Wat Duvel in het vorige topic zeiquote:Op woensdag 17 december 2008 15:59 schreef computergirl het volgende:
Mischien een hele domme vraag![]()
Hoe weet een machinist eigenlijk of hij bij een station moet stoppen?
Ze hebben vast wel een lijst of zo (zaandam-castricum-alkmaar etc), maar hoe herkennen ze een station voordat ze erlangs rijden danwel er stoppen? Ervaring?
En daarnaast vaak ook nog de seinbeelden langs de baan en de codes van de ATB, alleen kun je dan op de vrije baan nog wel eens een station missen en daarom mag een mcn alleen op trajecten rijden waar hij de wegkennis van heeft.quote:Op woensdag 17 december 2008 16:02 schreef Duvel het volgende:
Wegkennis. Een machinist moet een traject volkomen uit zijn hoofd kennen voor hij er mag rijden. Er staan ook wel verkenborden op remwegafstand van een station, maar dat is meer bedoeld voor mist en zo.
Op de vrije baan staan S-borden op remwegafstand van een station.quote:Op woensdag 17 december 2008 16:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En daarnaast vaak ook nog de seinbeelden langs de baan en de codes van de ATB, alleen kun je dan op de vrije baan nog wel eens een station missen en daarom mag een mcn alleen op trajecten rijden waar hij de wegkennis van heeft.
quote:Zwolle-Almelo Woensdag 17 December 16:37
Oorzaak: Tussen Raalte en Nijverdal rijden minder treinen door een aanrijding met een stenen.
Verwachting: Houdt u rekening met een langere reistijd. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
De OP van 16:04 zal vandaag helaas niet rijden. Onze excuses voor het ongemak.quote:
post eens een filmpjequote:Op woensdag 17 december 2008 18:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:
moet ik die derutruc nog eens herhalen of kennen jullie m nu wel
Duhquote:Op woensdag 17 december 2008 18:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Of bedoel je een filmpje van die truc,
tsja, er schijnt gisteren een spoor verzakt te zijn tussen Hengelo en Borne, waardoor er maar een spoor beschikbaar is tussen Hengelo en Almelo, en daardoor kunnen er alleen intercity's langsquote:Op woensdag 17 december 2008 18:56 schreef Dr.Aart het volgende:
Het traject Almelo-Hengelo is ng niet echt een succes met de nieuwe 'metro' dienstregeling... alles heeft er vertraging of valt uit.
Is inmiddels gearriveerd!quote:Op woensdag 17 december 2008 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De OP van 16:04 zal vandaag helaas niet rijden. Onze excuses voor het ongemak.
In Belgie staan er op een afstandje van de stations aankondigingsborden met een drieletterige stationscode. Geheugensteuntje voor de machinist.quote:Op woensdag 17 december 2008 16:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de vrije baan staan S-borden op remwegafstand van een station.
Bij de overige stations (met een emplacement, dus met wissels e.d., geen vrije baan) is het inderdaad de wegbekendheid.
De doorgewinterde bordjesschutter maakt daar ook dankbaar gebruik vanquote:Op woensdag 17 december 2008 20:47 schreef Fixers het volgende:
In Belgie staan er op een afstandje van de stations aankondigingsborden met een drieletterige stationscode. Geheugensteuntje voor de machinist.
Waar zijn je foto's uit Gävle?quote:Op woensdag 17 december 2008 20:55 schreef Lemjur het volgende:
Had vandaag de 7364 zomaar een keer, als spits-intercity, hoe verzinnen ze het.
Nieuwe dienstregeling bevalt zeker wel ! 4 x ic in de spits, en erbuiten 2x reistijd buiten de spits is een kwart minder dan normaal
Het ergste is de DDM: als je pech hebt zit je in een roestig rijtuig, met nog meer pech heb je te maken met een 1800 met drukverlies.quote:Op woensdag 17 december 2008 20:44 schreef knars het volgende:
Mooi! Gisterochtend overigens prinsheerlijk in de 4444 gezeten. Nooit eerder bewust in die oude 1e klas coupé gezeten.
Ik heb een verschrikkelijke teringtyfustakkehekel aan DDAR en DDM, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op de stopper Amsterdam - Breukelen - Gouda nu wel vaker een zitplaats heb tijdens de spits.
Vaste reiziger op het traject Hoorn-Amsterdam?quote:Op woensdag 17 december 2008 20:55 schreef Lemjur het volgende:
Had vandaag de 7364 zomaar een keer, als spits-intercity, hoe verzinnen ze het.
Nieuwe dienstregeling bevalt zeker wel ! 4 x ic in de spits, en erbuiten 2x reistijd buiten de spits is een kwart minder dan normaal
Of zelfs sneller met de metro, als er tenminste geen kortsluiting ofwatdanook optreedt en de vingerververs de grootste moeite hebben de fouten te verhelpen.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:00 schreef Natalie het volgende:
Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling is mijn trein nog geen één keer op tijd aangekomen. Vroeger lekker met de Sprinter rechtstreeks naar Bijlmer ArenA. Tegenwoordig moet ik overstappen, en die trein rijdt zo bizar traag naar Muiderpoort dat ik het idee heb sneller te zijn op de fiets
Je moet ook meteen naar de stationshal lopen en kijken waar je trein staat. Zo heb ik het ook altijd gedaan en dat voorkomt ergernissen.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:08 schreef knars het volgende:
Oh ja, ontwenningsverschijnselen met de nieuwe dienstregeling, vandaag ook weer. Wilde op Utrecht de 16:59 van spoor 5 naar Gouda - Den Haag pakken, waar dus eerst de IC Arnhem - Den Haag klaarstond met soms VIRM, soms ICRm en soms, als je geluk had, ICL.
Maar nee, al sloffend naar spoor 5 viel me op dat de CTA nogal leeg was. even om me heen kijkend en het blauwe bord raadplegend begon ik te vloeken en moest ik rennen met m'n kerstpakket naar spoor 19 waar de IC een minuut eerder dan voorheen vertrok. Die vergissing ga ik vast nog wel vaker maken.
Je gaat nog vaker de lul zijn. Dat ding gaat een minuut eerder, en inderdaad nu van spoor 19a, maar op woensdag gaat die van 15.58u van spoor 18b (dan sta je bijna in Lunetten), en die van 16.28u van spoor 9.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:08 schreef knars het volgende:
Oh ja, ontwenningsverschijnselen met de nieuwe dienstregeling, vandaag ook weer. Wilde op Utrecht de 16:59 van spoor 5 naar Gouda - Den Haag pakken, waar dus eerst de IC Arnhem - Den Haag klaarstond met soms VIRM, soms ICRm en soms, als je geluk had, ICL.
Maar nee, al sloffend naar spoor 5 viel me op dat de CTA nogal leeg was. even om me heen kijkend en het blauwe bord raadplegend begon ik te vloeken en moest ik rennen met m'n kerstpakket naar spoor 19 waar de IC een minuut eerder dan voorheen vertrok. Die vergissing ga ik vast nog wel vaker maken.
was vanmiddag geen optie, ik kwam met +20 aan en toen ik de stationshal inkwam had ik het bord achter m'n rug hangenquote:Op woensdag 17 december 2008 21:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Je moet ook meteen naar de stationshal lopen en kijken waar je trein staat. Zo heb ik het ook altijd gedaan en dat voorkomt ergernissen.
Ik vind het ook achterlijk, liep altijd naar spoor 5 en klaar, nu moet ik naar het einde van de wereld om een trein te halen. Trein naar Rotterdam kan ook, maar die is altijd zo veel voller.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:30 schreef knars het volgende:
18b?Ik heb altijd de mensen uitgelachen die dat stuk moesten lopen voor hun miserabele stoptrein richting Geldermalsen of dat soort bestemmingen. Ohnoes, bad karma
Spoor 9 is ten minste nog redelijk centraal, en ik ga hier dus alleen maar last van hebben als ik een vroeger van m'n werk af kom.
Ach, en anders gaat er 5 minuten later nog steeds een IC naar Rotterdam die ook in Gouda stopt
Stationshal is een nutteloze omweg.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Je moet ook meteen naar de stationshal lopen en kijken waar je trein staat. Zo heb ik het ook altijd gedaan en dat voorkomt ergernissen.
Foto?quote:Op woensdag 17 december 2008 21:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Stationshal is een nutteloze omweg.
Overigens heeft het bord met actuele vertrektijden al de hele week een of andere javascript error of zo. En nog steeds is er niemand voorbij gekomen om even op "OK" te klikken.
Hoogkarspel - Sloterdijk elke dagquote:Op woensdag 17 december 2008 21:05 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Vaste reiziger op het traject Hoorn-Amsterdam?
Ik kon maar twee keer gokken in het geval Noord-Holland, tussen Amsterdam Zuid en Almere rijden sinds kort ook spitsIC's.
eehrrm, nog op de camera van m'n pa, die op onverklaarbare wijze op een voor mij niet bekende plek is belandquote:
sjongequote:Op woensdag 17 december 2008 21:41 schreef Lemjur het volgende:
[..]
eehrrm, nog op de camera van m'n pa, die op onverklaarbare wijze op een voor mij niet bekende plek is beland
Dat ja, en in de trein naar Den Haag kan ik veilig in slaap donderen omdat ik op m'n jaartrajectkaart Den Haag CS als omrijstation heb gezetquote:Op woensdag 17 december 2008 21:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het ook achterlijk, liep altijd naar spoor 5 en klaar, nu moet ik naar het einde van de wereld om een trein te halen. Trein naar Rotterdam kan ook, maar die is altijd zo veel voller.
Sinds kort? Die rijden daar al een paar jaar...quote:Op woensdag 17 december 2008 21:05 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
tussen Amsterdam Zuid en Almere rijden sinds kort ook spitsIC's.
Grappig, paar jaar terug was het in de spits precies andersom: sneltrein 2000 naar Den Haag van spoor 5 overvol, sneltrein 2800 naar Rotterdam van spoortje 19, vier bakken dubbeldeksmat en nog zitplaatsen vrij.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het ook achterlijk, liep altijd naar spoor 5 en klaar, nu moet ik naar het einde van de wereld om een trein te halen. Trein naar Rotterdam kan ook, maar die is altijd zo veel voller.
dat was spoor 14, de sneltrein die Woerden voorbijraasdequote:Op woensdag 17 december 2008 21:52 schreef ReisT het volgende:
Grappig, paar jaar terug was het in de spits precies andersom: sneltrein 2000 naar Den Haag van spoor 5 overvol, sneltrein 2800 naar Rotterdam van spoortje 19, vier bakken dubbeldeksmat en nog zitplaatsen vrij.
TIP; Doe het als Ajax niet speeltquote:Op woensdag 17 december 2008 22:22 schreef Socios het volgende:Wil bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer ArenA bezoeken, het nieuwe station nog steeds niet gezien. Wel benieuwd na al die architectuurprijzen...
quote:Toch kans spoorlijn Utrecht-Breda
Minister Eurlings (Verkeer) gaat toch kijken naar plannen voor een spoorlijn tussen Utrecht en Breda, parallel aan de A27.De ChristenUnie en de SP zien nu af van een motie waarin ze een onderzoek eisen naar de voor- en nadelen en de financiering van het plan.
In eerste instantie vond Eurlings de spoorlijn, die drie miljard euro gaat kosten, te duur. Hij was bovendien bang dat de verbreding van de A27 daardoor vertraging zou oplopen.
De ChristenUnie en de SP benadrukken dat de combinatie juist veel voordelen oplevert. Zo zou de spoorlijn daardoor 700 miljoen euro minder kosten.
Gisteren stond een artikel in de Spits/Metro dat de er een nieuwe aannemer moet worden gezocht. Oftewel we zitten alweer waar we 0,5 jaar geleden ook zaten, het te bouwen ontwerp is te complex. Niemand gaat het doen voor het budget van de gemeente.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:45 schreef Palmboom313 het volgende:
hey weet iemand hoe het zit met het project "sporen in arnhem" de bouw zou namelijk al in 2008 moeten beginnen... (of loopt dit ook alweer uit)
ik bedoel niet de ov terminal maar het project sporen in arnhem (maken van 4e peron, dive under aanpassen wisselsstraat etc.) Dit project staat namelijk los van de ov terminal.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:52 schreef Brembo het volgende:
[..]
Gisteren stond een artikel in de Spits/Metro dat de er een nieuwe aannemer moet worden gezocht. Oftewel we zitten alweer waar we 0,5 jaar geleden ook zaten, het te bouwen ontwerp is te complex. Niemand gaat het doen voor het budget van de gemeente.
Daarnaast als de tunnel af is (excl 4e perron neem ik aan) dan zal het tijdelijk station weggaan en zal er gebruik worden gemaakt van de tunnel als stationshal. Ik hoop dat Arnhem in 2015 iets van een stationsgebouw heeft.
2048 tegen 2084 bedoel je?quote:Op woensdag 17 december 2008 23:54 schreef Peterselieman het volgende:
Ik denk dat AnsaldoTilburg sneller treinen kan leveren dan dat Arnhem een nieuw stationsgebouw heeft
Vrijdag moest ik ook die lange overstap ook maken. Gelukkig ruim voor vertrektijd in de stopper naar Geldermalsen.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:30 schreef knars het volgende:
18b?Ik heb altijd de mensen uitgelachen die dat stuk moesten lopen voor hun miserabele stoptrein richting Geldermalsen of dat soort bestemmingen. Ohnoes, bad karma
Spoor 9 is ten minste nog redelijk centraal, en ik ga hier dus alleen maar last van hebben als ik een vroeger van m'n werk af kom.
Ach, en anders gaat er 5 minuten later nog steeds een IC naar Rotterdam die ook in Gouda stopt
Sinds wanneer?quote:Op woensdag 17 december 2008 21:52 schreef ReisT het volgende:
[..]
Sinds kort? Die rijden daar al een paar jaar...
Dat is de planning ja.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:56 schreef Palmboom313 het volgende:
Project Sporen in Arnhem gereed 2012
OKeequote:
Daar stoppen de treinen op zondag niet.quote:Op donderdag 18 december 2008 09:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kun je vergeten, lijkt me duidelijk.
Ja, dat.quote:Op donderdag 18 december 2008 09:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
OKeeJe bedoelt: Vanochtend stond het er nog steeds zo bij?
Dan moeten de treinen omrijden, omdat ze in Staphorst op zondag de rust willen bewaren.quote:Op donderdag 18 december 2008 10:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Daar stoppen de treinen op zondag niet.
Treinen rijden nu netjes met 130km/u door dat dorp. Als dat gebeurt heeft ICMm spontaan oranje banken, Plan T/V wordt weer groen, ACTS 1200'en weer geelgrijs, et cetera. Tot de trein weer buiten de gemeentegrens is, dan is alles weer normaal.quote:Op donderdag 18 december 2008 10:33 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan moeten de treinen omrijden, omdat ze in Staphorst op zondag de rust willen bewaren.
En de koeien zijn bang van zo'n hard rijdende trein
En een verbod op de stoomfluit natuurlijk.quote:Op donderdag 18 december 2008 10:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Treinen rijden nu netjes met 130km/u door dat dorp. Als dat gebeurt heeft ICMm spontaan oranje banken, Plan T/V wordt weer groen, ACTS 1200'en weer geelgrijs, et cetera. Tot de trein weer buiten de gemeentegrens is, dan is alles weer normaal.
Aha wordt pas een besluit genomen in voorjaar 2009quote:Op woensdag 17 december 2008 23:56 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
ik bedoel niet de ov terminal maar het project sporen in arnhem (maken van 4e peron, dive under aanpassen wisselsstraat etc.) Dit project staat namelijk los van de ov terminal.
Het project Sporen in Arnhem doorloopt een verkorte Tracéwetprocedure. Dit is een procedure die bij een wijziging in het spoorwegnet doorlopen wordt. De aanvangsbeslissing van het project Sporen in Arnhem is reeds gepubliceerd (februari 2007). Op dit moment wordt het ontwerp-tracébesluit opgesteld.
Ontwerp-tracébesluit (OTB) ter inzage Voorjaar 2008
Inspraak op het OTB Voorjaar 2008
Tracébesluit (TB) ter inzage Na de zomer van 2008
Beroep bij de Raad van State op het TB Na de zomer van 2008
Start bouw 2008
Project Sporen in Arnhem gereed 2012
quote:ARNHEM/DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt niet eerder dan volgend voorjaar een definitief besluit over het project Sporen in Arnhem. Dat is een half jaar later dan oorspronkelijk gepland.
HAHAHAHAHAHAH geen vertragingquote:Tot vertraging van de uitvoering – het project moet in 2012 klaar zijn – leidt dat volgens haar niet
Inderdaad die graffiti op die deuren. Toen ik ervoor het eers in ging dacht ik ook is dat nu al ondergespotenquote:Op donderdag 18 december 2008 17:41 schreef James1988 het volgende:
Ik zit (voor het eerst) in een VIRM-4, de 9554. En wat is hij stil... en helder. 't voelt niet eens alsof ik aan het reizen ben...
De stoelen zitten wel hard trouwens. En die patronen op die glazen tussendeuren doen me meer aan graffiti o.i.d. denken. Gelukkig is de VIRM aan de buitenkant wel te horen.
Worden SLeT en VIRM-4 de enige nieuwe treinen die de NS in de nabije toekomst gaat aanschaffen?
SLeT zal wel het enige stoptreinspul zijn wat ze voorlopig nog aanschaffen, gaan ze minstens net zo lang mee door dat alle mat'64 aan de kant kan, en er ook niks dubbeldekkerigs meer in stoptreintjes zit.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:41 schreef James1988 het volgende:
Worden SLeT en VIRM-4 de enige nieuwe treinen die de NS in de nabije toekomst gaat aanschaffen?
De VIRM's schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, niet normaal. Ik schat dat nu 150 combinaties rondrijden, misschien net iets meer.quote:Op donderdag 18 december 2008 19:34 schreef ReisT het volgende:
[..]
SLeT zal wel het enige stoptreinspul zijn wat ze voorlopig nog aanschaffen, gaan ze minstens net zo lang mee door dat alle mat'64 aan de kant kan, en er ook niks dubbeldekkerigs meer in stoptreintjes zit.
Maar VIRM mogen hierna ze niet meer aanschaffen, omdat dat niet rolstoeltoegankelijk is (hoe dubbeldeksmat dat dan wel zou kunnen zijn is de grote vraag). Over deze bestelling is al gezeur geweest, maar mocht uiteindelijk toch omdat er zo'n groot materieeltekort was en dit het snelst geleverd kon worden. Maar ik denk dat NS er niet nog een keer mee weg komt.
Wat gaat er eigenlijk met Mat '64 gebeuren? Wordt het gesloopt, verkocht, ...?quote:Op donderdag 18 december 2008 19:34 schreef ReisT het volgende:
[..]
SLeT zal wel het enige stoptreinspul zijn wat ze voorlopig nog aanschaffen, gaan ze minstens net zo lang mee door dat alle mat'64 aan de kant kan, en er ook niks dubbeldekkerigs meer in stoptreintjes zit.
'mogen' van de overheid? Op de meeste (grotere) stations zijn van die rolstoeldingen aanwezig, en in een VIRM kan je volgens mij met je rolstoel prima op een balkon staan. Een beetje rolstoelvriendelijkheid is wel belangrijk (toilet, iemand?), maar overdrijven is ook een kunst.quote:Maar VIRM mogen hierna ze niet meer aanschaffen, omdat dat niet rolstoeltoegankelijk is (hoe dubbeldeksmat dat dan wel zou kunnen zijn is de grote vraag). Over deze bestelling is al gezeur geweest, maar mocht uiteindelijk toch omdat er zo'n groot materieeltekort was en dit het snelst geleverd kon worden. Maar ik denk dat NS er niet nog een keer mee weg komt.
We zijn geen veequote:Op donderdag 18 december 2008 20:22 schreef Igen het volgende:
Je kan ook gewoon bij één wagon rijtuig één deur in de onderverdieping maken. Doen ze in Duitsland bij de dubbeldekkers ook.
60% hogerquote:HSA zal de eerste vier weken van het tijdelijk rijden een introductietarief hanteren dat 15% boven het niveau van de reguliere NSR tarieven ligt. Daarna gaat HSA over op een tarief dat 60% hoger ligt dan de reguliere NSR tarieven.
quote:Superdiscount is een bijzonder tarief dat alleen geldig op de HSL-Zuid routes
Amsterdam- Schiphol, Schiphol-Rotterdam en Amsterdam-Rotterdam en alleen te
boeken is via internet.
Denk dat er niet veel mensen gebruik gaan maken van de hsl zuidquote:Eurlings meldt verder dat de consumentenorganisaties akkoord gaan met de prijs van de HSL-kaartjes. Zij zouden stellen dat de tarieven acceptabel zijn omdat reizigers ook een gewoon treinkaartje kunnen kopen.
De belgen hebben het ook zo'n lage deur. Ik heb zo'n ding één keer open gezien en die zitten te laag voor de perrons in Nederland. Zelfs in Antwerpen zit de vloer al een 10 centimeter onder de perronrand.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:22 schreef Igen het volgende:
Je kan ook gewoon bij één wagon één deur in de onderverdieping maken. Doen ze in Duitsland bij de dubbeldekkers ook.
Traject Zwolle - Meppel = 140km/hquote:Op donderdag 18 december 2008 10:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Treinen rijden nu netjes met 130km/u door dat dorp. Als dat gebeurt heeft ICMm spontaan oranje banken, Plan T/V wordt weer groen, ACTS 1200'en weer geelgrijs, et cetera. Tot de trein weer buiten de gemeentegrens is, dan is alles weer normaal.
quote:Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder
van OV Website
UTRECHT/DEN HAAG - Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden, zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen. Verkeersminister Camiel Eurlings meldde dat donderdag aan de Tweede Kamer. De eerste vier weken geldt wel een introductietarief dat 15 procent hoger ligt. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam kost dan 15,70 euro, een retourtje 28,50 euro. Tarieven Daarna komen er twee tarieven, want naast het standaardtarief introduceert exploitant HSA een superdiscount. Het standaardtarief voor een enkeltje Amsterdam-Rotterdam is 21,10 euro, een retourtje 39,30. Een enkeltje volgens het superdiscounttarief kost 10,80 euro, een retourtje 21,60 euro, staat op de site van NS HiSpeed. Het gaat om tarieven in de tweede klasse. Kaartjes De superdiscountkaartjes, volgens de NS ongeveer 15 procent van het totale aantal beschikbare kaartjes, zijn alleen via internet te reserveren. De Nederlandse Spoorwegen zit voor 90 procent in HSA, de KLM heeft de overige 10 procent. De hsl-treinen rijden 160 kilometer per uur, 20 kilometer harder dan de normale intercity's, maar nog lang niet de voorziene snelheid van 250 kilometer over het gehele traject van de HSL-Zuid. Vertraagd De HSL-Zuid moet doorrijden naar Parijs, maar de ingebruikname daarvan is door aanhoudende problemen met materieel en de beveiliging opnieuw vertraagd tot op zijn vroegst eind 2009, maakte Eurlings vorige maand bekend. De tarieven daarvoor zullen dan drie maanden daarvoor bekend worden. De bewindsman kwam donderdag met de brief omdat de consumentenorganisaties advies over de tarieven hebben uitgebracht. Eurlings schrijft dat ze die 'acceptabel' vinden. Reizigers kunnen nog op de gewone, goedkopere treinen terecht. Treinen NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel voor alle hogesnelheidsproducten van NS, heeft de tarieven op de site gezet, zonder veel ruchtbaarheid. De treinen gaan pas volgend jaar rijden, aldus de zegsman. Hij benadrukte de reistijdwinst, tussen Amsterdam en Rotterdam een derde, en tussen Schiphol en Rotterdam 45 procent (26 minuten tegenover 47 minuten nu).
Mensen die 60% meer gaan betalen voor 10 minutjes tijdwinst verklaar ik voor gek. Er zijn denk ik ook maar weinig mensen die zoveel willen betalen voor 15 minutjes tijdwinst.quote:
Nou ja, in ieder geval was het lekker smijten met die 10 miljard tax payer's moneyquote:Op vrijdag 19 december 2008 09:17 schreef Duvel het volgende:
Dat ding gaat voor binnenlands vervoer in de eerste maand echt veel mensen trekken, dan heeft iedereen het kunstje gezien en zit er geen kip meer in.
Komt wel goed als je eenmaal gewoon door kunt rijden. Voor binnenlands verkeer is die HSL onzin. Zie jij al die hordes Bredanaars al klaarstaan voor de HSL naar Amsterdam of Antwerpen?quote:Op vrijdag 19 december 2008 09:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja, in ieder geval was het lekker smijten met die 10 miljard tax payer's money
quote:
Dat zijn ook echt de partijen die binnen jouw profiel vallen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 09:50 schreef James1988 het volgende:
't wordt tijd dat er een vervoerder komt die aan de reizigers denkt ipv alleen maar aan de eigen portemonnee... internationale treinmarkt opent in 2010, toch?
Joehoe, Veolia? Connexxion? Arriva?
Het zíjn in ieder geval partijen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zijn ook echt de partijen die binnen jouw profiel vallen.
Aan wie zou je het kunnen verkopen dan? Spul is 40 jaar oud en kan alleen in Nederland rijden (of Zuid-Frankrijk, maar dat lijkt me vrij kansloos). Het zal dus vrijwel zeker gesloopt worden.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:18 schreef James1988 het volgende:
Wat gaat er eigenlijk met Mat '64 gebeuren? Wordt het gesloopt, verkocht, ...?
Ik geloof nooit dat de HSL en hoofdrailnet vrij zal worden ik denk dat we altijd de NS daar zullen houdenquote:Op vrijdag 19 december 2008 10:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het zíjn in ieder geval partijen.
Of wil jij FOK! Rail ofzo gaan oprichten?
Mat'64 is wel bijna afgeschreven. Daarnaast zit je met de looptijd en speciale onderhoudsbeurten, stellen gaan nu al eerder weg dan de bedoeling is. Het ideale lijkt me mat'64 als spitsstoptreinen op drukke trajecten, alleen in de ochtend en avond uren, extra treinen inzetten.quote:Op vrijdag 19 december 2008 12:24 schreef ReisT het volgende:
[..]
Aan wie zou je het kunnen verkopen dan? Spul is 40 jaar oud en kan alleen in Nederland rijden (of Zuid-Frankrijk, maar dat lijkt me vrij kansloos). Het zal dus vrijwel zeker gesloopt worden.
Maarja, wat krijg je extra? Meer comfort en ietsje minder reistijd doordat er 2 stations vervallen ofzo...quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:18 schreef Igen het volgende:
De ICE-toeslag is in Nederland dan ook wel belachelijk laag.
Kijk voor de grap bijvoorbeeld eens naar een traject als Dortmund-Duisburg. Met de stoptrein kost dat ¤ 10,50 en met de ICE ¤ 19,00. Ook bijna twee keer zo duur dus, voor het verschil tussen 35 en 38 minuten.
Voor internationaal reizigersvervoer per trein gaat de markt open per 2010, heb ik begrepen. Veolia en Air France zijn al aan het kijken of ze zelf een HST kunnen laten rijden van AMS naar CDG, en eventueel naar Londen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 12:38 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Ik geloof nooit dat de HSL en hoofdrailnet vrij zal worden ik denk dat we altijd de NS daar zullen houden
maar anders is FOK! Rail nog niet eens zo'n gek idee
Ja, laten we de slechtste zet van het bord bij de volgende kans meteen WEER spelenquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:30 schreef James1988 het volgende:
Of het kernnet wordt dan opgeknipt naar Brits model, dat kan ook nog natuurlijk.
Lijkt me ook, net als de laatste tijd met de citypendels gebeurde. Maar 2015 zullen ze wel niet meer halen ben ik bang.quote:Op vrijdag 19 december 2008 12:55 schreef Brembo het volgende:
Het ideale lijkt me mat'64 als spitsstoptreinen op drukke trajecten,
Wat mij betreft schaft de NS wat Taurussen IV aanquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:
EN de vogelbekdieren van AnsaldoRoodeschool niet te vergeten
Maar serieus. Als de 1800s eruit gaan. Wie trekt / duwt dan de ICRm?![]()
De 1700'en, en omdat DD-AR dan DDMm is en alle stammen verlengd zijn, kunnen ze alle 80 weer worden gebruikt voor ICRm.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:
EN de vogelbekdieren van AnsaldoRoodeschool niet te vergeten
Maar serieus. Als de 1800s eruit gaan. Wie trekt / duwt dan de ICRm?![]()
Laat aub NS na 2015 ook nog lekker rijden op het Hoofdrailnet. En geef die informatie nu ook al aan NS zodat ze door kunnen gaan met het investeren in nieuwe treinen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Voor internationaal reizigersvervoer per trein gaat de markt open per 2010, heb ik begrepen. Veolia en Air France zijn al aan het kijken of ze zelf een HST kunnen laten rijden van AMS naar CDG, en eventueel naar Londen.
De concessie op het kernnet verloopt in 2015. De kans is groot dat NS 'm dan weer opnieuw krijgt, maar als er een andere speler is die meer kan bieden dan NS, bestaat er een kans dat 't die speler wordt. Of het kernnet wordt dan opgeknipt naar Brits model, dat kan ook nog natuurlijk.
(Dit is tenminste wat ik weet, pin me er niet op vast)
Het uitfaseren van de 1800s, met de 1700's nog op de baan, vind ik niet echt een vermindering van de verscheidenheid, sorryquote:
quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:38 schreef ReisT het volgende:
[..]
Lijkt me ook, net als de laatste tijd met de citypendels gebeurde. Maar 2015 zullen ze wel niet meer halen ben ik bang.
Voorspelling voor het NS-wagenpark in 2015, wat minder variatie dan nu:
Afgevoerd: Mat'64, ICK, ICL, 1800.
Stoptreinen: DM'90(m?)
Sprinters: SGMm, SLT
IC's: ICRm, ICMm, DDMm (=alle DDM/DDAR spul bij elkaar, verbouwd tot IC-mat), VIRM.
Op welgeteld anderhalf traject ja. Zutphen-Apeldoorn kan naar Syntus (doorgaande lijn Apeldoorn-Oldenzaal), en als we dan nog een draadje boven Zwolle-Wierden hangen heeft NS geen diesellijntjes meer (vergeet ik Zwolle-Kampen? dat wordt een tram). Waar er dan nog een toekomst is voor DM'90, ik heb geen flauw idee.quote:
Gewoon, net als nu, als stoptrein Leeuwarden - Wolvega.quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:47 schreef ReisT het volgende:
[..]
Waar er dan nog een toekomst is voor DM'90, ik heb geen flauw idee.
Nou, t zal mij benieuwen. Dan moet je namelijk EN Friesland, EN Overijssel EN Drenthe op 1 lijn zien te krijgen. Veel plezierquote:Op vrijdag 19 december 2008 17:36 schreef Zug-Chef het volgende:
Dat is in 2015 waarschijnlijk opgewardeerd tot Stoppert Leeuwarden-Zwolle, mits de provincies meebetalen.
Die zijn dan al gefuseerd tot Provincie/sje Noord-Oost.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, t zal mij benieuwen. Dan moet je namelijk EN Friesland, EN Overijssel EN Drenthe op 1 lijn zien te krijgen. Veel plezier
Euregiootje met Niedersachsen?quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die zijn dan al gefuseerd tot Provincie/sje Noord-Oost.
Mwah, het gaat vooral om Steenwijk/Overijssel. Die verliezen namelijk wel hun IC stop (en terecht) en moeten daardoor wel d.m.v. het doortrekken van de stoppert een 2e trein per uur krijgen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 18:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, t zal mij benieuwen. Dan moet je namelijk EN Friesland, EN Overijssel EN Drenthe op 1 lijn zien te krijgen. Veel plezier
Voor de duidelijkheid: de minister liegt.quote:Eurlings meldt verder dat de consumentenorganisaties akkoord gaan met de prijs van de HSL-kaartjes. Zij zouden stellen dat de tarieven acceptabel zijn omdat reizigers ook een gewoon treinkaartje kunnen kopen.
quote:De basistoeslag van 60% boven het volle NS-tarief in de tweede klasse is volgens ons onevenredig hoog. Het verschil in prijs ten opzichte van een gereduceerde enkele reis of retour - een kaartsoort die veel reizigers in de daluren gebruiken - is nog veel groter: deze reizigers gaan ongeveer het dubbele betalen.
quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Iki hoor net op het ANP nieuws dat de treinkaartje van de HSL toch goedkoper gaan worden als er niemand mee gaat
Je hebt gelijk. Weet niet hoe ik nu weer bij die 77 kom.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:16 schreef Ofyles2 het volgende:
Dat weet ik niet zeker. Volgens mij ging de 8600/9400 serie tot de 81 en de 8700/9500 gaat tot de 97.
Ik zei 150 omdat het me niet voor de hand lag tot een nog hoger aantal te komen.
De ICE is dan ook niet bedoeld voor dat soort korte trajectjes. Vergelijk tarieven en reistijden eens op Berlin - Köln of München - Hamburg. Dat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:18 schreef Igen het volgende:
De ICE-toeslag is in Nederland dan ook wel belachelijk laag.
Kijk voor de grap bijvoorbeeld eens naar een traject als Dortmund-Duisburg. Met de stoptrein kost dat ¤ 10,50 en met de ICE ¤ 19,00. Ook bijna twee keer zo duur dus, voor het verschil tussen 35 en 38 minuten.
Dat gaat over de 386 neem ik aan? Daar wil ik wel in zitten jaquote:Op vrijdag 19 december 2008 22:09 schreef bork het volgende:
O, ja nog meer museumnieuws
DE 'HONDEKOP' GAAT RIJDEN
Nieuw in de dienstregeling van de Heimwee Express is de MAT '54. Deze trein uit 1962 is, vanwege zijn uiterlijk, beter bekend onder de naam Hondekop. De Hondekop was lange tijd als intercity- en sneltrein beeldbepalend op het spoor en reed door het hele land. In 1996 is deze trein buiten dienst gesteld en aan de collectie van het museum toegevoegd.
In het weekend van 4 en 5 juli 2009 zal de Hondekop voor het eerst rijden.
Had ik al eerder dit topic vermeldquote:Op vrijdag 19 december 2008 21:04 schreef Peterselieman het volgende:
Viel me trouwens vandaag op dat Arriva op de rustige uren voor de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen GTW 2/6 inzet ipv een 2/8
quote:Op donderdag 18 december 2008 15:09 schreef Wadloper het volgende:
Om even in Arriva sferen te blijven.
Ze gebruiken de GTW 2/6jes veel beter momenteel. In de daluren zie je zelfs de sneltreinen tussen Groningen-Leeuwarden v.v. met GTW 2/6jes rijden (Voor de leken onder ons, de 2/6 is een 2'tje en een 2/8 is een 3'tje).
Op de lijn Groningen - Nieuweschans - Leer v.v. rijdt ook in de daluren een 2/6je, wat later omgeruild wordt voor een 2/8je. Zo staan er momenteel dus veel meer 2/8jes te Groningen.
Dat heb ik al vaker gelezen op hgbtf.net, daar geeft o.a. Steven nogal felle kritiek op de NS Hispeed-collega's. In mijn opinie is het onzin, het lijkt me niet dat een machinist willens en wetens de ventilatie uitschakelt 'omdat het herrie maakt', terwijl hij weet dat hij daarmee dat ding sloopt.quote:Op vrijdag 19 december 2008 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Dudes.
Ik hoor net dat het veelvuldige stukgaan van de 11.8 en 11.9 NMBSlocs op de Beneluxtrein de schuld is van de Nederlandse machinisten, die vanwege de geluidsoverlast de koeling uitschakelen, waardoor die dingen versneld naar z'n grootje gaan. Ik had dat verhaal nog nooit gehoord. Weet iemand hier iets meer van?
Dat zijn toch de enige belgen die Bordeaux-geel zijn? IK zag vanavond twee stuks saampjes netjes glimmend en frisgewassen langskomen op Brussel Centraal richting Zuid. Denk dat ze van de werkplaats gekomen zijn. De frambozenlollie die ik tegenkwam had overigens een nieuwe loc voor én achterop. Pogen ze sneller te keren om vertragingen te beperken? Ze hebben ook al de stops op Antwerpen Bergem en Brussel Noord geschrapt.quote:Op vrijdag 19 december 2008 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Dudes.
Ik hoor net dat het veelvuldige stukgaan van de 11.8 en 11.9 NMBSlocs op de Beneluxtrein de schuld is van de Nederlandse machinisten, die vanwege de geluidsoverlast de koeling uitschakelen, waardoor die dingen versneld naar z'n grootje gaan. Ik had dat verhaal nog nooit gehoord. Weet iemand hier iets meer van?
Loc omlopen is niet nodig, mits stuurstandquote:Op vrijdag 19 december 2008 23:40 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat zijn toch de enige belgen die Bordeaux-geel zijn? IK zag vanavond twee stuks saampjes netjes glimmend en frisgewassen langskomen op Brussel Centraal richting Zuid. Denk dat ze van de werkplaats gekomen zijn. De frambozenlollie die ik tegenkwam had overigens een nieuwe loc voor én achterop. Pogen ze sneller te keren om vertragingen te beperken? Ze hebben ook al de stops op Antwerpen Bergem en Brussel Noord geschrapt.
Als dat een methode is om die locs te slopen, hebben ze mijn steun.quote:Op vrijdag 19 december 2008 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Dudes.
Ik hoor net dat het veelvuldige stukgaan van de 11.8 en 11.9 NMBSlocs op de Beneluxtrein de schuld is van de Nederlandse machinisten, die vanwege de geluidsoverlast de koeling uitschakelen, waardoor die dingen versneld naar z'n grootje gaan. Ik had dat verhaal nog nooit gehoord. Weet iemand hier iets meer van?
De nieuwe locs werken toch niet met stuurstanden?quote:Op zaterdag 20 december 2008 01:03 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Loc omlopen is niet nodig, mits stuurstand
Berchem ligt er al langer uit
Brussel noord overlaan is idd nieuw ja, ga maar terug vanaf centraal is de boodschap
Was nu gefixt, stond een Mat’46 vandaag en daarachter kwam om 13.00 nog een sprinter te staan.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er was toch ergens een foto van een doorgeschoten sprinter tegen het stookjuk in Utrecht Maliebaan?
Iets met een ban of zo.quote:Op zaterdag 20 december 2008 16:37 schreef weirdofm het volgende:
weet iemand wat er aan de hand was/is tussen heerlen en aken?
Edit: Inderdaad, ik kijk ook echt niet verder dan m'n neus lang is.quote:Op zondag 21 december 2008 12:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Volgensmij draai ik al mee vanaf de geboorte van rondje, topic 52?
Oh waarom dat?quote:Op zondag 21 december 2008 12:22 schreef Duvel het volgende:
Ook verbannen volgens mij... MREn bedoel je, toch?
MREn, ja, die bedoel ik, ook een ban?quote:Op zondag 21 december 2008 12:22 schreef Duvel het volgende:
Ook verbannen volgens mij... MREn bedoel je, toch?
Ik weet ook niet precies waarvoor, maar het was niet topicgerelateerd...quote:Op zondag 21 december 2008 14:48 schreef bork het volgende:
[..]
MREn, ja, die bedoel ik, ook een ban?
Dit lijkt me nu niet echt het sufforum om een ban aan je broek te krijgen. Maar ja als ik zie dat je vanaf topic 2 er al bij bent dan zul het wel weten
Toffe fotoquote:
Loesoe. Dat is er niet eentje van hier of hij gaat met pek en veren rond.quote:Op zondag 21 december 2008 21:36 schreef Socios het volgende:
Moest ´ie de route opnoemen van Boxmeer naar Utrecht Centraal via ´s-Hertogenbosch, noemt ´ie ´m via Elst - Tiel!!
Teringquote:Op zondag 21 december 2008 21:36 schreef Socios het volgende:
route opnoemen van Boxmeer naar Utrecht Centraal via ´s-Hertogenbosch,
Zeg dat het niet iemand van hier wasquote:Op zondag 21 december 2008 21:53 schreef Zug-Chef het volgende:
Lolll. Heeft er nog een of andere sjappie zich er voor opgegeven ook.
Nee precies. Het gaat er niet om dat jij of iemand dat weet. Het gaat erom om een "treinennerd" als zodanig af te schilderen. En dat zou mij wel wat meer dan 1000 euro moeten opleveren.quote:Op zondag 21 december 2008 22:38 schreef Peterselieman het volgende:
Ik kan het wel, maar ik begin er niet aan
Steenwijk heeft toch ooit bedongen dat alle treinen daar moeten stoppen? Iets met een grondeigenaar enzulks?quote:Op vrijdag 19 december 2008 19:09 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Mwah, het gaat vooral om Steenwijk/Overijssel. Die verliezen namelijk wel hun IC stop (en terecht) en moeten daardoor wel d.m.v. het doortrekken van de stoppert een 2e trein per uur krijgen.
Makje dit keer. Je kunt niet meer via Lunetten direct naar Maliebaan, dus dan maar anders hequote:Op maandag 22 december 2008 00:22 schreef Cothen het volgende:
Ik wil ook Plan W interieur!
Overigens wel opvallend dat ze een 2e klas "roken" afdeling hebben gebruikt als decor.
Routes als Maastricht - Rotterdam via Utrecht Maliebaan met de minste tariefeenheden zonder te keren/driehoeken zijn pas uitdagingen
Niet als je het stel niet mag draaienquote:Op maandag 22 december 2008 01:53 schreef knars het volgende:
Als je dan na Amsterdam zo'n grote lus gaat maken via Breda naar Rotterdam, is het dan niet sneller om na Hilversum Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - HS - Rotterdam te rijden?
Dat is met kopmaken in Amsterdam Zuid. Die andere ook. Dat mag dus niet. En via de oude lijn hoeft het ook nietquote:Op maandag 22 december 2008 01:00 schreef Peterselieman het volgende:
Dat is met driehoeken, zonder dat zou de route even iets anders zijn geweest.
Maastricht - Amersfoort - Deventer - Arnhem - Maliebaan - Hilversum - Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht - Den Bosch - Breda - Rotterdam
Als dat echt zo is, kan NS dat recht vast wel afkopen. Is in het verleden vaker gebeurd. Kostte in 1953 nog 100.000 gulden voor Nieuwersluis-Loenen, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op maandag 22 december 2008 00:48 schreef petre86 het volgende:
[..]
Steenwijk heeft toch ooit bedongen dat alle treinen daar moeten stoppen? Iets met een grondeigenaar enzulks?
Kan zonder kopmaken!quote:Op maandag 22 december 2008 01:00 schreef Peterselieman het volgende:
Maastricht - Amersfoort - Deventer - Arnhem - Maliebaan - Hilversum - Amsterdam Diemen Zuid - Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht - Den Bosch - Breda - Rotterdam
De tijden zijn veranderd sinds de nieuwe dienstregelingquote:Op maandag 22 december 2008 13:17 schreef Zug-Chef het volgende:
Waarom niet goed voor een foto? RIjdt ie te laat ofzo? Ding ging toch altijd om 15u ofzo uit Vdm weg naar Zb?
"Trailerhelling" ook.quote:Op maandag 22 december 2008 17:13 schreef Socios het volgende:
Even een fotootje van vanmiddag erbij.
[ afbeelding ]
GTW zojuist begonnen aan haar reis naar Leeuwarden.
quote:Verstekeling hangt urenlang aan trein
BERLIJN - Een 30-jarige Duitser heeft 's nachts een ijskoud avontuur op een goederentrein meegemaakt. Hij wilde niet langer wachten op de gewone trein en stapte daarom op een langzaam rijdende goederentrein. Die reed echter veel te snel om er weer af te springen, en stopte pas 240 kilometer verderop. De man had na 5 kilometer af willen stappen.
De verstekeling stond op een opstapje en kon zich drie uur lang alleen vasthouden aan een ijzeren stang. Hij belde zijn vriendin voor hulp, die daarop de politie inschakelde. Agenten lieten verscheidene goederentreinen tot stilstand brengen, speurden de opstapjes af, maar tevergeefs. De dertiger moest worden opgenomen in het ziekenhuis wegens onderkoelingsverschijnselen.
Als hij dood was gegaan, was het een mooie nominatie voor de Darwin Awards geweestquote:
Kek plan op zich natuurlijkquote:Op maandag 22 december 2008 21:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als hij dood was gegaan, was het een mooie nominatie voor de Darwin Awards geweest
Meereizen met een goederentrein, hoe stom kan je zijn?
Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ik nu eens op zo'n bordes zou gaan staan bij een stapvoets passerende goederentrein. Waar ik uit zou komen en wanneer ik weer af zou kunnen stappen.quote:Op maandag 22 december 2008 21:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als hij dood was gegaan, was het een mooie nominatie voor de Darwin Awards geweest
Meereizen met een goederentrein, hoe stom kan je zijn?
In de USA gebeurde dat vroeger geregeld geloof ik. En in Mauretanië is de goederentrein gewoon de enige trein. Wordt ook gebruikt door toeristen. Ga maar bovenop een ertskar zitten, een uurtje of 15. SOMS haken ze er 1 rijtuig aan. Zo'n ding met ramen en een dak en zo.quote:Op maandag 22 december 2008 22:21 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ik nu eens op zo'n bordes zou gaan staan bij een stapvoets passerende goederentrein. Waar ik uit zou komen en wanneer ik weer af zou kunnen stappen.
't Schijnt nogal te hobbelen allemaal.quote:Op maandag 22 december 2008 22:21 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ik nu eens op zo'n bordes zou gaan staan bij een stapvoets passerende goederentrein. Waar ik uit zou komen en wanneer ik weer af zou kunnen stappen.
En dan is het nou nog kerstvakantie (zeggen ze)quote:Op dinsdag 23 december 2008 08:24 schreef patatmetfriet het volgende:
Weer heerlijk alles vertraagd op zaandam. Wordt weer fijn proppen...
Godverdomme, nou moeten we zelfs tot 14:00 blijven. Fucking gijzeling manquote:Op donderdag 18 december 2008 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:
OKee mijn Pools driehoekje kan de kachel in, ik word geacht minimaal tot vrijdag 13:00 in Potsdam Acte de Presence te geven. Jammer. Moek weer wat anders verzinnen.
Gelukzoekers uit Midden-Amerika doen dit ook.quote:Op maandag 22 december 2008 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In de USA gebeurde dat vroeger geregeld geloof ik. En in Mauretanië is de goederentrein gewoon de enige trein. Wordt ook gebruikt door toeristen. Ga maar bovenop een ertskar zitten, een uurtje of 15. SOMS haken ze er 1 rijtuig aan. Zo'n ding met ramen en een dak en zo.
Ja. EN nu MOET je zelfs van Amf naar Dv want er is een aanrijding bij Hulshorst geweest http://www.nu.nl/algemeen(...)ding-met-trein-.htmlquote:
Top! Veel plezier!quote:Op woensdag 24 december 2008 11:17 schreef bork het volgende:
Fijne dagenenzo, wij zijn er van tussen met Thalys enzo, er wordt ook nog gestoomd tussendoor (hopen op sneeuw!). Maar voor dat het 2009 is zijn we er weer om verslag te doen
![]()
![]()
Jeetje, dat is ook erg. De dag voor kerstquote:Op woensdag 24 december 2008 10:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja. EN nu MOET je zelfs van Amf naar Dv want er is een aanrijding bij Hulshorst geweest http://www.nu.nl/algemeen(...)ding-met-trein-.html
Ja, die redenering gaat natuurlijk iedere dag opquote:Op woensdag 24 december 2008 14:21 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Jeetje, dat is ook erg. De dag voor kerst![]()
Niet dat ik persoonlijk veel om kerst geef, maar misschien deze persoon wel
quote:Op woensdag 24 december 2008 14:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, die redenering gaat natuurlijk iedere dag op
"Jeetje, dat is ook erg. De dag voor de naamdag van Sint Barbara![]()
Niet dat ik persoonlijk veel om de naamdag van SInt Barbara geef, maar misschien deze persoon wel"
Hulshorst is dan ook een berucht plekje voor mensen die er een eind aan willen maken.quote:Op woensdag 24 december 2008 14:21 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Jeetje, dat is ook erg. De dag voor kerst![]()
Niet dat ik persoonlijk veel om kerst geef, maar misschien deze persoon wel
Dat komt er welquote:Op donderdag 25 december 2008 15:43 schreef Wadloper het volgende:
Jammer dat er geen geheel nieuw spel uit komt, zoals eerder belooft was door microsoft
Cool, Bruce Willis en een enge duitser met ontwrichte schouders!quote:Op donderdag 25 december 2008 16:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat komt er welDe ontwikkeling is in volle gang, zie www.tsinsider.com
Voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Oh, toch welquote:Op donderdag 25 december 2008 16:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat komt er welDe ontwikkeling is in volle gang, zie www.tsinsider.com
Voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Is gewoon een appart treintje, tot duivendrecht roepen ze om dat het een sneltrein is nu, die daarna doorgaat als stoptrein.quote:Op maandag 22 december 2008 20:09 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Pff, weer vertraging vandaag zowel op de heen als de terugweg. Tot nu toe heb ik een keer meegemaakt dat de trein op tijd was sinds vorige week zondag de nieuwe dienstregeling in ging.
Wel grappig overigens dat de conducteur nu elke keer om moet roepen dat de sprinter niet op Amsterdam Amstel en Amsterdam Muiderpoort stopt.
Een sprinter is in 99% van de gevallen toch een echte stoptrein? Of zijn er nog meer trajecten waarbij de sprinter of normale stoptrein stations overslaat? Het gaat hier om de sprinter Amsterdam Centraal - Veenendaal Centrum.
Omgebouwde mP's zijn er alleen voor testen met ERTMS of ATB.quote:Op vrijdag 26 december 2008 23:06 schreef Fixers het volgende:
Ik dacht, dat op tweede kerstdag de zuurstok wel netjes op tijd naar Brussel zou gaan rijden, maar nee hoor. Vanmorgen op Roosendaal eerst +15 op de borden, dat werd +10 om uiteindelijk met +20 in Brussel aan te komen. Het was vanmorgen 8.30uur, op een rustige ochtend met een minimale, dienstregeling. Dan zou je toch zeggen dat een intercitytrein op tijd zou rijden.
Ik heb wel een keer of 6 een videoschouwtrein langs zien komen. Die was heen en weer aan het crossen op Roosendaal. Ik dacht dat ze daar mP's voor hadden omgebouwd. Dit was een losse dieselloc met wat lampen eronder.
Dat weet ik zo niet. Wat ik wél weet, is dat er een "World of Rails" komt, waarin ze basisgegevens opnemen van vrij veel spoorwegen enzo, waardoor routebouwers snel aan de slag kunnen: http://tsinsider.com/Articles/AboutTS2/WorldOfRails.aspxquote:Op donderdag 25 december 2008 19:17 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Oh, toch wel![]()
Ik dacht dat het project allang doodgebloed wasEr kwam ook Nederlands materieel bij dacht ik. Klopt dat nog?
Een versie van de Velaro dus:quote:Op zaterdag 27 december 2008 01:02 schreef Ofyles2 het volgende:
Overigens wordt er met de Sapsan testritten uitgevoerd, tussen Moskou en Sint-Petersburg.
Grappig, die vraag bedacht ik me ook al van de week, maar ua afstand of qua tijdquote:Op zaterdag 27 december 2008 10:54 schreef jakkop het volgende:
Wat ik me al tijden afvraag he... wat is het langste stuk in Nederland dat je niet stopt met een trein?
Maar de Sapsan kan nog geüpgraded worden zodat die alsnog over de 300 km/h komt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 07:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Een versie van de Velaro dus:
[ afbeelding ]
Ik denk Amersfoort - Apeldoorn, als je station Stroe niet meerekent.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:28 schreef knars het volgende:
En de langste afstand over spoor zonder stations, is dat dan Zwolle - Meppel? (goederenlijntjes uiteraard niet meegerekend)
idd, 43 km.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:44 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk Amersfoort - Apeldoorn, als je station Stroe niet meerekent.
Misschien kan die als Velaro nu al wel 330quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:22 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Maar de Sapsan kan nog geüpgraded worden zodat die alsnog over de 300 km/h komt.
Toch jammer. Vroeger had je nog een spits-3500 die Maastricht - Utrecht - Groningen ineens reedquote:Op zaterdag 27 december 2008 12:59 schreef Socios het volgende:
Klopt allemaal. En de langste directe verbinding zonder overstap binnen Nederland is Den Helder - Maastricht met 298 kilometer. (2 x per dag in de ochtendspits, niet in het weekend en niet de andere kant op.)
En als je de HSL niet meerekentquote:Op zaterdag 27 december 2008 12:44 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk Amersfoort - Apeldoorn, als je station Stroe niet meerekent.
Jammer inderdaad. Ik droom weleens van een ICE Groningen - Zwolle - Utrecht - Eindhoven - Maastricht.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch jammer. Vroeger had je nog een spits-3500 die Maastricht - Utrecht - Groningen ineens reed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |