zullen ongetwijfeld winkels zijn die wel goede zaken zouden doen.
pi_65237808
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:05 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Als eigenaar en personeel zich daar ook in kunnen vinden en er ook behoefte aan blijkt te zijn vanuit de markt, waarom niet?
Ik kan me zo voorstellen dat een nachtopenstelling van een schoenenzaak weinig rendabel is, maar er zullen ongetwijfeld winkels zijn die wel goede zaken zouden doen.
De economie boven alles, zeg maar?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:09:27 #260
3185 Adelante
To let it go now
pi_65237888
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:05 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Heerlijk die liberale gedachte
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_65237942
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:09 schreef Adelante het volgende:

[..]

Heerlijk die liberale gedachte
Ik versta onder liberaal toch heel iets anders dan de verheerlijking van de economie.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:13:25 #262
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65238009
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik versta onder liberaal toch heel iets anders dan de verheerlijking van de economie.
Jij bent ongeveer zo liberaal als Stalin ja.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:14:29 #263
3185 Adelante
To let it go now
pi_65238047
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Het overheidsingrijpen tot een minimum terugbrengen is ook prima
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:15:00 #264
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_65238059
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Meer onafhankelijkheid boven alles. Dat de economie daarvan meeprofiteert, lijkt me - zeker in deze tijd - alleen maar welkom. Het is niet ondenkbaar dat een ruimere openstelling van de winkels de werkgelegenheid ten goede komt en daarmee dus ook indirect de economie. Het is niet alsof ruimere winkeltijden de arbeidstijdenwet ineens ongeldig maken. Elke winkelbediende moet zich houden aan de gestelde rust- en werktijden. Als jij de nacht hebt gewerkt, is het niet de bedoeling dat je de dagdienst dan ook op je neemt.
pi_65238250
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja. De mensen die zich nu aan wetten houden zijn over het algemeen mensen die zich toch wel netjes gedragen, ook zonder wetten. Mensen die zich weinig van anderen aantrekken trekken zich over het algemeen ook weinig van wetten aan., Wat dat betreft zijn wetten vrij nutteloos. Daar was trouwens laatst een topic over.....
Ik heb het topic gemist, maar er gaat van wetten zeker een afschrikwekkend effect uit dat ervoor zorgt dat diegenen die zich in het randgebied bevinden zich inhouden. Verder gelden wetten en regels om een voor iedereen gelijk kader te scheppen op bais waarvan je anderen aan kunt spreken. Het geeft bijvoorbeeld ook aan wat "net" gedrag is.
quote:
Wat heel jammer is is dat wetten, die toch al vrij nutteloos zijn misbruikt worden om persoonlijke voorkeuren aan anderen op te dringen. Anderen mogen niet op zondag werken om dat iemand anders gelovig is of op zondag naar Oma wil. Dat vind ik fundamenteel verkeerd.
Dat bedoel ik dus met de bepaling wanneer iets schadelijk of nadelig is voor de samenleving. Je bent het dus niet eens met de reden waarom wetten/verboden afgekodndigd worden.
quote:
Ik gun iedereen de vrijheid om op zondag (of woensdag) vrij te zijn, maar een wet om iedereen dat te verplichten is gewoon fascistisch, en onmogelijk, zie politie, artsen e.d.
Ik ben ook van mening dat iedereen recht moet hebben zelf te bepalen of zondag al dan niet gewerkt gaat worden. Dáár gaan mijn opmerkingen dan ook niet over. Ik heb moeite met de beargumentering van enkelen hier die net zo min hout snijden als het "God heeft het verboden dus..." argument vanuit christelijke hoek. Als je je wil beroepen op keuzevrijheid geef iok daarbij aan dat keuzevrijheid relatief is, met name voor de werknemers. Daar volgen dan weer drogredeneringen op als, dan ga je maar in een andere (deel-)gemeente werken, of je zoekt een andere baan: Zo makkelijk is dat niet voor iedereen en daarmee is de keuze op zijn minst ongelijk vrij, waarbij vaak zal worden gekozen voor inkomstenzekerheid/behoud van wat je al hebt.
Verder is het een valide vraag wat een koopzondag toevoegt, bijvoorbeeld de mogelijkheid meer te consumeren, en wat het afneemt, bijvoorbeeld een collectieve vrije dag voor het gros van de mensen waarop sociale verplichtingen aangegaan kunnen worden.
quote:
Drugs zijn verboden, helpt dat?
Makkelijk, weer met drugs komen. Ik denk niet dat een drugsverbod bij uitstek iets is wat helpt, ik geloof meer in goede regulering en voorlichting. Ik ben van mening dat je dan kwaliteit kunt verbeteren en zaken beter in de hand kunt houden. Vanuit verslavingsoogpunt denk ik overigens dat het verbieden van drugs wel helpt. Naast het afschrikwekkende effect van het verbod is er minder beschikbaarheid en drijft het de prijs op waardoor minder mensen eraan zullen beginnen. Kijk voor de grap maar eens naar het aantal alcoholverslaafden en het aantal drugsverslaafden en bedenk welke stof sneelr verslavend is... Als het verbod niets uit zou maken zou drugsgebruik volgens mij vaker moeten voorkomen en meer verslaviongen tot gevolg moeten hebben.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:22:51 #266
pi_65238257
quote:

[..]

Persoonlijke keuzevrijheid boven alles.
pi_65238312
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:36 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ah, fijn dat je me door en door kent, blijkbaar. En fijn dat je mijn posts goed hebt doorgelezen waarin ik al een paar maal heb gesteld dat ik niet sec tegen koopzondagen ben, maar dat ik mijn vraagtekens stel bij de beargumentatie van mensen. Blijkbaar ben ik dan al een halve fascist. So be it.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:30:09 #268
pi_65238490
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:22 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Ik heb het topic gemist, maar er gaat van wetten zeker een afschrikwekkend effect uit dat ervoor zorgt dat diegenen die zich in het randgebied bevinden zich inhouden.
Dat is marginaal. Zie doodstraf discussie.
quote:
Verder gelden wetten en regels om een voor iedereen gelijk kader te scheppen op bais waarvan je anderen aan kunt spreken. Het geeft bijvoorbeeld ook aan wat "net" gedrag is.
En daar gaan mensen de fout in. Wat net gedrag is is voor iedereen anders en geen basis voor wetgeving. Je moet wetten maken die NOODZAKELIJK zijn om een samenleving te laten functioneren. Verkeersregels lijken me duidelijk, als niet iedereen rechts rijdt gaat het mis. Maar welke kleur je auto heeft maakt niet uit. Hoe lang iemand werkt zou je wettelijk kunnen beperken, maar op welke dag ik dat doe mag ik toch godverdomme zelf weten?
quote:
[..]

Dat bedoel ik dus met de bepaling wanneer iets schadelijk of nadelig is voor de samenleving. Je bent het dus niet eens met de reden waarom wetten/verboden afgekodndigd worden.
[..]
Noodzakelijkheid. Zie boven.
quote:
Ik ben ook van mening dat iedereen recht moet hebben zelf te bepalen of zondag al dan niet gewerkt gaat worden. Dáár gaan mijn opmerkingen dan ook niet over. Ik heb moeite met de beargumentering van enkelen hier die net zo min hout snijden als het "God heeft het verboden dus..." argument vanuit christelijke hoek. Als je je wil beroepen op keuzevrijheid geef iok daarbij aan dat keuzevrijheid relatief is, met name voor de werknemers. Daar volgen dan weer drogredeneringen op als, dan ga je maar in een andere (deel-)gemeente werken, of je zoekt een andere baan: Zo makkelijk is dat niet voor iedereen en daarmee is de keuze op zijn minst ongelijk vrij, waarbij vaak zal worden gekozen voor inkomstenzekerheid/behoud van wat je al hebt.
Verder is het een valide vraag wat een koopzondag toevoegt, bijvoorbeeld de mogelijkheid meer te consumeren, en wat het afneemt, bijvoorbeeld een collectieve vrije dag voor het gros van de mensen waarop sociale verplichtingen aangegaan kunnen worden.
[..]
Ik ben tegen het wettelijk regelen van mijn sociale contacten. Als ik zondags werk wil ik daarna graag nog even boodschappen doen en oma doe ik maandag. MAANDAG VERPLICHT COLLECTIEVE VRIJE DAG!
quote:
Makkelijk, weer met drugs komen. Ik denk niet dat een drugsverbod bij uitstek iets is wat helpt, ik geloof meer in goede regulering en voorlichting. Ik ben van mening dat je dan kwaliteit kunt verbeteren en zaken beter in de hand kunt houden. Vanuit verslavingsoogpunt denk ik overigens dat het verbieden van drugs wel helpt. Naast het afschrikwekkende effect van het verbod is er minder beschikbaarheid
Ik kan makkelijker aan coke komen dan aan alcohol. Dealers hebben geen sluitingstijden.
quote:
en drijft het de prijs op waardoor minder mensen eraan zullen beginnen.
IK kan me voorstellen dat illegale alcohol goedkoper zou zijn.
quote:
Kijk voor de grap maar eens naar het aantal alcoholverslaafden en het aantal drugsverslaafden en bedenk welke stof sneelr verslavend is..
Alcohol is een van de gevaarlijkste harddrugs. En paddo's? Die zijn helemaal niet verslavend.
quote:
. Als het verbod niets uit zou maken zou drugsgebruik volgens mij vaker moeten voorkomen en meer verslaviongen tot gevolg moeten hebben.
Druggebruik is zeer wijdverbreid. Daar vergis je je in. (nicotine, sex, suiker, werken, alcohol, topsport, geld, tv kijken, eten, adrenaline, religie, coke, videogames, bungee jumpen, lezen, roddelen, macht, shoppen, schoonmaken, THC, LSD, TLC, muziek, mediteren, cafeine, ...)

[ Bericht 4% gewijzigd door Papierversnipperaar op 20-01-2009 11:35:27 ]
pi_65239133
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is marginaal. Zie doodstraf discussie.
[..]
Voor zware misdrijven is het wellicht marginaal omdat de mensen die die overtredingen begaan over het algeemeen ook niet ingehouden worden vanuit een "sociaal schuldgevoel". Heel anders is het natuurlijk bij kleine criminaliteit waarvan de gevolgen veel minder ernstig zijn (winkeldiefstal bijvoorbeeld) en waar veel meer mensen mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik denk dat hier de strafmaat weldegelijk van bepalende invloed kan zijn, ik weet eigenlijk niet of hier ook onderzoek naar is gedaan...
quote:
En daar gaan mensen de fout in. Wat net gedrag is is voor iedereen anders en geen basis voor wetgeving. Je moet wetten maken die NOODZAKELIJK zijn om een samenleving te laten functioneren. Verkeersregels lijken me duidelijk, als niet iedereen rechts rijdt gaat het mis. Maar welke kleur je auto heeft maakt niet uit. Hoe lang iemand werkt zou je wettelijk kunnen beperken, maar op welke dag ik dat doe mag ik toch godverdomme zelf weten?
[..]

Noodzakelijkheid. Zie boven.
[..]
Ben ik met je eens hoor, hoewel alleen noodzakelijkheid ook weer voor vele interpretaties vatbaar is
quote:
Ik ben tegen het wettelijk regelen van mijn sociale contacten. Als ik zondags werk wil ik daarna graag nog even boodschappen doen en oma doe ik maandag. MAANDAG VERPLICHT COLLECTIEVE VRIJE DAG!
[..]
quote:
Ik kan makkelijker aan coke komen dan aan alcohol. Dealers hebben geen sluitingstijden.
[..]
Ah, jij loopt zo even een dealer binnen die aan zijn gevel een bord heeft hangen dat ie drugs verkoopt. en je loopt geen enkel risico met het gekochte om opgepakt te worden / een boete te krijgen?
quote:
IK kan me voorstellen dat illegale alcohol goedkoper zou zijn.
[..]
Maar wel van mindere kwaliteit, en als de overheid net zo restrictief beleid gaat voeren waardoor de risico's groter worden (en, heel belangrijk, legale alcohol verdwijnt) dan moet ik nog zien of het goedkoper gaat worden. Ik meen dat tijdens de drooglegging in de VS er ook behoorlijke prijzen voor alcohol betaald moesten worden.
quote:
Alcohol is een van de gevaarlijkste harddrugs. En paddo's? Die zijn helemaal niet verslavend.
[..]

Druggebruik is zeer wijdverbreid. Daar vergis je je in. (nicotine, sex, suiker, werken, alcohol, topsport, geld, tv kijken, eten, adrenaline, religie, coke, videogames, bungee jumpen, lezen, roddelen, macht, shoppen, schoonmaken, THC, LSD, TLC, muziek, mediteren, cafeine, ...)
Een groot deel van de zaken die je beschrijft zijn niet verboden, en daar doel ik natuurlijk op, je bent slimmer dan dat, gok ik zo.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:00:48 #270
pi_65239446
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:51 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Voor zware misdrijven is het wellicht marginaal omdat de mensen die die overtredingen begaan over het algeemeen ook niet ingehouden worden vanuit een "sociaal schuldgevoel". Heel anders is het natuurlijk bij kleine criminaliteit waarvan de gevolgen veel minder ernstig zijn (winkeldiefstal bijvoorbeeld) en waar veel meer mensen mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik denk dat hier de strafmaat weldegelijk van bepalende invloed kan zijn, ik weet eigenlijk niet of hier ook onderzoek naar is gedaan...
Ah, je weet dus niet of wetten wel nuttig zijn.
quote:
[..]

Ben ik met je eens hoor, hoewel alleen noodzakelijkheid ook weer voor vele interpretaties vatbaar is
[..]
Daar kan je onderzoek naar laten doen. Maar de gemiddelde politicus vind onderzoeken en feiten KLINKklare onzin.
quote:
[..]

Ah, jij loopt zo even een dealer binnen die aan zijn gevel een bord heeft hangen dat ie drugs verkoopt.
Als ik in een vreemde stad ben moet ik ook vragen waar de slijter is.
quote:
en je loopt geen enkel risico met het gekochte om opgepakt te worden / een boete te krijgen?
Nee, geen enkel risico. Dat zie je goed.
quote:
[..]

Maar wel van mindere kwaliteit,
Dat is dus een argument voor legalisatie van drugs.
quote:
en als de overheid net zo restrictief beleid gaat voeren waardoor de risico's groter worden (en, heel belangrijk, legale alcohol verdwijnt) dan moet ik nog zien of het goedkoper gaat worden.
De coke is de laatste 30 jaar alleen van prijs verandert door de komst van de euro. Restrictief beleid heeft daar geen enkele invloed op.
quote:
Ik meen dat tijdens de drooglegging in de VS er ook behoorlijke prijzen voor alcohol betaald moesten worden.
[..]
Maar je weet het dus niet?
quote:
Een groot deel van de zaken die je beschrijft zijn niet verboden, en daar doel ik natuurlijk op, je bent slimmer dan dat, gok ik zo.
Maar het zijn wel drugs.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:01:31 #271
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_65239471
quote:
Op maandag 19 januari 2009 16:39 schreef Tism het volgende:

[..]

OMFG!..

Hoe naïef kun je zijn?..

Laat die trut dat hier maar eens komen vertellen aan de ondernemers, Duitse, Belgische en zelfs Franse en Britse consumenten die hier wekelijks (vooral op Zondag) hun geld komen spenderen, en hier in hun vrijetijd komen vertoeven. Ik weet zeker dat ze dan een heel ander geluid te horen krijgt, dan van wat zij denkt.. Het is namelijk niet alleen de Nederlandse consument die je hiermee dupeert, maar ook de massale toestroom van buitenlanders die onze economie stimuleren, maar dat is zeker zo verwerpelijk als de pest!!?..

Hier zijn we momenteel bezig met een gigantisch economische vooruitgang, na jarenlange stilstand en nu komt er eindelijk eens iets van de grond en willen ze dat weer gaan inperken..

Maar ach...tis maar Limburg, ja toch!??..

Echt!..
Tja, als mensen op zondag hun geld niet uitgeven doen ze het wel op een andere dag. Ik geloof ook niet dat de financiele impact gigantisch is.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:08:24 #272
3185 Adelante
To let it go now
pi_65239711
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Tja, als mensen op zondag hun geld niet uitgeven doen ze het wel op een andere dag. Ik geloof ook niet dat de financiele impact gigantisch is.
Het is wetenschappelijk bewezen dat het omzetverlies van een zondag niet wordt gecompenseerd met omzet op andere dagen.
pi_65239730
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

De klacht van winkeliers is toch ook vaak dat mensen op zondag vooral komen kijken en weinig kopen?
Maar ik heb het trouwens ook vooral nog over de supermarkten e.d.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:14:42 #274
232935 huismerk
pi_65239918
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar waarom wil je dan andere mensen verplichten dezelfde visie te hebben. Wat is er mis met de vrijheid om zelf te kiezen wanneer je werkt, winkelt of uitgaat. Vroeger was de zondag een rustdag, nu alleen voor mensen die daar voor kiezen.

De essentie is waarom zou een overheid moeten bepalen wat vakbonden, werkgevers en gemeentes zelf op kunnen lossen?. Via een gemeenteraad kan er altijd met een christelijke meerderheid in een bepaalde regio rekening gehouden worden. Wat wel grappig is, is dat er hier in Arnhem vaak jezusvisauto's op zondag in de parkeergarage staan en dat je mensen met rokken en sgp-kapsels lekker ziet winkellen
Want ja in Ede is alles op Zondag dicht
pi_65239955
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:14 schreef huismerk het volgende:

Maar waarom wil je dan andere mensen verplichten dezelfde visie te hebben.
Dat wil ik helemaal niet, waar maak je dat uit op?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:19:16 #276
pi_65240046
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn. Ze hoeven het niet met je eens te zijn, als ze maar doen wat jij wilt.
pi_65240103
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn.
Ik heb een mening over maatschappij en economie en ik stem op een partij die daar het dichtst bij zit. Verder dwing ik niets of niemand.
pi_65240125
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je wilt winkels dwingen op zondag dicht te zijn. Ze hoeven het niet met je eens te zijn, als ze maar doen wat jij wilt.
Ik verplicht ze toch niet dezelfde visie als ik te hebben? Waar haal je dat nou vandaan?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:24:06 #279
232935 huismerk
pi_65240196
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Waar niet uit?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:25:24 #280
pi_65240221
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik verplicht ze toch niet dezelfde visie als ik te hebben? Waar haal je dat nou vandaan?
Je hebt helemaal gelijk, je wilt dat iedereen zich gedraagt naar jouw visie.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:28:32 #281
pi_65240308
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb een mening over maatschappij en economie en ik stem op een partij die daar het dichtst bij zit. Verder dwing ik niets of niemand.
Dat is mijn grootste bezwaar tegen democratie. Mensen misbruiken democratie om hun persoonlijke voorkeuren aan anderen op te dringen, vooral als dat helemaal niet nodig is.
pi_65241049
quote:
Overigens, als iedereen zo'n fan is van het mogen werken op zondagen, waarom moet er dan wettelijk geregeld zijn dat er een hoger salaris moet gelden in het weekend? Vanuit ondernemersoogpunt is zondag een dag als alle andere, en doet een werknemer evenveel werk als op een andere dag, waarom dan meer slaaris?

Blijkbaar heeft een weekenddag toch een meerwaarde ten opzichte van een weekdag...
Als zondag een vaste openingsdag is, dan geld ook meestal niet dat je meer betaald krijgt, hangt beetje van afspraken dan wel CAO af.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:59:01 #283
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_65241099
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:08 schreef SCH het volgende:

[..]

De klacht van winkeliers is toch ook vaak dat mensen op zondag vooral komen kijken en weinig kopen?
Maar ik heb het trouwens ook vooral nog over de supermarkten e.d.
Welke supermarkten zijn dan op zondag open? Hier in Schiedam en omgeving namelijk geen een.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten weten wanneer ze open zijn maar alleen als het personeel daarmee akkoord is. Het moet niet zo zijn dat je gedwongen op zondag moet werken. (de reden dat ik ben opgestapt bij een vorige werkgever)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_65241175
quote:

[..]

Nee vrijheid boven alles, net zoals een zaak maar 1 dag per week open kan zijn als ie dat wenst.
Maar je zal wel weer gaan schermen met je kennis over democratie dat WE dat zo samen besloten hebben. Als je echt zo belezen bent, ga dan eens naar de oorsprong van de democratie kijken, dan had je geweten dat democratie niet de intentie had om met een meerderheid de minderheid te onderdrukken.
pi_65241224
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is eeuwen lang goed gegaan zonder verwarming, koelkast, tv, computer, stromend water, enz. enz. Wat is je punt?
[..]

Zeer bewust meegemaakt als medewerker van een detailhandel in de stad. De mensen waren dolenthousiast net als de werknemers die het wel wat leek... 200%... Die klagers zijn dezelfden die nu de vermindering willen en ze zijn veruit in de minderheid.
[..]

Net als hierboven, verwarming, koelkoelkast, tv, computer, stromend water, enz. kan ik hier ook invullen. Het punt is dat velen het erg prettig vinden en er niemand mee wordt geschaad. Ook de kleine ondernemers zijn vaak zeer tevreden met de koopzondag, na een wat sceptische houding vooraf.

En dat was wel angst voor het onbekende.
Ik ben niet bang voor het onbekende. Het probleem is dat we met de koopzondagen de kleine ondernemers de das om hebben gedaan. Buurtsupers zijn verdwenen en ook de winkels die je tegen komt zijn in elke stad zo goed als hetzelfde.

Het gaat mij dus niet eens om rust dagen of niet. Maar alles moet wijken voor meer inkomsten en een groei van de economie. Iets wat in mijn ogen levens gevaarlijk is op lange termijn. Meer en meer kleine bedrijven zullen over gaan in grote en de multinationals en de concurentie zal minder en minder worden.

Als dan zon bedrijf in moeilijkheden komt heb je geen marktwerking meer en zal de overheid ten aller tijden bij moeten springen, omdat alles als een zeepbal zal klappen.

Hetzelfde wat je nu ziet met de krediet crisis. Meer en meer willen en geen rekening houden met worst case, wat rampzalig is.
pi_65241235
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:59 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Welke supermarkten zijn dan op zondag open? Hier in Schiedam en omgeving namelijk geen een.
Ik vind overigens dat winkeliers zelf moeten weten wanneer ze open zijn maar alleen als het personeel daarmee akkoord is. Het moet niet zo zijn dat je gedwongen op zondag moet werken. (de reden dat ik ben opgestapt bij een vorige werkgever)
Schiedam
Wat mensen ook voor het gemak vergeten is dat veel mensen in Amsterdam geen auto hebben, daarbij genomen moet ik 67 trappen op, om tot me voordeur te komen, dan is het veel praktischer als ik dagelijks even een kleinere hoeveelheid boodschappen haal, ipv elke keer voor meerdere dagen enorme hoeveelheden mee te zeulen.
pi_65241309
quote:

Mij hoor je niet zeggen dat dat moet. Ik ben er persoonlijk een voorstander van om die hele ma-vr 9-5 mentaliteit te schrappen. De eerste 40 uur die je in een week werkt gaan volgens 100% salaris. Wanneer je die werkt is een afspraak die jij met je baas maakt. Zijn die uren onregelmatig, dan kan er een onregelmatigheidstoeslag bij komen. Ga je meer dan die 40 uur werken, OF wordt er van de gemaakte afspraak afgeweken dan wordt het overwerk.

Als ik bijvoorbeeld met m'n baas afspreek om za-wo van 12-21 werken, dan wordt werken buiten die tijden voor mij 'overwerk'.
Meh.
pi_65241350
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:59 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou, ik kan je verklappen dat in Rotterdam centrum een hele grote AH elke zondag open is. En ik reken R'dam centrum toch echt tot de 'omgeving' van Schiedam.
Meh.
pi_65241351
Voor jouw wordt het overwerk, en vervolgens mag je zo een beetje alles naar de belastingdienst brengen, want stel je eens voor zeg, dat je voor je zelf mag beslissen dat je wat meer uurtjes wilt maken.
pi_65241398
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef Metatron het volgende:

[..]

Nou, ik kan je verklappen dat in Rotterdam centrum een hele grote AH elke zondag open is. En ik reken R'dam centrum toch echt tot de 'omgeving' van Schiedam.
In Amsterdam zijn er rond het centrum een stuk of 5 open, in ieder geval:

-Elandsgracht (ook met feestdagen vaak open)
-Museumplein
-Koningsplein
-Dam
-Rozengracht
pi_65241426
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef raptorix het volgende:
Voor jouw wordt het overwerk, en vervolgens mag je zo een beetje alles naar de belastingdienst brengen, want stel je eens voor zeg, dat je voor je zelf mag beslissen dat je wat meer uurtjes wilt maken.
Tsja, ook daar zou je over kunnen discussieren. Eerder aan de belastingkant dan aan de 'wat noemen we overwerk' kant w.m.b. Op zich vind ik het niet verkeerd dat de wetgever in basis een grens trekt bij het aantal uren per week dat iemand nomaliter werkt.
Meh.
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2009 @ 13:15:01 #292
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65241648
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:38 schreef SCH het volgende:
Ik moet wel lachen om de enorme intolerantie in dit topic. Als je vraagtekens stelt bij de 24-uurs-economie en bij de doorgeschoten economische hysterie dan ben je meteen een gristenhond of een sukkel of wat dan ook.

Dat noemen zich dan ook nog liberalen
Je zal raar op je neus kijken als FOK! van ma t/m vrij van 09.00 tot 17.00 open is en de rest op zwart staat .
Of men V&A op zondag dichtdoet , je online niets meer mag bestellen buiten kantooruren en je TV ook stopt met uitzenden na kantoortijden, je 's avonds geen broodje shoarma meer kunt bestellen en de loodgieter weigert zijn telefoon op te nemen om 19.00 s'avonds terwijl jij tot je enkels in het water staat.
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2009 @ 13:16:25 #293
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_65241693
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:05 schreef Metatron het volgende:

[..]

Mij hoor je niet zeggen dat dat moet. Ik ben er persoonlijk een voorstander van om die hele ma-vr 9-5 mentaliteit te schrappen. De eerste 40 uur die je in een week werkt gaan volgens 100% salaris. Wanneer je die werkt is een afspraak die jij met je baas maakt. Zijn die uren onregelmatig, dan kan er een onregelmatigheidstoeslag bij komen. Ga je meer dan die 40 uur werken, OF wordt er van de gemaakte afspraak afgeweken dan wordt het overwerk.

Voor de mensen in de horeca is dat niet zo volgens mij.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:16:41 #294
pi_65241699
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:02 schreef Positive_Thinking het volgende:
Maar alles moet wijken voor meer inkomsten en een groei van de economie.
Alles, inclusief mijn vrijheid om op zondag te willen werken en boodschappen te doen moet wijken voor het belang van kleine (religieuze) winkeliers? Dat is dan wel rechtvaardig?
pi_65241735
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, je weet dus niet of wetten wel nuttig zijn.
Vanwaar de smiley, ik geef aan dat ik niet volledig op de hoogte ben van onderzoeken naar allerhande criminaliteit. Jij blijkbaar wel: Enlighten me!
[..]
quote:
Daar kan je onderzoek naar laten doen. Maar de gemiddelde politicus vind onderzoeken en feiten KLINKklare onzin.
[..]
Als jij een christenfundamentalist onderzoek laat doen naar noodzakelijkheid, dan zal (geloofs-)overtuiging waarschijnlijk als één van de kernwaarden in onze samenleving naar voren komen...
quote:
Als ik in een vreemde stad ben moet ik ook vragen waar de slijter is.
[..]
Je denk niet als je een bord Gall&Gall ziet: "Hé, een slijter?"
quote:
Nee, geen enkel risico. Dat zie je goed.
[..]
Lijkt me sterk, waarom zijn er dan geen dealers die een bord voor hun deur hangen en hiermee te koop lopen?
quote:
Dat is dus een argument voor legalisatie van drugs.
[..]
klopt...
quote:
De coke is de laatste 30 jaar alleen van prijs verandert door de komst van de euro. Restrictief beleid heeft daar geen enkele invloed op.
[..]
Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest. Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.
quote:
Maar je weet het dus niet?
[..]
Nee, ik ben geen wandelende encyclopedie en meen ook niet de wijsheid in pacht te hebben.
Volgens dit artikel: http://www.irpp.org/po/archive/oct01/reid.pdf
zijn de prijzen ten tijde van de drooglegging wel flink gestegen, wat zeker in het begin leidde tot minder alcoholgebruik, maar tegen het einde van de drooglegging was consumptie alweer op zo'n 60-70% van voor de drooglegging. Na de drooglegging is er echter geen sterke stijging meer geweest wat er volgens mij op kan duiden dat er dus wel een generatie is die minder is gaan drinken...

Ik heb ook even wat gezocht met betrekking tot druggebruik en restrictief beleid:
Het is niet duidelijk of meer restrictief beleid t.o.v. de dealers/bezit leidt tot hogere prijzen, maar dit lijkt vooral zijn oorzaak te vinden in dat drugsbezit in Amerika wordt veroordeeld op basis van volume, en hiertoe werd drugs puurder verhandeld, je betaald dus minder voor een kleinere hoeveelheid (die overigens even effectief is lijkt me).
Bron: http://college.holycross.edu/eej/Volume32/V32N4P629_646.pdf
quote:
Maar het zijn wel drugs.
Dat ze verslavend kunnen zijn klopt, hoewel lang niet alle gevallen vene verslavend zijn en/of een even schadelijke invloed hebben op de gezondheid van mensen of op hun maatschappelijke functioneren.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:19:46 #296
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_65241822
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:06 schreef Metatron het volgende:

[..]

Rotterdam centrum... hoe ga ik daar met de auto komen, en nog beter: parkeren?
In heel schiedam en vlaardingen zijn iig geen supermarkten open op zondag. En dat hoeft van mij ook niet, supermarkten zijn elke avond open tot 8u ofzo dus ik ga altijd door de weeks. En anders heb ik zaterdag nog.

(r'dam centrm is trouwens 10km van mijn huis, dus dat vind ik te ver voor de boodschappen)
pi_65241870
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:17 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Vanwaar de smiley, ik geef aan dat ik niet volledig op de hoogte ben van onderzoeken naar allerhande criminaliteit. Jij blijkbaar wel: Enlighten me!
[..]
[..]

Als jij een christenfundamentalist onderzoek laat doen naar noodzakelijkheid, dan zal (geloofs-)overtuiging waarschijnlijk als één van de kernwaarden in onze samenleving naar voren komen...
[..]

[..]

Lijkt me sterk, waarom zijn er dan geen dealers die een bord voor hun deur hangen en hiermee te koop lopen?
[..]

klopt...
[..]

Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest. Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.
[..]

Nee, ik ben geen wandelende encyclopedie en meen ook niet de wijsheid in pacht te hebben.
zijn de prijzen ten tijde van de drooglegging wel flink gestegen, wat zeker in het begin leidde tot minder alcoholgebruik, maar tegen het einde van de drooglegging was consumptie alweer op zo'n 60-70% van voor de drooglegging. Na de drooglegging is er echter geen sterke stijging meer geweest wat er volgens mij op kan duiden dat er dus wel een generatie is die minder is gaan drinken...

Ik heb ook even wat gezocht met betrekking tot druggebruik en restrictief beleid:
Het is niet duidelijk of meer restrictief beleid t.o.v. de dealers/bezit leidt tot hogere prijzen, maar dit lijkt vooral zijn oorzaak te vinden in dat drugsbezit in Amerika wordt veroordeeld op basis van volume, en hiertoe werd drugs puurder verhandeld, je betaald dus minder voor een kleinere hoeveelheid (die overigens even effectief is lijkt me).
[..]

Dat ze verslavend kunnen zijn klopt, hoewel lang niet alle gevallen vene verslavend zijn en/of een even schadelijke invloed hebben op de gezondheid van mensen of op hun maatschappelijke functioneren.
Bovenstaande is wel off-topic overigens, mijn excuses voor TS en consorten, ik zal me weer on-topic gedragen!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 13:27:35 #298
pi_65242104
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:17 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Je gaat er zo maar vanuit dat wetten nuttig zijn, en nu kom je er achter dat je het niet weet. Dat vind ik leuk.
quote:
[..]
Dat "onderzoek" zal dan door echte wetenschappers de grond in geboord worden.
quote:
[..]
Dat zie ik pas als ik in de buurt ben, maar dan herken ik een dealer ook.
quote:
[..]
Dat kost geld, mond op mond reclame werkt prima. Overigens hadden we het over het risico dat IK liep.
quote:
klopt...
[..]

Coke is in die dertig jaar bij mijn weten niet legaal geweest.
Terwijl aclohol wel duurder is geworden. Dat betekend dus dat illegale drugs goedkoper zijn/blijven/worden.
quote:
Dat maakt een wereld van verschil in beschikbaarheid en dus prijs. en overigens ook in het aantal mensen dat er mee in aanraking is gekomen.
Je komt meestal in aanraking met alcohol omdat vrienden/familie het gebruiken. Zo ook andere drugs. Verkrijgbaarheid is uitstekend, dank u. De meeste illegale drugs zijn goedkoper dan alcohol.
quote:
[..]

Die conclusie word hoe onderbouwd? In Nederland is niet meer gebruik van cannabis dan in andere landen. Illegaliteit zorgt helemaal niet voor verminderd gebruik.
quote:
[..]
Gerommel in de marge. Het gebruik van drugs is een persoonlijke beslissing die niet door een overheid te controleren is. De manier waarom het vervolgt bestraft word maakt niet uit. Je kaan hoogstens gebruikers en dealers massaal doodschieten, misschien dat dat enige verschil maakt. Drugsgebruik is normaal natuurlijk gedrag bij alle levende wezens. Je kan net zo goed sex verbieden.
quote:
Maar het zijn wel drugs.

[ Bericht 5% gewijzigd door Papierversnipperaar op 20-01-2009 13:33:09 ]
pi_65242457
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Rotterdam centrum... hoe ga ik daar met de auto komen, en nog beter: parkeren?
In heel schiedam en vlaardingen zijn iig geen supermarkten open op zondag. En dat hoeft van mij ook niet, supermarkten zijn elke avond open tot 8u ofzo dus ik ga altijd door de weeks. En anders heb ik zaterdag nog.

(r'dam centrm is trouwens 10km van mijn huis, dus dat vind ik te ver voor de boodschappen)
Dan doe je je supermarktboodschappen op zaterdag, en kun je zondag funshoppen. De discussie gaat er niet over of jij er op zit te wachten, het gaat er om of een winkelier ZELF mag bepalen wanneer hij denkt z'n klanten het beste te bedienen of niet.
Meh.
pi_65242553
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:16 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Voor de mensen in de horeca is dat niet zo volgens mij.
Ik gaf aan hoe ik het graag zou willen zien, niet hoe het nu is.
Meh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')