abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62788600
Volvo Ocean Race




Huidige leg: Leg 1 van Alicante naar Cape Town, verwachtte aankomst op 7 november.
Komende leg: Leg 2 van Cape Town naar Cochin (India), start: 15 november, ETA 3 december.

De Volvo Ocean Race (of VOR in het kort) zal in negen maanden met korte periodes rust in de verschillende finish-plaatsen in 10 legs 37.000 zeemijl (nm) bezeilen, ongeveer 86.000 km. Naast de legs, die de vloot van 8 VOR70 zeilboten rond de wereld doet varen, worden er in 7 havens zogenaamde in-port races gehouden. Met een duur van 2 uur zijn de in-port races een stuk korter dan de oceanlegs, maar niet minder belangrijk. Een eerste plaats in een leg levert 8 punten op voor het klassement, met elke plaats lager 1 punt minder (nummer 2 krijgt 7 punten, #3: 6pnt, &c), de in-port races heeft de helft aan punten te verdelen (dus #1: 4pnt, #2: 3.5pnt, &c). Tenslotte zijn er op 8 plaatsen over de gehele route zogenaamde Scoring Gates geplaatst, plekken waar niet alleen langs gezeild moet worden, ook waar evenveel punten als tijdens de in-port races verkregen kunnen worden.

Huidige stand:
1
2
3
4
5
6
7
8
Telefonica Blue  (TELA) 6.0
Telefonica Black (TELN) 6.0 -0.0
PUMA             (PUMA) 6.0 -0.0
Ericsson 4       (ERT4) 6.0 -0.0
Green Dragon     (GDRA) 6.0 -0.0
Delta Lloyd      (DTLY) 2.0 -4.0 
Ericsson 3       (ERT3) 1.0 -5.0
Team Russia      (TRUS) 1.0 -5.0
Max pnt nog te verkrijgen: 128, min pnt nog te verkrijgen: 14

Vorige Topics
1. L1#1: [ZEILEN] Volvo Ocean Race 08/09 #1 - Het begin



IP1: Alicante In-port (4 Oct, 4pnt).
Le1: Alicante - Cape Town (11 Oct, 23 dagen, 6.500nm, 12pnt)
Le2: Cape Town - Kochi (15 Nov, 18 dagen, 4.450nm, 12pnt)
Le3: Kochi - Singapore (12 Dec, 10 dagen, 1.950nm, 12pnt)
IP2: Singapore In-port (10 Jan, 4pnt)
Le4: Singapore - Qingdao (18 Jan, 12 dagen, 2.500nm, 8pnt)
IP3: Qingdao In-port (7 Feb, 4pnt)
Le5: Qingdao - Rio de Janeiro (14 Feb, 34 dagen, 12.300nm, 16pnt)
IP4: Rio de Janeiro In-port (4 Apr, 4pnt)
Le6: Rio de Janeiro - Boston (11 Apr, 16 dagen, 4.900nm, 12pnt)
IP5: Boston In-port (9 Mei, 4pnt)
Le7: Boston - Galway (16 Mei, 7 dagen, 2.500nm, 12pnt)
IP6: Galway In-port (30 Mei, 4punt)
Le8: Galway - Marstrand (6 Jun, 4 dagen, 950nm, 8pnt)
Le9: Marstrand - Stockholm (14 Jun, 2 dagen, 525nm, 8pnt)
IP7: Stockholm In-port (21 Jun, 4pnt)
L10: Stockholm - St Petersburg (25 Jun, 2 dagen, 400nm, 8pnt)

Links route & schema
Race schema (vor.org)




Ericsson Racing Team (3)
S: Anders Lewander, N: Aksel Magdahl D: Juan Kouyourndjilan
Website, VOR-site
Afkorting: ERT3, Zeilnaam: SWE 3, Bootnaam: Ericsson 3



Ericsson Racing Team (4)
S: Torben Grael ,N: Jules Salter ,D: Juan Kouyourmdjilan
Website, VOR-site
Afkorting: ERT4, Zeilnaam: SWE 4, Bootnam: Ericsson 4



Telefonica Blue
S: Bouwe Bekking ,N: Iker Martinez ,D: Farr Yacht Design
Website, VOR-site
Afkorting: TELA , Zeilnaam: ESP 12, Bootnaam: H.R.M. Elena



Telefonica Black
S: Fernando Echavirri ,N: Roger Nilson ,D: Farr Yacht Desing
Website, VOR-site
Afkorting: TELN, Zeilnaam: ESP 11, Bijnaam: H.R.M. Christina



Green Dragon Racing Team
S: Ian Walker, N: Ian Moore, D: Reichel Pugh
Website, VOR-site
Afkorting: GDRA, Zeilnaam: IRL 888, Bootnaam: Green Dragon



PUMA Racing Team
S: Ken Read, N: Andrew Cape, D: Botin Carkeek
Website, VOR-site
Afkorting: PUMA, Zeilnaam: - , Bootnaam: Li Mostro



Team Delta Lloyd
S: Ger O'Rourke, N: Matthew Gregory, D: Juan Kouyourmdjian
Website, VOR-site
Afkorting: DLYD, Zeilnaam: NED 1, Bootnaam: -



Team Russia
S: Andreas Hanakamp, N: Wouter Verbraak, D: Humphreys Yacht Design
Website, VOR-site
Afkorting: TRUS, Zeilnaam: RUS 1 , Bootnaam: Kosatka



Nederland
Dit jaar is de VOR wat minder Nederlands als de vorige editie, met toen 2 Nederlandse boten (de ABN AMRO 1 en 2) en finish, start en In Port race in Rotterdam. Wel een deels Nederlandse boot: Delta Lloyd, en Nederlandse schipper op Telefonica Blue (Bouwe Bekking).

Data update
Alle data (positie in leg, afstand tot finish, snelheid, weersomstandigheden, &c) is in de Race Data Centre te vinden op vor.org: Race Data Centre

Hiervan komen elke 3 uur (om 2h, 5h, 8h ... 23h nl-tijd) updates. Real time updates is technisch mogelijk, maar om te voorkomen dat teams de tactiek en koers van andere boten gebruiken ipv hun eigen koers kiezen is er een interval in de positieupdate. Bovendien kunnen de teams 'verstoppertje spelen' door een Stealth mode te activeren, waardoor de positie en andere data van de boot voor 15 uur niet wordt getoond.

Er zijn dit jaar 2 grafische applicaties die de posities van de boten op een map plotten:
De Race viewer, met de positie van de boten, verwachte koers en terug-spoel-functie.
Virtual Spectator. Webapp met positie van de boten, en vast meer (maar zelf geen ervaring, dus vul maar aan ). Registratie verplicht.

de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h = 1.852 km/h = 0.5 m/s
nl-tijd = GMT + 1h (of +2h tijdens de zomertijd)

Links
Vaartips.nl - Nederlandse zeiltermen met uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Simpel form zonder java - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
[b]GoogleMap
- Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om een beter beeld te krijgen)

VOR 2004/2005
Leg 8 (2) | Leg 7 | Leg 6 (2) | Leg 5 | Leg 4
Leg 3 (2) | Leg 2 (2-3) | Leg 1 (2-3-4-5)
Poll 1 (2)



In-port 1
De eerste in-port race werd gevaren met matige wind en naast dat Team Russia een gat in de romp van Delta Lloyd sloeg waren er weinig verassingen. Ericsson 3 heeft een ontwerpfout in de kiel (deze kan niet geheel gevuld worden, wat wel nodig is om een VOR 70 boot te mogen zijn) waardoor ERT3 2 punten (of 1 punt bij in-port of Scoring gates) in mindering krijgt totdat dit 'mankement' verholpen is.
De in-port uitslag in punten:
TELA 4.0, TELN 3.5, PUMA 3.0, ERT4 2.5
GDRA 2.0, DLYD 1.5, ERT3 0.5, TRUS 0.5

Leg 1
De start was minder heftig als de start bij de eerste leg van de vorige editie waar door storm enkele boten als snel met schade terug naar wal moesten. Ondanks de lichte wind had TELA al snel na start problemen door een afgebroken roer (de VOR boten hebben er 2 aan beide zijde van de boot). Na een stop incl 12 uur penalty voor tijdelijk uit de race zijn had TELA geluk dat er in de straat van Gilbratar meer wind stond dan eerder tijdens de passage van de koplopers (de Ericsson boten die vrijwel stil lagen door gebrek aan wind), waardoor al vrij snel niets te merken was dat TELA aan wal heeft gelegen. Bij de Canarische eilanden heeft GDRA zijn Stealth mode gebruikt, alleen zonder duidelijke reden. Later koos GDRA wel voor een westelijkere koers dan de overige boten, waardoor ze relatief minder last van de Doldrums (grote windstiltes) hadden, en als eerste rond de Scoring Gate zeilden. DLYD had minder geluk, tijdens een wisseling van spinnaker kwam een val om een zaling (steun met als doel de mast overeind te houden) die door te veel kracht naar beneden viel. Met geknutsel aan boord werd een provisorische zalingbevesting gemaakt. en het lijkt dat DLYD de reparatie voldoende vertrouwd en niet aan wal gaat. Met veel wind rondom de zuidpool is het laatste deel een stuk sneller afgelegd dan het eerste, met het 24hr record ruim verbroken door ERT4 met 594nm. Verwachtte aankomst op 2 november.
De uitslag van de Scoring Gate
GDRA 4.0, ERT4 3.5, PUMA 3.0, TELN 2.5,
TELA 2.0, DLYD 1.0, ERT3 0.5, TRUS 0.5

[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:23:13 ]
pi_62788610
'oude polls:'
Poll: Wie wint de Volvo Ocean Race 2009
  • Delta Lloyd
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
  • Green Dragon
  • Puma
  • Team Russia
  • Telefonica Black
  • Telefonica Blue
    Tussenstand:


    Poll: Wie wint de eerste leg van de VOR (Alicante - Kaapstad)]b]
  • Telefonica Black
  • Telefonica Blue
  • PUMA
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
  • Green Dragon
  • Delta Lloyd
  • Team Russia
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier

    [b]Poll: En wie wordt de nieuwe Brunel

  • Delta Lloyd
  • Team Russia
  • Green Dragon
  • Puma
  • Telefonica Blue
  • Telefonica Black
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
    Tussenstand:



    TVP's zijn welkom, vooral diegene zonder stealth-mode

    [ Bericht 50% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:22:21 ]
  • pi_62788783
    Het zou leuk zijn als DLYD in de tweede etappe toch wat hogere ogen gaat gooien, in ieder geval weer met een nieuwe mast... Of denken jullie dat ze in de marge mee blijven varen?
    pi_62789945
    Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_62792114
    TVP

    pi_62792704
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
    Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn.

    DLYD vaart nu wel significant langzamer dan de rest in de storm, blijkbaar vertrouwen ze de zaling nog niet helemaal. Dit beïnvloedt ook hun koers denk ik, want ze moesten veel hoger een stuurboord klap naar de kopgroep toe maken dan team russia. Dus ze liggen nu weer een stuk dichter bij elkaar, maar delta lloyd ligt nog steeds één na laatste.

    In de emails wordt sterk gevreesd voor breakage bij alle boten. Dat is iets waar delta lloyd nog op kan hopen, dat er iemand nu kapot gaat. Die zie je dan namelijk _nooit_ meer terug

    Herman waar haal je dat plaatje vandaan, hij heeft geen volvo watermerk?
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:10:37 #7
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62796207
    http://www.bymnews.com/photos/index.php?cat=31 hier haal ik ook nog wel eens foto's vandaan trouwens.

    Bij de Poll heb ik als winnaar van leg 1 Puma, Winnaar overall Green Dragon en nieuwe Brunel is Russia

    tevens tvp

    Wie vinden heb trouwens ook jammer dat ze niet echt de zuidelijke oceaan pakken?
      Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 29 oktober 2008 @ 22:30:18 #8
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_62796976
    wat een prachtige race is het toch
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:49:39 #9
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62797587
    [offtopic]
    Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
    pi_62798321
    Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 29 oktober 2008 @ 23:45:08 #11
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62799300
    ai, dat had ik niet verwacht dat in de eerste de beste 24 uur op topsnelheid de 600NM barriere al gebroken zou worden. Ik had gehoopt dat die goeie jongens van ABN2 een paar etappes langer van hun recordje konden genieten.

    Toch CHAPEAU voor E4
    pi_62800251
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:49 schreef Richie_Rich het volgende:
    [offtopic]
    Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
    Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid.

    Met nieuwe brunel bedoelen we een eeuwige achterblijver? Dat wordt zeker Russia, ja.

    Dit leg wordt denk ik ericsson, die jongens gaan zo godscrisis hard blijkbaar.
    Overall wordt het toch een gevecht tussen de favoriete a-boten: Ericsson 4, TelBlue en Puma.

    Green Dragon lijkt sinds de doldrums toch snelheid te missen, en ik denk dat ze nog wel meer in zwaar weer gaan zitten, GDR kan met matig weer wel aardig meekomen, maar anders niet volgens mij.

    Trouwens, de virtual spectator lijkt het nu te doen, alhoewel hij nog steeds niet zo praktisch is als 3 of 6 jaar geleden, het is allemaal wat onoverzichtelijk en onduidelijk. Also, je moet een miljoen dingen registreren, downloaden en installeren.

    [ Bericht 11% gewijzigd door cryforhelp op 30-10-2008 00:39:08 ]
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 08:54:40 #13
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_62802753
    Leeeeeeeeeeuk
    [b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
    [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
    pi_62803834
    BeeTje jammer Van de sPelfout in je samenvat(t)ing-banner in de OP


    2008-10-30 07:01:31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    TEAM  DTF  C-3h     BS  24H
    ERT4 1267   (0)       - 584
    PUMA  +71 (-10)    22.8 541
    ERT3 +153  (-3)    24.5 537
    GDRA +216 (-40)    18.0 438
    TELA +299 (-28)    18.8 417
    TELN +370 (-40)    14.8 339
    DLYD +428 (-16)    20.3 418
    TRUS +430 (-10)    21.8 446
      donderdag 30 oktober 2008 @ 11:09:21 #15
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62805676
    beetje schade voor Tel Black:
    quote:
    With the gale force winds whipping the sea into a frenzied state, Fernando Echavarri's boat, roaring along at more than 25 knots, launched off a particularly large wave.

    The crew momentarily lost control of the boat and crash landed only to find that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone. None of the crew was injured and the damage to the yacht was quickly assessed. The crew has mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more slowly.
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_62807242
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
    Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
    > 600 NM
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 12:29:43 #17
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62807774
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 11:09 schreef azaroth het volgende:
    beetje schade voor Tel Black:
    [..]


    Heel houden is een vak!
    pi_62807949
    Er staat een mooie weersvoorspelling op vor.org: http://www.volvooceanrace(...)R-REPORT-29-OCTOBER/

    Een rechte lijn naar kaapstad is niet vol te houden voor de achterblijvers, en wat er met de koplopers gebeurt is erg timingsafhankelijk. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat we een turnover in het veld krijgen wanneer de koplopers tegen een windloze muur aanlopen.
    Vooral Eric3 doet gevaarlijk, zij liggen het noordelijkst en varen daar als eerste het hogedruk gebied in. Verwacht dus dat die vandaag nog in zuidelijke richting gijpen.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 15:32:19 #19
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62813122
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:03:16 #20
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62814056
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?

    [ Bericht 67% gewijzigd door Richie_Rich op 30-10-2008 16:14:34 ]
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:16:49 #21
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62814526
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:03 schreef Richie_Rich het volgende:

    [..]

    Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?
    ja klopt
    bij de VOR datacenter noemen ze het VMC
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_62814957
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.

    In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:43:20 #23
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62815328
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.

    In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
    ok
    ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
    heb toch niks te doen op m'n werk
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:46:37 #24
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62815390
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VOR

    Je kunt ook sog*cosinus(twd-cog) gebruiken, maar dan heb je dus (nauwkeuriger) data nodig
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:47:28 #25
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62815425
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef azaroth het volgende:

    [..]

    ok
    ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
    heb toch niks te doen op m'n werk
    Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')