Tot daar ben ik het helemaal eens met het artikel. Daarna dat gezeik over die christenen, zoals er al meerdere topics actueel zijn over de wil van christenen om zo maar even het recht te hebben om te bepalen dat homoseksuele leraren geweigerd mogen worden etcetera. Dit is toch echt te achterlijk voor woorden. Sorry, maar de liberale wetten in Nederland over euthanasie, abortus, homoseksualiteit etc. zijn nou net een van de weinige dingen wat ik zo waardeer aan Nederland. Als christenen dat verneuken ben ik de eerste die de koffers pakt.quote:"We zijn erin geslaagd de bezuinigingen van het CDA op ontwikkelingssamenwerking tegen te houden. Dat zie ik nog steeds als een van mijn grootste wapenfeiten. Verder kwamen wij als CDJA op voor het milieu, minimumjeugdlonen en studiebeurzen" Ad Koppejan, nu Tweede Kamerlid voor het CDA, vertelt over zijn voorzitterschap van het Christen Democratisch Jongeren Appèl (CDJA) van 1988 tot 1992.
Al een paar jaar laat zijn oude club een ander geluid horen. Toen Rita Verdonk als minister van integratie onder vuur kwam te liggen, liet het CDJA weten haar beleid te steunen. Dit voorjaar pleitte het CDJA ervoor om in elke schoolklas de Nederlandse vlag te plaatsen en de leerlingen dagelijks het Wilhelmus te laten zingen. Dit om Nederlanders weer trots te laten zijn op hun land en cultuur.
Verder klagen de jongeren al tijden dat er in het CDA nauwelijks een debat is over het integratievraagstuk. De islam moet zich aanpassen aan de democratische rechtsstaat,
Niets, tenzij het verplicht wordt.quote:Op zondag 9 november 2008 13:06 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik zie werkelijk niet wat er mis is met het volkslied zingen en een vlag ophangen.
Mijn vader komt uit die tijd en komt uit (destijds) de roodste buurt van de stad (Jordaan). Hij was toen (ook uit sensatielust) betrokken bij het e.e.a. maar ik ben wel benieuwd hoe hij er over denkt.quote:Op zondag 9 november 2008 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me de laatste tijd steeds meer gaat tegenstaan is dat klakkeloos door iedereen wordt gepropageerd dat de de mei '68 revolutie (1) te ver is doorgeschoten, (2) tegenwoordig is voltooid, (3) dat het alleen maar kwalijke invloeden heeft gehad en (4) nieuwe invloeden sindsdien bepaalde '68 puinhopen hebben opgelost. Dat mag best eens wat meer tegen gesproken worden zonder het romantisch te gaan verheerlijken.
En hier gaat mijn bloed dus van koken. Waar haalt iemand de arrogantie vandaan een oordeel te vellen over MIJN vrijheid?quote:Op zondag 9 november 2008 13:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, conservatisme als kritische houding, zonder ideologische invulling, is zo kwaad niet idd. Daar past ook kritische distantie bij tov de doorgeschoten persoonlijke vrijheden van de jaren 60...
Helemaal mee eens. Maar NIET op de gebieden waar de christenen dit willen.quote:Op maandag 10 november 2008 01:47 schreef Picchia het volgende:
Ik snap de afkeer tegen conservatieve kernwaarden sowieso niet. Tegenwoordig is het ook aardig een sport om ofwel zogenaamd geen morele afweging te maken, of te luisteren naar dissidenten. Maar aan de eigen input, onze conservatieve kernwaarden, word al snel voorbij gegaan. Deze vorm van herseloosheid is het resultaat van een hippiegeneratie die dacht alles beter te weten dan hun ouders, maar dat wisten ze niet. Ze wilde alles emanciperen, en ja, daarvoor diende de rest van de maatschappij haar verstand op nul te zetten. Maar ook in een liberale maatschappij moet men duidelijke kernwaarden formuleren en voorstaan.
Je bent het eens met de vlag uithangen en het volkslied elke dag zingen?quote:Op maandag 10 november 2008 04:57 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Tot daar ben ik het helemaal eens met het artikel. Daarna dat gezeik over die christenen, zoals er al meerdere topics actueel zijn over de wil van christenen om zo maar even het recht te hebben om te bepalen dat homoseksuele leraren geweigerd mogen worden etcetera. Dit is toch echt te achterlijk voor woorden. Sorry, maar de liberale wetten in Nederland over euthanasie, abortus, homoseksualiteit etc. zijn nou net een van de weinige dingen wat ik zo waardeer aan Nederland. Als christenen dat verneuken ben ik de eerste die de koffers pakt.
Geen probleem met 100 jaar terug? Graag weer de moraal van 1908, luisteren naar meneer pastoor, de vrouw weer achter het aanrecht en de homo in de kast?quote:Op maandag 10 november 2008 02:44 schreef Picchia het volgende:
Ik word liever door de CDA-jugend 100 jaar teruggeworpen dan door GL 100 jaar 'vooruit'.
quote:De meerderheid moet niet de macht van het getal gebruiken om al haar opvattingen over ethiek, die soms tegen het geweten van mensen ingaan, dwingend op te leggen. Dat is Rousseau op de troon zetten.
to zover primaquote:’We zijn erin geslaagd de bezuinigingen van het CDA op ontwikkelingssamenwerking tegen te houden. Dat zie ik nog steeds als een van mijn grootste wapenfeiten. Verder kwamen wij als CDJA op voor het milieu, minimumjeugdlonen en studiebeurzen.” Ad Koppejan, nu Tweede Kamerlid voor het CDA, vertelt over zijn voorzitterschap van het Christen Democratisch Jongeren Appèl (CDJA) van 1988 tot 1992.
Al zorgde dat beleid niet voor enig positief resultaat op een profvoetballer naquote:Al een paar jaar laat zijn oude club een ander geluid horen. Toen Rita Verdonk als minister van integratie onder vuur kwam te liggen, liet het CDJA weten haar beleid te steunen.
Ja goed idee. Mensen trots van bovenaf opleggen en dat kunstmatig door hun strot duwen. Dat is echt oprechte vaderlandsliefde!quote:Dit voorjaar pleitte het CDJA ervoor om in elke schoolklas de Nederlandse vlag te plaatsen en de leerlingen dagelijks het Wilhelmus te laten zingen. Dit om Nederlanders weer trots te laten zijn op hun land en cultuur.
Eensquote:Verder klagen de jongeren al tijden dat er in het CDA nauwelijks een debat is over het integratievraagstuk. De islam moet zich aanpassen aan de democratische rechtsstaat, tot zo ver prima
Vergeet met name de liberale nietquote:die is gefundeerd in de joods-christelijke traditie, vindt het CDJA.
Dat is hetzelfde als alle weigerambtenaren ontslaan.quote:De jongeren namen het onlangs op voor reformatorische scholen die homoseksuele leraren willen weigeren als ze een relatie aangaan. De scholen moeten zich daarbij kunnen beroepen op hun reformatorische grondslag, vindt het CDJA.
Minderheidsverschijnsel dusquote:Wie wil weten wie die paar Nederlanders zijn die John McCain steunden in de Amerikaanse verkiezingsstrijd, kan kijken naar het CDJA.
Maar eigenlijk doet het CDJA precies hetzelfde als ze die universiteit verwijtenquote:De jongeren nemen niet zomaar een standpunt in. Een vormingscommissie verzorgt de politiek-filosofische verdieping en er is een leesclub opgericht. Een groep geïnteresseerde CDJA’ers leest werken van conservatieve schrijvers als Andreas Kinneging, Ad Verbrugge, Theodore Dalrymple en paus Benedictus XVI. Ook oudere werken worden gelezen. Men verdiept zich in onder anderen Plato, Augustinus, Burke, Kuyper en C.S. Lewis.
Voorzitter van de vormingscommissie is Bart-Jan Heine (25). „CDJA’ers kunnen zich niet laven aan de universiteit. Daar wordt eenzijdig lesgegeven, er wordt alleen onderwezen over postmodernisme of sociaal-constructivisme. Het is alles Michel Foucault wat de klok slaat. Wie wil teruggrijpen op de rijke traditie moet zichzelf onderwijzen. Overal om me heen zie ik een behoefte aan verdieping. Daarom hebben wij ons gestort op de grote werken uit de geschiedenis.”
Typische "vroeger was alles beter" taal waarbij men graag mensen in starre structuren propt waarbij men verzuipt in een grauwe massa van verstikkend collectivisme. Bovendien heeft het een typische betweterige en moraalridderige toon die gelijk is aan die van de ouderwets linkse kerk.quote:De jongeren grijpen bewust terug op oude tijden. Daar bestaat veel onwetendheid over, vindt Heine, en dat komt door de studentenrevolte van 1968. „De revolutie van 1968 was als een guillotine die onze cultuur afsneed van haar christelijke en klassieke wortels. Vooral sociale instituties zoals de kerk, de school en het gezin, die primair gericht zijn op het vormen van mensen tot verantwoordelijke en deugdzame personen, kwamen onder vuur te liggen.”
De afbraak van deze sociale instituties is het grootste probleem waar onze generatie voor staat, zeggen deze CDJA’ers. Het is aan de jonge generatie het tij te keren. „Bezinning op de huidige tijdsgeest moet ergens beginnen, en het CDA is daarvoor de aangewezen partij”, aldus Heine.
Weer een typische arrogante houding waarin het christendom superieur is en impliceert dat de rest een tweederangsmening heeft.quote:De C in CDJA is groter dan in CDA. De jongeren zijn zelfbewust en ongedwongen christelijk. Sommigen zijn seculier opgevoed maar hebben zelf voor het christendom gekozen.
Vicevoorzitter Geert Meijering (24): „Bij de generatie die nu aan de macht is, bestaat het idee dat religie voor thuis is, dat je het moet wegstoppen. Wij geloven daar niet in. De democratische rechtsstaat is volgens ons op christelijke leest geschoeid, daar komen wij voor uit. Het CDA is nog wel eens cultuurrelativistisch en maakt geen onderscheid tussen religies. Laatst stelde een CDA-Kamerlid voor om een imam uit te nodigen voor het bezinningsmoment op het CDA-congres. Daar kun je toch duidelijke vraagtekens bij plaatsen. We zijn een christen-democratische partij, niet een religieus-democratische partij.”
Wat wil men hiermee zeggen? Als het niet democratisch kan moet het maar autoritair ondemocratisch worden opgelegd? Is dat die christelijke democratie waarmee deze jongeren zich eerder in het artikel mee op de borst kloppen? "Democratie is best zolang het maar in ons straatje past." Een artikel dat zichzelf zo tegenspreekt heb ik niet vaak gelezen. En dan nog hypocriet gaan zeiken op moslims ook.quote:CDJA’ers zien met lede ogen aan dat in de jaren negentig vele taboes op ethisch vlak zijn doorbroken. Oud-vicevoorzitter Maarten Neuteboom (24): „In deze tijd moet je het eens zijn met al die liberale standpunten wat betreft homohuwelijk, abortus en euthanasie. Veel CDA’ers zijn het er niet mee eens, maar ze durven dat niet te zeggen. Het CDJA riep veel weerzin op met het standpunt dat reformatorische scholen homoseksuele leraren mogen weigeren. Geen hond begreep dat. Maar het kardinale punt is dat in dit soort ethische kwesties de democratie niet per definitie het laatste woord heeft. De meerderheid moet niet de macht van het getal gebruiken om al haar opvattingen over ethiek, die soms tegen het geweten van mensen ingaan, dwingend op te leggen. Dat is Rousseau op de troon zetten.
"Democratie is best zolang het maar in ons straatje past."quote:„Conservatieven verzetten zich ertegen dat democratie gaat heersen over goed en kwaad, over moraal, over het domein van de geest. We zijn vergeten dat de deugd op zichzelf staat; dat de waarheid niet wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Christen-democraten moeten zich daar net als conservatieven tegen verzetten.
Weer dat morele superioriteitsgevoelquote:„Het doorgeschoten gelijkheidsdenken en het cultuurrelativisme hebben een verderfelijke invloed in Nederland, dat gaat ook aan het CDA niet voorbij. Het grootste probleem waar we mee te kampen hebben is de morele staat van Nederland. Er is wel degelijk onderscheid tussen goed en kwaad. Een institutie als het huwelijk is meer dan een contract dat je gemakkelijk kunt ontbinden. Niet alles is relatief.”
Neuh, dit staat allemaal erg ver van de dagelijkse praktijk vandaanquote:Neuteboom ziet een verrechtsing optreden binnen het CDJA, als reactie op die morele staat. „Er is een conservatieve opleving gaande. Maar of die paar jongelui het tij kunnen keren? Ik moet het nog zien.”
De bijdragen van het CDJA snijden meestal wel meer hout dan de grootheidswaanzin van de EBS.quote:De verrechtsing binnen het CDJA is ook Bart Jan Spruyt opgevallen, oprichter van de conservatieve denktank Edmund Burke Stichting. In zijn column in weekblad Elsevier noemt hij de CDJA-jongeren ’Neerlands hoop in bange dagen’.
Neutraal verder. Harry is trouwens wel aardig. Ooit eens op een JD-congres geproken waar hij te gast was.quote:Voorzitter Harry van der Molen (28) benadrukt dat het CDJA er niet alleen voor rechtse of conservatieve jongeren is. „We bedrijven politiek vanuit onze christen-democratische idealen.” Verder zegt hij dat er veel continuïteit binnen het CDJA bestaat. „We hebben van oudsher een horzelfunctie. Het is onze taak om het CDA bij de les te houden als ze de fout ingaan. Soms leveren we linkse, soms rechtse kritiek.”
Dat is niet verkeerd. Beter dan een klapveeorganisatie als Rood.quote:Binnen het CDA wordt vaak geschrokken gereageerd op de conservatieve CDJA-standpunten. Af en toe worden de jongeren op het matje geroepen op de burelen van de partij voor een pittige discussie. Het weerhoudt de christen-democratische angry young men er niet van als een horzel op te treden. Alleen: vroeger prikten ze van links, nu van rechts.
Lekker makkelijk he, elke kritiek op de moderne tijd de grond instampen als als nostalgisch verlangen naar de tijd dat vroeger alles beter was.quote:Typische "vroeger was alles beter" taal waarbij men graag mensen in starre structuren propt waarbij men verzuipt in een grauwe massa van verstikkend collectivisme. Bovendien heeft het een typische betweterige en moraalridderige toon die gelijk is aan die van de ouderwets linkse kerk.
Dat doet ie niet hoor, dat maak jij er van. Er is genoeg terechte kritiek op de moderne tijd.quote:Op maandag 10 november 2008 11:12 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lekker makkelijk he, elke kritiek op de moderne tijd de grond instampen als als nostalgisch verlangen naar de tijd dat vroeger alles beter was.
Ik geef toe dat ik met die zin in de loopgraaf spring.quote:Op maandag 10 november 2008 11:12 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lekker makkelijk he, elke kritiek op de moderne tijd de grond instampen als als nostalgisch verlangen naar de tijd dat vroeger alles beter was.
Mijn punt is dat men elke conservatieve en communitaristische kritiek wegwuift zonder er argumenten tegen in te brengen. Er wordt vanuit gegaan dat je door op het 'nostalgisch verlangen' te wijzen al bewijst dat het bullshit is. De gedachte dat sommige aspecten van het leven vroeger weldegelijk beter waren, komt niet in de progressieve hoofden op.quote:Op maandag 10 november 2008 11:16 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dat doet ie niet hoor, dat maak jij er van. Er is genoeg terechte kritiek op de moderne tijd.
Datzelfde geldt voor de tijd vóór 1968.
Wat is je punt precies?
Dat ideaalplaatje leeft onder wat SGP'ers en extreme conservatieven, maar het overgrote deel van de critici van de moderniteit erkent dat vroeger zeker niet alles beter was. Bepaalde aspecten van het moderne leven zijn te verkiezen boven die van het vroegere leven. Bijna allen zijn ze echter van mening dat onze cultuur op een gegeven moment een verkeerde weg is ingeslagen.quote:Op maandag 10 november 2008 11:25 schreef Hexagon het volgende:
Bovendien verlangen ze hiermee naar een ideaalplaatje dat nooit heeft bestaan. Het lijkt een beetje op verzuurde salonsocialisten die in de jaren 70 zijn blijven steken. Ik vind dit artikel net zo ergerlijk als dit:
Okee, maar waarom breng je dit punt ter tafel waar het volstrekt niet aan de orde is? Want de logica van het CDJA in dit artikel rammelt (en dat is nog mild uitgedrukt) en van enige fatsoenlijke onderbouwing is geen sprake.quote:Op maandag 10 november 2008 11:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat men elke conservatieve en communitaristische kritiek wegwuift zonder er argumenten tegen in te brengen. Er wordt vanuit gegaan dat je door op het 'nostalgisch verlangen' te wijzen al bewijst dat het bullshit is. De gedachte dat sommige aspecten van het leven vroeger weldegelijk beter waren, komt niet in de progressieve hoofden op.
Maar beste Scaurus, ook ík vind gemeenschapszin belangrijk.quote:Op maandag 10 november 2008 11:33 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat ideaalplaatje leeft onder wat SGP'ers en extreme conservatieven, maar het overgrote deel van de critici van de moderniteit erkent dat vroeger zeker niet alles beter was. Bepaalde aspecten van het moderne leven zijn te verkiezen boven die van het vroegere leven. Bijna allen zijn ze echter van mening dat onze cultuur op een gegeven moment een verkeerde weg is ingeslagen.
Dan blijft er natuurlijk voor velen een 'vroeger was alles beter' luchtje hangen. Dat kan zijn. Met het progressieve geschiedbeeld is het verleden echter sowieso slechter dan het heden. Elke waardering van aspecten uit het vroege leven wordt dan onmogelijk.
Natuurlijk, een uitspraak als '1968 heeft ons afgesneden van onze klassieke en christelijke wortels' behoeft een grondige onderbouwing. Die kan je echter niet maken in een krantenartikel, laat staan een interview.quote:Op maandag 10 november 2008 11:33 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee, maar waarom breng je dit punt ter tafel waar het volstrekt niet aan de orde is? Want de logica van het CDJA in dit artikel rammelt (en dat is nog mild uitgedrukt) en van enige fatsoenlijke onderbouwing is geen sprake.
Zou je een tipje van de sluier kunnen lichten?quote:Op maandag 10 november 2008 11:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Natuurlijk, een uitspraak als '1968 heeft ons afgesneden van onze klassieke en christelijke wortels' behoeft een grondige onderbouwing. Die kan je echter niet maken in een krantenartikel, laat staan een interview.
Zie het als een stille hint van de CDJA's om Kinneging's Geografie van Goed en Kwaad en Verbrugge's Tijd van Onbehagen te lezen.
Ik geef wel aan wat mijn probleem is met dat communitarisme van het CD(J)A maar ik zal het verder uitleggenquote:Op maandag 10 november 2008 11:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mijn punt is dat men elke conservatieve en communitaristische kritiek wegwuift zonder er argumenten tegen in te brengen. Er wordt vanuit gegaan dat je door op het 'nostalgisch verlangen' te wijzen al bewijst dat het bullshit is. De gedachte dat sommige aspecten van het leven vroeger weldegelijk beter waren, komt niet in de progressieve hoofden op.
Ik ben het deels met je eens. Christelijke conservatieven als Spruyt zoeken de gemeenschappelijke grond graag in het christendom. Wie wil het nou niet, het gehele Nederlandse volk onder 's Heeren vleugels. Andere conservatieven stellen juist als taak het vinden van gemeenschappelijke gronden.quote:Op maandag 10 november 2008 11:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar dan wel op GEMEENSCHAPPELIJKE grond.
En dat is waar bijna al die conservatieven de mist in gaan. Want hun weg is de enige en dat mag via wet prima opgedrongen worden aan mensen uit een hele andere situatie en (sub)cultuur.
Precies.quote:Op zondag 9 november 2008 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me de laatste tijd steeds meer gaat tegenstaan is dat klakkeloos door iedereen wordt gepropageerd dat de de mei '68 revolutie (1) te ver is doorgeschoten, (2) tegenwoordig is voltooid, (3) dat het alleen maar kwalijke invloeden heeft gehad en (4) nieuwe invloeden sindsdien bepaalde '68 puinhopen hebben opgelost. Dat mag best eens wat meer tegen gesproken worden zonder het romantisch te gaan verheerlijken.
Je geeft prachtig weer hoe men nog steeds denkt over de geschiedenis. Vroeger leefden mensen in een verstikkend milieu waarin ze niets te zeggen hadden en creativiteit de grond ingestampt werd. Het is een kinderlijk beeld van de geschiedenis. Ja, de mogelijkheden tot vrijdenken en het uiten van creativiteit waren vroeger meer beperkt, maar daar staat tegenover dat men vroeger in rijkere sociale verbanden leefde. Men kende elkaar in het dorp en keek naar elkaar om. Scheidingen kwamen nog amper voor en gezinnen bleven intact. Allen omstandigheden waar het gros van de mensen bij gebaat is. Het overgrote deel van de mensen is een sociaal wezen. Het sociale aspect van het leven is nog altijd van veel groter belang dan vrijdenkerij en creativiteit. Wij zijn primair sociale wezens, geen kunstenaars en filosofen.quote:Op maandag 10 november 2008 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Het gaat er vanuit dat er een soort statische gemeenschappen moeten zijn waarin iedereen vanuit zijn geboorte in terecht komt. Daarin ziet men een soort Ot & Sien achtig ideaalplaatje waarin iedereen vanzelfsprekend gelukkig is in zijn kleine gesloten wereldje.
In dat soort gemeenschappen wordt zelf nadenken eerder tegengewerkt dan gestimuleerd. Het collectief gaat boven het individu en dat is een uiterst verstikkende situatie. Van bovenaf wordt voorgeschreven hoe je moet
leven. Het doodt iedere vorm van creativiteit en maakt vele mensen van binnen ongelukkig.
In de dorpsgemeenschappen van vroeger was dat zo. Of dacht je dat men destijds je vrienden voor je uitzocht?quote:Ik wil zelf kunnen bepalen wie mijn vrienden zijn en met wie ik een band wil opbouwen. Ik ben voor flexibele gemeenschappen waarin mensen zichzelf kunnen zijn en alleen de wettelijk vastgelegde regels van bovenaf worden opgelegd.
Nog zoiets: de enorme afkeer van geketend zijn aan de situatie waarin je geboren bent. Eigenlijk wel lachwekkend, want iedereen die een normale opvoeding heeft gehad is voor een groot deel geketend aan de situatie waarin hij geboren is. Je kan je als slagerszoon opwerken tot hoogleraar, maar je visie op het leven, je persoonlijkheid en je instelling worden grotendeels gevormd in je jeugd.quote:En ik wens absoluut niet voo rhet leven geketend te zijn aan de situatie waarin ik geboren ben (al is dat in mijn geval hypothetisch omdat ik er best tevreden over ben).
Nou eigenlijk heeft dat nooit bestaan. Vroeger was er de verzuiling waarbinnen starre gemeenschapszin plaatsvond. Tegenwoordig is het meer versnipperd en dynamisch. Er zijn 1001 subculturen in Nederland waarin mensen een gewenste vorm van gemeenschapszin vinden.quote:Op maandag 10 november 2008 11:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Christelijke conservatieven als Spruyt zoeken de gemeenschappelijke grond graag in het christendom. Wie wil het nou niet, het gehele Nederlandse volk onder 's Heeren vleugels. Andere conservatieven stellen juist als taak het vinden van gemeenschappelijke gronden.
Wat kan in de toekomst zo'n gemeenschappelijke grond echter zijn? Wat kan onze gemeenschap nog binden? Momenteel niets dan een goedkoop nationalisme. Wij zijn verworden tot atomen die hun eigen weg gaan: gemeenschapszin is er niet meer.
Door die enorme pluraliteit in onze cultuur is er echter geen gemeenschapszin meer. Er is niet een overkoepelend iets dat alle Nederlanders verbindt. Met de verzuiling was het land ook verdeeld, maar men had het christendom als bezielend verband in de samenleving.quote:Op maandag 10 november 2008 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Nou eigenlijk heeft dat nooit bestaan. Vroeger was er de verzuiling waarbinnen starre gemeenschapszin plaatsvond. Tegenwoordig is het meer versnipperd en dynamisch. Er zijn 1001 subculturen in Nederland waarin mensen een gewenste vorm van gemeenschapszin vinden.
Weer wordt er een karikatuur geschetst. Waarom altijd maar referen naar 'grijsgrauwe massa's' en 'het collectief'? Die begrippen zijn toepasbaar op communistische samenlevingen, niet op de Europese samenlevingen van voor de 20ste eeuw. Die samenlevingen waren vaak allesbehalve homogeen en grijsgrauw. Het was een bonte verzameling van religieuze stromingen en etnische groepen. In hun verscheidenheid vonden die groepen echter eenheid in het christendom. In het christelijk geloof vond men een 'common playground', een taal waarin men elkaar verstond. Dat bezielend verband, die gedeelde taal is nu verloren gegaan.quote:Het lijkt me ondoenlijk om te verlangen van 16 miljoen Nederlanders dat deze allemaal precies dezelfde binding hebben met de omgeving waarin ze leven. De christelijk conservatieve types willen imo een homogene grijsgrauwe massa voorzien van een christelijk nationalistisch bindmiddel.
Men vocht elkaar vroeger graag de tent uit. Hele gemeenshappen zijn uiteengespleten door conflicten over de interpretatie van het geloof (niet voor niets is de protestantse kerk zo versnipperd). En bijvoorbeeld een Abraham Kuyper was een van de meest polariserende figuren uit onze geschiedenis. Hokjesgeest.quote:Op maandag 10 november 2008 12:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Door die enorme pluraliteit in onze cultuur is er echter geen gemeenschapszin meer. Er is niet een overkoepelend iets dat alle Nederlanders verbindt. Met de verzuiling was het land ook verdeeld, maar men had het christendom als bezielend verband in de samenleving.
[..]
Weer wordt er een karikatuur geschetst. Waarom altijd maar referen naar 'grijsgrauwe massa's' en 'het collectief'? Die begrippen zijn toepasbaar op communistische samenlevingen, niet op de Europese samenlevingen van voor de 20ste eeuw. Die samenlevingen waren vaak allesbehalve homogeen en grijsgrauw. Het was een bonte verzameling van religieuze stromingen en etnische groepen. In hun verscheidenheid vonden die groepen echter eenheid in het christendom. In het christelijk geloof vond men een 'common playground', een taal waarin men elkaar verstond. Dat bezielend verband, die gedeelde taal is nu verloren gegaan.
Afhankelijk van tijd, plaats en situatie natuurlijk. Juist daarom mag je nooit tornen aan persoonlijke vrijheden (tenzij het echt niet anders kan, maar dat is een ander verhaal). Je mag jezelf de wijsheid niet toedichten die beslissing voor individuen te kunnen maken.quote:Op maandag 10 november 2008 11:54 schreef Scaurus het volgende:
Men kende elkaar in het dorp en keek naar elkaar om. Scheidingen kwamen nog amper voor en gezinnen bleven intact. Allen omstandigheden waar het gros van de mensen bij gebaat is.
Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik gelukkiger ben met m'n eigen ideeen en een uitlaatklep voor die ideeen dan wanneer ik verplicht met de groep mee moet doen.quote:Het overgrote deel van de mensen is een sociaal wezen. Het sociale aspect van het leven is nog altijd van veel groter belang dan vrijdenkerij en creativiteit. Wij zijn primair sociale wezens, geen kunstenaars en filosofen.
Jep. En mij is meegegeven dat ik niemand iets verplicht ben en voor mezelf op moet komen.quote:Nog zoiets: de enorme afkeer van geketend zijn aan de situatie waarin je geboren bent. Eigenlijk wel lachwekkend, want iedereen die een normale opvoeding heeft gehad is voor een groot deel geketend aan de situatie waarin hij geboren is. Je kan je als slagerszoon opwerken tot hoogleraar, maar je visie op het leven, je persoonlijkheid en je instelling worden grotendeels gevormd in je jeugd.
Dat is gewoon onzin man, denk je nu echt dat men vroeger zo verbonden was? Misschien wel meer in eigen kring en dat is geen foute zaak, maar de zuiltjes onderling mochten elkaar helemaal niet, waarom denk je dat het verzuiling genoemd wordt? Katholieken en Protestanten zagen elkaar eerder als vijand dan vriend.quote:Op maandag 10 november 2008 12:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Door die enorme pluraliteit in onze cultuur is er echter geen gemeenschapszin meer. Er is niet een overkoepelend iets dat alle Nederlanders verbindt. Met de verzuiling was het land ook verdeeld, maar men had het christendom als bezielend verband in de samenleving.
Deels. Ik hoef geen Amerikaanse toestanden door bij elk lullig wedstrijdje het volkslied te zingen en om 's morgens voor de klas de pledge of allegiance te zeggen, maar een beetje meer respect voor onze vlag en ons volkslied mag wel. Ik ben bang dat veel te veel mensen ons volkslied niet eens kunnen zingen. En die vlag? Die mag best elke dag uit hoor. Het jammere is dat niemand dat doet omdat neo-nazi's en kaalkopjes de Nederlandse vlag misbruiken voor hun Nederland. Misschien wordt je daarom meteen als NSB'er gezien als je wat meer dan een ander de vlag laat zien.quote:Op maandag 10 november 2008 08:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent het eens met de vlag uithangen en het volkslied elke dag zingen?
.... neemt die in Nederland toequote:For South, a Waning Hold on National Politics
By ADAM NOSSITER
VERNON, Ala. — Fear of the politician with the unusual name and look did not end with last Tuesday’s vote in this rural red swatch where buck heads and rifles hang on the wall. This corner of the Deep South still resonates with negative feelings about the race of President-elect Barack Obama.
What may have ended on Election Day, though, is the centrality of the South to national politics. By voting so emphatically for Senator John McCain over Mr. Obama — supporting him in some areas in even greater numbers than they did President Bush — voters from Texas to South Carolina and Kentucky may have marginalized their region for some time to come, political experts say.
The region’s absence from Mr. Obama’s winning formula means it “is becoming distinctly less important,” said Wayne Parent, a political scientist at Louisiana State University. “The South has moved from being the center of the political universe to being an outside player in presidential politics.”
One reason for that is that the South is no longer a solid voting bloc. Along the Atlantic Coast, parts of the “suburban South,” notably Virginia and North Carolina, made history last week in breaking from their Confederate past and supporting Mr. Obama. Those states have experienced an influx of better educated and more prosperous voters in recent years, pointing them in a different political direction than states farther west, like Alabama, Arkansas, Louisiana and Mississippi, and Appalachian sections of Kentucky and Tennessee.
Southern counties that voted more heavily Republican this year than in 2004 tended to be poorer, less educated and whiter, a statistical analysis by The New York Times shows. Mr. Obama won in only 44 counties in the Appalachian belt, a stretch of 410 counties that runs from New York to Mississippi. Many of those counties, rural and isolated, have been less exposed to the diversity, educational achievement and economic progress experienced by more prosperous areas.
The increased turnout in the South’s so-called Black Belt, or old plantation-country counties, was visible in the results, but it generally could not make up for the solid white support for Mr. McCain. Alabama, for example, experienced a heavy black turnout and voted slightly more Democratic than in 2004, but the state over all gave 60 percent of its vote to Mr. McCain. (Arkansas, however, doubled the margin of victory it gave to the Republican over 2004.)
Less than a third of Southern whites voted for Mr. Obama, compared with 43 percent of whites nationally. By leaving the mainstream so decisively, the Deep South and Appalachia will no longer be able to dictate that winning Democrats have Southern accents or adhere to conservative policies on issues like welfare and tax policy, experts say.
That could spell the end of the so-called Southern strategy, the doctrine that took shape under President Richard M. Nixon in which national elections were won by co-opting Southern whites on racial issues. And the Southernization of American politics — which reached its apogee in the 1990s when many Congressional leaders and President Bill Clinton were from the South — appears to have ended.
“I think that’s absolutely over,” said Thomas Schaller, a political scientist who argued prophetically that the Democrats could win national elections without the South.
The Republicans, meanwhile, have “become a Southernized party,” said Mr. Schaller, who teaches at the University of Maryland, Baltimore County. “They have completely marginalized themselves to a mostly regional party,” he said, pointing out that nearly half of the current Republican House delegation is now Southern.
Merle Black, an expert on the region’s politics at Emory University in Atlanta, said the Republican Party went too far in appealing to the South, alienating voters elsewhere.
“They’ve maxed out on the South,” he said, which has “limited their appeal in the rest of the country.”
Even the Democrats made use of the Southern strategy, as the party’s two presidents in the last 40 years, Jimmy Carter and Mr. Clinton, were Southerners whose presence on the ticket served to assuage regional anxieties. Mr. Obama has now proved it is no longer necessary to include a Southerner on the national ticket — to quiet racial fears, for example — in order to win, in the view of analysts.
Several Southern states, including Arkansas, Louisiana and Tennessee, have voted for the winner in presidential elections for decades. No more. And Mr. Obama’s race appears to have been the critical deciding factor in pushing ever greater numbers of white Southerners away from the Democrats.
Here in Alabama, where Mr. McCain won 60.4 percent of the vote in his best Southern showing, he had the support of nearly 9 in 10 whites, according to exit polls, a figure comparable to other Southern states. Alabama analysts pointed to the persistence of traditional white Southern attitudes on race as the deciding factor in Mr. McCain’s strong margin. Mr. Obama won in Jefferson County, which includes the city of Birmingham, and in the Black Belt, but he made few inroads elsewhere.
“Race continues to play a major role in the state,” said Glenn Feldman, a historian at the University of Alabama, Birmingham. “Alabama, unfortunately, continues to remain shackled to the bonds of yesterday.”
David Bositis, senior political analyst at the Joint Center for Political and Economic Studies, pointed out that the 18 percent share of whites that voted for Senator John Kerry in 2004 was almost cut in half for Mr. Obama.
“There’s no other explanation than race,” he said.
In Arkansas, which had among the nation’s largest concentration of counties increasing their support for the Republican candidate over the 2004 vote, “there’s a clear indication that racial conservatism was a component of that shift away from the Democrat,” said Jay Barth, a political scientist in the state.
Race was a strong subtext in post-election conversations across the socioeconomic spectrum here in Vernon, the small, struggling seat of Lamar County on the Mississippi border.
One white woman said she feared that blacks would now become more “aggressive,” while another volunteered that she was bothered by the idea of a black man “over me” in the White House.
Mr. McCain won 76 percent of the county’s vote, about five percentage points more than Mr. Bush did, because “a lot more people came out, hoping to keep Obama out,” Joey Franks, a construction worker, said in the parking lot of the Shop and Save.
Mr. Franks, who voted for Mr. McCain, said he believed that “over 50 percent voted against Obama for racial reasons,” adding that in his own case race mattered “a little bit. That’s in my mind.”
Many people made it clear that they were deeply apprehensive about Mr. Obama, though some said they were hoping for the best.
“I think any time you have someone elected president of the United States with a Muslim name, whether they are white or black, there are some very unsettling things,” George W. Newman, a director at a local bank and the former owner of a trucking business, said over lunch at Yellow Creek Fish and Steak.
Don Dollar, the administrative assistant at City Hall, said bitterly that anyone not upset with Mr. Obama’s victory should seek religious forgiveness.
“This is a community that’s supposed to be filled with a bunch of Christian folks,” he said. “If they’re not disappointed, they need to be at the altar.”
Customers of Bill Pennington, a barber whose downtown shop is decorated with hunting and fishing trophies, were “scared because they heard he had a Muslim background,” Mr. Pennington said over the country music on the radio. “Over and over again I heard that.”
Mr. Obama remains an unknown quantity in this corner of the South, and there are deep worries about the changes he will bring.
“I am concerned,” Gail McDaniel, who owns a cosmetics business, said in the parking lot of the Shop and Save. “The abortion thing bothers me. Same-sex marriage.”
“I think there are going to be outbreaks from blacks,” she added. “From where I’m from, this is going to give them the right to be more aggressive.”
Ja daar ben ik het mee eensquote:Op dinsdag 11 november 2008 05:38 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Deels. Ik hoef geen Amerikaanse toestanden door bij elk lullig wedstrijdje het volkslied te zingen en om 's morgens voor de klas de pledge of allegiance te zeggen, maar een beetje meer respect voor onze vlag en ons volkslied mag wel.
Het probleem is niet dat we niet nationalistisch zijn maar meer dat we geen vlaggenland zijn.quote:Ik ben bang dat veel te veel mensen ons volkslied niet eens kunnen zingen. En die vlag? Die mag best elke dag uit hoor.
Ja, dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Het jammere is dat niemand dat doet omdat neo-nazi's en kaalkopjes de Nederlandse vlag misbruiken voor hun Nederland. Misschien wordt je daarom meteen als NSB'er gezien als je wat meer dan een ander de vlag laat zien.
Samengevat zegt het CDJA met dit artikel gewoon:quote:Op dinsdag 11 november 2008 15:18 schreef Elfletterig het volgende:
Redelijk bizar dat vertegenwoordigers van een religieuze politieke partij gaan roepen dat een meerderheid geen standpunt dwingend moet opleggen aan minderheden. Dat terwijl talloze religieuze partijen precies datgene doen.
Verder gaan religie en politiek niet samen, om de doodsimpele reden dat religie iets persoonlijks is en dat niet iedereen religeus is. Politiek is bestemd voor iedereen. Je kunt niet-religeuze mensen moeilijk beperkingen of opvattingen opleggen die bij een religie horen. Dat is wat het CDJA zelf notabene beaamt met de bovenstaande opmerking...
Ze, ze dwingen je hun regels op de democratische manier op.quote:Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er bestaat niet iets als een christelijke sharia. De sharia is namelijk een blauwdruk voor een samenleving, een maatschappelijk korset waar de mensen in een land worden ingedrukt door middel van geweld en intimidatie. Het christendom heeft geen vergelijkbare "oplossing".
Tuurlijk wel. De ervaring leert dat men in die gevallen ineens maar al te graag put uit het eerste deel van de Bijbel dat boordevol regeltjes staat.quote:Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er bestaat niet iets als een christelijke sharia. De sharia is namelijk een blauwdruk voor een samenleving, een maatschappelijk korset waar de mensen in een land worden ingedrukt door middel van geweld en intimidatie. Het christendom heeft geen vergelijkbare "oplossing".
Ah, uhm, de SGP en Christenunie willen geen bijbelblauwdruk van moraal opleggen middels geweld en intimidatie, maar doen dat door gezellig te babbelen met mensen?quote:Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er bestaat niet iets als een christelijke sharia. De sharia is namelijk een blauwdruk voor een samenleving, een maatschappelijk korset waar de mensen in een land worden ingedrukt door middel van geweld en intimidatie. Het christendom heeft geen vergelijkbare "oplossing".
quote:Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er bestaat niet iets als een christelijke sharia. De sharia is namelijk een blauwdruk voor een samenleving, een maatschappelijk korset waar de mensen in een land worden ingedrukt door middel van geweld en intimidatie. Het christendom heeft geen vergelijkbare "oplossing".
quote:Op woensdag 12 november 2008 12:53 schreef DrWolffenstein het volgende:
Jullie snappen het niet, nietwaar?
Nee, Papierversnipperaar, DennisMoore, Boze_Appel, Klopkoek en ik snappen niet hoe je kunt beweren dat de ene religie wel gewelddadig zou zijn (verwijzing naar sharia) maar de andere religie, zoals het Christendom, niet.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:53 schreef DrWolffenstein het volgende:
Jullie snappen het niet, nietwaar?
Het is inderdaad onbegrijpelijkquote:Op woensdag 12 november 2008 12:53 schreef DrWolffenstein het volgende:
Jullie snappen het niet, nietwaar?
Op niets idd.quote:Op donderdag 13 november 2008 01:40 schreef Sora het volgende:
Religie is geweldadig, period. Slechts levensbeschouwingen als boedhisme zijn vredelievend. Maar die zijn dan ook daadwerkelijk op iets zinnigs gebaseerd.
quote:Op donderdag 13 november 2008 01:40 schreef Sora het volgende:
Religie is geweldadig, period. Slechts levensbeschouwingen als boedhisme zijn vredelievend. Maar die zijn dan ook daadwerkelijk op iets zinnigs gebaseerd.
Wat Wolffenstein bedoelt, is niet zozeer dat het christendom minder gewelddadig is, maar dat het christendom geen politieke religie is. Zij is in wezen apolitiek. Zij heeft geen uitgewerkt plan om een nieuwe samenleving mee in te richten. Wanneer je het Nieuwe Testament vergelijkt met de Koran, dan zie je dat de schrijvers van de NT zich voornamelijk bezig hielden met het leven in de persoonlijke en kerkelijke sfeer. Van politiek hielden zij zich ver af (met reden: een ieder die een gevaar vormde voor de gevestigde Romeinse politieke orde werd onderdrukt). In de Islam is dat anders. Zij omvat alle domeinen van het leven: recht, maatschappij, politiek en cultuur. Daarom is er ook in de Islamitische wereld niet zoiets als een seculier recht en seculiere politiek ontstaan. In Europa wel.quote:Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Er bestaat niet iets als een christelijke sharia. De sharia is namelijk een blauwdruk voor een samenleving, een maatschappelijk korset waar de mensen in een land worden ingedrukt door middel van geweld en intimidatie. Het christendom heeft geen vergelijkbare "oplossing".
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat de vergelijking kruistocht-sharia niet opgaat. Qua niveau reikt de vergelijking niet verder dan 'brandstapel! heksen! kruistocht!' roepen als er iets goeds gezegd wordt over het christendom.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:57 schreef Yildiz het volgende:
Jij zegt dat er niet iets als een Christelijke sharia bestaat, ik kom met een illustratie van de Kruistocht.
Misschien heb je deels gelijk, op het punt dat een Kruistocht beter vergeleken kan worden met iets als Jihad, en dat de sharia (een strenge vorm van leven) misschien dan beter vergeleken kan worden met de levensstijl van de mensen in Staphorst, waar kinderen -ongetwijfeld geweldloos- geen inenting krijgen tegen enge ziektes.
Laat het nou zo zijn dat christenen in de prakijk ineens naar het Oude Testament grijpen, zodra ze macht hebben en andersdenkenden en -doenden hun wil willen opleggenquote:Op vrijdag 14 november 2008 17:38 schreef tiswah het volgende:
Wanneer je het Nieuwe Testament vergelijkt met de Koran...
quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:41 schreef DennisMoore het volgende:
Laat het nou zo zijn dat christenen in de prakijk ineens naar het Oude Testament grijpen, zodra ze macht hebben en andersdenkenden en -doenden hun wil willen opleggen.
Met Smartass en jou kan ik praten.quote:Op zondag 9 november 2008 12:22 schreef Insallah het volgende:
[..]
Ik ben lid van de dierenpartij en D66. Voorheen VVD.
Jij?
Ja, leuk, mooie woorden.quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:32 schreef tiswah het volgende:
Christendom 101: het christendom is vormgegeven door het Nieuwe Testament en is een vrij radical departure van het Oude Testament.
Ik studeer geschiedenis, dus dat zal wel goed zitten. De praktijk is helemaal niet anders. Dat het christendom een apolitieke religie is blijkt alleen al uit het feit dat er zoiets als een Katholieke Kerk bestaat. Die Kerk is een religieuze autoriteit die naast de wereldse autoriteiten heerst. Zoiets zouden de oude Grieken onbegrijpelijk vinden. Voor hun waren maatschappij, religie en politiek onlosmakelijk verbonden. Voor christenen niet. Die maakten al vroeg het onderscheid tussen het goddelijke en wereldlijke.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:10 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, leuk, mooie woorden.
Maar de praktijk is anders. Ken uw geschiedenis.
Meer geld naar onderwijs dusquote:Op vrijdag 14 november 2008 22:26 schreef tiswah het volgende:
Ik studeer geschiedenis, dus dat zal wel goed zitten.
En vervolgens kom je met een theoretische exercitie over het karakter van het christendom als religiequote:De praktijk is helemaal niet anders.
Macht in combinatie met dogma's kan altijd voor misbruik zorgen natuurlijk. Je kunt met gemak elke grote godsdienst gebruiken om macht uit te oefenen op een samenleving.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De stelling is, nogmaals, dat christenen geen énkel probleem hebben om naar de vele Sharia-achtige regeltjes uit het Oude Testament te grijpen wanneer het ze als machthebbers uitkomt om andersdenkenden en -doenden hun goddelijke wil op te leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |