Whahahahaquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:44 schreef James1988 het volgende:
Wij hebben last van blaadjes, da's wat anders. Spoorjargon is tof btw, net te Tilburg:
VIRM 9564 staat klaar voor vertrekt, maar vertrekt niet.
HC: "Meester, kunt u even ontgrendelen?"
*deur gaat open en dicht*
*VIRM vertrekt*
Meid tegen gast: "Hij noemde hem meester..."
*zacht gelach*
Ik: "Dat is spoorjargon voor machinist"
Zij: "Ah ja, ik dacht al zoiets, maar evenzogoed zit daar iemand met een leren pak... het klinkt toch een beetje fout."
Spoorjargon
Arme jongenquote:Op woensdag 7 januari 2009 18:16 schreef dennistd het volgende:
Vertraging
Vanmorgen in de intercity van Enschede naar Hengelo 5 minuten stil gestaan omdat de trein naar Berlijn nog niet weg was, waardoor we niet binnen konden komen. Hierdoor miste ik de busHeb toen de Koffieshop maar even blij gemaakt door er een warme chocomel te halen.
En vanmiddag had die moffentrein wéér vertraging, waardoor ook de stopper naar Enschede dik 10 minuten vertraging had. Gelukkig was de bus laat, dus die kon ik nog net halen.
Heb je het zwaar?quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:16 schreef dennistd het volgende:
Vertraging
Vanmorgen in de intercity van Enschede naar Hengelo 5 minuten stil gestaan omdat de trein naar Berlijn nog niet weg was, waardoor we niet binnen konden komen. Hierdoor miste ik de busHeb toen de Koffieshop maar even blij gemaakt door er een warme chocomel te halen.
En vanmiddag had die moffentrein wéér vertraging, waardoor ook de stopper naar Enschede dik 10 minuten vertraging had. Gelukkig was de bus laat, dus die kon ik nog net halen.
Lezen knuppel en opzouten als je nix zinnigs hebt te melden,quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:33 schreef Pony-Lover het volgende:
treinenzijnstomenvoorrukkerswaaromheeftdittopiceigenlijkgeenopmetallemaalvandiekleurigeplaatjesdatwasinhetverledennamelijkwelaltijdzo.
inderdaadquote:
best wel, een achterlijk terugvind bericht mag niet namelijk, dus vertel ik mijn treingebeurtenissen van de dag maar evenquote:
ohikziewdaterinmiddelswelkleurigeplaatjesvantreinenindeopstaandatiswelmooimaartreinenblijvenzonhobbyvoorhomosdienogtotnahundetigstebijmoederwoneneninbedplassen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:50 schreef bork het volgende:
[..]
Lezen knuppel en opzouten als je nix zinnigs hebt te melden,
1) Entersquote:Op woensdag 7 januari 2009 20:21 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
ohikziewdaterinmiddelswelkleurigeplaatjesvantreinenin...
deopstaandatiswelmooimaartreinenblijvenzonhobby...
voorhomosdienogtotnahundetigstebijmoederwonen...
eninbedplassen.
Je mag ook gewoon zeggen: TVPquote:Op woensdag 7 januari 2009 20:21 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
ohikziewdaterinmiddelswelkleurigeplaatjesvantreinenindeopstaandatiswelmooimaartreinenblijvenzonhobbyvoorhomosdienogtotnahundetigstebijmoederwoneneninbedplassen.
Lekker warm zonnetje héquote:Op woensdag 7 januari 2009 21:25 schreef thats-me het volgende:
Foto van gisteren te Wierden, ICMm 4034 en ICM 4229 als IC1744 richting DenHaag
[ afbeelding ]
Even weer een update filmpje van Almelo Verdiept,
ATB, toch?quote:Op woensdag 7 januari 2009 20:57 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Je mag ook gewoon zeggen: TVP
Heb je nog steeds trauma's overgehouden aan de oorlog die je zelf niet hebt meegemaakt?quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:16 schreef dennistd het volgende:
Vertraging
Vanmorgen in de intercity van Enschede naar Hengelo 5 minuten stil gestaan omdat de trein naar Berlijn nog niet weg was, waardoor we niet binnen konden komen. Hierdoor miste ik de busHeb toen de Koffieshop maar even blij gemaakt door er een warme chocomel te halen.
En vanmiddag had die moffentrein wéér vertraging, waardoor ook de stopper naar Enschede dik 10 minuten vertraging had. Gelukkig was de bus laat, dus die kon ik nog net halen.
Ik heb die term wel vroeg bijgeleerd.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Toen ik de term meester voor het eerst hoorde in de trein had ik er ook mijn bedenkingen bij
Die gaan de komende dagen nog lekker verderprutsen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:26 schreef Ofyles2 het volgende:
Hoe zou het trouwens zitten met die stuntelende zuiderburen bij de NMBS?
Op dit laatste puntje heb ik wel wat kritiekpunten. Hoewel ik de exacte cijfers niet weet kan het namelijk best zijn dat juist door de lage tarieven meer reizigers worden getrokken waardoor er als het ware een shift ontstaat van auto naar openbaar vervoer. Als dat inderdaad het geval is kost de NMBS wellicht wel een hoop gemeenschapsgeld maar kan je dit wel compenseren met een lager wegenbudget. Maar ik heb betrekkelijk weinig zin om na te gaan of dat ook het geval is aangezien je dan weer een eeuwigheid bezig bent hierover literatuur te zoeken (als die al bestaat en beschikbaar is) en deze vervolgens door te spitten. Maar mocht iemand tijd over hebben om eens een paper hierover te schrijven...quote:De prijzen zijn heel erg laag - dit is natuurlijk fijn voor de reizigers, maar niet goed voor de NMBS zelf. Het geld wat ze van de passagiersdivisie ontvangen, kan bij lange na niet genoeg zijn om alle kosten te dekken voor die divisie - aanschaf en onderhoud materieel, stations, personeel, ...
Dat de prijzen van NS hoog zijn is bekend, zo hoog hoeven ze ook niet te worden, maar een redelijke tariefverhoging kan echt geen kwaad. Je jaagt er reizigers mee weg (je jaagt reizigers al weg als er 5 cent op een prijs bijkomt), maar het is noodzakelijk om een gezonde balans op te bouwen. En dat lukt gewoon niet.
En de NMBS ontvangt echt heel veel subsidie per jaar, wat grote onzin is volgens mij.
Heb je wel eens in België gereden?quote:Op woensdag 7 januari 2009 23:15 schreef Eix het volgende:
[..]
Op dit laatste puntje heb ik wel wat kritiekpunten. Hoewel ik de exacte cijfers niet weet kan het namelijk best zijn dat juist door de lage tarieven meer reizigers worden getrokken waardoor er als het ware een shift ontstaat van auto naar openbaar vervoer. Als dat inderdaad het geval is kost de NMBS wellicht wel een hoop gemeenschapsgeld maar kan je dit wel compenseren met een lager wegenbudget.
Ho eens, ik dacht dat EU-wetgeving staatssteun in de meeste gevallen zou verbieden? Heeft de NMBS daarvoor een uitzondering gekregen ofzo?quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:36 schreef James1988 het volgende:
En de NMBS ontvangt echt heel veel subsidie per jaar, wat grote onzin is volgens mij.
Wat vinden jullie?
Geen idee hoe dat zit.quote:Op woensdag 7 januari 2009 23:25 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ho eens, ik dacht dat EU-wetgeving staatssteun in de meeste gevallen zou verbieden? Heeft de NMBS daarvoor een uitzondering gekregen ofzo?
Want dat was toch ook 1 van de redenen dat men de staatsbedrijven verzelfstandig heeft.
Ik heb de ICE gewoon zien staan in arnhem. Vond 't er erg mooi uitzien, een ICE in de sneeuwquote:Op woensdag 7 januari 2009 23:54 schreef knars het volgende:
Wat was er met de ICE's aan de hand vandaag? Moest voor m'n werk naar Arnhem en het leek me wel geinig (vooral omdat ik aansluiting op de reguliere IC gemist had door achterlijk vingerverfwerk (GVD 3 vertraagde treinen voor laten gaan op een IC die op tijd op station Gouda arriveert. WTF?)) om van Utrecht naar Arnhem even wat ander materieel dan gebruikelijk te bereizen. Maar wat schetst mijn verbazing, er werd naar Frankfurt gereden met ICK
Dan moest de ICK een lange omleiding maken vanaf Keulen naar Frankfurt. Want de NBS Keulen-Frankfurt is alleen geschikt voor ICE 3's vanwege de steile hellingen en dalingen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 23:54 schreef knars het volgende:
Wat was er met de ICE's aan de hand vandaag? Moest voor m'n werk naar Arnhem en het leek me wel geinig (vooral omdat ik aansluiting op de reguliere IC gemist had door achterlijk vingerverfwerk (GVD 3 vertraagde treinen voor laten gaan op een IC die op tijd op station Gouda arriveert. WTF?)) om van Utrecht naar Arnhem even wat ander materieel dan gebruikelijk te bereizen. Maar wat schetst mijn verbazing, er werd naar Frankfurt gereden met ICK
Feitelijk staat er dus helemaal niets in dit bericht, of in elk geval niets nieuws. Maar goedquote:105 Teletekst do 08 jan
***************************************
Ontsporing A'dam door kapotte wagon
***************************************
` De ontsporing van een goederentrein
in november bij Amsterdam-Muiderpoort
is veroorzaakt door een mankement aan
een wagon.Dat melden betrokkenen aan de
NOS.Door het ongeluk met de kalktrein
was het treinverkeer dagen ontregeld.
De goederentrein was met kalk op weg
naar Corus in IJmuiden.Bij Amsterdam-
Muiderpoort liep de as van een wagon
warm en brak af.De wagon liep uit de
rails en nam acht andere volgeladen
wagons mee.
Vier van de zes sporen raakten daarop
geblokkeerd.ProRail schat de schade op
anderhalf tot twee miljoen euro.Het is
onduidelijk waardoor de as warm liep.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Het is ook niet echt verrassend, vind ik zelf...quote:Op donderdag 8 januari 2009 08:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Feitelijk staat er dus helemaal niets in dit bericht, of in elk geval niets nieuws. Maar goed
Ook niet idd. En er is ook nog geen IVW-rapport. Komkommertijd?quote:Op donderdag 8 januari 2009 08:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het is ook niet echt verrassend, vind ik zelf...
IJsvrij.quote:Op donderdag 8 januari 2009 09:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ook niet idd. En er is ook nog geen IVW-rapport. Komkommertijd?
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kan nu beter gekoppeld worden met de overblijvende mannelijke treinstellen.
Er zit een setje V'tjes in die treinserie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 09:36 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
![]()
Helaas nog steeds niet..althans, de vrouw zat achterop van de twee, maar de man deed het werk... Ik zat dus in de achterste, maar ik voelde/hoorde geen motorgeluid (wat je normaal maar al te duidelijk kan horen), terwijl ik wel af en toe bij schakelen even naar een beetje naar voren kwam...
Overigens lijkt het wel of mat'64 weer terug is in op zp-ah-nm... In ieder geval de afgelopen 3 dagen (behalve gister i.v.m. seinstoring) was het elke keer 2xV om 17:36. Iemand enig idee waarom?
Lijkt mij toch niet dat dat mag, de hele reis? Zal nooit mogen van de Arbo of wat voor instantie daarvoor verantwoordelijk isquote:Op donderdag 8 januari 2009 10:57 schreef von_Preussen het volgende:
Maar je kan die deuren toch nog gewoon opentrekken als ze dicht zijn gegaan? Tenminste heb ik dat ooit op Amersfoort bij ICL gezien, deuren waren gesloten en een paar reizigers renden de trap af, trokken de deur open, stapten in, en deden hem weer netjes dicht.
Boven de 5 km/h schiet het slot er op, en eronder ontgrendelt hij vanzelf.quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:06 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Lijkt mij toch niet dat dat mag, de hele reis? Zal nooit mogen van de Arbo of wat voor instantie daarvoor verantwoordelijk is![]()
In Italië mag dat in ieder geval wel, was ik afgelopen zomer achter gekomen
Ja, maar ik was nog zo in shock dat er geen mooie ICE-3 voor mijn neus verscheen dat dat fysiek onmogelijk was.quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:57 schreef von_Preussen het volgende:
Maar je kan die deuren toch nog gewoon opentrekken als ze dicht zijn gegaan? Tenminste heb ik dat ooit op Amersfoort bij ICL gezien, deuren waren gesloten en een paar reizigers renden de trap af, trokken de deur open, stapten in, en deden hem weer netjes dicht.
Bij getrokken rijtuigen kun je wel centraal sluiten, maar niet centraal vergrendelen. (Als ik me niet vergis.)quote:Op donderdag 8 januari 2009 11:59 schreef Dichterbijer het volgende:
Volgens mij kan de conducteur 'iets' omzetten zodat de deuren gesloten blijven.
Ik vond het al vreemd in Ah om 12 uur komt er ICK met een 1 bak ICRm binnenrijden op spoor 9. Alleen niet zonder loc aan de achterkant om te keren. Maar ik moet de machinist mijn complimenten geven voor het inparkeren van de trein op spoor 9!quote:Op donderdag 8 januari 2009 04:14 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dan moest de ICK een lange omleiding maken vanaf Keulen naar Frankfurt. Want de NBS Keulen-Frankfurt is alleen geschikt voor ICE 3's vanwege de steile hellingen en dalingen.
Daarnaast weet ik niet of er op het omleidingstraject een andere vervoerder actief is.
ICRm in een ICK-stam? Ze zitten wel in ICL-stammen, dus dat lijkt me dan toch waarschijnlijkerquote:Op donderdag 8 januari 2009 12:25 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik vond het al vreemd in Ah om 12 uur komt er ICK met een 1 bak ICRm binnenrijden op spoor 9.
Bij spoorlijnen die worden aanbesteed krijgen bedrijven ook gewoon subsidie. Wie het minste subsidie nodig denkt te hebben krijgt in de praktijk de concessie. Dat NS het zo veel mogelijk zelf moet zien te redden op het hoofdnet is vooral een idee van de Nederlandse overheid, niet van de EU.quote:Op woensdag 7 januari 2009 23:25 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ho eens, ik dacht dat EU-wetgeving staatssteun in de meeste gevallen zou verbieden?
Containers laden.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:22 schreef James1988 het volgende:
Ik zag hier net een goederentrein voorbijkomen, nu is dat an sich niet zo verwonderlijk, maar er stonden maar 3 kleine containertjes op, die in totaal 1 onderstel in zouden nemen. De trein was echter net zo lang als altijd.
Beetje verspilling van spoorcapaciteit if you ask me
Idd. ICL rijdt in standaard UIC-modus. Daarbij kunnen alle deuren dus onder 5km/u altijd open. Daardoor kan je dus ook uitstappen aan de kant waar geen perron is.quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Bij getrokken rijtuigen kun je wel centraal sluiten, maar niet centraal vergrendelen. (Als ik me niet vergis.)
Uitzondering is ICRm in trek-duw combinaties: die hebben wel deurvergrendeling. Iets met een groene lamp en zo.
Dat merkte ik laatst dus ook, donker etc flikker zo bijna de trein uitquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:33 schreef ReisT het volgende:
[..]
Idd. ICL rijdt in standaard UIC-modus. Daarbij kunnen alle deuren dus onder 5km/u altijd open. Daardoor kan je dus ook uitstappen aan de kant waar geen perron is.
ICRm trek/duw is omgebouwd naar 'treinstel modus', werkt dus hetzelfde als bij treinstellen. Dan gaat bij de mcn dus een groene lamp branden als de deuren vergrendelt zijn.
Wat een dom volkquote:Schaatsers klunen over spoorwegen
Uitgegeven: 8 januari 2009 13:41
Laatst gewijzigd: 8 januari 2009 13:41
UTRECHT - Op meerdere plaatsen in Nederland gaan klunende schaatsers over de spoorwegen. Een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail waarschuwde donderdag voor deze levensgevaarlijke praktijken.
ProRail kreeg van diverse kanten meldingen over schaatsers die over een spoorweg klunen. Dit gebeurde onder meer op het Naardermeer waar de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort loopt.
''Het is niet alleen verboden, maar vooral ook levensgevaarlijk'', aldus de woordvoerster.
Snelheid
Bij een melding krijgen de treinmachinisten op het betreffende traject de opdracht met aangepaste snelheid de rijden.
Ook gaat het Korps landelijke politiediensten naar de plek om de kluners weg te halen. Tot op heden zijn nog geen ernstige incidenten gebeurd.
inderdaadquote:Op donderdag 8 januari 2009 14:52 schreef knars het volgende:
Als liefhebber is elke verdwenen verbinding er mij eentje te veel.
Uhmzz ik bedoel dus niet de HC maar echt een vertrekassistent als een 2/3de man bij een HC.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Meester = machinist. Assistent = (H)Conducteur
Doorgaans komt de machinist (bij NS in ieder geval), tijdens de rit niet zijn hok uit. (H)C doet al het werk dus.
die is er niet volgens mij toch?quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:14 schreef Geerd het volgende:
[..]
Uhmzz ik bedoel dus niet de HC maar echt een vertrekassistent als een 2/3de man bij een HC.
Opdrachtenboek geeft anders aan en railpocket word ik ook niet veel wijzer van dan alleen : Ja hier meester van de 8816 u kunt de deuren sluiten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:15 schreef dennistd het volgende:
[..]
die is er niet volgens mij toch?
Ja aspirantje nog maarquote:Op donderdag 8 januari 2009 15:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Aangezien je een railpocket hebt werk je dus bij de NS. Dan zou je dit toch of moeten weten, of gewoon aan je collega's kunnen vragen. In plaats van het aan hobbyisten vragen
quote:Elfstedentocht op 10 januari in Brabant
07-01-2009
Op zaterdag 10 januari wordt de Elfstedentocht in Brabant gehouden. Echter, niet op het ijs maar met de Brabantse bus. Iedereen in Brabant kan gratis meedoen aan deze wedstrijd. Degene die de slimste route per bus uitstippelt en daarmee de meeste stempels verzamelt, is winnaar.
Startsein in Breda
Deze ‘Elfstedentocht per bus’ is de officiele start van de proef van provincie Noord-Brabant, waarbij busreizigers tussen de 12 en 65 jaar voor ¤ 0,60 cent per rit (in spits ¤ 0,90) reizen vanaf 1 januari. Gedeputeerde Annemarie Moons geeft om 09.00 uur het startsein bij de stempelpost op de Grote Markt in Breda en reikt om 16.00 uur de prijs uit aan de winnaar bij de finish op de Parade in ‘s-Hertogenbosch.
Spelregels
Deelnemers kunnen een speciale stempelkaart en stempels gratis afhalen bij de stempelposten in elf steden in Brabant. Dit zijn: Roosendaal (Markt), Etten-Leur (Bogaart), Breda (Grote Markt), Oosterhout (Markt) , Waalwijk (Vredesplein) , Tilburg ( Kerkenbosplaats), Boxtel (Markt), Uden (Markt), Boxmeer (Weijerplein) , Oss ( Walplein) en de finish in ’s-Hertogenbosch (Parade) . Deelnemers mogen zelf bepalen waar zij starten en welke stempelposten zij aandoen. Diegene die om 16:00 uur de stempelkaart met de meeste (geldige) stempels overhandigt bij de finish in ’s-Hertogenbosch, is winnaar. De prijs is een uitgebreid prijzenpakket ter waarde van ¤2500, bestaande uit onder andere een ballonvaart, een Efteling jaarabonnement, concertkaarten, diner- shop-, en saunawaardebonnen en nog veel meer.
Meer informatie over de spelregels, voorwaarden etc. zijn te vinden op www.brabant.nl/bus.
Ehm, dat is per bus en niet per treinquote:Op donderdag 8 januari 2009 16:12 schreef Treinkopper het volgende:
Speciaal voor de Rondje-Nederland fanatici, die hun talenten ook wel eens op de weg willen proberen:
[..]
Dat zegt'ie toch?quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ehm, dat is per bus en niet per trein
spammertquote:
quote:Op donderdag 8 januari 2009 18:37 schreef Charango het volgende:
@Jacob1988
Rolfilm-CTA'squote:
Mensen heen en weer brengen? Dat museum is tot 17:00 open, dus de laatste mensen naar Utrecht CS vervoeren?quote:Op donderdag 8 januari 2009 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Rolfilm-CTA's![]()
Trouwensch, ik zag zojuist rond 17:00 op de Oosterspoorbaan een SGMm (kon niet zien of het een 2 of 3 was) in zuidelijke richting langsrijden, naar het NSM toe. Ra ra, wat deed dat ding daar??
Jammerrrrrrrrr Dit was dus aan de _andere_ kant van het museumquote:Op donderdag 8 januari 2009 19:04 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Mensen heen en weer brengen? Ik heb geen flauw idee tot hoelaat dat museum open is hoor...
Dan weet ik t nietquote:Op donderdag 8 januari 2009 19:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jammerrrrrrrrr Dit was dus aan de _andere_ kant van het museum
De laatste twee slagen van die pendel gaan niet via Driebergen Zeist maar via Hilversum omdat er tussen Ut en Db geen ruimte meer is door de spitspendels naar Veenendaal Centrum.quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:04 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Mensen heen en weer brengen? Dat museum is tot 17:00 open, dus de laatste mensen naar Utrecht CS vervoeren?
Oh? Is dat nieuw dan of zo?quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:17 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
De laatste twee slagen van die pendel gaan niet via Driebergen Zeist maar via Hilversum omdat er tussen Ut en Db geen ruimte meer is door de spitspendels naar Veenendaal Centrum.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |