Zal dat ook met bouwtype te maken hebben? Ik ben ook enorm breed in de rug en onder slank. Ik was ook wel goed in zwemmen....tot ik in koud water moest brrrrr, helemaal stijf, kwam niet meer vooruitquote:Op maandag 29 december 2008 21:40 schreef Merel het volgende:
Hadden jullie wel eens gehoord dat Michael Phelps (die zwemmer) ook hypermobiel is? Wel grappig om over te lezen
Ik heb er gelukkig maar weinig last van de laatste tijd, sporten gaat goed en met name m'n vingers lijken stijver te worden. Fijn!
Voor zulke vragen kan je beter naar je huisarts gaan die kan het je precies vertellen. Als hij het niet weet kan hij je altijd nog doorverwijzen.quote:Op zondag 4 januari 2009 23:39 schreef angel69 het volgende:
Na een rugoperatie kwam ik in een revalidatiecentrum terrecht,
daar zei de dokter ook dat ik HMS had,
Na weer rugklachten zei mijn orthopeedt dat ik "lange banden" heb maar dat die veroorzaakt worden door dat mijn kraakbeen superslecht is en mijn rug totaal versleten is (volgens hem worden je banden ook lang en lenig als je kraakbeen slijt)
Nu weet ik niet precies meer wat en wie gelijk heeft ?
Heb ik nu HMS of heb ik gewoon superslecht kraakbeen en ben ik daarom hypermobiel ??
Tofquote:Op donderdag 12 februari 2009 23:31 schreef An24 het volgende:
In de VIVA van week 8 (volgende week dus) staat mijn HMS verhaal. Voor de mensen die dat interessant vinden.
Waarom schrijf je dan wel je verhaal aan hun?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:39 schreef An24 het volgende:
Vervelend dat het met meer moeilijk gaat. Hier ook hoor. Weinig energie en heeeeel veel spierkrampen, ook al slik ik magnesium. Moet weer wat intensiever gaan trainen, dan kunnen de spieren weer wat meer aan.
@het-is-mij: ik heb werkelijk geen idee, lees dat ding zelf ook nooit. Ik heb hem al wel per post binnen gekregen, wel raar om zo over jezelf te lezen![]()
Overigens.....als HMSje ben je niet volledig immobiel. Kijken jullie 23 februari naar wie is de chef? heb geprobeerd chefje te spelen, lukte alleen niet
Ja ik heb vandaag weer een intake gehad.. Even te horen gekregen dat ik een chronische overbelaster ben.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:33 schreef An24 het volgende:
Sterkte miss piggy, valt niet mee als mensen zo eigenwijs zijn omdat ze je niet begrijpen.
Lynda: ik heb vorige week mijn (revalidatie) ergo intake gehad. De eerste indruk is wel positief, maar volgens haar zal het snel afgebouwd worden, omdat ik wel aardig zelfinzicht heb over mijn ergonomie. Ik zou het gewoon aangeven, wellicht passen ze je therapie aan? Mocht ik er anders over denken na een aantal weken, koppel ik het hier wel terug.
Ik dacht dat je gewoon een verhaal kon toesturenquote:Op maandag 23 februari 2009 10:45 schreef An24 het volgende:
Komt ook een keer om de hoek kijken![]()
Ik ben via via gevraagd door een journalist, verder ben ik niemand verantwoording schuldig
Hm, misschien zit het ook in het weer dan.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:44 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ja, die vermoeidheid!! Dat heb ik ook heel erg. Maak echt wel m'n uren slaap, maar ik blijf gewoon moe
Iemand hier op het forum kende een journalist die daar een verhaal over wilde maken, omdat hij er meer over wilde weten. Ik ben dus gewoon geinterviewd en dat is omgezet in een totale quote!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 00:12 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik dacht dat je gewoon een verhaal kon toesturen
En nooit gedacht dat daar een journalist achter zou zitten.
Ik snap het nut wel van ergo ( heb wel wat nuttige dingen geleerd zoals mijn kastjes anders indelen, dingen met 2 handen pakken en vriendlief inschakelen bij het openen van potten en volle pannen naar de huiskamer brengenquote:Op maandag 23 februari 2009 11:41 schreef lynda het volgende:
Zijn er bij jullie ook nog mensen die het nut van ergotherapie niet inzien?
Ik ben sinds kort weer begonnen met revalidatie in het ziekenhuis omdat knieën het weer af laten weten maar ik zie zo op tegen ergo..
Drie jaar geleden ook ergo gehad maar toen ging ik er ook alleen maar heen met pure tegenzin..
Ik ben benieuwd naar wat je huisarts ervan zegt. Wel fijn dat je niet zoveel klachten hebt iigquote:Op maandag 23 februari 2009 17:48 schreef perslucht het volgende:
Ook ik heb het vermoeden een vorm van Ehlers Danlos te hebben.
Een aantal symptomen komen bij mij voor, dat zijn:
Een zeer flexibele huid, ik kan mijn huid op veel plaatsen zo'n 3/4 centimeter uitrekken.
Ik kan mijn armen abnormaal ver naar achteren draaien (achter mijn hoofd houden). Daarbij kan ik gemakkelijk m'n handen vast pakken.
Ik kan mijn duim tot mijn pols buigen. Mijn andere vingers zijn alleen weer een stuk minder flexibel.
Dit heb ik echter nooit echt als een probleem gezien, de reden dat ik waarschijnlijk naar de huisarts wil is omdat ik sinds een jaartje vaak pijn in mijn schouders (eigenlijk vooral de rechter) heb. Ik zou alleen niet weten wat het is, RSI dacht ik als eerste. Maar met mijn neef is ongeveer hetzelfde aan de hand en die heeft als advies niet te veel de schouders in die positie te houden.
Morgen maak ik even een afspraak met de huisarts, eens kijken wat die te zeggen heeft. Wat denken jullie?
Felix
Edit: Mijn benen etc zijn zo stijf als een hark. Ook scharnieren een aantal tenen verkeerd, maar dat is niet echt relevant denk ik![]()
Ik merk nu ook dat jij (en andere hier) ook hele andere dingen doen bij ergo! Ik ga het eens in de groep gooien donderdag.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:52 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Ik snap het nut wel van ergo ( heb wel wat nuttige dingen geleerd zoals mijn kastjes anders indelen, dingen met 2 handen pakken en vriendlief inschakelen bij het openen van potten en volle pannen naar de huiskamer brengen) maar ik heb er wel een hekel aan. Net als aan fysio. Ik snap dat het nodig is, maar ik zou mijn tijd liever anders besteden...
Ik heb een blaasontstekingLiters cranberrysap en vroeg slapen vanavond
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:52 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Ik snap het nut wel van ergo ( heb wel wat nuttige dingen geleerd zoals mijn kastjes anders indelen, dingen met 2 handen pakken en vriendlief inschakelen bij het openen van potten en volle pannen naar de huiskamer brengen) maar ik heb er wel een hekel aan. Net als aan fysio. Ik snap dat het nodig is, maar ik zou mijn tijd liever anders besteden...
Ik heb een blaasontstekingLiters cranberrysap en vroeg slapen vanavond
Fijn! Dat zal flink wat verlichting geven denk ik!quote:Op maandag 2 maart 2009 20:01 schreef Lief-visje het volgende:
Vandaag naar de fysio geweest en overmorgen moet ik weer. Ik zit helemaal vast en niets wil los komen.
Er is voor mij in ieder geval wel 1 lichtpuntje. Per 1 september ga ik 1 dag minder werken.
Op dinsdag ben ik dan vrijquote:Op maandag 2 maart 2009 20:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ooh wat heerlijk! Wil ik ook, maar ja net begonnen
Heel goed![]()
Wat wordt je vrije dag?
Bedanktquote:
Haha, toevallig! Je hebt inderdaad gelijk met wat je zegt hierover. Het moet een gewoonte worden dingen op een bepaalde manier te doen. Het wil bij mij nog wel eens mis gaan, dat ik toch denk even snel iets te doen ipv op een ontlastende manier. Pakt op de lange termijn nooit goed uitquote:Op maandag 2 maart 2009 20:42 schreef An24 het volgende:
[..]
Daar ben ik nu mee bezig, precies dat allemaal! De meeste dingen weet je wel, maar dit helpt je hoofd trainen dat je het ook allemaal moet blijven doen, in plaats van alles te makkelijk willen doen zonder na te denken.
Zes dagen in het ziekenhuis? Hoe krijg je het voor elkaarquote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:21 schreef Pyjama het volgende:
[..]
BedanktHelaas heb ik uiteindelijk 6 dagen in het ziekenhuis gelegen
Heb je inmiddels al wat in de groep gegooid?
[..]
Haha, toevallig! Je hebt inderdaad gelijk met wat je zegt hierover. Het moet een gewoonte worden dingen op een bepaalde manier te doen. Het wil bij mij nog wel eens mis gaan, dat ik toch denk even snel iets te doen ipv op een ontlastende manier. Pakt op de lange termijn nooit goed uit
Ja! Zon! JA JA JA! ahumquote:Op maandag 16 maart 2009 09:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Schopje!
Heb mn oude fysio gemaild of ik weer terug naar hem mag / kan. Het meiske uit het Bronovo is echt een schatje, maar ze mist de ervaring en de kracht om mij goed te helpen. Hoop op een spoedige reactie, want ik wil me graag wat beter gaan voelen.
Hoe is het met de rest hier? Kijken jullie ook allemaal zo reikhalzend uit naar meer zon?
Ik had een nierbekkenontstekingquote:Op maandag 16 maart 2009 11:45 schreef lynda het volgende:
[..]
Zes dagen in het ziekenhuis? Hoe krijg je het voor elkaar![]()
edit om 14.40.. ik ben er dus mee gestopt vandaagMet deze fysio en ergotherapeute kom ik geen steek verder.
Dat is wel handig, maar ik zit nu 3 maand zonder goede fysio en dat merk ik al, dus 2 jaar zou voor mij echt niet te doen zijnquote:Op maandag 16 maart 2009 19:26 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Ja! Zon! JA JA JA! ahum
Vervelend dat je huidige fysio niet bevalt. Ik heb op het moment ook geen fysio, maar mijn broertje gaat er een worden. Nog 2 jaar wachten![]()
quote:Ik had een nierbekkenontstekingIk ben heeeel snel heeeeel ziek geworden, binnen 1 dag lag ik in het ziekenhuis.
Wisselt. Bij nat/koud weer in rust ook pijn, op goede dagen met zon weinig pijn in rust. Maar ik ben me wel altijd 'bewust' van mn lijf. Ik kan nooit even niks voelen als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Ik ken je gevoel trouwens wel, sommige mensen liggen je gewoon niet om de instelling die ze hebben. En als ze dan ook nog eens aan je moeten zitten... Ik had bij mijn revalidatietherapie ook niet het idee dat ze me 'beter' wilden maken. Ik heb in rust nog een pijnscore van 6, hoe zit dat bij jullie eigenlijk?
quote:Op maandag 16 maart 2009 19:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dat is wel handig, maar ik zit nu 3 maand zonder goede fysio en dat merk ik al, dus 2 jaar zou voor mij echt niet te doen zijn
quote:Heb zelf ook een keer een nierbekkenontsteking gehad, maar ik kreeg antibiotica van de huisarts en toen was het na een weekje voorbij. Ziekenhuis kwam niet ter sprake (gelukkig!) Had je het zo heftig ofzo?
quote:Wisselt. Bij nat/koud weer in rust ook pijn, op goede dagen met zon weinig pijn in rust. Maar ik ben me wel altijd 'bewust' van mn lijf. Ik kan nooit even niks voelen als je begrijpt wat ik bedoel.
Een goede fysio is goud waard. Ik ben destijds overgestapt van het sfg naar het Bronovo, omdat ik in Den Haag ben gaan werken. Nu dus ontzettend spijt van. Dan maar reizen naar het ziekenhuis, als ik me maar beter ga voelen.quote:Op maandag 16 maart 2009 20:00 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Ik probeer mezelf te fysio-enIk ben ook op zoek naar een nieuwe (maar wel het liefst een complete reva-therapie)
Aah ok, dat verklaart een hoop. Heftig zegquote:Ja nee ja nee, heel verhaalIk kreeg in de avond last, die ochtend had ik zo weinig energie dat ik niet meer kon lopen en dus had mijn vriend een potje naar de huisarts gebracht, maar daar bleek geen ontsteking uit. Die avond naar de huisartsenpost gegaan omdat ik echt heel ziek was en toen ben ik meteen opgenomen. En toen kreeg ik een of andere allergische reactie op de antibiotica erbovenop
![]()
quote:Zon staat bij mij ook gelijk aan minder pijn. En ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ben ik met je eens, ik ben ook bereid te reizen voor een goede therapie.quote:Op maandag 16 maart 2009 20:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
[quote]Een goede fysio is goud waard. Ik ben destijds overgestapt van het sfg naar het Bronovo, omdat ik in Den Haag ben gaan werken. Nu dus ontzettend spijt van. Dan maar reizen naar het ziekenhuis, als ik me maar beter ga voelen.
Ja, het scheen nogal ongebruikelijk te zijn dat uit mijn urine niets af te lezen was. Uit de kweek bleek later wel dat er een bacterie waarschijnlijk de veroorzaker was. Het was een aantal dagen namelijk niet helemaal duidelijk waarom ik nu zo doodziek was, echt eng! Allerlei onderzoeken later kwamen ze met nierbekkenontsteking. En het infuus moest ook nog eens vier keer opnieuw gezet wordenquote:Aah ok, dat verklaart een hoop. Heftig zeg! Pijnlijk is zo'n ontsteking he? Ik ging ook echt door de grond van de pijn.. Alleen mijn potje verklaarde gelijk een hoop
Ik ben voor! Lekker op het strand of aan een meertje ofzo.quote:![]()
Als er ooit een EDS-meet komt, moet ie maar in de zomer. Hebben we er tenminste wat aan
Hihi, mijn tieten zeggen van nietquote:Op maandag 16 maart 2009 20:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik werk op zowat spuugafstand van 't Scheveningse strand, dus dat kan geregeld worden![]()
Ik dacht trouwens altijd dat jij een mannetje was![]()
![]()
Mooi om eens te horen dat het bevaltquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:54 schreef An24 het volgende:
phoe, al die ziekenhuisverhalen zijn maar vervelend!
Hier nu drie of vier weekjes onderweg met revalidatie. Soms best confronterend. Ik weet dat ik sterke spieren heb, maar de coordinatie/ propriosepsis is niet om over naar huis te schrijven. Al die kleine spieroefeningen zijn nog best zwaar. Vooral in de schouders en heupen snapt mijn hoofd niets van mijn gewrichten. Je moet er echt bij nadenken.
Maar goed, zo leer ik wel nadenken over bewegen en voorkomen van subluxaties. Niet meer met de heup uit de bank omhoog, maar eerst je been optillen is best handigErgotherapie is ook prima. We gaan echt het hele huis door: wat kan ik wel, wat niet, wat kan ik aanpassen en hoe. En zo niet, dan maar gewoon zo'n dingetje om mijn pen heen, zodat ik met schrijven minder snel verkramp etc.
Tot nu toe vermoeiend, maar best al wat resultaat!
Mjah, ik heb nog nooit zo'n traject gedaan, dus ga er ook redelijk onbevooroordeeld in. Ik pak gewoon alles wat ik mee kan pakken, al functioneer ik maar 2% beterquote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:54 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Mooi om eens te horen dat het bevaltDie oefeningen zijn inderdaad zwaarder dan je denkt, ik vind vooral pols/handoefeningen zwaar. Mijn propriocepsis is in mijn rechterhand trouwens nooit vooruitgegaan, maar links wel.
Oeh, goed nieuws!quote:Op maandag 20 april 2009 23:12 schreef lynda het volgende:
Definitief gestopt met fysio en ergo en ik voel me een stuk beter![]()
![]()
Vandaag ook weer voor eerst sinds maanden getraind met zwemmen en tot nu toe voelt het nog allemaal goed aan![]()
![]()
*blij is!
Pfoe, veel sterkte daarmee! Ik heb zelf ook veel ervaring met keuringsartsen, het is geen pretjequote:Op donderdag 23 april 2009 17:51 schreef Lief-visje het volgende:
Afgelopen maanden was ik alleen maar moe moe moe moe moe moe en nog eens moe. Ik deed niets meer als ik uit mijn werk kwam. Dus op naar de huisarts die zei dat ik maar eens 2 weken thuis blijven. En ik moest bloed laten prikken, maar helaas hebben ze daar niets in kunnen vinden wat op de moeheid kon duiden. Dus moest ik maar een afspraak maken met de reumatoloog. Uiteindelijk ben ik maar 1 week thuis gebleven en ben ik nu (dit is de 2e week) maar voor halve dagen aan het werk. Vandaag had ik een afspraak met de reumatoloog, de moeheid komt inderdaad door EDS. Om dit enigszins te doorbreken moet ik 3 keer per week gaan sporten, wat voor een sport daar moet nog naar gekeken worden. Tevens ga ik nog naar het UWV om herkeurd te worden, daar 40 uur toch echt te zwaar is voor mij. De eerste keer ben ik namelijk te goed gekeurd voor een uitkering en zou ik makkelijk 40 uur per week kunnen werken. Nu maar afwachten wat daar uit komt.
Jij ook veel succes en sterkte bij het UWv. Laat je weten hoe het ging? Ik ben wel benieuwd.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:05 schreef miss-piggy het volgende:
* miss-piggy gaat morgen naar het uwv voor een wajong keuring, en is best bang!
Dat heb ik dus ook, die wisselende belastbaarheid. Ik kan gemiddeld gezien ongeveer 20 uur per week werken, in de zomer wat meer en in de winter wat minder. Het zou qua begrip vanuit de omgeving makkelijker zijn als het altijd hetzelfde was.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik kan gelukkig nog gewoon zonder al teveel problemen 36 uur werken per week. Nouja, de ene week 40, de andere week 32.
Ik had een kromming van 23 graden als (je dat ziet aan de zijkant) en een kleine kromming onderaan me rug (als je dat ziet aan de voorkant/achterkant). Ik weet niet hoe erg uw kromming was?quote:Op donderdag 23 april 2009 21:55 schreef miss-piggy het volgende:
met fitness kun je wel een goede spierkorset maken! en als je een goede instructeur hebt die weet wat HMS is moet het zeker lukken (je kunt namelijk heel snel iets overstrekken als een apparaat niet op de 'HMS'stand staat. Misschien kun je beter fysiofitness doen? Dan doe je fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Weet je ook hoe groot je kromming is? Mijn manuele therapeut heeft namelijk mijn kromming toen recht kunnen maken![]()
![]()
ok... hij zit er nu weermaar het was eerst goed!
Nooit afgekeurd omdat die keuringsarts vond dat ik niets mankeerde en me aanstelde..quote:Op donderdag 23 april 2009 19:20 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Pfoe, veel sterkte daarmee! Ik heb zelf ook veel ervaring met keuringsartsen, het is geen pretje![]()
Ik was voor 45-55 procent afgekeurd in de Wajong, maar heb mijn uitkering opgezegd omdat ik helemaal gestoord werd van de strenge regelgeving en de keuringsartsen die je behandelen als een stuk vuil. Dan maar weinig geld![]()
Ik ben wel benieuwd of nog meer van jullie ooit gekeurd zijn of een uitkering hebben?
Fitness (mits de juiste oefeningen) is altijd goed bij HMSquote:Op donderdag 23 april 2009 21:07 schreef Mertofzo het volgende:
hallo allemaal,
Ik ben afgelopen week naar het ziekenhuis geweest voor me scheve rug, nu blijk ik naast HMS ook scoliose te hebben ( ruggengraat heeft 2 afwijkingen) nu zei de dokter dat ik veel moest bewegen en ik moet tevens naar oefentherapie. Ik dacht aan fitness. Is dat goed voor me rug i.c.m. met me HMS?
Sterker nog, bij fitness mogen wij absoluut niet op kracht trainen, dus het grove pompwerk moeten wij verwijden. Je traint je propriocepsis door weinig of geen gewicht bij de oefeningen te gebruiken, ze heel langzaam uit te oefenen en bij alles wat je doet erg bewust nadenken hoe je beweegt. Daar hebben wij het meeste baat bij.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:55 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Fitness (mits de juiste oefeningen) is altijd goed bij HMSDus zorg inderdaad dat dit, zeker in het begin, met een fysio erbij gebeurd die weet wat HMS is.
Succes vandaag !quote:Op donderdag 23 april 2009 20:05 schreef miss-piggy het volgende:
* miss-piggy gaat morgen naar het uwv voor een wajong keuring, en is best bang!
Klopt, daarom zei ik ook 'mits de juiste oefeningen'quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:09 schreef An24 het volgende:
[..]
Sterker nog, bij fitness mogen wij absoluut niet op kracht trainen, dus het grove pompwerk moeten wij verwijden. Je traint je propriocepsis door weinig of geen gewicht bij de oefeningen te gebruiken, ze heel langzaam uit te oefenen en bij alles wat je doet erg bewust nadenken hoe je beweegt. Daar hebben wij het meeste baat bij.
En? Weet je al wat?quote:Op donderdag 23 april 2009 20:13 schreef miss-piggy het volgende:
ik kan echt maximaal 32 uren per week werken, en dan ben ik na 1 dag al dood![]()
hopelijk is mijn arts wel een beetje begripvol
Lekker duidelijk weer..... Hopelijk kom je verder met de arbeidsdeskundige.quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:24 schreef miss-piggy het volgende:
vandaag had ik dus mijn wajong keuring en keuring voor aanvraag laptop met spraakherkenning.
de arts weet wel bijna 100% zeker dat ik een toekenning krijg voor de laptop, want daar zag hij zeker de noodzaak van in!
over de wajong denk hij dat ik het niet krijg... ik snap het niet helemaal volgens mij
hij zegt namelijk dat ik beperkt tot zeer beperkt ben, dus zeker een aantal % arbeidsongeschikt (hoeveel weet ik niet). de arbeidsdeskundige gaat nu kijken naar 3 beroepen. hij zegt dat er zeker een aantal lichte beroepen zijn die ik WEL zou kunnen doen, dus dat ik daarom geen wajong krijg. maar als je zoveel % arbeidsongeschikt bent, krijg je toch ook zoveel % van de minimumloon?
hij vond wel dat er goed gekeken moet worden naar licht werk, geen werk boven hoofdhoogte. licht werk voor schouders, en handen. werk waar ik niet lang hoef te staan of te lopen en werk waar je niet zwaar hoeft te tillen.
heeft verder alleen naar mijn vingers en benen gekeken (en gebruikte zichzelf als vergelijkingsmateriaal). Hij vond mijn handen echt heel hypermobiel (goh). mijn enkels en rechterheup ook, hij durfde niet aan mijn linkerschouder te zitten. in de knieën kwam niet zoveel beweging omdat ik onbewust erg de spieren ging aanspannen en ze niet kon ontspannen...
ben benieuwd wat de arbeidsdeskundige zegt... en of ik langs moet komen!
------------
@diegene die hier schreef hoeveel % mijn kromming is. Eh geen ideeniet heel erg dramatisch, volgens mij. ik zal maandag mijn therapeut eens vragen hoeveel % het nu is en de vorige keer (vorige keer kreeg hij hem helemaal recht door passief en actief ermee bezig te gaan, nu lukt het helaas niet meer) Je ziet bij mij als ik mijn armen naast mijn lichaam heb staan dat ik aan de linkerkant een kleine gat tussen romp en arm heb en rechts heb ik echt een flinke gat. Rug gaat dus in een kromming naar links.
Het is dus nog niet vastgesteld of je HMS of EDS hebt ? Ik zou eerst naar de huisarts gaan en je problemen voorleggen. Voordat ik ben gaan werken heb ik me ook nog laten keuren voor een Wajong uitkering, omdat ik toen nog niet wist of ik 40 uur per week zou volhouden.quote:Op dinsdag 28 april 2009 01:06 schreef bloempje00 het volgende:
Hallo mensen!!
Mag ik vragen wat voor werk jullie doen?? en hoeveel uurtjes per dag ?
ik ben nog jong en ik weet echt niet wat ik voor werk kan doen. ik heb heel erg veel pijn in mijn gewrichten, heb vaak slotklachten of de spieren of botten doen opeens pijn en de knieschijfen schieten eruit, Ik ben ook altijd heel erg moe de ene zegt dat ik de hypermobiliteitssyndroom heb en de andere zegt dat ik wel kenmerken heb van Ehlers Danlos syndroom.
hebben jullie dat ook zo gehad dat ze het allemaal niet zeker weten wat je hebt en dat het dan weer niet uitmaakt of je ehs hebt of hms dat ze dan zeggen ja het hoord gewoon bij je?
Jaquote:Op woensdag 6 mei 2009 21:43 schreef Lief-visje het volgende:
Hebben jullie nu ook weer een terugval door het weer ?
Vervelend dat het zo lang duurt inderdaad. Gelukkig kun je uitkijken naar een warme vakantiequote:Op woensdag 6 mei 2009 21:43 schreef Lief-visje het volgende:
Het is niet anders, ik werk nu 5 uur maar ondertussen ben ik wel dood op. Ik hoorde van de reumatoloog in het UMC dat het soms wel 3 maanden kan duren voordat er een brief op de deurmat kan vallen. Hopelijk komt de brief gewoon op tijd en valt de afspraak niet midden in mijn vakantie (25/05/09 vertrek ik voor 2 weken naar de zon)
Hebben jullie nu ook weer een terugval door het weer ?
Wel fijn dat je er wat aan gehad hebt.quote:
Jah ben moequote:Op woensdag 6 mei 2009 22:22 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Wel fijn dat je er wat aan gehad hebt.Het was wel zwaar zeker?
En die pijn, ja die blijft vervelend. Slik je al pijnmedicatie?
Het zou natuurlijk kunnen dat je HMS hebt. Naar mijn ervaring echter, is het lastig echt door te dringen tot een huisarts. Ze krijgen natuurlijk iedere dag wel mensen met vermoeidheidsklachten te zien, en meestal worden deze klachten inderdaad veroorzaakt door dingen zoals stress, een onregelmatig ritme of gewoon door te veel te doen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:28 schreef Inu het volgende:
Ik ben vorige week naar de huisarts geweest, omdat ik altijd erg moe ben. Na bloedtesten vond hij het mn eigen schuld, omdat ik naast mn werk (4 dagen) mn scriptie aan het schrijven ben. Nu is dat misschien wel erg druk, maar het is in principe wel gewoon te doen in het weekend, maar de dokter vond dus dat daar mn vermoeidheid vandaan kwam
Mn moeder zei dat ze dacht dat het misschien wel erfelijk was, omdat zij ook altijd moe ben. Nu zijn zij en ik ook allebei hypermobiel dus bracht ze me op een idee daar eens op de Googlen. Bij de Beighton-methode van www.hypermobiliteitssyndroom.nl heb ik 8 punten (ik kan alleen mn handen niet plat op de grond zetten).
Zou het kunnen zijn dat ik ook een vorm van HMS heb en daardoor altijd zo moe ben? Ik heb al ooit bij de fysio gelopen omdat mijn polsen zo ontzettend zwak zijn dat ik er bijna niks mee kan en altijd uit moet kijken dat ik ze niet te erg belast. Ik heb een tijd geleden ook rondgelopen met hele erg rugpijn in mn onderrug en volgens de huisarts was dat gewoon spierpijn en ging het vanzelf wel weer over (wat ook is gebeurd). Mijn moeder is ook getest op Marfan, maar dat was gelukkig negatief. Ik heb ook echt al blauwe plekken als je naar me blaast, dat hoort er ook bij toch?
Zal ik teruggaan naar de huisarts of zou hij me dan echt een zeur vinden? Ik vond het al zo raar dat hij begon te lachen toen ik vertelde wat ik dagelijks doe en dat hij toen zei dat hij het niet zo raar vond dat ik altijd moe was
Die van mij zit snel vast net onder mn rechterschouderblad, maar nog 1 dagje werken en dan eerst een tweetal weken vakantie om alles te laten herstellen etc.quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:01 schreef lynda het volgende:
Rug op een of andere manier verdraait met zwemmen.. auw
Wat heerlijk voor je meis! Dat het lekker was dan he, niet dat je gelijk weer spierpijn hadquote:Op dinsdag 9 juni 2009 08:22 schreef Lief-visje het volgende:
Zo, net terug van 2 weken vakantie. Heerlijk 32 graden en hoger op Bonaire en Curacao. Toen ik vanmorgen om half 5 uit het vliegtuig stapte kreeg ik meteen weer spierpijn.Ik wil terug !! Want ik heb 2 weken nergens last van gehad
Jeetje!! Wens haar maar beterschap! Had haar graag even wat uitgebreider willen spreken op de verjaardag van Re, maar het is er niet van gekomen. Ik ben zelf nog nooit onder narcose geweest gelukkig, dus heb geen idee of het normaal is...quote:Op donderdag 11 juni 2009 19:39 schreef freud het volgende:
Aloha! An24 is gisteren aan een blindedarmontsteking geholpen. Ze was enorm nerveus, maar het is goed gegaan. Ze hebben het met endoscopie gedaan, dus drie gaatjes in haar buik. Ze blazen je buik een beetje op, zodat ze alles kunnen zien. Ze heeft alleen nu enorm veel 'spierpijn' in haar hele lichaam. Herkennen mensen dit, en is het iets wat erger is als je HMS hebt?
Thanx!
Ben de vriend van An trouwens...
Wens haar beterschap van mequote:Op donderdag 11 juni 2009 19:39 schreef freud het volgende:
Aloha! An24 is gisteren aan een blindedarmontsteking geholpen. Ze was enorm nerveus, maar het is goed gegaan. Ze hebben het met endoscopie gedaan, dus drie gaatjes in haar buik. Ze blazen je buik een beetje op, zodat ze alles kunnen zien. Ze heeft alleen nu enorm veel 'spierpijn' in haar hele lichaam. Herkennen mensen dit, en is het iets wat erger is als je HMS hebt?
Thanx!
Ben de vriend van An trouwens...
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 11:14 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
Wens haar beterschap van me
Even een update van mij.
Voordat ik op vakantie ben gegaan heb ik een paar keer op de 1e hulp gelegen ivm darmklachten rechts onder in mijn buik. Ze hebben helaas niet kunnen vinden en ben dus gewoon op vakantie gegaan. Helaas is het niet overgegaan met de medicatie die ik heb gekregen en moet vandaag naar de maag darm lever arts. Ik ben benieuwd wat daar uit komt !
Ze hebben met de echo gekeken maar niets gevonden, dus afwachten maar.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:11 schreef freud het volgende:
Bij An was ook niet te zien aan koorts, bloed of urine. Een echo bood wel uitkomst. Sterkte!!!
Heel veel beterschap gewenstquote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:12 schreef An24 het volgende:
Hier ben ik weer.
Heb het ff zwaar gehad. De blinde darm is eruit, maar enorm veel operatiepijn. Mijn buik is nog steeds een beetje opgeblazen, maar de pijn in mijn middenrif zakt nu weg. Die spierpijn was verschrikkelijk, kon niet lopen of staan.
Op de uitslaapkamer bleek ik erg lang out te zijn geweest, ik hoorde de mensen om me heen nog zeggen dat dit mogelijk door de hms komt, maar dat ondertussen de pijnstillers zouden uitwerken vergaten ze denk ik een beetjeIk werd dus wakker met het gevoel dat ze me nog aan het helpen waren, dus hebben ze me compleet plat moeten spuiten met van alles.
Goed nog in ieder geval een dikke week thuis blijven en daarna met werk maar eens babbelen over langzaam weer terug komen, in plaats van direct fulltime. Moet namelijk ook nog een andere horde beklimmen: mogelijk is er iets met mijn meniscus. MRI is volgende week. Wat een pech allemaal![]()
Wel ff zeggen dat Freudvriendje zich enorm bewezen heeft deze week. Ben zo flieft
Hele fijne vakantie Sabine !quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:06 schreef -sabine- het volgende:
Wel die vele ontlasting....daar kun je knap veel last van hebben, Lief-Visje.
Sterkte en vooral sukses weer verder.
Sterkte ook na je blindedarmgedoe An24.
Een buikoperatie is erg zwaar, goed de tijd nemen dus.
Kga zelf een weekje naar Kreta, ff opwarmen en zo.
Tot eind juni
Nu je het zegtquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zit ik nu RTL5 te kijken, zie ik toch wel een bekend gezicht voorbijkomen
het is al afgelopen en eenquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:29 schreef miss-piggy het volgende:
is de kookchef weer op tv?![]()
mijn eerste pols subluxatie is een feit
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:29 schreef miss-piggy het volgende:
is de kookchef weer op tv?![]()
mijn eerste pols subluxatie is een feit
Auw!!quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:19 schreef miss-piggy het volgende:
Weet je ook hoe dat komt, dat je je arm maar zo weinig kon strekken?
@An:van die fles hahaha.
Vandaag in een kledingwinkel terwijl ik liep (met open schoentjes) luxeerde een teen. Bezorgde mensen die erbij kwamen. "Wil je zitten?" "Gaat het?". Witte koppies
Helaas luxeerde mijn teen gelijk bij het reponeren zodat ik even moest blijven zitten voordat ik weer kon gaan lopen. Nu issie blaaaaaauw
Ik heb ook last met mijn vingers, ook sinds afgelopen winter toevallig. Ik heb me inmiddels door de huisarts door laten verwijzen naar een revalidatie arts. Dit omdat mijn moeder heel zwaar EDS patiente is.quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:57 schreef Pannenkoeken het volgende:
Hallo, ik kom me hier ook maar eens melden. Met ook EDS. Ik heb nog niet alles hier bijgelezen maar ga dit zeker nog doen en wil dan dan ook rustig de tijd nemen om te kunnen reageren op jullie posts.
Ik kom hier nu eigenlijk vooral omdat ik me afvraag of jullie je hierin herkennen: ik heb de laatste weken/ maanden steeds vaker last van pijnlijke en stijve vingers en moeite met het strekken en buigen van mijn vingers.
Ik kreeg hier afgelopen winter voor het eerst last van, maar toen dacht ik dat het aan het koude weer zou liggen, aangezien in in die tijd van het jaar vaker en meer last heb van EDS. Maar nu het buiten mooier weer is (gelukkig!) heb ik er helaas veel meer last van afgelopen winter...
quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:05 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik heb ook last met mijn vingers, ook sinds afgelopen winter toevallig. Ik heb me inmiddels door de huisarts door laten verwijzen naar een revalidatie arts. Dit omdat mijn moeder heel zwaar EDS patiente is.
Voor mijn heup, die zit laatste tijd vaak niet goed in de kom. En nou was de vraag of het bot en kraakbeen nog wel heel was. Aangezien hij dus steeds makkelijker "los" gaat. En als dat niet het geval zou zijn zou wrs een kunstheup volgen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:07 schreef miss-piggy het volgende:
waarvoor heb je de MRI, Pannenkoeken? ()
Ow, dan is het inderdaad niet fijn als je ze niet om zou kunnen doen.quote:Op maandag 13 juli 2009 22:11 schreef miss-piggy het volgende:
ik kan vrijwel niks met die vingers zonder de splints, vooral mijn duimsplints.
vanmorgen heb ik een polssplint gepast, hij houd precies tegen wat hij tegen moet houden, als was deze mij wel te groot. een polssplint moet er zeker komen!
In ieder geval deze maand.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:38 schreef lynda het volgende:
Het is toch wel verschrikkelijk dat je een bepaalde broek niet kan kopen omdat een knie er niet in past![]()
Enig idee wanneer je telefoontje kan verwachten vis?
goedzoquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:52 schreef miss-piggy het volgende:
khad mijn kijkoperatie (laparoscopie) binnen 2,5 week![]()
ben sinds maandag begonnen aan revalidatie
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:52 schreef miss-piggy het volgende:
khad mijn kijkoperatie (laparoscopie) binnen 2,5 week![]()
ben sinds maandag begonnen aan revalidatie
Fysiotherapeuten zien soms meer dan artsen, heb ik gemerkt. Bij mij was het ook een fysiotherapeut die met het idee van de diagnose kwam, hoewel artsen me eerder wel gewoon hypermobiel hebben genoemd. "Maar daar kun je geen last van hebben.''quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:04 schreef An24 het volgende:
[..]
goedzoKan je al wat zeggen of het je gaat helpen?
Hier ook weer een update. Na revalidatie, die gekke blinde darmontsteking nu alles vrij rustig. Ik had natuurlijk die MRI van de knie nog. Daar kon niets op gezien worden. Logisch, zegt de fysio, bij elke stap die jij zet beweegt je meniscus...sterker nog, bij een bepaalde beweging klapt hij een stukkie om en dat zie je niet op een MRI scan![]()
Toch grappig dat de fysio de oorzaak dan wel weet te achterhalen. Het knikje en het gekraak komt dus van de meniscus. Daardoor raken knie en peesblad van het been geirriteerd. Veel kracht en stabiliteitsoefeningen om de omgeving rond de meniscus sterk te houden. Omklappen blijft hij dus doen...tot hij een keer gaat slijten. Maar dat zien we dan wel weer
Alles doet pijn, helaas hebben ze niets gevonden.. wel dat alles er mooi uit ziet van binnnen whaha.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:24 schreef miss-piggy het volgende:
@Lief-visje: hoe gaat het nu? Je hebt maandag je operatie gehad. Viel het mee of tegen?
@Books: oef, dat is niet niks! Nieuwe kniebanden! Welke splints zijn aangevraagd?
Ik krijg binnenkort ook een flink uitbreidingspakket qua splints! Verder lekker bezig met revalidatie! Ik heb ook heel veel aan de ergotherapeute.
Wat een gedoe zeg! je blijft wel bezig zo...sterkte!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:42 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
Alles doet pijn, helaas hebben ze niets gevonden.. wel dat alles er mooi uit ziet van binnnen whaha.
Verder moet ik nu weer terug naat de darm arts..
Dank je welquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:07 schreef An24 het volgende:
[..]
Wat een gedoe zeg! je blijft wel bezig zo...sterkte!
Ik heb van de revalidatie arts op m'n kop gekregen dat ik altijd met mijn vingers zit te spelen en ze moedwillig overstrek dat ik daar meteen mee op ben gehouden. Ik speelde altijd uit gewoonte met mijn vingers maar er had nooit iemand geroepen dat ik dat niet mochtquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 09:28 schreef Lief-visje het volgende:
Ik heb hier ook vingersplints liggen alleen draag ik ze niet zo vaak meer. Heb mijzelf aangeleerd om mijn vingers niet te ver door te laten buigen.
Ooohooohwja net als alle andere "kunstjes".quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:19 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik heb van de revalidatie arts op m'n kop gekregen dat ik altijd met mijn vingers zit te spelen en ze moedwillig overstrek dat ik daar meteen mee op ben gehouden. Ik speelde altijd uit gewoonte met mijn vingers maar er had nooit iemand geroepen dat ik dat niet mocht
quote:Op vrijdag 4 september 2009 20:30 schreef -sabine- het volgende:
Nu ben je nog bij je volle verstand, maar je moet er niet aan denken dat je buiten bewustzijn wordt opgenomen om een of andere reden.
En bij de EDS vereniging kan je ook kaartjes kopen met de mededeling dat je EDS hebt. Deze zijn in verschillende talen verkrijgbaar.quote:Op vrijdag 4 september 2009 22:07 schreef miss-piggy het volgende:
[..]
Daar heb je de SOS Talisman voor!
Ik weet het inderdaad wel, maar omdat ik nooit op m'n kop had gekregen ging ik er uit automatisme gewoon mee door (niet zo slim, I know). Nu doe ik het eigenlijk helemaal niet meer, dus het is wel af te lerenquote:Op vrijdag 4 september 2009 17:24 schreef Books het volgende:
@lips je weet toch wel dat je niet moet vingersknakken/schieten/buigen? Als ik stil zit leg ik altijd mijn kleine teentje links en rechts over de teen daarnaast ook zo'n tic die ik heb en ook niet echt goed lijkt me maar ook al let ik erop het lukt me nog niet om het af te leren.
Oke, lijkt me moeilijk om te zien, je kinderen die ook hinder ondervinden van hetzelfde handicap als wat jij hebt. Maar wat moet het fijn zijn om te zien dat je jongste zo goed vooruit gegaan isquote:Op vrijdag 4 september 2009 17:24 schreef Books het volgende:
@ pannenkoeken
Inderdaad ik ben ook degene met 2 EDS kindjes. Een meisje van as november 3 en eentje van net een jaar. Die van net een jaar heeft het vnl onderin haar rug en die deed tot 4 weken terug nog niets. Ze had het niveau van een 3 tot 4 maanden oud kindje. Door dat ze een lage spierspanning heeft had ze geen kracht om te gaan draaien en zitten enz. Inmiddels met heel veel fysio in het ziekenhuis is ze zover dat ze buikschuift en zelfstandig gaat zitten en af en toe per ongeluk 2 knietjes kruipt. De oudste doet het overigens prima. Heeft wel de stollingsproblemen en is dus doordat in Leiden opgenomen geweest toen ze haar amandelen op een volwassen klassieke manier eruit hebben gehaald en langer moest blijven doordat ze ook de EDS ritme stoorissen heeft. Ze werd wakker met een hartslag van over de 160 dus uiteindelijk met het stollingsinfuus pas op zaterdag naar huis vanaf woensdag.
Knie verhaal wordt steeds leuker (NOT) het schijnt dat mijn buitenmeniscus (inderdaad we hebben er twee per knie) vergroot is en een stuk in mijn knie zit waardoor mijn knie nog instabieler is. Nu wilen ze gaan opereren en de 21e heb ik een afspraak bij de anesthesie voor de kijkoperatie. Alleen het feit ligt er dat ik niet volledig achter deze beslissing van de orthopeed sta omdat hij niet goed in kan schatten wat hij gaat doen en hij al een ruggenprik wilde geven (mislukt altijd dus moet volledig onder narcose staat al jaren in mijn dossier maar lezen is een vak natuurlijk) en toen begon ik ook over anders hechten (scheurt altijd los normaal hechten) wist hij niet wat ik bedoelde, en daarbij dat mijn hart altijd aan de haal gaat en daarbij dus ook een cardioloog nodig heb en dan nog het extra nabloedgevaar erbij in acht genomen vind ik het zelf nogal een risico om het zomaar even open te maken om te kijken en dan pas te besluiten of ze iets doen.
Heb nu een second openion aangevraagd bij de Maartenskliniek op aanraden van mijn verzekering maar het eerste plekje was daar pas 16 NOVEMBER a.s. Ben ook nog even aan het bellen geweest met het LUMC en die gaan het even overleggen bij welke orthopeed ik het beste uit ben. Conclusie bij het GHZ heb ik niet zo'n goed gevoel eraan overgehouden. Sinds ik namelijk met mijn knie tob krijg veel meer last van mijn andere gewrichten. Ik lijk wel een klaas als ik na een uurtje zitten ga staan. Op mijn linkerzij kan ik niet liggen want dan zakt mijn heup door en als ik teveel met mijn rechterarm doe luxeert mijn rechterschouder dus erg lastig en mijn andere knie slaat ook steeds door of luxeert maar gelukkig krijgen ik nog steeds alles zelf terug anders zou ik bijna iedere dag in het zh zitten.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:14 schreef Inu het volgende:
En muizen enzo? Ik merk wel dat een dag computeren en muizen best slecht is voor mijn gewrichten, maar hoe los je dit op? Een trackball-muis ofzo?
Ik werk 32 uur...en ik fotografeer ook nog. Bij een chronische ziekte stelt onze cao voor dat ik alles waarbij ik meer dan 15 uur aan specialistenzorg moet besteden voor rekening van de baas is. m.a.w. de eerste 15 uur aan zorg (na mijn diagnose) was voor eigen rekening, de rest niet! Nu als ik echt niet op mijn vrije maandag naar bijvoorbeeld de fysio kan, ga ik rond een uur of drie weg van het werk, zonder consequenties.quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:14 schreef Inu het volgende:
Ik heb volgende week maandag eindelijk een afspraak bij de Reumatoloog
Mijn huisarts vond het heel fijn dat ik al allerlei informatie had opgezocht op internet en dus ook met een doel naar hem toe kwamIk heb de laatste tijd echt veel pijn aan vooral mijn polsen en enkels en ben ook een aantal keer door mn heup gegaan
Hoe doen jullie het bijvoorbeeld met werken? Ik weet dat het eigenlijk alleen te verminderen is met fysiotherapie, maar hoe vaak moet je daar dan heen? Ik werk namelijk 40 uur per week, dus dan zou ik best veel werktijd moeten missen... En muizen enzo? Ik merk wel dat een dag computeren en muizen best slecht is voor mijn gewrichten, maar hoe los je dit op? Een trackball-muis ofzo?
Das wel erg zwaar hoor....ik heb dat zelf ook zo gedaan, maar was kapot. Hoe voel jij je dan?quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:33 schreef Lips het volgende:
Ik werk 36 uur (om de vrijdag vrij) en moet 2 keer per week naar het revalidatiecentrum, in totaal is dat 7 uur. Ik heb nu afgesproken dat ik de dagen dat ik er de hele dag ben lager werk zodat uiteindelijk ongeveer 3 uur per week voor de werkgever is en ongeveer 4 uur voor mij.
Maak nu vaak dus wel lange dagen maar dat heb ik liever dan dat ik mijn vrije dag volledig kwijtraak.
Nadeel is dat we hier geen cao hebben en er dus niks geregeld is...quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:47 schreef An24 het volgende:
[..]
Das wel erg zwaar hoor....ik heb dat zelf ook zo gedaan, maar was kapot. Hoe voel jij je dan?
Met arboarts vond het ook al typisch dat ik tijdens revalidatie gewoon door bleef werken. Vaak schijnt er meer mogelijk te zijn als je een chronische aandoening hebt. Misschien ff de cao er ook op naslaan?
Ik heb er drie maanden over gedaan, twee dagdelen per week. Hoed je rust nemen is heel belangrijk, wat vaker nee zeggen ookquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:03 schreef Lips het volgende:
[..]
Nadeel is dat we hier geen cao hebben en er dus niks geregeld is...
Een andere mogelijkheid was mijn vrije dag in leveren en die uren te gebruiken voor revalidatie. Dit zag ik alleen echt niet zitten omdat ik heel veel waarde hecht aan die extra vrije dag (komt door privé situatie, vriend woont ver weg dus doe m'n huishouden zo veel mogelijk op die vrije vrijdag).
Moet wel zeggen dat dit pas sinds 2 weken zo gaat dus moet nog kijken hoe ik het volhoud. Heb vooral klachten in mijn handen en merk dat die klachten toch al verergeren met het weer. Het is dus lastig peilen of de verergering enkel door weer of ook door werk komt.
Moet er denk ik m'n draai nog in vinden
Sophia in Delft ben ik geweest.quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:30 schreef Inu het volgende:
Maar waar revalideren jullie dan precies van?
Ik merk ook wel dat ik echt meer slaap nodig heb dan 8 uur per nacht. Als ik 8 uur slaap ben de hele dag moe, 9 uur werkt al beter![]()
Ik zal na mijn afspraak bij de arts idd ook even een afspraak maken met de arbo-arts om te kijken hoe het geregeld gaat worden. Een collega die allergie-behandelingen heeft was 1 dag in de week een uur later op het werk, dat kon gewoon, maar die woonde ook dichterbij het werk.
Ja, maar ik vat revalideren op alsof je een ongeluk oid hebt gehad en daarvan moet herstellen. HMS is er toch altijd al geweest? Of bedoelen jullie met revalideren het intensief fysio-en zodat er een betere basis is?quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:02 schreef An24 het volgende:
[..]
Sophia in Delft ben ik geweest.
Visje: fijn dat je de tijd kunt nemen, zal een hoop rust geven!
Mijn moeder vindt het wel prettig om yoga te doen, maar die heeft nooit een diagnose gehad. Wel dat ze geen Marfan had, maar verder is er geen onderzoek gedaan naar wat ze dan wel heeft.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik moest van mijn fysio stoppen met yoga... Je zoekt daar eindstanden op, die 'wij' al te gemakkelijk bereiken. Geeft alleen maar extra rek op al te slappe banden. Ik doe sinds een half jaar aan RPM, een soort spinning. En dat gaat wonderwel goed.
Ik fiets altijd overal heen, dat is mijn enige sport nuquote:Op maandag 19 oktober 2009 15:10 schreef Lips het volgende:
Ik sport niet, vind er niks aan...
Maar, nu ik aan het revalideren ben moet ik er aan geloven1 x per week een half uur zwemmen onder begeleiding en moet cardio gaan doen (krijg het alleen niet gepland...). Omdat mijn knieën bijna niks kunnen hebben betekent dit enkel roeien en de crosstrainer.
Ik heb vroeger idd met veel plezier op een hoog niveau geturnd, maar dat is eigenlijk ook valsspelenquote:Op maandag 19 oktober 2009 15:12 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik vond yoga ook erg leuk, maar eigenlijk speelde ik vals met m'n genetische lenigheid. Maar goed, misschien dat dat bij Marfan (ken ik trouwens niet!) weer anders is dan bij EDS.
Fietsen heb ik altijd verschrikkelijk gevonden en erg zwaar. Snapte nooit dat mensen vrijwillig zo veel fietsen. Nu is gebleken dat mijn knieën gewoon heel weinig kunnen hebben en dat het daardoor voor mij zo zwaar is...quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:15 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik fiets altijd overal heen, dat is mijn enige sport nu
Ik heb van mijn knieen gelukkig niet veel last, meer enkels en polsen. Ik merk wel dat ik mijn voeten wel goed op mijn trappers moet zetten, als ik alleen trap met mn tenen krijg ik sneller last van mn enkels dan wanneer ik mijn voet er vol op zet. Maar ik woon ergens waar je of alles met het OV moet doen, of moet fietsen, en dan kies ik toch liever voor fietsen...quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:25 schreef Lips het volgende:
[..]
Fietsen heb ik altijd verschrikkelijk gevonden en erg zwaar. Snapte nooit dat mensen vrijwillig zo veel fietsen. Nu is gebleken dat mijn knieën gewoon heel weinig kunnen hebben en dat het daardoor voor mij zo zwaar is...
Ik fietste toch al weinig en ben nu ook nog niet van plan dat veel te gaan doen. Mocht ik echt veel willen gaan fietsen dat zou ik eventueel aan een fiets met hulpmotor moeten.
Ik ben 29 en mijn diagnose kwam pas een jaar geleden....ik heb ergo therapie gehad, fysio, seksuoloog etc en dat in een revalidatieprogramma van drie maanden.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:04 schreef Inu het volgende:
[..]
Ja, maar ik vat revalideren op alsof je een ongeluk oid hebt gehad en daarvan moet herstellen. HMS is er toch altijd al geweest? Of bedoelen jullie met revalideren het intensief fysio-en zodat er een betere basis is?
Sporten jullie trouwens ook? Ik heb een hekel aan sporten, maar een vriendin vroeg me mee naar Poweryoga, dat zou wel leuk zijn schijnbaar... Ik ben een beetje huiverig, omdat ik de laatste tijd veel pijn heb aan mijn gewrichten en mijn spieren zijn ook niet zo heel sterk en om dan ineens mee te gaan doen met een klasje waarbij niemand anders die problemen heeft vind ik niet zo prettig...
Ik vond Body Balance wel fijn - combi yoga, pilates en tai chi. Ik deed daarnaast ook andere dingen. Mijn ervaring is tot nu toe dat lenigheid totaal geen probleem is, zolang ik het maar combineer met krachttraining. Het probleem is alleen dat ik te lui ben om te sporten, dus ondanks dat ik me fijner voel als ik lenig en sterk ben, heb ik toch maar gekozen voor een leven als stijve hark.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik moest van mijn fysio stoppen met yoga... Je zoekt daar eindstanden op, die 'wij' al te gemakkelijk bereiken. Geeft alleen maar extra rek op al te slappe banden. Ik doe sinds een half jaar aan RPM, een soort spinning. En dat gaat wonderwel goed.
Die heeft geen blauwe gesloten krukken..quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:11 schreef miss-piggy het volgende:
Is er geen thuiszorgwinkel in de buurt?
Kan je die zelf niet leuk op pimpen?quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:37 schreef lynda het volgende:
[..]
Die heeft geen blauwe gesloten krukken..![]()
Andere leverancier vind dat mijn verzekering moet bellen.. en de 2e en 3e die ik belde heeft alleen van die saaie grijze..![]()
Ik heb dat ook niet, ben een klassiek geval HMS ut het boekje.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:18 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ja, heb er net even snel wat over gelezen. Klinkt ook niet echt lekker nee. Denk dat ik wel kan uitsluiten dat ik dat heb, herken geen van de punten. Ben echt een EDS-gevalletje uit het boekje.
Doe je ook teveel?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:01 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Ik heb dat ook niet, ben een klassiek geval HMS ut het boekje.
Maar het weer is zo klote de laatste tijd... Wat een aanslag op alle gewrichten..
Hmhm, ik merk het ookquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
Jep. Kou, wind en regen zijn geen pretje voor ons.
Ik heb eigenlijk niet heel erge last van het weer. Ik heb altijd veel last van hitte, maar dat heeft niets te maken met mijn gewrichten, gewoon dat ik niet van hitte hou... Ik heb wel altijd snel een dikke jas en handschoenen aan, maar dat hebben wel meer mensen toch?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:28 schreef XcUZ_Me het volgende:
Jep. Kou, wind en regen zijn geen pretje voor ons.
Ja.. Duurt niet echt lang, maar shake nog meer dan Elvis die zn kenmerkende dansje doet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 00:46 schreef Pyjama het volgende:
Ik heb ook meer pijn als het koud is.
Wat ook heel vreemd is, dat ik zelfs wanneer het niet eens ontzettend koud is, ontzettend ga lopen shaken. Echt buiten alle proporties inclusief klappertanden enzo. Terwijl ik het dan niet eens heel koud heb, alleen een beetje frisjes
Hebben meer mensen dit?
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 00:46 schreef Pyjama het volgende:
Ik heb ook meer pijn als het koud is.
Wat ook heel vreemd is, dat ik zelfs wanneer het niet eens ontzettend koud is, ontzettend ga lopen shaken. Echt buiten alle proporties inclusief klappertanden enzo. Terwijl ik het dan niet eens heel koud heb, alleen een beetje frisjes
Hebben meer mensen dit?
Ik heb dat ook altijd ja!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:50 schreef XcUZ_Me het volgende:
Heb ik ook ja! En dan krijg je van die 'stel je niet aan'-reacties. Ik heb het ook heel snel als ik niet helemaal fit ben.
Neeheee niet afwachten.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:25 schreef Inu het volgende:
De huisarts heeft me dus naar de verkeerde arts gestuurd? Er zijn ook foto's gemaakt van mn handen en bloed geprikt, maar krijg pas over 3 weken de uitslag.
Is het dan verstandig om toch een afspraak te maken bij een klinisch geneticus of zal ik even afwachten wat de fysio zegt?
In het UMC zit een reumatoloog die is gespecialiseerd in EDS. Staat ook in het boekje van de vereniging trouwens, die kan heel goed de diagnose vaststellen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 13:36 schreef Inu het volgende:
Ik heb de huisarts gebeld en mn verhaal uitgelegd en ik word straks teruggebeld. Hopelijk krijg ik de verwijzing dan wel
Heb ook een fysio gevonden die gespecialiseerd is in gewrichtsaandoeningen, waaronder hypermobiliteit. http://sportpoint.net/fysiotherapie.html Kent iemand deze? Hij is wel wat ver weg voor mij, woon aan de andere kant van Utrecht, maar als het helpt...
Ik blijf blij dat je mij deze ook hebt geadviseerd! Doen Inu, das een goede!quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:45 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
In het UMC zit een reumatoloog die is gespecialiseerd in EDS. Staat ook in het boekje van de vereniging trouwens, die kan heel goed de diagnose vaststellen.
Herkenbaar op het vage advies na. Alleen het moet zgn. genetisch zijn, maar in mijn hele familie plus enkele generaties terug is er nooit iemand geweest die hypermobiel of uberhaupt flexibel was. Als je last hebt van je pols kun je een brace krijgen. heb ik ook en die ga ik zo omdoen aangezien mn pols ongelooflijk veel pijn doet nu.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:02 schreef Inu het volgende:
Ik moest gistermiddag naar het ziekenhuis om te testen op EDS, kreeg ik echt de engste dokter ooit. Hij zei; kleed je maar uit, maar je onderbroekje en behaatje mag je aanhouden *bibber
Maar ik had geen EDS, want daar was mijn huid niet flexibel genoeg voor. De andere symptomen heb ik wel allemaal, dus noemde hij het gewoon hypermobiel en hij zei dat net zoals sommige families dik waren en sommige families dun, waren er ook sommige families die iets flexibeler zijn
Verder vond die man dat ik mn polsen maar moest intapen als ze pijn dedenEn toen ik zei dat ik dan dus de rest van mn leven aan zo'n verband vast zou zitten, omdat mn polsen dan dus nooit sterk genoeg worden om het zelf op te vangen was zijn reactie dat je vanzelf stijver wordt als je ouder wordt... Ik ga maar even een goede fysio zoeken die me geen rare adviezen geeft
Maar ik heb geen EDS volgens mij, meer HMS. Ik heb de huisarts nog niet gesproken, hij zou me nog bellen, dus ik zal ook even met hem overleggenquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:45 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
In het UMC zit een reumatoloog die is gespecialiseerd in EDS. Staat ook in het boekje van de vereniging trouwens, die kan heel goed de diagnose vaststellen.
HMS kan hij ook vaststellenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 09:26 schreef Inu het volgende:
[..]
Maar ik heb geen EDS volgens mij, meer HMS. Ik heb de huisarts nog niet gesproken, hij zou me nog bellen, dus ik zal ook even met hem overleggen
http://www.hansaplast.nl/(...)epleister/55323.htmlquote:Op dinsdag 10 november 2009 16:27 schreef HeatWave het volgende:
het is nu niet zo handig, maar zou dit soort spul werken?
http://www.thermacare.nl/
(vriendinnetje van me heeft ook ED, dus ik lees mee).
OK, ik denk ook maar meequote:Op dinsdag 10 november 2009 16:29 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
http://www.hansaplast.nl/(...)epleister/55323.html
Hansaplast heeft die dingen ook. Ik heb ze een keer geprobeerd en vind het helemaal niks. It burns. Ook echt met name voor rug/schouder e.d. en niet zozeer voor je handen.
Een goed toetsenbord en goede houding doen al wonderen. Spieren in polsen zijn idd moeilijk te trainen, maar ik probeer mn handen te ontspannen en kleine oefeningen te doen. Daarnaast heb ik mn brace die mn hand in een relaxmodus houdt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:31 schreef Inu het volgende:
Ik heb echt veel pijn in mijn handen en polsen na een dag werken(/typen). Hoe lossen jullie dit op?
En wat hebben jullie aan de fysio? De mijne wil me nu alleen bewust maken van mijn lijf... ja, dat ben ik al wel... Ze zegt dat spieren trainen geen zin heeft, omdat dat te lastig is om die sterk te krijgen..
Ja, ze gaat me volgende week een opblaasding geven waardoor ik meer met mijn houding bezig ga zijn. Mijn toetsenbord is gewoon standaard en wel al zo plat mogelijk en een brace raadde ze me idd ook aan als de pijn te erg wordt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:06 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Een goed toetsenbord en goede houding doen al wonderen. Spieren in polsen zijn idd moeilijk te trainen, maar ik probeer mn handen te ontspannen en kleine oefeningen te doen. Daarnaast heb ik mn brace die mn hand in een relaxmodus houdt.
Inu als jij 36 uur wil gaan werken moet je dat gewoon doen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:17 schreef Inu het volgende:
[..]
Ja, ze gaat me volgende week een opblaasding geven waardoor ik meer met mijn houding bezig ga zijn. Mijn toetsenbord is gewoon standaard en wel al zo plat mogelijk en een brace raadde ze me idd ook aan als de pijn te erg wordt.
Ik heb dit weekend wel weer een frustrerend gesprek gehad. Ik werk nu 40 uur per week en merk gewoon dat ik het einde van de week vaak niet echt haal. Ik ben vrijdag zo ontzettend moe dat ik niks meer kan en het hele weekend moet bijslapen. Ik vertelde dit aan mijn ouders en dat ik misschien toch 36 uur wilde werken, zodat ik in elk geval om de week een dagje vrij heb en zij vonden het dikke onzin en iedereen is moe die 40 uur werkt
Doe ik ook wel, maar het zou toch prettig zijn als je iig de steun van je ouders krijgt...quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:33 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
Inu als jij 36 uur wil gaan werken moet je dat gewoon doen.
Ja inderdaadquote:Op dinsdag 10 november 2009 17:36 schreef Inu het volgende:
[..]
Doe ik ook wel, maar het zou toch prettig zijn als je iig de steun van je ouders krijgt...
Is ook, maar als ze dat niet (kunnen) beiden, moet je het ook niet bij hen zoeken.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:36 schreef Inu het volgende:
[..]
Doe ik ook wel, maar het zou toch prettig zijn als je iig de steun van je ouders krijgt...
Stomme fysioquote:Op dinsdag 10 november 2009 16:31 schreef Inu het volgende:
Ik heb echt veel pijn in mijn handen en polsen na een dag werken(/typen). Hoe lossen jullie dit op?
En wat hebben jullie aan de fysio? De mijne wil me nu alleen bewust maken van mijn lijf... ja, dat ben ik al wel... Ze zegt dat spieren trainen geen zin heeft, omdat dat te lastig is om die sterk te krijgen..
Nee, mijn ouders zijn echt altijd super lief en begripvol, dit is de eerste keer dat dit gebeurdquote:Op dinsdag 10 november 2009 17:42 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Is ook, maar als ze dat niet (kunnen) beiden, moet je het ook niet bij hen zoeken.
Klinkt gemakkelijk en dat is het niet. Het is juist erg moeilijk als je ouders niet achter je beslissingen staan, zeker als ze voortkomen uit je ziekte (=onmacht) . Ik heb dat met mijn ouders ook gehad, eigenlijk al vanaf mijn 5e jaar. Ik denk dat zij het ervaren als falen van hen. Zijn ze bezorgd en uiten ze dat op deze verrotte manier?
Kun je er dieper met hen op ingaan?
Kom je de volgende keer hier om je bevestiging te halen, wij zijn er wel voor je en snappen je ook.
Dikke knus en sterkte met alles.
Bedanktquote:Op dinsdag 10 november 2009 20:52 schreef An24 het volgende:
[..]
Stomme fysio![]()
Wat wij als HMSsers vaak hebben is dat onze propriocepsis niet goed werkt (we zijn klunsjes omdat de receptoren (kleine spiertjes tussen onze gewrichten en banden) geen goed contact maken met je hersenen).
Maar dat kan je trainen. Je kunt de kracht voor een deel terug krijgen, maar je moet veel oefenen, veeeeel oefenen, tot je een ons weegtPropriocepsis uit zich in bijv niet weten wat de stand van je gewrichten zijn, maar ook: niet weten/ voelen hoeveel kracht je zet. Bij ons is het heel zwart wit. Geen kracht of alle kracht. Dit allemaal van de revalidatie geleerd. De tip:
Vingers:
Zo'n soft tennis/ beachballetje. je kunt die in je handen nemen en heeeeeel zachtjes in knijpen. Dan weer heel hard, dan weer heel zacht. Zo leer je kracht op de juiste manieren toepassen en niet gelijk kramp te krijgen als je de spits of metro vast houdt als je op de trein wacht![]()
Pols:
Leg je onderarm op een vlakke ondergrond, liefst op bureauhoogte. Een heel zacht vuistje maken en dan je hand langzaam naar benee en boven bewegen. Dat moeten hele korte bewegingen zijn. Je zal voelen dat je in het begin het gevoel hebt dat je pols/ hand in de beweging ergens gelijk wil zakken/ vallen. Dat mag niet, je moet juist leren gecontroleerd te bewegen. Als je meer oefening hebt en dit gaat goed, pak je er een gewichtje van een kilo bij, legt hem op je knie met pols vrij en dan weer naar benee en boven bewegen.
Zo leer je de propriocepsis in vingers en polsen te controleren en zul je zien dat de pijn iets afneemt.
(maar ook ik heb nog steeds opgezwollen vingers na een dagje typen en een brandende (een hele dag typen moet je dus ook gewoon niet doen), stekende pijn door de vrije ruimte. Het verlicht alleen wat).
Hoop dat je er wat aan hebt.
Dit schreef ik in september en intussen ben ik nu twee keer in het LUMC geweest en ga ik 30 november voor het eerst naar het revalidatiecentrum in het LUMC. Werd even binnenstebuiten gekeerd door de orthopeed en die gelukkig heel veel weet van EDS en totaal niet achter opereren staat en zeker niet om even te kijken. Mijn rug is ook niet helemaal goed maar dat komt dan waarschijnlijk weer door de BregBrace waardoor ik toch anders ben gaan lopen. Terwijl ze even ging trekken en draaien schoten mij li.voet, knie, heup en pols uit de kom en alles is in de luxatiestand omdat ik door mijn rechterknie niet meer kan sporten en dus mijn spieren steeds slapper worden schiet nu alles eruit en rechterknie is in de hyperluxatiestand (nou jottem en daar zijn we nu al vanaf februari mee bezig om dit duidelijk te krijgen na drie orthopeden. Ben erg blij dat er nu eindelijk schot in de zaak komt en hoop dat het echt zoden aan de dijk gaat zetten. Mocht nu blijken dat het niet meer verbeterd dan is de enige optie nog om mijn banden in mijn re.knie in te korten maar dat is het laatste en enige redmiddel dan.quote:[b]Op vrijdag 4 september 2009 17:24 schreef Books het volgende:[/b
Knie verhaal wordt steeds leuker (NOT) het schijnt dat mijn buitenmeniscus (inderdaad we hebben er twee per knie) vergroot is en een stuk in mijn knie zit waardoor mijn knie nog instabieler is. Nu wilen ze gaan opereren en de 21e heb ik een afspraak bij de anesthesie voor de kijkoperatie. Alleen het feit ligt er dat ik niet volledig achter deze beslissing van de orthopeed sta omdat hij niet goed in kan schatten wat hij gaat doen en hij al een ruggenprik wilde geven (mislukt altijd dus moet volledig onder narcose staat al jaren in mijn dossier maar lezen is een vak natuurlijk) en toen begon ik ook over anders hechten (scheurt altijd los normaal hechten) wist hij niet wat ik bedoelde, en daarbij dat mijn hart altijd aan de haal gaat en daarbij dus ook een cardioloog nodig heb en dan nog het extra nabloedgevaar erbij in acht genomen vind ik het zelf nogal een risico om het zomaar even open te maken om te kijken en dan pas te besluiten of ze iets doen.
Heb nu een second openion aangevraagd bij de Maartenskliniek op aanraden van mijn verzekering maar het eerste plekje was daar pas 16 NOVEMBER a.s. Ben ook nog even aan het bellen geweest met het LUMC en die gaan het even overleggen bij welke orthopeed ik het beste uit ben. Conclusie bij het GHZ heb ik niet zo'n goed gevoel eraan overgehouden. Sinds ik namelijk met mijn knie tob krijg veel meer last van mijn andere gewrichten. Ik lijk wel een klaas als ik na een uurtje zitten ga staan. Op mijn linkerzij kan ik niet liggen want dan zakt mijn heup door en als ik teveel met mijn rechterarm doe luxeert mijn rechterschouder dus erg lastig en mijn andere knie slaat ook steeds door of luxeert maar gelukkig krijgen ik nog steeds alles zelf terug anders zou ik bijna iedere dag in het zh zitten.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:17 schreef Books het volgende:
[..]
Dit schreef ik in september en intussen ben ik nu twee keer in het LUMC geweest en ga ik 30 november voor het eerst naar het revalidatiecentrum in het LUMC. Werd even binnenstebuiten gekeerd door de orthopeed en die gelukkig heel veel weet van EDS en totaal niet achter opereren staat en zeker niet om even te kijken. Mijn rug is ook niet helemaal goed maar dat komt dan waarschijnlijk weer door de BregBrace waardoor ik toch anders ben gaan lopen. Terwijl ze even ging trekken en draaien schoten mij li.voet, knie, heup en pols uit de kom en alles is in de luxatiestand omdat ik door mijn rechterknie niet meer kan sporten en dus mijn spieren steeds slapper worden schiet nu alles eruit en rechterknie is in de hyperluxatiestand (nou jottem en daar zijn we nu al vanaf februari mee bezig om dit duidelijk te krijgen na drie orthopeden. Ben erg blij dat er nu eindelijk schot in de zaak komt en hoop dat het echt zoden aan de dijk gaat zetten. Mocht nu blijken dat het niet meer verbeterd dan is de enige optie nog om mijn banden in mijn re.knie in te korten maar dat is het laatste en enige redmiddel dan.
Heb overigens ook zo'n kaartje in mijn portemonnee en los in mijn tas als ik wegga zitten.
Lief Visje hoe is het met jou nu?
Nu even de rest teruglezen gaat.
Inu jou fysio klinkt als eentje die er geen verstand van heeft om het maar netjes te zeggen. Duidelijk aangeven dat het juist voorkomt dat je op een gegeven moment alles gaat luxeren.
En weer verder lezen gaat.
Klinkt bekend.. Niks te zien etc. Maar bij mij zei die wel dat het HMS was.quote:Op maandag 16 november 2009 17:00 schreef Inu het volgende:
Ik ben enigzins gefrustreerd! Ik kreeg net een telefoontje van de reumatoloog dat er op de foto's en in het bloed niets te zien was. Nou, dat is op zich mooi, maar toen ik verder vroeg kreeg ik weer niet te horen wat ik wilde.
Hij zei dat ik geen reuma had, ja dat wist ik ook al, maar gewoon hypermobiel ben. Toen ik vroeg of ik een bindweefselafwijking heb of gewoon hypermobiel ben zei hij dat ik geen Marfan of EDS heb. Dit is diezelfde man die ook wel op het formulier wilde zetten dat ik een syndroom had, als ik zo meer fysio vergoed kon krijgen. Ik heb heel sterk het idee dat die man HMS niet kent, danwel niet erkent. Wat zouden jullie doen? Mijn huisarts had voorgesteld een second opinion aan te vragen bij het UMC, is dat een goede optie?
Second opinion door een klinisch geneticus?quote:Op maandag 16 november 2009 17:00 schreef Inu het volgende:
Ik ben enigzins gefrustreerd! Ik kreeg net een telefoontje van de reumatoloog dat er op de foto's en in het bloed niets te zien was. Nou, dat is op zich mooi, maar toen ik verder vroeg kreeg ik weer niet te horen wat ik wilde.
Hij zei dat ik geen reuma had, ja dat wist ik ook al, maar gewoon hypermobiel ben. Toen ik vroeg of ik een bindweefselafwijking heb of gewoon hypermobiel ben zei hij dat ik geen Marfan of EDS heb. Dit is diezelfde man die ook wel op het formulier wilde zetten dat ik een syndroom had, als ik zo meer fysio vergoed kon krijgen. Ik heb heel sterk het idee dat die man HMS niet kent, danwel niet erkent. Wat zouden jullie doen? Mijn huisarts had voorgesteld een second opinion aan te vragen bij het UMC, is dat een goede optie?
Ik heb ook die onderzoekjes gedaan etc. en een verwijsbrief gekregen om naar de reumatoloog te gaan en die zei gelijk al HMS. Ook nog naar Groningen geweest en daar zeiden ze hetzelfde.quote:Op maandag 16 november 2009 18:32 schreef Inu het volgende:
Ik heb net even mijn moeder gebeld en we hebben besloten tot de volgende actie: De beste man heeft danwel niet HMS vastgesteld, hij heeft wel EDS en Marfan uitgesloten. Als ik de huisarts nu zover krijg dat hij een verwijsbrief schrijft naar een klinisch geneticus danwel een gespecialiseerde reumatoloog kan ik het gooien op verder onderzoek ipv een second opinionIk ga iig wel verder zoeken!
Jahquote:Op woensdag 18 november 2009 00:01 schreef lynda het volgende:
Elk stukje van je huid bekijken, kijken naar blauwe plekken..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |