abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:36:17 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64791370
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:26 schreef Ofyles2 het volgende:
Hoe zou het trouwens zitten met die stuntelende zuiderburen bij de NMBS?
Die gaan de komende dagen nog lekker verderprutsen.

Alles wat ik hier schrijf is een eigen mening, gebaseerd op wat ik her en der lees, en er kunnen dus fouten inzitten. Dit is slechts mijn visie:

Ik ben van mening dat er echt moet worden ingegrepen bij de NMBS: de hele top eruit en nieuwe mensen erin, die kennis van zaken hebben. Of in ieder geval verdomd goed weten wat er allemaal speelt en hoe dat te veranderen.

NMBS bestaat uit 3 onderdelen: reizigers, cargo en infrabeheer. NS bestaat ook uit een aantal onderdelen: reizigers, infrabouw (Strukton), stationsbeheer, en nog wel wat van die dingen. Infrabeheer ligt bij ProRail, wat volledig losstaat van NS.

Juist door die scheiding is het eerlijker verdeeld in de Nederlandse spoorwereld, en als men bij de NMBS een structuur zou hanteren die meer lijkt op de Nederlandse zouden er volgens mij veel meer winsten geboekt kunnen worden.

Cargo draait verlies, en zou eigenlijk volledig verzelfstandigd moeten worden, of verkocht aan een organisatie die echt in goederen is gespecialiseerd: Railion (DB Schenker). Infrabel moet eenzelfde status krijgen als ProRail, terwijl NMBS zich dan echt alleen maar toe gaat leggen op reizigers.

Dingen die anders moeten:
- Communicatie
- Prijzen
- nog veel meer

De communicatie tussen de bedrijfsonderdelen en binnen NMBS onderling is belabberd, en dat moet beter. Ongelukken en incidenten (zoals nu bij Leuven) gebeuren natuurlijk altijd, maar de reiziger is er de dupe van, en dat wil je zoveel mogelijk voorkomen, lijkt me.

De prijzen zijn heel erg laag - dit is natuurlijk fijn voor de reizigers, maar niet goed voor de NMBS zelf. Het geld wat ze van de passagiersdivisie ontvangen, kan bij lange na niet genoeg zijn om alle kosten te dekken voor die divisie - aanschaf en onderhoud materieel, stations, personeel, ...

Dat de prijzen van NS hoog zijn is bekend, zo hoog hoeven ze ook niet te worden, maar een redelijke tariefverhoging kan echt geen kwaad. Je jaagt er reizigers mee weg (je jaagt reizigers al weg als er 5 cent op een prijs bijkomt), maar het is noodzakelijk om een gezonde balans op te bouwen. En dat lukt gewoon niet.

En de NMBS ontvangt echt heel veel subsidie per jaar, wat grote onzin is volgens mij.

Dus, samenvattend: nieuwe top, nieuwe plannen, goed luisteren naar de medewerkers én de klanten, NMBS-groep opsplitsen, Cargo verkopen, Infrabel meer als ProRail maken.

Wat vinden jullie?
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:37:55 #27
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_64791481
Iemand die toevallig weet wat de NS eigenlijk betaald voor de concessie voor het hoofdnet?Ik zou dit namelijk wel eens willen vergelijken met het concessie bedrag van de HSL-Zuid.

De HSA betaalt namelijk ¤148,26 miljoen per jaar (Algemene Rekenkamer) voor een periode van 15 jaar vanaf aanvang van de concessie, waarbij zij gedurende de eerste vier jaar korting krijgt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 7 januari 2009 @ 23:04:35 #28
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_64792899
Voor alle heren (en indien ik een dame vergeet mijn excuses) dank jullie wel voor de prachtige vries/kou en sneeuwfotoos, laat maar komen, we genieten ervan, morgen moet ik voor het eerst per se naar de trein maar geen puf om camera mee te nemen (lees: gewoon naar mijn werk), dus thx and thumbs up.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 7 januari 2009 @ 23:15:53 #29
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_64793391
quote:
De prijzen zijn heel erg laag - dit is natuurlijk fijn voor de reizigers, maar niet goed voor de NMBS zelf. Het geld wat ze van de passagiersdivisie ontvangen, kan bij lange na niet genoeg zijn om alle kosten te dekken voor die divisie - aanschaf en onderhoud materieel, stations, personeel, ...

Dat de prijzen van NS hoog zijn is bekend, zo hoog hoeven ze ook niet te worden, maar een redelijke tariefverhoging kan echt geen kwaad. Je jaagt er reizigers mee weg (je jaagt reizigers al weg als er 5 cent op een prijs bijkomt), maar het is noodzakelijk om een gezonde balans op te bouwen. En dat lukt gewoon niet.

En de NMBS ontvangt echt heel veel subsidie per jaar, wat grote onzin is volgens mij.
Op dit laatste puntje heb ik wel wat kritiekpunten. Hoewel ik de exacte cijfers niet weet kan het namelijk best zijn dat juist door de lage tarieven meer reizigers worden getrokken waardoor er als het ware een shift ontstaat van auto naar openbaar vervoer. Als dat inderdaad het geval is kost de NMBS wellicht wel een hoop gemeenschapsgeld maar kan je dit wel compenseren met een lager wegenbudget. Maar ik heb betrekkelijk weinig zin om na te gaan of dat ook het geval is aangezien je dan weer een eeuwigheid bezig bent hierover literatuur te zoeken (als die al bestaat en beschikbaar is) en deze vervolgens door te spitten. Maar mocht iemand tijd over hebben om eens een paper hierover te schrijven...
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 7 januari 2009 @ 23:23:18 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64793692
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 23:15 schreef Eix het volgende:

[..]

Op dit laatste puntje heb ik wel wat kritiekpunten. Hoewel ik de exacte cijfers niet weet kan het namelijk best zijn dat juist door de lage tarieven meer reizigers worden getrokken waardoor er als het ware een shift ontstaat van auto naar openbaar vervoer. Als dat inderdaad het geval is kost de NMBS wellicht wel een hoop gemeenschapsgeld maar kan je dit wel compenseren met een lager wegenbudget.
Heb je wel eens in België gereden?

Volgens hun jaarverslag heeft de NMBS-groep over 2007 ¤2.108.354.556,31 aan subsidie ontvangen. 2,1 miljard euro. Dat vind ik heel erg veel, zeker voor gemeenschapsgeld. Dat het misschien mensen uit de auto naar de trein drijft zal zeker waar zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat die hoeveelheid reizigers zo groot is dat dat zo'n enorm bedrag rectificeert.

Als de NMBS een gezond bedrijf zou zijn, zou dat bedrag een stuk lager zijn en zou een deel goed geïnvesteerd kunnen worden in het wegennet, bijvoorbeeld. Zo lekker rijdt die E19 naar Antwerpen nou ook weer niet namelijk

Oja, over 2006 ontvingen ze ¤1.923.892 184,41 (1,9 miljard) subsidie. Er is dus 200 miljoen euro bijgekomen aan subsidie... en zowel in 2006 (¤67 miljoen) als in 2007 (¤17,8 miljoen) draaiden ze verlies

NS had ¤337 miljoen winst in 2007. Wie doet het beter?

[ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 07-01-2009 23:28:57 ]
pi_64793777
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:36 schreef James1988 het volgende:

En de NMBS ontvangt echt heel veel subsidie per jaar, wat grote onzin is volgens mij.

Wat vinden jullie?
Ho eens, ik dacht dat EU-wetgeving staatssteun in de meeste gevallen zou verbieden? Heeft de NMBS daarvoor een uitzondering gekregen ofzo?

Want dat was toch ook 1 van de redenen dat men de staatsbedrijven verzelfstandig heeft.
  woensdag 7 januari 2009 @ 23:48:05 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64794725
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 23:25 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ho eens, ik dacht dat EU-wetgeving staatssteun in de meeste gevallen zou verbieden? Heeft de NMBS daarvoor een uitzondering gekregen ofzo?

Want dat was toch ook 1 van de redenen dat men de staatsbedrijven verzelfstandig heeft.
Geen idee hoe dat zit.

Maar als ik me niet vergis schreef de EU ook voor dat infrabeheer volledig gescheiden moet zijn van de exploitatie van de spoorwegen - en Nederland is één van de weinige landen die dat goed heeft gedaan, heb ik eens gelezen.

Infrabel en NMBS-reizigers mogen dan wel 2 losstaande bedrijven zijn, ze zitten allebei nog samen in de NMBS-Holding...
  woensdag 7 januari 2009 @ 23:54:02 #33
136283 knars
Teethgrinder
pi_64794949
Wat was er met de ICE's aan de hand vandaag? Moest voor m'n werk naar Arnhem en het leek me wel geinig (vooral omdat ik aansluiting op de reguliere IC gemist had door achterlijk vingerverfwerk (GVD 3 vertraagde treinen voor laten gaan op een IC die op tijd op station Gouda arriveert. WTF?)) om van Utrecht naar Arnhem even wat ander materieel dan gebruikelijk te bereizen. Maar wat schetst mijn verbazing, er werd naar Frankfurt gereden met ICK
  donderdag 8 januari 2009 @ 04:05:52 #34
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_64798327
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 23:54 schreef knars het volgende:
Wat was er met de ICE's aan de hand vandaag? Moest voor m'n werk naar Arnhem en het leek me wel geinig (vooral omdat ik aansluiting op de reguliere IC gemist had door achterlijk vingerverfwerk (GVD 3 vertraagde treinen voor laten gaan op een IC die op tijd op station Gouda arriveert. WTF?)) om van Utrecht naar Arnhem even wat ander materieel dan gebruikelijk te bereizen. Maar wat schetst mijn verbazing, er werd naar Frankfurt gereden met ICK
Ik heb de ICE gewoon zien staan in arnhem. Vond 't er erg mooi uitzien, een ICE in de sneeuw
Helaas geen camera bij me, anders had ik n foto gemaakt
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  donderdag 8 januari 2009 @ 04:14:11 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_64798342
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 23:54 schreef knars het volgende:
Wat was er met de ICE's aan de hand vandaag? Moest voor m'n werk naar Arnhem en het leek me wel geinig (vooral omdat ik aansluiting op de reguliere IC gemist had door achterlijk vingerverfwerk (GVD 3 vertraagde treinen voor laten gaan op een IC die op tijd op station Gouda arriveert. WTF?)) om van Utrecht naar Arnhem even wat ander materieel dan gebruikelijk te bereizen. Maar wat schetst mijn verbazing, er werd naar Frankfurt gereden met ICK
Dan moest de ICK een lange omleiding maken vanaf Keulen naar Frankfurt. Want de NBS Keulen-Frankfurt is alleen geschikt voor ICE 3's vanwege de steile hellingen en dalingen.

Daarnaast weet ik niet of er op het omleidingstraject een andere vervoerder actief is.
  Redactie Sport donderdag 8 januari 2009 @ 07:51:21 #36
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_64799083
Ik dacht gelezen te hebben dat dat ICL was, en het maar tot Arnhem of Emmerich gereden heeft.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_64799439
Pony-Lover kappen aub
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_64799639
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

ATB, toch?
Nee dat mag niet. Lees de OP
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_64799680
quote:
105 Teletekst do 08 jan
***************************************
Ontsporing A'dam door kapotte wagon

***************************************
` De ontsporing van een goederentrein
in november bij Amsterdam-Muiderpoort
is veroorzaakt door een mankement aan
een wagon.Dat melden betrokkenen aan de
NOS.Door het ongeluk met de kalktrein
was het treinverkeer dagen ontregeld.

De goederentrein was met kalk op weg
naar Corus in IJmuiden.Bij Amsterdam-
Muiderpoort liep de as van een wagon
warm en brak af.De wagon liep uit de
rails en nam acht andere volgeladen
wagons mee.

Vier van de zes sporen raakten daarop
geblokkeerd.ProRail schat de schade op
anderhalf tot twee miljoen euro.Het is
onduidelijk waardoor de as warm liep.

***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Feitelijk staat er dus helemaal niets in dit bericht, of in elk geval niets nieuws. Maar goed
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 januari 2009 @ 08:52:29 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_64799722
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 08:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Feitelijk staat er dus helemaal niets in dit bericht, of in elk geval niets nieuws. Maar goed
Het is ook niet echt verrassend, vind ik zelf...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_64799960
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 08:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is ook niet echt verrassend, vind ik zelf...
Ook niet idd. En er is ook nog geen IVW-rapport. Komkommertijd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:08:03 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64799961
Leuke rekening wordt dat, voor de eigenaar van die wagon...
pi_64799991
Waarmee we weer bij de NMBS (althans, een onderdeel ervan) zijn aangekomen?
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:11:51 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64800013
Leuk cirkeltje is dat he
pi_64800032
Vage shit op Amsterdam CS, spoor 11a. Stuk of 10 mannetjes met helmen met licht en hesjes en weetikveel staan het spoor te controleren, tot op de millimeter. Toen tien minuten eerder mijn trein binnenreed, zag ik ze aan de kop van het perron er al iemand op tillen. (Weet niet of ik het goed zag, zo leek het wel, een laveloos persoon of zo... Maar heel weird, echt heel weird!) Geen afgehakte ledematen gezien of zo, dus wat het nou was?
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:23:39 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_64800259
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ook niet idd. En er is ook nog geen IVW-rapport. Komkommertijd?
IJsvrij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_64800575
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan nu beter gekoppeld worden met de overblijvende mannelijke treinstellen.


Helaas nog steeds niet..althans, de vrouw zat achterop van de twee, maar de man deed het werk... Ik zat dus in de achterste, maar ik voelde/hoorde geen motorgeluid (wat je normaal maar al te duidelijk kan horen), terwijl ik wel af en toe bij schakelen even naar een beetje naar voren kwam...


Overigens lijkt het wel of mat'64 weer terug is in op zp-ah-nm... In ieder geval de afgelopen 3 dagen (behalve gister i.v.m. seinstoring) was het elke keer 2xV om 17:36. Iemand enig idee waarom?
  Redactie Sport donderdag 8 januari 2009 @ 09:58:37 #48
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_64801176
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:36 schreef Nightshadow het volgende:

[..]



Helaas nog steeds niet..althans, de vrouw zat achterop van de twee, maar de man deed het werk... Ik zat dus in de achterste, maar ik voelde/hoorde geen motorgeluid (wat je normaal maar al te duidelijk kan horen), terwijl ik wel af en toe bij schakelen even naar een beetje naar voren kwam...


Overigens lijkt het wel of mat'64 weer terug is in op zp-ah-nm... In ieder geval de afgelopen 3 dagen (behalve gister i.v.m. seinstoring) was het elke keer 2xV om 17:36. Iemand enig idee waarom?
Er zit een setje V'tjes in die treinserie.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 8 januari 2009 @ 10:33:18 #49
136283 knars
Teethgrinder
pi_64802222
Ik zag alleen maar coupés met van die aparte hokken in de 2e klas, dus ik ga er van uit dat het ICK was en geen ICL, maar ik kan me vergissen. Of hij verder reed dan Arnhem weet ik niet - deuren werden net voor mn neus gesloten dus ik kon alsnog met een VIRMpje mee.

Op Arnhem stond inderdaad de ICE netjes op een zijspoor van de sneeuw te genieten, maar rijden ho maar
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 januari 2009 @ 10:38:02 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_64802395
5 stoelen in die coupés is ICL, 6 stoelen is ICK
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')