http://www.trouw.nl/achte(...)chts__.html?all=truequote:Horzel CDJA prikt nu van rechts
’We zijn erin geslaagd de bezuinigingen van het CDA op ontwikkelingssamenwerking tegen te houden. Dat zie ik nog steeds als een van mijn grootste wapenfeiten. Verder kwamen wij als CDJA op voor het milieu, minimumjeugdlonen en studiebeurzen.” Ad Koppejan, nu Tweede Kamerlid voor het CDA, vertelt over zijn voorzitterschap van het Christen Democratisch Jongeren Appèl (CDJA) van 1988 tot 1992.
Al een paar jaar laat zijn oude club een ander geluid horen. Toen Rita Verdonk als minister van integratie onder vuur kwam te liggen, liet het CDJA weten haar beleid te steunen. Dit voorjaar pleitte het CDJA ervoor om in elke schoolklas de Nederlandse vlag te plaatsen en de leerlingen dagelijks het Wilhelmus te laten zingen. Dit om Nederlanders weer trots te laten zijn op hun land en cultuur.
Verder klagen de jongeren al tijden dat er in het CDA nauwelijks een debat is over het integratievraagstuk. De islam moet zich aanpassen aan de democratische rechtsstaat, die is gefundeerd in de joods-christelijke traditie, vindt het CDJA.
De jongeren namen het onlangs op voor reformatorische scholen die homoseksuele leraren willen weigeren als ze een relatie aangaan. De scholen moeten zich daarbij kunnen beroepen op hun reformatorische grondslag, vindt het CDJA. Wie wil weten wie die paar Nederlanders zijn die John McCain steunden in de Amerikaanse verkiezingsstrijd, kan kijken naar het CDJA.
De jongeren nemen niet zomaar een standpunt in. Een vormingscommissie verzorgt de politiek-filosofische verdieping en er is een leesclub opgericht. Een groep geïnteresseerde CDJA’ers leest werken van conservatieve schrijvers als Andreas Kinneging, Ad Verbrugge, Theodore Dalrymple en paus Benedictus XVI. Ook oudere werken worden gelezen. Men verdiept zich in onder anderen Plato, Augustinus, Burke, Kuyper en C.S. Lewis.
Voorzitter van de vormingscommissie is Bart-Jan Heine (25). „CDJA’ers kunnen zich niet laven aan de universiteit. Daar wordt eenzijdig lesgegeven, er wordt alleen onderwezen over postmodernisme of sociaal-constructivisme. Het is alles Michel Foucault wat de klok slaat. Wie wil teruggrijpen op de rijke traditie moet zichzelf onderwijzen. Overal om me heen zie ik een behoefte aan verdieping. Daarom hebben wij ons gestort op de grote werken uit de geschiedenis.”
De jongeren grijpen bewust terug op oude tijden. Daar bestaat veel onwetendheid over, vindt Heine, en dat komt door de studentenrevolte van 1968. „De revolutie van 1968 was als een guillotine die onze cultuur afsneed van haar christelijke en klassieke wortels. Vooral sociale instituties zoals de kerk, de school en het gezin, die primair gericht zijn op het vormen van mensen tot verantwoordelijke en deugdzame personen, kwamen onder vuur te liggen.”
De afbraak van deze sociale instituties is het grootste probleem waar onze generatie voor staat, zeggen deze CDJA’ers. Het is aan de jonge generatie het tij te keren. „Bezinning op de huidige tijdsgeest moet ergens beginnen, en het CDA is daarvoor de aangewezen partij”, aldus Heine.
De C in CDJA is groter dan in CDA. De jongeren zijn zelfbewust en ongedwongen christelijk. Sommigen zijn seculier opgevoed maar hebben zelf voor het christendom gekozen.
Vicevoorzitter Geert Meijering (24): „Bij de generatie die nu aan de macht is, bestaat het idee dat religie voor thuis is, dat je het moet wegstoppen. Wij geloven daar niet in. De democratische rechtsstaat is volgens ons op christelijke leest geschoeid, daar komen wij voor uit. Het CDA is nog wel eens cultuurrelativistisch en maakt geen onderscheid tussen religies. Laatst stelde een CDA-Kamerlid voor om een imam uit te nodigen voor het bezinningsmoment op het CDA-congres. Daar kun je toch duidelijke vraagtekens bij plaatsen. We zijn een christen-democratische partij, niet een religieus-democratische partij.”
CDJA’ers zien met lede ogen aan dat in de jaren negentig vele taboes op ethisch vlak zijn doorbroken. Oud-vicevoorzitter Maarten Neuteboom (24): „In deze tijd moet je het eens zijn met al die liberale standpunten wat betreft homohuwelijk, abortus en euthanasie. Veel CDA’ers zijn het er niet mee eens, maar ze durven dat niet te zeggen. Het CDJA riep veel weerzin op met het standpunt dat reformatorische scholen homoseksuele leraren mogen weigeren. Geen hond begreep dat. Maar het kardinale punt is dat in dit soort ethische kwesties de democratie niet per definitie het laatste woord heeft. De meerderheid moet niet de macht van het getal gebruiken om al haar opvattingen over ethiek, die soms tegen het geweten van mensen ingaan, dwingend op te leggen. Dat is Rousseau op de troon zetten.
„Conservatieven verzetten zich ertegen dat democratie gaat heersen over goed en kwaad, over moraal, over het domein van de geest. We zijn vergeten dat de deugd op zichzelf staat; dat de waarheid niet wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Christen-democraten moeten zich daar net als conservatieven tegen verzetten.
„Het doorgeschoten gelijkheidsdenken en het cultuurrelativisme hebben een verderfelijke invloed in Nederland, dat gaat ook aan het CDA niet voorbij. Het grootste probleem waar we mee te kampen hebben is de morele staat van Nederland. Er is wel degelijk onderscheid tussen goed en kwaad. Een institutie als het huwelijk is meer dan een contract dat je gemakkelijk kunt ontbinden. Niet alles is relatief.”
Neuteboom ziet een verrechtsing optreden binnen het CDJA, als reactie op die morele staat. „Er is een conservatieve opleving gaande. Maar of die paar jongelui het tij kunnen keren? Ik moet het nog zien.”
De verrechtsing binnen het CDJA is ook Bart Jan Spruyt opgevallen, oprichter van de conservatieve denktank Edmund Burke Stichting. In zijn column in weekblad Elsevier noemt hij de CDJA-jongeren ’Neerlands hoop in bange dagen’.
Voorzitter Harry van der Molen (28) benadrukt dat het CDJA er niet alleen voor rechtse of conservatieve jongeren is. „We bedrijven politiek vanuit onze christen-democratische idealen.” Verder zegt hij dat er veel continuïteit binnen het CDJA bestaat. „We hebben van oudsher een horzelfunctie. Het is onze taak om het CDA bij de les te houden als ze de fout ingaan. Soms leveren we linkse, soms rechtse kritiek.”
Binnen het CDA wordt vaak geschrokken gereageerd op de conservatieve CDJA-standpunten. Af en toe worden de jongeren op het matje geroepen op de burelen van de partij voor een pittige discussie. Het weerhoudt de christen-democratische angry young men er niet van als een horzel op te treden. Alleen: vroeger prikten ze van links, nu van rechts.
Ik ben lid van de dierenpartij en D66. Voorheen VVD.quote:Op zondag 9 november 2008 12:20 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Welke politieke partij heeft jouw voorkeur eigenlijk?
Nou ik ken de programma's van de partijen niet helemaal, dus ik kan niet echt een goed oordeel geven, maar over het algemeen vanaf D66 en verder naar rechts.quote:Op zondag 9 november 2008 12:22 schreef Insallah het volgende:
[..]
Ik ben lid van de dierenpartij en D66. Voorheen VVD.
Jij?
Rechts? Conservatief? Why?quote:Op zondag 9 november 2008 12:26 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Nou ik ken de programma's van de partijen niet helemaal, dus ik kan niet echt een goed oordeel geven, maar over het algemeen vanaf D66 en verder naar rechts.
Rechts wel, heel erg conservatief ben ik niet, hoor. Komt meer doordat al die linkse partijen me totaal niet aanspreken. Vooral GroenLinks, SP en PvdA niet.quote:
Ja, werkelijk ziek.quote:Op zondag 9 november 2008 12:35 schreef Yildiz het volgende:
"Dit voorjaar pleitte het CDJA ervoor om in elke schoolklas de Nederlandse vlag te plaatsen en de leerlingen dagelijks het Wilhelmus te laten zingen. Dit om Nederlanders weer trots te laten zijn op hun land en cultuur."!!!
Doet me denken aan China ofzo.quote:Op zondag 9 november 2008 12:35 schreef Yildiz het volgende:
"Dit voorjaar pleitte het CDJA ervoor om in elke schoolklas de Nederlandse vlag te plaatsen en de leerlingen dagelijks het Wilhelmus te laten zingen. Dit om Nederlanders weer trots te laten zijn op hun land en cultuur."!!!
Gelijke rechten voor iedereen is maar dom hequote:Op zondag 9 november 2008 12:39 schreef Lekiamh het volgende:
Ik ben zelf niet christelijk, maar de meer conservatieve en rechtse inslag van het CDJA kan ik wel waarderen.
Nee, ik geloof niet in een religie.quote:Op zondag 9 november 2008 12:35 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Rechts wel, heel erg conservatief ben ik niet, hoor. Komt meer doordat al die Linke partijen me totaal niet aanspreken. Vooral GroenLinks, SP en PvdA niet.
Ik moet trouwens wel toegeven dat ik de Christen Unie ook wel oke vond, het programma van de afgelopen verkiezingen dan. Maargoed, die standpunten komen dan (voor een groot gedeelte) weer voort uit het Christendom, en ik ben niet gelovig. Jij wel?
En dit, dit lees ik als 'de staat, op basis van democratie, mag niet bepalen wat de moraal is'. Dat is goed, maar dat is toch niet helemaal wat het CDJA wil? Die willen met dingen als verplicht het Wilhelmus zingen toch júist de moraal en de waarheid bepalen?quote:[..] „Conservatieven verzetten zich ertegen dat democratie gaat heersen over goed en kwaad, over moraal, over het domein van de geest. We zijn vergeten dat de deugd op zichzelf staat; dat de waarheid niet wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Christen-democraten moeten zich daar net als conservatieven tegen verzetten. [..]
Dat is hun probleem. Zij claimen namelijk dat hun waarden en normen wel goed zal zijn voor de samenleving.quote:Op zondag 9 november 2008 12:44 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En dit, dit lees ik als 'de staat, op basis van democratie, mag niet bepalen wat de moraal is'. Dat is goed, maar dat is toch niet helemaal wat het CDJA wil? Die willen met dingen als verplicht het Wilhelmus zingen toch júist de moraal en de waarheid bepalen?
Of is het nog zondagochtend voor mij, en lees ik het verkeerd?
Hmm, dat kan best zijn inderdaad, ik heb me er nog niet zo erg in verdiept. In D66 verder ook niet, ik vind Pechtold alleen niets. Ik kijk weleens die debatten in de tweede kamer, maar Pechtold zegt vaak precies het tegenovergestelde van wat ik vind.quote:Op zondag 9 november 2008 12:43 schreef Insallah het volgende:
[..]
Nee, ik geloof niet in een religie.Ik houd niet van religieuze dogma's. Ik denk dat D66 een uitstekende keuze is. De VVD heeft in haar beginselverklaring staan dat zij Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Verdraagzaamheid, Gelijkwaardigheid en Sociale Gerechtigdheid als kernwaarden heeft. Helaas heb ik moeten constateren dat deze partij mij bedrogen heeft, en dat deze waarden absoluut niet goed nageleefd worden (bij issues als privacy, softdrugs, integratie, koningshuis, democratisering enz.). D66 wel (relatief).
Is deze jongeman misschien hersendood, dat hij van mening is dat anderen niet zondermeer mogen beslissen over hun eigen leven, maar dat het CDA/Christenen anderen hun moraal wel mogen opleggen?quote:Maar het kardinale punt is dat in dit soort ethische kwesties de democratie niet per definitie het laatste woord heeft. De meerderheid moet niet de macht van het getal gebruiken om al haar opvattingen over ethiek, die soms tegen het geweten van mensen ingaan, dwingend op te leggen. Dat is Rousseau op de troon zetten.
Ehm... Dat is niet exact wat ze beogen?quote:„Conservatieven verzetten zich ertegen dat democratie gaat heersen over goed en kwaad, over moraal, over het domein van de geest.
Anti-democratisch religieus fanatisme dus. Hij zegt letterlijk (wordt zo geciteerd althans) 'de waarheid ligt bij ons, democratie verandert daar niets aan'quote:We zijn vergeten dat de deugd op zichzelf staat; dat de waarheid niet wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Christen-democraten moeten zich daar net als conservatieven tegen verzetten.
Oooh, en daarmee bepalen zij wat de staat voor moraal moet opleggen aan ánderen.quote:Op zondag 9 november 2008 12:45 schreef DennisMoore het volgende:
De staat mag niet bepalen wat hun moraal is. Andersom mogen zij dat natuurlijk wel.
Pechtold isquote:Op zondag 9 november 2008 12:48 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Hmm, dat kan best zijn inderdaad, ik heb me er nog niet zo erg in verdiept. In D66 verder ook niet, ik vind Pechtold alleen niets. Ik kijk weleens die debatten in de tweede kamer, maar Pechtold zegt vaak precies het tegenovergestelde van wat ik vind.En goed, ik vraag me dan ook af in hoeverre ik me in het programma van D66 zal kunnen vinden.
Ik ga het eens doorlezen.quote:Op zondag 9 november 2008 12:54 schreef Insallah het volgende:
[..]
Pechtold is.
![]()
Wat wil D66
Vrijzinnige liberalen
Yes, Wageningen-Hoog. Jij bent een Wageninger?quote:Op zondag 9 november 2008 12:55 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik ga het eens doorlezen.Woont Pechtold nog steeds in Wageningen trouwens? Dan ga ik eens een keertje langs.
Nee ik woon in Rhenen, ligt ernaast.quote:Op zondag 9 november 2008 12:56 schreef Insallah het volgende:
[..]
Yes, Wageningen-Hoog. Jij bent een Wageninger?
Jaquote:Op zondag 9 november 2008 12:58 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Nee ik woon in Rhenen, ligt ernaast.Kom jij ook uit die regio dan?
Welke plaats dan? Arnhem?quote:Op zondag 9 november 2008 13:00 schreef Insallah het volgende:
[..]
JaVandaar dat ik het vroeg... Veluwe
![]()
Ik zie werkelijk niet wat er mis is met het volkslied zingen en een vlag ophangen.quote:Op zondag 9 november 2008 12:35 schreef Yildiz het volgende:
Bel CDJA opquote:Op zondag 9 november 2008 13:05 schreef Yildiz het volgende:
Zeg, niet zo slowchatten graag. Ik wil graag weten hoe CDJA'ers het voor elkaar krijgen om 'kleine overheid' en 'overheid gaat zingen Volkslied verplichten' in een mening weten te plaatsen.
Daar is ook niets mis mee, maar wel als de overheid het moet bepalen. Dat terwijl CDJA'ers juist voor een kleine overheid zijn. Ik snap niet hoe dat rijmt. (Als iemand het uit eigen initiatief wil doen, moet ie dat vooral doen.)quote:Op zondag 9 november 2008 13:06 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik zie werkelijk niet wat er mis is met het volkslied zingen en een vlag ophangen.
Nee, ik bedoel ook relativisme. De relativisten willen zo min mogelijk kleine Nederlandertjes zodat ze meer vreemdelingen kunnen toelaten en zo de Nederlandse identiteit meer kunnen wegrelativeren.quote:Op zondag 9 november 2008 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
Waar je 'relativisme' zegt, bedoel je eigenlijk 'nuance'?
Het Grote Complot-denkenquote:Op zondag 9 november 2008 13:23 schreef DrWolffenstein het volgende:
De relativisten willen zo min mogelijk kleine Nederlandertjes zodat ze meer vreemdelingen kunnen toelaten en zo de Nederlandse identiteit meer kunnen wegrelativeren.
Hmm, en ik maar denken dat Polen iha conservatieve katholieken zijn, potentieel CDA-stemvee.quote:Op zondag 9 november 2008 13:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
Onder invloed van linkse ideeën zijn die Polen inderdaad toegelaten.
Pssst, Wolffenstein was daarom ook voor de toelatingquote:Hmm, en ik maar denken dat Polen iha conservatieve katholieken zijn, potentieel CDA-stemvee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |